E-health mondzorg
E-health is het gebruiken van digitale technieken voor het verbeteren of ondersteunen van gezondheidszorg en dus ook in de mondzorg. In deze categorie vindt u artikelen over bijvoorbeeld een e-consult, gebruik van WhatsApp, gebruik apps in de mondzorg en het online patiëntendossier.

Bescherm uw praktijk en patiëntgegevens: Cybersecurity tips voor mondzorgprofessionals
Patiëntgegevens zijn bijzonder gevoelig en daarom een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Het waarborgen van de veiligheid van deze gegevens is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook cruciaal voor het behoud van vertrouwen van uw patiënten. Enkele belangrijke tips om uw praktijk beter te beschermen tegen cyberdreigingen.

E-health: met welke regels heb je te maken?
E-health, oftewel zorg op afstand via een digitaal medium, heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Wat e-health inhoudt en welke wet- en regelgeving er op van toepassing is, vertelde Shirin Slabbers van Vvaa tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu.
App maakt tandheelkundige screening van kindertanden op afstand mogelijk
Het is mogelijk om kindertanden op afstand te laten screenen door tandheelkundige professionals met behulp van een smartphone-app. Dat concluderen onderzoekers van The University of Western Australia na een haalbaarheidsstudie in een artikel in het International Journal of Paediatric Dentistry.
Trauma-App voor patiënten: hoe te handelen bij tandheelkundig ongeval
De International Association of Dental Traumatology (IADT) heeft de app ToothSOS geïntroduceerd. Deze app geeft in stappen aan hoe te handelen bij een tandheelkundig ongeval.
Tandartsen en mondhygiënisten op social media
Mondhygiënisten en tandartsen zitten steeds vaker op sociale media. Ze geven daar tips over een gezond gebit en maken soms zelfs grappige filmpjes. Dit allemaal om een grotere groep mensen te bereiken en zo meer aandacht voor mondhygiëne te creëren en natuurlijk ook om de eigen praktijk te laten zien. Wie zijn actief op social media? dentalinfo.nl maakte een overzicht.
ChatGPT-model nu ook in de zorg te vinden
Dat artificial intelligence op elk werkvlak kan worden gebruikt is een feit, maar dat het nu ook wordt toegepast in de zorg is iets nieuws. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis zet als proef AI in om medische vragen van patiënten te beantwoorden. Ook het UMC Groningen en Amsterdam UMC zijn aan de slag hiermee.
Helpen apps orthodontische patiënten hun mondhygiëne te verbeteren?
Onderzoekers analyseerden de effecten van het gebruik van een mobiele app op de mondhygiëne van een kleine groep adolescenten die een vaste orthodontische behandeling ondergaan en vonden een (niet significant) effect. De resultaten werden in het International Dental Journal gepubliceerd.
De Lieve Tandarts introduceert Telemondzorg
Om de drempel voor tandartsmijders te verlagen introduceert De Lieve Tandarts Telemondzorg. Wie het lastig vindt om zelf de afspraak met een tandartspraktijk te maken kan kiezen voor een gratis online kennismaking of een eveneens gratis online coachingsgesprek. Dit gebeurt via een goed beveiligde en gecertificeerde app.
Meer e-health mondzorg
Domotica en e-health in de ouderenmondzorg
Verslag van de lezing van Laurence Alpay en Ybranda Koster over de wereld van technologie voor mondzorg bij ouderen. Welke technologieën zijn beschikbaar en in welke situaties worden ze gebruikt? Hoe denken mondzorgprofessionals over technologiegebruik?
4 juli 2022/door RedactieNederlanders door coronacrisis negatiever over digitale zorg
De inzet van digitale toepassingen in de zorg heeft tijdens de coronapandemie niet geleid tot een positiever beeld hierover. Dit blijkt uit Nivel-onderzoek.
26 oktober 2020/door RedactieNederlands ziekenhuis experimenteert met virtual reality
Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein experimenteert met virtual reality (VR). Speciale VR-brillen worden op meerdere afdelingen ingezet met om angst, pijn en stress te verminderen.
27 augustus 2020/door anitatestHuisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden
Het overgrote deel van de huisartsenpraktijken wil ook na de coronacrisis meer gebruikmaken van ‘zorg op afstand’, zoals beeldbellen. Daarnaast geeft bijna de helft van de praktijken aan veranderingen op organisatorisch gebied te willen behouden, zoals ruimere spreekuren. Een derde is ook van plan de ‘geen handen schudden’ na de coronacrisis aan te houden, blijkt uit onderzoek van het Nivel.
13 juli 2020/door anitatestNederlandstalige mHealth applicaties voor de mondzorg: een overzicht met beoordeling
Hoe scoren Nederlandstalige mHealth applicaties voor de preventieve mondzorg volgens de GGD-testmethode? Welke applicaties zijn het meest geschikt voor kinderen, volwassenen en ouderen? Mondzorgkundestudent Tim Groothuis van Hogeschool Utrecht onderzocht dit. Bekijk het overzicht met de resultaten.
15 juni 2020/door anitatestNepnieuws en (online) gezondheidsvoorlichting
Het internet is voor patiënten een belangrijke bron om naar gezondheidsinformatie te zoeken. Hoewel het opzoeken van informatie via het internet kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij het zorgproces en hogere therapietrouw, kan het zoekgedrag van de patiënt ook risico’s met zich brengen. Tegelijkertijd biedt het zoekgedrag ook kansen voor online gezondheidsvoorlichting (e-voorlichting).
4 mei 2020/door anitatestMondzorg op afstand: wat kan je doen en hoe declareer je?
Nu een fysiek consult niet meer wenselijk is, moet de tandheelkundige en medische sector op zoek naar andere manieren om patiënten te bereiken. Door mondzorg op afstand kan je je werk deels voortzetten, bijvoorbeeld als het gaat om een probleemgericht consult of beugelconsult. Wat is toegestaan, wat zijn de opties en hoe declareer je?
30 maart 2020/door anitatest5 tips bij een negatieve beoordeling op reviewsites als ZorgkaartNederland
Tegenwoordig zijn beoordelingen en reviews steeds belangrijker. Zo ook voor zorgverleners. Een voorbeeld is de website ZorgkaartNederland. Om online terug te zien dat uw werk gewaardeerd wordt is natuurlijk mooi, maar hoe zit het met uw privacy? En wat als u een ongefundeerde negatieve beoordeling op uw naam hebt staan?
3 februari 2020/door anitatestMicrosoft stopt met HealthVault en verlaat daarmee consumentenzorgmarkt
Microsoft stopt definitief met HealthVault en verlaat daarmee de consumentenzorgmarkt.
6 augustus 2019/door anitatestOmgaan met neppe negatieve Google recensies
Online recensies spelen een grote rol in de hedendaagse digitale wereld en kunnen een grote rol spelen in het keuzeproces van potentiële klanten. Ook de meeste tandartspraktijken zullen regelmatig te maken krijgen met zowel positieve als negatieve als neppe recensies. In dit artikel wordt toegelicht waarom het raadzaam is om op beiden te reageren en hoe dit het beste kan worden gedaan.
10 juli 2019/door anitatestMeerderheid medische apps lekt privacygevoelige informatie
Uit een analyse naar de 24 meest gebruikte medische apps in de Google Playstore blijkt dat een grote meerderheid van deze apps veelvuldig privacygegevens lekt. Bij 19 van de apps werd gevoelige informatie verstrekt aan derden.
20 juni 2019/door anitatestTandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health
Voor het slagen van een behandeling is het motiveren van de patiënt én het geven van individuele instructies onontbeerlijk. In het verleden werd er veel gebruik gemaakt van de Tell-Show-Do methode voor gedragsverandering bij de patiënt. Nu gebruiken we regelmatig apps. Welke mondzorgapps zijn er en wat zijn de voor- en nadelen van e-health?
17 juni 2019/door anitatest
Partnernieuws
Septodont lanceert Biodentine™ XP Dentinesubstituut: vraag gratis demo aan
Terugblik op het Benefietsymposium Parkinson & de mond