‘Artsen hebben in beginsel een zorgplicht, maar zijn niet verplicht om in alle situaties een patiënt te helpen.’ Zo reageerde KNMG-voorzitter Arie Kruseman in het Radio 1 Journaal op het actieplan ‘Veilig werken in de zorg’. Minister Schippers vindt dat hulpverleners hulp mogen weigeren aan gewelddadige patiënten. Elke zorgsector daarin moet zelf aangeven wat acceptabel is.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/07/kruis-vs-vinkje.jpg720960Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-04-03 00:00:002023-05-01 17:05:57Artsen mogen zorg weigeren aan agressieve patiënten
De Belgische auteursrechtenvereniging Sabam heft auteursrechten voor achtergrondmuziek in de wachtkamer van de tandarts in België. Sabam heft geen auteursrechten voor achtergrondmuziek in tandartspraktijken. “Maar in de wachtzaal doen we dat wel, want dat is een openbare plaats”, zegt Jérôme Van Win, in reactie op de uitspraak van het Europees Hof in een Italiaanse zaak.
Europese Hof Het Europese Hof oordeelde dat tandartsen geen auteursrechten moeten betalen voor de achtergrondmuziek die in hun particuliere praktijk te horen valt. Uit het arrest en de eerdere conclusie van de advocaat-generaal van het Hof kan volgens een bron bij het Hof echter opgemaakt worden dat de Europese rechters daarmee ook de wachtzaal bedoelen. “De patiënten van een tandarts gaan uitsluitend voor tandverzorging naar een tandartspraktijk en daarbij is een uitzending van fonogrammen geen aan tandverzorging inherent aspect. Zij horen toevallig en buiten hun wil bepaalde fonogrammen, afhankelijk van hun aankomsttijdstip in de praktijk en hun wachttijd alsook van de aard van de behandeling. In deze omstandigheden kan niet worden verondersteld dat de normale kring van patiënten van een tandarts ontvankelijk is voor de betrokken uitzending”, stelt punt 98 van het arrest. Het Hof oordeelde donderdag ook dat hoteluitbaters wel auteursrechten moeten betalen voor de radio’s en tv’s in hun kamers. Sabam heft nu al auteursrechten voor hoteluitbaters. Op dat vlak verandert de uitspraak dus niets.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2012-04-03 00:00:002012-04-03 00:00:00Auteursrechten voor achtergrondmuziek bij tandarts in België
Hoe zit het ook al weer?
Op 6 april 2012 is het Goede Vrijdag. Zowel lagere als hogere scholen, overheidsinstellingen en gemeente- en provinciehuizen zijn gesloten. Maar hoe zit het nou ook al weer? Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag of niet? Direct antwoord op al je personeelsvragenP&O-abonnement
Onder welke cao valt mijn bedrijf? Mag mijn werknemer zorgverlof opnemen als oma ook op kan passen? Mijn werknemer zegt dat… méér… Prijs150,- per kwartaal ex. 19% btw
Het antwoord is: nee, je bent als tandarts of mondhygiënist niet verplicht op Goede Vrijdag je praktijk te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag – waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht – is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/02/kalender.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-04-02 00:00:002023-05-01 17:12:22Goede Vrijdag: verplichte vrije dag of niet?
Medische tuchtcolleges in Amerika leggen harde straffen op aan artsen die social media verkeerd gebruiken. Dat blijkt uit een studie in de Journal of the American Medical Association. Voor het onderzoek zijn 48 directeuren van de 68 tuchtcolleges in Amerika ondervraagd.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/05/Meerderheid-medische-apps-lekt-privacygevoelige-informatie.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-03-27 00:00:002023-05-01 17:14:59Amerikaanse artsen bestraft voor misbruik social media
De werkgeversorganisaties vinden het “prematuur” om grote gevolgen te verbinden aan een uitspraak van de Hoge Raad over de verantwoordelijkheid van bedrijven voor zzp’ers die zij inhuren.
Doorbraak Aanleiding was een slepend geschil tussen een werkgever en een zzp’er die arbeidsongeschikt is geworden. De advocaat van de zelfstandige in kwestie noemt de uitspraak van de Hoge Raad een doorbraak,
Eigen verantwoordelijkheid
VNO-NCW en MKB-Nederland willen daar niets van weten. Ze zeggen dat zzp’ers een eigen verantwoordelijkheid hebben. “Die eigen verantwoordelijkheid geld ook op het terrein van gezond en veilig werken.”
Het hoogste rechtscollege stelt dat bedrijven in sommige gevallen een zorgplicht hebben voor zelfstandige arbeidskrachten die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt worden. Dat betekent dat bedrijven aansprakelijk kunnen worden gesteld.
Invalide door bedrijfsongeval
De uitspraak gaat over een zzp’er die in 2005 door een bedrijfsongeval invalide was geworden. Hij had geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en claimde een schadevergoeding. Het bedrijf wees dat af, omdat de man geen vast dienstverband had. Het bedrijf werd in jarenlange procedures steeds in het gelijk gesteld, maar de Hoge Raad denkt er anders over dan de lagere rechters.
De Hoge Raad leidt uit de wet af dat de zorgplicht van bedrijven voor zzp’ers niet anders is dan voor gewone werknemers. Er is “geen goede grond” om kleine zelfstandigen anders te behandelen, stelt het rechtscollege. “Temeer daar zij niet altijd over een behoorlijke verzekering beschikken tegen bedrijfsongevallen.”
Zorgplicht Advocaat Stefan Sagel van de invalide zzp’er zegt dat een rechter nu moet onderzoeken of het bedrijf aan zijn zorgplicht heeft voldaan. “Als dat niet zo is, kan mijn cliënt schadevergoeding eisen. Het gaat dan om smartegeld voor het verliezen van zijn been en voor inkomensschade, doordat hij niet meer kan werken.”
De uitspraak geldt volgens Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam, voor lang niet alle 800.000 zelfstandige arbeidskrachten. “Het gaat vooral om zzp’ers die in in feite net zo functioneren als een gewone werknemer, zoals bouwvakkers die langdurig voor één opdrachtgever werken.”
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/zzp.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-03-27 00:00:002017-11-29 12:59:09Zzp'er krijgt gelijk Hoge Raad conflict arbeidsongeschiktheid met opdrachtgever
Mag een kaakchirurg na een consult zijn stem verheffen, op tafel slaan en de patiënt aan de arm wegtrekken? Een patiënte klaagt bij het tuchtcollege over een kaakchirurg. Zij vindt dat hij wreed met haar omging en haar mishandelde. Wat is het oordeel? Het tuchtcollege vindt schreeuwen onnodig en onprofessioneel. Het trekken aan de arm is een ongewenste, hardhandige handtastelijkheid bij een patiënt. De klacht mishandeling is gegrond.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2021/05/Tuchtrecht-doorhaling-van-BIG-inschrijving-400-x-230-.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-03-26 00:00:002023-05-01 12:43:57De Uitspraak: Mag een kaakchirurg na een consult op tafel slaan en de patiënt aan de arm trekken?
Bladeren, kijken, lezen… wachten is minder erg met een blad in de hand. Verrassend of vertrouwd, voor iedere patiënt is er wel een aansprekend magazine te vinden.
Uw wachtkamer, zo zien we op de foto’s, is in uw praktijk geenszins een ondergeschoven kindje. Planten, bloemen, verlichting en speelse interieurelementen maken de ruimte een prettige plek om even te wachten.
Met een stapeltje tijdschriften op tafel of in een rek biedt u uw patiënt de mogelijkheid om ook even de zinnen te verzetten, en zo ontspannen mogelijk in uw behandelstoel plaats te nemen. Die extra service hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Kleine moeite, groot plezier.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/08/wachtkamer.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-03-21 00:00:002023-05-01 12:58:17Ontspannen wachten met een magazine
Een praktijkuitje moet tegenwoordig bijzonder zijn en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord. Waar kunt u die praktijkuitstapjes vinden?
Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd feestje. Deze tips kunnen u daarbij helpen.
Teambuilding Over de vraag of een bedrijfsuitje een blijvende bijdrage levert aan teambuilding wordt al jaren gediscussieerd. De structuur en de samenwerking moeten op de werkvloer al goed geregeld zijn, zeggen relatiemanagers. Een dagje uit verandert daar weinig aan. De voordelen van een bedrijfstrip zitten vooral in verbetering van de onderlinge verhoudingen en het gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf.
Ja-maar-training Workshops die binding en communicatie als thema hebben krijgen vaak veel waardering. Zo is de hilarische Ja-maar-training erg populair, gebaseerd op het succesvolle boek “Ja, maar wat als alles lukt”. Je leert de remmende ‘ja-maar’ cultuur om te buigen in een inspirerende ja-én cultuur. Omgaan met veranderingen staat centraal in de mysterieuze stadsgames van Neverrest. Meer grip op stress en confrontaties krijgt u met “karate voor slakken” bij TaiChi in Bedrijf.
Verantwoord uit met de baas In deze tijd van aandacht voor duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook de verantwoorde bedrijfstrip in opkomst. Zo biedt Stichting Commundo bedrijven speciale reisarrangementen aan met projecten in het buitenland, zoals een week “school bouwen”. Sluit goed aan bij bestaande management development programma’s, zegt Commundo. Liever een evenement van één dag? Knap met uw team een kinderboerderij op of realiseer dromen van zieke kinderen via Stichting Zin.
Koken: van bonbons tot Braziliaans
Ze zijn in korte tijd zeer populair geworden: de kookworkshops. Eerst gezamenlijk de keuken in en dan aan tafel. Van Sushiworkshop en Braziliaanse hapjes maken tot kookles op locatie. Je kunt bonbons maken of eens echt goed leren Italiaans of Thais te koken.
Creatieve workshops Schilderen is ‘in’ en dan gaat het niet alleen meer om een schilderij maken, maar ook om workshops Graffiti, of koeien beschilderen. Een workshop visagie is weer een andere vorm van schilderen. Liever iets anders? Maak met zijn allen een bouwwerk van bamboe, doe een workshop vuurspuwen of maak samen een muziek cd in een echte studio.
Sportief Wie de bureaustramheid te lijf wil gaan, kan eens een stevig dagje gaan zeilen op het IJsselmeer met Amerikaanse oceaanracers.
In Zeeland kunt u met Sailforce op sportieve kajuitzeiljachten de Oosterschelde ontdekken.
Incentive reizen Een leuke stedentrip van de baas is echt een cadeau. Barcelona is een bekende topper, ook Italië is geliefd. Mag het luxer? Een paar dagen naar de Middellandse Zee, zeilen naar de Blue Lagoon, een jeepsafari maken en cultuur snuiven kan op het eiland Malta, een van de nieuwste incentivebestemmingen. Tendolle Personeelsreizen maakt een arrangement op maat. Nog onbekend is Marokko als incentivebestemming, bijvoorbeeld Marrakech met een jeepsafari. Ook in opkomst als incentivereis: Tallinn, de sprookjesachtige hoofdstad van Estland, en Fins Lapland in de winter. Echt luxe is een trip van vier of vijf dagen naar Dubai, bekend om zijn bijzondere bouwwerken. Of nog luxer: een mooie verwenreis naar de Seychellen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/05/E-bikes-leiden-niet-tot-meer-maxillofaciale-fracturen-dan-conventionele-fietsen.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-03-21 00:00:002023-05-01 10:16:42Praktijkuitjes: van verantwoord tot sportief
Werkvermogen Y-generatie slechter dan oudere collega’s.
De Y-generatie van jonge werknemers is niet zo zelfverzekerd en optimistisch als wordt gedacht. Uit vitaliteitsonderzoek van SKB-Monitor@Work blijkt dat jongeren stressgevoeliger zijn dan hun 10 jaar oudere collegas.
Uitputting en overbelasting In de drang naar hogere productiviteit, letten werkgevers steeds meer op het werkvermogen van hun medewerkers. Zijn die in staat om te voldoen aan de eisen van hun werk of bestaat er een risico dat ze uitvallen? Ook de overheid vindt een hoge en duurzame inzetbaarheid van werknemers belangrijk en stimuleert het gebruik van een vragenlijst die voor dat doel ontwikkeld is: de Work Ability Index (WAI). Volgens onderzoeksbureau SKB kun je het werkvermogen beter vaststellen als je naast de WAI ook specifieke vragen stelt over stress. Jongere werknemers komen dan niet meer als beste uit de bus. De zogenaamde Y-generatie heeft namelijk vrij veel te maken met uitputting en overbelasting. Als je dat meerekent is hun werkvermogen slechter dan dat van hun 10 jaar oudere collegas.
De groep jongere medewerkers kent het laagste percentage met een matige of slechte WAI-score. Omdat hier wel meer medewerkers zijn met een verhoogd risico op burnout, is het totale percentage medewerkers met een verminderd werkvermogen groter dan in de groep met 10 jaar oudere collegas. Aan de geringe overlap is te zien dat de WAI het grootste deel van de jongeren met burnout-risico niet gesignaleerd heeft.
Stress bij Y-generatie
SKB komt tot dit inzicht op grond van vitaliteitsonderzoek bij 24 organisaties. In deze onderzoeken heeft SKB naast de WAI ook aanvullende vragen over energie en herstelbehoefte opgenomen. Uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat een hoge herstelbehoefte een prima early warning is voor uitputting, en daarmee een verhoogd risico op burnout signaleert. Andere bekende gevolgen van een hoge herstelbehoefte zijn een verhoogde kans op ziekte en ongevallen en verminderde creativiteit.
Geboren in een tijd van economische voorspoed en technologische vooruitgang (1978 1995) wordt aan de Y-generatie een zelfverzekerde, optimistische houding toegeschreven. Een hoge herstelbehoefte laat echter zien dat deze groep het zwaar heeft: er zijn veel meer medewerkers met een burnout-risico dan bij de 35 – 44 -jarigen.
Energie is de sleutel tot hoger werkvermogen èn beter resultaat
In de discussies over werkvermogen overheerst de negatieve invalshoek: risicos en kans op uitval. Ook herstelbehoefte is wat dat betreft een negatieve indicator. Het is interessanter om te onderzoeken wat medewerkers energie geeft. Dat bevordert niet alleen het werkplezier, maar ook de resultaten van de organisatie. Energie is niet voor niets de centrale factor in engagement en bevlogenheid. Bij jongere medewerkers blijken vooral afwisseling en inspirerend leiderschap bij te dragen aan meer energie.
Goed nieuws voor zelfstandigen. Het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek wordt op termijn afgeschaft. Dat kan vooral voor startende, kleine en deeltijdondernemers een voordeel betekenen.
Urencriterium en zelfstandigenaftrek
Een ondernemer voor de inkomstenbelasting kan in aanmerking komen voor bepaalde fiscale voordelen, zoals de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek en de meewerkaftrek. Voorwaarde is dat u voldoet aan het urencriterium ofwel: u moet op jaarbasis meer dan 1225 uur in uw onderneming steken.
Voor veel kleinere ondernemers is die grens lang niet altijd haalbaar, bijvoorbeeld voor degenen die er een deeltijdbaan naast hebben. Daarnaast is vaak ook de bijhorende administratie – alle gewerkte uren moeten worden bijgehouden – een flinke last.
Omzetcriterium GroenLinks diende daarom een motie in om voor de zelfstandigenaftrek het urencriterium af te schaffen en te vervangen door een omzetcriterium met een glijdende schaal. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een ondernemer recht heeft op de volledige zelfstandigenaftrek bij een omzet boven de 10.000 en de helft daarvan bij een omzet tot 5.000.
De zelfstandigenaftrek gaat nu nog op basis van de winst: het bedrag dat mag worden afgetrokken, neemt af naarmate er meer winst wordt gemaakt.
Niet eerder dan 2013 De motie is weliswaar aangenomen, maar pas begin 2012 volgt er een uitgewerkt voorstel waaruit moet blijken wanneer het criterium vervalt en hoe dit precies wordt ingevuld. Tot die tijd zal het dus nodig zijn om voldoende uren aan de onderneming te besteden en deze zorgvuldig te administreren.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/07/klok.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-03-07 00:00:002023-05-01 10:01:44Urencriterium voor zelfstandigenaftrek wordt afgeschaft
Minister van Volksgezondheid Edith Schippers schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat medici die op de zwarte lijst staan straks vindbaar zijn in het BIG-register. Voor patiënten is het hierdoor inzichtelijk welke artsen, apothekers of fysiotherapeuten hun vak niet meer mogen uitoefenen of geschorst zijn.
Ook langdurig zieke werknemers hebben recht op vier weken (zomer)vakantie, ongeacht het aantal gewerkte dagen. Dit bevestigde het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.
Het recht op vakantiedagen is bij zieke werknemers dus niet afhankelijk van een minimum aan gewerkte dagen. Europese rechters bogen zich over het proces van een vrouw die in de clinch ligt met haar Franse werkgever. De vrouw eiste vakantiedagen over de bijna veertien maanden die zij ziek was na een ongeval op weg naar haar werk.
De werkgever verwees echter naar Europese wetgeving die stelt dat een werknemer per jaar minstens tien dagen moet hebben gewerkt om recht te krijgen op verlof. Volgens het Europees Hof mag zieke werknemers het recht op vakantie echter niet worden ontnomen.
Patiënten kunnen binnenkort op een landelijke website zien bij welke zorgverlener in de buurt ze het beste terecht kunnen met hun problemen. Huisartsen, tandartsen, apothekers, fysiotherapeuten en tal van andere zorgverleners gaan samenwerken om patiënten beter van dienst te zijn, meldt NRC Handelsblad.
Ze gaan hun taken strakker verdelen om patiënten meer duidelijkheid te geven. Dat moet ook dubbel werk en onnodige kosten voorkomen. Om dit alles te bereiken tekenden de zorgverleners begin deze maand, na anderhalf jaar intensief overleg, het zogenoemde pact van Garderen, naar de Gelderse gemeente waar zij hun overeenkomst sloten. Tandartsen, verpleegkundigen, psychologen en thuiszorginstellingen doen allemaal aan de samenwerking mee. De ondertekenaars werken in de zogeheten eerste lijn: ze zijn niet aan ziekenhuizen verboden.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/samenwerking-pixaby.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-02-24 00:00:002023-05-01 09:42:05Samenwerking zorgverleners voor betere hulp in buurt
Zakelijke contacten leggen én lekker ontbijten. In de Voorburgse tandartspraktijk M2 schoven zo’n zestig professionals van de Business Breakfastclub aan tafel.
Netwerkbijeenkomst
Het Ronald McDonald Business Breakfast is een maandelijkse netwerkbijeenkomst voor bedrijven en instellingen in Den Haag en omstreken. M2 tandartsen ondersteunt dit initiatief. Behalve een lekker ontbijt en een stuk gezelligheid op de vroege ochtend, bieden de ontbijtbijeenkomsten de ideale mogelijkheid tot het leggen van zakelijke contacten.
Er is nog een belangrijker doel: de ondersteuning van het Ronald McDonald Huis Den Haag. De opbrengst van de Business Breakfastclub komt geheel ten goede aan het Huis.
Gastvrij onthaal
De leden van de Breakfastclub waren zichtbaar onder de indruk van het interieur van deze vooruitstrevende tandartspraktijk. Zij werden hartelijk verwelkomd door tandarts Anne-Gitte Hulshoff. Zij vertelde dat de praktijk, die al 25 jaar bestaat, nog een tweede fraaie vestiging heeft in Oegstgeest. M2 tandartsen wil op beide locaties een gastvrij onthaal combineren met tandheelkunde van het allerhoogste niveau.
Tegelijkertijd moet er ook efficiënt kunnen worden gewerkt. Daarom zijn bij het inrichten van de praktijkgebouwen gedurfde keuzes gemaakt.
Architect Mark Graafland van Bureau Kroner liet zien hoe het monumentale postkantoor in korte tijd is omgetoverd in een unieke tandartspraktijk. Het was, zoals hij zelf zei: een droomopdracht met een opdrachtgever die de ambitie had om écht vernieuwend te zijn.
Hotellobby
Alles is erop gericht om het bezoek aan de tandarts zo plezierig mogelijk te maken. De entree oogt als een moderne hotellobby, met een vriendelijke gastvrouw die patiënten naar hun privé wachtruimte begeleidt. Hij vertelde ook over de intrigerende plafonddecoraties boven de stoelen en de spannende poetshoek die vanaf de straat zichtbaar is.
Om de patiënten zoveel mogelijk rust en ontspanning te bieden, is bij de verbouwing veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Een ontbijt voor 60 gasten direct achter de behandelkamers was uiteraard niet voorzien, maar bleek geen enkel probleem. Tijdens het evenement werkten 5 behandelaars gewoon door; de patiënten hebben er niets van gemerkt.
De afdeling Informatie & Klachtopvang van Zorgbelang Zuid-Holland ontvangt geregeld signalen over de kwaliteit van de mondzorg. Daarom start Zorgbelang Zuid-Holland in samenwerking met tandartsen en zorgverzekeraars met onmiddellijke ingang de meldactie Mondzorg.
Zorgbelang Zuid-Holland maakt zich zorgen over de kwaliteit van de mondzorg. Voor patiënten zijn veel zaken niet duidelijk: vertelt de tandarts bijvoorbeeld wat hij of zij gaat doen, krijgt u vooraf informatie over de kosten van de behandeling en is de rekening duidelijk? Met deze meldactie wil Zorgbelang Zuid-Holland met tandartsen en zorgverzekeraars de kwaliteit van de mondzorg voor de cliënt te verbeteren.
Melding maken Consumenten kunnen meldingen, vragen of klachten over de kwaliteit van de mondzorg worden zonder vermelding van persoonsgegevens doorgeven via de vragenlijst op de website van Zorgbelang Zuid-Holland of telefonisch via (0900) 243 70 70 ( 0,10 per minuut).
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/Veilig-incidenten-melden-via-VIM-platform.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-02-20 00:00:002023-05-01 16:55:19Zorgbelang start meldactie mondzorg
Als een werknemer ongezond leeft en zich voortdurend ziek meldt, moet zijn werkgever hem kunnen ontslaan. Ook moeten werkgevers hun mensen kunnen aanspreken op ongezond gedrag, vindt de meerderheid van de ondernemers.
Dat blijkt uit een onderzoek onder werkgevers in het midden- en kleinbedrijf dat tijdens het congres Gezond Ondernemen gepresenteerd wordt.
Maatregelen bij ongezonde leefstijl
Een rokende, dikke buschauffeur zou bijvoorbeeld een kandidaat zijn voor ‘harde maatregelen’, zo reageert HR-directeur Peter Paul Witte van Connexxion in het AD.
Vakbonden
Bedrijven zien een toename van het aantal werknemers dat ongezond leeft, met alle gevolgen van dien. Daarom hanteren sommigen al een actief preventiebeleid om het personeel fit te houden.
Volgens Zilveren Kruis Achmea, organisator van het congres Gezond Ondernemen, hebben deze preventieprogramma’s een groot positief effect. Ze zouden leiden tot een hogere productiviteit, stressbestendigheid en klanttevredenheid.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/11/yoghurt.png230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-02-14 00:00:002023-05-01 16:06:32Stuur ongezond levende werknemer de laan uit
De tijd van de vaste banen lijkt voorbij. Steeds meer werkgevers vullen vaste werkzaamheden met tijdelijke contracten en creëren zo zelf de gewenste flexibiliteit van het ontslagrecht.
Dat blijkt uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau, waar Het Parool over schrijft. De afgelopen tien jaar zijn werkgevers in toenemende mate vast werk vorm gaan geven in tijdelijke contracten.
13% tijdelijk contract
Inmiddels heeft 13 procent van alle werknemers een tijdelijk contract. Vaak gaat het om functies die de baas helemaal niet als tijdelijk beschouwt. Loopt het contract van een werknemer af, dan wordt hij of zij namelijk direct weer vervangen door een nieuwe arbeidskracht. Zo werd in 1994 nog maar de helft van de tijdelijke contractanten vervangen door een nieuweling, in 2008 is dit aantal opgelopen tot acht van de tien.
Voor oudere werknemers is ondertussen steeds minder plaats. Ondanks de vergrijzing zit slechts 55 procent van de werkgevers op oudere arbeidskrachten te wachten. Doorwerken tot je 65e wordt al helemaal niet op prijs gesteld: slechts 15 procent van de door het SCP ondervraagde bedrijven vindt dat een goed idee.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/07/Inzet-van-werknemers-op-welke-belangrijke-arbeidsrechtelijke-aspecten-moet-je-letten.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2012-02-14 00:00:002023-05-01 16:09:34Vaste baan is verleden tijd
Wat een fantastische manier van adverteren van Karstadt Quelle voor hun implantatenverzekering! Neem een bowlingbaan, plaats aan het einde van de baan een grote afbeelding van een mond en de pins dienen als tanden. Gooi wat pins om en het lijkt alsof je een naar een ongezond gebit staat te kijken.
Ook al is de tolkenvergoeding afgeschaft, het inzetten van tolken blijft noodzakelijk, stelt Mikado, het kenniscentrum interculturele zorg. Stel dat iemand overlijdt omdat hij de arts verkeerd heeft begrepen. Wie is dan verantwoordelijk? Met de website Wijzijnsprakeloos wil het kenniscentrum hulpverleners aanzetten tot actie.
Sinds 1 januari vergoedt het ministerie van VWS niet meer het gebruik van tolken in de gezondheidszorg. Ondanks felle protesten van de gehele gezondheidszorg is de bezuinigingsmaatregel toch ingevoerd. Met uitzondering van asielzoekers en vrouwen in de opvang moeten cliënten die het Nederlands onvoldoende beheersen nu zelf een tolk betalen, anders moeten ze een kennis of familielid meenemen die wel Nederlands praat.
Miscommunicatie Met de website Wijzijnsprakeloos wil Mikado, het kenniscentrum interculturele zorg, zorgverleners informeren over de gevolgen van de maatregel en hen aanzetten tot actie. Mariëtte Hoogsteder (Mikado): Het kan niet zo zijn dat er geen tolken meer worden ingezet. Dan ontstaat er miscommunicatie met ernstige gevolgen voor de gezondheid van de cliënt. Hulpverleners kunnen er bij hun bestuur op aandringen een regeling te treffen, zodat zij een professionele tolk kunnen inschakelen als de cliënt die niet zelf kan betalen.
Verschillende oplossingen Jaarlijks schakelen zorgverleners zon 166.000 keer een professionele tolk in, de ggz maakt er het vaakst gebruik van. Nu tolken niet meer door de overheid worden vergoed zoeken ggz-instellingen naar verschillende oplossingen. Sommige instellingen leggen de rekening bij de cliënt. Andere doen dat ook, maar als een cliënt dan afziet van behandeling zetten ze hem op een lijst in afwachting van nadere regelgeving. Weer anderen zetten allochtone medewerkers in voor tolkdiensten. Een groeiend aantal ggz-instellingen betaalt de kosten uit eigen zak, zoals Parnassia Bavo Groep, Riagg Amersfoort, Indigo en enkele medische centra als UMC Utrecht en het AMC .
Niet behandelen geen optie Ook GGZ Drenthe betaalt zelf de tolkeninzet voor cliënten van haar Centrum Transculturele Psychiatrie. Kees Laban, hoofd van het centrum: Het is een heel moeilijke situatie. De meeste patiënten kunnen de gemiddeld tachtig euro die een tolk per uur kost niet betalen. Maar hen niet in behandeling nemen is geen optie. Familieleden inschakelen kan lang niet altijd, met name als cliënten traumatische ervaringen hebben opgedaan, die ze niet in het bijzijn van familie kunnen of willen bespreken. Volgens de veldnormen van de inspectie moet in dergelijke gevallen ook een professionele tolk worden ingeschakeld. We kijken wel heel nauwkeurig of in bepaalde gevallen een Nederlands sprekende kennis of familielid kan meekomen, bijvoorbeeld als het gesprek alleen over medicatie gaat. Daarnaast zoeken we naar goedkopere tolken.
Nare afweging Sinds 1 januari heeft zijn instelling voor twintig cliënten de tolk betaald. Laban: Het is de vraag hoe lang we dit kunnen blijven doen, want deze kosten komen boven op bezuinigingen die we al moeten doorvoeren. Het is als hulpverlener heel naar om steeds de afweging te moeten maken om wel of niet een tolk in te schakelen. Je weet dat dit ten koste gaat van andere behandelingen.
Platform
Net zoals Mikado hoopt Laban dat er op landelijk niveau een structurele oplossing wordt gevonden. Of dat überhaupt mogelijk is, is de vraag. Vorig jaar hebben alle zorgaanbieders, beroepsverenigingen en koepelorganisaties zich verenigd in een platform onder leiding van Leo Kliphuis, directeur van de Landelijke Vereniging Eerstelijns Gezondheidsvoorzieningen.
Ervaringen inventariseren Kliphuis vertelt dat nu alle ervaringen worden verzameld. Daarvoor hebben onder andere de artsenorganisaties KNMG en LHV een meldpunt op hun websites geopend. De afdeling transculturele psychiatrie van de beroepsvereniging NVvP gaat de ervaringen van haar leden inventariseren. En ook op de website Wijzijnsprakeloos kunnen hulpverleners hun ervaringen melden. Kliphuis: Op basis van die ervaringen bekijken we eind februari of er regelingen getroffen moeten worden, bijvoorbeeld dat zorgverzekeraars de tolken gaan betalen.
Gebruik van social media biedt kansen, maar de grenzen tussen professionele en persoonlijke communicatie kunnen vervagen. De KNMG zet de belangrijkste digitale valkuilen en kansen voor artsen op een rij in de Handreiking Artsen en Social Media.
Social media vormen vaak nog onontgonnen terrein voor artsen, terwijl ruim tien miljoen Nederlanders er gebruik van maken. Dit dringt langzaam maar zeker ook door in de zorg. Er komen steeds meer online platformen met sociale netwerken waarbinnen artsen onderling en met patiënten interactieve dialogen aangaan en kennis en ervaringen delen. Ook LinkedIn en twitter worden steeds populairder. De KNMG wil dat het gebruik van eHealth, inclusief social media, een vanzelfsprekend onderdeel van de gezondheidszorg is. Tegelijk is het van belang dat artsen zich bewust zijn van mogelijke valkuilen. Wie zich in social media als arts profileert, zal zich bijvoorbeeld moeten realiseren dat ook privé uitlatingen in die hoedanigheid worden gedaan.
De KNMG-handreiking is mede gebaseerd op richtlijnen van zusterorganisaties in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2012-02-08 00:00:002012-02-08 00:00:00Social media voor artsen: valkuilen en kansen
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.