Management en organisatie
De organisatiestructuur is van grote invloed op de praktijk, waarbinnen het praktijkmanagement vaak onvoldoende aandacht krijgt. Deze protocollen en tips kunnen u helpen in het (verder) verbeteren van het praktijkmanagement. Bekijk video's, voorbeelddocumenten en protocollen.
Onderwerpen kwaliteitsysteem
In dit document tref je een uitgebreide opsomming aan van alle periodiek terugkerende acties, die een belangrijk onderdeel vormen van een kwaliteitssysteem. Dit document wordt toegelicht in de training ‘Opzetten kwaliteitssysteem’.
Voorbeeld praktijkbeleid
Het praktijkbeleid kan gelden als houvast en als algemene verantwoording over de praktijkvoering. Dit document is puur een voorbeeld om op basis hiervan je eigen praktijkbeleid op te kunnen stellen.
Video – Uitleg HKZ-nulmeting
Wat is eigenlijk een kwaliteitssysteem? In de eerdere videotraining ‘Opzetten kwaliteitssysteem’ is hier antwoord op gegeven. Tevens kun je met deze training gemakkelijk een eerste start maken met het zelfstandig opzetten van een eigen kwaliteitssysteem.
HKZ-nulmeting – toelichting
In dit bestand is de HKZ-norm uiteengezet met daarin tevens verwijzingen opgenomen naar bijbehorende voorbeeld documenten binnen de Toolkit. Met het invullen van de nulmeting verkrijg je automatisch een visuele weergave van hoe goed jouw praktijk ‘scoort’.
HKZ-nulmeting – checklijst
Checklijst.
HKZ-nulmeting – ingevuld voorbeeld
Ingevuld voorbeeld.
Toetsing inkoop, opslag en algemeen
Met dit formulier kun je toetsen en vastleggen in hoeverre verschillende eisen m.b.t. inkoop en opslag in de praktijk worden nageleefd.
Toetsing patiëntendossiers
Met dit formulier kun je toetsen en vastleggen in hoeverre de eisen uit de KNMT-richtlijn Patiëntendossier worden nageleefd.
Toetsing vakinhoudelijke richtlijnen
Met dit formulier kun je toetsen en vastleggen in hoeverre verschillende vakinhoudelijke richtlijnen in de praktijk worden nageleefd.
Toetsing werkwijze behandelkamer
Met dit formulier kun je toetsen en vastleggen in hoeverre de werkwijze in de behandelkamers voldoet aan de geldende eisen.
Voorbeeld BHV-plan
In dit document kun je als praktijk alle informatie rondom de bedrijfshulpverlening overzichtelijk vastleggen en delen binnen het team. Belangrijk om deze informatie direct bij de hand te hebben in geval van een calamiteit.
Video: Praktijkmanagement is niet mijn ding
Elke praktijk is op een andere manier georganiseerd. Er zijn praktijken die goed zijn georganiseerd maar er zijn er ook waar de praktijkhouder vaak het idee heeft achter de feiten aan te lopen in plaats van regie te hebben over verbetering en professionalisering in de eigen praktijk. Deze training is erop gericht om praktijkhouders op weg te helpen bij de praktijkorganisatie.
Opdracht: Management werkzaamheden
De bedoeling is om voor jezelf in kaart te brengen welke management werkzaamheden je zelfstandig uitvoert. Daarvoor is het de bedoeling gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld gedurende twee weken) onderstaande tabel voor jezelf in te vullen.
Voorbeeld praktijkplan
Stilstand is achteruitgang. Advies is dan ook jaarlijks nieuwe doelen te stellen. Bij voorkeur komen deze voort uit de missie en visie van de praktijk en worden deze vertaald naar concrete acties. Dit voorbeeld praktijkplan kan als leidraad gelden voor praktijkhouders hier zelf actief mee aan de slag te gaan.
Video: Opstellen van praktijkdoelen
De training praktijkdoelen gaat in op het belang van het stellen van doelen. Enerzijds om meer regie te houden over het doorvoeren van verbeteringen binnen de praktijk en anderzijds deze ook effectiever door te voeren. De training wordt aangevuld met twee vragenlijsten, te weten de ‘Vragenlijst praktijkdoelen' en de ‘Vragenlijst feedback personeel’.
Video: Het bijhouden van managementinformatie. Waarom en hoe?
De financiële gezondheid van een praktijk is tegenwoordig niet langer vanzelfsprekend. Hoe presteert uw praktijk? Is er in uw praktijk managementinformatie beschikbaar? Om uw praktijk financieel gezond te houden is het belangrijk om een goed inzicht te krijgen in hoe uw praktijk presteert. Met managementinformatie scheidt u de feiten van het gevoel over de praktijkresultaten.
Vragenlijst praktijkdoelen
Lijst met vragen over missie en visie voor een praktijkhouder. Voor reflectie, zowel op persoonlijk vlak als op praktijkniveau.
Video: Kwalitatieve zorg is een teamprestatie
Een ding is duidelijk: kwalitatieve zorg is tegenwoordig een teamprestatie. De mondzorg wordt al lang niet meer geleverd door één tandarts en één assistente. We hebben nu te maken met een heel team. Kun je als praktijkhouder het management wel alleen doen? Is het management ook niet een teamprestatie aan het worden? Dat is de vraag die je je als praktijkhouder kunt stellen.
Management informatie (financieel)
Dit document verschaft de praktijk in één oogopslag inzicht in zowel de omzet als de kosten. Het is geen boekhoud overzicht, maar om op hoofdlijnen bij te houden voor het monitoren van de voortgang en als referentie.
Management informatie (praktijk)
Dit bestand is een uiteenzetting van verschillende prestatie indicatoren, die de praktijk maandelijks kan meten. Zodoende kan inzicht worden verkregen in de prestaties van de praktijk.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement