ACTA ranking

ACTA op tweede plaats QW World University Rankings

ACTA staat dit jaar op de tweede plaats in de QS World Rankings voor Tandheelkunde. De tandheelkunde opleiding van KU Leuven staat op positie 12 en die in Nijmegen op positie 43.

In 2022 deelde ACTA een (gedeelde) 2e positie wereldwijd en 1e van NL (domestic rank). De nummer 1 dit jaar is de University of Michigan (USA). Hans Romijn, decaan van ACTA over deze positie: ‘Dagelijks leveren al onze collega’s bij ACTA een enorme bijdrage aan de kwaliteit van ons tandheelkundig onderwijs en onderzoek. Wij zijn dan ook zeer trots op de mooie resultaten en deze welverdiende plek’.

Bron:
ACTA
QS World Rankings

Lees meer over: Kennis, Scholing
Studenten

Albert Feilzer: ‘We moeten meer tandartsen opleiden, maar hoe dan?’ | Provincie Zeeland wil overleg tandartsopleiding Rotterdam

Onlangs adviseerde het Capaciteitsorgaan om het aantal instromende tandartsstudenten te verhogen van 261 naar 375 per jaar om het tandartsentekort op te lossen. Albert Feilzer, hoogleraar algemene tandheelkunde (UvA & VU), vraagt zich af hoe dit moet worden gerealiseerd. “Voor de bestaande arbeidsintensieve opleidingen, zoals het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), dat 50 procent van alle tandartsen in Nederland opleidt, zal het realiseren van een ophoging van bijna 50 procent een moeilijk uitvoerbare opdracht vormen”, zegt hij in het Parool.

Haalbaar

Volgens de hoogleraar heeft het Capaciteitsorgaan tussen 2009 en 2020 regelmatig geadviseerd om de opleidingscapaciteit te verhogen. “De overheid heeft deze adviezen telkenmale naast zich neergelegd. De vraag is of er, na het langdurig negeren van deze adviezen, nu niet een situatie is ontstaan waarbij het verhogen van de opleidingscapaciteit geen acceptabel en haalbaar alternatief meer biedt. Wanneer men meer tandartsen opleidt, zullen de eerste extra tandartsen minimaal zeven jaar later pas beschikbaar komen”, zegt hij in het Parool.

Buitenlandse tandartsen

In de komende jaren zullen veel tandartsen met pensioen gaan. Feilzer is van mening dat de instroom van buitenlandse tandartsen – zo’n 100 tot 200 per jaar – helpt om het probleem niet te laten ontsporen.

De wet BIG maakt het mogelijk dat tandartsen werkzaamheden kunnen delegeren aan medewerkers en daarnaast verwijzen tandartsen vaker hun patiënten voor bepaalde behandelingen door naar gespecialiseerde collega’s.

“De tandartspraktijk die vroeger uit een tandarts met één assistente bestond is daardoor gegroeid naar een bedrijf waar tandartsen samenwerken in grotere teams, bestaande uit een scala van verschillende mondzorgprofessionals. De praktijken kunnen daardoor veel meer patiënten aan, maar nog altijd niet genoeg om aan de stijgende vraag te voldoen”, zegt Feilzer.

Andere oplossingen nodig

Hij concludeert dat het advies voor meer opleidingsplaatsen voor tandartsen de tekorten niet op een acceptabele termijn zullen oplossen. Hij stelt dat er andere oplossingen nodig zijn en denkt hierbij bijvoorbeeld aan zijstroommogelijkheden voor mensen die een academische biomedische vooropleiding (bijvoorbeeld basisartsen waarvan er nu te veel zijn) hebben gedaan die versneld kunnen worden opgeleid tot tandarts.

Ook geeft hij in het Parool als oplossing een korte aanvullende masteropleiding voor mondhygiënisten of tandheelkunde-bachelors die in circa een tot anderhalf jaar opleidt tot kindertandverzorger.

Volgens Feilzer is het nu aan de politiek: “Ik hoop dat de politiek het advies niet weer naast zich zal neerleggen, maar zich ook niet tot een eenvoudig maar ondoordacht besluit – om alleen de numerus fixus aan te passen – laat verleiden”

Provincie Zeeland wil met minister om tafel over tandartsopleiding in Rotterdam

Het provinciebestuur van Zeeland stuurde onlangs een brief aan minister Dijkgraaf van Onderwijs met de oproep voor een gesprek over de tandartsopleiding in Rotterdam, meldt Omroepzeeland.

In de zomer van 2022 stuurde het bestuur van de provincie al een brief naar minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid waarin ze hun zorgen aangaven over het tandartstekort in Zeeland en de wens om zo snel mogelijk een opleiding te starten in Zuidwest-Nederland, bij voorkeur in Rotterdam. Hierop antwoordde de minister in december dat hij het tandartsentekort in Zeeland onderkent en dat er gekeken moet worden naar start van een opleiding in Zuidwest Nederland.

Daarna bleef het stil. Gedeputeerde Harry van der Maas zegt tegen Omroep Zeeland: “Daarom willen wij, en dat zeggen we ook in de tweede regel van onze brief, met minister Dijkgraaf om tafel. We willen het gesprek voeren en geen woorden, maar daden. Dit is de minister die gaat over onderwijs en dus over een nieuwe opleiding.”

Bronnen:
Het Parool
Omroep Zeeland

Lees het eerdere artikel: Gesprekken over nieuwe tandartsopleiding in Rotterdam 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
IAPD

Congress of International Association of Paediatric Dentistry (IAPD) | 14 – 17 June 2023

In the Netherlands, IAPD 2023 will give you the opportunity to gather with over 1,200 delegates from more than 70 countries, in order to discover the latest research findings in different fields of paediatric dentistry, as well as network with the specialty’s top academics and practitioners.

The 29th International Association of Paediatric Dentistry (IAPD) Congress will take place in Maastricht, the Netherlands, from June 14-17, 2023. For a few days, Maastricht will be the Centre of the Paediatric Dental Universe. Make sure you don’t miss out on that!

More information and registration IAPD 2023

Joining forces in paediatric dentistry

The main theme of this biannual IAPD congress is “JOINING FORCES IN PAEDIATRIC DENTISTRY”. This theme will be widely explained in a variety of symposia that all deal with major topics in paediatric dentistry like Cariology, Traumatology, Orthodontics, Prevention, Special Care, Lifestyle & Parenting and many more.

Joining forces with other areas

Caring for children’s dental health includes working together within different dental disciplines. However, caring for children’s oral health means JOINING FORCES with other areas as well. Paediatric dental caregivers should closely work and communicate together -for example- medical and (psycho)social health workers and specialists, speech therapists, dieticians and, perhaps the most important, parents.

In order to enhance childrens’ oral health, forces should be joined and expertise and experiences should be shared on a multidisciplinary level. This will be experienced throughout all the scientific sessions and we will learn that we are all an essential part of the integrated care that ‘our’ paediatric patients deserve.

Unite development, research and education

Another explanation of the theme “JOINING FORCES” concerns the challenge within paediatric dentistry to unite development, research and education to improve oral care and clinical practice. High quality academic research and education should be well implemented in daily practice; achieving an evidence base for child oral care. Within this field, it is also necessary that leading experts share their knowledge, expertise and passion with upcoming and ambitious colleagues. In Maastricht they will Join their Forces on stage and inspire you with their energy.

Learn from each other, listen to each other

Moreover, “JOINING FORCES” is one of the major purposes of the IAPD as well. On a global level, we should learn from each other, listen to each other, share experiences, open our eyes for each other’s values and vulnerabilities and respect each other’s habits and culture. The IAPD congress in Maastricht will be an excellent opportunity to meet your colleagues from all over the world to start conversations, collaborations, listen, learn and JOIN FORCE!

Maastricht

Maastricht was chosen as the ultimate city to host this special congress. With its medieval past and character, it is a very welcoming, warm and peaceful city. It offers you amazing landscapes and countryside, great cultural sights and at the same time also superb culinary hotspots. Maastricht is situated in the south of The Netherlands and thus centrally located in Europe. It is easily accessible and directly connected to various international airports.

More information and registration IAPD 2023

Lees meer over: Kennis, Scholing
studenten

Capaciteitsorgaan adviseert jaarlijks 375 tandartsen op te leiden

Het Capaciteitsorgaan adviseert het aantal instromende tandartsstudenten te verhogen tot 375 per jaar. Dit advies geven zij in het Capaciteitsplan 2024-2027 dat onlangs gepubliceerd werd. Momenteel starten er jaarlijks 261 studenten aan de opleiding Tandheelkunde, waarmee het aantal opleidingsplaatsen dus met 114 zal stijgen.

Meer werk, minder tandartsen

Het Capaciteitsorgaan concludeert dat meer tandartsen stoppen met werken. De verwachting is dat over 10 jaar 42% van de werkzame tandartsen gestopt zal zijn met de beroepsuitoefening. Over 15 jaar is dat aantal 52%. Daarbij komt dat de vraag naar mondzorg in Nederland de komende jaren toeneemt volgens het Capaciteitsorgaan. Deze extra zorg kan niet worden ingevuld met de bestaande instroom van buitenlandse gediplomeerde tandartsen. Ook ziet de organisatie dat die zich vaak vestigen in regio’s met tekorten en vanuit hun achtergrond minder gericht zijn op samenwerking en preventie.

Instroom studenten mondhygiëne

Het is de verwachting dat 1,5% van de taken van de tandarts verschuift naar mondhygiënisten en preventieassistenten, zo meldt het rapport. Het aantal instromende studenten mondhygiëne kan volgens het Capaciteitsorgaan gehandhaafd blijven op 253 per jaar.

Bronnen:
Capaciteitsorgaan
KNMT

Lees meer over: Kennis, Scholing

Retrospectief 2022 & prospectief 2023

Als gedragswetenschappelijk docent (GW-docent) is dr. Yvonne Buunk-Werkhoven (psycholoog en mondhygiënist) sinds april 2021 parttime werkzaam bij de Huisartsopleiding Amsterdam UMC, locatie VUmc, in een vestiging in Hengelo. Daarnaast continueert ze -intrinsiek gemotiveerd- als onafhankelijk onderzoeker en adviseur diverse publieke (mond) gezondheidszorg projecten in het binnen en buitenland. Aan het begin van dit nieuwe jaar blikt zij terug en vooruit over het toepassen van theorieën, long-life learning en onderzoek en onderwijs.

Het toepassen van theorieën

De uitspraak: “There is nothing so practical as a good theory” (Kurt Lewin, 1951, grondlegger van de sociale psychologie) onderschrijf ik van harte. En als ik eerlijk ben, vind ik dat het toepassen van theorieën voor het oplossen van praktijkproblemen een must is! Met een optimale onderbouwing en om maximale effectiviteit te behalen, dient de aanpak van sociaal-maatschappelijke en gezondheidsproblemen idealiter gebaseerd te zijn op een gedegen theorie en onderzoek uit de sociale psychologie. In het merendeel van mijn onderzoeken heb ik het model van beredeneerd gedrag toegepast. Wereldwijd is en wordt mijn onderzoek nog steeds opgepakt, gerepliceerd en/of geciteerd. Dit gedragsmodel is onder de (mond)zorgprofessionals ook bekend als de theorie van gepland gedrag (Theory of Planned Behavior – TPB; Ajzen, 1988, 1991). Bovendien is het TPB-model -hoewel enkele onwetenden in mondzorg Nederland beter menen te weten- het meest gebruikte model en biedt het een bruikbaar kader voor toegepast onderzoek op sociaal en gedragswetenschappelijk gebied (Bosnjak, Ajzen, Schmidt, 2020). Eveneens is het model van beredeneerd gedrag duidelijk en eenvoudig toepasbaar om de psychologische oorzaken van gezondheidsgedrag in kaart te brengen, inclusief mondhygiënegedrag (Index for Oral Hygiene Behavior – OHB; Buunk-Werkhoven, et al., 2011). Valorisatie in optima forma van mijn basisonderzoek is te lezen in een Amerikaanse studie, waarin de onderzoekers van drie gerenommeerde universiteiten: Department of Computer Science, Harvard University; Institute for Social Research, University of Michigan; Schools of Dentistry & Engineering, University of California, Los Angeles (Anna Trella, et al., 2022) aan mijn TPB en OHB onderzoek refereerden met: “New approaches from behavioral sciences have potential for modifying individual oral health behaviors” ofwel vertaald: “Nieuwe benaderingen uit de gedragswetenschappen hebben de potentie om individueel mondgezondheidsgedrag aan te passen.”

M.i. is het des te meer opmerkelijk dat er in nationaal mondzorgonderzoek hardnekkig wordt ingezet op het Health Action Process Approach – HAPA-model (Schwarzer, 1992), dat volgens enkele mondhygiënist-onderzoekers veelbelovend lijkt… Echter, recente uitkomsten van een systematic review over mondzorginterventie studies met dit HAPA-model tonen aan, dat het gebruikte model, inclusief de bijbehorende constructen en doelgroepen, niet of nauwelijks op een correcte wijze wordt toegepast (van Nes, et al., 2022).

Overeenkomstig met hetgeen Festinger (1957) stelde, “dat mensen naar het verkleinen van dissonantie streven en daarvoor hun opvattingen of gedrag aanpassen”, observeer ik hier een interessante casus: “het niet juist kunnen/weten toepassen van het HAPA-model, plus het niet uitkomen van verwachtte resultaten, zouden bij de onderzoekers een sterk en pijnlijk gevoel, een cognitieve dissonantie, kunnen veroorzaken. Het zou voor de mondhygiënist-onderzoekers moeilijk zijn de ideeën waarmee alles begonnen was helemaal los te laten. Daarbij zou het mogelijk kunnen zijn dat deze onderzoekersgroep zo diep in hun eigen gelijk en benadering betrokken is, dat deze onderzoekers aanzienlijke moeite zouden blijven doen om het in stand te houden.”

Long-life Learning

Met het oog op een leven lang leren, en dat je nooit te oud bent om te leren, is een belangrijke motivatietheorie, de zelfbeschikkingstheorie – Self Determination Theory (SDT; Deci en Ryan, 2000). Deze theorie is helpend bij het begrijpen van leerprocessen en is ondersteunend aan onderwijsprocessen. De SDT stelt namelijk dat mensen uit zichzelf intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen. Echter, voor het behoud van intrinsieke motivatie dient er wel aan drie psychologische basisbehoeften worden voldaan.

  • Autonomie
    De eerste is het gevoel van autonomie (ik leer op mijn eigen wijze en ik heb voldoende eigen regie)
  • Competentie
    De tweede is het gevoel van competentie (ik kan het leren en ik ervaar voldoende mogelijkheid tot leren)
  •  Verbondenheid
    De derde is het gevoel van verbondenheid (ik hoor erbij en ik heb goede relaties met relevante anderen).

Deze 3 psychologische basisbehoeften zijn niet enkel van belang voor het leren, het blijkt ook dat als iemand intrinsiek gemotiveerd is, het zelfsturend leren wel degelijk tot hoger welbevinden en tot betere prestaties leidt. Bovendien kan het (werk)overbelasting voorkomen.

Relatief veel van mezelf herken ik in bovengenoemde en als een heuse toegepaste sociaal psycholoog vind ik dat deze SDT motivatietheorie ook van toepassing kan zijn op (mond)zorgprofessionals. Immers, binnen mijn huidige werk bij de huisartsopleiding – waar ik samen met een huisartsdocent een vast duo vorm en wij gezamenlijk zowel het onderwijs voor artsen in opleiding tot huisarts (AIOS) als het ondersteunend onderwijs voor hun huisartsopleiders (HAO) verzorgen – is de motivatie voor een blijvende ontwikkeling van de eigen professionaliteit van de huisartsen die worden opgeleid, heel kenmerkend (zie opleidingsvisie).

Er zijn meerdere theorieën en modellen toe te passen op diverse (sociale) problemen om tot inzichten en oplossingen te komen (Buunk, Dijkstra, van Vugt, 2021). Zowel in mijn onderzoeksprojecten als in het (mond)gezondheidszorg onderwijs vind ik de stapsgewijze PATHS methode (Probleem-Analyse-Test-Hulp-Succes) een transparante aanpak en een erg handige kapstok voor het oplossen van ‘(mond)gezondheidszorg-problemen’ door middel van gedragsbeïnvloeding.

Onderzoek en Onderwijs

Onderwijs- en onderzoeksactiviteiten

In het afgelopen jaar heb ik in meerdere onderwijs- en onderzoeksactiviteiten geparticipeerd. Naast de reguliere aanstelling van twee dagen binnen de Huisartsopleiding Amsterdam UMC, waarin het begeleiden/coachen van de AIOS tijdens hun TerugKomDagen (TKD) met cursorisch onderwijs centraal staat, werkte ik als GW-docent zes maanden binnen een module Huisartsgeneeskunde, die de AMA’s als onderdeel van hun opleiding tot Algemeen Militair Arts volgen. Om mijn pedagogische en didactische competenties als docent te verbeteren volgde ik de Landelijke Educatie Docenten (LED) opleiding.

Online lezingen en gastcolleges

Op persoonlijke titel en ook vanuit mijn rol als zelfstandig onderzoeker/adviseur heb ik op locatie en soms online lezingen en gastcolleges gegeven. Op een Tandheelkundig congres voor mondzorgprofessionals in Litouwen, tijdens een Pelita Landelijke Naoorlogse Generatie dag in Bronbeek te Arnhem, en ook tijdens een Benefiet diner van de Stichting TitanE, die de nootmuskaatboeren op de Molukken steunt. Omdat mijn portret in het boek Rolemodels, 70 Molukse succesverhalen van fotograaf Ed Leatemia meereist in één van de 6 zeecontainers, was ik aanwezig bij de opening van de “Reizende Tentoonstelling | In 2 werelden | Molukkers in Nederland” in Assen, de woonplaats waar ik ben opgegroeid totdat ik op kamers ging wonen in Utrecht. En vlak voordat ik zelf naar Indonesië vertrok werd ik gevraagd om online een college te geven aan de studenten van de faculteit tandheelkunde (Fakultas Kedokteran Gigi) aan de Universitas Brawijaya in Malang, Indonesië. Onverwacht en tijdens mijn verblijf op het eiland Bandaneira (geboorteplaats van mijn opa) werd ik uitgenodigd om een gastcollege te geven aan de studenten en de staf van de Universitas Banda Naira op de Molukken. Als je me vraagt om één hoogtepunt van het jaar 2022, of zelfs van mijn carrière te noemen, dan is het wel dat de rector Dr. M. Farid schreef: “…when I heard you are a scientist, I did not think long to immediately invite you. We are very happy if you want to share your knowledge with our students. Moreover, you are also a Bandanes, we are very happy to meet our sister.”

Publicaties

Wederom werd ik spontaan letterlijk en ‘on the spot’ geconfronteerd met mijzelf. Naast het vele op afstand én online werken stond ik werkelijk even stil bij het momentum: waar ik sta in het echte leven, inclusief mijn gedragswetenschappelijk onderzoek- en onderwijs leven. Opnieuw realiseerde ik me wat ik allemaal heb bereikt. Als co-auteur publiceerde ik in 2022 niet enkel een Engelstalige publicatie over hoe effectief tandenpoetsen in het onderwijs voor Indonesische basisschoolkinderen is, al dan niet door beïnvloeding van omgevingsfactoren. Ook was ik als coördinerende auteur betrokken bij de Spaanstalige publicatie over de uitgebreide theorie van gepland gedrag toegepast op mondhygiëne bij Peruaanse studenten, waarvan overigens een Engelstalige versie als open access publicatie beschikbaar is.

Gastdocent

Zeer kort dag en eveneens vrij onverwacht, aan het einde van het jaar, werd ik uitgenodigd om online als gastdocent mijn programma ‘Oral Health Psychology and Communication’ aan eerstejaars mondhygiëne studenten, eerstejaars tandartsassistenten en aan derdejaars studenten tandtechnici van de Kauno Kolegija in Litouwen te geven. Dit programma is overeenkomstig met het Visiting Professor ‘3 in One programma 2020’ aan de tandheelkunde faculteit van de Universitas Brawijaya, zie het eerdere artikel hierover op dentalinfo.nl

E-magazine mondgezondheid bij topsporters

Creatieve interventies in de mondzorg en met name de ontwikkeling van goed onderbouwde, effectieve en efficiënte interventies is als een belangrijk onderwerp aan de orde gekomen. Te meer, omdat door collega-mondhygiënist Jolanda Gortzak samen met mij een uniek e-magazine over sport en mondgezondheid is ontwikkeld en gelanceerd als onderdeel van het project ‘Sport Fit met een Gezond Gebit’. We schrijven hierover een wetenschappelijk manuscript en dit project wordt vervolgd in 2023. Op de laatste ochtend van de lesweek presenteerden samengestelde groepjes studenten van de verschillende opleidingen hun ‘rapid fire’ (5 minuten presentatie).

Peer-reviews

Als klap op de vuurpijl, voelde ik me zeer vereerd en erkentelijk dat ik eind december de doctoraatsverdediging van Dr. Gitana Rederiene in de Medische en Gezondheidswetenschappen, Volksgezondheid (PhD in Public Health) aan de Vilniaus universitetas / Vilnius University in Litouwen mocht bijwonen. Als belangrijk onderdeel van haar proefschrift hebben we gezamenlijk 2 internationale peer-reviewed publicaties geschreven. Ook kon ik nog een kennismakings- en evaluatiegesprek met de directeur regelen, waarin we tegelijk de plannen voor het jaar 2023, inclusief het programma -een intensieve tiendaagse cursus- over het onderwerp “Mondgezondheidspsychologie en communicatie” aan de Kauno Kolegija (Kaunas University of Applied Sciences) als gastdocent konden bespreken.

2023

Het nieuwe jaar 2023 is aangevangen en allerlei lopende projecten worden vervolgd. Er zijn initiatieven en plannen in de maak… Wie weet waar het allemaal toe zal leiden en wat het zal opbrengen? Mijn voornemens zijn positief gestemd met aandacht voor een inspirerend, gezond en gelukkig leven. Én dat wens ik iedereen – in het persoonlijk en werk leven- van harte toe!

Yvonne Buunk-Werkhoven

 

 

Lees meer over: Kennis, Opinie, Scholing
Podcast

Podcast: de financiële en menselijke kosten van tandvleesaandoeningen

Tandvleesaandoeningen kunnen grote gevolgen hebben voor de gezondheid en kwaliteit van leven van patiënten. Daarnaast hangt er ook een flink prijskaartje aan, onder andere van alle behandelingen. Wat kosten tandvleesaandoeningen ons zowel financieel als menselijk? Dit wordt besproken in een recente Engelstalige EFP Perio Talks-podcast van de European Federation of Periodontology (EFP).

De financiële en menselijke kosten van tandvleesaandoeningen worden in de podcast besproken door Iain Chapple, hoogleraar parodontologie aan de Universiteit van Birmingham (VK) en voormalig secretaris-generaal van EFP.

Nadruk op rapport

De nadruk wordt in het gesprek gelegd op het rapport Time to take gum disease serious in opdracht van de EFP dat vorig jaar door de Economist Intelligence Unit werd gepubliceerd. Dit baanbrekende rapport gaf een uitgebreide analyse van de financiële en menselijke kosten van tandvleesaandoeningen in zes West-Europese landen.

Nog steeds te weinig aandacht

Tandvleesaandoeningen krijgen nog steeds niet de aandacht die ze verdienen. Chapple legt uit dat een van de redenen hiervoor kan zijn dat in medische termen de mond als los van het lichaam wordt beschouwd:

“Artsen trainen op de rest van het lichaam en de mond is ons domein en daarom hebben ze de neiging zich hier helemaal niet mee bezig te houden.”

Luister hier de volledige podcast:

Bron:
EFP

Lees meer over: Kennis, Podcast, Scholing
Mondzorgpraktijk Anno Nu Logo 400x230

Mondzorgpraktijk Anno Nu, 10 december, Utrecht

Op 10 december ontvangen we u graag in ‘t Hart in Utrecht voor de negende editie van Mondzorgpraktijk Anno Nu. Hét congres voor praktijkhouders en -managers in de mondzorg die vol vertrouwen en goed voorbereid aan de slag willen gaan. Alle niet-medische aspecten van de praktijk komen tijdens deze dag aan bod. We brengen u op de hoogte en laten u zien wat u direct kunt toepassen om uw praktijk op orde te brengen. Dit congres biedt volop inspiratie én tal van praktische tips en handvatten van experts en vakgenoten.

Het congres wordt met plezier voor u georganiseerd door KNMT, VvAA of MedischOndernemen. Bent u lid van (een van) deze organisaties? Dan ontvangt u € 50,- ledenkorting.

Klik hier voor meer informatie Mondzorgpraktijk Anno Nu

 

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing
Studiereünie op Dental Expo 2022

Studiereünie op Dental Expo 2022

Beursorganisator Easyfairs erkent als geen ander dat het contact is gemist tijdens de coronatijd. Daarom biedt Dental Expo de gelegenheid om elkaar weer te ontmoeten. Dit doet zij niet alleen, maar samen met de Mondzorgalliantie. Na lange tijd komt de branche weer samen, en dat wordt gevierd door een reünie te organiseren waarbij oud-studiegenoten elkaar weer kunnen te ontmoeten.

Iedereen die is afgestudeerd in:
– de jaren t/m 1989 nodigen we graag tussen 14.00 en 15.00 uur uit;
– de jaren 1990 t/m 2005 zijn van harte welkom tussen 15.00 en 16.00;
– de jaren 2006 t/m 2022 zijn welkom tussen 16.00 en 17.00 uur.
De reünie wordt iedere dag aangeboden en de tijden zijn iedere dag hetzelfde. De dagelijkse locatie voor deze bijeenkomst is de Dental Expo lounge.

Kennis staat centraal

Het uitgebreide en vrij toegankelijke kennisprogramma is in samenwerking met het KNMT opgezet. De thema’s zijn human factor, ondernemerschap, imago en talentontwikkeling & -behoud. Daarnaast wordt de beurs feestelijk geopend in kennistheater 1 op donderdag 27 oktober om 13.30, het startsein voor drie volle en mooie dagen. Daarna zal de Mondzorgalliantie bestaande uit ONT, NVM-mondhygiënisten en KNMT, van start gaan met een ronde tafelsessies van 14.00 tot 14.50 uur. Deze eerste sessie opent het kennisprogramma en zet de deuren open voor een ieder die kennis wil vergaren.

Naast het uitgebreide kennisprogramma zijn er ruim 200 deelnemende exposanten die oplossingen bieden voor de verschillende thematieken uit het kennisprogramma. Van groothandel tot startup presenteren ze hun nieuwste producten, innovaties of diensten.

Alle professionals uit de mondzorg zijn van harte uitgenodigd om Dental Expo te bezoeken op 27, 28 en 29 in RAI Amsterdam.
Meld gratis aan voor Dental Expo

 

 

 

Lees meer over: Dental Expo, Kennis, Producten, Scholing
Poster op ISDH 2022 Sport fit met een gezond gebit

Poster op ISDH 2022: Sport fit met een gezond gebit

Afgelopen augustus vond het 13de Internationale Symposium voor Dental Hygiëne (ISDH) plaats. Mondhygiënist Jolanda Gortzak verzorgde op dit congres een posterpresentatie over haar project ”Sport Fit met een Gezond Gebit”. Zij vertelt over haar poster en haar ervaringen op dit congres.

Op de ISDH in Dublin kregen mondhygiënisten uit de hele wereld de gelegenheid elkaar te ontmoeten, (poster)presentaties en workshops te volgen en resultaten uit onderzoeken te presenteren. Met collega’s van de opleiding Mondzorgkunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Groningen, het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) en het bestuur van NVM-mondhygiënisten was Nederland goed vertegenwoordigd.

IFDH

De IFDH is een Internationale federatie van mondhygiënisten en officieel opgericht in 1986 in Oslo-Noorwegen. Zij verzorgen iedere 2 jaar – voorheen iedere 3 jaar – het Internationaal Symposium on Dental Hygiëne (ISDH). IFDH is een non-profitorganisatie met als missie het verenigen van mondhygiënisten-organisaties door middel van bevordering van leiderschap en samenwerking. Hun visie is het verbeteren van de erkenning van de mondhygiënist als de belangrijkste leverancier van preventieve mondgezondheidszorg, en zorg te dragen dat mondgezondheid wordt geïntegreerd als een belangrijk aspect van de algehele gezondheid.

Dublin

Na twee jaar uitstel door COVID-19 virus kon eindelijk het Internationaal Symposium on Dental Hygiëne weer doorgang vinden. De laatste keer was in het Australische Brisbane (2019) en dit jaar vond het plaats in Dublin, Ierland. Dublin is een stad die net zo intiem is als een dorp en net zo vriendelijk als een Ierse pub. Omgeven door bergen, doorkruist door een rivier en gelegen aan een prachtige baai. Een Unesco-literatuurstad die al twee keer is uitgeroepen tot de vriendelijkste stad van Europa. Het was een speciaal jaar voor de Irish Dental Hygiëne Association (IDHA), aangezien de vereniging het 35-jarig jubileum viert en tegelijkertijd het symposium organiseerde. Het evenement vond plaats in het Convention Centre in de Dublin Docklands-Ireland.
Het thema van dit jaar was: “The Future in Our Hands”, zorgvuldig gekozen door de Irish Dental Hygiëne Association (IDHA). Zij lobbyen bij de Ierse regering om praktijken meer af te stemmen op die van de Europese collega’s.

De opening

Het symposium werd geopend met een optreden van acteur Daniel Mahon, die het rijke literaire en muzikale erfgoed van Ierland toelichtte met het gedicht “The Stolen Child” van de beroemde Ierse dichter William Butler Yeats en vervolgens de traditionele ballad “Danny Boy” zong. Daarna volgden welkomstboodschappen van Corrie Jongbloed-Zoet, vertrekkend voorzitter van IFDH, Barbara Derham, voorzitter van het lokale organisatiecomité voor ISDH 2022, en Linda Phelan, voorzitter van de IDHA. Na deze introducties vond de traditionele openingsceremonie plaats met de vlaggenparade van alle vertegenwoordigde landen en dit werd afgesloten met een intermezzo van typische Ierse muziek en dans. Na de toespraak van Dr. Dympna Kavanagh, Chief Dental Officer voor Ierland, was het de beurt aan de eerste spreker prof. Paul Brocklehurst, voormalig plaatsvervangend hoofd tandheelkunde in Wales, met als onderwerp “Hoe gaan we de toekomstige tandheelkundige uitdagingen voor de volksgezondheid aan?”. Het wetenschappelijk comité van het evenement onder leiding van dr. Catherine Waldron heeft een divers en interessant programma met sprekers uit verschillende landen weten samen te stellen. Ook de bekende fabrikanten waren goed vertegenwoordigd.

ISDH Traditionele Ierse dans

Traditionele Ierse dans

Posterpresentaties

In totaal zijn er 96 abstracts ingediend voor een posterpresentatie. De posters waren onderverdeeld in de volgende categorieën: “adapt, learn, care and enable” en werden beoordeeld door een jury . Mijn poster met als titel:  “Changing oral care behaviour today makes (elite)athletes stronger tomorrow” viel in de categorie van enable. Ik had mijn e-magazine laten afdrukken om collega’s een impressie te geven over mijn project en om te lobbyen voor een sponsor om dit e-magazine internationaal uit te kunnen geven. De ansichtkaarten die ik heb laten maken met dezelfde inhoud als mijn poster werden door collega’s als positief en creatief ervaren. Aan het eind van dit drie daagse evenement werden de winnaars van de posterprijs bekendgemaakt.

De posterprijs van dit jaar ging naar Anouk Loeffen, geregistreerd mondhygiënist in Nederland en Masterstudent Klinische gezondheidswetenschappen voor haar onderzoek: “Effectiveness of different interdental brush shapes on dental plaque and clinical parameters of periodontitis; a sytematic review.

Feedback

Twee weken voorafgaande aan het Symposium troffen collega’s die een presentatie moesten geven over hun onderzoek elkaar bij de NVM om alvast te oefenen en de laatste feedback ter harte te nemen. Ondanks dat het project “Sport Fit met een Gezond Gebit” geen onderzoek betreft maar deel uitmaakt van een groter plan, was ik uitgenodigd om hier iets meer over te vertellen in een rapid-fire presentatie.

Op het symposium zelf heb ik een posterpresentatie gegeven over waar het project op dit moment staat en over mijn e-magazine “Mondgezondheid bij (top)sporters”. Dit e-magazine is ontwikkeld als een bijdrage van wetenschappelijke kennis over de psychologie van mondgezondheid en mondgezondheidsgedrag, als wetenschappelijke basis voor de ontwikkeling van effectieve en essentiële interventies bij studenten en (top)sporters, afgestemd op het (para)medische team.

Project: Sport Fit met een Gezond Gebit

Het begon allemaal toen ik gevraagd werd door Yvonne Buunk-Werkhoven om een onderzoek uit te voeren binnen het Fitness Sport Centre, waar mijn mondhygiëne kliniek Oral-Vision gehuisvest is. Het onderzoek maakte deel uit van een eerder onderzoek genaamd: ‘Pick-A-T’, a public campaign. Ik was nieuwsgierig hoe mensen met een gezonde levensstijl denken over een hun eigen (mond)gezondheid en of zij het belangrijk vinden om in plaats van cocktailprikkers echte tandenstokers aangeboden te krijgen in een Healthy Brasserie binnen de sportschool. Dit onderzoek heb ik gepresenteerd op het congres van de European Association of Dental Public health (EADPH) in Gent (2019).

Een publicatie van het onderzoek in de Journal of the Israël Dental Association smaakte naar meer. Samen hebben Yvonne Buunk-Werkhoven en ik een vragenlijst ontwikkeld waarmee (top)sporters konden worden geïnterviewd. Via mijn (inter)nationale contacten leidde dit tot een blog voor de website van het UCL Eastman Dental Institute Centre for Oral-Health and Performance in Londen (2019). In 2020 heb ik Mark Tuitert mogen interviewen en dit was een hot item op social media. De uitnodiging om een korte video te maken voor ”The Medical Research Council Project in Londen” a collaborative science-art project – ‘A Picture of Health’ (2021), voelde als een erkenning voor mijn harde werken. Door mijn ervaringen, observaties en interviews bij (top)sporters bemerkte ik dat de relatie tussen de mondgezondheid en algehele gezondheid nog niet duidelijk is.

E-magazine Mondgezondheid bij (top)sporters

Samen met Yvonne Buunk-Werkhoven ontwikkelde ik het e-magazine Mondgezondheid bij (top)sporters – in samenwerking met être design. Dit is opgezet volgens het PATHS-model: Probleem -Analyse -Test – Help – Succes; Buunk, Dijkstra & Van Vugt, 2021.

Emagazine - mondgezondheid bij topsporters

Het e-magazine bevat 16 topics, zoals: “Wist je bijvoorbeeld dat (top)sporters vaker last hebben van mondproblemen en dat die problemen invloed hebben op  hun prestaties?, wat zijn de meest voorkomende mondproblemen bij (top)sporters en wat kun je er tegen doen?, en wist je dat de verstandskies in het verleden regelmatig preventief werd verwijderd bij voetballers om blessures te voorkomen? Je kunt het e-magazine Mondgezondheid bij (top)sporters downloaden door €5 te doneren aan de Cruyff Foundation.

Het Project “Sport Fit met een Gezond Gebit” is nog steeds in ontwikkeling en maakt onderdeel uit van een groter plan om uiteindelijk een bijdrage te kunnen leveren aan de volksgezondheid.

Tot slot

Tijdens de slotceremonie droeg Corrie Jongbloed-Zoet het IFDH-voorzitterschap over aan Wanda Fedora, een mondhygiënist gevestigd in Nova Scotia in Canada. Zij zal deze positie behouden tot ISDH 2024. De Amerikaanse Jill Rethman werd aangekondigd als IFDH-president-elect en de Zweedse Fouzieh Eliassy neemt de rol van vice-president van IFDH op zich.

Ik kijk terug met een ervaring rijker.

Ook bemerk en observeer ik dat de positie van de mondhygiënist in Nederland en Europa vooroploopt. Er is internationaal gezien nog een lange weg te gaan.

Ik hoop iedereen over 2 jaar weer te zien bij het volgende symposium van de ISDH in Seoul, Zuid-Korea.

Door:
Jolanda J.C. Gortzak, mondhygiënist

Jolanda-Gortzak mondhygiënist

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Scholing
DSD-day

DSD Dag – Met Dr. Christian Coachman, 7 oktober, Amsterdam

The Gateway to a New Comprehensive, Digital & Esthetic Dentistry

Christian Coachman keert na 6 jaar terug in Amsterdam voor zijn DSD Day World Tour! De DSD Day World Tour reisde eerder al door 5 continenten, 54 landen en 181 steden en verwelkomde ruim 58.000 deelnemers. We zijn trots dat Christian, grondlegger van Digital Smile Design, nu terugkeert om belangrijke tandheelkundige inzichten met u te delen.

De DSD dag vindt plaats op vrijdag 7 Oktober 2022 in Amsterdam (Boom Chicago). Dit tandheelkundige event is volledig gericht op de digitale workflow en het inrichten en implementeren van DSD in de kliniek. Op naar meer succes en voldoening voor je patiënten!

Datum: 7 oktober 2022
Doelgroep: Tandarts, Tandtechniek, Praktijkmanager, Tandarts Assistent, Dental team
Locatie: Boom Chicago Amsterdam, Rozengracht 117, 1016 LV Amsterdam (Nederland)
Organisatie: Giraf Educatie & Karma Dentistry
Inschrijven: www.dsdworldtour.nl

Het Digital Smile Design

Digital Smile Design is het onderwerp van de exclusieve dag gegeven door Dr. Christian Coachman. De deelnemers worden alle aspecten van DSD bijgebracht. Het doel van DSD is het ontwikkelen van een glimlach bij patiënten die voldoet aan de functionele, esthetische en emotionele wensen van de patiënt. De verwachting van de patiënt dient te worden waargemaakt waarbij de techniek hiervoor wordt ingezet. Met als doel om beide aspecten optimaal te integreren waardoor de case acceptatie van de behandelaar wordt vergroot.

Wil je erbij zijn?

Bent u tandarts, tandtechnieker of lid van het tandheelkundig team? Kom dan op 7 oktober naar BOOM! CHICAGO. In deze omgeving belooft het een waanzinnige dag te worden! Wil jij erbij zijn?

Schrijf je nu in op www.dsdworldtour.nl

KRT-punten

Tandartsen ontvangen 6 KRT-punten bij deelname

DSD-Day---Christian-Coachman---2

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
Leren, uitleg, school

Gesprekken over nieuwe tandartsopleiding in Rotterdam

De bestaande tandartsopleidingen vormen samen met het Erasmus MC een werkgroep die de mogelijkheden bekijkt voor een nieuwe tandartsopleiding in Rotterdam. Dit staat in de brief van minister Kuipers (VWS) aan de Tweede Kamer.

Kuipers geeft hiermee een reactie op een brief van de KNMT over haar zorgen over capaciteitsproblemen in de mondzorg. De beroepsorganisatie gaf vijf voorstellen voor oplossing van dit probleem, waaronder een vierde tandartsopleiding in Rotterdam.

De minister vindt het “aannemelijk dat een evenwichtiger spreiding van tandartsopleidingen ook bijdraagt aan het aantrekken van nieuw potentieel voor de opleiding, omdat de afstand tot de opleiding een variabele is bij de keuze die studenten maken voor een opleiding”. Hij schrijft wel dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) over de vestiging van een nieuwe opleiding gaat.

Beschikbaarheid van andere mondzorgprofessionals

De KNMT stelde ook voor meer studenten op de bestaande opleidingen toe te laten. De minister zegt dat dit mogelijk zou kunnen zijn door de opleiding van zes naar vijf jaar te verkorten. Kuipers is van mening dat er ook naar andere factoren moet worden gekeken. “Bij het vaststellen of er voldoende tandartsen zijn is het ook van belang te kijken naar de deeltijdfactor en naar de beschikbaarheid van andere mondzorgprofessionals, zoals de (geregistreerd) mondhygiënist, en naar optimalisatie van de inrichting van de opleiding (bijvoorbeeld meer praktijkervaring opdoen in de regio). Eind van dit jaar komt het Capaciteitsorgaan met een nieuw instroomadvies, waarbij ook aandacht wordt besteed aan de verdeling van tandartsen en het tandartsbezoek over de regio’s.”

Geen voorstander

De KNMT stelde voor om door de branche erkende opleidingen ook in aanmerking te laten komen voor subsidies van OCW. Kuipers is hier geen voorstander van.
“Het ministerie van VWS is van mening dat brancheopleidingen niet dezelfde overheidsgelden kunnen krijgen als een door de overheid erkende opleiding (zoals de mbo-opleiding tot tandartsassistent) en zal hier dan ook niet op aandringen bij de overige departementen”, zegt hij.

Geplaatst op 14 mrt 2022

Het Erasmus MC in Rotterdam wil een tandartsenopleiding starten. In januari is er een overleg geweest tussen het Erasmus MC, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) en de bestaande opleidingen in Amsterdam, Nijmegen en Groningen. In dit overleg is besloten om een werkgroep in te stellen waarin de huidige opleidingen samen met het Erasmus MC de ‘regionale situatie zullen bekijken’. Verwachting is dat deze werkgroep haar conclusies voor de zomer presenteert.

Vierde opleidingsplaats

Momenteel zijn er drie steden waar je tandheelkunde kunt studeren: Amsterdam, Nijmegen en Groningen. Deze opleidingen laten elk jaar meer dan driehonderd studenten toe maar berekeningen geven aan dat dit er honderd meer zouden moeten zijn om de vraag naar tandartsen te kunnen beantwoorden. Het Erasmus MC pleit voor start van een vierde opleiding, in plaats van het uitbreiden van het aantal opleidingsplaatsen bij de huidige opleidingen. Uit registratie van de KNMT zou namelijk blijken dat veel tandartsen na hun opleiding in de eigen regio gaan werken, waardoor het tekort aan tandartsen in Zuidwest-Nederland nijpend is.

Lees meer over: Kennis, Scholing
Let's talk Oral Health: Schrijf je in voor het webinar op 5 september

Let’s talk Oral Health: Schrijf je in voor het webinar op 5 september

Dit webinar is voorbij

Deze aflevering van Let’s talk Oral Health zal focussen op kindertandheelkunde en mondzorg aan huis. 5 september, 15:30 – 16:30 uur, gratis webinar.

Kindertandheelkunde

De basis voor een levenslange goede mondgezondheid wordt gelegd tijdens de kindertijd. Daarom is het zo belangrijk om in deze levensfase aandacht te besteden aan mondhygiëne. Als we het echter over kinderen hebben, hebben we het ook over een extreem kwetsbare groep, sterk afhankelijk van hun ouders. Bovendien heeft deze groep patiënten ook unieke mondgezondheidsproblemen, zoals cariës in de vroege kinderjaren, hypomineralisatie van de kiestanden, enz. Wat zijn de gebruikelijke risicofactoren voor dergelijke aandoeningen, hoe voorkom je dat ze zich ontwikkelen en zo ja, hoe beheer je ze? Vragen die beantwoord kunnen worden door ons deskundige duo, met een andere achtergrond, maar dezelfde passie: kindertandheelkunde.

Sprekers

Dr. Silvia Sabatini – RDH, MSc. Cursusdirecteur Mondhygiëneprogramma, Universiteit van Modena en Reggio Emilia, Italië. Silvia heeft een Bachelor’s degree cum laude in Mondhygiëne, een Master’s degree cum laude in Health Professions of Technical Sciences en een st-level master’s degree in Advanced Dental Hygiene Technologies. Ze heeft ook postgraduate-diploma’s behaald aan UCL Eastman Dental Institute (Londen, VK), New York State University (Buffalo, VS), Harvard Medical School (Boston, VS) en King’s College London (Londen, VK). Ten slotte heeft ze een specialisatie van het 1e niveau master in mondgezondheidsmanagement voor patiënten met speciale behoeften en behaalt ze momenteel haar 2e niveau master in gezondheidsmanagement. Silvia is voorzitter van de Italian Society of Oral Hygiene Sciences (SISIO), vice-president van de Academy of Advanced Technologies in Oral Hygiene Sciences (ATASIO), Director of Studies en Professor voor de bacheloropleiding Mondhygiëne aan de Universiteit van Modena en Reggio Emilia. Ze geeft les voor de BSc Mondhygiëne opleiding aan de Tor Vergata Universiteit van Rome. Daarnaast schrijft ze internationale onderzoekspapers en geeft ze lezingen in verschillende cursussen en tandheelkundige congressen.

Dr. Luis Karakowsky – DMD. Past President Mexican Academy of Pediatric Dentistry, Mexico. Luis behaalde zijn DMD aan de Universidad Autonoma de Nuevo Leon in Monterrey, Mexico, waarna hij zijn Master of Dental Science en zijn Certificate of Pediatric Dentistry behaalde aan de University of Pittsburgh, USA. daarna heeft hij verschillende functies bekleed bij universiteiten en (inter)nationale verenigingen, zoals universitair docent en vervolgens programmadirecteur van het Graduate Pediatric Dentistry-programma aan de Universidad Tecnológica de México, Mexico City. Hij was ook voorzitter van de Mexicaanse Academie voor Pediatrische Tandheelkunde en secretaris van Binnenlandse Zaken en Exterieur en hoofd van de Wetenschappelijke Commissie van de Mexicaanse Tandheelkundige Vereniging, naast dat hij deel uitmaakte van het lidmaatschapscomité van de IAPD. Hij is ook een bekende docent in Latijns-Amerika, Mexico, de VS en Europa.

Meer informatie en aanmelden gratis webinar Let’s talk Oral Health

 

 

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
tandarts

Technologie gaat tekorten in de tandartsenzorg te lijf

Vanwege het tekort aan tandartsen in Nederland is besloten het aantal plekken voor toetsing van niet-EU tandartsen uit te breiden. Voor deze tandartsen biedt Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) nu trainingen aan met ultramoderne apparatuur in het Amsterdam Skills Centre (ASC) van Amsterdam UMC.

“Dankzij de moderne technieken die we inzetten om de tandartsen te trainen, wordt het aantal plaatsen dat beschikbaar is voor toetsing substantieel verhoogd en helpen we nog meer buitenslands gediplomeerde tandartsen aan de verplichte BIG-registratie”, aldus Marjoke Vervoorn, Digital Dentistry ACTA.

Tandartsen uit het buitenland moeten voor hun BIG-registratie in Nederland een assessment procedure volgen. De vaardigheidstraining die onderdeel uitmaakt van het assessment biedt ACTA aan met virtual reality simulatie-apparatuur in het ASC. De tandarts kan met ultramoderne apparatuur complexe procedures oefenen op scans van menselijk weefsel in simulatoren. Met deze nieuwe manier van leren worden dit jaar meer dan 60 buitenlandse tandartsen getraind, waarbij de verwachting is dat dit aantal de komende jaren zal stijgen. “Het trainen en toetsen in verschillende virtuele klinische scenario’s heeft mij de kans gegeven om mijn vaardigheden te tonen in een veilige en objectieve omgeving die dicht bij de werkelijkheid ligt”, beaamt de uit Chili afkomstige tandarts Carlos M. Serrano.

Amsterdam Skills Centre

Het Amsterdam Skills Centre is een internationaal trainingscentrum voor medisch specialisten. Het centrum biedt jaarlijks circa 3000 medisch specialisten de gelegenheid om operatievaardigheden te oefenen. Met behulp van virtuele technologie en artificiële intelligentie traint het ASC medisch specialisten in het uitvoeren van operaties en andere interventies. Het centrum staat op het terrein van het AMC in Amsterdam-Zuidoost en biedt 12 operatiekamers en meerdere virtual reality simulatoren. “In de kliniek willen we zo min mogelijk tijd verspelen aan training. Als een specialist de OK opkomt moet hij maximaal getraind zijn, dankzij deze nieuwe manier van leren verspillen we geen tijd”, zegt Jaap Bonjer van Amsterdam UMC, een van de grondleggers van het Amsterdam Skills Centre.

Het Amsterdam Skills Centre (ASC) en Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) hebben de ambitie om toekomstige zorgprofessionals met behulp van technologie nog efficiënter en veiliger op te leiden. ACTA en het ASC gingen daarom op 29 juni 2022 een samenwerking aan om gemeenschappelijke kansen te creëren en te benutten.

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
ACTA

ACTA herstart de opleiding Prothetische tandheelkunde en Orale Implantologie

ACTA herstart per september haar afstudeerprofiel van de master in Oral Health Science Orale Implantologie en Prothetische Tandheelkunde. De opleiding kan per 2022-2023 drie studenten voor dit afstudeerprofiel plaatsen en nodigt belangstellenden uit te solliciteren naar een opleidingsplaats.

Dit afstudeerprofiel is een van de vijf afstudeerprofielen binnen de Engelstalige  post-initiële master-opleiding Oral Health Sciences.

De afdeling Reconstructieve Mondzorg van ACTA verzorgt het afstudeerprofiel Prothetische tandheelkunde en Orale Implantologie. Het betreft een driejarige fulltime opleiding waarbij vier dagen per week fysieke aanwezigheid is vereist. De principes van Top Down Planning of ook wel Backward Treatment Planning genoemd, zijn leidend in deze opleiding. De opleiding combineert prothetische tandheelkunde en orale implantologie omdat zij uitgaat van de filosofie dat het prothetische probleem en de mogelijke behandeling daarvan leidend is voor de keuze van een eventuele implantaatbehandeling. De MSc-studenten die deze cursus voltooien, hebben de kennis en het vermogen om de meest uiteenlopende patiënten op beide gebieden te behandelen.

Meer informatie

Meer informatie “ACTA herstart de opleiding Prothetische tandheelkunde en Orale Implantologie”

Prof. dr. Albert J. Feilzer, ad interim hoofd afdeling Reconstructieve Mondzorg
email: a.feilzer@acta.nl
tel: 06 10235484

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing
NVM-55-jaar

NVM Lustrumcongres

Op vrijdag 23 september 2022 van 9.15 uur tot in de kleine uurtjes viert NVM-mondhygiënisten haar 55-jarig jubileum in Musis Arnhem. De dag begint met een congres. Het congresprogramma bevat plenaire lezingen over preventie, paro-endo problematiek, de frustraties van furcaties en shared decision making. Verder is er een uitgebreide beursvloer te bezoeken.

We sluiten het congres af met een gezellige borrel. Daarna is er gelegenheid om met een gids Arnhem te verkennen. In de avond barst het feest, inclusief diner, los. De smaragd staat voor een 55-jarig jubileum en is een schitterende steen. Daarom nodigen wij iedereen uit om op deze avond te fonkelen, schitteren en shinen! Zorg dus dat de feestjurk, glitterpak en glimmende schoenen uit de kast worden getrokken en ga met ons een stralende avond tegemoet. Wil jij samen met ons het 55-jarig bestaan vieren? Kijk op onze website en schrijf je meteen in!

Sprekers

Prof. Dr. Dagmar Else Slot
Vera J.M. van Kampen
Drs. Daniëlle.M. Boonzaaijer
Drs. Wouter van Wesemael, MBA.
Marlou de Kuiper, MSc

Programma

09.15 uur Registratie en ontvangst met koffie en thee, bezoek beursvloer
10.00 uur Swingende opening
10.07 uur Opening en welkom door dagvoorzitters Manon van Splunter-Schneider en Loes Velthoven-Verlinden
10.15 uur Lezing ‘Route 55’ door Prof. Dr. Dagmar Else Slot
11.10 uur Lezing ‘Hospitality in de mondzorg’ door Vera van Kampen
12.05 uur Lunchpauze & bezoeken beursvloer
13.30 uur Lezing ‘Paro-endo problematiek’ door drs. Daniëlle Boonzaaijer
14.25 uur Lezing ‘De frustraties van furcaties. Zijn ze de afgelopen 55 jaar minder geworden? door drs. Wouter van Wesemael, BMA
15.20 uur Pauze & bezoeken beursvloer
16.00 uur Lezing ‘Shared decision making: kansen en valkuilen’ door Marlou de Kuiper, MSc
16.55 uur Swingende afsluiting
17.15 uur Afsluiting door dagvoorzitters Manon van Splunter-Schneider en Loes Velthoven-Verlinden
17.30 uur Borrel
18.30 uur Buitenprogramma: ontdek Arnhem!
20.00 uur – 23.30 uur Diner en feestavond met entertainmentprogramma

Lees meer en aanmelden voor het NVM Lustrumcongres

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
docent

STAP-budget voor om- of bijscholing in de mondzorg: wat is het?

STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie. De regeling is bedoeld om mensen te mogelijkheid te geven en te stimuleren hun positie in de arbeidsmarkt te verstevigen door middel van om- of bijscholing. De regeling vervangt daarmee vanaf 1 maart 2022 de fiscale aftrek scholingskosten.

Wie kan een STAP-budget aanvragen?

Iedere Nederlandse burger tussen de 18 jaar en de AOW-leeftijd een STAP-budget van maximaal €1000,- per jaar aanvragen via het STAP portaal van UWV. Maar het budget kan niet worden gecombineerd met andere financiering.

Het STAP-budget kan bijvoorbeeld niet gebruikt worden voor een Hbo-opleiding zolang de burger ook recht heeft op studiefinanciering. Diezelfde burger zou het STAP-budget echter wel kunnen inzetten voor een cursus, aangezien daarvoor geen studiefinanciering wordt verstrekt vanuit DUO.

Mogelijke opleidingen

Het STAP-budget kan worden gebruikt voor opleidingen, cursussen en trainingen. Op STAP-budget.nl vind je opleidingen waarvoor je  STAP-budget kunt aanvragen.

Alleen instellingen die zich hebben ingeschreven in het STAP-budgetregister komen in aanmerking voor het STAP-budget. Een belangrijke voorwaarde voor inschrijving is dat de instelling officieel erkend moet zijn, bijvoorbeeld door het OCW.

STAP-budget voor de mondzorg

Ook voor mensen in de mondzorg is het STAP-budget beschikbaar. Er zijn ook relevante opleidingen, cursussen en trainingen voor bijvoorbeeld tandartsassistenten die in aanmerking komen voor het STAP-budget.

6 Aanvraagtermijnen

Vanuit het STAP-budget zijn er ieder kalenderjaar 6 aanvraagtermijnen (1 juli, 1 september etc.) beschikbaar. Binnen elk aanvraagtermijn is er ruimte voor ongeveer 35.000 aanvragen. De ervaring is dat het budget zeer snel is vergeven. Het STAP-budget niet kunnen bemachtigen? Dan is aanvragen weer mogelijk bij het eerst volgende aanvraagtermijn.

Bron:
Rijksoverheid

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
ACTA op nummer 2 in lijst beste universiteiten voor tandheelkunde

ACTA op nummer 2 in lijst beste universiteiten voor tandheelkunde

Het Academic Centre for Dentistry Amsterdam (ACTA), de gedeelde tandheelkundige faculteit van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, klimt met 85 punten naar een gedeelde plek in de jaarlijkse ranglijst van QS Top Universities.

In 2021 moest het ACTA nog genoegen nemen met een derde plek op de ranglijst van universiteiten voor tandheelkunde wereldwijd. Maar dit jaar deelt de Amsterdamse faculteit de tweede plek met de University of Hong Kong. Zij moeten alleen het Zweedse Karolinska Institutet voor zich laten.

Elsbeth Kalenderian, decaan van ACTA, reageerde op de uitslag voor tandartspraktijk.nl: “Iedere collega levert dagelijks een waardevolle bijdrage aan de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek. Wij kunnen dan ook zeer trots zijn op de mooie resultaten en deze welverdiende plek.”

Top 10

Hieronder vind je de top 10 van het onderzoek van QS Top Universities, waarin vooral Europa en Zuidoost-Azië goed vertegenwoordigd zijn. De volledige ranglijst vind je op de website van QS Top Universities.

1. Karolinska Institutet, Zweden (87,1 punten)
2. ACTA, Nederland (85 punten)
2. University of Hong Kong, Hong Kong (85 punten)
4. University of Gothenburg, Zweden (83,8 punten)
5. University of Michigan-Ann Arbor, Verenigde Staten (83,1 punten)
6. Tokyo Medical and Dental University, Japan (82,8 punten)
7. University of Bern, Zwitserland (81,4 punten)
8. University of Zurich, Zwitserland (81,2 punten)
9. King’s College London, Verenigd Koninkrijk (80,6 punten)
9. University of California, Verenigde Staten (80,6 punten)

Beste universiteiten voor tandheelkunde van Nederland en België

Met de tweede plek op de wereldwijde ranglijst is het ACTA vanzelfsprekend ook de beste instelling van Nederland. De enige andere Nederlandse universiteit in de lijst is de Radboud Universiteit in Nijmegen, die met 66,7 punten op plek 42 (van de 70) eindigde.

In de lijst vinden we ook een Belgische universiteit. De KU Leuven heeft heel knap plek 11 weten te bemachtigen. Daarvoor waren 79,9 punten voldoende.

Onderzoeksmethode

QS Top Universities doet jaarlijks onderzoek naar de kwaliteit van Universiteiten per vakgebied. Ook de tandheelkunde (Dentistry) komt jaarlijks aan bod, met dit jaar dus een mooie plek van het Amsterdamse ACTA.

In de rangschikking kunnen punten verdient worden aan de hand van vier criteria: de reputatie onder werkgevers, de reputatie onder vakgenoten, het aantal citaties van wetenschappelijke artikelen afkomstig van de universiteit, en de ‘H-index’ (een koppeling van het aantal citaties en het aantal publicaties).

Bron:
QS Top Universities

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Vakbeurs mondhygiene 2023

De Vakbeurs Mondhygiëne: 10 juni, ’s Hertogenbosch

De 9e editie van Dé Vakbeurs Mondhygiëne zal plaatsvinden op zaterdag 10 juni 2023 in onze vertrouwde locatie 1931 congrescentrum in ’s-Hertogenbosch. Het thema van dit jaar is: Mondzorg bij de tijd. Doe mee met een workshop en bekijk nieuwe inzichten en producten op het innovatieplein.

Dé Vakbeurs Mondhygiëne is voor velen elke jaar vaste prik. Daar zijn we trots op!
De beurs heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een evenement waar ieder naar uit kijkt.

In Congrescentrum 1931 in Den Bosch creëren we een ontspannen sfeer waarbij leren, inspireren en contact met elkaar voorop staan!

Komende editie is er ruimte voor vernieuwing en aanvulling. Nieuwe inzichten en producten vindt u straks op ons innovatie plein.

Workshops

Bij de workshops is er aandacht voor hands-on en bruikbare tips voor de dagelijkse praktijk.
Naast workshops gaan we met elkaar in gesprek om van elkaar te leren in een heuse studio setting. Super spannend, maar wat een leuke ontwikkelingen.

Alle discipline in de mondzorg

Goed om te zien dat we alle disciplines in de mondzorg op de beurs ontmoeten. Praktijken die er een uitje van maken om samen kennis op te doen en in een andere omgeving met collega’s in gesprek te zijn. Oud studiegenootjes die bijkletsen en daarnaast bijscholen en de nieuwste producten bij onze exposanten komen bekijken.

Lees meer over de Vakbeurs Mondhygiëne

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
Anatomie leren zonder stinkende kadavers het kan met geplastineerde specimen

Anatomie leren zonder stinkende kadavers: het kan met geplastineerde specimen

Studenten aan de University of Nevada, Las Vegas (UNLV) School of Dental Medicine leren over de hoofd- en nekanatomie en het verband met de mondholte met behulp van geplastineerde menselijke hoofden. Zo krijgen ze de echte ervaring, zonder de geur en grauwheid van kadavers.

Overstap van kadavers

De tandheelkundeschool van UNLV is een van de weinig in de VS die is overstapt van kadavers naar geplastineerde exemplaren. Geplastineerde specimen zijn afkomstig van menselijke donoren wiens biologische weefsels zijn gepreserveerd. Door het water en vet te vervangen met uithardbaar plastic wordt het menselijk weefsel droog, niet-toxisch en geurloos, terwijl de meeste oorspronkelijke eigenschappen van het monster behouden blijven. Bekijk een foto van de geplastineerde menselijke hoofden.

Geurloos en duurzaam

Scholen zijn om verschillende redenen begonnen met het gebruiken van plastinaten in plaats van gebalsemde menselijke kadavers, die worden geconserveerd met formaldehyde. Geplastineerde exemplaren zijn geurloos, duurzaam en kunnen tientallen jaren meegaan. Hoewel kadavers een natuurlijker aanvoelende weefselstructuur hebben, kunnen ze voor maar één semester gebruikt worden.

Meerdere specimen

UNLV heeft momenteel 38 hoofden met meerdere doorsneden, twee volledige lichamen, vier ruggengraten (twee verbonden met de hersenen), zes harten en twee onderarmen. Ze worden gebruikt om eerstejaars tandheelkundestudenten de anatomie van hoofd en nek te onderwijzen. Ook worden ze ingezet tijdens neuroanatomiecursussen en in een klinisch georiënteerde anatomiecursus voor tweedejaarsstudenten. In totaal zullen ongeveer 170 studenten per jaar de exemplaren gebruiken.

Elke patiënt is anders

Omdat onder andere de kleur en het gewicht hetzelfde blijven zijn zenuwen, botten en spieren in geplastineerde specimen goed zichtbaar. Studenten kunnen nu met droge 3D-samples werken: een transformatie van het anatomische onderwijs. Virtuele leermiddelen kunnen daarnaast een effectieve aanvulling zijn, hoewel ze echte specimen niet kunnen vervangen. Elke patiënt is namelijk anders, maar de meeste virtuele weergaves zijn hetzelfde. Ook geeft het studenten niet de mogelijkheid om gewrichten, spieren of organen te mobiliseren.

Diepte van structuren

“Je kunt de monsters verplaatsen om een beter begrip te krijgen van hoe de ene structuur dieper is, maar ook meer lateraal te opzichte van een andere structuur. Dat effect kan heel moeilijk te repliceren zijn de 3D-gerenderde afbeeldingen,” zegt een assistent-professor van de school hierover.

Tijdbesparing

Een ander voegt toe: “Kadaverdissectie is superieur voor bepaalde klinische programma’s, maar geplastineerde specimen zorgen voor een tijdbesparing in de anatomie van het hoofd en de nek. Deze exemplaren gaan tientallen jaren mee.”

Bron:
UNLV 

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
CURSUS_400x230_simplifiedrestorations GC

Cursus Simplified posteriors in challenging cases met Dr. Ieva Jelisejeva, 3 & 4 maart, Leuven

GC geeft op haar moderne campus te Leuven in België een tweedaagse cursus op 3& 4 maart over Simplified posteriors in challenging cases en zal er  Deep Margin Elevation, adhesion, IDS, contact points en occlusion aan pakken.

Dr. Ieva Jelisejeva has a full time dental practice in Riga, Latvia where she uses the techniques that are taught in her continues education seminars on a daily basis to treat her patients. Her private practice focused on quality modern comprehensive care and is specialized in aesthetic adhesive restorative dentistry and fixed prosthodontics.

Majority of what we do in dentistry are direct posterior restorations. Average longetivity of resin bonded posterior restorations is 6 years. Their mechanism of failure is known: microleackage, moisture control, polimerisation shrinkage, bonding techniques, voids and bubles and postoperative sensitivity. How can we create solid foundation which lasts?  Science and clinical knowleadge leads to better understanding of adhesive protocols and materials we use in everyday dentistry.  Structurally and aestheticaly restored tooth is void free, has no postoperative sensitivity and is protected at its best. This course in details will give a practical tips for all aspects of direct composite resin restorations, inlcuding: how to achieve maximum bond strenght, how to obtain tight marginal seal, how to maintain pulp vitality and how to reduce and manage polimerisation stress.

Posterior composite restorations are dependant not only on adhesives, composites and restorative techniques. Ideal form, marginal adaptation, and proximal contact and contour are all achievable goals if proper accesories are selected.

Learning objectives:

  • Newer composite technologies, their advantages and mechanical properties
  • Adhesives-history and where we are now. Overview of adhesives. Bond strenght and how the polymerisation stress impacts hybrid layer. How to manage polymerisation stress and increase bond strenght.
  • Immediate dentin sealing
  • Deep margin elevation with composite
  • How to achieve optimal separation, tight proximal contacts, perfect contour – overview, and tips and tricks of different accesories for various clinical situations
  • How to obtain ideal occlusal form- pizza restorative technique, which helps to generate precise and correct occlusal anatomy.

 

 

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing