De Ondernemingskamer heeft bij Stichting Pensioenfonds Tandartsen en Tandarts-specialisten een bewindvoerder aangesteld. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) Hiermee komt de Ondernemingskamer tegemoet aan het verzoek van de toezichthouder, die een bewindvoerder wilde aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het pensioenfonds.
Deelnemersorgaan De bewindvoerder, W.H. van Houwelingen, zal de taken van het ontslagen bestuur voor zes maanden op zich nemen. Het fonds beheert 1,5 miljard voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het was de beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan.
Niet onafhankelijk Het probleem van dit orgaan is, zo stelt de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. Daardoor zou het orgaan niet onafhankelijk zijn. Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.
Beperkte rol beroepsvereniging De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. Bovendien kost het de beroepsvereniging veel geld, zo meent het ontslagen bestuur.
Het ontslagen bestuur van het pensioenfonds voor tandartsen hoopt de eigen beroepsvereniging buitenspel te zetten. Hiertoe wil het bestuur de toekomstige bewindvoerder van het fonds inzetten. Dat bleek gisteren tijdens een zitting van de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Behalve de ruziënde partijen van het sinds 1997 gesloten fonds, was ook toezichthouder de Nederlandsche Bank (DNB) aanwezig.
Bewindvoerder DNB wil een bewindvoerder aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het fonds, dat 1,5 mrd beheert voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het bestuur wil de Ondernemingskamer ertoe overhalen om de bewindvoerder van DNB de opdracht mee te geven om de beroepsvereniging op te heffen.
Het is een farce Het was juist die beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan. Het probleem van dit orgaan is, zo stelt Peter Czaikowsky van de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. ‘Daardoor is het orgaan niet onafhankelijk, het is een farce.’
Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.
Verplichtstelling afgeschaft De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. ‘Daarbij kost de vereniging heel veel geld.’
DNB probeerde zich tijdens de zitting zo weinig mogelijk te bemoeien met de conflicten in het ‘wespennest’. Wel bleek dat de eisen van de toezichthouder een stuk minder ver gingen dan de wijziging die het bestuur voorstelt.
Het pand waarin uw praktijk is gevestigd is het eerste wat uw patiënten zien. Steeds vaker zien we grote praktijken in een prachtig gebouw. Bekijk de 10 mooiste praktijkgebouwen.
Eerste indruk en vertrouwen Een praktijk kan in vrijwel iedere kantoorruimte of gebouw gevestigd worden. De praktijk aan huis – voor een gemakkelijke combinatie van werk en privé – zien we ook geregeld. Uw praktijkpand is het eerste wat uw patiënten zien. Een mooi en goed onderhouden pand
geeft een betere eerste indruk en zorgt voor meer vertrouwen dan een gebouw dat wel een likje verf en een flinke schoonmaakbeurt kan gebruiken.
Grote praktijken Steeds vaker zien we grote praktijken met meerdere tandartsen en mondhygiënisten. Meestal zijn er ook tandtechniekers aanwezig om het plaatje compleet te maken. Deze grote praktijken hebben meer ruimte nodig. Grote huizen, gebouwen, chique herenhuizen en zelfs kerken worden dan (om)gebouwd, zodat er meerdere behandelkamers, spreekkamers en wachtkamers in het pand passen.
Niet alleen in Nederland worden deze mooie praktijken gerealiseerd, in het buitenland kunnen ze er ook wat van. Dit alles levert natuurlijk prachtige plaatjes op. Bekijk hieronder onze top 10.
Uw praktijk in volgende top 10? Wilt u in onze volgende top 10 komen? Mail ons een foto van uw praktijk.
Tandartsengroepspraktijk Beverwijk
Oral Care Center, Rhoon
Tandartspraktijk Pronk, Barneveld
Tandartspraktijk Everink, Enschede
EZ Praktijk voor Mondhygiëne, Nootdorp
Westzijde Tandartsgroepspraktijk, Zaandam
Dental Clinics, Weesp
Smile productions, Family dentistry & orthodontics, Amerika
De Tweede Kamer stemde vorige week in met het opnemen van berispingen en boetes van de tuchtrechter in het openbare BIG-register. Waarschuwingen worden niet openbaar.
Minister Edith Schippers wil dat de tuchtrechtelijke maatregelen vijf jaar lang zichtbaar blijven. Daarbij zal de aard van het vergrijp worden vermeld. Ook is besloten dat tijdelijke schorsingen na het verlopen ervan voortaan nog enige tijd zichtbaar zullen blijven in het BIG-register.
Waarschuwing Tuchtrechtelijke waarschuwingen zullen waarschijnlijk niet openbaar worden gemaakt. Na debatten met de Kamer heeft de minister geconcludeerd dat openbaarmaking van waarschuwingen niet passend is.
Bezwaar vanuit werkveld Zorgorganisaties als artsenfederatie KNMG en beroepsvereniging V&VN hebben altijd ernstig bezwaar gemaakt tegen openbaarmaking van tuchtrechtelijke maatregelen. De patiënt zou niet in staat zijn de informatie op waarde te schatten en maatregelen die geen gevolgen hebben voor de beroepsuitoefening van BIG-geregistreerden zouden daarom niet openbaar moeten worden. Iets anders ligt dat voor de schorsing, die uiteraard wel gevolgen heeft voor de beroepsbeoefening.
Het voorstel tot de wetswijziging BIG moet nog worden aangenomen door de Eerste Kamer.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/04/boete.gif230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-04-11 00:00:002022-12-05 13:09:53Berisping en boetes nu in BIG-register
Ook milde stress verhoogt de kans op langdurige arbeidsongeschiktheid. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in Journal of Epidemiology and Community Health.
Eerdere onderzoeken naar verbanden tussen psychische aandoeningen en een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid keken meestal niet naar het effect van milde stress, mede uit vrees voor medicalisering van normale niveaus van stress. Het onderzoek van Dheeraj Rai en collegas was bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van verschillende stressniveaus op het risico op langdurige arbeidsongeschiktheid.
Onderzoek Stockholm Rai c.s. volgden gedurende vijf jaar meer dan 17.000 mensen uit de buurt van Stockholm. Aan het begin van het onderzoek vulden alle deelnemers een vragenlijst in om een indruk te krijgen van hun psychische gesteldheid. Vervolgens werd aan de hand van verstrekte uitkeringen bijgehouden hoeveel mensen arbeidsongeschikt werden.
649 personen stopten als gevolg van ziekte met hun werkzaamheden. 446 mensen kregen een uitkering vanwege een lichamelijke aandoening, 203 als gevolg van een psychiatrische ziekte. Na correctie voor verstorende factoren bleek er een verband te bestaan tussen de mate van stress en het risico op arbeidsongeschiktheid. Zelfs personen die bij aanvang van het onderzoek een lichte mate van stress rapporteerden, hadden een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid. In deze groep was zowel het risico op arbeidsongeschiktheid door een lichamelijke aandoening als het risico op arbeidsongeschiktheid als gevolg van een psychiatrische ziekte verhoogd (hazard ratios respectievelijk 1,7 en 2,2). Verder bleek dat stress een oorzakelijke rol speelde bij een kwart van de mensen die een uitkering kregen vanwege een lichamelijke aandoening en bij bijna twee derde van de mensen die een uitkering ontvingen wegens een psychische stoornis.
Het onderzoek suggereert dat het belang van (milde) stress vanuit volksgezondheidsperspectief is onderschat, aldus Rai c.s. Zij stellen tevens vast dat er nog nauwelijks onderzoek is gedaan naar methoden om vormen van milde overbelasting te verminderen. Het ontwikkelen hiervan is mogelijk de moeite waard, omdat dit waarschijnlijk de maatschappelijke gevolgen van stress doet afnemen en de gezondheid van mensen verbetert, concluderen de onderzoekers.
Een meerderheid van de Tweede Kamer is positief over plannen van minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om mensen in de Ziektewet te stimuleren sneller weer aan het werk te gaan. Alleen de SP verzette zich donderdag tijdens een Kamerdebat.
SP-Kamerlid Ulenbelt zei te vrezen voor perverse prikkels die zieken aan het werk zetten, terwijl dat niet in het belang is van hun herstel. Regeringspartijen VVD en CDA zeiden met gedoogpartner PVV de voorstellen, die Kamp nog moet omzetten in wetgeving, te steunen. Ook oppositiepartijen PvdA, D66 en GroenLinks vinden dat de Ziektwet activerender gemaakt kan worden.
Uitzendkrachten, flexkrachten en WW’ers Het grootste deel van de ongeveer 100.000 Ziektewetuitkeringen gaat naar zieke uitzendkrachten, andere flexkrachten en WW’ers. Volgens Kamp is de aanpak van de Ziektewet achtergebleven sinds de hervorming van de WAO tot de WIA en de invoering van de loondoorbetalingsplicht voor werkgevers bij verzuim van vast personeel. Zo wees de minister erop dat mensen in de Ziektewet nu gemiddeld vijf keer langer ziek zijn dan werknemers in vaste dienst. Volgens hem gaat het om zodanig afwijkende cijfers dat deze met de aanscherping wel omlaag moeten gaan.
Kamp wil onder meer regelen dat uitkeringsinstituut UWV straks na één jaar ziekte bekijkt of mensen misschien niet meer hun oude beroep kunnen uitoefenen, maar wel iets anders kunnen doen. Verder zouden uitzendbureaus eerst twee weken het loon moeten doorbetalen als uitzendkrachten ziek worden. Werkgevers gaan ook een hogere premie betalen naarmate ze meer personeel in de Ziektewet laten stromen. De premie gaat weer omlaag bij een lagere instroom.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/10/Twintig-vragen-aan-de-bedrijfsarts-voor-helder-advies-bij-zieke-medewerker.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-21 00:00:002022-12-05 12:56:44Meerderheid Tweede Kamer positief over plan strengere Ziektewet
Bent u op zoek naar nieuwe patiënten? Mondhygiëne praktijk Emmen bedacht een leuke actie: Doe in april en mei de gratis Tandvlees-Check en maak kans op een elektrische tandenborstel. De actie wordt gecommuniceerd op de website van het lokale huis-aan-huisblad Emmen.nu
In januari 2011 zijn de richtlijnen voor reanimatie gewijzigd. Een overzicht van de wijzigingen én een stappenplan voor basale reanimatie.
In de nieuwe richtlijnen is gekozen voor de term circulatiestilstand in plaats van hartstilstand. Dit is een betere omschrijving van de gebeurtenis waarvoor reanimatie noodzakelijk is: hartstilstand leidt altijd tot circulatiestilstand. Niet elke circulatiestilstand hoeft op een hartstilstand te berusten, terwijl reanimatie toch noodzakelijk is.
Veranderingen in de richtlijnen van de basale reanimatie van volwassenen en het gebruik van de AED
Bellen van het alarmnummer 112 gebeurt bij voorkeur met de mobiele telefoon.
De nadruk ligt op borstcompressies van goede kwaliteit die minimaal worden onderbroken.
Borstcompressies dienen tenminste 5 cm diep te zijn.
De frequentie van de borstcompressies is tenminste 100/minuut.
Gebruik van de AED is een integraal onderdeel van de basale reanimatie door leekhulpverleners.
Doorgaan met borstcompressies tijdens het aanbrengen van de elektroden van de AED.
Standaard AEDs mogen ook worden gebruikt voor het defibrilleren van babys en kinderen als er voor hen geen aangepaste AED voorhanden is.
Een kleine aanpassing van de stabiele zijligging ter voorkoming van druk op de onderliggende arm.
Volgorde van handelen bij de basale reanimatie van volwassenen en het gebruik van de AED
1. Zorg ervoor dat het slachtoffer, de omstanders en uzelf veilig zijn.
2. Kijk of het slachtoffer reageert
Schud voorzichtig aan zijn schouders en vraag (luid): Gaat het?
3a. Als het slachtoffer wel reageert
Laat het slachtoffer in de houding waarin u hem aantreft, mits er verder geen gevaar dreigt
Probeer te achterhalen wat er aan de hand is en zorg zo nodig voor hulp
Controleer hem regelmatig
3b. Als het slachtoffer niet reageert
Roep om hulp
Draai het slachtoffer op zijn rug en maak de luchtweg vrij met de hoofdkantel-kinlift methode:
Plaats één hand op zijn voorhoofd en duw voorzichtig het hoofd achterover
Maak vervolgens de ademweg vrij door twee vingertoppen onder de punt van de kin te plaatsen en deze omhoog te tillen
4. Houd de luchtweg open en kijk, luister en voel maximaal 10 seconden naar normale ademhaling
Kijk of de borstkas omhoog komt
Luister ter hoogte van mond en neus of u ademhaling hoort
Voel met uw wang of er luchtstroom is
Stel vast of de ademhaling normaal, niet normaal of afwezig isNB: Het kan voorkomen dat het slachtoffer in de eerste paar minuten na het ontstaan van de circulatiestilstand amper ademhaalt of af en toe een trage, happende adembeweging maakt: dit is de zogenaamde agonale ademhaling.
Dit is geen normale ademhaling. Bij twijfel handelt u zoals bij niet-normale ademhaling.
5a. Als het slachtoffer wel normaal ademt
Leg hem in de stabiele zijligging
Laat bellen of bel zelf het alarmnummer 112 en vraag om een ambulance
Controleer elke minuut of de ademhaling normaal blijft
5b. Als het slachtoffer niet ademt of niet normaal ademt, of u twijfelt
Vraag een omstander een ambulance te bellen via 112 en vraag om een AED te brengen, indien beschikbaar
Als u alleen bent, belt u zelf 112; gebruik bij voorkeur uw mobiele telefoon
Alleen als een AED binnen uw bereik is, pakt u de AED. Laat het slachtoffer zo nodig even alleen.
Start borstcompressies als volgt:
– Kniel naast het slachtoffer ter hoogte van de bovenarm
– Plaats de hiel van één hand op het midden van de borstkas
– Plaats de hiel van uw andere hand bovenop de eerste
– Haak de vingers van beide handen in elkaarZorg ervoor dat u geen directe druk uitoefent op de ribben, de onderste punt van het borstbeen of de bovenbuik;- Positioneer uzelf loodrecht op de borstkas, en duw deze met gestrekte armen tenminste 5 centimeter in, maar niet meer dan 6 centimeter
– Laat na elke borstcompressie de borstkas geheel omhoog komen zonder het contact er mee te verliezen
Herhaal de handeling met een frequentie van tenminste 100 per minuut; maar niet meer dan 120 per minuut.
– Het indrukken en omhoog laten komen van de borstkas moet even lang duren.
6a. Combineer borstcompressies met mond-op-mondbeademingen
Maak na 30 borstcompressies de luchtweg vrij met de hoofdkantel-kinlift methode
Knijp de neus van het slachtoffer dicht met twee vingers van de hand die op zijn voorhoofd rust
Houd de kin omhoog en zorg dat de mond iets open blijft
Neem zelf een normale ademteug, plaats uw lippen om de mond van het slachtoffer en zorg voor een luchtdichte afsluiting
Blaas rustig in gedurende 1 seconde als bij een normale ademhaling
Als u ziet dat de borstkas omhoog komt, dan heeft u een effectieve beademing gegeven
Haal uw mond van die van het slachtoffer en kijk of de borstkas weer naar beneden gaat
Geef op dezelfde wijze de tweede beademing
De twee beademingen mogen in totaal niet meer dan 5 seconden duren
Plaats direct uw handen weer in het midden van de borstkas en geef 30 borstcompressies
Ga door met borstcompressies en beademingen in de verhouding 30:2
Onderbreek de reanimatie niet, behalve als het slachtoffer (goed) bij bewustzijn komt: hij beweegt, opent zijn ogen en begint normaal te ademenAls de borstkas niet omhoog komt bij een beademing
Inspecteer de mond van het slachtoffer en verwijder zichtbare luchtwegbelemmering
Beoordeel of u de hoofdkantel-kinlift methode goed uitvoert
Geef niet meer dan 2 beademingen per keer en ga onmiddellijk door met 30 borstcompressies
Als een tweede hulpverlener aanwezig is, wissel dan elke 2 minuten om vermoeidheid te voorkomen
Onderbreek bij het wisselen de borstcompressies zo kort mogelijk
6b. Basale reanimatie zonder beademing Als u geen beademingen kunt of wilt geven, geef dan alleen borstcompressies – continu – met een frequentie van tenminste 100 per minuut, maar niet meer dan 120 per minuut.
Waarom wordt ventilatie toch onderwezen? Als je het leert ben je niet verplicht het te doen.
Als je het niet leert ben je niet in staat om het te doen
7. Zodra de AED er is
Zet de AED aan: sommige AEDs starten automatisch na het openen van het deksel
Bevestig de elektroden op de ontblote borstkas, terwijl de borstcompressies doorgaan (bij een tweede hulpverlener)
Voer de gesproken/visuele opdrachten ogenblikkelijk uit
Zorg ervoor dat niemand het slachtoffer aanraakt als de AED het hartritme analyseert
8a. De AED geeft wel een schokopdracht
Zorg dat niemand het slachtoffer aanraakt
Druk op de schokknop als de AED dit zegt, een volautomatische AED geeft de schok zelf
Volg de gesproken/visuele opdrachten van de AED altijd direct op
Start dus direct met borstcompressies
8b. De AED geeft geen schokopdracht Volg de gesproken/visuele opdrachten van de AED direct op en start met borstcompressies.
9. Ga door met reanimatie totdat:
Professionele zorgverleners de reanimatie overnemen of
Het slachtoffer bij bewustzijn komt: hij beweegt, opent zijn ogen en begint normaal te ademen of
Uitgeput bent
De veiligheid van de hulpverlener De veiligheid van de hulpverlener en het slachtoffer staat voorop. Barrièremiddelen bij de mond-op-mondbeademing, zoals bepaalde filters of beschermende maskers met een éénrichtingsventiel, zijn in een laboratorium onderzocht. Deze barrièremiddelen kunnen de overdracht van bacteriën voorkómen. Er is (nog) geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit van die barrièremiddelen in de praktijk.
Maar omdat het risico van ziekteoverdracht zeer laag is, lijkt het redelijk om te starten met beademing zonder barrièremiddel.
Het vaststellen van een circulatiestilstand Het voelen naar pulsaties, zowel door leekhulpverleners als door professionele zorgverleners, is geen accurate wijze om de circulatiestilstand vast te stellen. De circulatiestilstand wordt uitsluitend vastgesteld aan de hand van twee criteria:
Het slachtoffer reageert niet, èn
Het slachtoffer ademt niet normaal of de ademhaling is afwezig.
Meldkamercentralisten worden getraind om een protocol vermoeden hartstilstand te starten, op basis van bovengenoemde criteria.
De niet-reanimeren verklaring Een niet-reanimerenverklaring kan door een persoon worden opgesteld en als deze aan een aantal eisen voldoet (handgeschreven, ondertekend, van een geboortedatum en van de datum van ondertekening voorzien) mag worden aangenomen dat deze de wens van de betrokkene weergeeft. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) verstrekt sinds najaar 2007 een niet-reanimerenpenning. Deze penning, gedragen aan een halskettinkje, is voorzien van een pasfoto, de naam, de geboortedatum en de handtekening van de eigenaar. Deze penning heeft dezelfde betekenis als een wilsverklaring op papier en dient gerespecteerd te worden.
De behandelkamer geeft uw patiënt een beeld over uw manier van werken. Het is uw visitekaartje. Al zijn uw behandelingen nog zo kwalitatief, een patiënt kan hier meestal geen goed beeld van vormen en gaat af op factoren die hij wel kan waarnemen. Bijvoorbeeld uw behandelkamer, vriendelijkheid en service.
Foto’s op websites Er zijn slechts enkele websites die een foto van hun behandelkamer(s) laten zien en dat is jammer. Voor nieuwe patiënten is het fijn als ze een indruk krijgen van uw praktijk, voordat ze daadwerkelijk voor een intake langskomen. Bij angstige patiënten kan zoiets kleins al wat spanningen wegnemen.
Mail een foto van uw praktijk Over enige tijd maken wij weer een top tien. Stuur een foto van uw praktijk naar info@dentalinfo.nl Wie weet komt uw praktijk in de volgende top tien met vermelding van uw praktijknaam.
De mooiste behandelkamers
Tandartspraktijk Wijsman, Rotterdam
Praktijk voor Mondhygiëne, Bergen op Zoom
Mondhygiënepraktijk, Uithoorn
Tandartspraktijk Mundwerk in Sursee, Zwitserland
Praktijk voor mondhygiëne, Zoetermeer
Orthodontiepraktijk, Geldrop
Tandartsenpraktijk Koninginneweg, Amsterdam
Tandartspraktijk KU64, Berlijn, Duitsland
Kliniek voor Mondzorg Schouwstede Junior, Nieuwegein
Mondzorgpraktijk Vierambachten, Spijkenisse
De behandelkamers van Orthodontiepraktijk Geldrop en Tandartsenpraktijk Koninginneweg zijn ontworpen door architectenbureau Arhk, www.arhk.nl
Als uw werknemers een burn-out krijgen is dat heel vervelend, voor hen én voor u. Zes tips om burn-outs te voorkomen.
Werkdruk niet negeren
Ga werkdruk niet bagatelliseren door opmerkingen als: ‘we hebben het allemaal druk’. Wie erkent dat de druk soms heel hoog is, komt verder dan wie het negeert.
Creëer een ergonomisch optimaal ingerichte werkplek Werkt u volgens de 4 ergonomische basiscriteria?
Werk dat past Bezieling en passie vormen de beste preventie voor een burn-out. Zoek daarom uit wat uw mensen willen, moeten en kunnen.
Gebruik hoofd en hart U weet dat uw medewerkers hard werken om het werk af te krijgen: doe dan ook niet moeilijk als iemand een keer een middag vrij neemt.
Sta stil bij successen Laat niet alleen van u horen als u kritiek heeft, laat ook merken als u tevreden bent.
Geef opbouwende kritiek Functioneert een werknemer niet helemaal zoals u zou willen? Ga dan op korte termijn met hem in gesprek. Kies een recent voorbeeld dat in uw ogen het probleem goed illustreert: leg uit wat de werknemer goed en fout deed.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/07/Discussie-Photos.com-86803730.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-03-09 00:00:002022-12-05 12:33:22Burn out voorkomen: tips voor werkgevers
Eén op de tien artsen is verslaafd aan alcohol, drugs of medicijnen. Dat blijkt uit buitenlandse onderzoeken. In navolging van andere landen wordt er per 1 maart in Nederland een meldpunt geopend waar verslaafde artsen voor hulp kunnen aankloppen. Dat meldt het NOS Journaal.
Het initiatief wordt onder meer gesteund door artsenorganisatie KNMG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het steun- en verwijspunt abs-artsen wordt ondergebracht bij de Radboud Universiteit Nijmegen.
Laat aan het licht Verslaafde artsen kunnen een groot gevaar vormen voor hun patiënten. Vaak komt de verslaving pas laat aan het licht, omdat artsen van zichzelf denken dat het hen niet kan overkomen. Ze zijn immers arts! Bovendien is het taboe in artsenkringen op verslaving groter zijn dan bij veel andere beroepsgroepen. Andere artsen hangen de verslaving van hun collega niet snel aan de grote klok.
Verslaafde artsen die zich melden, zullen na een intakegesprek worden doorverwezen naar een Nederlandse verslavingskliniek.
Het is de bedoeling dat de arts nog twee tot vijf jaar gevolgd wordt nadat hij of zij zich bij het meldpunt heeft gemeld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/04/Drugs.png230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-24 00:00:002022-12-05 11:27:22Eén op de tien artsen is verslaafd
De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling tandheelkundige praktijken is het advies voor uw arbeidsovereenkomsten. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van een tandarts(-specialist) en is niet bindend. Jaarlijks verschijnt een nieuwe, geactualiseerde versie van de arbeidsvoorwaardenregeling. Hierin zitten ook de adviessalarissen.
NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2011 De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling is aangepast aan nieuwe wetgeving en ontwikkelingen die voor 2011 gelden. Ook zijn de salarissen geïndexeerd. Het betreft een aantal inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010.
Niet automatisch van toepassing Heeft u met uw werknemer(s) een arbeidsovereenkomst afgesloten, waarin wordt verwezen naar de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010, dan is het noodzakelijk dat beide partijen de nieuwe NMT-Arbeidsovereenkomst 2011 van toepassing verklaren. U doet dit door een addendum in te vullen die door beide partijen wordt ondertekend en wordt bijgevoegd bij de arbeidsovereenkomst.
Microsoft heeft een aantal tips en rekentools verzameld om de de bijtelling privégebruik auto van de zaak te verlagen.
Het artikel bevat onder meer een gratis applicatie Excel-rittenregistratie en het vernieuwde Excel-werkboek Autokosten 2011. Klik hier voor het artikel.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/10/tijd-geld.jpg238399anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-23 00:00:002022-12-05 11:33:11Tips om de bijtelling auto van de zaak te verlagen
Jongbloed Fiscaal Juristen in Enschede heeft een gratis applicatie opgesteld om de aangifte inkomstenbelasting over 2010 in te vullen. Inmiddels hebben bijna 7.000 iPhone- en iPad-bezitters de aangifte-app gedownload. De app wordt volgende week uitgebreid met 30 aangiftetips.
Informatie op een rij De app zet alle informatie over de aangifte inkomstenbelasting 2010 overzichtelijk op een rij. Welke inkomsten horen bij welke box, aftrekposten, tips voor als het huis is verkocht of als er sprake is van een opleiding of ziektekosten.
Ondernemers Ook voor ondernemers is er inmiddels een speciale app met belastingtips. Ook deze app is gratis en is inmiddels 2.000 keer gedownload. Jongbloed werkt momenteel aan een nieuwe ondernemersapp met belastingwetten, belastingverdragen en korte adviezen. Meer informatie op de website van Jongbloed.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/04/Meerderheid-medische-apps-deelt-gebruikersinformatie-aan-derden.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-23 00:00:002022-12-05 11:34:11Gratis apps IB-aangifte en belastingtips voor ondernemers
Werknemers potten 15 miljard euro aan vakantiedagen op
Nederlandse werknemers hadden op 31 december 2010 gemiddeld 18,5 vakantiedagen per persoon opgespaard. Dat staat gelijk aan 15 miljard euro. Dit blijkt uit berekeningen op basis van een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven. Dat onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het AWVN-tijdschrift Werkgeven.
Vakantiestuwmeren Het genoemde aantal vakantiedagen betreft opgespaarde rechten – ´vakantiestuwmeren´. Dat is dus vóórdat de vakantiedagen over 2011 op de vakantiekaart werden bijgeschreven. In Nederland zijn volgens het CBS een kleine 4,5 miljoen voltijdsbanen (waarbij alle deeltijdbanen zijn omgerekend naar voltijdsequivalenten). Samen zijn die banen goed voor 83 miljoen opgepotte vrije dagen. Een werkdag van 8 uur kost gemiddeld 176 euro. Dat betekent dat Nederlandse werkgevers voor 15 miljard euro (83 miljoen dagen * 176 euro) bij hun werknemers in het krijt staan.
Bespreekbaar maken AWVN, betrokken bij meer dan de helft van alle CAOs, wil het aantal vrije dagen dat Nederlandse werknemers krijgen bespreekbaar maken in het CAO-overleg. In dezelfde editie van Werkgeven zegt directeur Arbeidsvoorwaardenbeleid Hans van der Steen: De onderliggende verklaring voor het fenomeen vakantiestuwmeer is dat Nederlandse werknemers gewoon erg veel vrije dagen krijgen. 20 is wettelijk verplicht, 25 is de norm en dan komen daar nog zon 10 adv-dagen bij. Ik maak me sterk dat er weinig landen zijn waar werknemers zoveel vrije dagen krijgen.
Onderzoek Het onderzoek waarop de cijfers in dit artikel zijn gebaseerd, werd in januari door AWVN uitgevoerd onder bedrijven uit de marktsector. Van de aangeschreven bedrijven deden 173 mee, een respons van 17 procent. Dat hoge responscijfer duidt op relatief grote betrokkenheid bij het onderwerp. In het onderzoek werd gevraagd naar het aantal vakantiedagen en adv-dagen dat jaarlijks wordt verstrekt en hoe hoog het gemiddelde saldo van nog uitstaande vakantiedagen bedroeg op 31 december 2010.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/09/Gebit-gaat-ook-op-vakantie-in-de-zomerperiode.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-23 00:00:002022-12-05 11:36:23Werknemers hebben stuwmeer aan vakantiedagen
Een echte klantgerichte organisatie streeft ernaar om de dingen te zien door de ogen van de patiënt. Hiermee onderscheidt de uitmuntende praktijk zich van de andere. Om uw praktijk te laten groeien is het belangrijk om patiënten aan te trekken en te behouden. Een goede klantenservice is een makkelijke manier om dit te bereiken. Een uitstekende service aanbieden en een stevige naam in de markt te plaatsen is een aanpak waar u nog jaren de vruchten van zult plukken.
Dienstenkaart Of u nu werkt in een tandartsenpraktijk, callcenter, ziekenhuis of de detailhandel, alle klanten/patiënten krijgen een beeld van uw organisatie via een aantal contactmomenten. Via een dienstenkaart kunt u de omgang met patiënten in uw praktijk in kaart brengen. Door opeenvolgend alle punten van contact in kaart te brengen en deze te analyseren en te verbeteren, kunt u uw dienstverlening verbeteren. Het zorgt ervoor dat uw praktijk weer kijkt door de lens van de patiënt in plaats van de lens van de organisatie.
Voorbeeld van een dienstenkaart
Proces beschrijven De eerste stap bij het in kaart brengen van geleverde diensten in uw praktijk is om een proces uit te kiezen dat u wilt verbeteren. Kies het proces waarover u de meeste klachten hoort. Dat kan bijvoorbeeld uw facturering zijn. Patiënten klagen over de complexiteit ervan, te veel papier werk, of ze moeten te lang wachten bij de factureringsreceptie. Breng het proces in kaart vanaf het eerste contact met de patiënt. Elke pagina begint met bijvoorbeeld de patiënt.. Als we het voorbeeld voor de facturering aanhouden, begint de eerste pagina met De patiënt wordt doorverwezen naar de betaalreceptie. De tweede stap zou kunnen zijn: De patiënt wacht in de rij. Dit proces kan in een paar paginas in kaart gebracht worden. Mochten het meer dan tien paginas worden, verdeel het proces dan in twee-en om het overzichtelijk te houden.
Vaststellen zwakke punten Als het proces in kaart is gebracht kan de volgende vraag voorgelegd worden aan uw medewerkers: Waar leveren wij matige service in dit proces? Door uw medewerkers de zwakke punten te laten identificeren realiseren zij zich wat voor service zij leveren. Na deze stap kan het gesprek beginnen over wat voor betere soort service hier geleverd kan worden. Laat de groep wilde en gekke gedachten bedenken anders zult u zien dat het eindresultaat niet meer is dan de status quo.
Hoe bekijkt uw patiënt uw praktijk? Bij het zoeken naar een tandarts of mondhygiënist zullen de meeste mensen om advies vragen bij hun vrienden en familie. De praktijken die responsief, zorgzaam, behulpzaam en bevoegd overkomen zullen meer aanbevelingen krijgen en dus meer patiënten. In het verleden werd gezegd dat één ongelukkige klant het tegen negen of tien andere zou vertellen. Met communicatie via internet, Twitter, Facebook en Hyves kan dat aantal wel oplopen tot in de honderd.
Inleven Leef u in in de positie van de patiënt en loop door uw praktijk, de processen en procedures, de dienstverlening en kijk of dit middelmatig overkomt of dat het u een goed gevoel geeft. Geven uw kantoor, website en marketing materialen de boodschap die u wilt geven? Is uw telefoonsysteem/receptie gastvrij en uitnodigend?
Hoe gaat u om met uw patiënten? Zorgen uw medewerkers ervoor dat zij zich uniek voelen en als individu en niet als de volgende in de rij? Als u de emoties van de patiënt begrijpt, zult u eerder aan de behoeftes van de patiënten voldoen. Het maken van de emotionele band zal resulteren in een patiënt die zich gewaardeerd voelt en andere mensen zal verwijzen naar uw praktijk.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/11/met-bril-en-knipoog.jpg691210368anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-14 00:00:002022-11-28 12:23:49Kijkt u door de ogen van uw patiënt?
Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd uitje. Onderstaande tips kunnen u daarbij helpen.
Praktijkuitje nummer één is nog steeds een diner in een restaurant. Hoe feestelijk ook, zo’n uitstapje is niet bepaald verrassend. Wie wel eens wat anders wil, start hier.
1. Leg de datum op tijd vast Houd daarbij rekening met (school)vakanties. Een goede regel is om elk jaar in dezelfde tijd op stap te gaan. De eerste zondag van oktober bijvoorbeeld, dan weten al uw medewerkers waar ze aan toe zijn.
2. Laat uw medewerkers mee organiseren Organiseer niet alles zelf maar stel bijvoorbeeld een groepje samen om het uitstapje voor te bereiden. Zo bent u ervan verzekerd dat de activiteit in de smaak valt en komt niet al het werk op één persoon neer. Uiteraard geeft u vooraf enkele richtlijnen over budget, vervoer en duur.
3. Stel een gevarieerd programma samen Stel het programma zo samen dat ieder er iets naar zijn/haar wens in aantreft. Sluit een avontuurlijke activiteit bijvoorbeeld af met een aangeklede borrel of maak voorafgaand aan een etentje een frisse wandeling of fietstocht.
4. Regel het vervoer heen en terug U wilt immers niet dat uw medewerkers met een borrel op achter het stuur gaan zitten.
5. Denk ook aan het thuisfront Gaan de partners mee? Stuur ze dan tijdig een leuke, persoonlijke uitnodiging op het huisadres. Wilt u de partners niet uitnodigen? Laat dan op de dag zelf een kleine attentie bezorgen: een flesje of een bloemetje (op het kaartje vermeldt u een telefoonnummer voor calamiteiten).
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/09/Stappenplan-implementatie-AVG.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-11 00:00:002022-11-28 12:33:31Een goed praktijkuitje in 5 stappen
Nadat hij een zere duim had opgelopen tijdens de behandeling van een 4-jarige, eiste de tandarts een schadevergoeding van de vader van het jochie.
Bosse, een jongetje van vier, moest naar de tandarts om een gaatje te laten vullen. Hij had er al nachten van wakker gelegen. Hij was bang. De tandarts had een week geleden bij het vorige bezoek een ontstoken kies getrokken en dat had erg pijn gedaan. De tandarts had Bosse toen niet verdoofd. Waarom de tandarts dat niet had gedaan, is onduidelijk.
Pedagogisch verantwoorde tandarts Toen Bosse met zijn vader bij de tandarts binnenkwam, zag hij tot zijn opluchting dat een andere tandarts hem deze keer zou behandelen. Bosse ging in de grote stoel zitten maar voelde toch nog angst. Hij hield daarom beide handen voor zijn mond. De tandarts vroeg toen de aanwezige assistente om er een tweede assistente bij te halen. Zonder daarop te wachten, ging de tandarts verder. Hij pakte beide handen van Bosse vast om ze weg te halen van zijn mond. Met kracht haalde Bosse één van zijn handjes weg, waarbij de duim van de tandarts werd verdraaid.
Mag ik even vangen? De tandarts wilde daarom geld zien van de vader van Bosse. De tandarts vreesde dat in de toekomst een hersteloperatie aan zijn duim nodig zou zijn. Hij zou dan zijn werk als tandarts enige tijd niet kunnen uitoefenen. Zijn arbeidsongeschiktheidsverzekeraar zou maar een beperkt bedrag uitkeren en er zou een risico zijn op voortijdige artrose. Hij stelde de vader aansprakelijk voor de schade die hij mogelijk in de toekomst zou lijden. Omdat de verzekeraar van de vader de aansprakelijkheid afwees, stapte de tandarts naar de rechter.
De aansprakelijkheid van een kind Een kind jonger dan veertien jaar kan niet aansprakelijk worden gehouden voor onrechtmatig gedrag. Wel kunnen zijn ouders aansprakelijk zijn. De juridische vraag in deze zaak was of het gedrag van Bosse naar de tandarts toe onrechtmatig was geweest.
Het oordeel van de rechter De afwerende reactie van Bosse was niet meer dan een paniekreactie, die niet zo onverwacht was, dat de tandarts daar als professioneel hulpverlener met een ruime ervaring niet op bedacht hoefde te zijn. De tandarts had de ingeroepen extra assistentie, die hij kennelijk nodig vond om op een verantwoorde wijze verder te kunnen gaan, niet afgewacht maar is alleen doorgegaan. Nadat beide assistentes aanwezig waren, werd Bosse vervolgens zonder problemen behandeld.
De tandarts had dus zelf eenvoudig maatregelen kunnen nemen ter voorkoming van letsel, aldus de rechter. De vader was niet aansprakelijk voor zijn letsel.
Geef uw jongste teamleden de aandacht en begeleiding waar ze van groeien
Jonge werknemers tussen de twintig en dertig – hunkeren zelfs nog meer naar bevestiging en nieuwe dingen leren dan naar geld. Dat stelt Michael Fertik op Harvard Business Review. Hij geeft meteen zeven tips om hen te motiveren.
De beste managers voor jongere werknemers zijn degenen die het niet slecht zouden doen voor de klas. Ze houden ervan om anderen te helpen groeien en geven overdadig uitleg bij hun beslissingen. Daar houden jongeren van, omdat ze dan inzicht krijgen in het besluitvormingsproces. Bovendien worden ze er betere werknemers van omdat ze leren hoe u denkt. Uitmuntende managers van uitmuntende jongeren stellen regelmatig trainingssessies in over diverse aspecten van de organisatie. Topondernemingen laten veelbelovend talent rouleren tussen de diverse afdelingen. In kleine ondernemingen kan dit vaak niet, maar hier kunnen workshops gegeven worden om de jongste medewerkers kennis te laten maken met verschillende elementen van de onderneming. Dit soort investeringen werpt snel hun vruchten af.
Bij deze nog zeven manieren om uw jonge teamleden te motiveren en op te leiden:
1. Gooi ze meteen in het diepe Geef jonge mensen direct beslissingsbevoegdheid op tenminste één terrein. Weten ze niet wat ze moeten doen, laat het ze dan zelf uitzoeken en geef geen antwoord op vragen die ze best zelf weten als ze even nadenken. Alleen zo kunnen ze groeien. Geef na het afronden van de opdracht zo snel mogelijk heldere feedback.
2. Beloon ze openlijk Noem de persoon en zijn verdienste bij naam tijdens het teamoverleg. Of vraag hem of haar om zijn/haar mening tijdens een vergadering. Alleen al door die te vragen, spreekt u uw erkenning uit. Grote kans dat er bovendien iets zinnigs uitkomt.
3. Stel vragen Vraag uw jonge teamleden bijvoorbeeld wat verbeterd kan worden aan de service in uwpraktijk. Alleen al het feit dat u dit soort vragen stelt, heeft impact. Het toont aan dat u open staat voor de waarheid en kritiek. Het stimuleert jongeren zelfstandig te denken en hun ideeën te uiten. Soms zal het antwoord u erop wijzen dat u op sommige punten inderdaad best dom bezig bent en geld aan het wegsmijten bent. En soms zal de werknemer denken dat het werk dat gedaan wordt best dom is, om zich na uw uitleg te realiseren dat het toch wel ergens goed voor is. U op uw beurt komt er zo achter dat wat voor u vanzelfsprekend is, dat niet automatisch voor het team is en dat u bepaalde dingen beter uit moet leggen.
4. Bevorder het contact Jonge werknemers durven u niet altijd even gemakkelijk aan te spreken als ervaren medewerker. Loop daarom rond en maak uzelf zichtbaar en daardoor benaderbaar. Stimuleer tijdens teambijeenkomsten de onderlinge contacten. Laat bijvoorbeeld een paar sociale werknemers mensen met elkaar in contact brengen.
5. Geef ze oprechte aandacht
Een hele simpele manier: bel ze op hun verjaardag. Kleine moeite, groots effect. Geef ze bovendien complimenten, maar alleen als u het meent. Jonge mensen voelen haarfijn aan als u aan het slijmen bent en zullen u direct wantrouwen. Het gevolg: ze geloven u niet meer als u iets wel meent.
6. Ontsla mensen die niet presteren Jongeren kunnen er niet tegen als ze zien dat degenen die de kantjes eraf lopen toch mogen blijven. Ervaren werknemers kunnen soms wel redenen aandragen waarom zo iemand er niet meteen uitvliegt, jongeren zien dat nog niet. Ze verachten niet alleen hun minder competente collega, maar ook de manager die niet ingrijpt. Zorg er om dezelfde reden voor dat u zich ontdoet van medewerkers die de sfeer verpesten, vooral als ze direct te maken hebben met de jonge werknemers. Jonge medewerkers zijn nog erg beïnvloedbaar en voor u het weet gaan ze mee in de negatieve spiraal.
7. Wees een leider Jongeren zijn meer gespitst op autoriteit dan u denkt. Die arm om de schouders en dat grapje kunnen daarom al snel opgevat worden als gebrek aan respect. Gedraag u als een leider en wordt niet te informeel.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/10/5-marketingtips-voor-praktijken.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-06 00:00:002022-11-28 12:45:06Zeven tips om leiding te geven aan twintigers
Met vergaderingen gaat meer productiviteit verloren dan met telefoongesprekken, kopieerwerk, reizen en geroddel bij de koffieautomaat. Er valt dus veel te verdienen door goed te vergaderen. Reken maar uit. Als u drie uur vergadert per week, dan komt u met 48 werkweken op jaarbasis uit op 144 uur in totaal.
Belangrijke informatie vooraf versturen In veel vergaderingen gaat onnodig veel tijd verloren aan informatie-uitwisseling. Dit hardop denken leidt daarbij tot misverstanden en onbruikbare notulen. Verstuur de belangrijkste informatie van tevoren via e-mail.
Bereid u goed voor Bepaal duidelijk de belangrijkste doelen voor de ontmoeting. Stel een korte agenda op die binnen de gestelde tijd kan worden afgewerkt. Meld begin- en eindtijd duidelijk. Zorg ervoor dat de vergadering ook binnen die tijd is afgerond.
Maak een goede deelnemerslijst Kijk kritisch naar de deelnemerslijst. Zorg dat de sleutelfiguren aanwezig zijn. Andere collegas hebben misschien genoeg aan de stukken vooraf en de notulen achteraf.
Steeds minder Plan de ontmoeting zodanig, dat de groep eventueel tijdens de vergadering kleiner kan worden. Behandel dus de onderwerpen waar iedereen bij betrokken is het eerst.
Tijdens de vergadering De voorzitter zorgt voor dynamiek in de vergadering. Hij motiveert de aanwezigen voor de doelstellingen van de ontmoetingen, maar respecteert hun andere bezigheden.
Begin op tijd en wacht niet op laatkomers, want dat verspilt de tijd van degenen die wel op tijd zijn. Sluit de deur!
Wees duidelijk over de doelstellingen van de vergadering, het uitwisselen van informatie, het coördineren van actie, het motiveren van een team of het oplossen van problemen.
Duld geen onderbrekingen. In een goed lopende vergadering heeft niemand tijd voor andere zaken. En alle deelnemers weten exact hoe laat de vergadering afgelopen is.
Houd de rode draad vast. Zorg ervoor dat er alleen over het agendapunt wordt gesproken. Een onderwerp tegelijk.
Sluit elk agendapunt af met een samenvatting en formuleer de volgende stappen: wie, wat, waar, wanneer en hoe? Rond nadrukkelijk af. Zorg ervoor dat alle betrokkenen hun instemming betuigen.
Uitlopen Als een agendapunt onverhoopt meer tijd in beslag neemt, bekijkt de voorzitter of het onderwerp niet in een kleiner comité of in de volgende vergadering kan worden afgehandeld. Als dat echt niet lukt, kijk dan of een ander agendapunt korter kan. Moet de vergadering écht langer duren, vraag dan toestemming van alle aanwezigen en maak duidelijk dat het om een uitzondering gaat.
Na de vergadering Een goed geleide vergadering kan eenvoudig worden samengevat. Zorg ervoor dat de notulen zo snel mogelijk bij de aanwezigen en andere betrokken zijn. De notulen zijn bondig en precies. Vooral actiepunten zijn ondubbelzinnig.
Aanbevolen websites – Effectiever vergaderen leren.nl
– Een goede vergadering rug.nl – Vergaderen zonder woorden lichaamstaal.nl
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/07/Discussie-Photos.com-86803730.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-04 00:00:002022-11-28 12:47:40Vergaderen zonder geklets
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.