Goede voorlichting over behandeling vermindert klachten

Veel klachten van patiënten gaan over de resultaten van hun behandeling, blijkt uit een recent onderzoek. Goede voorlichting kan de verwachtingen bijstellen en ontevredenheid verminderen, schrijft Dentistry.

Onderzoek
Patiënten zijn het vaakst ontevreden over nieuwe kronen, vullingen, wortelkanaalbehandelingen, orthodontie en kapotte of slecht zittende kunstgebitten. Dat blijkt uit een onderzoek naar klachten die binnenkwamen bij de Britse Dental Defence Union (DDU) tijdens het eerste kwartaal van 2013.

Klachten
Slechts een klein deel van de klachten was veroorzaakt door een slecht uitgevoerde behandeling. Veel vaker had de patiënt verkeerde verwachtingen over de uitkomst van de behandeling. Bij een derde van de klachten was de patiënt ontevreden over het resultaat van de behandeling.

Andere vaak voorkomende klachten gingen over:

  • Incidenten tijdens de behandeling
  • Geen of te late diagnose
  • Slechte reactie na de behandeling
  • Communicatie
  • Kosten van de behandeling
  • Voorlichting

Voorkomen
Volgens de DDU kunnen veel klachten voorkomen worden door betere voorlichting.

Bron:
Dentistry

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Onderzoek
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *