Rapport Rabobank 2015: Cijfers en trends mondzorg

De Rabobank heeft een update van Cijfers & Trends in de mondzorg gepubliceerd. 

Een aantal cijfers en trends die zij noemen:

  • De tandarts is steeds vaker een vrouw, werkzaam als zzp’er en werkend in deeltijd.
  • Sinds 2011 neemt het aantal tandartsen af.
  • Er zijn veel praktijken van oudere tandartsen ter overname beschikbaar. Het aantal starters is echter beperkt.
  • Het aantal mondzorgketens neemt toe en nieuwe partijen, zoals private equity ondernemingen, hebben interesse in tandartsketens.
  • Er is een opkomst van mondzorgtoerisme naar landen als Hongarije en Turkije.
  • Minder consumenten hebben een aanvullende tandartsverzekering door de hoge premies.
  • Tandartsen uit Spanje vullen het tandartsentekort in Nederland op.
  • De omzetprognose voor tandartsen is gematigd positief voor de komende jaren.
  • De Rabobank verwacht meer bedrijfsoverdrachten in de komende jaren.
  • 78% van de Nederlanders gaat minstens een keer per jaar naar de tandarts. Tandartsbezoekers zien de tandarts gemiddeld 2,7 keer per jaar.
  • 2 miljoen mensen hebben een volledig kunstgebit (schatting Nivel).
  • De vraag naar kroon- en brugwerk is afgenomen maar de vraag naar reguliere mondzorg blijft redelijk gelijk.
  • De vraag naar mondzorg zal op termijn groot blijven doordat mensen langer hun gebit behouden, de vergrijzing toeneemt en de vraag naar cosmetische behandelingen stijgt.
  • 55% van de kinderen maakt gebruik van orthodontie en ruim 10% van de volwassenen.
  • De Nederlander gaf in 2012 gemiddeld 200 euro per jaar uit aan de tandarts.

Lees het gehele rapport van de Rabobank

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z, ZZP-er

Visitatie in uw praktijk: hoe werkt dit precies?

Visitatie gaat over het samen met een collega kijken naar wat de praktijk organisatorisch en vakinhoudelijk goed doet en wat er verbeterd en verder ontwikkeld kan worden. Fons Niers neemt u mee door het proces van visitatie en geeft u een checklist om te zien waar uw praktijk staat.

Niet nieuw
Medisch specialisten zoals kaakchirurgen en orthodontisten visiteren elkaar al jaren verplicht. Ook de wetenschappelijke verenigingen van implantologen en parodontologen hebben een visitatiesysteem. De KNMT heeft nu een visitatiesysteem ontwikkeld voor tandartsen vanuit de kennis van de visitatie bij de medisch specialisten. De ANT biedt ook visitatie aan sinds 2014.

Nut van een visitatie
Bij een visitatie wordt uw tandartspraktijk bekeken door andere tandartsen. Met behulp van de visitatie kan u zich bewust worden van processen in uw eigen praktijk. Ook wordt er bevestigd of u op de goede weg zit en of u wellicht wat moet bijsturen. Een visitatie is dus reflectief en ontwikkelgericht.

4 domeinen
In de visitatiesystematiek staan 4 domeinen centraal.

  1. Evaluatie van zorg
    Bij evaluatie van de zorg gaat het om de uitkomst van de zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe zorgprocessen en contacten met verwijzers geregeld zijn. De evaluatie is een zorginhoudelijke spiegel die u wordt voorgehouden om te zien waar je staat en waar je naartoe wilt.
  2. Patiëntenperspectief
    Patiëntenperspectief wordt steeds belangrijker. Zo wordt er gekeken of (en hoe) u de klachtenregeling geregeld hebt en hoe patiënten uw zorg en praktijk ervaren.
  3. Praktijkfunctioneren
    Belangrijk om te kijken hoe uw praktijk functioneert. Hoe gaat u om met u patiënten en personeel?
  4. Professionele ontwikkeling/individueel handelen
    Vakinhoudelijke kennis is belangrijk. Hoe houdt u dat bij? Hoe heeft u richtlijnen geïmplementeerd in uw praktijkvoering?

Proces
Iedere tandarts die in de praktijk werkzaam is, wordt gevisiteerd. Bij grotere praktijken vinden er meerdere visitaties plaats. U kunt zich inschrijven bij de KNMT of ANT.

Vragenlijsten
Vooraf wordt u gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst is opgenomen in ADAS, een online registratiesysteem, dat een veilige omgeving biedt om stukken van de visitatie op te slaan. Deze stukken zijn alleen in te zien door personen die er mee te maken hebben. Thema’s zoals radiologie, taakdelegatie en infectiepreventie komen in de vragenlijst aan bod.

  • 70 vragen voor tandarts-praktijkhouder
  • 50 vragen voor tandarts medewerker
  • 10 patiëntendossiers doorlichten

Visitatiecommissie
De visitatiecommissie komt vervolgens langs. Deze bestaat uit een hoofdvisiteur en een visiteur. De hoofdvisiteur heeft een officiële opleiding gehad binnen de KNMT en is het aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke voor het proces en het verslag. De visiteur is een tandarts die datzelfde jaar gevisiteerd is of nog wordt gevisiteerd.

Uitkomsten
De uitkomsten van de visitatie zijn adviezen, eventueel zwaarwegende aanbevelingen en tekortkomingen. Deze worden op de visitatie dag zelf al gegeven. Binnen twee weken ontvangt u een eindrapport waarin ook een verbeterplan is opgesteld. U bepaalt zelf wat u met dit eindrapport doet. Het hoeft niet openbaar te worden gemaakt.

Kosten
€ 950,= per praktijk en € 200,= per deelnemende tandarts.

Wettelijke kaders
Er zijn een aantal wettelijke kaders die u geregeld moet hebben. Heeft u iets niet op orde, dan vormt de visitatie een mooi ijkpunt om er iets aan te doen.

  • Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
  • Klachtenreglement
  • Richtlijnen
  • Kwaliteitsjaarverslag
  • Rapportage veilig incidenten melden
  • Patiëntenervaringen
  • Werkafspraken
  • Taak-functieprofielen, werkinstructies

Waarom zou ik?

 

  • Voor uzelf: visitatie is een hands-on cursus kwaliteit.
  • Voor de maatschappij: patiënten vragen steeds vaker om het inzichtelijk maken van de kwaliteit van een praktijk
  • Verzekeraars vragen bij contractering steeds meer naar kwaliteit.
  • Voor de beroepsgroep: tandartsen ligt vaak onder vuur. Visitatie is een uitgelezen mogelijkheid om te laten zien dat we kwaliteit serieus nemen en ons toetsbaar opstellen.
  • KRT-eis: binnen 5 jaar moet er een visitatie plaatsvinden om kwaliteit zichtbaar te maken.

Ten slotte
De visitatie voor de tandartspraktijk is reflectief en ontwikkel gericht. “je ziet het pas als je het doorhebt”. Het is een heel waardevol instrument in het verbeteren en inzichtelijk maken van de kwaliteit van je praktijk.

Fons Niers is tandarts algemeen practicus in Amersfoort. Hij zat drie jaar in de regionale bemiddelingscommissie (klachtencommissie) en was zes jaar voorzitter van de Tandartsenvereniging Amersfoort. In de KNMT werkgroep visitatie heeft hij het huidige visitatiesysteem mee helpen vormgeven. Momenteel is Niers voorzitter van de KNMT begeleidingscommissie visitatie. Met zijn praktijk heeft hij zelf twee visitaties meegemaakt: in 2009 een in de I-qual setting en in 2012 een volgens de huidige systematiek. Hij is tevens opgeleid tot hoofdvisiteur.

Verslag door Veroni van Es voor dental INFO van de lezing van Fons Niers tijdens het congres Praktijkorganisatie Anno Nu, een initiatief van KNMT, Medisch Ondernemen en VvAA.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Ondernemen, Praktijkinrichting

Per 1 juli: Nieuwe regels tijdelijke arbeidscontracten en ontslag

Op 1 juli 2015 veranderen de regels over (tijdelijke) arbeidscontracten. Zo worden de mogelijkheden om lang op meerdere tijdelijke contracten te werken, beperkt. In maximaal 2 jaar mogen werkgever en werknemer maximaal 3 tijdelijke contracten afsluiten, daarna moet een volgend contract een vast contract zijn, of verandert een tijdelijk contract automatisch in een vast contract. Vanaf 1 juli verandert ook het ontslagrecht. De regels over ontslag worden eenvoudiger en duidelijker. En vanaf 1 juli bestaat de transitievergoeding. De transitievergoeding helpt werknemers die hun baan verliezen om hun kansen op een nieuwe baan te vergroten. Iedere werknemer die twee jaar of langer in dienst is en ontslagen wordt of waarvan een tijdelijk contract niet wordt verlengd, heeft recht op een transitievergoeding. Dit geldt ook voor uitzendkrachten.

Praktische factsheets en online tools

Om werkgevers en werknemers te helpen wegwijs te worden in de nieuwe wetgeving heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid informatie op maat gemaakt. De regels worden op een praktische manier uitgelegd waarbij concrete situaties waarin werkgevers en werknemers zich bevinden of waarover zij vragen kunnen hebben als startpunt zijn genomen. Een greep uit de beschikbare informatie: 14 factsheets over het nieuwe ontslagrecht, 13 factsheets over de wijzigingen in het flexrecht. Naast deze factsheets zijn er twee online tools beschikbaar. Er is een online rekenmiddel waarmee het eventuele recht op en de hoogte van een transitievergoeding kan worden bepaald. En er is een ‘Contractencheck’ met advies op maat over de vraag of een volgend contract vast of tijdelijk kan zijn. Al deze informatie en meer is te vinden op de website www.mijnwerkenzekerheid.nl – zie Tools en Factsheets.

De voornaamste veranderingen per 1 juli 2015 op een rij

Tijdelijke contracten

De mogelijkheid om tijdelijke contracten te verlengen zonder dat een vast contract ontstaat, wordt gewijzigd. Vanaf 1 juli 2015 kan een werknemer op maximaal drie elkaar opvolgende tijdelijke contracten of maximaal twee jaar op basis van tijdelijke contracten in dienst zijn bij een werkgever. Daarna gaat het contract tussen werkgever en werknemer over in een vast contract. Contracten tellen ook mee als er tussen tijdelijke contracten een onderbreking zit van maximaal 6 maanden.

Ontslag

Het ontslagrecht wordt eenduidiger en eerlijker. De preventieve toets blijft gehandhaafd. De wet bepaalt door wie deze wordt uitgevoerd.Bij ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen en langdurige arbeidsongeschiktheid toetst UWV het ontslag vooraf. Bij andere redenen voor ontslag de kantonrechter.

Transitievergoeding

Er komt een wettelijk recht op een vergoeding voor een ieder die zijn baan verliest. Deze transitievergoeding wordt in principe toegekend aan iedereen die wordt ontslagen op initiatief van de werkgever en twee jaar of langer in dienst is geweest. Dit geldt zowel bij ontslag van werknemers met een vast contract als bij het niet verlengen van een tijdelijk contract. Ook uitzendkrachten hebben recht op een transitievergoeding. Het geldt (anders dan nu) zowel wanneer iemand wordt ontslagen via UWV als wanneer dat gebeurt via de kantonrechter.

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Tandarts wint rechtszaak tegen Achmea over declaraties

Een tandarts die een rechtszaak aanspande tegen Achmea heeft gewonnen. De tandarts bestreed dat de door hem ingediende declaraties niet kloppen. Achmea vorderde begin 2014 bij ongeveer 1000 tandarts declaraties terug die volgende de verzekeraar onterecht waren. Volgens Achmea zou het om een bedrag van ongeveer 4 miljoen gaan.

Niet terugbetalen
Achmea stelde dat tandartsen combinaties declareerde die niet mogelijk zijn. De rechtbank Overijssel stelde Achmea in het ongelijk. Volgens de rechtbank is het niet duidelijk dat een bepaalde combinatie van twee behandelcodes niet is toegestaan en is het dus niet redelijk om die declaraties terug te vorderen. De tandarts hoeft niets terug te betalen.

Overleggen
De tandarts werd bijgestaan door VvAA die zo’n 200 van de 1000 tandartsen bijstaat. Directeur Edwin Brugman zegt in een artikel in NRC: “Achmea heeft de agressieve claim van vorig jaar niet waargemaakt. We hopen dat dit voor verzekeraars het teken is om voortaan eerst te overleggen over declaraties waarover ze vragen hebben, vorodat ze met weinig kennis van zaken enorm hard ingrijpen.”

Bronnen:
NRC, Amweb.nl

Lees meer over: Ondernemen, Tarieven, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

10 Tips voor bijzondere patiëntervaringen aan de balie

De baliemedewerker heeft veel contact met de patiënt en heeft zodoende veel invloed op het creëren van een goede patiëntervaring tijdens een praktijkbezoek. Baliemedewerkers hebben zo een hele belangrijke functie in de praktijk. De 10 belangrijkste tips voor elke baliemedewerker.

Creëer een ervaring
Patiënten beoordelen een praktijk vooral op de manier hoe zij als persoon zijn behandeld en niet op de manier hoe de tandheelkundige behandeling is uitgevoerd. Zo praten patiënten vaak niet over de behandeling die ze hebben ondergaan, maar veel meer over de totale ervaring die ze hebben gehad. Klantvriendelijkheid heeft alles te maken met hoe de patiënt als persoon is behandeld en zodoende dus op de kwaliteitsbeleving door de patiënt. Oftewel, een klantvriendelijke baliemedewerker heeft enorm veel invloed op de kwaliteit van de praktijk, vanuit het perspectief van de patiënt. Mijn advies is om in praktijken het accent te verschuiven van het verlenen van service naar het creëren van een ervaring.

Tips
Onderstaande vindt u tips voor het handelen aan de balie. De baliemedewerker is uiteraard vrij in zijn of haar formulering en het naar eigen inzicht toepassen ervan. Resultaten worden geleverd door teams, maar ervaringen en indrukken worden geleverd door individuen. Helaas is mijn ervaring dat binnen praktijken op dit vlak nog veel winst te behalen is.

  1. Begroet de patiënt bij binnenkomst persoonlijk
    Om hieraan te kunnen voldoen is het belangrijk om permanent bezetting te hebben aan de balie. Een persoonlijke begroeting bestaat uit het noemen van de naam van de patiënt. Dit kan vaak eenvoudig door de afspraken agenda erbij te houden als naslag.
  2. Maak contact met de patiënt
    Het is belangrijk om daadwerkelijk contact te maken met de patiënt en hem of haar daarmee op het gemak te stellen. ‘Contact maken’ gebeurt door interesse te tonen in de patiënt. Bijvoorbeeld door te vragen naar persoonlijke interesses van de patiënt, waarvoor eenvoudige notities in het dossier als herinnering kunnen dienen.
  3. Weet waarvoor de patiënt komt
    De patiënt heeft een afspraak met de praktijk en de praktijk heeft een afspraak met de patiënt. En dan is het dus wenselijk dat de balie medewerker weet – en ook laat blijken – waarvoor de patiënt komt.
  4. Wees vriendelijk en beleefd
    De patiënt beoordeelt de praktijk hoe hij of zij als persoon is behandeld. De patiënt vergelijkt de praktijk daarin niet alleen met andere praktijken, maar met elk ander bedrijf waarmee hij of zij in contact treedt. Oftewel, u concurreert op dit vlak met de kapper, het restaurant, etc. Dus zorg voor een vriendelijke toon en beleefde vorm.
  5. Laat de patiënt niet ‘zweven’ in de praktijk
    Onduidelijkheid is niet gewenst en levert irritaties op. Hiermee wordt bedoeld, dat het voor de patiënt te allen tijde duidelijk moet of hij wel of niet plaats moet nemen in de wachtkamer en of hij wel of niet een vervolgafspraak moet maken. Zorg ervoor dat de patiënt van binnenkomst tot aan vertrek door de praktijk wordt geleid en niet gaat ‘zweven’.
  6. Wees snel en duidelijk
    Wachten is vervelend en onduidelijkheid leidt tot irritatie. Deze punten dient de baliemedewerker te voorkomen door patiënten altijd snel te bedienen. En indien dit niet mogelijk is, dit kenbaar te maken Bijvoorbeeld: “Gaat u maar even lekker zitten, dan kom ik bij u als ik dit gesprek heb afgerond.” Goede tips hierbij zijn om duidelijk de lengte van de wachttijd aan te geven en om het wachten te veraangenamen (zie ook punt 7).
  7. Zorg voor een prettige ruimte
    De ervaring van de patiënt wordt niet alleen bepaald door de persoonlijke omgang, maar ook door de omgeving. De wachtkamer dient een prettige ontvangst en rust uit te stralen. De baliemedewerker is permanent verantwoordelijk voor de sfeer in de wachtruimte.
  8. Wees begripvol naar de patiënt
    Een bezoek aan de tandarts vinden patiënten niet leuk. Dit betekent dat patiënten soms gespannen en angstig zijn. De baliemedewerker dient hier altijd rekening mee te houden en begrip voor te tonen. Proactief inspelen op deze gevoelens stelt de patiënt op zijn gemak.
  9. Bedank de patiënt bij vertrek
    Bedenk dat de patiënt een klant is en tandheelkundige zorg komt kopen in de praktijk. Daarvoor is het belangrijk om patiënten altijd te bedanken voor hun bezoek.
  10. Doe alles met een glimlach
    Voor alle bovenstaande tips geldt dat de ‘tone of voice’ mede bepalend is. Kortom, doe alles met een lach.

Door:
Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement. Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit.

Lees meer over: Management, Ondernemen

Omzet Britse top mondzorgpraktijken ruim 20% gestegen door cosmetische tandheelkunde

Het inkomen van de 100 grootste Britse mondzorgpraktijken is de afgelopen vier jaar met 22% gestegen door de toenemende vraag naar cosmetische tandheelkunde.

Trend
Naast de toenemende vraag naar cosmetische tandheelkundige zouden Engelse patiënten ook meer willen betalen voor dienstverlening op maat en het gebruik van geavanceerde technologieën.

Investeren
Om met deze trend mee te gaan investeren veel tandartsen nu in apparatuur, verbouwingen en IT-systemen. De jongere generatie van patiënten verwacht namelijk ook verbeterde diensten zoals online afspraak maken en sms-herinneringen.

Bron: Dentistry.co.uk

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Financieel, Ondernemen, Thema A-Z

Altijd een patiënt in uw behandelstoel

Binnen het dentale vakgebied zijn termen als marketing en verkoop vaak een brug te ver. Wat meestal wordt vergeten is dat de tandarts altijd al hieraan heeft gedaan maar dan onder andere termen als “oproepen voor periodieke controle” en “zorgplicht”. Hoe zorgt u ervoor dat uw behandelstoelen altijd bezet zijn?

De dentale zorg in Nederland staat onder druk. Enerzijds vermindert patiëntmotivatie en anderzijds worden de tarieven verlaagd. De mondgezondheid die door positief overheidsbeleid in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw spectaculair is toegenomen, dreigt af te nemen. Tandartspraktijken hebben in de afgelopen jaren veel moeten investeren in onder meer hygiëne en voorbereiding op het vrije tarieven experiment, dat op onjuiste argumenten vroegtijdig is stopgezet. Als consequentie verkeren veel praktijken nu financieel in zwaar weer. Tandartsen verkopen hun praktijk aan grotere ketens of gaan op in kleinere samenwerkingsverbanden om het hoofd boven water te houden.

De dentale zorg, ooit opgestuwd door strenge ziekenfondsregelgeving, beweegt zich van de gezondheidszorg af in de richting van een consumentenproduct. Niet alleen zijn zorgverzekeraars daar debet aan, ook de tweeslachtige signalen vanuit de overheid plaatst de tandheelkundige professional met de rug tegen de muur.

Niet meer zonder marketing en management
Wanneer de praktijk moet concurreren met de kapper of de wintersportvakantie, zal het zich ook op een andere manier moeten gaan presenteren. De patiënt komt niet meer vanzelf, behalve als hij pijn heeft. Een praktijk zal zich veel meer dan voorheen bewust moeten worden dat het een onderneming is, waarvan gezinnen geheel of deels financieel van afhankelijk zijn. Kortom: de praktijk kan niet meer zonder marketing en serieus management.

Andere termen
Binnen het dentale vakgebied is het zien van de praktijk als onderneming vaak een brug te ver en zijn termen als marketing en verkoop negatief beladen woorden. Wat de tandarts vaak vergeet, is dat hij altijd al aan marketing en verkoop heeft gedaan. Binnen het vakgebied geeft men marketing en verkoop slechts andere termen, bijvoorbeeld: “oproepen voor periodieke controle”, “patiëntvoorlichting” en “zorgplicht”.

Hoe gaat u om met deze problematiek? Enkele aanbevelingen.

3 oorzaken als er geen patiënt in de stoel zit
Als er “gaten” in de dag vallen, dus als er geen patiënt in de stoel zit, heeft dat maar drie mogelijk oorzaken:

  1. De patiënt is niet komen opdagen (No Show)
  2. De patiënt heeft kort daarvoor de afspraak geannuleerd
  3. De tijd is nooit geboekt

Als er maar drie mogelijke oorzaken zijn, kunnen we voor iedere oorzaak apart maatregelen nemen om de schade te beperken.

1. Reduceren No Shows
Het sturen van een SMS herinnering leidt bewezen tot 50% reductie van het aantal no-shows. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse tandarts gemiddeld 5% vermindering van stoelbezetting heeft door no-shows, een gemiddelde van al gauw € 5000 omzet. De attentiewaarde van een SMS is 20% hoger dan een e-mail; het verdient verreweg de voorkeur om SMS te gebruiken. Deze herinnering mag natuurlijk geen mogelijkheid geven tot annulering van de afspraak.

2. Reductie korte termijn annuleringen
Ook de patiënt heeft een druk leven. Afspraken worden vaak lang van te voren gemaakt en er kan iets tussenkomen dat voor de patiënt belangrijker is dan tandartsbezoek. Annuleringen zullen altijd voorkomen, het gaat erom zoveel mogelijk tijd te creëren om de vrijgevallen tijd op te vullen. Die tijd creëert u door een week voorafgaand aan de afspraak een SMS herinnering te sturen met mogelijkheid tot annulering. Samenvattend: u stuurt twee SMS herinneringen, één een week vooraf en één 24 uur vooraf. De kosten vallen in het niet bij de opbrengst. Een SMS kost tussen de 7,5 en 9,5 cent. Met twee SMS herinneringen reduceert u korte termijn annulering én no shows met 50%, een totaal van zo’n 5% van uw omzet. Op een omzet van €200.000 euro is dat €10.000 tegen ongeveer €750 aan kosten. Op iedere euro kosten verdient u dus 13 euro terug.

3. Nooit geboekte tijd
De receptietaken in Nederlandse praktijken worden vaak slecht ingevuld en van planning beleid is over het algemeen geen sprake. Zo zijn er praktijken die voor de volgende 6 weken compleet zijn volgeboekt tegenover praktijken die alleen de eerst volgende week redelijk gevuld hebben. Beide hebben een negatieve invloed op de omzet. Een tandarts heeft voldoende ruimte in de planning nodig om restauraties en pijnklachten binnen redelijke tijd te kunnen behandelen. Als de planning voor de volgende 6 weken vol zit, maak dan ruimte door de interval voor periodieke controles te vergroten en uitbreiding te overwegen (mondhygiënist, preventie-assistente of tandarts). Heeft de praktijk moeite om het afsprakenboek vol te plannen, dan kan dat veroorzaakt worden door een tekort aan patiënten of het recall beleid. Patiëntacquisitie valt buiten het kader van dit artikel. Over recall beleid dadelijk meer.

NB: een bordje “Wij nemen geen nieuwe patiënten aan” is een garantie voor omzetvermindering.

Hanteer een Korte termijnlijst
Patiëntafspraken die geannuleerd zijn of als de patiënt niet is komen opdagen, worden vaak vergeten. Plaats deze afspraken op een lijst en gebruik de lijst om vrijgevallen tijd te vullen. Dit kan met slimme methodes, zoals het versturen van een SMS met een automatische boekfunctie, maar de patiënt kan ook gebeld worden. Ook kan deze lijst gebruikt worden om hoogwaardige behandelingen eerder uit te voeren als de patiënt dat wil.

Recalls
Er zijn tien aanbevelingen die uw recalleffectiviteit verhogen. Binnen dit kader noem ik er vijf.

1. Maak altijd afspraken als de patiënt in de praktijk is
Veel praktijken doen dat al, maar uit onderzoek blijkt dat met gemiddeld 25% van de patiënten – door omstandigheden – toch geen afspraak wordt gemaakt in de praktijk. Een gemaakte afspraak voor de volgende periodieke controle is feitelijk een geslaagde recall en deze patiëntafspraak moet ook worden meegenomen in de recallanalyse. Met andere woorden: de patiënt krijgt geen uitnodiging, maar wordt wel meegeteld in de recall en bij uitval of annulering, draait de patiënt weer in de recalls mee.

2. Ga niet uit van een recallmaand, maar van een recalldatum
Dit geeft u de mogelijkheid om per dag uw recalls te versturen, waardoor piekbelasting op de receptie wordt vermeden.

3. Gebruik alle communicatiemiddelen die u ter beschikking staan
Gebruik SMS, e-mail, telefoon en post en sluit deze verschillende communicatiemiddelen in een vaste structuur.

4. Vergroot uw bereikbaarheid
Geef uw patiënt ook de mogelijkheid om via een online agenda de afspraak te maken. Wanneer patiënten deze mogelijkheid hebben, maakt na verloop van tijd 47% er gebruik van, wat tot verdere reductie van de receptie werkdruk leidt.

5. Geef patiënten nooit op, maar blijf recalls sturen
Herhaal de recall als de patiënt niet heeft gereageerd en blijf daarmee doorgaan. Wat vaak vergeten wordt, is dat het moeilijk is voor een patiënt om naar de praktijk te komen als afspraken vergeten zijn of uitnodigingen niet zijn gehonoreerd. Het succesvol uitvoeren van recalls en herinneringen, vergt veel discipline van het praktijkteam. Het verdient aanbeveling het herinnerings- en recall proces volledig te automatiseren.

Door: Dick Scholten van Software of Excellence, een Henry Schein onderneming. Software of Excellence geeft regelmatig Masterclasses waarin uiteengezet wordt hoe tandartspraktijken zich kunnen aanpassen aan de snel veranderende wereld. Bekijk de whitepapers, data van masterclassen en webinars op de website.

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen
doorverwijzen

Verbeterpunt: doorverwijzen gehandicapte patiënt

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Wat ging er niet helemaal volgens plan, de wetten of regels en wat leren we hiervan? Het verbeterpunt:. Het doorverwijzen van een gehandicapte patiënt .

Situatieschets
Een patiënt komt voor een halfjaarlijkse controle bij de tandarts. De patiënt heeft een gehandicapt zoontje en vraagt aan de tandarts waar ze met haar zoontje eigenlijk terecht kan voor tandheelkundige zorg. De tandarts weet hier zelf op dat moment geen antwoord op en zegt de patiënt toe dit na te gaan en de patiënt hierover later te informeren.

Maatregel
Tijdens het werkoverleg wordt dit door de desbetreffende tandarts ter sprake gebracht. Er blijkt een standaard aanpak te zijn in de praktijk waarvan de tandarts geen weet heeft.

Ernstig gehandicapte patiënten die niet in de praktijk zelf behandeld kunnen worden, worden doorverwezen naar het CBT, het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde in Terheijden. De verwijsformulieren hiervoor liggen bij de balie-assistente. De balie-assistente neemt namens de tandarts contact op met de moeder van het gehandicapte zoontje en zegt haar toe dat er een ingevuld verwijsformulier voor haar klaar ligt.

Om deze werkwijze duidelijk te maken voor iedereen, wordt de manier van werken beschreven in het protocol ‘Verwijsrelatie van tandarts naar het CBT’ . Het protocol wordt opgenomen in het praktijkwerkboek in de map ‘Taakherschikking en verwijsrelaties’ waarin ook ondermeer de protocollen zijn opgeslagen voor de horizontale en verticale verwijzingen.

Door: Petra van der Zwan

Lees meer over: Management, Ondernemen

Overleg KNMT en Sena over betalen voor muziek in de praktijk

De KNMT heeft zich juridisch laten adviseren over de facturen die Sena aan tandartsen stuurt voor het afspelen van muziek in de wachtkamer. De beroepsvereniging heeft Sena per brief laten weten deze facturen te betwisten en heeft Sena uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan. Sena heeft aangegeven dit overleg aan te willen gaan.

Eerdere uitspraak
In maart 2012 bepaalde het Europese Hof van Justitie dat een tandarts uit Italië geen vergoeding verschuldigd was voor het ten gehore brengen van muziek in de wachtruimte. In maart 2014 ontving een Nederlandse tandarts een dagvaarding van de Sena voor het afspelen van muziek in de wachtkamer. De ANT stond de tandarts juridisch bij te staan tijdens zijn proces. In september afgelopen jaar werd duidelijk dat Sena de juridische procedure tegen de Nederlandse tandarts had ingetrokken met als consequentie dat de tandarts de vordering niet hoefde te betalen.

Bron: KNMT, ANT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

De marketing mix van nu

In deze tijd gaat eigenlijk alles sneller. Patiënten hebben minder tijd en u zult een goede strategie moeten hebben om de aandacht van uw patiënt te krijgen en te behouden om zodat uw patiënt blijft komen in uw praktijk. Enkele marketingtips.

Enkele marketingtips van Joanne Mellor, marketing director van een Schots dental marketing bureau.

Personeelstraining
Mondzorg omvat, buiten de behandeling zelf, vooral een menselijke kant. Zo hoort de mondzorgprofessional te voorzien in het aandragen van oplossingen voor het gebit. Daarbij is communicatie van groot belang. Een communicatietraining voor het hele team geeft uw praktijk een voorsprong. En vergeet uw receptiemedewerkers niet, zij zijn een belangrijke schakel in uw ‘verkoop-team’.

Communicatiemedia
Een aantal hulpmiddelen die de communicatie in de mondzorg bevorderen zijn:

  • Volledige en up-to-date website
  • Contact tussen mondzorgprofessional en patiënt via e-mail
  • Sociale media voor mond-tot-mondreclame
  • Inzet van videokanalen zoals YouTube.

Traditionele media als directe e-mail, nieuwsbrieven, informatiefolders of persoonlijke telefoontjes worden nog steeds zeer gewaardeerd. Deze waardering wordt aangeduid met de wow-factor.

Tips voor creëren Wow-factor

  1. Toon uw betrokkenheid en stuur uw patiënt direct een welkomst e-mail na het maken van een afspraak.
  2. Bedank uw patiënt na de behandeling voor zijn komst via een e-mail.
  3. Geef nieuwe patiënten extra persoonlijke aandacht tijdens het eerste bezoek. U wilt hen tenslotte als vaste patiënt uw bestand opnemen.
  4. Tot slot is het ontvangen van feedback van de patiënt – via een enquête / patiënttevredenheidsonderzoek – een handig middel voor de mondzorgprofessional om bestaande minpunten in de behandeling te verbeteren of juist voort te bouwen op sterke punten.

Het belang van technologie
Technische mogelijkheden staan vandaag de dag hoog in het vaandel. Van hoogwaardige technologische behandelmethoden tot entertainende hulpmiddelen, het draait allemaal om de optimale service voor de patiënt.

Bron:
Scottish Dental Magazine



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
preventieassistent

Hoe begeleidt u uw preventieassistent?

In veel tandartspraktijken zijn één of meer preventieassistenten werkzaam. Ook sommige mondhygiënistenpraktijken werken met een preventieassistent. Door de relatief korte opleiding is het aantal preventieassistenten de afgelopen jaren enorm gegroeid. Zij zijn niet opgeleid om zelfstandig te werken, maar behoren onder de begeleiding van een tandarts of mondhygiënist te staan. Hoe kunt u uw preventieassistent het beste begeleiden?

Werkveld
De preventieassistent ontvangt functionele leiding van de tandarts of mondhygiënist voor wie er onderdelen van de behandeling worden uitgevoerd. De preventieassistent geeft voorlichting en advies, bijvoorbeeld over het schoonhouden van de gebitsprothese. Er wordt tijdens de opleiding aandacht geschonken aan het afnemen van de initiële anamnese, maar niet aan de interpretatie van de uitkomst hiervan. Er wordt geleerd om de plaquekleur- en bloedingstest uit te voeren, fluoride aan te brengen, symptomen van gingivitis, parodontitis en retentieplaatsen te herkennen, een eenvoudige pocketstatus te lezen en te maken, een DPSI-score te maken, supragingivaal plaque en tandsteen te verwijderen en gebitselementen te polijsten.

Overleg
Voordat de preventieassistent de patiënt gaat behandelen dient het patiëntendossier aandachtig te worden gelezen. Kan de preventieassistent de patiënt wel aan? Is er bijvoorbeeld geen sprake van een medisch gecompromitteerde patiënt of een patiënt met een te hoge DPSI-waarde? Tandarts/mondhygiënist en preventieassistent doen er goed aan voor aanvang van de patiëntenbehandelingen alle patiënten eerst eens door te nemen en te bespreken. De tandarts/mondhygiënist kan aangeven waarop gelet moet worden en welke behandeling hij precies wenst.

Interactie
Aan de hand van de (update) van de anamnese, plaquekleuring, bloedingstest en DPSI kan er bedacht worden welke behandeling en voorlichting de patiënt precies behoeft. Vervolgens is er interactie gewenst met zowel de patiënt als met de tandarts/mondhygiënist om het definitieve behandelplan op te zetten. Hierbij vertelt de preventieassistent haar bevindingen en worden deze kort gecontroleerd op juistheid. Er vindt overleg plaats over welke voorlichting er gegeven zal worden. Blijkt de patiënt te hoog gegrepen voor de preventieassistent, bijvoorbeeld bij een DPSI-score in de categorie B, dan wordt de patiënt verwezen naar de mondhygiënist of een andere geschikte behandelaar.

Controle
Zodra de preventieassistent klaar is met de behandeling, dient er controle uitgevoerd te worden op zijn werk. Is het tandsteen en de plak geheel verwijderd? Zo niet, dan wordt dit teruggekoppeld naar de preventieassistent en onderzocht waar het mis is gegaan. Zo wordt er geleerd van fouten. Bied de preventieassistent gelegenheid om de eigen fouten op te lossen. Een ervaren preventieassistent kan hier voorzichtig losgelaten worden en hoeft niet meer bij iedere patiënt gecontroleerd te worden. De tandarts/mondhygiënist zal echter waakzaam moeten blijven ten bate van de kwaliteit.

Hulp
De preventieassistent moet altijd om hulp kunnen vragen. Spreek met elkaar af hoe u dit graag zou willen zien. Op welke manier zal hulp gevraagd moeten worden? Moet er op de deur geklopt worden en hoe wordt er duidelijk gemaakt om welk probleem het gaat bij welke patiënt? Wellicht biedt uw software hierbij uitkomst.

Einde dag
Na een dag werken is het prettig om alle patiënten wederom te bespreken. Kloppen de declaraties? Waar liep de preventieassistent tegen aan en hoe kan het in vervolg beter?

Valkuilen en leermomenten
De preventieassistent zal ook kritisch moeten zijn over zichzelf. Dit kan gestimuleerd worden door de preventieassistent met regelmaat een formulier te laten invullen over de eigen valkuilen en leermomenten. Deze kunnen worden besproken tijdens een functioneringsgesprek waarbij er nieuwe doelen kunnen worden gesteld.

Eerst investeren
Een preventieassistent kan zeker tijd schelen in de praktijk, maar daarvoor zal er eerst tijd moeten worden geïnvesteerd. Toch hoeft ook dat niet veel extra tijd te kosten omdat er veel gecombineerd kan worden met het periodieke mondonderzoek door de tandarts/mondhygiënist. De patiënt zal het prettig vinden dat er zo goed naar de mond wordt gekeken en er nagedacht wordt over zijn behandelplan.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, docent kort beroepsonderwijs

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ondernemen, Personeel

Mondbacterie beschermt kankercellen

Onderzoekers van de Hebrew University Hadassah Medical School hebben de eerder gevonden relatie tussen fusobacteriën en darmkankercellen nader onderzocht. Hierbij vonden zij dat de fusobacterie voorkomt dat kankercellen worden opgeruimd door immuuncellen.

Fusobacterium nucleatum
De fusobacterium nucleatum is een bacterie die zich hecht aan de grampositieve micro-organismen in tandplak. Op zichzelf is de bacterie niet pathogeen, echter activeert het processen van andere pathogenen doordat het zich hieraan hecht. Hierdoor worden giftige metabolieten gevormd die de gezonde cellen van het omliggende weefsel kunnen vernietigen.

Immuuncellen
Bij veel patiënten met darmkanker is de bacterie niet alleen in de mond aanwezig, maar ook in het colorectale gebied. Daar beschermt de bacterie tumorcellen die door immuuncellen worden aangevallen. Verder onderzoek moet uitwijzen of de bacterie zich ook in andere tumoren voordoet. Ook moet er worden gekeken naar de mogelijkheid om de immuuncellen in staat te stellen de kankercellen op te ruimen door de fusobacterie te verwijderen of antistoffen toe te dienen die immuuncellen activeert.

Bronnen:
Zwp-online
Science daily


Lees meer over: Kennis, Onderzoek, ZZP-er

Geen VAR meer voor ZZP’ers

ZZP’ers hebben binnenkort geen VAR-verklaring meer nodig om aan te tonen dat ze als zelfstandige werken. De Belastingdienst gaat opdrachtgevers in één keer vooraf zekerheid geven over de gevolgen van contracten met ZZP’ers voor de loonheffing. De nieuwe werkwijze, een alternatief voor de Beschikking geen Loonheffing die aanvankelijk de VAR (Verklaring Arbeids Relatie) zou opvolgen, moet op 1 januari 2016 ingaan. Dit schreef Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën op 20 april aan de Tweede Kamer.

Opdrachtgevers kunnen met het alternatief voor de VAR in één keer duidelijkheid vooraf krijgen, ook als ze meerdere ZZP’ers contracteren voor vergelijkbaar werk. ZZP’ers hebben met de nieuwe werkwijze minder administratieve lasten, zij hoeven immers geen VAR-verklaring meer aan te vragen.

Het alternatief voor de VAR-verklaring wordt voorgelegd aan het parlement. Staatssecretaris Wiebes streeft naar invoering per 1 januari 2016. Tot dan blijft de huidige werkwijze met de VAR-verklaring gehandhaafd.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er

Tuchtrecht: Wat je niet ziet, hoef je ook niet te behandelen

Klager is tien jaar patiënt geweest in de omvangrijke praktijk van de tandarts (tussen 1997 en 2010 ongeveer 7.000 patiënten). Hij verwijt de tandarts dat hij zijn vulling onjuist heeft aangebracht, een kroon onjuist heeft geplaatst en de praktijkvoering van de tandarts ondermaats was.

Het college stelt vast
Het college stelt vast dat de vulling van de patiënt meerdere keren afbrak en eruit viel. Dit had volgens het college moeten leiden tot enige zelfreflectie bij de tandarts waarvan niets is gebleken. Ook zijn de herstelbehandelingen niet genoteerd op de patiëntenkaart. Daarnaast had de tandarts niet over mogen gaan tot het plaatsen van de kroon omdat röntgenfoto’s zouden uitwijzen dat er sprake was van een afwijking in de wortelpunten, wat hij niet met de patiënt heeft besproken.

‘Wat je niet ziet, hoef je ook niet te behandelen’
Ten aanzien van de omvang van de praktijkvoering stelt de tandarts dat hij
welbewust en weloverwogen gekozen heeft voor een zogenaamd ‘afwachtend beleid’, waarbij hij ‘weinig controle-röntgenfoto’s maakte. Ook is de tandarts van mening dat ‘wat je niet ziet, je ook niet hoeft te behandelen’. Het college merkt daarover op dat een praktijk van grote omvang geen excuus vormt voor het niet naleven van diens verantwoordelijkheid om goede tandheelkundige zorg te verlenen aan patiënten. Wanneer de tandarts een (te) grote praktijk dreef, dan had hij de patiënt niet in behandeling moeten nemen. Tot slot kon de tandarts ook niet aantonen dat hij zichzelf gedurende de jaren had bijgeschoold. Al met al werd geoordeeld dat de tandarts in strijd heeft gehandeld met de zorg die hij ten opzichte van de patiënt behoorde te betrachten zoals bedoeld in art. 47 (lid 1 ) van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg.

Berisping op dezelfde dag
Nu de tandarts op dezelfde dag als de behandeling van de onderhavige procedure al berispt was (in een procedure die was aangespannen door de echtgenote van klager) volgt enkel een waarschuwing in dit geval.

Leerpunten
Papier is geduldig. Zorg derhalve dat u uw dossier op orde heeft. Noteer (herstel)behandelingen, maak controlefoto’s en houd bij wanneer u bijscholing heeft genoten (aard, omvang en het aantal bestede uren) en onthoud u – zeker tijdens een zitting van het tuchtcollege – van uitspraken die wijzen op struisvogelpolitiek.

Bekijk hier de uitspraak

Door:
Sebastiaan van der Leer – Köster Advocaten N.V

Bekijk hier ook eerdere Tuchtrechtuitspraken

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving
Geld

Vergeet de aanzegging niet bij tijdelijke arbeidscontracten

Per 1 januari 2015 zijn werkgevers verplicht bij contracten van een half jaar of langer de arbeidsovereenkomst één maand van te voren aan te zeggen. Zo maak je aan de werknemer duidelijk of het dienstverband verlengd wordt dan wel beëindigd wordt. Verzuimt u als werkgever hierin, dan kan een werknemer een schadevergoeding van maximaal één maandsalaris vorderen. Voorkom deze boete en administratieve rompslomp.

De aanzegplicht is een nieuwe administratieve last die werkgevers wordt opgelegd. Arbeids-overeenkomsten voor bepaalde tijd van een half jaar of langer, hebben een aanzegtermijn van één maand. Aanzeggen is niet hetzelfde als opzeggen. In de aanzegging geef je als werkgever aan of de arbeidsovereenkomst wordt verlengd of wordt beëindigd. Wordt de arbeidsovereenkomst verlengd, dan bevat de aanzeggingsbrief ook de voorwaarden waaronder de arbeidsovereenkomst wordt voortgezet. Verzuimt u als werkgever de arbeidsovereenkomst aan te zeggen, dan kan de werknemer binnen twee maanden een vordering van maximaal één maandsalaris instellen bij de kantonrechter.

Voorkom onnodige boetes
In de praktijk blijken vooral kleine bedrijven het aanzeggen te vergeten. Het is dus zaak om actie te ondernemen. Uw salarisadministrateur kan u helpen boetes te voorkomen. In het salarispakket bestaat vaak de mogelijkheid voor zowel u als voor het accountantskantoor om arbeidsovereenkomsten vast te leggen. Hiermee kan tijdig gesignaleerd worden wanneer een aanzeggingsbrief opgesteld dient te worden. Maak met uw salarisadministrateur afspraken hierover en voorkom onnodige boetes.

Ziekteverzuim
Er is nog een ander risico. Soms wordt de mededeling aan de werknemer dat er geen sprake zal zijn van een contractverlenging, zo lang mogelijk uitgesteld. Dit om te voorkomen dat de medewerker niet meer gemotiveerd is in de laatste weken van het dienstverband en eventueel ziekteverzuim tegen te gaan. Dit laatste kan ook gevolgen hebben voor de premies die u als werkgever betaalt. Werkgevers met een brutoloonsom van meer dan € 314.000 gaan namelijk een hogere premie betalen als een werknemer ziek uit dienst gaat. U zult dus per geval een afweging moeten maken hoe hiermee om te gaan.

Door: Alfa Accountants en Adviseurs

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Tariefsdaling in 2015: 11 tips voor het verhogen van uw rendement

Een tariefsdaling van 5,15% in 2015 heeft grote impact op de winst van een praktijk. Als u niets verandert in uw praktijk, zal de tariefsdaling al snel een winstdaling van ruim 10% betekenen. Het advies om uw rendement te verhogen is efficiënter werken. In dit artikel geven we u 11 concrete tips om efficiënter te werken zonder dat de kwaliteit van uw zorg achteruit gaat.

11 tips
Als u altijd hetzelfde blijft doen, zult u ook hetzelfde krijgen. Met deze tips kunt u concreet en direct verbeteringen in uw praktijk doorvoeren gericht op het verhogen van uw rendement. Sommige tips staan op zichzelf. Houd er rekening mee, dat andere niet op zichzelf staan maar juist aan elkaar gerelateerd zijn.

1. Bewust met tijd omgaan
Dit punt komt in diverse andere tips ook terug. Tijd is voor een tandarts schaars en daarmee dient u bewust om te gaan. Eenmaal verloren tijd kan nooit meer teruggehaald worden. Bedenk bijvoorbeeld eens goed hoe lang u (onnodig) met patiënten praat over randzaken.

2. Focussen op een volle agendabezetting
Binnen de afgesproken tijd voor het behandelen van patiënten (bijvoorbeeld tussen 8.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur) dient u te streven naar een maximale bezetting. Met een ruim patiënten aanbod gaat dit veelal goed op de lange en middellange termijn. Maar op de korte termijn vaak wat minder. Maak uw balie verantwoordelijk voor het opvullen van lege plekken in de agenda door patiënten die afbellen of niet komen opdagen.

3. Werken met een tray systeem
Gedurende de tijd tussen behandelingen worden geen patiënten behandeld en is de behandelkamer niet productief. De uitdaging is om deze tijd dan ook zo kort mogelijk te maken. Door gebruik te maken van een tray systeem wordt het aantal handelingen gereduceerd en zodoende de opruim- en voorbereidingstijd verkort.

4. Werken op meerdere kamers
Gedurende de tijd tussen behandelingen kan een tandarts (werkzaam op één behandelkamer) geen patiënten zien. Dit is dus ‘verliestijd’. Een agendaplanning over meerdere behandelkamers draagt ertoe bij dat een tandarts na een behandeling direct een volgende behandeling kan starten in een andere behandelkamer. De verliestijd van de tandars wordt hiermee beperkt.

5. Geen koffiepauzes tussendoor nemen
Pauzes gedurende de ochtend of middag halen het team uit haar ‘flow’. Het hele ‘productieproces’ wordt stilgelegd voor een gezamenlijke kop koffie om 10.00 uur. Het stoppen en weer opstarten kost in de praktijk veelal meer dan alleen de gereserveerde pauzetijd. Het bundelen van de werkzaamheden met daartussen een grote lunchpauze (bijvoorbeeld van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur) is veel efficiënter.

6. Werk delegeren aan (preventie)assistenten
Nogmaals, de verliestijd van de tandarts dient te worden gereduceerd. Werkzaamheden of handelingen die de tandarts uitvoert, terwijl die kunnen worden gedelegeerd aan een niet-tandarts, is ook een vorm van verliestijd.

Lees ook Taakdelegatie: wat mag en wat niet?

7. Gebruik maken van een blokplanning
Met het opzetten van een blokplanning wordt de dag volgens een vaste structuur opgebouwd. Dit levert een gevarieerde planning op, wat de dag levendig houdt, maar ook rust en regelmaat geeft. De grote uitdaging van een blokplanning is voor de balie assistente om afspraken alleen binnen de aangegeven blokken te plannen. En zodoende het belang van een goede planning boven het belang van de patiënt (“Ik wil per se om 8.00 uur een afspraak”) te stellen. Dit vereist overigens goede communicatieve vaardigheden bij de balie, wat direct het succes van de blokplanning bepaalt.

8. Behandelplannen aanbieden aan patiënten zonder persoonlijke drempels
De tandarts diagnosticeert en stelt het behandelplan op. In de praktijk wordt de inhoud van behandelplannen ook vaak bepaald, doordat de tandarts denkt te weten wat de grootte van de portemonnee van de patiënt is. Hiermee wordt bedoeld, dat behandelplannen vaak worden teruggeschaald (“Want dat kan de patiënt vast niet betalen…”). Tandartsen ontnemen zichzelf vaak werk, doordat zij zichzelf onnodig deze drempel opleggen.

9. Afspraken ‘krap’ inplannen
Een behandeling duurt vaak zo lang als dat ervoor gepland is. Oftewel, het werktempo varieert naar de beschikbare tijd. Door afspraken ‘krap’ in te plannen stuur je direct al op een hoger werktempo. Dit betekent niet dat je de hele dag op je tenen moet lopen, maar wel dat er lekker wordt doorgewerkt. Wat overigens de meeste mondzorgverleners ook juist graag willen.

10. Agenda niet laten leiden door controles
Een dag is bij voorkeur gevuld met een gevarieerd aanbod van behandelingen. Regelmatig zijn agenda’s ook gevuld met veel periodieke controles. Zo’n dag werkt niet prettig en is niet rendabel. Een dag vol met controles voorkomt daarnaast vaak ook, dat langere behandelingen niet op korte termijn ingepland kunnen worden. Net als bij het inruimen van een volle kofferbak voor de vakantie, is het meest efficiënt om met de grotere onderdelen te beginnen.

11. Meten is weten
Alleen als u bewust omgaat met uw financiële resultaten kunt u daadwerkelijk beoordelen of bovenstaande veranderingen tot een verhoogd rendement leiden. De elfde en belangrijkste tip is dus om vanaf nu uw omzet resultaten op dagbasis te gaan bijhouden, zodat u de doorgevoerde verbeteringen kunt evalueren en kunt bijsturen.

Door: Sjoerd Kuiken (Kuiken Praktijkmanagement) en Verry van Rossum van het PDI Business Model verzorgen voor praktijken en I-Qual groepen de sessie ‘Veranderingen bieden ook kansen’ gericht op het verhogen van het rendement in de praktijk.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Verbeterpunt: helixtest bij sterilisatiebatch

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Wat ging er niet helemaal volgens plan, de wetten of regels en wat leren we hiervan? Het verbeterpunt: helixtest bij iedere sterilisatiebatch van de autoclaaf.

Verbeterpunt
Volgens het protocol ‘Sterilisatie en desinfectie instrumentarium’ moet er een helixtest uitgevoerd worden bij iedere sterilisatiebatch van de autoclaaf. Eén van de medewerkers die verantwoordelijk is voor het beheer van het autoclaaflogboek is een paar dagen afwezig wegens een cursus. Als hij terugkomt en het boek bijwerkt, ziet hij dat een paar maal de test niet is uitgevoerd. Hij meldt dit tijdens de vergadering.

Corrigerende maatregel
De medewerkers geven toe dat ze een aantal keren door de drukte zijn vergeten de helixstrip in de autoclaaf te plaatsen. Alle medewerkers van de praktijk worden erop gewezen de helixtest uit te voeren indien de autoclaaf aangezet wordt. De assistentes zien in dat ze allen daarvoor verantwoordelijk zijn en niet alleen de beheerder van het logboek. Vanaf dat moment neemt iedere medewerker de verantwoordelijkheid en wordt de test bij iedere batch uitgevoerd. Het is tenslotte belangrijk en een aantoonbaar bewijs voor de inspectie.

Door: Petra van der Zwan. Zij adviseert tandartspraktijken op het gebied van kwaliteitsmanagement, wet- en regelgeving, praktijkmanagement en Lean oplossingen en is Lead Auditor kwaliteitsmanagementsysteem ISO-9001

Lees meer over: Management, Ondernemen

Tuchtrecht: Aanraken en (laten) uitkleden is niet passend ongeacht op wiens initiatief

Centraal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg c2014.156 ECLI:NL:TGZCTG:2015:11

Wat was het geval?
De patiënte was kort voor het tandartsbezoek gevallen. De tandarts had ervaring met een gebrekkige dossiervorming richting een verzekeraar en wilde de patiënte daarom helpen met deze kwestie. Op zijn initiatief maakte de tandarts foto’s van de patiënte, waarop letsel op het gelaat, de armen, de benen en een bil van de patiënte waren vastgelegd en de patiënte had zich ten behoeve van de fotosessie – volgens de klacht – zelfs van haar ondergoed moeten ontdoen. Het Regionaal en het Centraal Tuchtcollege gaan uit van de zelfde vaststaande feiten en komen tot het oordeel dat de tandarts grensoverschrijdend en seksueel intimiderend gedrag heeft vertoond. Daarbij speelt in beide gevallen een rol dat:

  • de tandarts niet van zijn aanpak was teruggekomen toen de betreffende patiënte hem vroeg of het maken van foto’s van haar algehele letsel eigenlijk wel noodzakelijk was;
  • de assistente in het bijzijn van de patiënte vroeg of het niet primair tot de taak van de huisarts behoort om (het onderhavige) letsel vast te leggen nu zich dat niet in de hoofdhalsgebied bevond;
  • de tandarts niet tot inkeer kwam en vervolgens zelfs de assistente wegstuurde;
  • de opmerking tegen de patiënte maakte: “Je bent een hele mooie vrouw, dat weet je zelf ook al”,ook al had de tandarts daarmee de bedoeling om de patiënte gerust te stellen.

Berisping
Beide tuchtcolleges oordelen uiteindelijk dat dat de tandarts in strijd heeft gehandeld met de norm van goed hulpverlenerschap (art.7:454 BW) en legden de tandarts de maatregel van een berisping op.

Bekijk hier de uitspraak.

Door:
Sebastiaan van der Leer – Köster Advocaten N.V

Bekijk ook eerdere Tuchtrechtuitspraken

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Patiëntendossier, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

Overdracht tandartspraktijk: een goede voorbereiding is het halve werk

Bent u voornemens om binnen drie tot vijf jaar uw praktijk over te dragen? Start dan op tijd met de voorbereidingen om de praktijk ‘verkoopklaar’ te maken. Hoe pakt u dat aan?

Verwacht niet dat kopers in de rij staan. Op dit moment komen er jaarlijks ongeveer 300 mondzorgpraktijken in de verkoop. Er studeren jaarlijks minder tandartsen af. Het tekort wordt aangevuld met tandartsen uit het buitenland. Dus de kopers hebben het voor het uitkiezen.

Voorbereiding
Wilt u in één keer overdragen of geeft u de voorkeur aan een geleidelijke overdracht waarbij u in de verkochte praktijk blijft meewerken? Bedenk wat u na de overdracht gaat doen. Raadpleeg de beroepsorganisatie voor relevante informatie over praktijkoverdracht en neem deel aan de regelmatig door hen georganiseerde seminars over dit onderwerp. Laat u informeren over wat u te wachten staat, zodat u weet wat er op u afkomt. Betrek vooral ook uw partner in het hele proces. Maak een tijdschema, plan zaken zodat u er naar toe kunt groeien en geef daar verdere invulling aan.

Kopers zijn selectief
Maak de praktijk aantrekkelijk voor de kandidaat koper. Dat betekent dat u een duidelijk beeld dient te schetsen van wat u te koop aan biedt. Zaken als praktijklocatie, aard van het gebouw en de indeling daarvan. Wat is de staat van de aanwezige praktijkinventaris, is er sprake van meervoudige bezetting, zijn er uitbreidingsmogelijkheden? Omgevingsfactoren zoals de opbouw van de wijk, positie van collega’s zijn ook van belang. Een koper selecteert in eerste aanleg op de typering van de praktijk.

Praktijkgegevens
Zaken als patiënten opbouw, verrichtingen en omzet zijn slechts een aspect. Een koper zal willen weten welke praktijkkosten hij of zij kan verwachten. Dus uw jaarrekening dient tijdig beschikbaar te zijn. Is uw praktijkpand eigendom? Laat het dan taxeren door een makelaar die ervaring heeft met praktijkpanden en laat ook de praktijkinventaris door een deskundige taxeren.

Contracten
Alle lopende contracten worden ter beschikking gesteld. Met name arbeidsovereenkomsten, huurcontracten maar ook lopende contracten van telefoon, internet, website etc. kunnen mee over gaan. Lopende arbeidsovereenkomsten gaan van rechtswege over, het huur- en de overige contracten (meestal) niet. Wanneer de koper onder dezelfde condities het huurcontract over wenst te nemen dient de verhuurder daarmee in te stemmen middels een zogenaamde indeplaatsstelling.

Financiële en fiscale gevolgen
Niet onbelangrijk: is er na verkoop voldoende geld beschikbaar om van een financieel onbezorgde oude dag te kunnen genieten? De praktijkbeëindiging wordt fiscaal aangemerkt als een staking. Dat betekent dat de stakingswinst wordt berekend aan de hand van de stakingsbalans. Het verschil tussen de verkoopopbrengst en de boekwaarde is stakingswinst. U hebt de keus om daarover direct af te rekenen. Mogelijk is het fiscaal aantrekkelijk om een deel van de winst om te zetten in toekomstig inkomen in de vorm van een lijfrente uitkering. Inventariseer de mogelijkheden. Voor sommige fiscale tegemoetkomingen geldt vaak een driejaarstermijn.

Gesprek met potentiële kopers en onderhandelingen
Voer een eerste gesprek zonder adviseurs in huiselijke kring. Kijk of u van mening bent dat de kandidaat past bij uw praktijk. Praat niet over geldzaken, maar over hoe u praktijk voert en wat de verwachtingen daarvan bij de kandidaat koper zijn. Bij overdracht aan een organisatie (keten) wordt meestal verwacht dat u nog enige tijd werkzaam blijft. Stem die verwachtingen en de invulling daarvan goed af.

Denkt u een geschikte kandidaat te hebben gevonden dan is het meestal niet efficiënt om zelf de onderhandelingen te voeren. U hebt hier onvoldoende ervaring mee en bent vaak ook emotioneel (te) betrokken. Laat het over aan, of doe het in ieder geval samen met, een professional.

Door: Mr. M.C.M. (Rinie) Roosen, BDO Belastingadviseurs te ’s-Hertogenbosch, tel 073-6405701, rinie.roosen@bdo.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen

Welke vergadertypes komt u tegen?

De praktijkvergadering zorgt voor de noodzakelijke teambuilding, duidelijkheid over lopende zaken en dient vele andere doelen. Het gebeurt echter maar al te vaak dat er situaties ontstaan die zorgen voor tijdverspilling doordat bepaalde medewerkers het overleg verstoren. Welke 10 ‘stoorzenders’ zijn er?

 

1. De tijdnazi kijkt meer op de klok en naar de planning dan dat hij let op de inhoud van het overleg. Als na een lange inleiding de essentie aan bod komt, is het belangrijk om dan niet plots het onderwerp af te breken omdat het volgende onderwerp op de agenda staat.
2. De brug-stond-open-medewerker komt altijd te laat en vaak met een smoes. Zo zorgt dit voor een irritante onderbreking en moet een samenvatting van de reeds besproken onderwerpen de revue passeren voordat het overleg weer hervat kan worden.
3. De sloper die altijd goede ideeën van andere teamleden afschiet.
4. De lange-tener kan er niet tegen dat hij ergens op aangesproken wordt.
5. De verstrooide professor die hopeloze plannen oppert.
6. De ratelaar die maar oneindig door blijft praten totdat iemand hem onderbreekt.
7. De dictator luistert slecht, tenzij het zijn ingebrachte onderwerp betreft want dan eist hij alle aandacht.
8. De zitzak die totaal geen bijdrage levert en met andere zaken bezig is.
9. De horror-notulist die steeds de vergadering afbreekt omdat dit type het niet kan bijbenen met notuleren.
10. De lijder die eigenlijk de leiding van het overleg heeft maar niet over deze vaardigheid beschikt.

Dus…wees waakzaam voor deze types, laat ze niet de overhand krijgen en haal het onderste uit de vergaderkan tijdens de kostbare werkuren.

Door: Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen