NMT: Meer tandartsen nemen nieuwe patiënten aan

Bijna 4000 tandartspraktijken geven online aan dat ze nieuwe patiënten aannemen. In 2011 nam 27% van de tandartsen nieuwe patiënten aan zonder aanvullende eisen. In 2001 was dit nog 9% van de tandartsen. Dit staat in de factsheet Toegankelijkheid Mondzorg van de NMT. Het percentage tandartsen dat nieuwe patiënten aanneemt verschilt per provincie en loopt uiteen van 64 tot 87%. Patiënten kunnen voor spoedeisende behandelingen bij 99% van de tandartsen nog dezelfde dag terecht. De NMT vermeldt dit bericht op haar website. Het bericht gaat als volgt verder:

Opvallend is ook dat het aantal tandartsen dat de praktijk onvoorwaardelijk sloot voor nieuwe patiënten in de afgelopen 10 jaar is gedaald van 38% naar 10%.

Toename Toegankelijkheid
Het aantal inwoners per tandarts neemt in praktisch alle regio’s af, waardoor de toegankelijkheid van de tandarts toeneemt. Op de regio Groningen na loopt het aantal inwoners per tandarts sinds 2006 met tientallen terug. Zo gaat Flevoland van 2942 naar 2861 inwoners per tandarts en Zuid-Holland zelfs van 2361 naar 2149. Patiënten kunnen via de website allesoverhetgebit.nl zoeken naar tandartsen in de buurt.

De Stichting Capaciteitsorgaan voor medische en tandheelkundige vervolgopleidingen stelde eerder al vast dat er in Nederland voldoende tandheelkundige hulp voorhanden is.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Zorgkosten stijgen met 20 miljard euro

De collectieve uitgaven aan de zorg stijgen van stijgen van 61 miljard euro in 2012 naar bijna 80 miljard euro in 2017. Dat heeft het Centraal Planbureau (CPB) becijferd. Om de kostengroei in de zorg onder de 3 procent te houden is een aanvullende bezuiniging van 2,5 miljard euro nodig, boven op de 4 miljard euro uit het begrotingsakkoord voor 2013.

Lees het hele artikel

Bron:
Zorgvisie



 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Tandarts niet eens met uitspraak Tuchtcollege

Tandarts Astrid Schneiderat uit Hippolytushoef moet van het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg uit het BIG-register worden geschrapt. Zij mag in Nederland niet meer als tandarts werken, volgens een artikel op Kliniekoverzicht.

Tandarts Schneiderat is tegen de uitspraak en gaat in hoger beroep bij het Centraal Tuchtcollege. Volgens haar advocaat mag zij zolang die procedure loopt gewoon haar werk blijven uitoefenen in de praktijk in Hippolytushoef.

Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg heeft in acht zaken een uitspraak gedaan. In vijf zaken zijn de klachten grotendeels gegrond verklaard.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
NMT-award Innovatie mondzorg bij kinderen

NMT-award Innovatie mondzorg bij kinderen

De NMT reikt in 2012 de ‘NMT-award Innovatie mondzorg bij kinderen’ uit samen met Van Mil Belastingsadviseurs en de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde. De award stimuleert innovatieve projecten op het gebied van mondzorg bij kinderen.

De jaarlijkse prijs bestaat uit een award en een bedrag van €3.000. Projecten inzenden kan tot 1 september 2012. De award wordt uitgereikt tijdens het NMT-studentencongres 2012 op 5 oktober in Arnhem.

Inschrijven en inzendcriteria
Een winnend project is innovatief door de bijzondere aanpak van de doelgroep, of door zich te richten op een bijzonder onderdeel binnen de doelgroep of door in te zetten op nieuwe technieken of vaardigheden. Personen, instellingen of organisaties die zich duurzaam richten op de innovatie van mondzorg bij kinderen kunnen een case op het gebied van mondzorg bij kinderen inschrijven voor deze NMT-award.

Inzending staat open voor cases die voldoen aan deze criteria
• praktische toepasbaarheid
• onderscheidendheid
• doelmatigheid
• concrete aantoonbare verbetering
• het vernieuwende karakter.

Iedereen mag een relevante case inzenden, in het Nederlands opgesteld en met voldoende beeldmateriaal ter illustratie van de inzending. Naast de beschrijving van het doel, de werkwijze en uitkomsten moet de inzender ingaan op de vraag in hoeverre wordt voldaan aan de criteria voor beoordeling van de inzending. De adviescommissie van de NMT-award Innovatie mondzorg bij kinderen beoordeelt de inzendingen.

Schrijf u hier in


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

ACTA wint Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur

Vrijdag 1 juni heeft het gebouw van Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) de Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur gekregen.

De jury noemt het ACTA-gebouw in hoge mate excellent door de betrokkenheid en professionele houding van zowel ACTA als Benthem Crouwel Architekten. Samen ontvingen zij de prijs van 10.000 euro uit handen van Hedy d’Ancona.

Exceptioneel goed uitgewerkte architectuur
De Hedy d’Ancona-prijs is bedoeld voor dienstbare architectuur in de zorgwereld. Het ACTA-gebouw is volgens de jury exceptioneel goed uitgewerkte architectuur; een gebouw van internationale allure. Tot in de kleinste details is het thema, een gestroomlijnde omgeving voor zorg, onderwijs en onderzoek, doorgevoerd. Het gebouw geeft patiënten, studenten en onderzoekers vertrouwen in het hoogstaande vak tandheelkunde. In overleg met de VU en Benthem Crouwel Architekten en na toestemming van de organisatie van de prijs krijgt het geldbedrag een mooie bestemming.

Feiten & cijfers
I
n het gebouw van 25.000 m2 werken de Faculteiten der Tandheelkunde van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) samen. Benthem Crouwel Architekten ontwikkelde het in 2010 opgeleverde ACTA-gebouw, waarin zij de zorgvisie van ACTA verwerkten. Dagelijks worden hier 500 patiënten behandeld. Er studeren 800 studenten en er werken 700 (gast)medewerkers. De Stichting voor Bijzondere Tandheelkunde (SBT) en de opleiding Mondzorgkunde van Hogeschool Inholland maken ook gebruik van het gebouw, dat in 2011 de derde plaats behaalde bij de Amsterdamse Architectuurprijs.

Campusontwikkeling
De VU bouwt een open campus die inspeelt op de eisen die studenten en medewerkers stellen aan hun omgeving: een gastvrije ontmoetingsplek waar wetenschap, bedrijfsleven en maatschappij samenkomen. Alle maatregelen, nieuwbouw, verandering in de openbare ruimte en verschuivingen vinden plaats met dat doel: een campus die stimuleert en ontmoetingen op alle mogelijke plekken faciliteert om kennis te delen en transparante wetenschap te beoefenen. Het ACTA-gebouw is belangrijk voor de campusontwikkeling van de VU.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tand met wifi meet gezondheid

Tand met wifi meet gezondheid

Computeridee.nl meldt op haar website een bijzondere innovatie: een draadloze sensor in de vorm van een ‘tatoeage’ van zijde, goud en grafeen op de tand, meet de hoeveelheid bacteriën in de mond en herkent zo verschillende ziektes.

De ‘wifi-tatoeage’ kan op verschillenden biologische materialen worden geplaatst en geprogrammeerd om DNA, virussen of infecties te herkennen. In dit geval is de ’tatoeage’ op de tand van een koe bevestigd. De antenne moet nu nog zo klein worden gemaakt dat het ook op de tand van een mens kan worden geplaatst.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Tandheelkunde UMCG weer deels open

Het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het UMCG is vanaf 4 juni weer deels toegankelijk voor patiënten en studenten, meldt Oproep Groningen. De afgelopen weken was het centrum gesloten nadat de legionellabacteria in de waterleiding was aangetroffen.

De waterleidingen en behandelunits zijn in deze periode gereinigd en gedesinfecteerd. Ook is er een nieuwe waterleiding met ontstemmende UV-installaties aangelegd. In één behandelzaal en op de polikliniek is de bacterie nog aanwezig in enkele behandelunits, waardoor extra reinigings- en desinfectiemaatregelen getroffen moeten worden.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

GGD waarschuwt voor gevaren van energiedrank

Cafeïnerijke energiedrankjes als Red Bull en Mixxed Up moeten uit de schappen bij de supermarkten, zodat ze niet meer vrij verkrijgbaar zijn voor kinderen van basisscholen. De oppeppende, mierzoete en populaire drankjes zijn slecht voor hun leerprestaties en gezondheid. Dit stelt de GGD.

Misselijk, onrustig en slecht voor tanden
Laurent de Vries, directeur van GGD Nederland, wil dat de drankjes voortaan alleen nog maar verkrijgbaar zijn bij winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen. Kinderen worden misselijk of onrustig van de drankjes en zijn volgens docenten niet meer in staat normaal in de klas te zitten en lesstof op te nemen. ,,Daarnaast zit er veel suiker in wat gigantisch slecht is voor de tanden,” stelt de Vries.

Besef

Steeds vaker hoort de directeur van GGD Nederland dat leerlingen van basisscholen een blikje goedkope energiedrank mee de klas in nemen. ,,Het loopt de spuigaten uit,” meent De Vries. De GGD hoopt nu eerst de ouders en de overheid bewust te maken van de gevaren. ,,Ouders beseffen niet dat drankjes als Red Bull niet geschikt zijn voor kinderen. Je geeft een kind toch ook geen kop koffie te drinken?”

Offensief
Een aantal basisscholen is inmiddels zelf met een offensief begonnen, in navolging van middelbare scholen door het hele land die een Red Bull-verbod hebben opgelegd. ,,Kinderen krijgen er geen vleugels van, maar ze worden er vleugellam van,” zegt een onderwijsmedewerkster van basisschool Eben Haëzer in het Zuid-Hollandse Leerbroek waar ze na een paar negatieve ervaringen de blikjes in de ban hebben gedaan.

Campagne
In Amsterdam komt er in september een campagne om ouders op de gevaren van de cafeïnerijke drankjes te wijzen. ,,Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een 8-jarige moet gewoon op tijd in bed liggen en zeker geen ongezonde energiedrankjes drinken,” vindt voorzitter Martien Kuitenbrouwer van stads­deel Amsterdam-West. Ook Red Bull stelt dat kinderen hun product niet moeten gebruiken, omdat zij slecht op cafeïne kunnen reageren.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen, de branchevereniging voor supermarkten, stelt dat er eerst een wettelijke regeling moet komen om de drankjes uit de schappen te weren.

Bron:
GGD Fryslan


Lees meer over: Actueel, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Roparun

Het team van de Dental Runners, dat voor het eerst meedeed aan de Roparun, finishte op 28 mei 2012 op de Coolsingel in Rotterdam. Daar werden ze door een juichende menigte ontvangen. Dat was ook welverdiend na de estafetteloop van ruim 500 kilometer van Parijs naar Rotterdam. De Dental Runners haalden hiermee 25.000 euro op voor het goede doel van de Roparun: het verbeteren van de kwaliteit van leven van kankerpatiënten. De NMT was een van de hoofdsponsoren van de Dental Runners.

Bekijk de finish van het team.

Bron:
NMT


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Perfectsmile verweert zich tegen uitspraak NZa

Eind 2011 kwam de NZa na onderzoek tot de conclusie dat tandkliniek Perfectsmile gefraudeerd heeft. Perfectsmile verweert zich hiertegen en stuurde het onderstaande persbericht.

Onzichtbare beugels
Perfectsmile is in 2009 gestart met het aanbieden van de innovatieve onzichtbare beugel van Invisalign uit de VS. Dit is een nieuwe vorm van orthodontie waarmee tanden zonder lelijke slotjes recht komen te staan. Er wordt een digitaal model van de tanden gemaakt en op basis daarvan rekent de computer uit welke verplaatsingen nodig zijn. Hierop worden vervolgens onzichtbare bitjes geproduceerd die je ieder twee weken draagt.

Transparante tarieven
Om volkomen transparant te zijn over haar tarieven publiceert Perfectsmile deze al vanaf 2009 op de website. Daarbij is niet een optelsom gemaakt van allerlei onbegrijpelijke codes (begrijpt u ze op uw tandartsnota?), maar een duidelijk eindbedrag. Op die manier weet de klant precies wat de behandeling kost. Bovendien is dit tarief makkelijk vergelijkbaar met andere aanbieders. Perfectsmile is als challenger in de traditionele tandartsmarkt vaak 500 tot 2000 euro goedkoper. Dat wordt zeker niet door iedereen gewaardeerd.

De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) is als toezichthouder van mening dat met de codes en techniekkosten van Perfectsmile fouten zijn gemaakt en wil daarom een boete opleggen. Het kwam de NZa daarbij handig uit om de publiciteit te halen gezien de langdurige en intensieve contacten met de Telegraaf. Zo werden persberichten en informatie vooraf al door de NZa gedeeld met verslaggevers van deze krant.

Basis voor het onderzoek was overigens een tip door een tandarts die bij Perfectsmile heeft gewerkt en de concurrentie is aangegaan. Daarbij wordt ieder middel aangewend, van computerinbraak tot het opstellen van valse facturen. Ook verzekeraar DSW mengt zich in de kwestie. Deze verzekeraar neemt graag een belang in zorgaanbieders. Dan kan de behandeling worden vergoed en komt het bedrag toch vanzelf weer bij de verzekeraar terecht.

Techniekkosten
Techniekkosten worden meestal vanuit een tandtechnisch lab aan de tandarts berekend. De tandarts stuurt ze vervolgens een op een door aan de pati nt. Perfectsmile wordt gedreven door een tandtechnieker en de gedachte was dat de techniekkosten niet vanuit een extern lab zouden hoeven worden berekend. Naar nu blijkt, een inschattingsfout met grote gevolgen. Indien de techniekkosten wel vanuit een extern lab zouden zijn berekend, dan zou er eigenlijk helemaal niets aan de hand zijn geweest.

Tandimplantaten
Het is bij Perfectsmile bekend dat veel tandartsen een hogere technieknota hebben gekregen vanuit een tandtechnisch lab en vervolgens via een retourbetaling door datzelfde lab extra voordeel hebben verkregen. Zo kon de tandarts dus hoge techniekkosten in rekening brengen bij de patient en vervolgens de korting van het lab in eigen zak houden.

In de NRC is onlangs nog een artikel verschenen waarbij zo n opzet is aangetoond bij tandimplantaten. Het gaat daarbij om enorme bedragen die in geen verhouding staan tot hetgeen bij Perfectsmile zogenaamd aan de orde zou zijn.

De NZa is echter niet van plan onderzoek te doen hiernaar en de Minister van VWS kijkt liever naar vooruit, dan naar het verleden . Aldus de opvallende uitspraken als reactie op Kamervragen over de kwestie met tandimplantaten.* En dat terwijl de NZa ondertussen volop bezig is om een succesvol bedrijf te gronde te richten. Overigens kijkt ook Perfectsmile liever vooruit. Bijvoorbeeld omdat de manier waarop zij al sinds 2009 werkt nu de standaard is geworden binnen de branche.

Oproep Perfectsmile
Perfectsmile roept de Minister van VWS en de NZa op om onderzoek te doen naar de kwestie met de tandimplantaten en vergelijkbare kwesties waarbij achteraf extra vergoedingen zijn betaald aan tandartsen en orthodontisten. Nu is er sprake van volstrekte willekeur en is een heksenjacht geopend op een praktijk met een bekende naam. Waarschijnlijk om zo een voorbeeld te stellen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Uit: Persbericht Perfectsmile



Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
searching the skies

Consumentenbond: Tandartsen concurreren niet

‘Consumenten die slechts één enkele behandeling willen, blijken slecht terecht te kunnen bij een andere tandarts’, zegt de Consumentenbond. De bond deed een telefonisch onderzoek onder 500 tandartsen door heel Nederland.

Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de tandartsen het te druk heeft of niet op ‘shoppers’ zit te wachten. Opvallend is dat van degenen die ‘nee’ verkopen, bijna de helft (44%) zegt dat een behandeling binnen dezelfde periode wel mogelijk is als de beller vaste klant wordt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Marktwerking kan alleen succesvol zijn met voldoende aanbieders die willen concurreren en consumenten die op zoek gaan naar betere of goedkopere zorg’. Ons onderzoek laat zien dat we daar nog lang niet zijn’.

Collegialiteit
Een aantal tandartsen wil eerst toestemming van de vaste tandarts voordat ze tot behandeling overgaan. Anderen beginnen er sowieso niet aan. Enkele reacties: ‘Je schaadt de vertrouwensband tussen tandarts en patiënt’, ‘Shoppen is eigenlijk not-done, ook omdat je patiënten van collega’s afpakt’ of ‘Dit is gewoon een soort gentlemen’s agreement tussen tandartsen’. De informatie over het onderzoek is te vinden op www.consumentenbond.nl/tandartsen.

Campagne betaalbare zorg
De Consumentenbond start een campagne over betaalbare zorg met de thema’s: waar zit de verspilling, welke kosten kunnen consumenten zelf in de hand houden en waar moet de overheid ingrijpen? Het telefonische onderzoek is de eerste activiteit van deze campagne.

Reactie NMT op onderzoek Consumentenbond
De NMT geeft op zijn website een reactie: “Dat tandartsen terughoudend zijn met patiënten die eenmalig een behandeling zoals het plaatsen van een kroon willen, vindt de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) begrijpelijk en zelfs verstandig. Tandartsen maken een behandelplan voor hun patiënten. Daarbij speelt de hele mond een rol en niet alleen het plaatsen van één kroon op één kies. Dat behandelplan is gericht op een goed gebit voor nu en in de toekomst. Een behandeling ’tussendoor’ kan de visie van een tandarts op goede structurele mondzorg doorkruisen. Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat patiënten zelf geen behoefte hebben aan shoppen. “De vertrouwensband met de tandarts en de nabijheid van de praktijk wegen voor de meeste patiënten zwaarder dan de prijs.”

De conclusie die de Consumentenbond trekt dat marktwerking er niet gaat komen, omdat patiënten niet voldoende informatie hebben over de geboden kwaliteit en iedere overstap een sprong een in het duister is, onderschrijft de NMT niet. Inmiddels heeft 85 procent van de praktijken een website met informatie over de praktijkvoering en de tarieven. Daarnaast is alle relevante informatie beschikbaar in alle wachtkamers van tandartspraktijken. Momenteel zijn tandartsen bezig met het aanleveren van kwaliteitsinformatie in het kader van het project zichtbare zorg. Een project waarin ook de Consumentenbond participeert. Na de zomer komt er dus nieuwe kwaliteitsinformatie bij. Tot slot is het primaire doel van dit experiment niet dat patiënten gaan shoppen, maar dat er variatie in het aanbod van tandartsen ontstaat en zichtbaar wordt. Variatie in service, soorten behandelingen en prijs. Op basis hiervan kan de patiënt bewust kiezen voor inschrijving in een tandartspraktijk die het beste aansluit bij zijn wensen en behoeften.”

Bron:
Consumentenbond
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Geschorste tandarts misbruikt titel

Tandarts Laas van der Meulen van drie tandartspraktijken in Assen, Leeuwarden en Sint Nicolaasga is op last van het medisch tuchtcollege tijdelijk geschorst. Maar hij blijft zich gewoon voordoen als tandarts. “Titelmisbruik”, oordeelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Bron:
Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Zogenaamde mondhygiënist aangehouden

Afgelopen week is iemand door de politie aangehouden die zich al geruime tijd ten onrechte uitgaf als mondhygiënist en in die hoedanigheid ook patiënten behandelde. Deze ‘zogenaamde mondhygiënist’ werd afgelopen maandag, mede door toedoen van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM), in hechtenis genomen. De verdachte, een bekende bij justitie, heeft bekend en wordt nog voorgeleid aan de politierechter.

Vervalst buitenlands diploma
De betreffende persoon wilde met een vervalst, buitenlands diploma lid worden van de beroepsvereniging voor mondhygiënisten. Dit werd door de NVM gesignaleerd en uiteraard werd een lidmaatschap van de beroepsvereniging geweigerd.

Titelmisbruik
De titel mondhygiënist mag alleen gebruikt worden door professionals die in het bezit zijn van het diploma tot Mondhygiënist (HBO). Het ten onrechte voeren van deze titel is titelmisbruik en daarom deed de NVM hiervan aangifte. Justitie startte direct een onderzoek. Ook lichtte de NVM de toenmalige werkgever in, waarna deze ‘zogenaamde mondhygiënist’ werd ontslagen. De persoon werd ‘op heterdaad betrapt’ toen deze opnieuw solliciteerde naar de functie mondhygiënist in een mondzorgpraktijk. Kort hierna vond de aanhouding plaats.

Diplomaregister
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) startte in 2010 het NVM een diplomaregister (DiplomaRegister Mondhygiënisten) waar consumenten en beroepsbeoefenaren kunnen checken of een behandelaar daadwerkelijk mondhygiënist is en zich dus zo mag noemen.

Klik hier voor meer informatie over het DiplomaRegister


Lees meer over: Actueel, Kennis, Thema A-Z

Tandheelkunde UMCG langer dicht door legionella

Het Centrum voor Tandeelkunde en Mondzorg van het UMCG, waar de legionella bacterie werd aangetroffen, blijft een week langer dicht. Dit meldt Omroep Groningen.

Het ziekenhuis kan de besmettingshaard niet vinden en kiest voor zekerheid door een nieuwe waterleiding aan te leggen. De werkzaamheden hiervoor zullen tot 4 juni duren.

De tweeduizend patiënten die de afgelopen weken behandeld zijn in het centrum hebben deze week allemaal een brief ontvangen. Momenteel heeft nog niemand zich met klachten gemeld aan de poorten van het UMCG.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
CBS: Uitgaven tandheelkundige zorg slechts 0,8% gestegen

CBS: Uitgaven tandheelkundige zorg slechts 0,8% gestegen

In 2011 zijn de totale uitgaven aan zorg met 3,2 procent gestegen. De uitgaven aan mondzorgpraktijken namen met slechts 0,8% toe. Deze beperkte toename komt voordat doordat tandheelkundige zorg voor 18 tot 22-jarigen uit de basisverzekering is gehaald.


De uitgaven aan de gezondheids- en welzijnszorg bedroegen in 2011 90,0 miljard euro. Dit is 3,2 procent meer dan in 2010. In de periode 2004-2008 stegen de uitgaven aan zorg steeds sneller, tot 6,8 procent in 2008. Daarna volgde een kentering met een groei van 5,2 procent in 2009 en van 3,9 procent in 2010. Dit blijkt uit nieuwe voorlopige cijfers van het CBS.

Loonkosten
Verreweg de grootste kostenpost van de meeste zorgaanbieders bestaat uit de loonkosten. Door een toenemend aantal banen en stijging van de lonen nam de loonsom in 2011 met ruim 3 procent toe.

Ziekenhuizen en specialistenpraktijken (+3,8%)
De uitgaven aan ziekenhuizen en specialistenpraktijken stegen in 2011 met 3,8 procent. In 2010 was dat nog 6 procent. De lagere groei komt grotendeels door een eenmalige extra vergoeding die veel ziekenhuizen in 2010 kregen voor reeds gemaakte kosten van nieuwbouw. Daarnaast werkte het effect van eerdere tariefdalingen bij medisch specialisten door. De uitgaven aan
ziekenhuizen en specialistenpraktijken vormen ruim een kwart van de totale uitgaven aan zorg.

Huisartsenpraktijken (+ 8%)
Na drie jaren met marginale uitgavengroei zijn de uitgaven aan huisartsenpraktijken in 2011 met ruim 8 procent toegenomen. Dit komt vooral door tariefverhogingen. De uitgaven aan de zogenaamde ketenzorg zijn hier niet bij inbegrepen.

Tandartspraktijken (plus 0,8%)
De uitgaven aan tandartsenpraktijken namen met slechts 0,8 procent toe. Deze beperkte toename komt vooral doordat de tandheelkundige zorg voor 18 tot 22-jarigen uit de basisverzekering is gehaald. Een deel van de zorgconsumptie van deze leeftijdscategorie wordt nu particulier betaald.

Apotheken en drogisten (+2%)
Aan via openbare apotheken en drogisten verstrekte geneesmiddelen is in 2011 bijna 2 procent meer uitgegeven. Vooral het gebruik van dure geneesmiddelen droeg bij aan die stijging. Daartegenover stonden prijs- en tariefdalingen en beperkingen in de aanspraken op grond van de basisverzekering (anticonceptiva voor vrouwen van 21 jaar en ouder en antidepressiva). Een deel van de consumptie van deze middelen wordt nu particulier betaald. Het is voor het vierde achtereenvolgende jaar dat sprake is van een beperkte toename van de uitgaven aan geneesmiddelen.

Ouderenzorg, gehandicaptenzorg en gezondheidszorg (+2-3%)
De uitgaven aan de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg laten in 2011 een gematigde stijging zien van 2 tot 3 procent. Bij de ouderenzorg dalen de kosten van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), mede als gevolg van een door het rijk opgelegde korting op het voor de gemeenten beschikbare budget. Het aandeel van de zorguitgaven in het bruto binnenlands product (bbp) is in 2011 licht gestegen tot 14,9 procent. De uitgaven per hoofd van de bevolking
bedroegen 5 392 euro. In 2010 was dat 5 247 euro.

Bron:
Voorlopige cijfers CBS


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Onjuiste voedselclaims strenger aan banden gelegd

Onjuiste voedselclaims worden nog strenger aan banden gelegd. De Europese Unie heeft een lijst met 222 gezondheidsclaims opgesteld die fabrikanten mogen gebruiken. Claims die niet op deze lijst staan, worden gezien als misleidend. De claims gelden ook voor fabrikanten van kauwgom.

De EU heeft omschreven hoe de claims gebruikt moeten worden. “Als een fabrikant kan onderbouwen dat zijn suikervrije kauwgom helpt om plak te voorkomen, moet hij bijvoorbeeld ook nog vermelden dat het effect alleen optreedt als de gebruiker na het eten zeker twintig minuten dapper doorkauwt op zijn stukje kauwgom”, aldus Marketing Rendement.

Fabrikanten kunnen tot het eind van dit jaar hun verpakkingen en advertenties aanpassen.


Lees meer over: Actueel, Mondhygiëne, Thema A-Z

Elysee Dental Group neemt Tandtechnisch Laboratorium Esthetica over

Het op 1 mei jongstleden failliet verklaarde Tandtechnisch Laboratorium Esthetica in Maastricht wordt per direct een onderdeel van de Elysee Dental Group. Voor de bestaande klanten blijft vertrouwde kwaliteit en ondersteuning gewaarborgd, meldt Elysee Dental Group in haar persbericht. Daarnaast hebben de klanten nu ook de keuze om gebruik te maken van diverse tandtechnische mogelijkheden die de Elysee Dental Group als geheel kan bieden.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Legionellabesmetting

Legionellabesmetting bij opleidingen Tandheelkunde en Mondzorgkunde UMCG

Recent is de legionellabacterie aangetroffen in de waterleiding het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde (CTM) van het UMCG. Om de bacterie grondig te kunnen bestrijden, heeft het UMCG besloten alle patiëntenzorg in het CTM voor tenminste één week op te schorten. Voor de spoedzorg van het CTM zal worden uitgeweken naar een andere locatie.

Kaakchirurgie/Bijzondere Tandelheelkunde en Orthodontie gewoon geopend
De waterleiding van het CTM is gescheiden van de waterleiding van de rest van het UMCG. Patiënten en medewerkers van andere afdelingen hebben hierdoor geen risico op besmetting gelopen. Dit betekent dat ook de afdelingen Kaakchirurgie en Orthodontie gewoon open zijn.

Brief
Patiënten die in de afgelopen periode het CTM bezochten zijn per brief geïnformeerd. Het zou kunnen zijn dat patiënten tijdens dat bezoek in contact zijn gekomen met water dat met de legionellabacterie besmet is. Als dat is gebeurd, is er een kleine kans dat zij ziekteverschijnselen krijgen, variërend van milde griepachtige verschijnselen tot in het ernstigste geval een longontsteking. Patiënten die in de eerste twee tot drie weken na hun bezoek aan het CTM last hebben gekregen van (ernstige) luchtwegklachten met koorts, wordt gevraagd contact op te nemen met hun huisarts. Ook medewerkers van het CTM en studenten van de opleidingen Tandheelkunde en Mondzorgkunde zijn op de hoogte gebracht.

Opleidingen
Deze maatregel heeft ook invloed op de opleidingen tot tandarts, mondhygiënist en tandartsassistent. Er kan in de komende week geen patiëntgebonden onderwijs gegeven worden, en ook de practica in het CTM-skillslab, dat is aangesloten op dezelfde waterleiding, kunnen voorlopig niet doorgaan. Dit kan invloed hebben op de studievoortgang van studenten.

Verloop
Besmettingen met de legionellabacterie verlopen vaak symptoomloos en zijn dan onschuldig. Als er al sprake is van infectie, is het goed te weten dat de ziekte niet van mens tot mens kan worden overgedragen. De tijd tussen besmetting en het eventueel optreden van klachten (de incubatietijd) is doorgaans 2 tot 19 dagen. Patiënten die langer dan drie weken geleden het CTM bezochten en geen klachten hebben ontwikkeld, hoeven zich geen zorgen te maken.

Bron:
UMCG

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Hoofddorpse praktijk declareert onterecht

Twee tandartsen van tandartspraktijk Floriande uit Hoofddorp moeten onmiddellijk stoppen met het insturen van verkeerde declaraties. Dat heeft de Nederlandse Zorgautoriteit hen opgedragen. Na onderzoek bleek dat de tandartsen tarieven in rekening brachten voor kosten die niet voor vergoeding in aanmerking kwamen. Bovendien stuurden ze rekeningen in naar een verzekeraar voor behandelingen die niet hebben plaatsgevonden.

Onderzoek
Twee tandartsen van de praktijk declareerden in de periode september 2010 – november 2011 op verschillende manieren verkeerd. Zij rekenden ten onrechte instellingskosten, brachten een aantal keer niet-toegestane codes in rekening voor implantaten en stuurden facturen voor behandelingen die niet hebben plaatsgevonden. Zo kreeg een verzekeraar van een tandarts een rekening voor kaakchirurgie, een behandeling die is voorbehouden aan kaakchirurgen. De NZa is een onderzoek gestart voor het opleggen van een boete.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Europese dentale markt toont omzetgroei

De Europese dentale markt liet in 2011 een omzetgroei van 1,2% zien. De omzet van apparatuur daalde met 2,2% terwijl de omzet van overige artikelen steeg met 0,9%. Dit blijkt uit onderzoek van ADDE, de Europese dentale handelsvereniging.

De belangrijkste uitkomsten van het rapport:

  • Het aantal werkzame tandartsen groeide met 0,8% en het aantal mondhygiënisten met 1,14%. Het totaal aantal Europese mondhygiënisten komt hiermee uit op 24.477.
  • Er was een daling voor het aantal tandheelkundige laboratoria (-1,1%) en het aantal tandtechnici (-0,9%).
  • De totale omzet van de landen meegenomen in het onderzoek voor apparatuur, overige dentale artikelen en technische service steeg met 1,2% met een grote variatie tussen de verschillende landen. De omzet van apparatuur daalde met 2,2% terwijl de omzet van overige artikelen steeg met 0,9%.

Bron:
Dentistry.co.uk


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z