Succesvolle veranderingen: De 8 stappen van verandermanagement

Hoe past u, samen met uw team, uw praktijk aan aan de benodigde veranderingen? De 8 stappen van veranderingsexpert John Kotter.



Zo waren er de vrije tarieven en zo zijn ze weer van de baan. Ook komt er een nieuwe WIP-richtlijn en wordt het HKZ/ISO9001 steeds belangrijker. Deze veranderingen vergen een boel van de tandarts en mondhygiënist en vooral van zijn leiderschap ten opzichte van het team.

John Kotter (Bekijk hier zijn boek) bedacht een methode voor leiders om op systematische wijze een succesvolle en duurzame verandering te realiseren. Deze methode beschreef hij in 8 stappen:

  1. Zorg voor een gevoel van urgentie
    Zorg dat het team inziet dat de verandering noodzakelijk is en begrijpt waarom het nu aangepakt moet worden in uw praktijk. Voer de druk op , zodat uw team doorheeft dat het niet anders kan. Dit urgentiebesef helpt de gewenste samenwerking tot stand te brengen in uw team.

  2. Zorg voor een projectteam
    Er is een sterk sturend projectteam nodig om de rest van de praktijk door de verandering te leiden. Een ingrijpende verandering is moeilijk voor elkaar te krijgen. Het projectteam kan bij een kleine praktijk bestaan uit de tandartseigenaar, de praktijkmanager en/of hoofdassistent. Bij een grotere praktijk kan een groter projectteam uit de verschillende disciplines worden samengesteld. Dit projectteam dient autoriteit, geloofwaardigheid, communicatieve vaardigheden en leiderschapsvaardigheden te hebben. Ook is het van belang dat het projectteam snel en accuraat werkt en dat de hele praktijk het team kan vertrouwt.

  3. Zorg voor een heldere visie
    De visie geeft de richting van de verandering weer en motiveert mensen tot actie. Het maakt duidelijk hoe de toekomst verschilt van het heden en hoe dit gerealiseerd moet worden. Zorg wel dat het geen lege slogan is.

  4. Deel deze visie met het team
    Zorg dat alle teamleden de visie begrijpen en accepteren. Zo ontstaat er draagvlak en betrokkenheid. Bijeenkomsten organiseren, voorbeelden geven, werkoverleggen hieraan besteden, herhalen en dergelijke zijn middelen om de visie helder te krijgen bij de rest van het team. Zorg er wel voor dat dit geen eenrichtingsverkeer is!

  5. Zorg voor “empowerment”
    Neem de obstakels weg die het team nog in de weg liggen. Daardoor kan iedereen die wil veranderen en de visie wil realiseren, dat ook daadwerkelijk doen. Dit kan door middel van trainen, maar ook door het houden van een dialoog of door medewerkers aan te moedigen.

  6. Zorg voor snelle successen
    Door korte termijn successen te realiseren kunt u bewijzen dat de inspanningen lonen. Vier uw successen dan ook. Een snel resultaat motiveert, want als dit uitblijft groeit de groep “ongelovigen”.

  7. Zorg voor consolidatie en ga door!
    Het ene succes brengt van alles te weeg, waardoor er nieuwe successen volgen en verandering doorgevoerd blijven worden. Bouw voort op de toenemende geloofwaardigheid. Houd de lange termijn visie hier goed in de gaten, waardoor alle nieuwe successen ook stevig in de praktijkcultuur verankerd worden en geen bevlieging zijn.

  8. Zorg voor verankering
    De veranderingen en de nieuwe gedragsnormen moeten wel verenigd worden met de bestaande cultuur of deze oude cultuur vervangen. De verschillende veranderingen moeten dus verenigd worden. Dan pas is een oud patroon te doorbreken en heeft de verandering bestaansrecht.

Blijf met uw mensen praten en van elkaar leren. Als het team het gevoel heeft als volwaardig partner deel te nemen aan veranderingen, zal het de volgende keer sneller geneigd zijn om weer het vertrouwen in u en uw verandering te hebben. Want geloof mij, ook in de komende tijd zullen tandartsen en mondhygiënisten nog veel veranderingen te wachten staan…..

Door: Anna Berends van Loenen, www.qanz.nl

Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Management, Ondernemen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *