Euro, geld, goodwill

Kaakchirurg moest voor stakingswinst afschrijving op goodwill splitsen

Kaakchirurg X kocht zich op 1 september 2000 in een kaakchirurgenpraktijk in voor een aandeel van 33,33% tegen een bedrag van € 181.512. Op 1 december 2000 verkocht hij 19,04% van zijn aandeel door voor € 136.811. Na de doorverkoop had hij nog een aandeel van 14,29%. X gaf in zijn aangifte IB 2000 geen stakingswinst aan. De inspecteur legde een navorderingsaanslag IB 2000 op.

Hij stelde dat voor de berekening van de afschrijving van de goodwill de inkoopprijs gesplitst moest worden in een doorverkocht deel (€ 103.690) en een niet-verkocht deel (€ 77.822) en stelde de stakingswinst op het doorverkochte deel vast op € 59.043. Verder corrigeerde hij de negatieve inkomsten van een chalet in Zwitserland. X had terzake van het chalet kosten afgetrokken maar die kosten waren volgens de inspecteur al verwerkt in de ¼ huurinkomsten die niet aangegeven hoefde te worden. Ook was de inspecteur het er niet mee eens dat X een Jaguar uit 1954, waarvoor aanzienlijke onderhoudskosten waren gemaakt, tot het ondernemingsvermogen had gerekend.

Hof Amsterdam was het met de inspecteur eens dat X er ten onrechte vanuit was gegaan dat de verkoop van een deel van de goodwill moest leiden tot een extra afschrijving. De uitbreiding van zijn aandeel in de maatschap op 1 maart 2004 lag volgens het Hof te ver verwijderd van de verkoopdatum in 2000 om te kunnen stellen dat X een vervangingsvoornemen had per 31 december 2000. Het Hof was het ook eens met de splitsing door de inspecteur van de inkoopprijs van het verkochte en niet-verkochte deel. Het Hof besliste verder dat X niet had aangetoond dat hij de Jaguar in redelijkheid als ondernemingsvermogen kon etiketteren.

Tot slot besliste het Hof dat terzake van het chalet alleen de rechtstreeks met het verhuren van het chalet samenhangende kosten in aftrek konden worden gebracht. De inspecteur had volgens het Hof bij het bezwaar tegen de aanslag over 1999 echter bij X het vertrouwen gewekt dat de opgevoerde kosten volledig in aftrek mochten worden gebracht op de huuropbrengsten. Het Hof verklaarde ten aanzien van dit onderdeel daarom het hoger beroep van X gegrond.

Bron:
Fiscaal up to date

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
BTW

BTW-tips voor auto van de zaak

Als u een auto van de zaak hebt, kunt u de BTW op autokosten in principe volledig aftrekken. Aan het einde van het boekjaar moet u echter wel een BTW-correctie aangeven voor het privégebruik van de auto. De regels met betrekking tot de BTW-correctie zijn sinds 1 juli veranderd. Tegen de oude regels kunt u in bezwaar gaan, waardoor mogelijk een lagere BTW-correctie voor u van toepassing is.

Uitspraak rechtbank
Aanleiding voor verandering van de regels is een uitspraak van de rechtbank Haarlem. Onder het oude regime was de BTW-correctie voor milieuzuinige auto’s aanzienlijk lager dan voor niet-zuinige auto’s. Hoe lager de BTW-correctie, hoe minder BTW u hoeft af te dragen. De rechtbank heeft geoordeeld dat er bij het vaststellen van de BTW-correctie voor privégebruik van een auto geen onderscheid gemaakt mag worden tussen een milieuzuinige en een milieu-onzuinige auto. Ook ondernemers met een niet-zuinige auto kunnen daarom volgens de rechter een beroep doen op de lagere BTW-correctie. De Belastingdienst is in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak.

Omdat het niet zeker is of de Belastingdienst het hoger beroep zal winnen en deze uitspraak grote financiële gevolgen heeft voor de schatkist, is de BTW-correctie sinds 1 juli 2011 losgekoppeld van de bijtelling die geldt voor de inkomsten- of loonbelasting. Hierdoor kan er toch BTW-heffing over het privégebruik van de auto blijven plaatsvinden.

Nieuwe regels
De nieuwe regels die per 1 juli 2011 gelden houden het volgende in:

  • Er wordt geen verschil meer gemaakt tussen werknemers en ondernemers
  • De BTW op autokosten kan in beginsel volledig worden afgetrokken
  • U moet over het werkelijk privégebruik 19 procent BTW gaan betalen
  • Woon-werkverkeer is ook privé (anders dan voor de IB-bijtelling)
  • U kunt het werkelijke privégebruik berekenen door een kilometeradministratie bij te houden, maar u mag ook een vast percentage per jaar berekenen. Voor de BTW-heffing over het privégebruik gaat u dan uit van 2,7 procent van de catalogusprijs (inclusief BTW en BPM) van de auto.
  • Er zullen door de overheid nog maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de BTW-heffing over het privégebruik kan worden gefrustreerd door lage vergoedingen voor het privégebruik in rekening te brengen.

Bezwaar
In de laatste btw-aangifte van 2011 moet u twee regelingen toepassen. De oude regeling tot 1 juli en de nieuwe regeling vanaf 1 juli. Zoals hierboven vermeld maakt de oude regeling onderscheid tussen zuinige en niet-zuinige auto’s, wat volgens de rechtbank Haarlem niet mag.

Als u werkgever bent, kunt u gebruik maken van deze uitspraak en in bezwaar gaan tegen uw eigen aangifte die betrekking heeft op de eerste helft van 2011. In deze aangifte moet u immers de oude regeling toepassen. Door het indienen van het bezwaar maakt u kans op toepassing van het meest gunstige correctiepercentage, wat in het beste geval voor u betekent dat een correctiepercentage van nul (!) procent moet worden toegepast.

Niet alleen als werkgever kunt u in bezwaar gaan tegen uw eigen aangifte, ook voor ondernemers bestaan bezwaarschriftmogelijkheden.

Bron:
Businesscompleet.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
Geld en financieel

Fiscale eindejaarstips

Wilt u optimaal profiteren van de huidige fiscale regels? De KvK heeft voor u de 10 meest interessante fiscale eindejaarstips op een rij gezet. Kijk snel en overleg met uw accountant van welke voordelen u in 2011 nog kunt profiteren. Bijvoorbeeld door toch nog dit jaar die ene investering te doen.

Alle tips op een rij

Tip 1: Doe dit jaar nog een nieuwe investering
Bent u toe aan een nieuwe investering, doe hem dan nog dit jaar. Investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen kunt u alleen dit jaar nog versneld afschrijven. U kunt zo over 2011 een groter bedrag van uw winst aftrekken, waardoor u over 2011 minder belasting betaalt. Deze regeling, die in 2012 vervalt, geldt voor alle ondernemers.

Tip 2: Reserveer uw winst voor de FOR
Als ondernemer met een eenmanszaak, vof of maatschap mag u jaarlijks een deel van uw winst reserveren voor uw oudedagsvoorziening. Dit heet de FOR. De reservering zorgt voor uitstel van belastingheffing, waardoor u op korte termijn minder belasting betaalt. Voor dit jaar kunt u nog 12% van de winst (tot maximaal € 11.882,-) aan de FOR toevoegen. Volgend jaar is dat bedrag nog maar € 9.382,-. Reserveer daarom dit jaar het maximale bedrag voor de FOR.

Tip 3: Schaf voor 1 juli 2012 een zuinige auto aan
Vanaf 1 juli 2012 worden de milieuregels voor CO2-uitstoot aangescherpt. Hiermee verdwijnt het belastingvoordeel voor ruim de helft van het huidige aanbod aan belastingvrije auto’s. Zorg dat u dus ruim voor die datum een eco-auto heeft. Dan kunt u voor het huidige aanbod van auto’s nog profiteren van de lage bijtelling en vrijstelling van de BPM. Zo kunt u duizenden euro’s besparen. Zolang u of de leasemaatschappij uw auto niet verkoopt, houdt u de lage bijtelling ongeacht de looptijd van het leasecontract.

Tip 4: Benut nog dit jaar de zelfstandigenaftrek
De zelfstandigenaftrek wordt met ingang van 1 januari 2012 omgevormd tot één vast bedrag van € 7.280,-. Heeft u een eenmanszaak, vof of maatschap, bekijk dan samen met uw adviseur hoe u dit jaar nog het meest kunt profiteren van de huidige zelfstandigenaftrek. Bijvoorbeeld door sommige kosten naar voren te halen en nog in 2011 te investeren. Hierdoor wordt uw winst lager, en uw zelfstandigenaftek mogelijk hoger.

Tip 5: Vergeet de MKB-winstvrijstelling niet
Ongeacht hoeveel uur u in uw eenmanszaak, vof of maatschap steekt, kunt u gebruikmaken van de MKB-winstvrijstelling als aftrekpost. Over 12% van uw winst hoeft u geen belasting te betalen.

Tip 6: Pas de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toe
Hoe meer u investeert in bedrijfsmiddelen, des te lager is uw kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Daarom is het soms gunstiger als u uw investeringen verdeelt over meerdere jaren. Zo krijgt u per jaar de hoogst mogelijke aftrek. Overleg met uw adviseur wat in uw geval het meest voordelig is. Wist u dat ook in 2011 zeer zuinige personenauto’s en elektrische auto’s nog onder de KIA vallen? De KIA geldt voor alle ondernemers.

Tip 7: Verlies geleden? Verreken dit verlies achterwaarts
Maakt u dit jaar verlies met uw bv? In 2011 kunt u nog eenmaal gebruikmaken van de verruimde achterwaartse verliesverrekening. Dit houdt in dat u in uw aangifte over 2011 ervoor kunt kiezen om het verlies over 2011 te verrekenen met het positieve belastbare bedrag over 2008, 2009, 2010 en 2012 tot en met 2017. Vanaf 2012 wordt deze regeling voor de verliezen weer beperkt tot 1 jaar.
Verwacht u over dit jaar verlies? Dan kunt u verzoeken om reeds 80% van het vermoedelijke verlies dat u lijdt alvast te verrekenen. Voorwaarde is wel dat de aanslag over de vorige jaren is vastgesteld. Zo houdt u meer cash over om te ondernemen.

Ook als u geen bv heeft, kunt u van een vergelijkbare regeling gebruikmaken. Verwacht u inkomstenbelasting terug te krijgen, bijvoorbeeld door verlies uit uw onderneming, een negatief inkomen uit werk en woning (box 1) of een negatief voordeel uit aanmerkelijk belang (box 2)? Dan kunt u de Belastingdienst vragen om een voorlopige achterwaartse verliesverrekening.

Tip 8: Profiteer alleen nog dit jaar van de verruimde WBSO
Heeft u werknemers die tijd steken in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en programmatuur? Dan hoeft u door de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) minder loonheffing voor deze medewerkers af te dragen. Alleen dit jaar geldt de verruimde WBSO nog. In 2012 gaan de percentages weer omlaag.

Tip 9: Let op: de spaarloonregeling verdwijnt
De spaarloon- en levensloopregeling worden in 2012 afgeschaft en vervangen door vitaliteitssparen. In 2011 kan uw werknemer voor het laatst gebruikmaken van de spaarloonregeling. Ook werknemers die dit nog niet deden, kunnen hier in 2011 nog snel van gebruikmaken. Dit levert ze al gauw een paar honderd euro belastingvoordeel op. Vanaf 2013 gaat het vitaliteitssparen van start, een spaarregeling voor werknemers, zelfstandigen en ondernemers.

Tip 10: Betaal niet te veel btw
Heeft u debiteuren die u niet (meer) betalen? Vraag dan de door u betaalde btw over de facturen die u naar deze debiteuren heeft gestuurd terug bij de Belastingdienst. Beoordeel dit bij het doen van de laatste btw-aangifte van 2011 of bij het vaststellen van de jaarrekening.

Heeft u heel weinig btw afgedragen over 2011? Als u minder dan € 1.883,- aan btw af te dragen hebt, dan hoeft u minder af te dragen. Tot € 1.345,- hoeft u dan helemaal geen btw af te dragen.

Bron:
Kamer van Koophandel

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
contract

NMT sluit collectieve verzekeringen voor leden

De NMT heeft voor haar leden exclusief een aantal collectieve verzekeringscontracten gesloten. Deelname aan deze verzekeringen is uiteraard vrijwillig. De verzekeringen dekken bijvoorbeeld de risico’s van arbeidsongeschiktheid, ziektekosten, ziekteverzuim van het personeel en beroepsaansprakelijkheid. Deze verzekeringen hebben een scherpe premiestelling en veelal inhoudelijke extra’s.

Lees meer

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen
Recht - tuchtrecht

Dupuis: Nieuwe cliëntenwet is een ramp

De nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg is een achteruitgang voor patiënten en zorgprofessionals, vindt Heleen Dupuis, voorzitter van de Eerste-Kamer-fractie van de VVD. “Hij moet van tafel.”

De WcZ beoogt de rechten van patiënten beter te regelen. Maar volgens Heleen Dupuis doet de wet juist het tegenovergestelde.

Verwarrend
In de ogen van de VVD-senator voldoet de huidige wetgeving en leidt de WcZ alleen maar tot verwarring als hij naast de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst komt. Dupuis legt uit dat de WGBO patiënten een ‘schildrecht’ geeft. De wet geeft patiënten het recht om behandelingen te weigeren “om de dokter van het lijf te houden”. Maar patiënten hebben in de WGBO geen ‘claimrecht’. Ze kunnen een behandeling niet opeisen. Dat is aan de arts. Daarmee laat de WGBO de professionele autonomie van doktoren intact.

“De WGBO is een uitstekende wet. Zowel patiënten als artsen zijn tevreden”, stelt Dupuis. Ze begrijpt niet waarom het ministerie van VWS de WcZ doorzet, terwijl de BOZ en de KNMG tegen zijn. “Die vertegenwoordigen samen 1,5 miljoen professionals die moeten werken met de wet. Hun boodschap is duidelijk: niet doen. De WcZ moet van tafel.”

Terugfluiten
Het wetsvoorstel van de WcZ ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Het kabinet heeft ermee ingestemd. De komst van de WcZ is afgesproken in het regeerakkoord. CDA en PVV zijn voorstander. De VVD-fractie is tegen. Eerder dit jaar sneuvelde het elektronisch patiëntendossier in de Eerste Kamer, omdat regeringspartij VVD in de Senaat tegen was. Dupuis: “Ik zal niet aarzelen om de minister weer terug te fluiten.”

Bron: Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

Prijs-kwaliteit aanvullende verzekeringen daalt

De premies voor de aanvullende ziektekostenverzekeringen stijgen in 2012 met gemiddeld 8,2 procent. De kwaliteit in dekking daarentegen stijgt met slechts 4,8 procent. De verhouding tussen prijs en kwaliteit daalt dus fors. Dit blijkt uit een onderzoek van Mercer onder 27 zorgverzekeraars in Nederland.

Goedkopere aanvullende verzekeringen
Gemiddeld laten verzekeraars de premies van hun goedkopere aanvullende verzekeringen met € 13 per jaar stijgen, terwijl de premies van hun duurdere aanvullende verzekeringen met ongeveer € 35 per jaar omhoog gaan. De duurdere aanvullende verzekeringen stijgen gemiddeld niet alleen forser in prijs, de dekking stijgt ook minder snel dan die van de goedkopere aanvullende verzekeringen. Daarnaast is er een groot verschil tussen de diverse zorgverzekeraars. Goed vergelijken van diverse aanvullende verzekeringen kan daarom zinvol zijn.

Ramon van Bruchem, consultant bij Mercer: “Over het algemeen laten de goedkopere aanvullende ziektekostenverzekeringen een betere prijs-kwaliteitverhouding zien. Je kunt je dus afvragen of de extra dekking die de duurdere varianten bieden de hogere premie altijd wel waard zijn.”

Tandheelkundige dekking bijna 4,9% omlaag
Het onderzoek wijst verder uit dat verzekeraars de dekking voor die onderdelen hebben versoberd waar doorgaans de meeste consumenten zich graag extra voor verzekeren – diverse therapieën, zoals fysiotherapie, en tandartskosten. De tandheelkundige dekking voor volwassenen in de aanvullende ziektekostenverzekeringen – voor zover die hier onder vallen – gaat gemiddeld met bijna 4,9 procent omlaag, terwijl de kwaliteit van de therapieën zelfs met 6,7 procent omlaag gaat. Er zijn op beide gebieden zelfs uitschieters van ruim boven de 20 procent. Van Bruchem: “Indien je ook de versobering van de basisverzekering in ogenschouw neemt, dan kan je in zijn algemeenheid spreken over verschraling van de zorgverzekering in 2012.”

Verschil tussen jong en oud stijgt
Verzekerden van 18 tot 45 jaar worden door ongeveer een kwart van de verzekeraars ontzien. Het verschil in premie met die van ouderen wordt in 2012 groter. Zo stijgen de premies voor oudere verzekerden met gemiddeld zo’n € 20, tegen gemiddeld € 12 euro bij jongere verzekerden.

Van Bruchem: “Klaarblijkelijk laten verzekeraars de solidariteit tussen de leeftijdsgroepen varen. Jongeren kunnen dus geld besparen door zich aan te sluiten bij verzekeraars met ‘jongerenkortingen’. Anderen doen er verstandig aan om zich aan te sluiten bij een werkgeverscollectief. De kortingen die men binnen kan slepen variëren van 5 procent tot 20 procent. Werkgevers kunnen in dit kader dus een grote rol spelen.”

Het onderzoek is gebaseerd op de Z-analyse die alle verzekeraars en prijsvergelijkers gebruiken bij de vergelijking van prijs en kwaliteit.

Over Mercer
Mercer is een mondiale aanbieder van advies-, outsourcing- en beleggingsdiensten. Het bedrijf biedt ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen.

Bron:
Mercer



Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg, behandeling

Nieuwe ISSO-publicatie: elektrische installaties in wijkgebonden medische behandelruimten

De nieuwe ISSO-publiatie 84 geeft voorschriften bij het ontwerpen van elektrische installaties voor wijkgebonden medische behandelruimten.

Grotere locaties
De medische zorg is een zeer dynamische sector. Vroeger kenden we voornamelijk tandartspraktijken van beperkte omvang en grootte. De laatste jaren zien we steeds meer dat niet alleen steeds meer zorg gerelateerde diensten richting de wijken verschuiven, maar ook dat deze locaties steeds groter en complexer worden. Er ontstaan, naast de beperkte behandelcentra, ook steeds meer grotere zogenaamde “wijkgebonden medische behandelcentra”, waarin ook tandheelkundige zorg is ondergebracht.

De basis van de elektrische installatie voor zowel deze beperkte als de grotere wijkgebonden behandelcentra is de vernieuwde NEN Norm 1010:2007, die een aanmerkelijke verzwaring betekende ten opzichte van de oude Norm NEN 3134, die voor deze centra tot voor kort van toepassing was. Zo moest er volgens de NEN 1010:2007  bijvoorbeeld noodverlichting komen, moesten tandheelkundige operatielampen voorzien worden van een accusysteem en iedere praktijk voorzien worden van een noodaggregaat. Eisen die qua kosten per locatie in de vele duizenden euro’s zouden gaan lopen.

Lichtere klasse
Vertegenwoordigers van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche (VGT), de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) en de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) hebben zich ingespannen om de elektrische installaties voor de ‘wijkgebonden medische behandelruimten’ in een lichtere klasse ingedeeld te krijgen en dat is na veel gesprekken uiteindelijk gelukt. Met als resultaat de ISSO-publicatie 84 ‘Elektrische installaties in wijkgebonden medische behandelcentra’. Installateurs van elektrische installaties kunnen met het ontwerpen van elektrische installaties voor wijkgebonden medische behandelruimten vanaf nu de voorschriften en aanbevelingen van deze nieuwe ISSO-publicatie 84 hanteren.

Doelgroep ISSO-publicatie

  • Praktijkhouders van tandheelkundige inrichtingen, vanwege hun eindverantwoordelijkheid
  • Leden van de installatiebranche,vanuit hun adviesfunctie en hoedanigheid als uitvoerder
  • Adviesbureaus en brancheorganisaties van de diverse praktijkhouders, vanuit hun functie als adviseur en begeleider van leden

Veiligheid
ISSO wil met deze publicatie een bijdrage leveren aan het veilig uitvoeren van elektrotechnische installaties door de installatiebranche. De publicatie beoogt een heldere en praktische uitleg te geven van de aspecten die daarbij komen kijken als het gaat om medisch gebruikte ruimten in bestaande en nieuwe gebouwen.

ISSO-publicatie
Deze ISSO-publicatie is een echt ‘doe-boek’. Het betekent dat de installateur snel en adequaat toegang krijgt tot de relevante informatie zonder de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid van de opdrachtgever uit het oog te verliezen.

De kostprijs van deze ISSO-publicatie 84 is €70,00 (excl. btw) en is te bestellen via de ISSO-winkel op www.isso.nl of via een email aan de VGT

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
goed, slecht, vinger, wijzen

Kwaliteitskeurmerk Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre

Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre hebben allebei het ZKN kwaliteitskeurmerk behaald. Centrum Mondzorg Waalre is hiermee het eerste tandheelkundige centrum in Nederland dat dit keurmerk in ontvangst heeft mogen nemen.

ZKN keurmerk
Het ZKN keurmerk (Zelfstandige Klinieken Nederland) garandeert dat Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre voldoen aan de strenge eisen die ook in de reguliere ziekenhuizen worden gehanteerd. Onderdelen als infectiebeleid, kennis- en kwaliteitsniveau van het medisch personeel, nazorg, wachttijden en veiligheid van de apparatuur zijn enkele van de vele punten die jaarlijks worden gecontroleerd.

“Het garanderen van korte wachttijden, behandelingen op maat, een persoonlijke benadering en kwalitatieve zorg zijn doelen die voor beide centra opgaan. Deze doelen behaal je niet met een goed uitgerust en prachtig pand alleen. Het is uiteindelijk aan het voltallige team om ervoor te zorgen dat de patiënt zich te gast voelt en dat deze tevreden naar huis gaat”. Henk Eijsbouts, implantoloog en eigenaar QUOLE.

Beide klinieken bevinden zich in hetzelfde “QUOLE” gebouw, gelegen op Bedrijvenpark Het Broek waar op 2 december de kwaliteitskeurmerken in ontvangst zijn genomen door Henk Eijsbouts (Directeur QUOLE) en Yvette Bloemen (Manager Medische Zorg).

Om ervoor te zorgen dat top organisatie en kwaliteit gehandhaafd blijven krijgen de klinieken jaarlijks een hertoetsing waarbij alle processen opnieuw worden beoordeeld. Zo behoudt het keurmerk haar waarde als kwaliteitskeurmerk voor behandelaar, patiënt, huisarts en zorgverzekeraar.

Over Medisch Centrum Waalre
Met de specialisaties orthopedie, plastische chirurgie, dermatologie en algemene chirurgie biedt Medisch Centrum Waalre verzekerde en onverzekerde medisch specialistische zorg, poliklinisch en indien operatie nodig is, in dagbehandeling of met een overnachting.

“Met uitzondering van de plastische chirurgie vallen alle behandelingen bij Medisch Centrum Waalre onder verzekerde zorg. Een patiënt hoeft dan ook niet bang te zijn voor extra kosten bij bijvoorbeeld een avondconsult bij de dermatoloog, of een operatieve behandeling aan de pols”, Yvette Bloemen, manager medische zorg Medisch Centrum Waalre.

Over Centrum Mondzorg Waalre
De volledige tandheelkundige zorg in zijn volle breedte en met hoogste kwaliteit is te vinden bij Centrum Mondzorg Waalre. Met een zeer groot team van geregistreerde ervaren tandartsen, implantologen, mondhygiënisten en assisterend personeel kan een groot pakket aan tandheelkundige behandelingen aanbieden. Van de reguliere controle voor het gehele gezin tot zeer uitgebreide rehabilitaties met implantaten.

Bron:
Kliniekoverzicht

Lees meer over: Management, Ondernemen
Driejarig meisje overleden tijdens tandheelkundige ingreep

Bent u klaar voor een verbouwing?

Bent u ooit privé verhuisd? Dan weet u wellicht nog wat daar allemaal bij kwam kijken. Een praktijkverbouwing is nog complexer dan een privéverhuizing. De vragenlijst hieronder maakt duidelijk of u er klaar voor bent.

Als u alle vragen met ja kunt beantwoorden, dan heeft u misschien een verkeerd beroep gekozen of bent u een alleskunner.
Kunt u een vraag niet met ja beantwoorden, dan is het wellicht verstandig om externe hulp in te roepen die u met raad en daad bijstaat en de helikopterview houdt. Uiteraard blijft u de eindbeslisser. Want wie betaalt, bepaalt.

Kunt u een verbouwing doorstaan? Tien vragen ter voorbereiding

  1. Denkt u dat u in werk- en privétijd de benodigde uren vrij kunt maken voor het gehele proces?
  2. Denkt u dat u op de hoogte bent van de actuele prijzen van alle bouwonderdelen?
  3. Denkt u dat u in uw directe omgeving een persoon heeft met kennis van zaken als het om bouwprocessen gaat? Vooral in de beginfase is het prettig een goede sparring partner te hebben.
  4. Denkt u dat u voldoende kennis bezit om eerste ramingskosten op te stellen, zodat u kunt bepalen of uw budget toereikend is voor uw plannen?
  5. Denkt u dat u voldoende ervaring heeft opgedaan in andere projecten, zodat u weet hoe u uw bouw- en inrichtingswensen kunt realiseren? Inzicht in bouwkundige mogelijkheden is essentieel.
  6. Vindt u het prettig om op elk gewenst tijdstip benaderd te kunnen worden door betrokken partijen die een vraag hebben over uw project? Het is handig een buffer te hebben tegen opdringerige verkopers/makelaars en/of vragen vanuit die partijen.
  7. Wilt u graag teveel betalen? Oftewel: beschikt u over goede financiële onderhandelingstechnieken?
  8. Lijkt het u een goed plan dat het werk niet in de juiste volgorde wordt uitgevoerd? Anders gezegd: ben u in staat het overzicht over de planning te behouden?
  9. Denkt u dat alle opdrachten bij de juiste discipline terechtkomen? Weet u welke mannetjes u waarvoor nodig heeft?
  10. Kunt u uw rust bewaren, ook als het – op het laatste moment – toch nog even fout dreigt te lopen?

Door:
Hans Schoenmakers Project Coördinatie

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Werk - deal

Werkgevers letten te veel op extraverte kandidaten

In sollicitatiegesprekken letten werkgevers er vooral op of iemand extravert is. Niet slim, is de conclusie van het proefschrift dat Rutger Kappe op 29 november verdedigde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uitbundigheid, durf in nieuwe situaties: het zijn eigenschappen waar werkgevers in sollicitatiegespekken veel waarde aan hechten. Maar extraversie is geen garantie voor succes, weet Kappe: “Ik ontdekte dat extraverten over het algemeen een hoger startsalaris krijgen, maar zij doen het niet beter in hun loopbaan. Werkgevers verliezen dus potentieel goede werknemers door zich te veel te richten op extraverte kandidaten.”

Kwestie van karakter
Kappe deed onderzoek onder studenten van Hogeschool Inholland en volgde ze tot aan het begin van hun werkende carrière. Hij concludeert dat succes een kwestie van karakter is. Studenten met een grote dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn succesvoller tijdens hun studie. Zo halen zij hogere cijfers en studeren zij sneller af.

Hoewel Kappe bewijs vond dat intelligentie een rol speelt bij studiesucces, blijkt dat karaktertrekken als doorzettings- en organisatievermogen vijf maal zo belangrijk zijn. Motivatie is twee maal zo belangrijk als intelligentie.

Leerstijlen overschat
Op basis van zijn onderzoek adviseert Kappe onderwijsinstellingen om de persoonlijkheid en motivatie van studenten in kaart te brengen: “De tijd dat alle studenten dezelfde (studieloopbaan-) begeleiding krijgen is wat mij betreft voorbij. Op basis van iemands profiel kunnen opleidingen specifieke interventies ontwikkelen en inzetten.”
Kappe’s onderzoek toont tevens aan dat de relatie tussen de leerstijl(en) van studenten en hun studieprestaties overschat wordt. “Veel docenten en studiebegeleiders vinden leerstijlen belangrijk, terwijl dit onderzoek aantoont dat leerstijlen geen effect hebben op cijfers of studieduur. Voor leerstijlen geldt dus: het schaadt niet, maar het baat ook niet”, aldus Kappe.

Bron:
Vrije Universiteit Amsterdam

 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
Dossier, map

VGT verzorgt nu ook KEW-dossier voor rontgentoestellen van 100kV of meer

Tandartsen en/of praktijkhouders kunnen nu ook bij de leden van de VGT terecht voor de risico-inventarisatie – en in het verlengde daarvan het KEW-dossier – voor röntgentoestellen van 100 kiloVolt (kV) of meer.

Aanvraag via VGT-leden
Omdat deze toestellen vergunningsplichtig zijn, in tegenstelling tot toestellen onder de 100kV die alleen maar meldingsplichtig zijn, kon de VGT praktijken waar een toestel van 100kV of meer aanwezig was tot op heden niet voorzien van een KEW-dossier.
Daar is nu verandering in gekomen. Ook praktijken waar één of meer vergunningsplichtige toestellen aanwezig zijn, kunnen nu via een lid van de VGT een aanvraag voor een KEW-dossier indienen.

Vergunning erbij doen
Bij de aanvraag voor een KEW-dossier moet dan wel een (kopie van) de vergunning worden gedaan. Zonder vergunning is het niet mogelijk een KEW-dossier voor een vergunningsplichtig toestel op te maken.

Toestel opnemen in software
Om een risico-inventarisatie en een KEW-dossier te kunnen maken, dient het toestel wel eerst opgenomen te worden in de VGT software voor de risico-analyse. En om dit te kunnen doen, moet er dus eerst een zogenaamde ‘nulmeting’ op het toestel worden gedaan, anders kunnen er geen gegevens in de software ondergebracht worden.

Bij de VGT vindt momenteel een inventarisatie plaats van de toestellen van (meer dan) 100 kV die binnenkort in de software opgenomen moeten worden om de risico-analyse te kunnen maken.

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
eten, burgers

De mooiste lunch- en kantoorruimte

Waar brengt u uw pauze door? En hoe ziet uw kantoorruimte eruit? Wij ontvangen graag uw foto’s, voor onze top tien van mooiste ruimtes achter de schermen.

Vóór de schermen heeft u de zaken prima voor elkaar. Dat bewijzen de foto’s van uw panden, wachtkamers en balies die we eerder publiceerden.

Maar hoe is het bij u achter de schermen? Wij zijn benieuwd naar uw kantoorruimte en de plek waar u uw koffie en lunch nuttigt. Uw foto’s kunt u mailen naar redactie@dentalinfo.nl

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
computer, veilig, geen toegang

Zo geeft u cybercriminelen geen kans

Kleine organisaties zijn helaas een gemakkelijk doelwit voor cybercriminelen. Met een simpel virus kunnen deze criminelen uw systeem platleggen, informatie wissen of zelfs stelen. Welke soorten digitale criminaliteit zijn er en hoe kunt u zich hier tegen wapenen? Een tweedelig overzicht.

  • Kijk altijd of u persoonlijk wordt aangesproken in e-mail
  • Installeer anti-virusscanners en update regelmatig
  • Open nooit zomaar een bijlage

Internet wordt steeds meer een eerste levensbehoefte: 90 procent van de Nederlanders is actief op internet in zijn vrije tijd. Nederlanders nemen echter weinig voorzorgsmaatregelen om zich te beschermen tegen de negatieve gevolgen van internetgebruik. Dit blijkt uit het Trendrapport “Computer- en Internetgebruik 2011” van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust.

U kunt dagelijks te maken krijgen met digitale criminaliteit. Soms hebt u het niet eens in de gaten. Klantenbestanden kunnen bijvoorbeeld ongemerkt worden gestolen. Het is belangrijk dat u zich bewust wordt van de gevaren van cybercriminaliteit. Hoe meer u weet over de verschillende vormen, hoe beter u zich er tegen kunt wapenen.

Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude. Internetgebruikers worden misleid door e-mails en websites die de indruk wekken dat ze afkomstig zijn van betrouwbare bedrijven, zoals banken. In werkelijkheid zijn deze e-mails en websites vervalsingen. Vaak wordt er in e-mails gevraagd om even “inloggegevens te controleren”. Op deze manier worden inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens ontfutseld, met alle gevolgen van dien.

Omdat er steeds meer mensen slachtoffer worden van oplichting bij internetbankieren, komt de Nederlandse Vereniging van Banken met de campagne Veilig Bankieren. Hierin wordt men gewezen op de gevaren van internetbankieren, zoals phishing.

Voorkom dat u slachtoffer wordt van phishing!
Als u een e-mail ontvangt waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens, wees er dan altijd op bedacht dat het mogelijk om phishing kan gaan. Controleer het internetadres goed, want bij phishing er is altijd iets wat er niet klopt aan het internetadres (zoals een @ in het adres). Kijk ook of u in de e-mail persoonlijk wordt aangesproken. Betrouwbare bedrijven spreken vaak persoonlijk aan, bij phishing is dit bijna nooit het geval. Als de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bank, kijk dan of u gegevens moet verstrekken op de inlogpagina van de bank. Uw bank zal namelijk nooit ergens anders dan op de eigen inlogpagina om uw inloggegevens vragen.

Virussen
Een computervirus is een vorm van schadelijke software. Het is een computerprogramma dat zich kan nestelen in uw computerbestanden, bijvoorbeeld in bestanden van een besturingssysteem. Virussen worden als schadelijk beschouwd omdat ze ruimte innemen op uw computer en de snelheid van uw computer aantasten.

Wat kunt u doen tegen virussen?
Als u uw computer wilt beschermen tegen virussen of een al geïnfecteerde computer virusvrij wilt maken, dan is het verstandig dat u een virusscanner aanschaft.

Bekende softwarepakketten voor virusbestrijding zijn:
McAfee
AVG

Ook is het verstandig om back-ups te maken, voor het geval dat virussen alsnog toeslaan en belangrijke informatie wissen. KPN heeft momenteel een speciale Sinterklaasactie, waarbij u 50 procent korting krijgt voor een Back-up Online abonnement. Klik hier voor meer informatie.

Trojans
Trojans zijn programma’s die binnendringen op uw computer door zich voor te doen als een onschuldig programma (zoals een leuke screensaver of een kleine applicatie).

Als een trojan eenmaal is binnengedrongen in uw computer, kunnen hackers volledige controle krijgen over uw computer. Trojans dringen binnen met verschillende doelen: persoonlijke gegevens achterhalen, gegevens verwijderen of spam versturen uit uw naam.

Wat kunt u doen tegen Trojans?
Trojans worden vaak als bijlage meegestuurd met e-mails. Als u de bijlage opent, wordt de trojan toegelaten tot uw systeem. Open daarom nooit een bijlage met daarin uitvoerbare bestanden, zoals .exe en .vbs. Ook wordt er tijdens het surfen op internet wel eens gevraagd om een bepaald programma te downloaden of installeren. Als u de pagina niet kent en het ziet er verdacht uit, download of installeer het programma dan niet.

Er zijn allerlei programma’s die trojans buiten de deur kunnen houden. De meeste virusscanners kunnen gebruikt worden om trojans mee op te sporen.

 

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
Vanaf 1 augustus gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van start

Twee maanden beroepsverbod voor Belgische tandarts wegens reclame

De Belgische tandarts Lode D. krijgt een beroepsverbod van twee maanden opgelegd omdat hij reclame maakte voor het witter maken van tanden. De uitbaatster van een Maldegems schoonheidssalon, met wie de tandarts samenwerkte, krijgt een boete.

Reclame tandheelkundige ingrepen verboden
De 61-jarige tandarts uit Waregem kreeg het beroepsverbod opgelegd door de correctionele rechtbank van Gent. Lode D. maakte samen met de uitbaatster van schoonheidssalon Body & Face uit Maldegem reclame op de website van het salon en in enkele lokale magazines. Nochtans is het in België verboden dat tandartsen reclame maken voor tandheelkundige ingrepen, zoals het populaire bleachen of witter maken van tanden. Op de website van Body & Face prees uitbaatster Nathalie C. (43) uit Ingelmunster het bleachen aan en vermeldde daarbij dat een afbetalingsplan mogelijk is. De vrouw zou zelfs een eindejaarskorting aangeboden hebben.

De tandarts voerde minstens een keer een tandheelkundige ingreep uit in een kabinet van het salon. Wat wettelijk niet mag, want de uitbaatster maakte er reclame voor. De tandarts gebruikte voor de ingreep zijn eigen mobiele tandartsunit en een eigen operatietafel. Die worden nu door het gerecht in beslag genomen.

Boete
Lode D. wordt daarnaast ook nog veroordeeld tot het betalen van een boete van 5.500 euro. De uitbaatster van het schoonheidssalon krijgt een boete van 4.400 euro.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
zorg - geld

Uw praktijk op de kaart met een heldere prijslijst

Volgens sommige media gaan de mondzorgtarieven stijgen. Maar is dat ook zo? En is dat erg? Goede kwaliteit heeft een prijs. Uw prijslijst laat zien waar uw praktijk voor staat. Bekijk hier een voorbeeld.

Het moet kloppen
Schoonheid verkoopt. Dat weten we allemaal. We willen graag een mooie auto. Want een mooie auto gaat niet stuk en een mooie auto rijdt harder. Denken we…. Chocolaatjes die er mooi uitzien smaken ontzettend lekker en, sterker nog, we kopen graag dure chocolaatjes, want die goedkope zullen wel niet veel soeps zijn. Toch? En wie eet er nu een blauwe aardappel? Wie eet er onder een paarse lamp? Het moet er smakelijk en sfeervol uitzien, anders motten we het niet.
Een praktijk met antieke stoelen in de wachtkamer associëren we niet met hypermoderne technieken. Het ene beeld beïnvloedt dus het andere. Het moet kloppen. Zo ook uw prijslijst.

Positief gevoel
Dental INFO bedacht voor u een voorbeeldprijslijst, ter inspiratie bij het opstellen en vormgeven van uw eigen lijst. De prijslijst roept een positief gevoel op, niet in de laatste plaats door de foto’s van mensen, die ontzettend blij lijken te zijn met hun gebit.
De omschrijvingen staan gegroepeerd, zodat het geheel rustig oogt en uw patiënt niet meteen zal denken ‘het zal wel, het zegt me allemaal niks’. Handig, want zo kunt u de lijst ook nog eens gebruiken als kant-en-klare begroting.
Wij adviseren u om de prijslijst in uw eigen huisstijl te brengen. Neem, zonodig, een tekstschrijver en een ontwerper in de arm.

NB: Het voorbeeld is van een mondhygiënistenpraktijk. U mag hier niet uit kopiëren, het is enkel als voorbeeld bedoeld!

Bekijk de voorbeeldprijslijst

Bron:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
statistieken, modellen

Grip op uw consult

Er schort veel aan de communicatie tussen patiënt en huisarts, blijkt uit internationaal onderzoek. Hier kunt u zien hoe het “wel en niet ” moet. De tips zijn goed toepasbaar in de dental praktijk.

Bron:
Hematoslife.org

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
agenda, planner

De VAR blijft op de agenda

Een paar weken geleden kwamen de eerste resultaten van een actieplan regeldruk voor zzp’ers naar buiten. Zzp-organisaties hebben met het ministerie hard gewerkt om het leven van de zzp’er eenvoudiger te maken. Zo wordt de jaarlijkse heffing van de Kamer van Koophandel afgeschaft.

Andere aangedragen knelpunten zoals het vereenvoudigen van de urenregistratie, belastingaanslagen, BTW-regels en het aanvragen van vergunningen bij gemeentes zullen in het komende jaar worden aangepakt.

Een groot deel van de zzp’ers vindt belastingzaken ingewikkeld en onoverzichtelijk, als PZO worden we daar dagelijks mee geconfonteerd.

VAR
Onlangs ontving ik weer een bericht over 40 zzp’ers in de zorg die geen VAR hadden. Ze moesten verplicht in loondienst en alsnog sociale premies terugbetalen. Tegelijkertijd waren er 40 zzp’ers met een VAR die exact hetzelfde werk deden. Zij werden wel als ondernemer gezien. Ondernemerschap zit niet in het papiertje, maar in de mens.

Wat veel mensen namelijk niet weten: een VAR is niet verplicht! En: hoewel de VAR nog steeds een belangrijke bouwsteen is onder het ondernemerschap, was de VAR altijd bedoeld als tijdelijke regel. PZO heeft destijds hard gewerkt voor een VAR die ondernemers meer duidelijkheid geeft over haar status.

Op de agenda
Bij dezen de belofte van PZO, dat we de VAR op de agenda houden, ook voor 2012. Het is duidelijk dat we met de belastingdienst en de verantwoordelijke ministeries de VAR blijven inzetten waar hij voor is bedoeld, namelijk de zzp’er in zijn ondernemerschap bevestigen. De zzp’er is niet meer weg te denken uit het economisch landschap, de VAR moet mee gaan met de tijd. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk dat de zzp’er en de opdrachtgever een werkbaar instrument hebben dat het makkelijker maakt om zaken te blijven doen.

Geschreven door Esther Raats, voorzitter PZO

Bron:
Businesscompleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving, ZZP-er
vakantiegeld

Laatste weken voordeelregeling willekeurige afschrijvingen

Voor investeringen die voor 31 december 2011 zijn betaald en voor 1 januari 2014 in gebruik worden genomen, kunnen bedrijven nu nog profiteren van de regeling van de willekeurige afschrijvingen.

Met deze regeling kan dit en volgend jaar nog een fors liquiditeitsvoordeel behaald worden, doordat in het jaar van aanschaf en betaling tot 50% mag worden afgeschreven. In het jaar daarna kan ook nog tot 50% worden afgeschreven. Veel investeringen kwalificeren zich voor deze regeling die in 2012 geheel vervalt.

Bron:
PleinPlus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
wet, hamer, weegschaal

Nieuwe vakantiewetgeving per 2012

Vanaf 1 januari 2012 geldt de nieuwe vakantiewetgeving. De wettelijke vakantiedagen zullen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. Zieke werknemers hebben voortaan recht op volledige opbouw van vakantiedagen.

Vervaltermijn
In het kader van gezondheid en veiligheid wil het kabinet werknemers stimuleren om regelmatig vakantie op te nemen. Onder de huidige wet vervallen vakantiedagen zelden. Opgebouwde dagen verjaren pas na vijf jaar en de oudste dagen worden als eerste opgenomen.
Vanaf 1 januari 2012 zullen de wettelijke vakantiedagen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. De wettelijke vakantiedagen die worden opgebouwd in 2012, zullen dus al op 1 juli 2013 vervallen.

Wettelijke- en bovenwettelijke vakantiedagen
In de nieuwe wet wordt onderscheid gemaakt tussen wettelijke- en bovenwettelijke vakantiedagen. Wettelijke vakantiedagen zijn de vakantiedagen die de wet voorschrijft; vier weken per jaar. De regels hiervoor zijn streng en strikt.

Bovenwettelijke vakantiedagen zijn die vakantiedagen die de werknemer extra heeft bovenop zijn wettelijke vakantiedagen. De regels hiervoor zijn minder streng, partijen mogen afwijkende afspraken maken.

De vervaltermijn van zes maanden geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. Voor de bovenwettelijke vakantiedagen blijft – tenzij andere afspraken zijn gemaakt – de verjaringstermijn van vijf jaar gelden.

Twee uitzonderingen
Op de nieuwe vervaltermijn van wettelijke vakantiedagen gelden twee uitzonderingen:

  • Redelijkerwijs niet in staat om vakantie op te nemen
    Wanneer een werknemer ‘redelijkerwijs’ wel of niet in staat was om vakantie op te nemen, zal grotendeels door de rechtspraak moeten worden ingevuld. De werknemer zal wel aannemelijk moeten maken dat hij niet in staat was om vakantie op te nemen. De minister benadrukt dat daarvan niet zomaar sprake is.
  • Partijen mogen de vervaltermijn verlengen
    De werkgever en de werknemer mogen de vervaltermijn in onderling overleg verlengen. Zij mogen dus onderling afspreken dat de vervaltermijn geen 6, maar bijvoorbeeld 18, 36 of 60 maanden bedraagt.

Zieke werknemers
Zieke werknemers hebben nu alleen recht op vakantiedagenopbouw gedurende de laatste zes maanden van hun ziekte. Vanaf 1 januari 2012 bouwen zij vakantiedagen op, zolang zij recht hebben op loonbetaling.

Daar staat tegenover dat zieke werknemers die vakantie genieten, ook vakantiedagen opmaken. Nu is het vaak onduidelijk of een zieke werknemer wel of geen vakantiedagen opmaakt. In de nieuwe wet wordt gestimuleerd om ook tijdens ziekte vakantie te nemen. De werkgever zal de zieke werknemer er straks zelfs op moeten wijzen dat hij vakantie kan opnemen en hij zal dit ook in het re-integratieplan moeten opnemen.

Verlofadministratie
Met de aanstaande wijzigingen in de vakantiewetgeving wordt het administreren van vakanties nog belangrijker dan voorheen. Als over vakantiedagen discussie ontstaat en de werkgever zelf geen administratie heeft bijgehouden, dan wordt in principe uitgegaan van de administratie van de werknemer.

Dagen tot 1 januari 2012
U zult moeten inventariseren welke vakantiedagen onder de huidige wetgeving vallen. Dat zijn die dagen die tot 31 december 2012 zijn – en nog worden – opgebouwd. Per vakantiedag kunt u vervolgens bepalen wanneer die verjaart. Een vakantiedag verjaart vijf jaar na het vakantiejaar waarin hij is opgebouwd. Als u over de bovenwettelijke vakantiedagen afwijkende afspraken heeft gemaakt, dan zult u die apart moeten registreren.

Het is aan te raden om uw werknemers tegen het einde van 2011 daarvan een overzicht te sturen. Als het overzicht niet klopt, dan is nu nog na te gaan of er iets mis is gegaan. Na de invoering van de nieuwe wet wordt dat een stuk lastiger.

Welke dagen worden eerst afgeboekt?
Naar verwachting betekent een redelijke uitleg van de wet dat die dagen, die als eerste verloren gaan, als eerste zullen moeten worden afgeboekt. Ook dat zal de werkgever goed moeten administreren.

Bron:
XpertHR.nl

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Orale infecties, boos, vrouw, mond

De tien grootste irritaties op de werkvloer

Trage IT-systemen, vastlopende of lege printers, luid bellende collega’s en onnodige e-mails; het zijn een paar van de grootste irritaties op de werkvloer, volgens een onderzoek van Samsung Electronics onder 1.500 kantoormedewerkers.

Trage IT-systemen zijn voor 68 procent van de ondervraagden het grootste irritatiepunt. Het vastlopen van de printer krijgt met 42 procent een tweede plek in de ranglijst. Onnodig e-mailverkeer staat op een derde plek (39 procent), gevolgd door luid bellende collega’s (34 procent). Het niet bijvullen van papier in de printer krijgt met 27 procent een vijfde plek in de top tien.

Irritante ringtones (23 procent), van IT Support de tip krijgen de computer opnieuw op te starten (20 procent) en het eten van geurig eten (19 procent) staan ook in de lijst. Op nummer 9 staat het niet werken van IT in meetings (19 procent) en op de laatste plek is het niet halen van koffie of thee voor collega’s te vinden (12 procent). Slechts 4 procent van de ondervraagden gaf aan dat niets op kantoor irritatie opwekt.

Niet met, niet zonder
Volgens de respondenten kan de werkplek de komende twintig jaar niet zonder internet en WiFi (80 procent), computers (71 procent), e-mail (68 procent), video conferencing (51 procent) en printers (45 procent). Wat betreft technologie heerst de attitude ‘we kunnen niet met, maar ook niet zonder’, hoewel de respondenten erkennen dat technologie essentieel is voor de werkomgeving de komende twintig jaar.
Als suggesties om irritaties op de werkvloer tegen te gaan noemt bijna 29 procent het ontwikkelen van een printer die zelf automatisch het vastlopen van papier kan oplossen, 18 procent wil self-refilling toner cartridges.

Bron:
HRPraktijk

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel