zorg - geld

Mondzorg bereidt zich voor op invoering vrije prijzen in 2012

Minister Schippers van VWS overweegt vrije prijsvorming in de mondzorg in te voeren in 2012. Dat blijkt uit een brief van de minister. De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT), de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM), de Vereniging van Orthodontisten (VvO), de Organisatie Nederlandse Tandprothetici (ONT), de Nederlandse Vereniging van Instellingen Jeugdtandverzorging (NVIJ) en de Samenwerkende Regionale Instellingen voor Jeugdtandverzorging (SRI) hebben de krachten gebundeld. Zij spannen zich de komende maanden met hun leden in om te zorgen voor voldoende transparantie waar het gaat om kosten en kwaliteit.

Tandarts en patiënt bepalen samen passende zorg
De Nederlandse mondzorg behoort kwalitatief tot een van de besten en meest betaalbare mondzorg van Europa. Daarnaast zijn er voldoende tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Ook is het wisselen van zorgverlener voor patiënten niet heel ingewikkeld. Niemand is gebaat bij standaardtandheelkunde met vastgestelde standaardtarieven; er bestaat immers geen standaardpatiënt. Met vrije tarieven kunnen tandarts en patiënt samen bepalen welke zorg tegen welke prijs het meest passend is. Los van de prijs, is voldoende ruimte nodig voor maatwerk en een centrale rol voor de relatie tandarts-patiënt.

Patiëntensite helpt patiënt kiezen
De organisaties in de mondzorg verwachten dat de prijzen eerlijker en concurrerend zullen worden. Soms wordt een behandeling goedkoper, en soms wat duurder. Een tandarts die de modernste technieken en materialen gebruikt, heeft hogere kosten aan scholing en techniek. Een tandarts in de grachtengordel heeft andere huisvestingskosten, dan een tandarts op het platteland. Beide tandartsen vielen tot nu toe onder hetzelfde tarief. Dat kan nu anders worden. Straks kunnen patiënten zelf kiezen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
gegevens

NMT moet gegevens tandartsen aan NZa geven

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) heeft beroepsvereniging NMT van tandartsen en tandarts(-specialisten) geen gelijk gegeven naar aanleiding van een voorlopige voorziening waar de NMT om had gevraagd in reactie op een besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Aanleiding voor de voorlopige voorziening was het opeisen van onderzoeksgegevens van tandartsen naar de organisatie van de eigen beroepsuitoefening.
De NMT stelde hierop dat de NZa het onderzoek door medische beroepsgroepen ondermijnt door dat onderzoek van en door beroepsbeoefenaren in de zorg aan te wenden in een geschil met diezelfde beroepsbeoefenaren over hun tarieven.
De NMT benadrukte dat de gegevens door deelnemers aan het eigen onderzoek op basis van vertrouwelijkheid aan de NMT zijn verstrekt.

De NMT kreeg bijval van:

  • de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW);
  • de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV);
  • de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP);
  • het koninklijk Nederlands genootschap voor Fysiotherapie (KNGF);
  • de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV);
  • en nog een aantal andere brancheorganisaties uit de zorg.

De voorzieningenrechter stelt de NMT nu in het ongelijk en stelt dat de NZa bevoegd is de gegevens op te vragen. De NMT is teleurgesteld.

Toelichting van de NMT
Als zorgverleners zoals huisartsen, tandartsen(-specialisten), medisch specialisten, verloskundigen er niet langer op kunnen vertrouwen dat de gegevens die zij vrijwillig aanleveren bij hun beroepsorganisatie niet tegen hen gebruikt zullen worden, daalt de bereidheid om aan onderzoek met betrekking tot de beroepsuitoefening mee te werken. BIG-geregistreerde zorgverleners wordt het onmogelijk gemaakt om in eigen kring onderzoek te verrichten en hun beroepsuitoefening te verbeteren.

Historie onderzoek NMT
Sinds 1995, het begin van het project Peilstations, verzamelt de NMT periodiek gegevens over allerlei aspecten van de beroepsuitoefening van tandartsen. Dit is destijds gedaan om het NMT-beleid aan de hand van empirische cijfers te kunnen ontwikkelen, onderbouwen en evalueren. Ter verzameling van de gegevens heeft de NMT een zorgvuldige constructie gekozen, waarbij de feitelijke gegevens door een extern bureau (ITS) worden verzameld en in vertrouwelijkheid beheerd.

Bron:
NMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Nieuwe website mijnpensioenoverzicht.nl: overzicht van uw inkomen bij pensionering

Nieuwe website mijnpensioenoverzicht.nl: overzicht van uw inkomen bij pensionering

Op 6 januari lanceerde  minister Kamp de site mijnpensioenoverzicht.nl door deze voor de eerste keer in gebruik te nemen. De site is gemaakt door de Stichting Pensioenregister, een samenwerkingsverband van de circa 600 pensioenfondsen, verzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank.

Introductiefilm
U krijgt daarmee een goede indruk van wat er op de site te vinden is.
Wat betekent mijnpensioenoverzicht.nl voor u?

Mijnpensioenoverzicht.nl is een goede aanvulling op de pensioencommunicatie. U logt in met uw DigiD. Met één druk op de knop
krijgt u vervolgens een overzicht van uw pensioen en AOW. Zo krijgt u een beeld van uw inkomen bij pensionering. De website toont niet wat men zelf voor de oude dag heeft geregeld (zoals een koopsompolis).

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Fiscale tips voor 2011

Niet alleen het jaartal wijzigt traditiegetrouw op 1 januari, maar ook de belastingwetgeving. De belangrijkste fiscale aandachtspunten voor u op een rijtje.

Vennootschapsbelastingtarief naar 25%
In 2011 gaat het vennootschapsbelastingtarief omlaag naar 25 procent. Over de eerste 200.000 euro blijft het tarief 20 procent. Dit betekent dat u een tariefsvoordeel kunt behalen door kosten nog dit jaar te nemen en indien mogelijk uw winsten uit te stellen.

Vastgoed BV
In 2011 worden naast enkele mooie maatregelen ook enkele aanscherpingen doorgevoerd. Zo bent u vanaf 2011 vaker dan voorheen overdrachtsbelasting verschuldigd als u aandelen in een zogenaamde vastgoed BV koopt.

Willekeurige afschrijving
Bent u van plan om te investeren? Maak dan optimaal gebruik van de willekeurige afschrijving door op tijd te investeren en te betalen. Om het investeringsklimaat te verbeteren is een mogelijkheid ingevoerd om tijdelijk willekeurig af te schrijven op bedrijfsmiddelen. Investeringen mogen in twee jaar worden afgeschreven, maximaal 50 procent in 2010 en 50 procent in 2011. Houd er rekening mee dat het bedrijfsmiddel dan wel in gebruik moet zijn genomen of voor minimaal 50 procent betaald moet zijn in 2010.

Beoordeel de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven in combinatie met de mogelijkheid om verliezen te compenseren. Als u (mede) door de willekeurige afschrijving een fiscaal verlies haalt, dat niet kan worden verrekend met winsten uit het verleden, is het verstandig om de willekeurige afschrijvingsmogelijkheden te bewaren voor 2011.

Milieu- en energie-investeringen
De percentages voor de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de energie-investeringsaftrek (EIA) zijn voor 2011 lager vastgesteld dan voor 2010. Ook zal de lijst van bedrijfsmiddelen die voor deze aftrek in aanmerking komen wijzigen.

Bedrijven die in aanmerking komen voor de vervroegde afschrijving op milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) kunnen met ingang van 2011 nog maar voor 75 procent willekeurig afschrijven.

Voorziening vormen
Als u verwacht binnen enkele jaren aanzienlijke uitgaven te moeten doen in het kader van uw onderneming, kunt u hiervoor onder bepaalde voorwaarden een (fiscale) voorziening vormen. U kunt de toekomstige uitgaven in dat geval nu al als kosten ten laste van uw winst brengen. Dit levert een liquiditeits- en rentevoordeel op.

Heeft u vorderingen op uw balans waarvan u twijfelt of deze ooit volledig betaald zullen worden, dan kunt u deze vorderingen afwaarderen en hiermee een liquiditeitsvoordeel behalen. U hoeft niet te wachten tot definitief duidelijk is dat een vordering niet betaald wordt.

Btw terugvragen
Heeft u over 2010 dubieuze debiteuren die niet meer zullen betalen, dan kunt u de Belastingdienst verzoeken om een teruggave te verlenen voor de door u afgedragen btw. Doe dit verzoek bij de laatste aangifte omzetbelasting van 2010 en voeg hierbij de bewijsstukken inzake de oninbaarheid.

Tankt u voor uw auto van de zaak, betaal dan altijd met uw tankpas, pinpas of creditcard. Bij een contante betaling loopt u het risico om de btw-aftrek op de brandstofkosten te verspelen! Bij een contante betaling kan de Belastingdienst niet nagaan wie de betaling heeft gedaan, omdat dit niet blijkt uit de kassabon. Dit geldt uiteraard ook voor de tankbeurten van uw medewerkers met een auto van de zaak.

Gemengd gebruikte panden
Nieuwe Europese regelgeving zorgt ervoor dat u met ingang van 2011 minder btw kunt terugvragen bij de aanschaf van een onroerende zaak die u zowel voor uw onderneming als in privé gebruikt. Op grond van de huidige regeling mag u onder voorwaarden alle omzetbelasting in uw onderneming aftrekken en betaalt u gedurende tien jaar jaarlijks een correctie voor het privégebruik. Vanaf 2011 kunt u de btw slechts aftrekken naar rato van het zakelijke gebruik.

Overdrachtsbelasting bij doorverkoop
Onder de huidige wetgeving is een regeling opgenomen dat bij doorverkoop van een onroerende zaak binnen zes maanden na aankoop, u alleen overdrachtsbelasting verschuldigd bent over de waardestijging na de aankoop.

Met ingang van 2011 wordt deze termijn tijdelijk verlengd naar twaalf maanden. Mocht onverhoopt uw nieuwe woning verkocht moeten worden, omdat u bijvoorbeeld uw oude woning niet verkocht krijgt, kan deze langere periode wellicht een pleister op de wonde zijn.

Sterk wisselende inkomsten in box I?
Bij sterk wisselend inkomen (belastbaar inkomen) in box 1 van de inkomstenbelasting over drie aaneengesloten jaren, kan recht bestaan op een belastingteruggave.

Op basis van deze regeling wordt het inkomen gelijkmatig over de jaren verdeeld en kan wellicht het nadelige effect van het progressieve inkomstenbelastingtarief ongedaan worden gemaakt. Het verschil tussen de werkelijk geheven belasting en de op deze wijze herrekende belasting wordt -mits boven de geldende teruggaafdrempel- terugbetaald.

Jaarlijkse schenkingsvrijstellingen
Voor ouders-kinderen geldt een jaarlijkse vrijstelling van 5.000 euro (2010) én de eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.000 euro (2010). De verhoogde vrijstelling kan slechts éénmaal worden benut, voor een kind dat tussen de 18 en de 35 jaar jong is. Indien het kind inmiddels ouder is dan 35, maar zijn of haar partner heeft deze leeftijd nog niet bereikt, kan ook gebruik worden gemaakt van de verhoogde vrijstelling. Voor kleinkinderen geldt een vrijstelling van 2.000 euro.

Vanaf 1 januari 2011 geldt een eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.000 euro. Deze vrijstelling wordt verhoogd tot 50.000 euro, als de schenking wordt aangewend voor de aankoop van een eigen woning of voor het betalen van een studie of opleiding voor een beroep van ten minste 20.000 euro per jaar. Deze bestemming moet in een notariële akte worden vastgelegd. Deze verhoogde vrijstelling is ook van toepassing wanneer de schenking wordt aangewend voor het aflossen van een eigenwoningschuld.

Bron:
Zibb

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Apps - social media

Minicursus taal van social media

Via de social media kunt u veel doelgroepen bereiken die u op een andere wijze niet bereikt. Belangrijk is dat u wel over de taal van de social media beschikt.

Uw patiënten en collega’s nemen social media serieus. Ze vinden het soms zelfs betrouwbaarder dan andere media. U kunt via social media veel doelgroepen bereiken die u op een andere wijze niet zult bereiken. Belangrijk is dat u wel over de taal van social media beschikt. Het is anders dan schrijf- of spreektaal. Lees verder om deze taal onder de knie te krijgen.

Kies uw social media
Welke kiest u? Of kiest u er diverse? Dat laatste kan namelijk vrij eenvoudig door ze aan elkaar te koppelen. Uw tweet (bericht op Twitter) verschijnt zo automatisch bij Facebook en/of Hyves en/of LinkedIn.

Hyves
Op Hyves wordt echt jongerentaal gesproken en kunt u uw pagina’s pimpen. U kunt krabbels (berichten van onbeperkte lengte) versturen op de profielpagina, de www (wie wat waar) invullen en op andermans www’s reageren. U kunt blogs (dagboek) behouden en op andermans blogs reageren. Ook kunt u allerlei gadgets (filmpjes, spelletjes etc) toevoegen. Het is ook mogelijk om een hyve (pagina op Hyves) te maken voor uw praktijk. Veel mogelijkheden, misschien wat te veel en dus wat onoverzichtelijk. Hyves is bedoeld om vriendschappelijke contacten te behouden en richt zich wat meer op kinderen en jongeren.

Facebook
Facebook wordt vooral voor ‘wat ben je aan het doen?’ (wbjahd) gebruikt. Dit is vergelijkbaar met de www van Hyves. U kunt ook lezen wat uw vrienden (mensen die u toegelaten heeft tot uw profiel) schrijven op het wbjahd van hun vrienden. U kunt hierbij ook foto’s delen. Facebook heeft een rustige uitstraling en trekt een wat ouder publiek.

Twitter
Op Twitter kunt u tweets achterlaten (berichten van beperkte lengte) in de what’s happening balk. U kunt een link toevoegen zodat de tweeps (twitterende mensen) het gehele bericht alsnog kunnen lezen of de foto kunnen zien. Veel mensen twitteren via hun Iphone (een internettelefoon). Hierdoor kunnen ze de hele dag door twitteren. U kunt veel followers (lezers van uw berichten) vrij eenvoudig verzamelen. Twitteren gaat erg snel, dus u moet het wel bij kunnen houden. Berichten verschijnen en verdwijnen in rap tempo. Het allernieuwste nieuws leest u via Twitter. Berichten kunnen ge-retweet (bericht versturen naar uw followers) worden. Via de # (hashtag) kunt u een bepaald onderwerp volgen. Sommige tweeps twitteren een Daily. Dit is te vergelijken met een krantje waarop een samenvatting staat van de tweets die ze interessant vonden. De ANT heeft een ANT-daily en ook de twitteraar Endontoloog heeft er een. Op Twitter vindt u mensen van allerlei leeftijden. Ook uw advocaat, uw kapper, uw krant maar ook musea, cabaretiers en politici.

dental INFO
dental INFO kunt u nu ook op Twitter volgen via dentalinfo_nl zodat u snel geïnformeerd wordt over recente dentale ontwikkelingen.

LinkedIn
Dan hebben we nog LinkedIn. Officieel kunt u hier enkel mensen toevoegen die u echt kent. Het is een zakelijke site om te netwerken. Het is louter voor mensen met een beroep/baan. In groups kunt uw collega’s vinden die u niet kent maar die u wel wilt leren kennen.

Tandarts.nl
Toegespitst op de mondzorg is Tandarts.nl Het is voor patiënten en professionals. Deze site bevat veel informatie voor patiënten: Waar vind ik een tandarts? Wat is parodontitis? Hoe gaat het zetten van een kroon? Het wordt uitgelegd door middel van tekst, plaatjes en filmpjes.
Uw kunnen patiënten terecht op het openbare forum waar hun vragen worden beantwoord door vrijwillige professionals. Ook kunnen patiënten onderling ervaringen delen. Voor mondzorgers is het leerzaam om te zien met welke problemen patiënten precies zitten en welke antwoorden er gegeven worden door uw collega’s.
Tandartsen, techniekers, mondhygiënisten, (para)medici, hun personeel en ook studenten kunnen tevens informatie uitwisselen op het MondzorgForum van deze site. Op Tandarts.nl wordt niet veel internettaal gebruikt zodat het voor iedereen leesbaar blijft.

Aan de slag

Gebruikersnaam
Uw gebruikersnaam gebruikt u om in te loggen (sign in) en om herkend te worden door andere gebruikers. Uw naam moet uniek zijn. U kunt bijvoorbeeld uw praktijknaam gebruiken of een heel opvallende en originele naam zoals SmoeltjesKijker. U bepaalt dus zelf hoe herkenbaar uw naam is voor uw patiënten.

Zorgen voor vrienden en/of followers
Zonder vrienden of followers hebbem social media geen nut. Mensen kunnen u vinden via de zoekfunctie en u hen. U kunt hier een naam invullen, een plaatsnaam of andere zaken die u zoekt. Bij sommige social media is het mogelijk om via uw
e-mailadressenboek reeds bekenden van u te vinden. Door zelf volgers toe te voegen, gaan mensen u weer volgen.

Afkortingen, tekens en emotions
Twitter barst van de afkortingen en tekens. Dit komt doordat er enkel korte berichten kunnen worden geplaatst. Zo is een hele belangrijke de RT, de # en de @.

Zo tweet TandartsAmsterdam:

RT dit bericht en win een elektrische tandenborstel #TandartsAmsterdam @Tijgertje @TimvanVeer @Broodje_13

Dit betekent dat diegene die dit bericht door stuurt naar zijn followers een elektrische tandenborstel kan winnen van diegene van wie dit orginele bericht is, namelijk TandartsAmsterdam. Het bericht werd verstuurd naar Tijgertje, TimvanVeer en naar Broodje_13. Met de # heeft TandartsAmsterdam ervoor gezorgd dat als hij in de zoekfunctie #tandartsAmsterdam invult, berichten kan zien waarin nog meer deze hashtag werd gebruikt. Hij kan ook via ‘my tweets, retweeded’ zien door wie zijn bericht is geretweet. Door dit te doen heeft hij meer bekendheid aan zijn praktijk gegeven en nieuwe patiënten gekregen.

Emotions kunt u op verschillende manieren gebruiken. Met een plaatje of getikt. Dus zo:  of zo : : ) Dit zijn dus vrolijke smileys. U drukt ermee uit wat u voelt. Het is te vergelijken met intonaties en gezichtsuitdrukkingen. Deze ;) betekent dat u knipoogt en deze :P dat u een plagend grapje maakt (de smiley steekt zijn tong uit).

Dan hebben we nog afkortingen zoals ROLF. Deze afkortingen zijn vaak uit het Engels. ROLF betekent: Rolling over the floor laughing. U vindt dus iets enorm grappig. Waarschijnlijk kent u inmiddels de ff wat betekent ‘even’ en de w8 wat ‘wacht’ betekent. Maar pas op, want FF op Twitter betekent Follow Friday. Hierbij laat u uw followers weten welke followers aan te raden zijn. Uiteraard doet u dit op vrijdag. BTW betekent ook niet wat u waarschijnlijk denkt: het betekent By The Way. Bent u geheel onbekend binnen social media? Kijk op wearevisible.com voor een introductie.

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
10 tips bij praktijkovername

10 tips bij praktijkovername

De overname van een praktijk is een belangrijke stap voor een tandarts of mondhygiënist. Waar moet u aan denken en wat moet u onderzoeken? Hieronder vindt u 10 tips voor praktijk overname.

1. Profiel
Stel allereerst een duidelijk profiel op van de praktijk die u zoekt. Neem in het profiel in ieder geval de gewenste ondernemingsvorm op. Wilt u een solopraktijk of in een samenwerkingsverband werken?

2. Praktijk
Een praktijk moet voldoende kunnen opleveren. Vraag om de jaarrekeningen van de laatste drie jaar. Let vervolgens op het omzetverloop. De omzet van het laatste jaar zal immers de maximale omzet zijn van het jaar waarin de praktijk wordt voortgezet. Is er sprake van een voortdurend dalende omzet, zoek dan uit wat de reden is van die omzetdalingen.

3. Huisvesting
Zonder praktijkruimte kan geen praktijk worden gevoerd. Kan de huur van de bestaande praktijkruimte worden overgenomen? Of, als de praktijk aan huis van de overdragende practicus wordt gevoerd, kan het huis worden overgenomen of kan de praktijkruimte worden gehuurd voor een langere periode in afwachting van een andere locatie. Is het mogelijk om in de buurt van de huidige praktijk vervangende praktijkruimte te huren of te kopen?

4. Meerdere stoelen
Is de praktijkruimte groot genoeg om het gewenste aantal stoelen te plaatsen. Is er een mogelijkheid tot uitbreiding aanwezig?

5. Personeel
Bij overname van een onderneming wordt automatisch ook het personeel overgenomen. Hoe is de leeftijdsopbouw van het personeel? Is sprake van langdurige ziekte bij een assistente? Hoe is de kwaliteit van het personeel?

6. Patiëntenbestand
Dit is de basis voor de omzet van de praktijk. Hoe groot is het aantal regelmatig terugkomende patiënten? Hoe is de leeftijdsopbouw van het patiëntenbestand? Vindt er een verschuiving plaats in het gebied van waaruit de patiënten komen in de zin dat de buurt vergrijsd of verjongd? Bestaat een deel van het huidige patiëntenbestand uit relatief ver weg wonende patiënten, dan mag er van worden uitgegaan dat deze bij praktijkopvolging zullen afvallen. Is er groeipotentieel?

7. Inrichting praktijk
Een patiënt kan de kwaliteit van het werk van een tandarts niet beoordelen. Eén van de zaken die een patiënt meeweegt in zijn beoordeling is de inrichting van de praktijk. Als er het laatste decennium niets meer aan de praktijkinrichting is gedaan, zal het wellicht noodzakelijk zijn om de inrichting aan te pakken.

8. Bereikbaarheid
Prettig voor patiënten maar ook voor u zelf is de bereikbaarheid van de praktijk. Is er (voldoende) gelegenheid om te parkeren en om fietsen te stallen? Openbaar vervoer in de nabijheid zal zeker een pre zijn.

9. Garanties
Leg in het overnamecontract vast hoe met eventuele klachten over behandelingen van de overdragende partij zal worden omgegaan. Ga na of er over de praktijk bijzonderheden bekend zijn bij zorgverzekeraars e.d. en maak kennis met collega praktijken in de buurt.

10. Financiën
Schakel –tijdig- een adviseur in. Deze kan helpen met de financiële en contractuele begeleiding. Zeker waar banken nu terughoudend zijn in het verschaffen van financiële middelen is een hecht doortimmerde meerjaarsbegroting van groot belang.

Door mr. Ronald Kienhuis, belastingadviseur bij Fortuin belastingadviseurs in Houten

 

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Minder hoge hypotheek voor artsen

ABN Amro gaat minder gemakkelijk hypotheken verstrekken aan tandartsen, piloten, medisch specialisten en huisartsen. Dit zegt John Smeets, hoofd producten van ABN Amro, in een gesprek met het Financieele Dagblad. ABN Amro is marktleider voor hypotheken aan artsen en piloten. De bank heeft op Schiphol een speciale pilotendesk.

Minder hoge hypotheken
Het verscherpte beleid zal volgens ABN Amro leiden tot minder hoge hypotheken voor deze beroepsgroepen. Nu worden aan deze beroepsbeoefenaren bovengemiddeld vaak tophypotheken verstrekt. Ook zal het karakter van de hypotheek veranderen. ABN Amro zal vooral minder vaak aflossingsvrije hypotheken gaan verstrekken.
­
“Over het algemeen gaat het om succesvolle mensen voor wie tot voor kort ’the sky the limit’ was”, zegt Smeets. Maar volgens hem worden ook deze beroepsgroepen door de economische crisis geraakt. “De vooruitzichten van de ene piloot zijn niet meer dezelfde als voor de andere. Hetzelfde geldt voor medisch specialisten.”
­
Maatwerk
Vanaf 1 januari gaat het generieke beleid – waarbij de bank uitgaat van vaste criteria voor een hele beroepsgroep – op de schop. Smeets: “Er is voor deze groepen meer maatwerk nodig.”
­
ABN Amro wil meer gegevens hebben bij hypothekenaanvragen van tandartsen, piloten, medisch specialisten en huisartsen. Smeets: “Vroeger was het “u bent medicus, dan is het wel goed”. Dat beleid gaat veranderen.” Ook voor piloten ‘kon het niet op’. De economische crisis heeft volgens Smeets echter effect gehad voor de arbeidsmarkt voor piloten. “We gaan meer kijken naar de kwaliteit van het arbeidscontract en naar de maatschappij waarvoor piloten werken.”

Bij de medisch specialisten ging ABN Amro altijd uit van een inkomensstijging van 10% tot 15% per jaar. “Dat doen we straks niet meer. We zullen de inkomensontwikkeling beter moeten onderbouwen. Er zal scherper worden doorgevraagd”, aldus Smeets. “We gaan meer kijken naar de persoonlijke situatie: wat blijft er netto over?” Ook zal er specifieker worden gekeken naar vooruitzichten voor afzonderlijke groepen specialisten. “Voor een cardioloog kunnen de verwachtingen heel anders zijn dan voor een dermatoloog.”
­
Voor ABN Amro speelt ook mee dat de prijzen van de huizen waarin deze beroepsgroepen doorgaans wonen, in de afgelopen jaren relatief fors in waarde zijn gedaald. “In het vrijstaande segment zijn de prijzen sterk gedaald.”
­
Nieuwe regels AFM
ABN Amro past hiermee ook de nieuwe strengere regels toe van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Van de AFM mogen banken alleen uitzonderingen op de Gedragscode Hypothecaire Financieringen maken als ze per geval goed worden toegelicht. Eerder dit jaar kreeg de Rabobank een boete, omdat de bank bij de hypotheekverstrekking aan hoogopgeleiden uitging van standaardverwachtingen voor de inkomensstijging. Voortaan moet er een schriftelijke verklaring van de werkgever zijn.
­
De zorg van de AFM vloeit mede voort uit de relatief hoge hypotheeklasten in vergelijking met het buitenland. 

Bron:
Het Financieele Dagblad


Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Wijzigingen belasting per 1 januari 2011

Op dinsdag 21 december 2010 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2011 en het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2011.

Belangrijkste punten voor investeringen door eindgebruikers

  1. VAMIL/MIA-regeling
    De VAMIL/MIA-regeling blijft in 2011 van kracht, maar de regeling wordt wel enigszins versoberd voor de jaren 2011 t/m 2013. De Milieulijst 2011 is nog niet gepubliceerd dus het onduidelijk of de investeringen in dentale CAD CAM systemen voor 2011 in de VAMIL/MIA-regeling zitten.
  2. Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven
    Zoals verwacht is de Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven wederom met een jaar verlengd. Dit betekent dat investeringen gedaan in 2011 willekeurig mogen worden afgeschreven met een maximum van 50% in 2011 en 50% in 2012.
  3. Kleinschaligheidsaftrek
    De Kleinschaligheidinvesteringsaftrek wordt in 2011 gecontinueerd met dezelfde berekeningsgrondslag als in 2010, alleen de drempelwaardes worden iets verhoogd. De KIA loopt in 2011 door tot een investering van € 301.800,- (2010 : € 300.000,-).

Alle wijzingen
Een overzicht van alle wijzigingen vindt u op de website van de VGT.

Bron:
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Tijd - klok

Bedrijfsuitje? Zeilen met Sail Force, uw team vaart er wel bij

Zeilen op de Oosterschelde met schipper op een comfortabel kajuitzeiljacht.
Sail Force verzorgt uw bedrijfsuitje op maat.

Meer informatie
www.zeilenzeeland.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
Medailles

De VAMIL/MIA-regeling in de dentale branche voor het belastingjaar 2011

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn subsidies op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers.

MIA
De milieu-investeringsaftrek biedt de mogelijkheid de fiscale winst te verlagen. Ondernemers kunnen tot 36 procent van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst. Het percentage van de aftrek is afhankelijk van de milieueffecten en de gangbaarheid van het bedrijfsmiddel.

VAMIL
Met de VAMIL kan men een investering op een willekeurig moment afschrijven. Voor investeringen in 2011 is de willekeurige afschrijving beperkt tot 75%. Door sneller afschrijven vermindert de ondernemer de fiscale winst en betaalt minder belasting in dat jaar. Dit biedt een duidelijk rente- en liquiditeitsvoordeel.

Combinatie MIA en VAMIL
De MIA en VAMIL zijn twee verschillende regelingen maar worden vaak gecombineerd. Beide regelingen maken gebruik van een gezamenlijke lijst, de zogenaamde Milieulijst. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor MIA en/of VAMIL. Ieder jaar verschijnt een nieuwe Milieulijst. Klik hier voor deze lijst.

Bedrijfsmiddelen 2011
Op de milieulijst 2011 zijn de investeringen in CAD CAM apparaat (wederom) opgenomen zij het dat de omschrijving van deze bedrijfsmiddelen is aangepast:

A 8040 Camerapen voor driedimensionale gebitsopnames (fiscale aftrek 27%)

  1. bestemd voor: het maken van opnames van het gebit of delen daarvan met een camerapen die voorzien is van led-verlichting, waarbij de opnames worden verwerkt tot een digitaal driedimensionaal beeld,
  2. bestaande uit: een camerapen, een computer, een beeldscherm en software,waarbij slechts één computer, beeldscherm en software behorende bij de camerapen in aanmerking komen voor de milieu-investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

A 8041 Digitaal systeem voor tandheelkundige mond- of afdrukscanning (fiscale aftrek 27%)

  1. bestemd voor: het ter voorkoming van gipsafdrukken intra- of extraoraal scannen van tandheelkundige preparaties of het op basis van deze scans frezen van tandtechnisch kroon- en brugwerk,
  2. bestaande uit: een scanner of een freessysteem en software,waarbij apparatuur die alleen gebruikt wordt voor diagnostische doeleinden niet in aanmerking komt voor milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

Bedrijfsmiddelen
Verder zijn wij de navolgende bedrijfsmiddelen tegengekomen die mogelijk interessant kunnen zijn:

  • F 4070 Filtrerende stofafscheider voorafgegaan door puntgerichte afzuiging
  • A 4071 Filtrerende stofafscheider voorafgegaan door ruimtelijke afzuiging
  • A 4072 Niet-filtrerende ontstoffingsinstallatie
  • A 5200 Mobiele machine voor hefwerkzaamheden
  • F 5070 Elektrisch aangedreven voertuig
  • A 5073 Lithiumhoudende accu voor elektrische auto’s en mobiele werktuigen
  • B 5075 Vrachtwagen of bus met hybride aandrijving
  • C 5076 Zeer zuinige personenauto
  • E 5078 Hybride aangedreven bestelauto
  • C 5079 Aardgasauto voor zakelijk vervoer

Kijk voor een toelichting op deze bedrijfsmiddelen op de website van de VGT

Investeringsaftrek 2011
De fiscale investeringsaftrek voor 2011 is als volgt:

Investeringen waarvan de code begint met:

  • een F of G, behorende tot categorie I van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 36% van het investeringsbedrag in aanmerking voor een investeringsaftrek;
  • een A of D, behorende tot categorie II van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 27% van het investeringsbedrag in aanmerking voor investeringsaftrek;
  • een B of E, behorende tot categorie III van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 13,5% van het investeringsbedrag in aanmerking voor investeringsaftrek;
  • een A, B, C of F komen in aanmerking voor willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

Afloop crisismaatregelen
In 2010 kon een deel van de bedrijven voor hun investeringen in 2010 gebruikmaken van een tijdelijke verhoging van de milieu-investeringsaftrek met 20% (=de ‘aanvullende modelverklaring’; EK). Dit was een tijdelijke regeling in het kader van de bestrijding van de effecten van de kredietcrisis. Deze maatregel is vanwege het tijdelijke karakter van deze regeling met ingang van 1 januari 2011 vervallen.

Dit houdt dus in dat de investeringsaftrek in het kader van VAMIL/MIA voor dentale CAD CAM apparatuur teruggeschroefd is van 50% (30% standaard + 20% aanvullend) in 2010 naar 27% in 2011. Desalniettemin blijft het toch een aantrekkelijke fiscale regeling.

Belangrijk!
Om in aanmerking te komen voor de VAMIL/MIA regeling dient u uiterlijk binnen drie maanden na de datum van de investeringsverplichting (= het tekenen van de koopovereenkomst; EK) melding te doen aan Bureau IRWA. Het formulier hiervoor
vindt u op de VGT website bij ‘verdere informatie’. U stuurt dit formulier naar Bureau Investeringsregelingen en Willekeurige Afschrijving (IRWA) van de Belastingdienst, postbus 3338, 4800 DH Breda. Zij sturen u vervolgens een ontvangstbevestiging die u moet bewaren bij uw boekhouding. U verwerkt de willekeurige afschrijving en/of de milieu-investeringsaftrek in uw aangifte. Daarna beslist uiteindelijk de Belastingdienst over uw aangifte. Eventueel wordt die beslissing ondersteund door een advies van AgentschapNL na controle van de technische aspecten van uw VAMIL/MIA-melding.

Meer informatie
De informatie op de VGT website over dit onderwerp is aangepast.

Bron:
VGT, Ed Kolsteeg

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
kluis - veiligheid

Aangifteprogramma 2010 beschikbaar

Het aangifteprogramma 2010 voor de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen is beschikbaar op de website van de Belastingdienst.

Wanneer belastingplichtigen het gemak willen van de vooraf ingevulde aangifte (de ‘VIA’), moeten zij wachten tot 1 maart a.s. met het downloaden van de aangifte. Vanaf 1 maart is een aantal gegevens al vooraf ingevuld in de gedownloade aangifte.

Bron:
Belastingdienst

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Data - computer

Digitale loonstrook steeds populairder

Steeds minder mensen krijgen hun loonstrookje thuisgestuurd. Bedrijven kiezen meer en meer voor de digitale variant, merkt salaris- en hrm-dienstverlener ADP. Vorig jaar verstuurde ADP nog 5 procent van de strookjes via internet. Eind december is dit aandeel ruim verdubbeld naar 12 procent, meldde het bedrijf vrijdag.

ADP verzorgt maandelijks de loonstrookjes van 1,4 miljoen Nederlanders en behoort daarmee tot de grootste loonstrookjesverwerkers van het land.
­
Steeds meer digitaal
Al een paar jaar probeert ADP bedrijven voor de digitale loonstrook te porren. Pas de laatste tijd begint de animo te groeien, zei een woordvoerder van ADP. “Het is een trend dat bedrijven steeds meer digitaal doen. Het is efficiënter, goedkoper en maatschappelijk verantwoord omdat het minder papier kost en dus beter is voor het milieu.”
­
De digitale loonstrook staat nog in de kinderschoenen. Nu hebben mensen via een wachtwoord toegang tot de informatie die zij voorheen op hun papieren strookje konden vinden. ADP werkt aan een moderne variant van de digitale loonstrook, waarop beter te zien is hoe het salaris is opgebouwd, bijvoorbeeld met behulp van grafieken en verdere toelichtingen.
­
In de verdere toekomst zou er zelfs kunnen worden samengewerkt met andere instanties zoals pensioenfondsen en verzekeraars, zodat werknemers in een paar klikken inzicht hebben in hun gehele financiële situatie.

Bron:
Pleinplus

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
beoordeling - emoji - verdriet

Beoordelingsgesprek: zo voorkomt u teleurstellingen

Leidinggevenden en de door hen beoordeelde medewerkers hebben vaak een tegengesteld beeld van het beoordelingsgesprek. Maar liefst 29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek, terwijl 94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken ervaren als nuttig en leerzaam

Onderzoek ISBW
Dit blijkt uit onderzoek van ISBW, specialist in praktijkgerichte opleidingen en trainingen, onder 536 werknemers en leidinggevenden. Een kwart van de werknemers geeft daarnaast aan dat tijdens een beoordelingsgesprek geen concrete actieplannen worden ontwikkeld. Een derde van de leidinggevenden geeft aan het moeilijk te vinden om informatie uit het beoordelingsgesprek om te zetten naar concrete acties.

Geen inzicht
Uit dit onderzoek blijkt tevens dat 95 procent van de leidinggevenden zegt voldoende inzicht te hebben in de competenties en doelstellingen van de werknemers, terwijl 23 procent van de werknemers hier anders over denkt en aangeeft dat de leidinggevende geen inzicht heeft in zijn of haar competenties en doelstellingen.

Duidelijke structuur
“Het is opvallend om te zien dat leidinggevenden en werknemers een ander beeld hebben van het beoordelingsgesprek,” zegt Else Slegers, Algemeen Directeur van ISBW. “We zien in de praktijk dat werkgevers en -nemers vaak niet met hetzelfde verwachtingspatroon het beoordelingsgesprek in stappen. De invoering van een systeem voor personeelsbeoordeling- en functioneringsgesprekken biedt hierin uitkomst. Beide partijen weten hierdoor wat er van het gesprek wordt verwacht en door een duidelijke structuur wordt het eenvoudiger de input uit de gesprekken om te zetten in concrete acties.”


Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Management, Ondernemen
Lijst

Vergroting praktijkruimte leidt tot heretikettering woon-praktijkpand

Ondernemers hebben binnen zekere grenzen de mogelijkheid een vermogensbestanddeel, dat zij zowel in privé als voor de onderneming gebruiken, tot het privévermogen of tot het ondernemingsvermogen te rekenen. Hierbij kan gedacht worden aan een bedrijfswoning. Een vergroting van een kleine praktijkruimte in een woon-praktijkpand kan in bepaalde situaties ertoe leiden dat het complete pand niet langer geheel verplicht privévermogen is, maar dat het pand keuzevermogen wordt.

In dat geval krijgt de ondernemer voor het eerst de mogelijkheid om een keuze te maken of hij het pand tot zijn privévermogen of tot zijn ondernemingsvermogen rekent.

Uitspraak Rechtbank Arnhem
Dit blijkt uit een recente uitspraak van Rechtbank Arnhem. In de onderhavige procedure bedroeg de inhoud van de praktijkruimte voor de verbouwing 8% van de inhoud van de woning en na de verbouwing 12%. Dit leidde ertoe dat na de verbouwing het zakelijke gebruik van de woning 12% was en derhalve meer bedroeg dan de kritische grens van 10% waarbij sprake kan zijn van keuzevermogen.

Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Geld - rollen

Wie verkoopt welke autoclaven en reinigers?

Een up-to-date overzicht. Wie verkoopt welke merken autoclaven, hand- en hoekstukreinigers, thermodesinfectoren en ultrasone reinigers?

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
ziek - Patiënten - zorg

Ontslag van een regelmatig zieke werknemer?

Uitspraak kantonrechter: net als bij langdurig ziekteverzuim, is bij regelmatig terugkerend ziekteverzuim re-integratie de aangewezen weg, en niet ontslag.

Een werkgever wil de arbeidsovereenkomst van een werknemer die bovengemiddeld ziek is laten ontbinden. De werkgever vindt dat de regelmatige afwezigheid van de werknemer verstorend is voor het bedrijf en dat het leidt tot extra belasting van collega’s. Hij heeft dit ook besproken met de werknemer. Bij de toetsing van het hierop gebaseerde ontbindingsverzoek stelt de kantonrechter dat vanwege het opzegverbod regelmatig ziekteverzuim alleen bij uitzondering een reden voor ontbinding kan zijn. De kantonrechter past de strenge regels van de UWV-ontslagprocedure toe. De werkgever moet:

  • aannemelijk maken dát de werknemer regelmatig verzuimt;
  • aannemelijk maken dat herstel binnen 26 weken niet mogelijk is;
  • aannemelijk maken dat er binnen 26 weken geen mogelijkheid tot herplaatsing is;
  • aantonen dat de veelvuldige afwezigheid leidt tot organisatieproblemen en dat vanwege de specifieke functie vervanging tijdens verzuim lastig is.

Re-integratie altijd voor ontslag
De kantonrechter is streng voor de werkgever die ontbinding verzoekt wegens regelmatig ziekteverzuim. Daar komt nog bij dat de kantonrechter niet te spreken is over het verzuimbeleid dat in dit geval inhoudt dat met werknemers die regelmatig ziek zijn wordt gesproken over beëindiging van de arbeidsovereenkomst in plaats van over re-integratie. Het ontbindingsverzoek wordt dan ook afgewezen.

Kantonrechter Groningen, 18 oktober 2010, LJN: BO2617

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Gegevens, laptop, geen toegang

Directe toegang paramedische beroepen

Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport informeert de Tweede Kamer over het besluit om de wettelijk verplichte verwijsrelatie voor paramedische beroepen te laten vervallen.

De brieftekst

7 december 2010

Geachte voorzitter,

Met deze brief informeer ik u over mijn besluit om de wettelijk verplichte verwijsrelatie voor paramedische beroepen te laten vervallen (directe toegang). In juli 2008 heeft het voorgaande kabinet u in de Doelstellingenbrief Eerstelijnszorg geïnformeerd over haar voornemen om de verplichte verwijsrelatie voor paramedische beroepen zoals neergelegd in de Wet beroepen in de individuele gezondheidszorg per 2011 te schrappen. Dat betekent dat burgers zonder verwijsbrief van de (huis)arts voor een consult of behandeling naar de betrokken paramedicus kunnen gaan.
Dit voornemen is in lijn met het bevorderen van de taakherschikking in de eerstelijnszorg, het gegeven dat de betrokken paramedische beroepsgroepen zich tot volwaardige professionals binnen hun vakgebied hebben ontwikkeld en de notie dat de burger steeds beter is geïnformeerd over het zorgaanbod en daarbinnen zelfstandig keuzen kan en wil maken. De maatregel sluit aan op de eerder ingevoerde directe toegang voor fysiotherapeuten, oefentherapeuten en mondhygiënisten.

De volgende beroepsgroepen komen in aanmerking voor de invoering van directe toegang: logopedisten, diëtisten, ergotherapeuten, orthoptisten, huidtherapeuten en podotherapeuten. Met al deze beroepsgroepen is vanuit mijn ministerie gesproken en is vastgesteld dat aan de randvoorwaarden voor de invoering van directe toegang is voldaan. Dat blijkt ondermeer uit het voorhanden zijn van protocollen voor de intake van patiënten, afspraken voor door, of terugverwijzing en specifiek op de directe toegang ontwikkelde (en gevolgde) opleidingsmodules. Deze laatste zijn er voornamelijk op gericht om een onderscheid te kunnen maken in het wel of niet bevoegd zijn om een gegeven aandoening of ziekte te mogen behandelen.

Voor de huidtherapeuten geldt dat mijn voorganger het invoeringstraject reeds heeft ingezet. Dat zal ertoe leiden dat deze beroepsgroep per 1 januari 2011 direct toegankelijk zal zijn. Voor de overige beroepsgroepen richt ik mij op een invoeringsdatum van 1 juni 2011. Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. drs. E.I. Schippers

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Verzuimcijfers berekenen

Niets is vervelender dan veel ziekteverzuim. Maar wat is veel? Met deze module kunt u de drie belangrijkste indexcijfers bereken om uw verzuimproblematiek in kaart te brengen. Het verzuimpercentage, de verzuimfrequentie en de gemiddelde verzuimduur kunt u per jaar, per kwartaal of per maand berekenen.

Bron:
Zibb.nl

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Checklist functioneringsgesprek

Ook geen zin in het voeren van functioneringsgesprekken? Toch doen! Met een beetje voorbereiding en nazorg fietst u met gemak door de gesprekken heen. Tien tips.

Vooraf

  1. Zorg voor actuele informatie
    Functieprofiel, gespreksverslagen en tussentijdse aantekeningen zijn belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen. Is het functieprofiel nog volledig en actueel? Zijn er taken bijgekomen of vervallen? Wat is er terecht gekomen van de afspraken in het vorige functioneringsgesprek? Wat heeft u er zelf aan gedaan? U doet er goed aan een antwoord te geven op deze vragen voordat u met de medewerker het gesprek aangaat.
  2. Neem de ziekteverzuimcijfers bij de hand
    Cijfers over ziekteverzuim zijn vaak veelzeggend. Meldt een medewerker zich geregeld een dagje ziek, dan is het goed om na te gaan of de oorzaak in het werk ligt.
    Langdurige afwezigheid als gevolg van een aanhoudende longontsteking heeft op zichzelf niets met het werk te maken maar kan er wel de oorzaak van zijn dat klussen zijn blijven liggen. Als werkgever bent u verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden. Weet wat u te doen staat en lees zonodig de Arbo-wet er nog eens op na.
  3. Wees duidelijk en hanteer een agenda
    Geef de medewerker vooraf duidelijkheid over de gespreksonderwerpen van uw kant en nodig hem uit ook zelf onderwerpen aan te dragen. Maak gebruik van een gespreksformulier waarop u alle gesprekspunten vermeld.

Tijdens

  1. Creëer een relaxte sfeer
    Steek niet onmiddellijk van wal maar neem even tijd om de medewerker op zijn gemak te stellen. Een kopje koffie of zomaar wat small talk doet wonderen. Vervolgens opent u het gesprek door het doel toe te lichten (bijpraten en afspraken maken over werkresultaten in de komende tijd) en spreekt u af hoelang het gesprek duurt.
  2. Kom beide aan het woord
    Een functioneringsgesprek is pas geslaagd als beide gesprekspartners hun zegje kunnen doen. U kunt daar zelf het nodige aan doen.
  3. Formuleer concrete actie-punten
    Gebruik het gespreksformulier om het gesprek te structureren. Behandel punt voor punt. Voordat u uw visie geeft, geeft u de medewerker het woord. Elk gesprekspunt sluit u af met concrete actie-punten. Formuleer de afspraken in meetbare termen.
  4. Vat het gesprek samen
    Sluit het gesprek af met een samenvatting van de afspraken en actiepunten. Check of alle onderwerpen zijn behandeld en vraag de medewerker hoe hij het gesprek heeft ervaren. Trek de agenda’s voor een vervolgafspraak.

Achteraf

  1. Leg alles vast in een verslag
    Leg de afspraken vast in een verslag. U kunt daarvoor het gespreksformulier gebruiken. Meestal maakt de leidinggevende het verslag maar u kunt het ook de medewerker laten doen. Zo kunt u toetsen of alle afspraken goed zijn overgekomen.
  2. Voorkom dat het verslag verdwijnt in een la
    Als u het allebei eens bent met het verslag, wordt het ondertekend door u en de medewerker. Het originele exemplaar bewaart u in het personeelsdossier; een afschrift gaat naar de medewerker. Zorg ervoor dat de afspraken daarmee niet in de la verdwijnen: het gesprek heeft pas zin als het leidt tot concrete en tastbare resultaten.
  3. Zoek de rode draad in de gesprekken
    Ga voor uzelf eens na of er een rode draad zit in de gesprekken die u met medewerkers voert. Komt bijvoorbeeld steeds naar voren dat mensen problemen ondervinden met klachtbehandeling, dan is een groepstraining wellicht een optie.

Bron:
Manageronline

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
geld

De Grave wil inkomen specialist tot drie ton

Medisch specialisten mogen in de toekomst niet meer verdienen dan 300.000 euro bruto. Dat stelt de nieuwe voorzitter van de Orde van Medisch Specialisten Frank de Grave zaterdag in NRC Handelsblad. Hij werd afgelopen donderdag benoemd.

Nu verdient een aantal specialisten nog meer dan drie ton. De specialisten zijn al een tijdje in gesprek met hoge ambtenaren van minister Edith Schippers (Volksgezondheid) over de vergoedingen. Eerder dit jaar werden tot drie keer toe kortingen op de inkomens van specialisten aangekondigd. Twee maanden geleden voerden de specialisten nog actie tegen een nieuw vergoedingensysteem.

De Grave wil schoon schip maken. ,,We moeten uiteindelijk de kortingen accepteren. Ook Schippers wil af van het beeld dat specialisten graaiers zijn”, aldus de oud-VVD-minister.

Bron:
De Pers

Lees meer over: Financieel, Ondernemen