Opleiding Tandheelkunde UMCG heeft geldtekort

Opleiding Tandheelkunde UMCG heeft geldtekort

De opleiding Tandheelkunde van het UMCG heeft een geldtekort en organisatieproblemen. Dit meldt het Dagblad van het Noorden. Het verbeterplan na een rapport over de angstcultuur binnen de organisatie zou zijn uitgesteld.

Onderzoek
In 2014 onderzocht een commissie de organisatie naar aanleiding van een brandbrief van studenten over de kwaliteit van de opleiding. De commissie concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerste onder veel medewerkers en studenten. Naar aanleiding van het onderzoek stapte Frank Abbas, hoofd van het CTM, op en werden verbetermaatregelen voorgesteld.

Reorganisatie
De opleiding blijkt ook al jaren een geldtekort te hebben, dat vorig jaar opliep tot negen ton, volgens het Dagblad van het Noorden. Hierdoor moet nu gereorganiseerd worden en wordt het verbeterplan op de lange baan geschoven. Tien banen worden geschrapt en enkele vacatures worden niet ingevuld. ProDent, de belangenorganisatie van de studenten, maakt zich zorgen over de situatie. Het UMCG bestuur neemt binnenkort een beslissing over de afdeling.

Bron: Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Tandheelkunde opleiding wordt een learning community

De opleiding tandheelkunde in Groningen neemt drastische maatregelen om de heersende angstcultuur aan te pakken. De opleiding wordt vanaf 2017 een learning community. Dat staat in de eerste plannen voor het nieuwe studieprogramma.

Aanleiding
In het voorjaar stuurden masterstudenten een brandbrief naar het UMCG-bestuur over de kwaliteit van de opleiding. Een commissie deed vervolgens onderzoek en concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerst onder veel medewerkers en studenten.

Aanpak
Een projectgroep heeft het onderwijs bij tandheelkunde nader onderzocht. Zij kwamen tot de conclusie dat het complete studieprogramma moet worden aangepakt: de opleiding moet een learning community worden. Dit houdt in dat de studenten in kleine groepen werken, en ook buiten de universiteit een gemeenschap vormen.

Programma
De projectgroep wilt ook dat de stof meer verspreid wordt, minder toetsen tegelijkertijd plaatsvinden en er meer ruimte komt voor zelfstudie en internationalisering. Daarnaast zal het flipping the classroom-model worden toegepast: studenten bereiden thuis online de stof voor, en gaan op de universiteit in groepsvorm opdrachten maken. Ook moeten de studenten vakken gaan volgen bij geneeskunde voor de noodzakelijke medische basiskennis.

Bezuinigen
Door het nieuwe onderwijsprogramma en de bezuinigingen moet er worden gereorganiseerd. Hoe dit eruit gaat zien is nog onduidelijk.

Bron:
U krant

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

DHIN over ins en out van ontwikkelingswerk

Op vrijdag 23 oktober gaf DHIN een cursus over de ins en outs van ontwikkelingswerk.
Na ontvangst met een broodje en een kopje koffie konden de deelnemers luisteren, maar ook actief mee discussiëren over richtlijnen, visie, maar ook de valkuilen van tandheelkundig ontwikkelingswerk. Lees het verslag.

De nieuwe cursusruimte van DHIN heeft plaats voor zo’n 20 cursisten. En alle plaatsen waren gevuld. Allereerst werden de cursisten welkom geheten door de voorzitter van DHIN, Paul van Vugt.
De eerste spreker, Martien Teunissen, was helaas verhinderd door ziekte. Zijn verhaal werd gepresenteerd door Paul van Vugt.

Loop niet vóór de troepen uit
De inhoud van de lezing geeft stof tot nadenken over het effect van ontwikkelingswerk. Niet alle enthousiasme en geavanceerd werk is effectief in lage lonen landen. Het kan zelfs schadelijk zijn om vóór de troepen uit te lopen. De inwoners zullen dan hun lokale zorgverleners gaan mijden en wachten op de “westerse” tandheelkunde. Laat de verantwoordelijkheid daar, waar hij hoort. Maar met deze waarschuwing in je hoofd is de vrijwilliger erg welkom in lage lonen landen.

Werk samen met lokale overheid en lift mee met gezondheidsprogramma’s
Daarna bracht Wim van Palenstein Helderman naar voren dat cariës de belangrijkste mondziekte ter wereld is. Door deze ziekte raken kinderen structureel achter in hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. De enige reële manier om dit probleem op te lossen is het dagelijks poetsen met fluoride tandpasta.

Werk samen met de lokale overheid en probeer mee te liften met gezondheidsprogramma’s ter plaatse. Fit for School is zo’n opzet, waar handen wassen, ontwormen en tandpoetsen samen worden geactiveerd. Juist dit samenspel van een breed veld van algemene gezondheid kan er voor zorgen dat de tandheelkunde een plaats krijgt in de zorg.

Hygiëne: ook voor ontwikkelingswerk
Teun Rietmeijer gaf een humoristisch, helder en informatief exposé over infectiepreventie. Bedenk dat alles wat je in je eigen praktijk noodzakelijk vindt op het gebied van hygiëne ook geldt in je ontwikkelingswerk project. Hij gaf een aantal zeer bruikbare tips over hoe te steriliseren en besmetting te voorkomen.

Spring niet verder dan je polsstok lang is

Kaakchirurg Tiné Kloosterman benadrukte, dat je niet verder moet springen dan je polsstok lang is. Laat je niet verleiden om behandelingen uit te voeren, die je thuis aan een specialist over laat. Hij liet een aantal casussen zien, die je zomaar kan tegen komen.
Realiseer je dat nazorg niet altijd mogelijk is zodra jij er niet meer bent en vergeet vooral niet om je zelf goed te beschermen en in acht te nemen.

Effect van fluoridetandpasta
Het volgende item dat ter tafel kwam was fluoride tandpasta. Wim van Palenstein Helderman gaf een verrassend beeld van de effecten van poetsen met fluoridetandpasta en het grote effect dat uit gaat van de vrije fluoride. Hij wees er op dat je wel nog moet onderzoeken of de fluoride nog werkzaam is en gaf daarbij de informatie die daarvoor nodig is. Het gaat er meer om dat de fluoride in de mond komt dan hoe het erin komt.

Respecteer het beleid van het land
De laatste spreker was Paul van Vugt. Hij informeerde de cursisten over het werk en de visie die DHIN in de loop van de jaren heeft ontwikkeld. Leidraad is altijd: respecteer het beleid van het land waar je werkt, doe niets dat je in je eigen praktijk ook niet doet, bereid je goed voor en werk samen met lokale NGO’s en mondverzorgenden.

De cursus werd afgesloten met een hapje en een drankje. Velen bleven nog even napraten en legden contacten met elkaar. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde cursus.

Door: DHIN

Lees meer over: Kennis, Scholing

Assistenten opleiden met e-learning

Advertorial

“De praktijk groeide hard en we hadden veel nieuwe assistenten nodig. Het niveau van de solliciterende assistenten voldeed echter niet.” Daarom besloot El Boushy ze zelf op te leiden. Nu, een aantal jaar later, heeft zijn bedrijf Dentallect een compleet aanbod van online theorie- en praktijklessen.

Snel, effectief en overzichtelijk

El Boushy en zijn collega’s besloten assistenten zelf (verder) op te leiden. “Maar ja, hoe ga je dat doen? In eerste instantie hebben we de assistenten zelf les gegeven. Dit bleek een zware klus te zijn om dit iedere keer te herhalen en de lessen onder het team te verdelen. Wij zochten naar efficiëntere en betere methoden en hieruit is het idee geboren om de lessen op video te zetten. Het geheel bleek echter toch complexer te zijn dan we in aanvang dachten. We hebben veel geëxperimenteerd en hebben het werk continu verbeterd om zo tot een mooi en kwalitatief goed resultaat te komen.”

Uit de hand gelopen
Het maken van het lesmateriaal was een gróót leerproces. “In eerste instantie wilden we uiteraard nagaan of dat de lesstof duidelijk genoeg was voor de assistenten. Hiervoor hebben wij de modulen voortdurend moeten verbeteren. Later zijn er toetsen ontwikkeld die na het afronden van de video’s gemaakt kunnen worden en aantonen of dat de lesstof goed begrepen is.” Lachend: “En eigenlijk is het vanaf toen totaal uit de hand gelopen.”
El Boushy kreeg de smaak te pakken, en al snel volgden er meer modules. In 2012 bracht hij ze onder in een bedrijf: Dentallect. “Het heeft best lang geduurd voordat we ons aanbod naar buiten hebben gebracht. Voordat alles echt goed werkt en goed genoeg is, ben je zo weer een tijd verder. Medio 2013 hadden we de eerste zeven modules live, maar daarna heeft alles nog meerdere updates gekregen.”

De toegevoegde waarde voor de praktijk
Inmiddels heeft Dentallect een compleet aanbod van zestig theorie- en praktijklessen, die relevant zijn voor praktijkmedewerkers. De modules bestaan uit video’s en vragen en zijn gericht op de praktijk. Sleutelvragen waren “Hoe kun je een assistent op het gebied van infectiepreventie of vierhandig werken zo snel en goed mogelijk opleiden?”
De meeste video’s zijn opgenomen in de behandelkamer. De docent legt aan praktijkmedewerkers bijvoorbeeld uit welke zaken je tijdens een behandeling goed vierhandig kunt doen. Of hoe je het werkveld open houdt. “De video’s zorgen voor een enorme bewustwording”, zegt El Boushy. “We kunnen alle kleine details goed laten zien. Hoe geef je een instrument aan? Wat is een goede afsteuntechniek? e-Learning is veel beeldender dan een gewone presentatie of een studieboek. De studenten kunnen zich meteen een voorstelling maken van de praktijk, want de video’s laten zien hoe het er in de praktijk aan toegaat. Bovendien is het goed gestructureerd en zit er een logische opbouw in onze modules. Het grote voordeel van e-learning is ook dat je direct met een assistent aan de slag kunt zonder dat je hoeft te wachten op agenda’s van klassikale opleidingen, die soms ook niet eens doorgaan.“

  

Snel
Een ervaren assistent heeft per module twee uur nodig om deze af te ronden. Een startende assistent zo’n vier uur. Vakinhoudelijk zitten deze assistenten dan zeker op mbo-4 niveau. We werken volgens het kwalificatiedossier van Calibris. Maar maken wel een schifting in de informatie die we aanbieden.
“De modules van Dentallect onderscheiden zich duidelijk van andere aanbieders. Dit komt doordat deze in de echte praktijk zijn opgenomen. Hierbij komen onderwerpen aan de orde zoals bijvoorbeeld het assisteren bij kroon- en brugwerk. Dergelijke lessen worden zelden gegeven, maar voegen wel veel waarde toe. Daarnaast zijn de modulen voorzien van een groot aantal video’s, animaties en toetsing”, zegt El Boushy. “De toetsen zijn duidelijk uitgebreider dan bij andere aanbieders. Wij hechten hier veel waarde aan. Je wilt immers niet dat een module doorlopen is, maar niet is blijven hangen. We maken het geheel echter laagdrempelig doordat toetsen overgemaakt kunnen worden bij onvoldoende resultaat. De meeste mensen vinden het erg leuk om Dentallect modules te doen, blijkt uit onze evaluaties.”

Voorwaarden
Volgens El Boushy is er niet veel voor nodig om van e-learning een succes te maken: “Zorg ervoor dat de assistent een goede computer met een goede internetverbinding heeft. Je hoeft geen computernerd te zijn om de modules te doorlopen; als je overweg kunt met Outlook en Word moet het lukken. We hebben overigens ook een partner met wie we combinaties van e-learning met klassikaal onderwijs aanbieden. Sommigen vinden het nu eenmaal prettig om met andere cursisten te kunnen praten en direct contact hebben met de docent.”

Mbo 4 en erkenning
Op dit moment heeft Dentallect ruim 1200 cursisten en zijn er zo’n honderd praktijken die met het programma werken. “Voor Infectiepreventie hebben we al meer dan vijfhonderd certificaten afgegeven. Onze module is daarvoor landelijk nu het meest gebruikte programma en het certificaat is erkend in de markt. Als een assistent alle modules doorloopt, dan bedraagt de investering zo’n € 2000,- , maar het is ook mogelijk om al voor enkele tientjes het kennisniveau op te vijzelen. Na het doorlopen van het complete programma is de assistent uitstekend opgeleid op mbo 4-niveau. In de nabije toekomst zullen we dan ook zeker mbo 4 opleidingen faciliteren, zodat de assistent die Dentallect doorlopen heeft een erkend diploma kan behalen.”
“Enkele modulen worden nu ook al gebruikt door verschillende ROC’s. Wij verwachten door de enthousiaste reacties dat dit in de toekomt alleen maar verder toe zal nemen.”


Scholing op maat
Ook scholing op maat is mogelijk met Dentallect: “We hebben een praktijkmanagementaccount waarmee de praktijkhouder medewerkers aan zijn of haar account kan koppelen en ze ‘à la minute’ de modules kan geven die ze nodig hebben. Daarnaast heeft men met het praktijkmanagementaccount inzicht in resultaten en een keurig dossier met alle behaalde certificaten. Dat past volledig bij het recente ANT-standpunt m.b.t. variabele opleidingseisen voor assistenten op basis van de mate van tandheelkundige risico’s. Dus minder opleiding voor een omloopassistent, méér voor een assistent aan de stoel.” De KNMT ziet juist graag dat alle assistenten in de toekomst een mbo 4-opleiding hebben gevolgd, maar geeft een ‘generaal pardon’ aan assistenten die al in een praktijk werkzaam zijn: “Er is alleen een grote groep die niet aantoonbaar geschoold is”, zegt El Boushy. “Dentallect is dan bij uitstek het middel om te voldoen aan de eisen van de wetgever, doordat toetsing extern, transparant en gedegen wordt uitgevoerd, daarnaast zal aansluiting met mbo 4 geboden worden.”

Kennismaken met Dentallect?
Probeer kosteloos de demonstratiemodule uit via www.dentallect.nl


Download brochure ant-standpunt-3.pdf
Lees meer over: Kennis, Scholing
henry-schein-webbanner-500x5001

Vanwege het grote succes organiseert Henry Schein ook dit jaar het Regio Event

Hét evenement met lezingen & workshops voor het gehele tandheelkundige team bij u in de regio. Met onder andere: Paul de Kok, Teun Rietmeijer en Michiel de Cleen. Onder het genot van een hapje en drankje ontmoet u uw collega’s uit de regio in een sfeervolle ambiance. Daarbij zijn diverse leveranciers aanwezig met presentaties van de nieuwste trends en innovaties en uiteraard om eventuele vragen te beantwoorden.

Inschrijven
Binnenkort kunt u zich inschrijven voor de lezingen en workshops op www.regioevent.nl

Lees meer over: Kennis, Scholing

Bacheloropleiding mondzorg start in 2016 in België

De regering in België heeft accoord gegeven voor de start van de bacheloropleiding mondzorg. Vanaf het studiejaar 2016/2017 kunnen studenten de opleiding volgen op de Arteveldehogeschool en de UC Leuven-Limburg. De minister van onderwijs in België liet dit weten, meldt De Redactie.

Momenteel kunnen studenten de opleiding tot assistent volgen. De Gentse en Leuvense hogescholen  België dienden een aanvraag in voor een bacheloropleiding in de mondzorg waarmee tandartsen hun medewerkers extra taken kunnen geven. Met een bachelordiploma in de mondzorg kunnen medewerkers werk van de tandarts overnemen. Hiervoor is nog een wijziging van een Koninklijk Besluit nodig. Het Koninkijk Besluit is 1963 zegt namelijk dat alleen een tandarts handeling in de mond mag verrichten.

Lees meer over: Kennis, Scholing
2016

Seminar: De Tandartspraktijk in 2016 en verder

De hedendaagse problematiek bij de tandartspraktijk staat centraal op ons seminar. Spectaculair programma met onder meer sprekers als Ben Tiggelaar, Tony Bosma, Marloes den Heijer, Charlotte van de Wall Bake en Richard Mastwijk.

10 oktober 2015, Soest

De slagkracht van de praktijkmanager, het belang van goed draaiende teams, de inkomenspositie van de tandartspraktijk, het terugdringen van no-shows en korte termijn annuleringen, communicatie met de patiënt, personeelsbeleid en de terugloop van patiëntbezoek zijn hot items in de huidige tandheelkundige branche.

Onderwerpen
De onderwerpen zijn verdeeld over 10 inspirerende en leerzame lezingen die ingaan op onderwerpen zoals:

– Leiderschap in de praktijk – Toepassen van juist en daadkrachtig personeelsbeleid
– Slagkracht van de praktijkmanager – De te verwachte ontwikkelingen
– Financieel management
– Applicaties en software toepassingen
– Marktontwikkeling
– Digitalisering

Lees meer over: Kennis, Scholing

Evenement: 3D-printen: hype of toekomst?

10 september 2015, Zwolle

Een 3D-geprint hart om op te oefenen ter voorbereiding op een risicovolle operatie, een geprinte koker die naadloos de verbinding legt tussen een been en beenprothese, het fabriceren van een lichtgewicht mechanische handprothese, een geprinte afdruklepel voor een gedetailleerd model van een gebit.

Van onderwijs tot medische applicaties

Voordelen

Allemaal prachtige mogelijkheden van 3D-printen, dat unieke voordelen biedt:
– Iedere patiënt is uniek, 3D-printen biedt producten en hulpmiddelen op maat.
– Korte doorlooptijd, doorgaans niet meer dan een paar dagen.
– Lage kostprijs.

Meer weten?

Kom dan naar het 3DprintEU-event op donderdag 10 september en laat u inspireren door de nieuwste technieken en mogelijkheden. U verlaat het congres met ideeën voor het toepassen van 3D-printtechnieken binnen uw specialisme.

Beursvloer en congres

3DprintEU bestaat uit een beursvloer en congres. De beursvloer is geopend van 9.30 tot 17.00 uur. Hier staan onder andere organisaties die hulpmiddelen of producten maken voor de zorg. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en technologieën op het gebied van 3D-printen binnen de zorg.
Tijdens het congres staan drie thema’s centraal waaronder medische toepassingen. Er vinden verschillende lezingen plaats die het gebruik van 3D-printen in medische toepassingen illustreren.

Congresprogramma

09.30 – 12.00 Hype of toekomst

De invloed van 3D-printen op de industrie, gezondheidszorg, foodsector en vele andere branches
Herman van Bolhuis, Keynotespeaker

3D-printen: Grijp je kansen!
Ir. Sjef J.J.M. van Gastel, Directeur Innovatieve Productietechnologie, Fontys Hogeschool Engineering

Material development: Key to unlock the future
Dr. Martin Faber Scientist Fibers & Finishes | Applied Polymer Innovations / Innofil3D

3D-printen in de dentale wereld – toekomstdroom of werkelijkheid?
Ir. Anton P. Aulbers, Programmanager Vat Photopolymerization, TNO

12.30 – 14.00 Medische toepassingen

3D-printen van een hart met een aangeboren hartafwijking
Dr. Arno A.W. Roest, Kindercardioloog, LUMC

De verschillende stappen van medisch 3D-printen: van ‘echte’ patiënt naar 3D-geprint model
Maureen van Eijnatten MSc, PhD student, VUmc 3D InnovationLab

Het ontwerpen van een 3D-printbare mechanische handprothese
Ir. Marco W.M. Groenewegen

Osteosynthese plaatbewerking door preoperatief 3D-printen van de clavicula: de ClaRP trial
Rob F.M. van Doremalen BSc, Technisch Geneeskunde graduate, Isala

14.30 – 16.00 Technologie en onderwijs

Doorbraak in 3D-printen op het gebied van orthodontische toepassingen en orthopedische toepassingen
Ir. Robbie Woldendorp, Docentonderzoeker, Windesheim

Hoe 3D-printen en 3D-design geïmplementeerd kan worden in het bestaande curriculum van een school
Ronald Scheer MSc, Product Manager Education, Ultimaker .

Spelen, creativiteit en ontdekken
Albert Barth, Directeur van Kleinkunstig

Aanmelden als bezoeker of exposant

Wilt u 3DPrintEU bezoeken?

Bent u geïnteresseerd om als standhouder op de beursvloer te staan, klik dan hier voor meer informatie.
Als exposant heeft u de mogelijkheid om in het kort de organisatie of een product te presenteren. Dit kan middels een pitch van 3 minuten tijdens het 3DprintEU event. Geef bij uw inschrijving aan dat u hier zich voor wilt aanmelden. We hebben plek voor een beperkt aantal pitches, vol = vol.

Locatie

3DPrintEU vindt plaats in de X-T lobby (begane grond, tussen het X- en T-gebouw) van Windesheim in Zwolle.

Tot ziens op 10 september!

Lees meer over: Kennis, Scholing

NVM: Wildgroei van mondzorgmedewerkers brengt kwaliteit en patiëntveiligheid in gevaar

De NVM is ernstig bezorgd over de kwaliteit en patiëntveiligheid verleend door preventie-assistenten. In de mondzorg zijn steeds meer preventie-assistenten werkzaam. De beroepsvereniging roept patiënten op om bij de eigen mondzorgpraktijk na te gaan welke achtergrond de mondzorgverlener heeft.

Lees hieronder het persbericht van de NVM waarin zij haar bezorgheid uit:

De mondhygiënist volgt een 4-jarige HBO-opleiding en een tandarts een 6-jarige universitaire studie. Wettelijke kaders waarbinnen de mondhygiënist en tandarts mogen handelen, maken het voor patiënten transparant wie, welke zorg verleent. Preventie is echter hot en door een 8-daagse cursus kan men al één van de volgende titels gebruiken: ‘preventie-assistent’, ‘paro-preventie-assistent’, ‘preventieconsulent’, ‘preventie-medewerker’ of ‘mondzorgmedewerker in de preventie’. Door een gebrek aan een erkende opleiding voor deze hulpkracht, zet NVM-mondhygiënisten haar vraagtekens bij de borging van kwaliteit en patiëntveiligheid onder deze groep. Tevens gaat het om een onbeschermde titel, dus ook als men de cursus niet haalt of niet volgt, mag men zich een dergelijke titel aanmeten en dat is zorgwekkend.

Zorgverlening

De mondhygiënist werkt zelfstandig, is zonder verwijzing te bezoeken en werkt binnen de wettelijke kaders van het deskundigheidsgebied. De HBO-opleiding waarborgt in de basis kwaliteit, patiëntveiligheid en professionele zorgverlening. Daarnaast bestaat er een KwaliteitsRegister voor Mondhygiënisten (het KRM) en een NVM-DiplomaRegister Mondhygiënisten. De patiënt kan dus met vertrouwen en zekerheid door een mondhygiënist behandeld worden. Hulpkrachten zoals een ‘preventie-assistent’, worden in de praktijk steeds vaker en breder ingezet om tandheelkundige behandelingen uit te voeren, zoals het verwijderen van tandsteen, het geven van poetsinstructies, maar ook het geven van verdoving en zelfs boren. Dit zónder dat de patiënt weet wie deze taken uitvoert en of deze medewerker wel voldoende is opgeleid. Vervolgens betaalt de patiënt exact dezelfde rekening, ongeacht of de behandeling door een mondhygiënist of ‘preventie-assistent’ is uitgevoerd. Kortom, veel mensen weten niet wie de mondzorg verleent en of ze de meest doelmatige zorg voor hun geld krijgen.

Deskundigheid

NVM-mondhygiënisten pleit voor een situatie waarbij de patiënt goed geïnformeerd is en de patiëntveiligheid en kwaliteit geborgd is. De patiënt heeft recht om te weten wie in zijn of haar mond werkt en wie de kosten in rekening brengt. NVM-mondhygiënisten roept patiënten op om bij de eigen mondzorgpraktijk na te gaan welke achtergrond de mondzorgverlener heeft. Elke patiënt verdient hoogwaardige en veilige mondzorg, want een gezonde mond is immers van levensbelang.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Scholing

World Dental Forum 2015 in Hong Kong

In oktober vindt de derde editie van het World Dental Forum plaats. Een globaal initiatief van Modern Dental Group en partners.

Het wetenschappelijk programma van deze nascholing kent vele wereldberoemde sprekers.

Professor Daniel Wismeijer uit Nederland zal spreken over digitale tandheelkunde. Dr. Lieven Barbier en Ludovic Beckers, beide afkomstig uit België, zullen het thema ‘immediate loading’ bespreken.

Het sociale programma van de reis zal onder andere bestaan uit:

  • een bezoek aan Hong Kong
  • een bezoek aan het grootste lab ter wereld in Shenzhen
  • een galadiner op 21 oktober

Locatie
Grand Hyatt in Hong Kong

Kosten
De kosten bedragen € 2.499,- p.p. op basis van een dubbele kamerbezetting. Dit is inclusief vluchten, transfers, alle hotelovernachtingen, twee tours, alle maaltijden, drank bij maaltijden en uiteraard de nascholing. Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag van € 240,-. Niet cursisten ontvangen € 100,- korting.

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing

Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen start postercampagne voor studiekeuze tandheelkunde

Toegang tot de studie tandheelkunde is in Vlaanderen gekoppeld aan het toelatingsexamen voor artsen en tandartsen.  Slechts één op tien van de geslaagde deelnemers van dit examen overweegt om de studie tandarts te kiezen. De VBT start daarom een campagne om jonge mensen aan te moedigen om tandarts te worden.

Aanmoedigen
“Het is niet zonder eigenbelang dat we jonge mensen aanmoedigen om tandarts te worden,” stelt Yann Van Hoecke, voorzitter van de VBT. “Reeds bij herhaling wees de beroepsvereniging op het dreigend tekort aan tandartsen. We verwachten dat de uitstroom van oudere tandartsen sneller zal verlopen dan het aantal jonge tandartsen die in het beroep treden, terwijl de vraag naar mondzorg om diverse redenen steeds groter wordt. Maar toch is het een mooi en boeiend beroep met veel menselijk contact, een goed toekomstperspectief en kan de tandarts nog ruimte voor gezin en vrije tijd vrij maken. Het is een uitstekende studie- en beroepskeuze.”

Beeld vormen over het beroep
De meeste studenten vinden het moeilijk om zich een beeld te vormen van het beroep. Hoewel informatie over de studie zelf volop beschikbaar is op het internet, blijft de inleving in het beroep bij jonge mensen eerder abstract.

Voor wie geen tandarts in de familie heeft of in de naaste vriendenkring, is het – zeker op de leeftijd van 18 jaar– moeilijk in te schatten hoe het beroep er achter de schermen uitziet. Daarom raden we jonge mensen aan om gewoon even aan te kloppen bij hun eigen tandarts. Die maakt graag de nodige tijd vrij voor een babbel,” belooft Yann Van Hoecke.

Postercampagne
VBT start een postercampagne die jongeren uitnodigt voor een gesprek met hun tandarts. De posters worden opgehangen in de wachtkamer van de tandarts, en worden ook aan de scholen verstuurd. De actie wordt ook gericht ondersteund op sociale media. “We roepen de tandartsen actief op om hiervoor de nodige tijd vrij te maken, hoewel ik zeker ben dat ze dat ook vanzelf zouden doen. Het is vooral langs de kant van de student dat de drempel hoog is,” meent Van Hoecke. “De studies tandheelkunde aan de Vlaamse universiteiten behoren bovendien tot de absolute wereldtop”, voegt hij er nog aan toe.

Ingangsexamen
Wie wil deelnemen aan het ingangsexamen op 7 juli, moet zich daarvoor ten laatste inschrijven op 18 mei om 14.00 uur. Het gebeurt regelmatig dat studenten daar te laat aan denken. Daarom wil VBT de studenten en hun ouders op de valreep nog even vriendelijk aan de mouw trekken. Wie de boot mist, kan ook nog eens deelnemen op 25 augustus. Daarvoor moet de student zich uiterlijk inschrijven op 3 augustus om 14u.

Meer info over het toelatingsexamen en eventuele aanvraag van posters:
www.vbt.be of vragen@vbt.be

Lees meer over: Kennis, Scholing
Close-up of dentist and dental nurse showing patient how to wash teeth

KNMT pleit voor mbo-opleiding tandartsassistent

De KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde) pleit voor minimumeisen voor het opleidingsniveau van tandartsassistenten. De KNMT wil dat met ingang van 1 september 2018 een tandartsassistent die nieuw de arbeidsmarkt betreedt in het bezit is van een mbo-diploma Tandartsassistent of in opleiding is voor dit diploma. Met het invoeren van de eis van een mbo-opleiding wordt het opleidingsniveau van tandartsassistenten eenduidig, transparant en inzichtelijk voor de patiënt.

Uit eerste resultaten van onderzoek door de KNMT onder haar leden, blijkt dat 75 procent van de tandartsen het standpunt van de KNMT ondersteunt. Vrijwel alle respondenten vinden het bij het aannemen van een nieuwe tandartsassistent belangrijk dat deze een opleiding tot tandartsassistent heeft gevolgd.

Uniformiteit in tandheelkundig handelen
Anno 2015 vraagt de samenleving om transparantie, deskundigheid en meer uniformiteit in tandheelkundig handelen. Dat betreft niet alleen de tandarts maar ook de andere beroepsgroepen die onderdeel uitmaken van het tandheelkundig team, waaronder de tandartsassistent. Op dit moment heeft ruim de helft van de tandartsassistenten een mbo-opleiding Tandartsassistent gevolgd. De rest heeft ofwel een certificaat of is in de praktijk opgeleid door de tandarts zelf.

Eenduidige kwaliteit
De kwaliteitseisen en het niveau van de mbo-opleiding Tandartsassistent zijn vastgelegd in het kwalificatiedossier dat door de branche en het onderwijsveld samen wordt vastgesteld. De Onderwijsinspectie houdt toezicht op de inhoud en het niveau van deze opleidingen. Voordeel voor de werkgever is dat gediplomeerde tandartsassistenten in de praktijk aantoonbaar bekwaam zijn in het uitvoeren van de handelingen uit het beroepscompetentieprofiel.

Lees meer over: Kennis, Scholing
alumni

Alumnidagen PAOT Nijmegen – april en november 2015

In april en november vinden de alumnidagen van het Post Academisch Onderwijs Tandheelkunde (PAOT) Nijmegen plaats.

Bekijk meer informatie over de alumnidagen

10 april
Alumnidagen afstudeerjaar 1961-1988

17 april
Alumnidagen afstudeerjaar 1989-2015

13 november

Alumnidagen afstudeerjaar 1961-1988 – 13 nov

20 november
Alumnidagen afstudeerjaar 1989-2015 – 20 nov

Lees meer over: Kennis, Scholing

Workshop Microbiologie

24 april, Rotterdam | 29 mei, Nijmegen

De workshop geeft inzicht in de microbiële flora, algemene gezondheidsaspecten die in relatie staan met tandheelkundige problemen, zoals cariës en parodontitis, verantwoord antibioticum voorschrift in relatie tot een groeiend resistentie probleem en de zin van verschillende testen binnen de bestaande behandelingstherapie.

Een workshop die naast een verbreding van theoretisch inzicht, zeer praktisch toepasbaar is in iedere praktijk en bijdraagt aan een gedegen en efficiëntere bestrijding van bacterieel gerelateerde tandheelkundige problemen. De kosten zijn €85 per persoon.
Doelgroep
Tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistenten (Canmeds code 1. Mondzorg)

Accreditatie
3 KRT en 3 KRM punten
Netto scholingsuren = 3 uur

Beknopte inhoud van de cursus
* Kijk op verschillende bacterie soorten
* Mond- en algemene gezondheidsproblemen veroorzaakt door bacteriën
* Antibiotica en Probiotica
* Identificatie van risicopatiënten met de juiste testen
* Motivatie aspect en therapietrouwheid
* Hitman or healer?
* Casussen; de zin en onzin van testen
* Bacterietesten in de praktijk

Leerdoelen
* Optimaliseren van geïndividualiseerde mondzorg binnen een (kosten) effectief behandelplan
* Communiceren van uitslag naar de patiënt
* Starten van specifieke behandeling gericht op doelgericht en verantwoord antibioticumgebruik

Tijdstip en locatie
Vrijdag 24 april – 14.00 uur in regio Rotterdam
Vrijdag 29 mei – 14.00 uur in regio Nijmegen
Neem contact met ons op voor andere data en/of locaties binnen Nederland
Cursus op maat voor grote praktijken en IT-groepen

Bij meer dan 15 deelnemers kunnen wij de cursus bij u in de praktijk verzorgen en geldt er een vast tarief van €250.

Meer informatie
ADD heeft in samenwerking met Oral Company een cursus samengesteld die aansluit bij de wens van de tandheelkundige professional om beter inzicht te krijgen in de orale bacteriële wereld.

Informeer naar de mogelijkheden via info@oralcomp.com of bel met Oral Company op 0294 44 842 44.

Lees meer over: Kennis, Scholing
facings

Facings van porselein: science of art

Het volledig omslijpen van een element voor het vervaardigen van indirecte restauraties in het front is niet meer nodig met de moderne adhesieve technieken. Er is dan ook alleen indicatie voor een volledige omslijping wanneer er een volledige indirecte restauratie vervangen moet worden.

Endodontische complicaties worden voorkomen door gebruik te maken van de adhesieve technieken. Daarnaast kan de preparatie worden geëindigd in glazuur, waardoor een voorspelbare hechting mogelijk wordt.
Het slagen van indirecte restauraties is afhankelijk van de tandarts: de operator factor speelt een grote rol. Daarnaast is een goede tandtechnieker, en vooral de communicatie hiermee, erg belangrijk.

Stappenplan bij het vervaardigen van porseleinen facings

  1. De wensen en verwachtingen van de patiënt moeten duidelijk in kaart worden gebracht. Eventueel kan gebruik worden gemaakt van een formulier waarop de patiënt duidelijk zijn verwachtingen kan aangeven.
  2. Vooral wanneer er sprake is geweest van trauma aan de betrokken elementen is het belangrijk om voor de start van de behandeling röntgenfoto’s te maken.
  3. Lichtfoto’s en eventueel filmpjes geven veel informatie over de patiënt. Onder andere over de zichtbaarheid van de tanden en de incisaallijn.
  4. Indien mogelijk, kunnen er foto’s van eerdere behandelingen aan de patiënt getoond worden zodat zij een beeld krijgen van het te verwachten eindresultaat.
  5. Alle informatie die nu verzameld is, kan in een powerpoint gezet worden en toegestuurd worden naar de tandtechnieker. Op deze manier heeft de tandtechnieker genoeg informatie om een indirecte restauratie te vervaardigen. Digital ‘Smile Design’ zal een steeds grotere rol gaan spelen en is onder andere belangrijk om de incisaallijn zo recht mogelijk (gelijk aan pupillijn) te krijgen.
  6. Het maken van een wax-up is de volgende stap.
  7. De patiënt komt voor het tweede bezoek. Aan de hand van de wax-up kan er een mock-up vervaardigd worden. Dit wordt gedaan met behulp van een puttyslot en tijdelijke voorzieningen materiaal. Het is belangrijk dat deze mock-up 100% goed is. De mock-up kan een aantal dagen uitgeprobeerd worden door de patiënt. Indien de patiënt tevreden is, kan de behandeling gestart worden.
  8. De preparatie van uiteindelijke facings vindt vervolgens plaats. Er kan direct op de mock-up geprepareerd worden omdat deze de dikte van de uiteindelijke voorziening weergeeft. Incisiaal moet 1,5 millimeter afgenomen worden en cervicaal hoeft maar weinig afgenomen te worden. De cervicale outline ligt op de gingiva-lijn of supragingivaal. Approximaal moet voldoende geprepareerd worden omdat anders de overgang zichtbaar kan worden. Elementen moeten altijd gesepareerd worden voor de tandtecnieker, dit kan gedaan worden met behulp van een schuurstrip. De incisale overlap van buccaal naar incisaal moet vloeiend verlopen. De distale hoeken mogen iets afgerond worden om tandtechnieker wat meer vrijheid te geven. Het is belangrijk om vlekken in de tand meteen uit te slijpen en restaureren met composiet zodat er geen kleurverschillen bestaan.
  9. Nadat de preparaties glad gemaakt zijn, kan er een afdruk worden gemaakt.
  10. De tijdelijke voorziening wordt vervaardigd en bevestigd met een dual spot-etch techniek.
  11. Om de juiste kleur te bepalen kan de patiënt het beste langsgaan bij de tandtechnieker.
  12. Als de indirecte voorziening klaar is dan kan deze, na het verwijderen van de tijdelijke voorziening, gepast worden. Indien de pasvorm goed is dan moet zowel de indirecte restauratie als de preparatie voorbehandeld worden.

Failures en tips

  • Het is af te raden het cement eerst kort uit te harden alvorens de cementresten weg te halen. Het blijkt namelijk dat bij het verwijderen van een overmaat ‘kort uitgehard cement’ er ook cement uit de randspleet wordt verwijderd.
  • Bij patiënten die bruxeren, kan er beter gebruik gemaakt worden van een sterk porselein zoals e-max. Dit in combinatie met het vervaardigen van een opbeetplaat.

Conclusie

  • Prepareer minder en maak meer gebruik van adhesieve technieken.
  • Digital ‘Smile Design’ is belangrijk om een goede incisaallijn te creëren.
  • Maak gebruik van een mock-up/test drive.
  • Het cementeren van een facing is de belangrijkste stap bij het vervaardigen van facings.

Dr. Marco Gresnigt is in 2005 cum laude afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2012 is hij gepromoveerd op de adhesieve bevestiging van facings. Hij is werkzaam in een algemene praktijk in Groningen. Op de universiteit van Groningen verricht Marco onderzoek op het gebied van de restauratieve/adhesieve tandheelkunde en doceert hij op de studenten kliniek. Naast de publicaties in internationale tijdschriften publiceert Marco ook regelmatig in Nederlandse tijdschriften. Hij geeft zowel nationaal als internationaal lezingen op het gebied van esthetische en adhesieve tandheelkunde.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van het congres Frontrestauraties van bureau Kalker.

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Onderzoek, Restaureren, Scholing, Thema A-Z

Leergang Parodontologie gestart op 1 januari 2015

Op 1 januari startte de Leergang Parodontologie (LP), een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten (NVM). De leergang biedt mondhygiënisten een verdieping en verbreding van kennis en vaardigheden op het gebied van de parodontologie.

De NVM krijgt hierbij de ondersteuning in de vorm van een financiële injectie van Oral-B voor de volledige uitwerking van de
opleidingsbeschrijving. Ook dhr. Dr. Schelte Fokkema, MSc, (mondhygiënist, tandarts/parodontoloog) speelde een belangrijke rol bij het opzetten van een gedetailleerd leerprogramma.

Erkend
De LP is erkend als post-HBO door het Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION) en richt zich op mondhygiënisten die affiniteit hebben met parodontologie. Via de LP wordt hun rol als mondhygiënist en de samenwerking met andere
mondzorgprofessionals binnen het mondzorgteam versterkt: een win-win situatie voor alle partijen.

De invulling van de LP
De cursisten volgen een aantal DentalCourses Mondhygiënisten (DCM) cursussen, nemen deel aan 7 seminars en behandelen minimaal 10 patiënten gedurende een praktijkstage in samenwerking met een parodontoloog. Mondhygiënisten die in het verleden al onderdelen van de LP volgden bij DCM, kunnen hiervoor vrijstellingen krijgen.

Om kwaliteit te kunnen garanderen, ligt het maximum aantal cursisten per studiejaar op 24.

Informatieavond
Donderdag 8 januari 2015 wordt een informatieavond voor de Leergang Parodontologie georganiseerd bij van der Valk Hotel in Breukelen. De informatieavond begint om 19.00 uur en eindigt om 22.00 uur. Toegang is gratis. Indien u zich hiervoor wilt inschrijven kunt u een mail te sturen naar info@kiesDCM.nl.

Lees meer over: Kennis, Scholing

Beste tandheelkunde bachelor in Nijmegen

Voor de beste bacheloropleiding tandheelkunde gaan studenten naar het Radboudumc in Nijmegen. De opleiding is door de Keuzegids Universiteiten uitgeroepen tot de beste opleiding binnen zijn vakgebied.

Topopleiding
De Keuzegids Universiteiten is een onafhankelijke instelling die wetenschappelijke opleidingen beoordeelt op kwaliteit. De Keuzegids Universiteiten kent daarnaast aan de beste opleidingen in het Nederlandse bacheloronderwijs het kwaliteitskeurmerk ‘topopleiding’ toe. Dit keurmerk heeft de bacheloropleiding tandheelkunde van het Radboudumc ook in de wacht weten te slepen.

Bron: Radboudumc

Lees meer over: Kennis, Scholing

Duitse studenten Tandheelkunde studeren meer dan 40 uur per week

Het lijkt een cliché dat studenten Medicijnen en Tandheelkunde veel studeren en studenten Sociologie weinig. Maar er blijkt wel degelijk een verband te zijn tussen het type studie en benodigde studietijd, zo blijkt uit Duits onderzoek.

In Duitsland besteden studenten Tandheelkunde ná studenten Diergeneeskunde de meeste tijd aan hun studie. Tandheelkunde-studenten studeren 42,5 uur per week. Studenten Medicijnen 38,9 uur en studenten Sociologie studeren slechts 22,6 uur per week.

De Universiteit van Konstanz doet sinds 1982 namens het Duitse Ministerie van Onderwijs onderzoek naar het studiegedrag aan Duitse universiteiten en hogescholen.

Bron:
ZWP-online

Lees meer over: Kennis, Scholing

Drastische maatregelen opleiding tandheelkunde Groningen

De opleiding tandheelkunde in Groningen neemt drastische maatregelen om de heersende angstcultuur aan te pakken. Voor Frank Abbas, hoofd van het CTM en bachelorcoördinator Nynke Blanksma is dit een reden om op te stappen, meldt UK nieuws.

Brandbrief
In het voorjaar stuurden masterstudenten een brandbrief naar het UMCG-bestuur over de kwaliteit van de opleiding. Een commissie deed vervolgens onderzoek en concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerst onder veel medewerkers en studenten. ‘Binnen de opleiding heerst een crisissituatie. Mede hierdoor is bij veel medewerkers een defaitistische houding ontstaan, waardoor een aantal goede docenten is vertrokken en het momenteel onmogelijk is om goede docenten aan te trekken’, schrijft de commissie volgens UK nieuws in haar rapport. De commissie stelt dat zowel de opleiding als de organisatie van de opleiding op veel punten niet voldoet aan de kenmerken van een goede leeromgeving.

Maatregelen
Als maatregel wordt nu het hoofd van het centrum voor tandheelkunde verantwoordelijk voor zowel onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg. Deze verantwoordelijkheden waren eerder gescheiden. De huidige interim manager Lina van der Ploeg gaat ook andere aanbevelingen van de commissie bekijken zoals herstel van een gezaghebbend leiderschap, herstel van vertrouwen, onprofessioneel gedrag door docenten, verbeteringen in communicatie, scholing van docenten en vermindering van het aantal deeltijdaanstellingen.

Geen twijfel
De commissie twijfelt niet aan de kwaliteit van de afgestudeerde tandartsen.

Lees meer over: Kennis, Scholing

Tandheelkunde studenten Luik voeren actie

Studenten tandheelkunde en geneeskunde van de universiteit van Luik voerden op donderdag 30 oktober actie. Ze zijn boos
omdat er te weinig RIZIV-nummers voor afgestudeerde tandartsen en artsen zijn. Om hun beroep te kunnen uitoefenen hebben zij een RIZIV-nummer nodig, meldt De Tijd.















































0 reacties







PAGINA 6
Centrumrechts haalt lijken uit de kast
Liefde voor Europa bij jongeren bekoeld
Rekenhof zeer kritisch over Vlaams sportbeleid






























Abonnees

Mijn Diensten



Hoe abonnee worden

Abonneren


Registeren



Helpcenter

Help


Contact & suggesties





Over

Adverteren


Algemene voorwaarden


Privacy


Vacatures



E-center

e-Books



Volg ons op

















Tools & diensten

Zoeken


Digitale krant


Tijd.tv


Foto


Grafieken


Blogs


Bedrijvengids


Vastgoedgids


Rentegids


Finipedia


Jaarverslagen


T-zine


Nieuwsbrieven & Alerts




Lees de tijd op tablet

lees de tijd op uw tablet
download de tijd android app download de tijd ios app





mediafin logo

© 2014
De Tijd
L’Echo
Netto
Mon Argent
Sabato
De Belegger
L’Investisseur
Trustmedia

logo vwdgroup
logo cim
logo license publish
Feedback

Lees meer over: Kennis, Scholing