Mondtapen: een nieuwe trend?

Dé manier om je mond gezond te houden en kilo’s af te vallen? Plak je mond ’s nachts dicht, aldus de nieuwe trend mondtapen, waarover wij lazen in internationale media. Zo zou je je mond beschermen tegen ziekteverwekkers en ben je minder vatbaar voor bijvoorbeeld slaapapneu en bruxisme.

Meer dan een absurde gewichtsverliestrend

Het klinkt eigenlijk als een nieuwe absurde afvaltrend, je mond dichttapen om zo gewicht te verliezen. Het blijkt echter dat het meerdere gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Als je erover nadenkt is het eigenlijk best logisch: wanneer je mond dicht zit moet je wel door je neus ademen. Volgens Mark Burhenne van AskTheDentist.com word je dan meer uitgerust wakker en zonder droge mond of zere keel.

“Nasale ademhaling verhoogt de productie van stikstofmonoxide in de sinussen, wat in verband wordt gebracht met verminderde ontsteking, verbeterde slaap, verbeterd geheugen en een algehele toename van de immuunsysteemfunctie,” zegt de tandarts. Verder bevordert het de darmfunctie en zo kracht, uithoudingsvermogen en gewichtsverlies.

Wat is er slecht aan door je mond ademen?

Wanneer je door je mond ademt mis je niet alleen de hierboven genoemde voordelen, maar heb je ook een grotere kans op hoge bloeddruk en hartproblemen, en kan je stressreactie worden verhoogd.

Mondgezondheid

Neusademhaling heeft vooral ‘s nachts de voorkeur boven mondademhaling. Mensen die met open mond slapen zijn ook meer vatbaar voor slaapapneu en bruxisme, aldus Ask The Dentist. Daarnaast leidt mondademhaling tot een droge mond waardoor het remineralisatieproces van de tand wordt verstoord en het orale microbioom uit balans raakt. Een studie uit 2016 suggereerde aan dat mondademhaling tijdens de slaap is gekoppeld aan een zuurdere orale omgeving. Dit kan tanderosie en cariës bevorderen.

Overdag oefenen

Door je mond ‘s nachts dicht te tapen zou je dit allemaal moeten kunnen voorkomen. Om de angst te verminderen raden experts aan om eerst overdag te oefenen voordat je je mond tijdens het slapen bedekt. Je kan ook eerst een deel van je mond dichttapen. Tot slot adviseren ze om speciaal ontwikkelde plakstrips te gebruiken, zo voorkom je dat er lijmresten op je lippen blijven vastzitten.

Bron:
ZWPonline
University of Otago 
Everyday Health

 

 

Lees meer over: Markttrends, Opinie, Thema A-Z
Overname tandartsketen Cureaeos financieel fiasco

Overname tandartsketen Cureaeos financieel fiasco

De overname van Cureaos, een Europese keten van 190 tandartspraktijken met onder andere de praktijken van DentConnect en Samenwerkende Tandartsen, leverde een financiële strop op voor de eigenaren EQT en PGGM, schrijft het FD.

Meer dan een half miljard van de waarde verdampte in de laatste twee jaar.  In de afgelopen maanden is met de financiers onderhandeld over schuldverlichting waarbij een deel van de leningen kwijtgescholden is in ruil voor een minderheidsbelang in het bedrijf. Ook hebben de aandeelhouders geld bijgestort.

Hogere kosten, lagere omzet

EQT zou in 2017 te veel betaald hebben voor de overname van Cureaos. Voor de keten werd toen meer dan 750 miljoen euro betaald.
Na de overname waren de resultaten minder dan verwacht. ‘Het integreren van nieuwe praktijken bleek duurder dan voorspeld. Verwachte kostenbesparingen vielen tegen en bij sommige aangekochte praktijken daalde de omzet’, schrijft het FD.

De coronacrisis kwam daar nog eens bovenop. Doordat praktijken bijna twee maanden gesloten waren, liepen de kosten op waardoor de financiële problemen verergerden.

Internationale groeistrategie

Curaeos heeft nog steeds een internationale groeistrategie voor ogen. ‘De markt voor tandzorg is zeer geatomiseerd. Het is een markt die baat heeft bij professionalisering’, zegt ceo Chris Cools in het FD. ‘Als dit achter de rug is, zijn we klaar voor gezonde groei.’

Sectorspecialist Nancy Jonkman-Koenis van ABN Amro zegt: ‘De ketens schieten als paddenstoelen uit de grond. Hierdoor zijn bestaande ketens allemaal uit op dezelfde praktijken wat voor hogere prijzen zorgt, samen met het tekort aan tandartsen.

Bron:
FD

Lees ook: Investeerders in de mondzorg

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Huisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden

Huisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden

Het overgrote deel van de huisartsenpraktijken wil ook na de coronacrisis meer gebruikmaken van tools en werkwijzen die ‘zorg op afstand’ faciliteren, zoals beeldbellen. Daarnaast geeft bijna de helft van de praktijken aan veranderingen op organisatorisch gebied te willen behouden, zoals ruimere spreekuren. Een derde is ook van zins de hygiënemaatregelen als ‘geen handen schudden’ na de coronacrisis aan te houden. Dit blijkt uit aanvullend onderzoek van het Nivel.

Het Nivel deed dit onderzoek op verzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Met name beeldbellen

Huisartsenpraktijken noemden verschillende vormen van zorg op afstand die ze willen behouden. In onderstaand figuur is te zien dat vooral beeldbellen en e-consulten worden genoemd.

Nivel-onderzoek-huisartsen

Over het onderzoek
Op verzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het Nivel in april alle Nederlandse huisartsenpraktijken aangeschreven. Een subgroep van 154 respondenten is begin juni, toen coronamaatregelen werden versoepeld, nader gevraagd aan te geven welke veranderingen of aanpassingen die de moeite waard zijn om te behouden, ook na de crisis. Iets meer dan 19% reageerde op deze oproep.

Bron:
Nivel

 

Lees meer over: E-health, Kennis, Markttrends, Thema A-Z
samengaan-ANT-en-KNMT

KNMT en ANT tekenen intentieverklaring samengaan

Met het ondertekenen van een intentieverklaring hebben de besturen van KNMT en ANT maandag 6 juli het voornemen om een fusie van beide verenigingen tot stand te brengen bekrachtigd. De twee beroepsverenigingen van tandartsen, mka-chirurgen en orthodontisten willen per 1 januari fuseren, mits de leden van beide verenigingen daarmee instemmen.

In de verklaring spreken KNMT en ANT uit dat ze een toekomstbestendige vereniging voor ogen hebben, onder de naam KNMT, die de tandarts en de tandarts-specialist als ondernemer centraal stelt in hun regierol voor de mondzorgsector. “Eén krachtige vereniging is nodig om de beroepsgroep sterk te kunnen vertegenwoordigen op het politiek-bestuurlijke krachtenveld” zeggen de KNMT en ANT.

De partijen willen samengaan op basis van gelijkwaardigheid en de sterke punten van de twee verenigingen behouden. Om daarvoor te zorgen willen beide besturen bij de start van de nieuwe organisatie aanblijven. Op het moment van de fusie zal de huidige KNMT-voorzitter Wolter Brands tot uiterlijk 1 juli 2022 voorzitter zijn en Jan-Willem Vaartjes, nu voorzitter van de ANT, tot uiterlijk 1 januari 2022 vice-voorzitter.

De nu genomen stappen volgen op een eerste verkennende fase om een mogelijk samengaan van de twee beroepsverenigingen te onderzoeken. De intensieve samenwerking tussen beide verenigingen gedurende de COVID-19 crisis bracht met zich mee dat er werd nagedacht over hoe de toekomst van de mondzorg er uit zou komen te zien, en vooral, hoe de belangen van de tandarts het best konden worden behartigd. Met het ondertekenen van de intentieverklaring hebben ze de volgende stap in de samensmelting van de beide beroepsverenigingen gezet.

De komende periode werken de besturen aan de nadere invulling van het samengaan. “Inspraak van en draagvlak bij de leden is daarbij cruciaal. Beide verenigingen zullen hiervoor volop de ruimte bieden. In algemene vergaderingen die zowel KNMT als ANT houden, moeten de leden uiteindelijk het samengaan officieel goedkeuren”, zeggen de beroepsverenigingen.

Lees ook: KNMT en ANT verkennen samengaan

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Nieuw bestuur FTWV

Wijziging in bestuur FTWV

Tijdens de ALV van de FTWV op 25 juni is het bestuur van de Federatie Tandheelkundig Wetenschappelijke Verenigingen – FTWV – gewijzigd.

Het bestuur FTWV bestaat nu uit de volgende leden:

  • Sonja Kalf – Scholte voorzitter
  • Gijs Jaspers penningmeester
  • Wim Klüter lid
  • Peter Lamark lid

Het bestuur FTWV vertegenwoordigt tandheelkundig wetenschappelijke verenigingen. De Federatie heeft ten doeI “het leveren van bijdragen aan de bevordering van de kwaliteit van de tandheelkundige zorgverlening in de meest ruime zin van het woord”.
De FTWV is een van de 3 leden van het KIMO. Het bestuur werkt samen met de beide beroepsorganisaties (leden KIMO) aan de voortzetting van het Kennisinstituut Mondzorg -KIMO- voor de periode 2021 – 2025. Daarnaast zal in de nabije toekomst ook aandacht geschonken worden aan de bij- en nascholing.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
knmt-jaaroverzicht-2019

KNMT jaarverslag 2019: top 6 activiteiten op een rij

Hoe hielp de KNMT in 2019 haar leden om alle inwoners van Nederland optimale mondzorg te bieden? Dat is te lezen in het nu verschenen jaarverslag van de beroepsvereniging van tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen.

De top 6 activiteiten van de KNMT in 2019 op een rij:

1. Tandartsentekort aankaarten

De KNMT heeft zich actief ingezet voor het agenderen van het tekort aan tandartsen in Nederland, wat heeft geleid tot het instellen van een Kamer Mondzorg binnen het Capaciteitsorgaan.

2. Toekomstagenda voor de mondzorg maken

We hebben met de NZa gewerkt aan een ambitieuze toekomstagenda voor de mondzorg.

3. Goede wetgeving voor zzp’en in de zorg waarborgen

Samen met andere verenigingen hebben we gepleit voor goede wetgeving rondom zzp’ers in de zorg, want we moeten hun essentiële smeeroliefunctie behouden.

4. De mondzorg (ont)regelen

We hebben ons hard gemaakt voor het schrappen van overbodige administratie en onzinnige regelgeving via (Ont)Regel de Zorg.

5. Leden helpen met wet- en regelgeving

Door middel van voorlichting over onder andere de Wet arbeidsmarkt in balans en een gloednieuwe RI&E-manager hebben we praktijken geholpen om wet- en regelgeving te implementeren.

6. Ledenservice via Whatsapp bieden

Leden kunnen ons voortaan met vragen ook via WhatsApp benaderen.

Lees wat de vereniging nog meer deed in het KNMT jaarverslag 2019

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Nieuw franchiseconcept De Denticien: naar de winkel voor een kunstgebit 

Nieuw franchiseconcept De Denticien: naar de winkel voor een kunstgebit 

De Denticien start met een nieuwe werkwijze voor het vervaardigen van gebitsprotheses. Kon je voorheen voor een kunstgebit alleen bij een traditionele tandprotheticus en tandartspraktijk terecht, nu kan dit gewoon in de winkelstraat. De eerste Denticien 3D Gebitsprothese Studio is geopend in winkelcentrum De Mare in Alkmaar.

Het is de bedoeling om op korte termijn meer winkels te openen. De Denticien zoekt daarom kandidaten om de franchiseformule verder mee uit te bouwen.

De Denticien werkt met 3D print- en scantechnologie, waardoor het nemen van conventionele alginaat afdrukken niet meer nodig is. De prothese wordt volledig digitaal vervaardigd. Na een mondscan, wordt de prothese ontworpen met software, waarna de pasprothese geprint wordt. Als laatste wordt de definitieve prothese geprint met een 3D printer.

3D mondscan

De alginaat afdruk is bij de Denticien volledig vervangen met dank aan 3D mondscantechnologie. Door middel van een mondscanner wordt er een digitale afdruk gemaakt. Op basis hiervan wordt een individuele lepel vervaardigd, kan er direct verder worden gewerkt aan de mondscan en kan met de mondscanner direct de beet worden vastgelegd.

3D smile design

“De angst dat hun gezicht en lach veranderen met een nieuwe gebitsprothese is voor veel mensen best een hoge drempel. Maar ze willen wel graag hun onbezorgde natuurlijke lach terug. We kunnen onze klanten geruststellen door middel van ons 3D smile design. De nieuwe opstelling wordt natuurgetrouw in de mond geprojecteerd door middel van een 3D simulatie. Deze gratis 3D-simulatie van hun ‘nieuwe’ uiterlijk zorgt ervoor dat het eindresultaat al vanaf de start duidelijk is. Ook de kleur van de gebitsprothese wordt gezamenlijk bepaald. Tijdens de afgelopen drie jaar voorbereiding en testen is gebleken dat dit klanten erg geruststelt”, vertelt tandprotheticus Germen Versteeg, oprichter van de Denticien.

De Denticien levert volledige en partiële gebitsprothesen. Ook bieden ze een reserveprothese voor als iemand bijvoorbeeld op reis gaat, waarbij de huidige prothese exact gekopieerd kan worden en wordt uitgeprint als reserveprothese.

Het hogere gevoel van comfort wordt bereikt door te werken met een proefprothese, waardoor mensen aan de nieuwe gebitsprothese kunnen wennen. Ook deze wordt 3D-geprint. Mensen kunnen de proefprothese mee naar huis nemen om daar op hun gemak hun nieuwe lach te beoordelen en het comfort van het kunstgebit te ervaren. Vervolgens wordt de nieuwe prothese geplaatst en worden alle gebitsgegevens opgeslagen op een persoonlijke Denticien Servicepas. Deze krijgen mensen mee, waardoor ze altijd zelf beschikken over hun digitale prothese.

Franchiseformule Denticien

Germen Versteeg: “Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat ze een perfect passende prothese krijgen na een comfortabele behandeling. Het grote voordeel van onze studio in Alkmaar is daarnaast dat mensen hun bezoek kunnen combineren met ander winkelbezoek. Na de opening van deze eerste locatie willen wij volgend jaar de eerste franchisewinkels openen op andere locaties in Nederland. Hiervoor zijn we op zoek naar franchisenemers die wij gaan helpen met de juiste training, begeleiding en support. We kijken ernaar uit om samen met hen het kunstgebit op korte termijn net zo toegankelijk te maken voor mensen, als de bril dat tegenwoordig is.”

Training en begeleiding

Bij het opzetten van een Denticien 3D Gebitsprothese Studio komt veel kijken. Naast een uitgebreide inhoudelijke training om volledig digitaal te kunnen werken, zijn er ook andere zaken die De Denticien helpt opzetten. Hiervoor wordt samengewerkt met een groot team van ervaren professionals, zoals een reclamebureau, een bedrijfsadviseur, een interieurstyliste, een aannemer en een interieurbouwer. Door deze samenwerkingen wordt de franchisenemer volledig ontzorgd en kan hij of zij binnen een aantal weken een eigen Denticien openen.

Lees meer over: Markttrends, Tandprothese | techniek, Thema A-Z
Gezond eten - groenten en fruit

Supermarktketen springt Amerikaanse gezondheidszorg in

De prijs van gezondheidszorg in de VS rijst de pan uit en betaalbare zorg is een van de belangrijkste onderwerpen tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Recentelijk is Walmart daarom begonnen met het opzetten van Walmart Health centra. In een interview met een Amerikaans dentaal online vakblad legt Roshan Parikh, hoofd tandheelkunde, uit hoe de supermarktketen te werk gaat.

Zorg wordt steeds duurder

Parikh legt uit dat van 2004 tot 2014 het gemiddelde Amerikaanse loon met 32% is gestegen terwijl het eigen risico in diezelfde periode met 256% steeg. De zorg wordt steeds onbetaalbaarder voor de gemiddelde Amerikaan. Om die reden wil hij samen met Walmart de bevolking “gezonder en betaalbare toegang tot kwaliteitsvolle gezondheidszorg” bieden.

Goedkopere zorg met geïntegreerd zorgmodel

Het doel is om Amerikanen geld te laten besparen zodat ze beter en gezonder kunnen leven. Dit willen ze doen met een geïntegreerd zorgmodel. In de Walmart Health app kunnen patiënten een afspraak maken, verzekeringsinformatie ingeven en een schatting voor de prijs van de behandeling krijgen.

Nadat patiënten voor hun afspraak zijn geholpen in de wachtruimte betreden ze een ruimte die plaats biedt aan allerlei soorten zorg. Hieronder vallen bijvoorbeeld medicijnen, gezondheid van het gedrag, tandheelkunde en optometrie. Alle verkregen informatie wordt vervolgens samengebracht in het computersysteem.

Eerste Health centra in Georgia

Om dit te realiseren bouwde Walmart een volledig testmodel en ondervroegen ze 25.00 Amerikanen over hun ideeën voor verbeteringen van de bestaande gezondheidszorgmodellen. In september 2019 werd uiteindelijk hun eerste Health centrum geopend in Georgia. Inmiddels is ook de tweede in Georgia geopend en zullen ze in meer plaatsen verschijnen.

Plannen om uit te breiden

Uiteindelijk wil Walmart naast goede klantrelaties opbouwen ook leren hoe ze “verwijzingspatronen het best kunnen optimaliseren voor de verschillende geneeswijzen”. Ook zijn er plannen om uit te breiden naar onder andere cosmetische procedures als blijkt dat daar vraag naar is.

 

Bron:
DrBicuspid.com

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Is dit hoe de tandartspraktijk van komend decennium eruit ziet

Is dit hoe de tandartspraktijk van komend decennium eruit ziet?

Je loopt je kantoor binnen en klikt je slimme schakelaar aan. Met die ene schakelaar schakel je het alarmsysteem uit, schakel je de verwarming of airconditioning in op vooraf ingestelde temperaturen en schakel je ook de lichten, compressoren en hardware in.

Als je naar de receptie loopt, zet je de computer voor het inchecken van patiënten aan, evenals alle andere computers op kantoor. De computers zijn echter klein genoeg om in de palm van je hand te passen. Tegenwoordig zijn de monitors veel groter dan de computers. Op dit moment zal een eigen besturingssysteem zoals Windows irrelevant zijn geworden en zullen uw computers hoogstwaarschijnlijk Android of een andere Linux draaien. Alles zit immers in de cloud.

De eerste patiënt komt binnen voor de dag. Hij of zij gaat naar de incheckcomputer en meldt zich aan (waarbij alles elektronisch gebeurt) terwijl de software voor patiëntbeheer automatisch zijn of haar geschiedenis en alle bijbehorende informatie ophaalt.

Virtual reality systeem

Je brengt de patiënt naar de behandelkamer. Er zijn geen tv-schermen aan de muren en ook geen luidsprekers. Ze zijn vervangen door een virtual reality systeem voor gebruik door de patiënt en een persoonlijk scherm met een schakelaar die je kunt gebruiken om nog steeds rechtstreeks met de patiënt te communiceren wanneer dat nodig is.

Misschien heeft de patiënt een behandeling nodig en heb je afdrukken nodig. Je pakt
je intra-orale scanner erbij om een 3D-indruk van de mond van de patiënt te maken. Terwijl je aan het scannen bent, kijkt je niet naar een laptopscherm, maar via een Augmented Reality-bril. Hiermee zie je de wereld als normaal, maar wordt er een 3D-projectie in de ruimte geplaatst die je kunt manipuleren.

Augmented Reality-bril

Met behulp van handbewegingen manipuleer je de 3D-modellen die alleen jij door deze slimme AR-bril kan zien. De 3D intra-orale scanner is zo nauwkeurig dat je afwijkingen en scheurtjes kunt zien die met het blote oog onzichtbaar waren geweest. Als je problemen ziet waarvoor werk van de tandtechnicus nodig is, kun je dit materiaal ter plekke 3D printen of je kunt een verzoek direct aan een tandtechnisch laboratorium sturen. De tandarts hoeft geen fysieke modellen naar het laboratorium te sturen en kan de input in een speciaal netwerk plaatsen dat toegankelijk is voor zowel het laboratorium als de tandarts.

Zodra de tandtechnicus de files heeft gezien, kan het meeste werk worden gedaan zonder extra fysiek materiaal af te drukken. Als er extra materiaal moet worden gemaakt kunnen deze in 3D worden afgedrukt uit keramiek, porselein, koolstofvezel, glasvezel, Kevlar of andere materialen.

Stel je je eens voor hoeveel tijd en geld je kunt besparen door zelf fysieke modellen te maken voor laboratoriumwerk. Deze kunnen allemaal worden gevirtualiseerd waardoor je veel sneller resultaten kunt krijgen. Tandartsen kunnen zo worden ingezet voor zowel diagnostiek als het ontwerpen en maken van materiaal voor de behandeling.

Wat vind je van de tandartspraktijk die in dit decennium tot leven zou kunnen komen?

Bron:
DrBiscuspid

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Designtandarts

De designtandarts als nieuw statussymbool

Een vriendelijke inrichting, lang de tijd voor de patiënten, de nieuwste technologieën… De Amerikaanse tandartsketen Tend doet er alles aan om patiënten te laten uitkijken. Reden voor NRC om de designtandarts tot opkomend statussymbool te benoemen.

Tien nieuwe statussymbolen

Statussymbolen komen en gaan en het nieuwe decennium vond het NRC een goed moment om tien opkomende statussymbolen te beschrijven. Van elektrisch vliegen tot alcoholvrijheid, ze voorspellen een heel spectrum aan symbolen waarmee je in de komende jaren twintig kunt scoren.

Designtandarts met hotelinterieur

Zo ook de designtandarts, met medisch interieur dat aandoet als de lobby van een chic hotel. Weg met de witte muren en felle lampen, in plaats daarvan zijn er zachte tinten, sfeervolle verlichting, en Netflix in de behandelstoel. Tend wil zich profileren op basis van comfort en klantvriendelijkheid.

Geen oordelen

Ze vertellen de klanten dat ze beter zullen zijn dan die andere tandartsen die je veroordelen en ongemakkelijk laten voelen. Tend belooft de klant “een behandeling die u vertrouwt met een team dat nooit zal oordelen, een omgeving die kalmeert en producten die u bevallen”.

Techniek, training en persoonlijke touch

Een hoog salaris voor de tandartsen met een bonus die hen beloont voor gasttevredenheid in plaats van een commissie over procedures. Een persoonlijk praatje voor de behandeling om ervoor te zorgen dat de patiënt ontspannen is en erachter te komen of ze bijvoorbeeld verdoving willen. Een röntgenapparaat dat niet in het gehemelte prikt en digitale afdrukken.
Tend doet zijn best om de klant te laten voelen dat ze om hem/haar geven. Het is goed voor te stellen dat dit aanslaat bij patiënten van deze tijd. Het is zelfs te hopen dat dit geen statussymbool maar alledaagse werkelijkheid wordt.

Bron:
NRC
Tend

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Bacteriële bescherming voor aligners beugels

Nieuwe Invisalign pop-up winkel in Londen

Align Technology, het bedrijf achter de Invisalign beugels, opende afgelopen november een nieuwe pop-up winkel in het Westfield Shopping Centre Stratford in Oost-Londen. Het bedrijf zoekt zo persoonlijk contact met hun doelgroep.

Er zijn maar weinig mensen die voor hun eigen plezier naar een tandheelkundig specialist gaan. Nieuwe mondzorgproducten aan de man brengen kan dan ook vrij lastig zijn. Niet zo gek dus dat fabrikant Align Technology bezig is met nieuwe manieren om hun doelgroep te bereiken. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn de pop-up winkels, waarvan onlangs een nieuwe opende in een winkelcentrum in Londen.

Interactie en informatie

In de pop-up winkel biedt Align Technology voorbijgangers een interactieve ervaring waarbij ze kennis kunnen maken met Invisalign, de innovatieve beugels die zo goed als onzichtbaar zijn. In de tijdelijke winkel kunnen mensen een selfie nemen om vervolgens met behulp van de zogenaamde Smileview technologie een niet-klinische visualisatie van hun lach met een Invisalign beugel. Vervolgens kunnen mensen direct een afspraak maken met een Invisalign-tandarts voor een gratis eerste consult.

Naast deze interactieve ervaring kunnen mensen ook binnenlopen voor de persoonlijke verhalen en ervaringen van influencers, ambassadeurs en natuurlijk Invisalign-patiënten. Zo biedt Align Technology met hun pop-up winkel dus een interactieve en informatieve ervaring waar iedereen vrijblijvend kennis kan maken met het merk Invisalign.

Veel geleerd

“Het neemt hen mee op een digitale reis naar een nieuwe lach”, aldus Alexandra van der Strap, verantwoordelijk voor consumentenmarketing bij Align Technology in gesprek met Dentistry. “Onze vorige Invisalign pop-up opende de deuren in juli”, vervolgt ze. “Het was de eerste keer dat we als merk echt met consumenten in aanraking kwamen in een fysieke omgeving. We hebben veel geleerd over hun idee van ons product door de een-op-een interacties. Dit heeft ons onder andere geholpen om deze nieuwe pop-up winkel nog meer inspirerend en interactief te maken voor de consumenten.”

Invisalign

Invisalign is een transparante beugel, wat hem bijna onzichtbaar maakt. Dit maakt de beugel onder andere bijzonder populair onder volwassenen. De afgelopen jaren heeft Invisalign hun marktaandeel snel zien groeien, vooral in Azië. Begin 2019 vierde Invisalign nog hun zes miljoenste patiënt.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Waarom geïntegreerde tandheelkundige zorg beter is voor patiënt en praktijk

Het idee van integreren is niet nieuw onder de zon, ook in de wereld van de gezondheidszorg. Toch staat de tandheelkunde nog schijnbaar los van andere geneeskundegebieden. Scott Towers zegt dat integratie ervan juist zal leiden tot betere zorg, en hier is waarom.

Scott Towers is de directeur van de Amerikaanse bedrijven Anthem Blue Cross en Blue Shield’s Dental and Vision. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in de tandheelkundige en visuele sector. Hij zegt dat er een aantal redenen zijn waarop deze evolutie van het gezondheidszorgsysteem je patiënten en praktijk kan helpen.

Verbeterde zorg voor patiënten

In tegenstelling tot het gezondheidszorgsysteem bestaat je lichaam uit verschillende systemen die samen een geheel vormen. Het is dus ook logisch om alle systemen geïntegreerd te behandelen. Steeds meer zorgaanbieders zijn het hiermee eens, omdat geïntegreerde zorg de uitwisseling van patiëntdossiers eenvoudiger maakt.

De mond is de toegangspoort tot de rest van het lichaam, dus het is vanzelfsprekend dat andere zorggebieden de staat van het gebit beïnvloeden en andersom. Zo kan parodontitis leiden tot ontstekingen door het hele lichaam en kunnen aandoeningen juist de kans op parodontitis vergroten.

Veranderingen in hormoonspiegels van zwangere vrouwen zijn hier een voorbeeld van. Het is ook een relevant probleem voor diabetespatiënten, die vatbaarder zijn voor parodontitis. Daarnaast zorgt parodontitis bij hen juist weer voor een groter risico op bijvoorbeeld blindheid en hartproblemen. Mond- en verdere gezondheid zijn duidelijk met elkaar verweven.

Wanneer zorg beter geïntegreerd is, kunnen de soort patiënten die hierboven beschreven zijn automatisch in aanmerking komen voor aanvullend tandheelkundige diensten. Vaker gebitsreinigen en -controles kan patiënten gezond houden, aldus Towers.

Minder misbruik van medicatie en medische fouten

Door geïntegreerde patiëntoverzichten krijgen artsen een duidelijker beeld van onder andere de medicijngeschiedenis van patiënten. Hierdoor kan het gebruik van opioïden in de gaten worden gehouden, bijvoorbeeld door te checken of een patiënt niet te vaak deze krijgt voorgeschreven.

Daarnaast melden tegenwoordig 15% tot 30% van de patiënten onjuiste of onvolledige bestaande aandoeningen. Wanneer je een totaaloverzicht van alle medische gegevens hebt, is het eenvoudiger om de juiste zorg te leveren en rekening te houden met andere medicijnen.

Tandartspraktijk verbeteren

Toegang hebben tot het volledige patiëntdossier zorgt ervoor dat je vóór de afspraak al meer weet over de gezondheid van de patiënt. De tijd tijdens de behandeling kan dan zo efficiënt mogelijk besteed worden. Ook kun je de behandelplannen aanpassen om andere aandoeningen of gezondheidsrisico’s aan te pakken.

Bron:
DrBicuspic.com

 

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
PASSIEprijs voor Maatschappelijke Initiatieven mondzorg

PASSIEprijs voor Maatschappelijke Initiatieven mondzorg uitgereikt

Tijdens het NVM-najaarscongres van vrijdag 15 november reikten NVM-mondhygiënisten en Colgate de NVM/Colgate PASSIEprijs voor Maatschappelijke Initiatieven mondzorg voor de eerste keer uit. Grote winnaar was de InterCollegiale Overleg groep (ICO) mondhygiënisten uit Eindhoven. Met hun project vragen zij aandacht voor mondzorg bij kinderen met Diabetes Mellitis Type 1.

Zij wonnen de prijs voor het Beste Plan van Aanpak en de Publieksprijs. Bij de prijs voor Beste Uitvoering deelden zij de eerste plaats met de ICO groep De Ronde Venen. Deze groep wil met hun project mantelzorgers van thuiswonende ouderen ondersteunen met hun kennis en kunde over de mondzorg bij deze ouderen.

NVM/Colgate PASSIEprijs voor Maatschappelijke Initiatieven mondzorg

De NVM/Colgate PASSIEprijs voor Maatschappelijke Initiatieven mondzorg moedigt mondhygiënisten aan om samen met collega’s over de (praktijk)grenzen heen te kijken en initiatieven op te zetten om de beschikbaarheid van zorg te vergroten voor groepen die het extra hard nodig hebben.

De PASSIEprijs bestaat uit drie verschillende prijzen, te weten de Prijs voor het Beste Plan van Aanpak, de Prijs voor de Beste Uitvoering van het Plan en de Publieksprijs. Voor elke prijs stelt Colgate €1000, – ter beschikking. De winnaar van de Publieksprijs is gekozen door leden van NVM-mondhygiënisten, de beroepsorganisatie voor mondhygiënisten.

Beste Plan van Aanpak

De ICO groep mondhygiënisten uit Eindhoven wint de prijs voor het Beste Plan van Aanpak. “Dit project heeft het ambitieuze plan om drie doelgroepen mee te nemen in het project. Dit doen ze door een training te ontwikkelen voor verpleegkundigen, materiaal voor de ouders te maken en door het ontwikkelen van tools voor de mondzorgprofessionals”, aldus docent Mondzorgkunde Ria Kersbergen namens de jury.

Beste Uitvoering

“Voor de jury bleven er twee projecten over die aan deze omschrijvingen voldeden voor de Prijs voor de Beste Uitvoering”, vertelt Ria Kersbergen, “het bepalen van de winnaar daaruit was niet mogelijk en daarom worden er twee projecten met deze prijs beloond.”
De ICO groep Eindhoven krijgt de volgende waardering van de jury: “ Er is veel werk verzet in dit traject. De aanleiding van het probleem komt duidelijk naar voren, net als de werkwijze en wat het heeft opgeleverd. Een originele en creatieve aanpak wordt hier getoond met aandacht voor het verbreden van de opgedane kennis en ervaring.”
Ook ICO groep Ronde Venen ontvangt de prijs voor Beste Uitvoering: “Dit is een vernieuwend project vanwege het feit dat er gekozen is voor de doelgroep mantelzorgers. Er is een goed initiatief getoond om de samenwerking met gemeentelijke instanties te zoeken. Daarnaast is er efficiënt gewerkt door gebruik te maken van bestaande materialen”.

Publieksprijs

De winnaar van de publieksprijs werd gekozen door mondhygiënisten die aangesloten zijn bij NVM-mondhygiënisten. Ook zij kozen ICO Eindhoven tot hun winnaar.

Vier projecten

Uit zeven verschillende projecten werden uiteindelijk vier projecten ingediend om mee te dingen naar de PASSIEprijs:

1. ICO Breda: Hoe kunnen wij, mondhygiënisten een bijdrage leveren aan de bevordering van de mondgezondheid bij verslaafden.
2. ICO groep Eindhoven: Aandacht voor mondgezondheid van kinderen met Diabetes Type-1.
3. ICO Ronde Venen: Het ondersteunen van mantelzorgers (die veelal zorg in de thuissetting op zich nemen) in kennis en kunde van de mondzorg.
4. ICO Amsterdam: De kinderen uit Nicaragua in het Aposentillo gebied bewuster maken over de mondgezondheid met behulp van voorlichting en een collectieve groepspoetsles.

Juryleden

De jury voor de uitreiking van de Colgate PASSIEprijs bestaat uit Christien Timmer (Scientific Affairs Manager, Karl Parisius (docent Mondzorgkunde Hogeschool Inholland Amsterdam) en Ria Kersbergen (docent Mondzorgkunde Hogeschool Arnhem Nijmegen).

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Nieuwe tandarts

Wat vinden patiënten belangrijk bij het kiezen voor een nieuwe tandarts?

Vertrouwen dat de behandeling bij de tandarts steriel en hygiënisch is en de garantie dat de tandarts zorgt voor de gezondheid van tanden en tandvlees zijn de belangrijkste factoren bij het kiezen van een nieuwe tandarts. Dat blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar Simplyhealth onder meer dan 5000 Britten.

90% van de ondervraagden Britten geeft aan dat ze het bij een nieuwe tandarts belangrijk vinden dat deze hygiënisch behandel. Op een gedeelde eerste plaats (met ook 90%) staat de verwachting dat de tandarts de gezondheid van tanden en tandvlees kan garanderen. Ook vertrouwen in de tandarts (89%), een duidelijke uitleg van de behandelingen en procedures (88%), een goede klantenservice (87%) en snel worden geholpen bij een spoedsituatie (87%) zijn van groot belang.

De top 10 van meest genoemde factoren bij keuze van een tandarts

90% – vertrouwen dat de behandeling steriel en hygiënisch is
90% – verwachting dat de tandarts gezondheid van tanden en tandvlees garandeert
89% – vertrouwen in de tandarts
88% – duidelijke uitleg over behandelingen en procedures
87% – goede klantenservice
87% – snel terecht kunnen bij spoedgevallen
84% – terecht kunnen op gewenste afspraaktijden
84% – afspraak op afgesproken tijd hebben
82% – locatie
82% – duidelijke informatie over gezond houden van mond tussen de afspraken in

“Deze inzichten kunnen tandartsen helpen hun diensten en communicatie zo aan te passen, dat ze in de behoeften van hun klanten kunnen voorzien.”, zegt Dr. Catherine Rutland, woordvoerder voor Simplyhealth.

Cosmetische behandelingen steeds belangrijker

Een ander interessant resultaat van het Britse onderzoek is de toenemende vraag naar cosmetische behandelingen. Van de ondervraagden gaf 38% aan het belangrijk te vinden dat hun tandarts ook cosmetische behandelingen uitvoert. Volgens Rutland neemt deze vraag al jaar op jaar met 80% toe. 34% van de respondenten zocht zelfs een tandarts die cosmetische behandelingen buiten het gebit kon uitvoeren.

Simplyhealth

Het onderzoek werd uitgevoerd door Simplyhealth, een van de grootste zorgverzekeraars van Engeland. Het bedrijf werd opgericht in 1872 en heeft geen aandeelhouders, wat ze een onafhankelijke partij binnen de gezondheidszorg maakt. Anno 2019 zijn er 6500 tandartsen aangesloten bij Simplyhealth die in totaal 1,7 miljoen patiënten behandelen. Aangezien het hier een onderzoek van een Engels bedrijf onder Engelse respondenten betreft, zijn de resultaten niet representatief voor de Benelux.

Bron:
Simplyhealth

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be is een project om de mondgezondheid van jeugd in België te verbeteren. Dit doen ze onder meer met een gratis reizende tentoonstelling en door informatie aan te bieden op de website.

Gratis reizende tentoonstelling

De tentoonstelling is een samenwerking met het Verbond der Vlaamse Tandartsen met als doel (voornamelijk) kleuters het belang van gezonde tanden bij te brengen. Dit gebeurt met een verhaal over Cas en Kato, waardoor kleuters spelenderwijs en op kindvriendelijke wijze gesensibiliseerd worden.

Natuurlijk is iedereen is natuurlijk welkom om kennis te maken met alles rondom het onderwerp tanden. Van hoe tanden eruitzien tot goed poetsen tot voeding, er is van alles te leren en te doen.

Informatieve website met bronnen voor iedereen

Op de website is een grote hoeveelheid aan informatie voor verschillende doelgroepen te vinden. Zo kunnen scholen er terecht voor werkblaadjes en educatief materiaal voor leeftijdsgroepen vanaf de kleuters tot en met het secundaire onderwijs. Ook biedt de site verschillende soorten ondersteuning aan voor scholen, sportclubs, ouders en begeleiders; van poetsposters tot traumakaarten.

Verder zijn er zelfs allerlei filmpjes en games over het onderwerp mondhygiëne te vinden. Zo wordt het onderwerp laagdrempelig en op een leuke wijze gebracht.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Markttrends, Thema A-Z
Natuurlijke tandheelkunde

Natuurlijke tandheelkunde: hoe veranderingen in de maatschappij en nieuwe technieken behandelmethoden beïnvloeden

De huidige consument krijgt een steeds breder besef over zijn gezondheid en stelt vaker kritische vragen. Die maatschappelijke verandering heeft ook invloed op de tandheelkunde. Daarnaast worden er steeds meer technieken ontwikkeld die de tandarts in staat stellen esthetisch te werken en daarbij gebruik te maken van de biologische wetten van het natuurlijke weefsel. Hoe kunnen we die bezien in het licht van dit onderwerp en hoe kan de tandarts inspelen op de veranderende wensen van de maatschappij?

Toen de Franse filosoof in 1644 in zijn werk ‘Principiae Philosophiae’ de stelling ‘cogito ergo sum’ (ik denk, dus ik besta) beschreef, werd daarmee niet alleen een van de hoekstenen van de moderne westerse filosofie gelegd, maar ook van de westerse geneeskunde. Het beschrijft de scheiding tussen lichaam en geest, een situatie die de tandarts ook dagelijks meemaakt wanneer patiënten een deel van hun lichaam laten controleren. Tot voor kort, stelde de patiënt daarbij weinig vragen over de gestelde diagnose, een voorstel tot behandeling werd doorgaans blind geaccepteerd en de kennis en kunde van de arts werd zelden in twijfel getrokken. Maar tijden veranderen.
De ongelimiteerde toegang tot informatie via het internet zorgt ervoor dat mensen zich beter inlezen over de door de arts gestelde diagnose, de voorgenomen behandelingen en over de mogelijke risico’s en bijwerkingen. Door die enorme hoeveelheid beschikbare informatie gaat men vragen stellen. Dat dit soms tot wrijving lijdt, is een situatie waarin iedere moderne arts zich zal herkennen. Informatie op het internet is immers niet altijd op feiten en wetenschap gebaseerd. Hoe moeten we hiermee omgaan?

Meer vragen gesteld over behandelen

Dat er op een breed vlak in diverse maatschappelijke sectoren kritische vragen gesteld worden is niet per definitie verkeerd. De huidige trend is namelijk ook dat er een breder besef komt over gezondheid in het algemeen. Men stelt kritische vragen bij voeding, doet meer aan beweging en probeert de werk-privé balans meer te bewaken. Dat er dus ook meer vragen gesteld worden over het handelen van artsen is onvermijdelijk. Daardoor komt de vertrouwensrelatie tussen patiënt en arts soms sneller onder druk te staan, omdat niet meer alles wat de arts zegt blindelings geaccepteerd wordt en er een beroep wordt gedaan op het zelfbeschikkingsrecht van de mens. Anderzijds verplicht het de arts om steeds meer vragen te stellen over zijn alledaagse handelen. De verandering in de maatschappij is van invloed op hoe we naar de tandheelkunde van de toekomst kijken. Ook binnen ons vak vinden overweldigende ontwikkelingen plaats. Hoe kunnen we die bezien in het licht van dit onderwerp? Welke behandelmethoden en visies zijn er die inspelen op en aansluiten bij de veranderende behoeften en
wensen van de maatschappij?

Het spanningsveld tussen biotechniek en bio-energetica

Allereerst dienen wij als artsen te beseffen dat er verschillende geneeskundige visies zijn (Bellavite, 2014). De meest gebruikelijke is de biotechnische manier van geneeskunde bedrijven. Kort samengevat houdt dit in dat de behandeling van een diagnose berust op westers wetenschappelijke methodiek. De diagnose wordt daarbij gesteld door een specialist met veel kennis over een specifiek gedeelte van het menselijk lichaam. De tweede manier van geneeskunde bedrijven is de bio-energetische manier. Hierin wordt doorgaans een holistische visie aangehouden en wordt diagnostiek bedreven op het totale lichaam in plaats van een specifiek gedeelte hiervan. Behandeling geschiedt doorgaans via homeopathie en/of natuurlijke methodes. Wanneer we de onderlinge verstandhouding van beide geneeskundige principes analyseren, kan gesteld worden dat er veel discussie heen en weer is over de juistheid van beide principes. De biotechniek verwijt de bio-energetica van kwakzalverij en quasi-wetenschap en de bio-energetica verwijt op zijn beurt weer dat biotechniek teveel naar een te specifiek deel kijkt voor diagnostiek en dat behandeling vooral berust op symptomen en niet op oorzaak.

Integrated medicine visie

Na een jarenlange patstelling verandert er nu iets. Een derde stroming van geneeskunde dient zich aan: de zogeheten ‘integrated medicine’ visie. Deze geneeskundige visie kenmerkt zich door holistische diagnostiek te combineren met evidence based handelen. Daarbij realiseert men zich dat de wetenschappelijke basis waarop wordt gehandeld verandert met de jaren en dat relativering en begrip van behandelingen en materialen dus cruciaal is voor de juiste toepassing ervan. Binnen de moderne tandheelkunde zullen de meeste behandelaars claimen dat zij biotechnisch en evidence based handelen. Veel tandartsen die preventie in de praktijk stimuleren en algehele anamneses afnemen, zullen echter al werken volgens integrated medicine visie, zonder dat zij dit eigenlijk beseffen.

Waarom kunnen we dit zeggen? Dit begint al met preventie bij de jonge patiënt. We leren de kinderen in de praktijk op de juiste manier te poetsen. We leggen uit hoe ze gaatjes krijgen en dat voeding en voedingsmomenten een belangrijke rol spelen in dit geheel. We letten erop dat ze neusademhaling hanteren en de juiste mondgewoontes aanleren voor een optimale kaakontwikkeling. Naarmate onze patiënten ouder worden, blijven we de mondhygiëne stimuleren en begeleiden waar nodig. Ook wanneer we een nieuwe patiënt voor het eerst in de stoel ontvangen, doen we een anamnese om goede diagnoses te kunnen stellen en voorspelbare toekomstplannen te maken. We stellen daarbij vragen als: Wat voor effect heeft het werk en privéleven op de patiënt, wat hebben grote levensgebeurtenissen voor effect gehad in het lichaam, wat zijn de mondgewoontes, hoe is het voedingspatroon, en wat is de tandheelkundige voorgeschiedenis? Allemaal factoren waar tandartsen zich nu al mee bezighouden en die passen binnen deze integrale visie.

De mond als belangrijk onderdeel van het lichaam

Het is duidelijk dat de mond een belangrijk onderdeel is van het menselijk lichaam. Tandheelkunde is tot op heden alleen nog wel een los onderdeel van de algehele gezondheidszorg, terwijl de mond en de goed doorbloede tongspier het begin vormen van het spijsverteringskanaal. Wanneer de spijsvertering niet goed verloopt, is dat bijvoorbeeld goed af te lezen aan de mond. Dat werkt ook andersom. Een onrustige mond veroorzaakt juist een slechte vertering. Vanuit de afdeling parodontologie op ACTA wordt nu al regelmatig probiotica geadviseerd voor goede bacteriebalans. Het is dus belangrijk om de mond niet als los onderdeel te zien maar als deel van het gehele lichaam. Ook de patiënten vragen steeds vaker van ons als behandelaars een holistische kijk te hanteren waarbij we nadenken over wat het effect is van ziekteprocessen en van behandelingen in de mond op het hele lichaam. Het is niet zonder reden dat op dit vlak de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan wordt, waarin wordt geconcludeerd dat de mond een spiegel is van de algehele gezondheid (Beukers et al, 2016; Loos et al, 2015).

De natuur als basis voor moderne technieken en esthetisch werken

Los van de veranderende geneeskundige filosofie, verandert ook onze kennis en visie op materialen. Als logisch gevolg hiervan is het belangrijk dat we er bewust van zijn wat voor materialen we in de mond stoppen. Er is tegenwoordig al veel keuze uit plastische en keramische materialen om metaalvrij te kunnen werken. Waarin voorheen in het kader van assemblage gehandeld werd (samenvoegen van verschillende elementen tot een eindresultaat), kiezen we tegenwoordig steeds vaker voor bio-engineering waarin we een matrix aanleveren, maar het lichaam zelf het eindresultaat laten bepalen. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld guided bone regeneration, een behandeling die breed wordt toegepast in de orale implantologie.

Door te kijken naar de verschillende materiaaleigenschappen gaan we ook automatisch nadenken over de omgeving en weefsels waarin deze materialen moeten functioneren. Hierin ligt de oorsprong van de bio-mimetica, een ander facet van natuurlijk werken. Hierbij wordt geprobeerd de weefsels zo natuurgetrouw en esthetisch mogelijk te restaureren in vorm, kleur en eigenschap. De BioMimeticstudyclub is een mooi voorbeeld van een groep tandartsen die proberen een element zo te restaureren dat deze zo optimaal en duurzaam mogelijk kan functioneren in de mond, of zoals ze zelf via diverse kanalen communiceren ‘restorative dentistry done right’. Tandartsen als Pascal Magne, David Alleman en Marco Gresnigt zijn erg trouw aan dit concept en doen hier veel baanbrekend onderzoek naar (Alleman et al, 2017). En biomimetica is niet alleen vertegenwoordigd in de kringen van
tandartsen en tandarts-specialisten, maar ook in de tandtechniek onder de noemer bio-emulatie. Waar we twee decennia geleden nog genoegen namen met metalen randen onder kronen en relatief witte en onnatuurlijke kleuren, tegenwoordig moet de kleur van een indirecte restauratie 1 op 1 zijn. Dit is heel goed mogelijk wanneer we wederom kijken en luisteren naar de natuur en haar biologische spelregels en deze combineren met moderne technieken zoals bijvoorbeeld eLab en Matisse. Hierbij wordt digitaal de kleur, helderheid en chroma gemeten en middels Matisse een recept aangedragen om de verschijning van een kroon 1 op 1 na te bootsen.

Door:
Maartje Damen-Brands en Jasper Thoolen, tandartsen en initiatiefnemers van het Natuurlijk 2019 congres dat op 11 oktober 2019 wordt gehouden in de Efteling.

De vraag: ‘Hoe natuurlijk werk ik?’ wordt behandeld tijdens het Natuurlijk 2019 congres. De sprekers en moderator van het congres zijn bezig geweest om antwoorden te zoeken op de hoofdvraag hoe duurzaam, voorspelbaar en efficiënt wij als tandartsen nu eigenlijk werken. Het congres geeft een praktische handleiding hoe een goede, volledige anamnese af te nemen waaruit een zo lichaamsvriendelijk plan kan rollen en waarbij we zo dicht mogelijk bij de natuurlijke materialen, anatomie van de kaak en elementen kunnen blijven. Het congres laat zien hoe we de gezondheid van de patiënt nog meer kunnen benaderen vanuit een integrale visie. Hierbij worden behandelmethoden besproken die de verschillende facetten van natuurlijk werken belichten, zowel op het gebied van esthetiek als vanuit de verschillende visies die in dit artikel zijn toegelicht.
Sprekers: Maarten de Beer, Marat Awdaljan, Maartje Damen-Brands, Ronald Muts, Jasper Thoolen.
Voor meer informatie over het congres kunt u terecht op www.natuurlijkcongres.nl

Gebruikte bronnen:
* Alleman DS, et al. The protocols of Biomimetic Restorative Dentistry: 2002 to 2017. Increade the longevity of restorations with the biomimetic approach. Inside Dentistry 2017; 64-73.
* Bellavite P. Homeopathy and integrative medicine: keeping an open mind, 2014. J Med Pers; 2015, 13:1–6
* Beukers NGFM, et al. Periodontitis is an independent risk indicator for atherosclerotic cardiovascular diseases among 60 174 participants in a large dental school in the Netherlands. J Epidemiol Community Health 2017;71:37–42. doi:10.1136/jech-2015-206745
* Loos BG, et al. Parodontitis en systemische ziekten – van wetenschap naar praktijk. Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde 2015; 122: 542-548 doi: 10.5177/ntvt.2015.10.15134

Lees meer over: Kennis, Markttrends, Scholing, Thema A-Z
Toenemende aandacht commercialisering Duitse tandheelkundige markt

Toenemende aandacht commercialisering Duitse tandheelkundige markt

De aandacht voor de beleggers die in Duitsland de tandheelkundige markt betreden blijft toenemen. Tijdens de hoorzitting over de Term Service and Supply Act (TSVG) waarschuwde de KZBV, de Duitse tandartsenvereniging, opnieuw voor het scenario waarin partijen zonder achtergrond in de zorg de tandheelkundige markt betreden.

Beleggers en zorgketens

Wolfgang Esser, CEO van de KZBV: ‘Met de huidige ontwikkeling zou de verzekerde community-based care op de lange termijn gevaar kunnen lopen. Beleggers kopen praktijken om deze vervolgens te betrekken bij grote zorgcentra en -ketens, waardoor zorg in toenemende mate vooral toegankelijk voor mensen in stedelijke gebieden en met hoge inkomens zal worden.’

Tien grote investeerders in Duitse markt

Volgens een studie van de KZBV zijn er op dit moment al tien grote en financiële investeerders in de Duitse tandheelkundige markt. Volgens Esser is dit echter niet nodig, aangezien er in Duitsland genoeg gekwalificeerde jonge tandartsen zijn en omdat de financiering van de praktijken wordt gewaarborgd door banken. Esser: ‘Uiteraard beloven grote (buitenlandse) investeerders Duitsland om aantrekkelijke en risicovrije rendementen te behalen. Snelle winst en duurzame, mensgerichte, goede zorg passen echter nou eenmaal niet bij elkaar. Als de wetgevers nu niet snel handelen zullen er vele investeerders bijkomen op de Duitse markt en zal de kwaliteit van de zorg afnemen.’

Raad van Europese Tandartsen

De Raad van Europese Tandartsen sluit zich aan bij de KZBV en is tegen verdere commercialisering van de Europese tandheelkundige markt. Ook zij denken dat dit verschijnsel een enorm gevaar vormt vanwege het gebrek aan bescherming van de patiënt. In verschillende EU-landen zijn al zaken van fraude en faillissement gebleken.

Nu is het moment voor politici om te beslissen hoe tandheelkundige zorg in de toekomst moet worden gewaarborgd. Goede, betrouwbare zorg en tevreden patiënten zouden hierin centraal moeten staan.

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Tijd - klok

Lange wachttijden bij Vlaamse tandartsen en orthodontisten door langzame instroom

Vlaanderen kampt met lange wachttijden voor afspraken bij de tandarts of orthodontist. In sommige plaatsen in Vlaanderen is er een wachttijd voor de orthodontist van 2 jaar, voor de tandarts is de wachttijd soms vele maanden.  De oorzaak hiervan? Elk jaar mag er slechts een bepaald aantal nieuwe tandartsen en orthodontisten afstuderen, waardoor de instroom erg wordt beperkt.

Planningscommissie Medisch Aanbod

In België bepaalt de Planningscommissie Medisch Aanbod het aantal tandartsen en orthodontisten dat jaarlijks af mag studeren. Momenteel zijn dit er onder tandartsen ongeveer 100, en bij orthodontisten slechts elf. De instroom van nieuwe tandartsen gaat daardoor erg traag. Daar komt bij dat er elk jaar een gelijk aantal tandartsen stopt. Gezien het feit dat een groot deel van de huidige tandartsen momenteel tussen de 55 en 60 jaar oud is bestaat de kans zelfs dat dit probleem binnenkort alleen maar zal groeien.

Situatie niet problematisch

De Belgische Beroepsvereniging van Nederlandstalige Orthodontisten (BBNO) ziet de situatie echter nog niet als problematisch. In Nederland is het een stuk normaler om twee of drie jaar te moeten wachten op een orthodontist dan in België. Daarnaast, komt er spoed kijken bij een bepaalde zaak dan kan er altijd voorrang worden gevraagd bij de tandarts, welke in de meeste gevallen ook zal worden gegeven.

Tandartsen zijn bezorgd

De Vlaamse tandartsen vrezen zelf wel over de lange wachttijden bij orthodontisten. Stefaan Hanson, van het Verbond der Vlaamse Tandartsen: ‘Als de lange wachttijd bij orthodontisten nog verder toeneemt, zullen we daar wel aandacht aan moeten besteden.’

Bron:
Demorgen.be

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Duitse politieagente ontvangt veel lof voor opening tussen voortanden

De Duitse politieagente Nadine Berneis (29) heeft na het winnen van de titel “Miss Duitsland” drie maanden geleden enorm veel reacties gekregen op haar meest opvallende externe eigenschap. Berneis heeft namelijk een opening tussen haar twee voortanden, waar ze nu veel lof en erkenning voor krijgt.

Positieve reacties

“In de overgrote meerderheid van de gevallen, wanneer mensen me schrijven of benaderen, gaat het om de opening tussen mijn tanden,” vertelt Berneis bij het Duitse persagentschap Freiburg. “De reacties die ik krijg, zijn altijd positief. Velen zeggen dat het bij me past en dat ik die met trots kan dragen.”

Berneis, die werkt als onderzoeker tegen cybercriminaliteit in Stuttgart, werd eind februari tot “Miss Duitsland” benoemt in het Europa-park in Rust. Deze titel draagt ze gedurende één jaar, waarbij ze haar taken als politieagent in de vorm van verlof neerleg.

Meer diversiteit
Eerder werd al een model met missende voortand opgenomen in een Primark-campagne. Diversiteit wat betreft gebit lijkt steeds meer geaccepteerd te worden.

Bron:
zwp-online.info

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Dennis Abbott: steeds meer gepersonaliseerde zorg in tandheelkunde

Dennis Abbott: steeds meer gepersonaliseerde zorg in tandheelkunde

De Amerikaanse tandarts Dennis Abbott, DDS, bestudeert bloed, speeksel en bacterie profielen voordat hij zijn patiënten een bepaalde behandeling aanbeveelt. Hij vindt het van groot belang om regelmatig te praten met verschillende type artsen om samen voor een zo goed mogelijke patiëntgezondheid te kunnen zorgen.

Gepersonaliseerd gezondheidsmodel

Ook is Dennis Abbott een van de initiatiefnemers van een gepersonaliseerd gezondheidsmodel, dat streeft naar individuele patiëntenzorg met samenwerking tussen alle medische specialiteiten. Waar gepersonaliseerde zorg binnen de tandheelkunde nu nog erg niche is, hoopt hij dat dit in de toekomst de norm zal worden. De hoofdgedachte achter deze visie is dat de mondgezondheid belangrijk is voor de algehele gezondheid en vice versa.

Patiënten met kanker

Dennis Abbott begon met het op deze manier werken en denken toen hij te maken kreeg met een patiënt met kanker. Deze patiënt leerde hem hoe erg de verschillende onderdelen in het lichaam aan elkaar verbonden zijn. Naarmate de tijd vorderde leerde Abbott veel en kreeg hij steeds meer patiënten met kanker. Door zoveel mogelijk te lezen en te leren sturen veel artsen de patiënten nu eerst naar Abbott om te zorgen dat hij mogelijk mondgezondheid gerelateerde bijwerkingen kan voorkomen of verminderen.

Juiste behandeling en medicatie

Gepersonaliseerde zorg op alle vlakken is echter niet alleen goed voor kankerpatiënten, maar voor alle patiënten, aldus Abbott. Voor tandartsen houdt dit simpelweg in om naar een persoon in zijn geheel te kijken, in plaats van slechts naar zijn of haar gebit en mondgezondheid. Hier komt data als speeksel en bloed tests goed bij van pas. Op basis hiervan kan ook de juiste behandeling en medicatie worden aanbevolen. Abbott gelooft dat tandartsen die niet naar patiënten als een geheel zullen gaan kijken uiteindelijk achter zullen blijven.

Preventie en service

Dennis Abbott: “Er zal meer en meer focus komen te liggen op preventie en op services die verder gaan dan simpelweg het plaatsen van vullingen en het herstellen van tanden. Waar dat uiteraard de kerntaken van elke tandarts zijn zal er een sterkere integratie komen met technologie en klinische testen om tot kwantitatieve nummers te kunnen komen.”

Bron:
DrBicuspid

 

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z