belastingtarieven

Wijzigingen belastingtarieven per 1 januari 2017

Op 20 december 2016 is het Belastingplan 2017 aangenomen door de Eerste Kamer. Een overzicht van de wijziging in de belastingtarieven per 1 januari 2017.

Eindejaarsbericht
Het ministerie van Financiën heeft een eindejaarsbericht opgesteld met daarin de belangrijkste (cijfermatige) wijzigingen van de rijksbelastingen ter ingang van het nieuwe jaar. Zo zullen uitgaven voor specifieke zorgkosten slechts in aanmerking komen voor aftrek op het moment dat deze boven een inkomensdrempel van €7.586 komen. Dit is €23 hoger dan afgelopen jaar.

Het complete eindejaarsbericht kan gevonden worden in deze pdf.

Bron: Rijksoverheid

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
daling

Percentage overstappers van zorgverzekering iets gedaald

Dit jaar zijn er 1.04 miljoen verzekerden overgestapt naar een nieuwe zorgverzekeraar. Het percentage overstappers is hiermee voorlopig vastgesteld op 6,1 procent. Dit meldde Vektis, de informatiedatabank van zorgverzekeraars.

Lager opstappercentage
De 6,1 procent van 2017 lijkt lager uit te vallen dan voorgaande jaren. Het definitieve overstappercentage van 2016 was namelijk 6,3 procent en in 2015 was dit 6,8 procent.

Voorlopig percentage
Onlangs maakte voorzitter André Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland deze cijfers bekend tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Het voorlopige percentage is gebaseerd op de momenteel beschikbare en bekende overstapinformatie bij de zorgverzekeraars. In februari volgt het definitieve percentage.

Bron: Vektis

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen
overtuigen

Overtuigen, hoe doe je dat?

Pacelle van Goethem, een autoriteit op het gebied van overtuigen, stem en invloed, sprak tijdens het congres Klantpasta over overtuigingskracht. Hoe je mensen iets kunt laten doen wat jij wilt zonder er verder over na te denken.

Pacelle maakte echt een entree door pontificaal de rode loper te nemen en van achteruit de zaal naar voren te lopen als ware het de koningin. Ze had zelfs een blauwe jurk aan maar dan zonder sleep. We deden zomaar wat ze vroeg. Waarom deden we dat eigenlijk? Pacelle onthulde haar geheim over overtuigingskracht.

Anderen mee krijgen
We hebben allemaal wel eens een goed idee gehad waarvoor je anderen niet mee kreeg. Sommige mensen praten over een idee te abstract of zijn te bescheiden. Ze komen met ideeën die buiten de box liggen. Er zijn ook mensen die uit hun nek kletsen maar bij wie het heel verleidelijk is om toch zomaar met ze in zee te gaan. Wat doen deze mensen om overtuigend te zijn en wat kunnen degenen die hun idee niet aan de man van hen leren? Dat wilde Pacelle ons leren tijdens het congres Klantpasta.

Accent
Allereerst moesten we onze ogen sluiten en zei Pacelle drie keer dezelfde zin. De laatste zin sprak ze op z’n Twents uit. Van je accent kun je handig gebruik maken door hem soms wat zwaarder aan te zetten. Mensen reageren dan anders op je. Mensen denken dezelfde dingen bij een bepaald stemgeluid. “Zo zal een Twents accent betrouwbaar overkomen, een Limburgs accent heel lief terwijl Amsterdams snauwerig klinkt”, zei Pacelle.

Strategieën
Pacelle haalde een man die een 3 weken oude dochter heeft op het podium en vroeg hem of zijn dochter al kan overtuigen. “Ja, door te brullen”, antwoordde de man.  Ze zal al snel leren dat ze verschillende huiltjes kan gaan opzetten om precies haar zin te krijgen.
Pacelle heeft eens aan een 8-jarig meisje gevraagd wat ze doet om een ijsje te krijgen van haar vader. Ze hoefde hier totaal niet over na te denken. “Oh, ik vraag het gewoon een paar keer en dan ga ik heel lief kijken en wapperen met m’n wimpers.” Onze identiteit is niks anders dan een heel set strategieën die ooit hebben gewerkt op onze ouders en later op leeftijdgenoten. Dit gebruiken we ook bij onze patiënten: alles wat we ooit hebben uitgeprobeerd als strategie en bleek te helpen.

Autoriteit
Nederlanders zijn het meest autoriteitkritische volk ter wereld. Voor wij iemand als autoriteit serieus nemen moet hij wel van hele goede huize komen. We denken al snel “dat zullen we nog wel zien of hij er zoveel van afweet”. Maar ook voor Nederlanders geldt: Als wij iemand als autoriteit zien dan worden we volgzaam. Dit geldt ook voor onze patiënten. Allereerst is het belangrijk dat mensen eerst tot rust komen zodat ze openstaan voor wat je zegt als je ze wilt overtuigen.

Stijlen van overtuigen
Een onderzoek waarbij mensen die kunnen overtuigen werden geobserveerd, maakte onderscheid tussen drie stijlen van overtuigen:

  • Autoriteit
  • Vriend
  • Voorbeeld

Bij een autoriteit moet men denken aan de koningin, mondhygiënist,  tandarts en arts. Bij hen nemen mensen zomaar wat ze zeggen als waarheid aan. Het zijn mensen die veel kennis hebben. Bill Clinton heeft de stijl ‘vriend’. Het zijn mensen die we sympathiek vinden.  In de categorie ‘Voorbeeld’ vind je mensen die we cool vinden zoals de heren van Top Gear. Zij kunnen buiten de box denken, bedenken bijvoorbeeld steeds nieuwe manieren om klanten aan te trekken.

Die stijlen kan men op twee manieren verdienen, namelijk bij de eerste indruk en bij de tweede indruk. De eerste indruk zegt wat over je charisma, je uitstraling. Dan ga je puur af op zaken als kleding, op stijl en op stemgeluid. De tweede indruk is hoe je iemand echt kent. Om er achter te komen welke stijl aan jou kleeft, zou je mensen die jou wel en niet kennen eens kunnen vragen welke ze vinden dat bij je past.

Reclames maken handig gebruik van deze stijlen. Zo worden bij tandpastareclames bekende mensen gebruikt als voorbeeld, onderzoekers als autoriteit of een heel gezellig gezin als ‘vriend’. Elke stijl heeft wel zijn voor- en nadelen. Als mensen je zien als autoriteit is het nadeel dat er afstand is tussen jou en de ander. Patiënten zullen je geen vragen durven te stellen. Als je alleen maar gezien wordt als kundig dan ben je inwisselbaar. Het is verstandig om dan meer ‘vriend’ te worden, iets wat je uniek zal maken. Maar mensen die aardig worden gevonden en dus de stijl ‘vriend’ hebben, worden vaak minder serieus genomen. Als voorbeeld word je onthouden, maar het nadeel is dat als je te ver buiten de box ligt, mensen je niet meer kunnen volgen, je uitlachen of jaloers op je zijn. Dat creëert afstand. Je bent maximaal overtuigend als je de drie stijlen hanteert.

Wees als een koning(in): Praat laag, beweeg langzaam en glimlach.
De uitsmijter was deze tip waarmee je anderen op eenvoudige wijze kunt overtuigen en zelfs verleiden. De tip waarvan ooit iemand zei: “Als ik dit 10 jaar eerder wist dan had ik nu het dubbele verdiend.”

Het is gemakkelijker om te praten als koning(in), er is meer contact, je spreekt heldere taal zodat de ander de inhoud goed kan horen. Je wordt dan als autoriteit gezien en het helpt je te ontspannen.

pacalle-van-goethem

Toch is het onder stress zeker niet eenvoudig om stijlen in te zetten: vaak gaat men dan juist knechtengedrag vertonen. Vluchten, vechten en bevriezen zijn knechtengedrag. Als je als tandarts of mondhygiënist je zenuwachtig gaat gedragen dan wordt je niet als autoriteit gezien en wordt de patiënt ook zenuwachtig. Dus doe alsof je je thuis voelt.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist voor dental INFO, tijdens de presentatie van Pacelle van Goethem bij Klantpasta.

Lees meer over: Management, Ondernemen

Tips voor de tandarts en mondhygiënist om fit te blijven

Personal trainer James Tang geeft tips om uw eigen op maat gemaakte workout schema te maken zodat u in vorm blijft.

SMART doelen
James benadrukt het belang van SMART doelen. Dit houd in dat uw doel specifiek, meetbaar, bereikbaar, realistisch en met het oog op een tijdsframe moet zijn. Het is bijvoorbeeld handig om uw BMI-index of gewicht te meten zodat u uw vooruitgang kunt zien.

Opwarmen
Opwarmen is essentieel voor een goede workout sessie. Het helpt met het op gang te krijgen van je hartslag, mobiliseren van je gewrichten en om je psychologisch klaar te maken voor de workout. U kunt in uw opwarming stretchen en de oefeningen uit uw planning alvast met een lager gewicht uitvoeren.

Herhalingen
Voor het bepalen van het aantal herhalingen is het belangrijk dat u kijkt welk gewicht u aan kunt. Als u tien herhalingen wilt uitvoeren moet u het gewicht vinden waarbij u dit succesvol tien keer kunt doen maar dat de elfde keer al te moeilijk wordt. Hoe u dit het beste kunt bepalen, hangt af van wat u wilt bereiken. Een aantal bekende doelen zijn het verbeteren van het uithoudingsvermogen van spieren, spiergrootte en kracht.

resistance exercise continuum

Vergrootte versie van het schema

Als uw doel is om sterker te worden kunt u het beste kiezen voor zware gewichten met weinig herhaling maar als het gaat om uithoudingsvermogen is het weer beter om veel herhalingen te doen met een lager gewicht. Een effectieve training moet uw verwachtingen goed reflecteren. Onderstaande tabel kan ook gebruikt worden  om uw schema te bepalen.

training schema

De intensiteit van de gewichten kunt u bepalen door het percentage van uw 1RM te gebruiken. Waarbij 1RM staat voor het maximale gewicht dat u een keer kan liften en 6RM voor het maximaal te liften gewicht als u dit zes keer doet.

Beginners moeten streven naar het ontwikkelen van spiervermogen en kunnen het beste beginnen met twee sessies per week. Als u wat meer ervaren bent, kunt u specifiekere doelen stellen die ook meer training eisen. Daarvoor is het wel belangrijk dat u eerst een goede basis en techniek beheerst. Elke vier tot acht weken kunt u met uw trainer uw programma aanpassen zodat u progressie blijft maken. Als u dit niet doet gaat uw lichaam eraan wennen en komt u niet verder.

Daarnaast benadrukt James Tang het belang van een goede cool down. Na elke sessie moet u eerst goed afkoelen en stretchen.

Bron:
James Tang, Dentistry.co.uk

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
tuchtrecht

Tuchtrecht: waarschuwing tandarts uitvoering behandeling zonder overleg

Onlangs kreeg een tandarts via tuchtrecht een waarschuwing vanwege het uitvoeren van een behandeling zonder een goede uitleg voorafgaand en daarbij behorende toestemming van de patiënt.

Klacht
De patiënt verwijt de tandarts dat drie gaatjes zijn gevuld zonder cariës weg te halen en zonder te boren. Daarnaast is de blijvende kies met roze glasionomeer gevuld zonder overleg en zonder toestemming van de patiënt.

Beoordeling
Aan de hand van de röntgenfoto’s is door het tuchtcollege vastgesteld dat drie elementen wel geboord zijn alvorens deze gevuld werden. Uit de foto’s blijkt ook dat er geen sprake is van cariës onder de vullingen bij twee van de drie elementen. Echter was bij het derde element wel een lichte schaduw te zien die mogelijk zou kunnen duiden op cariës, maar dit is niet met zekerheid vast te stellen.

In dit laatste geval kan de behandelaar kiezen voor een benadering waarbij schade aan de tandzenuw wordt vermeden. Een mogelijke behandeling kan dan zijn om enig carieus weefsel achter te laten in het element en het restant door middel van een vulling in te kapselen. Uit de foto’s blijkt dat het element behoorlijk beschadigd is geweest, en dat een wortelkanaalbehandeling een andere mogelijkheid zou zijn geweest. Gezien de omstandigheden zoals de leeftijd en de ernstige angst van de patiënt voor de tandarts en het ingrijpende alternatief, is de keuze om te kiezen voor de behandeling waarbij enig carieus weefsel zou achterblijven, verantwoord geweest. Of de cariës in de loop van de tijd ernstiger is geworden, kan niet worden vastgesteld.

De tandarts heeft tevens besloten een kies met roze glasionomeer te vullen omdat er sprake was van een diepe caviteit en glasionomeer fluoride afgeeft en minder agressief is voor de pulpa. Daarmee wilde de tandarts dus zenuwklachten voorkomen bij de patiënt.

Niet besproken
Het is gebleken dat vooraf met de patiënt niet besproken is dat de tandarts roze glasionomeer wilde toepassen bij deze kies en dat de patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven. Ook al had de tandarts redenen om glasionomeer toe te passen bij de volwassen kies, was het ook een mogelijkheid om neutrale kleur te kiezen, volgens het Tuchtcollege.

Beslissing
Het Tuchtcollege heeft besloten tot een waarschuwing aan de tandarts en geen verdere maatregelen. Immers, een goede uitleg voorafgaande aan de behandeling en daarbij behorende toestemming zijn kernwaarden die altijd gevolgd dienen te worden.

Bekijk de uitspraak

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

Wijziging tarieven 2017

De Nederlandse zorgautoriteit (NZa) heeft de maximale tandheelkundige tarieven voor 2017 vastgesteld. De wijzigingen in de nieuwe beleidsregels zijn in overleg met de bracheorganisaties tot aangebracht, dat duidt de NZa aan in de begeleidende brief.

De ANT geeft echter te kennen dat ondanks dat er overleg heeft plaatsgevonden, dit niet betekent dat zij met alle wijzigingen van de NZa akkoord is gegaan. De ANT geeft aan dat niet al hun belangrijke wijzigingsvoorstellen zijn aangenomen, zoals de keuzemogelijkheid voor innovatieve tandheelkunde die duidelijk niet leverbaar is met de huidige op gemiddelden gebaseerde tarieven voor de consument.

Indexaties
De NZa heeft de tarieven van 2016 geïndexeerd voor januari tot en met december 2017. De indexaties voor de algemene mondzorg kwamen neer op 1,77%, voor implantologie op 2,14% en voor orthodontie op 1,83%. De nieuwe tarieven gaan per 1 januari 2017 in.

Bron:

NZa en ANT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
spiegelinformatie

Spiegelinformatie voor tandartsen als pilot

Het Zilveren Kruis heeft 100 tandartsen voorzien met spiegelinformatie, bij wijze van een pilot. Aan de hand van deze spiegelinformatie kunnen tandartsen hun declaratiegedrag vergelijken met dat van andere praktijken.

Gekozen tandartsen
Onder de 100 tandartsen die de spiegelinformatie hebben ontvangen bevinden zich de 50 praktijken die het meest gedeclareerd hebben, en de 50 praktijken die dit het minst hebben gedaan. De ervaringen van deze praktijken zullen gaan worden gebruikt om de spiegelinformatie verder te ontwikkelen.

Verdere ontwikkeling
Al eerder hebben de KNMT en het Zilveren Kruis overlegt over de eventuele mogelijkheden en vervolgstappen binnen de ontwikkeling van spiegelinformatie.

Bron:  ANT & KNMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
verbannen

Het correctiegesprek in 6 stappen

Het correctiegesprek kan u helpen om ongewenst gedrag uit de praktijk te verbannen. Deze 6 stappen helpen u bij het voeren van een dergelijk gesprek.

Video door Anna Berends van Loenen. 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Thema A-Z, Video

Samenwerkingsvormen voor tandartsen

De ANT heeft in samenwerking met advocatenkantoor KBS een overzicht gemaakt van mogelijke samenwerkingsvormen in de mondzorg. De beroepsvereniging wil daarmee de twijfels en vragen onder tandartsen over de wet DBA wegnemen.

Sinds de invoering van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) stromen de vragen van praktijkhouders en tandartsen zonder praktijk binnen bij de beroepsvereniging. Voor veel leden is het immers niet meer duidelijk wat nu de beste, wettelijke toegestane samenwerkingsvorm is zonder het risico op verlies ondernemerschap, boetes en naheffingen.

Uitstel, geen afstel
Ook in andere branches heeft de wet DBA veel onrust gecreëerd. Genoeg reden voor staatssecretaris Wiebes van Financiën om handhaving van de Wet DBA uit te stellen tot 1 januari 2018. Opschorting betekent echter alleen dat tandartsen en praktijkhouders langer de tijd hebben om hun contractuele relatie in orde te maken. Van afstel is geen sprake; ze zullen alsnog op zoek moeten naar de beste samenwerkingsvorm.

Met de Notitie Samenwerkingsvormen, opgesteld in samenwerking met advocatenkantoor KBS, wil de ANT inzicht geven in de voor- en nadelen van de verschillende samenwerkingsvormen, zoals een maatschap, overeenkomst van opdracht met een zzp’er, een arbeidsovereenkomst en een zzp-maatschap.

Ondernemerscheck
Na een recente gerechtelijke uitspraak zijn er ook veel vragen gekomen over het feit of een tandarts zzp’er met één opdrachtgever wel gezien kan worden als een ondernemer. De belastingdienst heeft voor dit soort vragen een handige checklist ontwikkeld. Uit de checklist volgt dat indien aan alle andere voorwaarden wordt voldaan, een zzp’er met geringe investeringen en één opdrachtgever ook gezien wordt als ondernemer.

Zzp-maatschap
De laatste, de zzp-maatschap, is een slimme, relatief nieuwe samenwerkingsvariant tussen een praktijkhouder met een tandheelkundig bedrijf van tandartsen. Tandartsen zonder eigen praktijk vormen gezamenlijk een maatschap, met als doel het voor gezamenlijk rekening en risico verrichten van tandheelkundige diensten in opdracht van tandartsen. De maatschap wordt door de praktijkhouder gecontracteerd voor het uitvoeren van tandheelkundige behandelingen bij patiënten van de praktijkhouder. De maatschap mag zelf bepalen welke tandarts de behandelingen namens de maatschap verricht. Ook de verantwoordelijkheid voor het juist uitvoeren van de opdracht rust bij de maatschap. De vergoeding die de maatschap ontvangt, is veelal gebaseerd op een percentage van de omzet en de maatschap verdeelt de omzet onderling volgens een afgesproken verdeelsleutel.

Bron:
ANT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Personeel, ZZP-er
wkkgz

Wkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij

Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.

De wet Wkkgz vervangt 2 wetten op dit gebied: Kwaliteitswet zorginstellingen (KWZ) en Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz). De wet wordt gefaseerd ingevoerd en vanaf 1 januari 2016 tot 1 januari 2017 jaar moet u de volgende zaken geregeld hebben:

Per 1 januari 2016

  1. Informatierecht
    De patiënt heeft recht op informatie over prestaties van zorgaanbieders, zodat een goede keuze gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld over hoe vaak een tandarts een bepaalde behandeling heeft uitgevoerd.
  2. Meldingsplicht
    Calamiteiten moeten gemeld worden aan de patiënt en de IGZ en opgenomen worden in het dossier.
  3. Vergewisplicht
    De praktijkhouder moet referenties checken van nieuwe medewerkers en indien u kwetsbare patiëntengroepen behandelt, moet de nieuwe medewerker ook een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aanvragen.
  4. Ontslag
    Ontslag van een zorgverlener moet, indien het ontslag plaatsvindt wegens disfunctioneren, gemeld worden bij de IGZ.

Per 1 juli 2016

Incidentenmeldingsplicht
Incidenten moeten gemeld worden via het anonieme systeem Veilig Incidenten Melding (VIM) met de functie om ervan te leren.
Lees ook: Veilig incidenten melden

Per 1 januari 2017

Klachten en geschillenregeling
U dient een laagdrempelige klachtenregeling te hebben die aan de volgende voorwaarden voldoet:
• Klachten dienen schriftelijk afgehandeld te worden.
• Klachten moet u transparant en informeel afwikkelen.
• De klager moet bijgestaan worden door een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
• U moet binnen 6 weken de klacht behandelen.
• U dient aangesloten te zijn bij een erkende geschillen instantie.

Oorspronkelijk moesten zorgverleners per 1 januari bij samenwerking met andere zorgverleners (bijvoorbeeld met andere ZZP’ers) ook een schriftelijke overeenkomst hebben waarin staat hoe men de kwaliteit van zorg borgt. Echter, nu de handhaving van de Wet DBA uitgesteld is tot 1 januari 2018, betekent dit dat u als tandarts en praktijkhouder langer de tijd hebt om de contractuele relatie in orde te maken. Van afstel is echter geen sprake; u zult alsnog op zoek moeten naar de beste samenwerkingsvorm.

Bekijk ook de video De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Door:
Ing. Petra van der Zwan

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ondernemen, Wet- en regelgeving, Wkkgz
WhatsApp gebruiken voor werk, wel of niet verstandig?

WhatsApp gebruiken voor werk, wel of niet verstandig?

De vraag of het gebruiken van WhatsApp voor werk gerelateerde zaken verstandig is speelt onder veel zorgverleners. Berend de Vries, adviseur in informatiebeveiliging, zocht dit uit.

Versleuteling berichten
De website van WhatsApp claimt dat de berichten die u stuurt volledig versleuteld zijn, ook wel als end-to-end encryptie omschreven. Dat wil zeggen dat alleen u en de zender toegang tot het bericht hebben. In de beveiligingskringen wordt deze encryptie gezien als zeer sterk. Ogenschijnlijk zouden er dus weinig redenen zijn om u zorgen te maken over de verspreiding van gevoelige gegevens, echter is er toch genoeg reden om kritisch te zijn.

Kritiek
Ten eerste is WhatsApp een Amerikaans bedrijf. Gegevens die op de website staan hoeven niet per se te kloppen en kunnen een marketing truc zijn. Verder heeft de Amerikaanse overheid andere ideeën over het begrip privacy dan de Europese overheid.

Ten tweede is het niet mogelijk om te controleren of WhatsApp zelf niet toch een manier heeft om toegang tot je berichten te krijgen. Dit betekent dat u, indien noodzakelijk, niet kunt aantonen dat u er alles aan heeft gedaan om persoonlijke berichten te beschermen. Praktisch noch juridisch heeft u dan geen poot om op te staan. De beroepsverenging van artsen KNMG adviseert hierdoor dan ook om de beveiliging niet te vertrouwen.

Ten slotte deelt WhatsApp uw gegevens met zijn moedermaatschappij Facebook. Dingen als met wie u appt, hoe vaak en locatiegegevens zijn allemaal blootgesteld. Facebook gebruikt uw gegevens onder andere voor marketingdoeleinden maar deze big data kunnen veel gevoelige informatie bevatten. U zou de gegevens delen functie kunnen uitzetten maar of dat werkt blijft de vraag.

Kortom, het risico dat gegevens verspreid kunnen worden is te groot en is de controle die u hierover heeft te laag. Verder kunt u er nooit zeker van zijn of WhatsApp de waarheid vertelt. Om deze redenen kunt u WhatsApp voor werkzaken het beste achterwege laten en een ander berichtenprogramma gebruiken.

Bron:
Berend de Vries, Zorgvisie

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Tand - gaatje - tandarts

Europees parlement wil amalgaam verbod in 2022

In oktober vond de stemming over maatregelen voor een verordening van kwik plaats in de Commissie Milieubeheer en Volksgezondheid (ENVI) van het Europees Parlement. Hier werd een compromis over het toekomstige gebruik van amalgaam aangenomen.

Verbod
Amalgaamvullingen worden in de loop van 2017 verboden voor kinderen en zwangere vrouwen. Vanaf 2022 komt er een verbod op het gebruik van amalgaam bij de tandarts. Na deze datum kan amalgaam enkel in medisch noodzakelijk en uitzonderlijke gevallen gebruikt worden.

Nog niet voltooid
Het wetgevend proces is echter nog niet voltooid. Parallel aan de beraadslagingen van het Europees Parlement, vinden ook beraadslagingen van de Raad van de Europese Commissie plaats. Er is echter nog geen meerderheid voor het langzaam afschaffen van amalgaam. Op verzoek van de ENVI volgt er binnenkort een zogenaamde “trialoog” met de Raad en de Europese Commissie om het wetgevingsproces af te ronden.

Niet overal amalgaam
Er zijn in totaal negen EU-lidstaten waar er geen wettelijke verplichting is voor het gebruik van kwik in amalgaam. Zij zijn dan ook niet blij met de verordening van amalgaamvullingen. De Commissie schat dat momenteel een kwart van alle tandheelkundige praktijken in de EU geen amalgaam gebruikt.
In verschillende Europese landen, waaronder Zweden, Duitsland en Frankrijk, is het gebruik van kwikvullingen door de tandarts al sterk beperkt of zelfs verboden.

Bron: ZWP-online.info en Europees parlementslid Ivo Belet

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
arbeidsovereenkomst

Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd in de mondzorg

Veel tandartspraktijken kiezen ervoor om hun werknemers niet gelijk een vast contract aan te bieden maar kiezen voor een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.  Wat zijn de mogelijkheden en verplichtingen die bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd spelen?

Veel tandartspraktijken kiezen ervoor om hun werknemers niet gelijk een vast contract aan te bieden. In plaats daarvan wordt veelal een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd overeengekomen, die na verloop van een bepaalde tijdsduur automatisch (van rechtswege) eindigt. Zo kan eerst gedurende een beperkte periode gekeken worden of de werknemer geschikt is voor de functie, alvorens langdurige verplichtingen worden aangegaan. Het is alleen niet mogelijk om onbeperkt arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te gaan. Bovendien moet u de betreffende werknemer een maand voor het einde van de overeenkomst laten weten of u de arbeidsovereenkomst voort wilt zetten. In dit artikel bespreken wij de mogelijkheden en verplichtingen die bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd spelen.

Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd
U mag een werknemer maximaal drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aanbieden, waarbij de totale duur van het dienstverband niet meer dan twee jaren mag zijn. Indien deze periode of het aantal arbeidsovereenkomsten overschreden wordt, dan verkrijgt de werknemer automatisch een vast contract. Als u bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst van de werknemer voor de derde maal (ongeacht de lengte van het dienstverband) verlengt, of na de eerste arbeidsovereenkomst met een looptijd van anderhalf jaar nogmaals voor een jaar een arbeidsovereenkomst aanbiedt, dan verkrijgt de werknemer op het moment van verlenging van rechtswege een vast contract.

Het is zaak om, indien u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd overeenkomt, duidelijk in de arbeidsovereenkomst op te nemen wanneer deze van rechtswege eindigt. Ook een bepaling in de arbeidsovereenkomst waarin staat dat de werknemer bij goed functioneren na afloop van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een vast contract zal verkrijgen, heeft – indien u niet uitdrukkelijk schriftelijk met de werknemer anders overeenkomt – bij verlenging ten gevolge dat de werknemer een vast contract verkrijgt.

Dit was bijvoorbeeld ook het geval bij een uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch van 17 maart 2016. In de arbeidsovereenkomst was opgenomen dat de werknemer bij goed functioneren een vast contract zou verkrijgen na afloop van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Nadat het contract voor bepaalde tijd was afgelopen, bleef de werknemer werken terwijl niets nader was overeengekomen over de voorwaarden waaronder verlengd werd, waardoor het Gerechtshof oordeelde dat de werknemer met deze verlenging een vast contract heeft verkregen. Dat was in dit geval extra vervelend voor de werkgever, omdat de werknemer binnen 11 maanden na het einde van de eerste arbeidsovereenkomst langdurig ziek is geworden. Zoals u weet geldt er voor werkgevers bij ziekte van de werknemer een loondoorbetalingsverplichting van 70% van het salaris gedurende 104 weken. Het is dus zaak de eventuele voorwaarden voor verlenging van de arbeidsovereenkomst schriftelijk en tijdig te vast te leggen.

Aanzegverplichting
Sinds 1 januari 2015 is het verplicht werknemers uiterlijk één maand voor het einde van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, schriftelijk aan te zeggen of de arbeidsovereenkomst wordt voortgezet en zo ja, onder welke voorwaarden. Doet u dit niet dan kan de werknemer aanspraak maken op een vergoeding van maximaal één maandsalaris. Doet u de schriftelijke aanzegging te laat, dan wordt de verschuldigde vergoeding evenredig verminderd. Van belang is dat u aan kunt tonen dat het bericht de werknemer bereikt heeft, omdat u dit in een eventuele procedure moet bewijzen. Doet u deze aanzegging dus per aangetekende brief, of e-mail met ontvangstbevestiging.

Nieuwe arbeidsovereenkomst: doorbreking van de keten?
Pas na het verstrijken van zes maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst kunt u de werknemer weer in dienst nemen en een contract voor bepaalde tijd aanbieden. Als u de werknemer voor die tijd weer in dienst neemt krijgt de werknemer, ongeacht wat u in de arbeidsovereenkomst zet, van rechtswege een vast contract – tenzij de periode van twee jaar of het aantal van drie arbeidsovereenkomsten niet overschreden is.

Via uitzendbureau
Het kan ook voorkomen dat u een voorheen via het uitzendbureau werkzame werknemer, zelf in dienst wenst te nemen. Als de werkzaamheden die de werknemer verricht niet wezenlijk gewijzigd zijn ten opzichte van de werkzaamheden die hij verrichtte toen hij nog voor het uitzendbureau werkte, dan kunt u als tandartspraktijk als opvolgend werkgever beschouwd worden. Dit houdt dat u de arbeidsovereenkomst met de werknemer in feite overneemt van het uitzendbureau. Als datum indiensttreding geldt dan dus ook de datum waarop de werknemer in dienst is getreden bij het uitzendbureau, met als gevolg dat u beperkt bent in de mogelijkheden om de werknemer een contract voor bepaalde tijd aan te bieden.

Tot slot
Het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, kan voor u als werkgever voordelen bieden. De arbeidsovereenkomst eindigt immers na het verstrijken van de tijd, zonder voorafgaande opzegging. Wel is het zaak de afspraken goed vast te leggen in de arbeidsovereenkomst en goed de hierboven genoemde termijnen in de gaten te houden, om ongewenste omzetting in een vast contract te voorkomen.

Door: Eldermans|Geerts – advocaten, juristen en zorgmakelaars 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
muziek

KNMT daagt SENA voor de rechter

De KNMT daagt SENA voor de rechter om het incasseren van zogenaamde nabuurrechtelijke vergoedingen bij tandartspraktijken. Volgens de beroepsvereniging van tandartsen worden mondzorgpraktijken ten onrechte door SENA aangeslagen voor het afspelen van muziek in de wacht- en/of behandelkamer.

“Geen mededeling aan het publiek”
De vereniging trekt die conclusie op basis van het zogenaamde ‘Marco del Corso’-arrest. Daarin heeft het Europese Hof van Justitie namelijk vastgesteld dat het afspelen van muziek in tandartspraktijken geen “mededeling aan het publiek” is. Tandartspraktijken zijn daarom geen betaling verschuldigd aan organisaties die nabuurrechtelijke vergoedingen incasseren, zoals SENA dat in Nederland doet.

Gedagvaard
In eerste instantie heeft de KNMT geprobeerd er in onderling overleg met SENA uit te komen. Nu dat niet gelukt is, volgt de gang naar de rechter. De beroepsvereniging eist dat SENA stopt met het incasseren bij tandartspraktijken en dat reeds geïnde bedragen worden terugbetaald voor zover ze niet verjaard zijn. SENA is op donderdag 1 december door de KNMT gedagvaard.

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
Tuchtrecht: waarschuwing kaakchirurg voor totaalextractie

Tuchtrecht: waarschuwing kaakchirurg voor totaalextractie

Onlangs kreeg een kaakchirurg via tuchtrecht een waarschuwing vanwege het uitvoeren van een totaalextractie terwijl er volgens de patiënt slechts drie tanden waren aangetast.

Klacht
De patiënt werd na aanhoudende tandklachten door de tandarts doorverwezen naar een kaakchirurg. Hij verwijt de kaakchirurg ervan dat hij onterecht overgegaan is op totaalextractie en een volledige prothese heeft geplaatst terwijl er maar drie tanden aangetast waren.

Beoordeling
De argumenten van beide partijen zijn afgewogen. De patiënt was erg bang voor de tandarts en wenste volgens de tandarts hierdoor zelf een totaalextractie. De kaakchirurg gaf aan dat er volgens hem sprake was van een onverzorgd en verwaarloosd gebit, meerdere diepe carieuze aantastingen van de elementen, apicale wortelontstekingen, ontstoken tandvlees met botaantasting, wortelcariës, botafbraak aan de voortanden en kiezen als gevolg van langdurige paradontale ziekte, tandsteenvorming en slechte mondhygiëne.
Rekening houdende met de wens van de patiënt heeft hij hierdoor de keuze gemaakt om de totaalextractie uit te voeren. Echter stelt de patiënt daartegen dat er maar sprake was van drie beschadigde tanden dus dat er naar andere behandelmogelijkheden gekeken had moeten worden.

Gezien de tegenovergestelde meningen is het college afgegaan op objectiveerbare gegevens. Het medisch dossier toont aan dat er door de kaakchirurg te kort geschoten is. Er was niet voldoende beeldvormend materiaal waaruit af te leiden was of de gebitstoestand dusdanig erg was en of er gedegen onderzoek is gedaan. Verder is niet uit het dossier op te maken wat er precies met de patiënt besproken was en of er voldoende behandelopties aan bod zijn geweest. De kaakchirurg stelt dat hij foldermateriaal over het trekken van tanden en kiezen heeft gegeven aan de patiënt maar de patiënt ontkent dit. Ook is dit niet opgenomen in het patiëntendossier.

Er is door het college niet getwijfeld aan de intenties van de kaakchirurg. Hij heeft zich toetsbaar opgesteld door veel uitleg te geven en een deel van stellingen is niet weersproken. Echter heeft hij niet zorgvuldig verslag gedaan in het medisch dossier.

Beslissing
Het Regionaal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg Eindhoven heeft besloten tot een waarschuwing aan de verweerder en geen verdere maatregelen.

Bekijk de uitspraak

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving
nieuwe praktijk

OPROEP – heeft u een nieuwe praktijk of heeft u onlangs verbouwd?

Heeft u een nieuwe praktijk of heeft u deze onlangs verbouwd? Bent u trots op de look van uw praktijk en mag deze door iedereen worden gezien? Dental INFO zal binnenkort foto’s en artikelen plaatsen van nieuwe, bijzondere praktijken. Stuur de foto’s van uw praktijkinrichting naar info@dentalinfo.nl en inspireer uw collega’s!

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
werkkostenregeling fiets van de zaak

Werkkostenregeling: een fiets van de zaak

Bewegen heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en op de werkprestaties. De Werkkostenregeling biedt de werkgever daarom een aantal mogelijkheden om de werknemer te stimuleren om met de fiets naar het werk te komen. Deze regeling is in 2015 verplicht gesteld en per 1 januari 2016 aangescherpt.

Werkkostenregeling
Het bekende Nationale Fietsplan valt onder de Werkkostenregeling (WKR). Als werkgever mag u 1,2 procent van de totale  fiscale loonsom gebruiken voor onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan uw personeel. Waaronder dus een fiets van de zaak.

Fiscale ruimte
In de regelgeving van de WKR vergoedt de werkgever belastingvrij het aankoopbedrag van de fiets vanuit het forfait. De forfaitaire ruimte bestaat uit 1.2 procent van de totale fiscale loonsom van een organisatie. Daarnaast wordt er geen maximaal bedrag van een nieuwe fiets gehandhaafd en zijn er geen verdere voorwaarden aan verbonden betreft het gebruik van de fiets voor de werknemer. Een werkgever kan er ook voor kiezen om de kosten van bijvoorbeeld 10 fietsen onder 1 boeking te laten vallen in de vrije ruimte van 1,2 procent. Op deze manier wordt het hele bedrag in 1 keer geboekt als eindheffingsloon in de financiële administratie.

Gebruikelijkheidstoets
Een fiets kan dus worden verstrekt zonder aanvullende eisen. Wel geldt de gebruikelijkheidstoets. Dit houdt in dat het aanwijzen van de vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen als eindheffingsloon niet meer dan 30 procent mag afwijken van wat in vergelijkbare omstandigheden gebruikelijk is. De belasting beschouwt de vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen van maximaal € 2.400 per persoon per jaar als gebruikelijk.

Cafetariaregeling
De werknemer kan er ook nog steeds voor kiezen om belast loon in te zetten in een onbelaste vergoeding of verstrekking voor bijvoorbeeld een fiets. Het cafetariasysteem is ingebed in de regelgeving van de WKR, dus de waarde van de uitruil gaat dan wel ten koste van de vrije ruimte van de WKR.

Renteloze lening
Binnen de WKR bestaat de optie om de niet uitgekeerde reiskosten te gebruiken voor het aflossen van een renteloze personeelslening, waarmee een fiets kan worden aangeschaft. Dit gaat buiten het forfait van de WKR om. De werknemer kan dan gedurende een periode van bijvoorbeeld drie jaar via zijn vergoeding woon-werkverkeer de fiets terugbetalen.

Bronnen:
bc.nl
cnvvakmensen.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
praktijkkosten

Inzicht in uw praktijkkosten

Zijn mijn kosten niet te hoog? Hoe kan ik de kosten beter beheersen? Zomaar wat vragen over de bedrijfsvoering waar iedere praktijk mee te maken heeft. Zonder inzicht in uw cijfers, heeft u geen onderneming.

Kostencategorieën
De totale praktijkkosten kunnen worden onderverdeeld in een aantal kostencategorieën. De belangrijkste categorieën zijn de materiaal- en techniekkosten en personeelskosten. Andere kostensoorten zijn afschrijvingen, huisvestingskosten, algemene kosten en de financieringslasten. Het is belangrijk hierbij onderscheid te maken in vaste en variabele kosten.

De materiaal- en techniekkosten kunnen worden onderverdeeld in techniekkosten in eigen beheer, ingekochte techniekkosten en kosten materiaal. De personeelskosten zijn onder te verdelen in lonen en salarissen, kosten van waarneming en de kosten van inhuur van ZZP-ers.

Kostenstructuur
Het is van belang om periodiek uw kostenstructuur te beoordelen. Hoe flexibel bent u qua kosten? Met andere woorden kunt u uw kosten eenvoudig aanpassen? Kunt u bijvoorbeeld uw personeelsbestand wijzigen als dit nodig mocht zijn? U kunt uw cijfers periodiek monitoren aan de hand van een gesprek met uw accountant, maar u kunt dit ook zelf doen aan de hand van speciaal ontwikkelde tools. Hierdoor hebt u 24/7 inzicht in uw financiële cijfers en kunt u bijsturen waar nodig. Het is uiteindelijk de bedoeling dat u de kostprijs van uw praktijk in beeld hebt.

Beoordelen
U kunt de kostenstructuur beoordelen door uw cijfers te vergelijken met een voorgaande periode, bijvoorbeeld vorige maand, vorig kwartaal of vorig jaar. Aan de hand van budgetten kunt u uw verdiensten zo hoog mogelijk houden, maar ook uw kosten beperken (kostenbeheersing). En door te budgetteren wordt u gedwongen na te denken over uw kosten en de eventuele vervolgacties hieromtrent.

Periodiek
Om inzicht te krijgen in uw kosten is het van wezenlijk belang dat u een goed bijgehouden administratie heeft. Dit houdt niet in dat u de administratie een keer per jaar bijwerkt, maar periodiek. Bij voorkeur wekelijks, maar in ieder geval maandelijks. Alleen dan hebt u snel de beschikking over uw omzet, kosten en resultaten van uw onderneming. Hierdoor kunt u snel inspelen op ontwikkelingen en waar nodig bijsturen.

Door uw cijfers te vergelijken met andere praktijken (benchmark) krijgt u eveneens inzicht in onder andere uw kosten, maar dan vooral hoe deze kosten zich verhouden tot die van uw collega’s.

Door: Lennert Bruil

Senior klantbeheerder, Alfa Accountants en Adviseurs Dodewaard

Voor de monitoring van uw omzet en kosten heeft Alfa Accountants en Adviseurs het Alfa Management Paneel (AMP). Met deze tool kunt u uw bedrijfsvoering optimaliseren. Voor elk type bedrijf in het midden- en kleinbedrijf voorziet AMP in uw behoefte aan meer inzicht: 24/7, veilig en in de Cloud. Zo bent u altijd op de hoogte van de cijfers van uw praktijk.

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Taaleis voor buitenlandse tandartsen

Taaleis voor buitenlandse tandartsen

Buitenlandse tandartsen die vanaf 1 januari willen starten in Nederland moeten beschikken over een bewijs van voldoende Nederlandse taalvaardigheid bij inschrijving in het BIG-register. Deze wijziging komt voort uit het gewijzigde Registratiebesluit BIG.

De nieuwe taalregel geldt voor tandartsen die hun diploma hebben behaald in en land dat valt onder de Europese Economische Ruimte (EER: EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland), met uitzondering van Nederland. Tandartsen die in het buitenland zijn opgeleid maar Nederlands als moedertaal hebben, moeten ook aan de nieuwe taaleis voldoen.

In 2014 pleitte de KNMT en ANT al voor deze taaleis. 

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Inzage medisch dossier zonder toestemming patiënt in strijd met mensenrechten

Inzage medisch dossier zonder toestemming patiënt in strijd met mensenrechten

Een zorgverzekeraar zonder toestemming van de patiënt inzicht geven in het medische dossier is strijdig met het mensenrecht op privacy. Dat stelt de VvAA in een brief aan de Eerste Kamer. De VvAA heeft Spong Advocaten gevraagd het wetsvoorstel juridisch te toetsen.

Onlangs nam de Tweede Kamer een wetsvoorstel aan waardoor zorgverzekeraars bij een controle zonder voorafgaande toestemming van de patiënt inzage kunnen krijgen in een medisch dossier. Dit geldt nu ook bij ongecontracteerde aanbieders, voor gecontracteerde aanbieders gold dit allang.

Het wetsvoorstel om zorgverzekeraars in staat te stellen medische dossiers in te zien, is in strijd met het mensenrecht op privacy. Dat stelt Spong Advocaten, die hier namens de koepel van zorgverleners onderzoek naar deed.

Veranderingen in tandheelkunde
Vooral in vakgebieden waarbij veel niet-gecontracteerde werknemers voorkomen, zoals in de tandheelkunde, verandert dit veel. Wat wel nog steeds het geval is, is dat verzekeraars slechts bij een ingediende nota bij de verzekeraar in kwestie het dossier kunnen inzien. Is dit niet het geval, dan kan een verzekeraar hier dus ook geen inzage in krijgen.

Commotie
Na de doorvoering van het wetsvoorstel is er een interessante commotie ontstaan, om het feit dat een zorgverzekeraar nu de informatie in het dossier tot zich kan nemen op het moment dat deze controles uitvoert, zowel voor ongecontracteerde als gecontracteerde aanbieders. Dit spreekt echter het mensenrecht op privacy tegen, zoals de VvAA liet blijken in een brief aan de Eerste Kamer.

Privacy boven financieel belang
Volgens Sidney Smeets, van Spong Advocaten, heeft de minister het probleem dat de nieuwe wet zou moeten oplossen niet goed genoeg onderbouwd en zou privacy in elk geval belangrijker moeten zijn dan financieel belang. “Medewerkers van zorgverzekeraars vallen niet onder het medisch beroepsgeheim en zo ontstaan een onaanvaardbaar risico van privacyschending”, aldus Smeets.

Weinig noodzaak
Hiernaast zou het helemaal niet noodzakelijk zijn voor het tegengaan van fraude om het medisch beroepsgeheim aan te tasten. Zorgverzekeraars beschikken nu ook al over vergaande mogelijkheden om dossiers te kunnen controleren en bij wantrouwen kan een zaak altijd worden overgedragen aan politie of justitie.

Op dit moment lijkt het erop alsof de wet verworpen zal gaan worden, aangezien uit onderzoek van de VvAA is gebleken dat rond de 95% van de 23.000 ondervraagde zorgverleners vindt dat dit moet gebeuren. 97% van de zorgverleners is het hier mee eens.

Bron:
VvAA

Lees ook: Verruiming controles zorgverzekeraars vereist aanpassing bestaande systematiek

 

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Thema A-Z, Wet- en regelgeving