De mondhoek van de Nationale Gezondheidsbeurs

Integratie van tandheelkunde en gezondheidszorg komt eraan – tijd om je voor te bereiden

Een verslag van Lieneke Steverink-Jorna

Om meer mensen vertrouwd te maken met de mondhygiënist, stond ik op 24 januari jl. samen met mijn collega’s namens de Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten op de Nationale Gezondheidsbeurs.

’s Ochtends vroeg vertrokken mijn buren, met de door de NVM regelde vrijkaarten, met mij naar Utrecht. Mijn witte broek, fototoestel en notitieboekje in mijn tas op schoot. Eenmaal binnen was het niet moeilijk om ons stekkie te vinden. We stonden midden op de beurs met een gigantisch spandoek waarop ons nieuwe logo pronkte. Snel maakte ik kennis met mijn collega’s die ook vanuit het gehele land waren opgetrommeld. We schoten in onze witte broeken met daarop een polo met de tekst: De mondhygiënist, de preventiespecialist. Zo, dat voelt goed!

Mevrouw Hoenderhorst gaf aan wat vandaag de bedoeling was. De vrijdag en zaterdag waren goed bezocht. We moesten rekenen op meer dan 80 mensen die bij ons in de stoel zouden komen liggen. Hierbij konden we een DPSI-score maken in de twee behandelstoelen. Vooraf werden er enkele gegevens verzameld van de ‘patiënt’ die voor onderzoek en publicatie gebruikt konden worden. Zo werd er ondermeer gevraagd naar de leeftijd en gezondheid van de mensen die graag een ’tandvleescheck’ wilden.

Als vanzelf verdeelde de groep zich in 2 goed geoliede teams. En al snel lag de eerste geïnteresseerde in de stoel. We konden zelfs al meteen beginnen met het maken van een agenda, want al snel waren de 2 stoelen gevuld en stond de volgende al op de spreekwoordelijke stoep. Natuurlijk waren er ook legio mensen die een monstertje mee gapte en er als de wiedeweerga vandoor gingen. Want zo’n mondhygiënist, blijft toch best een beetje eng…Maar ook angstige mensen die niet meer bij hun eigen tandarts in de stoel durfden te kruipen, stonden soms aarzelend naar het tafereeltje te kijken. Na een kort gesprekje lieten ze zich meestal overtuigen om kortstondig in de stoel te liggen. Wij hadden immers geen boor, zuigers of ander eng materieel aan de stoel hangen. ‘Het gevaar’ leek zo een stuk minder en men liet zich over de streep trekken om zich te laten bekijken met een spiegel en pocketsonde.

Onze buren, de orthodonisten, stuurde enkele mensen naar ons om het een ander te laten bekijken en vise versa. Een van de orthodontisten gunde een van onze mondhygiëniste een kijkje in zijn mond. Waarop enkele mondhygiënisten begonnen te twijfelen of hun eigen gebit wel rechtstond en ook even gingen buurten. Tevens konden wij naar de overburen verwijzen; de beide kwaliteitsregisters stonden paraat om de toekomstige patiënten de weg te wijzen in mondzorgkundig Nederland. Verder stond Sonicare er om meteen een elektrische tandenborstel te verkopen bij mensen waarbij ons dat wel nuttig leek. Aan de andere zijde kon er geïnformeerd worden over het bleken van tanden. Een mevrouw vroeg iets over haar kaakgewricht waarop de fysiotherapeut (die net even bij ons was vanwege haar gevoelige tandhalzen) haar meenam naar haar standje. Leve de samenwerking!

Na een dag informatie geven over gebitsslijtage, tandvleesontsteking en gaatjes waren toch echt alle formulieren er helemaal doorheen. We hebben waarschijnlijk over de 100 patiënten op deze zondag in de stoel gezien. We hebben veel indrukken opgedaan. Want wanneer zie je immers mensen die niet van te voren nog even snel extreem goed hebben gepoetst? Vandaag werd mijn referentiekader behoorlijk bijgesteld! En dat notitieboekje…dat is netjes in de tas gebleven; we hadden wel wat beters te doen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *