Kleine organisaties zijn helaas een gemakkelijk doelwit voor cybercriminelen. Met een simpel virus kunnen deze criminelen uw systeem platleggen, informatie wissen of zelfs stelen. Welke soorten digitale criminaliteit zijn er en hoe kunt u zich hier tegen wapenen? Een tweedelig overzicht.
Kijk altijd of u persoonlijk wordt aangesproken in e-mail
Installeer anti-virusscanners en update regelmatig
Open nooit zomaar een bijlage
Internet wordt steeds meer een eerste levensbehoefte: 90 procent van de Nederlanders is actief op internet in zijn vrije tijd. Nederlanders nemen echter weinig voorzorgsmaatregelen om zich te beschermen tegen de negatieve gevolgen van internetgebruik. Dit blijkt uit het Trendrapport “Computer- en Internetgebruik 2011” van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust.
U kunt dagelijks te maken krijgen met digitale criminaliteit. Soms hebt u het niet eens in de gaten. Klantenbestanden kunnen bijvoorbeeld ongemerkt worden gestolen. Het is belangrijk dat u zich bewust wordt van de gevaren van cybercriminaliteit. Hoe meer u weet over de verschillende vormen, hoe beter u zich er tegen kunt wapenen.
Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude. Internetgebruikers worden misleid door e-mails en websites die de indruk wekken dat ze afkomstig zijn van betrouwbare bedrijven, zoals banken. In werkelijkheid zijn deze e-mails en websites vervalsingen. Vaak wordt er in e-mails gevraagd om even inloggegevens te controleren. Op deze manier worden inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens ontfutseld, met alle gevolgen van dien.
Omdat er steeds meer mensen slachtoffer worden van oplichting bij internetbankieren, komt de Nederlandse Vereniging van Banken met de campagne Veilig Bankieren. Hierin wordt men gewezen op de gevaren van internetbankieren, zoals phishing.
Voorkom dat u slachtoffer wordt van phishing!
Als u een e-mail ontvangt waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens, wees er dan altijd op bedacht dat het mogelijk om phishing kan gaan. Controleer het internetadres goed, want bij phishing er is altijd iets wat er niet klopt aan het internetadres (zoals een @ in het adres). Kijk ook of u in de e-mail persoonlijk wordt aangesproken. Betrouwbare bedrijven spreken vaak persoonlijk aan, bij phishing is dit bijna nooit het geval. Als de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bank, kijk dan of u gegevens moet verstrekken op de inlogpagina van de bank. Uw bank zal namelijk nooit ergens anders dan op de eigen inlogpagina om uw inloggegevens vragen.
Virussen
Een computervirus is een vorm van schadelijke software. Het is een computerprogramma dat zich kan nestelen in uw computerbestanden, bijvoorbeeld in bestanden van een besturingssysteem. Virussen worden als schadelijk beschouwd omdat ze ruimte innemen op uw computer en de snelheid van uw computer aantasten.
Wat kunt u doen tegen virussen? Als u uw computer wilt beschermen tegen virussen of een al geïnfecteerde computer virusvrij wilt maken, dan is het verstandig dat u een virusscanner aanschaft.
Bekende softwarepakketten voor virusbestrijding zijn:
– McAfee
– AVG
Ook is het verstandig om back-ups te maken, voor het geval dat virussen alsnog toeslaan en belangrijke informatie wissen. KPN heeft momenteel een speciale Sinterklaasactie, waarbij u 50 procent korting krijgt voor een Back-up Online abonnement. Klik hier voor meer informatie.
Trojans
Trojans zijn programma’s die binnendringen op uw computer door zich voor te doen als een onschuldig programma (zoals een leuke screensaver of een kleine applicatie).
Als een trojan eenmaal is binnengedrongen in uw computer, kunnen hackers volledige controle krijgen over uw computer. Trojans dringen binnen met verschillende doelen: persoonlijke gegevens achterhalen, gegevens verwijderen of spam versturen uit uw naam.
Wat kunt u doen tegen Trojans?
Trojans worden vaak als bijlage meegestuurd met e-mails. Als u de bijlage opent, wordt de trojan toegelaten tot uw systeem. Open daarom nooit een bijlage met daarin uitvoerbare bestanden, zoals .exe en .vbs. Ook wordt er tijdens het surfen op internet wel eens gevraagd om een bepaald programma te downloaden of installeren. Als u de pagina niet kent en het ziet er verdacht uit, download of installeer het programma dan niet.
Er zijn allerlei programma’s die trojans buiten de deur kunnen houden. De meeste virusscanners kunnen gebruikt worden om trojans mee op te sporen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/03/Veilig-computergebruik-bij-gedeelde-werkplekken-binnen-mondzorgpraktijken.png231399anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-24 00:00:002022-11-28 11:43:51Zo geeft u cybercriminelen geen kans
Uw eigen eetcoach op de smartphone. Voortaan kan het met de Eet Wijzer App van het Voedingscentrum. Hij leest uw persoonlijke agenda en geeft praktische tips op het moment dat ze nodig zijn. Bijvoorbeeld als u aan het werk bent, een bruiloft hebt of gaat sporten.
Uit onderzoek blijkt dat 41% van de Nederlanders graag gezonder wil gaan eten. Maar dit is voor velen toch een lastige opgave. Meer dan de helft (57%) heeft behoefte aan meer praktische informatie. Daarom introduceert het Voedingscentrum de gratis Eet Wijzer app, die laat zien waar kansen liggen voor een gezondere leefstijl.
Na het scannen van uw persoonlijke agenda op de smartphone geeft de app aan op welke gebieden er ruimte is voor verbetering, passend bij de persoonlijke leefstijl. Denk bijvoorbeeld aan regelmatiger eten, gezonder kiezen, kleinere porties, gevarieerder eten of een goed voorbeeld geven aan de kinderen.
Gedurende twee weken krijg je 8 tips die passen bij de dagelijkse activiteiten. Op het trefwoord Kerst kan de tip bijvoorbeeld zijn om bijvoorbeeld lekker samen met de kinderen een kerstmenu te koken of om niet alle kerstsnacks tegelijkertijd op tafel te zetten. Na twee weken vindt er weer een agendascan plaats voor nieuwe tips.
Nieuw onderzoek wijst erop dat de eerste tanden buiten het lichaam groeiden en pas veel later in de mond belandden.
De onderzoekers baseren die opmerkelijke conclusie op een onderzoek naar onder meer de diersoort Ischnacanthid acanthodians. Dit zijn vissen die veel weg hebben van haaien. Ze leefden heel lang geleden: tussen de 416 en 397 miljoen jaar terug.
Bijzonder
Met deze vis is iets bijzonders aan de hand. Hij bevindt zich namelijk in een soort overgangsfase en is bezig om puntige structuren op zijn lippen te ontwikkelen. Het wijst erop dat de eerste tanden buiten de mond (ergens nabij de lippen) ontstonden en later pas in de mond terechtkwamen, zo schrijven de onderzoekers in het blad Journal of Vertebrate Paleontology.
Vasthouden Waarschijnlijk hielpen de tanden de dieren eerst om hun prooi te pakken en vast te houden totdat ze de gelegenheid hadden om deze heel door te slikken. Dankzij die tanden (en de kaken, die al eerder ontstonden) hoefden vissen niet langer water te filteren en zo tamelijk passief aan voedsel te komen. Ze konden echt op jacht. Omdat tanden gewervelden in staat stelden om betere jagers en uiteindelijk goede vleeseters te worden, bleven ze en werden ze in de meeste groepen van generatie op generatie doorgegeven, legt onderzoeker Stephanie Blais uit.
Uiteindelijk kregen ook de voorouders van de mens en de mens zelf dus tanden. En die tanden werden naarmate de tijd vorderde steeds belangrijker voor dieren en mensen. Tanden werden ook steeds gespecialiseerder: zo hebben dieren vaak tanden die helemaal zijn afgestemd op hun dieet.
Per 1 januari 2012 zal het KRM Aspirantenregister van start gaan. De aanmelding voor dit register start in november 2011. Het KRM Aspirantenregister is er voor díe mondhygiënisten die voldoende werkervaring hebben, maar nog niet over de 160 benodigde KRM scholingspunten beschikken. Zij voldoen aan alle overige vereisten voor inschrijving in het KRM. Met 32 KRM scholingspunten, behaald in 2011 kunnen mondhygiënisten zich laten registreren in het KRM Aspirantenregister en van hieruit werken naar een reguliere KRM registratie.
Hoofdregel De hoofregel voor een reguliere KRM registratie blijft onverminderd overeind; mondhygiënisten die in vijf jaar tenminste 160 KRM punten hebben behaald, komen in aanmerking voorreguliere KRM registratie. Het KRM Aspirantenregister kan hierbij een hulpmiddel zijn. Voor een aanmeldingsformulier en meer informatie kijkt u op www.kieskrm.nl
Met een compleet tandheelkundig team bezocht assistente Eva Spauwen Uganda, waar de tandheelkundige nood hoog is. Een verslag over behandelingen in de kerk, poetsinstructie voor straatkinderen en de oorsprong van de Nijl.
Vrijdag 14 oktober stapte ik om 5.30 uur op de trein in Weert. Mijn avontuur ging nu echt beginnen: samen met 5 tandartsen, 4 assistentes, een mondhygiëniste en een vrijwilligster voor Stichting Help UGanda (HUG) vooral kindertjes in Uganda tandheelkundige zorg bieden. Op Schiphol trof ik al een groot deel van mijn reisbuddies. Eerder die week was ons namelijk al een lichting voorgegaan om poetsinstructies te geven op scholen in de sloppenwijk Polota, nabij Jinja. De vlucht was prima. We hadden een tussenstop in Rwanda, maar konden alweer voor de geplande tijd opstijgen.
Hilarisch momentje
Daar waren we dan, eindelijk voor het eerst op Afrikaanse bodem. In Entebbe om precies te zijn. De douane wilde wel nog even weten of we geen anesthesievloeistof bij ons hadden die over de datum was. We hadden zo’n zes grote dozen met tandheelkundig materiaal bij ons en gokten vijf keer mis door de foute doos te openen. Best een hilarisch momentje achteraf…..
Vrijwel direct maakten we kennis met het Ugandese tempo. Dat houdt in: ”Alles op z’n tijd.” Ook onze taxichauffeur had dit motto…Na een uurtje wachten kwam hij en bracht ons een paar kilometer verderop naar het Airport Guesthouse. Daar hebben we geproost op twee functionele weken en heerlijk geslapen.
Kindertehuis
De volgende dag werden we blij verrast omdat de rest van de groep ons op kwam halen. Het tandheelkundig team was compleet. Op weg naar ons eerste project bezochten we de invalide-school SPI (Sure Prospect Institute). Wat een lieve kindjes. Het was voor mij meteen een typisch beeld van een Afrikaanse school met kleine lokaaltjes en tekeningen op de muur. Vanaf die avond sliepen we in kleine huisjes op het terrein van het kindertehuis Noah’s Ark in Mukono. In dit kindertehuis wonen bijvoorbeeld kinderen die te vondeling gelegd zijn, de meesten hebben wel zo’n zielige achtergrond. Dit tehuis is opgezet door een Nederlands koppel.
Gehesen in onze mooie witte HUG polo’s (gedeeltelijk gesponsord door een collega tandarts) gingen we op zondag 16 oktober van start. Alle dozen werden uitgepakt en de materialen werden uitgestald. De kamers werden ingericht en opgestart. De eerste kinderen kwamen langs. Het was een rustige maar mooie eerste dag.
Caviteiten Zo hebben we drie dagen kinderen geholpen van Noah’s Ark, SPI en KAYDA (een straatkinderenproject in Kampala). In de eerste kamer werden caviteiten gelegd. Met een soort van plantenspuit met pomp verzorgden we de koeling van de boor. De boor werkte op een accu. Afzuigsysteem was er niet dus we gebruikten een disposable nierbekken om de patienten te kunnen bevrijden van al het water uit de boor. De kindertjes kregen een tandenborstel nadat wij een prachtig lied voor hen hadden gezongen. In dit lied leerden we op welke manier ze de tanden moeten poetsen.
Nijl
De woensdag was een vrij te besteden dag. We lunchten in Jinja bij ‘Flavours’. Wat een zeer toepasselijke naam bleek. De koffie smaakte er naar citroen, wat niet echt geslaagd was.
Drie personen van onze groep hadden een gesprek met Josephine Birundi van het Red Cross in Jinja. Misschien dat stichting HUG in de toekomst ook iets voor hen kan betekenen. De andere personen hadden de mogelijkheid om te shoppen en daarna met een bootje Lake Victoria op, op zoek naar de oorsprong van de Nijl. De Bujagali Falls bezochten we daarna. Erg mooi om te zien hoe dat water oneindig lang doorkolkt.
Sloppenwijk Ons volgende project was een feit. We sliepen in Kakira Guesthouse en werden de dag erna naar de sloppenwijk Polota gebracht. Daar hebben we gewerkt in een kerk. Dit waren mijn meest geslaagde dagen. De hulp die we daar hebben kunnen bieden was zo mooi. We hebben veel mensen kunnen helpen, daar hadden ze ons ook echt nodig. En wat zijn ze flink. De meeste mensen gingen gewoon liggen, deden hun mond open en wachtten geduldig tot we klaar waren. Er stonden soms drommen mensen voor de kerk. Maar in het geheel hebben ze naar mijn idee niet zo lang hoeven te wachten. Sommige mensen hadden uren gelopen om ons tandheelkundig team te zien. In de kerk was het erg benauwd, maar dit was allemaal helemaal niet erg.
Twee tandartsen deden de controles en als er een bijzonderheid was werd het betreffende element meteen verdoofd. Het behandelplan werd op een briefje geschreven en zo mocht de patiënt plaatsnemen in de kerkbanken. Bij het altaar werkten de drie tandartsen en zodra hun patiënt klaar was werd de volgende geholpen. Dit verliep allemaal zeer gesmeerd. Hier hebben we drie dagen keihard gewerkt.
Traditionele muziek
Zaterdagavond zat het tandheelkundig werk er helaas al op en reden we terug naar Noah’s Ark. We zijn lekker uit gaan eten en met de hele groep nog in een openluchtdisco geweest.
De dag erna werd de tandartspraktijk op Noah’s Ark officieel geopend. Wilma den Breejen-Buhrs (voorzitter stichting Hug ) had een mooie speech voorbereid. De sleutel werd officieel overhandigd. Dit werd gevierd met een feestelijke barbeque en traditionele muziek en dans van een aantal kindjes uit het kindertehuis.
Poetsinstructie
Maandag hebben we Entebbe verkend en maakten we kennis met een andere Uganda flavour. We bestelden een capuccino en kregen na dertig minuten een Afrikaanse thee. Het had meer weg van warme melk met citroensmaak. Aparte ervaring was het wel.
De dag sloten we af bij het straatkinderenproject KAYDA in de grootste sloppenwijk van de hoofdstad Kampala. We gaven de kids een poetsinstructie en kregen een complete traditionele dansvoorstelling met zang ervoor terug.
Boda boda De laatste dag hebben we in Kampala op een markt geshopt. De reis werd feestelijk afgesloten met een barbeque in de tuin van het guesthouse. Vincent, de geadopteerde zoon van Wilma, heeft ons in deze weken goed begeleid en verraste ons na de barbeque met een geweldig overzicht van ons avontuur op DVD in Uganda.
Ik kijk terug op twee fantastische weken en heb een prachtig land gezien. De hele sfeer is zo mooi. De drukte op de wegen, alles rijdt er kris kras door elkaar. De boda boda’s (brommer taxi’s) en matatu’s (taxibusjes) en hun getoeter. Fietsers met onmogelijk veel bagage. Dames die met hele trossen bananen op hun hoofd rondlopen. Teveel om op te noemen!
Het was een superervaring met een geweldige groep mensen. Echt iets om nooit meer te vergeten!
Ik ben blij dat we goed werk hebben kunnen doen en een beetje van de enorme tandheelkundige nood die er in Uganda is, hebben kunnen verlichten. Op de site www.stichtinghug.nl kunt u meer lezen over de projecten van deze stichting.
Bron:
Eva Spauwen (Tandartsassistente van het Jaar 2010)
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/02/78630532-kind-poetsen.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:33:34Uganda: verdoofd in de kerkbanken
In opdracht van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) werd voor de eerste keer een onderzoek gevoerd naar de mondgezondheid van de Belgische bevolking. Het doel was een representatief en actueel beeld te schetsen van de mondgezondheid, gerelateerd gedrag en impact op levenskwaliteit voor de periode 2009-2010. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 3057 personen die hiervoor een mondgezondheidsvragenlijst invulden en een mondonderzoek ondergingen. Hieronder vindt u enkele resultaten:
Het aantal personen met een gaaf gebit daalt in functie van de leeftijd.
Onbehandeld tandbederf komt opmerkelijk minder voor bij mensen met een hoge opleiding (15 %) dan bij mensen met een lagere scholing (45 %).
34,7 % van de onderzochte personen heeft enige vorm van tandslijtage. De tekenen van slijtage waren duidelijk frequenter bij mannen (42,1 %) dan bij vrouwen (28,7 %).
Bij ongeveer een kwart van de onderzochten werd een lichte vorm van tandvleesontsteking opgemerkt. Bij ruim 18 % was er sprake van een erge vorm van tandvleesontsteking.
50,4 % van de deelnemers poetst zijn tanden minstens tweemaal per dag, 40,5 % poetst zijn tanden eenmaal per dag en minder dan 3 % gaf aan de tanden nooit te poetsen.
De meest voorkomende klacht in verband met mondgezondheid is bloedend tandvlees.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/01/Spiegel-400.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:19:23Resultaten over mondgezondheid Belgische bevolking
De NOS zoekt tandartsen die als nieuwspartner willen optreden. De volgende oproep vindt u op de website van de NOS.
Bent u tandarts? Dan wil de NOS u graag als nieuwspartner. U bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de tandheelkunde, u heeft zicht op de kwaliteit van de mondzorg en u weet wat er speelt in de praktijk waar u werkt. U weet dus beter dan wij wat er omgaat in uw vak.
De NOS wil relevant nieuws brengen voor alle Nederlanders en daar kunnen we uw hulp goed bij gebruiken. U ziet nieuwe ontwikkelingen immers eerder dan wij die zien.
Meld u aan als nieuwspartner en informeer ons over zaken die u opvallen, nu en in de toekomst. Ook zullen wij u af en toe benaderen met een vraag. Het kost niet veel tijd en u helpt de NOS met uw kennis en ervaring inhoudelijk betere onderwerpen te maken met sterkere voorbeelden uit de praktijk.
Klik hier voor meer informatie of meld u nu meteen aan door een mail te sturen naar nosnet@nos.nl.
De technieken voor het repareren van grote kaakdefecten als gevolg van een ongeluk of na verwijdering van een kaaktumor, voldoen niet. Een zogenaamde mandibulaire endoprothese is mogelijk een oplossing voor de bestaande problemen. Deze endoprothese wordt met cement vastgezet in het resterende kaakbot.
Kok Weng Lye deed voor zijn proefschrift onderzoek naar: het risico van thermische schade; de weefselrespons bij botcement van gecementeerde endoprotheses met en zonder invloedsfactoren zoals straling; het gebruik van nieuwe cementen met een verbeterde bioactiviteit op basis van polymethylmethacrylaat (PMMA). Uit het onderzoek van Weng blijkt dat het gebruikte botcement geen significante invloed heeft op het omliggende mandibulaire weefsel. Zelfs niet bij toepassing van postoperatieve straling. Daarnaast vertoonden de gemodificeerde cementen verminderde mechanische integriteit. Dat betekent dat de cementen niet in staat zijn om zonder extra ondersteuning de initiële stabilisatie te bieden van een endoprothese. De zoektocht naar het ideale botcement is derhalve nog lang niet voorbij, aldus Weng.
Promotieonderzoek
Vrijdag 11 november 2011, 10.30 uur
Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus de heer Kok Weng Lye
Promotorsprof dr. J.A. Jansen, prof. dr. M.A.W. Merkx, prof. dr. H. Tideman
Kok Weng Lye (Singapore, Indonesie, 1973) studeerde Tandheelkunde aan de Universiteit van Singapore. Hij geeft nu leiding aan het Department of Oral & Maxillofacial Surgery in het Chnagi General Hospital in Singapore en doceert aan de Universiteit van Singapore. Het promotieonderzoek van Weng is mede mogelijk gemaakt door de Radboud Universiteit Nijmegen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/01/Afwijkingen-van-het-kaakbot-.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:17:20Technieken repareren grote kaakdefecten voldoen niet
Het najaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde stond op 8 oktober in het teken van een reis door verleden, heden en toekomst. Toepasselijk decor vormde het Archeon in Alphen aan de Rijn.
De deelnemers werden welkom geheten door een Romein en konden zich onder het genot van een biologisch kopje thee inschrijven. Na de algemene ledenvergadering nam voorzitter Peter Lansen het openingswoord. Daarna startte het programma dat al net zo afwisselend was als het weer. In het plenaire ochtendprogramma waren maar liefst drie interessante sprekers opgenomen.
Hou Je Mond Gezond
Allereerst was het woord aan dr. Evert van Amerongen (ACTA) die het onderwerp Trends in de kindertandheelkunde op zich had genomen. Een kort overzicht:
Collectieve preventie door het project Hou Je Mond Gezond en de consultatiebureaus
Nieuwe verzegeltechnieken met onder andere het gebruik van zoutzuur
Het nieuwe flossen
Motivational Interviewing
Al voor het 2e levensjaar preventie inzetten
Niet restaureren maar monitoren
Vullen zonder (volledig) te prepareren
Quality of life
Erosie
Cariës voorkomen
Inmiddels brak de zon flink door toen dr. Annemarie Schuller, tandarts-epidemioloog bij TNO, aan het woord kwam. Sommige deelnemers moesten hun concentratie er goed bij houden, omdat er nogal wat wiskunde om de hoek kwam en de zon in de Powerpointpresentatie scheen. Schuller legde helder uit of men beter de populatie- of risicostrategie zou kunnen inzetten om cariës te voorkomen. De groep met een lage sociaal- economische status heeft gemiddeld een slechter gebit dan de groep met een hoge sociaal-economische status in de leeftijden van 5 tot 23.
De voor- en nadelen op een rijtje:
De voordelen van een populatiestrategie:
Het percentage verbetering per persoon wat nodig is om winst te behalen, is het laagst. Bij de risicostrategie zou de risicogroep aanzienlijk moeten verbeteren om het gemiddelde DMFS (Decayed Missed Filled Surfaces) te drukken.
Iedereen krijgt het een beetje beter
Het aantal personen met gaaf gebit neemt toe
De nadelen van een populatiestrategie:
Het verschil tussen de beste groep en slechtste groep blijft
Het verschil tussen de sociaal-economische groepen blijft
Drinkwaterfluoridering
Na deze wiskundeachtige les was er aandacht voor geschiedenis. Dr. Dennis Edeler kon zich, ondanks de regen die op het dak kletterde, toch goed verstaanbaar maken tijdens zijn presentatie van zijn proefschrift over de drinkwaterfluoridering in Nederland. Doordat de tegenstanders daarvan flink van zich hebben laten horen, is de drinkwaterfluoridering uiteindelijk niet doorgegaan. En dat terwijl de werking sterk was bewezen.
In 1983 kwam er het sociale grondrecht: Iedereen heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op ontastbaarheid van zijn lichaam. En daarmee was de kous na 37 jaar debatteren af, zonder dat er echt een winnaar of verliezer werd aangewezen.
Na het ochtendprogramma stond een adempauze gepland met een adembenemende lunch. Wat was dat? Geen koekjes? Op het menu inderdaad geen zoetigheden, maar wel heerlijk brood en hartigheden. Een congres dat zijn eigen congresboodschap serieus neemt, perfect!
So die BOFFT
Rommelende magen konden de sprekers nu in elk geval niet meer storen. Het beestachtig goede parallel middagprogramma ving aan. Een vliegend vogeltje en het hinnikend paard van Archeon lieten zich af en toe zien en horen. Dr. Monique LHoir van TNO liet zich niet van de wijs brengen en wist meteen het publiek in de mooie trouwzaal te boeien, al was het alleen al om de pakkende titel: Oh Oh Cherso en andere trends in (op)voeding.
Schrikbarend waren de cijfers waaruit bleek dat veel Nederlanders nog geen kaas hebben gegeten van goede (op)voeding. LHoir riep dan ook op om met zijn allen het schip te keren. Vooral de So die BOFTT-methode is hierbij heel handig. Dit staat voor: Slaap, Opvoeding, Borstvoeding, Buitenspelen, Ontbijten, (weinig) Frisdrank, (weinig) Tv, (weinig) Tussendoortjes.
Bleken
Drs. Abe ten Have gaf de deelnemers het antwoord op de vraag of men pubers mag bleken. Hij besprak de verschillende methodes om een wit gebit te krijgen, zoals in-office bleken en thuisbleken. Het bleek dat hij zelf zon vier keer per jaar veertienjarigen bleekt. Want bleken is veilig, vertelde hij tot grote opluchting van de acht man in de zaal die zichzelf hadden gebleekt.
Social media
Nadat de verbleekte toetjes weer waren bijgekleurd door een kopje thee (zonder suiker?) en een stukje fruit, was het de beurt aan dr. Lisette van Gemert-Pijnens en dr. Fenne Verhoeven, die spraken over de rol van social media in de kindertandheelkunde.
De traditionele educatie in de tandheelkunde is slechts tijdelijk effectief en door middel van social media zou men kinderen blijvend kunnen motiveren. Social media zijn up to date en just-in-time, ze bereiken een grote groep en zijn veelbelovend. Kinderen kunnen bijvoorbeeld via vernieuwende games op een leuke manier blijvend worden gemotiveerd.
Bron:
Verslag van het najaarscongres van de NVvK Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/04/bleken1.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:15:39Bleken, games en collectieve preventie
Het nieuwe Advies Cariëspreventie werd begin november gepresenteerd tijdens het Ivoren Kruis-congres in het Nijmeegse Radboud Auditorium.
Ruim 270 tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten werden de ogen geopend tijdens het wetenschappelijke congres Een nieuwe kijk op cariëspreventie.
Cariës met andere ogen bekeken De organisatoren kozen de titel Een nieuwe kijk op cariëspreventie niet voor niets. Tijdens het congres werd namelijk het nieuwe Advies Cariëspreventie gepresenteerd. Na afloop kregen alle bezoekers het Advies met daarin een uitneembare geplastificeerde samenvatting mee naar huis. Het Advies Cariëspreventie, opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis, vervangt het bestaande Fluoride-basisadvies.
Het Fluoride-basisadvies is onderdeel geworden van het veel bredere Advies Cariëspreventie, dat behalve een Basisadvies Fluoride ook uit een Basisadvies Voeding en een Basisadvies Mondhygiëne bestaat. Het Advies Cariëspreventie is voor leden te koop voor 9,50. Niet leden betalen 17,50. In de speciale actieperiode van 10 t/m 23 december 2011 betalen leden 7,50 en niet-leden 9,50 voor een exemplaar.
Het nieuwe Advies Cariëspreventie
Prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans presenteerde het nieuwe Advies Cariëspreventie. Huysmans is hoogleraar Cariologie en Endodontologie aan het UMC St Radboud te Nijmegen en lid van het Adviescollege Preventie Mond en Tandziekten van het Ivoren Kruis. Voor professionals een belangrijk advies, want dit advies bepaalt voor een belangrijk deel de voorlichting die ze op het gebied van preventie zullen geven. Het nieuwe Advies Cariëspreventie geeft een handvat voor het inschatten van risico, is probleemgericht, effectief en doelmatig en houdt rekening met aandachtsgroepen.
Basisadvies Het Basisadvies Cariëspreventie is een simpele boodschap voor iedereen en kent geen nuances. Het komt er qua mondhygiëne op neer dat je 2 x per dag 2 minuten goed je tanden moet poetsen. Qua fluoride zegt het dat je met de juiste fluoridetandpasta moet poetsen, afhankelijk van de leeftijd van de patiënt. Op het gebied van voeding ligt de nadruk op het maximaal 7 x per dag iets eten of drinken. Wie het Basisadvies volgt zou in een normale situatie cariësvrij moeten blijven. Huysmans legde uit dat cariës een ziekte van disbalans is. Speeksel en fluoride spelen een belangrijke rol in het voorkomen van cariës. De negatieve aspecten voor het ontstaan van cariës zijn plaque (samenstelling en zuurvorming) en suiker (frequentie en hoeveelheid). Voor de professional zijn er 2 ijkpunten voor de indicatie van de aanvullende adviezen. Het schema maakt ze duidelijk: 1. Is er cariësactiviteit? 2. Wordt het basisadvies gevolgd?
In welke groep zit uw patiënt? Het Adviescollege onderscheidt vier verschillende patiëntgroepen en gaf ze de kleuren groen, geel, oranje en rood. De groene groep (geen cariës, het Basisadvies wordt correct uitgevoerd) complimenteer je en spoor je aan vooral door te gaan. In de gele groep (geen cariës, het Basisadvies wordt niet correct uitgevoerd) maak je individuele afspraken. Herhalen en bevorderen van het Basisadvies is hier belangrijk. Denk daarbij aan: if it aint broke, dont fix it.
Bij patiënten in de oranje groep (cariës, het Basisadvies wordt niet correct uitgevoerd) moet zorgvuldig gekeken worden naar de patiënt. Bevraag de patiënt intensief en maak een plaque- en gingivitisscore, legde Huysmans uit. Ook kunnen controle van de poetsfrequentie, de tandpasta die wordt gebruikt en voedingsdagboek hierbij van dienst zijn. Vragen en luisteren zijn de sleutelwoorden. Vraag vooral door op details waarbij patiënten moeten uitleggen hoe mondzorg past in hun dagelijks leven. Let hierbij vooral op de attitude ten opzichte van de mondzorg. Zijn er drempels bij de patiënt? Wat staat de uitvoering van het Basisadvies in de weg? Waarom lukt het niet? Hebben we hier te maken met een aandachtsgroep? Wie in de geest van het Basisadvies denkt, komt met oplossingen zoals 1x per dag (goed) poetsen en 1x spoelen met fluoridemondspoelmiddel (het aanbieden van fluoride op een andere wijze dan poetsen), of elektrisch poetsen al dan niet ondersteund met een poetsinstructie en/of het gebruik van relevante hulpmiddelen of het zoeken naar veilige laagrisico voedingsmomenten bijvoorbeeld. Deze Aanvullende Adviezen zijn gericht op een individuele aanpassing van het Basisadvies. Bij de rode groep (cariës, het Basisadvies wordt correct uitgevoerd) is er sprake van een heel andere problematiek. Patiënten doen het goed, maar toch krijgen ze cariës. Hier is het belangrijk de extra risicofactoren op te sporen. Let hierbij op de algemene gezondheid en het speeksel van de patiënt. De Aanvullende Adviezen, afgestemd op het individu, zijn gericht op extra preventieve maatregelen. Wat betreft de extra fluoridemaatregelen voor deze groep, wordt een splitsing gemaakt in maatregelen die de patiënt zelf kan uitvoeren en die door de professie worden toegepast. Fluorideapplicaties met gel en vernis leveren goede resultaten op. Daarnaast kunnen patiënten baat hebben bij de adviezen die worden gegeven in het Advies Preventie van wortelcariës en het Advies Droge Mond van het Ivoren Kruis.
Smile!
De congresgasten werden door de dames en heren van Inspektor Research Systems opgevangen en op de foto gezet. De fotos werden gemaild, zodat thuis of op de praktijk haarfijn kan worden uitgezocht wat de status van het gebit is. Daarna toonden dr. ir. Monique van der Veen en Catherine Volgenant MSc van ACTA hun nieuwe kijk op cariëspreventie in de congreszaal. Ze gaven antwoord op de vraag of je tandplak kunt aantonen en cariës kunt opsporen met een camera.
De camera past de zogenoemde QLF-techniek toe. Bij deze techniek wordt gebruikgemaakt van de natuurlijke fluorescentie van tandweefsels, plak en tandsteen. Belicht je de mond met blauw licht en maak je gebruik van filters, dan geeft gezond tandweefsel stralend wit licht terug. Plekken met plak kleuren rood, waardoor de plak goed te zien is.
De onderzoekers toonden tijdens hun voordracht verrassende fotos die met de plakcamera zijn gemaakt tijdens de tentoonstelling Say Cheese! De kracht van de mond. Deze tentoonstelling werd gehouden vanwege het honderdjarig bestaan van het Ivoren Kruis in Museum Boerhaave te Leiden. Gedurende die tentoonstelling, die van oktober vorig jaar tot afgelopen april liep, werden meer dan 16.000 fotos gemaakt. Het ontdekken van tandplak is bij Boerhaave met veel succes ingezet. Inmiddels wordt met deze fotos ook onderzoek gedaan bij Acta.
De onderzoekers zien diverse mogelijkheden om de plakcamera ook in de reguliere mondzorg toe te passen. Patiënten kunnen zelf zien waar hun tandplak zit en waar ze dus beter moeten poetsen. Voor tandartsen en mondhygiënisten kan het een hulpmiddel zijn in hun cariësdiagnostiek.
Ook bevordert de camera dat de focus in de mondzorg meer op preventie komt te liggen. In de toekomst kunnen behandelaars met de plakcamera zelf risicogroepen opsporen. Zelfs leken kunnen dat. De resultaten (foto) kan simpel via de smartphones van tegenwoordig naar de patiënt worden gestuurd. Daarbij kunnen zelfs individuele instructies voor de patiënt worden gevoegd voor een individueel (poets)advies op maat.
Cariës at risk
Denise Duijster MSc, onderzoekster bij Acta, informeerde het publiek over de opzet en uitvoering van haar onderzoeksproject Preventie van cariës bij kinderen met een hoog risico. De eerste resultaten verwacht ze in februari 2012. Ze vertelde dat cariës in westerse landen de meest voorkomende ziekte bij kinderen blijft. En dat cariës ernstige gevolgen hebben voor de fysieke, sociale en psychische gezondheid van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat al 56% van de 5-jarige kinderen in Nederland cariës heeft met een gemiddelde dmfs van 8.
De traditionele preventie in de mondzorg richt zich voornamelijk op voorlichting en klinische preventie. Maar is die wel effectief? Uit onderzoek blijkt dat de traditionele individuele en collectieve voorlichting onvoldoende effectief is in het langdurig veranderen van mondgezondheidsgedrag. Ook zou het onvoldoende succesvol zijn voor hoog risicogroepen. Klinische preventie bereikt vaak de doelgroep niet; de groep voor wie die zorg het meest noodzakelijk is, komt simpelweg niet in de praktijk!
Gedrag van ouders
Om de cariësprevalentie bij jonge kinderen te reduceren, dienen innovatieve en progressieve methoden van preventie te worden ontwikkeld. Hierbij is het belangrijk inzicht te krijgen in de onderliggende sociale, culturele en persoonlijke factoren die van invloed zijn op de mondgezondheid. Dan moet je kijken naar het individu (mondgezondheid, voedingspatroon, pathogenen en tandweefsel), zijn familie (opvattingen, gezinsfunctioneren, stress, sociaal netwerk, opleiding, inkomen en SES, etniciteit) en zijn leefgemeenschap (invloed van omgevingsfactoren, minder gezonde leefomgeving, toegang tot tandheelkundige zorg, koopkracht), legde Denise uit. Verder vertelde ze dat de opvattingen en het gedrag van ouders een belangrijke rol spelen bij het uitvoeren van mondgezondheidsgedrag bij hun kinderen en hebben invloed op de wijze waarop ze zorgen voor de mondgezondheid van hun kind.
Hoog-risicogroepen achterhalen Het project van Denise heeft als doel te achterhalen wat de hoog-risicogroepen voor cariës in het melkgebit in Nederland zijn. Daarnaast probeert ze de voornaamste factoren (determinanten) te vinden, die verklaren dat deze kinderen tot een hoog cariësrisico behoren. Gezocht wordt naar een manier hoe ouders en kinderen met een hoog risico eenvoudig kunnen worden geïdentificeerd. Ook wordt onderzocht wat voor interventie het meest effectief en efficiënt zal zijn ter preventie van cariës bij jonge kinderen in Nederland. Dit onderzoek is op verzoek van het Ivoren Kruis door een bijdrage van Menzis mogelijk gemaakt. TNO is partner in dit onderzoek.
Xylitol voor ouderen?
Het gebruik van xylitol bij ouderen in verpleeghuissituaties is veelbelovend. Het is dan ook tijd voor xylitol, betoogde prof. dr. Cor van Loveren. Voor de toenemende groep ouderen in ons land kunnen producten gezoet met xylitol bijdragen aan een oplossing voor de snel groeiende problemen in de mondzorg bij deze doelgroep. Preventie kan beginnen met het voorkomen van schade. Van Loveren vindt het werken met een dieet dat suikervervangende zoetstoffen bevat een zeer interessante optie. Daarnaast begint preventie natuurlijk met betere voorlichting aan verzorgenden over het belang van preventie bij ouderen aldus de bijzonder hoogleraar.
Fluoride Van Loveren ging in op de afname van de zelfzorg bij de doelgroep ouderen en het overnemen van de zorg voor die doelgroep door mantelzorgers en nog later door professionele mantelzorgers. Er zijn bruikbare ideeën in de preventieve tandheelkunde die de mantelzorger bij zijn zorgverlening zou kunnen gebruiken. Diverse hulpmiddelen zouden een groot bereik kunnen sorteren voor deze doelgroep.
Het voordeel van suikervervangers is dat deze additionele preventie weinig extra inspanning vraagt. De professor maakte dat duidelijk aan de hand van een overzicht van de effectiviteit van op het ogenblik (nog) niet toegepaste vormen van cariëspreventie voor ouderen. Uit die tabel werd o.a. duidelijk dat xylitolkauwgom een positieve uitwerking heeft op de plaque- en de gingiva-index .
Ook was te zien dat het eenmaal per maand reinigen van het gebit door een mondhygiënist een positief effect heeft op wortelcariës, evenals het poetsen met 5000 ppm fluoridetandpasta. Er moet gezocht worden naar andere, aanvullende manieren om fluoride aan te brengen: 3x poetsen heeft bij deze doelgroep geen zin. Als ze de eerste keer niet goed poetsen, dan doen ze dat de tweede en derde keer ook niet.
Andere positieve gezondheidseffecten In een verkorte cursus ‘Wat is suiker eigenlijk?’, werd duidelijk dat fructose (fruit) en sucrose (geraffineerde suiker) een stijging in de DMFS veroorzaakt. Xylitol daarentegen laat een gelijkblijvende en op de langere termijn een daling van het DMFS getal zien. Xylitol heeft dus het vermogen om gaatjes te herstellen!
Ook toont onderzoek met xylitolsnoepjes en -siropen een positief effect op de daling van cariësrisco aan. Wel is een doses nodig per dag om het gewenste effect te verkrijgen. Verder blijken ook andere positieve gezondheidseffecten: xylitol heeft een positief effect op bijvoorbeeld oorontstekingen, diabetes, hart en vaatziekten en osteoporose.
Van Loveren stelde de vraag: moeten we niet iets doen met suikervervangers in verpleeghuizen? Misschien is het vervangen van de suikerpot door een xylitolpot wat rigoureus, maar wellicht kan er bijvoorbeeld met siroop veel effect worden gesorteerd. En snoepjes die xylitol bevatten zijn voor deze doelgroep (i.t.t. kinderen) misschien wel een geschikt alternatief. Kortom: Zou er geen onderzoek gedaan kunnen worden naar de werking van xylitol voor gebruik bij ouderen in verpleeghuissituaties?
Motivational Interviewing ter preventie van cariës Motiveren kun je leren
Wat heb je eraan als je mooie adviezen geeft, maar de patiënt doet er niets mee? Motivational Interviewing kan uitkomst bieden om ervoor te zorgen dat uw patiënt uw adviezen wél ter harte neemt, aldus Rik Bes, mede oprichter van de Stichting Centre for Motivation and Change. Bes, zelf geen tandarts (zijn vrouw wel!), gaf zijn inleiding de motiverende titel motiveren kun je leren. Er is dus hoop!
Allereerst is het goed te weten waarom mensen eigenlijk niet veranderen. Waarom stopt een zwangere vrouw niet met drinken en roken? Waarom gaat een diabetespatiënt niet meer bewegen en gezonder eten? De opvattingen van de zorgverleners zijn vaak gebaseerd op het idee dat als patiënten maar zouden weten wat de risicos zijn, ze dan wel zullen veranderen. Of als ze weten hoe ze zouden kunnen veranderen, ze dan wel veranderen, of als ze het belangrijk zouden vinden om te veranderen, ze dan wel zouden veranderen. Zorgverleners zijn erop gericht kennis over te dragen, middelen en oplossingen aan te dragen en de patiënten (niet goed, dan maar kwaadschiks) te overtuigen dat ze hun probleem belangrijk moeten vinden. Soms werkt een advies op een dergelijke manier, maar vaak niet of onvoldoende.
Waarom zouden mensen wél veranderen? Het publiek krijgt een filmpje te zien van een hartpatiënt die zijn huisarts bezoekt. In het filmpje krijgt de patiënt inhoudelijk de correcte adviezen van zijn huisarts (iemand met een hartinfarct moet stoppen met roken, drinken en gezond eten) maar de manier waarop hij zijn adviezen overbrengt, is niet erg handig. De patiënt denkt dat hij al goed bezig is, want hij rookt immers minder, eet gezonder en drinkt ook maar een halve fles wijn per dag. De patiënt spreekt eerder demotiverend voor hem zelf, dan motiverend. De huisarts legt de ene bedreiging voor de patiënt op de andere en luistert onvoldoende naar de patiënt.
Bes legt uit dat de motivatie voor verandering vaak uit de verkeerde mond komt. Het is vaak de professional die de motivatie voor verandering aangeeft, terwijl de patiënt zelf zijn motivatie zou moeten aangeven. Het gaat hier om de intrinsieke motivatie (uit de patiënt zelf). Er zijn gesprekstechnieken om de intrinsieke motivatie aan te spreken en de houding van de professional te verbeteren. Waar het om gaat is dat mensen veel sneller, beter en blijvender overtuigd zijn van hun eigen motieven, wanneer hun wensen, redenen, mogelijkheden en noodzaak tot veranderen uit hun eigen mond komt in plaats van uit die van een (goed bedoelende professionele) ander.
Een zorgverlener is al snel geneigd zijn redenen aan te geven en de feitelijke mogelijkheden voor gedragsverandering te belichten. Maar vraag de patiënt eens om een reactie, kijk eens hoe je advies valt, hoe de patiënt reageert. Hiermee kunnen vaak ook klachten worden voorkomen. Nieuw gedrag leer je niet zomaar aan. Veel patiënten maken zichzelf helemaal geen zorgen (waarom zou ik stoppen met roken?) en ontkennen hun probleem vaak (ik heb helemaal geen drankprobleem). Maak mensen meer gemotiveerd door de voors en tegens van hun gedrag af te wegen. Lok patiënten uit vooral zelf na te denken. Veel mensen zeggen dat ze op de goede weg zijn (ja ik ben op dieet, ja ik rook al minder), maar dat is nog geen nieuw gedrag.
Professionals zijn geneigd om van de huidige situatie van de patiënt (bijvoorbeeld roken) de nadruk te leggen op de nadelen. En voor al de voordelen te noemen van de nieuwe situatie (gestopt met roken). Bij de patiënt is dat precies andersom. De kunst is nu de patiënt zelf te laten uitleggen wat hij als voor- en nadelen van beide situaties ziet. Kortom: laat de motivatie voor verandering uit de mond van de patiënt zélf komen!
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/09/EdgeEndo-presenteert-haar-uitgebreide-productportfolio-tijdens-het-19e-tweejaarlijkse-congres-van-de-European-Society-of-Endodontology.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:13:32Congres Een nieuwe kijk op cariëspreventie
DM Creatieve Communicatie is doorgedrongen tot de tien finalisten bij de B2B App Award, een verkiezing voor de beste zakelijke apps voor smartphones en tablets. Het Haarlemse communicatiebureau heeft de verkiezing gehaald met een iPhone app voor Vertex Dental, een leverancier van tandheelkundige materialen.
Gemakkelijker bestellen Aan de verkiezing van de B2B App Award nemen veel grote en bekende bedrijven deel. Vertex Dental heeft DM Creatieve Communicatie in de arm genomen om het tandheelkundige laboratoria gemakkelijker te maken materialen te bestellen. De app is ook inzetbaar voor het volgen van nascholingen via Youtube en voor het automatisch vinden van de dichtstbijzijnde distributeur. Verder bevat de app een corporate film van het bedrijf. Al eerder had Vertex Dental de communicatie met haar afnemers eenvoudiger gemaakt via QR-codes waarmee artikelen kunnen worden gescanned.
Zakelijke websites en apps
Helemaal als een verrassing komt de nominatie niet, constateert Marco Mok van DM Creatieve Communicatie. “We zijn een bureau dat gespecialiseerd is in het maken van zakelijke websites en apps. Dat doen we voor een brede groep van opdrachtgevers, waaronder ook bedrijven in de farmasector. We maken zowel apps voor het iOS, het besturingssysteem van Apple, als voor Android.”
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2021/06/Amsterdam-UMC-lanceert-app-tegen-grensoverschrijdend-gedrag.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-16 00:00:002022-12-05 12:32:05Dental App bij laatste tien finalisten B2B App Award
Gebruik een korte naald bij lokale analgesie (LA) in de bovenkaak en een langere voor de onderkaak.
Geef bij LA in de onderkaak altijd een mandibulaire geleidingsanalgesie.
Het maximale aantal toegestane carpules LA-vloeistof is afhankelijk van het type lokaal analgeticum en de leeftijd (gewicht) van de patiënt. Zo is de maximale hoeveelheid ultracain bij een driejarig kind 2¼ carpules en bij een kind van zeven jaar is dit 3¼ carpules. Doorgaans is bij een normale behandeling een halve carpule echter al voldoende.
Bij mandibulaire analgesie is de insteekplaats bij kinderen circa 1 cm lager dan bij volwassenen, dus ongeveer ter hoogte van het occlusale vlak.
Infiltratie-analgesie in de onderkaak wordt alleen toegepast bij verdoving van de frontelementen.
Bij extractie in de bovenkaak dient ook een palatinale infiltratie-analgesie te worden gegeven ter hoogte van de wortelpunt.
De patiënt en de ouders/ verzorgers dienen op de hoogte te worden gesteld van de mogelijke duur van de analgesie en de mogelijke complicaties (bijvoorbeeld bijttraumas).
Bij patiënten met hemofilie, hart- en leveraandoeningen, hartritmestoornissen en bij patiënten met zware astma en overgevoeligheidsreacties is het raadzaam om van tevoren de behandelend arts te consulteren.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/11/Mondzorg-voor-kinderen.jpg230400dentalinfohttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgdentalinfo2011-11-15 00:00:002022-11-28 12:54:45Richtlijn lokale analgesie bij kinderen
Watchfull waiting. Het nauwkeurig blijven vervolgen van pits en frisuren die nog geen dentinelaesies vertonen. Deze strategie dient gepaard te gaan met preventieve maatregelen zoals beïnvloeding van mondhygiëne, fluoridengebruik en voedingsgewoonten.
Fissuurverzegeling Het verzegelen van pits en fissuren dient plaats te vinden op basis van gerichte indicatie. Indien het element goed is droog te leggen, wordt gebruikgemaakt van de etstechniek en een al dan niet gevulde dun-vloeibare kunsthars. Als er kans bestaat op contaminatie tijdens de seal-procedure, is het beter een glasionomeercement te gebruiken of een fluoridelak te appliceren (gecombineerd met een korter controle interval). Het glasionomeercement dient een restauratiemateriaal te zijn dat door middel van de press finger techniek wordt aangebracht.
Fissuurbeslijping Het beslijpen van fissuren kan soms zinvol zijn om een beter inzicht te krijgen op de mate van uitbreiding van de carieuze aantasting.
Restaureren Verwijdering van cariës wordt beperkt gehouden tot de eigenlijke aantasting. Na restauratie worden restfissuren verzegeld met een sealant.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/richting-400.jpg231400dentalinfohttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgdentalinfo2011-11-15 00:00:002022-11-28 12:53:48Richtlijn behandeling van verkleurde pits en fissuren
Vanaf september 2012 kent het Universitair Medisch Centrum Groningen /Rijksuniversiteit Groningen naast een zij-instroom Geneeskunde ook een zij-instroom voor de opleiding Tandheelkunde. Dit is een studieprogramma voor personen die eerst een andere studie of opleiding hebben gevolgd en daarna verder willen met Tandheelkunde. Er zijn eerst 12 plaatsen beschikbaar in dit programma.
Vereisten
Om voor een plaats in dit programma in aanmerking te komen, moeten kandidaten een bachelor-diploma van HBO of Wetenschappelijk Onderwijs op zak hebben en natuur- en scheikunde op VWO-nivo hebben gevolgd.
Veel vraag
Het programma voor zij-instromers is ontwikkeld omdat de afgelopen jaren is gebleken dat er veel vraag is van bijvoorbeeld studenten Life Sciences of de hbo-opleiding Mondzorgkunde om verder te gaan met een studie Tandheelkunde. Verder biedt dit programma een extra mogelijkheid om het dreigende tekort aan tandartsen in de nabije toekomst te voorkomen.
Vier jaar Het zij-instroom programma Tandheelkunde bestaat uit een studie van in totaal vier jaar. Eerst volgen de deelnemers een schakelprogramma van een jaar; dit bereidt hen specifiek voor op de theoretische tandheelkundige kennis en op de praktische tandheelkundige vaardigheden. Daarna volgt het Masterprogramma Tandheelkunde dat drie jaar duurt; dit is het reguliere curriculum voor de studie Tandheelkunde.
Een oogverblindende lach met stralend witte tanden, net zoals in de film. Wie wil dat nou niet? Blijkbaar veel minder mensen dan je denkt. Zo blijkt uit onderzoek dat slechts de helft van onze Zuiderburen hun tanden twee keer per dag poetst. Vooral mannen hebben een broertje dood aan tanden poetsen.
Dit blijkt uit onderzoek naar mond- en gebitsgezondheid van het Belgische Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. De enquête werd uitgevoerd onder 3.057 mannen en vrouwen.
Slechts eenmaal
Verder kwam naar voren dat iets meer dan 40 procent slechts eenmaal per dag de tanden poetst. Minder dan 3 procent gaf toe de tanden nooit te poetsen en 5,6 procent poets het gebit niet dagelijks.
Nederland Wij Nederlanders doen het trouwens niet veel beter. Uit eerder onderzoek bleek dat De helft van de Nederlanders poetst wel eens langer dan een dag zijn tanden niet.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/02/Zaamigo-checkt-met-app-hoe-goed-je-je-tanden-poetst.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-10 00:00:002022-11-28 12:49:07Hoe vaak poetsen Nederlanders en Belgen hun tanden?
Een intensief revalidatieprogramma van slik- en kauwspieroefeningen is goed uitvoerbaar en heeft een hoge therapietrouw. De preventie methode beperkt slik- en kaakproblemen en vermindert stem- en spraakproblemen.
Dit concludeert promovenda Lisette van der Molen. Zij heeft de revalidatiemethode opgenomen in een hoofd-halsrevalidatieprogramma dat ze in het NKI-AVL ontwikkelde.
Tumor Van der Molen onderzocht twee methoden. Ze deed dit bij patiënten met een kwaadaardige tumor in het hoofd-halsgebied die worden behandeld met chemotherapie en bestraling.
Proefschrift Lisette van der Molen promoveert 4 november op haar proefschrift ‘Preventive rehabilitation in patients treated with chemoradiation for advanced head and neck cancer’ aan de Universiteit van Amsterdam.
Woensdag 26 oktober zond RTL 4 de eerste aflevering van het programma Dit is mijn lijf uit. In een speciaal ingerichte mobiele kliniek houden twee huisartsen en tandarts Maaike Schutjes een gratis inloopspreekuur voor patiënten die met hun vraag of probleem niet naar hun eigen arts of tandarts durven gaan. In de eerste aflevering zien we bijvoorbeeld een patiënt die bang is voor de tandarts.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/06/tv.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-08 00:00:002024-04-03 14:39:03Bekijk de uitzending van de TV-tandarts in Dit is mijn lijf
Cysten, tumoren en ontstekingen van de speekselklieren zijn aandoeningen waarmee u in uw praktijk kunt worden geconfronteerd. Een update door kaakchirurg-oncoloog Erik van der Meij van het Medisch Centrum Leeuwarden.
Op de praktijkgerichte nascholingsdag Dental Review 2011 sprak van der Meij de aanwezige tandartsen bij over de meest voorkomende speekselklierpathologie.
Circumscripte zwelling van de glandula parotis; het bleek te gaan om een goedaardige speekselkliertumor.
Aandoeningen Aandoeningen kunnen zich bevinden in de:
glandula parotis (oorspeekselklier)
glandula submandibularis (onderkaakspeekselklier)
glandula sublingualis (ondertongspeekselklier)
accessorische speekselkliertjes
Sialoadenitis is de benaming voor virale (bijvoorbeeld de bof) en bacteriële ontstekingen van de klieren. Speekselklierkanker komt relatief weinig voor. Een speekselkliertumor ziet u als tandarts misschien twee tot drie keer in uw leven, stelde Van der Meij. Het vervelende is dat het verschil tussen goed- en kwaadaardig niet eenvoudig te zien is. Over het algemeen geldt:
hoe kleiner de klier, hoe groter de kans op kwaadaardigheid
een zwelling van de bovenlip is kwaadaardig tot het tegendeel bewezen is
een langzaam groeiende tumor is niet per definitie goedaardig
Sinds een jaar bestaande zwelling van de binnenzijde van de bovenlip; bij biopsie bleek het te gaan om een kwaadaardige speekselkliertumor uitgaande van een klein speekselkliertje.
Nauwkeurig lichamelijk onderzoek Van der Meij adviseert tandartsen dan ook bij een zwelling van een van de speekselklieren nauwkeurig lichamelijk onderzoek te verrichten. Met een gaasje kan de uitvoergang van de speekselklier worden droog gemaakt. Vervolgens kan de klier worden gemasseerd. De karakteristieken van het vrijgekomen secreet (helder, troebel, vlokkerig of pus) geven veel diagnostische informatie.
Na massage van de glandula submandibularis komt pus vrij uit de ductus Whartoni.
Na massage van de glandula parotis wordt een speekselsteen verwijderd.
Aanvullend onderzoek
Aanvullend, beeldvormend onderzoek kan variëren van conventionele röntgen, echografie, MRI, CT, PET/CT tot CB-CT sialografie. Met deze laatste techniek kan met behulp van contrastvloeistof en CB-CT een 3D-beeld worden verkregen. Ook cytologische puncties bieden steeds meer mogelijkheden om op een paar cellen een redelijk betrouwbare diagnose te stellen.
Sialendoscopie
De nieuwste ontwikkeling is de sialendoscopie, waarbij met een scoop diep in de vertakkingen van de klier kan worden gekeken. Via sialendoscopie kunnen eventueel gevonden speekselstenen met een netje worden verwijderd en vernauwingen met een ballonkatheter worden verholpen.
Sialendoscopisch onderzoek kan o.a. worden verricht in het speekselkliercentrum van het Erasmus MC te Rotterdam en het Speekselkliercentrum Friesland te Leeuwarden. Deze speekselkliercentra zijn gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van speekselklieraandoeningen.
Bron:
Verslag door dental INFO, gemaakt tijdens de Dental Review 2011, georganiseerd door Mark Two Communications, 30 september 2011, Jaarbeurs Utrecht
Dr. Erik H. van der Meij is opgeleid tot kaakchirurg aan het VU Medisch Centrum te Amsterdam. In 1994 behaalde hij het tandartsexamen en het artsexamen in 2000. In 2002 promoveerde hij aan het VUMC op het proefschrift: “The possible premalignant character of oral lichen planus and oral lichenoid lesions. A clinicopathological study”. Van 2004 tot 2008 was hij als staflid verbonden aan de afdeling Mondziekten en Kaakchirurgie van het Erasmus MC te Rotterdam. In die periode werd aldaar een fellowship Hoofd-hals chirurgie/oncologie gevolgd. Vanaf 1 januari 2008 was hij in het Erasmus MC werkzaam als kaakchirurg-oncoloog en hield hij zich bezig met de diagnostiek en chirurgische behandeling van tumoren in het hoofd-halsgebied. Sinds maart 2008 is hij werkzaam in het Medisch Centrum Leeuwarden. Zijn aandachtsgebieden betreffen de hoofd-hals oncologie, de orale pathologie en speekselklieraandoeningen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/10/Intensieve-profylaxe-vermindert-mogelijk-wittevleklaesies-en-caries-tijdens-orthodontische-behandelingen.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-11-08 00:00:002022-12-05 12:45:25Speekselklieraandoeningen herkennen en behandelen
Nederlanders hechten minder waarde aan een witte glimlach dan Belgen: 30 procent van de Belgen vindt het belangrijk dat een tandpasta een witmakende werking heeft, tegenover 16 procent van de Nederlanders. Belgen (34 procent) gebruiken dan ook vaker een whitening-tandpasta dan Nederlanders (24 procent). Dat blijkt uit recent representatief onderzoek[1] naar poetsgedrag in Nederland en België, afgenomen door DirectResearch.nl.
36% gebruikt geen whitening-tandpasta Het onderzoek toont ook aan dat 36 procent van de ondervraagden geen whiteningtandpasta gebruikt, uit bezorgdheid dat whitening-tandpasta slecht is voor de tanden of het tandglazuur. Een kleiner deel (14 procent) gelooft helemaal niet dat whitening-tandpastas werken. Uit deze gegevens blijkt dat mensen niet goed op de hoogte zijn van de precieze werking van whitening-tandpasta.
Poetsweetjes
49% van de Nederlanders én Belgen heeft behoefte aan wittere tanden.
54% van de Belgen poetst direct na de maaltijd, terwijl 65% van de Nederlanders een uur of langer wacht.
Hoe werkt whitening?
De meeste whitening-tandpastas brengen de natuurlijke witheid van de tanden terug. Die bleken je tanden dus niet, zoals soms gedacht wordt, maar bevatten microdeeltjes die het makkelijker maken om de gelige aanslag van voedingsmiddelen, zoals koffie en rode wijn, te verwijderen. De microdeeltjes in whitening-tandpastas doorbreken de hechting van de aanslag aan het glazuur, zodat je die makkelijk kunt wegpoetsen.
Aquafresh heeft haar whitening-tandpastas vernieuwd. De nieuwe formule bevat fijne microdeeltjes die je tanden op een zachte manier reinigen en glad maken. Bovendien brengen ze een beschermend laagje aan op de buitenste laag van het glazuur. Hierdoor behouden je tanden langer[2] hun stralend witte glans, en blijft jouw glimlach stralend wit. Het nieuwe whitening-assortiment bestaat uit drie varianten: Aquafresh Intense White maakt de tanden tot 50 procent witter.[2] Aquafresh Whitening + Complete Care beschermt tegen plakvorming, voor witte tanden én gezond tandvlees.
1 Representatief onderzoek naar gebitsverzorging onder ruim 1.000 Nederlanders en Belgen van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van Aquafresh.
2 Bij regelmatig poetsen, in vergelijking met Aquafresh 3-voudige Bescherming/Freshmint
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/tandpasta.jpg228400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-10-31 00:00:002022-12-05 12:35:22Nog veel onduidelijkheid over werking van whitening-tandpasta
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.