Nooit meer op fantoom?
Ontwikkeling Simodont
Vanuit ACTA wordt al enkele jaren gewerkt aan een virtuele simulator voor (pre-)klinische oefeningen, de Simodont. Samen met Moog FCS, een expert in de ontwikkeling van vliegtuigsimulatoren, wordt het apparaat stap voor stap ontwikkeld. Simodont is een ‘dental simulator’ van hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Studenten trainen op Simodont hun manuele vaardigheden in een realistische virtuele wereld en krijgen daarbij feedback op hun beslissingen en hun vaardigheden. Simodont verandert voor studenten de wijze van leren en het eigen maken van competenties.
Door gebrek een geschikte natuurlijke elementen
Simodont is onder andere ontwikkeld omdat studenten door gebrek aan geschikte geëxtraheerde elementen sommige competenties niet meer dreigden te kunnen oefenen en toetsen. Elementen met weinig cariës worden zelden geëxtraheerd, terwijl daar in het onderwijs juist behoefte aan is. Dit wordt nu door Simodont gesimuleerd. Bij de fantoomhoofden zijn de elementen van plastic, waardoor de overstap naar een echte patiënt nu nog best groot is. Met Simodont kan die realiteit veel beter worden gesimuleerd.
Hoe werkt Simodont?
De Simodont bestaat uit een klein projectiescherm ter plaatse van de patiënt; hierop wordt een beeld van de mond en het gebit geprojecteerd. Omdat de gebruiker een stereobril draagt, krijgen de beelden diepte.Onder het scherm zit een handvat van een boor, die overgaat in een virtuele boor waarmee in het geprojecteerde gebit kan worden geboord. Als de virtuele boor een virtueel element raakt, dan voelt de student ook echt de tand. Simodont is ondermeer ontwikkeld omdat door gebrek aan geschikte geëxtraheerde elementen sommige competenties niet meer kunnen geoefend en getoetst.
Integratie theorie en praktijk
Om de theorie en de praktijk met elkaar te integreren bevat de Simodont modules die op een apart beeldscherm
via een tweede computer worden ingebracht. Tussen de computers is voortdurende communicatie waarbij het beeld van de mond tegelijkertijd op het computerscherm te zien is. Zo kun je in de Simodont de theorie en praktijk laten integreren.
Door manuele vaardigheid en probleemoplossing te scheiden kun je voorkomen dat ze standaardoplossingen
in probleemsituaties toepassen. Er blijven enkele oefeningen over die nog op de traditionele fantoomhoofden gedaan moeten worden, zoals het aanbrengen van bandjes en wigjes of een preparatie volspuiten met composiet. De vulprocedure kan nu nog niet worden nagebootst. Het afwerken al wel.
Toekomst
Hiermee verandert de rol van de docent; de hulprol zal groter worden doordat niet alleen het eindresultaat maar ook het proces kan worden gevolgd. Via het scherm kan de docent ook beter zien wat de student doet. Ook kan de procedure als een video worden teruggespeeld. In de nieuwe huisvesting van ACTA zullen in 2010 50 units worden voorzien van een Simodont.
Bron: ACTA Factaal
NRC Handelsblad
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!