acta-online-veiling

Online veiling inboedel en inventaris ACTA Almere tot 1 september

De vestiging van ACTA in Almere is gesloten en de inboedel en inventaris worden nu verkocht via een online veiling. Bent u op zoek naar tandheelkundige apparatuur, instrumenten, installaties en kantoorinrichting? Bekijk dan de website van Troostwijk Auctions.

De veiling is inmiddels geopend en loopt nog tot 1 september 14.00 uur.

Veilingsdata

  • Startdatum: 16 augustus om 16.00 uur
  • Kijkdag: 30 augustus van 10:00-16:00 uur
  • Sluitingsdatum: 1 september om 14:00 uur
  • Afhalen: 8 september van 09:00-16:00 uur

 Locatie
Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam – locatie Almere
Landdroststraat 4, ­ 1315 RG Almere

Meer informatie
Organisatie door Troostwijk Veilingen
I Troostwijk
info@troostwijkauctions.com
T 020 6666500

 

 

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
rolstoel

Kantelstoel voor rolstoelen

Speciale kantelstoelen voor rolstoelgebruikers – in Nederland zijn er slechts twee praktijken te vinden die hierover beschikken. Een hiervan is tandartspraktijk Wiranto & Go in Almelo.

Relatief nieuw
De kantelstoel kwam ter wereld tijdens de Olympische Spelen in 2012, die in Londen werden gehouden, waarbij deze werd gebruikt voor de paralympiërs. Wiranto zag de potentie van deze stoel en zorgde dat zijn praktijk er ook een ter beschikking kreeg. Tot nu toe is deze al heel nuttig gebleken, waarnaast de stoel makkelijk in gebruik is. De rolstoel kan ik de kantelstoel worden gedrukt, vastgezet en worden gekanteld tot in dezelfde positie als een reguliere tandartsstoel.

Speciale behandelkamer
De speciale stoel is te vinden in een speciale behandelruimte, die ook geschikt is voor mensen met obesitas. De kamer is heel flexibel en kan snel en makkelijk worden omgebouwd, wat zowel voor patiënt als behandelaar voor veel gemak zorgt.

Bron: Tubantia

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Recycling in tandartspraktijk belangrijk

Tandarts en wildlife fotograaf Joe Bunni pleitte op het Osteology Monaco International Symposium voor een groter bewustzijn van het belang van recycling in de tandartspraktijken. Door kleine aanpassingen in het plastic verbruik kunt u helpen vervuiling van oceanen tegen te gaan.

Oceaan
Vervuiling van de oceanen is een groot probleem. Er is met name een groot probleem met plastic in de oceanen. Volgens Bunni kunnen tandartsen helpen vervuiling van de  oceanen tegen te gaan door na te denken over het gebruik van verpakkingen en het soort materiaal in de dagelijkse praktijk: ‘Wees u bewust van hoeveel plastic u gebruikt tijdens een behandeling. Probeer het materiaal eventueel te hergebruiken’.

Gevaarlijk afval
Volgens Bunni hebben tandartsen een wettelijke verplichting om hun klinisch en ander gevaarlijk afval op de juiste wijze te verwerken.  Door zoveel mogelijk afval te recycleren kan de enorme berg plastic afval worden teruggedrongen. Tevens suggereert Bunni om plastic bekers te vervangen door papieren bekers.

Minder energie verbruiken
Ook door energie te besparen kan je bijdragen aan een beter milieu. Een manier om energie te besparen is om verlichting met bewegingssensoren te installeren. Daarnaast kunt u alle oude apparaten controleren op hun energieverbruik en eventueel te laten vervangen door energiezuinige modellen. Ook kunt u stickers op alle wastafels plakken om het personeel en patienten aan te helpen herinneren om de kraan niet open te laten staan tijdens het tandenpoetsen .

Bron:
dentistry.co.uk

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
patienten

Waarop letten bij het kopen van een behandelstoel voor tandarts of mondhygiënist?

Een van de meest belangrijke voorwerpen voor een tandarts en mondhygiënist en dan vooral voor de patiënten is misschien wel de behandelstoel. Maar wat is nu precies belangrijk om op te letten bij het kopen van een nieuwe? Eugene OMalley, general manager van Hague Dental, een Britse dentale leverancier, geeft tips.

Voor de tandarts en mondhygiënist
Voor de tandarts en mondhygiënist zijn bepaalde aspecten van de behandelstoel belangrijk om op te letten bij de aankoop. Een aantal tips om in de eerste fases van de aankoop van een stoel op te letten:

1. Betrouwbaarheid
Een nieuwe stoel is een grote investering, en wanneer deze is gekocht is het lastig om de aankoop zomaar terug te draaien. Ga daarom voor veilig en koop een stoel van een merk dat bekend staat als goed en betrouwbaar. Dit zijn meestal de grotere merken, aangezien deze hebben kunnen uitbreiden op basis van een goede klanttevredenheid en loyaliteit.

2. Kennissen
Wees vooral niet bang om bevriende tandartsen en mondhygiënisten te vragen naar hun ervaringen met verschillende stoelen en merken. Zij weten waarschijnlijk het beste hoe deze in de praktijk uitpakken.

3. Kies een partner
Het kan erg makkelijk zijn om een vaste partner te hebben wat betreft een bepaald merk dentale producten. Op deze manier is het makkelijker om aan dit merk gewend te raken, en is er na een tijdje meer zekerheid dat dit merk ook echt aan alle eisen voldoet.

Daarna komt hier natuurlijk meer bij kijken.

1. Hoofdsteun
Deze moet in de goede hoek staan om te zorgen voor maximaal zicht in de mond van de patiënt. Ook is het handig als deze kan worden verwijderd – voor kinderen – en als deze kan worden omgedraaid, voor rolstoelpatiënten. Daarnaast is het handig als de hoofdsteun kan worden uitgerekt, aangezien niet elke patiënt even lang is.

2. Rugleuning
De rugleuning kan het best zo dun mogelijk zijn, omdat dit het makkelijker maakt om zo dicht mogelijk bij de patiënt te kunnen zitten.

3. Ruimte tussen zitting en leuning
Het is belangrijk dat de ruimte tussen de zitting en rugleuning zo klein mogelijk is als de stoel is uitgeklapt, om te zorgen dat de patiënt zo comfortabel en stil mogelijk ligt.

4. Armsteunen
Het is het best als de armsteunen aan de kant kunnen worden geschoven indien gewenst. Ook is dit handig, om in sommige gevallen makkelijker bij de patiënt te komen.

Voor de patiënt
Naast voor de tandarts en mondhygiënist, is de behandelstoel uiteraard van groot belang voor de patiënt. Meerdere dingen hebben hiermee te maken.

1. Soepelheid
Het is fijn voor de patiënt als de stoel soepel beweegt bij het naar beneden bewegen. Vooral voor angstige patiënten is een schokkende stoel niet fijn.

2. Materiaal
Hoe zachter het materiaal, hoe comfortabeler de patiënt ligt. Sommige merken bieden stoelen aan met extra zachte bodems.

3. Pasvorm
Het is belangrijk dat een  behandelstoelstoel geschikt is voor alle verschillende soorten lichamen. Ook zwaardere patiënten moet de stoel makkelijk kunnen houden.

4. Veiligheid
Een stoel moet speciale kenmerken hebben om bijvoorbeeld onmiddellijk gestopt te kunnen worden in geval van gezondheidsproblemen of extreme paniekaanvallen.

Als laatste tip: bespaar vooral niet op een behandelstoel. Over het algemeen zal deze stoel minstens 10 jaar meegaan, wat het de investering meer dan waar maakt.

Bron:
Dentistry.co.uk

Bekijk meer Praktijkinrichting

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Ingezonden decoraties van mondzorgpraktijken

In januari plaatsten wij het artikel De mooiste decoraties in mondzorgprakijken en vroegen praktijken om ons foto’s te sturen van bijzondere, mooie of opvallende decoraties in hun praktijk. Hieronder ziet u een greep uit de inzendingen die wij ontvingen.


Aan de Amstel Mondhygiënisten, Amsterdam


Wand van mos plantjes bij Tandartspraktijk Donk-Schouten, Stramproy


Kliniek Tandheelkunde Sneek, Sneek


Tandartsenpraktijk de IJzeren Klap, Musselkanaal


Tandartsenpraktijk de IJzeren Klap, Musselkanaal


Kerstdecoratie van Tandprothetische Praktijk Mirer, Rotterdam

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
henry-schein

Henry Schein opent nieuw logistiek centrum

Op 29 januari opent Henry Schein zijn nieuwe logistieke centrum in het industriegebied Tiergartenstraße in Heppenheim (Duitsland). Het nieuwe logistieke centrum is een strategisch magazijn voor Centraal-Europa. Vanuit Heppenheim wordt aan Duitsland, de Benelux, Oostenrijk en Tsjechië geleverd. Er zijn op de locatie Heppenheim ca. 100 medewerkers werkzaam voor Henry Schein.

70.000 verschillende artikelen
Het perceel van 3,1 ha biedt ruimte voor een magazijn van 18.000 m² met een hoogte van 10,5 m. Het nieuwe magazijn biedt ruimte aan 70.000 verschillende artikelen, hetgeen ver boven het Europees gemiddelde ligt. Er is 2,1 kilometer transportband ingebouwd om de goederen te verplaatsen. De medewerkers van de huidige locatie in Weinheim verhuizen mee naar de nieuwe locatie.

Geschikte locatie
“We hebben lang gezocht naar een geschikt terrein in deze omgeving, om ons nieuwe logistieke centrum overeenkomstig ons productassortiment en de toegenomen eisen op werkgebied op moderne wijze uit te bouwen. Wij beschikken al over een uiterst modern logistiek centrum op de locatie Gallin en zijn hier nu eveneens goed voorbereid”, zegt Axel Pfitzenreiter, Vice President Global Supply Chain Europe. “Wij zijn onze medewerkers veel dank verschuldigd, zij hebben in de afgelopen maanden alles op alles gezet om de moeilijke overgang van de oude naar de nieuwe vestiging mogelijk te maken, zonder daarbij het belang van onze klanten uit het oog te verliezen”, aldus Pfitzenreiter. “De gemeente Heppenheim, met burgermeester Rainer Burelbach voorop, heeft ons zeer goed begeleid in aanloop naar onze nieuwe vestiging.” 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z

Onno Hofman nieuwe voorzitter Ivoren Kruis

Onno Hofman, tandarts, is benoemd tot voorzitter van het Ivoren Kruis. Hij volgt Teun Rietmeijer op die de vereniging negen jaar lang heeft geleid.

Foto: links: Onno Hofman, rechts: Teun Rietmeijer

Maatschappelijk draagvlak
Rietmeijer werd door de kersverse voorzitter tot erelid benoemd en kreeg daarvoor het gouden logo van de vereniging opgespeld. Rietmeijer werd geprezen voor zijn verbindende en daadkrachtige inzet voor de vereniging. Hij heeft zich met name onderscheiden met zijn stimulerende liberale aanpak voor de vernieuwing van het voorlichtingsbeleid van de vereniging, waarbij hij ruimte gaf voor het bevorderen van de geïndividualiseerde preventieve mondzorg. Ook creëerde hij mogelijkheden voor de inzet van vrijwilligers. Daarmee is het maatschappelijk draagvlak van de vereniging vergroot en het imago van de mondzorg versterkt.

Penningmeester Ivoren Kruis
Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd verder mevrouw Anda Geerdink gekozen als nieuwe penningmeester. Naast haar algemene gezondheidskennis, kent zij de wegen van de zorgverzekeraar. Anda Geerdink werkte tot begin 2015 bij Menzis als adviserend tandarts en tot 2014 als contractmanager mondzorg bij de verzekeraar.

Dr. Carl Witthaus Medaille voor Ronald Bos
Ronald Bos werd voor zijn onschatbare waarde als secretaris en als bestuursadviseur van het Ivoren Kruis in de Algemene Ledenvergadering gedecoreerd met de dr. Carl Witthaus Medaille. Hij onderscheidde zich met name door zijn creativiteit, verbindingskracht, zakelijk inzicht en inzet. Onder andere daardoor zijn vele succesvolle projecten gestart en partners in preventie duurzaam aan het Ivoren Kruis verbonden. Tevens heeft hij op uitstekende wijze leidinggegeven aan het bureau. Mede door zijn inzet is het Ivoren Kruis uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie in mondgezondheid en preventie. Uit handen van oud-voorzitter Teun Rietmeijer kreeg Ronald Bos de dr. Carl Witthaus Medaille en versierselen in zilver opgespeld.

Congres Succesvolle communicatie met uw patiënt
Na de Algemene Ledenvergadering was het tijd voor het congres ‘Succesvolle communicatie met uw patiënt’.

Een volle zaal tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten volgenden een boeiend programma over de rol van mondzorgverleners in de aanpak van tabaksverslaving, de rol van het gezin in cariëspreventie bij kinderen uit sociaaleconomische en etnische risicogroepen en kregen antwoord op de vraag waarom doet de patiënt niet wat ik zeg. Dat motivational interviewing kan helpen ongewenst (rook)gedrag bespreekbaar te maken, werd door de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter op een ludieke manier gebracht.

Denise Duijster gaf in haar betoog onder andere het belang van het aanbrengen van structuur en routine in het gezin aan, het belang van de positieve benadering en de waarde van de investering in de relatie. Tips als eet en drink alleen aan tafel en haal eten en drinken weg na 10 minuten en benoem het gewenste in plaats van het ongewenste gedrag waren verhelderend.

Het belang van minder praten, meer vragen stellen en luisteren werd met de zaal geoefend tijdens de voordracht van huisarts Chris Rietmeijer. Wat heb je vandaag voor nieuws gehoord over stimuleren tot betere mondzorg? Hoe belangrijk vind je het om daarmee in de praktijk te gaan experimenteren? Hoe groot is je vertrouwen dat ook echt gaat doen? Daarover maakte het publiek een afspraak met zichzelf. De afspraak schreef de congresbezoeker in een brief aan zichzelf die hij over 4 weken thuisgestuurd krijgt.

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z

4 hulpmiddelen om toegevoegde waarde te geven aan uw praktijk

Met deze vier niet-klinische hulpmiddelen kunt u toegevoegde waarde geven aan uw praktijk en diensten.

1. Risico op diabetes testen met behulp van een bloedonderzoek
Door het verstrekken van deze dienst kan snel en relatief pijnloos het suikerniveau van de patiënt worden gemeten en daarmee het risico op diabetes worden ingeschat.

Bekijk ook een uitgebreide review van de Britse website Diabetes.co.uk

2. Speekseltest
Met een speekseltest kan de speekselsecretie en de kwaliteit van het speeksel worden getest. Door de kwaliteit van het speeksel te controleren, kunt u vaststellen of het effectief is bij het neutraliseren van zuren in de patiënts mond. Bij een lage buffercapaciteit is de kans op cariës groter. De resultaten kunt u gebruiken om bepaalde voedingsadviezen aan de patiënt te geven, om het cariës risico te verlagen.

3. Of een combinatie van beide!
Onderzoekers van de University of California, Los Angeles werken aan een speekseltest die daadwerkelijk een ziekte kan diagnosticeren zoals diabetes of kanker. Een grondige analyse van RNA-moleculen van speeksel toont aan dat speeksel veel van dezelfde ‘ziekte-moleculen’ bevat die ook in het bloed zitten. Lees meer over dit onderzoek.

4 . Een app om een goede mondhygiëne aan te moedigen
Moedig uw patiënten via de app BrushDJ aan om op muziek te tandenpoetsen, dan vliegen de twee minuten voorbij! Ook kunnen ze de app gebruiken om een herinnering in te stellen voor hun volgende afspraak en wanneer ze hun tandenborstel of opzetborstel moeten vervangen.

Bron: Dentistry.co.uk

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Bouwstenen voor de slimme praktijk

Smart Dental Solutions is de oplossing voor ondernemende tandartsen en praktijkhouders. Met Smart Dental Solutions richt u uw volledige tandartspraktijk of een extra behandelkamer op maat in. U kunt direct starten of uitbreiden met de praktijkinrichting; zonder bouw- of verbouwkosten, zonder forse investering vooraf.

Voor een vast bedrag per maand beschikt u over moderne tandartsapparatuur en stijlvolle praktijkmeubels. U heeft ruime keuze uit topmerken behandelunits, behandelconcepten, instrumentkasten, röntgen, digitaal röntgen, afzuigsystemen, operatielampen, meubilair en sterilisatieapparatuur. Alles modulair op elkaar af te stemmen tegen scherpe, overzichtelijke tarieven. U kunt per contractsperiode opzeggen, uitbreiden of aanpassen. Zo bouwt u heel bewust aan een solide én flexibele tandartspraktijk.

Lees meer over: Bedrijven, Praktijkinrichting

Visitatie in uw praktijk: hoe werkt dit precies?

Visitatie gaat over het samen met een collega kijken naar wat de praktijk organisatorisch en vakinhoudelijk goed doet en wat er verbeterd en verder ontwikkeld kan worden. Fons Niers neemt u mee door het proces van visitatie en geeft u een checklist om te zien waar uw praktijk staat.

Niet nieuw
Medisch specialisten zoals kaakchirurgen en orthodontisten visiteren elkaar al jaren verplicht. Ook de wetenschappelijke verenigingen van implantologen en parodontologen hebben een visitatiesysteem. De KNMT heeft nu een visitatiesysteem ontwikkeld voor tandartsen vanuit de kennis van de visitatie bij de medisch specialisten. De ANT biedt ook visitatie aan sinds 2014.

Nut van een visitatie
Bij een visitatie wordt uw tandartspraktijk bekeken door andere tandartsen. Met behulp van de visitatie kan u zich bewust worden van processen in uw eigen praktijk. Ook wordt er bevestigd of u op de goede weg zit en of u wellicht wat moet bijsturen. Een visitatie is dus reflectief en ontwikkelgericht.

4 domeinen
In de visitatiesystematiek staan 4 domeinen centraal.

  1. Evaluatie van zorg
    Bij evaluatie van de zorg gaat het om de uitkomst van de zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe zorgprocessen en contacten met verwijzers geregeld zijn. De evaluatie is een zorginhoudelijke spiegel die u wordt voorgehouden om te zien waar je staat en waar je naartoe wilt.
  2. Patiëntenperspectief
    Patiëntenperspectief wordt steeds belangrijker. Zo wordt er gekeken of (en hoe) u de klachtenregeling geregeld hebt en hoe patiënten uw zorg en praktijk ervaren.
  3. Praktijkfunctioneren
    Belangrijk om te kijken hoe uw praktijk functioneert. Hoe gaat u om met u patiënten en personeel?
  4. Professionele ontwikkeling/individueel handelen
    Vakinhoudelijke kennis is belangrijk. Hoe houdt u dat bij? Hoe heeft u richtlijnen geïmplementeerd in uw praktijkvoering?

Proces
Iedere tandarts die in de praktijk werkzaam is, wordt gevisiteerd. Bij grotere praktijken vinden er meerdere visitaties plaats. U kunt zich inschrijven bij de KNMT of ANT.

Vragenlijsten
Vooraf wordt u gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst is opgenomen in ADAS, een online registratiesysteem, dat een veilige omgeving biedt om stukken van de visitatie op te slaan. Deze stukken zijn alleen in te zien door personen die er mee te maken hebben. Thema’s zoals radiologie, taakdelegatie en infectiepreventie komen in de vragenlijst aan bod.

  • 70 vragen voor tandarts-praktijkhouder
  • 50 vragen voor tandarts medewerker
  • 10 patiëntendossiers doorlichten

Visitatiecommissie
De visitatiecommissie komt vervolgens langs. Deze bestaat uit een hoofdvisiteur en een visiteur. De hoofdvisiteur heeft een officiële opleiding gehad binnen de KNMT en is het aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke voor het proces en het verslag. De visiteur is een tandarts die datzelfde jaar gevisiteerd is of nog wordt gevisiteerd.

Uitkomsten
De uitkomsten van de visitatie zijn adviezen, eventueel zwaarwegende aanbevelingen en tekortkomingen. Deze worden op de visitatie dag zelf al gegeven. Binnen twee weken ontvangt u een eindrapport waarin ook een verbeterplan is opgesteld. U bepaalt zelf wat u met dit eindrapport doet. Het hoeft niet openbaar te worden gemaakt.

Kosten
€ 950,= per praktijk en € 200,= per deelnemende tandarts.

Wettelijke kaders
Er zijn een aantal wettelijke kaders die u geregeld moet hebben. Heeft u iets niet op orde, dan vormt de visitatie een mooi ijkpunt om er iets aan te doen.

  • Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
  • Klachtenreglement
  • Richtlijnen
  • Kwaliteitsjaarverslag
  • Rapportage veilig incidenten melden
  • Patiëntenervaringen
  • Werkafspraken
  • Taak-functieprofielen, werkinstructies

Waarom zou ik?

 

  • Voor uzelf: visitatie is een hands-on cursus kwaliteit.
  • Voor de maatschappij: patiënten vragen steeds vaker om het inzichtelijk maken van de kwaliteit van een praktijk
  • Verzekeraars vragen bij contractering steeds meer naar kwaliteit.
  • Voor de beroepsgroep: tandartsen ligt vaak onder vuur. Visitatie is een uitgelezen mogelijkheid om te laten zien dat we kwaliteit serieus nemen en ons toetsbaar opstellen.
  • KRT-eis: binnen 5 jaar moet er een visitatie plaatsvinden om kwaliteit zichtbaar te maken.

Ten slotte
De visitatie voor de tandartspraktijk is reflectief en ontwikkel gericht. “je ziet het pas als je het doorhebt”. Het is een heel waardevol instrument in het verbeteren en inzichtelijk maken van de kwaliteit van je praktijk.

Fons Niers is tandarts algemeen practicus in Amersfoort. Hij zat drie jaar in de regionale bemiddelingscommissie (klachtencommissie) en was zes jaar voorzitter van de Tandartsenvereniging Amersfoort. In de KNMT werkgroep visitatie heeft hij het huidige visitatiesysteem mee helpen vormgeven. Momenteel is Niers voorzitter van de KNMT begeleidingscommissie visitatie. Met zijn praktijk heeft hij zelf twee visitaties meegemaakt: in 2009 een in de I-qual setting en in 2012 een volgens de huidige systematiek. Hij is tevens opgeleid tot hoofdvisiteur.

Verslag door Veroni van Es voor dental INFO van de lezing van Fons Niers tijdens het congres Praktijkorganisatie Anno Nu, een initiatief van KNMT, Medisch Ondernemen en VvAA.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Ondernemen, Praktijkinrichting
geld

Sensationele service? Sensationele opbrengst!

Het kost meer tijd, zorg en aandacht voor details, maar sensationele service heeft ook een sensationele opbrengt. Bedrijven met een zeer goede service maken 29% winst, terwijl bedrijven met een standaard service slechts 13% winst hebben.

Patiënten behouden levert geld op
Succesvolle bedrijven zorgen er ook voor hun klanten of patiënten te behouden. Nieuwe patiënten aantrekken kost namelijk zes tot zeven keer zoveel geld als het behouden van patiënten. Nieuwe patiënten besteden ook nog minder. De kans op behandeling/verkoop bij nieuwe klanten is 5-20%. Bestaande patiënten die je vertrouwen leveren een kans van 60 tot 70% kans op verkoop.



Nieuwe diensten en technieken
Gemiddeld of voldoende zijn is niet iets wat patiënten aantrekkelijk vinden en het trekt ook niet meer patiënten. Verwachtingen nemen toe en al gauw is uw service onvoldoende. 86% van de Britten verwachten een betere service dan vijf jaar geleden. En zelfs in tijden van recessie blijkt men bereid te betalen voor nieuwe diensten en technieken. Dat berichten onder meer zelfstandige tandartsen.

Positieve feedback
Positieve feedback genereren vraagt om een bijzonder ervaring van uw patiënt. Zorg dus dat patiënten niet alleen een naam op een terugbellijst worden. Wanneer een Britse patiënt zich niet gewaardeerd voelt, klaagt men niet maar verlaat in 80% van de gevallen wel de praktijk.

Bron: Dentistry 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Protocollen: nut en noodzaak of onzin?

Binnen de mondzorg wordt de laatste jaren veel gesproken over het bijna magische woord ‘protocollen’. Zo wordt mij regelmatig de vraag gesteld een protocollenmap op te stellen voor de praktijk, waarbij de aanwezigheid van protocollen wordt gezien als het noodzakelijk einddoel. Is het opstellen van protocollen een onzinnige en overbodige exercitie of juist nuttig voor praktijken? In dit artikel een uiteenzetting van het nut, de noodzaak en de onzin van protocollen.

Protocollen als einddoel
Volgens Wikipedia is een protocol een (gedrags)overeenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. De eisen vanuit een richtlijn – bijvoorbeeld de WIP-richtlijn –  dienen praktijken te vertalen naar de eigen situatie door de interne afspraken en -werkwijze te beschrijven. Dit heeft als doel een werkwijze te beschrijven conform de eisen uit de richtlijn of beargumenteerd afwijkend van de richtlijn. Het gebruik van protocollen is dus een middel, dat een werkwijze overeenkomstig de richtlijn, of beargumenteerd afwijkend, als eindresultaat oplevert. Het intern opstellen van protocollen levert onder andere de volgende voordelen op:

  • Eenvoudig beoordelen / spiegelen van de bestaande werkwijze in relatie tot de richtlijn
  • Uniforme werkwijze in de praktijk
  • Duidelijke interne afspraken op papier
  • Eenvoudig instrueren van (nieuwe) medewerkers

Tips
Het is onzinnig om standaard protocollen aan te schaffen en die vervolgens in de kast te zetten. Hiermee wordt het beoogde eindresultaat (een werkwijze overeenkomstig de richtlijn) niet behaald. De volgende tips dragen wel bij om dit resultaat te behalen:

  1. Werk protocollen zelfstandig uit
    Werk protocollen zelfstandig uit, eventueel op basis van gestandaardiseerde protocollen als startpunt. De uitdaging hierin is de interne afspraken niet te algemeen, maar ook niet te gedetailleerd op te schrijven. Detaillering is vereist bij risicovolle handelingen of situaties en daarnaast kunnen algemene bewoordingen op zijn plaats zijn als eigen verantwoordelijkheid of vrijheid van handelen gevraagd wordt.
  2. Beoordeel werkwijze
    Beoordeel achteraf de eigen werkwijze, zoals vastgelegd in protocollen, periodiek door zelf toetsingen uit te (laten) voeren. Als gevolg van ‘blinde vlekken’ voor de eigen organisatie komen op deze manier vaak verbeterpunten naar boven.
  3. Laat inhoud terugkomen
    Laat de inhoud van de protocollen periodiek terugkomen tijdens werkoverleggen om de afspraken en werkwijze verder aan te scherpen en de uniformiteit te bewaken.
  4. Beoordeel inhoud
    Beoordeel de inhoud van de protocollen periodiek (bijvoorbeeld twee keer per jaar), omdat de werkwijze of geldende eisen ook in de tijd kunnen veranderen.
  5. Nieuwe medewerkers
    Gebruik de protocollen actief bij het inwerken van nieuwe medewerkers. De indiensttreding van nieuwe medewerkers is het moment om de voordelen van protocollen te effectueren. Een uitgebreid inwerkprogramma draagt hier verder aan bij.

Conclusie
Protocollen zijn zeker nuttig en op sommige punten zelfs noodzakelijk. Echter, het gebruik van protocollen is altijd het middel en nooit het doel op zich. Door gebruik te maken van bovengenoemde tips wordt voorkomen dat het hebben van protocollen als einddoel wordt gezien, want dat is een onzinnige exercitie.

Door:
Sjoerd Kuiken – Sjoerd Kuiken (http://kuikenpraktijkmanagement.nl) adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, financieel gezonde praktijkvoering en ISO / HKZ kwaliteitmanagementsystemen.

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Team

Medewerkerstevredenheidsonderzoek: waarom en hoe?

Uw medewerkers bepalen het succes van uw praktijk en vormen het visitekaartje. Als medewerkers zich prettig voelen, stralen ze dat ook uit en dat heeft weer invloed op hun handelen en communiceren wat de patiëntentevredenheid ook weer ten goede komt. Indien uw medewerker zich prettig voelt in de praktijk, heeft dit ook een positieve weerslag op het ziekteverzuim. Het is dan ook van groot belang dat regelmatig getoetst wordt of uw medewerker tevreden is.

Medewerkstertevredenheidsonderzoek
Het medewerkerstevredenheidsonderzoek is een evaluatie waarvan de resultaten input geven voor de verbetercyclus van de praktijk. Voor (borging van) ISO- of HKZ-certificering is het regelmatig verrichten van het onderzoek dan ook verplicht. Door het onderzoek met een vaste frequentie uit te voeren, wordt ook zichtbaar of de medewerkerstevredenheid positief beïnvloed wordt door de verbetermaatregelen.

Doel
Het is wel belangrijk dat het onderzoek wordt opgesteld met een specifiek doel. Zo kan na een verbouwing eens getoetst worden of de medewerker zich prettig voelt in de verbouwde praktijk, of de sfeer goed is en of de medewerker zich veilig voelt. Het is praktisch om de evaluatie te koppelen aan het reflectie- of functioneringsgesprek.
Het functioneren van een medewerker wordt mede beïnvloed door de medewerkerstevredenheid, dus is het goed om beide componenten in het individuele gesprek aan bod te laten komen.

Vragenlijst
Ter voorbereiding van het reflectiegesprek, kan de medewerker een vragenlijst invullen. In het gesprek kunnen deze onderwerpen aan bod komen, waarna er een kort verslag wordt gemaakt dat na tekening voor akkoord opgenomen kan worden in het personeelsdossier.

Meer tevredenheid
In grote lijnen kan de tevredenheid van de medewerkers positief beïnvloed worden door:

  • Tonen van interesse
    Het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek heeft al een positief effect. De medewerker voelt zich daardoor gehoord. Vanzelfsprekend is het van belang dat naast het toetsen in het onderzoek, ook interesse getoond wordt in de medewerker op een reguliere werkdag.
  • Stimuleren van de ondernemer
    Stimuleer de ondernemer in de medewerker door deze te stimuleren om initiatieven te nemen en mee te denken over een betere praktijkvoering en zorgverlening. Een voorwaarde is wel dat de medewerker dan beschikt over passende bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
  • Duidelijke communicatie
    Voor een goed en prettig functioneren is het belangrijk dat de medewerker weet wat er van hem verwacht wordt. Een duidelijk functieprofiel kan hierbij helpen en ook afspraken hoe de werkzaamheden verricht moeten worden, deze eventueel beschreven in protocollen.
  • Benutten van talenten
    Zorg ervoor dat een medewerker zich kan ontwikkelen en dat talenten zo benut worden. Talenten kunnen eventueel ondersteund en ontwikkeld worden door in- of externe training en opleiding.
  • Monitoren van de werkdruk
    Niemand is er bij gebaat dat medewerkers overbelast worden doordat de werkdruk te hoog is door een slechte werkverdeling of onrealistische doelstellingen.
  • Zorgen voor teambuilding
    Indien de medewerker zich deel voelt van een team, zal dit ook de samenwerking en dus de prestaties van het team positief beïnvloeden. Activiteiten ondernemen met elkaar – weg van de reguliere werkplek – zorgt voor een hecht team.
    Een ‘teamuitje’ is hiervoor zeer geschikt.
  • Bieden van een passende beloning
    Indien een medewerker zijn werk goed doet, mag hij daar voor beloond worden. Bied een salaris dat marktconform is en zorg ervoor dat mensen met dezelfde functie binnen de praktijk een vergelijkbaar salaris krijgen.
  • Tonen van waardering
    Toon waardering als de medewerker goed presteert en hard werkt. Af en toe een schouderklopje bevestigt dat de medewerker van waarde is voor de praktijk en dat motiveert.
  • Goede werkomgeving
    Het is belangrijk dat een medewerker goed en veilig zijn werk kan doen. Zorg ervoor dat units goed onderhouden worden en voor een fijne sfeer door bv. een stemmig behang in de lunchruimte. Het zit hem vaak in de kleine dingen.

Vragenlijst
Het is natuurlijk belangrijk dat de vragenlijst geheel wordt ingevuld om een goede basis te hebben voor het gesprek. Voor een geslaagd onderzoek zijn de volgende zaken van belang:

  • Denk goed na over de vraagstelling. Een positieve, negatieve of neutrale formulering bepalen de ‘toonzetting’ van het onderzoek. Het is daarom van belang om een goede mix te maken van de varianten.
  • Er kunnen open en/of gesloten vragen in het onderzoek worden opgenomen. De open vragen vergen natuurlijk extra ruimte in de vragenlijst, maar het zorgt wel voor extra informatie. In het gesprek kost het ook extra tijd om deze terugkoppeling goed aan bod te laten komen, maar het kan dan juist voor verdieping van het gesprek zorgen.
  • Houd de vragenlijst beknopt. Dit nodigt meer uit tot het beantwoorden dan een uitgebreide lijst, waarvan de helft niet besproken kan worden tijdens het reflectiegesprek.
  • Formuleer de vragen zo, dat er niet aangestuurd wordt op sociaal wenselijke antwoorden. Zo is het ook belangrijk dat de vraagstelling objectief is. Dus niet: “Wat vind je van de mooie nieuwe personeelstoiletten in de praktijk?”.

Open staan
Als praktijkhouder en werkgever is het niet altijd makkelijk om kritische medewerkers te woord te staan. Het naar de zin maken voor iedereen is niet realistisch. Het meest belangrijke is dat de praktijkhouder open staat voor de suggesties en ideeën en echt actie onderneemt naar aanleiding van de feedback. Indien elk jaar dezelfde vragen de revue passeren en de medewerkers ieder jaar dezelfde zaken opmerken, heeft het een averechts effect. De medewerker voelt zich niet serieus genomen en dit bevordert niet de medewerkerstevredenheid. Een gemiste kans!

Door: Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Miele Professional. Een zorg minder

Miele Professional. Een zorg minder

Miele is sinds de oprichting in 1899 een onafhankelijk familiebedrijf, dat zich in gelijke mate verbonden voelt met de eigenaars, werknemers, klanten, leveranciers, het milieu en de maatschappij. Miele concentreert zich op de productie van vrijstaande apparatuur, inbouwapparaten voor in de keuken en apparatuur voor professionele toepassingen (Miele Professional).

Miele Professional heeft apparatuur in haar assortiment op het gebied van professionele was-, droog-, en afwasautomaten en mangels, alsmede medische reinigings-, desinfectie- en sterilisatieapparatuur. Naast het leveren van innovatieve en kwalitatief hoogstaande apparatuur is Miele Professional vooral sterk in het bieden van oplossingen op maat en excellente projectbegeleiding. Dit is met name zichtbaar in de zorgbranche (Care en Cure).

Meer dan 70 medewerkers van de afdelingen Verkoop, Marketing, Customer Service en Technische Service bedienen dagelijks met passie hun klanten met professionele adviezen, oplossingen, kwaliteitsproducten en de beste after sales service. Met als uitgangspunt continu te blijven innoveren en te verbeteren vanuit duurzame perspectieven. Niet voor niets is Miele Professional in vele segmenten marktleider en kan met recht worden gezegd: Miele Professional, een zorg minder!

Meer informatie
I www.miele-professional.nl

Lees meer over: Bedrijven, Infectiepreventie, Praktijkinrichting

De mooiste balies

Een mooie werkomgeving, een prettige ontvangst van uw patiënt. Ter inspiratie vindt u hier de mooiste balies van mondzorgpraktijken in verschillende landen.


Zahnmedizinisches Zentrum Dr. Christian Hubert & Dr. Philipp Schmitz, München


Tandartspraktijk De Coepel, Katwijk


Tandartspraktijk Smile Mondzorg, Tilburg


Konzept 32, Dr. Torsten Krell & Kollegen, Frankfurt/ Main


Zorgcentrum Tandheelkunde, Mijndrecht


Praxis für chirurgische Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde Dr. Adel Chaker, Geldern


Alexia Kliniek


Dr. Kai Zwanzig, Bielefeld


Hamburger Wackelzähne Yasmin Lucks und Stefanie Auras, Hamburg


Zahngesundheitszentrum Rauschenbach, Eislingen/ Fils


Mondzorg West-Friesland, Enkhuizen


Zahnhelden und Zahnärzte Obermünsterstraße, Regensburg


Zahnhelden und Zahnärzte Obermünsterstraße, Regensburg


Praxisklinik FINE-FACE Dr. Dr. Volker Zieglowski, Mayen

Prof. Dr. Schnorbach & Kollegen, Karlsruhe

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

De mooiste wachtkamers voor kinderen

Hoe houdt u de kinderen in uw wachtkamer bezig? Kunnen zij zich goed vermaken en rustig op hun afspraak wachten?
Voor uw inspiratie heeft dental INFO de mooiste wachtkamers voor kinderen op een rijtje gezet.


Zentrum für ihre Gesichtsästhetik, Eifel, Duitsland


Ivory & Ivory, Nieuwegein


1001 Dental, Grand Forks, Verenigde Staten


Dr. Jochum, Essen, Duitsland


Tandartsenpraktijk Dijkcentrum, Roosendaal


Zahnarztpraxis Monika Golomb, Augsburg, Duitsland


Zahnärtze Petry, Saarbrücken, Duitsland


Eastshore Pediatric Dental Group, Pinole, Verenigde Staten


Tandartspraktijk Voncken, Grubbenvorst

______________________________________________________

Advertorial

Tijdschriften in uw wachtruimte? En als u nu eens 80% minder betaalde of slechts € 12,50 per maand?
dental INFO lezers ontvangen 2 maanden gratis lectuur en een gratis rek bij het magazine pakket voor patiënten in de wachtruimte. Lees verder

______________________________________________________

Mail foto’s van uw praktijk

Stuur foto’s van uw behandelkamer(s), praktijkgebouw, wachtkamer of praktijkkleding naar info@dentalinfo.nl. Misschien komt uw praktijk in een volgend artikel in de reeks “De mooiste…”.

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Uw praktijk (ver)bouwen: zelf doen of uitbesteden?

U loopt al even rond met plannen om uw eigen praktijk te (ver)bouwen. Hoe gaat u dat aanpakken? Neemt u zelf de coördinatie van het bouwproject ter hand of kiest u voor een onafhankelijk projectcoördinator ?

Aan de bouw of verbouwing van uw praktijk begint u niet zomaar. Neem uw eerste beslissingen aan de hand van ons stappenplan. Want u wilt het project zó regelen dat het op een verantwoorde en financieel efficiënte manier verloopt.

Stap 1

Stel vast wat u met uw praktijk in de nabije en verre toekomst wilt.
Wilt u (ver)bouwen vanwege:

  • een procesverbetering, om aan normen zoals de WIP te voldoen? 
  • een upgrading van de praktijk?
  • een efficiëntere indeling?
  • uw behoefte aan meer ruimte? 
    – U wilt uw team uitbreiden.
    – U wilt meer behandelstoelen in uw praktijk. 
    – U wilt zich gaan specialiseren. 
    – U wilt met meerdere medici in één pand gaan werken.

Daarna kunt u gaan nadenken over:

  • uitbreiding op de huidige locatie?
  • uitbreiding op een nieuwe locatie?
    – Wilt u een huurpand?
    – Wilt u een kooppand?
    – Een nieuw of bestaand pand? In welke regio/wijk wilt u zich vestigen?

Stap 2

Met wie bespreekt u uw concept-plannen?
Met wie bespreekt u de haalbaarheid van uw plannen, wie kan een budget opstellen en het voorwerk doen?

  • U gaat zelf in overleg met een of meer aannemers en makelaars

    Voordeel:
    – alles zelf in de hand. 

    Nadeel: 
    – ook deze fase kan veel tijd kosten. 
    – aannemers en makelaars hebben geen brede projectkennis en er is kans op belangenverstrengeling.
  • U kiest voor een onafhankelijk projectcoördinator, die bekend is met alle mogelijkheden die de markt biedt en in uw belang kan onderhandelen.

    Voordeel: een projectcoördinator: 
    – is iemand die meedenkt vanuit uw belang. 
    – is bekend met alle mogelijkheden die de markt biedt. 
    – kan verschillende scenario’s toetsen op haalbaarheid (quickscan): een goede voorbereiding is het halve werk. 
    – neemt veel werk uit handen. U wordt niet doorlopend gestoord tijdens uw werk. 
    – is bekend met de marktconforme prijzen zodat u niet teveel betaald.

    Nadeel: Kosten. 
    – Beide partijen kunnen een financieel plaatje schetsen en een planning afgeven.

Stap 3

Zelf coördineren of uitbesteden?
Of het verstandig is uw bouwproject zelf te coördineren of uit te besteden, hangt af van een aantal factoren.

U kunt het zelf coördineren:

  • U heeft de kennis én de ervaring om een bouwproject tot een goed einde te brengen.
  • U vindt het niet erg gestoord te worden als u aan het werk bent en kunt op ieder moment beslissingen nemen.
  • U heeft graag contact met de uitvoerenden.

U neemt een onafhankelijke projectcoördinator aan omdat:

  • U weinig of geen kennis en ervaring heeft met bouwprojecten.
  • U tijdens de bouw of verbouwing ongestoord uw werk wilt blijven doen.
  • U niet voor verrassingen wilt komen te staan.
  • Bewaking van budget en tijdsplanning in uw belang wordt geregeld.
  • Controle op acceptabele prijzen, facturatie en gewenste uitvoerkwaliteit op tijd gebeurt.
  • U een goede stroomlijning wilt van alle leveranciers zoals interieurbouwer, schilder, loodgieter, stoffeerder, aannemer.
  • U een goede stroomlijning wilt voor alle technisch gebouw gebonden installaties zoals elektriciteit, klimaatbeheersing, data, audio, alarminstallaties.


Door:
HSPC, bouwprojectcoördinator voor tandartspraktijken.

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
communicatie

Stappenplan voor betere acceptatie van behandelplannen

De manier van communiceren met de patiënt is van grote invloed op de acceptatie van behandelplannen. De patiënt bepaalt uiteraard zelf, maar goede communicatie draagt sterk bij aan de acceptatie van behandelplannen. Onderstaand stappenplan zorgt voor heldere, efficiënte en vooral effectieve communicatie met uw patiënt.

Stappenplan
De tandarts of mondhygiënist adviseert de patiënt over de behandeling en de patiënt neemt zelf de beslissing. Uw advies is gebaseerd op uw ideeën en geldende richtlijnen. De keuze van de patiënt is gebaseerd op zijn of haar wensen en behoeften, waar de financiële ruimte ook onderdeel van is. Het is aan de tandarts om bij het bespreken van behandelplannen advies te koppelen aan de wensen en behoeften van de patiënt.

De stappen

1. Wensen vastleggen
Regelmatig zijn de wensen van de patiënt niet bekend bij de behandelaar. Doordat er niet actief naar wordt gevraagd of doordat behandelaars de geuite wensen niet oppakken. Vraag actief naar de wensen van de patiënt en leg deze goed vast in het patiëntendossier. Een algemene wens, die voor veel patiënten zal gelden, is het behoud van het gebit.

2. Trend mondgezondheid monitoren
Door van elk periodiek mondonderzoek goede dossiervoering te doen, krijgt de tandarts en mondhygiënist een goed beeld van de ontwikkeling van de mondgezondheid van de patiënt.

3. Patiënt gericht adviseren
Het effectief geven van advies aan de patiënt bestaat uit het doorlopen van de volgende stappen:

a. Diagnose stellen
Met een goede dossiervoering kunnen ontwikkelingen (tijdig) worden ontdekt en kunt u de patiënt gericht adviseren.

b. Oplossingen aandragen
Voordat u uw oplossing aandraagt, wilt u weten in welke richting de patiënt denkt. Een vraag die u hierin kan ondersteunen is: Heeft u zelf een idee wat u zou willen? Uw advies is uiteindelijk gerelateerd aan enerzijds de gesignaleerde ontwikkeling en anderzijds de wensen van de patiënt. Vervolgens presenteert u de beste oplossing aan de patiënt. Geef niet te veel oplossingsmogelijkheden, want dit geeft keuzestress. “U heeft eerder aangegeven graag uw tanden en kiezen te willen behouden. Om dat te realiseren zou u … kunnen doen.”

c. Advies geven
U geeft aan welke oplossing u adviseert. De patiënt wil namelijk graag geholpen worden bij het nemen van een beslissing. Bij dit advies herhaalt u weer de eerder geuite wens van de patiënt, want daarop is uw advies gebaseerd. In uw situatie en met uw wens voor behoud van uw gebit, adviseer ik u te kiezen voor ….

4. Behandelplan afsluiten
Wat wilt u? Of zullen we hiervoor de afspraken gaan inplannen? Met één van deze vragen sluit u het advies af en stopt uw communicatie. Het is nu aan de patiënt om te reageren op het gegeven advies en wees zelf daarom stil. Ga op dit moment dus vooral niet verder uitweiden over de opties of het tarief verantwoorden, want het is de beurt aan de patiënt. U wilt namelijk weten wat hij of zij ervan vindt. Uiteraard kunt u de patiënt van verdere informatie voorzien waar nodig, maar alleen op verzoek van de patiënt. Maar zorg er vooral voor dat u het advies afsluit en met de patiënt tot een afsluiting komt

Met het volgen van dit stappenplan speelt u beter in op de wensen van de patiënt en zal de acceptatie van uw behandelplannen toenemen.

Door:
Sjoerd Kuiken en Verry van Rossum van het PDI Business Model (www.pdi-nl.nl). Het Business Model van PDI levert tandartspraktijken een succesvolle werkwijze en efficiënte meerkamerplanning.

Sjoerd Kuiken Kuiken Praktijkmanagement adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, ISO / HKZ kwaliteitmanagementsystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Praktijkinrichting

Red het leven van uw patiënt met een defibrillator

Hoe een EHBO-cursus en de aanwezigheid van een defibrillator in uw tandartsenpraktijk het leven van een patiënt kan redden, blijkt uit het relaas van een tandarts en haar receptioniste uit Manchester.

Tandarts redt leven patiënt met defibrillator
In de wachtkamer van een tandartsenpraktijk in de Britse stad Manchester is een 53-jarige man gered, die plotseling een hartstilstand kreeg. Nadat een ambulance was gebeld, hebben de tandarts en de receptioniste de man een kwartier lang handmatig gereanimeerd. Daarna werd tweemaal de defibrillator ingezet, waarna de hartslag weer op gang kwam.

EHBO-cursus
Het tandartsenteam, dat een EHBO-cursus had gevolgd, verwachtte niet dat ze dit ooit in praktijk hoefden te brengen. De man en zijn familie zijn blij dat hij de hartstilstand heeft overleefd.

Alle tandartsenpraktijken een defibrillator
In Schotland zijn alle 1.000 tandartspraktijken uitgerust met een defibrillator. De Schotse overheid heeft de kosten daarvoor betaald: zo’n 1 miljoen pond.

Bron:
Dentistry


Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z

KaVo Nederland B.V. verbreedt haar distributiekanaal in de Benelux

Als toonaangevend tandheelkundig bedrijf levert KaVo al meer dan 100 jaar kwalitatief hoogwaardige producten en dienstverlening voor de gehele tandheelkundige markt. Met een compleet assortiment van producten, diensten en technologieën, heeft KaVo als doel het gevarieerde en complexe werk van tandartsen, tandtechnici, en andere tandheelkundige professionals efficiënter en gemakkelijker te maken.

Voor haar behandeleenheden, röntgeneenheden en toebehoren heeft KaVo Nederland haar krachten gebundeld met verschillende dealers om de tandheelkundige markt in de Benelux hoogwaardige service te blijven verlenen. Deze producten zijn vanaf heden verkrijgbaar via de volgende dealers:

Nederland
– All Dent B.V.
– Dental Bauer Nederland
– Dental Partners Rotterdam B.V.
– Henry Schein Nederland

België en Luxemburg
– Dental Promotion & Innovation
– Henry Schein België
– Technique Dentaire Luxembourgeoise

KaVo richt zich voortdurend op de verbetering van de werkprocessen van de gebruiker en de continue betrouwbare distributie van haar producten. In samenwerking met deze dealers zal KaVo hard werken om haar leidende positie in de tandheelkundige markt te waarborgen en de uitdagingen van de hedendaagse dynamische tandheelkunde met succes aan te gaan.

De directeur van KaVo Nederland, Mathieu Deijns, ziet deze samenwerkingsverbanden met enthousiasme tegemoet: “Met deze partners bouwen we verder aan onze leidende positie in de tandheelkundige markt. We kijken met veel vertrouwen naar de toekomst.”

KaVo Nederland BV
T+31 33 45 07 900
E info.nl@kavo.com
I www.kavo.nl

Lees meer over: Bedrijven, Instrumenten, Praktijkinrichting, Tandtechnische materialen