klantenservice

Eerste lijn moet werk maken van service

Voormalig staatssecretaris Hans Simons roept zorgverleners in de eerste lijn op om meer tijd en energie te steken in het verbeteren van de privacy, de informatievoorziening voor patiënten, en de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de praktijk.

Simons benadrukt als voorzitter van de ZonMw programmacommissie ‘Op één lijn’ het toenemende belang van een goede privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid van de eerste lijn. “Ik denk dat er in de praktijk nog veel weerstanden zijn om de informatievoorziening op een beter plan te brengen,” stelt Simons. “Ook moet de nieuwe vraag rond privacy opnieuw met patiënten bekeken worden. De toegankelijkheid opnieuw toetsen lijkt me ook zeer van belang in een situatie met huisartsenposten en wisselende huisartsen.”

Campagne
Simons adviseert zorgverleners in de eerste lijn om weerstanden te laten varen en met elkaar een professionele dialoog aan te gaan over privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid. Simons oproep maakt deel uit van de campagne Zorg met P.I.T., die is opgezet door het Landelijk Overleg Versterking Eerstelijnszorg (LOVE). De campagne wil zorgverleners bewust maken van het belang van betere service en dienstverlening. Op de campagnewebsite zijn ondermeer achtergrondartikelen, zelftests en een toolkit te vinden.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
berekenen - premie

Nibud lanceert Pensioenkortingsberekenaar

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) lanceert vandaag de Pensioenkortingsberekenaar. Hiermee kunnen pensioengerechtigden berekenen wat het voor hun maandinkomen betekent als hun aanvullende pensioen wordt gekort.

Verschillende pensioenfondsen kondigen aan in 2013 te gaan korten op de pensioenuitkeringen. Ieder pensioenfonds meldt weer een ander kortingspercentage. Voor veel pensioengerechtigden zorgt dit voor onrust: hoeveel heb ik straks maandelijks minder te besteden?

Kortingen
De afgelopen weken hebben verschillende pensioenfondsen verschillende percentages geroepen die ze willen korten op de pensioenen. Pas eind 2012 wordt duidelijk of er daadwerkelijk in 2013 wordt gekort. Met de Pensioenkortingsberekenaar geeft het Nibud mensen inzicht in wat een korting percentagegewijs voor de totale pensioenuitkering betekent. Het Nibud vindt het belangrijk te benadrukken dat een korting van bijvoorbeeld 5%, niet betekent dat het hele maandinkomen van de pensioengerechtigde 5% lager wordt. De meeste 65-plussers in Nederland hebben recht op een (gedeeltelijke) AOW-uitkering. Op deze uitkering zal niet gekort worden. In 2010 ontving 73% van de 65-plussers een aanvullend pensioen. De korting zal wel effect hebben op de hoogte van dit pensioen. Het is afhankelijk van het pensioenfonds of er wordt gekort en zo ja, met welk percentage. Wanneer mensen bij verschillende pensioenfondsen pensioen hebben opgebouwd, kunnen zij met verschillende percentages te maken krijgen.

Voorbeeld
Een alleenstaande 65-plussers met AOW en een aanvullend pensioen van € 600 euro bruto, krijgt te horen dat zijn pensioenfonds misschien 6 % gaat korten. Voor hem betekent dat zijn huidige een netto maandinkomen van ongeveer € 1500 euro in 2013 ongeveer € 1470 wordt. Een daling van 2 %.

Bron:
Nibud

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
vakantiegeld

Letselschadeadvocaat: Veel te weinig smartengeld bij medische missers

Slachtoffers van medische missers krijgen moeilijk gelijk, stelt letselschadeadvocaat Rob Vermeeren. Bovendien is het regelen van smartengeld een extra lijdensweg. Procedures tegen ziekenhuizen of artsen zijn zo lang en slopend dat de meeste betrokkenen er maar van afzien.

Minister Schippers (Volksgezondheid) erkent dat de afhandeling van medische missers te wensen overlaat en werkt aan een nieuwe wet, die de cliëntenrechten moet versterken. Ze ontving woensdag een boek vol medische missers, die de Consumentenbond de afgelopen maanden verzameld heeft. Er kwamen in totaal 1900 klachten binnen, verspreid over tien jaar.

Voorbeelden
Iedereen kent wel voorbeelden van iemand die door een medische fout langdurig buitenspel is komen te staan. Zoals de verpleegster die in haar eigen ziekenhuis, door een haar bekende chirurg, aan de verkeerde kant van haar voet geopereerd werd.

Schadevergoeding
In dit geval is de fout en de aansprakelijkheid duidelijk, al zal er nog lang over schadevergoeding en smartengeld gediscussieerd worden. Heeft ze recht op 10.000 euro, of het dubbele? En wat als ze haar beroep als operatieassistent waarbij je veel moet staan, helemaal niet meer kan uitoefenen?

Volgens letselschadeadvocaat mr. Rob Vermeeren, bij velen bekend van het televisieprogramma Medische Missers, neemt het aantal claims over medische behandelingen schrikbarend toe.

Veel medische missers
”Die vormen inmiddels 30 procent van onze praktijk, naast die voor verkeers- en bedrijfsongevallen. Dat percentage lag een tiental jaren geleden op vijf. Het kan natuurlijk zijn dat mensen de weg naar de advocaat beter weten te vinden dan vroeger. Maar het is toch ook mijn overtuiging dat er heel veel medische missers zijn. Wat wij krijgen is het topje van de ijsberg.”

Kwade reuk
Vermeeren heeft zich gespecialiseerd als letselschadeadvocaat, die in Nederland nog een beetje in een kwade reuk staan. Niet alleen omdat ze zouden ‘profiteren van het leed van anderen’, maar ook omdat er veel kaf onder het koren is.

Dat zijn volgens hem de zogenaamde juridische bureaus, die volgens het principe van no cure no pay (geen baat geen kosten) werken. Advocaten mogen op deze basis niet werken. No cure no pay klinkt aantrekkelijk, want slachtoffers denken al snel: het kost me niks en ik ga er toch wat van over houden.

Makkelijke zaken
Vermeeren: ”Maar in de praktijk nemen deze mensen natuurlijk alleen de makkelijke zaken aan, die ze zeker winnen. Ze stoppen 20 procent van de schadevergoeding in hun zak en sturen de aansprakelijke verzekeraar vervolgens ook nog een keer de rekening. Ze zijn in veel gevallen niet eens jurist, maar hebben bijvoorbeeld bij een rechtsbijstandverzekeraar gewerkt en denken dat kunstje als zelfstandige ook wel te kunnen.”

Vermeeren maakt met zijn kantoor deel uit van een netwerk van 120 letselschadespecialisten over het hele land, die aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Letselschade.

Claims
Dat het aantal mensen met medische claims stijgt, betekent nog niet dat de weg naar een schadevergoeding gemakkelijk is. Vermeeren: ”Kijk nou eens naar de getallen: 50.000 patiëntcontacten per dag en bijna 70.000 slachtoffers, waarvan er 1000 tot 1500 bij het medisch tuchtcollege terecht komen,” rekent Vermeeren voor.

“In totaal worden er misschien 100 mensen per jaar in het gelijk gesteld. Daarnaast stoppen heel veel mensen na een ongegronde klacht bij de klachtencommissies van de ziekenhuizen. Die zullen de mensen echt niet zeggen: zoek het maar hogerop, uw zaak is toch misschien kansrijk.”

Betalen
Maar het traject dat slachtoffers bij de erkende letselschadeadvocaat moeten volgen, is ook niet gemakkelijk. Mensen met een salaris boven de 33.000 euro komen niet in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp van de overheid en moeten de advocaatkosten grotendeels zelf betalen.

Vermeeren: ”Wie eist bewijst, zo simpel ligt het. Het zijn vaak zaken van een lange adem. Eerst moet je de dossiers krijgen, dat duurt al enkele maanden, dan volgt er een adviestraject, ontstaat er discussie, moeten er onafhankelijke deskundigen benoemd worden, die schrijven weer rapporten en vervolgens komt de vraag op tafel of er geprocedeerd moet worden.”

Te laag
Hij vind dat de bedragen voor smartengeld in Nederland veel te laag zijn. Heel anders dan in de Verenigde Staten.

”Dat speelt ook een rol”, zegt Vermeeren. ”Iemand bij wie hier het verkeerde been afgezet wordt, krijgt een bedrag van 30.000 euro aan smartengeld, bij een dwarslaesie een bedrag van 150.000 euro als er een schuldige is. Dat geld staat natuurlijk niet in relatie tot het leed, maar heel veel risico lopen door kosten te maken om je recht te halen, ligt dan ook moeilijk.”

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
online reputatie

Helft tandartsen heeft prijzen niet online

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat bijna de helft van de tandartsen de prijzen van de behandelingen nog niet online heeft staan. En dat terwijl minister Schippers van Volksgezondheid dat “zeer wenselijk” acht.

NCPF geschrokken
Wilna Wind van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie is geschrokken van de uitkomst. “De nieuwe transparantie hoort bij het experiment van het vrij laten van de prijzen. Tandartsen mochten zelf hun tarieven bepalen, met als voorwaarde van de minister dat die prijzen bekend zijn en zichtbaar voor iedereen. Maar elke keer blijkt dat dat veel te weinig het geval is.”

Zorgkaart
“We zijn nu een maand onderweg met het experiment en we moeten alle zeilen bijzetten om de patient een eerlijke rol te geven. Mensen vinden het belangrijk dat ze weten wat iets gaat kosten. Eind februari lanceren we daarom zelf een site met prijslijsten van tandartsen. Vanaf dan kunnen consumenten op de website www.zorgkaartnederland.nl terecht.”

Bron:
BNR.nl

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen
Tijd - klok

Werktijden en opnemen van verlof flexibeler

Het wetsvoorstel voor flexibilisering van de Wet arbeid en zorg (WAZO) en de Wet aanpassing arbeidsduur (WAA) ligt ter behandeling bij de Tweede Kamer. Met deze wetsvoorstellen wil het kabinet werknemers meer flexibiliteit bieden bij het aanpassen van werktijden en het opnemen van verlof.

De belangrijkste wijzigingen

  • Opname en spreiding van ouderschapsverlof wordt flexibeler: een werknemer kan ouderschapsverlof straks op de door hem gewenste wijze opnemen en/of spreiden. Een vader kan bijvoorbeeld een deel van het ouderschapsverlof gebruiken om vlak na de geboorte bij zijn kind en partner te zijn als alternatief voor een aparte ‘vaderschapsverlofregeling’.
  • Het bevallingsverlof bij een ziekenhuisopname wordt uitgebreid.
  • Kort- en langdurend zorgverlof worden ook mogelijk voor huisgenoten die een gezamenlijk huishouden hebben maar niet tot de eerste of tweede graad horen.
  • Langdurend zorgverlof kan straks binnen een langere periode – van achttien maanden – worden opgenomen of voor meer uren dan de helft van de arbeidsuren per week.
  • Het wordt gemakkelijker om werktijden (tijdelijk) aan te passen: de aanvraagtermijn van vier maanden voor de beoogde ingangsdatum van nieuwe werktijden vervalt bij onvoorziene, externe omstandigheden (bijvoorbeeld mantelzorg).
  • Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur mag straks één keer per jaar worden ingediend in plaats van eenmaal per twee jaar.
  • Bij verandering van baan kan een werknemer bij zijn oude werkgever een verklaring opvragen met daarin een overzicht van het resterende ouderschapsverlof. De nieuwe werkgever moet er rekening mee houden dat hij direct na indiensttreding kan worden geconfronteerd met een verzoek om ouderschapsverlof van de nieuwe werknemer. De werknemer hoeft niet meer minimaal één jaar in dienst te zijn voor zo’n verzoek.
  • De termijn, waarbinnen pleegzorg- en adoptieverlof moet worden opgenomen, wordt verruimd. Op dit moment moet het verlof binnen een termijn van achttien weken worden opgenomen: vanaf twee weken vóór de adoptie tot zestien weken erna. Straks wordt die termijn 26 weken. In overleg met de werkgever kan de werknemer straks afwijken van een aaneengesloten fulltime opname van vier weken verlof, door bijvoorbeeld acht weken lang 25 procent van de arbeidsduur op te nemen.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z
Geld, pot

VGZ: tandarts onaanvaardbaar duurder

Tandartsen zijn onaanvaardbaar duurder geworden sinds zij bij wijze van experiment zelf mogen bepalen wat ze hun patiënten in rekening brengen. Dat concludeert zorgverzekeraar Coöperatie VGZ donderdag na het bestuderen van 500 tarieflijsten van tandartsen. Volgens de verzekeraar zijn de ingrepen gemiddeld 7 procent duurder geworden. Het experiment is begin dit jaar begonnen. Bekijk hier het VGZ rapport.

Kinderen en gehandicapten
VGZ adviseert minister Edith Schippers (VWS) om de tarieven voor de mondzorg voor kinderen en gehandicapten uit het experiment met vrije tarieven te halen en voor deze groepen weer tarieven vast te stellen.

Het onderzoek van VGZ houdt rekening met hoe vaak een behandeling wordt uitgevoerd. ,,We hebben een lijst van de 21 meest voorkomende behandelingen vastgesteld, die goed zijn voor 90 procent van alle kosten in de mondzorg jeugd”, aldus een woordvoerder van VGZ. ,,We zien kostenstijgingen op bijna alle 21 behandelingen.”

Prijzen in de buurt
Eerder dit jaar zei de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat veel mondzorgaanbieders met hun prijzen vooralsnog in de buurt blijven van de prijzen van vorig jaar. Aan deze eerste steekproef verbond de NZa echter nog geen conclusies omdat prijzen gedurende het jaar nog kunnen veranderen.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, ZZP-er
rechter

Verzoek tandarts tegen invoering vrije prijzen in mondzorg afgewezen

Een tandarts uit Amstelveen maakte bezwaar tegen de prestatiebeschrijving van de NZa die dit vervolgens ongegrond verklaarde. Tegen dat besluit heeft de tandarts beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven: de voorzieningenrechter heeft het verzoek afgewezen.

In verband met het experiment vrije prijsvorming in de mondzorg heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op 8 september 2011 een prestatiebeschrijvingbeschikking vastgesteld. Daarin zijn de prestaties beschreven die met ingang van 1 januari 2012 in rekening mogen worden gebracht door tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Het experiment betreft het vrijgeven van de prijzen voor mondzorg voor een periode van 3 jaar.

Beroep bij Collega van Beroep voor het bedrijfsleven
Een tandarts uit Amstelveen heeft tegen deze prestatiebeschrijvingbeschikking bezwaar gemaakt. De NZa heeft het bezwaar bij besluit van 8 december 2011 ongegrond verklaard. Tegen dat besluit heeft de tandarts beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Afgewezen
De tandarts heeft voorts de voorzieningenrechter van het College verzocht om de prestatiebeschrijvingbeschikking te vernietigen, of de ingangsdatum daarvan uit te stellen. De voorzieningenrechter heeft dat verzoek afgewezen. De voorzieningenrechter heeft daartoe overwogen dat de door de tandarts geformuleerde bezwaren tegen de invoering van de vrije prijzen niet van zodanig gewicht zijn dat deze aanleiding behoren te zijn voor uitstel van de invoering van de vrije prijzen in de mondzorg. De bezwaren richten zich met name tegen de administratieve rompslomp die het werken met all-in-tarieven en de daarop te geven kortingen veroorzaakt en tegen de investeringen die de tandarts in verband hiermee moet doen, terwijl niet vaststaat dat het experiment een vervolg krijgt.

Tegenover het belang van verzoeker om uitstel te krijgen van de invoering van het experiment staat het belang van NZa om het experiment, waarvan de voorbereiding in een vergevorderd stadium verkeert, door te zetten.

Van kennelijke onrechtmatigheid van het besluit van 8 december 2011 is naar voorlopig oordeel evenmin sprake.

Bron:
Rechtennieuws

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
geld

Fiscale gevolgen nieuw huwelijksvermogenrecht

Op 1 januari 2012 is de wet ‘Aanpassing van de wettelijke gemeenschap van goederen’ in werking getreden. Hoewel deze wet formeel hoofdzakelijk tot wetsaanpassingen leidt in het Burgerlijk Wetboek, kan deze wetswijziging wel degelijk fiscale gevolgen hebben. Dit meldt PwC Belastingnieuws.

Situaties
PwC zet de mogelijke fiscale gevolgen op een rijtje. Het betreft onder meer situaties van ondernemers met een eenmanszaak of een eigen bv die buiten gemeenschap van goederen gehuwd zijn en waarbij de echtgenoot-niet-ondernemer als medefinancier fungeert van de onderneming. Hetzelfde geldt voor bepaalde aanmerkelijkbelangsituaties met de echtgenoot wederom in de rol van co-financier. Daarnaast is het wetsvoorstel -civielrechtelijk en fiscaalrechtelijk- van belang bij echtscheiding. Ook als het gaat om ‘estateplanning’ biedt het wetsvoorstel interessante fiscale mogelijkheden.

‘Economisch belang-benadering’
Een belangrijk element in de wetswijziging betreft de ‘economisch belang-benadering’ bij financiële verstrengeling tussen gehuwden buiten gemeenschap van goederen. Dit houdt -kort gezegd- in dat als de ene echtgenoot de andere echtgenoot financieel in staat stelt om bijvoorbeeld een woning op eigen naam te kopen, de eerstgenoemde echtgenoot in beginsel (civielrechtelijk) meedeelt in de waardeontwikkeling van die woning, zowel in positieve als in negatieve zin. Tot 1 januari 2012 was de geldstrekkende echtgenoot veelal alleen gerechtigd tot een terugbetaling van de geldsom (het vergoedingsrecht). Hoewel deze wet formeel alleen tot wetsaanpassingen leidt in het Burgerlijk Wetboek, de Faillissementswet en de Wet conflictenrecht huwelijksvermogensregime kan deze wetswijziging in voorkomende situaties wel degelijk fiscale gevolgen hebben.
Mede-financier

Notarissen wijzen op financiële risico’s samenwonen
Het betreft onder meer situaties van ondernemers in de inkomstenbelasting die gehuwd zijn buiten gemeenschap van goederen en waarbij de echtgenoot-niet-ondernemer met eigen vermogen als medefinancier optreedt om de echtgenoot-ondernemer in staat te stellen om bijvoorbeeld een bedrijfspand op eigen naam te kunnen. Hetzelfde geldt voor de situatie van co-financier van de verbouwing van een bestaand pand van de echtgenoot-ondernemer. Zelfs het verstrekken van middelen aan de onderneming van de ondernemende echtgenoot zonder dat het daarbij gaat om een specifiek vermogensbestanddeel van de onderneming heeft voortaan andere fiscale gevolgen.

Aanmerkelijkbelangregeling
Andere fiscale gevolgen per 1 januari 2012 betreffen de aanmerkelijkbelangregeling waarbij bijvoorbeeld de ene echtgenoot de andere echtgenoot financieel in staat stelt om een aanmerkelijk belang te verwerven of uit te breiden of waarbij de ene echtgenoot de echtgenoot met een aanmerkelijk belang geldmiddelen verstrekt om daarmee een bedrijfspand voor de bv te kopen.

Echtscheiding
Het wetsvoorstel regelt daarnaast een aantal zaken die vooral van belang zijn in geval van echtscheiding. De civielrechtelijke regeling die het mogelijk maakt de huwelijkse voorwaarden te wijzigen of op te heffen zonder tussenkomst van de rechter, kan interessante fiscale mogelijkheden bieden bij echtscheiding of in het kader van estateplanning.

Bron:
PwC

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
teamwork

7 redenen om compassie bij medewerkers te cultiveren

1.Verhoog scores patiënttevredenheid
Patiënten die compassie ondervinden, geven zorginstellingen de hoogste scores – en gaan vervolgens al hun familie en vrienden vertellen over het geweldige personeel dat voor hen heeft gezorgd.

2.Verhoog motivatie van je personeel en behoud ze
Je zult je beste mensen langer vasthouden en zij zullen de standaard van zorg hoog houden, wanneer ze worden uitgenodigd hun hart mee te nemen naar hun werk.

3.Reduceer het risico op klachten, tuchtrecht- en strafzaken
Als vuistregel kun je stellen dat mensen geen klachten indienen tegen mensen die ze aardig vinden.

4.Verbeter patiëntveiligheid
Betere communicatie met patiënten staat gelijk aan minder fouten.

5.Gebruik minder ziekenhuismiddelen
Mensen die het gevoel hebben dat er voor ze wordt gezorgd, maken minder gebruik van zorg. Zij gebruiken bijvoorbeeld minder pijnmedicatie en kunnen gewoonlijk sneller naar huis, omdat er meteen al in hun behoeften is voorzien.

6.Bespaar op tijd van je medewerkers
Gebruik minder tijd voor schadebeperking voor de onhandige communicatoren die misverstanden veroorzaken en de gevoelens van hun patiënten kwetsen.

7.Betere medische uitkomsten
Onderzoek toont aan dat patiënten die empathie ervaren veel vaker therapietrouw zijn en daardoor betere zorguitkomsten tonen.

Bron:
Harriët Messing
Communicatieadviseur en tekstschrijver. Via haar blog schrijft ze over de omslag naar klantgericht denken in de zorgsector.

Lees meer over: Management, Ondernemen
Tips

Stevige beslissingen nemen. 10 tips

Als praktijkhouder neemt u veel beslissingen. Soms moet u daarbij harde noten kraken. Maar hoe doet u dat?

1. Definieer de beslissing helder
Aarzel niet om voor de hand liggende vragen te stellen. Waarom moet deze beslissing worden genomen? Wat levert deze beslissing de onderneming op?

2. Bedenk alternatieven
Mensen blijven vaak steken in dilemma’s, in het idee dat ze maar twee mogelijkheden hebben: wel of niet; links of rechts. Meerdere alternatieven opperen, is altijd beter. Brainstorm niet alleen met collega’s, maar eventueel ook met klanten, vrienden of kennissen. Maak ook gebruik van mensen die de conventies van uw vak niet kennen. Oordeel daarbij niet te snel. Schrijf alle alternatieve oplossingen op. Maffe ideeën stimuleren de creativiteit. Inperken kan altijd nog.

3. Verzamel informatie
Vertrouw bij afwegingen niet op brochures, verkopers of zoekmachines op het internet. Verzamel eens informatie uit een andere hoek. Zoek bijvoorbeeld ook eens mensen op die altijd klagen. De inbreng van zulke bezwarenkoningen kan leiden tot nieuwe inzichten en misschien wel nieuwe oplossingen. Kijk hoe anderen soortgelijke problemen oplossen. Raadpleeg brancheorganisaties, overheidsinstellingen, vakbladen, online diensten, boeken of consultants.

4. Bekijk het eens door oma’s ogen
Aarzel niet om de mening van mensen te raadplegen die uit een heel andere hoek komen. Of bedenk wat ze zouden kunnen vinden als ze niet ter plaatse zijn. Wat zou uw vader, oma of oude natuurkundeleraar van deze oplossing vinden?

5. Waardeer de opties
Nu alle alternatieven beoordeeld zijn, rest de vraag welke oplossing het best bij de onderneming past. Schrap opties die te duur zijn of niet bij de cultuur van de onderneming passen. Bij een pragmatisch handelsbedrijf hoort bijvoorbeeld geen state-of-the-art website.

6. Visualiseer de uitkomst
Neem de tijd om echt voor u te zien hoe de overgebleven opties binnen uw onderneming functioneren. Krijgt u bij dat visualiseren een goed gevoel of juist niet? Vat het gevoel samen in trefwoorden. Doe vervolgens een realiteitscheck: welk alternatief ligt het meest voor de hand? Welke het minst? Schrap de minst realistische opties.

7. Laat het gevoel spreken
Onze hersenen nemen meer informatie op dan we kunnen verwerken. Soms geeft het onderbewustzijn een krachtig signaal af. Neem zo’n aanwijzing serieus, ook al is de zakelijke overweging nog niet duidelijk. Succesvolle zakenmensen durven op hun intuïtie te vertrouwen.

8. Maak een duidelijke keuze
U heeft alle vragen beantwoord. U weet welke optie het beste past en wat die u oplevert. Aarzel dan niet langer. Bepaal de beste optie voor uw bedrijf en kies.

9. Wees enthousiast
U heeft zorgvuldig gekozen, dus de twijfels kunnen aan de kant. Ga aan de slag. Begin aan uw plan zodra de beslissing is genomen. Laat iedereen weten dat er een knoop is doorgehakt. Verkoop uw beslissing. Leg uit waarom deze beslissing is genomen. Maak duidelijk wat er gaat gebeuren en hoe.

10. Evalueer
Wees niet bang om de beslissing na een tijdje te evalueren. Als uw plan niet uitpakt zoals u dacht, aarzel dan niet om het beslissingsproces nog eens stapsgewijs te herhalen en uw koers bij te stellen.

Lees meer over: Management, Ondernemen
Contract, deal, ondertekenen

VGZ sluit contract met Kies mondzorg

“We zijn erg blij met deze overeenkomst”, aldus Marc Janssen, manager zorginkoop van coöperatie VGZ. “Het laat zien dat er met een grote groep tandartsen wel degelijk afspraken te maken zijn over prijs-kwaliteit. Kies Mondzorg valt op door een transparante wijze van communiceren naar ons, maar ook naar hun patiënten via ondermeer hun website. Daarnaast hebben de veertien praktijken alle specialismen in huis en zijn zaken als vervanging tijdens vakanties prima georganiseerd. We kijken uit naar de samenwerking.”

Patiënt voorop
“Bij Kies Mondzorg staat de patiënt voorop,” aldus Harrie Op de Laak, tandarts-directeur van Kies Mondzorg. “De prijs is niet het enige criterium voor de patiënt. Uit onze patiënten enquête is gebleken dat toegankelijkheid, informatie over de behandeling, aandacht voor de wensen van de patiënt en kwaliteit van groot belang zijn. Met VGZ hebben we een goede aansluiting weten te vinden tussen de prijs van een behandeling en de behoeften van onze patiënten. Voor VGZ verzekerden hebben we nu een overeenkomst gesloten waarbij de patiënt de echte winnaar is.”

De overeenkomst betekent voor de verzekerden van VGZ dat behandelingen uit het basispakket volledig worden vergoed.

Bron:
VGZ

Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Verzuim: dubbel ongemak

Als werkgever heeft u een grote verantwoordelijkheid voor uw zieke werknemers. Op het niet nakomen van allerlei wettelijke regels staat zelfs een boete. Een overzicht waarmee u te maken kunt krijgen bij verzuim.

Een zieke werknemer betekent in feite dubbel ongemak voor u: het werk van de zieke blijft liggen en de kosten lopen door. U heeft namelijk sowieso een loondoorbetalingsverplichting.

U moet minimaal 70 procent van het loon gedurende twee jaar doorbetalen als uw medewerker ziek wordt. Hier kan in de bedrijfstak-cao of in de arbeidsovereenkomst van af worden geweken in positieve zin (voor de medewerker). Bijvoorbeeld dat u het eerste jaar het volledige loon doorbetaalt.
Tijdens het zwangerschapsverlof van uw werkneemster betaalt u ook het loon door, maar u kunt dit vergoed krijgen met de zwangerschapsuitkering op grond van de Wet arbeid en zorg.

U mag de loondoorbetaling staken als:

  • de ziekte is ontstaan door opzet van de medewerker
  • de zieke medewerker vervangende arbeid weigert
  • de zieke medewerker niet meewerkt aan zijn re-integratie

Verzuimverzekering
Ook verzuim is te verzekeren. U kunt ervoor kiezen om het loon eerst een bepaalde periode voor eigen rekening door te betalen. Na die periode neemt de verzekeraar het over. Dit wordt de conventionele verzekering genoemd.

Een andere mogelijkheid is de stop-loss-verzekering. U kiest er dan voor om eerst voor een bepaald bedrag (eigen behoud) het loon zelf te betalen. Komt de uitbetaling boven dit bedrag, dan neemt de verzekeraar de betaling over.

Verder kunt u ervoor kiezen werkgeverskosten mee te verzekeren. U heeft namelijk niet alleen de loonkosten. U maakt ook extra kosten door bijvoorbeeld andere mensen in te huren of eigen medewerkers extra in te zetten. Veel verzekeraars bieden ook allerlei aanvullende diensten bij een verzuimverzekering, zoals arbopakketten, hulp bij re-integratie en preventie.

Verzuim voorkomen
Een griepje is natuurlijk nooit uit te sluiten, maar uit onderzoek blijkt wel dat ontspannen en uitgeruste mensen minder last hebben van een zwakke gezondheid. Ze zijn energieker, werken harder en verzuimen niet of nauwelijks. De meningen over wat het belangrijkst is om mensen gezond en uitgerust te krijgen zijn verdeeld. En uiteraard heeft u als werkgever niet overal invloed op.

Factoren die invloed hebben op een ontspannen geest zijn onder meer een goede werkomgeving, een inspirerende werksfeer en een niet te zware arbeidsbelasting. Verder spelen er zaken als een voldoende uitdaging in het werk en natuurlijk de levensstijl van de werknemer (drinken/roken/overgewicht/onvoldoende bewegen)

Beleid
Met een goed verzuimbeleid kunt u inzicht krijgen in de verzuimproblemen binnen uw onderneming. Gaat het om lang of kort verzuim? Zijn het steeds dezelfde medewerkers? Gaat het om steeds dezelfde klachten?

Het is daarbij van belang de mogelijke oorzaken van alle klachten in kaart te brengen, zodat u preventieve maatregelen kunt treffen. U kunt hiervoor de verzuimgegevens van de afgelopen jaren gebruiken. Het uiteindelijke doel van het verzuimbeleid is om het ziekteverzuim te voorkomen en ook de duur van het verzuim te beperken.

Verplichtingen
In de Wet verbetering poortwachter is vastgelegd dat u in de eerste twee jaar van ziekte alle mogelijkheden moet aanwenden om een zieke medewerker terug op de werkvloer te krijgen. Als u dit niet doet, dan kan het UWV u beboeten met een extra
periode loondoorbetalingsverplichting.

Bron:
Businesscompleet

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
feedback - emoji

Feedback geven, hoe doet u dat?

Feedback gaat vaak over onbekende gebieden van iemands persoonlijkheid: de blinde vlek. Ondersteunende of corrigerende feedback: doet u het goed, dan wordt de ontvanger er alleen maar beter van.

Het wat en waarom
Feedback geven (terugkoppelen) is een van de instrumenten in de communicatie waar u als leidinggevende of opleider veelvuldig gebruik van kunt maken. Leidinggeven, begeleiden en coachen is direct of indirect richting geven aan het gedrag van werknemers. Doordat de opdrachtgever zegt wat hij/zij vindt van het gedrag van zijn/haar medewerker, kan deze laatste beter functioneren. Dit geldt natuurlijk ook andersom.

Waarom vinden we het zo moeilijk feedback te geven?
Over het algemeen zal iemand niet zo snel feedback vragen of aanvaarden. Hiervoor is een aantal redenen. Bijvoorbeeld:

  • We zijn bang om te horen hoe anderen over ons denken.
  • We zijn bang dat de relatie met degene op wie u kritiek/feedback geeft, verstoord wordt.
  • U bent er niet zo zeker van of die ander te vertrouwen is.
  • Wat zijn zijn/haar bedoelingen eigenlijk?
  • Vaak ervaart u het als een bedreiging als er feedback gegeven wordt op u.
  • Wij zijn bang onze onafhankelijkheid te verliezen.
  • Wat hebben anderen eigenlijk met uw problemen te maken?
  • Feedback die ‘ongunstig’ is, is moeilijker te accepteren dan feedback die ‘prettig’ is.

Bij feedback geven, zijn er de volgende richtlijnen:

1. Beschrijf het gedrag dat u heeft waargenomen.
Bijna altijd gaat het om iets dat u gezien of gehoord heeft. Doe dit concreet, duidelijk en feitelijk, zeg niet wat u erbij gefantaseerd heeft, maar alleen wat u heeft waargenomen.

Gebruik geen woorden als ‘altijd’ of ’telkens’ maar benoem de zaken concreet: “Gisteren zag ik jou om 11 uur binnenstappen” in plaats van “Je komt altijd te laat.”
Doe het in de ik-vorm. “Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij”, in plaats van “Jij roddelt.” ‘Jij’ komt altijd aanvallend over.

2. Vertel vervolgens wat het effect van dat gedrag op u was.
“Gisteren zag ik jou om elf uur binnenstappen. Dat vond ik heel erg vervelend, want we hadden om tien uur afgesproken en moesten om half twaalf bij die klant zijn. We waren onvoorbereid én te laat en dat vind ik niet professioneel.”
Of:
“Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij. Dat vond ik hartstikke rot! Als je ergens niet tevreden over bent, wil ik graag dat je het rechtstreeks tegen mij zegt.”

3. Tot slot geeft u de ander de kans om hierop te reageren.
Hij kan uitleg vragen als hij uw feedback niet begrijpt of uitleg geven over zijn gedrag. “Gisteren zag ik jou om elf uur binnenstappen. Dat vond ik heel erg vervelend, want we hadden om tien uur afgesproken en moesten om half twaalf bij die klant zijn. We waren onvoorbereid én te laat en dat vind ik niet professioneel. Wat vind jij daarvan?”
Of: “Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij. Dat vond ik hartstikke rot! Als je ergens niet tevreden over bent, wil ik graag dat je het rechtstreeks tegen mij zegt. Hoe denk jij daarover?”

Deze drie stappen zijn makkelijk te onthouden met het simpele rijtje: Ik, Ik, Jij
Ik zie/hoor…
Ik vind/voel…
Wat vind jij daarvan?

Algemene tips

 

  • Geef ondersteunende feedback als u positief gedrag wilt benoemen, geef corrigerende feedback als u iemand wilt corrigeren.
  • Geef alleen feedback op veranderbaar gedrag. Iemand koopt er bijvoorbeeld niets voor als u hem vertelt dat je het heel irritant vindt dat hij dyslectisch is. Ook al is het waar, het zal de sfeer niet verbeteren!
  • Geef feedback kort na het gebeurde. Hoe langer geleden, hoe kleiner de kans dat de ander nog weet waar u het over heeft. Maar kies het tijdstip wel goed uit: geef geen feedback in een vergadering of als u verhit bent of in de wandelgang bijvoorbeeld.
  • Stel u open en kwetsbaar op, luister goed en wees eerlijk. Toon respect voor elkaar.

Bronnen:
Kennisdelen
Lancelots
Carrieretijger

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, ZZP-er
contract - brief

Hoe dient u een aanvraag ontslagvergunning in?

In tijden van economische crisis vallen er helaas ontslagen. Het UWV WERKbedrijf heeft aangegeven dat het aantal ontslagaanvragen fors is toegenomen.

Als u als werkgever de arbeidsovereenkomst met uw werknemer wilt opzeggen, dan dient u daarvoor toestemming te vragen bij het UWV.

Redenen ontslag
Behoudens uitzonderingen* heeft u toestemming nodig van het UWV als u de arbeidsovereenkomst wilt opzeggen met uw werknemer.
Het UWV kan u toestemming geven voor het ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, onvoldoende functioneren of onbehoorlijk gedrag van de werknemer, organisatorische redenen, verstoorde arbeidsrelatie of vanwege het feit dat uw werknemer meer dan twee jaar ziek is en er geen uitzicht is op herstel.

Bedrijfseconomische redenen
Als u uw werknemer wilt ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen of organisatorische redenen, dan moet u daarvoor aan kunnen tonen dat er een financiële noodzaak is voor het ontslag. U moet aantonen dat de functie van de werknemer door het ontslag komt te vervallen en er geen andere passende functie is voor de werknemer.

Ook dient u de regels voor het bepalen van de ontslagvolgorde in acht te houden. Dit wordt het afspiegelbeginsel genoemd. Dit houdt kort gezegd in dat werknemers met dezelfde functie worden ingedeeld in leeftijdscategorieën.

Per leeftijdscategorie komt de werknemer met het kortste dienstverband het eerste voor ontslag in aanmerking.

Procedure
U dient de aanvraag voor een ontslagvergunning in bij het UWV. Het UWV stuurt vervolgens een brief naar uw werknemer, waarin staat dat uw werknemer binnen een bepaalde termijn kan reageren op het verzoek om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Als de werknemer het verweerschrift heeft ingediend, beoordeelt het UWV de situatie en beslist dan of er toestemming wordt verleend voor het ontslag.

Opzegtermijn en opzegverbod
Als u de arbeidsovereenkomst opzegt dan dient u een opzegtermijn in acht te nemen. Als daarover niets is geregeld in de arbeidsovereenkomst of CAO, dan gelden de wettelijke opzegtermijnen.

Let er ook op dat u de arbeidsovereenkomst niet kunt opzeggen als er een opzegverbod geldt. Van een opzegverbod is bijvoorbeeld sprake gedurende de eerste twee jaar van ziekte van uw werknemer, tijdens zwangerschap en zwangerschapsverlof (tot zes weken na het verlof) en gedurende het lidmaatschap van de ondernemingsraad.

* Er is geen toestemming nodig bij een geldig ontslag op staande voet, tijdens de proeftijd en als de opzegging plaatsvindt als gevolg van een faillissement of toepassing van de schuldsanering natuurlijke personen.

Bron:
Businesscompleet

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
computer, scherm, app

Uw eigen patiënten e-mailnieuwsbrief

Hoe bindt u uw patiënt? Stuur uw patiënten een e-mailnieuwsbrief van uw praktijk.

Hoe onderhoudt u contact met uw patiënt tussen de bezoeken in? Met een patiënten e-mailnieuwsbrief bindt u uw patiënt en blijft uw patiënt geïnformeerd over uw praktijk. dental INFO biedt u een effectieve patiënten e-mailnieuwsbrief. Tailor made, met informatie over uw praktijk én over mondgezondheid. Zo kunt u uw patiënt net even wat meer service geven en blijft uw patiënt betrokken bij uw praktijk.

Geheel verzorgde e-mailnieuwsbrief of alleen content?
Wij bieden drie mogelijkheden:

1. Geheel verzorgde e-mailnieuwsbrief
dental INFO biedt u een geheel verzorgde patiënten e-mailnieuwsbrief aan. Hiermee heeft u contact met uw patiënt tussen de bezoeken in, zonder dat het u moeite kost. Wij maken de nieuwsbrief voor u en versturen deze. Met informatie over uw praktijk én over mondgezondheid. De nieuwsbrief wordt uit uw naam en met uw praktijklogo verzonden.

Bekijk hier een voorbeeld PDF van een patiënten e-mailnieuwsbrief.

Stuur ons een e-mail voor een voorbeeld met aanklikbare links.

Inclusief

 

  • Informatie over uw praktijk: wie doet wat, bijzonderheden van uw praktijk, nieuws uit de praktijk, een foto van uw team etc. Hierbij kunnen wij linken naar uw website of linken naar een pagina die wij voor u opmaken.
  • Artikelen over mondgezondheid en tips, voorzien van foto’s.
  • Opmaak van de nieuwsbrief met uw logo en in uw praktijkkleuren.
  • Verzending naar uw patiëntenbestand.
  • Rapportage over de resultaten van uw nieuwsbrief (% geopend, aantal kliks e.d.).

Eigendom
Voor verzending van de e-mailnieuwsbrief levert u ons een lijst aan met e-mailadressen van uw patiënten. Deze mailadressen blijven uw eigendom. Wij garanderen u dat wij deze adressen nooit aan derden zullen verstrekken. Wij houden ons aan de eisen die de wet bescherming persoonsgegevens stelt.

2. Artikelen voor uw e-mailnieuwsbrief
Een andere mogelijkheid is dat u de e-mailnieuwsbrief zelf verstuurt via uw eigen e-mailsysteem. Wij leveren u interessante, professioneel geschreven artikelen aan, voorzien van foto’s. U hoeft in dit geval alleen uw nieuwsbrief te vullen met de content die u van ons ontvangt.

3. Tailor made artikelen voor uw e-mailnieuwsbrief
Aan de hand van uw wensen, schrijft een professionele tekstschrijver de artikelen voor uw nieuwsbrief. Bijvoorbeeld over een opening, uw team, een verbouwing maar ook over uw tarieven en informatie en tips voor een goede mondgezondheid.

Meer informatie
Stuur ons een e-mail. Wij geven u graag meer informatie en bespreken de mogelijkheden graag met u.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
telefoon

Kunt u smartphones en iPads loonheffingenvrij vergoeden?

Wanneer zijn een iPad en een smartphone communicatiemiddelen en wanneer niet? De regels voor het verstrekken of vergoeden door werkgevers zijn niet eenvoudig.
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft daarom uitgelegd wanneer er sprake is van een (mobiel) communicatiemiddel en wanneer van een computer.

Werkgevers mogen een telefoon loonheffingenvrij vergoeden als hun werknemers het toestel meer dan 10 procent zakelijk gebruiken. Computers zijn vrij bij 90 procent zakelijk gebruik. Veel smartphones hebben bijna dezelfde functies als een computer, maar blijven toch onder de communicatiemiddelen vallen.

Hier is sprake van als:

  • het apparaat de uiterlijke kenmerken heeft van een mobiele telefoon;
  • het een toestel is waarbij communicatie centraal staat;
  • het beeldscherm niet groter is dan 7 inch (17,78 cm);

Dit ligt vast in het loonheffingenbesluit van 5 juli 2011.

Let op: groter scherm
Als u uw werknemers een apparaat met een groter scherm vergoedt of verstrekt, dan kunnen zij het mogelijk gebruiken als computer, ook al is het een communicatiemiddel. U zult dan aannemelijk moeten maken waarom het toch geen computer is en de soepelere fiscale regels voor telefonie zouden moeten gelden.

iPad en pocket-pc
Er is nog een aantal zaken, bijvoorbeeld een navigatiesysteem, een iPad en een pocket-pc, waarover onduidelijkheid kan bestaan over de geldende regeling. Omdat bij deze apparaten bellen, sms’en en e-mailen niet centraal staan, vallen zij onder de computerregeling en mag u deze toestellen alleen vrij verstrekken of de kosten hiervan vrij vergoeden als het zakelijk gebruik meer dan 90 procent is.

Werkkostenregeling
Binnen de werkkostenregeling gelden dezelfde percentages voor zakelijk gebruik van communicatiemiddelen en computers. Stelt u ze ter beschikking, dan geldt een nihilwaardering. Er moet dan wel sprake zijn van een gebruik op de werkplek. Vergoedt u ze, dan zijn ze altijd belast. U kunt ze dan natuurlijk wel in de vrije ruimte laten vallen, zodat deze voor de werknemer onbelast zijn.

Tip
U kunt hier het loonheffingenbesluit inzien.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
Ouderen

Ouderen maken inhaalslag op het internet

Het internetgebruik onder ouderen is de afgelopen jaren in Nederland flink toegenomen. De achterstand op jongere leeftijdsgeneraties wordt steeds meer ingelopen. Samen met Luxemburg en enkele Scandinavische landen behoort Nederland tot de EU-landen met het hoogste aandeel oudere internetters.

Internetgebruik ouderen in afgelopen jaren fors gestegen
In 2011 maakten zes op de tien 65- tot 75-jarigen gebruik van internet. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005 toen dat ruim drie op de tien was. Met deze stijging is de achterstand op jongere internetters duidelijk verkleind. Het totale internetgebruik in Nederland is toegenomen van ongeveer 80 procent in 2005 naar ruim 90 procent in 2011.

Vooral internetbankieren en het lezen van kranten populairder onder ouderen
Ouderen gebruiken internet het meest voor het versturen of ontvangen van e-mails en het zoeken van informatie over goederen of diensten. In de afgelopen jaren zijn internetbankieren en het lezen of downloaden van kranten of nieuwsbrieven het meest toegenomen. Het aandeel 65- tot 75-jarigen dat internet hiervoor gebruikt is tussen 2005 en 2011 met ongeveer 20 procentpunten gestegen.

Internetgebruik ouderen in Europese top
Samen met Luxemburg, Zweden en Denemarken behoort Nederland tot de landen met het hoogste internetgebruik binnen de EU. Dit geldt zowel voor het internetgebruik van de totale bevolking als dat van de ouderen. Ook het verschil tussen het aandeel oudere internetters en het totale aandeel internetters is nergens zo klein als in deze landen.

Bron:
CBS

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
contract - brief

Gezondheidsverklaring wordt stuk eenvoudiger

De vragenlijst die consumenten moeten invullen over hun gezondheid bij de aanvraag van een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering, wordt een stuk eenvoudiger. Het Verbond van Verzekeraars en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CGRaad) hebben afgesproken dat een fors aantal vragen kan worden geschrapt. De nieuwe formulieren worden per 1 januari 2012 ingevoerd.

Risico inschatten
Vorig jaar werden zo’n 750.000 gezondheidsverklaringen door consumenten ingevuld bij het sluiten van een levensverzekering en zo’n 25.000 voor het aangaan van een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. Verzekeraars vragen zo’n verklaring om het risico van arbeidsongeschiktheid of overlijden te kunnen inschatten.

„Voor mensen met een beperking is het aanvragen van zo’n verklaring niet altijd makkelijk”, legt een woordvoerster van de CG-Raad uit. De belangenorganisatie, die 180 verschillende patiëntenverenigingen vertegenwoordigt, nam het initiatief voor de vereenvoudiging.

Geschrapt
„De vraag over familieomstandigheden ligt bijvoorbeeld lastig. Gevraagd wordt of mensen in de familie zijn overleden aan bepaalde erfelijke ziekten, zoals kanker.” Dit type vragen, bijvoorbeeld ook naar het voorkomen van hart- en vaatziekten in de familie, worden nu vaak als belastend ervaren. Ze worden daarom geschrapt.

De toelichting bij de aanvraag op beide formulieren is ook verbeterd. Het Verbond van Verzekeraars hoopt dat hierdoor „mensen beter begrijpen wat de bedoeling is van de verklaring en hoe ze deze moeten invullen”. Een woordvoerder legt uit: „We merkten dat de gezondheidsverklaring regelmatig vragen opriep bij mensen.”

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
geld - munten

Fiscale wijzigingen voor investeringen per 1 januari 2012

Belangrijkste punten voor investeringen door eindgebruikers:

1. VAMIL/MIA versoberd
De VAMIL/MIA-regeling blijft in 2012 van kracht, maar de regeling wordt wel enigszins versoberd voor de jaren 2011 t/m 2013. Er mag ‘slechts’ tot 75% willekeurig worden afgeschreven, de overige 25% moet ‘normaal’ worden afgeschreven. In 2014 wordt dit weer omgezet naar 100% willekeurige afschrijving.

De Milieulijst 2012 is nog niet gepubliceerd dus het is nog onduidelijk of de investeringen in dentale CAD CAM systemen voor 2012 in de VAMIL/MIA-regeling blijven zitten.

2. Tijdelijke regeling Willekeurig Afschrijven beëindigd
Zoals verwacht wordt de Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven per 01-01-2012 beëindigd.

3. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek gecontinueerd
De Kleinschaligheidinvesteringsaftrek wordt in 2012 gecontinueerd met dezelfde berekeningsgrondslag als in 2011, alleen de drempelwaardes worden in 2012 iets verhoogd. Het maximale percentage blijft wel gelijk (28% van het investeringsbedrag) en de KIA loopt in 2012 door tot een investering van € 306.931,- (2011 : € 301.800,-).

Klik hier voor de tabel van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek 2012.

Op de website van de VGT vindt u een overzicht van alle belastingwijzigingen per 1 januari 2012.

Aantrekkelijk
Al met al blijft het klimaat voor het doen van investeringen in nieuwe tandheelkundige en/of tandtechnische apparatuur fiscaal gezien onverminderd zeer aantrekkelijk, zeker als de rente zich in 2012 op een vriendelijk niveau blijft manifesteren.

Bron:
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Geld

Wacht niet af met werkkostenregeling

Veel ondernemers hebben de aankondiging van de werkkostenregeling maar voor kennisgeving aangenomen. Iets waar de Belastingdienst zelf mede debet aan is: bij de introductie in 2010 kreeg het bedrijfsleven nog tot 2014 respijt om over te stappen. Veel ondernemers zijn door die lange wachttijd op het verkeerde been gezet, concludeert teamleider Salaris en Personeel Erik Bos van Alfa in Nijkerk. “Ondernemers die nú niet in actie komen, hebben op 1 januari 2014 een heel groot probleem.”

Dat probleem komt er kort gezegd op neer dat de fiscus het kapmes heeft gezet in het woud van onbelaste vergoedingen en verstrekkingen. En wel zodanig, dat weinig ondernemers genoeg zullen hebben aan de algemene vrijstelling ter grootte van 1,4 procent van de loonsom. “Een werkgever die zijn medewerkers beloont met een kerstpakket en nog een keer per jaar uit eten gaat, is er al bijna”, zegt Erik Bos. Want afgezien van enkele gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen is die 1,4 procent de enige ruimte die een werkgever nog heeft om onbelast te vergoeden en te verstrekken. Voor het meerdere gaat de teller lopen, à raison van tachtig procent belasting.

Nu inventariseren
Erik Bos: “De kans is groot dat een ondernemer er ruim boven zit. Ook al gaat de regeling pas officieel in 2014 in, het is zaak om nú te inventariseren wat er onbelast wordt vergoed aan de medewerkers. Er is dan genoeg tijd om regelingen aan te passen of er iets anders voor te verzinnen.”

Medewerkers binden
Veel van die vergoedingen vallen immers nét onder de ‘emolumenten’ die een functie aantrekkelijk maken: geschenken, personeelsactiviteiten, kortingen op personeelskosten van bedrijfsproducten, de fiets van de zaak, gereedschapskosten en vergoedingen voor het gebruik van een mobieltje. “Ook voor een werkgever zijn dat aantrekkelijke posten: het zijn precies de zaken die passen in het beleid van binden en boeien van medewerkers. Een ondernemer moet zich realiseren dat hij die posten niet ineens per 1 januari 2014 kan afschaffen. Hij moet geleidelijk een ander beleid gaan invoeren. Anders moet hij vanaf die datum tachtig procent uit eigen zak gaan bijbetalen.”

Tijdig overleg met adviseur
De grootscheepse promotiecampagne voor de regeling lijkt het nog erger te maken. Erik Bos: “Het wordt gepresenteerd alsof je een subsidie misloopt als je niet meteen overstapt. Wij adviseren klanten echter terughoudend te zijn om meteen de nieuwe regeling in te voeren. Beter is het om in overleg met uw adviseur te zoeken naar alternatieven voor het onbelast vergoeden. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om de werknemer het idee te geven dat hij of zij wordt gewaardeerd en de werkgever fiscaal uit de wind te houden.”

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen