Schedels en computertomografie helpen tandheelkundige studenten met het leren over orofaciale botanatomie
Leren over de anatomie van de schedel is een complex en driedimensionaal onderwerp. Door gebruik te maken van echte schedels hebben studenten meer plezier in het leren over dit onderwerp, aldus een recente studie.
Beter leren met CBCT?
De auteurs vroegen zich af of studenten door middel van conusbundel computertomografie (CBCT) beter konden leren over tandheelkundige anatomie. Om dit uit te vinden namen ze de overgrote meerderheid van eerstejaars studenten tandheelkunde in Hong Kong op in hun onderzoek.
Onderzoek onder studenten in Hong Kong
De studenten waren proefpersonen in een onderzoek naar de impact van het gebruik van menselijke schedels en beeldvorming met conusbundel computertomografie (CBCT) op het onderwijs. De 64 studenten werden in acht groepen verdeeld waarna vier lesmethodes werden getest. De lesmethodes waren verschillende combinaties van CBCT, normale hoorcolleges en hoorcolleges met schedels.
Verschillende lesmethodes
De CBCT-colleges omvatten een demonstratie waarbij iemand een CBCT-apparaat gebruikte om een menselijk schedel te scannen en analyseren. Een gewoon hoorcollege bestond uit een presentatie met dertig slides terwijl studenten tijdens een schedelcollege zelf een set schedels en onderkaken ontvingen om te observeren.
Vragenlijst over leerresultaat en tevredenheid
De studenten moesten na de lessen een multiplechoicevragenlijst invullen over hun objectieve leerresultaten en een questionnaire beantwoorden over hun subjectieve tevredenheid. Verschillende statistische tests werden gebruikt om de resultaten te analyseren.
Methode geen invloed op leerresultaat
Uit de resultaten bleek dat lesmethode geen invloed had op het leerresultaat hoewel studenten het idee hadden meer te leren door schedels te bestuderen. Hoorcolleges met schedel na een CBCT-demonstratie kregen de hoogste score op het gebied van leerervaring. Deze studenten presteerden echter niet het beste in een toets over hun kennis – 8.7 procentpunt slechter dan degenen die een CBCT-demonstratie na een normaal college hadden gevolgd.
In het Anatomical Sciences Education zeggen de auteurs: “Vergeleken met een conventionele lezing, kan het gebruik van schedels een betere betrokkenheid hebben verkregen, wat leidde tot grotere algehele tevredenheid. Het bieden van een praktische ervaring met echt biologisch materiaal kan aantrekkelijker zijn omdat het dichter bij een echte patiënt staat en de interesse voor details kan stimuleren.”