6 tips om te besparen op uw boekhoudkosten

berekenen - premie

Aan uw accountant of administrateur bent u jaarlijks een aardig bedrag kwijt. Wilt u op die post besparen? Met heldere afspraken houdt u de regie en de kosten in eigen hand.

1. Vraag om een offerte
Doe net zoals bij de loodgieter: zeg van tevoren precies wat de bedoeling is en wat u van de ander verwacht. Maak concrete afspraken en zet deze op papier. Vraag altijd om een gespecificeerde offerte.

2. Spreek vaste bedragen af
Voor terugkerende handelingen kunt u een vast bedrag afspreken. Denk aan de jaarcijfers, de loonadministratie en de aangifte loonbelasting. Ook bij een adviesvraag is het raadzaam een offerte aan te vragen. Hierin zijn de werkzaamheden, het eindresultaat en eventueel meerwerk opgenomen.

3. Vraag om een urenspecificatie
Lees de algemene voorwaarden goed door. Een kantoor dat is aangesloten bij de beroepsgroep, kan de werkzaamheden zonder problemen specificeren. Dit doen zij op basis van een urenadministratie. Grote en middelgrote kantoren kunnen hier rigide in zijn: elk telefoontje wordt geregistreerd en gefactureerd.

4. Kijk wat u zelf kunt doen
Uw accountant kan u helpen bij het opzetten van een goede financiële administratie. Een online boekhoudpakket is een prima optie. U voert alles zelf in, uw accountant checkt de gegevens en een tussentijdse evaluatie is een stuk gemakkelijker. Bepaal altijd vooraf wat u zelf doet en wat u uitbesteedt.

5. Kies een passend kantoor
Voor een startende tandarts/mondhygiënist is ‘de boekhouder om de hoek’ vaak een betaalbare oplossing. Groeit uw praktijk of wilt u iemand met meer fiscale bagage, dan is een administratiekantoor de juiste keuze. Als uw winst rond de 2 ton ligt en u de overstap maakt naar een bv, is een registeraccountant (RA-accountant) interessant.

Kijk verder of het persoonlijk en professioneel klikt. Waar ligt de expertise van de adviseur? Kent hij de dentale branche? Hoe groot zijn de andere klanten?

6. Onderneem actie als u klachten heeft
Bent u het oneens met de hoogte van een factuur? Neem dan de volgende stappen:

Maak uw klacht kenbaar bij het kantoor en vraag om een specificatie van de werkzaamheden. Bent u nog niet tevreden, ga dan een gesprek aan en geef een duidelijke toelichting op uw klacht. Blijft het geschil bestaan, volg dan de klachtenprocedure bij de beroepsorganisatie.

Bron:
De Zaak
.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *