Brochure over herregistratie BIG-register voor tandartsen

Sinds 1 januari 2012 is herregistratie in het BIG-register verplicht voor tandartsen. De herregistratiedatum ligt vijf jaar na de datum van uw diploma, vakbekwaamheidsverklaring of erkenning van beroepskwalificatie. Ligt deze datum vóór 1 januari 2012, dan is uw herregistratiedatum 1 januari 2017. Uiterlijk zes maanden voor de herregistratiedatum ontvangt u van het BIG-register een oproep.

Criteria
Er gelden twee criteria voor herregistratie: de werkervaringseis of de scholingseis. De eenvoudigste manier om voor herregistratie in aanmerking te komen is voldoende te werken in het beroep waarvoor u staat ingeschreven in het BIG-register. In een periode van 5 jaar moet u 2080 uur als tandarts werkzaam zijn.

Wie niet werkt of de urennorm niet haalt, kan een scholingstraject volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie.

Specialistenregister
Staat u ingeschreven bij de Specialisten Registratie Commissie NMT? Dan hoeft u geen aanvraag voor herregistratie in te dienen voor uw basisberoep in het BIG-register. Beroepen met een specialisme kennen een stelsel van herregistratie waarvoor hogere eisen gelden. Herregistratie in een erkend specialisme betekent daarom automatisch herregistratie in het BIG-register.

Lees meer over: Kennis, Scholing
app-hartstichting

KNMG: Keuring medische apps zinvol

Er moet een keurmerk voor medische apps komen. Hiertoe riep de KNMG op. Uit een enquête van Artsennet onder het KNMG-ledenpanel blijkt dat driekwart van de ondervraagde artsen behoefte heeft aan een keurmerk voor medische apps. Dit meldt de KNMG op haar website.

Een medische app, waarmee bijvoorbeeld een patiënt zelf zijn bloeddruk kan meten, zou volgens de huidige normen een CE-keurmerk moeten krijgen. Alleen is dat volgens de KNMG niet voldoende, omdat zo’n keurmerk niet aantoont dat het resultaat altijd betrouwbaar is.

Een deel van de medische apps is bovendien niet gekeurd. De KNMG vindt dat het CE-keurmerk moet worden uitgebreid of dat er een speciaal keurmerk moet komen voor deze applicaties.

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z

Congres: Be prepared for your patient, 6-8 september, Rotterdam

Van 6-8 september 2012 vindt het 36e jaarlijkse congres van de European Prosthodontic Association (EPA) plaats met als titel: Be prEPAred for your patient.

De belangrijkste key-note speakers zijn: Prof. Nico Creugers, Prof. Daniel Wismeijer, Prof. Finbarr Allen, Prof. Gert Meijer, Prof. Marco Cune, Prof. Albert Feilzer, Prof. David Bartlett, Dr. Hans van Pelt, Prof. Regina Mericske-Stern en Prof. Paul Lambrechts.

Locatie:
De Doelen, Rotterdam

Organisatie
European Prosthodontic Association (EPA)

Meer informatie
Bezoek website

Lees meer over: Kennis, Scholing

Video mondzorg voor verzorgenden verpleeghuisbewoners

Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO o.a. een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.

Bekijk de video

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Promotieonderzoek tanderosie

Derk Jan Jager onderzocht hoe tanderosie ontstaat en de rol van (fris)dranken, speeksel, speekselfilm/pellikel en tandpasta hierbij voor zijn proefschrift. Promotie 27 juni UMCG.

Jager ondervond dat de erosieve potentie van een drank sterk afhankelijk is van de pH en de saturatie daarvan. Individuele verschillen in vatbaarheid voor tanderosie kunnen voor een groot deel verklaard worden door verschillen in speeksel- en pellikelsamenstelling.


Promotie: dhr. D.H.J. Jager, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Dental erosion. The role of acidic beverages, saliva and toothpastes in the development and reduction of dental erosion
Promotor(s): prof.dr. M.C.D.N.J.M. Huysmans, prof.dr. A. Vissink, prof.dr. M.S. Cune
Faculteit: Medische Wetenschappen, UMCG

Jun 2012

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z

NVM viert 45-jarig bestaan met groots Lustrumcongres

De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten bestaat in september 45 jaar. dental INFO interviewde Dymph Bijnen, oud-NVM-bestuurslid, over het Lustrumcongres en het beroep van mondhygiënist.

Kunt u iets vertellen over de ontwikkeling van het beroep van mondhygiënist?
‘Het beroep van mondhygiënist heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Mondhygiënisten werden in eerste instantie gezien als hulpkracht van de tandarts. In 45 jaar tijd heeft de mondhygiënist zich ontwikkeld tot een zelfstandige professional met eigen kennis en zorggebieden. De bij aanvang tweejarige opleiding is bovendien vervangen door een vierjarige HBO opleiding. Alles bij elkaar geeft dit aan dat de maatschappij de mondhygiënist als zelfstandige professional ziet.’

Wanneer zijn de eerste mondhygiënisten afgestudeerd?
‘In 1967 zijn de eerste mondhygiënisten afgestudeerd in Nederland. In Amerika zijn mondhygiënisten al veel langer aan het werk. De eerste Nederlandse mondhygiënisten zijn op initiatief van het ministerie van VWS in Amerika opgeleid. De NVM is dus direct vanaf de start van de eerste Nederlandse mondhygiënisten opgericht.’

Hoeveel leden heeft de NVM inmiddels?
‘De NVM heeft inmiddels ruim 2.000 leden. In totaal zijn er bijna 3.000 mondhygiënisten, ongeveer 75% is dus lid van de vereniging.’

Van 27 t/m 29 september organiseert de NVM een Lustrumcongres in Maastricht met als titel ‘M(H)aastricht in Flow’. Kunt u deze titel toelichten?
‘We hebben gekozen voor ‘flow’ omdat dit de dynamiek van het beroep aangeeft. De mondhygiënist is constant in beweging en maakt een vloeiende expansie door. We wilden ook het woord ‘mondhygiënist’ in de titel verwerken en kozen daarom voor
‘M(h)aasticht’. Een leuke details is dat de rivier de Maas door Maastricht stroomt en de flow ook hier weer in terugkomt.’

Op het programma staan vakgroepbijeenkomsten, workshops, wetenschappelijke sprekers, een interactief lezingen programma, een feestavond én high tea. Een uitgebreid programma.  Welke programmaonderdelen zou u aanraden?
‘Oh, dat is een moeilijke vraag. We hebben getracht om zoveel mogelijk leden goede aanknopingspunten te geven. Zo hebben we op donderdag vakgroepbijeenkomsten en diverse workshops. Op de vrijdag is er een internationale congresdag met wetenschappelijke sprekers. Zaterdag wordt meer een praktische dag waarop duo’s van tandartsen en mondhygiënisten presentaties geven. De dagvoorzitter voor de zaterdag is Dr. Schelte Fokkema. Hij is opgeleid als mondhygiënist, vervolgens als tandarts en parodontoloog en is daarna gepromoveerd. De samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist is voor hem een bekend gebied.’

Welke nieuwe ontwikkelingen worden er tijdens het congres gepresenteerd?
‘EMS introduceert een apparaat voor het schoonmaken onder het tandvlees. Zij geven hierover donderdag een workshop ‘Nieuwe concepten mondzorg’. Zaterdag geven Mr Jeroen Craandijk en Dr. Katarina Jerkovic-Cosmic MSc een presentatie over taakdelegatie. Met vragen over hoe taakdelegatie werkt en welke tekortkomingen er zijn. Dit is een spanningsveld dat meer aandacht verdient en ook steeds meer krijgt.’

Er is ook een kennisplein. Wat kunnen de bezoekers hier zien?
‘Binnen de mondzorg zijn diverse baanbrekende mondhygiënisten actief. Zij kunnen op het plein hun kennis tentoonstellen zodat collega’s hier weer nieuwe inzichten kunnen opdoen. Een voorbeeld is een richtlijn voor behandeling van diabetespatiënten en informatie over het certificeren van een praktijk. Ook kunnen mondhygiënisten onderzoeken laten zien die zij in hun praktijk hebben gedaan.‘

Wat is uw taak binnen de lustrumcommissie?
‘Ik ben verantwoordelijk voor het wetenschappelijke en sociale programma, dus voor zowel het nuttige als het aangename deel. Samen met Dagmar Else Slot ben ik gestart met de organisatie en in de loop van de tijd zijn daar een aantal mensen bijgekomen die meehelpen met de uitwerking. Ik vind het erg leuk om te doen en het is een uitdaging om voor ieder wat wils op tafel te leggen.’

Hoeveel bezoekers worden er verwacht?
‘We verwachten 600 tot 800 bezoekers voor zowel vrijdag als zaterdag. Voor donderdag zal dit iets minder zijn, alhoewel we nu al 300 aanmeldingen hiervoor binnen hebben.’

Is het lustrumcongres alleen voor mondhygiënisten toegankelijk?
‘Nee, het lustrumcongres is voor iedereen toegankelijk. Er zijn ook (preventie)assistenten die meekomen en hier en daar zie je een enkele tandarts. Sommige praktijken maken er een teamuitje van en komen met z’n allen.’

Dymph Bijnen is één van de drijvende krachten achter het Lustrumcongres. Zij is bij de NVM verantwoordelijk voor het KRM. Eerder was zij NVM-bestuurslid voor bij- en nascholing. Ze is mondhygiënist en heeft een praktijk samen met haar man die werkzaam is als tandarts.

 

Lees meer over: Kennis, Scholing

Nabloeding of trombo-embolisch accident: hoe weegt u de kansen af?

Voor een behandeling dient u te weten hoe snel het bloed van uw patiënt stolt. Zo kunt u de kans op een (geringe) nabloeding afwegen tegen de kans op een trombo-embolisch accident.

Volgens specialist in mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie Jacques Baart is het bij de eerste kennismaking met de patiënt uiterst belangrijk om nota te nemen van de algemene gezondheidstoestand van de patiënt. Baart: “Zoals u op een feestje zegt “Hoe maak je het?” , vraagt u in de praktijk “Bent u goed gezond?” De patiënt zal veelal zeggen ”Ja, dank u”, dat gaat bijna vanzelfsprekend. Daarom is het belangrijk om goed door te vragen.”

Naast of in plaats van het laten invullen van een gezondheidsvragenlijst kunt u de volgende vragen stellen:

  • Gebruikt u medicatie? Specificeer uw vraag: pillen/poeders, druppels, zalven? Op recept/zelf gekocht?
  • Wanneer was u voor het laatst bij de huisarts/specialist?
  • Bent u ooit opgenomen of geopereerd geweest in een ziekenhuis?
  • Bent u allergisch of overgevoelig voor bepaalde medicijnen, stoffen? En zo ja, waaruit bleek dat precies?
  • Gebruikt u bloedverdunners?

In geval van ernstige gingivitis/parodontitis, is het raadzaam uw patiënt eerst naar de mondhygiënist te verwijzen.

Antitrombotica
Antitrombotica (ook wel antitrombosemiddelen genoemd) is een verzamelnaam voor middelen zoals heparine, coumarinederivaten en salicylaten, die bij invasieve ingrepen leiden tot een hemorragische diathese (neiging om gemakkelijk te bloeden) bij de patiënt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen anticoagulantia en trombocytenaggregatieremmers.

  • Anticoagulantia (vitamine K-antagonisten, directe trombineremmers en anti-Fxa-remmers) zijn middelen die de bloedstolling beïnvloeden.
  • Trombocytenaggregatieremmers (TAR’s) zoals de salicylaten Aspirine® en Ascal® remmen de bloedstelping niet, maar gaan het samenklonteren van geactiveerde trombocyten tegen.

INR-waarde
Voordat u tot behandeling overgaat dient u op de hoogte te zijn van de actuele INR-waarde (de mate van bloedstolling) van uw patiënt. De meting van de INR-waarde dient niet ouder te zijn dan 24 uur, maar de voorkeur gaat uit naar INR-bepaling één uur voorafgaand aan de behandeling. Deze INR-bepaling vindt plaats bij de trombosedienst, maar er zijn ook apparaten op de markt voor gebruik in de praktijk. Deze werken door middel van een vingerprik.

Door: Maja Faasen

Bron: Verslag door dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk van bureau Kalker

Jacques Baart studeerde tandheelkunde in Nijmegen en specialiseerde tot kaakchirurg in Amsterdam. Vanaf 1979 is hij als specialist verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie VUmc en aan ACTA te Amsterdam. Hij vervult daar de rol van afwisselend chef de clinique, chef de policlinique, werkplekmanager en docent. In de patiëntenzorg richt hij zich vrijwel uitsluitend op kaakchirurgie bij kinderen. Hij is (mede) auteur van meer dan 125 wetenschappelijke artikelen en van enkele leerboeken, waaronder ‘Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie’ en ‘Lokale Anesthesie in de Tandheelkunde’.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Rokers en drinkers hebben drie keer meer kans op orale gezondheidsproblemen

Rokers en drinkers hebben drie keer meer kans op orale gezondheidsproblemen

Uit onderzoek blijkt dat mensen die afhankelijk zijn van alcohol drie keer meer kans hebben op ernstige tandvleesaandoeningen dan gelegenheidsdrinkers. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in de Journal of Clinical Periodontology. Het onderzoek stelt ook dat wanneer afhankelijkheid van alcohol gecombineerd wordt met roken, de kans op het ontwikkelen van ernstige tandvleesaandoeningen verder wordt vergroot.

Tandvleesaandoeningen
Hoewel tandvleesaandoeningen niet als serieus gezondheidsprobleem gezien mogen worden, is dit wel de hoofdoorzaak van tandverlies bij volwassenen. Slechte orale gezondheid wordt ook gekoppeld aan beroertes, hartaandoeningen, meningitis, pneumonie en mondkanker.
Dr. Nigel Carter, hoofd van het bestuur van de British Dental Health Foundation, geeft aan dat dit onderzoek een verdergaande waarschuwing moet zijn voor men die alcohol in overmaat consumeert. Er is namelijk steeds meer bewijs dat de mate van alcoholconsumptie die wij veilig achten, niet juist is, voornamelijk wanneer dit wordt gecombineerd met roken. Maar ook wie niet of nauwelijks drinkt, is vatbaar voor gezondheidsproblemen. Bijna 1 op de 5 mensen die in de studie werden geobserveerd had een ernstige tandvleesaandoening, die wordt verergerd door roken.

Hét cruciale punt is dat met een goede mondhygiëne, dentale problemen kunnen worden voorkomen. Het ontwikkelen en volhouden van een goede routine helpt dan ook bij het afwenden van een hele reeks gezondheidsproblemen. Er is dus geen excuus voor slechte mondhygiëne.
De drie belangrijkste adviezenvoor een goede mondgezondheid van de Foundation zijn:

  1. Poets uw tanden voor twee minuten tweemaal per dag met een fluoride tandpasta.
  2. Verminder uw suikerinname.
  3. Bezoek de tandarts regelmatig en zo vaak als wordt aanbevolen.
    Maar naast deze drie adviezen kunnen patiëntendoor interdentale reiniging, het gebruik van mondwater en suikervrije kauwgom de toename van orale gezondheidsproblemen verder reduceren.

Waarschuwing
Het onderzoek geeft daarnaast de waarschuwing dat er 210.000 te voorkomen doden in Engeland en Wales zullen volgen, tenzij de alcoholwetten worden veranderd. 70.000 van deze doden zullen veroorzaakt worden door chronische ziekten als hoge bloeddruk, beroertes, hartaandoeningen, borstkanker en mondkanker. Dit zijn aandoeningen die wetenschappers eerder hebben gekoppeld aan een slechte orale gezondheid.

Mondkanker
Volgens de Foundation kan overmatig alcoholgebruik het risico op mondkanker met een factor vier vergroten. Het stimuleren van mensen te stoppen met roken en overmatige alcoholconsumptie kan levensreddend zijn.

Bron: The Probe
29 maart 2012

 

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z

Verwijzing maakt plaats voor samenwerkingsverzoek

De Nederlands Vlaamse Vereniging voor Restauratieve Tandheelkunde (NVVRT) organiseerde het congres TeamApproach. Dick Barendregt belichtte er de trucjes van een goede samenwerking tussen zorgverleners.

Gezamenlijk doel
Voorafgaand aan Barendregts presentatie was er een opdracht: neem een A5-je en vouw het over de lengte dubbel. Maak er een pakketje van en vouw beide kanten naar boven. Open het pakketje en aanschouw het resultaat. Slechts weinig congresgangers hadden het bedoelde bootje weten te produceren. De oorzaak: het ontbreken van een duidelijk gezamenlijk doel. En dus les één: een goede samenwerking is alleen mogelijk als iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft.

Controle
Barendregt stelt dat we een voorbeeld kunnen nemen aan Apple. Apple staat voor kwaliteit, passie en commercie. Met de appel als logo, heeft het merk een hele schare volgers en is het duidelijk in controle.

Een ander mooi voorbeeld van perfecte controle en een geweldige samenwerking, was te zien op een foto van twee marineschepen, die zeer dicht naast elkaar varen om bepaalde waren over en weer te brengen. Eén stuurfoutje, één communicatiefoutje, en de schepen waren tegen elkaar gebotst. Wat niet is gebeurd. Ook viel er niemand overboord. Maar in het geval dat wel wel was gebeurd, dan was drie keer ‘Zwemmen!’ roepen en achter de drenkeling aan springen, genoeg geweest om de situatie te redden.

Interdependent
Voor zo’n krachtige samenwerking is wel wat nodig, weet Barendregt. Mensen moeten over een grens stappen, wat misschien heel oncomfortabel aanvoelt. “Hebben we als persoon net moeite gedaan om ons te ontwikkelen van ‘dependent’ naar ‘independent’, en dan moeten we nu de stap nemen naar ‘interdependent’. Bij deze laatste stap moeten we het moeizaam verworven zelf don weer loslaten en het echt samen gaan doen. Dat betekent dat we eigen ideeën moeten laten varen om samen nog betere ideeën te ontwikkelen. Ieder lid in het team neemt vervolgens een deel van de behandeling op zich waarin hij expert is. 

Menselijk lichaam
Ook het menselijk lichaam heeft een samenwerking. Zo heeft het parodontaal ligament andere weefsels nodig om zichzelf te herstellen. Het parodontaal ligament van een tand wat in een aveole wordt geplaatst doordat er een element door parodontitis verloren is gegaan (auto-transplantatie), kan prima helen. Het lichaam doet dit zelf. Andere interacties zoals botopbouw zijn hier niet voor nodig.

Passie
Het geheim van interdisciplinair werken is dat u weet wat uw vakgebied is, dit uitvoeren en verantwoordelijk voor de uitkomst willen zijn. Blijven doorgaan, ook als het tegenzit. En u moet vooral doen wat u leuk vindt. Als u passie heeft, dan is het werken op zich de beloning. Samenwerken betekent bij elkaar in de keuken kijken, over de schutting heen kijken. En u vervolgens afvragen hoe u het de ander makkelijk kan maken. Zo maken orthodontisten foto’s zodat ze kunnen terugkijken en hun ervaringen kunnen delen met collega’s.

Respect
Welk beroep men ook heeft binnen de mondzorg, het maakt niet uit, men is nodig. Men zal respect voor elkaar moeten hebben om met elkaar te kunnen samenwerken. Het allerbelangrijkste is volgens Barendregt dat men bij elkaar gaat zitten, elkaar aankijkt en met elkaar praat en, ook belangrijk, samen eet. “Hou van uw personeel; zij moeten het uiteindelijk gaan doen. Met elkaar ontstaan andere ideeën en kunnen plannen worden gemaakt voor de patiënt, waarmee gestelde doelen zo snel mogelijk en met zo min mogelijk handelingen worden behaald.”


Door: Lieneke Steverink-Jorna
Bron: Verslag van het congres TeamApproach van de NVVRT, 2012





Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Samenwerken, Thema A-Z

Gouden combinatie: Cone Beam CT en microscopie

Minimaal invasief werken? Dr. Paul Lambrechts heeft de sleutel met de combinatie van Cone Beam CT en microscopie.

De combinatie maakt het traceren van complexe wortelkanaalanatomiën voorspelbaarder en de behandeling ervan controleerbaar. In zijn voordracht tijdens het congres van de Nederlands Vlaamse Vereniging voor Restauratieve Tandheelkunde leidde Lambrechts verschillende klinische cases in en besprak de indicatiestelling voor de Cone Beam CT.

Stralenbelasting
Iedere discipline binnen de tandheelkunde kan baat hebben bij de Cone Beam CT. De 3Dscan kan opnames maken van 360 graden. Hij kan echter ook 180 graden ingesteld worden, wat zorgt voor minder stralenbelasting. De stralenbelasting van een opname komt overeen met drie dagen kosmische straling als men gewoon rondwandelt.

Prognose
De opname laat heel goed het parodontaal ligament zien, de limina dura, de pulpa en ook de weke weefsels kunnen in detail worden bekeken. Men kan veel beter een prognose stellen: alle structuren zijn te zien. Men kan bijvoorbeeld zien hoeveel bot er is, waar het foramen zit en tot waar een resorptie exact gaat.

Pulpastenen
Lambrechts eerste casus ging over een element waar hij het crackedtooth syndroom bij vermoedde. Er werd een CBCT-scan gemaakt, waardoor hij snel alle 7 (!) kanalen wist te vinden. Bij pulpastenen is het ook zeer handig: men weet dan van tevoren waar die precies zitten. Men weet hierdoor precies tot waar geboord moet worden. De pulpasteen kan vrijgelegd worden en vervolgens kan het steen met ultrasoon worden weggehaald. Het voordeel van ultrasoon is dat de preparatie niet wijder wordt; het is dus minimaal invasief.

Dens invaginatus
Bij dens invaginatus kunnen zich erg lelijke apicale ontstekingen voordoen. Ook hier kan de CT worden gebruikt om de invaginatie te lokaliseren. Daardoor kan men goed het pad van de diamantboor bepalen. Door de CT-opname in sagitale richting kan ook heel nauwkeurig en snel de lengte worden bepaald.

Externe resorptie
“Wat is dit?” De zaal riep massaal: “Pinkspot!” “Dus?” “Externe resorptie!” Interne resorptie kan ontstaan zijn tijdens de orthodontische behandeling, zei Lambrechts voorzichtig. Het zou wel eens een controversiële opvatting kunnen zijn. Door de behandeling ontstond er een cementumdefect. Mondhygiëne is erg moeilijk bij brackets. “Er kwam wat tandsteen et voila, een porte d’entree!” Zo ontstond de externe cervicale resorptie en hierin ontstaat osteodentine. De congresbezoekers werden verwend met een prachtig plaatje hiervan.

Voor de behandeling wordt de gingiva verlaagd naar de porte d’entree. Dan kan in de tand worden gecuretteerd en kan ook de sonicsys worden gebruikt. Vervolgens wordt er dan gespoeld met natriumhypochloriet en wordt er goed afgedicht.

De volgende mooie beelden waren van een mid apicale split bij een onderpremolaar: het kanaalverloop is hierbij op het einde gesplitst. Bij vijlen druk je de bacteriën in de anastomoses. Dus werd er aangeraden om de bacteriën te verwijderen met de ultrasoon. De bacteriën komen dan als een melkachtige substantie tevoorschijn. Het is ook niet enkel met spoelen weg.
Bij follow-up na het vervaardigen van een endo kan men de beelden van de CT mooi naast elkaar leggen.

Er waren nog veel meer casussen met geweldige beelden. Maar deze zijn met geen pen te beschrijven!

Door: Lieneke Steverink-Jorna
Bron: Verslag van het congres TeamApproach van de NVVRT, 2012

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z

Peuters hangen fopspeen in de spenenboom

Afscheid nemen van een fopspeen is voor sommige kinderen een nachtmerrie. In Denemarken en Zweden is het een traditie dat peuters op hun derde hun fopspeen vaarwel zeggen en in een spenenboom hangen. Ook het Belgische Aalst krijgt er een. Een 115 jaar oude hazelaar wordt omgedoopt tot spenenboom.

Dit wordt niet de eerste spenenboom, want in het natuurmuseum De Wereld van Kina in Gent staat er ook al een. “We hopen zo meer ouders van over heel Vlaanderen ervan te overtuigen dat een fopspeen niet goed is voor de ontwikelling van de tand- en kaakstand. De tandartsenkring van Aalst is meteen mee in het project gestapt. In alle praktijken in Aalst liggen flyers en een aantal tandartsen zal tijdens de inhuldiging workshops tanden poetsen geven.”, schrijft de Gazet van Antwerpen.

Ook is er een voorleesboekje Fenne en de Tuttenboom gedrukt.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Studenten tandheelkunde hebben hoogste studieschuld

Studenten tandheelkunde hebben hoogste studieschuld

Afgestudeerden van de opleiding tandheelkunde hebben de hoogste studieschuld van alle studenten. Gemiddeld leenden zij 23.600 euro. Dit blijkt uit onderzoek van Elsevier.

In 10 jaar tijd is de gemiddelde studieschuld van alle  pasafgestudeerden die tijdens hun studie leenden verdubbeld, concludeert Elsevier. Lees het hele artikel.


Bron:
Elsevier


Lees meer over: Kennis

Minister Schippers start permanente e-Health monitor

Door slim gebruik van e-health zijn grote voordelen in de gezondheidszorg te behalen. Minister Schippers wil sterk inzetten op het stimuleren van het gebruik van e-health. Om een beter zicht te krijgen op het gebruik van e-Health in Nederland start de minister een permanente monitor. Deze monitor moet zorgpartijen ook stimuleren om met e-Health aan de slag te gaan en betere coördinatie mogelijk maken.

Middel
‘Het gebruik van e-health kan helpen bij de uitdaging om de vrijheid en zelfredzaamheid van patiënten te versterken, oplossingen te bieden voor het dreigend personeelstekort, het verbeteren van de patiëntveiligheid en de zorg en de kostenstijging te beperken. Maar boven alles is ICT een middel en geen doel en moet als zodanig ook worden ingezet.’ Dit schrijft minister Schippers in een brief aan de Tweede Kamer.

Regelgeving
Ook gaat zij samen met de NZa kijken welke regelgeving aangepast dient te worden om het gebruik van e-health breder mogelijk te maken en te stimuleren. Daarnaast stelt zij 5 miljoen euro beschikbaar voor het creëren en toepassen van standaarden op het gebied van e-Health.

Voorbij
‘De vrijblijvendheid is voorbij, alleen als er echt werk van gemaakt wordt, krijgen e-Health toepassingen een plaats in onze gezondheidszorg. Ik wil hierbij graag ondersteunen, maar het is aan het veld zelf om hiermee aan de slag te gaan,’ aldus Schippers.

Nationale Implementatie Agenda (NIA)
In haar brief sluit de minister aan bij de Nationale Implementatie Agenda (NIA) e-Health die haar eerder vandaag werd aangeboden door vertegenwoordigers van patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars.

Bron:
Rijksoverheid


Lees meer over: E-health, Kennis
ZegelGezond: Nieuw keurmerk voor medische informatie op internet

ZegelGezond: Nieuw keurmerk voor medische informatie op internet

Het nieuwe keurmerk ZegelGezond moet mensen helpen betrouwbare medische informatie op internet te vinden.

Volgens ZegelGezond zijn er zo’n 15.000 websites met medische informatie in Nederland en is ongeveer de helft daarvan niet betrouwbaar, omdat de informatie verouderd, incompleet of zelfs onjuist is. Vandaar dat, na aanmelding, een website langs een hele lijst criteria wordt gelegd om een zegel te krijgen. De website wordt vervolgens getest en met een cijfer gewaardeerd door een groep experts uit het veld en een groep ervaringsdeskundigen zoals patiënten.

Zo’n 75 organisaties hebben zich in het voortraject ingeschreven voor een zegel.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Ramadan 2012: NIGZ ontwikkelt brochure met ramadanadviezen

Deze zomer komt de vastenperiode voor de moslims er weer aan: de Ramadan. Gezondheidsinstituut NIGZ heeft een brochure ontwikkeld voor professionals ter ondersteuning van gezondheidsadvies aan moslimpatiënten.

Waarom een brochure met Ramadanadviezen?
De regels en gebruiken gedurende de Ramadan kunnen het genezingsproces van een gelovige moslimpatiënt beïnvloeden. Deze brochure is een hulpmiddel om de moslimpatiënt te adviseren en bevat informatie voor de hulpverleners hoe de folder kan worden gebruikt. De bijlage van de brochure begint met Nederlandstalige uitleg; vervolgens is per taal (Turks, Arabisch, Farsi en Somalisch) één pagina met uitleg voor de patiënt opgenomen. Deze pagina’s kunt u kopiëren en aan de patiënt meegeven.

Klik hier om de brochure te downloaden.

Wilt u meer informatie?
Bent u geïnteresseerd in de speciale editie van ZienWetenEten voor de Ramadan? Kijk voor meer informatie op www.toremindyou.nl  en www.zienweteneten.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
ivoren-kruis

Patiëntenleaflets Ivoren Kruis ook geadviseerd door Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen

De VBT, Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen, werkt samen met het Nederlandse Ivoren Kruis en verwijst haar leden naar de patiëntenleaflets van het Ivoren Kruis. Via de website van het Ivoren Kruis kunnen tandheelkundig zorgverleners een 40-tal patiëntenleaflets bekijken en bestellen.

VBT-leden ontvangen 30% korting op de standaardprijzen van de leaflets. In de webshop kunt u bij uw bestelling aangeven dat u VBT-lid bent en uw RIZIV-nummer vermelden om de korting te ontvangen.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Zogenaamde mondhygiënist aangehouden

Afgelopen week is iemand door de politie aangehouden die zich al geruime tijd ten onrechte uitgaf als mondhygiënist en in die hoedanigheid ook patiënten behandelde. Deze ‘zogenaamde mondhygiënist’ werd afgelopen maandag, mede door toedoen van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM), in hechtenis genomen. De verdachte, een bekende bij justitie, heeft bekend en wordt nog voorgeleid aan de politierechter.

Vervalst buitenlands diploma
De betreffende persoon wilde met een vervalst, buitenlands diploma lid worden van de beroepsvereniging voor mondhygiënisten. Dit werd door de NVM gesignaleerd en uiteraard werd een lidmaatschap van de beroepsvereniging geweigerd.

Titelmisbruik
De titel mondhygiënist mag alleen gebruikt worden door professionals die in het bezit zijn van het diploma tot Mondhygiënist (HBO). Het ten onrechte voeren van deze titel is titelmisbruik en daarom deed de NVM hiervan aangifte. Justitie startte direct een onderzoek. Ook lichtte de NVM de toenmalige werkgever in, waarna deze ‘zogenaamde mondhygiënist’ werd ontslagen. De persoon werd ‘op heterdaad betrapt’ toen deze opnieuw solliciteerde naar de functie mondhygiënist in een mondzorgpraktijk. Kort hierna vond de aanhouding plaats.

Diplomaregister
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) startte in 2010 het NVM een diplomaregister (DiplomaRegister Mondhygiënisten) waar consumenten en beroepsbeoefenaren kunnen checken of een behandelaar daadwerkelijk mondhygiënist is en zich dus zo mag noemen.

Klik hier voor meer informatie over het DiplomaRegister


Lees meer over: Actueel, Kennis, Thema A-Z

Marktwerking en het managen van klantgedrag

Wat is de betekenis van marktwerking, marketing en klantwaarde? En hoe managet u klantgedrag? Verslag van de lezing van prof. dr. Theo Poiesz tijdens Talking Points of Dentistry van GSK.

Prof. dr. Theo Poiesz. Poiesz is als hoogleraar Economische Psychologie en hoogleraar Health Care Management (focus Marketing) verbonden aan TiasNimbas Business School, faculteit van de universiteiten van Tilburg en Eindhoven. In zijn betoog gaat hij in op de betekenis van marktwerking, marketing, klantwaarde en geeft hij inzicht in klanten door het managen van klantgedrag. Ook in de zorg heeft marktwerking zijn intrede gedaan. De tandheelkunde moet kennis krijgen wat de waarde van mondhygiëne is voor de klant. In hoeverre is een patiënt/cliënt een klant? Op grond waarvan kiest hij? Is de keuze van de klant te beïnvloeden? Wanneer is hij tevreden? Bij marktwerking bepaalt niet de aanbieder (de zorgverlener) maar de afnemer (de patiënt). Tegen dit principe van marktwerking zijn, is hetzelfde als eb en vloed willen tegengaan. Marktwerking werkt in de meeste sectoren. Marktwerking is er. Ook in de zorg en gaat ook daar niet meer weg.


© NFP Photography

Prijs-kwaliteit verhouding
Klanten maken een keuze van aanbieders op grond van vergelijking. Die maken ze op basis van hun oordeel over kwaliteit en prijs. Aanbieders met een gunstige prijs-kwaliteitverhouding zullen overleven, die met een ongunstige verhouding vallen af. Aanbieders in de markt zullen adequaat moeten reageren. Zo zal in de (tandheelkundige) zorg de transparantie toenemen. Maar wat is transparantie? “Ik heb toch een site”, zal een aanbieder kunnen stellen. Maar is die site ook opgezet vanuit de klant? Kan de informatie op die site ook worden benut voor het maken van de keuze door de klant? Poiesz spreekt stelselmatig over klant, in plaats van patiënt. In zijn optiek legt het woord ‘patiënt’ namelijk teveel nadruk op de techniek, terwijl het woord ‘klant’ dwingt tot een afnemersperspectief.

Marktwerking
Marktwerking kent enkele voorwaarden om te kunnen ‘werken’. Er moeten verschillen zijn tussen aanbieders binnen het aanbod. En er moet sprake zijn van transparantie (afgedwongen of via marketing). Als de afnemers de verschillen begrijpen, kunnen zij hierop namelijk reageren. Op die manier ontstaat er een markt met concurrentie. Deze kan heel stimulerend zijn en ook positief werken en er zullen betere producten ontstaan. Het zal tevredener klanten opleveren die bereid zijn een hogere prijs te betalen, waardoor er een grotere winst bij de aanbieders ontstaat. Dat geeft weer gelegenheid te investeren in nóg betere producten. Negatief kan de spiraal ook werken. De roep om meer kostenverlaging, resulteert in lagere prijzen. Hierdoor ontstaat minder winst, waardoor er weer minder ruimte is voor innovatie. Dat geeft op zijn beurt een verschraling van het aanbod.

Klantwaarde
Het mag duidelijk zijn dat Poiesz in zijn betoog voor de positieve spiraal kiest. Marketing kan de marktwerking in gang brengen. Het biedt de mogelijkheid vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dan komt Poiesz bij de term ‘klantwaarde’. Want op basis waarvan kiest die klant nou werkelijk? Klantwaarde is de verhouding tussen de door de klant waargenomen kwaliteit en de waargenomen prijs. Als klanten het gevoel hebben overal dezelfde kwaliteit aan te treffen, zal de prijs zakken. Concurrenten kopiëren klantwaarde en klanten wennen eraan. Daardoor ontwikkelen we steeds nieuwe behoeften. Denk maar eens aan het kopje koffie bij de kapper. Het was revolutionair toen de eerste kapper een kopje koffie aan zijn klanten aanbood. Maar nu, als je nu bij de kapper komt en je hebt binnen 5 minuten na binnenkomst nog geen koffie gehad…Je komt er nooit meer terug! Dus klantwaarde is behalve die waargenomen kwaliteit en prijs ook een beoordeling van comfort en positieve emotie in verhouding tot de betaalde werkelijke prijs, de bijkomende kosten (bijvoorbeeld parkeerkosten) en negatieve emotie (angst, onzekerheid). Aanbieders in de (mond)zorg hebben de neiging vooral op kwaliteit te focussen. Maar als klanten die kwaliteit niet zien of niet kunnen beoordelen, beïnvloedt dat de prijzen negatief. Dus niet alleen die feitelijke tandheelkundige kwaliteit moet in orde zijn, ook de factoren die klanten zelf kunnen beoordelen: de receptie, zit de stoel lekker, ruikt het er oké? Ook deze elementen zullen bijdragen aan de beoordeling en de keuze om hier terug te komen of niet.

Onderscheidend
Alle aanbieders zullen hun meerwaarde presenteren en continue op zoek zijn naar een onderscheidende meerwaarde. In de zorg is dan ook een verschuiving te zien van waarde, naar meerwaarde, naar onderscheidende meerwaarde.
Triade-model voor klantgedrag
Maar is de keuze van de klant te beïnvloeden? Daarvoor is het nodig het gedrag van klanten, in dit geval de klantkeuze, te begrijpen. Want wie het klantgedrag begrijpt, kan die ook managen. Daarvoor schakelt Poiesz het Triade-model in. Dit eenvoudig model is al op veel terreinen met succes toegepast en lijkt ook voor de tandheelkunde een relevant instrument. Het gaat erom mensen in beweging te brengen. Daar is voor nodig:
– Motivatie (wil ik dit?)
– Capaciteit (kan ik dit?)
– Gelegenheid (zijn er geen belemmerende factoren?)

Inhalen kost meer energie dan bijhouden
Deze drie factoren in combinatie met elkaar bepalen iemands gedrag. Tandartsen en mondhygiënisten zijn nog niet optimaal voorbereid op marktwerking. Ze blijven te makkelijk ‘hangen’ in het aanbod-denken (wij weten wel wat goed voor ze is). Een realistischer beeld van het klantgedrag helpt bij het aanscherpen van het eigen beleid. Aan iedere ‘poot’ die gedrag beïnvloedt, kan door de aanbieder worden getrokken, waardoor onderscheid ontstaat. Het is goed de eigen praktijk eens kritisch tegen het licht te houden en zich af te vragen waarop klanten de praktijk beoordelen. En of dat ook gewenst is. Wat zou de positionering van de praktijk moeten zijn en biedt de praktijk naast dissatisfiers ook satisfiers, die klanten kunnen beoordelen en waarderen? Verder is het goed te realiseren dat het niet alleen om interne concurrentie (binnen de eigen sector) gaat, maar ook daar buiten (andere sectoren). Neem ik een kroon of koop ik toch een nieuw plasmascherm? Leg daarom een deel van de positioneringsvraag bij het collectief (NMT, NMV) maar verschuil je niet met de praktijk achter dit collectief, adviseert Poiesz. Bedenk tenslotte dat inhalen veel meer energie kost dan bijhouden!

Theo Poiesz is als hoogleraar Economische Psychologie en hoogleraar Health Care Management (focus Marketing) verbonden aan TiasNimbas Business School, faculteit van de universiteiten van Tilburg en Eindhoven. Eerder was hij hoogleraar Psychologie van de Reclame en hoogleraar Marketing. Hij is onderzoeker en (gast)docent geweest aan verschillende universiteiten in binnen- en buitenland. Poiesz schreef een achttal boeken, tientallen boekbijdragen en ongeveer honderd wetenschappelijke en professionele artikelen. Poiesz is voorzitter van de Raad van Toezicht van de GGZ Breburg Groep en consulteert in diverse sectoren. Zijn belangstelling gaat in belangrijke mate uit naar de verbinding tussen theorie en praktijk bij de concretisering van klantgerichtheid. Hij probeert hierbij inzichten uit diverse disciplines en ervaringen uit diverse bedrijfstakken te integreren. Zijn hoofdthema’s betreffen de verklaring van het gedrag van klanten en de kwaliteit van strategische besluitvorming. Poiesz is een veelgevraagd spreker.

Door:
Mariëlle Nap – Mondig Communicatie
Anneke Hiensch – te Water Mulder

Bron:
Congres Talking Points in Dentistry van GlaxoSmithKline



Lees meer over: Communicatie, Congresverslagen, Kennis, Ondernemen

Prijswinnaars NT-GSK Bachelorscriptie Award

Tijdens het congres Talking Points in Dentistry werden de winnaars van de zesde NT-GSK Bachelorscriptie Award bekend gemaakt. Simone Cortellini en Joost van der Wielen (UMCN) wonnen de 1e prijs. Juryvoorzitter Hans van Zijp sprak de genomineerden en winnaars toe.

3e prijs
De 3e prijs ging naar Adelinde Schnitzeler en Caty van Rijsewijk (UMCN) met hun scriptie over kroonherstel van endodontisch behandelde premolaren. Een scriptie waarmee de beroepsgroep zijn voordeel kan doen, aldus de jury. Vezelversterkte stiften geven betere resultaten dan metalen varianten als het om breuk van een behandeld element gaat. Langere stiften bieden meer stevigheid terwijl dikkere stiften juist ten koste daarvan gaan.


© NFP Photography

2e prijs
De 2e prijswinnaars, Irene Schilder en Maxime van Hunnik (ACTA) behandelden de melding en preventie van prikaccidenten. De scriptie kwam op het juiste moment oordeelde de jury en maakt zeer duidelijk dat prikaccidenten veelvuldig voorkomen in de dagelijkse praktijk en daar mag vooral niet te licht mee worden omgesprongen.

1e prijs
De jury was unaniem in zijn oordeel dat de scriptie met de titel ‘De orthodontische bonded retainer’ van Simone Cortellini en Joost van der Wielen (UMCN) de 1e prijs verdiende. Als het gaat om verantwoordelijkheid nemen, slaat deze scriptie de spijker op de kop, aldus het commentaar van de jury. De scriptie maakt duidelijk welke problemen met een orthodontische spalk kunnen ontstaan en wie (algemeen practicus of orthodontist) dan actie moet ondernemen.

Bron:
Congres Talking Points in Dentistry van GlaxoSmithKline, mei 2012

Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Verbinden door multizintuigelijke beleving

Bij keuze van een praktijk gaat een patiënt op zijn gevoel af. In de multizintuigelijke beleving ervaart de patiënt het DNA van de praktijk. Verslag van de lezing van Desiree Struijk tijdens Talking Points of Dentistry van GSK.

Wanneer een patiënt voor een passende tandartsen -of mondhygiënistenpraktijk kiest, gaat hij op zijn gevoel af. Wat heeft hij bij deze praktijk? Als bekend is hoe de patiënt de praktijk ervaart en wanneer die ervaring aansluit bij hoe de praktijk zich wil positioneren, kan een concrete vertaling worden gemaakt naar een multizintuiglijke beleving. In deze multizintuiglijke beleving ervaart de patiënt het DNA van de praktijk. Een praktijk kan hierdoor, net als een merk, vertrouwen creëren en de patiënt aan zich binden.

In de schoenen van de patiënt
Wie zijn praktijk eens onder de loep neemt, zou werkelijk eens in de schoenen van de patiënt moeten gaan staan. Wie dat doet zal vaak 180 graden draaien in zijn aanpak. Struijk benadrukt dat het erom gaat hoe je gezien wordt, niet wie je bent. Het draait niet om de aanbieder, hoe goed je ook bent, maar hoe je gezien wordt door de klant. Het is van groot belang dat een practicus de doelgroep aantrekt die bij hem past. Klanten moeten passen bij het eigen DNA. Wie daadwerkelijk in de schoenen van de klanten stapt, maakt in feite een film. Wat ziet de klant? Wat voelt, hoort, ruikt en proeft hij?

Vóór de behandeling
Wie een bezoek aan de praktijk als film bekijkt, merkt dat er al een groot deel van de film voorbij is voordat de patiënt daadwerkelijk in de stoel ligt. Eerst wordt gebeld voor een afspraak. Hoort hij een bandje? Wordt hij direct te woord gestaan? Dan gaat hij naar zijn afspraak. Kan hij zijn auto makkelijk parkeren? Moet ervoor worden betaald? Moet hij ver lopen? Ziet hij een medewerker bij binnenkomst of is de balie onbemand? Kan hij nog ergens fatsoenlijk zijn tanden poetsen? Voordat de patiënt in de wachtkamer plaatsneemt, draait de film al een tijd. Voldoende punten waarop de behandelaar wordt beoordeeld, terwijl de tandarts of mondhygiënist nog niet eens in beeld is! Hoe lang moet de klant wachten voordat die aan de beurt is? Is dat wachten aangenaam of is er niets te beleven?

Beleving
Het draait niet om de practicus en de kwaliteit van zijn handelen alleen. Er zijn vele factoren die de kwaliteit van de feitelijke behandeling beïnvloeden. Het draait allemaal om de beleving. Hoe draagt de praktijk bij aan de kwaliteit van leven van de klant? Momenteel zijn de referenties ook heel anders dan vroeger. Vroeger werd zorg met zorg vergeleken. Tegenwoordig maken we de keuze voor een nieuwe tv of een nieuwe kroon. Gaat de zorgverlener mee met de nieuwste ontwikkelingen? Wil hij pure zorg bieden? Heeft esthetiek juist de aandacht? Desiree adviseert antwoorden te vinden op vragen zoals Wie ben ik? Waar maakt mijn praktijk het verschil? Waar ligt mijn specialisatie? In de vorige eeuw speelde comfort en beleving nog niet zo’n rol. Inmiddels zijn het heel belangrijke graadmeters voor een goede beoordeling.


© NFP Photography

Hoe wil je gezien worden?
Hoe wil de zorgverlener gezien worden (droom-DNA) en hoe ziet de klant de organisatie? Dan is het goed om te kijken naar verschillende soorten klantgroepen. De ene klant is meer visueel ingesteld, de andere auditief en weer een ander hoort tot de groep ‘voelen, proeven, ruiken’. Visuele mensen hebben niets aan alleen een praatje maar moeten daar ook beelden bij aangeboden krijgen, terwijl auditieve moeilijker beelden in zich opnemen maar wel elk zuchtje wind voelen. De voelers willen letterlijk ergens aanzitten of aangeraakt worden om op hun gemakt te worden gesteld. Practici zullen zelf moeten bepalen met welke doelgroep ze graag willen werken. Waar worden ze zelf blij van? Wat drijft hen? Wat maakt het vak leuk voor hen? Wie hierin een heldere keuze maakt, laat dat DNA bijvoorbeeld ook terugzien in zijn website. Uiteraard sluit die weer aan op de inrichting van de praktijk. Als alles klopt zal iedereen positief over de praktijk spreken, waardoor de juiste mensen worden aangetrokken.

Meer bereiken met hetzelfde budget
Door anders naar de eigen praktijk te kijken, kan met hetzelfde budget meer worden bereikt, is de stellige overtuiging van de spreker. Daarbij is het goed om eens rond te vragen wat de ervaringen van klanten zijn en is het belangrijk de klanten te kennen. De zorgverlener zelf is geen graadmeter. Zelf ruikt hij die aparte geur in zijn wachtkamer niet, maar de patiënt ruikt die wel. In de behandelkamer mag het best klinisch ruiken. Maar in de wachtkamer? Dat wat patiënten voelen, horen, proeven en ruiken, moet aansluiten bij wat ze zien. Goede practici zorgen voor een optimale klantbeleving door een gepersonaliseerde relatie, waarbij wordt ingespeeld op de behoeften van de klant. Struijk sprak de hoop uit dat ze het GSK-publiek heeft geïnspireerd met haar rijk zintuiglijk gevulde betoog.

Sinds 1994 is Desiree Struijk directeur van Senta Multisensory Concepting, een advies- bureau dat bedrijven helpt groeien in de richting van zintuiglijke Soul Brands met winstgevende en duurzame klantrelaties door het optimaliseren van hun Experience Strategy. Het adviesbureau is opgericht als een van de eerste marketingbureaus met een focus op zintuiglijke merk- en winkelbeleving. Binnen dit palet van zintuiglijke communicatie werkte ze concepten uit voor Unilever, Sara Lee, Philips, Beiersdorf, Neckermann.com, ING en vele andere grote bedrijven. Ze doet zintuiglijk trendonderzoek en ontwikkelt creatieve sessies voor grote merken, waaronder KLM, Prenatal en Rabobank. Al 20 jaar doet ze zintuiglijk belevingsonderzoek en ontwikkelt ze innovatieve belevingsconcepten.


Door:
Mariëlle Nap – Mondig Communicatie
Anneke Hiensch – te Water Mulder

Bron:
Congres Talking Points in Dentistry van GlaxoSmithKline, mei 2012


Lees meer over: Communicatie, Congresverslagen, Kennis, Ondernemen