Emotionele ondersteuning door tandenborstel

Emotionele ondersteuning door tandenborstel

Met de nieuwste tandenborstel van het Zweedse Foreo, de Issalexa, kunnen zenuwen, angst, stress en andere emoties worden gedetecteerd met behulp van speeksel. Vervolgens kan met behulp van kunstmatige intelligentie emotionele ondersteuning worden geboden, met spraaktechnologie om de poetser aan te moedigen en feedback te geven.

Speeksel detectie

Uit onderzoek is gebleken dat de mond droger wordt op het moment dat er angst, stress of nervositeit wordt getoond: xerostomie. Deze innovatieve tandenborstel is in staat dit te detecteren, om vervolgens de gebruiker te kalmeren met aanmoedigende woorden. Daarnaast is de Issalexa in staat om emotionele gevoeligheid te detecteren, en kan het gebruikers waarschuwen als deze een poetsbeurt dreigen over te slaan.

Vreemdgaande partners

Een andere functie die aan de Issalexa kan worden toegevoegd is het bestuderen van potentieel ‘vreemd’ speeksel in de mond van iemands partner, om te kijken of deze trouw is of niet. Mocht dit niet zo zijn dan zal de tandenborstel rood kleuren en ‘who’s been a naughty girl/boy’ als commentaar leveren.

De Issalexa is een van de tandenborstels uit de Issa-reeks van het Zweedse Foreo. De Issa 2, die eerder werd gelanceerd, was onder andere te zien in aflevering vijf van Star Trek Discovery. De Issalexa is te koop voor €299.

Bron:
Foreo.com 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Beugels in de kleuren van voetbalclubs succes in Zoetermeer

Beugels in de kleuren van voetbalclubs succes in Zoetermeer

Een beugel in de kleuren van je favoriete voetbalclub: dit kan nu. Bij orthodontistenpraktijk de Wereldlach in Zoetermeer zijn beugels te bestellen in de kleuren van alle voetbalclubs. Met een bijkomende speciale competitie kunnen er ook nog eens doelpunten gescoord worden.

Motiveren

Eigenaar van de Wereldlach Poejan Elmi, vertelt dat de beugels niet alleen dienen om medisch up-to-date te zijn maar vooral om te motiveren. ‘Uit onderzoek is gebleken dat jongens hun beugel minder goed dragen. Daarom hebben we de voetbalactie bedacht.’

Punten scoren

Naast de mogelijkheid voor het kiezen van clubkleuren, telt ook mee hoe goed je je beugel draagt. ‘Bij iedere millimeter overbeet die er af gaat, krijg je een doelpunt. De score houden we bij op een speciaal scorebord’, aldus Elmi.

Keerzijde

Met name de Feyenoord en Ajax-beugels zijn een succes. ‘Ik heb wel een keer gehad dat een jongen een Feyenoord-beugel wilde en dat zijn vader toen ingreep. Hij is fan van Ajax, dus een beugel in de Feyenoord kleuren komt het huis niet in.’

Bron:
Omroepwest.nl

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
fuseren - deal

Schaalvergroting mondzorg gaat steeds verder

De laatste jaren neemt het aantal ketens in de mondzorg sterk toe én de ketens krijgen steeds meer vestigingen. Daarbij wordt ook over de landsgrenzen heen gegaan. In België vestigde vorig jaar de Nederlandse keten DentConnect zich en binnenkort volgt het Zwitserse Colosseum Dental.

Ketenvorming

In Finland maakt al meer dan 30% van de tandartspraktijken deel uit van een keten. In België is dat nog maar 5%, maar dit percentage neemt snel toe. In Nederland waren in 2017 vijftien tandartsketens met meer dan vier vestigingen, waarvan DentConnect, Dental Clinics en Samenwerkende tandartsen de drie grootste waren. DentConnect heeft sinds vorig jaar ook twaalf praktijken in België. De bedoeling is dat dat er aan het eind van het jaar twintig zijn.

De grootste keten van Europa is nu het Zwitserse Colosseum Dental. Ook deze keten krijgt binnenkort vestigingen in België. Voorzitter van Colosseum Dental is de Belg Patrick De Maeseneire, CEO bij Jacobs Holding, dat ook aandeelhouder is in het chocoladebedrijf Barry Callebaut.

Internationale overnames en fusies

Overnames en fusies zijn bij de tandartsketens aan de orde van de dag. Afgelopen zomer kwam het bericht naar buiten dat Bencis Capital Partners de tandartsketen Tandvitaal met 100 vestigen in Nederland en 85 in Duitsland en België wilde gaan verkopen. Bencis investeerde eerder ook in DentConnect. Met behulp van de internationale investeerder EQT werd eind vorig jaar door DentConnect de stap gezet om verdere groei in Europa te realiseren. En nu is er het bericht van de fusie van het Nederlandse Dental Clinics met een Zwitserse en twee Duitse ketens.

Fusie Dental Clinics met Zwitserse en Duitse ketens

Dental Clinics begon in 2007 met twee groepspraktijken: een in Maastricht en een in Weesp. De keten heeft inmiddels samen met TopOrtho verspreid over Nederland 88 vestigingen en zo’n 500.000 patiënten. De Scandinavische investeerder Nordic Capital heeft Dental Clinics nu overgenomen en een fusie aangekondigd met de Zwitserse Adent Cliniques Dentaires Groupe en de Duitse ketens Dental Partner Holding en Zahnstation.

Adent Cliniques Dentaires Groupe heeft 22 grote klinieken in het Frans- en Duitstalige deel van Zwitserland. Dental Partner Holding heeft verspreid over Duitsland 35 tandtechnische laboratoria en Zahnstation is een keten met zes vestigingen in de regio Keulen.

Nordic Capital

De investeerder Nordic Capital richt zich voornamelijk op de gezondheidszorg. Het kapitaal is voor een groot deel afkomstig van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen. Volgens Nordic Capital vormen de gefuseerde ketens samen de leidende partij in de Europese tandheelkunde.

De vorming van tandartsketens is interessant voor professionele investeerders, omdat grotere organisaties beter gespecialiseerde zorg zouden kunnen bieden en hogere kortingen kunnen bedingen bij de inkoop van materialen en instrumenten.

 

Bron:
FD.nl en eerdere berichten op dental INFO

https://nieuws.vtm.be/binnenland/steeds-meer-ketens-met-tandartsen

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
concurrentie

Sterke concurrentie: Amazon betreedt tandheelkundige markt

De tandheelkundige vakhandel kent een nieuwe concurrent: Amazon. De internationale webshop is van plan wereldwijd de gezondheidsmarkt, en daarmee ook de tandheelkundige branche, te veroveren.

Betreden gezondheidsmarkt

Eind 2016 begon Amazon met het betreden van de B2B markt, waardoor zij inmiddels businesspartner zijn voor miljoenen bedrijven in verschillende industrieën. Er werd al langere tijd gespeculeerd dat Amazon ook van plan was voet te zetten in de gezondheidsmarkt. Nu bestaat daar geen enkele twijfel meer over. Dit zal niet zonder gevolgen blijven voor de overige spelers in de markt.

De eerste stappen van het betreden van de gezondheidsmarkt zijn door Amazon gezet met de verkoop van handschoenen, injectiespuiten en overige artikelen gericht op tandartsen, artsen en ziekenhuizen. Amazon was vorige maand met een stand aanwezig op de Chicago Midwinter Meeting, het belangrijkste dentale event in de Verenigde Staten.

Ambities

Amazon’s ambities reiken echter veel verder, met plannen om bijvoorbeeld ook voorgeschreven medicijnen te gaan verkopen, en eigen middelen te gaan ontwikkelen. Momenteel is het bedrijf veel in gesprek met ziekenhuizen om de industrie beter te leren kennen.

Bron:
Chicago Tribune
ZWP Online

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Steeds minder tandartsen zijn praktijkeigenaar in VS

Steeds minder tandartsen zijn praktijkeigenaar in VS

Volgens een artikel in de Journal of the American Dental Association (JADA) waren in 2015 minder tandartsen praktijkeigenaar in de Verenigde Staten dan in 2005. Marko Vujicic, PhD, van ADA Health Policy Institute onderzocht hoe deze trend de mondzorg gaat veranderen.

Afname onder alle leeftijden

Het percentage tandartsen met een eigen praktijk nam af van 84% in 2005 naar 80% in 2015. De daling beperkt zich niet tot één leeftijdsgroep en kan niet alleen maar worden toegeschreven aan de toename van jongere en vrouwelijke tandartsen, volgens Vujicic, hoofdeconoom en vice-president van de Health Policy Institute. In de leeftijdsgroep onder de 34 jaar daalde het percentage praktijkeigenaars van 44% naar 38%, in de leeftijdsgroep 35-40 jaar van 83 naar 79%, in de leeftijdsgroep 49-54 jaar van 94 naar 91% en in de leeftijdsgroep 55-64 jaar tenslotte van 94 naar 92%.

Gestage daling

Volgens Vujicic zal de daling langzaam maar gestaag doorzetten. Hij suggereert dat deze afname een scheiding kan inluiden tussen de klinische functies en de managementfuncties, zodat mensen met zakelijke deskundigheid één kant van de mondzorg gaan uitoefenen, waardoor de tandartsen zich op de patiëntenzorg kunnen richten. “Praktijkmanagement is een van de gebieden waarop de pasafgestudeerden zich het minst op voorbereid voelen, en de mondzorgomgeving wordt steeds complexer,“ aldus Vujicic.

“Als de gezondheidszorg meer interprofessioneel wordt, zullen tandartsen een groter rol vervullen in het beheersen van chronische ziekten en met andere disciplines in de gezondheidszorg samenwerken.”

Bij artsen vergelijkbare trend

Overigens doet zich onder artsen een vergelijkbare trend voor. Volgens JADA was in 2005 61% van de artsen eigenaar van een praktijk tegen 47% in 2015. Hoewel artsen vaker werknemer dan eigenaar zijn, zijn volgens Vujicic artsen grotendeels tevreden met hun carrière en is het netto-inkomen van artsen hoger dan van tandartsen.

Bron:
Journal of the American Dental Association, September 2017, Vol.148:9, pp. 690-692

 

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Rob Barnasconi

Rob Barnasconi verbonden aan Fresh Tandartsen

Fresh Tandartsen heeft tandarts Rob Barnasconi benoemd als non-executive officer (NEO). Barnasconi, voormalig KNMT voorzitter en voormalig hoofd van Radboudumc Tandheelkunde, zal in zijn nieuwe rol zijn expertise en jarenlange ervaring in de tandheelkunde gaan inzetten binnen Fresh Tandartsen.

Rob Barnasconi studeerde  tandheelkunde in Utrecht en behaalde zijn diploma in 1988. Hij is nu dertig jaar werkzaam als tandarts en hij blijft als zodanig actief in Tandartsengroepspraktijk Beverwijk. Hij heeft diverse directie- en bestuurlijke functies vervuld op een groot aantal zorgterreinen. Zo was hij betrokken bij diverse advies- en onderzoeksorganisaties op het terrein van medisch onderzoek en medische apparatuur. Van 2006 tot en met 2014 was hij voorzitter van het hoofdbestuur van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). Daarnaast is hij sinds september 2015 partner bij VvAA.

Fresh Tandartsen beheert momenteel twaalf tandartspraktijken en is bezig om een van de grootste organisaties te worden die de samenwerking met tandartsen aangaat. Barnasconi zal een belangrijke rol spelen bij het versterken van de missie en visie van Fresh.

Fresh tandartsen

Lees meer over: Carrière, Markttrends, Thema A-Z
gebit

40% van Engelsen niet blij met gebit

Veertig procent van de Britse bevolking is niet blij met hoe hun gebit eruit ziet, zo is gebleken uit een nieuwe studie. Bijna de helft hiervan (48%) is van plan om hier binnenkort cosmetische chirurgie voor te ondergaan.

Niet blij met uitkomst chirurgie

Cosmetic Surgery Solicitors nam een enquête omtrent gelukkigheid met gebit af bij 666 Engelsen. Van de 40 procent die aangaf niet gelukkig te zijn met hun gebit liet 47 procent weten hier al eerder een behandeling voor te zijn ondergaan, zoals het witter laten maken van de tanden. Een kwart hiervan gaf aan niet blij te zijn met de uitkomst van de procedure.

Onzekerheid door slecht gebit

‘Het gebit kan een zeer gevoelig onderwerp zijn voor mensen met scheve, gekleurde of missende tanden. Het kan ertoe leiden dat mensen erg onzeker zijn of weinig zelfvertrouwen hebben,’ aldus Michael Saul, partner bij Cosmetic Surgery Solicitors. ‘Cosmetische chirurgie is echter niet altijd de oplossing, aangezien het soms meer problemen aanricht dan dat het oplost. Dit kan ervoor zorgen dat patiënten teleurgesteld zijn over het resultaat. Daarnaast kan het soms tot veel pijn leiden.’

Tanden bleken

De meest voorkomende ingrijp was het bleken van tanden. Bijna een kwart (24%) van de deelnemers van het onderzoek bleekte hun tanden regelmatig. De meerderheid deed dit zelf met een thuiskit (68%), gevolgd door het laten bleken van de tanden door een tandarts (24%) of bij een gespecialiseerde kliniek (8%). De mensen die voor een echte behandeling kozen bleken over het algemeen echter een stuk vaker tevreden met het eindresultaat: waarbij de mensen die zelf hun tanden bleekten slechts 42 procent tevreden was, was dit 69 procent voor de mensen die hun tanden lieten bleken. De meest genoemde klachten waren het niet witter zijn van de tanden of gevoeligheid na het bleken.

Restauratieve tandheelkunde

Van alle deelnemers aan de enquête heeft 85 procent ooit in hun leven een vorm van restauratieve tandheelkunde ondergaan. In 66 procent van de gevallen ging dit om het vullen van tanden. Cosmetische chirurgie, en dan met name het bleken van tanden, stond op nummer twee.

Bron:
Dentistry.co.uk

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
beker - prijs

Henry Schein voor 7e keer gekozen als een van world’s most ethical companies

Henry Schein is door het Ethisphere Institute, een wereldwijd leider bij het formuleren en stimuleren van normen voor ethisch ondernemen, gekozen als een van de World’s Most Ethical Companies van 2018.

Dit is het zevende achtereenvolgende jaar dat Henry Schein is erkend en als enige uit de branche voor gezondheidsproducten.

In 2018 waren er 135 winnaars uit 23 landen en 57 branches. De twaalfde editie heeft winnaars die van recordniveau waren wat betreft betrokkenheid bij hun stakeholders en gemeenschappen over de hele wereld. Het beoordelen en verbeteren van cultuur, toonaangevende authenticiteit en inzet voor transparantie, diversiteit en betrokkenheid waren allemaal prioriteiten voor de winnaars.

Vereerd

“Wij zijn bij Henry Schein vereerd dat we voor de zevende keer gekozen zijn als een van de World’s Most Ethical Companies en dit jaar als enige winnaar in de branche voor gezondheidsproducten. Het onderstreept onze betrokkenheid om onze verantwoordelijkheid als maatschappelijk verantwoorde onderneming te nemen door iets terug te doen voor de beroepen en gemeenschappen waaraan we leveren”, aldus Stanley M. Bergman, Chairman of the Board en Chief Executive Officer van Henry Schein. “Sinds onze oprichting in 1932 hebben we het ideaal van ‘doing well by doing good’ nagestreefd, en blijven we standvastig in het geloof dat grote successen behaald kunnen worden door in te gaan op behoeften van de maatschappij, door onszelf de hoogste ethische normen op te leggen en door ons voortdurende succes uit te breiden op een basis van vertrouwen en teamwork.”

Gezondheidszorg in achtergestelde gemeenschappen

“Terwijl de dialoog in 2017 wereldwijd drastisch is veranderd, ontstond er ook een sterker geluid. Wereldwijde ondernemingen die werken met een gemeenschappelijke regelgeving zijn nu de drijvende kracht in de maatschappij om omstandigheden voor mensen te verbeteren. Dit jaar zagen we dat ondernemingen steeds vaker hun eigen geluid wisten te vinden. Met name de World’s Most Ethical Companies lieten voorbeeldig leiderschap zien, ” legt Ethisphere’s CEO Timothy Erblich, uit. “Henry Schein had in het bijzonder een krachtige boodschap voor meer toegang tot gezondheidszorg in achtergestelde gemeenschappen over de hele wereld, en ik feliciteer Team Schein van harte als een van de World’s Most Ethical Companies.”

Ethiek & prestaties

De World’s Most Ethical Companies van 2018 laten nog maar een keer zien dat werken met integriteit leidt tot betere financiële prestaties. Onderzoek heeft aangetoond dat, indien geïndexeerd, winnaars van World’s Most Ethical Companies gedurende vijf jaar met 10,72 procent en gedurende drie jaar met 4,88 procent beter presteerden dan de Amerikaanse Large Cap index. Ethisphere noemt dit Ethics Premium.

Methode & scores

De beoordeling van de World’s Most Ethical Companies is gebaseerd op het kader voor de Ethis Quotient® (EQ) van het Ethisphere Institute, een kwantitatieve methode om de prestaties van een onderneming op een objectieve, consistente en gestandaardiseerde manier te meten. De verzamelde gegevens bieden een integraal overzicht van criteria voor kerncompetenties in plaats van alle aspecten van corporate governance, risico, duurzaamheid, compliance en ethiek.

Er worden scores toegekend in vijf categorieën: ethiek en nalevingsprogramma (35%), maatschappelijk verantwoord ondernemen & verantwoordelijkheid (20%), cultuur van ethiek (20%), bestuursstructuur (15%) alsmede leiderschap, innovatie en reputatie (10%). Alle ondernemingen die meedoen aan dit beoordelingsproces ontvangen hun scores, waardoor ze een waardevol inzicht krijgen in hoe ze het doen ten opzichte van toonaangevende organisaties.

Winnaars

Bekijk de complete lijst van de World’s Most Ethical Companies van 2018.
De beste praktijken en ervaringen van de winnaars van 2018 wordt in maart en april van dit jaar gepubliceerd in de vorm van een rapport en webcast.

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Wereldwijde markt restauratieve tandheelkunde $25,9 miljard waard in 2025

Wereldwijde markt restauratieve tandheelkunde $25,9 miljard waard in 2025

Naar verwachting zal de markt voor restauratieve tandheelkunde groeien tot maar liefst 25,9 miljard dollar wereldwijd voor 2025. Deze cijfers verschenen in een rapport dat werd gepubliceerd in Grand View Research.

Groeiend aantal tandartspraktijken

Een van de belangrijkste redenen van de sterkte groei zou volgens het rapport het groeiende aantal tandartspraktijken zijn. Andere redenen voor de verwachte groei zijn de groei in digitale tandheelkunde en een groeiende vraag vanuit patiënten voor cosmetische behandelingen.

Meer ruimte voor competitie

“De groei van de globale markt voor implantaten is welkom nieuws voor zowel tandartsen als patiënten,” aldus Guy Hiscott, redacteur van Implant Dentistry Today. “Een groeiende markt betekent meer ruimte voor competitie, wat gelijk staat aan meer innovatie, lagere kosten en een beter begrip van hoe tandimplantaten passen bij de moderne en geavanceerde tandheelkunde die vandaag de dag bestaat.”

Grootste groei in Aziatisch-Pacifische regio

De afgelopen jaren heeft Europa de markt voor restauratieve tandheelkunde gedomineerd. De meeste belangrijke fabrikanten op dit gebied zijn hier dan ook gevestigd. Verwacht wordt dat de grootste groei in de markt zal plaatsvinden in de Aziatisch-Pacifische regio, vanwege de groeiende populatie en het grote aantal nieuwe tandartspraktijken, maar ook vanwege het toenemen van bewustzijn over de behandelingsmogelijkheden.

Innovatieve blik

De groei van de wereldwijde markt voor restauratieve tandheelkunde stipt ook een behoefte aan meer leveranciers en fabrikanten aan. Dit is noodzakelijk om met een innovatieve blik op de groei in de markt te kijken, en deze ontwikkeling te zien als een kans om met zijn allen de implantaat tandheelkunde vooruit te brengen. Op deze manier zal iedereen de voordelen van de groei in de restauratieve tandheelkunde kunnen ondervinden.

Bron:
Grand View Research

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Inventaris Tandartsencombinatie Geertsema te Groningen onder de virtuele hamer

Inventaris Tandartsencombinatie Geertsema te Groningen onder de virtuele hamer

Veilingplatform BVA Auctions veilt van 7 t/m 14 februari online de complete inventaris. Het veilingaanbod bestaat onder andere uit: Röntgenapparatuur, 3D frees/slijpmachine, 3D scanner, elektrische behandelstoelen, tandheelkundig gereedschap, voorraden, etc.

Er worden maar liefst 448 kavels aangeboden.
Bekijk het aanbod van de tandartspraktijk op BVA-Auctions

Lees meer over: Apparatuur, Behandelunits, Endodontie, Markttrends, Materialen, Producten
Orthodontie gecombineerd met 3D printen

Orthodontie gecombineerd met 3D printen

Door 3D printen te combineren met tandheelkunde heeft Align Technology Inc. een grote impact gemaakt op de wereld van tandheelkunde. Dit is terug te zien in hun financiën: het bedrijf verdiende in de eerste helft van 2017 zo’n $660 miljoen.

Het Invisalign proces

Align Technology Inc. ontwikkelt aligners, een soort 3D geprinte beugels, door tandartsen de mondholte met een scanner te laten scannen. Deze scans worden vervolgens omgezet in digitale bestanden, waarvan de vorm kan worden afgelezen door 3D printers. Zo worden de beugels vervolgens geprint en geproduceerd, om de tanden in de juiste gebitsstand te manoeuvreren.

De aligners zijn gemaakt van bio-compitabele polyurethaanhars en worden gemaakt met Stereolithography (SLA) 3D printers. Deze producten zijn in 1998 al goedgekeurd door de US Food and Drug Agency.

Groei binnen de orthodontie

Waar de technologie en winst van Align Technology Inc. indrukwekkend is wordt de technologie nog niet wijds gebruikt. Van de 10 miljoen orthodontische zaken per jaar zou het systeem toepasbaar zijn op 6 miljoen zaken. Bij echter 9 procent van de gevallen wordt ook daadwerkelijk van de technologie gebruik gemaakt. De komende jaren is er dus nog genoeg ruimte om te groeien binnen deze markt.

Toenemende competitie

Align Technology Inc. is niet het enige bedrijf dat druk bezig is met het combineren van 3D printen met tandheelkunde. NextDent bijvoorbeeld heeft 3D printers ingeslagen om gepersonaliseerde tandvleesmaskers te kunnen maken. Ook het Zwitserse Straumann is gaan uitbreiden en heeft een aandeel van 35% gekocht in een Duits 3D printer bedrijf. Deze printers kunnen gepersonaliseerde kronen, implantaten en bruggen produceren in slechts 20 minuten tijd.

Bron:
Forbes
3D printingindustry.com

Lees meer over: 3D-printen, Markttrends, Thema A-Z
Miele neemt meerderheidsbelang in Steelco Group

Miele neemt meerderheidsbelang in Steelco Group

De mededingingsautoriteit maakt geen bezwaar tegen de nieuwe alliantie. Nu is het ook officieel: Miele heeft een meerderheidsbelang genomen in Steelco, producent van reinigings-, desinfectie- en sterilisatiebenodigdheden voor de tandheelkunde, ziekenhuisbranche en farmaceutische sector.

Op 8 juni kondigden beide ondernemingen al aan hun krachten te willen bundelen om klanten een nog omvangrijker product- en servicepakket te kunnen bieden. Nu ook de mededingingsautoriteit geen bezwaar heeft gemaakt tegen de nieuwe alliantie kunnen de afspraken in de praktijk worden gebracht.

Reinigings-, desinfectie- en sterilisatieappartuur

Beide ondernemingen behoren wereldwijd tot de meest gerenommeerde producenten van reinigings-, desinfectie- en sterilisatieapparatuur voor ziekenhuizen, huisarts- en tandartspraktijken, alsmede laboratoria. Bovendien is Steelco zeer succesvol in een voor Miele nieuw marktsegment: de behandeling van componenten uit de farmaceutische industrie.

Steelco

Steelco is in 1998 opgericht en realiseerde in 2016 met 400 medewerkers een omzet van 71 miljoen euro. Al jarenlang kent de onderneming dubbele groeicijfers. Telt men bij de huidige omzet van Steelco de omzet van de medische techniek van Miele Professional, dan komt het totaal uit op 250 miljoen euro per jaar, met een duidelijk stijgende tendens. De omzet van de Steelco Group, die binnen de Miele Groep zelfstandig opereert, moet tot 2020 minimaal verdubbelen. De Miele Groep als geheel realiseerde het afgelopen boekjaar een omzet van 3,93 miljard euro en heeft wereldwijd 19.465 medewerkers.

Gezamenlijke stand op Medica in Düsseldorf

Nu de mededingingsautoriteit groen licht heeft gegeven kunnen Miele en Steelco hun gezamenlijke product- en marketingstrategie snel uitbouwen. Dit geldt ook voor de toekomstige werkverdeling. De planning en inrichting van complete centrale sterilisatieafdelingen (CSA‘s) van ziekenhuizen worden bij Steelco gebundeld. Miele concentreert zich op praktijken en laboratoria. Het eerste gezamenlijke marktoptreden vindt plaats van 4 tot 7 oktober in Bonn tijdens de WFHSS, het wereldcongres voor sterilisatie in ziekenhuizen. Van 13 tot 16 november zijn Miele en Steelco vervolgens gezamenlijk aanwezig tijdens de Medica in Düsseldorf, wereldwijd de grootste beurs voor medische techniek. Op beide beurzen kunnen distributiepartners en relaties zich laten informeren over de voordelen van de producten en diensten van Steelco en Miele.

Lees meer over: Infectiepreventie, Markttrends, Producten, Steriliseren, Thema A-Z
Council of European Dentists vraagt aandacht bij Europees parlement: vergeet de mond niet

Council of European Dentists vraagt aandacht bij Europees parlement: vergeet de mond niet

Van melktand tot kunstgebit: tandartsen moeten deel uitmaken van een geïntegreerd zorgteam gedurende het leven van een patiënt. Vergrijzing, multi-morbiditeit, veranderende eetgewoonten – deze en nog veel meer factoren zijn redenen waarom het belangrijk is om tandartsen vanaf het begin erbij te betrekken, zowel bij preventie als bij behandelingen.

Aandacht

De Council of European Dentists (CED) vroeg aandacht voor dit fenomeen tijdens hun evenement “Geïntegreerde zorg: vergeet de mond niet” in het Europees Parlement op 29 november 2017.

Belang

Geïntegreerde mondzorg tijdens het gehele leven van de patiënt is van belang aangezien jonge kinderen met vroege cariës later een veel hoger risico op ziekten vertonen, zoals diabetes of hart- en vaatziekten. Aan de andere kant neemt de mondgezondheid bij bejaarde patiënten weer snel af zodra ze de verpleeghuisfaciliteiten binnenkomen.

Inname  

Co-host Nessa Childers benadrukte de rol van geschikte voedingswaarde-etikettering van voedsel en, waar relevant, van geneesmiddelen om de suikerinname te verminderen.

Geïntegreerde zorg

Tevens benadrukte co-host en voorzitter van de Commissie Milieubeheer, Volksgezondheid en Voedselveiligheid Adina-Loana Valean dat het belangrijk is om de aandacht te vestigen op geïntegreerde zorg in de EU. Met name op nationaal niveau, aangezien gezondheidszorg voornamelijk een bevoegdheid van de lidstaten is.

Erkenning

CED voorzitter Dr. Landi benadrukte dat we vooruit moeten denken en de urgentie van dit onderwerp moeten erkennen. Volgens hem kunnen we niet wachten tot we een mondgezondheidscrisis hebben, maar moeten we vandaag handelen omdat we nu een verschil kunnen maken voor de gezondheid van patiënten. We kunnen preventie ondersteunen en geschikte en tijdige behandelingen bieden, vooral voor kwetsbare bevolkingsgroepen.

Ongelijkheid

In 2018 zal de CED Working Group Oral Health zich richten op ongelijkheid binnen de mondgezondheid.

Bron:
Council of European Dentists

Lees meer over: Markttrends, Samenwerken, Thema A-Z
Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Bij een tandartspraktijk in Groot-Brittannië gaan ze heel ver in het werven van patiënten. Met een uitgekiende marketingstrategie wordt een bedrijf neergezet met de uitstraling van een vliegmaatschappij die alles voor zijn klanten over heeft. Is dit over de top of juist klantgericht?

Praktijk als vliegtuig

De eigenaar van de praktijk met de naam Smileworks, Dr MJ Rowland-Warmann, bedacht het nieuwe concept samen met haar verloofde Ed Challinor tijdens een vliegreis. Ze vergeleken mondzorg met vliegen en vonden dat je bij allebei iets moet doen om van A naar B te komen. De keuze van de maatschappij kan de vlucht een waar genoegen of een complete nachtmerrie maken. Ze droomden ervan om van Smileworks een praktijk te maken waar de patiënten heel graag komen en een indrukwekkende ervaring krijgen. Ze besloten de praktijk als een vliegtuig in te richten, omdat je hoog in de lucht de beste service krijgt.Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

 

 

 

 

Inrichting praktijk

Vervolgens werd een pand betrokken op een dure plek in het centrum van Liverpool. De praktijk werd ingericht in luchtvaartstijl, compleet met incheckbalies en vliegtuigstoelen. Ook de kleding die de medewerkers dragen doet denken aan de uniformen van een luchtvaartmaatschappij. Volgens MJ Rowland-Warmann is dat niet alleen voor de patiënten, maar ook voor haarzelf.

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

 

“Als ondernemer zijn we 80 uur per week in de praktijk aanwezig, daarom moet het ons een fantastisch gevoel geven. We willen ook het beste voor de patiënt: een ervaring en een mondzorgbehandeling die ze nooit eerder gekregen hebben.”

Personeel

Ook op het personeel willen ze indruk maken. Ze willen alleen de meest getalenteerde medewerkers aannemen en deze aanpak helpt daarbij. “Er komen elke week tientallen sollicitaties binnen van tandartsen, therapeuten en ondersteunend personeel. Daardoor kunnen we extreem kieskeurig zijn in wie we aannemen.”

uitgekiende-marketing-mondzorg

Patiënten

Het verblijf van een patiënt in de praktijk is tot in elk detail georkestreerd. De patiënt moet vooral het gevoel krijgen dat hij de allerbeste zorg krijgt. De praktijk richt zich vooral op cosmetische tandheelkunde; er wordt benadrukt dat iedereen een stralende lach verdient. Ook botox-behandelingen behoren tot de mogelijkheden.

Marketing

Ed Challinor houdt zich bezig met de marketing van de praktijk. Hij is inmiddels een specialist in online marketing geworden en heeft hieraan in drie jaar tijd al meer dan £50.000 uitgegeven. Het resultaat is dat er maandelijks 70 nieuwe patiënten bijkomen en dat 25% van de patiënten de praktijk aanbeveelt bij familieleden en vrienden. Ook het verkrijgen van goede reviews is in het praktijkproces opgenomen.

Bron:
Dentistry.co.uk
Smileworksliverpool.co.uk

Lees meer over: Markttrends, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z, Video

Tandartsen laagste rendement van zorgpraktijken

De omzet van zorgpraktijken is de afgelopen 10 jaar met 50 procent gestegen. Alhoewel de totale zorguitgaven stegen is het gemiddelde rendement echter wel gedaald. Tandartsen scoorden gemiddeld het laagste rendement (34%).

Daling rendement zorgpraktijken

De hoogste omzet werd behaald door tandartsen (28% van de totale opbrengst van zorgprestaties), huisartsen (25%), medisch specialisten (25%) en fysiotherapeuten (14%). Met maar liefst meer dan 60 procent werd het hoogste rendement behaald door oefentherapeuten. Tandartsen scoren hier met een rendement van 34 procent het laagst. Over het algemeen was een dalend rendement bij zorgpraktijken te zien.

Stijging omzet en zorguitgaven

Niet alleen de omzet van zorgpraktijken nam zwaar toe tussen 2005 en 2015, maar ook de zorguitgaven. Deze namen toe met 41 procent, waarmee de totale uitgaven stegen tot €94,9 miljard. 7 procent van dit bedrag betreft uitgaven voor tandartsen, huisartsen en fysiotherapeuten.

Bron:
CBS

Lees meer over: Financieel, Markttrends, Ondernemen, Thema A-Z
Stijging - verzekering

Uitgaven mondzorg basisverzekering stijgen 1,5% in 2018

De uitgaven voor tandheelkundige zorg via de basisverzekering stijgen naar verwachting in 2018 met bijna 1,5% naar 764 miljoen euro. Dit bedraagt 13,2% van de totale uitgaven aan eerstelijnszorg. Deze gegevens zijn gepubliceerd in de NZa stand van de zorgmarkten 2017.

Uitgaven eerstelijnszorg

Uitgaven-eerstelijnszorg-2017---2018
(Bedragen x € 1 miljoen)

Totale zorguitgaven

Tussen 2006 en 2012 stegen de zorguitgaven met gemiddeld 6,3% per jaar. Tussen 2012 en 2017 is deze groei teruggebracht tot circa 1,4%. Voor 2018 wordt een groei van de zorguitgaven van circa 5,4% verwacht. Uit de marktscan eerstelijnszorg van de NZa uit mei 2017 blijkt dat ruim 30% van de totale uitgaven aan zorg uit het basispakket aan eerstelijnszorg wordt besteed. De kosten stegen de afgelopen jaren flink: van € 8,8 miljard in 2012 tot € 12,7 miljard in 2015. De invoering van de basis ggz en de overheveling van de wijkverpleging zijn de belangrijkste oorzaken voor de stijging. De NZa verwacht dat deze kostenstijging doorzet.

Vragen en meldingen mondzorg

Het rapport over de stand van de zorgmarkten 2017 geeft verder informatie over het aantal meldingen en vragen dat de NZA ontving. In het eerste t/m derde kwartaal van dit jaar ontving de NZa 1.288 meldingen en 3.758 vragen van consumenten. 8,2% van de meldingen en 11,5% van de vragen gingen over mondzorg. Bij de voorbeeldvragen in het NZa rapport worden met name vragen over de nota genoemd.

Meldingen-en-vragen-NZa

Meldingen NZa, kwartaal 1-3, 2017

Lees meer over: Markttrends, Tarieven, Thema A-Z
Twee innovatieve bedrijven die samen uitmuntende tandheelkundige producten aanbieden: KaVo en Kerr bundelen hun krachten.

KaVo en Kerr bundelen hun krachten

De samenvoeging van KaVo en Kerr in KaVo Kerr biedt oplossingen voor de gehele tandheelkundige sector vanuit één bedrijf: voor infectie-preventie, restauratie, endodontie, prophylaxis, roterend instrumentarium, behandeleenheden, beeldvorming en CAD/CAM.

Tandheelkundige uitmuntendheid vanuit één centraal bedrijf

KaVo en Kerr zijn gericht op de wensen en behoeften van hun klanten. Als toonaangevende leveranciers van tandheelkundige apparatuur en verbruiksartikelen, optimaliseren beide bedrijven hun commerciële en servicesstructuur.

De voordelen voor tandartsen

Met de fusie van KaVo en Kerr wordt het productaanbod en de klinische oplossingen nu afgestemd op de workflow van de tandarts. Plaatselijke KaVo- en Kerr-vertegenwoordigers blijven zich inzetten voor de tandheelkundige sector, en kunnen daarbij profiteren van elkaars ervaring en een breder scala aan compatibele oplossingen aanbieden voor bijna alle processen binnen de tandartspraktijk.

Hogere efficiëntie bij dagelijkse preventieve behandelingen

Het eerste concrete voorbeeld hiervan is het samenbregen van een topselectie aan preventieprodcuten in één handige doos, de Kavo Kerr-preventiedoos.

De belangrijkste onderdelen van deze doos, die binnenkort verkrijgbaar is voor tandartsen, zijn de innovatieve KaVo SMARTmatic-instrumenten gecombineerd met bijbehorende preventive-cups en accessoires, plus de Kerr Cleanic-preventietandpasta van de Duitse marktleider.

“Onze Kavo Kerr-preventiedoos combineert onze topselectie van perfect op elkaar aansluitende KaVo-instrumenten en Kerr-verbruiksartikelen in één verpakking”, zegt Catherine Stahl, Vice President Marketing EMEA bij KaVo Kerr.

“Tandheelkundige experts kunnen nu onze preventie-oplossingen van één aanbieder uitproberen en dit tegen voorwaarden die even overtuigend zijn dan de kwaliteit die de klant verwacht van KaVo Kerr.”

KaVo en Kerr, onze visie

Al meer dan 100 jaar focust KaVo op innovatie en kwaliteit van tandheelkundige producten en services. Het bedrijf heeft een uitmuntende reputatie opgebouwd bij tandartsen, tandtechnici en mondhygiënisten.

Kerr bedient al ruim 125 jaar de tandheelkundige sector ter ondersteuning van de mondzorg. De afzonderlijke Kerr-merken worden opgenomen in de platforms Kerr Restoratives, Kerr Endodontics en Kerr Prevention.

Nu gaan deze toonaangevende bedrijven, met hun uitgebreide expertise en productontwikkeling, hun gemeenschappelijke visie waarmaken als KaVo Kerr: het inspireren van onze klanten, hun patiënten en onze eigen medewerkers en hen helpen om hun potentieel te realiseren.

Meer informatie

KaVo Kerr is een samenhangende organisatie die bestaat uit twee wereldwijd toonaangevende bedrijven die samen aan uitmuntende tandheelkundige zorg werken en die de belangrijkste partner zijn voor de tandheelkundige sector. KaVo Kerr werkt met een algemene visie in het achterhoofd en heeft als doel onze klanten en hun patiënten en onze eigen partners te inspireren en te helpen hun volledige potentieel te benutten.

KaVo Kerr biedt oplossingen voor infectiepreventie, restauratiemiddelen, endodontie, (roterende) instrumenten, behandelingseenheden, beeldvorming en CAD/CAM.

KaVo Dental GmbH is een van ’s werelds toonaangevende leveranciers van producten voor tandartsen en tandtechnici. Het in 1909 opgerichte KaVo is een marktleider op de tandheelkundige markt. Sinds de start van het bedrijf in de vorige eeuw heeft KaVo het verschil gemaakt in de tandheelkunde met talloze belangrijke innovaties en de ontwikkeling van innovatieve technologie. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot full-service leverancier van complete oplossingen voor tandartspraktijken en tandheelkundige laboratoria.

Al ruim 125 jaar dient Kerr de brede behoeften van de hele tandheelkundige sector, in een streven naar het verbeteren van de gezondheid van de mond. De afzonderlijke merken van Kerr zijn opgenomen in de platforms van Kerr Restoratives, Kerr Endodontics en Kerr Prevention. We zijn ervan overtuigd dat we samen meer kunnen bereiken, door de allerbeste, patiëntgerichte oplossingen te bieden en door samen te werken met degenen die we tot dienst zijn (Together we’re more).

Lees meer over: Infectiepreventie, Markttrends, Praktijkinrichting, Producten, Restauratie, Thema A-Z
Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Vanaf juli 2018 kunnen in Herentals, België, vijftien verschillende tandartsen, twee orthodontisten, drie tandtechnici en een laboratorium zich vestigen in hetzelfde gebouw. Waar soortgelijke tandheelkundige centra in Nederland al langer te vinden zijn is dit nieuw voor België.

Geen plek voor schoenenwinkel

Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, vond een mooi stuk grond naast de ring, maar werd verboden om hier een schoenenwinkel neer te zetten. Hij besloot de plek niet te laten gaan en ging in overleg met tandarts Rik Claes, tandarts, en medebouwheer Lize Tegenbos. Zij besloten samen te gaan werken aan het neerzetten van een groepspraktijk, en zijn er van overtuigd dat dit soort praktijken de toekomst van de tandheelkunde zijn.

Zoektocht naar nieuwe tandartsen

Momenteel zijn er al acht tandartsen gevestigd in de praktijk, en is er nog plaats voor zeven anderen. De zoektocht naar de invulling van de rest van het centrum is niet makkelijk. Rik Claes vertelt dat er op dit moment weinig tandartsen afstuderen. Deels omdat het ingangsexamen te streng is, deels omdat hetzelfde examen ook voor geneeskunde geldt, waardoor velen toch kiezen om geneeskunde te gaan studeren in plaats van tandheelkunde. Daarbij komt dat veel jongeren bang zijn om als alleenstaande tandarts dubbele werkweken te moeten gaan draaien.

Voordelen van groepspraktijk

Het samenbrengen van zowel tandartsen, orthodontisten, een laboratorium en tandtechnici heeft vele voordelen, aldus Rik Claes. Zo biedt dit plaats voor een scanner, 3D-printer en andere apparaten en is er ruimte om protheses te maken en direct te repareren bij eventuele fouten.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Vanaf juli 2018 kunnen in Herentals, België, vijftien verschillende tandartsen, twee orthodontisten, drie tandtechnici en een laboratorium zich vestigen in hetzelfde gebouw. Waar soortgelijke tandheelkundige centra in Nederland al langer te vinden zijn is dit nieuw voor België.

Geen plek voor schoenenwinkel

Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, vond een mooi stuk grond naast de ring, maar werd verboden om hier een schoenenwinkel neer te zetten. Hij besloot de plek niet te laten gaan en ging in overleg met tandarts Rik Claes, tandarts, en medebouwheer Lize Tegenbos. Zij besloten samen te gaan werken aan het neerzetten van een groepspraktijk, en zijn er van overtuigd dat dit soort praktijken de toekomst van de tandheelkunde zijn.

Zoektocht naar nieuwe tandartsen

Momenteel zijn er al acht tandartsen gevestigd in de praktijk, en is er nog plaats voor zeven anderen. De zoektocht naar de invulling van de rest van het centrum is niet makkelijk. Rik Claes vertelt dat er op dit moment weinig tandartsen afstuderen. Deels omdat het ingangsexamen te streng is, deels omdat hetzelfde examen ook voor geneeskunde geldt, waardoor velen toch kiezen om geneeskunde te gaan studeren in plaats van tandheelkunde. Daarbij komt dat veel jongeren bang zijn om als alleenstaande tandarts dubbele werkweken te moeten gaan draaien.

Voordelen van groepspraktijk

Het samenbrengen van zowel tandartsen, orthodontisten, een laboratorium en tandtechnici heeft vele voordelen, aldus Rik Claes. Zo biedt dit plaats voor een scanner, 3D-printer en andere apparaten en is er ruimte om protheses te maken en direct te repareren bij eventuele fouten.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
tanden bleken

Explosieve groei markt tanden-bleekproducten in 2024

De wereldwijde markt voor tanden-bleekproducten zal in 2024 de $7.4 miljard dollar bereiken, aldus Hexa Research. De toenemende vraag van de consument naar schone en witte tanden, gekoppeld aan verhoogd mondhygiënebewustzijn, zal deze stijging aandrijven.

Doe het zelf

Ook is er volgens de onderneming een groeiende consumentenpreferentie voor over-the-counter producten in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, India en China. In termen van de omzet, omvat whitening tandpasta het grootste deel van de whitening markt met 86.3%. Hexa Research verwacht dat deze positie wordt behouden in 2024.

Whitening tandpasta

Deze whitening tandpasta speelt een belangrijke rol bij het onderhouden van de mondhygiëne in het geval van een ongezonde leefstijl. Hierbij kan gedacht worden aan de consumptie van onder andere alcohol, junk food, tabak en soortgelijke producten die de tanden verkleuren.

Snelle resultaten

Whitening strips leverden in 2016 in totaal $899.8 miljoen op. Dit heeft een jaarlijks groeipercentage van 4% als gevolg van de toenemende vraag van de consument naar snelle resultaten. Ook een stijgende levensstandaard en besteedbaar inkomen zullen een factor blijken in het succes van de algehele markt.

Aanwezigheid verbreden

Om de product portfolio’s te verbeteren, richten vooraanstaande bedrijven zich op onderzoek en ontwikkeling. Zij verbreden hun aanwezigheid op de wereldmarkt door lokale spelers te verwerven. Deze inspanningen zullen volgens Hexa Research ook in 2024 de markt nog drijven.

Belemmering

Ongereguleerde praktijken kunnen deze groei echter deels in de weg zitten. In het Verenigd Koninkrijk heeft de Algemene Tandheelkundige Raad actie ondernomen tegen meer dan 1.270 kunstmatige whitening product fabrikanten vanwege klachten over de producten. Klachten zoals deze kunnen de markt belemmeren.

Bron:
hexaresearch.com

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z