Tuchtrechtelijke uitspraken mondzorg maart 2013

Soms is de scheidslijn dun. Wat is wel en niet geoorloofd? Bekijk de uitspraken van het Centraal Tuchtcollege en de regionale Tuchtcolleges van maart 2013.

Kaakchirurg geschorst voor relatie met patiënte
Uitspraak 26 maart 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam

De kaakchirurg had tijdens en na de behandeling van de patiënte een (seksuele) relatie met haar. Nadat de relatie was beëindigd deed de patiënte een melding bij de Inspectie voor de Volksgezondheid welke een onderzoek instelde en uiteindelijk een klacht tegen de kaakchirurg indiende. Het Tuchtcollege oordeelde dat de regelgeving op dit punt – waaronder de IGZ Brochure ‘Het mag niet, het mag nooit: seksuele intimidatie door hulpverleners in de gezondheidszorg’ – voorschrijft dat de hulpverlener die een (seksuele) relatie met een patiënt wenst aan te gaan, een expliciet en volledig einde moet maken aan ieder optreden als behandelaar jegens de betreffende patiënt en de behandeling zorgvuldig moet overdragen aan een collega. Dit om onaanvaardbare vermenging van de behandelrelatie en de affectieve relatie te voorkomen. Vervolgens dient de hulpverlener de ex-patiënt voldoende tijd en gelegenheid te geven om uit vrije wil een relatie aan te gaan. Deze periode dient zeker een paar weken te duren zodat geen sprake meer is van een (afhankelijke) patiënt-zorgverlener relatie. Omdat de arts geen afstand had genomen werd hij voor de duur van een maand geschorst. Bekijk hier de uitspraak.

Tandarts tijdens proeftijd weer in de fout
Uitspraak 26 maart 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg

De tandarts is bij eerdere beslissing de voorwaardelijke maatregel opgelegd van schorsing voor de duur van 6 maanden, met een proeftijd van twee jaar. Binnen deze twee jaren neemt een patiënte van 81 jaar in het weekend contact op met de tandarts die dat weekend dienst heeft. Ondanks het feit dat de tanden scheef zijn komen te staan en de bloedig niet is gestold wordt mevrouw niet ontvangen op de praktijk. Het Tuchtcollege acht dit een schending van de zorgvuldigheidsplicht die op de tandarts rust. Daarmee is de eerdere voorwaarde in vervulling gegaan en besluit zij de tandarts te schorsen voor de duur van zes maanden. Bekijk hier de uitspraak.

Foto’s die niet direct worden ontwikkeld leveren soms te laat informatie op
Uitspraak 5 maart 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg

De tandarts krijgt klager op consult met pijnklachten aan de 26. In reactie op de pijnklachten maakt de tandarts een foto die niet ter plaatse ontwikkeld kan worden. Het Tuchtcollege oordeelt dat alleen het maken van foto op dat moment onvoldoende was, zeker nu de gemaakte foto niet ter plaatse kon worden ontwikkeld zodat de foto op dat moment geen informatie kon opleveren. Voor latere consulten geldt dat de tandarts eveneens te weinig onderzoek heeft verricht. Het Tuchtcollege legt de maatregel van een waarschuwing op. Bekijk hier de uitspraak.

Onvoldoende resultaat bij bleken voortand niet klachtwaardig
Uitspraak 11 maart 2013Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Eindhoven

Klager verwijt de tandarts dat hij ten onrechte heeft geadviseerd de tand te laten bleken, dat de tand niet bleek genoeg werd en dat er een fistel is ontstaan. Het Tuchtcollege wijst de klacht volledig af en merkt daarbij op dat de tandarts heeft gehandeld als een redelijk bekwaam arts waarbij geldt dat het bleken van de tand een inspanningsverplichting betreft, zodat het niet (voldoende) wit worden van de tand de tandarts tuchtrechtelijk niet valt te verwijten. Bekijk hier de uitspraak.

Door:
Sebastiaan van der Leer – Köster Advocaten N.V

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

Tuchtklacht kan verjaring stuiten

Wanneer een patiënt een vordering op zijn arts stelt te hebben, dan verjaart deze vordering door verloop van tijd. Deze verjaring vangt doorgaans aan op het moment dat de patiënt bekend is met zowel de schade als de aansprakelijke persoon. Wil een patiënt verjaring van een vordering voorkomen, dan kan hij deze stuiten (opnieuw laten ingaan) door een aansprakelijkstelling. Recentelijk heeft het Hof van Arnhem geoordeeld dat het instellen van een tuchtklacht de verjaring kan stuiten.

Wat was het geval?
Een patiënte diende een klacht in tegen haar psychiater bij het Regionaal Tuchtcollege te Amsterdam. Zij stelde dat haar psychiater zijn zorgplicht jegens haar had geschonden door haar tijdens de beginperiode van haar zwangerschap medicatie voor te schijven die van negatieve invloed kon zijn op het ongeboren kindje. Het Regionaal Tuchtcollege verklaarde de klacht van mevrouw (deels) gegrond. De onzekerheid die dit met zich bracht vormde aanleiding om de psychiater schriftelijk aansprakelijk te stellen en vervolgens schadevergoeding van hem te vorderen bij de Rechtbank en later het Gerechtshof te Arnhem.

Stuitingsverweer
In de procedure bij de rechtbank voerde de psychiater het verweer dat er inmiddels meer dan vijf jaren waren verstreken, nadat de patiënt bekend was geraakt met de schade en de aansprakelijke persoon. De patiënte stelde dat de tuchtrechtelijke klacht de verjaring had gestuit, zodat de psychiater daar geen beroep op kon doen. Het gerechtshof oordeelde uiteindelijk dat de door de patiënte ingestelde tuchtklacht in dit geval de verjaring van haar rechtsvordering had gestuit.

Gerechtshof
Volgens het Gerechtshof was de tuchtklacht een voldoende duidelijke waarschuwing aan de psychiater dat hij zich (ook na het verstrijken van de initiële verjaringstermijn van vijf jaren) bedacht moest zijn op een eventuele civielrechtelijke aansprakelijkheid. Hierbij werd door het Gerechtshof van belang geacht dat in de tuchtprocedure door beide partijen werd gesproken over een mogelijke aansprakelijkheid van de psychiater.

Conclusie
Uit een tuchtklacht blijkt niet altijd of de klager – in een later stadium bij de gewone rechter – ook financiële gevolgen aan diens klacht wil verbinden. Dit is begrijpelijk als wordt bedacht dat in een klachtprocedure bij de tuchtrechter geen ruimte is voor toekenning van een schadevergoeding. Of een klager een schadevergoeding wenst te vorderen hangt doorgaans af van de inhoud van de klacht en de gedragingen van beide partijen tijdens de tuchtprocedure. Hoewel het in het arrest gaat om een psychiatrische behandeling, leert de uitspraak dat wanneer een (tand)arts zich tuchtrechtelijk dient te verantwoorden, de verjaring van een vordering tot vergoeding van schade (afhankelijk van de inhoud van de klacht) kan zijn gestuit.

Door: Sebastiaan van der Leer – Köster Advocaten N.V


 

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Centraal Tuchtcollege schorst tandarts voor een half jaar

Het Centraal Tuchtcollege te Den Haag heeft aan tandarts Van der Meulen uit Assen een onvoorwaardelijke schorsing opgelegd van een half jaar, meldt de IGZ.

De schorsing ging op 27 maart 2013 in. De schorsing volgt uit een voorwaardelijke schorsing voor twee jaar die het Tuchtcollege al op 8 mei 2012 oplegde. Deze voorwaardelijke schorsing ging pas in op 29 mei 2012 omdat tot die datum een eerdere onvoorwaardelijke schorsing van kracht was.

Aanleiding voor de onvoorwaardelijke schorsing is informatie die de Inspectie voor de Gezondheidszorg gaf aan het Tuchtcollege. Het betrof informatie van de waarneemkring van tandartsen over de manier waarop de tandarts zijn spoeddienst had georganiseerd. In de beslissing van het Tuchtcollege staat onder meer dat de toegang tot de tandheelkundige spoedzorg onvoldoende was gewaarborgd door het inzetten van een tandarts die niet de Nederlandse taal machtig was.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Omzet assistenten valt onder gebruikelijk loon tandarts

De omzet van assistenten valt onder het gebruikelijk loon van de dga. Deze omzet kan niet worden toegerekend aan de werkzaamheden van de assistenten omdat hun prestaties opgaan in die van de tandarts, oordeelde de rechtbank in Den Haag,  meldt Taxence.

In mindering
De tandarts mag volgens de rechtbank wel pensioenlasten en stortingen op een levensloopregeling in mindering brengen op het gebruikelijk loon. De inspecteur had bij de vaststelling van het gebruikelijk loon ten onrechte hiermee geen rekening gehouden. De rechter stelde het loon opnieuw vast en verminderde de naheffingsaanslagen.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Mond-tot-mondreclame belangrijkst bij keuze tandarts

Familie en vrienden zijn van grotere invloed op de keuze van een tandartspraktijk dan internet. Dit blijkt uit Brits onderzoek van Bray Leino. Bijna de helft van de Britse respondenten (44,7%) kiest hun tandarts op basis van aanbevelingen van familie en vrienden, terwijl maar 7,5% kiest aan de hand van internet, meldt Dentistry.

Bijna twee derde (63,7%) vertrouwt op aanbevelingen van vrienden en familie bij de keuze van een mondzorgprofessional.
De Britten hebben veel vertrouwen in hun tandarts: 66,3% van de onderzoekdeelnemers wil het liefst behandeld worden hun eigen tandarts bij elk bezoek.

Bron:
Dentistry

 

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z
Tuchtrechtelijke uitspraken mondzorg

Tuchtrechtelijke uitspraken mondzorg, februari 2013

Soms is de scheidslijn dun. Wat is wel en niet geoorloofd? Bekijk de uitspraken van het Centraal Tuchtcollege en de regionale Tuchtcolleges van februari 2013.

Tandarts berispt voor diverse verschillende zaken
Uitspraak 14 februari 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg

De tandarts wordt verweten dat zij (I) onvoldoende de status van het gebit heeft besproken, (II) niet proactief een behandelplan heeft opgesteld, (III) niet of onvoldoende behandelingen heeft uitgeoefend, en (IV) dossiers niet heeft doorgezonden naar de nieuwe tandarts van klagers. Het Regionaal Tuchtcollege merkt op dat de tandarts na het maken van bitewing foto’s (in 2006) tot augustus 2009 heeft gewacht met de behandeling. Het argument dat klagers geen pijnklachten hadden doet daar niets aan af. Het Tuchtcollege verwijt de tandarts dat wanneer het haar niet lukt om een kroon te verwijderen, zij de situatie laat voor wat hij is. Tot slot merkt het Regionaal Tuchtcollege op dat het voorschrijven van antibiotica onvoldoende effectief is voor het behandelen van cariës en dat de verslaglegging tekort schoot omdat daarin alleen de declarabele (be)handelingen werden genoteerd. Het Regionaal Tuchtcollege legt de tandarts een voorwaardelijke schorsing van 3 maanden op en adviseert intensieve (na)scholing.

Omdat de tandarts het Centraal Tuchtcollege kan aantonen dat zij inmiddels in maatschapsverband werkt, meer details noteert in de dossiers en nascholing volgt ten aanzien van wortelkanaalbehandelingen, wordt haar uiteindelijk een berisping opgelegd.

Klacht patiënt over nota’s afgewezen
Uitspraak 14 februari 2013 Regionaal Tuchtcollege te Zwolle

Klagers zijn het niet eens met de nota’s van de (mondhygiëniste van de) tandarts (code C114 en C214). Klagers stellen dat de gedeclareerde behandelingen niet zijn uitgevoerd. Het Regionaal Tuchtcollege merkt op dat uit het dossier van klagers blijkt dat: (I) de behandelingen waren opgenomen in de behandelplannen, en (II) op de genoteerde datums behandelingen en een evaluatie daarvan hebben plaatsgevonden. In onderlinge samenhang bezien wordt het aannemelijk geacht dat de gedeclareerde behandelingen hebben plaatsgevonden zodat de klacht wordt afgewezen.

Door: Sebastiaan van der Leer, Köster Advocaten N.V.

 

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

Zzp-organisaties stellen alternatief VAR-systeem voor

De zzp-organisatie FNV Zelfstandigen, Stichting ZZP Nederland, Zelfstandigen Bouw en Platform Zelfstandige ondernemers (PZO)  stellen een alternatief VAR-systeem voor: het ‘Bewijs van Ondernemerschap (BVO), schrijft ZZP-Nederland.

Het alternatief is ontwikkeld uit onvrede met de huidige VAR-procedure en ook de door de minister voorgestelde nieuwe
VAR-Webmodule. De zzp-organisaties vinden dat de huidige VAR-regeling het ondernemerschap niet voldoende stimuleert en te weinig zorgt voor het voorkomen van schijnzelfstandigheid.

Het voorgestelde BVO omvat de volgende elementen:

  • Eén bewijs van ondernemerschap
  • Vooraf beoordeling en zekerheid over het ondernemerschap
  • Tegengaan van schijnzelfstandigheid
  • Goede voorlichting aan startende zzp-ers

Op donderdag 14 maart geven de zzp-organisatie een toelichting op het voorstel aan de Kamerleden.

Bron:
ZZP-Nederland

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er
internet

Serie Social Media: Feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken.

Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. Lees meer

Lees meer over: Communicatie, E-health, Ondernemen

Personeel: Hoe werft u de juiste medewerker?

Een vacature invullen is voor veel tandartspraktijken een niet- alledaags klusje. Hoe pakt u de werving aan, waar zoekt u naar sollicitanten en hoe vinden sollicitanten uw praktijk?

Het functieprofiel

Allereerst is van belang om vast te stellen waar de behoefte ligt. Wat voor persoon zoekt u? Welke competenties moet de nieuwe medewerker hebben? Maar ook: Wat voor persoonlijkheid past binnen uw praktijk? Welke vaardigheden zijn van belang? Kortom, er moet een zogenaamd functieprofiel worden opgesteld dat een duidelijk beeld geeft van de functie en van de persoon die de functie gaat uitvoeren.

Als u een advertentie plaatst voor dit functieprofiel, via werving & selectie bureaus, sociale media of de krant, vergeet dan niet te vermelden wat de tandartspraktijk de kandidaat allemaal te bieden heeft. Een praktijk aantrekkelijk maken voor patiënten is één. Door goede arbeidsvoorwaarden en een fijne werkomgeving in een prettig team te bieden, maakt u de functie nog veel aantrekkelijker voor kandidaten.

Er kan overwogen worden om een stagiaire aan te nemen. Van belang is dan dat er wel genoeg ruimte is om deze stagiaire te begeleiden. Voorop staat dat een stagiaire een goedkope arbeidskracht is, maar er moet daarnaast geïnvesteerd worden in tijd om deze stagiaire dingen uit de praktijk te leren.

De selectie

In lokale – of vakbladen kan geadverteerd worden voor tandarts vacatures, dit kan online, maar ook netwerken op LinkedIn, Facebook kunnen benaderd worden om de vacature bekend te maken. Kunnen sollicitanten bellen of schriftelijk reageren? Binnen welke termijn? Hoeveel kandidaten bent u van plan uit te nodigen? Plan tijd in voor sollicitatiegesprekken en wellicht een korte rondleiding in de praktijk.

Het sollicitatiegesprek

Bereidt u vervolgens voor op het sollicitatiegesprek. De praktijk heeft niet alleen vragen voor de sollicitant, maar de sollicitant zal waarschijnlijk ook vragen hebben voor de praktijk. Maak bijvoorbeeld een checklist met vragen die u de verschillende sollicitanten zou willen stellen. Hierdoor kunt u de antwoorden van de verschillende sollicitanten ook beter achteraf vergelijken.

Uitverkoren?

Heeft u de keuze voor de meest geschikte kandidaat gemaakt, dan komt het moment van aanstelling.
Meld de kandidaat schriftelijk, telefonisch of persoonlijk dat hij of zij aangenomen is. Het is fatsoenlijk om iedere kandidaat te berichten over de uitkomst van de sollicitatie en het liefst persoonlijk. Een kandidaat kan wellicht later nog geschikt zijn. Ook voor de kandidaat is het leerzaam om te horen waarom hij/zij niet is gekozen uit de sollicitanten.

Onderhandeling

Maak vervolgens een afspraak waarin de arbeidsvoorwaarden, de proeftijd en het contract besproken worden. Dit is de fase van onderhandeling. Een kandidaat kan bepaalde eisen stellen, en het is aan u om daarmee akkoord te gaan of niet. Dit is puur een kwestie van vraag en aanbod. De arbeidsvoorwaarden van KNMT kunnen gebruikt worden als richtlijn maar zijn niet per se bindend. Het is aan te raden om eigen arbeidsvoorwaarden en huisregels op te stellen, waarmee u uw praktijk een eigen identiteit geeft. Zo staat niet alleen uw praktijk goed op de kaart, maar leert u nieuwe (maar ook huidige) medewerkers gelijk een professionele manier van werken aan.

Het bieden van aanvullende scholing, kan eveneens als belangrijke arbeidsvoorwaarde worden gezien. Hiermee houdt u de professionaliteit van uw medewerkers in de praktijk op peil.

Een vliegende start

Ook al heeft een nieuwe medewerker veel ervaring, hij moet wel worden ingewerkt. Een vast inwerkprogramma kan heel veel tijd schelen. Zo hoeft de praktijk niet bij iedere nieuwe medewerker (of stagiair) het wiel opnieuw uit te vinden. Het geeft op een vaste manier duidelijk aan hoe de praktijk werkt. Een goed inwerkprogramma geeft niet alleen de huisregels van de praktijk weer, maar laat ook zien met welke protocollen de praktijk werkt en wat er van de nieuwe medewerker of stagiaire verwacht wordt en wie hem of haar gaat begeleiden.

Maak daarnaast een checklist met alle gegevens die u van de nieuwe medewerker of stagiaire nodig heeft. Denk hierbij aan de administratieve verplichtingen voor de salarisadministratie, maar ook de diploma’s en de Hepatitis B inenting. Dit is meteen de basis van een goed personeelsdossier.

Monique Heijtel, www.care4hr.nl
Care4HR biedt helder advies over Human Resources, verzorgt trainingen en kan uw personeelszaken uit handen nemen. Het doel is het verbeteren van de prestaties van uw organisatie en de groei van uw medewerkers.

Anna Berends van Loenen

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

De mooiste praktijkgebouwen

Het gebouw waarin uw praktijk gevestigd is, bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer van de praktijk. Daarnaast is het onderhoud van het praktijkgebouw, van binnen en van buiten, niet alleen erg belangrijk voor de indruk die de patiënt krijgt, maar ook voor het werkcomfort van het personeel. Wij zijn op zoek gegaan naar prachtige, bijzondere en opvallende praktijkgebouwen.

Authentiek versus modern, klein versus groot
Een praktijk kan in vrijwel elk gebouw gevestigd worden. In een authentiek, volledig verbouwd, pand of in een modern, nieuw gebouw met een strakke uitstraling. Praktijken hebben ook steeds vaker meerdere disciplines onder één dak gevestigd. Tandartsen, mondhygiënisten en soms ook het tandtechnisch personeel werken dan met z’n allen in een grote praktijk .

De veelzijdigheid aan praktijken zorgt voor hele mooie, verschillende foto’s, die voor u wellicht ook als inspiratiebron kunnen dienen.

Uw praktijk in een volgend artikel?
Wilt u met uw praktijkgebouw in een volgend artikel komen? Mail dan een foto van uw praktijk naar info@dentalinfo.nl.


Mondzorg Tandpunt, Spijkenisse


Tandartspraktijk H. Vos, Apeldoorn

 
Rierink tandartsen, Ede. Projectrealisatie www.wecare-int.com


Mondzorg Menheerse, Middelharnis

 
Tandartspraktijk Piëst en Lawant, Eelderwolde

 
Tandheelkundig centrum Wilhelminapier, Rotterdam

 
Cadwell Dental, Richland, Verenigde Staten

 
Kliniek voor mondzorg Delft, Delft

  
Medico Dental, San Diego, Verenigde Staten

 
Tandartspraktijk Kwant, Arnhem

 


Tandartsenpraktijk Stationsstraat, Emmen



Tandartsenpraktijk Beuklander, Putten


Mondzorg Clinics, Den Bosch



Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Hoe krijg ik een compliment van mijn patiënt?

Kent u dat? U heeft zich helemaal uitgesloven op die brug, kroon, vulling of initiële therapie. De patiënt loopt de deur uit en zegt nog net “Doei”. En dat was het…Blijkbaar bedankt een patiënt u niet voor de kwaliteit van uw werk. Maar waarvoor dan wel? Lees de  praktische tips.

Wees beleefd
Stelt u beleefdheid op prijs? Wees dan ook zelf beleefd. Gedrag roept gedrag op. Dus houd de deur open voor uw patiënt, schut zijn hand en heet hem welkom in uw behandelruimte.

Loopt u uit?
Bied uw patiënt een kopje koffie of thee aan. 

Toon belangstelling
Vraag uw patiënt hoe het met hem gaat. Hoe was z’n vakantie of vraag hoe het met z’n kinderen gaat. Luister goed naar zijn antwoord en laat ook zien dat u luistert.

Vraag of er klachten zijn
Vraag of er nog klachten waren na de vorige behandeling en of er nog vragen zijn.

Andere wensen of bijzonderheden?
Vraag of er nog andere klachten of wensen zijn en of er nog bijzonderheden zijn met betrekking tot de gezondheid.

Toon begrip
Als er problemen zijn met de gezondheid, vraag dan ook eens naar het mentale effect wat dit voor de patiënt heeft. Toon begrip en vraag door.

Geef duidelijkheid
Kondig aan wat u gaat doen en vraag de goedkeuring van de patiënt.

Andere behandelaar
Wanneer de patiënt vervolgens door uw collega zal worden behandeld, leg dan uit waarom, wie dit is en wat zijn taken zijn in de praktijk.

Comfort voor de patiënt
Zorg ervoor dat uw patiënt zo comfortabel mogelijk ligt. Vraag hier naar.

Vraag tijdens de behandeling hoe het gaat 

Dep druppels af
Mocht de patiënt een nat gezicht of nek krijgen, dep dit dan af. Wees voorzichtig met eventuele make-up. 

Vraag de patiënt of hij tussendoor even wil spoelen

Interesse in instructie?
Als u een instructie wilt geven, vraag of de patiënt interesse heeft. 

Vraag na de behandeling of er nog vragen zijn 

Geef een passende folder en monstertjes mee 

Afsluiting
Sluit de behandeling af door een hand te geven en vertel wanneer u de patiënt graag wilt terug zien. 

Nazorg
Bel de patiënt op na een heftige behandeling om te vragen hoe het met hem gaat.


Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Btw- afdracht: negatief nieuws of positieve kans?

Een recente uitspraak bevestigt dat puur cosmetische tandheelkundige behandelingen btw-belast zijn. De ANT zocht dit uit en ziet niet alleen negatief nieuws maar ook kansen voor het behouden van het btw-bedrag. Bekijk de voorbeelden.

Recente uitspraak
Hoewel voor zuivere cosmetische tandheelkunde en ook keuringsrapporten al vanaf 2008 geen btw-vrijstelling geldt, is dit door een recente uitspraak onlangs in het nieuws gekomen. Deze uitspraak was een bevestiging dat tandheelkundige diensten niet altijd door de fiscus als btw-vrijgesteld worden gezien. De staatssecretaris heeft de vrijstellingsbepalingen per 1 januari 2013 in zijn Besluit van 14 december 2012 (BLKB/2012/1868M) verder toegelicht en uiteengezet.

Wél btw-vrijstelling bij therapeutische behandeling
Als een cosmetische ingreep uitsluitend het doel heeft om het uiterlijk te verfraaien, dan valt de verrichting niet onder de btw-vrijstelling. Het doel van de behandeling is dus van belang en alleen in evidente gevallen is btw verschuldigd. Indien de esthetische verfraaiing een bijkomend voordeel is van een therapeutische tandheelkundige behandeling dan geldt de btw-vrijstelling wél. Gegeven deze redenering is het onjuist om te stellen dat voor een facing vaak btw gerekend zou moeten worden. Bij het bleken zou te verwachten zijn dat een therapeutisch doel minder snel aannemelijk is, echter psychische klachten door een onaantrekkelijk gebit zijn een bekend fenomeen. In het geval dat er btw berekend wordt dan zal dit over de gehele behandeling moeten plaatsvinden, inclusief materiaal- en techniekkosten.

Cosmetische kliniek
Het is van belang op te merken dat het bedrijf dat onlangs de btw-aanslag heeft gehad geen gewone tandartspraktijk was maar een cosmetische kliniek met periodiek ingehuurde tandartsen. Hierdoor was het persoonlijk contact – één van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor btw-vrijstelling – tussen de beroepsbeoefenaar en de patiënt niet altijd mogelijk. Ook de marketing van het bedrijf was duidelijk gericht op cosmetische behandelingen.

De gezondheidskundige dienstverlener beoordeelt zelf welke prestaties btw belast zijn. De belastingdienst controleert dit, maar is terughoudend bij het opvragen van medische dossiers (pag. 58).
Dit alles maakt het aannemelijk dat de gevolgen van de recente uitspraak voor de reguliere praktijk beperkt zullen zijn. Wat dat betreft zijn de negatieve scenario’s die door andere organisaties geschetst zijn, voorbarig te noemen.

Kansen
Daarnaast biedt een btw-opslag de tandarts in deze tijd waarin de verzekeraar alleen een max-max tarief mag bepalen, ook kansen. Het bedrag aan btw wat berekend wordt, kan door de tandarts geheel of gedeeltelijk ook worden behouden of in vooraftrek worden genomen. Hieronder worden enkele voorbeelden geschetst.

Kleine ondernemersregeling – een aantal (puur) cosmetische ingrepen
In uw praktijk komen cosmetische behandelingen zelden voor en slechts in uitzonderlijke situaties betreft het een puur cosmetische behandeling. In dat geval kunt u gebruik maken van de kleineondernemingsregeling. Als de totale btw jaarlijks minder dan € 1.345 bedraagt, dan hoeft u geen btw te betalen. Dit betekent dat u voor € 6.404 (exclusief btw) aan cosmetische behandelingen met 21% opslag kunt factureren, zonder dat u btw hoeft af te dragen. Doordat u ook enige btw-kosten in vooraftrek zou mogen nemen valt deze grens in de praktijk nog wat hoger uit. Deze regeling geldt niet voor een besloten vennootschap (B.V.)

Gemengd lichaam – een redelijk groot aantal (puur) cosmetische ingrepen
In uw praktijk speelt cosmetische tandheelkunde een belangrijke rol en u adverteert daar mogelijk ook mee. Hierdoor dient u in uw financiële administratie te verantwoorden welke prestaties u belast heeft en welke vrijgesteld zijn. Over de belaste prestaties dient u periodiek btw af te dragen. Echter u kunt naar verhouding ook btw in vooraftrek nemen. Hieronder volgt ter illustratie een rekenvoorbeeld:

Uw totale omzet bedraagt € 942.000, hiervan is € 700.000 btw onbelast en € 200.000 btw belast. De btw inkomsten bedragen dan € 42.000. Het bedrag dat betaald moet worden is dit bedrag minus de btw die in vooraftrek genomen kan worden.

De grote kostenposten van de praktijk zijn voornamelijk de huur, tandtechniek en de salarissen die niet btw belast zijn. In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 50.000 betaalde btw aan producten en diensten. Doordat de verhouding hier belaste / onbelaste omzet 200.000/700.000 is, kan alleen 2/7*50.000 aan btw worden afgetrokken. In dit voorbeeld gaat het om € 14.285

Hierdoor zal alsnog een flink deel van de gerekende btw afgedragen moeten worden, namelijk € 42.000 – € 14.285 = € 27.715

Apart btw lichaam – veel (puur) cosmetische behandelingen
Indien in uw praktijk veel cosmetische behandelingen plaatsvinden dan is het verstandig dit te factureren vanuit een entiteit (V.O.F., B.V.) die volledig btw plichtig is. U factureert de cosmetische behandelingen dan vanuit de V.O.F. of B.V. en op deze entiteit zet u ook alle zaken die duidelijk btw belast zijn, zoals een auto, extern ingehuurd personeel of apparatuur die gebruikt wordt bij deze behandelingen.

De behandelingen zijn dan belast en deze BTW draagt u af. Aan de andere kant heeft u dan volledige btw-aftrek op uw kosten, daar u uitsluitend btw-belaste prestaties verricht in dit lichaam.

Tot slot
Alles overziend bent u wat betreft de btw belaste prestaties ook qua belasting echt een ondernemer geworden en dit is nogmaals een aanwijzing dat hier geen gereguleerde tarieven bij horen.

Bron:
ANT, in samenwerking met de ANT-accountant

 

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Berisping zorgverlener ook in lokale krant

Zorgverleners die een boete of berisping krijgen van een Tuchtcollege zien deze maatregel ook geplaatst in een lokale krant. Het CIBG, onderdeel van het BIG-register,  is verantwoordelijk voor deze publicaties. Dit meldt Medisch Contact.

Sinds afgelopen zomer worden ook deze lichtere maatregelen openbaar gemaakt. Daarvoor werd dit alleen gedaan voor de zwaardere maatregelen als schorsing. Begin februari werd een advertentie in de Rotterdamse uitgave van het Algemeen Dagblad geplaatst over een berising van een fysiotherapeut uit de regio. Dit leidde tot opschudding onder lokale zorgverleners.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Tandarts beschuldigt Walmart van stelen idee voor in-store tandartskliniek

Een Amerikaanse tandarts heeft de supermarktketen WalMart aangeklaagd voor het overnemen van zijn idee om een  tandartskliniek in de supermarkten te vestigen. In 2008 stelde de tandarts het idee voor aan Walmart die dit afwees en volgens het concept zelf ontwikkelde. Dit meldt The Press-Enterprise.

Kianor Shah, tandarts en eigenaar van diverse tandartspraktijken, beschuldigt het retailbedrijf van samenzwering, contactbreuk en verduistering van vertrouwelijke bedrijfsgegevens. De advocaat van Shah liet weten dat Walmart in eerste instantie aangegeven had interesse te hebben in samenwerking met Shah. Vervolgens gaf de retailketen aan geen interesse meer te hebben.

Walmart deelde het idee voor start van dentale klinieken in de supermarktfilialen met Kent Reeves, die eerder als vice president new business development voor Walmart werkte, en zijn business partner Ken Antos. Reeves en Antos gingen met het concept naar een ander bedrijf dat aankondigde binnenkort klinieken in Walmart supermarkten te zullen openen.

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Pinterest: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Pinterest.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Pinterest
Het lijkt er op dat de eenvoudigste ideeën soms de beste zijn. Twitter is een minimalistisch 140 karakters micro-blog annex sociaal netwerk, Instagram is een eenvoudige social sharing-foto-app en met Pinterest pin je foto’s die je leuk vindt op een online prikbord.

Misschien is het de roep om eenvoud en efficiëntie in crisistijd. Pinterest is opgericht in december 2009 en gelanceerd als een gesloten beta in maart 2010. De app is nauwelijks 2 jaar oud.
Begin 2011 had Pinterest slechts 10.000 gebruikers. Het moment van doorbraak lijkt de opname van Pinterest in Time Magazine’s “50 beste websites van 2011”.

Cijfers en feiten over Pinterest

  • In December 2011 kwam Pinterest in de top 10 van grootste sociale netwerken, met 11 miljoen bezoekers per week
  • In januari 2012 verwees Pinterest meer bezoekers naar retailers dan LinkedIn, YouTube en Google+
  • Momenteel meer dan 10.4 miljoen geregistreerde gebruikers
  • Maandelijks bijna 12 miljoen unieke bezoekers
  • De meeste gebruikers zijn vrouwen
  • 97% van de Facebook “likes” via Pinterest zijn van vrouwen
  • Het is de eerste site in de geschiedenis die het snelst op 10 miljoen unieke bezoekers kwam

Bron: Lono Creative
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Ter inspiratie: Een bijzondere wachtkamer

Veel wachtkamers zien er mooi uit. Zo bijzonder komt u ze echter niet vaak tegen.



Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Youtube: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: YouTube.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

YouTube
Communicatie en betrokkenheid is veel meer dan praten of schrijven alleen. De populariteit van YouTube is er het bewijs van. De beschikbaarheid van high speed internet maakt het steeds gemakkelijker voor mensen om zich te uiten via video. Merken hebben begrepen dat virale media de traditionele TV reclame vergroot. Het voordeel van YouTube: Altijd beschikbaar en doorzoekbaar. YouTube is na Google wereldwijd de grootste zoekmachine.

Cijfers en feiten over YouTube

  • Volgens Alex, een belangrijke monitoring site, staat YouTube op plaats drie van de meest bezochte websites
  • 2 miljard views per dag
  • YouTube neemt 10% van het internetverkeer voor z’n rekening
  • De gemiddelde YouTube bezoeker bekijkt de site 900 seconden per dag
  • 44% van de YouTube bezoekers is tussen de 12 en 34 jaar
  • Per dag worden meer dan 829.000 video’s ge-upload
  • De gemiddelde duur van een video is 2 minuten en 46 seconden

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld.

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

LinkedIn: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: LinkedIn.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

LinkedIn
LinkedIn startte in 2003 als een sociaal netwerk voor professionals. Volgens een officieel persbericht van LinkedIn hebben zij meer dan 150 miljoen leden. De explosieve groei van social media noopte LinkedIn hun strategie te herzien. Twitter kreeg een groot ‘no more’ van LinkedIn: Het is niet meer mogelijk om Twitter berichten door te plaatsen op LinkedIn. Sinds kort is het mogelijk om endorsements in te voeren.

Cijfers en feiten over LinkedIN

  • Elke seconden komen er 2 nieuwe leden bij
  • De USA gaat op kop met meer dan 57 miljoen leden, Europe volgt met meer dan 34 miljoen leden
  • 60% van de leden leeft buiten de USA
  • In 2011 waren er 4.2 miljard professioneel georiënteerde zoekacties op het LinkedIn platform
  • LinkedIn heeft momenteel meer dan 2.116 personeelsleden
  • De snelst groeiende groep gebruikers zijn studenten en net afgestudeerden
  • De inkomsten in 2011 bedroegen 522 miljoen dollar
  • LinkedIn staat op plaats 36 van de meest bezochte websites ter wereld

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Google+: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Google+.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Google+
De verwachting is dat Google’s sociale netwerk Google+ begin 2013 meer dan 400 miljoen gebruikers heeft. Hou in het achterhoofd dat Google+ meer de kern van de sociale web- en zoekstrategie van Google is. Het is de olie tussen de andere Google producten als Android, YouTube, etc.

Google verplicht je om bij het registreren van een Google+ account een Gmail account te nemen. Feitelijk een gedwongen lidmaatschap. Daardoor brengen de gebruikers tot op heden minder tijd door op Google+ (3 minuten) dan bijvoorbeeld op Facebook (405 minuten), zelfs nog minder dan op Myspace.

Cijfers en feiten Google+

  • Opgericht op 28 juni 2011
  • Op 24 juli 2011 bereikten ze de 10 miljoen gebruikers
  • 67% van de Google+ gebruikers zijn mannen
  • Google + button wordt meer dan 5 miljard keer per dag aangeboden
  • Elke dag 625.000 nieuwe gebruikers
  • In nog geen dag werd de Google+ iPhone app de populairste gratis app van de App store

Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. 

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Twitter: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Twitter.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Twitter
Twitter is nog steeds het raadsel van de social networking community. Het nut ervan wordt nog steeds door veel mensen in twijfel getrokken. De eenvoud is nog steeds de belangrijkste aantrekkingskracht, samen met zijn actualiteit in het nieuws en het volgen van “events”.

Onderzoek toont aan dat mensen retweeten omdat zij de inhoud interessant vinden. Twitter is bijna zes jaar actief en men schat dat de omzet langzaamaan de 260 miljoen dollar gaat halen.

Cijfers en feiten over Twitter

  • Er zijn meer dan 465 miljoen accounts
  • 175 miljoen tweets per dag
  • Elke dag komen er 1 miljoen accounts bij
  • Top 3 landen met Twitter gebruikers zijn USA 107 miljoen, Brazilie 33 miljoen en Japan met bijna 30 miljoen
  • De grootste trending topic in de korte Twitter historie is momenteel “Castle in the Sky” TV screening 25,088 tweets per seconde. Het vorige record stond op de laatste minuten van de Superbowl 2012 met 10,245 tweets per seconde.

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zijn kennis met de dentale wereld. 

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen