justice

Tandarts vrijgesproken na intimidatie collega

Tandarts Kammerman uit Emmen had zijn collega Stoter op een intimiderende manier aangesproken over de behandeling van een patiënt. Tandarts Sloter diende hierop vervolgens een klacht in bij het Regionaal Medisch Tuchtcollege. Het college oordeelde echter dat “bedreiging en afzetting niet zijn aangetoond”. Het tuchtcollege vindt het wel oncollegiaal maar een tuchtrechterlijk verwijt zou te ver gaan. Dit schrijft Het Dagblad van het Noorden.

Bron:
Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Automatische verlenging verklaring arbeidsrelatie vervalt

Vanaf 2013 vervalt de mogelijkheid van automatisch verlengen van de verklaring arbeidsrelatie (VAR). Dit schrijft Ctrl.nl, de website van Deloitte voor het MKB. Dit betekent dat vanaf 2014 geen automatische verlenging meer wordt afgegeven.

Nu wordt de VAR automatisch verlengd indien de Belastingdienst in drie achtereenvolgende jaren dezelfde VAR heeft afgegeven voor gelijke werkzaamheden.

Webmodule
In de loop van 2013 wordt de afgifte van de VAR vervangen door een webmodule waarmee direct een oordeel kan worden verkregen van de Belastingdienst over de arbeidsrelatie.

Bron:
Ctrl.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Meer belasting in Nederland voor Belgische orthodontist

De Hoge Raad deed onlangs een uitspraak over een geschil tussen een orthodontist en de inspecteur. Het geschil ging over het belasten van het inkomen van de orthodontist in Nederland en de toepassing van de afroommethode. Dit schrijft Accountancy Nieuws.

De orthodontist woont in België maar heeft een praktijk in Nederland. De inspecteur was van mening dat het inkomen van de orthodontist in Nederland belastbaar is en dat de orthodontist een inkomen van 137.000 euro had en geen 60.000 na toepassing van de afroommethode.

De Hoge Raad oordeelde dat Nederland inderdaad belasting mag heffen over het inkomen van de orthodontist waarbij de hoogte van het inkomen naar Nederlandse maatstaven wordt vastgesteld. De afroommethode kan niet worden toegepast omdat de orthodontist werknemers in dienst had. De uitspraak van het Hof is vernietigd door de Hoge Raad en verwezen naar Hof Amsterdam.

Bron:
Accountancy Nieuws

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Helft tandartsen heeft dit jaar minder omzet

De helft van de tandartsen verwacht dit jaar minder omzet dan in 2011. Zestien procent van de tandartspraktijken heeft zelfs een omzetdaling van meer dan tien procent. Dit meldt marketingbureau Van Es op basis van eigen marktonderzoek, schrijft Metro nieuws.

In 2011 gaf 23% van de tandartsen aan een omzetdaling te zien. Maar in dat jaar zag ook een zelfde percentage de omzet stijgen.
Dit jaar verwacht zeventien procent van de tandartsen een omzetstijging te kunnen boeken.

Bron:
Metronieuws.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
justice

Patiënten krijgen meer rechten in Duitsland

Patiënten in Duitsland krijgen meer rechten. De Duitse Bondsdag stemde op 29 november in met een wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld, zo meldt het Rerformatorisch Dagblad.

De nieuwe regelingen geven patiënten het recht om hun medische dossier in te zien en kopieën hiervan te maken. Bovendien hebben patiënten recht op volledige en goede informatie voorafgaand aan de diagnose en behandeling.

Bij grote fouten geldt de omgekeerde bewijslast: artsen moeten aantonen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de fout en de aangerichte schade. Patiënten moeten bij kleine missers wel zelf aantonen dat de arts de fout heeft veroorzaakt. Patiënten kunnen met deze wet ook eerder een antwoord van verzekeraars eisen over vergoeding van een behandeling.

Er komt nog geen fonds voor schadeloosstelling van gedupeerden van medische missers.

Bron:
RD.nl

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z

Wat mag u onbelast uitgeven aan een kerstfeest?

Als u het jaar wilt afsluiten met een kerstfeest let dan goed op de fiscale regelingen. HR Praktijk geeft op haar website de volgende tips.

  • Let erop dat u minimaal 75% van uw medewerkers (per vestiging) uitnodigt voor het feest en dat het alleen voor personeel toegankelijk is.
  • Per jaar mag u onbelast 454 euro (incl btw) per medewerker uitgeven aan personeelsuitjes voor de jaren waarin u nog gebruik maakt van de overgangsregeling kostenvergoedingen.
  • Als u de werkkostenregeling al toepast, dan valt een personeelsfeest in de vrije ruimte die 1,4% van de totale fiscale loonsom bedraagt (in 2013 wordt dit 1,5%). Bij overschrijding wordt het meerdere belast met 80%. Viert u het personeelsfeest op de werkplek? Dan geldt een nihilwaardering voor de consumpties tijdens het feest. Geschenken zijn wel belast loon. Bij een feest buiten de werkplek, wordt de volledige factuurwaarde belast loon.
  • Als u btw-plichtig bent: de kosten mogen voor de btw niet uikomen boven 227 euro per werknemer.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Visie NMT over de rol en positie van zorgverleners in de mondzorg

Tandheelkundige zorg is team werk geworden. Bijna de helft van de tandartsen delegeert taken aan assistenten. Negen van de tien tandartsen verwijzen patiënten door naar een mondhygiënist. Dat schrijft de NMT.

Lees de visie van de NMT over de rol en positie van de verschillende mondzorgverleners.

Lees het verkort visiedocument van ‘Rol en positie van zorgverleners in de mondzorg’

Lees het volledige visiedocument ‘Rol en positie van zorgverleners in de mondzorg’

Bron:

NMT

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Advertising voor de mondhygiënist in landelijke tijdschriften

Deze maand verschijnen de eerste advertenties over de mondhygiënist in de landelijke tijdschriften Flair, Viva, Kek mama en Kinderen, schrijft de NVM op haar website.

De testresultaten van de testpanelactie ‘Gratis mondzorgadvies voor jou en je kind’ zijn verwerkt in een positieve advertorial over de mondhygiënist. Daarnaast is een algemene advertentie opgesteld over de mondhygiënist.

Bekijk de campagne op de website van de NVM.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

BTW-vrijstelling mondhygiënist blijft bestaan

Naar aanleiding van de verplichting per 1 januari 2013 voor paramedici om BTW te berekenen over behandelingen heeft de NVM navraag gedaan bij het ministerie van Financiën. Uit het antwoord van het ministerie blijkt dat mondhygiënisten hun vrijstelling gewoon behouden omdat hun werk en opleiding via de wet BIG zijn geregeld. Dit schrijft de NVM op haar website.

Het gehele antwoord van het ministerie in de persoon van mw. mr. B.S.M. (Trix) van Putten-Mud (Strategisch Adviseur Omzetbelasting) luidt:
“De medische vrijstellingsbepaling in de btw wijzigt per 01012013. Met ingang van die datum is de vrijstelling beperkt tot diensten door beoefenaren van een medisch of paramedisch beroep die een op dit beroep gerichte opleiding hebben voltooid waarvoor regels zijn gesteld bij of krachtens de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Tot de vrijgestelde diensten behoren alleen diensten op het terrein van de gezondheidskundige verzorging van de mens die tot het deskundigheidsgebied van het aangewezen beroep behoren en onderdeel vormen van de hiervoor bedoelde opleiding.
Voor de in artikel 3 van de wet BIG geregelde beroepen zijn op grond van die wet registers ingesteld. De registers worden door VWS beheerd. Registratie is verplicht om een in de Wet BIG geregeld beroep vrijgesteld te mogen uitoefenen. Beroepsbeoefenaren, die zich niet kunnen of willen inschrijven in het voor hen bestemde register en die gezondheidskundige verzorging verrichten die tot het deskundigheidsterrein en opleiding van hun BIG-beroep behoren, kunnen geen aanspraak maken op de vrijstelling.

Voor beroepen die op grond van artikel 34 van de wet BIG zijn geregeld, bestaat geen verplichte registratie. Voor de beoefenaren van deze beroepen geldt het registratiecriterium dus niet. De omstandigheid dat voor verschillende van deze beroepen door de beroepsgroep zelf een register wordt gevoerd, doet hieraan niet af.”

Met andere woorden – mondhygiënisten en hun opleiding zijn geregeld in de wet BIG via art. 34 en daarom blijft de BTW vrijstelling bestaan.

Bron:
NVM

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Effectieve feedback


Video door Anna Berends van Loene, Qanz

Lees meer over: Video, ZZP-er

Jeroen Bosch Ziekenhuis vraagt om waardering op ZorgkaartNederland.nl

De polikliniek Interne Geneeskunde van het Jeroen Bosch Ziekenhuis vraagt aan iedere patiënt om zijn/haar waardering voor het ziekenhuis of de specialist achter te laten op de website ZorgkaartNederland.

Gedurende drie maanden wil het ziekenhuis ervaring opdoen met deze benadering. Het is de bedoeling om daarna de website ZorgkaartNederland bij àlle patiënten actief onder de aandacht te brengen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis ziet dit als een extra kans om ervaringen en meningen van patiënten terug te horen.

ZorgkaartNederland
De website www.zorgkaartnederland.nl is een initiatief van onder andere de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). De site biedt een compleet en onafhankelijk overzicht van alle zorgaanbieders in Nederland, zoals ziekenhuizen, medisch specialisten, tandartsen,  fysiotherapeuten, enz. Op de website kunnen mensen een waardering achterlaten voor een zorgverlener en/of zorgorganisatie. Dit doen zij door een rapportcijfer te geven voor bijvoorbeeld ‘afspraken’ ‘behandeling’ en ‘informatie’. En zij kunnen in eigen bewoordingen een toelichting geven.

Waardevol
Hoe meer patiënten hun waardering plaatsen, hoe evenwichtiger en betrouwbaarder het totale beeld van het Jeroen Bosch Ziekenhuis wordt. Overigens zijn de waarderingen die op ZorgkaartNederland worden geplaatst overwegend positief. Maar ook negatieve ervaringen zijn waardevol en kunnen gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering. Het webcareteam van het Jeroen Bosch Ziekenhuis monitort alle waarderingen die worden geplaatst. Dit team – of de betreffende specialist – reageert eventueel ook op geplaatste berichten.

Gedragscode
De redactie van ZorgkaartNederland bewaakt voortdurend alle geplaatste reacties. Beledigingen, oproepen tot acties, scheldwoorden, Godslastering en discriminerende opmerkingen worden niet geplaatst. Maandelijks worden enkele tientallen mensen gevraagd om hun ervaring aan te passen volgens de gedragscode door bijvoorbeeld minimaal twee argumenten te noemen of door taalgebruik aan te passen.

Bron:
Jeroen Bosch Ziekenhuis


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Wijziging in btw-vrijstelling (para)medische beroepen

In de btw-wetgeving is een vrijstelling opgenomen voor medische diensten. Recent is een wetsvoorstel bekendgemaakt dat de toepassing van deze vrijstelling zal beperken. Dit heeft gevolgen voor diverse medische beroepsgroepen. Dit schrijft Deloitte

Aanpassing medische btw-vrijstelling per 1 januari 2013
De voorgestelde wetgeving beperkt met ingang van 1 januari 2013 de btw-vrijstelling tot de diensten op het vlak van de gezondheidskundige verzorging van de mens door beoefenaren van een medisch of paramedisch beroep die een op dit beroep gerichte opleiding hebben voltooid waarvoor regels zijn gesteld bij de Wet BIG, voor zover deze diensten tot het gebied van deskundigheid van dit beroep horen en onderdeel vormen van de bedoelde opleiding.

De overheid wil hiermee voorkomen dat, buiten de waarborgen van de Wet BIG, een tweede toetsingskader ontstaat voor wat betreft de kwaliteit van zorg. Een eerder aangekondigd register voor niet-BIG-geregistreerden die ook de vrijstelling kunnen toepassen, is hiermee van de baan.

Praktische gevolgen
Voor artsen betekent deze wijziging een fiscaal onderscheid tussen reguliere en alternatieve behandelingen. Voor reguliere behandelingen (die zij verrichten als BIG-er) kunnen zij de btw-vrijstelling (blijven) toepassen, mits deze zijn verricht met het oog op de gezondheidskundige verzorging van de mens. Alternatieve behandelingen zullen vanaf 1 januari 2013 btw-belast zijn.

Enkele momenteel btw-vrijgestelde diensten van beroepsbeoefenaren in de zin van de Wet BIG zijn vanaf 1 januari 2013 btw-belast, omdat de opleidingseisen niet vastliggen in het bepaalde bij of krachtens de Wet BIG. Het gaat hierbij om BIG-beroepsbeoefenaren zoals de zogenoemde CAM-artsen of fysiotherapeuten die complementaire diensten verrichten, bijvoorbeeld acupunctuur of osteopathie. Ook eindigt de toepassing van de vrijstelling voor pedagogen, osteopaten, acupuncturisten en chiropractoren.

De vrijstelling voor psychologische diensten wordt beperkt tot alleen door GZ-psychologen geleverde diensten. De kinder- en jeugdpsycholoog (inclusief specialist), de psycholoog arbeid en gezondheid en de orthopedagoog-generalist (en specialist) zijn weliswaar niet BIG-geregistreerd, maar volgens het akkoord wel gelijkwaardig aan de BIG-geregistreerde dienstverleners zodat zij de vrijstelling kunnen blijven toepassen.

Bron:
Deloitte
Wetsvoorstel Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving

Nieuwe variant nepfacturen

Spookfacturen worden steeds geraffineerder. Eerder stond nog ergens op de nepfactuur vermeld dat het geen factuur maar een aanbod betreft, nu worden er ook spookfacturen verstuurd waar deze lettertjes niet op staan. Dit schrijft Business Compleet.

Voorbeelden van afzenders van spookfacturen

  • Holland Multimedia & Advies
  • Allround Promotions Media, Zoek Bedrijven 2012-2013
  • Proquest – nepfactuur over Nuon. Nuon waarschuwt op haar Facebookpagina:
    “Er is een nepfactuur over Nuon van Proquest in omloop: betaal deze niet.

Bekijk een lijst van afzenders van nepfacturen op de website van het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF).

Opheldering vragen
Twijfelt u aan de echtheid van een factuur? Vraag dan schriftelijk om opheldering bij het betreffende bedrijf. Als het bedrijf aangeeft dat u een factuur moet betalen, dient het ook te bewijzen dat er een overeenkomst is

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

NMT beëindigt collectieve beroepsaansprakelijkheidsverzekering

De NMT heeft aangekondigd dat de collectieve beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor tandartsen per 31 december a.s. zal worden beëindigd. De reden hiervoor is dat de verschillen tussen de praktijken inmiddels zo groot zijn dat het niet meer passend is om alle deelnemers via eenzelfde premie te verzekeren. Daarnaast zouden tandartsen bij handhaving van de collectiviteit geconfronteerd worden met een forse premiestijging. Dit schrijft Sibbing en Wateler op haar website.

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen

Rolstoelkantelplateau nieuw bij tandartspraktijk Nieuw Unicum

Tandartspraktijk Unicum heeft sinds enkele weken een noviteit voor rolstoelgebruikers: een kantelplateau in de behandelkamer. Dit schrijft VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland). De praktijk kan een rolstoel op het plateau plaatsen en deze in elke gewenste stand en hoogte zetten voor de behandeling.

Het plateau is volgens de Engelse leverancier het eerste vaste kantelplateau op het vasteland in Europa. Verschillende zorginstellingen en tandartspraktijken in Nederland hebben wel een een semi-mobiele installatie om rolstoelgebruikers te behandelen.

Voorheen werden de patiënten van tandartspraktijk Nieuw Unicum uit hun rolstoel getild en in de tandartsstoel gezet of in hun eigen rolstoel behandeld. Met het kantelplateau kan de patiënt in z´n eigen rolstoel op het plateau rijden. 80 tot 85 procent van de rolstoelpatiënten kan zo een behandeling ondergaan.

Bron:
VGN

 

Lees meer over: Bedrijven, Praktijkinrichting
Samen zorgen voor tevreden patiënten: 5 tips

Samen zorgen voor tevreden patiënten: 5 tips

Een goede bezetting van de behandelstoelen, een juiste balans tussen controle en behandelingen, tevreden patiënten in de wachtkamer. Welke tandartspraktijk wil dit nu niet? Hoe kunt u zich – naast vakbekwaamheid en goede apparatuur – onderscheiden? Juist, door uw personeel. Uw medewerkers zijn namelijk het visitekaartje van uw praktijk.

Van cliënt naar tevreden patiënt
Zij stralen uit waar u als tandarts(praktijk) voor staat. Alle patiënten krijgen namelijk ook te maken met de balie assistent, tandartsassistente, mondhygiënist en de praktijkmanager. Dus als u wilt dat patiënten de praktijk als gastvrij ervaren dan moet u uw patiënt ook centraal stellen in uw praktijkbeleid. Zo worden u cliënten, tevreden patiënten.

Stappen
Hieronder ziet u een aantal simpele stappen, waardoor u al veel gastvrijer en toegankelijker kunt overkomen en oplossingen op maat kunt bieden:

1. Wat wilt u dat patiënten ervaren?
Goede ideeën worden vaak spontaan geboren. In een enkel geval leggen we de ideeën vast en heel soms delen we deze verkennend met anderen. Ga eens voor uzelf na wat u wilt dat uw patiënten ervaren in uw praktijk. Dit vat u samen in een paar kernwaarden. Bijvoorbeeld gastvrij, oplossingsgericht en meedenkend.

Waak voor te algemene waarden zoals kwaliteit of professioneel. Iedereen verwacht namelijk van een tandarts dat hij een studie tandheelkunde heeft afgerond en regelmatig aan bijscholing doet.

Denk niet alleen in beleidsplannen maar onderschat vooral de meerwaarde en impact van uw eigen medewerkers niet. Als u uw patiënten in de praktijk centraal wilt stellen dan kan dat betekenen dat u een veranderslag moet maken. Verandering kunt u alleen bewerkstelligen als u de eigen medewerkers (laat) meewerken en draagvlak creëert. Dat doet u door goede communicatie, uw medewerkers te betrekken bij uw plannen en ze mee te laten denken over de visie van de praktijk. Als ‘kloppend hart’ van uw praktijk, kunnen zij immers als geen ander zeggen waar de praktijk en het gehele team voor staan.

2. Deel de kernwaarden met uw medewerkers en bespreek wat elke kernwaarde voor uw praktijk betekent
Regulier werkoverleg, een teamdag, evaluatiegesprekken en beoordelingen schieten er vaak bij in, omdat het indirecte uren zijn en geen geld opleveren. Maar klopt deze redenering wel? Als u de patiënt centraal wilt stellen, moet u met elkaar afspreken wat dat dan betekent en welke taken/activiteiten daarbij horen. Deze taken/activiteiten kunnen een functie juist leuker en uitdagender maken. Dit stralen uw medewerkers vervolgens weer uit naar hun collega’s, maar belangrijker nog: óók naar de patiënten.

Laat de praktische invulling van de kernwaarden terugkomen in uw personeelsbeleid
Een goed evaluatie of beoordelingsformulier biedt ruimte voor kernwaarden. Deze gesprekken zijn namelijk essentieel. Veel evaluaties worden gehouden bij het koffieapparaat, maar dat werkt niet. Een medewerker krijgt dan onvoldoende aandacht en waardering. Een medewerker wil graag weten waar hij of zij aan toe is, wat zijn of haar taken en verantwoordelijkheden zijn. Een functieprofiel en een functioneringsgesprek scheppen dus rust, structuur en duidelijkheid. Daarnaast gaat een functioneringsgesprek niet alleen over het functioneren van deze individuele medewerker, maar ook over het functioneren van de praktijk. Hier kunt u als praktijk eigenaar dus ook veel informatie ter verbetering van de praktijk uit halen.

3. Handel conform de kernwaarden
Wees consequent in de naleving van de kernwaarden. Medewerkers doen niet wat u zegt maar wat u als leidinggevende doet. Geef het goede voorbeeld. Het is daarom van belang om kernwaarden te nemen die bij u passen, juist dan wordt het authentiek en positief ervaren. Laat ook het jaarlijkse uitje bijvoorbeeld eens in het thema van een of meerdere kernwaarden staan zodat uw medewerkers de kernwaarden zelf kunnen ervaren.

4. Creëer een cultuur waar iedereen elkaar helpt om uw patiënten iedere dag weer de kernwaarden te laten ervaren
Voorkom dat u de gehele dag de politieagent moet uithangen. Geef medewerkers mede de verantwoordelijkheid om de kernwaarden binnen de praktijk tot leven te laten komen. Vergeet niet te waarderen. Met leuke attenties zoals de ‘actie van de week’ of het ‘compliment van de week’ zet u uw mensen al snel op scherp. Iedereen wordt immers graag gewaardeerd.

5. Zorg dat het team op elkaar is afgestemd
Hierdoor kunt u als praktijkhouder optimaal gebruik maken van de verschillende kwaliteiten in het team. Deze kwaliteiten kunnen elkaar versterken en aanvullen. Hierdoor bent u als groep minder kwetsbaar en zullen de medewerkers meer als een team gaan acteren in plaats van solistisch. Dit versterkt niet alleen het teamgevoel, maar ook het plezier, om iedere dag weer met deze mensen aan de slag te gaan en patiënten te laten glimlachen.

Zorg voor tevreden patiënten doe je samen
Zorg is mensenwerk. Het uitdragen en naleven van een goed personeelsbeleid is daarom zo belangrijk. Dat betekent niet alleen aandacht voor het vak of de patiënt maar een goed personeelsbeleid betekent ook 100% aandacht voor de medewerkers, het hart van de praktijk! De zorg voor blije, tevreden, patiënten is iets wat je samen doet.

Door:
Monique Heijtel. Care4HR biedt helder advies over Human Resources, verzorgt trainingen en kan uw personeelszaken uit handen nemen. Het doel is het verbeteren van de prestaties van de organisatie en de groei van de medewerkers.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Conflicthantering: hoe behoudt u de regie?

Patiënten worden steeds mondiger. Zorgverleners moeten daarmee leren omgaan. Doorvragen en grenzen stellen, zijn bruikbare interventies bij conflicten.

Op het congres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde en de Vereniging tot Bevordering der Tandheelkundige Gezondheidszorg voor Gehandicapten, gaf trainer en adviseur Fenno Moes van de Agressieacademie een presentatie over conflicten, agressie en manieren om daarmee om te gaan.

“Een conflict kan nuttig, functioneel en zelfs leuk zijn. Denk maar eens aan het tv-programma De Rijdende Rechter. Zonder wrijving geen glans. Mensen kunnen door een clash zelfs tot bloei komen. Een nadeel is dat je van een conflict erg moe kunt worden.” Met deze woorden introduceerde dagvoorzitter Ronald Gorter de spreker Fenno Moes.

Soorten conflicten
Waar een conflict is, is er sprake van het willen winnen of verdedigen van belangen. Moes onderscheidt drie soorten conflicten:

Op mesoniveau kennen we bijvoorbeeld de burenruzie. Conflicten op macroniveau betreffen de landelijke of internationale politiek. Het innerlijk conflict ontstaat doordat het iemand niet lukt zich aan de eigen idealen te houden. Dit leidt tot frustratie en soms ook lichamelijke klachten.

Type mens
Ergernissen zijn een voedingsbodem voor conflicten. Het is volgens Moes dus interessant te weten aan welk type patiënt we ons ergeren in de praktijk:

  • Mensen die we niet verstaan wegens een taalbarrière. “Ik au, jij maken!!!”
  • Baliehangers: mensen die over de balie meekijken of -luisteren naar dingen die privé zijn.
  • Consumptiepraters
  • Borstenstaarders
  • Grof gebekten
  • Mensen die geen ‘nee’ accepteren

Agressie
Als mensen in hun belang worden geschaad kan agressie ontstaan. Soms zorgt een beetje agressie ervoor dat je krijgt wat je wilt; vriendelijk zijn helpt niet altijd. Maar er zijn grenzen aan de wijze waarop je mensen kunt aanspreken, en aan de manier waarop je je láát aanspreken.

Frustratieagressie
Frustratieagressie ontstaat als iemand door opgebouwde frustratie ‘explodeert’. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij iemand die een dierbare heeft verloren. Mensen weten niet goed wat te zeggen en proberen de situatie te ontkrachten. Tijdens het condoleren hoort de nabestaande: “Ach, maar je wist toch dat het ging gebeuren, hè?” en “Ik weet wat je voelt.” Deze opmerkingen werken averechts en maken dat iemand zich onbegrepen en juist verdrietiger voelt, en uiteindelijk misschien zelfs agressief.

Wie een dierbare heeft verloren, zit niet te wachten op rationele gedachten of oplossingen. Nee, hij wil medeleven. Zeg niet dat u het begrijpt, want dat doet u niet. Over het algemeen zijn vooral mannen geneigd om snel met oplossingen te komen in plaats van te zeggen “Ach, ben je zo verdrietig? Kom maar even hier.”

Wat dan wel?
Bij frustratieagressie kunt u als volgt handelen:

  • Laat de persoon uitrazen
  • Reflecteer de emotie
  • Vat samen
  • Vraag door


Blijf bij het uitrazen contact houden; kijk niet weg. Luister goed en reageer op maat; wees geen cassettebandje, maar reageer oprecht en gemeend. Doorvragen kan bijvoorbeeld als volgt: “Als ik het goed begrijp dan…?” Zo neemt u weer de regie over het gesprek.

Instrumentele agressie
Bij instrumentele agressie speelt men boos. Het is een hele heftige vorm van agressie, zonder geweld, waarbij iemand op uw gevoelige snaar speelt. Bijvoorbeeld: “Je weet waarvoor ik gezeten heb, hè?” of “We gaan elkaar geen pijn doen, hè?” “Als jij… dan stap ik naar de pers.” Het lijkt op chantage. “Jullie zijn steeds duurder geworden, nou loop ik met een rotte bek.”

De interventie hierbij is dat u grenzen stelt. U gebruikt daarvoor zinnen met ‘als, dan’. Of zinnen met ‘of, of’. Bijvoorbeeld: “Als u nog één keer zoiets zegt, dan moet u mijn praktijk verlaten.” En: “Of u blijft hier staan schreeuwen of we zoeken samen rustig een oplossing.” Hierbij noemt u eerst het onwenselijke gedrag en vervolgens het gewenste gedrag. Mensen zijn nu eenmaal altijd geneigd het tweede te kiezen.

Tot slot heeft Moes nog een suggestie met een knipoog. Mocht een patiënt zeggen: “Doe eens normaal man!”, dan kunnen we het beste antwoorden met: “Doe lekker zelf normaal!”

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Bron: Congres ‘Conflict: distantiëren of confronteren?’ van de NVvK en VBTGG, 2012.

Fenno Moes (1964) is trainer & adviseur. Hij studeerde in 1989 af aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Moes is eigenaar van Durga training & acteurs en de Agressieacademie. Hij volgde diverse opleidingen op het gebied van toegepaste psychologie en behaalde in 2010 zijn Bachelors “Violence Reduction” aan de Glamorgan University in Wales. Al meer dan 15 jaar geeft Moes trainingen, workshops en presentaties aan/voor tandartspraktijken, NMT, ziekenhuizen, sociale diensten, verzekeringsmaatschappijen etc.

Nov 2012

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
justice

Vrouw klaagt tandarts aan voor nalaten doorverwijzing mondhygiënist

Een vrouw uit Deventer beschuldigt haar tandarts van het nalaten van een doorverwijzing naar een mondhygiënist. Zij stelt dat haar gebit niet zo slecht zou zijn, als hij haar had doorverwezen. Dit schrijft De Stentor. De zaak werd behandeld bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Haar nieuwe tandarts gaf aan dat zij parodontitis heeft waardoor delen van haar gebit moesten worden behandeld. Haar eerdere tandarts zegt dat de vrouw een lichte vorm van parodontitis had in de periode dat hij haar behandelde . Hij zag daarom geen reden voor doorverwijzing naar een mondhygiënist.

Bron:
De Stentor

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Trends en inkomens in de tandheelkunde

De tandarts is steeds vaker een vrouw, werkzaam in deeltijd en als zzp’er. In 2012 wordt een omzetstijging verwacht in de tandheelkunde van 0-3%. De vraag naar mondzorg zal op lange termijn groot blijven door de vergrijzing, het langer behouden van het gebit en populaire ‘make over’-programma’s. Dit en nog meer trends meldt de Rabobank in haar rapport Cijfers & Trends.

De belangrijkste ontwikkelingen in de dentale branche uit het Rabobank-rapport zetten wij hieronder voor u op een rij.

Trends

  • Circa 70% van de huidige tandartsen is man maar het aantal vrouwelijke tandartsen neemt snel toe.
    In de leeftijdscategorie jonger dan 39 jaar is ongeveer 60% vrouw.
  • Tandartsen werken steeds vaker als zzp-er en in deeltijd.
  • Een kwart van de huidige tandartsen is jonger dan 40 jaar. Er worden veel praktijken van oudere tandartsen ter overname aangeboden maar de vraag van starters is beperkt.
  • Het aantal ketens in de mondzorg neemt toe.
  • Tandheelkundig toerisme naar het buitenland (o.a. Turkije en Hongarije) neemt toe.

Vooruitzichten

  • Verwacht wordt dat de nieuwe vaste tarieven vanaf 2013 de rust in de markt terug brengen. In 2012 hebben veel patiënten behandelingen als plaatsing van kronen en bruggen uitgesteld. De Rabobank verwacht dat de vraag in 2013 weer aantrekt.
  • Het aanbod van tandartsen blijft beperkt. Afstudeerders kiezen vaker voor parttime werken. Toestroom van buitenlandse tandartsen en tandheelkundig toerisme vangen dit tekort niet op.
  • Schaalvergroting door vorming van ketens en samenwerking tussen mondzorgaanbieders neemt toe.
    Dit vergroot ook de kracht bij onderhandeling met zorgverzekeraars.

Consumentenvraag

  • 86% van de mensen bezoekt de tandarts, dit was 62% in 1981.
  • Meer mensen behouden hun gebit: 12% van de bevolking boven de 16 jaar is tandloos tegenover 32% in 1981.
  • De vraag naar reguliere mondzorg blijft op peil door de vergrijzing, het langer behouden van het eigen gebit en de populariteit van ‘make-over’-programma’s.
  • Nederlanders gaven in 2011 gemiddeld 178 euro per jaar uit aan de tandarts, met een verdeling van € 94,- voor controles en € 84,- voor behandelingen.

Minder aanvullende verzekeringen

 

  • Door de hoge premies en maximale vergoedingen nemen steeds minder consumenten een aanvullende verzekering (nu 65%).

Tandheelkundig zorgverleners

  • Van alle tandartspraktijken is 64% een soloprakijk.
  • Steeds meer praktijken werken met het meerstoelenconcept waarbij de tandarts samenwerkt met assistenten en mondhygiënisten. Dit kan een omzetstijging van zo’n 50% geven waarbij de omzet per stoel 230.000 euro kan bedragen.
    De kosten nemen hierdoor ook toe waardoor de netto opbrengst per extra stoel 20.000 – 25.000 euro bedraagt.
  • Het aantal aanmeldingen voor de opleiding Tandheelkunde is bijna 4 keer zo groot als het aantal beschikbare plaatsen.
  • Er komen jaarlijks meer tandartsen uit het buitenland dan er studenten afstuderen aan Nederlandse tandheelkunde opleidingen.
  • Per jaar zijn er negen opleidingsplaatsen beschikbaar voor de opleiding tot orthodontist.
  • Er komen steeds meer mondhygiënisten en momenteel zijn er ongeveer 2.850 werkzaam. De  meeste mondhygiënisten zijn vrouw,  70% is onder de 40 jaar en 65% werkt parttime.

Omzet

Tandartsen

  • Een fulltime werkende tandarts heeft gemiddeld een omzet van 230.000 euro per stoel. Gemiddeld heeft een praktijk 2,4 stoelen. Een tweede en volgende stoel levert gemiddeld netto 20.000 – 25.000 euro op.
  • Een startende tandarts in loondienst heeft een inkomen van ongeveer 2.965 – 3.300 euro per maand.

Orthodontisten

  • Een fulltime werkende orthodontist heeft gemiddeld een omzet van ca 565.000 euro. Het kostenpercentage ligt tussen de 65% – 70%.

Mondhygiënisten

  • Een mondhygiënist heeft een gemiddeld uurtarief van 100 euro per uur. De kosten zijn zeer verschillend per praktijk. Veel mondhygiënisten huren een ruimte in een tandartspraktijk en werken op meerdere adressen.

Tandtechnici

  • Er is veel variatie in de omvang van tandtechnische bedrijven.
  • Een kleine tandtechnische praktijk heeft gemiddel een omzet van ca 450.000 euro.
    Tandtechnische laboratoria zien dit jaar hun omzet teruglopen door voorzichtigheid van patiënten bij de aanschaf van kronen en bruggen.

Benchmark
Wilt u bekijken hoe uw omzet en kosten zich verhouden tot de markt? Doe de benchmark via de website van de Rabobank.

Bron:
Rabobank

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er

Uitspraak Gerechtshof Amsterdam maakt tandtechnisch werk fiscaal aftrekbaar

Patiënten kunnen de kosten van kronen en bruggen dit jaar fiscaal aftrekken als deze niet worden vergoed door de verzekeraar. Dit blijkt uit een uitspraak van het Hof Amsterdam. Er is nog niet bekend of de aftrek in 2013 ook mogelijk is. 

Hulpmiddelen
Naar aanleiding van een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam in februari 2011 onderzocht de VGT de fiscale aftrekmogelijkheden voor kronen en bruggen. Uit deze inventarisatie bleek dat via de Wet Inkomstenbelasting 2001 de mogelijkheid bestaat om specifieke zorgkosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed af te trekken. Een onderdeel van deze specifieke zorgkosten zijn zogenaamde hulpmiddelen.

In het verleden bestond er bij consumenten onduidelijkheid over het wel of niet aftrekbaar zijn van de kosten van kronen en bruggen. Aan deze onduidelijkheid is in ieder geval voor kronen en bruggen in februari 2011 een eind gekomen door een uitspraak van Hof Amsterdam. De rechter heeft besloten dat kronen en bruggen een hulpmiddel vormen en dat zij zodoende als specifieke zorgkosten
afgetrokken kunnen worden.

Drempel
Belastingplichtigen kunnen door deze uitspraak in de aangifte inkomstenbelasting 2012 de kosten van kronen en bruggen aftrekken, mits niet vergoed door de verzekeraar. Daarnaast is van belang dat de aftrek alleen tot een daadwerkelijke belastingteruggaaf leidt als de specifieke zorgkosten boven een bepaalde drempel uitkomen. Deze drempel wordt bepaald door het verzamelinkomen van de belastingplichtige en zijn/haar eventuele partner. Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomens in box I, II en III.

Even rekenen
Bij een verzamelinkomen lager dan € 7.457 bedraagt de drempel € 125 voor alleenstaanden en € 250 voor fiscaal partners.

Bij een verzamelinkomen tussen € 7.457 en € 39.618 bedraagt de drempel voor alleenstaanden 1,65% van het verzamelinkomen. Voor partners geldt de drempel van 1,65% bij een verzamelinkomen tussen € 14.914 en € 39.618.

Bij een verzamelinkomen hoger dan € 39.618 geldt voor alleenstaanden en fiscaal partners een drempel van € 653 + 5,75% voor het meerdere boven € 39.618.

Indien het (gezamenlijk) verzamelinkomen bijvoorbeeld € 45.000 bedraagt, resulteert dat in een drempel van € 962.

Extra aftrek
Belastingplichtigen met een (gezamenlijk) verzamelinkomen dat lager is dan € 34.055 hebben recht op een extra aftrek. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 65 jaar of ouder zijn, geldt een extra aftrek bovenop het bedrag van de kosten van hulpmiddelen van 113%. Indien de kosten voor het plaatsen van een brug bijvoorbeeld € 2.000 bedragen, komt de belastingplichtige in aanmerking voor een aftrek van € 2.000 x 113% is € 4.260. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 jonger zijn dan 65 jaar geldt een extra aftrek van 40%. Door deze extra aftrek bestaat de mogelijkheid dat belastingplichtigen eerder boven de hierboven genoemde drempel uitkomen.

Voorwaarden 2013 nog niet bekend
Vanaf 2013 kan de fiscus de aftrek van kosten weigeren als het gaat om uitgaven die aftrekbaar zouden worden als uitgaven voor specifieke zorgkosten door wijzigingen binnen het basispakket. De voorwaarden hiervoor zijn nog niet bekend. Gezien de recente wijzigingen in het lenteakkoord door de formatie van PVDA en VVD kan er nog het één en ander wijzigen in de belastingplannen voor 2013.

Bron:
E. Kolsteeg, VGT



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Wet- en regelgeving