Nederlanders zijn erg tevreden over hun tandarts. Patiënten beoordelen hun tandarts met een 8,8 gemiddeld voor vakkundigheid. Ook de persoonlijke aandacht van de tandarts tijdens de behandeling en de behandeling zelf geven zij een zelfde hoog cijfer. Deze gegevens blijken uit de klanttevredenheidstool Patiëntenvertellen.
Bejegening scoort het hoogst, gevolgd door hygiëne en uitleg over behandeling
Bijna 71.000 patiënten vulden de vragenlijst in tussen 2013 en 2018. Zij kregen die van hun tandarts naar aanleiding van een periodieke controle of behandeling. Bejegening door de tandarts kreeg van patiënten het hoogste cijfer: een 8,9. Ook hygiëne tijdens de behandeling kreeg eenzelfde cijfer. De uitleg over de behandeling werd gewaardeerd met een 8,5. Patiënten gaven de informatie over de kosten een 7,7.
Initiatief van de KNMT
Patiëntenvertellen is voortgekomen uit de vroegere patiëntenenquête van de KNMT. Klantenvertellen biedt deze vragenlijst nu met goedkeuring van de KNMT aan om klanttevredenheid te meten. Patiëntenvertellen is erkend door het Kwaliteitsregister Tandartsen (KRT). De beroepsvereniging ziet Patiëntenvertellen als een manier voor tandartsen om kennis te nemen van de ervaringen van hun patiënten en de kwaliteit van hun zorg waar mogelijk te verbeteren.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/06/patienten-boordeling-knmt.gif230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-06-20 10:06:522019-06-20 10:09:19Nederlanders geven hun tandarts een ruime 8
Disney heeft een verbod gelegd op roken binnen Walt Disney World, Disney Land en de waterparken. Vapen en roken kan nu alleen plaatsvinden in de daarvoor aangewezen gebieden buiten het park.
Aangenamere ervaring
Dit verbod is volgens Disney bedoeld om iedereen die een bezoek brengt een aangenamere ervaring te bieden. Het rookverbod geldt echter niet voor Disneyland Parijs, hier zullen speciale rookruimtes in het park aanwezig zijn.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/05/Disney-introduceert-rookverbod-in-haar-parken.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-06-08 09:00:402019-05-29 09:19:45Disney introduceert rookverbod in haar parken
80% van de Britse tandartsen merkt een sterkte toename in interesse in tandheelkunde, veroorzaakt door de hedendaagse celebrity cultuur. Steeds meer klanten vragen om een Hollywood gebit. 60% van de tandartsen heeft zelfs wel eens patiënten gezien die specifiek vroegen of zij een gebit als een bepaalde beroemdheid konden krijgen.
Het gebit dat in het Verenigd Koninkrijk het meest werd aangevraagd was dat van acteur Margot Robbie, met Jack Fincham uit Love Island op de tweede en Anne Hathaway op de derde plaats.
Investeren in een nieuw gebit
Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 27% van de Britten niet blij is met hun tanden, en dat 59% van hen zou willen investeren in het ‘perfecte’ gebit. Gemiddeld gaven mensen aan om hier £1.121,- aan uit te willen geven.
Tandartsen investeren in toekomst
Als gevolg hiervan lijkt de tandheelkundige industrie drukker dan ooit. Dit maakt ook dat veel tandartsen interesse hebben om uit te breiden en te investeren in hun beroep. Zo gaf een vijfde van de tandartsen in het onderzoek aan serieus na te denken over het nemen van een lening. 45% gaf aan deze lening te willen gebruiken voor het openen van een nieuwe praktijk, 30% voor het investeren in nieuwe apparatuur.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/06/Cosmetische-tandheelkunde-is-booming-door-beroemdheden.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-06-06 10:35:332019-06-06 10:35:33Cosmetische tandheelkunde is booming door beroemdheden
Miljardenbedrijven Amazon, Berkshire Hathaway en JP Morgan Chase hebben bekend gemaakt dat hun gezamenlijke zorginitiatief verder zal gaan onder de naam Haven. De joint venture werd begin 2018 gelanceerd.
Effectievere goedkopere zorg
Haven staat zowel voor veilige haven als rustplaats. Volgens CEO Atul Gawande staat de naam van het zorginitiatief symbool voor de ambitie om mensen te helpen bij het vinden van passende en goede zorg, die eenvoudiger, beter en goedkoper is dan nu het geval is. Gawande: “De beste resultaten zijn niet altijd het meest kostbaar of gecompliceerd. De juiste zorg op de juiste plaats is vaak effectiever en goedkoper dan wat we vandaag de dag krijgen. Met Haven willen wij een bondgenoot zijn van iedereen die zorg als geheel wil verbeteren, of dit nou medische professionals of zorgverzekeraars zijn.”
Geen winstoogmerk
Haven beweert juridisch en organisatorisch gezien los te staan van de drie grote beursgenoteerde grondleggers van het initiatief; Amazon, Berkshire Hathaway en JP Morgan Chase. Doordat het initiatief los staat van de drie bedrijven kan Haven opereren zonder winstoogmerk. Gawande: “Winst is geen oogmerk. Daardoor kunnen we ons primair richten op waarde voor zorgvragers in plaats van aandeelhouders. Eventuele positieve financiële resultaten zullen we terug pompen in ons werk gericht op het verbeteren van zorguitkomsten, patiënttevredenheid en lagere kosten.”
Opschalen en topbenoemingen
Het doel van Haven is om klein te begin, om vervolgens op te schalen op basis van ervaringen die door de tijd heen worden opgedaan. De raad van bestuur bestaat, naast Atul Gawande, uit Jack Stoddard, Serkan Kutan, David Smith en Dana Gelb Safran. Elk van hen heeft deze positie verdiend door ervaring op te doen met vernieuwende zorginitiatieven.
Deze topbenoemingen zouden nog wel eens kunnen wijzen op plannen voor een “risicodragend geïntegreerd klinisch netwerk”, soortgelijk aan het concept van value based healthcare, aldus zorg recruiter Trevor Prince. Prince geeft aan dat de eerste stap hierin waarschijnlijk zal bestaan uit het opbouwen van een netwerk van goede artsen, om vervolgens de werknemers van de betrokken bedrijven te ‘sturen’. Prince voorspelt hiernaast dat Haven later ziekenhuizen en artsen zal contracteren op basis van uitkomsten, in plaats van volume.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/Zorginitiatief-Haven-start-op-Amerikaanse-zorgmarkt.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-06-03 14:35:132019-06-03 15:11:14Zorginitiatief Haven start op Amerikaanse zorgmarkt
Op 26 mei 2019 zetten een twintigtal Team Schein medewerkers zich samen met familieleden in voor het verbeteren van wetenschappelijk onderzoek en behandelmethoden voor kinderen met kanker. Voor het vierde jaar op rij namen Henry Schein medewerkers van diverse afdelingen en hun familieleden deel aan een sponsorloop van KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij).
Zij liepen vijf of tien kilometer om sponsorgeld op te halen voor wetenschappelijk onderzoek en betere behandelmethoden voor kinderen met kanker. De organisatie was ook een van de medaillesponsors, zodat alle deelnemers een blijvende herinnering hebben aan hun prestatie.
Henry Schein Cares
Dit Team Schein initiatief is onderdeel van Henry Schein Cares, het wereldwijde programma voor maatschappelijk ondernemen van Henry Schein. Henry Schein Cares probeert de toegang tot gezondheidszorg wereldwijd te verbeteren door middel van de focusgebieden: gezondheid, preventie, behandeling en educatie, voorbereiding bij noodgevallen en noodhulp, en capaciteitsontwikkeling van de gezondheidszorg.
“Wij zijn verheugd dat onze teamleden ieder jaar aan de Run for Kika mee willen doen. Dit maak het mogelijk om KiKa op de lange termijn te steunen. Het is zo belangrijk het bewustzijn voor kinderkanker te vergroten en betere behandelmethoden te realiseren,” aldus Cees Balder, Managing Director, Henry Schein Dental – Benelux.
“Henry Schein steunt KiKa ook via het jaarlijkse Practice Pink programma dat in het najaar plaatsvindt. Wij bieden onze klanten de mogelijkheid te helpen met de aankoop van producten uit het ‘pink’ assortiment waarbij een percentage van de omzet van deze ‘pink’ producten wordt gedoneerd aan KiKa.”
Run for KiKa
Run for KiKa bestaat uit een reeks hardloopevenementen die allemaal één doel hebben: 95% genezingskans voor kinderen met kanker. Alle hardlopers, vrijwilligers en sponsors zetten zich in voor KiKa. Voor de allerkleinsten die ook willen rennen voor het goede doel is er een speciale KidsRun. Ze leggen een parcours van 1 kilometer af en mogen daarbij door een volwassene worden begeleid.
KiKa is in 2002 opgericht door Frits Hirschstein en Maarten Stoopendaal. Aanleiding was het verzoek van twee bekende kankerspecialisten om te kijken of er meer geld beschikbaar kon komen voor onderzoek naar kinderkanker. De beide oncologen hadden het gevoel dat er veel meer mogelijk moest zijn op het gebied van kinderkanker. Het genezingspercentage stond al een hele tijd stil op zo’n 70%, terwijl er inmiddels heel veel nieuw onderzoek mogelijk was.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/06/Kika-Henry-1.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-06-03 11:14:042019-06-03 11:14:04Henry Schein Dental doet weer mee met Run for KiKa
De Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT) roept patiënten op om op hun hoede te zijn op het moment dat behandelingen in het buitenland worden aangeboden. Deze artsen zijn vaak niet voldoende gekwalificeerd waardoor het risico op fouten en gezondheidsproblemen groot is.
Magic Smile
De VBT waarschuwt in het specifiek voor Magic Smile, die op 24 en 25 mei informatiedagen organiseerde. Op deze dagen konden geïnteresseerden in gesprek gaan met een van de medewerkers van Magic Smile om een mondonderzoek te laten uitvoeren en een behandelplan op te laten stellen. Vervolgens werden de afspraken en behandelingen ingepland bij praktijken in Turkije.
Gebrek aan kwalificaties en ervaring tandartsen Turkije
Waar er op het eerste gezicht niks mis lijkt te zijn met deze Turkse praktijken doet een wat dieper onderzoek deze mening snel veranderen. Er zijn veel verhalen te vinden van Belgische patiënten die nare ervaringen hebben opgedaan. Dit is niet raar, aangezien de Turkse tandartsen vaak niet volgens Europese standaarden gekwalificeerd zijn en weinig ervaring hebben. Ook is de behandelende arts verantwoordelijk voor de nazorg en behandeling van complicaties, waarbij de patiënt vaak niet meer in Turkije terecht kan. Tenslotte is er geen garantie dat de behandeling in Turkije en eventuele schade door de Belgische zorgverlener zal worden vergoed.
“Bestaat hier een risico voor de volksgezondheid wanneer betrokken firma, die duidelijk enkel commerciële belangen heeft, niet meer opspoorbaar blijkt, of wanneer blijkt dat bezwarende elementen verdwenen zijn? Men opereert vanuit een hotel en is dus zeer mobiel. Wat met de aansprakelijkheid, waar kan de patiënt terecht met klachten als de consultatie of behandeling fout gaat of zelfs faliekant uitdraait?”
Frank Herrebout van de VBT.
Waarschuwing
De VBT roept patiënten daarom op om erg voorzichtig om te gaan met dergelijke behandelingen en om deze vooral niet in het buitenland te laten uitvoeren. Ook heeft de VBT aangevraagd of de federale overheidsdienst Volksgezondheid de zaak uitgebreid kan onderzoeken om gezondheidsrisico’s tegen te gaan.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/05/Waarschuwing-voor-patiënten-die-naar-het-buitenland-worden-gelokt-voor-behandelingen.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-05-28 10:47:122019-05-27 10:54:43Waarschuwing voor patiënten die naar het buitenland worden gelokt voor behandelingen
Hoe ondersteunde de KNMT vorig jaar haar leden om alle inwoners van Nederland optimale mondzorg te bieden? Dat staat in het nu verschenen jaarverslag 2018 van de beroepsvereniging voor tandartsen, mka-chirurgen en orthodontisten.
Impressie KNMT werk
Per maand wordt in het jaarverslag een impressie gegeven van het werk van de beroepsorganisatie die ruim 10.000 leden telt.
Hoog op de agenda in 2018 stond taakherschikking. De KNMT stond pal voor teamwork in de mondzorg onder medisch leiderschap van de tandarts. De vereniging agendeerde daarnaast het tandartsentekort.
Via de deelname aan het project De Mond Niet Vergeten streefde de vereniging naar het verbeteren van de mondgezondheid van 100.000 thuiswonende, kwetsbare ouderen. Ook werkte de KNMT mee aan vernieuwingen in de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld.
Haar leden ondersteunde de KNMT bij de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/05/Contact-opnemen-met-een-3M-expert-1.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-05-23 16:18:352019-05-23 16:18:35KNMT jaarverslag 2018
Het is nog steeds onduidelijk of Europees gekwalificeerde tandartsen na de Brexit zullen worden erkend in het Verenigd Koninkrijk. Mocht dit niet het geval zijn dan overwegen veel tandartsen om het Verenigd Koninkrijk te verlaten, zo bleek uit een peiling.
Terug verhuizen naar land van herkomst
Uit een recent rapport van de General Dental Council (GDC) is gebleken dat ongeveer een derde van de immigranten overweegt om Engeland te verlaten na de Brexit. Veel van de respondenten in de studie zeiden dat ze in het geval dat hun kwalificatie niet meer geldig zou zijn terug zouden verhuizen naar hun land van herkomst of naar een ander Engelstalig land, desondanks het feit dat het niet makkelijk is om in deze landen een baan te vinden.
Behouden erkenning EU kwalificaties
Uit het rapport bleek echter ook dat veel van hen wel in het Verenigd Koninkrijk zouden willen blijven op het moment dat hun kwalificatie wel erkend zou blijven worden. Op het moment dat het Verenigd Koninkrijk geen tal aan tandartsen wil verliezen is het voor hun dan ook raadzaam om actief op zoek te gaan naar een verordening voor EU-immigrantentandartsen of – kwalificaties.
Negatief effect Brexit
Van de in totaal 2500 ondervraagde tandartsen verwacht 75 procent dat de Brexit een negatief effect zal hebben op de tandheelkunde in het Verenigd Koninkrijk. Ook verwachtte de meerderheid dat er door de Brexit een tekort aan tandartsen zal ontstaan.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/04/Dreiging-tandartsentekort-in-Verenigd-Koninkrijk-door-Brexit.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-04-18 09:00:482019-04-17 09:33:54Dreiging tandartsentekort in Verenigd Koninkrijk door Brexit
De tandheelkundige wereld is al lange tijd gewend aan het eenmalige gebruik van dentale materialen. De milieuschade die dit aanricht wordt echter in toenemende mate erkend. Via een korte enquête vroegen wij u hoe de mondzorg dit eenmalig gebruik zou kunnen inperken.
Slecht voor het milieu
Nagenoeg alle respondenten zijn van mening dat de korte levensduur van dentale materialen slecht is voor het milieu. Volgens hen is er een andere manier van werken nodig. Dit kan echter niet enkel door individuele praktijken gerealiseerd worden. Zowel de markt als de regelgeving spelen hier een grote rol.
Steriliseren van materialen
Daarnaast is bijna de helft van de respondenten (47%) van mening dat er meer materialen moeten komen die gesteriliseerd kunnen worden. Daar komt wel bij dat de materialen niet te duur moeten zijn, aangezien dat de aanschaf ook tegen zou kunnen houden.
Enkele reacties:
“Om materialen te maken die én in de thermodesinfector kunnen én in de autoclaaf.”
“Zoveel mogelijk plastic vervangen door herbruikbaar binnen de richtlijnen.”
Afbreekbare materialen
Bijna een kwart van de respondenten (25%) stelt voor om de focus te leggen op het vervangen van plastic door afbreekbare materialen. Zo kunnen volgens hen papieren bekertjes, kartonnen verpakkingen en opzetborstels van ander afbreekmaterialen worden geïntroduceerd die plastic vervangen. Ook vinden zij dat er een oplossing moet komen voor de plastic handschoenen.
Enkele reacties:
“Papieren bekertjes, opzetborstels van afbreekbaar materiaal, kartonnen verpakkingen.”
“Meer papier/karton ipv plastic gebruiken.”
“Inventariseren welke disposables kunnen worden vervangen en bij gebruik disposables gebruik maken van biologisch afbreekbare materialen (denk ook aan handschoenen!).”
Recyclen
Het recyclen van dentale wegwerpmaterialen zou tevens een optie zijn. Echter, ook de gemeenten moeten hier te hulp schieten. Een respondent schreef: “Wij waren heel fanatiek begonnen met het scheiden van plastic materialen. Helaas werd er elke keer bij het wegbrengen naar een afvalscheidingsstation van de gemeente erg moeilijk gedaan over het inleveren tot gewoon weigeren van dit afval. Daarom zijn we helaas maar weer gestopt met dit scheiden.”
Regelgeving aanpakken
Indien individuele praktijken een omslag willen maken, is er ook een omslag binnen de regelgeving nodig, zeggen diverse respondenten. Zowel producenten als gemeenten moeten meewerken aan milieuvriendelijke opties. Tot slot moeten de WIP-richtlijnen volgens 9% van de respondenten herzien worden zodat praktijk en theorie op elkaar aansluiten.
Enkele reacties:
“De WIP-richtlijn zorgt er voor dat er zoveel plastic gebruikt wordt. Denk aan handschoenen, veel sleeves etc. Hier kan echt naar gekeken worden.”
“Door regelgeving richting producenten.”
“Door de wip-richtlijn te versoepelen. Men vreest een controle, en plakt daarom alles af, of gebruikt disposables.”
“Onzinnige sleves volgens wip overbodig. Desinfecteren met alcohol is voldoende.”
Overige ideeën
De overige ca 20% had uiteenlopende ideeën om het eenmalig gebruik van dentale materialen te beperken. Een greep uit de reacties:
“Het beperken van het gebruik van eenmalige dentale materialen vraagt om een andere manier van werken, er spelen meerdere factoren mee.”
“Heel lastig. Meer reinigbaar maken in de thermodesinfector? Geen hoofdsteunzakken meer, maar de hoofdsteun met alcohol reinigen na iedere patiënt.”
“Geen “kitpistolen” meer maar gewoon weer tubes met materialen. Zoals vroeger scheelt zoveel tips en afval.”
“Meer metaal gebruiken, welke je kunt hergebruiken. Alleen de nodige opzetstukken verwisselen. Een microbrush van metaal bijvoorbeeld met een opzegbare borsteltje.”
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/04/Meerderheid-voor-aanpakken-eenmalig-gebruik-dentale-materialen.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-04-15 10:45:182019-04-15 14:03:58Meerderheid voor aanpakken eenmalig gebruik dentale materialen
Eind november lanceerde Amazon de ‘Amazon Comprehend Medical’: een service die op basis van machine learning patiënt informatie kan identificeren uit medische teksten, zoals notities, transcriptie en radiologie rapporten.
Patiëntgegevens uit verschillende bronnen
De nieuwe dienst gebruikt machine learning om relevante patiëntgegevens naar boven te halen uit verschillende bronnen. Amazon Comprehend Medical herkent medische condities, anatomische begrippen, medicaties, medische test details, behandelingen en procedures.
Betere beslissingen en data privacy
Hiermee kan Comprehend Medical artsen, verzekeraars en onderzoekers helpen om betere klinische beslissingen te maken en biedt het ondersteuning aan voor het managen van klinische behandelprocessen. Tegelijkertijd wordt er met de service beter omgegaan met data privacy en de richtlijnen voor beschermde gezondheidsinformatie.
Integratie met andere systemen
Op dit moment is de dienst al beschikbaar en wordt het onder andere al gebruikt door een kankeronderzoekscentrum in Seattle. De dienst is geschikt voor Amazon’s HIPAA en kan worden geïntegreerd met andere gezondheidsapplicaties, -services en -systemen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/12/Amazon-lanceert-service-voor-verwerken-van-medische-teksten.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-03-28 09:00:092019-03-25 09:51:39Amazon lanceert service voor verwerken van medische teksten
De KNMT-cijfers, gecombineerd met de cijfers van het CBS, duiden op intensievere samenwerking. Volgens de beroepsvereniging verwijst in totaal ongeveer 9 op de 10 tandartsen voor preventieve- en tandvleesbehandelingen door naar een mondhygiënist.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/Spiegels-400.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-03-26 12:20:362019-03-26 13:30:00In 42% - 52% van de tandartspraktijken werkt een mondhygiënist
Binnen de tandheelkunde is het een gewoonte om eenmalig gebruik te maken van plastic dentale materialen. Neel Kothari, een Britse tandarts, denkt dat het tijd wordt om dit gebruik eens te heroverwegen.
Wegwerp vs. herbruikbare dentale materialen
Het gebruik van eenmalig te gebruiken dentale materialen wordt al tijden geaccepteerd binnen de tandheelkunde. Dit ondanks het feit dat herbruikbare materialen gesteriliseerd zijn, wat bij eenmalig te gebruiken items meestal niet het geval is. Waar eenmalig bruikbare materialen vaak worden neergezet als hygiënischer en beter voor de veiligheid van de patiënt, is er weinig bewijs dat dit daadwerkelijk het geval is.
Schade door plastic
In toenemende maten erkennen landen de schade die niet-herbruikbare plastics aanricht aan het milieu. Zowel de productie, distributie en het weggooien van plastic brengt wereldwijd enorme gevolgen met zich mee.
Een van de gevolgen van het plastic afval probleem is het feit dat Europeanen gemiddeld 11,000 stukjes plastic in hun eten kunnen vinden. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Gent worden hier slechts 60 van in het lichaam opgenomen, maar kan dit zich wel opstapelen en door het lichaam herkend worden als gif.
Terugbrengen plastic gebruik in tandartspraktijken
Al met al is het noodzakelijk dat het plasticgebruik wordt teruggebracht. Alle kleine beetjes dragen daaraan bij. Kothari ziet het daarom als extreem belangrijk dat ook tandartspraktijken hun plasticgebruik terug gaan brengen. Het vaker gebruiken van herbruikbare in plaats van wegwerp materialen is hiervan een goed voorbeeld.
Neel Kothari is een algemene tandarts met een speciale interesse in implantaattandheelkunde. Hij werkt in Cambridge en heeft de afgelopen jaren een bijdrage geleverd aan de tandheelkunde middels vele artikelen. Hij schreef over dit onderwerp op Dentistry.co.uk.
Hoe zou de mondzorg het eenmalig gebruik van dentale materialen kunnen beperken?
De beste ideeën komen vaak uit de dagelijkse praktijk. Doe mee aan onze inventarisatie en vul hieronder de vragenlijst over eenmalig gebruik dentale materialen (anoniem) in. Op een later moment zullen we de resultaten op dental INFO bekendmaken.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/07/Eenmalig-gebruik-dentale-materialen-slecht-voor-milieu.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-03-18 10:43:062019-03-20 12:08:06Eenmalig gebruik dentale materialen slecht voor milieu
Henry Schein presenteert tijdens de IDS zijn nieuwste zakelijke, klinische, technologische en supply chain oplossingen voor mondzorgprofessionals. Ook hield het bedrijf een mediabriefing: “Het is onze taak om open te staan voor innovatie en verandering om mondgezondheid te bevorderen als primaire zorg.”
Bevorderen mondgezondheid als primaire zorg
Als aftrap hield Henry Schein een mediabriefing met als thema “The Power of Us: Advancing Oral Health as Primary Care”. Stanley M. Bergman, Chairman of the Board en Chief Executive Office van Henry Schein opende de presentatie over de essentiële rol van de tandheelkundige industrie en mondzorgprofessionals om de vooruitgang van tandheelkundige zorg in de primaire gezondheidszorg aan te pakken. “Wij beseffen allemaal hoe snel onze wereld verandert”, aldus Bergman.
“Het is onze taak om open te staan voor innovatie en verandering als we het gedeelde doel willen bereiken om de mondgezondheid te bevorderen als primaire zorg. We moeten nieuwe wegen vinden voor samenwerking, nieuwe toepassingen voor opkomende technologieën en nieuwe manieren ontwikkelen om consumenten voor te lichten en te doordringen van het belang van goede mondzorg.”
Na Bergman sprak Jonathan Koch, Senior Vice President en Chief Executive Officer van de Global Dental Group van Henry Schein over de nieuwste ontwikkelingen op de mondiale dentale markt:
Internet en sociale media veranderen de wereld en dit heeft ook effect op de mondzorg.
Praktijken maken steeds vaker onderdeel uit van een keten.
Veranderingen bij fabrikanten: er komen steeds nieuwe producten en diensten op de markt.
Nieuwe partijen betreden de markt, met bijvoorbeeld webwinkels en andere diensten.
De markt voor producten en diensten in de tandheelkunde groeit.
Rolf Steffen, Vice President, International Dental Group-Asia, sprak over de groei van de tandheelkundemarkt in Azië en de activiteiten van Henry Schein in de regio.
Prof. Dr. Guillermo Pradíes, tot voor kort voorzitter en lid van de European Prosthodontic Association en als professor verbonden aan de tandheelkundige faculteit van de Complutense University van Madrid (Spanje) besprak de noodzaak van samenwerking tussen wetenschap en industrie om de technologische innovatie in de orale gezondheidszorg en mondiale acceptatie van digitale tandheelkunde te stimuleren.
Spectrum van oplossingen
Bij de algemene bedrijfsstand presenteert Henry Schein Dental Duitsland een nieuwe beurservaring en zijn volledige spectrum van oplossingen, variërend van verbruiksgoederen tot de nieuwste oplossingen op het gebied van digitale technologie. Het expertteam van Henry Schein alsmede key opinion leaders verzorgen individueel advies en lezingen over belangrijke innovaties en trends, van CAD/CAM tot digitale röntgenopnamen en de nieuwste restauratieve materialen die verkrijgbaar zijn via het digitale platform van het bedrijf, Henry Schein ConnectDental®. Henry Schein Dental Duitsland zal ook het portfolio aan producten van exclusiviteiten en Henry Schein merkproducten uitlichten.
Bezoekers van de internationale stand van Henry Schein kunnen kennismaken met een selectie van de klinische oplossingen van het bedrijf, waaronder innovatieve orthodontische producten van Henry Schein Orthodontics, kosteneffectieve endodontische oplossingen van EdgeEndo, de hoogwaardigste tandheelkundige instrumenten tegen de laagste prijs van BA International, oplossingen van Handpiece Headquarters voor onderhoud en reparatie, minimaal invasieve whitening en restauratieve oplossingen van White Dental Beauty, orthodontische producten van Ortho Technology en een ruim assortiment van verbruiksgoederen van het merk Henry Schein.
Henry Schein op de IDS
Bezoekers van de IDS vinden Henry Schein bij de hoofdstand in hal 10.2, pad M40/N41, en de internationale stand in hal 4.2/pad K060. BioHorizons en CAMLOG, de implantaattakken van Henry Schein, presenteren een compleet assortiment aan tandheelkundige implantaten, restauratieve elementen, CAD/CAM en innovatieve regeneratieve oplossingen in hal 11.3 bij de stands A010, B019, B010, C019, F020 en G029.
Henry Schein op social media
Gedurende de beurs zal Henry Schein wederom #scheinchats presenteren, de bekende serie op de sociale media met discussies tussen leden van Team Schein en grote namen uit de sector uit België, Spanje en de VS. Onder de uitzendingen zal een gesprek plaatsvinden over World Oral Health Day, die elk jaar op 20 maart gevierd wordt. Hierbij gaan dhr. Bergman en dr. Kathy Kell, President van de FDI World Dental Federation, in op het belang van een gezonde mond en het verband tussen mondgezondheid en algemene gezondheid en welzijn. Iedereen die niet persoonlijk aanwezig kan zijn, kan de Facebookpagina van Henry Schein bezoeken om de livestream te volgen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/Henry-Schein-Stanley-M.-Bergman.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-03-13 11:55:182019-03-13 12:03:12Henry Schein presenteert compleet portfolio met oplossingen voor mondzorgprofessionals op IDS
NVM-mondhygiënisten gaf via een persbericht antwoord op berichtgeving in de media over mondzorg van afgelopen week. De beroepsvereniging vindt een uitbreiding van het aantal mondzorgverleners, onder andere door extra opleidingsplaatsen binnen álle geboden mondzorgopleidingen, een goed idee. Zij zijn daarbij van mening dat eerst een gezamenlijke visie op mondzorg geformuleerd dient te worden in een strategisch brede discussie. Om daarmee de zorg effectief en efficiënt in te richten: meer focus op preventie, minder op curatie.
“In een maatschappij met een groeiend aantal consumenten dat actief werkt aan het behoud van een goede gezondheid, zou preventie het vertrekpunt moeten zijn van de mondzorg die geleverd wordt. Het bespaart een cliënt immers een hoop kosten en tijd door met de juiste verzorging en het juiste voedingspatroon problemen in de mond te voorkomen”, zegt NVM-mondhygiënisten.
Mondzorg van de toekomst
De ideale mondzorg is volgens NVM-Mondhygiënisten zorg waarbij de cliënt centraal staat. “Afhankelijk van de situatie en de problematiek in de mond wordt gekeken naar welke zorgverlener daar het beste bij past: mondhygiënist, tandarts, tandprotheticus, orthodontist en/of kaakchirurg. Mondzorgverleners werken samen, ieder vanuit de eigen expertise, om optimale zorg te kunnen verlenen. Met preventie als vertrekpunt kan met de juiste inzet van mensen en middelen een mondgezonde generatie worden bereikt.”
Verbeteringen nodig
Om een mondgezonde generatie te bereiken, is nog wel een flink aantal verbeteringen nodig volgens NVM-mondhygiënisten. Meer opleidingsplaatsen voor alle mondzorggerelateerde opleidingen is slechts een van de mogelijke oplossingen van een totaalpakket om te komen tot goed georganiseerde mondzorg. “De mondzorgverleners in Nederland slagen er nog steeds niet in om minder gaatjes en tandvleesontstekingen bij risicogroepen als kinderen die leven in armoede en hulpbehoevende ouderen te laten ontstaan. Kinderen komen niet of te laat bij een mondzorgverlener, terwijl mondzorg tot 18 jaar vergoed wordt vanuit de basisverzekering. En ouderen die hulpbehoevend worden en zorgafhankelijk zijn verdwijnen uit het zicht van de mondzorgverlener, totdat ze opgenomen worden met een schrijnende mondgezondheid in een zorginstelling. Deze groepen hebben juist preventieve mondzorg nodig om vergevorderde mondproblemen, zoals wij die nu signaleren, te voorkomen. En dat vereist een andere mindset van mondzorgprofessionals.”, zegt Manon van Splunter-Schneider, voorzitter van NVM-mondhygiënisten.
Mondhygiënist als expert in preventieve mondzorg
De taakherschikking richt de mondzorg beter in, volgens NVM-mondhygiënisten. “De hbo-opgeleide mondhygiënist wordt zo efficiënter ingezet als zorgprofessional in de preventieve mondzorg. Doordat de mondhygiënist de zelfstandige bevoegdheid krijgt voor het boren van eerste kleine gaatjes, het maken van röntgenfoto’s en het toedienen van verdoving, handelingen die al meer dan tien jaar succesvol door mondhygiënisten worden uitgevoerd, kan er direct worden gehandeld en hoeft niet gewacht te worden op het administratieve akkoord van de tandarts. Die kan zich, door de tijdwinst die het oplevert, op zijn beurt richten op de meer complexe curatieve mondproblematiek.”
Week van de Mondhygiënist
Uit recente cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) blijkt dat steeds meer mensen de mondhygiënist weten te vinden om de mond gezond te krijgen en/of te houden. Dat aantal kan desondanks hoger. Daarom organiseren beroepsvereniging NVM-mondhygiënisten en de aangesloten mondhygiënisten van maandag 18 tot en met zondag 24 maart 2019, tijdens de Week van de Mondhygiënist, activiteiten op verschillende locaties in Nederland. Ze geven bijvoorbeeld voorlichting over mondgezondheid op scholen en in zorginstellingen, en stellen hun praktijk open.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/scalers-400.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-03-11 11:39:182019-03-11 11:39:18NVM-mondhygiënisten pleit voor meer preventie en minder curatie
In 2018 ging 36 procent van de 12-plussers naar de mondhygiënist. In 2014 was dat nog 28 procent. Het contact met tandarts en orthodontist veranderde nauwelijks sinds 2014. De orthodontist wordt vooral bezocht door jongeren. Dit blijkt uit de resultaten van de Gezondheidsenquête van het CBS.
Bezoek aan tandarts, orthodontist en mondhygiënist
De CBS-cijfers laten zien dat 80 procent van de Nederlanders in de afgelopen 12 maanden contact had met de tandarts. Van kinderen van 4 tot 18 jaar was dit zelfs 96 procent. De orthodontist wordt bezocht door 8 procent van de totale Nederlandse bevolking van 8 jaar of ouder.
Mondhygiënist wordt meest bezocht door 40- tot 65-jarigen
42 procent van de 40- tot 65-jarigen gaf aan in de voorafgaande 12 maanden een mondhygiënist te hebben bezocht, dit is vaker dan andere leeftijdsgroepen. De orthodontist werd het meest bezocht door 8- tot 18-jarigen (36 procent). Onder volwassenen (18-plus) is dit met minder dan 5 procent aanzienlijk lager.
Jonge kinderen van 0 tot 4 jaar komen niet vaak bij de tandarts (34%) en dit verandert vanaf 4 jaar: bijna elk kind van 4 jaar en ouder bezoekt de tandarts (96 procent van de 4- tot 18-jarigen).
Vrouwen bezoeken iets vaker dan mannen een tandarts of mondhygiënist. Voor het bezoek aan de orthodontist geldt dit verschil alleen voor jongeren (8 tot 18 jaar).
Mensen met weinig inkomen bezoeken tandarts minder vaak
In 2018 bezocht 71 procent van de mensen in een huishouden met een laag gestandaardiseerd besteedbaar huishoudensinkomen de tandarts, tegen 88 procent van mensen met een hoog inkomen. Lagere inkomens bezoeken ook minder vaak dan hogere inkomens de mondhygiënist. Bezoek aan de orthodontist verschilt niet voor verschillende inkomens.
Ook kinderen uit de laagste inkomensgroepen gaan minder vaak naar de tandarts. Dit ondanks het feit dat de meeste tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar worden vergoed binnen het basispakket van de zorgverzekering. Daarentegen gaan minderjarigen uit alle inkomensgroepen ongeveer even vaak naar de orthodontist of mondhygiënist. De kosten van deze vormen van mondzorg worden doorgaans niet vergoed door het basispakket van de zorgverzekering. Vanaf de leeftijdsgroep 18 tot 40 jaar gaan mensen met een hoog inkomen vaker naar een mondhygiënist dan mensen met een laag inkomen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/Meer-bezoek-mondhygiënist.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-03-07 10:54:062019-03-07 10:59:07CBS: Meer mensen bezoeken mondhygiënist
Henry Schein, Inc. kondigde aan dat de spin-off van het bedrijfsonderdeel diergezondheid is voltooid, waarbij de onderneming de nadruk wil leggen op het stimuleren van de groei in de bestaande dentale en medische markten en op het realiseren van nieuwe investeringskansen.
Henry Schein ontving in het kader van de spin-off ca. $ 1,1 miljard, naar verwachting in de vorm van belastingvrije opbrengst die wordt gebruikt om schulden af te lossen. Door de schulden af te bouwen ontstaat extra leningopnemingscapaciteit voor Henry Schein, die kan worden gebruikt voor algemene ondernemingsdoeleinden zoals de aanschaf van eigen aandelen en fusies en overnames.
Ondersteunen van professionals in de gezondheidszorg bij een efficiëntere praktijkvoering
Henry Schein streeft er ook in de toekomst naar zijn langdurige doel te bereiken: het ondersteunen van professionals in de gezondheidszorg bij een efficiëntere praktijkvoering door nieuwe oplossingen en technologieën te bieden ten gunste van de patiënten. Het aanbod van de onderneming bestaat uit meer dan 300 oplossingen in de volgende segmenten: business solutions die klanten helpen hun eigen bedrijf succesvol te beheren en te laten groeien; clinical solutions die de klanten ondersteunen toonaangevend te zijn op het gebied van zorg voor de patiënt; technology solutions die klanten helpen innovaties te implementeren waarvan de klinische omgeving en patiënten profiteren; en supply chain solutions die klanten voorzien van het uitgebreidste productassortiment van de sector en omvangrijke voorraden, waarbij de juiste producten op het juiste tijdstip worden geleverd.
‘Via ons betrouwbare netwerk van beproefde adviseurs voorzien wij klanten van waardevolle informatie, scholing en advies’, aldus Stanley M. Bergman, Chairman of the Board en Chief Executive Officer van Henry Schein. ‘Klanten vertrouwen op ons vanwege ons netwerk van gewaardeerde leveranciers en deskundigen uit het bedrijfsleven; ons uitgebreide aanbod aan technologie en diensten; onze excellente toeleveringsketen; onze sterke industriële en professionele relaties; en de getalenteerde Team Schein Members, die onze doelgroepen iedere dag ondersteunen.’
Omzet en aantal medewerkers Henry Schein
Na de spin-off van Animal Health heeft Henry Schein meer dan 18.000 Team Members in 31 landen, die zich inzetten voor meer dan 1 miljoen klanten. Gebaseerd op de pro-formaverkoop van ca. $ 9,0 miljard in 2017 (excl. bijdrage van 3,6 miljard van diergezondheid) bedraagt de omzetverdeling van de onderneming bij tandheelkunde $ 6,1 miljard, oftewel 68%; op medisch gebied $ 2,5 miljard, oftewel 28%; bij technologie en diensten voor toegevoegde waarde $ 338 miljoen, oftewel 4%.
Een op oplossingen gebaseerde aanpak
Hoewel Henry Schein van oudsher bekendstaat om de verkoop van producten voor de gezondheidszorg, zal het bedrijf in de toekomst de nadruk leggen op vier cruciale oplossingen die deel uitmaken van de uitstekende full-service waardepropositie: business solutions, waaronder financieringsmogelijkheden van apparatuur, praktijkanalyse, tussenhandel voor praktijken, rekruteringsdiensten, inkomstencyclusbeheer, advies over leasing, compliance-ondersteuning en meer; clinical solutions, zoals een uitgebreid assortiment aan implantaten, orthodontische apparatuur, materiaal voor botregeneratie, telegeneeskunde en adviesdiensten voor klinische besluitvorming; technology solutions, beheerd door Henry Schein One, de jointventure achter de bekroonde software voor praktijkmanagement Dentrix, een uitgebreid aanbod van digitale apparatuur, technische diensten en ondersteuning op locatie; en supply chain solutions, waaronder een toonaangevend fulfillmentsysteem voor productlevering en een systeem voor voorraadbeheer en individuele oplossingen voor de toeleveringsketen voor geïntegreerde levernetwerken en grootschalige praktijken.
‘Henry Schein is zoveel meer dan een leverancier van producten’, aldus de heer Bergman. ‘Wij bieden de oplossingen waarop professionals in de gezondheidszorg vertrouwen om efficiënter te opereren en patiënten te voorzien van de allerbeste zorg. Ons doel is het te groeien op tandheelkundig en medisch gebied door verder te investeren in de producten, technologieën, diensten en ondersteuning die tezamen onze unieke oplossingen voor de gezondheidzorg vormen. Wij hebben bijna negen decennia ervaring met het opnieuw uitvinden van oplossingen, inclusief 23 jaar als beursgenoteerd bedrijf, en leveren consistente resultaten terwijl markten veranderen. Wij zijn van plan de komende jaren op dit succes voort te bouwen.’
Dental Health International Nederland (DHIN) publiceerde het jaarverslag 2018 onder het motto: “preventie heeft de toekomst”. De campagne Brush, Wash & Smile sluit hierop aan. Hier focust DHIN zich op het belang van gelijke kansen en dus goede preventie voor iedereen.
Hulp waar nodig
DHIN staat voor het bevorderen van de mondgezondheid van achtergestelde groepen in binnen- en buitenland. De vrijwilligersorganisatie zamelt apparatuur, instrumentarium en gebruiksmaterialen in om deze naar lagelonenlanden te zenden. Zo bieden zij tandheelkundige hulp waar nodig is.
Preventie
Volgens DHIN is het volgen van onderwijs van groot belang voor de toekomst van een land. Het tegengaan van schoolverzuim is dan ook voor groot belang. Uit onderzoek blijkt dat structureel handen wassen en tweemaal daags tandenpoetsen met fluoride tandpasta tot de helft minder schoolverzuim leidt. Om deze reden werd de preventielijn Brush, Wash & Smile opgezet.
Brush, Wash & Smile
In deze campagne werd het geven van Engelse lessen in lagelonenlanden gecombineerd met praktijklessen handen wassen en tandenpoetsen. De campagne werd uit 250 aanmeldingen genomineerd voor de NRC charity award.
Preventie Adoptie Plan
Naar aanleiding van Brush, Wash & Smile liep tevens het Preventie Adoptie Plan, waarbij bestaande tandartspraktijken de nazorg van het project op zich kunnen nemen. Zij kunnen een school adopteren, ondersteunen en volgen via WhatsApp. In december zijn hiervoor pilots gestart in Gambia, Oeganda, India en op Ambon.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/02/Jaarverslag-DHIN-2018-Preventie-heeft-de-toekomst.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-02-12 09:00:242022-04-28 13:31:51Jaarverslag DHIN 2018: Preventie heeft de toekomst
De 38ste International Dental Show (IDS) staat gepland van 12 tot en met 16 maart 2019 in Keulen. De IDS is wereldwijd één van de grootste vakbeurzen op tandheelkundig gebied met ca 2.300 exposanten uit meer dan 60 landen (70% uit het buitenland), 170,000 m² expositieruimte en digitale diensten voor zowel bezoekers als exposanten.
The success story of IDS continues
The International Dental Show (IDS) is opening its doors for the 38th time from 12 to 16 March 2019. Around 2,300 companies from over 60 countries are awaited in Cologne for the world’s biggest trade fair for dentistry and dental technology. As such, the entire dental industry is represented at the IDS, including all the international market leaders, which makes it unique in terms of depth and breadth: from dental medicine, to dental technology, infection protection and maintenance, through to customer services, information, communication and organizational materials. Due to its entirety and high number of innovations IDS impressively underlines its significance as a forward-looking trendsetter of the dental industry. No other dental trade fair worldwide presents such a wide spectrum of offers of dental products and services.
Gross floor area of over 170,000 m²
IDS 2019 covers Halls 2, 3, 4, 5, 10 and 11, spanning a total gross floor area of over 170,000 m². Not least due to the high number of registrations, the GFDI – the Gesellschaft zur Förderung der Dental-Industrie mbH, the commercial enterprise of the Association of German Dental Manufacturers e.V. (VDDI) and Koelnmesse are anticipating that IDS 2019 will be able to repeat the excellent result of the previous event also in terms of the number of visitors. 155,000 trade visitors from 156 countries were recorded at IDS 2017.
Exhibitors from 60 countries
Of the expected approx. 2,300 companies from 60 countries well over 70 percent of the exhibitors come from abroad – an indication of the high level of internationality
of IDS. The most strongly represented countries among the exhibitors are Italy, the USA, the Republic of Korea, China, Switzerland, France and Great Britain. In addition to this, numerous foreign group stands will be represented in Cologne again. Up until now 19 groups have registered for IDS from Australia, Argentina, Brazil, Bulgaria, China, France, Great Britain, Hong Kong, India, Israel, Italy, Japan, the Republic of Korea, Pakistan, Russia, Spain, Taiwan, Turkey and the USA. With the integration of Hall 5, IDS is creating the necessary capacity for the strong demand on the part of the exhibitors and visitors. Here, among others several large suppliers of consumer prophylaxis will be exhibiting. Hall 5 fits in well with the natural tour of the trade fair and is perfectly connected to the ‘mobile’ Boulevard entrance area between Halls 5 and 10, which we will be opening in addition to the Entrances South, East and West to ensure an optimal visitor flow. Here, the visitors will primarily be led to the fair grounds via shuttles from the trade fair car park and the external visitor car parks. The integration of Hall 5 further enhances the overall quality of stay for the visitors of IDS: a “Food Court” in Hall 5.1, the wide aisles and the light-flooded passages provide an improved orientation and lend the event an even better structure. Furthermore, the smooth, visitor-friendly access situation guarantees a more even distribution of the visitors across all of the exhibition halls.
IDS app for mobile phones and iPads
Once again in 2019, the International Dental Show is sticking to its recipe for success by continuing to focus on the business and product information at the stands of the exhibitors. This is why the trusted regulation will be adhered to that the opening day of the fair, 12 March 2019, will as the “Dealer’s Day” concentrate on the dental specialised trade and importers. In this way, they are to be given the opportunity to hold intensive sales negotiations in the corresponding atmosphere.
An important theme that is affecting all industries across the globe and which will also be clearly perceptible at IDS 2019 is the “digitalisation”. IDS has accordingly also
completely relaunched its website, turning it into a digital information platform, which inspires with its visual imagery and which is intuitive to navigate through.
The IDS app for mobile phones and iPads as well the newsletter information are also aligned with this digital “look & feel”. The visitors can use the IDS app in the run-up to the event to gain information on the exhibitors and products as well as on the accompanying event programme fast and conveniently. The interactive hall plan makes sure the visitors don’t lose their orientation. The navigation system of the app guides the visitors through the halls to the desired exhibition stands in a targeted
manner. The app also contains information a list of exhibitors of course as well as information on the event programme and on-site services.
And the digital tool Matchmaking365 supports the trade visitors in establishing valuable business contacts even before the trade fair starts. Here concrete advance information and offers can be requested and appointments at the trade fair can be arranged – simply from the comfort of one’s own desk or even en route using the
app.
Speakers Corner’ of IDS
In addition to extensive live demonstrations and presentations that take place alongside the product presentations at numerous stands, the ‘Speakers Corner’ of IDS opens up additional opportunities to gather information. The exhibitors can use the hosted visitor forum for lectures and product presentation as an additional means of presenting new products and trends from their offer of products and services.
Ticket Shop IDS
Thanks to the many online services, your arrival, stay and fair ticket can be booked quickly and easily on the IDS website. It has already been possible to register and purchase ticket via the online Ticket Shop since the end of November. Anyone with vouchers should exchange these for an E-Ticket in advance in the Ticket Shop.
Public transport network
Together with the E-Ticket the trade visitors also receive a transport ticket for buses and trains belonging to the Rhein-Sieg transport network (VRS), the ticket is
also valid for the Rhine-Ruhr transport network for the first time. Hence, the trade fair guests can choose from attractive overnight offers in the outskirts of Cologne
and throughout the entire Rhein-Ruhr metropolitan region and travel to IDS using public transport free of charge. Thanks to the outstanding infrastructure
connections of the fair grounds, the cities of Düsseldorf and Bonn are reachable in under 30 minutes and the metropolitan Rhine-Ruhr area comprising of the cities
Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Mülheim or Dortmund can be reached within 45 to 60 minutes. Trade fair guests, who arrive at Düsseldorf Airport or who stay in a hotel in Essen, can use the regional express trains, suburban trains, trams and city buses and thus reach the Messe Köln-Deutz station and/or trade fair quickly and
conveniently. Furthermore, this additional service also offers accommodation options of all categories in smaller cities and communities that lie on the Deutsche
Bahn routes connecting the surrounding region with the Cologne trade fair location (Düren, Leverkusen, Solingen, Troisdorf, Siegburg, Hennef). Further information on
the rail network of the Rhein-Sieg public transport network and the Rhein-Ruhr public transport network can be found at www.vrsinfo.de/ and at www.vrr.de.
IDS (International Dental Show) takes place in Cologne every two years and is organised by the GFDI Gesellschaft zur Förderung der Dental-Industrie mbH, the commercial enterprise of the Association of German Dental Manufacturers (VDDI) and is staged by Koelnmesse GmbH, Cologne.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/11/ids.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-02-11 10:50:022019-06-19 12:08:47Het succes van IDS: 12 – 16 maart 2019 in Keulen
Het hebben van een eigen praktijk is duur, wat er voor zorgt dat steeds meer tandartsen aan de slag gaan in grotere zorgcentra en ketens. Ook zijn dit de plekken waar in toenemende mate in wordt geïnvesteerd. Dit brengt echter een aantal problemen met zich mee. Ook in Duitsland worden de problemen van schaalvergroting en ketenvorming steeds meer gemerkt.
Minder mondzorg buiten steden
Een van de problemen die de KZBV, de Duitse tandartsenvereniging, voorziet is een gebrek van mondzorg buiten steden. Investeerders zullen namelijk steeds meer gaan beleggen in zorgcentra in de grotere steden, en niet in kleinere praktijken op het platteland. Wolfgang Eßer, CEO van de KZBV, noemt deze trend ‘de grootste trend die ooit in de tandheelkunde heeft bestaan’.
Nieuwe beleggers op tandheelkundige markt
Een grote groep beleggers die al op grote schaal verpleeghuizen exploiteren lijken nu ook de miljardenhandel van de plus minus 63.000 tandartsen in Duitsland te hebben ontdekt. In een nieuwe analyse van de KZBV kwamen al zeven nieuwe actieve beleggers. Een van deze is het fonds Nordic Capital, dat ook actief is op de Nederlandse markt, die een praktijkgroep uit Keulen en Frankfurt heeft opgekocht. Ook koffiemerk Jacobs, in Nederland onderdeel van Jacobs Douwe Egberts, mengt zich in de markt met de ‘Colosseum Dental Group’.
Minder ruimte voor kleinere tandartspraktijken
Sinds een wetswijziging in 2015 is investeren in medische zorgcentra met artsen van één specialiteit toegestaan. Dit zou het aanbod op het platteland moeten verbeteren. Echter hebben veel investeerders met name een winstdoel voor ogen, wat ervoor zorgt dat zij zich met name focussen op grotere zorgcentra, met als gevolg dat veel kleinere tandartsen moeten sluiten.
Steeds meer tandartsen werken in loondienst
Thilo Kaltenbach, gezondheidsexpert bij consultancy bureau Roland Berger: ‘Er is een duidelijke trend naar financiële investeerders in de tandheelkundige industrie. Beleggers profiteren van het feit dat het opzetten van eigen praktijken voor jonge tandartsen steeds meer als onaantrekkelijk wordt ervaren. Velen schrikken namelijk af door de hoge investering die moet worden gemaakt voor en het grote risico van het opzetten van een eigen praktijk. Een werknemerscontract heeft daarom steeds vaker de voorkeur.’ Het aantal tandartsen in loondienst bij zorgcentra is in 2017 alleen al met 70 procent gestegen tot 1.350.
Beleggers in de mondzorg: positief of negatief?
Daniel Wichels, CEO van een grote tandartsketen met het hoofdkantoor in Hamburg, is het echter niet eens met de KZBV over het feit dat de schaalvergroting in de mondzorg lijdt tot een gebrek een zorg in de landelijke gebieden. Hij geeft aan dat zij ook centra buiten de steden hebben, maar dat de meeste zich simpelweg wel in steden bevinden omdat hier meer mensen wonen, en dus op zoek zijn naar zorg. Daarnaast benadrukt hij dat bij elk zorgcentrum het medisch management in handen is van de tandartsen zelf.
De KZBV blijft echter bij hun punt en hoopt dat investeerders in de mondzorg in de nabije toekomst zullen worden verbannen. Dit wordt echter niet vermeld in een lopende wet in de Bondsraad. De KZBV eist daarom voor nu met name dat iedereen die een zorgcentra opzet al tandheelkundige ervaring moet hebben, en dat de centra binnen hun eigen regio blijven.
De KZBV zijn niet de enige die sterk tegen investeerders in de mondzorg zijn. De meerderheid van de afgevaardigden van het Council of European Dentists (CED) is het met hen eens. Tijdens een plenaire sessie in Brussel uitten zij scherpe kritiek en werd gewaarschuwd voor een toenemende commercialisering van tandheelkundige diensten in Europa, met nu al negatieve voorbeelden afkomstig uit Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Volgens de CED zou deze commercialisering de vertrouwelijke relatie tussen tandarts en patiënt beschadigen. Daarnaast brengt de ketenvorming een acuut leveringsrisico met zich mee, mocht een keten hun activiteiten (tijdelijk) moeten staken. Het advies van de CED is daarom duidelijk: zorg dat alle tandartspraktijken en -ketens blijvend worden beheerd door tandartsen die hier zelf ook werkzaam zijn.
HAL Investments neemt de aandelen van Gilde Equity Management in Famed over. HAL zet daarmee in op krachtenbundeling van Famed en haar deelneming Infomedics. Beide organisaties zijn toonaangevende spelers in de wereld van declaratieafhandeling in de gezondheidszorg.
Ambitie van de nieuwe combinatie is om vanuit de noodzakelijke schaalgrootte verder door te groeien in deze markt, die gekenmerkt wordt door regulering, consolidatie en digitalisering.
HAL ondersteunt deze strategie en daardoor zal de nieuwe combinatie nog meer in staat zijn om te investeren in de kennis van medewerkers, de technologische ontwikkeling en het efficiënter maken van de bedrijfsprocessen. Het doel is om nieuwe producten te ontwikkelen en de administratieve en organisatorische lasten voor zorgaanbieders nog verder terug te dringen.
Organisatie Famed en Infomedics
Dirk Jan Emmens, de huidige bestuursvoorzitter van Infomedics, zal de directie voeren over beide bedrijven. Bart Hogendoorn, CEO van Famed, vertrekt na een overgangsperiode eind 2018 bij de organisatie. Verder ontstaan er voorlopig niet direct veranderingen in beide organisaties. Famed blijft vanuit Amersfoort opereren en Infomedics vanuit Almere. Beide organisaties zullen op natuurlijke wijze gaan samenwerken, waarbij elkaars best practices worden benut om direct voordeel te genereren. Infomedics en Famed zullen uiteindelijk samengaan tot een nieuwe solide organisatie, van waaruit de groeistrategie binnen de gezondheidszorg krachtig wordt voortgezet.
Samen vertegenwoordigen Infomedics en Famed een omzet van 53 miljoen euro. Zij verzorgen de declaratie-afhandeling voor onder meer de mondzorg, paramedische zorg, medische specialistische zorg, langdurige zorg, ggz-instellingen, huisartsen, farmacie, audiciens, opticiens en dierenartsen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/11/Famed-en-Infomedics-gaan-samenwerken-1.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2018-11-06 11:31:562018-11-06 16:18:55Famed en Infomedics gaan samenwerken
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.