Scripts
Bekijk en download de voorbeeldscripts voor gesprekken met de patiënt in de mondzorgpraktijk.
Script: Hoe ga je het beste met een perfectionistische patiënt om?
Bij deze patiënt kijken de meesten van ons in de spiegel. Bijna alle tandartsen en mondhygiënisten zijn perfectionisten. Daarom doen we zo graag het werk op de vierkante millimeter en soms nog kleiner. Omdat we al zo streng zijn voor onszelf, kan de omgang met een perfectionistische patiënt juist moeilijk zijn. Het lijkt namelijk nooit goed genoeg en dat kan je een moedeloos gevoel geven. Misschien word je zelfs wel zenuwachtig als je deze persoon in je agenda ziet staan.
Script: Omgaan met kritiek van patiënten. Hoe bescherm je je professionele ego?
Bij de ene mondzorgverlener heeft kritiek van een patiënt (veel) meer impact dan bij de andere. Toch is het iets waar we allemaal mee te maken krijgen. Hoe we ermee omgaan, kan een groot verschil maken in zowel ons eigen welzijn als in de kwaliteit van zorg die we bieden. Hoe reageer je dan professioneel? En wat moet je eerst begrijpen voordat je op een constructieve manier kunt reageren, vooral als de kritiek je hard raakt?
Script: Hoe ga je het beste met een chaotische patiënt om?
We weten zelf niet beter dan dat we werken met een planning, volgens een bepaalde structuur en uiteraard met protocollen. Toch zijn er mensen die hier nog nooit van gehoord lijken te hebben. Ze stuiteren bij je binnen op de raarste momenten en zijn afwezig op de momenten dat je ze wel had verwacht. En dat doen ze niet op je te jennen want het lijken ondertussen ook je beste vrienden. Hoe bereik je toch nog een gezonde mond bij deze patiënten?
Script: Hoe ga je het beste met een dominante patiënt om?
De meeste behandelaren zijn wat zenuwachtig als ze een dominante patiënt in de stoel krijgen. Het kan namelijk voelen alsof je zelf geen ruimte krijgt en misschien voel je je zelfs bedreigd. Als je een dominante patiënt snel leert herkennen en begrijpen dan kan je ook leren om ermee om te gaan.
Script: Mijn patiënt protesteert tegen declaratie van M01. Wat kan ik doen?
“Als ik had geweten dat ik dit had moeten betalen dan had ik de instructie niet gewild.”, zegt je patiënt die onaangenaam verrast is over de rekening waarop M01 staat. Waarschijnlijk draait je buik hierbij om. Het voelt alsof iemand jouw kennis niet waardeert. Hoe ga je hiermee om?
Tips voor goede reviews
Online reviews zijn niet meer weg te denken. Hoe zorg je ervoor dat je positieve reviews krijgt? Wat doe je als je een negatieve review krijgt? Lees de tips.
Wat te doen als je patiënt zich ziek meldt aan de telefoon?
Een goed gevulde agenda is essentieel en het behouden van continuïteit in de zorg is van groot belang, zodat patiënten op het juiste moment weer kunnen worden ingepland. Hoe ga je om met afzeggingen door ziekmelding aan de telefoon? Bekijk de tips en het script.
Tips bij patiënten die vaak te laat op nazorg komen
Stel…je patiënt heeft je behandelplan voor een parotraject geaccepteerd. Vervolgens verzet de patiënt herhaaldelijk zijn afspraak, komt niet opdagen of komt te laat binnen. Je loopt daarom steeds maar achter de feiten aan. Je kunt zo niet de doelstelling van een gezonde mond bereiken. Je hebt hierbij de inzet nodig van je patiënt. Natuurlijk wil je vriendelijk blijven. Het kan zijn dat je agenda al enorm bezet is en je het kaf van het koren wilt scheiden. Het kan ook zijn dat je agenda juist wat te leeg is en je deze patiënt nog hard nodig hebt als ‘klant’. Wat te doen?
Patiënt heeft gedrag onvoldoende / niet veranderd. Wat vraag je?
Script met vraag aan patiënt die gedrag (onvoldoende) heeft veranderd. Wat is/zijn de redenen hiervoor? Met tips en teksten om daarop te reageren.
Patiënt belt af of ziet af van (paro)-behandeling. Wat vraag je?
Script met vraag aan patiënt die afbelt of afziet van (paro)behandeling. Wat is/zijn de redenen hiervoor? Met tips en teksten om daarop te reageren.
De angstige Patiënt: Hoe wil je dat ik je met de angst help?
Een visuele opsomming van tips voor de omgang met een angstige patiënt.
Script bij verwijzing parodontitis patiënt naar mondhygiënist
Doorverwezen patiënten zijn soms in de veronderstelling dat ze enkel komen voor een gebitsreiniging – terwijl de behandeling uitgebreider is - of juist andersom. Het is in ieders belang dat de patiënt niet teleurgesteld raakt. Dus wat kan de verwijzer het beste vertellen als hij/zij vindt dat de patiënt beter af is bij de mondhygiënist dan bij de tandarts en/of preventieassistent?
Script bij behandeling van patiënten met een kinderwens
Veel zwangere vrouwen krijgen tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap. Ook loopt een zwangere vrouw meer kans op kaakbotverlies. Wat vertel je aan patiënten met een kinderwens?