NMT draagt vijf oplossingen aan voor terugdringen fraude

rekenmachine

Tandartsen ondersteunen aanpak fraude

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) reageert geschrokken op de verdenking van fraude door één tandarts in Amsterdam. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakte die verdenking vandaag bekend. Ieder geval van fraude is er voor de NMT een te veel. Wel wijst de NMT er op dat tandarts(-specialisten) jaarlijks ruim 75 miljoen tandheelkundige behandelingen uitvoeren bij ruim 13 miljoen Nederlanders en dat er feitelijk alleen zeer incidenteel sprake is van fraude.

De NMT ziet naast de aanpak van fraude in de mondzorg door de NZa vijf oplossingen om fraude verder terug te dringen.

  1. Uitleg aan patiënt
    Tandarts(specialisten) moeten aan de patiënt goed kunnen uitleggen welke behandeling ze waarom uitvoeren en wat zij daarvoor in rekening brengen. De verrichtingen en de daarbij horende maximumtarieven zijn bij alle tandartsen bekend. Een tandarts heeft zich daaraan te houden. Als de tandarts twijfelt of het wel gerechtvaardigd is een verrichting in rekening te brengen, kan hij contact opnemen met de Permanente Tarieven Begeleidingscommissie (PTBC), of anders een verrichting niet in rekening brengen.
  2. Vereenvoudigen en verduidelijken tandartsrekening
    Samen met de overheid en met patiënten en consumentenorganisaties werkt de NMT, mede op verzoek van minister Schippers, momenteel hard aan het vereenvoudigen en verduidelijken van de tandartsrekening. En er is sinds kort de nieuwe patiëntenwebsite www.allesoverhetgebit.nl waarop de patiënt al begrijpelijke informatie over tandheelkundige behandelingen kan vinden . Die informatie helpt om misverstanden over de tandartsrekening terug te dringen.
  3. Meer controle door zorgverzekeraars
    Zorgverzekeraars kunnen meer werk maken van het toezien op de rechtmatigheid van rekeningen van tandarts(-specialisten) die verzekerden of tandarts(-specialisten) indienen. De NMT krijgt zelden of nooit signalen van verzekeraars over onterechte tandartsrekeningen.
  4. Monitor Mondzorg
    De NMT ontwikkelt een Monitor Mondzorg, dit is een onafhankelijk systeem van intercollegiaal toezicht tussen tandartsen waarin zij elkaar aanspreken op basis van collegiale en sociale controle en betrokkenheid.
  5. Inzet NZa en Openbaar Ministerie
    De NMT is er voorstander van dat onderbouwde constateringen van fraude onder de aandacht worden gebracht van de NZa en zo nodig van het Openbaar Ministerie. Om onterechte administratieve en juridische procedures te voorkomen is het van belang om bij twijfel over de rechtmatigheid van een rekening die twijfel eerst persoonlijk met de tandarts(-specialist) te bespreken.

De NMT wacht de definitieve uitkomst en conclusie van het verdere onderzoek dat de NZa is gestart af.

Bron:
NMT

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *