Declaratiesysteem zorgverzekeraars bevat nog steeds fouten

Het systeem waarmee zorgverzekeraars declaraties controleren van zorgverleners bevat nog steeds foutieve gegevens. Dat erkent Vektis, het centrum dat het declaratiesysteem onder haar hoede heeft.

Overleden artsen blijken nog steeds in het systeem te staan. Artsen die in feite niet meer mogen declareren omdat ze uit het BIG-register zijn geschrapt, kunnen met een actieve AGB-code nog steeds hun rekeningen vergoed krijgen. Ook kunnen ziekenhuizen declareren met actieve AGB-codes van artsen die al lang elders werken.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Britse tandartsen verwachten hoger inkomen in 2013

Bijna tweederde van de Britse tandartsen verwacht in 2013 meer te verdienen dan in 2012. Dit blijkt uit onderzoek van het Britse BDTA Showcase onder 1.500 tandartsen, schrijft Dentistry.

Director of Frank Taylor & Associates Andy Acton, een Britse organisatie voor aan- en verkoop van dentale praktijken, zegt: ‘Deze onderzoeksuitkomst komt overeen met wat we in de markt zien’.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Ondernemen: niet uw eerste zorg

Medische groepspraktijken worden steeds groter en hiermee ook het beheer van ondersteunende diensten. Te denken valt dan aan: automatisering, beveiliging en brandveiligheid, gebouwbeheer, inkoopmanagement, schoonmaak en RI&E. In de praktijk blijkt dat facilitaire zaken vaak door de praktijkeigenaar zelf geregeld worden, waardoor er minder productieve tijd overblijft voor de eerste en belangrijkste zorg, de patiënt. Contractwaardes worden, met het groeien van praktijken, groter en het beheersen van prijs en kwaliteit dus een absolute noodzaak. Haast een onmogelijke taak, gezien het gebrek aan tijd en actuele kennis. Professionele facilitaire ondersteuning biedt echter de oplossing.

Geen optimale zorg zonder gestructureerde organisatie
Het voeren van een medische praktijk is niet alleen het zorgdragen voor de patiënt. Er moet door de praktijkeigenaar ook rekening gehouden worden met tal van andere organisatorische, facilitaire en administratieve facetten. In praktijk blijkt dit een lastige opgave. In de eerste plaats omdat in het curriculum van medische opleidingen weinig aandacht is voor bedrijfsorganisatorische aspecten. Door de toename van regelgeving en kwaliteitseisen in combinatie met de hoge werkdruk in de medische branche, blijft er weinig tot geen tijd voor alle zaken die bij het ondernemen komen kijken. Daarnaast ontbreekt bij veel medici de affiniteit met de zakelijke kant van de zorg, zij richten zich veel liever op de patiënt. Het leveren van optimale zorg kan echter niet zonder een goed gestructureerde organisatie. Het is belangrijk dat praktijkeigenaren zich bewust worden van de samenhang tussen een goed gestroomlijnde organisatie en het leveren van de beste zorg.

Verborgen risico’s
Praktijkeigenaren die zelf hun ondersteunde processen regelen, kunnen voor onaangename verrassingen komen te staan, met alle mogelijke grote (financiële) gevolgen van dien. Zij zijn zich bijvoorbeeld niet bewust van het feit dat brandverzekeraars niet uitkeren, wanneer er geen actuele back-up bestaat van bedrijfsgegevens na een calamiteit. Een ander probleem wat zich kan voordoen is lekkage aan het dak van het bedrijfspand, wat normaal gesproken een garantiekwestie zou zijn. Wanneer de praktijkeigenaar niet weet dat hij jaarlijks het dak vrij van bladeren dient te laten maken en hiervan dus geen bewijzen kan overleggen, vervalt de garantie. Hetzelfde geldt voor beveiligingsinstallaties, deze dienen jaarlijks te worden onderhouden en periodiek opnieuw te worden gecertificeerd. In alle gevallen draait de praktijkeigenaar zelf op voor herstelkosten als door gebrek aan kennis niet wordt voldaan aan dergelijke eisen.

Professionele facilitaire ondersteuning
Het beheersen van kwaliteit van ondersteunende diensten wordt steeds moeilijker zonder de benodigde vakkennis. Brancheorganisaties spelen op dit probleem in door het aanbieden van ondernemerstrainingen aan medici. Hiermee wordt echter het probleem van het gebrek aan tijd in stand gehouden. De praktijkeigenaar draait door deze werkwijze alsnog zelf op voor de administratieve, organisatorische en facilitaire zaken van zijn onderneming. Een externe partij die zich hierin heeft gespecialiseerd, is dagelijks bezig met het optimaliseren van alle ondersteunende processen en heeft daardoor veel meer en vaak actuelere kennis. Zij zijn in staat facilitaire werkzaamheden efficiënt te regelen, volgens geldende regelgeving, goede inkoopcombinaties en met de nieuwste technieken. In veel situaties is het nuttig of zelfs noodzakelijk om bepaalde ondersteunende processen uit te besteden.

Door:
Michael Joosen, directeur van Heertjes Advies, adviesbureau voor tandartsen. www.heertjesadvies.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer over: Management, Ondernemen

Britse patiënt heeft meer vertrouwen in tandarts dan in huisarts

Nieuw onderzoek geeft aan dat 88% van de Britten veel vertrouwen heeft in hun tandarts, zelfs meer dan in hun huisarts. Dit schrijft Dentistry.

De enquête, uitgevoerd door het Britse bureau Bray Leino, laat zien dat bijna 20% van de mensen de relatie met hun tandarts beter vindt dan die met hun huisarts. Het vertrouwen blijkt ook uit de mate van opvolging van advies. Ruim 76% van de mensen volgt het advies op van hun tandarts over de bezoekfrequentie.

Toch zijn de resultaten zijn niet helemaal rooskleurig: meer dan één op de vier mensen (27%) die de tandarts niet bezoekt, geeft angst als reden op voor het wegblijven.

De voorzitter van de British Dental Health Foundation, Dr Nigel Carter, zegt: ‘Het onderzoek is erg motiverend. De uitstekende relatie tussen patiënt en tandarts zal hopelijk leiden tot een betere mondgezondheid door de generaties heen.’

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
var

VAR-verklaring wordt vervangen door webmodule

De VAR-verklaring moet worden vervangen, volgens staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Dit meldt HR-Praktijk.

Volgens Weekers voldoet de huidige VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) niet meer, omdat de ‘vormgeving van ondernemingen zeer divers is’. De huidige methode zorgt tot een extreme groei van het aantal VAR-aanvragen waardoor de Belastingdienst meer meer inhoudelijk kan controleren op misbruik.

Webmodule
Via een webmodule kunnen ZZP’ers en bedrijven straks de arbeidsrelatie toetsen. Dit zal naar verwachting eind 2013 mogelijk zijn.

Bron:
HR-Prakijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Marketing tip: Filmpjes vertonen van mogelijke behandelingen tijdens open dag

Hoe vult u uw open dag in? Het vertonen van filmpjes over mogelijke behandelingen kan een informatieve, professionele en leuke manier zijn om bezoekers te informeren over uw praktijk.

Deze tip signaleerden wij na het lezen van informatie over de open dag van De praktijk voor tandheelkunde Adding.

Waar vindt u interessante filmpjes?
– dental INFO, rubriek Video’s, patiëntenvoorlichting
DentalView
Youtube
Vimeo

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

PraktijkApp: Nieuwe app over uw praktijk voor uw patiënt

De makers van KiespijnPro app hebben een nieuwe app ontwikkeld voor tandartsen: de PraktijkApp. Een app voor patiënten met informatie over de praktijk.

Waaruit bestaat de PrakijkApp?
De PraktijkApp voor tandartsen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Ons team: Duidelijk is wie elk teamlid is en welke functie het teamlid heeft.
  • Visie en Werkwijze: hoe gaat de praktijk te werk.
  • Behandelingen: Welke behandelingen voert het team uit.
  • Spoedgevallen: Welk nummer moet de patiënt bellen; link naar kiespijnpro app ingebouwd.
  • Tarieven: Vanaf 2013 komen hier de standaard tarieven in te staan.
  • Famed: Patiënten kunnen eenvoudig inloggen en bijvoorbeeld uitstel van betaling aanvragen.
  • Afspraken: Patiënten kunnen hun huidige afspraak invoeren(met afspraakherinnering) of de praktijk makkelijk emailen met een verzoek voor een bepaalde afspraak. De praktijk kan de patiënt terugbellen op een tijdstip dat het hun schikt.
  • Contact: Het contact scherm bevat alle informatie die een patiënt nodig heeft:
    – Eenvoudig de route naar de tandartspraktijk praktijk vinden.
    – Eenvoudig een mail naar de praktijk sturen.
    – Met een druk op de knop wordt de praktijk gebeld.
    – Met een druk op de knop komt men op uw praktijkwebsite terecht.
    – Er zijn facebook, twitter en linkedin buttons aanwezig die tandartsen optioneel kunt gebruiken.

Patiënten kunnen de praktijkapp gratis downloaden in de Appstore.
Meer informatie vindt u op de website van PraktijkApp.

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Tandarts maakt bezoek leuker met muziekboor

Een tandarts in Indonesië maakte een muziekboor om angst voor de vaak gevreesde tandartsboor te voorkomen. Dhanni Gustiana in Central Java verving het zoemende geluid van de boor door muziek uit een MP3-speler. Patiënten kunnen nu hun eigen muziek kiezen tijdens de behandeling. Dit schrijft Dentistry IQ.

‘Ook de kinderen zijn niet meer bang. Ik doe een speelgoedfiguurtje op de boor en vertel hen dat dit figuurtje hun tanden schoonmaakt’, zegt Gustiana.

Bekijk de video


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Pijn | Angst, Thema A-Z

Patiënten tevreden met hun tandarts

Bijna 97% van de patiënten is tevreden over hun tandarts. Tandartsen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 7,9. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Gezondheid en zorg in cijfers 2012’ van het Centraal Bureau voor de Statiek (CBS). In het rapport doet het CBS verslag van nieuwe cijfers of interessante ontwikkelingen in de statistieken over gezondheid en zorg.

Bron:
NMT

Lees meer over: Ondernemen

Onderzoek: Welke factoren bepalen patiënttevredenheid bij restauratie?

Persoonlijke interactie tussen tandarts en patiënt beïnvloedt het beeld van de patiënt over de vaardigheden en geleverde kwaliteit van restauraties door de tandarts. Dit blijkt uit onderzoek van Dental Practice-Based Research Network (DPBRN) gepubliceerd in de Journal of the America Dental Association (September 2012, Vol. 143:9, pp. 1002-1010).

De onderzoekers van de University of Florida College of Dentistry zagen naast de persoonlijke interactie meer aspecten die zorgen voor patiënttevredenheid, namelijk:

  • Het niveau van comfort ervaren door de patiënt tijdens de behandeling
  • Ervaringen met gevoeligheid van de behandelde kies na de behandeling

Onderzoek
Ruim 5.000 patiënten vulden de vragenlijst in. De resultaten werden in drie gebieden verdeeld:
1. Persoonlijke relatie – comfort
2. Materiaal keuze
3. Zintuigelijke factoren

Hoogste patiënttevredenheid
Patiënttevredenheid was het hoogst bij patiënten:

  • Van tandartsen in kleine praktijken
  • Waarvan restauraties werden hersteld in plaats van vervangen
  • Waarvan tanden werden behandeld, in plaats van kiezen

Bekijk het onderzoek van de Journal of the Amercan Dental Association

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek

Overzicht van bevoegdheidsbeperkingen openbaar in BIG-register

Sinds 1 juli van dit jaar worden fouten van zorgverleners openbaar vermeld in het BIG-register. Dit overzicht is via de homepage van de BIG-register website te bekijken.

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
NVM in overleg met VWS over levering tandbleekproducten mondhygiënisten

NVM in overleg met VWS over levering tandbleekproducten mondhygiënisten

Vanaf 1 november 2012 mogen tandbleekproducten met meer dan 0,1% H2O2 en maximaal 6% H2O2 alleen nog verkocht worden aan tandartsen en niet meer aan mondhygiënisten. Deze beperking vloeit voort uit de Europese Richtlijn 2011/84/EU waarin wordt gesteld dat deze tandbleekproducten alleen nog geleverd mogen worden aan ‘dental practitioners as defined under Directive 2005/36/EC’.

Beroepsgroep
In de Richtlijn 2005/36/EC worden mondhygiënisten niet als beroepsgroep genoemd: in veel Europese landen bestaat het beroep van mondhygiënist namelijk niet. Ook in het overleg met de Keuringsdienst van Waren kwam naar voren dat de mondhygiënist niet als rechtmatige gebruiker van deze producten kon worden aangemerkt. De NVM is nu in overleg met het Ministerie van VWS om de mondhygiënist wel als rechtmatig ontvanger van tandbleekproducten aan te merken. Conform artikel 34 van de Nederlandse Wet BIG heeft de mondhygiënist namelijk wel een wettelijke status.

Tandbleekproducten met meer dan 6% H202
Tandbleekproducten met meer dan 6% H202 – of een carbamideperoxide gehalte van meer dan 16,6% –  mogen volgens de Europese Richtlijn vanaf 1 november 2012 niet meer geleverd worden aan zowel tandartsen als mondygiënisten.

Bron:
VGT
NVM

 

 

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
justice

Verschil in uitspraken 30%-regeling voor tandartsen

De rechtbank Haarlem en Arnhem oordelen verschillend over het in aanmerking komen voor de 30%-regeling van een buitenlandse tandarts, meldt PleinPlus.

30%-regeling
Werkgevers kunnen gebruik maken van de 30%-regeling voor buitenlandse werknemers die over specifieke, schaarse, deskundigheid beschikken. Hierbij krijgt de werknemer een belastingvrije vergoeding van 30% van het salaris.

Verschillende oordelen
De rechtbank in Arnhem oordeelde in augustus 2012 dat de deskundigheid van een tandarts niet zeldzaam is en daarmee niet voor deze 30%-regeling in aanmerking komt. De rechtbank in Haarlem oordeelde op 25 mei 2012 – echter pas gepubliceerd op 29 augustus – geheel tegenovergesteld: de buitenlandse tandarts mocht wél gebruik maken van de 30%-regeling. De rechtbank gaf als argument aan dat de ongeveer 180 tandartsen die jaarlijks uit het buitenland komen, erop wijzen dat er schaarste heerst onder tandartsen in Nederland.

Bron:
PleinPlus

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
relatie-patient

Onderzoek: Patiënten willen overleggen met hun tandarts

20% van de Engelse patiënten staat open voor niet-spoedeisende tandartsbehandelingen alhoewel zij weinig weten over de mogelijke behandelingen. Dit blijkt uit onderzoek van de British Dental Trade Association (BDTA).

Meer overleg
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Engelse onderzoeksbureau Bray Leino onder 1.500 mensen. De resultaten gaven aan dat patiënten het erg op prijs stellen als zij meer met hun tandarts kunnen overleggen over mogelijke behandelingen en de voor- en nadelen hiervan. Zo kunnen zij beter geïnformeerd een keuze maken voor een behandeling.

Veel vertrouwen eigen tandarts
Het onderzoek bevestigd dat patiënten zeer veel vertrouwen in hun eigen tandarts hebben, zelfs meer dan in hun huisarts. 88% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan tevreden te zijn, 47% was zeer tevreden en 42% tamelijk tevreden over de service van hun tandarts.

Mond-tot-mond reclame
Het merendeel van de patiënten gaf aan dat zij hun tandarts vonden via mond-tot-mond reclame. Tweederde gaf aan dat zij bij het zoeken van een tandarts afgaan op aanbevelingen van familie en vrienden.

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek
Wat te doen bij no-show en betalingsachterstand?

Wat te doen bij no-show en betalingsachterstand?

In het kader van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft een patiënt recht op behandeling. Maar wat als uw patiënt regelmatig niet verschijnt en z’n rekening niet betaalt?

Het kan wel eens voorkomen dat een patiënt later komt dan de geplande afspraak of geheel niet verschijnt (no-show). Ook kan het betalingsgedrag niet volgens afspraak verlopen. Maar wat als het uit de hand loopt en uw patiënt regelmatig niet op komt dagen en/of niet betaalt? In het kader van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft een patiënt wel recht op behandeling.

Huisregels
Als zorgverlener heeft u de plicht om uw patiënt te wijzen op de consequenties van het niet nakomen van de gemaakte afspraken. Dit kunt u doen door het opstellen van huisregels van uw praktijk en uw patiënt hierover duidelijk te informeren. Bijvoorbeeld via uw website en/of door deze mee te geven bij de eerste inschrijving.

Procedure
Als uw patiënt herhaaldelijk afwijkt van de huisregels, dient u hem er schriftelijk op te wijzen dat er sancties zullen volgen indien hij nogmaals niet conform de huisregels handelt. Een voorwaarde hiervoor is wel dat u een nauwkeurig dossier heeft opgebouwd met alle feiten omtrent de bezoek- en betaalhistorie.

Consequenties
Afhankelijk van de aard en frequentie van het in gebreke blijven van de patiënt kunnen de consequenties zijn:

  • De praktijk brengt een bedrag in rekening bij de patiënt conform de huisregels van de praktijk. De hoogte van de boete laat
    men vaak samenhangen met de geplande behandeling, zodat de gederfde opbrengst enigszins gecompenseerd wordt door de boete.
  • Indien de patiënt een zodanige historie heeft opgebouwd van betalingsachterstanden en no-show, kan de praktijk ervoor kiezen om de behandelovereenkomst met de patiënt te beëindigen. De patiënt stelt eigenlijk de praktijk niet in staat om hem te behandelen. De praktijk moet wel aantoonbaar de patiënt herhaaldelijk gewezen hebben op de mogelijke beëindiging van de patiënt-zorgverlenerrelatie.

Klacht
Indien de patiënt niet akkoord gaat met de procedure van de praktijk, heeft de patiënt het recht om een klacht in te dienen op grond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ). Dit houdt in dat de patiënt in de eerste instantie een verhelderend gesprek aanvraagt bij z’n zorgverlener. De brancheverenigingen en beroepsorganisatie in de tandheelkundige sector hebben een eigen onafhankelijk meldpunt waar patiënten terecht kunnen indien ze er met hun zorgverlener niet uitkomen. Het meldpunt behandelt een klacht conform de WKCZ. Voor de tandartsenpraktijk kan de patiënt terecht bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP). Patiënten van een mondhygiënepraktijk kunnen hun klacht melden bij de Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerste Lijn (KCP).

Bij behandeling van de klacht wordt gerefereerd aan de praktijkregels van de tandheelkundige praktijk die golden op het moment van het indienen van de klacht. Indien de klachtenregeling van de praktijk verandert, is het daarom raadzaam om de oude versie te archiveren.

Feiten en bewijzen
Uit het bovenstaande blijkt dat feiten en bewijzen zeer belangrijk zijn. Een goed registratie- en documentenbeheersysteem kan de praktijk daarbij helpen. Heeft u al eens nagedacht over een kwaliteitsmanagementsysteem? Een kwaliteitsmanagementsysteem werkt op basis van registratie en documentatie en biedt daarmee een goede tool voor onder meer klachtenmanagement binnen uw tandheelkundige praktijk.

Door:
Petra van der Zwan, Invert Innovatie Management, www.invert-innovatie.nl

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Welke maatregelen heeft u genomen tegen legionellabesmetting?

In veel praktijken ontbreken legionella beheersplannen en wordt de kwaliteit van het water niet gemeten, terwijl dit wel verplicht is. Wat kunt u doen om legionellabesmetting te voorkomen?

De kwaliteit van het leidingwater is altijd een actueel punt in tandartspraktijken. Zo overleed begin 2011 een
82-jarige Italiaanse vrouw aan de gevolgen van een legionella infectie die zij opliep bij de tandarts. Een ander voorbeeld is de legionellabacterie die is aangetroffen in de waterleiding van het UMCG. Het opstarten van uw praktijk na de vakantie is ook zo’n moment dat u aan legionella zult denken. Maar wat is eigenlijk de waterkwaliteit in uw praktijk? En voldoet u wel aan de gestelde eisen uit de Drinkwaterwet?

Wat is legionella?
Legionellabacteriën leven in kleine aantallen in de bodem en in (drink)water. De bacterie vormt een probleem als deze kan uitgroeien tot grote aantallen. Dit is vooral het geval in water met een temperatuur tussen 25 en 55 graden Celsius, in water dat stilstaat en als er een slijmlaag (biofilm) en voedingsstoffen in een watersysteem aanwezig zijn.

De kans op een legionellabesmetting is ook aanwezig in uw praktijk, zoals blijkt uit de volgende voorbeelden die voor veel tandartspraktijken herkenbaar zijn en grote risico’s met zich meebrengen:

  • Buiten bedrijf (dus stilstaand water) tijdens vakantie.
  • Doorlevering van legionella vanuit een voorgeschakeld watersysteem (bijvoorbeeld in een bedrijfsverzamelgebouw).
  • Keerkleppen die niet van het juiste type beveiliging zijn voor de toepassing die erachter zit, of nog nooit zijn gecontroleerd.
  • UV systemen in behandelstoelen die altijd onnodig aan staan (en bij stilstand van water voor opwarming zorgen).

Wat moet u doen?
In de WIP-richtlijn (paragraaf 9.3.1 en 9.3.2) worden twee beheersmaatregelen genoemd, namelijk de aanwezigheid van antiretractiekleppen en het doorspoelen van leidingen. Hier wordt in praktijken veelal aan voldaan. Wat echter niet is benoemd in de WIP-richtlijn en waar praktijken maar zelden aan voldoen, is dat de praktijkeigenaar op basis van de Drinkwaterwet verplicht is om maatregelen te treffen om voor deugdelijk leidingwater te zorgen. Mijn ervaring is dat praktijkeigenaren niet op de hoogte zijn van de risico’s binnen hun watersysteem en van de kwaliteit van hun leidingwater.

Ik adviseer praktijken dan ook:

1. Een legionella beheersplan op te laten stellen – door een BRL6010 gecertificeerd bedrijf -, bestaande uit:
a. Een risico inventarisatie
b. Een risicoanalyse
c. Het opstellen van beheersinstructies
d. Het maken van een logboek

2. Dit beheersplan toe te passen, wat onder meer betekent:
a. Halfjaarlijks watermonsters te laten nemen om de waterkwaliteit vast te stellen
b. Jaarlijks de keerkleppen te laten testen

Met de risico inventarisatie wordt uw gehele drinkwatersysteem vanaf de watermeter tot aan de tappunten in kaart gebracht en beoordeeld op risicofactoren. Voor de continuïteit en het aantoonbaar maken van de beheersmaatregelen wordt tevens een logboek bijgeleverd. Daarmee voldoet u aan de gestelde eisen uit de Drinkwaterwet en heeft u de legionella risico’s voor uw praktijk in de greep.

Door: Sjoerd Kuiken-Kuiken Praktijkmanagement.

Kuiken Praktijkmanagement toetst, adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van kwaliteitsystemen, wet- en regelgeving, organisatie en klantgerichte zorg.

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

NPCF: Sterkere positie patiënt nodig bij medische fout

De bewijslast moet omgedraaid worden en procedures moeten binnen twee jaar afgerond zijn, op last van een boete voor het ziekenhuis. Dat zegt Wilna Wind, directeur van de patiëntenorganisatie NPCF over de versterking van de positie van patiënten in het geval van medische fouten.

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

NPCF Zorgzine: Praten met je dokter

In tien minuten een goed gesprek voeren met uw patiënt is een hele kunst. Toch vormt dat gesprek de basis voor ingrijpende beslissingen.

Harde feiten
Het Zorgzine geeft als harde feiten over de arts-patiënt-communicatie aan:

  • De Nederlander stelt zijn arts gemiddeld nog geen vier vragen per consult, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL.
  • Uit onze meldactie Patiëntveiligheid blijkt dat patiënten gebrekkige communicatie als een van de belangrijkste oorzaken van onveilige zorg zien.
  • Patiëntgerichte communicatie leidt tot grotere tevredenheid onder patiënten.
  • De meeste patiënten (70%) willen actief betrokken worden bij het nemen van medische beslissingen. Het levert meer tevredenheid en een betere kwaliteit van leven op, en draagt bij aan een betere arts-patiëntrelatie

Bekijk het NPCF Zorgzine over praten met je dokter.



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Independer vergelijkt nu ook tandartsen

Independer.nl vergelijkt sinds kort ook tandartsen. Op hun website vindt de consumenten het volledige aanbod van alle tandartspraktijken in Nederland, reviews van consumenten en informatie per tandartspraktijk.

Bekijk de tandartsvergelijkingspagina van Independer.nl

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen