‘Consumenten die slechts één enkele behandeling willen, blijken slecht terecht te kunnen bij een andere tandarts’, zegt de Consumentenbond. De bond deed een telefonisch onderzoek onder 500 tandartsen door heel Nederland.
Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de tandartsen het te druk heeft of niet op ‘shoppers’ zit te wachten. Opvallend is dat van degenen die ‘nee’ verkopen, bijna de helft (44%) zegt dat een behandeling binnen dezelfde periode wel mogelijk is als de beller vaste klant wordt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Marktwerking kan alleen succesvol zijn met voldoende aanbieders die willen concurreren en consumenten die op zoek gaan naar betere of goedkopere zorg’. Ons onderzoek laat zien dat we daar nog lang niet zijn’.
Collegialiteit
Een aantal tandartsen wil eerst toestemming van de vaste tandarts voordat ze tot behandeling overgaan. Anderen beginnen er sowieso niet aan. Enkele reacties: ‘Je schaadt de vertrouwensband tussen tandarts en patiënt’, ‘Shoppen is eigenlijk not-done, ook omdat je patiënten van collega’s afpakt’ of ‘Dit is gewoon een soort gentlemen’s agreement tussen tandartsen’. De informatie over het onderzoek is te vinden op www.consumentenbond.nl/tandartsen.
Campagne betaalbare zorg
De Consumentenbond start een campagne over betaalbare zorg met de thema’s: waar zit de verspilling, welke kosten kunnen consumenten zelf in de hand houden en waar moet de overheid ingrijpen? Het telefonische onderzoek is de eerste activiteit van deze campagne.
Reactie NMT op onderzoek Consumentenbond
De NMT geeft op zijn website een reactie: “Dat tandartsen terughoudend zijn met patiënten die eenmalig een behandeling zoals het plaatsen van een kroon willen, vindt de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) begrijpelijk en zelfs verstandig. Tandartsen maken een behandelplan voor hun patiënten. Daarbij speelt de hele mond een rol en niet alleen het plaatsen van één kroon op één kies. Dat behandelplan is gericht op een goed gebit voor nu en in de toekomst. Een behandeling ’tussendoor’ kan de visie van een tandarts op goede structurele mondzorg doorkruisen. Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat patiënten zelf geen behoefte hebben aan shoppen. “De vertrouwensband met de tandarts en de nabijheid van de praktijk wegen voor de meeste patiënten zwaarder dan de prijs.”
De conclusie die de Consumentenbond trekt dat marktwerking er niet gaat komen, omdat patiënten niet voldoende informatie hebben over de geboden kwaliteit en iedere overstap een sprong een in het duister is, onderschrijft de NMT niet. Inmiddels heeft 85 procent van de praktijken een website met informatie over de praktijkvoering en de tarieven. Daarnaast is alle relevante informatie beschikbaar in alle wachtkamers van tandartspraktijken. Momenteel zijn tandartsen bezig met het aanleveren van kwaliteitsinformatie in het kader van het project zichtbare zorg. Een project waarin ook de Consumentenbond participeert. Na de zomer komt er dus nieuwe kwaliteitsinformatie bij. Tot slot is het primaire doel van dit experiment niet dat patiënten gaan shoppen, maar dat er variatie in het aanbod van tandartsen ontstaat en zichtbaar wordt. Variatie in service, soorten behandelingen en prijs. Op basis hiervan kan de patiënt bewust kiezen voor inschrijving in een tandartspraktijk die het beste aansluit bij zijn wensen en behoeften.”
Bron:
Consumentenbond
NMT