Petitie Consumentenbond voor betaalbare zorg

De Consumentenbond wil betaalbare zorg voor iedereen en roept het kabinet op fraude, verspilling en ondoelmatig besteed geld in de zorg aan te pakken. Consumenten kunnen de petite steunen via een formulier op de website van de Consumentenbond.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Belonen van kwaliteit antwoord op kostenstijging in de zorg

Jaarlijks nemen de zorgkosten in Nederland al vele jaren met ca. 5% toe. De stelselherziening 2006 heeft ertoe geleid dat de wachtlijsten grotendeels zijn weggewerkt en weggebleven en dat de prijzen van behandelingen zijn gedaald. Maar het aantal behandelingen stijgt dermate sterk dat de zorgkosten toch toenemen. Het gevolg is dat de zorgkosten sneller toenemen dan de overheidsinkomsten en dan de gemiddelde koopkracht. Als we niets doen moet de overheid al snel hard in het pakket gaan snoeien of eigen de eigen bijdrage fors vergroten. De zorg kan dan niet meer voor iedereen toegankelijk blijven. Uit een studie van management consultancy firma Booz & Company blijkt dat de jaarlijkse groei van de zorgkosten fors kan worden verlaagd door in te zetten op kwaliteit. Door kwaliteit te belonen en leidend te laten zijn bij de organisatie van de zorg kunnen behandelingen en complicaties worden voorkomen. Het gaat dan o.a. om het terugdringen van onnodige verrichtingen en het voorkomen van complicaties.

Patiënten kunnen beter geholpen worden en de kosten zullen afnemen
In de publicatie ‘Kwaliteit als medicijn’ van Booz & Company is verkend wat de gevolgen zijn als zorgkwaliteit bij de financiering en de organisatie van de zorg leidend wordt. De conclusie is dat onnodige behandelingen en veel complicaties kunnen worden voorkomen zodat de jaarlijkse groei van de zorgkosten sterk afneemt en de zorgkwaliteit aanzienlijk toeneemt. Onze inschatting is dat er potentie is om € 4 tot 8 miljard van de naar schatting € 30 miljard uitgaven in de curatieve zorg is te besparen door kwaliteitsinitiatieven te stimuleren en in te en voeren. Met een systematische gezamenlijke focus op betere zorg en het elimineren van onnodige zorg kan de kostenstijging structureel fors worden afgebogen.

Betalen voor kwaliteit in plaats van het aantal behandelingen
Om kwaliteitsverbetering te realiseren moeten zorgverleners niet alleen betaald worden voor het aantal verrichtingen, maar ook voor kwaliteit. Dat betekent dat er ook wordt betaald voor het voorkomen van onnodige en vermijdbare zorg. Zorgverleners moeten gestimuleerd worden om zelf kwaliteitsinitiatieven te definiëren, en dienen daarvoor ook beloond te worden. ‘Zo zou een specialist betaald moeten worden voor de tijd die nodig is om een patiënt voor te lichten over de voor en nadelen van operaties en behandelingen in plaats van alleen te betalen voor het aantal behandelingen’, aldus Ab Klink, hoofd van de zorgpraktijk van Booz & Company: ‘Hierdoor kunnen samen met de patiënt goede afwegingen worden gemaakt waardoor ongewenste behandelingen, onnodige doorverwijzingen en onnodige onderzoeken worden voorkomen’. Een ander kwaliteitsaspect is het bevorderen van therapietrouw. Bijvoorbeeld patiënten die hun pillen niet nemen creëren hogere kosten. Apothekers worden momenteel nog overwegend betaald om medicijnen te verkopen, niet om toe te zien op het gebruik ervan. Ook die prikkel moet veranderen. Door het belonen van medicatieveiligheid en therapietrouw en een goede samenwerking met ziekenhuizen te realiseren kunnen apothekers complicaties en ziekenhuisopnames voorkomen. Investeren in kwaliteit brengt zo lagere kosten met zich mee. Hetzelfde geldt voor een goede ketenzorg door huisartsen.

Besparingen kunnen terug naar behandelaars en patiënten
Nederlandse zorgverleners hebben een passie voor kwaliteit en weten als geen ander waar de zorg verbeterd kan worden en waar de ruimte zit voor het voorkomen van onnodige zorg. Door efficiency- en productiedruk, ontbreekt het hen echter meestal aan voldoende tijd hiervoor. De besparingen die mogelijk zijn door het vermijden van complicaties en onnodige behandelingen kunnen voor een deel teruggegeven worden aan de behandelaars, waardoor er ruimte komt voor nieuwe kwaliteitsinitiatieven en nog meer besparingen.

Zorgverleners definiëren kwaliteitsinitiatieven
Onze aanpak wordt ondersteund door prominente vertegenwoordigers van de zorgaanbieders. De aanpak behelst een aanbod aan zorgverzekeraars om systematisch te gaan betalen voor kwaliteitsinitiatieven die worden gedefinieerd door zorgverleners. Zo kan niet alleen overbehandeling worden voorkomen, ook kan de samenwerking tussen huisartsen en ziekenhuizen worden bevorderd. Een deel van de behandelingen, met name chronische en ouderenzorg, kan worden verplaatst van ziekenhuizen naar de eerste lijn. Zo kan het werken aan therapietrouw en aan (medicatie)veiligheid complicaties en ziekenhuisopnames voorkomen en daarmee kosten besparen.

Competitie dient niet te gaan om prijs en efficiëntie maar om kwaliteit
Zorgverzekeraars zouden niet alleen anders en meer voor kwaliteit kunnen gaan betalen, maar ook de samenwerking tussen verschillende (groepen) zorgverleners bevorderen. Het werken aan kwaliteit door zorgaanbieders kan niet vrijblijvend zijn. Er moeten resultaten worden geboekt, die ook leiden tot minder volume en een vermindering van de (ziekenhuis)capaciteit. Zorgverzekeraars en huisartsen kunnen daaraan een flinke bijdrage leveren, door bij hun respectievelijke inkoop en verwijzingen de voorkeur te geven aan kwaliteitsziekenhuizen. ‘Dan haal je capaciteit en volume weg bij die zorginstellingen die niet voor kwaliteit maar voor omzet gaan’, zegt Klink: ‘kwaliteitsziekenhuizen en samenwerkingsverbanden die complicaties en overbehandeling voorkomen worden daarvoor beloond. Het stimuleren van kwaliteit en het verminderen van de zorgkosten gaan dan hand in hand.’

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

NZA geeft tandartspraktijk boete voor verkeerd declareren

Tandartspraktijk Eurosmile B.V krijgt een boete voor het verkeerd declareren van behandelingen. De Groningse tandartspraktijk declareerde verkeerde prestaties voor het trekken van kiezen en tanden. Na onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bij de tandarts, mevrouw Segerath, bleek dat zij bij het trekken van kiezen en tanden vele malen onterecht het € 40 duurdere tarief voor complexe extracties rekende.

Bezwaar
Na onderzoek van de NZa bleek dat de tandarts jarenlang ten onrechte een code voor een complexe extractie (code H35) declareerde terwijl de code voor het gewoon trekken van een kies (code D57) de juiste was. Het gaat totaal om een bedrag van rond de € 35.000. De tandarts heeft tegen de boete bezwaar ingediend.

Tandartsen mogen alleen die prestaties declareren die ze hebben uitgevoerd. Ze moeten kunnen uitleggen wat ze hebben gedaan en waarom en bij twijfel de eenvoudigste prestatie declareren. Dat heeft deze tandarts niet gedaan volgens de NZa.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Doorstart NIGZ binnen TNO CBO

Per 10 augustus 2012 neemt het CBO (Stichting Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg), een dochteronderneming van TNO Management Consultants het gezondheidsinstituut NIGZ over. Dinsdag 10 juli jl. vroeg NIGZ faillissement aan bij de Rechtbank Utrecht.

Aanleiding voor deze stap vormden de teruglopende markt door de economische crisis in Nederland. Naast de overname van activiteiten is door het CBO aan een deel van de medewerkers een baan aangeboden.

Positief
De curator, mr. drs. R. (Roef) van Dijk zette de afgelopen weken de bedrijfsvoering voort vanuit de verwachting op een mogelijke doorstart van het NIGZ. Dhr. van Dijk noemt de doorstart van NIGZ onder de vleugels van het CBO positief, aangezien het merendeel van de activiteiten van het NIGZ kunnen worden voortgezet en dat een substantieel deel van de medewerkers een baan kan worden geboden binnen het CBO. Een aantal activiteiten op het gebied van sociale veiligheid en participatie worden voortgezet door de Stichting Veiligheid NL te Amsterdam.

Versterken
Prof. dr. ir. K. (Kees) Ahaus, directeur TNO Management Consultants en algemeen directeur CBO, verwacht dat de activiteiten van NIGZ en die van CBO en TNO’s themagebied Gezond Leven elkaar kunnen versterken gezien de nauwe aansluiting in activiteiten van de organisaties, namelijk het bevorderen van de volksgezondheid en de kwaliteit in de gezondheidszorg. Kees Ahaus: “Een groot deel van de NIGZ-projecten die CBO overneemt richten zich op gezondheidsbevordering in de wijk (actieve wijk) en op het bevorderen van zelfmanagement van patiënten (gezondheidsvaardigheden). Projecten die vallen onder het thema ‘gezonde school’ zal CBO ook voortzetten. Deze activiteiten sluiten goed aan bij TNO’s propositie Gezond en Veilig Opgroeien, waar TNO koploper in is. Coöperatie met Veiligheid NL vormt daarbij een positieve en versterkende factor.”

Het CBO is een adviesorganisatie die zich richt op het aantoonbaar verbeteren van de zorg met professionals, organisaties en patiënten of cliënten. Bij het CBO werken 40 professionals.

Bron:
TNO

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Slechts 45% van tandartsen laat zich medisch onderzoeken na prikincident

Slechts 45 procent van de tandartsen laat zich na een prikincident medisch onderzoeken op bloedoverdraagbare ziekten als hiv, hepatitis B en C. Dit meldt Sp!ts.

Epidemioloog Paul van Wijk van het VU medisch centrum en Peter Schneeberger, arts-microbioloog bij het Jeroen Bosch-ziekenhuis, onderzochten incidenten waarbij tandartsen in contact kwamen met veel bloed van patiënten. Jaarlijks maakt een derde van de tandartsen een dergelijk incident mee.

De onderzoekers bekeken cijfers van PrikPunt, het landelijke meld- en adviespunt voor prikaccidenten, en hielden een enquete onder tandartsen. Hieruit bleek dat maar liefst 32 procent van de ondervraagden aangaven jaarlijks een prikincident mee te maken met bloedcontact met de patiënt. Bij 16 procent van de jaarlijkse 8.000 incidenten betrof het een hoog risico incident waarbij veel bloed vrijkomt.

‘Nu hebben weinig mensen hiv, maar het is toch zorgelijk. Ook blijkt dat de vaccinatiegraad voor hepatitis B onder tandartsen en assistenten 88 procent is. Dat zou 100 procent moeten zijn’, vindt Van Wijk. De leverontsteking Hepatitis B kan met vaccinatie worden voorkomen.

Bron:
Sp!ts

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Dick van den Hoed treedt af als directeur Dental Union

Na een dienstverband van ruim 42 jaar treedt Dick van den Hoed om gezondheidsredenen terug als algemeen directeur van Dental Union, specialist in tandheelkundige en tandtechnische materialen en installaties. Zijn functie wordt per direct overgenomen door een driemanschap. Moederbedrijf Planmeca Group heeft financieel directeur Frank Callaars, commercieel directeur John Dekker en directeur P&O Sandra Jägers aangesteld om de taken van Dick van den Hoed over te nemen.

Organisatieverandering bij Dental Union
Het afscheid van Dick van den Hoed komt aan de vooravond van belangrijke ontwikkelingen bij Dental Union. Per 1 september voert Dental Union een aantal organisatieveranderingen door. Sandra Jägers: “We richten de organisatie anders in, waardoor we efficiënter en effectiever kunnen opereren. Het direct zichtbare effect daarvan is onder meer dat er een nieuw commercieel beleid komt dat gericht is op het belonen van loyaliteit van onze klanten. Daarnaast introduceren we een nieuw servicemodel, met servicecontracten op maat. Kortom, het centraal stellen van de klant blijft onze eerste prioriteit. Dick heeft overigens volledig meegebouwd aan deze organisatieverandering.”

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Kiezers vinden zorg belangrijkste verkiezingsthema

Kiezers vinden het onderwerp zorg het belangrijkste verkiezingsthema. Ze maken zich zorgen over de betaalbaarheid, de kwaliteit en de toegankelijkheid van de zorg. Dat blijkt uit een enquête van ProDemos en EenVandaag onder de leden van het EenVandaag Opiniepanel.

Belangrijkste
ProDemos heeft samen met EenVandaag de leden van het EenVandaag Opiniepanel gevraagd welk onderwerp voor hen het zwaarst weegt bij het bepalen van hun stem. Meer dan een kwart van de 28.000 ondervraagden gaf aan dat de zorg voor hen het belangrijkste onderwerp is. Het gaat dan bijvoorbeeld om de eigen bijdrage in de zorg en de versobering van het basispakket. Na de zorg volgen het begrotingstekort, de hypotheekrenteaftrek, Europa en ontwikkelingshulp.

Stemwijzer
De uitslag van de enquête onder het EenVandaag Opiniepanel is door ProDemos gebruikt bij het bepalen van de stellingen in de nieuwe StemWijzer. De onderwerpen die genoemd werden, zijn geformuleerd in totaal dertig stellingen waar de politieke partijen (sterk) verschillend over denken. De nieuwe StemWijzer komt maandag 13 augustus online.

ProDemos biedt hulp bij stemkeuze
ProDemos vindt het belangrijk dat mensen weloverwogen tot een keuze voor een politieke partij komen. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 12 september ontwikkelt ProDemos hiertoe een aantal hulpmiddelen. De eerste tool die beschikbaar is gekomen is de Stemmentracker, te vinden op www.stemmentracker.nl. Hiermee kan iedereen zijn eigen standpunten vergelijken met de stemmingen in de Tweede Kamer. Vanaf 13 augustus is de bekende StemWijzer weer beschikbaar. Ook is dan de website www.programmavergelijker.nl vernieuwd. Op deze website kunnen de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen op onderwerp met elkaar vergelijken worden.

Bron:
Persbericht ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
ivoren-kruis-prijs

Ivoren Kruis prijst werk J.J.W. Huddleston Slater met Witthaus Medaille

Teun Rietmeijer, voorzitter van het Ivoren Kruis, heeft donderdag 19 juli bij tandarts J.J.W. Huddleston Slater de Dr. Carl Witthaus Medaille opgespeld. Huddleston Slater werd met deze medaille verrast tijdens de jaarlijkse contactdag van alle DHIN-medewerkers. Het bestuur van het Ivoren Kruis reikt deze exclusieve onderscheiding uit aan personen die zich bijzonder inzetten voor het bevorderen van mondgezondheid door middel van preventie.

Oorkonde
Voordat Rietmeijer overging tot het daadwerkelijk opspelden van de zilveren mond, las hij een oorkonde voor die daarbij hoort: “Het bestuur van het Ivoren Kruis, in vergadering bijeen, besluit de Dr. Carl Witthaus Medaille toe te kennen aan de heer J.J.W. Huddleston Slater, tandarts, voor zijn inzet voor het bevorderen van mondgezondheid door middel van preventie. Met name heeft hij zich onderscheiden door zijn enthousiasmerende en doortastende aanpak van het vernieuwen van de organisatie van Dental Health International Nederland. Daarbij heeft hij de paden geëffend voor het implementeren van preventiedoelstellingen in de ontwikkelingshulp van partnerorganisaties.”

Witthaus
Dr. Carl Witthaus wordt beschouwd als de grondlegger van de sociale tandheelkunde in Nederland. Hij was de stuwende kracht achter de oprichting van het Ivoren Kruis in het begin van de vorige eeuw. Witthaus werd in 1868 in Osnabrück geboren en studeerde tandheelkunde in Berlijn. Op 19-jarige leeftijd behaalde hij het diploma Zahnartzt. Hij kwam naar Nederland en haalde er met succes het tandmeesterexamen. Vervolgens vertrok hij naar Amerika en verwierf aan de universiteit van Pennsylvania de titel Doctor of Dental Surgery. Maar hij kwam ook weer terug naar ons land en vestigde zich als tandmeester in Rotterdam. In 1896 houdt Witthaus voor het Nederlands Tandheelkundig Genootschap een lezing over cariëspredispositie en cariësprofylaxe. Hij betoogt dat levensgewoonten bij het optreden van cariës een grote rol spelen. Hij noemt voeding en roken als belangrijke factoren. Roken zou volgens Witthaus het cariësproces remmen, maar mocht vanwege de schadelijke gevolgen voor de algemene gezondheid, niet worden aangeraden. Cariës zou kunnen worden voorkomen door het gebit te reinigen met een borstel, tandenstokers en zijden of elastieken draadjes. Een man met belangrijke wetenschappelijke visie. Zo belangrijk, dat het Ivoren Kruis zijn waardering voor personen die een zeer belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het werk van de vereniging, kan onderscheiden met de Dr. Carl Witthaus Medaille.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Nederlanders drinken liefst kraanwater

92% van de Nederlanders drinkt kraanwater, 7% drinkt alleen mineraalwater en 1% drinkt nooit water. Dat blijkt uit de watertest die Why’s online en TapnGo.nl deze maand hielden onder 948 consumenten.

Kraanwater is hot
Ons drinkwater is van zeer goede kwaliteit en kost (bijna) niets. Een reden voor velen (92%) om regelmatig water uit de kraan te drinken. Kraanwater is gezond, het bevat geen calorieën en het is beter voor ons milieu dan flessenwater.

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

5,1% van de zorguitgaven besteed aan tandarts en paramedici

In 2011 bedroegen de uitgaven aan zorg 90 miljard euro, dat becijferde het CBS. Per hoofd van de bevolking komen de zorguitgaven neer op 5.392 euro en 5,1% hiervan wordt uitgegeven aan tandarts en paramedici.

Bekijk de heldere infographic van Gezondheidszorgbalans met alle uitgaven en inkomsten van de zorg: totale uitgaven aan zorg per Nederlander, hoe wordt de zorg bekostigd, oorzaken van gestegen zorguitgaven, wat betaalt de Nederlander aan collectieve zorglasten en de zorguitgaven per land.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

UMC St. Radboud jubileumfilm 50 jaar tandheelkunde

Het UMC St. Radboud maakte een film ter gelegenheid van het vijftigjarige jubileum van de opleiding Tandheelkunde. Bekijk de film.

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

NIGZ vraagt faillissement aan

Gezondheidsinstituut NIGZ heeft bij de rechtbank van Utrecht faillissement aangevraagd. Door de economische crisis liep de omvang van de opdrachten terug, schrijft Zorgvisie.

De vaste lasten van het NIGZ bleven te hoog in verhouding tot de inkomsten en ook had het gezondheidsinstituut onvoldoende toegang tot krediet. Veel NIGZ-opdrachtgevers, zoals lokale en provinciale overheden, bedrijven, scholen en maatschappelijke fondsen zijn terughoudend bij het aangaan van substantiële verplichtingen op het gebied van gezondheid en preventie. Hierdoor liepen de omvang en de opdrachten voor het NIGZ fors terug. Op dit moment werken er 22 mensen bij het NIGZ.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Achmea doet patiëntenonderzoek mondzorg

Zorgverzekeraar Achmea is eind juni een onderzoek gestart voor patiënten in de mondzorg. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder verzekerden van Achmea die in 2011 en/of 2012 een tandarts, mondhygiënist of tandprotheticus hebben bezocht. De vragen gaan onder andere over informatieverstrekking, klantvriendelijkheid, bereikbaarheid, tijd & aandacht en hygiëne. De uitkomsten worden vanaf het eind van de zomer op www.independer.nl en de Zorgzoekers van verschillende labels van Achmea gepubliceerd.

Bron:
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
snoepen

Consumentenbestedingen aan suikerwerk en koek vele malen hoger dan aan tandarts

Vergelijkmondzorg.nl maakte een analyse over de uitgaven van suikerwerk, biscuit, banket en snijkoek in verhouding tot die van tandheelkundige zorg.

In 2011 gaven consumenten aan chocolade en suikerwerk bijna € 1,6 miljard uit. Daarnaast is voor € 2,0 miljard uitgegeven aan hartig, biscuit, banket en snijkoek. Supermarkten zijn verantwoordelijk voor ongeveer 70% van de omzet.

De tandheelkundige zorg is vooral gericht op het herstellen van schade veroorzaakt door cariës (gaatjes). Van alle ziektes binnen de zorg is cariës één van de meest duidelijk door gedrag veroorzaakte “ziektes”. Namelijk het eten van suikers ofwel cariogenen.
In 2009 ging er in de gezondheidszorg in Nederland 60 miljard om, waarvan 2,8 miljard in de mondzorg. Van de 2,8 miljard euro in de mondzorg, betrof 750 miljoen zorg die werd gedekt door de basisverzekering (Bron: NMT).

In Nederland wordt er dus per persoon fors meer geld uitgegeven aan snoepgoed dan aan de tandarts, een belasting van 20% op snoepgoed zou voldoende zijn om de volledige basiszorg te betalen.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Fouten zorgverleners openbaar in BIG-register

Vanaf 1 juli worden fouten van zorgverleners openbaar vermeld in het BIG-register. Ook de straf die zij hiervoor ontvingen wordt vermeld. De straf kan variëren van een boete of berisping tot een schorsing of beroepsverbod.

Zorgverleners die een waarschuwing van de tuchtrechter krijgen – de lichtste strafmaatregel – krijgen daarvan geen aantekening in het register.

Artsen tegen openbaarmaking
Artsen zijn altijd fel tegenstander geweest van openbaarmaking. Voorzitter Helma Zijlstra: “Laat helder zijn, wij zijn voor transparantie en elke fout is er één teveel. Maar als je een fout maakt, ben je nog niet meteen een slechte verpleegkundige. Het gevaar bestaat dat als niet precies duidelijk is wat de fout is, dat iemand dit de rest van z’n carrière meedraagt.”

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Antwoord kamervragen over bericht dat tandartsen niet willen concurreren

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over het vrijgeven van de tarieven in de mondzorg en het bericht dat tandartsen helemaal niet willen concurreren.

1. Hebt u kennis genomen van het bericht: “Tandartsen willen niet concurreren”?
Ja.

2. Hoe beoordeelt u het feit dat driekwart van de tandartsen geen zin had om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen bij patiënten die “shoppen”? Hoe beoordeelt u het feit dat slechts de helft van de tandartsen de patiënt wilde behandelen als de patiënt vaste klant werd? Past dit beeld in uw visie op de concurrentie in de zorg en het vrijgeven van de tarieven in de mondzorg?
3. Hoe beoordeelt u het feit dat de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde het heel begrijpelijk en verstandig vindt dat tandartsen terughoudend zijn met patiënten die eenmalig een kroon willen laten plaatsen?
4. Deelt u de mening dat zij hiermee ingaan tegen de principes van het experiment van vrije tarieven? Zo ja, deelt u de mening dat dit experiment dus gestopt moet worden?

2, 3, 4
Meer keuzevrijheid voor de patiënt is één van de doelstellingen van het experiment. Dat betekent dat patiënten naar een andere tandarts moeten kunnen gaan als zij dat om welke reden dan ook willen. Tandartsen kunnen ervoor kiezen om bij voorkeur duurzame behandelrelaties op te bouwen met hun patiënten. Ik vind echter dat als een patiënt besluit om voor een behandeling bij een andere tandarts aan te kloppen daarvoor ruimte moet zijn. Is dat niet het geval, en kan de patiënt dus niet weg bij zijn eigen tandarts (die bijvoorbeeld te duur kan zijn) dan draagt dat niet bij aan het welslagen van dit experiment. In die zin vind ik de bevindingen van het Consumentenbond onderzoek dan ook teleurstellend.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Perfectsmile start met tanden bleken zonder peroxide

Perfectsmile start met tanden bleken zonder peroxide

Perfectsmile start met het bleken van tanden zonder peroxide. Vanaf november is tanden bleken gebonden aan vernieuwde regels vanuit de EU.

Perfectsmile is verbaasd over de nieuwe Europese regels en vermeldt in haar persbericht: “Daarmee wordt nu juist het paard achter de wagen gespannen. Want door deze regels zal het tanden bleken terecht komen in het zogenaamde ‘huiskamercircuit’. Nu al zijn er steeds meer bleekbedrijfjes die onder de radar blijven door in garageboxen en huiskamers behandelingen uit te voeren. Zonder enige vorm van controle.”

Peroxidevrije behandeling
Perfectsmile biedt nu een perioxidevrije behandeling aan voor 99 euro. “Je tanden worden met deze behandeling tot 4 tinten witter. Daarmee is het resultaat iets minder dan met de peroxidebehandeling. Maar daarentegen wel volledig volgens de aanstaande wetgeving.”, zegt Perfectsmile.

Bron:
Persbericht van Perfectsmile

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Wijzigingen bestuur en directie ANT

De ANT verwelkomt Christiane Scheijmans als nieuw bestuurslid. Momenteel vinden er ook gesprekken plaats met potentiële kandidaten voor het invullen van twee andere bestuursfuncties, waaronder die van voorzitter.

Ron de Graaff (voormalig voorzitter) heeft na twee termijnen afscheid genomen van de ANT om meer tijd te kunnen besteden aan zijn eigen bedrijf. Anjo Meijer (voormalig secretaris) en Michael Parunovac (voormalig bestuurslid), hebben besloten om zich na respectievelijk 7 en 9 jaar niet meer herkiesbaar te stellen. Parunovac zal zich nog actief voor de vereniging blijven inzetten binnen de Raad van Raadgevers.

Sinds begin juni heeft de ANT een nieuwe directeur: Rob Maaswinkel. Hij volgt Menno Tusschenbroek op die heeft besloten zijn ervaring buiten de ANT uit te breiden.

 

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
app-hartstichting

KNMG: Keuring medische apps zinvol

Er moet een keurmerk voor medische apps komen. Hiertoe riep de KNMG op. Uit een enquête van Artsennet onder het KNMG-ledenpanel blijkt dat driekwart van de ondervraagde artsen behoefte heeft aan een keurmerk voor medische apps. Dit meldt de KNMG op haar website.

Een medische app, waarmee bijvoorbeeld een patiënt zelf zijn bloeddruk kan meten, zou volgens de huidige normen een CE-keurmerk moeten krijgen. Alleen is dat volgens de KNMG niet voldoende, omdat zo’n keurmerk niet aantoont dat het resultaat altijd betrouwbaar is.

Een deel van de medische apps is bovendien niet gekeurd. De KNMG vindt dat het CE-keurmerk moet worden uitgebreid of dat er een speciaal keurmerk moet komen voor deze applicaties.

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z

Tandarts Schneiderat blijft strijden voor haar praktijk

Ondanks een advies van het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg om tandarts Astrid Schneiderat te verbieden om haar beroep nog langer uit te oefenen is Tandartspraktijk Hippo nog gewoon open. De tandarts gaat in beroep tegen de beslissing.

Lees het hele artikel

Bron:
Wieringernieuws

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z