Nieuw tariefsysteem biedt preventieve kansen

Het nieuwe financieringssysteem van de mondzorg geeft ruimte aan preventie. Al verwacht de patiënt vaak anders, we moeten minder snel naar de boor grijpen.

Doen we genoeg aan preventie?
Kijken we naar de uitgaven aan cariës, dan staan die niet in verhouding met wat er wordt uitgegeven aan parodontitis. Aan cariës wordt tien keer meer uitgegeven. 30% van de totale mondzorgkosten worden gemaakt voor vullingen en kronen, 11% voor parodontologie en 10% voor het verwijderen van tandsteen. De vooral op restauratie gerichte zorg heeft de afgelopen 40 jaar niet bijgedragen aan cariësreductie. De DMFT-score wordt zelfs hoger bij regelmatig tandartsbezoek.

Vijf minuten
Gemiddeld wordt er slechts een kleine vijf minuten besteed aan het periodieke mondonderzoek. Er wordt onvoldoende diagnostiek bedreven. Bovendien heeft eenmalige professionele mondreiniging gevolgd door een instructie mondhygiëne weinig invloed op een effectief mondzorggedrag en de plak- en gingiva-index veranderen nauwelijks.
Tandartsen houden zich voornamelijk bezig met de reparatie van de gevolgen van niet uitgevoerde preventie.

Wat dan wel?
Voor een goede diagnostiek moet de mond eerst plakvrij en droog zijn. Dan pas kan er goed bekeken worden of er sprake is van actieve leasies. Zo ja, dan moet preventie worden ingezet. Een actieve leasie kan zelfs bij cavitatie worden gestopt! “Er moet dus niet meteen naar de boor gegrepen worden”, aldus James Huddleston Slater van het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van de Rijksuniversiteit Groningen, tijdens de Themadag Preventie van orale pathologie van het ACTA- nascholingsprogramma Quality Practice.

Maar zonder aantoonbare resultaten van preventie verzwakt onze positie tegenover de overheid en de zorgverzekeraars en heeft de tandheelkunde geen toekomst.
Betere preventie biedt kansen: de mondzorg blijft betaalbaar en dus toegankelijk, ook voor de risicogroep. De waardering voor het beroep zal toenemen en ook de arbeidssatisfactie zal toenemen.

En wat als we dat niet doen?
Er komen steeds meer 65-plussers, de gemiddelde leeftijd stijgt. Risico- en complicerende factoren nemen toe. De zorgvraag stijgt (denk aan de steg) en het aantal werkenden neemt af. Als we niet de processen in de mond stoppen, dan wordt de mondzorg onbetaalbaar.
De toegankelijkheid van de mondzorg loopt dan in de toekomst ernstig gevaar. Dit geldt in het bijzonder bij de laagste SES (sociaal economische status). 

Pilotonderzoek
Het toekomstige beleid moet volgens Huddleston Slater gericht zijn op preventie. De restauratiecyclus moet hiermede later worden ingegaan. Er moet een gericht pilotonderzoek komen dat zorgaanbieders, de TNO en universiteiten opzetten. “Dus: investeer nu in de toekomst! Ik ben fan van de mondhygiënist!” sloot Huddleston Slater af.

Top vijf
Voorzitter Rob Barnasconi van de NMT nam het van hem over. Wat hem betreft, wordt er liefdevol samengewerkt tussen tandarts, mondhygiënist en preventieassistent. Maar voor de verzekeraars heeft hij geen goed woord over: in 2011 werd 1,6 miljard euro aan premies betaald, waarvan slechts 1,2 miljard werd geconsumeerd. “En toch stijgt de premie met 14%!? En toch gaan de vergoedingen omlaag?! Verzekeraars, ga eens verzekeren!”

Het nieuwe systeem geeft ruimte aan preventie en die kans moeten we nu pakken, vindt Barnasconi. “Samenwerken is het devies en praat uzelf vooral niet naar beneden. We doen het toch heel goed? We behoren tot de top vijf van de wereld en dat kan menig arts niet zeggen! We zijn ook helemaal niet vreselijk duur; de gemiddelde patiënt geeft meer uit aan de kapper dan aan de tandarts, namelijk 175 euro per jaar.”

Als we het succes van preventie kunnen aantonen, dan zijn volgens Barnasconi de problemen met de verzekeringen snel opgelost. “We moeten niet langer focussen op curatie, positieve berichten verspreiden en vooral samenwerken.”

Door: Lieneke Steverink-Jorna
Bron: Themadag Preventie van orale pathologie, ACTA- nascholingsprogramma Quality Practice, januari 2012


Lees meer over: Actueel, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z

1,6 miljard aan bezuinigingen in de gezondheidszorg

Dat staat in het Stabiliteitsprogramma Nederland, waarover de VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie het eens zijn geworden . De Tweede Kamer stemde gisteravond in met het plan. In de gezondheidszorg worden maatregelen genomen om de stijgende AWBZ-kosten te beperken, gaan de eigen bijdragen omhoog (waarbij de lage inkomens worden gecompenseerd via de zorgtoeslag) en worden ‘scherpe afspraken’ gemaakt met instellingen. Samen leveren deze maatregelen 1,6 miljard euro op.

Bron: Medisch Contact

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

FIOD bevriest bezittingen frauderende tandarts

De FIOD heeft beslag gelegd op twee woningen en diverse bankrekeningen van een tandarts uit Amsterdam. De 29-jarige man wordt ervan verdacht dat hij op grote schaal bij zorgverzekeraars behandelingen declareerde die in de praktijk helemaal niet zijn uitgevoerd. Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Benadeeld
Vermoedelijk heeft de tandarts zorgverzekeringsmaatschappijen voor ongeveer 400.000 euro benadeeld. De FIOD heeft conservatoir beslag gelegd bij de verdachte, zodat schade kan worden verhaald. Door nu beslag te leggen op bankrekeningen en bezittingen, kunnen mogelijke boetes of schadevergoedingen straks eenvoudiger door de overheid worden geïnd.

Terug halen
Misdaad mag niet lonen. Daarom werken verschillende overheidsdiensten, waaronder de FIOD en het Functioneel Parket, nauw samen om oneerlijk verkregen vermogen terug te halen. Dat gebeurt vooral om het geld terug te kunnen geven aan de gedupeerden.

De Amsterdamse tandarts wordt verdacht van het declareren van niet-geleverde zorg, oplichting en valsheid in geschrift. De man zal op een later moment worden gehoord.

Bron:
Rijksoverheid


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Gewaardeerd compliment: Je hebt een mooie glimlach

Vier van de tien vrouwen hoort graag een compliment over haar glimlach. Dit blijkt uit onderzoek van de Engelse Dental Care Plus Implant Centres. Daarmee staat dit compliment op de tweede plaats van de lijst met meest gewenste complimentjes.

Ruim 43 procent van de tweeduizend ondervraagde dames hoort graag dat ze er slank uitziet. Een derde wordt bijzonder gelukkig als een man zegt dat ze er aantrekkelijk uitziet.

De tien complimentjes die vrouwen het liefst krijgen:

1. Ben jij afgevallen?
2. Je hebt een mooie glimlach
3. Je ruikt lekker
4. Je haar zit leuk
5. Die jurk staat je beeldig
6. Die kleur flatteert je
7. Je hebt iets mooi aan
8. Je hebt prachtige ogen
9. Je ziet er slank uit
10. Je bent prachtig

De tien ‘complimentjes’ die je moet mijden:

1. Je ziet er moe uit
2. Ben je ziek?
3. Je ziet er goed uit
4. Je bent verdikt
5. Je lijkt op je vader/moeder
6. Je ziet er niet zo slecht uit als ik dacht
7. Je bent niet zo dom als je lijkt
8. Vandaag zie je er minder moe uit
9. Je hebt uitgesproken gezichtskenmerken
10. Je bent aan de mollige kant, niet?

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Global communication metaphor. Isolated on white.

UMC St Radboud stelt patiëntendossiers open en lanceert online communities

Patiënten van het UMC St Radboud kunnen binnenkort via internet hun eigen medisch dossier raadplegen. Daarmee is het UMC St Radboud het eerste ziekenhuis dat voor alle patiënten de dossiers openstelt. Tegelijkertijd worden vijftig online communities gelanceerd, waarin patiënten, zorgverleners en mantelzorgers elkaar kunnen treffen rondom een ziektebeeld.

Patiënt als partner
Projectleider prof. dr. Jan Kremer: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de patiënt steeds meer de regie wil voeren over zijn of haar behandeling en daar samen met de zorgverleners aan wil werken. Dat is een logische ontwikkeling, het gaat immers over zijn of haar leven en gezondheid. Onder het motto ’de patiënt als partner’ werken we in het Radboud aan diverse voorzieningen die dit mogelijk maken. Het openstellen van het medisch dossier en de online communities stelt patiënten in staat om samen met zorgverleners nog beter te werken aan een optimale behandeling van hun ziekte.’

MijnRadbouddossier
Patiënten kunnen binnenkort met hun DigiD inloggen op hun MijnRadbouddossier via een speciale button op www.umcn.nl. In dit dossier staan labuitslagen, verwijsbrieven, afspraken en nieuwe onderzoeken. Op termijn zijn ook röntgenfoto’s en aantekeningen te raadplegen.

Omwille van de veiligheid en bescherming van de persoonlijke gegevens moeten patiënten zich eerst eenmalig persoonlijk bij het ziekenhuis aanmelden met een geldig identiteitsbewijs en mobiele telefoon. Dan wordt de inzage actief gemaakt en ontvangt de patiënt een toegangscode via sms. Daarna kunnen patiënten met hun DigiD van thuis uit inloggen zo vaak als ze willen.

Online communities
Ook zijn binnenkort vijftig online communities beschikbaar, bijvoorbeeld op het gebied van verloskunde en reuma. Zestien van deze communities zijn gerelateerd aan oncologische zorg. Een community brengt patiënten, naasten, mantelzorgers en zorgverleners dichter tot elkaar. Ervaringen kunnen worden uitgewisseld en kennis gedeeld. De online communities staan open voor iedereen die betrokken is bij een bepaalde ziekte of aandoening; dus niet alleen voor patiënten van het Radboud.

Bron:
UMC St Radboud

 

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z

Groot brein door zwakke kaak

De mens dankt zijn grote brein aan zijn zwakke kaak, denken Amerikaanse wetenschappers. Ooit gaf een genetisch foutje onze voorouders kleine, slappe kaakspieren. Bevrijd uit de ijzeren greep van het spiercorset, kon de schedel uitgroeien tot menselijke proporties.

Vergeleken met alle andere primaten hebben mensen eigenlijk een miezerige kaak en een merkwaardig bol achterhoofd. Maar waarom gaan die twee eigenlijk altijd samen? Welke kwam eerst? Hoe leidde het een tot het ander?

Eiwit
Terwijl paleo-antropologen in de Afrikaanse woestijngrond spitten op zoek naar antwoorden, kwamen medisch biologen het mogelijke antwoord toevallig tegen. In hun onderzoek naar een spierziekte, stuitten Marilyn Mitchell en haar medewerkers van de Amerikaanse Universiteit van Pennsylvania op een gen, MYH16, dat een belangrijk eiwit voor spierkracht in de kaakspieren levert.

Fout
Alle niet-menselijke primaten hebben van dit gen een normale versie, met de bijbehorende stevige kaakspieren. De onderzoekers ontdekten echter dat alle mensen een fout in dat gen hebben. Het gendefect levert ons dunne en slappe kaakspiervezels en dat is onder de microscoop goed te zien. Als we zo’n afwijking in andere spieren in ons lichaam zouden hebben, dan zouden we flink gehandicapt zijn.

Die ‘ziekte’ moet ongeveer 2,4 miljoen jaar geleden in de kaken van onze voorouders geslopen zijn, berekenen de Amerikanen. Dat is vlak voor de schedel zijn menselijke vormen aannam. De onderzoekers tellen één en één bij elkaar op en suggereren veel in het volgende scenario. Net als huidige mensapen hadden onze gezamenlijke voorouders fikse kaakspieren die als strakke teugels de hele schedel omvatten. Toen het genfoutje die teugels liet vieren, ontnam dat het schedeldak zijn barrière om van vorm te veranderen.

Vragen
Bewezen is de nieuwe hypothese allerminst. Ook werpt ze nieuwe vragen op. Want is het niet vreemd dat de heel vroege mensachtigen in eerste instantie slechts gemankeerde kaakspieren hadden? Goed, daar konden ze mee leven als ze rond die tijd hun dieet van taaie bladeren verruilden voor mals vlees. Maar hadden ze er zoveel baat bij dat de spierzwakte zich onder de populatie kon verspreiden?

De Australische geneticus Pete Currie vindt deze biologische invalshoek een mooie aanvulling op de opgravingen. Fossielen tonen momentopnamen van de evolutie, maar zolang de overgangsvormen tussen onze voorlopers en mens – de ‘missing links’ – niet gevonden worden, blijft het gissen naar de oorzaken, volgorde en samenhang van alle veranderingen. Genetisch onderzoek, hoopt Currie, kan meer over het mechanisme vertellen.

“Iedere theorie over de menselijke oorsprong moet zich baseren op opgravingen. Maar studies als deze plaatsen het vlees op het geraamte van die theorieën.”

Bron:
Wetenschap24


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Een op de zeven artsen getuige van wetenschappelijke fraude

Een op de zeven artsen heeft weleens gezien dat wetenschappelijke resultaten werden verzonnen en bijna een kwart heeft weleens meegemaakt dat de onderzoeker alleen die gegevens gebruikte die goed uitkwamen. Dit blijkt uit een enquête van Medisch Contact.
Zij hielden het onderzoek onder achthonderd huisartsen, medisch specialisten, specialisten ouderengeneeskunde en sociaal geneeskundigen.

De belangrijkste onderzoeksresultaten

  • 15% van de artsen die meededen aan het onderzoek zegt weleens van nabij te hebben gezien dat wetenschappelijke resultaten werden verzonnen.
  • 22% zegt weleens te hebben gezien dat onderzoeksdata werden geselecteerd of statistisch werden bewerkt om significante resultaten te behalen.
  • Ruim één op de drie artsen (36%) heeft wel eens meegemaakt dat aan de lijst van auteurs van een wetenschappelijk artikel iemand werd toegevoegd die niets met het onderzoek te maken had.


Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
doktersgesprek

Patiënten gaan minder vaak naar tandarts

Eén op de drie Nederlanders zegt minder vaak naar de tandarts te gaan, nu de verwachting is dat de tandartskosten flink zullen stijgen. Dit blijkt uit een steekproef van Stadpeil Online Onderzoek in opdracht van Sensodyne.

Een derde denkt het controlebezoek aan de tandarts te kunnen vervangen door beter te poetsen, zo schrijft Sp!ts. Een ander deel schaft andere producten aan voor de mondverzorging.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kindergebit

Belgische tandarts riskeert sanctie omdat hij kinderen bang maakt

Tandarts Eddy Brughmans uit Heers riskeert een sanctie omdat hij mensen “beledigt of bang maakt”. Hij zei onder meer tegen een twaalfjarig meisje dat hij haar “een spuitje zou geven met een riek” en vertelde hij een volwassen patiënt dat hij “de boel moest opkuisen” nadat de man zijn tanden jarenlang niet zou hebben verzorgd.

Een oma die afgelopen weekend met haar twaalfjarige dochter naar de tandarts in Heers ging, doet haar verhaal in Het Nieuwsblad. “Toen we daar aankwamen, zei hij: Oei oei, uw tanden zijn allemaal rot. Daarna wist hij doodleuk te melden dat hij haar een spuitje met een riek zou geven. Geen slecht woord over de behandeling op zich, maar het kind was wel doodsbang.”

De Koninklijke Limburgse Tandartsenvereniging (KLTV) heeft de man vier jaar geleden al eens gewaarschuwd en dreigt er nu mee Brughmans te schrappen uit de wachtdiensten.

Misbruik
Brughmans zelf vindt niet dat hij te ver gaat. Volgens hem zijn de mensen die naar de wachtdienst bellen het probleem. “Bij het merendeel is helemaal geen sprake van een spoedgeval”, klaagt hij in de krant.

“Er wordt misbruik gemaakt van die dienst. Mensen denken dat we voor alles staan te springen en problemen oplossen die even goed in de week, bij de vaste tandarts, kunnen gebeuren. Patiënten die echt dringende hulp nodig hebben, zullen hier wel goed geholpen worden hoor.”

Over zijn taalgebruik heeft de man het volgende te zeggen: “Ik minimaliseer de angst van kinderen niet. Maar ik vind wél dat ze schrik moeten hebben. Als ouders hier vertellen tegen de kinderen dat ze niet bang moeten zijn, dan zeg ik dat ze liegen. Want ook een kind verdient het dat je eerlijk bent. Dat wekt volgens mij ook vertrouwen. Ik heb een eigen aanpak. Humor is belangrijk. Zo zeg ik tegen iedereen dat ik de tandarts van de hoeren en de boeren ben”.

Bron:
Hbvl.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tuchtrecht

Celstraf geëist tegen tandartsassistente

Een assistente van een tandartspraktijk uit Badhoevedorp heeft volgens het Openbaar Ministerie in 5,5 jaar tijd bijna 100.000 euro verduisterd van haar werkgever. Officier van justitie Henri Tillart eiste woensdag voor de rechtbank in Haarlem 9 maanden celstraf, waarvan 4 maanden voorwaardelijk, tegen de 31-jarige Jaimy F. uit Zaandam. De vrouw stuurde jarenlang briefjes en e-mails naar patiënten van de praktijk met het verzoek hun rekening te betalen op een ander rekeningnummer dan op de oorspronkelijke nota stond vermeld. Het ging om de bankrekening van haar echtgenoot, die een andere achternaam heeft dan zijzelf.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Man krijgt nieuw gezicht na uitgebreide transplantatie

Amerikaanse artsen hebben naar eigen zeggen de meest uitgebreide gezichtstransplantatie ooit uitgevoerd. Dat meldt de University of Maryland. De 37-jarige Richard Norris kreeg een nieuw gezicht, nieuwe tanden, een tong en een kaak tijdens de 36 uur durende operatie in het Maryland Medical Center vorige week.

Lees het hele artikel

Bron:
NU.nl

Mrt 2012

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
App, telefoon

Smartphone vaakst vergeten bij tandarts Brussel

Volgens een onderzoekje van Lookout Security verliezen mensen hun smartphone om de haverklap en, afhankelijk van het land, op de meest gekke plaatsen.

Het beveiligingsbedrijf, bekend van zijn apps voor Android en iOS, stelde enkele wereldkaarten samen die in beeld brengen hoe vaak hun gebruikers in 2011 de smartphone zijn kwijtgeraakt, waar dat het vaakst gebeurde en wat dat voor kosten met zich meebrengt. Lookout zegt dat vorig jaar 9 miljoen smartphones ergens zijn blijven liggen of werden gestolen.

Tandartspraktijk nummer één
Koffiebars, kantoren cafés staan over het algemeen hoog op de ranglijst, maar in sommige hoofdsteden raken smartphonebezitters op de meest bizarre plekken hun toestel kwijt. Zo is in Brussel de nummer één de tandartspraktijk, verliezen Parijzenaren het vaakst hun telefoon bij het benzinstation of in de kerk en laten inwoners van Moskou bij een bezoek aan de garage vaak hun gadget achter.

Slordigst
Lookout bekeek ook welke nationaliteiten het slordigst met hun toestel omspringen. In Amsterdam en Manchester raken smartphonebezitters hun toestel twee keer per jaar kwijt, terwijl dat inwoners van Tokyo maar een keer per twee jaar gebeurt.

Door de toestelprijs van gevonden toestellen bij elkaar op te tellen, becijfert Lookout tenslotte dat de totale waarde van vorig jaar verloren smartphones uitkomt op 2,5 miljard dollar en telt daar de resterende contractkosten en verloren gegane informatie van banking en sociale apps bij op om uit te komen bij 30 miljard dollar aan kosten.

Korrel
De bevindingen van het onderzoek moeten met een flinke korrel zout worden genomen. Lookout is weliswaar een bijzonder populaire applicatie, maar de gebruikte methodologie is nogal aan de magere kant. Lookout koppelde de laatst bekende locatie van een verloren telefoon namelijk aan de Foursquare API en vermeldde dan de dichtsbijzijndste populaire locatie. Niet alleen hangt de betrouwbaarheid af van de populariteit van Foursquare in een bepaald land, maar de vermelde locatie is ook zeker niet altijd de plaats waar het toestel verloren is.

Bron:
ZDnet.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
prijs, geld

Minister Edith Schippers: Het gaat mij niet om marktwerking in de zorg, dat is mijn doel niet

Minister Schippers (volksgezondheid) wordt door critici weggezet als harde marktideoloog. Zelf ziet ze dit anders. ‘In de zorg kun je niet denken in termen van prijzen en productie, alsof het om wasmachines gaat.’

Lees het hele artikel

Bron:
Trouw

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
stop-mondzorg---corona

Beroepsverbod Belgische tandarts voor reclame herbevestigd

De Waregemse tandarts Lode D. (62) krijgt een beroepsverbod van twee maanden omdat hij reclame maakte voor het witter maken van tanden.

Hij werd eind vorig jaar al bij verstek veroordeeld, maar tekende verzet aan. Nu klinkt het vonnis hetzelfde: twee maanden beroepsverbod en een boete van 5.500euro.

Lode D. maakte samen met de uitbaatster van schoonheidssalon Body & Face uit Maldegem reclame op de website van het salon en in enkele lokale magazines. Nochtans is het in België verboden dat tandartsen reclame maken voor tandheelkundige ingrepen, zoals het populaire bleachen of witter maken van tanden.

De tandarts voerde minstens een keer een tandheelkundige ingreep uit in het salon. De tandarts gebruikte voor de ingreep zijn eigen mobiele tandartsunit en operatietafel. Die worden nu door het gerecht in beslag genomen. Opmerkelijk is dat de regionale kranten dit vonnis binnen de twee weken moeten publiceren van de rechtbank.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
patient behandelaar

ACTA verwelkomt 150.000ste patiënt

Op 15 maart verwelkomde ACTA de 150.000ste patiënt sinds de opening in 2010 van het nieuwe pand aan de Zuidas. Hans Wolffers (67) uit Alphen aan den Rijn was de gelukkige en kreeg een bos bloemen én een elektrische tandenborstel aangeboden door Alice Stäbler, directeur bedrijfsvoering van ACTA.

Bron:
Foliaweb

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Antibiotica

Waterschappen: Rijk moet antibiotica in water aanpakken

Het Rijk moet sterker de regie nemen om een einde maken aan de vervuiling van het Nederlandse oppervlaktewater met antibiotica. Vooral het weglekken van penicilline via mest uit de intensieve veeteelt is een probleem.

Bacteriën rukken op
Dat stelt de Unie van Waterschappen in een reactie op eerder onderzoek waaruit blijkt dat het water in Nederland steeds meer antibioticaresistente bacteriën bevat. Het gaat niet om grote hoeveelheden, maar de bacteriën vormen wel een ‘toenemend probleem voor de volksgezondheid’’, aldus woordvoerster Hanneke Heeres van de Unie.

Lozing ziekenhuizen getackeld
De waterschappen zijn verantwoordelijk voor waterzuivering en daarmee voor de kwaliteit van het oppervlaktewater in ons land. Om het antibioticaprobleem te tackelen lopen er momenteel pilots bij ziekenhuizen. ‘Daar zetten we extra zuiveringscapaciteit in, omdat daar door het vele medicijngebruik de concentratie vanzelfsprekend nogal hoog is. Maar omdat het allemaal keurig via een rioolbuis naar buiten komt, is zuiveren daar niet zo’’n probleem’.

Mestprobleem lastiger
Lastiger is het voor de waterschappen om de vervuiling via de intensieve veeteelt aan te pakken ‘De antibiotica die nog in de mest zit spoelt uit en komt uiteindelijk in de water terecht. Deze zogenoemde diffuse bronnen kun je niet met een filter voor een pijp aanpakken,’ zo stelt de woordvoerster.

Aanpakken bij bron
Reden voor het pleidooi dat het Rijk de vervuiling met een stringent vergunningenbeleid bij de bron tegengaat. Zowel het ministerie van landbouw als dat van volksgezondheid moeten hun verantwoordelijkheid nemen. ‘Het gaat erom dat de ministeries het probleem erkennen en de regie stevig in handen nemen’.

Afvalputje
Dan nog blijven er resistente bacteriën via de grote rivieren ons land binnenstromen. ‘We zijn natuurlijk wat dat betreft het afvalputje van Europa. Ook dat vergt overleg en regie. Uiteindelijk gaat het wel om onze gezondheid’.

Bron:
Binnenlandsbestuur.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Gemiddelde Nederlander schat eigen suikerinname drie keer zo laag in

EU bant toegevoegde suikers uit vruchtensappen

De EU-Raad heeft officieel besloten om toegevoegde suikers in vruchtensappen te gaan verbieden. De nieuwe regels zijn van toepassing op alle vruchtensappen op de Europese markt, onafhankelijk van het land van herkomst. De nieuwe regelgeving gaat in juni van kracht en de regels worden 18 maanden later toegepast. Na deze tijd is het toevoegen van suiker aan vruchtensap officieel niet langer toegestaan.

Geen toegevoegde suikers
Momenteel maken producenten vaak gebruik van een label met ‘geen toegevoegde suikers’ op hun verpakking. Met ingang van de nieuwe regelgeving mogen deze labels niet meer worden gebruikt omdat alle vruchtensappen vanaf dat moment geen toegevoegde suikers meer bevatten.

‘Eerder was het toegestaan om extra suikers toe te voegen en daarom was het logisch wanneer de afwezigheid van dergelijke suikers op het label vermeld werd vanuit een marketingoogpunt om te benadrukken hoe ‘gezond’ een product was,’ zo stelde de raad afgelopen week in een verklaring.

Tomaten
Ook tomaten zijn toegevoegd aan de lijst met vruchten zodat zij ook onder de nieuwe wetgeving vallen. Daarnaast benadrukte de raad dat de vruchten die in het sap verwerkt zijn, duidelijk vermeld moeten worden op het label:

Dit betekent bijvoorbeeld dat de naam van het sap moet aangeven welke vruchten er in verwerkt zijn, tenzij er meer dan drie vruchten worden gebruikt. In dat geval is het toegestaan om de term ‘verschillende vruchten’ te hanteren.

Bron:
AGF.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Garantiefonds Mondzorg wordt sectorbreed

Stichting Garantiefonds Mondzorg (SGM) gaat een nieuwe fase in. Het in 2009 door de ANT opgerichte fonds wordt sectorbreed en telt straks ruim 7.000 leden. Dinsdag 20 maart bereikten alle betrokken partijen daartoe een principe-akkoord.

“Met deze verbreding wint het Garantiefonds voor de patiënt enorm aan waarde”, stelt SGM-voorzitter Marnix de Romph. “Voor een patiënt geldt straks: met welke mondzorger hij ook een probleem krijgt, het wordt in verreweg de meeste gevallen opgelost.”

Gegrond verklaarde klacht
Het Garantiefonds Mondzorg biedt patiënten de garantie dat bij een gegrond verklaarde klacht tegen een mondzorger de kosten voor een herstelbehandeling te allen tijde worden vergoed. De leden van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) waren al sinds 2009 aangesloten bij het fonds. Daar kwamen vervolgens ruim 350 tandprothetici en een aantal jeugdtandartsen bij en nu nog eens zo’n 800 vrijgevestigde mondhygiënisten en 5.500 praktijkhoudende NMT-leden.

Imago
De leden van de Organisatie van Nederlandse Tandprothetici (ONT) sloten zich als eersten bij de SGM aan. Vervolgens gingen de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) en de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) in 2011 met de SGM in gesprek over toetreding tot het Garantiefonds. De Romph, tevens directeur van de ONT: “Iedereen ziet het belang van het fonds voor de patiënt. Maar het is ook een positieve impuls voor het imago van de hele mondzorgsector. De overheid heeft de SGM immers omarmd als een goede kwaliteitsindicator.”

Direct beschikbaar
Bij herstelbehandelingen tot 10.000 euro zorgt het Garantiefonds dat het bedrag direct beschikbaar is. Achteraf verhaalt het die kosten op de verantwoordelijke mondzorger. Voor bedragen boven de 10.000 euro is de SGM verzekerd.
Overigens is het aantal herstelbehandelingen waarvoor in de afgelopen drie jaar een beroep op het Garantiefonds werd gedaan, te verwaarlozen. De Romph: “Het ging om een enkele behandeling tot 10.000 euro. Het geeft maar weer eens aan dat de Nederlandse mondzorg van een hoog niveau is.”

Bezwaar
Waar ANT-leden in eerste instantie automatisch lid waren van het fonds, zijn ze dat nu niet meer. De Romph: “Eind 2010 heeft een van de leden de juridische implicaties van een collectieve deelname aan het fonds aan de orde gesteld. Hij wees op het risico dat een individuele tandarts op die manier het recht zou kunnen verspelen om bezwaar te maken tegen het gegrond verklaren van een klacht door de klachtencommissie van de ANT. Terwijl voor een SGM-lid de uitspraak van die commissie bindend is.”

De leden van de NMT en de NVM krijgen binnenkort een collectief gefinancierd lidmaatschap aangeboden. “Mét een uitleg van de eventuele juridische implicaties en de mogelijkheid om van lidmaatschap af te zien”, stelt De Romph. “Zo blijft aansluiting dus een individuele keuze van de mondzorger. Wij voorzien echter niet dat velen zullen afhaken. Van de ANT-leden zijn vorig jaar na het stopzetten van het collectieve lidmaatschap ruim 600 tandartsen opnieuw uit eigen beweging lid geworden. En van de 362 tandprothetici die via de ONT het SGM-lidmaatschap kregen aangeboden, gaven slechts zeven aan daar om diverse redenen geen prijs op te stellen.”

Verschillende risico’s
De Romph gaat er vanuit dat de mondzorgkoepels zelfreinigend zijn. “Als zorgverleners er een potje van maken, dan wordt dat opgemerkt. Elke koepel heeft een codex en ons eigen reglement voorziet in de mogelijkheid om leden eventueel te royeren. Uiteraard realiseren we ons dat verschillende mondzorgers verschillende risico’s op claims lopen. De kans dat er in de complexe behandeltrajecten van bijvoorbeeld een gnatoloog iets mis gaat waarbij een herstelbehandeling nodig blijkt, is natuurlijk groter dan dat een mondhygiënist fouten maakt bij het verwijderen van tandsteen.”

Het lidmaatschap van de SGM wordt in bijna alle gevallen collectief gefinancierd en gaat voor de meeste mondzorgers vooralsnog niets extra kosten.

Lees meer over: Actueel, Kennis, Kwaliteit, Thema A-Z
yoghurt

Drinkyoghurt met plantaardige zoetstof

Steeds meer producten vervangen suiker door laag calorische zoetstoffen. Arla introduceert een drinkyoghurt met stevia, ook wel honingkruid genoemd, een natuurlijke en caloriearme zoetstof.

Honingkruid
De Steviaplant, oftewel honingkruid, is een plant waarvan de blaadjes een heel zoete smaak hebben. De Guarani-indianen gebruikten honingkruid al eeuwen geleden om hun thee en medicinale dranken wat zoeter te maken. Japan startte in 1977 met het gebruik van honingkruid in dranken en andere voedingsmiddelen. Inmiddels verovert honingkruid de wereld, want na Amerika en Frankrijk mag het extract van het plantje nu als zoetsof worden gebruikt in de hele Europese Unie. De Steviaplant bevat natuurlijke zoetstoffen (steviolglycosiden) die 300 keer zoeter zijn dan suiker of sacharose. Stevia is een 100% natuurlijke zoetstof en wordt ook wel gezien als de “zoetstof van de toekomst” of de “nieuwe suiker”.

Tandvriendelijk
Stevia is, in tegenstelling tot kunstmatige zoetstoffen, een puur plantaardig product. Bovendien is het caloriearm. Het wordt vrijwel niet opgenomen door het lichaam, waardoor het geschikt is voor kinderen, zwangere vrouwen en diabetici. Daarnaast is het tandvriendelijk.

Sinds 8 december is de website Zoetstoffen.nl van het Informatiecentrum Zoetstoffen online. De site biedt informatie over gezondheids- en veiligheidsaspecten van laag calorische zoetstoffen.

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Duurzaam

Punten verdienen met groene lach

Milieuvriendelijke mondverzorging kan tandartspatiënten in de Verenigde Staten een award opleveren. Sociale media spelen een belangrijke rol.

Patiënten kunnen punten verdienen als zij anderen aanmoedigen om milieuvriendelijke keuzes te maken op het gebied van mondverzorging. Het stimuleren van de volgende zaken levert punten op:

  • Een tandenborstel gebruiken van gerecycled of hernieuwbaar materiaal, en deze op de juiste manier recyclen als hij aan vervanging toe is.
  • De kraan dichtdraaien tijdens het tandenpoetsen.
  • Mondverzorgingsproducten zonder chemicaliën en alcohol gebruiken
  • Een milieuvriendelijke tandarts bezoeken, of de eigen tandarts aanmoedigen groener te werken.

De award – de Eco-Dentistry Badge – is een initiatief van de Eco-Dentistry Association (EDA) en Practically Green, een bedrijf dat sociale media inzet bij het motiveren van mensen om planeetvriendelijke keuzes te maken.
Deelnemers kunnen hun vorderingen in het verdienen van badges delen via hun sociale media. Practically Green laat consumenten weten welke andere deelnemers in hun netwerk ook een Eco-Dentistry badge hebben verdiend.

Vertrouwensband
Mede-oprichter Ina Pockrass van de EDA: “De Eco-Dentistry Badge is een leuke en makkelijke manier om duidelijk te maken dat iedere kleine stap een verschil kan maken. Deze actie zal ook de dentale wereld stimuleren milieuvriendelijker te gaan werken. Een milieubewuste tandarts heeft immers de kans een speciale vertrouwensband op te bouwen met patiënten voor wie het milieu belangrijk is.”

Meer informatie:
Eco Dentistry Assocation

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Actueel, E-health, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z