Marketing en PR: geen vieze woorden!

online - communicatie

Als u een eigen praktijk start, zult u niet meteen aan marketing denken. U wilt gewoon goed kunnen werken in uw praktijk. Maar hoe weet uw patiënt dat u ook de beste kwaliteit levert?

In Amerika is het heel normaal dat praktijken aan marketing doen. Google op dentist en de gratis behandelingen vliegen u om de oren.

Onze regering heeft besloten dat de zorg een markt is. Of u nu wilt of niet; u zult transparant moeten worden, u zult zich moeten gaan onderscheiden van uw buurman. U wordt gedwongen een website te (laten) maken. Maar hoe gooit u zichzelf in de verkoop zonder dat het smakeloos wordt? Een goede PR is het halve werk.

Wat is PR en hoe verkrijgt u die?
Simpel gezegd is dit het vermogen om uw verhaal in de kranten, tijdschriften, vakbladen, radio, televisie en in andere media te krijgen. Publiciteit biedt de mogelijkheid om uw expertise tentoon te stellen. In de krant staan met een artikel of een interview is een manier om geloofwaardigheid te vergroten: alles wat in de krant staat, is waar, denkt de consument. Het geeft u de status van een professional, u komt over als een expert op uw vakgebied. Door het creëren van naamsbekendheid en media-aandacht kan uw patiëntenbestand een flinke boost krijgen.
PR omvat onder meer nieuwsbrieven, brochures, boekjes, folders en hand-outs.

Persbericht
De meeste mensen openen de deur van de media door middel van een persbericht. Dit is een document dat een nieuwsfeit bevat. In de eerste alinea moeten de vijf W’s en die ene H duidelijk zijn: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De essentie van het verhaal dus.
Een truc om er achter te komen wat dat precies is, is de ‘moedertruc’. Als u uw moeder in één zin zou moeten vertellen waar het verhaal over gaat, wat zou u dan zeggen? De taal die u gebruikt moet zonder vaktaal zijn. Gebruik bijvoorbeeld ‘gaatjes’ in plaats van cariës.
Zorg ervoor dat uw artikel over uw praktijk nieuwswaarde heeft. Vertel geen dingen die allang bekend zijn, maar die echt nieuw, bijzonder en interessant zijn. Houdt er rekening mee dat uw verhaal niet in zijn geheel zal worden gepubliceerd. Denk er dus aan om het belangrijkste deel aan het begin van het artikel te vertellen. Zorg ook voor een scherpe en opvallende foto.

TIPS:

  • Kranten werken vaak met websites waar de artikelen vroegtijdig gepubliceerd worden. Kopieer de link en verspreidt die via de social media.
  • Nodig de pers uit; als er een fotograaf of interviewer speciaal naar u toe komt, is de kans dat het daadwerkelijk wordt gepubliceerd groter.
  • Vrijwilligerswerk zal eerder gepubliceerd worden.

Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief aan uw patiënten kunt u eenvoudig via de mail verzenden. Hierin kunt de meest recente informatie over bijvoorbeeld tandheelkundige preventie kwijt. Richt u zich op informatie die voor uw patiënt interessant is. Bijvoorbeeld de invloed van medicijnen op de mond.
De nieuwsbrief moet de juiste uitstraling hebben. Zorg voor eenvoudige en beleefde taal. Spelfouten zijn not done. Vergeet niet dat de patiënt geen vriend is maar een kritische, zeer geïnformeerde patiënt die weinig tijd heeft voor blabla. Laat daarom de nieuwsbrief altijd checken door uw partner en/of familie.

Zorgkaartnederland.nl
Tegenwoordig hebben we Zorgkaartnederland.nl. Een gevaarlijk medium, want er hoeft maar één ontevreden patiënt tijdens uw avonddienst te zijn geweest en u heeft een dikke onvoldoende aan uw broek hangen… Men is namelijk meer geneigd om gerucht te geven aan slechte ervaringen dan aan goede. Andere (potentiële) patiënten googlen uw naam en zien al snel uw slechte prestatie. Maar u kunt het ook omdraaien: u kunt uw patiënten juist uitnodigen op deze site en u een waardering laten geven. Wanneer u dit zelf vraagt, heeft u een aanzienlijk grotere kans op positieve feedback dan wanneer u maar een beetje gaat zitten afwachten waar het heen zal gaan.

Foursquare.com
Op Foursquare.com kunt u uw praktijk aanmelden als spot. Mensen met een smartphone kunnen inloggen als zij uw praktijk bezoeken. Vervolgens verschijnt op hun social media dat zij op dat moment bij u zijn. Dit is dus gratis reclame!

Netjes en modern
Uw wachtkamer is het visitekaartje van uw praktijk. Een nette en moderne wachtkamer straalt uit dat u een nette en moderne mondzorger bent. U zou zelfs hier een televisie kunnen plaatsen waar u films op laat afdraaien. Dit kunnen instructies zijn, uitleg over de DPSI-score of een verfilming van uw werkwijze. Voor voorbeelden kunt u op YouTube video’s vinden van DentalView.

Als laatste tip is het natuurlijk bijzonder belangrijk dat u zelf netjes voor de dag komt. Een mondzorger met slechte adem is uiteraard de slechtste reclame die er maar is. Zorg dus voor een verzorgd uiterlijk en een glimlach op uw gezicht!

Bronnen:
Tijdschrift voor de California Dental Association (juli 1998)
Eigen ervaringen
YouTube
Video’s van Catan

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *