Lijst

De 10 mooiste balies

Om een goede balie kun je niet heen. Voor uw patiënt is het het begin- en eindpunt van het tandartsbezoek. Ontvangst, financiële afhandeling en het maken van een volgende afspraak vinden allemaal plaats aan de balie.
Varianten zijn er genoeg. Sommige zijn strak, strakker, strakst, andere vertrouwd traditioneel. Afhankelijk van smaak en ruimtelijke mogelijkheden, zijn ze halfrond, rechthoekig of hebben ze een speelse vorm. Uw balies zijn van glas, hout, metaal, kunststof of een combinatie daarvan. Met of zonder verlichting en al dan niet opgefleurd met een plantje of bloemetje. Hieronder een greep uit de verschillende mogelijkheden uit Nederland en andere landen.

Heeft u ook een mooie of bijzondere balie, wachtkamer of praktijkgebouw? Mail ons een foto!

Tandartspraktijk Dik, Barneveld. Ontwerp: Creops Ontwerpbureau

 

Tandartspraktijk Van Hek, Waalre

 

Tandartspraktijk Acht, Eindhoven

 

Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde, Amsterdam Zuid

 

Mondhygiënepraktijk Zuilen.

 

Tandartspraktijk U.S. Gangaram Panday, Almere

Centric Dental Views, Campbelltown, Australië

 

Implantlogyca Dental Office, Virginia, Verenigde Staten

Ideal Dentistry, Kentucky, Verenigde Staten

 

Silom Dental Esthetic Center, Bangkok, Thailand

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
samen, afspraak, handen schudden

Vijf stijlen voor oplossing van conflicten

Hoe vaak heeft u een conflict op uw werk? Lees hier de vijf stijlen van conflicthantering en ontdek wat de voordelen zijn van elke stijl.

Inhoud of relatie
Een conflict kan gaan om de inhoud van een kwestie (inhoudsniveau) en/of om de relatie tussen de betrokkenen (betrekkingsniveau). Elk van de partijen heeft belang bij een gunstige afloop van het conflict en voelt zich tegelijkertijd in min of meerdere mate verantwoordelijk voor de relatie met de ander. Ieder mens ontwikkelt zo zijn eigen manieren om met conflicten om te gaan. De ene persoon is assertiever van aard en presenteert zich in conflicten zeer strijdvaardig. De ander is wellicht meer coöperatief en stelt het belang van de relatie boven dat van de te behalen resultaten. Overigens kan deze houding per moment verschillen. Dit is afhankelijk van de belangen die voor ieder op het spel staan en de waarde van de relatie.

Kenneth W. Thomas en Ralph H. Kilmann ontwikkelden een model waarin zij vijf manieren benoemen om conflicten te hanteren: doordrukken, samenwerken, compromissen sluiten, vermijden en toegeven. Dit model staat bekend als het Thomas en Killman instrument conflictstijlen. Onderzoek hier of u uzelf herkent in één van de stijlen. Het is ook mogelijk dat u verschillende manieren van conflicthantering gebruikt. Elke stijl heeft zijn eigen vóór- en nadelen; de effectiviteit van elke stijl verschilt per situatie.

Doordrukken
Als u in een conflict vooral doordrukt, heeft u veel zorg om uw eigen belangen en minder zorg om de relatie met uw gesprekspartner. Als u deze stijl hanteert, probeert u uw eigen doelen en belangen door te drukken, zonder rekening te houden met die van de ander. Het gaat u puur om winnen of verliezen, waarbij u inzet op eigen winst en verlies voor uw tegenstander. Als u doordrukt bereikt u geen win-win situatie. Voor één van beiden zal het conflict onbevredigend beëindigen. Als uw gesprekspartner weerstand blijft bieden, kan uw houding steeds aanvallender worden. Daarbij kan escalatie optreden waardoor u lijnrecht tegenover uw gesprekspartner komt te staan. Het conflict wordt dan een strijd.

Het is goed om u bewust te zijn van uw eigen belangen en daarvoor op te komen. Het kan zinnig zijn om door te drukken als er weinig tijd is en u zeker weet dat u gelijk heeft. Maar als een win-win situatie uw streven is, zult u goed moeten luisteren wat de ander wenst en daar voldoende rekening mee houden. Zelfs bij grote tegenstellingen kunnen er mogelijkheden tot onderhandelen zijn. Als u goed luistert, kunt u ontdekken dat u het misschien helemaal niet zo met elkaar oneens bent en dat er wellicht raakvlakken zijn. Als u in conflicten doordrukt, is het belangrijk om te kijken of u uw relatie met de ander niet onnodig onder druk zet. Het blijft ook de vraag of u op deze manier uw doel optimaal bereikt of dat u de ander slechts onnodig tegen u opzet. U doet er verstandig aan om een combinatie van verschillende conflictstijlen te hanteren, zodat u alleen doordrukt in situaties waarbij dat voor uw gevoel echt noodzakelijk is. Drukt u te weinig door, dan kunt u zich afvragen of u wel voldoende voor uzelf opkomt en uw mening krachtig genoeg duidelijk maakt. Het is niet altijd nodig, maar in sommige situaties mag u best eens met de vuist op tafel slaan. Zo kunt u uw visie duidelijk laten blijken en ook tonen dat u in dit geval bereid bent tot het uiterste te gaan.

Samenwerken
Als samenwerken uw voorkeur heeft, heeft u voldoende zorg om hun eigen belangen en ook voldoende zorg om de relatie met de ander. Dat wil zeggen dat u uw eigen belangen behartigt en daarbij ook rekening houdt met de wensen van de ander. U legt uw tegenstrijdige belangen op tafel en tracht gezamenlijk een oplossing te vinden die gunstig is voor beide partijen. Daarbij streeft u naar een win-win situatie en ligt de nadruk op wederzijdse tevredenheid. Natuurlijk verloopt dit niet altijd probleemloos en kan een conflict soms escaleren. Toch blijft de steeds terugkerende insteek dat beide partijen er beter uitkomen. Als u deze stijl gebruikt, bent u sterk genoeg om voor uw eigen belangen op te komen, maar beseft tegelijkertijd dat u voor optimaal resultaat afhankelijk van de ander bent. Het is in de onderhandeling belangrijk om een goede onderlinge relatie in stand te houden, maar dit mag niet ten koste gaan van uw eigen belangen. Om deze stijl succesvol toe te passen, is het noodzakelijk dat er een open communicatie bestaat tussen de verschillende partijen en dat de gespreksdeelnemers beschikken over goede sociale vaardigheden.

‘Samenwerken is samen problemen oplossen’. Dit klinkt als de ideale manier van conflicthantering. Het is zeker een zinnige manier als uw belangen niet te ver uiteen liggen en als u elkaar nodig heeft voor de uitvoering. Gebruikt u deze conflicthanteringstijl frequent, dan kunt u blijkbaar goed overweg met meningsverschillen. Besef wel dat u niet aan deze stijl vast zit, maar ook wel eens een andere kunt gebruiken. U hoeft er immers niet altijd samen evengoed uit te komen. Als u steeds maar bezig bent met oplossen van onderlinge problemen, bent u feitelijk voortdurend in een conflict. Er is altijd wel iets om uit te praten en dat kan op den duur erg vermoeiend zijn. Maak er dus geen must van, zodat conflicten als gezamenlijke uitdagingen worden gezien. Het moet wel een doel dienen. U moet ervoor waken dat u niet te veel energie investeert in het zoeken naar oplossingen terwijl de andere partij daartoe weinig gemotiveerd is. Is samenwerken niet uw voorkeursstijl, bedenk dan dat het openingen biedt tot een uitkomst waarin u beiden iets wint. Zo kunt u een conflict ook zien als een gezamenlijk project waar beide partijen beter van worden. Er hoeven niet altijd verliezers te zijn. U kunt ervaren dat samenwerken meer winst oplevert dan verwacht. U kunt uw doelen ermee behalen en tegelijkertijd de relatie met de ander verbeteren.

Compromissen sluiten
Als u bij voorkeur compromissen sluit, kiest u het midden tussen zorg om hun eigen belangen en de zorg om de relatie met de ander. U bent in spanningsvolle en conflictsituaties steeds op zoek naar een middenweg. Telkens als zich een conflict aandient zoekt u naar een gelijkwaardige oplossing voor beide partijen. Het gaat er niet om wie er beter van wordt, maar dat het eerlijk verdeeld is. Samen kijkt u naar de belangen van beide partijen en dan wordt een keuze gemaakt, zodat ieder even veel krijgt. Ieder de helft lijkt een eerlijke en ook goede manier voor beide partijen, maar daarbij is sprake van een beperkte visie. Er wordt slechts verdeeld, zonder rekening te houden met de waarde van ieders belangen en de mogelijkheden. De koek wordt verdeeld, maar die koek wordt niet groter dan hij is. Soms is er een oplossing te bedenken waarbij de verdeling misschien minder eerlijk is, maar er wel meer valt te verdelen. In dat geval worden beide partijen er beter van.

Sommigen conflicten zijn gemakkelijk op te lossen door de middenweg te zoeken en te kiezen voor ‘eerlijkheid’. Een compromis is vooral nuttig als een tijdelijke oplossing helpt en de belangen niet al te groot zijn. Als u snel tot een compromis besluit scheelt dat ook veel tijd. Maar toch heeft het sluiten van een compromis niet altijd de voorkeur. Het eindresultaat lijkt positief, maar in veel gevallen kunt u meer uit een conflict halen dan slechts een eerlijke verdeling. Door andere input en oplossingen van een andere orde kunt u de koek vergroten. U kunt er meer energie uithalen dan er oorspronkelijk is ingestopt.

Vermijden
Als u in conflicten vooral vermijdt, heeft u weinig zorg om uw eigen belangen en ook weinig zorg om de relatie met de ander. Bij vermijding ontloopt u situaties die kunnen frustreren. U probeert moeilijke gesprekken uit de weg te gaan, schuift lastige zaken vooruit of neemt zelfs ontslag. Vermijden van conflicten doen we vaker dan we onder ogen willen zien. Soms doen we alles om het conflict maar te voorkomen. We gaan confrontaties uit de weg, stellen belangrijke zaken uit of ontkennen zelfs het bestaan van een conflict.

Angst voor de pijn en vrees om niet aardig gevonden te worden, zorgen ervoor dat we geen actie nemen. Als u het conflict niet aangaat, lijkt dat meer op te leveren dan wanneer u dat wel doet. Het kan zijn dat er naar uw mening werkelijk weinig te halen is door het conflict aan te gaan. Vermijding is dan de kortste weg. Het kost anders alleen maar moeite en frustratie, waaraan u slechts een onaangenaam gevoel overhoudt. Niets doen is dan gemakkelijk en soms waait het probleem vanzelf over. Het kan ook zijn dat uw eerdere pogingen niets hebben opgeleverd, en u daarom ook dit conflict maar laat.

Als u steeds maar vermijdt, kunt u zich afvragen waarom u denkt dat conflicten voor u zo weinig opleveren? Als u bang bent om de confrontatie aan te gaan, kunt u onderzoeken wat uw angst is. Bent u bang voor gezichtsverlies of negatieve effecten of bent u ‘gewoon’ niet zo strijdvaardig? Misschien meent u dat u helemaal niet vermijdt, maar eigenlijk heel weinig conflicten heeft. Is dat dan werkelijk zo of past u uw verwachtingen al op voorhand aan? Als u echter nooit iets vermijdt, kunt u zich afvragen of u overal zoveel energie in wilt steken. Maak onderscheid tussen de dingen die voor u belangrijk of minder belangrijk zijn. Het conflict vermijden hoeft niet altijd negatief te zijn. Als de ander bijvoorbeeld duidelijk machtiger is en de strijd niets oplost, is vermijden de beste keuze. Het kan u dan een hoop onnodige zorgen besparen als u zich er bij neerlegt.

Toegeven
Als u in conflictsituaties gemakkelijk toegeeft, heeft u weinig zorg om uw eigen belangen, maar veel zorg om de relatie met de ander. U streeft er vooral naar de relatie goed te houden. De belangen en eisen van de ander worden gediend en uw eigen belangen worden ondergeschoven. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo kunt u van mening zijn dat de kwestie voor u veel minder belangrijk is dan voor uw tegenstander. Ook kan het zijn dat u meer waarde hecht aan de relatie dan de ander dan dat het conflict naar uw idee oplevert. Het kan ook zijn dat u niet zo sterk in uw schoenen staat of niet zo veel zin heeft in een strijd. U bent misschien onzeker over uzelf en bang dat de ander u zal laten vallen als u voor uzelf opkomt. Mogelijk voelt u zich bij een conflict persoonlijk aangevallen of trekt u zich de dingen erg persoonlijk aan. Dit kan bij u een schuldgevoel teweeg brengen dat gepaard gaat met irreële gedachten. U meent bijvoorbeeld dat het uw schuld is dat de ander boos wordt. U had zich beter moeten aanpassen en u beter moeten schikken naar de ander. Bij dit soort gedachten bent u sneller geneigd om maar toe te geven.

Als u vooral toegeeft in conflictsituaties, heeft u er wellicht moeite mee de zakelijke kant van het conflict te zien. Het conflict zal niet snel escaleren, maar het resultaat van een onderhandeling zal ongunstig voor u uitvallen. Als u erom bekend staat deze manier vaak te gebruiken, kunnen anderen u misbruiken. Uiteindelijk zult u zich minder prettig voelen en wellicht ook nog onzekerder en machtelozer. Dit kan leiden tot frustratie die op een andere manier toch naar buiten treedt. U kunt bijvoorbeeld klagen bij andere mensen en daarmee bent u de controle kwijt. Een conflict dat niet opgelost wordt, maar doorsuddert kan een vervelende uitwerking hebben.

Als u niet toegeeft, komt u weliswaar goed voor uzelf op, maar toch hoeft u niet altijd van alles een punt te maken. Besef dat het in sommige gevallen prima is om toe te geven. Soms kunt u er een ander gewoon een plezier mee doen terwijl het voor u niet eens van zo’n groot belang is. Wellicht is uw gesprekspartner dan de volgende keer ook wat toegeeflijker.

Bron:
Managersonline.nl

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen
geld

Tweede woning chirurg was ondernemingsvermogen

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een chirurg zijn in 1995 aangeschaft appartement in redelijkheid tot zijn ondernemingsvermogen kon rekenen en daar in 2006 niet meer op kon terugkomen. De chirurg had het appartement puur voor eigen bewoning aangeschaft omdat hij in verband met bereikbaarheidsdiensten (nacht- en weekenddiensten) verplicht was te wonen binnen een bepaalde afstand van twee ziekenhuizen waar hij zijn chirurgenpraktijk uitoefende.

Niet bij privévermogen
Zijn gezin verbleef in de hoofdwoning buiten de toegestane afstand van de twee ziekenhuizen. De chirurg rekende het appartement tot zijn ondernemingsvermogen. In 2006 staakte hij zijn praktijk en verkocht het appartement met winst. Met een beroep op de foutenleer stelde de chirurg dat het appartement vanaf de aanschaf tot het privévermogen had behoord. De verkoopwinst zou daardoor in de privésfeer (en dus onbelast) blijven. Rechtbank Haarlem was van oordeel dat de chirurg het appartement binnen de grenzen van de redelijkheid tot zijn ondernemingsvermogen had kunnen rekenen en dat geen sprake was van een met de foutenleer te herstellen etiketteringsfout. De chirurg stelde vervolgens sprongcassatie in bij de Hoge Raad, maar dat was vergeefs.

Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Collosseum-Dental-dicht-door-cyberaanval

N-VA wil verbod op reclame voor tandverzorging aanscherpen in België

Elke Sleurs (N-VA) heeft in de Senaat een wetsvoorstel ingediend dat de bestaande wetgeving over het verbod op reclame voor tandzorgen regelt, actualiseert en aanscherpt. “De laatste tijd worden er steeds meer rechtszaken opgestart tegen niet-tandartsen én tandartsen in het kader van reclame voor tandzorgen, maar veelal zonder resultaat”, zegt Sleurs.

Verbod voor reclame esthetische ingrepen
De beroepsorganisaties van tandartsen zijn vragende partij om de misbruiken – vooral met reclame voor esthetische ingrepen – aan te pakken. Zowel tandartsen als niet-tandartsen prijzen steeds vaker esthetische tandverzorging aan en maken daar ook actief reclame voor, wat in principe verboden is. “Vooral reclame voor het bleachen van tanden is erg in trek, veelal zonder vermelding van de nodige informatie over risico’s, behandeling, enz.”, stelt Elke Sleurs. Het wetsvoorstel voert een expliciet verbod op reclame voor esthetische ingrepen in. Net zoals bij esthetische chirurgie is enkel persoonlijke info toegelaten zoals naam, voornaam, beroepstitel, consultatie-uren en -dagen. Ook nieuwe media en reality-TV wordt in het voorstel behandeld. “Het is belangrijk dat de patiënt goed wordt ingelicht over de tandheelkundige ingreep die zal gebeuren, zeker als het een esthetische ingreep betreft die niet altijd een medische noodzaak inhoudt. De informatie mag niet misleidend of vergelijkend zijn en mag evenmin financiële argumenten aanwenden”, zegt Sleurs. “Het welzijn van de patiënt moet voorop staan bij dergelijke ingrepen”, vindt ze. Voorts worden de straffen zwaarder en riskeert de overtreder het vonnis in kranten te moeten publiceren.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Geld, pot

Rabobank Cijfers & Trends kaart: toekomstperspectief tandartsen positief

De Rabobank heeft een Cijfers & Trends kaart uitgebracht voor tandartsen en orthodontisten met trends en kansen en bedreigingen. Samengevat zien zij het toekomstperspectief postief.

Trends
De Rabobank ziet de volgende trends:

  • De traditionele tandarts (man en vrije beroeper) maakt plaats voor de tandarts die werkzaam is als zzp’er, vaak vrouw is en werkzaam in deeltijd.
  • In de markt zijn veel praktijken van oudere tandartsen beschikbaar voor overname, terwijl de vraag van starters beperkt is.
  • Buitenlandse tandartsen gaan in Nederland aan de slag.
  • Taakdelegatie: meerstoelenconcept.

Kansen en bedreigingen

  • Het tandartsenbestand in Nederland veroudert snel: nog maar 31% van de tandartsen is jonger dan 40 jaar.
  • Feminisering: ca. 60% van de tandartsen jonger dan 40 jaar is vrouw.
  • Nieuwe modellen zijn in opkomst, waarbij tandartsen in loondienst en/of met commissie werken.
  • Steeds minder mensen zijn aanvullend verzekerd voor de tandarts.
  • De huidige economische situatie leidt momenteel ook tot minder cosmetische gebitsbehandelingen.

Perfectief
De tandheelkundige zorg is sterk in beweging. Positieve ontwikkelingen zijn onder meer het beschikbaar komen van nieuwe tandheelkundige materialen, technieken en technologieën. De forse vraag naar tandheelkundige zorg en het teruglopende aanbod aan tandheelkundige zorgverleners sluiten in sommige regio’s van ons land niet meer goed op elkaar aan.

Nieuw in 2012 is de introductie van vrije prijsvorming in de mondzorg. De maximumtarieven worden losgelaten en tandartsenmogen zelf hun tarieven vaststellen. Vrije prijzen maken concurrentie bij tandartsen mogelijk en stimuleren tandartsen zich van collega’s te onderscheiden. Dit kan door nieuwe bedieningsconcepten, specialisme in activiteit of doelgroep, andere openingstijden of moderne apparatuur.

Geringe prijsstijging
Het is de verwachting van de Rabobank dat er na de introductie van de vrije prijzen sprake zal zijn van een geringe prijsstijging.

De Rabobank vat het toekomstperspectief voor tandartsen als positief samen.

Bron:
Rabobank


Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er
Vanaf 1 augustus gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van start

Belgische tandarts die reclame maakt, riskeert beroepsverbod

De rechtbank van Gent heeft dinsdag nog geen uitspraak gedaan in de zaak van de 61-jarige tandarts uit Waregem (België) die een beroepsverbod riskeert voor het maken van reclame.

De beklaagde maakte samen met een schoonheidssalon in Maldegem reclame op de website van het salon en in enkele lokale magazines. Maar tandartsen mogen in België op geen enkele manier reclame maken voor tandheelkundige ingrepen. De man riskeert nu een boete van 5.500 euro en een beroepsverbod van twee maanden. Ook de uitbaatster van het schoonheidssalon riskeert een flinke boete. De uitspraak is uitgesteld naar 15 november.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
advies, tips

NPCF ontwikkelt Gouden tips voor in de spreekkamer

Patiëntenfederatie NPCF lanceert vandaag met onderzoeksinstituut Nivel een duidelijke kaart met cartoons en tips over communicatie in de spreekkamer, bedoeld voor zowel de (tand)arts als voor de patiënt.

Betere dialoog
Aanleiding voor deze zogenoemde patiëntveiligheidskaart is de internationale GULiVERstudie waaruit blijkt dat patiënten heel goed kunnen meepraten over de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer. De NPCF verwacht dat deze patiëntveiligheidskaart kan bijdragen aan een betere dialoog tussen arts en patiënt en daarmee aan een effectiever consult.

Tips voor effectiever consult
In het GULiVER-onderzoek hebben patiënten hun ervaring gedeeld over communicatie in de spreekkamer, en tips geformuleerd voor een effectiever consult. Een goed consult is volgens de deelnemers aan het onderzoek een verantwoordelijkheid van beide partijen.
Samen met het Nivel heeft de NPCF deze tips verzameld, en omgezet naar cartoons en adviezen in de vorm van een patiëntveiligheidskaart. De tips gaan over de communicatie in het gehele verloop van de zorg: de voorbereiding, het consult zelf en de nazorg. De kaarten zijn gratis te downloaden op www.mijnzorgveilig.nl.

Internationaal
De GULiVER-study is een onderzoek van het NIVEL en de Universiteit Utrecht. Het is een internationaal project met onderzoekers uit België (Gent), Nederland (Utrecht), Engeland (Liverpool) en Italië (Verona).

Bron:
NPCF

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
BTW

MRA-behandeling door tandartsen vrijgesteld van btw

De Belastingdienst bevestigt dat een MRA-behandeling door tandartsen en tandtechnici is vrijgesteld van btw.

Een MRA staat voor Mandibulair Repositie Apparaat. Het is een beugel die onder meer wordt verstrekt aan patiënten die last hebben van slaapapneu. DE MRA wordt voor de individuele patiënt op maat gemaakt

Definitie

De Wet op de Omzetbelasting 1968 kent een vrijstelling voor de levering van tandprothesen. Dat is alleen zo als de levering wordt verricht door een tandarts of een tandtechnicus. Het begrip tandprothesen wordt ruim uitgelegd. Dat betekent dat daar ook onder wordt verstaan tandtechnische werken die voor de individuele patiënt op maat worden gemaakt.
Een MRA valt onder deze definitie en de levering hiervan door een tandarts of tandtechnicus is daarom vrijgesteld.

Bron:
Belastingdienst

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
online - communicatie

Marketing en PR: geen vieze woorden!

Als u een eigen praktijk start, zult u niet meteen aan marketing denken. U wilt gewoon goed kunnen werken in uw praktijk. Maar hoe weet uw patiënt dat u ook de beste kwaliteit levert?

In Amerika is het heel normaal dat praktijken aan marketing doen. Google op dentist en de gratis behandelingen vliegen u om de oren.

Onze regering heeft besloten dat de zorg een markt is. Of u nu wilt of niet; u zult transparant moeten worden, u zult zich moeten gaan onderscheiden van uw buurman. U wordt gedwongen een website te (laten) maken. Maar hoe gooit u zichzelf in de verkoop zonder dat het smakeloos wordt? Een goede PR is het halve werk.

Wat is PR en hoe verkrijgt u die?
Simpel gezegd is dit het vermogen om uw verhaal in de kranten, tijdschriften, vakbladen, radio, televisie en in andere media te krijgen. Publiciteit biedt de mogelijkheid om uw expertise tentoon te stellen. In de krant staan met een artikel of een interview is een manier om geloofwaardigheid te vergroten: alles wat in de krant staat, is waar, denkt de consument. Het geeft u de status van een professional, u komt over als een expert op uw vakgebied. Door het creëren van naamsbekendheid en media-aandacht kan uw patiëntenbestand een flinke boost krijgen.
PR omvat onder meer nieuwsbrieven, brochures, boekjes, folders en hand-outs.

Persbericht
De meeste mensen openen de deur van de media door middel van een persbericht. Dit is een document dat een nieuwsfeit bevat. In de eerste alinea moeten de vijf W’s en die ene H duidelijk zijn: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De essentie van het verhaal dus.
Een truc om er achter te komen wat dat precies is, is de ‘moedertruc’. Als u uw moeder in één zin zou moeten vertellen waar het verhaal over gaat, wat zou u dan zeggen? De taal die u gebruikt moet zonder vaktaal zijn. Gebruik bijvoorbeeld ‘gaatjes’ in plaats van cariës.
Zorg ervoor dat uw artikel over uw praktijk nieuwswaarde heeft. Vertel geen dingen die allang bekend zijn, maar die echt nieuw, bijzonder en interessant zijn. Houdt er rekening mee dat uw verhaal niet in zijn geheel zal worden gepubliceerd. Denk er dus aan om het belangrijkste deel aan het begin van het artikel te vertellen. Zorg ook voor een scherpe en opvallende foto.

TIPS:

  • Kranten werken vaak met websites waar de artikelen vroegtijdig gepubliceerd worden. Kopieer de link en verspreidt die via de social media.
  • Nodig de pers uit; als er een fotograaf of interviewer speciaal naar u toe komt, is de kans dat het daadwerkelijk wordt gepubliceerd groter.
  • Vrijwilligerswerk zal eerder gepubliceerd worden.

Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief aan uw patiënten kunt u eenvoudig via de mail verzenden. Hierin kunt de meest recente informatie over bijvoorbeeld tandheelkundige preventie kwijt. Richt u zich op informatie die voor uw patiënt interessant is. Bijvoorbeeld de invloed van medicijnen op de mond.
De nieuwsbrief moet de juiste uitstraling hebben. Zorg voor eenvoudige en beleefde taal. Spelfouten zijn not done. Vergeet niet dat de patiënt geen vriend is maar een kritische, zeer geïnformeerde patiënt die weinig tijd heeft voor blabla. Laat daarom de nieuwsbrief altijd checken door uw partner en/of familie.

Zorgkaartnederland.nl
Tegenwoordig hebben we Zorgkaartnederland.nl. Een gevaarlijk medium, want er hoeft maar één ontevreden patiënt tijdens uw avonddienst te zijn geweest en u heeft een dikke onvoldoende aan uw broek hangen… Men is namelijk meer geneigd om gerucht te geven aan slechte ervaringen dan aan goede. Andere (potentiële) patiënten googlen uw naam en zien al snel uw slechte prestatie. Maar u kunt het ook omdraaien: u kunt uw patiënten juist uitnodigen op deze site en u een waardering laten geven. Wanneer u dit zelf vraagt, heeft u een aanzienlijk grotere kans op positieve feedback dan wanneer u maar een beetje gaat zitten afwachten waar het heen zal gaan.

Foursquare.com
Op Foursquare.com kunt u uw praktijk aanmelden als spot. Mensen met een smartphone kunnen inloggen als zij uw praktijk bezoeken. Vervolgens verschijnt op hun social media dat zij op dat moment bij u zijn. Dit is dus gratis reclame!

Netjes en modern
Uw wachtkamer is het visitekaartje van uw praktijk. Een nette en moderne wachtkamer straalt uit dat u een nette en moderne mondzorger bent. U zou zelfs hier een televisie kunnen plaatsen waar u films op laat afdraaien. Dit kunnen instructies zijn, uitleg over de DPSI-score of een verfilming van uw werkwijze. Voor voorbeelden kunt u op YouTube video’s vinden van DentalView.

Als laatste tip is het natuurlijk bijzonder belangrijk dat u zelf netjes voor de dag komt. Een mondzorger met slechte adem is uiteraard de slechtste reclame die er maar is. Zorg dus voor een verzorgd uiterlijk en een glimlach op uw gezicht!

Bronnen:
Tijdschrift voor de California Dental Association (juli 1998)
Eigen ervaringen
YouTube
Video’s van Catan

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
tandenpoetsen

Twitter de leukste tandenpoetsfoto

Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna is een wedstrijd op Twitter begonnen. Ouders die hun kind al tandenpoetsend op de kiek weten te zetten, kunnen een groot persoonlijk poetspakket winnen voor hunzelf en hun kind(eren).

Steverink kwam op het idee tijdens het bezoeken van het congres Trends in de Kindertandheelkunde. Daar werd verteld dat de traditionele manier van educatie niet meer aanslaat. Kinderen zullen blijvend gemotiveerd moeten worden door middel van wedstrijdjes en social media. Ter plekke zette de mondhygiënist deze actie op. Doordat andere ouders en kinderen zien dat andere kinderen goed hun tandenpoetsen, kunnen zij ook gemotiveerd raken. Een hele goedkope en effectieve manier van collectieve preventie

Bron:
Streekgids.nl

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Geld

Lijfrentepremie 2011 vóór 1 januari 2012 betalen

Lijfrentepremies voor 2011 zijn alleen aftrekbaar wanneer deze vóór 1 januari 2012 zijn betaald. Dat meldt de Belastingdienst op zijn website. Let op, de polis moet voor de aftrekbaarheid wel voldoen aan sommige voorwaarden.

Vanaf belastingjaar 2011 mag iemand in zijn aangifte alleen nog lijfrentepremies aftrekken die diegene in het jaar zelf betaalt. Dit betekent dat premies die in het eerste kwartaal van 2012 worden betaald niet meer mogen worden afgetrokken in de aangifte 2011. Dat mag alleen nog in de aangifte 2012. Dit geldt ook voor stortingen op een lijfrentespaarrekening of een lijfrentebeleggingsrecht. Deze regels gaan in vanaf belastingjaar 2011. Voor belastingjaar 2010 gelden de oude voorwaarden.

Bron:
Belastingdienst
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
website

Goede fotografie op uw website

Uw website is uw digitale visitekaartje. Met de juiste foto’s op uw website geeft u een internetbezoeker een positief gevoel over uw praktijk. En zo helpt u een patiënt over de streep om een eerste afspraak bij u te maken. Welke foto’s kunt u het beste plaatsen?

Team
Een foto van de mensen uit uw team geeft meteen een persoonlijke tint aan uw website.

Balie
Een aangenaam beeld van de balie, mét personeel geeft een persoonlijke benadering. Zijn er echter vaak personeelswisselingen, dan kunt u het beste een foto zonder medewerkers plaatsen.

Wachtkamer
Geef de bezoeker van uw website een kijkje in uw wachtkamer. Wachtkamers zien er tegenwoordig steeds huiselijker en vriendelijker uit en zijn soms ingericht volgens de laatste interieurtrends. Een mooie foto van een vaas of ander detail uit de wachtkamer kan een goede aanvulling zijn voor het creëren van prettige sfeer op de website.

Techniek en behandelkamer
Ook is het belangrijk patiënten een goed beeld van de behandelkamer, techniek en organisatie te geven. Dit zorgt voor een groot deel van het vertrouwen van een patiënt in uw praktijk. Clean, fris, schoon en licht zijn belangrijke aspecten om in uw foto’s terug te laten komen. Er mogen ook best wat technische snufjes worden uitgelicht, zoals uw röntgeninstallatie.

Dynamiek
Een foto waarop de bedrijvigheid goed te zien is, zodat er een beeld van een goed lopende organisatie wordt gegeven. Dit kan bijvoorbeeld een foto zijn van mensen die in beweging zijn. De fotograaf kan ervoor kiezen bewust een bewogen of onscherp beeld te maken.

Gebouw
Een foto van het gebouw zorgt ervoor dat uw patiënten de praktijk moeiteloos kunnen vinden. Andersom kan een foto van een bekend gebouw de bezoeker een vertrouwd gevoel.

Professioneel
Professionele interieurfotografie is een vak op zich. Een mooie foto heeft als kenmerken:

  • Goede belichting
  • Ruimtelijk beeld
  • Juiste perspectief
  • Geen wijkende verticale lijnen
  • Haarscherp
  • Geen storende elementen

Als u uw website er écht uit wilt laten springen, kunt u het beste ervoor kiezen uw foto’s door een ervaren fotograaf te laten maken. De beperkte kosten hiervoor wegen zeker op tegen de baten. Mooie fotografie geeft een internetbezoeker een goede eerste indruk van uw praktijk.

Tips en foto’s* van: Hannes Design, interieur en architectuurfotografie, T: 06 34130247, info@hannesdesign.nl

* M.u.v. foto team

Okt 2011

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
advies, tips

Marketing tip: open dag met poetsles en gratis tandenborstel

Mondzorgcentrum Alblasserdam verzorgt op zaterdag 1 oktober van 12.00 tot 16.00 uur open dag in de praktijk aan de Dam 55.

Oude tandenborstel inleveren
Wie tijdens de open dag zijn of haar oude tandenborstel inlevert, krijgt van het MZC een nieuwe handtandenborstel cadeau. Speciaal voor kinderen is er om 13.00 en 14.30 uur gratis poetsles met na afloop een cadeautje. Onder mensen die zich deze dag inschrijven en een afspraak maken, verloot het MZC onder meer een elektrische tandenborstel is te winnen.

Bron:
Klaroen

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
handtekening - contract

Arbeidsongeschiktheidsverzeraar Movir schaft acceptatieleeftijd af

Arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir schaft de maximale acceptatieleeftijd van 54 jaar af. Hierdoor kunnen mensen van 55 jaar of ouder nu ook bij Movir terecht om een nieuwe verzekering af te sluiten of een wijziging op hun bestaande verzekering door te voeren.

Uiteraard blijft de premievrijstelling in het laatste jaar van kracht. Daarom geldt er wel een minimale periode van vijf jaar tussen de gewenste ingangsdatum en de einddatum van de polis. Deze minimale periode geldt ook voor mutaties op bestaande verzekeringen.

Flexibiliteit op latere leeftijd
De beleidswijziging is het gevolg van een toenemende vraag van klanten; adviseurs krijgen steeds vaker het verzoek om meer flexibiliteit op latere leeftijd. Door maatschappelijke en economische omstandigheden groeit de behoefte om de eindleeftijd van de verzekering te verhogen. Dat kan nu dus met de afschaffing van de acceptatieleeftijd.

Bron:
Movir

Sep 2011

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
telefoon

Geen no-showers meer dankzij sms

Medisch Centrum Haaglanden werkt al enige tijd aan het reduceren van het percentage no-show. Dat doet ze door enige tijd voor de afspraak een smsje naar de patiënt te sturen, meldt de NVZ vereniging van ziekenhuizen.

Het ziekenhuis hanteert de nieuwe werkwijze sinds juni. Dagelijks ontvangen meer dan duizend patiënten een sms en daardoor is het percentage no-show flink gedaald. Sinds de sms worden meer afspraken nagekomen en dat scheelt het ziekenhuis in de kosten. Wel betaald het ziekenhuis voor de sms.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
website

Marketing tip: welkomstvideo op uw website

Hoe geeft u een websitebezoeker een goed beeld van uw praktijk? Een welkomstvideo geeft een goed beeld.
Bekijk een voorbeeldvideo van Tandartsen Hoge Hond uit Deventer.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Huidige vormen van personenvennootschappen VOF, CV en maatschap blijven behouden

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft besloten niet verder te gaan met de regeling voor personenvennootschappen. Dat schrijft hij in een brief aan de Eerste Kamer. Tot op heden blijkt er voor de voorstellen weinig steun te zijn van de beoogde gebruikers, met name ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De behoefte aan nieuwe personenvennootschappen is gering en de hiermee verbonden kosten worden gevreesd. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben dit recent nog eens bevestigd.

Intrekken wetsvoorstellen
Volgens Opstelten is het doel van wetgeving op het terrein van vennootschapsrecht ondernemers een juridische infrastructuur te bieden waardoor zij in staat zijn hun activiteiten te ontplooien en de bij de vennootschap betrokken partijen voldoende bescherming tegen misbruik te bieden. Beide doelstellingen moeten in balans zijn, aldus de minister.
Opstelten concludeert letterlijk: ‘Ik ben tot de conclusie gekomen dat de primaire doelstelling van de wetgeving – het faciliteren van ondernemers – in beide wetsvoorstellen onvoldoende tot zijn recht komt. Daarom ben ik voornemens op korte termijn de procedure voor intrekking van de wetsvoorstellen in gang te zetten. Gelijktijdige behandeling met de wetvoorstellen inzake de vereenvoudiging en flexibilisering van het bv-recht is niet meer aan de orde.’

Dit betekent dat de huidige vormen van personenvennootschappen VOF, CV en maatschap behouden blijven.

Verplichte inschrijving Kamer van Koophandel ongewijzigd
Wat betreft de verplichte inschrijving in de Kamer van Koophandel wijzigt zich dus vooralsnog niets: Besloten Vennootschappen en Vennoten Onder Firma moeten in de kamer van Koophandel geregistreerd worden. Eenmanszaken en Maatschappen kunnen in de Kamer van Koophandel geregistreerd worden.

Bron:
Weekbulletin VNO-NCW
VGT


Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Eerste berichten fiscale dentale aanpassingen 2012

Bronnen bij VNO-NCW gaven een eerste inzage in de dentale fiscale wijzigingen per 2012. Het gaat om de volgende wijzigingen:

Tijdelijke regeling willekeurige afschrijving vervalt
De tijdelijke regeling willekeurige afschrijving (met een maximum van 50% per jaar) per 1 januari 2012 komt te vervallen. Investeringen gedaan voor 31 december 2011 vallen nog wel binnen deze regeling, investeringen die worden gedaan na 1 januari 2012 vallen daar buiten.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek blijft bestaan met aanpassing bedragen
De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek wordt in 2012 gecontinueerd. De bedragen en percentages zullen waarschijnlijk iets worden verhoogd. Hiermee blijft dus ook het VGT product ‘strategisch leasen’ (het spreiden van grotere investeringen over meerdere jaren) onverminderd doorlopen.

Nog niet bevestigd
De bovenstaande wijzigingen zijn niet bevestigd. Naar verwachting zullen deze wijzigingen binnen enkele weken in de Staatscourant worden gepubliceerd.

Bron:
VNO-NCW via VGT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Regels vrije tarieven mondzorg vastgesteld

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de regels vastgesteld die per 1 januari 2012 gelden voor het experiment met vrije tarieven in de mondzorg. In de regels staan afspraken over transparantie en prestaties. In het experiment mogen tandartsen zelf de prijs vaststellen voor de zorg die zij leveren.

Standaard prijslijst
Als er straks vrije prijzen zijn, is het belangrijk dat iedereen in de tandartsstoel weet wat hij of zij krijgt voor welke prijs en dit ook kan controleren. In de regeling mondzorg die nu is vastgesteld staan verschillende afspraken over hoe tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici hun patiënten moeten voorlichten over de inhoud of prijs van een behandeling. Zo hoort er straks in hun praktijk een standaardprijslijst te hangen en brengen zorgverleners bij behandelingen boven de € 150 offerte uit.

Eenduidige praktijkinformatie
Veldpartijen werken daarnaast nog aan eenduidige praktijkinformatie, zoals gegevens over wie er in de praktijk werkt. Deze maatregelen bij elkaar maken het voor consumenten mogelijk de prijs tussen tandartsen onderling te vergelijken en te kiezen voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Lijst nieuwe prestaties
Gelijktijdig met de regeling mondzorg is de lijst met nieuwe prestaties definitief vastgesteld. In juli 2011 werd de conceptlijst al bekend gemaakt, zodat de marktpartijen alvast met de voorbereidingen konden beginnen. Nu de minister heeft besloten dat er vrije prijzen komen, zijn de prestaties definitief vastgesteld. In de prestatielijst staat in heldere taal wat de behandeling precies inhoudt. Met de nieuwe prestatielijst is er meer ruimte gekomen voor diagnostiek, preventie en innovatie.

Monitoren
De minister heeft de NZa gevraagd de ontwikkelingen op de markt tijdens het drie jaar durende experiment te monitoren. Vanaf volgend jaar bekijkt de NZa onder andere of het aanbod van mondzorg goed verspreid is over het hele land en of er meer afspraken worden gemaakt tussen zorgverleners en zorgverzekeraars. Daarnaast wordt gekeken naar serviceverlening, de kwaliteit van de zorg, en of er meer wordt geïnnoveerd. Denk hierbij aan nieuwe behandelmethoden. De resultaten van de monitor koppelt de NZa terug aan de minister. Uiterlijk 1 juli 2014 besluit de minister of het experiment wordt verlengd.

De NZa blijft toezicht houden op de sector mondzorg. In 2012 verschuift daarbij de focus van het toezicht op tarieven naar het toezicht op transparantie.

Bron:
NZa

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Sparen, geld

Spaarloonregeling vervalt, in de plaats komt Vitaliteitspakket

De huidige Spaarloonregeling vervalt met ingang van 2012. Ook de Levensloopregeling wordt afgeschaft, waarbij een overgangsregeling wordt getroffen. Daarvoor in de plaats komt het Vitaliteitspakket.

Buffer
Het Vitaliteitspakket vervangt de Spaarloonregeling en Levensloopregeling m.i.v. 2013. De Vitaliteitsregeling bevat naar verwachting kenmerken van de Levensloopregeling en de Spaarloonregeling. Met de nieuwe spaarregeling kunnen werknemers een financiële buffer opbouwen om een periode van inkomensachteruitgang te financieren of de overgang van werk naar werk zo soepel mogelijk te laten verlopen. De gespaarde bedragen kunnen, anders dan bij de huidige regelingen, niet meer worden aangewend om eerder te stoppen met werken.

Drie beleidslijnen
Het kabinet wil met het Vitaliteitspakket duurzame inzetbaarheid stimuleren en de kaders scheppen waarbinnen bedrijven, instellingen en werkenden aan de slag kunnen gaan. Het kabinet geeft daarom het Vitaliteitspakket vorm langs drie beleidslijnen: doorwerken, mobiliteit en loopbaanfaciliteiten.

Doorwerken
Eén van de plannen is het beperken van de verplichtingen loondoorbetaling en re-integratie bij ziekte van een werknemer die de pensioenleeftijd heeft bereikt. Ook wil minister Kamp dat werkgevers meer mogelijkheden krijgen om een 65-plusser opeenvolgend meerdere contracten voor bepaalde tijd te geven. Daarnaast moet volgens Kamp de leeftijdsgrens van 65 jaar geschrapt worden uit de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Met betrekking tot automatisch leeftijdsontslag is Kamp van plan uitdrukkelijk in het Burgerlijk Wetboek op te nemen dat ‘pensioenontslagbedingen’ alleen geldig zijn als zij schriftelijk worden vastgelegd. Dit zorgt er volgens de minister voor dat de afspraak duidelijk en kenbaar is voor beide partijen.

Mobiliteit
De mobiliteitsbonus is één van de maatregelen om ‘mensen op leeftijd’ gemakkelijker aan het werk te krijgen of te blijven. De mobiliteitsbonus maakt deel uit van het Vitaliteitspakket. 62-plussers worden met de 62-plus bonus geprikkeld aan de slag te gaan of te blijven. De 62-plus bonus is een samenvoeging van de huidige arbeidskorting ouderen en de doorwerkbonus.

Loopbaanfaciliteiten
Het kabinet wil dat werkgevers en vakbonden in cao’s afspraken maken om ontslagen personeel weer aan de slag te krijgen via (om)scholing, zodat zij breder inzetbaar zijn. Daarvoor komt er een ‘van-werk-naar-werk-budget’. Werkgevers moeten daaraan gaan meebetalen. Om een overbrugging te kunnen opbouwen voor bijvoorbeeld de overgang naar een nieuwe baan wordt er voor werknemers een nieuwe spaarregeling in het leven geroepen.

De exacte invulling van de maatregelen zal op Prinsjesdag 2011 bekend worden gemaakt.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen