Bijna 20% van het pensioen van SPT, het pensioenfonds voor tandartsen en tandarts-specialisten, gaat in 2014 in rook op. “We hebben nog evenveel geld, maar moeten daar langer mee doen”, zegt SPT-voorzitter Stan Hoovers in een interview met het Reformatorisch Dagblad.
In de afgelopen twee jaar ging er al 13,3% van hun pensioen af en voor 2013 en komend jaar staat een verlaging van 6,4% gepland voor de opgebouwde pensioenen.
De hogere levensverwachting is de belangrijkste oorzaak van de verlaging, zegt de voorzitter in het interview. De lage rentestand noemt het SPT als tweede oorzaak op haar website.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-02-21 00:00:002013-02-21 00:00:00Pensioenfonds tandartsen levert fors in
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Facebook.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Facebook Facebook blijft vernieuwen. In de laatste 12 maanden is de nieuwe tijdlijn geïntroduceerd voor persoonlijke profielen en is Instagram aangekocht, het mobiele foto app-platform, dat nog nooit geld heeft verdient en slechts 13 werknemers heeft. De prijs? 1 miljard dollar!
Dit onderstreept dat Facebook twee belangrijke elementen als cruciaal beschouwt voor de voortdurende evolutie van het sociale web:
Mobiel
Visuele acceptatie
Meer cijfers over Facebook
Maandelijks ongeveer 850 miljoen actieve gebruikers
Er worden dagelijks 250 miljoen foto’s ge-upload
20% van alle pageviews zijn op Facebook
425 miljoen mobiele gebruikers
100 miljard connections
12% van de omzet van Facebook vloeit voort uit Zygna games
2.7 miljard likes per dag
57% van de gebruikers zijn vrouwen
Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/facebook-901.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-20 00:00:002024-04-03 13:46:03Facebook: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
Een complimentje geven als iets goed gaat: het klinkt zo vanzelfsprekend. Toch doen we het in de praktijk maar bitter weinig. Het geven van complimenten zit namelijk (nog) niet echt in de volksaard van ons Nederlanders.
De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden, aldus William James, een Amerikaanse psycholoog (1842 -1910). En hoe waar deze stelling is wijzen onderzoeken ons dagelijks uit. Dit verklaart ook waarom het gebrek aan waardering inmiddels de nummer 1 reden is waarom werknemers ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en (privé) relaties stuk lopen. Alhoewel we dit gemis natuurlijk niet met één dag extra aandacht kunnen oplossen, kan het geen kwaad er eens een dag bewust bij stil te staan.
Geef vrijdag 1 maart uw collega’s, werknemers of misschien uw werkgever eens een compliment en zie wat het met hen en u doet.
Hoe geeft u een goed compliment? Geen idee hoe u een goed compliment moet geven? Tips & Tricks
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Instragram.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Instagram
Op het eerste gezicht lijkt Instagram simpel. Het is een app voor op je smartphone waarmee je foto’s kan maken, een filter kan toepassen om de foto echt ‘cool’ te maken en jouw touch mee te geven om vervolgens via je smartphone te delen met andere Instagrammers, op Twitter, Facebook, per e-mail of via een andere applicatie waarvan er steeds meer bijkomen.
Het was groot nieuws toen Facebook het sociale netwerk Instagram overnam voor 1 miljard dollar terwijl het toen nog geen winst maakte. Deze forse investering kan een zeer strategische en slimme zet van Facebook zijn, dat met deze overname Facebook als ’top of the fotosites’ van de wereld bevestigt ziet. Het lijkt op de aankoop van YouTube door Google voor 1,65 miljard dollar in 2006, wat achteraf een geweldige beslissing bleek te zijn.
Cijfers en feiten Instagram
Opgericht in maart 2010 door Kevin Systrom en Mike Kreiger. Gelanceerd in de App store in november 2010. In februari van 2011 haalden ze een extra financiering van 7 miljoen dollar binnen. Een van de investeerders is Jack Dorsey bekend van Twitter
Instagram bereikte de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers in december 2010: slechts 9 maanden na de oprichting en 1 maand na de lancering in de app store
In augustus 2011 hadden Instagram gebruikers al 150 miljoen foto’s ge-upload
10 miljoen gebruikers in september 2011
Met versie 2.0 werden hoge resolutie foto’s gerealiseerd
1 miljoen downloads in 1 dag bij de release van de Android app
In april 2012, bereikte Instagram de mijlpaal van 30 miljoen gebruikers
Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/instagram-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-18 00:00:002023-11-02 16:31:35Instragram: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
Het kabinet knipt het wetsvoorstel cliëntenrechten zorg in vijf delen. Dit schrijft VWS aan de Tweede Kamer, meldt Zorgvisie.
De gekozen opzet van het wetsvoorstel roept te veel vragen en weerstand op volgens minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn. Om meer snelheid in de wetgevingsprocedure te krijgen wordt de wet daarom in vijf delen geknipt:
1. Klachten en geschillen
2. Kwaliteit
3. Goed bestuur en medezeggenschap
4. Aanpassing van de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (Wgbo)
5. Aanpassing van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi)
De Tweede Kamer zal in het voorjaar een verkleind wetsvoorstel cliëntenrechten zorg krijgen, met alleen informatie over ‘Klachten en geschillen’. Eind 2013 komt er een nieuw voorstel voor ‘Goed bestuur en medezeggenschap’. De laatste twee delen, Wbgo en WTZi, komen later. Donderdag 14 februari debatteert de Tweede Kamer over de plannen van Schippers en Van Rijn.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/78454187-wet-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-13 00:00:002019-05-29 11:39:22Patiëntenwet in vijf delen geknipt
Soms is de scheidslijn dun. Wat is wel en niet geoorloofd? Bekijk een overzicht van de uitspraken van het Centraal Tuchtcollege en de regionale Tuchtcolleges van januari 2013.
Berisping tandarts voor nalatigheid na doorverwijzing naar mondhygiënist Uitspraak 15 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
De tandarts wordt verweten dat hij gedurende 35 jaar nalatig is geweest bij de tandheelkundige behandeling van klaagster. Voor paradontale problemen heeft de tandarts klaagster verwezen naar de mondhygiënist. Dit is volgens het Regionaal Tuchtcollege echter niet voldoende nu er geen sprake was van enige afstemming tussen de tandarts en de mondhygiënist en de tandarts bovendien zelf in het geheel geen halfjaarlijkse controles van het tandvlees verrichtte. De tandarts kan zich volgens het Regionaal Tuchtcollege ter verwijzing naar de mondhygiënist niet aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken. Dit geldt des te sterker nu er geen enkele terugkoppeling van de mondhygiënist was en ook de ernst van de klachten en de toestand van het tandvlees, het uitblijven van controles niet toeliet. Het Tuchtcollege verklaart de klachten daardoor gegrond en legt de maatregel van berisping op. Bekijk de uitspraak
Tandarts niet verwijtbaar na alleen telefonisch contact bij ongeval Uitspraak 22 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Amsterdam
De tandarts wordt door klaagster verweten dat hij de avond van het ongeval van klaagster, als diensthebbende tandarts, slechts telefonisch de situatie van klaagster heeft beoordeeld en vervolgens heeft besloten om niet naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis te komen waar klaagster zich had gemeld. Is de tandarts tekort geschoten jegens klaagster door tijdens zijn dienst niet naar de spoedeisende hulp van klaagster te komen? Nee, doordat hij telefonisch alle informatie had verkregen die hij nodig had om een inschatting te kunnen maken dat een behandeling op diezelfde avond niet noodzakelijk was. In het ziekenhuis was geen kaakfractuur geconstateerd. Klaagster kon haar tanden en kiezen goed op elkaar krijgen en er waren bij de val geen elementen uit haar mond geslagen, hetgeen betekent dat een behandeling op diezelfde avond niet persé noodzakelijk was. Bovendien heeft de tandarts in het telefoongesprek wel duidelijk gemaakt dat klaagster de volgende ochtend voor verdere behandeling naar haar tandarts moest gaan, hetgeen ook is gebeurd. Daarmee heeft volgens het College de tandarts niet verwijtbaar gehandeld als bedoeld in artikel 47 lid 1 van de Wet op de Beroepen in de individuele gezondheidszorg. De klacht wordt door het Regionaal Tuchtcollege afgewezen. Bekijk de uitspraak
Kaakchirurg krijgt waarschuwing voor niet-informeren over risicos 22 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Amsterdam
Bij klager zijn de verstandskiezen links (28/38) verwijderd door de kaakchirurg waarbij de kaakchirurg voorafgaand aan de ingreep röntgenfotos van klager heeft bekeken maar geen aanleiding heeft gezien tot het bekijken van de uitvergrote foto. Na de ingreep bleef klager last houden van een verdoofd en irriterend gevoel aan de linkerkant van zijn onderkaak. Klager verwijt de kaakchirurg, hem niet te informeren over mogelijke risicos van de ingreep en bij de ingreep geen rekening te hebben gehouden met de ligging van de zenuwbaan ten opzichte van de wortel. Het Tuchtcollege oordeelde dat de kaakchirurg klager voorafgaand aan het verwijderen van de verstandskies linksonder over de ingreep en het daaraan verbonden risico had moeten informeren. Het Regionaal Tuchtcollege legt de maatregel van een waarschuwing op. Bekijk de uitspraak
Tandarts krijgt waarschuwing voor onjuist factureren 22 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Amsterdam
De tandarts wordt door de klager verweten op een factuur onjuiste codes en verrichtingen te hebben vermeld. Het College stelt vast dat de codes T87, T81 en E37 ten onrechte zijn gedeclareerd nu er geen sprake was van een kroonverlenging, tuber- of retromolaarplastiek en er geen sprake was van een aparte diagnostische behandeling. Het College overweegt vervolgens dat van een tandarts mag worden verwacht dat hij bij het in rekening brengen van kosten voor door hem verrichte behandelingen het opstellen van daarop betrekking hebbende notas de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht neemt en legt vervolgens de maatregel voor een waarschuwing op. Bekijk de uitspraak
Tandarts berispt voor verschillende zaken 15 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
De tandarts wordt o.a. verweten dat hij een wortelkanaalbehandeling niet goed zou hebben uitgevoerd waardoor de kies verloren is gegaan, geen cofferdam zou hebben gebruikt, tijdens de behandeling maar één handschoen zou hebben gedragen en ten onrechte meerdere initiële behandelkosten in rekening heeft gebracht. Ten aanzien van de wortelkanaalbehandeling stelde het College vast dat deze ontoereikend is gevuld terwijl meer dan een half jaar later op de controlefoto ook nog ontstekingen zijn te zien. Kort na de behandeling zijn geen controlefotos gemaakt hetgeen volgens het College wél van de tandarts gevergd had mogen worden, zeker toen er sprake bleef van pijnklachten. Ten aanzien van de wijze van declareren door de tandarts oordeelt het College dat de tandarts zelf zowel de initiële wortelkanaalbehandeling als de voltooiing ervan heeft gedeclareerd, hetgeen niet is toegestaan. Een aparte vergoeding van een initiële wortelkanaalbehandeling is bedoeld voor noodgevallen, namelijk wanneer een andere tandarts spoedhalve noodmaatregelen moet treffen. Die spoedtandarts mag dan hiervoor declareren (niet ingeval één tandarts beide behandelingen verricht), waarna de eigen tandarts de wortelkanaalbehandeling kan declareren. Het Regionaal Tuchtcollege legt daarom de tandarts de maatregelen van een berisping op. Bekijk de uitspraak
Klacht afgewezen: Patiënt verwijt tandarts onvoldoende nazorg en niet serieus nemen klachten 15 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
Klaagster verwijt de tandarts dat zij onvoldoende nazorg heeft verleend terzake van pijnklachten die klaagster heeft ondervonden na het vervangen van twee amalgaan vullingen en vervolgens de klachten van klaagster niet serieus heeft genomen. De tandarts heeft na de voornoemde behandeling enkele weken willen afwachten om te bezien of de pijnklachten zouden verdwijnen. Toen de klachten aanhielden heeft de tandarts eerst een aantal weken gewacht, aangezien haar ervaring was dat een composietvulling wel vaker pijnklachten gaf. Vervolgens heeft de tandarts de vullingen verwijderd en de elementen gevuld met glassionomeercementvullingen. Het College is van oordeel dat het handelen en het afwachtend beleid van de tandarts verdedigbaar is. Daarom wijst zij de klacht af. Bekijk de uitspraak
Klacht afgewezen: Patiënt verwijt tandarts niet-behandelen bij openstaande rekening 24 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Eindhoven
Het College verstaat de klacht van klaagster zo dat klaagster de tandarts verwijt dat deze haar niet wenst te behandelen omdat er nog openstaande rekeningen zijn. Het College stelt vast dat de tandarts bij klaagster een eenvlaksvulling heeft vervangen door een drievlaksvulling zonder deze in rekening te brengen, terwijl een drievlaksvulling duurder is dan een eenvlaksvulling. Daarnaast was klaagster niet verder aanspreekbaar én was zij telefonisch niet meer te bereiken. De klacht wordt afgewezen. Bekijk de uitspraak
Klacht deels gegrond: Patiënt ontevreden over plaatsing implantaten en levering prothese 10 januari 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
De klacht van klaagster bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste dat de tandarts de implantaten niet deugdelijk heeft geplaatst en ten tweede dat de tandarts geen goede prothese heeft geleverd. In eerste instantie zijn bij het Regionaal Tuchtcollege beide klachten ongegrond verklaard. Het Centraal Tuchtcollege oordeelde dat de twee implantaten die de tandarts heeft geplaatst verder naar voren geplaatst hadden moeten worden, het ontbreken van voldoende bot kan daarbij geen argument zijn voor de wijze van plaatsing van de implantaten. Van de tandarts had verwacht mogen worden dat hij zonodig kunstbot zou hebben aangebracht in de regio waarin voor het vervaardigen van de gewenste prothetische voorziening een implantaat zou moeten worden aangebracht, te reconstrueren. Het Centraal Tuchtcollege oordeelde het eerste klachtonderdeel gegrond.Ten aanzien van het tweede klachtonderdeel, het leveren van geen goede prothese, stelt het Centraal Tuchtcollege vast dat de tandarts niet tekort is geschoten bij het geven van de opdracht tot het vervaardigen van de prothese aan het tandtechnisch laboratorium en evenmin de overdracht van de behandeling van klaagster aan een collega. Het Centraal Tuchtcollege verklaart daarom de eerste klacht (voor een deel) gegrond en wijst het tweede klachtonderdeel af. Bekijk de uitspraak
Tandarts krijgt waarschuwing voor beschadigen zenuwkanaal 10 januari 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
Klaagster verwijt de tandarts dat hij 1) het zenuwkanaal in de onderkaak links heeft doorboord tijdens het plaatsen van een implantaat en, 2) een onjuiste vorm van anesthesie heeft toegepast, althans heeft laten toepassen, voorafgaand aan het plaatsen van het implantaat. Het Regionaal Tuchtcollege komt tot een ongegrondverklaring van beide klachtonderdelen. Tijdens de procedure bij het Centraal Tuchtcollege worden meerdere visies van diverse deskundigen in het geding gebracht. Daaruit maakt het Centraal Tuchtcollege op dat de tandarts de canalis mandibularis niet heeft doorboord maar wel het dak van de canalis manbularis heeft beschadigd. Het Centraal Tuchtcollege oordeelde vervolgens dat gelet op de omstandigheid, de tandarts de minimale afstand tussen de top van de kaak en het dak van de canalis mandibularis heeft geschat op 11 mm. Het opmerkelijke is dat de tandarts heeft gekozen voor een implantaat van 11,5 mm lang. Volgens het Centraal Tuchtcollege had de tandarts voor het direct plaatsen van het implantaat eerst moeten beoordelen of er sprake was van een beschadiging van de canalis mandibularis als gevolg van het sonderen. Nu de tandarts dit niet heeft gedaan heeft hij het risico genomen dat het dak van de canalis mandibularis zou worden geraakt en mogelijk zou worden beschadigd, met als gevolg dat (blijvend) letsel zou kunnen optreden. Deze handelswijze is in strijd met de zorg die hij in zijn hoedanigheid als tandarts jegens klaagster had behoren te betrachten. Ten aanzien van het tweede klachtonderdeel, het toepassen van een onjuiste vorm van anesthesie voorafgaand aan het plaatsen van een implantaat komt het Centraal Tuchtcollege, gelijk het Regionaal Tuchtcollege tot de conclusie dat de toediening van de infiltratie anesthesie bij klaagster de juiste vorm van anesthesie is voor het plaatsen van een enkelvoudige implantaat. Omdat het eerste klachtonderdeel gegrond wordt verklaard wordt uiteindelijk de tandarts de maatregel van een waarschuwing opgelegd. Bekijk de uitspraak
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/114161823-recht-9013.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-11 00:00:002018-05-29 12:13:42Tuchtrechtelijke uitspraken mondzorg, januari 2013
Mensen zijn op verschillende manier te beïnvloeden. Toch komt het in de praktijk vaak voor, dat de tandarts iets wil, maar dat de rest van het team niet meebeweegt.
Dan kan het zijn dat u de verkeerde beïnvloedingsstijl gebruikt. Er zijn vier stijlen die heel effectief zijn voor het beïnvloeden, mits ze op de juiste manier en in de juiste situatie worden gebruikt. Het is belangrijk om te weten welke beïnvloedingsstijlen er zijn en op welke manier u ze kunt inzetten in uw praktijk. Uiteraard hoeft u zich niet te beperken tot één stijl. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen. Ken dus uzelf en weet wat het effect is van uw beïnvloedingsstijl.
Categorieën van beïnvloedingsstijlen De verschillende stijlen zijn in te delen in 2 categorieën:
Tegen. In deze categorie bevinden zich de tegen-bewegende stijlen. Daarin domineert uw eigen mening of opvatting. Hierbij duwt u de ander de richting op die u wilt, om hem te laten veranderen of om hem iets te laten doen. De focus bij deze stijlen ligt heel erg op inhoud.
Mee. Hierbij probeert u mee te bewegen met de ander. U legt de focus op de relatie en wil uw beïnvloeding dus laten aansluiten op de mening van de ander. U trekt als het ware de ander naar u toe.
Aansporen Aansporen valt in de categorie tegen en is gebaseerd op sociale normen en waarden. Bij deze stijl wordt er veel onderhandeld, beloond of gedreigd. Er wordt druk uitgeoefend op de ander.
Het is wel van belang dat de ander uw leiding ook accepteert. Dat lukt goed bij een tandarts versus een assistente, omdat u hier al functioneel leiding aan geeft. Echter tandarts versus tandarts kan nog wel eens tot problemen leiden.
Deze stijl gebruikt u als u
De ander wilt overtuigen van wat u wilt. Aangeven wat er moet gebeuren Gebruiken van uw autoriteit
Oordelen wilt over het gedrag van de ander (kan zowel negatief als positief). Beoordelingsgesprek met aansluitend belonen of straffen
Consequenties wilt aangeven van de verandering in het gedrag van de ander. U wilt de ander doen inzien dat hij moet meewerken
Uitspraken die typisch zijn voor de aansporende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
Goed gedaan!
Ik verwacht van jou .
Ik zou het op prijs stellen als we ons in dit standpunt kunnen vinden.
Als je dat niet doet, dan zal ik ..
Overtuigen Als u deze stijl gebruikt, komt u vaak verbaal sterk over, bent vasthoudend en bent u niet bang voor reacties van anderen. Met deze stijl wilt u mensen overtuigen met feiten, logica en rationele argumentatie. Toch luistert u hier ook naar de ander, maar dan vooral om de zwakte in zijn argumentatie te vinden.
Overtuigen gebeurt vaak op twee verschillende manieren:
Voorstellen doen
Argumenten. De ander overtuigen van uw gelijk op basis van argumenten zodat de ander uw mening accepteert
Deze stijl gebruikt u als:
De ander uw deskundigheid respecteert
De ander afhankelijk is van u
U gezag heeft
U belangrijke informatie heeft over het onderwerp van discussie
De ander niet boos of geëmotioneerd is
Uitspraken die typisch zijn voor de overtuigende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
In jouw redenering blijven de volgende punten buiten beschouwing
Ik vind dat we eerst een agenda moeten maken
Wat jij daar zegt, klopt niet, want .
Onderzoeken Onderzoeken is juist een meebewegende beïnvloedingsstijl. Door actief te luisteren en de ander te betrekken, vergroot u de verplichting bij de ander, om met u mee te gaan. U wilt dan vooral laten merken dat u de ander aandacht geeft en als volwaardig ziet, waardoor de ander sneller met u meegaat. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen:
Openheid geven. Vertellen waar u tegenop ziet, zodat u vertrouwen oproept bij de ander
Erkennen en betrekken. Zorgvuldig naar de ander luisteren en aangeven welke positieve en sterke kanten u in de ander ziet
Toetsen en begrip tonen. Samenvatten wat de ander gezegd heeft
Deze stijl gebruikt u als:
De ander gesloten is of afstand houdt
De ander boos is
De uiteindelijke beslissing nog open is
Dat wat de ander te zeggen heeft, u kan helpen
Uitspraken die typisch zijn voor de onderzoekende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
Hoe zou jij het probleem aanpakken?
Zoals ik het begrijp, wil je .
Inspireren Met deze stijl weet u anderen te motiveren tot een bepaald gedrag of oordeel. U doet een beroep op de gevoelens van anderen, waardoor zij bereid zijn zich in te zetten voor de voorgestelde verandering. U toont veel enthousiasme, niet alleen in taal maar ook in gebaren. Tegelijkertijd doet u een beroep op de belangen en interesses die de anderen met elkaar gemeen hebben. U laat zien dat u gelooft in de meerwaarde van samen en een groepsidentiteit.
Deze stijl gebruikt u als:
De ander u vertrouwt en respect voor u heeft
De ander onzeker is
U en de ander dezelfde doelen of aspiraties hebben
Uitspraken die typisch zijn voor de inspirerende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
Zou het niet fantastisch zijn?
Ieders persoonlijke bijdrage in ogenschouw genomen, mogen we nu niet opgeven!
Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/stk63437cor-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-02-11 00:00:002013-02-11 00:00:00De kunst van het beïnvloeden
Hoe past u, samen met uw team, uw praktijk aan aan de benodigde veranderingen? De 8 stappen van veranderingsexpert John Kotter.
Zo waren er de vrije tarieven en zo zijn ze weer van de baan. Ook komt er een nieuwe WIP-richtlijn en wordt het HKZ/ISO9001 steeds belangrijker. Deze veranderingen vergen een boel van de tandarts en mondhygiënist en vooral van zijn leiderschap ten opzichte van het team.
John Kotter (Bekijk hier zijn boek) bedacht een methode voor leiders om op systematische wijze een succesvolle en duurzame verandering te realiseren. Deze methode beschreef hij in 8 stappen:
Zorg voor een gevoel van urgentie Zorg dat het team inziet dat de verandering noodzakelijk is en begrijpt waarom het nu aangepakt moet worden in uw praktijk. Voer de druk op , zodat uw team doorheeft dat het niet anders kan. Dit urgentiebesef helpt de gewenste samenwerking tot stand te brengen in uw team.
Zorg voor een projectteam Er is een sterk sturend projectteam nodig om de rest van de praktijk door de verandering te leiden. Een ingrijpende verandering is moeilijk voor elkaar te krijgen. Het projectteam kan bij een kleine praktijk bestaan uit de tandartseigenaar, de praktijkmanager en/of hoofdassistent. Bij een grotere praktijk kan een groter projectteam uit de verschillende disciplines worden samengesteld. Dit projectteam dient autoriteit, geloofwaardigheid, communicatieve vaardigheden en leiderschapsvaardigheden te hebben. Ook is het van belang dat het projectteam snel en accuraat werkt en dat de hele praktijk het team kan vertrouwt.
Zorg voor een heldere visie De visie geeft de richting van de verandering weer en motiveert mensen tot actie. Het maakt duidelijk hoe de toekomst verschilt van het heden en hoe dit gerealiseerd moet worden. Zorg wel dat het geen lege slogan is.
Deel deze visie met het team Zorg dat alle teamleden de visie begrijpen en accepteren. Zo ontstaat er draagvlak en betrokkenheid. Bijeenkomsten organiseren, voorbeelden geven, werkoverleggen hieraan besteden, herhalen en dergelijke zijn middelen om de visie helder te krijgen bij de rest van het team. Zorg er wel voor dat dit geen eenrichtingsverkeer is!
Zorg voor empowerment Neem de obstakels weg die het team nog in de weg liggen. Daardoor kan iedereen die wil veranderen en de visie wil realiseren, dat ook daadwerkelijk doen. Dit kan door middel van trainen, maar ook door het houden van een dialoog of door medewerkers aan te moedigen.
Zorg voor snelle successen Door korte termijn successen te realiseren kunt u bewijzen dat de inspanningen lonen. Vier uw successen dan ook. Een snel resultaat motiveert, want als dit uitblijft groeit de groep ongelovigen.
Zorg voor consolidatie en ga door! Het ene succes brengt van alles te weeg, waardoor er nieuwe successen volgen en verandering doorgevoerd blijven worden. Bouw voort op de toenemende geloofwaardigheid. Houd de lange termijn visie hier goed in de gaten, waardoor alle nieuwe successen ook stevig in de praktijkcultuur verankerd worden en geen bevlieging zijn.
Zorg voor verankering De veranderingen en de nieuwe gedragsnormen moeten wel verenigd worden met de bestaande cultuur of deze oude cultuur vervangen. De verschillende veranderingen moeten dus verenigd worden. Dan pas is een oud patroon te doorbreken en heeft de verandering bestaansrecht.
Blijf met uw mensen praten en van elkaar leren. Als het team het gevoel heeft als volwaardig partner deel te nemen aan veranderingen, zal het de volgende keer sneller geneigd zijn om weer het vertrouwen in u en uw verandering te hebben. Want geloof mij, ook in de komende tijd zullen tandartsen en mondhygiënisten nog veel veranderingen te wachten staan ..
Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/151936675-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-02-11 00:00:002013-02-11 00:00:00Succesvolle veranderingen: De 8 stappen van verandermanagement
Het Regionaal Tuchtcollege in Amsterdam waarschuwde een kaakchirurg voor het onzorgvuldig behandelen van een patiënt waardoor een zenuwbaan beschadigde. De kaakchirurg zou de patiënt ook onvoldoende geïnformeerd hebben over de risico’s van de behandeling. Dit meldt MedNet.
De patiënt werd naar de kaakchirurg verwezen voor verwijdering van verstandskiezen in beide kaakzijden. Een collega-kaakchirurg verwijderde de kiezen rechts en de kaakchirurg verwijderde zelf de verstandkiezen aan de linker zijde. Na deze laatste ingreep hield de patiënt een vervelend gevoel in de linkerkant van de kaak. De kaakchirurg bekeek vervolgens een uitvergrootte röntgenfoto, wat hij voor de behandeling had nagelaten, en constateerde dat de zenuwbaan waarschijnlijk dicht bij de wortel lag. De kaakchirurg gaf toediening van anesthesie als andere mogelijke oorzaak van de zenuwbeschadiging aan.
Het Tuchtcollege oordeelde dat de kaakchirurg verzuimd heeft om de patiënt te informeren over het verhoogde risico op zenuwletsel bij verwijdering van de verstandskies.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-05 00:00:002020-01-28 11:30:31Kaakchirurg krijgt waarschuwing van Tuchtcollege
De Kwaliteitswet Zorginstellingen stelt een kwaliteitsverslag verplicht voor niet-solo praktijken. Wat vermeldt u in het kwaliteitsverslag?
Er zijn meerdere relevante wetten op het gebied van kwaliteit, namelijk de Wet BIG, de WGBO, de Wet klachtrecht cliënten zorgsector en de Kwaliteitswet zorginstellingen.
Verplicht
De Kwaliteitswet Zorginstellingen (KZi) stelt het maken van een kwaliteitsjaarverslag verplicht. Op grond van artikel 5 lid 1 moet de zorgaanbieder jaarlijks vóór 1 juni per instelling een verslag ter openbare inzage leggen, waarin hij verantwoording aflegt voor het beleid dat hij in het afgelopen kalenderjaar heeft gevoerd en voor de kwaliteit(sverbetering) van de zorg die hij in dat jaar heeft verleend. Patrick Crielaers, praktijkadviseur bij Dental Care Professionals en jurist, geeft aan dat dit verslag niet meteen in het eerste jaar perfect hoeft te zijn: Het beheersen van kwaliteit van zorg is slechts tot bepaalde hoogte mogelijk, het stapsgewijs verbeteren van de kwaliteit van zorg is onder alle omstandigheden mogelijk.
Inhoud kwaliteitswet Simpel gezegd, deze KZi houdt voor uw praktijk het volgende in:
Is de praktijk een zorginstelling (artikel 1 sub b KZi)? Hiervan is al sprake als twee of meer nevengeschikte zorgverleners gezamenlijk als gelijkwaardigen zorg aanbieden.
Zo ja, dan zijn een instellingsklachtenregeling en een kwaliteitsverslag verplicht. De laatste moet voor 1 juni ingediend zijn over het voorafgaande jaar.
Het kwaliteitsjaarverslag betreft een bepaald jaar, maakt zichtbaar op welke wijze er in de praktijk invulling wordt gegeven aan kwaliteitsbeleid, beschrijft de systematiek van kwaliteitsbewaking, geeft aan op welke wijze wordt voorkomen dat een bepaalde klacht zich nog eens zal voordoen (cyclisch proces van kwaliteitsverbetering) en geeft aan hoe de patiënten worden betrokken bij het kwaliteitsbeleid. Punten die in de structuur van het kwaliteitsjaarverslag voor (kunnen) komen zijn onder andere de visie op kwaliteit, praktijkgegevens, beleidsvoornemens en het gevoerde kwaliteitsbeleid, waaronder vakbekwaamheid en communicatie met de patiënt.
Inspectie Sinds de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op 29 mei 2010 de bevoegdheid heeft gekregen om instellingen boetes op te leggen op basis van artikel 9 lid 1 van de KZi, maken steeds meer praktijken een kwaliteitsjaarverslag.
Het lijkt misschien maar lastig en tijdrovend, maar een kwaliteitsjaarverslag heeft ook een groot voordeel: het levert inzicht en overzicht op in uw eigen praktijkvoering!
De beroepsverenigingen ANT en NMT bieden leden een format van een kwaliteitsjaarverslag aan.
Patrick Crielaers is praktijkadviseur bij Dental Care Professionals en jurist. Hij geeft de workshop Het schrijven van een kwaliteitsjaarverslag.
Verslag door Vera Markus voor dental INFO van het ANT-congres Wet- en regelgeving en kwaliteit in de tandartspraktijk, november 2012
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/158536705-kwaliteit-90.jpg9090anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2013-01-28 00:00:002021-03-22 13:23:24Heeft u al een kwaliteitsjaarverslag voor uw praktijk?
In december deed het Gerechtshof Amsterdam deze opmerkelijke uitspraak in een hoger beroep van een onderneming in esthetische tandheelkunde en tandtechniek. De ondernemer heeft volgens het Gerechtshof onvoldoende aannemelijk gemaakt dat er bij het bleken van tanden of het plaatsen van facings sprake is van gezondheidskundige verzorging van de mens, waarvoor een btw-vrijstelling geldt.
Zaak In 2010 legde de Belastinginspecteur Omzetbelasting aan deze onderneming een aanslag op inzake nog af te dragen omzetbelasting over 2009 ter hoogte van bijna 50.000,-. Belanghebbende maakte bezwaar tegen deze naheffingsaanslag, maar de inspecteur handhaafde de aanslag. De ondernemer ging naar de rechter die de aanslag handhaafde. Vervolgens ging de ondernemer in hoger beroep bij het Hof die de aanslag ook handhaafde. De ondernemer kan nu alleen nog in cassatie bij de Hoge Raad.
Onderscheid gezondheidskundige en cosmetische behandeling Het opmerkelijke in deze zaak is dat het Gerechtshof, evenals de rechtbank, een duidelijk onderscheid maakt tussen een gezondheidskundige behandeling, bijvoorbeeld een mondhygiënische behandeling, en een cosmetische behandeling, bijvoorbeeld tandbleken en het aanbrengen van facings. Een gezondheidskundige behandeling is duidelijk en onmiskenbaar vrijgesteld van btw, maar een cosmetische behandeling is dat volgens de rechters niet. Dit betekent dat de onderneming over de omzet van al deze cosmetische behandelingen alsnog btw moet afdragen.
Btw-richtlijn In het arrest van het Hof komt naar voren dat geen beroep kan worden gedaan op de vrijstelling zoals vastgelegd in Artikel 132 van de btw-Richtlijn, betreffende medische verzorging in het kader van de uitoefening van medische en paramedische beroepen en de door tandtechnici in het kader van de uitoefening van hun beroep verrichte diensten ten aanzien van het bleken van tanden en de plaatsing van facings, omdat de rechter(s) deze handelingen niet zien als gezondheidskundige verzorging. Volgens de rechters moet hiervan echter wel sprake zijn om in aanmerking te komen voor de vrijstelling in de btw.
Therapeutisch Belanghebbende heeft gemotiveerd betoogd dat volgens haar dergelijke behandelingen wel degelijk plaatsvinden met een therapeutisch doel en heeft daartoe onder meer een verklaring van een universitair hoofddocent verbonden aan het Academisch Centrum Tandheelkunde te Amsterdam ingebracht. Naar het oordeel van de Rechtbank én het Gerechtshof is belanghebbende er echter niet in geslaagd om aannemelijk te maken, dat bij de door haar verrichte behandelingen sprake was van een pathologische situatie, tevens leidende tot een zware psychologische belasting, waardoor de verrichte behandelingen als therapeutisch aangemerkt kunnen worden.
Gevolgen Indien deze uitspraak in stand blijft, kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor alle cosmetische ingrepen die uitsluitend tot doel hebben de verfraaiing van het uiterlijk. Indien een arts de aanwezigheid van een therapeutisch doel naar het oordeel van de inspecteur van de Belastingdienst in redelijkheid niet aannemelijk maakt, kan de Belastingdienst over deze cosmetische ingrepen namelijk btw-afdracht vorderen. Het risico bestaat dat er in de cosmetische tandheelkunde geen duidelijke grens getrokken kan worden tussen de therapeutische of gezondheidskundige behandeling en de zuiver cosmetische behandeling, waardoor behandelaar niet weet of hij btw-plichtig is.
Btw-administratie Bijkomend probleem is ook nog dat ondernemingen die een naheffingsaanslag krijgen vanwege nog af te dragen omzetbelasting nooit een btw-administratie hebben gevoerd, de btw dus ook nooit aan patiënten hebben doorbelast en dus ook de btw over de aangekochte materialen nooit in de vooraftrek hebben kunnen verrekenen met de af te dragen omzetbelasting. Die naheffing komt dus volledig en uitsluitend voor rekening van de onderneming. Buiten de mogelijke boete die de Belastingdienst ook nog eens kan opleggen.
Om de kwaliteit van uw praktijk te kunnen verbeteren, is het belangrijk om de processen in uw praktijk te evalueren. Maar hoe? Lees de tips.
De meest handzame tool voor procesverbetering is de PDCA-cyclus. De werking ervan wordt in dit filmpje uitgelegd.
Nadat u plannen heeft gemaakt om aspecten en processen te verbeteren in uw praktijk, gaat u er mee aan de slag. Echter om optimaal resultaat uit uw verbetering te halen, is het van cruciaal belang dat u de plannen ook evalueert en desgewenst aanpakt.
Voor de evaluatie van uw plannen heeft u input nodig van de mensen die betrokken zijn geweest bij het desbetreffende proces. Dat bent u als tandarts uiteraard, maar uw assistenten, verwijzers en patiënten zijn dat ook. Allen hebben een (deel)proces ervaren vanuit hun eigen standpunt. Pas als we deze verschillende punten afwegen en toepassen, kunnen we de volgende stap in kwaliteitsverbetering zetten. De input voor deze evaluatie is bij de betrokken personen op de volgende manieren te behalen:
Maak meldingen! Er zijn verschillende soorten meldingen die u en uw medewerkers structureel zouden moeten verzamelen om te kunnen evalueren, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg of bij het schrijven van uw kwaliteitsjaarverslag. Klachten van uw patiënt. Uiteraard is het nooit leuk om ontevreden klanten te hebben, toch kunt u de klagers heel dankbaar zijn. Ontevreden patiënten die u niets vertellen, maar wél hierover praten met andere (potentiële) patiënten zijn juist schadelijk voor de reputatie van uw praktijk. Pas als een patiënt zijn ongenoegen aan u laat blijken, bent u ervan op de hoogte en kunt u er iets aan doen waarmee u klachten in de toekomst voorkomt.
(Bijna) Incidenten Hieronder verstaan we incidenten in uw praktijk. Zoals een natte gedweilde vloer, waarover iemand uitgleed. Of een prikaccident.
Verbeterpunten Uw medewerkers kijken door een andere bril naar uw praktijk en kunnen een waardevolle meerwaarde leveren aan de kwaliteitsverbetering. Soms komen zij met geweldige plannen waar u nooit aan gedacht zou hebben. Of ze komen met een plan, dat niet toepasbaar is, maar wat u of een andere medewerker wel op nieuwe ideeën brengt voor verdere groei van uw praktijk.
Functioneringsgesprekken Deze gesprekken zijn tweerichtingsverkeer. Dat houdt in dat tijdens het functioneringsgesprek niet alleen het functioneren van de medewerker wordt besproken, maar ook het functioneren van de praktijk. De mooiste koppeling zal dan zijn, wanneer u vraagt hoe de desbetreffende medewerker kan bijdragen aan het functioneren en het verbeteren van de praktijk.
Vraag het aan derden Niet alleen intern kunnen er meldingen gedaan worden, maar vragen naar ideeën van derden kan u ook helpen.
Patiëntenquête Stel vragen aan uw patiënten. Het kan over uw gehele praktijk gaan of juist alleen over de ontvangst. Dit kan op papier of digitaal. Het samenvoegen en evalueren van de resultaten geeft u een schat aan informatie om uw plannen verder bij te sturen of uw kwaliteitsdoelstellingen aan te passen.
Ideeënbus In het verlengde van de patiëntenquête ligt de ideeënbus. Hier kunnen patiënten hun ideeën, maar ook hun klachten kwijt die ze liever niet persoonlijk vertellen. De ideeënbus kan fysiek in de wachtkamer staan, maar kan ook een pagina op uw website zijn. Hierbij is het wel belangrijk dat u de bus regelmatig controleert en de resultaten terugkoppelt aan uw patiënten. Zo maakt u ook zichtbaar dat u naar uw patiënt luistert.
Ketenpartnerenquête Wat vinden uw verwijzers van u? Hoe kan het verwijsproces nog meer geoptimaliseerd worden. Uw verwijzers zijn vaak maar wat blij als ze met u mee kunnen denken. Het helpt niet alleen uw praktijk, maar ook die van uw verwijzer!
Evalueer samen Als u of uw praktijkmanager al deze informatie verzameld heeft kunt u deze gegevens zelf gaan evalueren en uw bevindingen presenteren aan uw team. Het is echter nog waardevoller, als u de evaluatie samen met uw (deel-)team doet. Zo voelt iedereen eigenaarschap in de verbetering en is het team nog meer bereid om samen met u deze kwaliteitsverbetering in te zetten en het meeste uit uw praktijk te halen. Verbeteren doet u immers samen.
Door: Anna Berends van Loenen www.qanz.nl Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/evaluatie-90.jpg9090anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2013-01-28 00:00:002024-01-31 16:58:43Tips voor het evalueren van processen in uw praktijk
Minister Schippers van Volksgezondheid wil artsen die fouten maken of strafbare feiten plegen harder aanpakken. Falende artsen wil zij altijd voor de tuchtrechter laten verschijnen, meldt RTL Nieuws. De Inspectie voor de Gezondheidszorg mag volgens haar geen afspraken meer maken met artsen die fouten maken. Dit liet minister Schippers in een brief aan de Tweede Kamer weten.
De IGZ meldt in haar richtlijn van september 2010 dat er geen afspraken met niet-funktionerende artsen worden gemaakt. RTL Nieuws kreeg informatie van bronnen dat de IGZ toch nog deals maakte met artsen: als falende artsen beloven niet meer in Nederland te werken, gaat de Inspectie niet naar de tuchtrechter. De IGZ maakte zo een deal met neuroloog Ernst Jansen Steur die vervolgens in Duitsland als arts verder werkte.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/114161823-recht-9012.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-01-28 00:00:002013-01-28 00:00:00Schippers: Pak falende artsen harder aan
Vaak krijg ik vragen over wat je wettelijk wel en niet mag doen bij vermoedens van kindermishandeling. In dit artikel bespreek ik de 5 belangrijkste juridische uitgangspunten die zijn opgenomen in de wet meldcode.
1. Verplicht gebruik meldcode
De wet Meldcode bepaalt dat alle professionals die beroepsmatig in contact komen met ouders en kinderen verplicht zijn de meldcode te gebruiken. Dit betekent dat de organisatie verplicht is te zorgen voor een goede borging van deze werkwijze. Als individuele beroepskracht zul je bij een vermoeden van kindermishandeling de stappen uit de meldcode moeten doorlopen. Ziet de inspectie aanleiding om het handelen van professionals die betrokken zijn bij een kind te onderzoeken, dan toetsen zij het zorgvuldig handelen aan de hand van de meldcode.
2. Beroepsgeheim
Het beroepsgeheim (of zwijgplicht) verplicht je om informatie over een leerling, cliënt of patiënt niet te delen met derden, tenzij zij daar toestemming voor hebben gegeven. Het doel hiervan is om de drempel naar hulp en zorg zo laag mogelijk te houden en kinderen en ouders het vertrouwen te geven dat zij vrijuit kunnen spreken.
3. Conflict van plichten
In bepaalde gevallen doet zich bij de omgang met de zwijgplicht een paradox voor. Je maakt gebruik van je zwijgplicht om ervoor te zorgen dat ouders en kinderen je in vertrouwen kunnen nemen. Maar het is natuurlijk denkbaar dat je ook anderen wilt betrekken bij de zorg of hulp. Dat zou inhouden dat je hen informatie zou moeten delen. Dit is een situatie waarin je spreekt van een conflict van plichten: de plicht om te zwijgen en de plicht om zorg te dragen voor het belang van het kind. De kunst is om te zorgen voor geheimhouding waar nodig, maar doorbreking van de zwijgplicht waar dringend noodzakelijk. Kom je tot het besluit dat een doorbreking van het beroepsgeheim noodzakelijk is, kun je gebruik maken van je wettelijke meldrecht (zie verder punt 5). 4. Toestemming vragen
Bij het delen van informatie over een leerling, patiënt of cliënt geldt als hoofdregel dat je je inspant om toestemming te krijgen. Dit geldt dus ook bij een melding bij het AMK. Dan deel je tenslotte ook privacy-gevoelige informatie. Voor het vragen van toestemming gelden de volgende leeftijdsgrenzen:
is het kind jonger dan 12 jaar, dan toestemming vragen aan de wettelijk vertegenwoordiger;
is het kind 12 jaar of ouder, dan vraag je toestemming aan het kind zelf;
is het kind 12 jaar of ouder maar wilsonbekwaam, dan moet de wettelijk vertegenwoordiger om toestemming worden gevraagd.
5. Meldrecht Heb je vermoedens van kindermishandeling dan zijn er mogelijkheden om ook zonder toestemming van ouders of kind informatie te delen met het AMK, ofwel een melding te doen. Je mag gebruik maken van dit recht als je voldoet aan de volgende 2 punten:
1. Je hebt je aantoonbaar ingespannen om toestemming te krijgen, maar hebt het niet gekregen.
2. Melden zonder toestemming is écht noodzakelijk is om de mishandeling te kunnen en/of voor het doen van onderzoek naar de mogelijke mishandeling.
Je ziet dat het belangrijk is om als professional heel zorgvuldig om te gaan met je rechten en plichten binnen de meldcode. Juist bij kindermishandeling is het delen van informatie vaak noodzakelijk, maar ook een kwetsbaar punt. Uitgangspunt is: betrek ouders en kinderen zoveel als mogelijk en wees transparant. En indien de samenwerking met ouders zoveel problemen geeft dat de veiligheid van kind in gevaar komt: maak dan gebruik van je rechten en deel informatie met het AMK.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/78520000-kind-wisselen-vierkant.jpg361361Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-01-15 00:00:002018-09-13 12:43:11Ken jij jouw rechten en plichten binnen de meldcode kindermishandeling?
De NMT heeft een checklist ontwikkeld waarmee mondzorgprofessionals samen met hun accountant kunnen controleren of op de jaarrekening alle relevante kosten inzichtelijk zijn gemaakt. Dit is van belang voor het kostenonderzoek dat de NZa in 2013 uitvoert onder tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-01-14 00:00:002020-10-07 11:54:49NMT-Checklist voor inzichtelijk maken kosten op jaarrekening
Hoe communiceert u effectief met uw patiënt via Facebook? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.
Onder druk van de overheid om tarieven op het internet te vermelden, hebben de meeste tandartspraktijken hun tarieven op hun website gezet. Mooi, dan hebben we daaraan voldaan en gaan we over tot de orde van de dag. Fout! Althans, als u meer wilt dan ‘drilling and billing’. Engagement is hier het sleutelwoord. En Facebook een effectief platform hiervoor.
Facebook is ingericht voor communicatie en interactie en ideaal om naast de website uw praktijk aan uw patiënten te presenteren, inclusief tarieven. Eind september 2011 bereikte Facebook in Nederland het aantal van meer dan 5 miljoen gebruikers en inmiddels gaat dat hard naar de 6 miljoen.
De man-vrouw verhouding is aardig in evenwicht met 49%-51%. Ongeveer de helft van de gebruikers benaderd Facebook regelmatig via smartphones of tablets, dat is een belangrijk gegeven. En ook dat percentage is stijgende. (Bron: Alexa en Socialbakers)
‘OK, ik ga ook wat met social media doen en open een Facebook account’. Prima, ik zeg doen, maar voordat u een fan- of communitypage lanceert is het raadzaam om een aantal dingen in overweging te nemen.
Mobiliseer uw team en start met een communicatieplan Wie in uw organisatie wordt verantwoordelijk voor het Facebook account en gaat actief de favoriete of minder favoriete conversaties volgen? Wie voorziet de Facebook redacteur van nieuws, images, nieuwe ontwikkelingen, etc.? Betrek het team in het social media proces. Tien tegen één dat medewerkers al een Facebook account hebben en het uiterst motiverend werkt.
Research
Wie zijn uw concurrenten? Welke activiteiten hebben zij reeds ontplooit? Hoe converteer ik patiënten naar vrienden op Facebook? Bestudeer de mogelijkheden van Facebook. Vraag naar ervaringen met Facebook in uw omgeving. Hoe richt ik mijn pagina’s in?
Actief met patiënten bezig zijn
Actief zijn op een social media platform heeft zijn leuke, maar ook zijn minder leuke kanten. Patiënten lopen met u of met uw praktijk weg of vallen u aan omdat ze een slechte ervaring hebben meegemaakt. Neem de tijd voor interactie met beide soorten patiënten. Het stelt u in de gelegenheid om u en uw medewerkers menselijker te laten overkomen. ‘Daar kan ik terecht, er wordt aandacht aan mij geschonken’.
Monitor en analyseer
Monitor en analyseer uw Facebook paginas. Wat zijn de trending topics onder uw patiënten? Meet via deze mechanismen uw effectiviteit in het oplossen van problemen met uw patiënten om zodoende de best mogelijke service te verlenen. (Google: monitoring and measuring tools for Facebook)
Sta open voor verandering
Door te meten en te analyseren komt u meer en meer te weten wat uw patiënten beweegt en sta open voor noodzakelijke veranderingen. Social media beginnen is Social Media blijven gebruiken.
Als Social Media, in zakelijk opzicht, zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend, wat zijn dan de mogelijkheden wel niet voor de tandartspraktijk?
Door:
Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag zn kennis in de dentale wereld. Lees meer
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/facebook-logo-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-01-14 00:00:002018-09-13 12:44:37Effectieve patiëntencommunicatie met Facebook
Onderzoekers van de Amerikaanse Oregon Health & Science University School of Dentistry vinden hardnekkige stammen mondbacteriën bij kinderen die een jaar daarvoor behandeld waren voor ernstige cariës.
In een vervolg op een eerdere studie vonden de onderzoekers bepaalde genetische bacteriestammen bij kinderen die een jaar daarvoor behandeld waren voor carïës veroorzaakt door microben (bacteriën, protozoa, eencellige algen en schimmels). Ook werden zes nieuwe bacteriestammen gevonden en ontdekten zij dat bepaalde bacteriestammen bij kinderen resistent zijn voor xylitol, een veelvuldig gebruikt product bij de vermindering van plak en bacteriën. Het onderzoek is online gepubliceerd in de december uitgave van de Journal of Oral Microbiology. Dit meldt the Lund Report.
Mutans Streptococcen Cariës is één van de meest bekende chronische aandoeningen bij jonge kinderen veroorzaakt door een verkeerd eetpatroon en genetische- en gedragsfactoren. De belangrijkste bacteriën die in verband gebracht worden met cariës behoren tot de mutans streptococcen (MS) groep. Bij mensen met een hoog cariësrisico zouden MS-stammen meer cariës veroorzaken dan bij mensen met een laag cariës risico.
Meer dan 50 ziekenhuizen in Nederland zijn per 1 januari 2013 aangesloten bij het grootste medische videoconferencing netwerk van ons land. Het netwerk wordt gehost door videocommunicatiespecialist Qconferencing.
De aangesloten ziekenhuizen kunnen nu via het publieke internet op een veilige wijze medische beelden delen en op afstand analyseren. Dit heeft vele voordelen. Zo kunnen medische specialisten op meerdere locaties op afstand met elkaar overleggen. Ook kan videoconferencing worden gebruikt voor telepathologie-toepassingen, voor het geven van opleidingen en zelfs voor het streamen van videobeelden vanuit operatiekamers. Het is voor deelnemers ook mogelijk via PC’s, tablets zoals iPads en smartphones deel te nemen aan medische videovergaderingen.
Nu dit videoconferencing netwerk tussen ziekenhuizen live is kunnen in de volgende fase ook huisartsen aangesloten worden. Huisartsen kunnen dan eenvoudig via video deelnemen aan een overleg tussen specialisten over een van hun patiënten.
Sneller en efficiënter expertise delen Het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) heeft de afgelopen jaren via videoconferencing veel ervaring opgedaan met het verzorgen van video-consults in de oncologie. Hierdoor wordt specialistische oncologische expertise in Nederland sneller en efficiënter ter beschikking gesteld aan de algemene ziekenhuizen.
Qconferencing heeft een speciale medische portal aan de deelnemende ziekenhuizen ter beschikking gesteld waar meer informatie is te vinden over de werking van deze dienstverlening. Ziekenhuizen vinden hier ook de benodigde informatie over hoe men elkaar snel via video kan bereiken.
De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) blijft in 2013 zowel in percentage als bedragen exact gelijk aan 2012. De maximum KIA bedraagt 15.470,- bij een investeringsbedrag van 306.931,-.
Grondslag KIA in 2013
KIA in euro’s in 2012 en 2013
Op de horizontale as is het totaalbedrag aan investeringen in een kalenderjaar weergegeven en op de verticale as het bijbehorende bedrag aan investeringsaftrek.
De KIA begint bij een investering van 2.300,- en stijgt naar het maximum van 15.470,- bij een investeringsbedrag van 55.248,-. Deze maximale aftrek van 15.470,- loopt lineair door tot een investeringsbedrag van 102.311,-. Daarna begint een geleidelijke afbouw van de KIA totdat het investeringsniveau van 306.931,- is bereikt.
KIA in procenten in 2012 en 2013
Tot een investeringsbedrag van 2.300,- is er geen KIA. Daarna stijgt de aftrek meteen tot 28% van het investeringsbedrag. Dit niveau van 28% blijft gehandhaafd tot een investeringsbedrag van 55.248,-.
Tot een investeringsbedrag van 102.311,- blijft de KIA gecontinueerd op (het maximum van) 15.470,-, maar bij een toename van het investeringsbedrag daalt het percentage dus langzaam. Immers, 15.470,- KIA bij een investering van 60.000,- levert een hoger percentage aan KIA op (= 25,8%) dan een KIA van 15.470,- bij een investering van 90.000,- (= slechts 17,2%)! Boven een investering van 102.311,- gaat de KIA langzaam )in procenten én in Euros) dalen totdat bij een totaal aan investeringen van 306.931,- de KIA uiteindelijk op 0% uitkomt. Het zal duidelijk zijn dat het zeer voordelig is om (zeker bij een groter totaal investeringsbedrag) de investering over meerdere kalenderjaren uit te smeren. Immers, bij een investering van 200.000,- in één jaar is het totaal aan KIA 8.085,- terwijl bij een investering van 2 x 100.000,- over twee kalenderjaren de KIA oploopt tot 2 x 15.470,- = 30.940,- En dat is een verschil aan KIA van maar liefst 22.855,-.
Als er, behalve op investeringen aan apparatuur, ook nog andere investeringen worden gedaan (zoals een verbouwing of de aanschaf niet-dentale apparatuur), dan wordt het verschil steeds groter. Immers, stel dat er, buiten 200.000,- aan dentale apparatuur, nog eens 109.000,- aan een verbouwing besteed wordt, dan is de totaal KIA 0,00, want de KIA stopt bij een totaalinvesteringsbedrag van 306.931,-. De investeringen verdelen over 3 delen van ieder 103.000,- levert 3 x 15.420,- = 46.260,- aan totaal KIA op. Deze verdeling noemen wij strategisch investeren en is al aantrekkelijk vanaf een totaal aan investeringen vanaf ca. 60.000,-. Met het rekenmodel van de VGT is het voordeel om over te gaan tot een strategische investering door middel van lease snel en eenvoudig vast te stellen.
Bepalingen KIA De KIA komt in mindering op de belastbare winst uit de onderneming, tengevolge waarvan de belastingplichtige minder belasting betaald. De KIA is dus een (zeer aantrekkelijke) fiscale aftrekpost. Investeringsaftrek komt toe aan ondernemers of ondernemingen die zakelijke investeringen hebben gedaan. Investeren is het aangaan van verplichtingen voor de aanschaf of verbetering van bedrijfsmiddel(en) of het maken van voortbrengingskosten voor bedrijfsmiddel (o.a. verbouwingskosten). Voor de ondernemer (of onderneming) die geen aftrek van Omzetbelasting geniet, maakt de omzetbelasting deel uit van de verplichting of voortbrengingskosten.
Voorbeelden van investeringen verbouwing of bouw praktijkruimte (niet de aankoop van grond) aanschaf apparatuur voor de praktijk of het laboratorium; aanschaf computer(s) en software voor de bedrijfsuitoefening; aanschaf zonwering, airco, verlichting etc. voor de praktijk; aanleg tuin rondom de praktijkruimte / -gebouw; aanleg parkeerplaatsen bij de praktijkruimte / -gebouw; inrichting praktijkruimte, wachtkamer etc.
Uw accountant kan u nader informeren of de investeringen die u heeft gedaan of voornemens bent te gaan onder de KIA vallen.
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.