Hoe krijg ik een compliment van mijn patiënt?

Kent u dat? U heeft zich helemaal uitgesloven op die brug, kroon, vulling of initiële therapie. De patiënt loopt de deur uit en zegt nog net “Doei”. En dat was het…Blijkbaar bedankt een patiënt u niet voor de kwaliteit van uw werk. Maar waarvoor dan wel? Lees de  praktische tips.

Wees beleefd
Stelt u beleefdheid op prijs? Wees dan ook zelf beleefd. Gedrag roept gedrag op. Dus houd de deur open voor uw patiënt, schut zijn hand en heet hem welkom in uw behandelruimte.

Loopt u uit?
Bied uw patiënt een kopje koffie of thee aan. 



Toon belangstelling
Vraag uw patiënt hoe het met hem gaat. Hoe was z’n vakantie of vraag hoe het met z’n kinderen gaat. Luister goed naar zijn antwoord en laat ook zien dat u luistert.

Vraag of er klachten zijn
Vraag of er nog klachten waren na de vorige behandeling en of er nog vragen zijn.

Andere wensen of bijzonderheden?
Vraag of er nog andere klachten of wensen zijn en of er nog bijzonderheden zijn met betrekking tot de gezondheid.

Toon begrip
Als er problemen zijn met de gezondheid, vraag dan ook eens naar het mentale effect wat dit voor de patiënt heeft. Toon begrip en vraag door.

Geef duidelijkheid
Kondig aan wat u gaat doen en vraag de goedkeuring van de patiënt.

Andere behandelaar
Wanneer de patiënt vervolgens door uw collega zal worden behandeld, leg dan uit waarom, wie dit is en wat zijn taken zijn in de praktijk.

Comfort voor de patiënt
Zorg ervoor dat uw patiënt zo comfortabel mogelijk ligt. Vraag hier naar.

Vraag tijdens de behandeling hoe het gaat 

Dep druppels af
Mocht de patiënt een nat gezicht of nek krijgen, dep dit dan af. Wees voorzichtig met eventuele make-up. 

Vraag de patiënt of hij tussendoor even wil spoelen

Interesse in instructie?
Als u een instructie wilt geven, vraag of de patiënt interesse heeft. 

Vraag na de behandeling of er nog vragen zijn 

Geef een passende folder en monstertjes mee 

Afsluiting
Sluit de behandeling af door een hand te geven en vertel wanneer u de patiënt graag wilt terug zien. 

Nazorg
Bel de patiënt op na een heftige behandeling om te vragen hoe het met hem gaat.


Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *