Zeven tips om uw medewerkers te motiveren

advies, tips

Het motiveren van medewerkers is niet moeilijk, als u maar weet hoe. Acht tips om uw mensen aan het werk te houden.

1. Wees duidelijk over verwachtingen
Vaak weten medewerkers niet eens wat er precies van hen wordt verwacht. Dat is een bron van onnodige misverstanden en frustraties over en weer. Iedereen wil goed werk leveren. Wees dus duidelijk in wat u van u medewerkers verwacht.

2. Zorg voor ontplooiingsmogelijkheden
Een belangrijk deel van de medewerkers heeft het gevoel dat hun capaciteiten onvoldoende worden benut. Daardoor verzuren de wilskracht en ambitie van de medewerkers. Goede managers weten wat hun medewerkers kunnen, willen en vooral wat hen trots zou maken. Er zijn altijd mogelijkheden om de creativiteit of vaardigheden van medewerkers te benutten.

3. Maak taken breder
Stress ontstaat als mensen het gevoel hebben dat ze hun werk niet goed kunnen doen. Een derde van de medewerkers zou meer bevoegdheden willen hebben om zijn werk beter te doen. Als er meer ruimte is voor uitdagingen, verantwoordelijkheden en persoonlijke groei, groeit de betrokkenheid van medewerkers.

4. Creëer succesvolle mensen
In de praktijk horen medewerkers vooral wat er niet deugt. Het delen van goed nieuws en het complimenteren van medewerkers hoeft weinig te kosten, maar het wordt dubbel en dwars terugbetaald in pure energie en alertheid.

5. Persoonlijke succesformules
Iedereen heeft zijn persoonlijke drijfveren. Wat voor de een een compliment is, ervaart een ander als een oubollige uitdrukking. Iedereen heeft zijn persoonlijke formule voor erkenning en motivatie. Voor de oplettende luisteraar blijven die persoonlijke succesformules niet verborgen.

Let op hoe iemand zijn bewondering voor anderen formuleert. Laat iemand vertellen over motivatie. Door soortgelijke bewoordingen te gebruiken, pikt de ander de boodschap sneller op. Complimenten worden meer gewaardeerd en motiverende aansporingen zijn effectiever.

6. Leer mensen boven zichzelf uitstijgen
Te veel medewerkers in de onderste regionen van een onderneming denken dat ze werken voor hun geld. Ze doen iets omdat het toevallig is opgedragen. De top van het bedrijf spreekt vaak in zulke ingewikkelde termen over de producten en dienstverlening dat medewerkers er niet warm van worden.

De ene verhuizer zegt dat hij alleen maar sjouwt. Een andere heeft misschien wat gevoel voor logistieke organisatie. Maar de verhuizer die zich realiseert dat hij een belangrijke rol speelt in de levens van een familie of onderneming, heeft de meeste lol in zijn werk. Met andere woorden: wat betekent de inzet van uw medewerkers voor uw klanten?

7. Stimuleer financieel
Loon naar werken is een taboe in ons land. Maar weet u een betere manier om een praktijk ondernemender te maken? Geen enkele prikkel is zo effectief als een financiële aanmoediging. Als overwerk voor uw medewerkers de enige manier is om extra te verdienen, is de kans groot dat er meer en meer overuren worden gemaakt. Wordt het geen tijd voor een meer uitgekiende prikkel?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *