Nieuwe app ontmoedigt jongeren om te gaan roken met selfie

De nieuwe app Smokerface wil jongeren ontmoedigen om te gaan roken. Aan de hand van een selfie kan de app aantonen hoe je er later uit gaat zien als je rookt.

Transformatie
De applicatie transformeert de selfie op basis van wetenschappelijke data. In 3D wordt vervolgens aangetoond hoe je eruit zou kunnen zien in 1-15 jaar als je rookt. Roken versnelt namelijk het verouderingsproces van de huid.

Informeren
Titus Brinker, de ontwikkelaar van de applicatie, geeft aan dat het niet de bedoeling is om jongeren bang te maken maar om ze te informeren wat roken met je huid kan doen. Volgens Brinker is het voor jongeren heel erg belangrijk om er goed uit te zien. Daarom zou de applicatie helpen om roken te ontmoedigen, aangezien het duidelijk aangeeft wat de gevolgen zijn.

Bestrijding tabaksgebruik
Harvard Professor Nancy Rigotti, directeur van het Tobacco Research and Treatment Unit van het Massachusetts General Hospital: ” Op het gebied van de bestrijding van het tabaksgebruik is er behoefte aan nieuwe en betere manieren om jongeren van nicotine af te houden. De Smokerface app zou hier geschikt voor kunnen zijn en moet daarom goed geëvalueerd worden”.

App
Smokerface is beschikbaar voor iOS en Android. De app is gratis.

Bron:
Aufklärung gegen Tabak e.V.

 

Lees meer over: E-health, Kennis
dental game

Online game: Dental Surgery

In de nieuwe online game Dental surgery staat de speler eens naast de tandartsstoel, in plaats van er zelf in te liggen.

Concentratie
Dental Surgery is een online game uit de serie Operate Now, waarbij de speler zelf plaats kan nemen in de schoenen van een tandarts. Taak is om een afgebroken tand van een patiënt te vervangen door een implantaat. Hierbij is het belangrijk dat de speler goed alle verschillende stappen in de gaten houdt, gezien het feit dat het onthouden van deze stappen de enige manier is om het hoogste level te bereiken.

Hierbij is het uiteraard van groot belang om goed op te letten hoe dit nou precies moet, want om op  het hoogste niveau te komen moeten alle stappen uit het hoofd worden geleerd!

Speel de game

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis

Siilo als alternatief voor WhatsApp voor artsen

Gezien de twijfelachtige veiligheid van WhatsApp experimenteren artsen nu met een nieuwe app, die hen kan helpen om op afstand, digitaal met elkaar te kunnen overleggen op een veilige manier.

Twijfelachtige veiligheid WhatsApp
Er is de laatste tijd veel discussie geweest over de vraag of het delen van informatie onder artsen via WhatsApp verantwoord is of niet, gezien de twijfelachtige beveiliging van dit medium. Onlangs heeft WhatsApp ingevoerd dat verstuurde berichten versleuteld worden, wat ten goede komt van de veiligheid. Echter, de vraag naar een veiligere optie blijft.

Proef met alternatieve app
Om die reden is afgelopen week in de provincie Utrecht een proef gestart met Siilo, waarin bijna tweehonderd artsen deelnemen aan een live digitaal overleg via de app, met een nieuwe beveiligde communicatietechniek. “Het is alsof je met 200 artsen tegelijk in de spreekkamer naar een patiënt kijkt. Je komt tot een beter medisch oordeel en voorkomt onnodige verwijzingen naar het ziekenhuis.”, aldus dr David Schaap.

Aanwinst voor de zorg
Via Siilo kunnen artsen onderling versleutelde berichten, foto’s en video’s uitwisselen. Dit kan natuurlijk ook via WhatsApp, maar aangezien dit door de Autoriteit Persoonsgegevens wordt afgeraden is de nieuwe app toch een aanwinst voor de zorg, als deze goed uit de test komt.

Bron:
Zorgvisie, Telegraaf

 

Lees meer over: E-health, Kennis

Ook tandartsen te kampen met datalekken

Grote bedrijven en instanties zijn niet de enige slachtoffers van datalekken: ook de gemiddelde mkb’er krijgt te maken met aanvallen. Daarmee zijn ook vele tandartsen de pineut. Dit is gebleken uit een datalekscan door Utrechtse netwerkdienstverlener Qfast, die werd uitgevoerd bij tien tandartsen en drie grote bedrijven.

Meldingsplicht datalekken
Afgelopen jaar is er een meldingsplicht ingevoerd voor ernstige datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als deze lekken niet worden gemeld kan dit leiden tot hoge boetes. Om deze reden is netwerkdienstverlener Qfast gestart met het helpen van haar klanten om datalekken op te sporen. Dit werd gestart met een pilotproject.

Pilotproject
Het pilotproject werd uitgevoerd bij tien tandartsen en bij drie grotere bedrijven, gedurende een aantal maanden. Salvatore Fiorenza, consultant bij Qfast: ‘Wat ons opviel is de schrikbarende grote hoeveelheid aanvallen die op de ip-adressen van deze praktijken en bedrijven worden uitgevoerd.’ Hieruit bleek dat hackers zich dus niet alleen maar op instellingen richten die over grote hoeveelheden gevoelige informatie beschikken, zoals banken, maar zeker ook op instanties met ‘normale gegevens’. Bij een tandarts werden over een periode van zestig dagen zelfs twee miljoen aanvallen bevonden.

Ruimte voor verbetering
Uit het pilotproject bleek ook zeker dat er bij de tandartsen nog veel verbetering mogelijk is. Vaak was er sprake van weinig bewustzijn over de mogelijkheid van datalekken, en ook werd regelmatig achterstallig onderhoud bevonden. Door dit beter bij te houden, in combinatie met een goede beveiliging, wordt de it van een bedrijf minder kwetsbaar en wordt de kans op datalekken dus kleiner.

Bron: Computable



Lees meer over: E-health, Kennis

Digitaal in de tandartspraktijk

Klinische tandheelkundige lezingen over de nieuwste digitale ontwikkelingen in de tandartspraktijk. Deze congresdag brengt u helemaal op de hoogte van de stand van zaken in dit steeds sneller veranderende digitale tijdperk.

Digitalisering dringt steeds verder de tandartspraktijk binnen. U heeft en krijgt er steeds meer mee te maken en dat is voor velen een bijzonder spannende en uitdagende ontwikkeling. Een goed moment om een veelzijdige congresdag te presenteren waarin wij u helemaal up-to-date brengen over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van digitalisering in de dagelijkse praktijk.
Computers – digitale röntgen – e-mail – internet – fotografie – praktijksoftware – sms – cad-cam – websites – whatsapp – intraorale scanner – 3D printen etc. De afgelopen vijfentwintig jaar zijn de ontwikkelingen snel gegaan. Maar de komende tijd staan ons nog grotere veranderingen te wachten en digitalisering zal op het gebied van diagnostiek, behandelingsplanning én klinische uitvoering grote impact gaan hebben.

Wij schetsen u een kort historisch perspectief en brengen u op de hoogte van de ontwikkelingen die u de komende jaren op digitaal gebied mag verwachten. Maar de nadruk in dit congres ligt op de huidige digitale technieken die u, in de dagelijkse praktijk, het werk als tandarts vergemakkelijken of leuker kunnen maken.

Sprekers
Erwin Berkhout bespreekt met u de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale 2D en 3D beeldvorming.

Professor Marie-Charlotte Huysmans vertelt dat terughoudendheid in cariësmanagement vaak gepast en effectief is en hoe digitalisering u daarbij helpt.

Bas de Kok geeft u praktische tips hoe u met behulp van uw praktijkwebsite of via andere digitale kanalen effectief kunt communiceren met uw patiënten.

Paul de Kok toont hoe u met digitale foto’s en video een esthetisch behandelplan vooraf inzichtelijk kunt maken voor uw patiënt.

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de digitale tandtechniek zullen u worden geschetst door Patrick Oosterwijk.

Pieter Schram bespreekt de stand van zaken op het gebied van de praktijkautomatisering en hoe u daarmee aan de wettelijke eisen qua dossiervorming en communicatie kunt voldoen. Professor Daniël Wismeijer is moderator van dit congres en zal voor u in twee lezingen de digitale ontwikkelingen tot nu toe – en een venster naar de toekomst – presenteren. Wat staat ons nog te wachten?

Organisator
Bureau Kalker

Meer informatie en inschrijven

 

Lees meer over: E-health, Kennis
whatsapp

WhatsApp versleutelt berichten: veiliger?

WhatsApp is een van ’s werelds grootste berichten services waarvan miljoenen mensen gebruik maken. Ook in de zorg maken (tand)artsen steeds meer van het platform gebruik om hun klanten goed van dienst te kunnen zijn. Dit werd echter afgeraden door onder andere de KNMG en de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege de slechte beveiliging van deze berichten.

Niet voor derden
Afgelopen week kwam WhatsApp echter met wat nieuws: per direct wordt bij vele gebruikers end-to-end encryptie ingevoerd, wat betekent dat niks van de informatie die via WhatsApp wordt gedeeld, variërend van berichten tot foto’s tot video’s, kan worden gelezen door derden – en nee, ook niet door de medewerkers van WhatsApp zelf.

Veiligere wereld
WhatsApp oprichter Brian Acton stelt dat de encryptie van al deze berichten bijdraagt aan een veiligere wereld. In hoeverre dit het geval is staat open ter discussie, gezien het feit dat de app nu ook een platform biedt voor het geheim bespreken van bijvoorbeeld terroristische aanvallen. Wat echter wel positief is, is dat patiënten hun problemen nu een stuk veiliger via WhatsApp met hun arts kunnen bespreken dan voorheen.

WhatsApp in de zorg
Sjaak Nouwt, KNMG-beleidsadviseur, is enthousiast over de nieuwe feature van WhatsApp: ‘Als het om patiënten gaat, horen artsen vertrouwelijk en dus veilig te communiceren. Het is voor artsen nu iets minder onveilig geworden om daarvoor WhatsApp te gebruiken, ik ben er dus blij mee.’ Hij geeft echter wel aan dat WhatsApp nog steeds niet op alle fronten veilig is, en er nog steeds veel ruimte voor verbetering is bij dit platform. Hij raadt artsen daarom nog steeds aan om indien mogelijk voor andere media te kiezen als het neerkomt op het communiceren met patiënten.

Bron: Wired.com

Lees meer over: E-health, Kennis
map

Online medisch dossier voor iedereen

Over een aantal jaar zal elke Nederlander beschikken over een eigen online pagina, waarop alle medische gegevens te vinden zijn. Dit is deel van het project ‘Meer regie over gezondheid’ van Patiëntenfederatie NPCF.

Dagboek
Het idee achter de medische pagina is dat patiënten op deze manier zelf makkelijk kunnen bijhouden hoe hun gezondheid zich ontwikkelt. De pagina zou kunnen worden bijgehouden als een soort dagboek, waarin kan worden vermeld hoe iemand zich op een dag voelt en hoe bijvoorbeeld nieuwe medicijnen of routines hier een rol in spelen. Daarnaast hoeft op deze manier niet meer elke keer opnieuw gevraagd te worden naar medisch verleden bij een bezoekje aan een nieuwe arts.

Veiligheid
De NPCF denkt dat dit medisch dossier een stap verder gaat dan het bestaande elektronische patiëntendossier en andere soortgelijke gezondheidsdossiers, die volgens hen vaak ingewikkeld zouden zijn en vele beperkingen zouden bevatten. “Sommige ziekenhuizen hebben al persoonlijke dossiers, maar we moeten kijken hoe we die veilig op elkaar kunnen aansluiten. Dit staat of valt met het vertrouwen van mensen dat het veilig is. Je gegevens moeten echt van jou zijn en van niemand anders.”, aldus de NPCF. Om dit te realiseren zullen eerst duidelijke afspraken worden gemaakt over onder andere de beveiliging.

Geen verplichting
DE NPCF hoopt dat het systeem in 2020 in werking kan gaan. Mensen kunnen hierbij zelf bepalen wat zij wel en niet in het dossier zetten, en of zij hier überhaupt gebruik van maken. De NPCF werkt samen met onder andere apothekers, huisartsen, fysiotherapeuten, gemeenten, ziekenhuizen, de GGZ en het ministerie van Volksgezondheid.

Bron: NPCF

Lees meer over: E-health, Kennis

Tandarts E-consultant: appen met je tandarts

Tandarts E-consultant is een nieuwe app waarmee mensen filmpjes en foto’s kunnen opsturen naar hun tandarts om aan te geven waar ze last van hebben en of het pijn doet. De tandarts kan zo op afstand het probleem inschatten en advies geven.

Drempel lager
De app is ontwikkeld door Tandartspraktijk Tilburg. Met behulp van deze app hoeven mensen niet direct langs te komen, en is de drempel lager om een consult aan te vragen. Dit helpt met name patiënten die angstig zijn voor de tandarts. Als het nodig is voor de patiënt om een afspraak te maken, kan de tandarts via de app alvast uitleggen wat de behandeling inhoudt zodat de patiënt beter weet wat hem te wachten staat.

Andere mogelijkheden
Via de app is het ook mogelijk om een afspraak te maken, het laatste nieuws te lezen over de mondzorg en mondverzorgingsproducten te kopen.

Lees meer over: E-health, Kennis
Artsen mogen WhatsApp niet gebruiken over patiënt

Artsen mogen WhatsApp niet gebruiken over patiënt

Artsen mogen de berichtenapp WhatsApp niet gebruiken voor het versturen van medische gegevens. Dit stelde de Autoriteit Persoonsgegevens onlangs in het televisieprogramma EenVandaag. De autoriteit adviseert artsen daarom een alternatief hiervoor te zoeken.

Privacy- en beveiliging
WhatsApp is een dienst van Facebook die in het verleden enkele privacy- en beveiligingsproblemen heeft gehad. De app slaat foto’s op de telefoon van de gebruiker op en deze worden vervolgens weer door diverse clouddiensten bewaard waardoor foto’s gemakkelijk een eigen leven kunnen gaan leiden.

Niet herleidbaar
De KNMG, de beroepsvereniging voor artsen, adviseert haar leden alleen WhatsApp te gebruiken als de gegevens niet tot een patiënt herleidbaar zijn.

 

Lees meer over: E-health, Kennis
sluiten

Veel artsen wisselen informatie uit via WhatsApp

Vier op de tien artsen gebruikt een appdienst, zoals WhatsApp tijdens werk. De KNMG, beroepsvereniging van artsen, adviseert dat geen tot de persoon herleidbare gegevens over de app verstuurd moeten worden.

Peiling
De KNMG heeft een peiling gedaan hoe WhatsApp of een andere appdienst door de artsen gebruikt wordt. Van de 702 ondervraagde artsen, gebruikt 86% de appdienst privé en 44% voor werk. Naast dat de appdienst gebruikt wordt voor contact met collega’s, delen zij ook foto’s, namen en diagnoses van patiënten met elkaar.

Beroepsgeheim
Foto’s en andere patiëntgegevens vallen onder het medisch beroepsgeheim. Het is niet verboden om met collega-artsen digitaal te overleggen zolang de foto maar niet herleidbaar is tot een identificeerbare patiënt.

Beveiliging
Het is belangrijk dat u goed weet met wie u gegevens deelt en dat dit op een veilige manier wordt gedaan. Verzending via WhatsApp is niet beveiligd. Goede versleutelde varianten op WhatsApp zijn o.a. Escualapp, Kanta Messenger, Signal of TextSecure.

Bron: Medischcontact.nl

Lees meer over: E-health, Kennis
facebooklogo

Tips voor effectief gebruik van Facebook

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Veel bedrijven benaderen tegenwoordig hun klanten via sociale media zoals Twitter en Facebook. Ook tandartspraktijken kunnen op deze manier verbinden met zowel bestaande als potentiële nieuwe patiënten. Onderstaand artikel geeft u enkele tips die handig zijn voor het effectief inzetten van Facebook.

1. Algemeen
Plaats geen informatie of opmerking over patiënten op sociale media. Als u sociale media wilt gebrui-ken om behandelingen te bespreken let er dan op dat uw patiënten niet kunnen worden geïdentifi-ceerd. U kunt hiervoor ook een sociaal media beleid invoeren voor uw medewerkers zodat iedereen zich hier duidelijk van bewust is.

2. Website
Plaats een link van de website op uw Facebook-pagina en vice versa. Controleer of de links ook wer-ken.

3. Reageer binnen 24 uur
Het is belangrijk dat als patiënten vragen stellen via Facebook, hier snel op gereageerd wordt. Dat be-tekent, volgens de normen van de sociale media, binnen 24 uur! Zorg er daarom voor dat een mede-werker (of medewerkers) de verantwoordelijkheid heeft om uw Facebook-pagina minstens een keer per dag te controleren en kan reageren op de vragen of opmerkingen. Zorg ervoor dat deze verant-woordelijkheid wordt gedelegeerd bij ziekte of vakantie.

4. Verhoog aantal volgers
Vraag aan alle medewerkers van uw praktijk of ze uw Facebook-pagina willen volgen. Vraag dit ook aan vrienden en familie. Als u toestemming heeft gekregen om de e-mailadressen van uw patiënten te gebruiken, kunt u ook hen uitnodigen om uw pagina te volgen. Daarnaast kunt u een middels een poster in de praktijk uw patiënten informeren over de Facebook-pagina.

5. Bericht plaatsen
Plaats regelmatig een bericht. Het hoeft niet elke dag, maar minimaal één keer per week.

6. Content
Het is van belang om relevante en goede content te publiceren. Het gaat hier om kwaliteit, en niet om kwantiteit. De eenvoudigste manier om uw berichten op newsfeeds van mensen te krijgen is om content te plaatsen die mensen grappig, interessant of persoonlijk relevant vinden. Berichten met foto’s en afbeeldingen zijn populairder dan alleen tekstberichten.

7. Planning
Het kan moeilijk en tijdrovend zijn om elke keer nieuwe berichten te bedenken. Zorg er daarom voor dat u een planning heeft voor de communicatie via Facebook. Maak een lijst van onderwerpen die geplaatst kunnen worden zoals over de gezondheid, personeel updates, actueel nieuws etc. En vraag iedereen van het team om een bericht te creëren. Zo heeft u straks een groot database aan berichten die via een bepaalde planning geplaatst kunnen worden op Facebook.

8. Monitoren
Zorg ervoor dat het communicatieplan regelmatig, consistent en gevarieerd is. Houd de opmerkingen, aantal likes van berichten en het aantal vrienden bij om te kunnen zien welke berichten het beste werken bij uw Facebook-vrienden.


Lees meer over: E-health, Kennis

Oculus Rift: een kijkje in de operatiekamer bij kaakchirurgie

Binnenkort is het mogelijk om met een virtuele headset nauwkeurige grafische weergaves weer te geven van de menselijke anatomie en verschillende chirurgische procedures.

Yeshwanth Pulijala
Yeshwanth Pulijala, PhD onderzoeker aan de universiteit van Huddersfield, is gekwalificeerd kaakchirurg en stuitte tijdens zijn werk tegen de problemen van de weinige mogelijkheden voor visualisatie in de operatiekamer. Zijn passie voor 3D-ontwerpen was al eerder opgewerkt tijdens een master aan de universiteit van Glasgow, waar hij SurFace ontwikkelde: een mobiele applicatie die patiënten informatie geeft over kaakoperaties.

Live-operaties
“Leren door middel van observatie en participatie zijn belangrijke aspecten van het onderwijs van toekomstige chirurgen en tandartsen. Studenten leren het vak door het observeren van live-operaties.” Aldus Yesh. Probleem is echter dat, mede door de drukte in operatiekamers, niet iedereen altijd even goed mee krijgt wat er nou precies tijdens zo’n operatie gebeurt.

Virtuele headset
Yesh verdiepte zich in dit probleem, en combineerde dat met zijn interesse voor 3D-ontwerp. Uiteindelijk kwam hieruit de zogenaamde Oculus Rift: een speciale virtuele headset die de mogelijkheid biedt om de volledige chirurgische procedure stap voor stap te kunnen volgen, op zo’n manier dat het nauwelijks van het zelf uitvoeren van een operatie te onderscheiden is. De eerste versie hiervan zal begin 2016 op de markt worden gebracht.

Bron: University of Huddersfield

Lees meer over: Actueel, E-health, Kennis, Thema A-Z

App tegen gaatjes bij kinderen wint Hokwerda Award

Een app die gaatjes bij kinderen helpt voorkomen: met dat idee heeft Nynke Tjeerdsma de Hokwerda Award 2015 gewonnen. De studente Tandheelkunde uit Groningen ontving de prijs voor duurzame mondzorg vrijdag 2 oktober uit handen van de naamgever, professor Oene Hokwerda. De uitreiking vond plaats op het studentencongres van de KNMT.

Tjeerdsma over haar idee: ‘Cariës is de meest voorkomende, onomkeerbare aandoening bij kinderen. De omvang van het probleem en de gevolgen voor het kind vragen om investeringen in preventie. Kinderen gebruiken steeds meer en steeds vaker op vroege leeftijd al elektronische middelen zoals tablets en smartphones. Dit bracht me op het idee om een kindvriendelijke app te ontwikkelen; namelijk ‘Jong verstand’.’ Het winnen van de Hokwerda Award betekent dat Tjeerdsma 1.000 euro krijgt en hulp om haar idee in de praktijk te brengen.

De Groningse studente was samen met twee anderen genomineerd voor de prijs. Het idee van Auke Westerhout (student Tandheelkunde, Groningen) voor het gebruik van slijtageindicatoren bij diamantboren sleepte de tweede prijs binnen. De Nijmeegse studente Rawia Al Samarrai bedacht een IT-applicatie waarmee medische informatie van huisartsen en medicatie-informatie van apotheken beschikbaar komt voor tandartsen. Zij werd daarmee derde.

Over de Hokwerda Award
De Hokwerda Award beloont jaarlijks ideeën van studenten Tandheelkunde en Mondzorgkunde die bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit, veiligheid – van patiënt en/of behandelteam, de gezonde werkwijze en of ergonomie binnen de tandheelkunde. De Hokwerda Award is een gezamenlijk initiatief van de KNMT, de beroepsvereniging van tandartsen, het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de tandheelkundige groothandelsvereniging VGT. De initiatiefnemers willen met de prijs stimuleren dat de arbeidsomstandigheden in de dagelijkse praktijkvoering verder verbeteren en zo bijdragen aan het welzijn van de beroepsbeoefenaren in de mondzorg.

Lees meer over: E-health, Kennis
Communicatie met patiënt via WhatsApp en e-mail

Communicatie met patiënt via WhatsApp en e-mail

Patiënten van Kliniek Amstelveen kunnen medische vragen stellen via WhatApp of e-mail, meldt Medisch Contact.

De kliniek heeft een informed consent opgemaakt en dit juridisch laten beoordeling. Volgens Refaat Karim, algemeen directeur van de kliniek, is het een begin van de mogelijkheden met nieuwe communicatiemiddelen. ‘Wij hebben in onze praktijk niet gekozen voor een volledige ban op e-mail en WhatsApp, omdat wij merken dat patiënten het zeer prettig en vanzelfsprekend vinden om deze aanvullende communicatiemogelijkheden te hebben. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarbij kan het soms een onnodige rit van honderden kilometers besparen.’

De berichten en foto’s in Whatsapp worden niet versleuteld uitgewisseld. De gegevens kunnen daardoor onderschept worden. Volgens Karim willen patiënten de app toch gebruiken. Nieuw media raken steeds meer ingeburgerd, geeft hij aan.  ‘Wij vinden dat patiënten een eigen verantwoordelijkheid hebben over hoe zij met de materie omgaan.’

Lees meer over: E-health, Kennis

KNMG ontwikkelt richtlijn voor gebruik medische apps

Dit najaar maakt de KNMG een richtlijn voor artsen over de omgang met medische apps. Een belangrijk punt hierbij is het helpen van artsen bij de inschatting van de betrouwbaarheid en kwaliteit van de apps.

Inschatten

Vragen die daarbij behandeld worden zijn: Waar moeten artsen op letten als zij zelf een bepaalde medische app willen gebruiken of deze willen adviseren aan een patiënt? Hoe weet je of een medische app goed beveiligd is? Wat gebeurt er met de persoonlijke gegevens die een medische app meet en opslaat? Is de privacy van gebruikers geborgd? Het zijn vragen waar gebruikers van apps nu vaak het antwoord schuldig op moeten blijven.

Bron: KNMG

Lees meer over: E-health, Kennis
KNMG: Voorzichtig met patiëntgegevens via WhatsApp

KNMG: Voorzichtig met patiëntgegevens via WhatsApp

Artsen sturen wel eens foto’s over patiënten naar collega’s. De KNMG, beroepsvereniging van artsen, waarschuwt dat de privacy van patiënten altijd gewaarborgd moet zijn.

Medisch beroepsgeheim

Foto’s en andere patiëntgegevens vallen onder het medisch beroepsgeheim. Het is niet verboden om met collega-artsen digitaal te overleggen zolang de foto maar niet herleidbaar is tot een identificeerbare patiënt. Maar verzending via WhatsApp is echter niet beveiligd. Foto’s kunnen in de privécollectie van de gebruiker komen, automatisch geupload worden in een cloud-service en voor andere geïnstalleerde apps bereikbaar zijn. Ook kunnen foto’s voorzien zijn van metadata waaruit blijkt op welke locatie en op welk tijdstip de foto is gemaakt, tot aan het IP-adres van de zorginstelling toe.

Niet herleidbaar

De KNMG adviseert haar leden daarom alleen WhatsApp te gebruiken als de gegevens niet tot een patiënt herleidbaar zijn.

Alternatief

Er is een veiliger alternatief voor WhatsApp in de maak: Escualapp, meldt NRC Next. Deze app slaat foto’s niet automatisch op.

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis

De Dental Prescribing app van SDCEP

De ‘Dental Prescribing’ App van de SDCEP (Scottish Dental Clinical Effectiveness Programme) heeft hun populaire ‘medicijn voorschriften voor tandheelkunde’ begeleiding nu ook beschikbaar gemaakt voor iPhone®, iPad® and iPod touch®.

De app is hetzelfde ingedeeld als het gedrukte boek, maar bezit onder andere ook de volgende mogelijkheden:

  • Zoekfunctie
  • Favorieten

De ‘Dental Precribing’ app kan worden aangeschaft in de App Store voor £2.99.

Lees meer over: E-health, Kennis

4 excuses van mondzorgprofessionals om internet marketing links te laten liggen

Veel mondzorgprofessionals maken gebruik van internet marketing: het contact leggen met de patiënt via internet. Toch bestaan er volgens DentristIQ redenen voor twijfel over de werking van internet marketing, maar is die onzekerheid gegrond te noemen?

1. Berichten per post kunnen versturen maakt internet marketing nutteloos
Mondzorgprofessionals verzonden voorheen hun berichten per post, maar op dit trage systeem was veel aan te merken. Internet marketing biedt echter uitkomst. Zo zorgt internet marketing ervoor dat de patiënt mondzorgprofessionals kan opzoeken die zich binnen diens regio bevinden.

2. Internet marketing werkt niet
Het werkt zeker! Haast elke mondzorgprofessional wereldwijd voorziet zich van internet marketing.

3. Patiënten doen aan mond-tot-mondreclame
Het bovenstaande is zeker waar, maar brengt niet voldoende. Weinig mensen wisselen hun ervaringen uit met anderen over hun mondzorgprofessional. Het investeren in internet marketing geeft juist een permanente en grotere toestroom van nieuwe patiënten.

4. Geen geld voor internet marketing
Het is een veel gehoord excuus. Maar: bij een goed aangeschreven bedrijf voor deze diensten, zullen de inkomsten al gauw de kosten overstijgen. Het is de investering zeker waard.

Bron:
DentristIQ


Lees meer over: E-health, Kennis

Spraak-app helpt mindervaliden met communicatie mondzorgprofessional

Wat is deze app?
Schotse wetenschappers aan de Universiteit van Dundee hebben een zogenaamde ‘spraak-app’ ontwikkeld. Dit programma helpt kinderen en volwassenen met een lichamelijke of geestelijke handicap om contact te leggen met hun mondzorgprofessional.

Wat doet de app?
Gehandicapten hebben veelal angst voor een bezoek aan een mondzorgprofessional en ervaren daarbij veel stress.

Het ‘Stories at the Dentist communication’ systeem bereidt mindervaliden voor op een bezoek aan hun mondzorgprofessional. Zo geeft het systeem de aanwezige opties van de behandeling en de nazorg. Deze opties worden gegeven op basis van de al bestaande gegevens van de patiënt. Een patiënt met autisme krijgt bijvoorbeeld voornamelijk afbeeldingen te zien, zoals van artsen.

Vervolgens kan de patiënt niet alleen een keuze maken uit deze plaatjes, maar ook welke opties angst opwekken. Nadat de patiënt zijn of haar keuze heeft gemaakt, wordt een rapport opgesteld. Dit rapport over de angst en voorkeuren van de patiënt wordt, voor de behandeling van start gaat, besproken tussen mondzorgprofessional en patiënt.

Wat brengt de toekomst?
In de toekomst moet deze app te downloaden zijn voor iedereen die behoefte heeft aan afstemming voor de mondzorgbehandeling.

Bron:
University of Dundee

Lees meer over: E-health, Kennis

Ziekenhuis ontwikkelt app voor wachttijden

Het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft ontwikkelt samen met Appexis een wachttijden-app. De patiënt ontvangt direct een bericht als de afspraak bij een specialist uitloopt, meldt het AD. Vervolgens krijgt de patiënt de keuze: de nieuwe tijd accepteren of een nieuwe afspraak maken.

De app kan ook worden gebruikt voor communicatie over andere zaken dan wachttijden. Zo kunnen patiënten er achtergrondinformatie over hun specialist vinden en lezen over de vorderingen van de nieuwbouw van het ziekenhuis. Het Reinier de Graaf ziekenhuis verwacht de app volgend jaar te kunnen aanbieden.

Lees meer over: E-health, Kennis