De 18 voorlopige kwaliteitsindicatoren van een tandarts- of mondhygiënistenpraktijk
De patiënt zal straks onder andere aan deze indicatoren kunnen zien over welke kwaliteiten de tandartspraktijk en/of mondhygienistenpraktijk beschikt.
Deze lijst van de 18 kwaliteits-indicatoren is afgeven door Bram Gille van Zichtbare Zorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Het doel van Zichtbare Zorg Mondzorg is om kwaliteitsinformatie beschikbaar te stellen, te verbeteren en te actualiseren. Het gaat hierbij om de vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici.
Voor de werking van het zorgstelsel is het belangrijk dat iedereen zelf kan kiezen waar hij zorg afneemt. Om goed te kunnen kiezen is er informatie nodig over de kwaliteit die zorgaanbieders leveren en over de verschillen in die kwaliteit. Daarom maakt het programma Zichtbare Zorg Mondzorg de kwaliteit van de mondzorg transparant.
Nuance
Bij de afgegeven lijst van voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren is wel een belangrijke nuance gegeven: dit is de hoofdbeschrijving. In de komende maanden volgt de uitwerking waardoor hier nog wel een-en-ander in kan veranderen. Zo is vanuit de NMT op een paar indicatoren aangegeven dat zij nog met een concreet alternatief komen en geldt voor de cursieve indicatoren (nummer 7 en 15 hieronder) dat ze mogelijk pas later worden uitgevraagd.
De voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren
- % van de patiënten onder de 18 jaar dat tenminste een maal per jaar wordt gezien.
- Al dan niet voeren van een actief beleid om (jeugdige) patiënten te stimuleren tot geregeld periodiek mondonderzoek.
- % van de patiënten onder de 18 jaar (dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij een fluoride-applicatie is toegepast.
- % van de patiënten onder de 18 jaar(dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij is gesealed.
- Gemiddeld aantal röntgenfotos per patiënt per jaar (uitsplitsen naar soort fotos).
- Aantal nieuwe cariës bij patiënten in de praktijk (die de afgelopen x jaar de praktijk hebben bezocht).
- Gemiddelde DMFT-score van patiënten in de praktijk.
- Gemiddelde DPSI-score van patiënten in de praktijk.
- Aantal aanwezige hand en hoekstukken in de praktijk.
- Gemiddelde vervanging van eigen restauraties/levensduur van eigen restauraties.
- Indicatoren op basis van PROMs (Patient Reported Outcome Measures). PROMs hebben betrekking op hoe de patiënt zelf de behandeling ervaart. Voor de Mondzorg zijn 9 vragen van de PROMs geselecteerd:
1. Heeft uw tandarts met u besproken wat uw lange termijn (+ 10 jaar) strategie is met uw gebit?
2. Ligt er aan uw bezoek aan de tandarts een behandelplan ten grondslag waarbij er tenminste 3 alternatieven zijn besproken?
3. Kunt u goed functioneren met uw prothese?
4. Heeft uw tandarts u gedemonstreerd hoe u de tussenruimte tussen de tanden en kiezen schoon moet houden?
5. Trekt de tandarts schone handschoenen en een mondkapje aan in uw bijzijn?
6. Is uw mond pijnvrij?
7. Had u na de behandeling meer pijn dan u verwacht?
8. Leek de tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist tijdens uw bezoek deskundig en professioneel?
9. Draagt elke behandelaar in de praktijk een naambordje met zijn/haar functie er op? - Voor orthodontie: gemiddelde behandelbehoefte.
- Voor orthodontie: gemiddelde behandelduur.
- Inschrijving in KRT of KRM.
- Aantal voorbehouden handelingen in de praktijk dat wordt uitgevoerd door een medewerker die niet een tandarts is.
- Aantal behandelingen per jaar (volume) voor implantologie en volledige prothese.
- Percentage van de tandartsassistenten dat het MBO diploma tandartsassistent of een vergelijkbare kwalificatie met certificaat heeft behaald.
- Opname van gegevens in het digitale dossier (screening, diagnose, risco-inschatting, medische anamnese of ASA-socre).
Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist