kind - tandenpoetsen

Model voor het bestuderen van effecten van tandenpoetsen en tandpasta

De rol van tandplak bij het ontstaan van gaatjes en ontstoken tandvlees is welbekend, alsook het belang van tandenpoetsen. Toch valt er nog veel te verbeteren in het begrijpen van de relatie tussen tandplak en de verwijdering ervan. Onderzoeker Marco Verkaik heeft bij het Kolff Instituut van het UMCG een model ontwikkeld waarmee poetstechnieken en tandpasta’s zijn bestudeerd.

Resultaten
Voor het bestuderen van tandplak, ook wel orale biofilm genoemd, is een model ontwikkeld dat gebruik maakt van twee bacteriesoorten. Op deze manier wordt de complexe situatie in de mond benaderd waarmee vervolgens mechanische (poetsen) en chemische (tandpasta) studies werden uitgevoerd. De prestaties van elektrische tandenborstels zijn veel beter dan die van de handtandenborstel, maar ook met de elektrische borstel wordt tandplak niet volledig verwijderd. Tandpasta’s met natuurlijke ingrediënten zoals kruiden of chitosan bleken antimicrobieel effectief. De resultaten van deze in vitro studies dienen een vervolg te krijgen in patiëntstudies om naar de dagelijkse praktijk vertaald te kunnen worden.

Marco Verkaik
Marco Verkaik (Wolvega, 1975) studeerde medische biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek voerde hij uit bij de afdeling BioMedical Engineering van het Kolff Instituut van het UMCG. Verkaik is inmiddels werkzaam als onderzoeker in het Chirurgisch Onderzoeks Laboratorium van het UMCG.

Promotie
Promotie: 09 februari 2011
Promotie: dhr. M.J. Verkaik, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Oral biofilms. Mechanical and chemical control measures
Promotor(s): prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr.ir. H.J. Busscher, prof.dr. F. Abbas

Bron:
RUG

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
docent

Leerkrachten massaal aandacht voor mondgezondheid op Nationale Onderwijs Tentoonstelling

Mondgezondheid is ‘hot’ in het onderwijs. Dat ondervonden de mondhygiënisten in de stand van het Ivoren Kruis op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in de Utrechtse Jaarbeurs. Tijdens de vijfdaagse NOT, dé beurs voor onderwijsgevend Nederland, werd het lesproject Hou je mond gezond! van het Ivoren Kruis gepromoot. En met succes. Hou je mond gezond! vond gretig aftrek bij leerkrachten van de basisscholen. Alle docentenhandleidingen, lesideeën en posters zijn door de leerkrachten meegenomen. Het bijzondere is dat veel leerkrachten belangstelling hebben voor het bezoek van een tandarts of mondhygiënist in de klas. Ook valt het poetspakket met daarin gratis tandenborstels en tubetjes tandpasta van partner Aquafresh (GSK) en de informatiefolders voor ouders van de leerlingen in de smaak.

Mondhygiënisten checken tandvlees leerkrachten
Leerkrachten die durfden, klommen op de echte tandartsstoel in de stand van Hou je mond gezond! om hun tandvlees te laten checken. Mondhygiënisten van de NVM, de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten, onderzochten zo’n 20 ‘patiënten’ en beoordeelden hun tandvlees. Dat leverde niet alleen deskundig advies op voor de leerkracht, maar ook veel bekijks van collega’s en aandacht voor het onderwijsproject Hou je mond gezond!. Dental Union, de Nederlandse specialist in tandtechnische en tandheelkundige materialen en installaties voor de tandartspraktijk en het tandtechnisch laboratorium, leverde de tandartsstoel gratis voor dit doel.



Tandheelkundig zorgverleners meld u aan
Voor de uitvoering van het ambitieuze onderwijsproject Hou je mond gezond! worden alle tandarts- en (preventie)assistenten, jeudtandverzorgenden, mondhygiënisten, tandartsen, studenten van de opleidingen mondzorg, tandheelkunde of assistentenopleiding en GGD-medewerkers opgeroepen vrijwillig hun steentje bij te dragen. Professionals (in opleiding) die het leuk vinden kinderen kennis bij te brengen over mondgezondheid worden van harte uitgenodigd aan dit project mee te werken. Wie het leuk vindt zelf een keertje voor de klas te staan, meldt zich aan via www.houjemondgezond.nl. Wie vragen heeft stuurt een e-mail aan mail@houjemondgezond.nl.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
student

Studenten tandheelkunde niet blij met nieuwe gebouw

Acta-studenten zijn niet zo te spreken over hun nieuwe onderkomen. Zo is er geen stilteruimte meer om te studeren en ook de bar is verdwenen. ‘De sfeer is veranderd, iedereen gaat meteen weg als ‘ie klaar is.’

Sfeer veranderd
Na patiëntenbehandeling bleven studenten graag nog even napraten aan de bar. Docenten bleven net zo goed hangen voor een biertje. Op die manier was het borrelen zowel gezellig als leerzaam. ‘Aan de bar bespraken we bijvoorbeeld lastige patiënten’, vertelt Willemien Molenaar (23), vijfdejaars student. ‘Onderling kon je veel informatie uitwisselen, dat had toch invloed op je kennis. Bovendien praatte het allemaal net wat makkelijker met een biertje er bij, iedereen had wel een mening.’ Volgens de studente is de sfeer in het nieuwe gebouw nu totaal veranderd. ‘Iedereen gaat meteen weg als ‘ie klaar is, veel ongezelliger.’
Een medestudente, die liever anoniem blijft, beaamt dat. Ook vindt deze vierdejaars het jammer dat er in het ‘kale gebouw’ geen stilteruimte meer is om te studeren. ‘Er zijn wel computerzalen, maar dat is alles. Nu moeten studenten naar de bieb van de VU of de UvA, terwijl het juist fijn is dat je voor een tentamen nog even ergens kunt zitten’, zegt de 25-jarige student.

Eigen plek
Volgens Erik Weber, van de afdeling communicatie, wordt er momenteel gezocht naar een manier om de studenten en medewerkers tegemoet te komen. ‘We organiseren bijvoorbeeld wel periodieke borrels. Die zijn dan op de achtste etage.’ Toch is duidelijk dat studenten behoefte hebben aan een echte eigen plek. Hun belangen worden door de decaan behartigd, meent Weber. ‘Het borrelen was altijd erg gezellig, dat missen we wel. We proberen er iets aan te doen, al gaat dat iets minder snel dan studenten zouden willen.’ Concrete plannen zijn er nog niet, want deze kwestie staat ‘niet boven aan het lijstje’. (AK)

Bron:
Folia

Lees meer over: Kennis
Kronen - tand

Sneller plaatsen van tandkroon op implantaat mogelijk

Promotieonderzoek van Laurens den Hartog waaruit blijkt dat het direct plaatsen van een kroon op een tandwortelimplantaat niet tot een minder gunstig resultaat leidt.

Wie een voortand moet missen, wil het ontstane gat in het gebit graag snel laten opvullen. Dit kan met een implantaat met daarop een kroon. Een implantaat is een kunstwortel die in het kaakbot wordt geplaatst en hierin vastgroeit. Dit duurt enige tijd. Normaal gesproken wordt pas drie maanden na plaatsing van het implantaat een kroon geplaatst. Dit om het implantaat in alle rust te laten vastgroeien, zonder dat het door een kroon wordt belast. Uit het promotieonderzoek van Laurens den Hartog blijkt nu dat het direct plaatsen van een kroon op een tandwortelimplantaat niet tot een minder gunstig resultaat leidt.

Type implantaat
Voor de vervanging van een missende voortand kan het best gekozen worden voor een implantaat met een 1,5 mm gladde hals, of een implantaat met een ruwe hals met groeven, zo stelt Den Hartog verder vast. Dit leidt tot minder botverlies rondom het implantaat en tot betere klinische resultaten dan een implantaat met een gewelfde ruwe hals met groeven. Tussen de toegepaste halstypen is geen verschil in esthetische resultaat en patiënttevredenheid, zo blijkt. Vervolgonderzoek moet uitwijzen of deze conclusies ook gelden voor de lange termijn.

Over de onderzoeker
Laurens den Hartog (Steenwijk, 1980) studeerde tandheelkunde te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Kaakchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd medegefinancierd door de Boeringstichting, de firma NobelBiocare en Stichting ORIS. Den Hartog blijft werkzaam als tandarts in het UMCG.

Bron:
RUG

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Kindergebit

TNO onderzoek over gebitstoestand kinderen

TNO en gebitstoestand kinderenTNO doet vanaf 1987 onderzoek naar de gebitstoestand van de kinderen. Onderzoek wordt periodiek om de twee – vier jaar herhaald.

De meest recente gepubliceerde cijfers zijn van 2005. Op dit moment wordt in opdracht van het College voor zorgverzekeringen CVZ gewerkt aan de interpretatie van de cijfers over 2009.

Onderzoek 2005
Uit het onderzoek over 2005 blijkt dat cariës is de meest voorkomende, niet terug te draaien aandoening is bij kinderen in Nederland: 56% van de 5-jarigen heeft cariës. Ze hebben gemiddeld 8 tandvlakken met carieuze aantasting waarvan slechts 17% behandeld is. Er bestaan grote verschillen afhankelijk van de sociaaleconomische achtergrond. Problemen aan het (melk)gebit hebben ernstige gevolgen voor de gebitsfunctie (kauwen, bijten, spreken), esthetiek, pijn, groei en kwaliteit van leven.

Voorkomen eenvoudig en kosteneffectief
Het voorkomen van cariës is relatief eenvoudig en algemeen bekend: effectieve maatregelen zijn poetsen met fluoridetandpasta, napoetsen tot 10 jaar, maximaal 7 eet- en drinkmomenten per dag en vanaf 2 jaar regelmatig op controle bij een tandarts of mondhygiënist. Omdat cariës met deze preventieve maatregelen in principe volledig is te voorkomen, valt op dit terrein veel gezondheidswinst te boeken en veel kosten te besparen.

TNO start nog in 2011 bij consultatiebureaus een project: ‘Een gezond kindergebit’. Dit project wordt gefinancieerd door ZONMw. Ouders krijgen via internet een voorlichtingsfilm aangeboden om zo kennis en gedrag met betrekking tot de gebitsgezondheid van hun kind te bevorderen.

Bron:
TNO

Lees meer over: Kennis, Kindertandheelkunde, Onderzoek, Thema A-Z
tandenpoetsen

Nederlanders bewuster dan ooit van het belang van mondverzorging

Uit onderzoek van Oral-B blijkt dat een derde van de Nederlanders zich de afgelopen tien jaar meer bewust is geworden van het belang van een gezond gebit*. Bijna vier op de tien Nederlanders vinden dat hun mondgezondheid in de afgelopen tien jaar is verbeterd. Volgens slechts twee op de tien Nederlanders is hun mondgezondheid achteruit gegaan.

Deze verbetering komt voort uit drie factoren:

  • In vergelijking met tien jaar geleden poetsen nu twee keer zoveel Nederlanders elektrisch
  • Daarnaast is het gebruik van mondverzorgingsproducten sterk toegenomen
  • Men gaat vaker naar de mondhygiënist.

Oral-B ging in gesprek met verschillende leden van het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten en onderzoekers van het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam om te toetsen of zij deze positieve verandering ook waarnemen in de praktijk.

Opmars elektrisch poetsen
De experts bevestigen dat Nederlanders zich meer bewust zijn van hun mondverzorging. Tandarts Michiel Allessie, lid van het Ivoren Kruis, stelt: “De media hebben een grote invloed op de bewustwording van het belang van een gezond gebit. Ook op het internet kan men van alles vinden over mondverzorging”. Deze bewustwording van een goede mondverzorging leidt soms tot een verbeterde mondgezondheid, die hij onder andere toekent aan de opmars van de elektrische tandenborstel. Uit het onderzoek blijkt dat 35% van de Nederlanders in de afgelopen tien jaar is overgestapt op elektrisch poetsen. Ruim tweederde (69%) van de Nederlanders is ervan overtuigd dat elektrisch poetsen beter is dan handmatig poetsen. Volgens onderzoeker Martijn Rosema helpt elektrisch poetsen bij het verkrijgen van een betere mondgezondheid: “Onderzoek toont aan dat elektrisch poetsen meer tandplak verwijdert dan poetsen met een handtandenborstel.”

Bezoek aan de mondhygiënist gestegen
Naast bovengenoemde factoren blijkt dat het aantal Nederlanders dat in de afgelopen tien jaar regelmatig een bezoek aan de mondhygiënist brengt, is toegenomen van 32% naar 47%. Mondhygiënist Agnes Sluijter, lid van de NVM: “Mijn patiënten zijn steeds meer dental minded. Belangrijk is dat ze op de juiste manier poetsen, wat ik dan ook bij al mijn adviezen demonstreer”. Het hebben van een goede mondgezondheid is niet alleen goed voor je gebit, maar ook goed voor je algehele gezondheid. “Een slechte mondgezondheid verhoogt de kans op hart- en vaatziekten”, aldus tandarts-implantoloog René Overmars.

Steeds meer gebruik van mondverzorgingsproducten
Dat Nederlanders zich meer bewust zijn geworden van het belang van goede mondverzorging blijkt uit het toegenomen gebruik van mondverzorgingsproducten. Het aantal Nederlanders dat bijvoorbeeld tandenstokers en flosdraad gebruikt, is in de afgelopen tien jaar verdubbeld naar respectievelijk 64% en 43%. Tandarts Allessie: “Zorg dat je altijd tandenstokers bij je hebt, want stokeren kun je altijd en overal doen. Ik adviseer mijn patiënten dagelijks interdentaal te reinigen voor het beste resultaat.”

Misverstanden
Er bestaan nog steeds misverstanden over mondverzorging. Zo weet 1 op de 3 Nederlanders niet dat tandplak tot ontstoken tandvlees kan leiden, ook is onbekend dat zure drankjes tanderosie kunnen veroorzaken. “Veel mensen poetsen vaak direct na het eten hun tanden, maar het is beter voor je glazuur om minimaal een half uur te wachten voordat je je tanden poetst”, aldus tandarts-implantoloog Overmars. Dagmar Slot, onderzoeker aan de ACTA voegt hier aan toe: “Veel mensen denken dat light dranken minder slecht zijn voor je tanden, maar light dranken bevatten niet alleen suikers, maar ook zuren die niet goed zijn voor je gebit”.

Bron:
Persbericht Oral-B

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Tandarts materialen

Meer tandarts- en doktersbezoeken

Nederlanders hebben de afgelopen dertig jaar meer bezoekjes gebracht aan de tandarts, de dokter en de fysiotherapeut. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Tandartsbezoek van 62% naar 78%
De grootste stijging zat in het aantal tandartsbezoeken. In 1981 ging 62 procent van de Nederlanders naar de tandarts. In 2009 was dat gestegen naar 78 procent.

Fysiotherapeuten krijgen ook vaker bezoek. Twee jaar geleden ging 20 procent van de Nederlanders naar een fysiotherapeut. In 1981 was dat nog 6 procent.

Medicijnen
Ook het medicijngebruik is gestegen, zeggen de onderzoekers. In 2009 gebruikte zo’n 40 procent van de Nederlanders voorgeschreven medicijnen. Begin jaren tachtig deed 28 procent dat.

Belangrijkste reden voor de stijging is volgens het CBS dat steeds meer mensen hun gezondheid belangrijker zijn gaan vinden. De toename is slechts deels toe te schrijven aan de vergrijzing.

Bron:
NOS

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
samenwerking - handenschudden

Het Ivoren Kruis, ACTA en Menzis slaan handen ineen

Het Ivoren Kruis, ACTA en Menzis slaan de handen ineen om ouders bewust te maken van de noodzaak het gebit van hun kind al op vroege leeftijd goed te verzorgen. Meer dan de helft van de kinderen heeft op vijfjarige leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde hiervan is behandeld.

Maandag 17 januari tekenden Prof. dr. Cor van Loveren, ACTA, Teun Rietmeijer, voorzitter Ivoren Kruis en Bas Leerink, lid van Raad van Bestuur Menzis, hiertoe een overeenkomst. De komende vier jaar investeren zij gezamenlijk in promotieonderzoek van ACTA naar risicogroepen, de ontwikkeling van strategieën om deze groepen te bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden.

Helft kinderen op vijfjarige leeftijd gaatjes
Van de Nederlandse kinderen heeft 56% op vijfjarige leeftijd gemiddeld acht gaatjes. Slechts een vijfde daarvan is behandeld. Dit terwijl gaatjes te voorkomen zijn door al bij de doorbraak van het eerste tandje te starten met poetsen met fluoride tandpasta, kinderen niet te veel suikers te laten eten/drinken (niet meer dan zeven eet- en drinkmomenten per dag) en vanaf twee jaar regelmatig naar de tandarts te laten gaan.

Goede mondzorg is niet alleen essentieel voor een goede gezondheid, de maatschappelijke kosten van mondzorg zijn aanzienlijk, er gaat jaarlijks meer dan € 2,5 miljard in om. Door te investeren in het aanleren van een goede mondzorg op jonge leeftijd kunnen kosten worden bespaard en daarmee ziektes als bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten op latere leeftijd worden voorkomen.

Tandheelkundig preventief gedrag
ACTA start in samenwerking met Ivoren Kruis en Menzis een vierjarig promotieonderzoek om risicogroepen in kaart te brengen, strategieën te ontwikkelen om deze risicogroepen te bereiken en het gedrag van ouders te beïnvloeden. Zo zal er onderzoek worden gedaan naar de mogelijke determinanten van het gewenste gedrag van ouders.

Ook worden profielen opgesteld van ouders en hun tandheelkundig preventief gedrag en worden bijbehorende communicatiestrategieën ontwikkeld om het gedrag van ouders te beïnvloeden. Menzis zal deze strategieën gaan gebruiken om zelfzorg en een bezoek aan de mondzorgpraktijk te bevorderen bij haar verzekerden.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
beker - prijs

Maandag 31 januari 2011 sluit de inschrijftermijn voor de Hokwerda Award 2011

De Hokwerda Award is een prijs die één keer per twee jaar wordt uitgereikt aan een persoon, instelling of organisatie die zich buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van het verbeteren van de beroepsuitoefening en de arbeidsomstandigheden in de mondzorg.

De inzending van een case kan betrekking hebben op een methode, een product, een gereedschap, een werkomgeving, een werkorganisatie, een (onderdeel of aspect van een) informatiesysteem, waarin de toepassing van ergonomische principes herkenbaar is.

De prijs bestaat uit een award en een bedrag van 15.000,-. Het prijzengeld is een tegemoetkoming in de gemaakte kosten of kan ingezet worden voor voortgezette studie.

De uitreiking zal plaatsvinden op het NMT Jaarcongres op 17 juni 2011.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
beoordeling - emoji - verdriet

Het anti-klaagboek

Laat uw dag niet meer verpesten door het gezeur en gezanik van collega’s, familie of vrienden. Ontdek hoe u korte metten maakt met hun geklaag. Voor veel mensen is het glas altijd halfleeg. Op de eerste lentedag klagen ze al over de warmte en bij een salarisverhoging mekkeren ze over de nieuwe auto van de buren. Klinkt dit bekend? Maak dan gebruik van uw aangeboren optimisme en reken ook af met de klaagcultuur, thuis en op het werk!

Bart Flos heeft zich als crisismanager in grote ondernemingen ontwikkeld tot een professionele klaagcoach. Hij weet als geen ander waarom mensen klagen en hoe hij hun negatieve gedachten kan ombuigen.

Meer informatie en bestellen

Lees meer over: Folders
Vraagteken-roze

Werking van fluoride blijft een mysterie

Duitse onderzoekers behandelden tanden van proefpersonen met fluoride en ontdekten dat het laagje fluoride slechts 6 nanometer dik is. Ter vergelijking: dat is net zo dik als een vijftienduizendste van een vel papier.

De fluoride vormt een beschermend laagje over de tanden en beschermt ze zo tegen gaatjes en andere ellende. Tenminste: dat dachten wetenschappers. Uit onderzoek blijkt nu dat het beschermlaagje zo dun is, dat het eigenlijk niets uithaalt. Grote vraag: hoe werkt fluoride dan? Duitse onderzoekers behandelden tanden van proefpersonen met fluoride en keken vervolgens met behulp van röntgenstraling hoe dik de laag fluoride was. Ze ontdekten dat het laagje slechts 6 nanometer dik is. Even ter vergelijking: dat is net zo dik als een vijftienduizendste van een vel papier.

Raadsel
Zo’n dun laagje is ook zo weer weg, concluderen de onderzoekers. Door alleen maar te kauwen, verdwijnt de fluoride al.
Vaststaat echter dat de fluoride wel werkt: onze tanden worden er sterker van. Maar hoe? Dat blijft een raadsel. De wetenschappers bijten zich er ongetwijfeld in een vervolgstudie opnieuw in vast. Tot die tijd zit er voor ons niks anders op dan gewoon te blijven poetsen.

Bron:
Scientias

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
prijs - beker - winnaar

ZorgVeiligPrijs in 2011

De Inspectie voor de Gezondheidszorg reikt in 2011 voor de derde keer de IGZ ZorgVeiligPrijs uit. De IGZ ZorgVeiligPrijs gaat naar het beste initiatief op het gebied van patiënt- en cliëntveiligheid in de zorg. Zowel aanbieders van zorg als medische producten of preventie komen in aanmerking.

Uitreiking 16 juni 2011
De prijs wordt uitgereikt op het jaarlijkse congres over Patiëntveiligheid, op donderdag 16 juni 2011 in Rotterdam. De IGZ nodigt instellingen, organisaties, bedrijven en personen uit mee te dingen naar de IGZ ZorgVeiligPrijs.

Voorwaarden
Kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs hebben een initiatief ontwikkeld dat de zorg voor patiënten of cliënten aantoonbaar veiliger heeft gemaakt. Het initiatief moet Nederlands zijn, innovatief, inspirerend, uitgevoerd in de praktijk, aantoonbaar effectief en over te nemen zijn door anderen. De volledige voorwaarden staan in het aanmeldformulier.

Aanmelden
Aanmelden voor de IGZ ZorgVeiligPrijs kan met het aanmeldingsformulier. Kandidaten voor de prijs kunnen zichzelf aanmelden, of door derden worden aangemeld. De sluitingsdatum voor het aanmelden is 15 maart 2011.

Selectie
Een selectiecommissie selecteert uit alle inzendingen maximaal tien initiatieven. De IGZ maakt de tien geselecteerde kandidaten op deze pagina bekend.

Een jury onder voorzitterschap van Gerrit van der Wal, Inspecteur-generaal voor de Gezondheidszorg beoordeelt de tien initiatieven en nomineert vervolgens de beste kandidaten. Deze initiatieven worden gepresenteerd op het IGZ Patiëntveiligheidscongres op 16 juni 2011 in De Doelen in Rotterdam. Tijdens dit congres maakt de IGZ bekend wie de uiteindelijke winnaar is van de IGZ ZorgVeiligPrijs. De winnaar ontvangt een kunstwerk en een certificaat.

Waarom deze prijs?
De Inspectie voor de Gezondheidszorg vindt het belangrijk om positieve prestaties op het gebied van patiëntveiligheid te belonen. Door goede initiatieven zichtbaar te maken kan men van elkaar leren en kan de kwaliteit van zorg verbeteren. Patiëntveiligheid is een belangrijk speerpunt van de inspectie in haar Meerjarenbeleidsplan.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Tandarts

Instroom tandartsen en mondhygiënisten moet fors omhoog

De Stichting Capaciteitsorgaan voor medische en tandheelkundige vervolgopleidingen adviseert het aantal mondverzorgenden in de toekomst flink te verhogen.

Op de website van het Capaciteitsorgaan geven zij een samenvatting van het hierover geschreven rapport:

Samenvatting Deelrapport 3: Mondzorg

Tandheelkunde
Het Advies Mondzorg bevat een advies voor de instroom in de opleidingen tot tandarts, mondhygiënist, kaakchirurg en orthodontist. In 2010 telde Nederland 8.881 tandartsen, 2.425 mondhygiënisten, 233 kaakchirurgen, en 275 orthodontisten. Momenteel is echter meer dan 50% van de werkzame tandartsen ouder dan 50 jaar. De vraag naar tandheelkundige zorg zal in Nederland de komende jaren blijven toenemen. Daarbij komt dat jaarlijks naast 200 “Nederlandse” tandartsen ook 180 nieuwe buitenlandse tandartsen in Nederland geregistreerd worden. Om niet te afhankelijk te worden van de buitenlandse instroom en om te kunnen blijven voldoen aan de stijgende vraag naar tandheelkundige zorg, adviseert het Capaciteitsorgaan de instroom in de opleiding tandheelkunde te verhogen van 240 naar 375.

Mondzorgkunde
Van de werkzame mondhygiënisten is 45% jonger dan 34 jaar. Bij de huidige instroom van 300 studenten in de opleiding zal het aantal mondhygiënisten de komende jaren dus blijven toenemen. De vraag naar preventieve mondzorg in Nederland zal naar verwachting stijgen met 31% in 10 jaar. Om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen en om de komende 10 jaar daarnaast een taakherschikking van 7,5% van de tandarts naar de mondhygiënist te kunnen realiseren adviseert het Capaciteitsorgaan om de instroom in de opleiding mondzorgkunde te verhogen van 300 naar 358.

Kaakchirurgie
Verwacht wordt dat de vraag naar kaakchirurgie zal stijgen met 13% in 10 jaar. Om aan deze vraag te kunnen blijven voldoen en om de afhankelijkheid van het buitenland te verminderen adviseert het Capaciteitsorgaan verhoging van de instroom in de opleiding tot kaakchirurg van 13 naar 16.

Orthodontie
De vraag naar orthodontie in Nederland zal netto nauwelijks stijgen. Het Capaciteitsorgaan adviseert daarom de instroom in de opleiding tot orthodontist te handhaven op 9.

Bron:
Capaciteitsorgaan

Lees meer over: Kennis
geneesmiddelen - pillendoos

Informatie over zelfzorggeneesmiddelen beter toegankelijk

Minister Schippers heeft in haar beantwoording van kamervragen van kamerlid Van Gerven over de verkoop van geneesmiddelen via internet, gewezen op de online beschikbaarheid van bijsluiters op Zelfzorg.nl. Deze website sluit aan op de behoefte van de huidige consument: wat houdt mijn klacht in, wat kan ik er zelf aan doen en wanneer moet ik naar de dokter? Van aambeien tot zwemmerseczeem en van hoofdluis tot kalknagels. Van ruim negenhonderd zelfzorgproducten is uitgebreide informatie opgenomen over onder andere gebruik, samenstelling en dosering. De overige informatie is gebaseerd op de standaarden van huisartsen, apothekers en drogisten.

Nivel-rapport: goede informatie aan consument essentieel
In het Nivel-rapport dat oktober 2010 aan de Tweede Kamer is gestuurd, staat aangegeven dat brede publiekscampagnes belangrijk zijn om consumenten goed te informeren over zelfzorggeneesmiddelen en om bewustwording te creëren over de wijze waarop dergelijke middelen veilig gebruikt kunnen worden. Neprofarm heeft informatievoorziening al jaren hoog in het vaandel en draagt daaraan een steentje bij door diverse websites en andere initiatieven.

Bron:
Nationale Zorggids

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tandarts - materiaal

Tandarts en promovendus Joris Muris:”metaalallergie is een vaag probleem”

Tandarts Joris Muris onderzoekt hoe je metaalallergie kunt diagnosticeren bij het ACTA in samenwerking met de afdeling dermatologie van VUmc.

‘Het is niet zozeer een groot probleem, als wel een vrij vaag probleem. Tijdens het allergiespreekuur van de afdeling orale diagnostiek hier op ACTA zien we ongeveer vier nieuwe patiënten per week waarvan er twee à drie daadwerkelijk een allergie blijken te hebben. Dat kan gaan om allergieën ten opzichte van metalen, maar ook kunststoffen en andere tandheelkundige materialen. Klachten lopen uiteen van witte laesies in de mond, eczeem in het gelaat , onverklaarbare vermoeidheid en andere, soms vage klachten. Hierbij lijkt het grootste probleem te bestaan bij nikkel en palladium, beide metalen die in de tandheelkunde veel worden gebruikt.’

Zo’n allergie is dus moeilijk objectief vast te stellen?
‘Dat is inderdaad lastig. Vaak zien we mensen met een vermoeden van palladiumallergie, die niet bevestigd wordt door de standaard allergietest op de huid, zoals de dermatoloog die kan uitvoeren. Aangezien de huid en de mondslijmvliezen zowel structureel als immunologisch aanzienlijk verschillen, kun je je afvragen of een huidtest het meest voor de hand liggend is.’

Welke alternatieven heb jij bekeken?
‘Naast de huidtest hebben we in een bloedmonster gekeken in hoeverre specifieke witte bloedcellen, de lymfocyten, zich vermeerderen na provocatie met een metaal, of in hoeverre er ontstekingsfactoren worden geproduceerd na blootstelling. Die laatste test lijkt bruikbaar.’

Probleem opgelost?
‘Zo eenvoudig is het helaas niet. Veel mensen kunnen allergisch zijn zonder dat ze daar daadwerkelijk last van hebben. Bovendien gaat het hier om een relatief kleine groep testpersonen en zal verder onderzoek op dit gebied nodig zijn om de huidige reguliere diagnostiek zomaar te verwerpen. Ik heb bijvoorbeeld ooit een vrouw gezien die pas problemen kreeg met haar allergie na de geboorte van een kind. Maar goede diagnostiek na onbegrepen klachten komt hiermee wel een stapje dichterbij.’

Wat was jouw Eureka!-moment?
‘Om allergie voor het metaal palladium te testen wordt tot nu toe gebruik gemaakt van palladiumchloride. Die verbinding blijkt niet echt geschikt om in een huidtest te gebruiken. Wij hebben een ander palladiumzout getest dat veel betrouwbaarder resultaten blijkt te geven. Mogelijk wordt onze nieuwe test opgenomen in de standaardreeks van stoffen waar dermatologen hun allergiescreening mee uitvoeren.’

Bron:
VUMC

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
apps - telefoon

Amerikaanse richtlijnen voor artsen en sociale media

De American Medical Association heeft regels opgesteld waarin staat hoe artsen social media kunnen gebruiken zonder dat ze juridische of ethische regels overtreden. Dat meldt ama-assn.org.

Artsen moeten oppassen wat ze doen met sociale media als Twitter en Facebook. Het beleid schetst een aantal overwegingen die artsen moeten maken voordat zij bezig gaan met social media, zo is te lezen in het artikel van AMA. De begeleiding omvat niet alleen het professionalisme in de sociale media, maar ook professionaliteit voor elke online aanwezigheid die een arts zou kunnen hebben.

Privacy-instellingen
Een van de regels is dat elke online interactie met een patiënt in overeenstemming moet zijn met de professionele richtlijnen in de arts-patiëntrelatie. Ook dienen artsen alle beschikbare privacy-instellingen op sociale media en andere websites in acht te nemen, maar tegelijkertijd moeten zij zich realiseren dat deze privacywaarborgen niet absoluut zijn, en dat alle content permanent op het inernet blijft staan. Daarom zouden artsen zichzelf regelmatig moeten googelen om ervoor te zorgen dat de persoonlijke en professionele informatie op hun eigen sites – en die van anderen – juist en gepast is.

Sociale media
De American Medical Association wil overigens artsen niet ontmoedigen sociale media gebruiken. Volgens de AMA is internet juist heel geschikt om contact te houden met collega’s en (ex-)patiënten. Ook zijn sociale media geschikt om standpunten over gezondheid(szorg) te verspreiden onder veel mensen.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: E-health, Kennis
gebit

Informatie over mondgezondheid in allesoverhetgebit.nl ondeugdelijk

Het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid, heeft vastgesteld dat de adviezen over mondgezondheid op de nieuwe consumentenwebsite van de Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) ‘allesoverhetgebit.nl’ niet deugen. De teksten op deze website zijn in de visie van het Ivoren Kruis onvoldoende duidelijk en incompleet, respectievelijk onjuist.

Bij de voorbereiding van de bouw van allesoverhetgebit.nl heeft de NMT het Ivoren Kruis verzocht daarvoor content te leveren uit de databank van de website van de vereniging. Het Ivoren Kruis heeft daarin toegestemd. De NMT stelde in het vervolgtraject voor om deze teksten te herschrijven voor de eigen website. De door de NMT herschreven proefteksten zijn door het bestuur van het Ivoren Kruis afgekeurd, omdat ze een onjuiste weergave zijn van de adviezen die de vereniging geeft over mondverzorging en mondgezondheid. De adviezen van het Ivoren Kruis zijn opgesteld door een onafhankelijk adviescollege met daarin wetenschappers van de drie universiteiten met tandheelkundefaculteiten.

De NMT stelt dat op allesoverhetgebit.nl de leesbaarheid en toegankelijkheid van de patiënteninformatie voorop staat en dat de teksten van het Ivoren Kruis daarvoor niet zonder meer bruikbaar zijn. Dit standpunt wordt door het Ivoren Kruis niet gedeeld. De bedoelde teksten worden al meerdere jaren gebruikt in een groeiend aantal websites bij meerdere providers. Op dit moment zijn er zo’n 900 websites van tandartsen die de content van het Ivoren Kruis ongewijzigd plaatsen.

De NMT was niet bereid de teksten van het Ivoren Kruis in ongewijzigde vorm te gebruiken en gaf aan zich te baseren op content van ‘andere wetenschappelijke verenigingen’. Hierdoor dreigde verwarring te ontstaan omdat tevens gebruik gemaakt werd van het materiaal van Het Ivoren Kruis. Na dreiging met een kort geding heeft de NMT afgezien van het gebruik van de Ivoren Kruis-teksten. De geplagieerde teksten zijn inmiddels van de site gehaald.

Het Ivoren Kruis betreurt de gang van zaken en de onzorgvuldige wijze waarop de NMT omgaat met de op wetenschappelijk inzichten gebaseerde kennis en adviezen over mondverzorging en mondgezondheid van de vereniging. De voorlichtingsteksten van het Ivoren Kruis zijn en blijven beschikbaar voor alle partijen die willen meewerken aan een goede voorlichting over mondgezondheid.

Bron:
Ivoren Kruis

Dec 2010

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
infectiepreventie

Bacteriën belangrijker dan slijtage bij vervanging tandenborstel

Voor 29 procent van de Nederlandse vrouwen zijn bacteriën de belangrijkste reden om hun tandenborstel te vervangen. Hiermee zijn de uiteenstaande borstelharen van hun koppositie verdrongen. Dit blijkt uit onderzoek van Aquafresh.

Uiteenstaande borstelharen
Het onderzoek is afgenomen onder ruim 1150 vrouwelijke bezoekers van 18 jaar en ouder van de Margriet Winter Fair 2010. Naast de bacteriën vond 25 procent uiteenstaande borstelharen de belangrijkste reden voor vervanging. De resultaten zijn opvallend, want nog niet eerder speelden bacteriën een rol bij de vervanging van tandenborstels. Begin 2010 beschouwde slechts 2,6 procent van de Nederlanders bacteriën als reden voor vervanging. Uiteenstaande tandenborstelharen scoorden daarentegen 64 procent.

Poetsen met oude borstel
Hoewel de Nederlandse vrouw geen bacteriën in haar tandenborstel wil, poetst zij nog wel met een te oude borstel: 29 procent van de ondervraagden geeft aan een borstel te gebruiken die tussen de drie en zes maanden oud is.

Onderzoek TNO
Het onafhankelijke onderzoeksinstituut TNO heeft recent een studie uitgevoerd naar de microbiologische gesteldheid van tandenborstels bij langdurig gebruik. Hieruit blijkt dat er na drie maanden gemiddeld 7 miljoen bacteriën op je tandenborstel zitten.

Bron:
Leefhoek.nl

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Angst, bang, vrouw

Ruim de helft van de Nederlanders bang voor de tandarts

Nederlanders zijn massaal bang voor de tandarts. Meer dan de helft (56%) van de Nederlanders voelt zich niet op zijn gemak of zelfs angstig in de tandartsstoel. Vrouwen zijn met 63% banger voor de tandarts dan mannen (48%). Tussen de 21 en 50 jaar is men het bangst voor de tandarts en naarmate men ouder wordt, neemt de angst af. Zeeland is de angstigste provincie als het om de tandarts gaat.

6 miljoen mensen bang – 2 miljoen gaat niet
De omvang van het probleem is groot: 56% van de volwassen Nederlanders voelt zich niet op zijn gemak, angstig of zelfs zeer angstig in de tandartsstoel. Dat zijn ruim 6 miljoen mensen*. De redenen voor hun angsten zijn uiteenlopend, zoals angst voor de boor en de injectiespuit of onzekerheid over wat er tijdens een behandeling gebeurt. Ook zenuwslopende wachttijden of een tandarts die niets vertelt, kunnen van invloed zijn. 16% van de respondenten gaat niet naar de tandarts of stelt het bezoek uit. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor maar liefst 2 miljoen Nederlanders. Parodontitis bijvoorbeeld, is een van deze gevolgen waarbij men risico loopt gezonde tanden en kiezen te verliezen. Het resultaat van uitstel: de angst wordt steeds groter. Uit het onderzoek blijkt dat 27% van de ondervraagden die een zeer slecht gebit hebben, zeer angstig zijn bij de tandarts.

*gebaseerd op huidige bevolkingscijfers Centraal Bureau voor Statistiek

De resultaten zijn afkomstig van onderzoek dat CDC Kliniek in samenwerking met marktonderzoeksbureau Multiscope onder 1000 volwassen respondenten heeft laten uitvoeren.

Bron:
CDC Kliniek

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Tuchtrecht

Straf en tuchtraad moeten wijken voor analyse

De meeste systemen om kwaliteit te bevorderen in de gezondheidszorg zijn gebaseerd op de identificatie van fouten en het straffen of aan de kaak stellen van degene die de fouten maakt. Ik betwijfel zeer of dat de kwaliteit bevordert en ik vermoed zelfs dat het contraproductief is. Willen we straffen of willen we leren?

Fouten in de zorg
Zoals overal waar gewerkt wordt, komen ook in de gezondheidszorg fouten voor. De gevolgen daarvan zijn vaak verschrikkelijk voor alle betrokkenen. Prima dus dat we systemen ontwikkeld hebben om fouten te voorkomen en bestrijden. Certificering, accreditering en visitatie moeten zorgen voor solide procedures die fouten kunnen voorkomen.

Strafmaatregelen
Als fouten eenmaal gemaakt zijn, treedt een ander systeem in werking. Een bureaucratisch en straffend systeem dat fouten moet opsporen, aan de kaak moet stellen en de daders moet straffen. Zoals ons justitiële systeem. Maar dan met behulp van tuchtraden en de inspectie en lijstjes slechte en goede ziekenhuizen. Het is zeer de vraag of zo’n systeem werkt om fouten te voorkomen. Het is in ieder geval geen systeem waar je veel van leert.

Leren en ontwikkelen in de zorg kan nog wel beter. We weten dat de beste manier om te leren het simpele mechanisme is van het registreren van de resultaten om die vervolgens terug te koppelen aan degene die de resultaten boekt, als het even kan vergeleken met anderen in dezelfde positie, teneinde na te denken over het verbeteren van die resultaten. Zo voeden we onze kinderen op, zo richten we ons onderwijs in en zo leren we zelf.

Leeromgeving
Is de zorg zo’n leeromgeving? Meten en verzamelen we informatie over uitkomsten van zorg? Aggregeren we die op niveau van hulpverlener, team of zorgorganisatie? En analyseren we die resultaten binnen het zorgteam met als doel het verbeteren van de resultaten door het verbeteren van zorgprocessen? Nauwelijks. Dus dat is het eerste wat een stuk beter kan.

Dan de systemen van buiten de zorg zoals de tuchtraad en de inspectie. Die bevorderen ook niet echt het lerend vermogen in de zorg. Integendeel. Ze bevorderen defensief gedrag en bureaucratie.

Omgaan met fouten
We kunnen ook anders met fouten omgaan. De meeste fouten in de zorg zijn niet het gevolg van één slecht mens, maar van een combinatie van kleine fouten in het systeem die elkaar versterken en die een behoorlijk zorgvuldige analyse vergen om te begrijpen waar in het systeem de fout gemaakt is. Het percentage fouten waarbij er een duidelijk identificeerbare dader is, lijkt me miniem. En als die dader er wel is, dan is het strafrecht of tuchtraad een juiste reactie.

Foute systemen
De meeste fouten zijn echter het gevolg van foute systemen die je niet verandert door strafmaatregelen. Waarom dan toch iets in stand houden dat doet alsof fouten in principe het gevolg zijn van een slechte hulpverlener of slechte organisatie? Is het niet beter om dergelijke fouten, ik zou bijna zeggen, in een sfeer van vergevingsgezindheid, te analyseren? Zorgvuldig en volledig en anoniem door een onafhankelijke commissie, zonder strafrechtelijke gevolgen voor daders. Om de resultaten daarvan te publiceren en met elkaar te bespreken zodat iedereen zijn voordeel kan doen met de analyse en de aanbeveling.

Vergelding
Ik besef me dat een dergelijke oplossing tekort doet aan de behoefte van vergelding. Maar er is vast iemand die in staat is om op een rechtvaardige manier beide aspecten van vergelding en leren intelligent te combineren.

Door: Jan Walburg
Raad van toezicht Altrecht. Sinds 2003 voorzitter raad van bestuur van het Trimbos Instituut.

Bron:
Skipr

 

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit