Via de social media kunt u veel doelgroepen bereiken die u op een andere wijze niet bereikt. Belangrijk is dat u wel over de taal van de social media beschikt.
Uw patiënten en collegas nemen social media serieus. Ze vinden het soms zelfs betrouwbaarder dan andere media. U kunt via social media veel doelgroepen bereiken die u op een andere wijze niet zult bereiken. Belangrijk is dat u wel over de taal van social media beschikt. Het is anders dan schrijf- of spreektaal. Lees verder om deze taal onder de knie te krijgen.
Kies uw social media
Welke kiest u? Of kiest u er diverse? Dat laatste kan namelijk vrij eenvoudig door ze aan elkaar te koppelen. Uw tweet (bericht op Twitter) verschijnt zo automatisch bij Facebook en/of Hyves en/of LinkedIn.
Hyves
Op Hyves wordt echt jongerentaal gesproken en kunt u uw paginas pimpen. U kunt krabbels (berichten van onbeperkte lengte) versturen op de profielpagina, de www (wie wat waar) invullen en op andermans wwws reageren. U kunt blogs (dagboek) behouden en op andermans blogs reageren. Ook kunt u allerlei gadgets (filmpjes, spelletjes etc) toevoegen. Het is ook mogelijk om een hyve (pagina op Hyves) te maken voor uw praktijk. Veel mogelijkheden, misschien wat te veel en dus wat onoverzichtelijk. Hyves is bedoeld om vriendschappelijke contacten te behouden en richt zich wat meer op kinderen en jongeren.
Facebook
Facebook wordt vooral voor wat ben je aan het doen? (wbjahd) gebruikt. Dit is vergelijkbaar met de www van Hyves. U kunt ook lezen wat uw vrienden (mensen die u toegelaten heeft tot uw profiel) schrijven op het wbjahd van hun vrienden. U kunt hierbij ook fotos delen. Facebook heeft een rustige uitstraling en trekt een wat ouder publiek.
Twitter
Op Twitter kunt u tweets achterlaten (berichten van beperkte lengte) in de whats happening balk. U kunt een link toevoegen zodat de tweeps (twitterende mensen) het gehele bericht alsnog kunnen lezen of de foto kunnen zien. Veel mensen twitteren via hun Iphone (een internettelefoon). Hierdoor kunnen ze de hele dag door twitteren. U kunt veel followers (lezers van uw berichten) vrij eenvoudig verzamelen. Twitteren gaat erg snel, dus u moet het wel bij kunnen houden. Berichten verschijnen en verdwijnen in rap tempo. Het allernieuwste nieuws leest u via Twitter. Berichten kunnen ge-retweet (bericht versturen naar uw followers) worden. Via de # (hashtag) kunt u een bepaald onderwerp volgen. Sommige tweeps twitteren een Daily. Dit is te vergelijken met een krantje waarop een samenvatting staat van de tweets die ze interessant vonden. De ANT heeft een ANT-daily en ook de twitteraar Endontoloog heeft er een. Op Twitter vindt u mensen van allerlei leeftijden. Ook uw advocaat, uw kapper, uw krant maar ook musea, cabaretiers en politici.
dental INFO
dental INFO kunt u nu ook op Twitter volgen via dentalinfo_nl zodat u snel geïnformeerd wordt over recente dentale ontwikkelingen.
LinkedIn
Dan hebben we nog LinkedIn. Officieel kunt u hier enkel mensen toevoegen die u echt kent. Het is een zakelijke site om te netwerken. Het is louter voor mensen met een beroep/baan. In groups kunt uw collegas vinden die u niet kent maar die u wel wilt leren kennen.
Tandarts.nl
Toegespitst op de mondzorg is Tandarts.nl Het is voor patiënten en professionals. Deze site bevat veel informatie voor patiënten: Waar vind ik een tandarts? Wat is parodontitis? Hoe gaat het zetten van een kroon? Het wordt uitgelegd door middel van tekst, plaatjes en filmpjes.
Uw kunnen patiënten terecht op het openbare forum waar hun vragen worden beantwoord door vrijwillige professionals. Ook kunnen patiënten onderling ervaringen delen. Voor mondzorgers is het leerzaam om te zien met welke problemen patiënten precies zitten en welke antwoorden er gegeven worden door uw collegas.
Tandartsen, techniekers, mondhygiënisten, (para)medici, hun personeel en ook studenten kunnen tevens informatie uitwisselen op het MondzorgForum van deze site. Op Tandarts.nl wordt niet veel internettaal gebruikt zodat het voor iedereen leesbaar blijft.
Aan de slag
Gebruikersnaam
Uw gebruikersnaam gebruikt u om in te loggen (sign in) en om herkend te worden door andere gebruikers. Uw naam moet uniek zijn. U kunt bijvoorbeeld uw praktijknaam gebruiken of een heel opvallende en originele naam zoals SmoeltjesKijker. U bepaalt dus zelf hoe herkenbaar uw naam is voor uw patiënten.
Zorgen voor vrienden en/of followers
Zonder vrienden of followers hebbem social media geen nut. Mensen kunnen u vinden via de zoekfunctie en u hen. U kunt hier een naam invullen, een plaatsnaam of andere zaken die u zoekt. Bij sommige social media is het mogelijk om via uw
e-mailadressenboek reeds bekenden van u te vinden. Door zelf volgers toe te voegen, gaan mensen u weer volgen.
Afkortingen, tekens en emotions
Twitter barst van de afkortingen en tekens. Dit komt doordat er enkel korte berichten kunnen worden geplaatst. Zo is een hele belangrijke de RT, de # en de @.
Zo tweet TandartsAmsterdam:
RT dit bericht en win een elektrische tandenborstel #TandartsAmsterdam @Tijgertje @TimvanVeer @Broodje_13
Dit betekent dat diegene die dit bericht door stuurt naar zijn followers een elektrische tandenborstel kan winnen van diegene van wie dit orginele bericht is, namelijk TandartsAmsterdam. Het bericht werd verstuurd naar Tijgertje, TimvanVeer en naar Broodje_13. Met de # heeft TandartsAmsterdam ervoor gezorgd dat als hij in de zoekfunctie #tandartsAmsterdam invult, berichten kan zien waarin nog meer deze hashtag werd gebruikt. Hij kan ook via my tweets, retweeded zien door wie zijn bericht is geretweet. Door dit te doen heeft hij meer bekendheid aan zijn praktijk gegeven en nieuwe patiënten gekregen.
Emotions kunt u op verschillende manieren gebruiken. Met een plaatje of getikt. Dus zo: of zo : : ) Dit zijn dus vrolijke smileys. U drukt ermee uit wat u voelt. Het is te vergelijken met intonaties en gezichtsuitdrukkingen. Deze ;) betekent dat u knipoogt en deze :P dat u een plagend grapje maakt (de smiley steekt zijn tong uit).
Dan hebben we nog afkortingen zoals ROLF. Deze afkortingen zijn vaak uit het Engels. ROLF betekent: Rolling over the floor laughing. U vindt dus iets enorm grappig. Waarschijnlijk kent u inmiddels de ff wat betekent even en de w8 wat wacht betekent. Maar pas op, want FF op Twitter betekent Follow Friday. Hierbij laat u uw followers weten welke followers aan te raden zijn. Uiteraard doet u dit op vrijdag. BTW betekent ook niet wat u waarschijnlijk denkt: het betekent By The Way. Bent u geheel onbekend binnen social media? Kijk op wearevisible.com voor een introductie.
Door: Lieneke Steverink-Jorna