spoedeisende tandzorg

Mondzorg Poli en Diakonessenhuis starten spoedeisende tandzorg

Er is goed nieuws voor de inwoners van Utrecht wanneer het aankomt op spoedeisende gebitsklachten. Nog voor het einde van het jaar kunnen mensen in deze stad op elk gewenst moment terecht bij het Diakonessenhuis. Het ziekenhuis gaat namelijk een spoeddienst opzetten in samenwerking met de Mondzorg Poli.

 

Professionalisering

De samenwerking sluit hiermee aan op de door tandartsen gewenste professionalisering van de tandheelkundige spoeddienst. Men verwacht dat de samenwerkingsovereenkomst in november getekend wordt, wat betekent dat de spoedkliniek voor het einde van het jaar in bedrijf zal gaan.

Spoedkliniek

Patiënten met spoedeisende gebitsklachten kunnen vanaf dan buiten de praktijkuren van hun tandarts worden doorverwezen naar de Mondzorg Poli. In de spoedkliniek wordt vervolgens door een tandarts beoordeeld of de patiënt langs moet komen of moet worden doorverwezen naar de huisartsen post, spoedeisende hulp of een medisch specialist.

Bron:
mondzorgpoli.nl

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Minderheidsbelang Hofmeester Dental door Rabo Participaties

Minderheidsbelang Hofmeester Dental door Rabo Participaties

Om Hofmeester Dental, een Rotterdamse groothandel in artikelen voor de tandheelkundige zorg, versneld te laten groeien heeft Rabo Participaties nu een minderheidsbelang in het bedrijf genomen.

Groothandel tandheelkundige zorg

Hofmeester Dental is een middelgrote speler in de branche met een jaaromzet van 20 miljoen euro per jaar en 35 medewerkers. Door het bedrijf worden instrumenten en gebruiksartikelen geleverd aan tandartspraktijken, orthodontisten en ziekenhuizen.

Doorgroeien

Waar Hofmeester Dental de afgelopen jaren al veel is gegroeid wilden zij nu graag een nog hoger niveau bereiken. Om die reden werd een zoektocht naar een externe investeerder gestart. Rabo Participaties stelt enkele miljoenen beschikbaar om de groei van het bedrijf ten goede te doen, in ruil voor een belang van 10%. Rabo Participaties werd gekozen vanwege de geboden kapitaalstructuur. Uit de tien partijen die door Hofmeester Dental werden benaderd deden er zes een concreet aanbod.

Bron:
FD.nl

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
‘De Lieve Tandarts’, een nieuw concept

‘De Lieve Tandarts’, een nieuw concept

Sinds kort is er een nieuw concept in de mondzorg: ‘De Lieve Tandarts’. Wat is ‘De lieve tandarts’ en hoe is dit initiatief ontstaan? dental INFO sprak met één van de eerste ‘lieve tandartsen’ van Nederland Amée Swart van Tandarts De Viaanse Molen in Alkmaar.

Wat is ‘De Lieve Tandarts’?

“’De Lieve Tandarts’ is een bemiddelingsplatform tussen patiënten en erg klantvriendelijke en geduldige tandartsen. Een tandarts kan het keurmerk ‘lieve tandarts’ krijgen door onder andere de patiënt op een vriendelijke manier te ontvangen, het behandelplan door te spreken en tijd te nemen voor uitleg tijdens de behandeling. Het platform richt zich vooral op angstige patiënten en mensen die al lang niet meer bij een tandarts geweest zijn.”

Wat was de aanleiding voor dit initiatief?

“Het idee ontstond vier jaar geleden bij de initiatiefnemer, Jan Henk Nawijn, doordat zijn dochter een opmerking maakte na een behandeling bij haar tandarts. Die gebruikte een speciaal ergonomisch kussentje tijdens de behandeling en dit stelde haar op haar gemak. Op de terugweg in de auto zei ze: “Dat is nou een lieve tandarts!” Die term is bij hem blijven hangen en dit heeft zich tot het huidige concept ontwikkeld in de jaren erna.
Er zijn 800.000 mensen in Nederland die momenteel helemaal niet naar de tandarts gaan, vanwege angst. Daarnaast gaan nog miljoenen mensen niet met regelmaat en slaan dus controles over. Het motto is ‘iedereen naar de tandarts’.”

Hoe ben jij in aanraking gekomen met ‘De Lieve Tandarts’?

“Leuk dat je daarnaar vraagt, want het was één van onze eigen patiënten, die ons heeft aangemeld. Zo mochten wij als één van de eerste praktijken van Nederland ons ‘De Lieve Tandarts’ noemen. Een groter compliment kan je niet krijgen. Je kan immers van jezelf niet zeggen dat je lief bent, je moet dat eerst bewijzen. Als iemand anders dit over je zegt, komt het al dichter bij de waarheid.”

Blijkt er veel behoefte aan te zijn?

“De pilot is onder andere in onze praktijk gestart om te bekijken of er behoefte aan was bij patiënten. Het initiatief had echter nog niet zoveel bekendheid, maar de patiënten die via via bij ons belandden waren opgelucht en blij dat ze de eerste stap naar de tandarts hadden gezet. Ondertussen is er achter de schermen enorm veel werk verzet om ‘De Lieve Tandarts’ tot een succes te gaan maken. Facebook en de website hebben er aan bijgedragen om de naamsbekendheid te vergroten. Zo zijn er al twintig praktijken aangesloten bij dit initiatief en het netwerk blijft zich uitbreiden. Bij de tandartsen is er dus veel animo voor en sinds de landelijke pers ons ook gevonden heeft, stromen de aanmeldingen van patiënten binnen.”

Zijn er voldoende tandartsen te vinden die zich hierbij willen aansluiten?

“De tamtam in tandartsenland gaat snel, dus zodra collega’s hier lucht van kregen, wilden een aantal al direct meedoen. Het is een goed concept, met een nobel doel. Welke tandarts wil daar nou niet bij horen…?! De meeste tandartsen zijn al lief zonder dat ze dit doorhebben, dit keurmerk geeft hier waarde aan.”

Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Bereik je zo patiënten die je anders niet zou bereiken?

“Ik ben laaiend enthousiast. Toen ik de term voor de eerste keer hoorde moest ik grinniken. Het heeft zo’n leuke klank en dat is juist zo het tegenovergestelde van hetgeen de gemiddelde Nederlander met de tandarts associeert, dat het mij intrigeerde. Er ligt een heel terrein open, want het zijn tenminste 800.000 mensen die dit lieve zetje nodig hebben. Dit zijn de mensen die al jaren niet meer naar de tandarts gaan en het is dan ook erg bijzonder te mogen meemaken dat deze patiënten ons nu wel bezoeken. Het geeft ontzettend veel voldoening, als deze mensen hun schild laten zakken en toelaten dat wij hun tandarts mogen zijn.
De pilot startte in juli dit jaar en vanaf augustus mochten wij ons al officieel ‘De Lieve Tandarts’ noemen. We hebben ondertussen al meerdere ‘lieve patiënten’ gezien en behandeld. We krijgen gemiddeld een 9.2 van hen.
Ik ben erg dankbaar dat wij ons ‘De Lieve Tandarts’ mogen noemen en streven er elke dag naar dit waar te maken. Het is een eer en ik dank onze patiënt Maresa Jacobse, dat zij ons al haar ‘lieve tandarts’ vond en Jan Henk Nawijn dat hij hier een naam aan heeft gegeven.”

Amée Swart is tandarts en eigenaar van Tandarts De Viaanse Molen

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Nieuwe internationale investeerder voor DentConnect

Nieuwe internationale investeerder voor DentConnect

DentConnect, de grootste tandartsketen in Nederland, heeft een nieuwe internationale investeerder: EQT. Ook op het vasteland van Europa heeft de mondzorgketen een flinke positie. Met succesvolle activiteiten in vijf Europese landen vond de keten de tijd rijp om verdere groei in Europa te realiseren.

EQT strategie van Buy & Build

EQT heeft veel vertrouwen in de kennis en expertise van DentConnect en wil de huidige strategie van Buy & Build voortzetten. De focus zal liggen op groei in Europa, optimalisatie van de operationele performance en verdere professionalisering. Mondzorg met ambitie zal door deze samenwerking ook in de toekomst gegarandeerd zijn.

EQT is een internationale organisatie die haar oorsprong vindt in Scandinavië. De filosofie van EQT ten aanzien van verantwoordelijk eigendom is afgeleid van de waarden van de familie Wallenberg. De kernstrategie is om goede bedrijven aan te kopen en deze te helpen zeer goed te worden en hun activiteiten te verduurzamen. Daarbij wordt geïnvesteerd in groei en transformatie. Op het gebied van gezondheidszorg is EQT een van de meest actieve investeerders in Europa.

Samenwerking DentConnect met Bencis

In 2011 stapte Bencis in de dentale markt door te investeren in DentConnect. De ruimte voor nieuwe concepten in de tandheelkundige markt en het vertrouwen in de visie en het management van DentConnect vormde de basis voor deze keuze. Naast de financiële investering faciliteerde Bencis de groei van de organisatie met kennis, ervaring en persoonlijke betrokkenheid. Hierdoor kon de keten haar ambitie waarmaken en de geplande groei realiseren. DentConnect is sinds 2015 ook actief in België, Denemarken, Duitsland en Italië.

Bencis is een investeringsmaatschappij die ondernemers en managementteams ondersteunt bij het realiseren van hun groeiambities. Het bedrijf investeert al sinds 1999 in sterke, succesvolle ondernemingen in de Benelux en Duitsland en heeft ervaring en expertise in de sectoren Industry & Manufacturing, Food & Beverages, Business & Consumer Services en Healthcare & Leisure.

Lees ook eerdere berichten over DentConnect:
Samenwerking Samenwerkende Tandartsen en DentConnect
Tandartsketens: hoe moeten zelfstandige tandartsen reageren?

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Passen van potentiële gebitten door middel van Augmented Reality

Passen van potentiële gebitten door middel van Augmented Reality

In de toekomst zou het nog wel eens mogelijk kunnen zijn om het resultaat van een tandheelkundige behandeling te zien voordat de behandeling daadwerkelijk is uitgevoerd. De Zwitserse startup Kapanu werkt hard aan de ontwikkeling van een ‘virtuele spiegel’ waarmee dit mogelijk zal zijn.

Digitaal passen van gebitsbehandelingen

Over het algemeen vinden de meeste mensen gebroken of verkleurde tanden niet heel aantrekkelijk, om welke reden veel mensen bepaalde tandheelkundige behandelingen overwegen om dit soort problemen op te lossen. Deze behandelingen veranderen echter niet alleen het gebit, maar ook de algehele gezichtsuitdrukking. Om die reden is het gebruikelijk dat patiënten eerst een voorbeeld van het resultaat te zien krijgen. Waar dat op dit moment gebeurt met een 3D model dat door de patiënt kan worden gepast, is het in de toekomst waarschijnlijk mogelijk om dit digitaal te doen.

Augmented Reality

Kapanu heeft de “Kapanu Augmented Reality Engine” ontwikkeld: software waarmee patiënten binnen seconden het resultaat van een toekomstige tandheelkundige behandeling kunnen zien. Dit is mogelijk door middel van een Augmented Reality live video die wordt gemaakt van de patiënt, waar vervolgens een virtueel model van de reconstructie op wordt geprojecteerd. De patiënt kan vervolgens zijn gezicht in alle kanten op bewegen om zo het potentiële nieuwe gebit van alle kanten te aanschouwen.

Alternatieve opties

Een ander voordeel van het ‘passen’ van een behandeling via Augmented Reality is dat verschillende alternatieven kunnen worden geprobeerd. Met een wax model is dit simpelweg niet haalbaar vanwege de tijd en moeite die in het maken van zo’n model gaat zitten, maar op de digitale manier kost dit slechts enkele klikken met de muis. Op deze manier kunnen de verwachtingen die patiënten bij een behandeling hebben ook beter kunnen worden waargemaakt.

3D modellen gebitten

Om het gebit van een patiënt virtueel aan te kunnen passen ontvangt de software informatie van een database met 3D modellen van aantrekkelijke gebitten, die al eerder zijn gebruikt door tandartsen. Door eerst een 3D scan te maken van het gebit van de patiënt kunnen deze bestaande modellen passend worden gemaakt.

Positieve reacties

Toen Kapanu hun systeem voor het eerst aan de buitenwereld toonden tijdens de International Dental Show (IDS) in Keulen kregen zij heel veel positieve reacties van tandartsen van over de hele wereld die geïnteresseerd waren om de nieuwe technologie toe te passen in hun praktijk. Op dit moment is de software nog niet beschikbaar voor eindgebruikers, maar dit zal snel veranderen. Kapanu hoopt over 18 maanden marktleider te zijn, wat haalbaar is aangezien er momenteel geen vergelijkbare systemen bestaan.

De werking van de Kapany Augmented Reality Engine wordt verder toegelicht in deze video.

Bron:
ETH Zürich

Lees meer over: E-health, Kennis, Markttrends, Video
tandartsen buitenland

Helft van nieuwe tandartsen komt uit buitenland

In 2016 hebben 260 nieuwe tandartsen uit het buitenland zich in Nederland gevestigd. Dat is meer dan de 216 tandartsen met een Nederlands diploma die zich hebben ingeschreven. De KNMT zou dit graag anders zien.

Nederlands leren

De tandartsen, die veelal uit Griekenland en Spanje komen, hebben doorgaans een goede opleiding. Wel moeten ze zich de wet- en regelgeving eigen maken en natuurlijk Nederlands leren. Om een patiënt goed te woord te kunnen staan en een behandeling uit te kunnen leggen, zullen ze de taal goed moeten beheersen.

Dreigend tekort

In Nederland dreigt een groot tekort aan tandartsen. Nu bestaan er al tekorten, maar dat zal de komende tien jaar alleen maar erger worden. Er is duidelijk sprake van vergrijzing in het vakgebied: één op de drie tandartsen gaat binnen nu en tien jaar met pensioen.

Nu kunnen ieder jaar 240 studenten in Nederland aan de opleiding tandheelkunde beginnen. De KNMT zou graag zien dat er meer opleidingsplaatsen bij komen.

Minimaal vijftig extra plaatsen nodig

Volgens Wolter Brands, voorzitter van de KNMT, zouden er minstens vijftig opleidingsplaatsen bij moeten komen. Hij hoopt dat een nieuw kabinet daar snel werk van maakt.

Al in 2013 liet Victor Slenter, directeur van het capaciteitsorgaan, weten dat de opleidingscapaciteit met zeker vijftig plaatsen moet worden uitgebreid. Bij dat getal ging hij ervan uit dat het werk van de tandarts gedeeltelijk wordt overgenomen door de preventie-assistent en mondhygiënist.

Niet goedkoper

Als de instroom van tandartsen met een Nederlands diploma niet groter wordt, zullen er steeds meer tandartsen vanuit het buitenland nodig zijn. Volgens Brands is het niet zo dat het uit het buitenland halen van tandartsen goedkoper is.

“De commerciële kosten voor een opleiding bedragen maximaal 120.000 euro. Een buitenlandse tandarts valt onder de fiscale 30 procent-regeling, zodat hij door de fiscus maximaal gesubsidieerd wordt met 130.000 euro. Dus ik moet nog maar zien of het nou wel zo veel goedkoper is om een tandarts uit het buitenland te halen.”

Bron:
BNR

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
tandartsketens

Tandartsketens: hoe moeten zelfstandige tandartsen reageren?

Tandartsketens breiden steeds verder uit. Ze krijgen meer vestigingen en er komen meer ketens bij. Hoe kijken tandartsen hier tegenaan? Vormen de ketens een kans of een bedreiging? dental INFO sprak met twee tandartsen, een praktijkeigenaar en een bedrijfskundig adviseur.

Wat cijfers
Het percentage tandartspraktijken dat deel uitmaakt van een keten is van 4,7% in 2014 gestegen naar 6,0% in 2017. Tandarts.nl heeft onderzoek gedaan naar het aantal ketens en het aantal vestigingen per keten. In 2017 zijn er vijftien tandartsketens met meer dan vier vestigingen actief in Nederland (tegen acht in 2014).

 

 

De top 5 hiervan wordt gevormd door:

  1. Dentconnect 80 vestigingen
  2. Dental Clinics 69 vestigingen
  3. Samenwerkende tandartsen 47 vestigingen
  4. Kies Mondzorg 14 vestigingen
  5. Fresh tandartsen 8 vestigingen

Gevolg voor zelfstandige tandartsen
De vraag is wat de gevolgen zijn van de gestage groei van de ketens voor de zelfstandige tandartsen. Wat vinden zij zelf hiervan? Uit een poll die onlangs door dental INFO werd gehouden, kwam dat 45% van de respondenten de opkomst van ketens als een kans ziet tegen 36% die het als een bedreiging ervaart. De overige respondenten staan neutraal in deze kwestie.

dental INFO sprak met René Overmars, tandarts in Amersfoort, die zijn praktijk met twaalf kamers verkocht aan een keten en drie jaar later weer als solist een praktijk met drie kamers begon, met Patrick Bontekoe, bedrijfskundig adviseur bij Mondentis, met Jos Naafs, praktijkeigenaar, en met een tandarts die pas een praktijk begonnen is op het platteland en anoniem wil blijven.

Is de opkomst van tandartsketens een bedreiging of kans voor uw eigen praktijk?

bedreiging of kans

Kans of bedreiging?
Over de opkomst van de ketens verschillen de meningen. Zeker is dat deze trend niet tegen te houden is. Patrick Bontekoe: “Het proces is onomkeerbaar. Kijk maar naar andere landen, vooral ook in Engeland en Zwitserland komen er steeds meer ketens bij.” Of het een kans of bedreiging is? Patrick: “Veel zelfstandige tandartsen ervaren het in ieder geval als een bedreiging, maar volgens mij biedt het wel degelijk kansen. Een keten bij je in de buurt is natuurlijk een concurrent. Veel tandartsen zijn niet gewend om zich te profileren en aan marketing te doen.”

René Overmars ziet de ketenvorming zeker niet als een bedreiging voor de tandartsenbranche. “Ik zie het eerder als een prettige kans voor vele jongere tandartsen om ‘onder de vleugels van’ zich rustig te kunnen ontplooien. Voor de ‘oudere’ tandartsen is het ideaal om af te bouwen en voor degenen die alle administratieve handelingen en de constante aanpassingen van de inspectie c.q. NZa zat zijn een verademing.” De tandarts die anoniem wil blijven ziet de ketenvorming als een regelrechte kans. “Veel van mijn patiënten komen bij een keten vandaan. Ze waren daar niet tevreden, zochten een andere tandarts en kwamen zo bij mijn praktijk terecht.”

Voor- en nadelen ketens
Volgens Jos Naafs kun je de ketens zien als een soort prijsvechters en coöperaties. “Bijvoorbeeld inkoop en administratie centraal regelen werkt kostenbesparend. Nadeel hiervan is dat ook centraal wordt bepaald welke producten in de praktijken gebruikt worden en dat hoeven niet de beste te zijn. Ook op het instrumentarium waar mee gewerkt moet worden, heeft de tandarts geen tot weinig invloed. Daarnaast kijken ketens met name naar praktijkvergroting, zoals meer stoelen op een locatie. De patiënt wordt door al deze randzaken soms uit het oog verloren, terwijl het daar uiteindelijk toch om draait. “

René Overmars kan uit eigen ervaring het werken bij een keten en als zelfstandige goed met elkaar vergelijken. “Ik heb eerst een grote praktijk gehad met 35 medewerkers en 12 kamers. Als je dan zelf fulltime als tandarts wilt blijven werken, doe je jezelf tekort als aansturend manager en vice versa. Als je als eenpitter werkt, is het nadeel dat als je zelf niet aanwezig bent, de patiënt naar een andere locatie moet. Bij een keten is altijd een tandarts beschikbaar en dat is toch een groot voordeel. Bij een keten is ook alles netjes geprotocolleerd, maar soms is er weinig ruimte om hiervan af te wijken.”

Marketing
Hoe kunnen tandartsen het beste reageren op de opkomst van ketens? Volgens Patrick Bontekoe kan een beetje marketing geen kwaad. “Je moet duidelijk maken wie je bent en je profileren. Er is een tekort aan tandartsen, dus in principe zijn er voor iedereen patiënten.” Hij vervolgt: “Tandartsen zijn niet gewend om zichzelf te promoten, patiënten kwamen altijd vanzelf. In het verleden zaten praktijken vaak vol en hadden patiënten moeite om een tandarts te vinden. Als tandarts moet je inspelen op de markt. Albert Heijn zegt ook nooit dat-ie geen extra klanten kan hebben. Als tandarts zou je ook je praktijk kunnen uitbreiden als daar vraag naar is. En daarnaast moet je inspelen op de markt en op de wensen en behoeften van de patiënten. Je hebt bijvoorbeeld tandartspraktijken die medewerkers aannemen die Arabisch of Turks spreken om zo de communicatie met Arabisch- of Turkssprekende patiënten te verbeteren.”

Unique selling points
Jos Naafs voegt hier aan toe: “Door de huidige regelgeving is een solopraktijk vaak niet meer lonend. Om te kunnen voldoen aan de huidige WIP-richtlijnen moet er fors geïnvesteerd worden en dat is door één tandarts niet meer op te brengen. Alleen door middel van maatschappen zou dit ondervangen kunnen worden. In die maatschappen zou men zich moeten afvragen welke ‘unique selling points’ men gaat hanteren en hoe deze te bereiken is. Het grote nadeel is dat tandartsen niet zijn opgeleid als ondernemers, maar medici zijn. Een combinatie van deze twee eigenschappen is maar bij een enkeling aanwezig. Zie hier het ontstaan van de ketens. Een commerciële organisatie die de infrastructuur neer zet en de medici die hun ding doen. Zij het dat ze zeer beknopt en beperkt worden in hun behandelingen.”

Keten om de hoek
En als een keten zich nu bij een zelfstandige tandarts om de hoek vestigt? René Overmars ziet geen probleem. “Gewoon jezelf blijven en geloven in eigen kracht,” is zijn devies. Ook de anonieme tandarts zit daar niet mee: “Veel patiënten zijn niet tevreden bij een keten. Ze voelen zich als een nummer behandeld en voelen geen binding met de praktijk. Je hoeft helemaal geen actie te ondernemen als een keten zich om de hoek vestigt, die patiënten komen vanzelf naar je toe!”

Patrick Bontekoe geeft aan dat je hierover opwinden geen zin heeft. “Ik ken het geval van een keten die zich vlak bij een tandarts vestigde die daar al jaren een praktijk had. De keten plaatste advertenties en reclameborden in de buurt van de praktijk van de zelfstandige tandarts. De tandarts was daar erg verbolgen over, maar kon er niets tegen doen.”

Jos Naafs is zelf ooit benaderd door een keten, die zijn praktijk wel wilde overnemen. “Door onze, nog steeds aanhoudende, groei en financiële positie is dit nog steeds niet noodzakelijk. Door te blijven investeren in mensen en apparatuur zijn wij in staat nog steeds een hoog kwalitatieve tandheelkundige hulp aan te bieden.”

Toekomst
Hebben zelfstandige tandartsen nog een toekomst? Volgens Patrick Bontekoe is dat zeker het geval.

“Maak duidelijke aan de patiënt waar je voor staat als tandarts en wat je als patiënt kunt verwachten. En uiteraard gewoon goede kwaliteit blijven leveren. De ketens gaan zich ook steeds meer differentiëren. Er komt een tweedeling in de markt van patiënten die zich wel en die zich niet prettig voelen bij een keten.”

“Het aanbod voor patiënten wordt diverser. Zelfstandige tandartsen moeten zich ook aanpassen aan de omstandigheden. Praktijken met maar één stoel zullen het in de toekomst vaak niet redden door de toegenomen kosten van bijvoorbeeld digitalisering . Uiteindelijk krijgt iedereen de patiënten die bij hem/haar passen.

Jonge tandartsen hebben vaak niet de ambitie om een eigen praktijk te beginnen. Van de jonge tandartsen is 70% vrouw. De trend is dat zij vaak liever parttime werken, als zzp’er bij een praktijk of bij een keten.”
Jos Naafs is het hier mee eens:

“Gewoon goed luisteren naar wat de behoeften van de patiënten zijn en daar adequaat op inspelen.”

Lees meer over: Management, Markttrends, Ondernemen, Thema A-Z, ZZP-er
horizontaal toezicht

Horizontaal toezicht in de zorg: modewoord of verandering controletechnieken op lange termijn?

Horizontaal toezicht is een verzamelbegrip voor een nieuwe manier van controleren van ingediende zorgnota’s. De afgelopen tijd wordt veel geëxperimenteerd met horizontaal toezicht, resulterend in verschillende pilots die gestart zijn. Met horizontaal toezicht wordt het controleproces op een nieuwe wijze ingestoken. Hoe gaat dit in z’n werk?

Werken in de cloud, gegevensoverdracht via blockchain en het belang van big data voor uw organisatie, de media staan steeds vaker vol met ontwikkelingen waar u uw mondzorgpraktijk op moet inrichten. Een andere veelgebruikte term binnen de zorgsector, waar de meeste mondzorgprofessionals al wel van gehoord hebben, is: horizontaal toezicht.

Horizontaal toezicht
Horizontaal toezicht is een verzamelbegrip voor een nieuwe manier van controleren van ingediende zorgnota’s. De afgelopen tijd wordt veel geëxperimenteerd met horizontaal toezicht, resulterend in verschillende pilots die gestart zijn. Met horizontaal toezicht wordt het controleproces op een nieuwe wijze ingestoken. Waar voorheen veelal sprake was van een nacontrole die plaatsvond ver na indiening van de declaraties – in sommige gevallen zelfs 5 jaar nadat deze zijn ingediend – haalt het horizontaal toezicht dit proces in tijd naar voren. Dit heeft tot gevolg dat veel eerder vastgesteld kan worden of correct is gedeclareerd waardoor bijvoorbeeld de jaarrekening eerder opgesteld kan worden. Voordat deze nieuwe manier van controleren kan worden ingezet, moeten nog wel wat tussenstappen worden gezet. Afstemming tussen betrokken partijen, besef van eigen verantwoordelijkheid, professionaliteit en stroomlijnen van de bedrijfsprocessen zijn hier enkele voorbeelden van.

Verschuiving van de regie
Op dit moment is het controleproces zodanig ingericht dat de individuele zorgverzekeraar de regiefunctie op het controleproces heeft. Het is de zorgverzekeraar die bepaalt welke controles wanneer en in welke vorm worden ingestoken. Dat betekent dus dat u als zorgaanbieder lijdend voorwerp bent. U bent afhankelijk van de keuzes die de zorgverzekeraar maakt. Resultaat hiervan kan zijn dat u geconfronteerd wordt met een vordering naar aanleiding van een fout in de bedrijfsvoering uit het verleden die 5 jaar heeft doorgewerkt (sneeuwbaleffect). Daarbij komt dat alle individuele verzekeraars te pas en te onpas controles uitvoeren waardoor u bijna meer tijd kwijt bent aan het afleggen van verantwoording richting de zorgverzekeraar dan aan uw professie en passie: mondzorg verlenen.

Horizontaal toezicht verandert deze beide aspecten. Het is niet langer de individuele zorgverzekeraar die bepaalt welke controles wanneer uitgevoerd worden maar dit is een samenspel tussen de zorgverzekeraars (ZN) en de zorgaanbieders (de beroepsverenigingen in de mondzorg). Hiermee krijgt u meer regie op het controleproces.

Deze regie zit bijvoorbeeld al op het feit dat voorafgaand aan de controle gezamenlijk een toezichtkader moet worden opgesteld. Hierbij moet u denken aan het gezamenlijk opstellen van de spelregels van de controle. Wat is het controleplan? Met welk doel wordt de controle ingestoken en wanneer is er voldoende zekerheid over de ingediende declaraties? Een ander voorbeeld van verplaatsing van de regiefunctie is het feit dat u gedurende het jaar niet meer verrast wordt door de controles die zorgverzekeraars aankondigen. Als bijkomend voordeel van horizontaal toezicht is dat zorgverzekeraars de controle gezamenlijk zullen uitvoeren gebaseerd op het representatiemodel. De gedachte hierachter is dat de grootste twee verzekeraars namens de andere verzekeraars de controle uitvoeren waarbij deze de gesprekspartners en penvoerder zijn.

Doorlopend proces
Ook het risico dat in het verleden gemaakte fouten u blijven achtervolgen zal als gevolg van horizontaal toezicht aanzienlijk verminderen. Waar voorheen op incidentele basis gecontroleerd werd biedt horizontaal toezicht de mogelijkheid van een doorlopend proces waarin tijdig bijgestuurd kan worden. Een fout uit het verleden zal dus niet pas vijf jaar later geconstateerd worden met het gevolg dat verzekeraars alle declaraties over deze periode afkeuren. U kunt tijdig bijsturen indien in een jaar een inrichtingsfout wordt geconstateerd.

Voorbereiding op horizontaal toezicht
Hoewel op dit moment nog vooral wordt geëxperimenteerd met deze nieuwe vorm van controleren ziet het er naar uit dat zorgverzekeraars maar ook de NZa deze ontwikkeling stimuleren. Het is dus verstandig om vooruitlopend hierop kritisch te kijken naar de manier waarop uw bedrijfsprocessen zijn ingericht. In eerste instantie lenen vooral controles van formele aard of met een helder beschreven norm zich voor horizontaal toezicht. Dit zijn controles die veelal (grotendeels) zwart-wit zijn en waar in de praktijk weinig discussie over bestaat, denk aan: “Is – in strijd met de NZa-tariefbeschikkingen – naast prestatie X niet onterecht ook prestatie Y in rekening gebracht?” “Is voor materiaal – en techniekkosten niet méér in rekening gebracht dan de NZa-tarieflijst ‘Tandtechniek in Eigen Beheer’?”

Niet zorgverzekeraarspecifiek
Dergelijke controleregels zijn niet zorgverzekeraarspecifiek, waardoor deze voor alle declaratieregels gelden. De idee van deze controle is dat zorgaanbieders evidence based  verantwoorden dat aan de controlepunten is voldaan. Bij deze vorm van controle zullen partijen elkaar moeten vertrouwen op de uitkomsten ervan. Hierbij kunnen waarborgen binnen de organisatie of in de aanlevering van de controlebevindingen helpen. De inrichting van de governance is hierbij van groot belang. Zijn er voldoende checks and balances die de betrouwbaarheid van de controlebevindingen garanderen?

Alleen maar positief?
Als zorgaanbieder heeft u op dit moment veelal nog de keuze om mee te werken aan horizontaal toezicht. Indien u hier niet voor kiest dan wordt nu nog op het reguliere proces gecontroleerd. Zoals met elke keuze het geval is, kent deze voor- en nadelen. Horizontaal toezicht kan u als mondzorgaanbieder meer regie geven over wat gecontroleerd wordt en onder welke omstandigheden. Maar kiezen voor horizontaal toezicht betekent ook dat u zelf uw eigen fouten inzichtelijk moet maken, de consequenties daarvan moet dragen en het zelfonderzoek dat met horizontaal toezicht samenhangt een jaarlijks terugkerend proces is. Daarnaast zal deze controlemethodiek nog verder ontwikkeld moeten worden omdat er nog veel vraagstukken openstaan. Te denken valt aan de mededingingsaspecten van controles, de samenloop van horizontaal toezicht en materiële controles of doelmatigheidscontroles, de rechtmatigheid van verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens, de afrekening naar aanleiding van bevindingen met de gerepresenteerde verzekeraars etc.

Conclusie
Horizontaal toezicht is meer dan enkel een modewoord en zal naar onze verwachting het controleproces van de komende jaren verder gaan inkleuren. Hoewel op dit moment horizontaal toezicht nog veelal een keuze is, is het de vraag of u deze keuze in de toekomst zult blijven houden. U doet er daarom verstandig aan de ontwikkelingen in het kader van horizontaal toezicht de blijven volgen en uw organisatie voor te bereiden op deze nieuwe vorm van controles.

Door:
Eldermans|Geerts – advocaten, zorgmakelaars en juridisch adviseurs

Kosteloos seminar: Horizontaal toezicht
Aangezien wij in de praktijk zien dat veel (mond)zorgaanbieders zich afvragen of horizontaal toezicht ook in hun specifieke situatie relevant en nuttig is, en op welke manier het horizontaal toezicht dan kan worden ingevuld, organiseren wij op 12 september a.s. een kosteloos seminar waarin wordt ingegaan op vragen als: “Wat is er voor nodig om horizontaal toezicht op een juiste manier te implementeren? Is horizontaal toezicht er ook voor ongecontracteerde zorgaanbieders? Kunnen zorgverzekeraars met horizontaal toezicht de recht – en doelmatigheid van zorg vaststellen?” Ook zullen tips & tricks en do’s en don’ts gedeeld worden.

Aan deelname zijn geen kosten verbonden, maar het aantal plaatsen is beperkt. Meer informatie en aanmelden.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Blue Clinics

Nikinc Dental en LabOral beëindigen samenwerking in Blue Clinics

Per 1 augustus 2017 heeft Nikinc Dental B.V. het aandeel van LabOral in Blue Clinics overgenomen. Blue Clinics biedt oplossingen voor het beheersen van de waterkwaliteit in de mondzorgpraktijk.

Het productengamma, de services en werkwijze zullen onveranderd blijven. Het kantoor is verhuisd naar Eindhoven:
High Tech Campus 10
5656 AE Eindhoven
040-8517585

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Ivoclar Vivadent

Overname Kapanu AG door Ivoclar Vivadent

Ivoclar Vivadent AG (Liechtenstein) gaat met de overname van het Zwitserse opstartbedrijf Kapanu AG samenwerken aan de ontwikkeling van innovatieve tandheelkundige toepassingen.

Kapanu AG
Kapanu AG is een start-up en spin-off bedrijf van ETH Zürich. Het bedrijf is opgericht in 2015 en bestaat uit een team van wetenschappers en ontwikkelaars, die zich specialiseren in het produceren van geavanceerde software voor de dentale industrie. De twee bedrijven zullen samenwerken om innovatieve tandheelkundige applicaties te ontwikkelen, die real-life processen koppelen met de digitale wereld. Het hoofddoel is om te bepalen hoe “Augmented Reality” moet worden gebruikt om tandheelkundige diagnostiek, casusanalyse en behandelingstherapieën te vergemakkelijken.

Ivoclar Vivadent
Ivoclar Vivadent, met hoofdkantoor in Schaan, Liechtenstein, is een toonaangevende internationale fabrikant en leverancier van innovatieve materiaalsystemen voor hoogwaardige tandheelkundige toepassingen. Het bedrijfssucces is gebaseerd op een uitgebreide portfolio van producten en systemen, R&D en een duidelijke focus op het gebied van training en educatie. Het bedrijf heeft dochterondernemingen in 25 landen en meer dan 3.500 werknemers wereldwijd.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Chief dental officers

Nieuwe website van FDI over activiteiten Chief Dental Officers

De FDI lanceerde onlangs een nieuw onderdeel op haar website voor de Chief Dental Officers (CDO) / Dental Public Health (DPH).

Op de pagina vindt u informatie over de activiteiten van de CDO/DPH: rapporten, voorbereidingen voor het FDI World Dental Congress en namen van de leden van de vijf executive board leden – waaronder uit Nederland Yvonne Buunk-Werkhoven, gepromoveerd psycholoog, onderzoeker en mondhygiënist. Ook bevat de pagina een lijst met de CDO’s van de verschillende landen, waarop Paul Boom voor Nederland genoemd is.

Jaarlijks FDI-congres
Het FDI congres wordt dit jaar van 29 augustus – 1 september in Madrid gehouden.

Lees meer over: Markttrends, Samenwerken, Thema A-Z
robots mondzorg

Nemen robots de mondzorg over?

De technische ontwikkelingen gaan steeds verder. Er bestaan al allerlei apparaten die met behulp van sensoren gezondheidsmetingen doen bij mensen. Hebben deze ontwikkelingen ook invloed op de tandheelkunde? Zullen robots ooit de hele mondzorg overnemen?

Digitalisering
Laatst kopte een artikel dat de tandarts nooit vervangen kan worden door de digitalisering. Ik twijfel daaraan gezien de ontwikkelingen. Ik borduur er alvast op voort.

“Luister, tandarts, ik heb een gaatje bij de 36O, fix die eventjes. Mondhygiënist, mijn tandvlees is onrustig en er zit tandsteen onder mijn tandvlees bij de 17.” Klinkt brutaal? Nou, wees gerust, in de toekomst zal dit niet in uw gezicht worden gezegd. Want wat uw patiënt wil, heeft hij (of zijn robot) allang aan u gecommuniceerd. Hoe weet de patiënt dit? Doordat hij dit zelf kan meten met allerlei technische snufjes, die nu al op de markt aan het komen zijn. Zoals de tandenborstel die je ademgeur kan peilen en je kan adviseren. Hoog tijd om u te verdiepen in deze ontwikkelingen voordat u uw patiënt niet meer begrijpt!

Wearables
Zo’n apparaat met technische snufjes is vaak een ‘wearable’. Dit is een digitaal apparaatje dat je bij je draagt. Dit kan een miniatuurtelefoontje voor om de pols zijn tot een sensor in de lens die bloedsuikerwaardes meet. Wearables zijn onder te verdelen in verschillende categorieën, waaronder ‘fitness trackers’.

Fitness trackers
Met fitness trackers, die je om je pols of aan je kleding kunt hangen, kunnen activiteiten in kaart gebracht worden. Hiermee kunnen stappen geteld worden en bijvoorbeeld hartslag en lichaamstemperatuur gemeten worden. Door koppeling van data kan er bijvoorbeeld inzicht gegeven worden in de voortgang van trainingen en de calorieverbranding. De kleine sensoren kunnen nog meer. Bijvoorbeeld bloedsuikerwaardes meten via een lens in het oog, iemands houding in de gaten houden via een clipje (‘Ga eens rechtop zitten!’) en de drukpunten van de voeten via de schoenzolen in kaart brengen tijdens het wandelen of hardlopen.

Online platform
Het online platform Selfcare speelt in op deze ontwikkelingen. Meetgegevens van zowel lifestyle- als gezondheidsapparaten van verschillende leveranciers kunnen op dit platform bewaard worden.

Deze meetgegevens blijven altijd bewaard, ook als de gebruiker stopt met een bepaald apparaat of een applicatie. Selfcare bewaart de gegevens, de gebruiker koppelt een ander apparaat aan en kan zonder onderbrekingen verder met het in kaart brengen van de eigen gezondheid en lifestyle. Op deze manier is het ook mogelijk om verbanden tussen lifestyle en medische parameters te leggen.

Desgewenst kan er zelfs een koppeling met de huisarts gemaakt worden om de gegevens over de gezondheid op een veilige manier door te sturen.

Diagnose geen mensenwerk
Goed, de data zijn verzameld en doorgestuurd naar de huisarts. Ik ga nog een stapje verder. Wat als de verzameling data uit een lichaam compleet is? Een robot kan dan zelf zoeken naar een diagnose, doordat hij over een database beschikt van alle ziektes die er maar bestaan. De robot kan dan dus ook verwijzen naar een geschikte behandelaar. Uiteraard eentje die compleet past bij de voorkeuren van zijn baasje, de patiënt, door de transparantie die behandelaars inmiddels geven. Hij kan bovendien een behandelvoorstel doen. Op het moment dat een computer/robot digitale röntgenfoto’s en alle behandelingen die daarop volgden (of juist niet volgden) kan inzien en bovendien het succespercentage kan monitoren, kan hij een prima advies kan geven. Bijvoorbeeld ook of er ergens geboord moet worden of niet. Als wij het kunnen leren, dan kan een computer het ook. Sterker nog, hij zal het beter kunnen dan wij!

Restaureren met hersengolven
Een gaatje boren doen we dan ook niet meer zelf. Dit gebeurt door een piepkleine robotarm, die zich in het gebit vastklemt en beschikt over sensoren en meters, die kunnen bepalen tot hoe diep er geboord zou moeten worden. Hij communiceert met de behandelaar die achter een scherm zit en het oppervlak flink uitvergroot ziet. De behandelaar heeft dan nog een joystick in handen. Later zal dit gewoon ergens in de lucht zweven en kan de behandelaar de robotarm opdrachten geven door in de lucht te tasten. Of direct via zijn hersengolven, die de robotarm kan opvangen. De robot kan interne discussies opvangen van zijn behandelaar en optreden als adviseur. Een computer die hersengolven opvangt van mensen die verlamd zijn, bestaat al.

Geen stress
Uw patiënt ligt er ondertussen rustig bij, want zijn stressniveau wordt keurig bijgehouden en daarop volgen precies de juiste interventies. Uiteraard bijgehouden en bedacht door een computer. De interventies blijven gedeeltelijk wel mensenwerk, omdat de patiënt dat wil. De patiënt wil persoonlijke aandacht. We willen menselijkheid in de zorg. Maar daarnaast worden we bijgestaan door technische snufjes, zoals geurtjes met een geruststellend effect en fijne muziekjes die zich rechtstreeks in de hersenen ‘boren’. Ach, misschien is uw patiënt ondertussen gewoon ook aan het werk via zijn VR-bril en merkt hij nog nauwelijks iets van de behandeling. Misschien is straks het hele principe van boren ook nog eens hopeloos ouderwets en kunnen alle gaatjes in de toekomst worden voorkomen of hoeft de cariës slechts overgoten te worden met een medicijn om het tandmateriaal te verharden.

Waar vindt de behandeling plaats?
Komt uw patiënt überhaupt nog bij u over de vloer? Of werken we op afstand? En behoren gaatjes dan nog wel tot de werkelijkheid of is het dan inmiddels een uitgestorven ziekte? Doordat sensoren elke aantasting in het gebit kunnen zien, kan er vroeg in gegrepen worden. De sensoren communiceren direct met de favoriete mondhygiënist die allerlei data kan lezen, waardoor de vinger meteen op zere plek gelegd kan worden. De mondhygiënist kan op afstand inbellen (hopeloos ouderwets woord) en de patiënt van advies voorzien. Zorg op maat wordt echt gegarandeerd, met werkelijk alles wordt rekening gehouden. De adviezen kunnen worden geprogrammeerd in het dagschema en dieet van de patiënt. In de ‘koelkast’ verschijnt namelijk vanzelf het beste uitgebalanceerde dieet en ragers, als die nog bestaan, komen spontaan ‘uit de lucht vallen’ op het juiste moment en in de juiste maat.

Zorg op maat
De gespreksvoering tussen mondhygiënist en patiënt blijft voorlopig nog wel bestaan. Patiënten willen menselijk contact houden en zelf kunnen blijven beslissen over hun levensstijl. Of dat ‘face to face’ is of via VR, dat is een persoonlijke keuze.

Zorg op maat is dus echt een blijvertje en zo ook ‘patient included decision making’. De patiënt heeft het meer dan ooit te voren voor het zeggen en alles kan. Gegevens over de behandeling hoeft de mondhygiënist niet met de tandarts te delen. Nee, het gehele (para)medische dossier is nu echt van de patiënt. Oh en privacy? Dat is zooooo 2017!

“Spelers als Google en Nike gaan de gezondheidszorg op z’n kop zetten”
Onlangs schreef Bob de Wit, professor Strategic Leadership Nyenrode Business University, een blog op Zorgvisie waarin hij aangeeft:

“De medisch-technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat preventie van zorg komende decennia een enorme vlucht gaat nemen. Nieuwe tech-spelers als Google en Nike gaan de gezondheidszorg op hun kop zetten.”

Volgens De Wit is de strategie van grote technologische bedrijven gericht op preventie, niet op de cure en de care in de zorg. Deze bedrijven verzamelen veel informatie over de gezondheid van mensen via smart devices die bijvoorbeeld iemands conditie meten. Op basis van Big Data kunnen zij zo voorspellingen doen en adviezen geven. “Dan krijg je een melding dat het tijd is om te bewegen of een waarschuwing wanneer je hart slechter functioneert.”

‘In 2025 heeft u geen arts meer nodig’
De Wit vindt dat de gevolgen van de gevolgen van de digitale revolutie zwaar worden onderschat. “Ik had laatst een bijeenkomst met chirurgen. Ze denken dat ze onvervangbaar zijn. Maar het duurt niet lang meer voordat de operatierobots beter opereren, zeker bij de standaardoperaties. Die robots verbeteren zichzelf met zelflerende algoritmes. Het werk van chirurgen gaat veel meer lijken op dat van piloten. Die stellen aan het begin van de vlucht wat knopjes in en het vliegtuig vliegt zichzelf naar een bestemming.” Ook in care krijgen robots een grotere rol volgens De Wit. Er komen apps die databases met diagnoses met elkaar verbinden.

“Daar kan geen huisarts tegenop. In 2025 heeft u geen arts meer nodig.”

Bron:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Markttrends, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
Tandarts en dermatoloog werken samen

Tandarts en dermatoloog werken samen

Unieke samenwerking tussen tandarts Anna Dieleman en dermatoloog Robert van der Leest. Sinds kort zijn zij gevestigd in één praktijk en werken zij vooral op het gebied van esthetiek nauw samen.

Tandartspraktijk Dieleman
Anna Dieleman wilde al sinds haar tiende tandarts worden. De combinatie van wetenschappelijk denken met motorische en sociale vaardigheden maken het voor haar een zeer aantrekkelijk vak. In 2011 studeerde ze af aan het ACTA, waarna ze aan de slag ging in verschillende praktijken. Sinds 2013 is ze samen met haar man Daniel van Vliet eigenaar van Tandartspraktijk Dieleman. De praktijk groeide in die tijd van 800 naar 3500 patiënten. Sinds kort is de praktijk uitgebreid met een dermatoloog.

Esthetiek
Dat een dermatoloog nu de praktijk versterkt, is een logisch gevolg van Anna’s interesse in de esthetiek van het gezicht. Ze heeft verschillende aanvullende cursussen gevolgd om op tandheelkundig gebied de esthetiek te verbeteren. Daarbij heeft ze leren kijken naar het gezicht. De vorm van de lippen en het gebied rondom de mond spelen voor de esthetiek van het gezicht een grote rol. Een dermatoloog, gespecialiseerd op het gebied van injectables, kan hierin zijn expertise toepassen. Wederzijdse vrienden brachten Anna in contact met dermatoloog dr. Robert van der Leest en zo werd het idee geboren om elkaar te versterken.

Interprofessionele samenwerking
Anna en Robert werken niet alleen naast elkaar, maar ook intensief, interprofessioneel, met elkaar samen. Patiënten kunnen bij Robert terecht zonder patiënt te zijn bij Anna en vice versa, maar als de vakgebieden elkaar raken, dan wordt er graag samengewerkt. Uitgebreide en minder uitgebreide casussen worden dan op elkaar afgestemd. Hierbij moet men niet louter denken aan esthetiek, maar ook aan zaken als cheilitis angularis (mondhoekeczeem) en klachten van knarsen of klemmen. Ook hierbij kan de dermatoloog een rol spelen. “Interdisciplinaire samenwerking in een kleine setting zorgt voor unieke zorgverlening, waarbij de kwaliteit van de zorg optimaal is. De verschillende invalshoeken en aanvliegroutes om een casus te benaderen leidt tot mooie behandelresultaten”, aldus Anna.

Preventie
Naast esthetiek is preventie ook een hele belangrijke pijler in de praktijk van Dieleman. “Preventie komt altijd vóór esthetiek. Ik leg altijd aan mijn patiënten uit dat ik graag iets moois wil maken en goed voor het gebit van de desbetreffende patiënt wil zorgen, maar dat zelfzorg het belangrijkst is. Ons preventieteam is er niet alleen om de gebitten te reinigen, maar vooral om de patiënten te begeleiden naar optimale mondzorg. Pas als deze optimaal is, ga ik aan de slag met bijvoorbeeld rehabilitatie of bleken.”

Veel vraag
De patiënten zien de dermatoloog en het preventieteam vaak als een goede extra service, er is veel vraag naar. Het zijn patiënten met esthetische hoge eisen en verwachtingen, maar ook patiënten met klachten (bijvoorbeeld klemmen en knarsen of afhangende mondhoeken), waarbij reguliere tandheelkundige behandelingen onvoldoende werken. “Toch zijn er collega’s en patiënten die ook vraagtekens zetten bij onze samenwerking. Maar vooral in positieve zin, op wélke manier we dan gaan samenwerken. Dit is begrijpelijk, onze samenwerking is echt uniek!”, sluit Anna af.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist en NVM-bestuurslid

Lees meer over: Markttrends, Samenwerken, Thema A-Z
Henry Schein Dental ondersteunt Run for KiKa

Henry Schein Dental ondersteunt Run for KiKa

Bijna 30 Team Schein medewerkers zetten zich samen met familieleden in voor het verbeteren van wetenschappelijk onderzoek en behandelmethoden voor kinderen met kanker.

Voor de tweede jaar op rij namen Henry Schein medewerkers deel aan een sponsorloop van KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij). Op 28 mei 2017 liepen  zij vijf of tien kilometer om sponsorgeld op te halen voor wetenschappelijk onderzoek en betere behandelmethoden voor kinderen met kanker. Het Team Henry Schein bestond uit een dertigtal medewerkers van diverse afdelingen en hun familieleden.

Het team won ook de bedrijfsbokaal als bedrijfsteam met het hoogste inzamelbedrag. Uiteindelijk heeft Team Schein meer dan EUR 2.300 bij elkaar gelopen.

Dit Team Schein initiatief is onderdeel van Henry Schein Cares, het wereldwijde programma voor maatschappelijk ondernemen. Henry Schein Cares probeert de toegang tot gezondheidszorg wereldwijd te verbeteren door middel van de focusgebieden: gezondheid, preventie, behandeling en educatie, voorbereiding bij noodgevallen en noodhulp, en capaciteitsontwikkeling van de gezondheidszorg.

Verheugd
“Wij zijn verheugd dat – voor de tweede keer – zowel team members als hun familieleden zich inzetten voor dit belangrijke initiatief om het bewustzijn voor kinderkanker te vergroten en betere behandelmethoden te realiseren”, aldus Cees Balder, Managing Director, Henry Schein Dental – Benelux.

Run voor KiKa
Run for KiKa bestaat uit een reeks hardloopevenementen die allemaal één doel hebben: 95% genezingskans voor kinderen met kanker. Alle hardlopers, vrijwilligers en sponsors zetten zich in voor KiKa. Voor de allerkleinsten die ook willen rennen voor het goede doel is er een speciale KidsRun. Ze leggen een parcours van 1 kilometer af en mogen daarbij door een volwassene worden begeleid.

KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij) is in 2002 opgericht door Frits Hirschstein en Maarten Stoopendaal. Aanleiding was het verzoek van twee bekende kankerspecialisten om te kijken of er meer geld beschikbaar kon komen voor onderzoek naar kinderkanker. De beide oncologen hadden het gevoel dat er veel meer mogelijk moest zijn op het gebied van kinderkanker. Het genezingspercentage stond al een hele tijd stil op zo’n 70%, terwijl er inmiddels heel veel nieuw onderzoek mogelijk was.

 Steun het initiatief
De initiatief van Team Henry Schein voor “Run for KiKa” kan worden gesteund via https://www.runforkika.nl/henry-schein.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Suikertaks

Drankproducenten verlagen suikergehalte door suikertaks in Engeland

De geplande suikertaks in Engeland heeft voor de gewenste resultaten gezorgd. Veel drankproducenten verlagen nu al het suikergehalte in producten.

Aanleiding
De suikertaks staat gepland om ingevoerd te worden per april 2018. De aanleiding voor het invoeren hiervan is het hoge aantal kinderen met obesitas in Engeland. Een veelvoorkomende oorzaak voor obesitas is hoge frisdrankconsumptie. De taks wordt dan ook ingevoerd op frisdranken met meer dan vijf gram suiker per 100 milliliter. De invoering zal naar verwachting ruim 660 miljoen opbrengen en in Mexico heeft een dezelfde suikertaks de frisdrankconsumptie ook al kunnen verlagen met 12 procent.

Producenten
Er zijn een aantal producenten die al stappen hebben ondernomen om het suikergehalte in hun producten te verlagen voor de taks wordt ingevoerd. Begin dit jaar gaf bijvoorbeeld Nestlé al aan het suikergehalte van al hun snacks met 10 procent te verlagen. Minister van financiële en economische zaken Philip Jammonds noemde deze afname dan ook goed nieuws voor het Lente Budget van 2017.

Daarnaast sprak de president van de British Society of Dental Hygiene and Therapy Helen Minnery, over de acties van de drankproducenten: “Wat we hier hebben gezien is bewijs dat drankproducten positieve acties hebben ondernomen om het suikergehalte van hun producten naar beneden te krijgen. Dit zal hopelijk ook een positief effect hebben op de nationale mondgezondheid.” Ze hopen dan ook dat dit voorbeeld door andere producten gevolgd wordt, zodat er een echt verschil gemaakt kan worden voor de mondgezondheid.

Meer actie nodig
Toch zal er volgens Minnery meer actie nodig zijn vanuit de overheid om het probleem echt aan te pakken: “Ondanks de goede stappen die door producenten genomen zijn, zijn we teleurgesteld dat er geen aanhoudende moeite wordt gedaan door de overheid om verder te werken aan taksvoorstellen. Daarnaast zijn er ook geen intenties om de opbrengst van de taks te steken in het behandelen van mondgezondheidsproblemen.”

Bron:
Dentistry UK
Voeding.nu

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
toeloop statushouders

Tandartsen in Amsterdam kunnen toeloop van statushouders als patiënt verwachten

De gemeente Amsterdam gaat in 2017 en 2018 statushouders groepsgewijs in woonblokken huisvesten. Er komen dan ineens grote aantallen mensen bij in een wijk. Voor u als tandarts kan dit een enorme toeloop op uw praktijk betekenen.

Huisvesting statushouders
Doordat er in 2015 veel vluchtelingen naar Nederland zijn gekomen, moeten er nu grote aantallen statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) gehuisvest worden. Voor Amsterdam gaat het in 2017 nog om ongeveer 2000 mensen. In 2018 zijn het er naar verwachting minder, omdat het aantal asielzoekers is afgenomen. Er vindt echter nog wel gezinshereniging plaats van eerder aangekomen vluchtelingen.

Woonblokken
De komende tijd gaat de gemeente Amsterdam woonblokken bouwen, waarin groepen statushouders gemengd met studenten zullen gaan wonen. Deze woonblokken komen verspreid in de stad te staan. Bij oplevering van een woonblok komen er in een wijk ineens 200 tot 500 potentiële patiënten bij. Er zal ruimschoots van te voren aangekondigd worden in welk stadsdeel een dergelijk wooncomplex komt. De gemeente hoort het graag van u als de toename van patiënten te groot wordt in uw stadsdeel.

Hulp bij zoeken tandarts
De statushouders zullen gedurende drie jaar op maatschappelijk gebied begeleiding krijgen van Vluchtelingenwerk Nederland. Deze organisatie zal de statushouders onder andere helpen bij het zoeken naar een tandarts

Andere gemeenten
Ook in andere gemeenten moeten veel statushouders gehuisvest worden. In andere grote steden gebeurt dat veelal ook in grote wooncomplexen. In kleinere gemeenten vindt de huisvesting van statushouders vaak op een kleinschaliger manier plaats.

Meer informatie
Wilt u meer informatie over statushouders en zorg in Amsterdam? Dan kunt u contact opnemen met Marjolein Martens, regiocoördinator Ondersteuningsprogramma Gezondheid Statushouders Amsterdam-Amstelland, Ondersteuningsteam Asielzoekers en Vergunninghouders (OTAV-VNG)

telefoon: 06 10 60 34 04

e-mail: mmartens@ggd.amsterdam

Bron:
ANT

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
mondzorgketen

Mondzorgketen Tandvitaal in de verkoop

Overnames en ketenvorming zijn in de mondzorg aan de orde van de dag. Onlangs werd bekend dat Bencis Capital Partners zijn tandartsketen Tandvitaal na de zomer gaat verkopen.

Grootste keten
De keten zou minimaal 400 miljoen moeten opbrengen, volgens het Financieele Dagblad. Tandvitaal heeft ruim 100 filialen in Nederland waarmee het de grootste keten is. In totaal heeft Tandvitaal ongeveer 185 vestigingen in Nederland, Duitsland en België.

Samenwerkende Tandartsen
Onlangs kocht Tandvitaal de groep Samenwerkende Tandartsen van NPM van de familie Fentener van Vlissingen.
Tandvitaal en Samenwerkende tandartsen hadden in 2015 ruim 1.100 werknemers. Het bruto bedrijfsresultaat bedroeg 12,5 miljoen euro in 2015 wat volgens ingewijden dit jaar op ruim het dubbele zou uitkomen en een verklaring is voor de hoge vraagprijs.

Britse mondzorgketen
Begin dit jaar werd de Britse mondzorgketen Oasis verkocht aan BUPA, een leidende specialist in gezondheidszorg in Engeland.

Nederlandse markt
Traditioneel gezien bestaat de markt in Nederland vooral uit zelfstandige praktijken en kleine maatschappen. Op het ogenblik zijn er ongeveer 6000 praktijken met een omzet van 2,5 miljard euro per jaar. Slechts 20% van de praktijken behoort tot een keten. Er bestaat echter onder tandartsen steeds meer belangstelling om toe te treden tot een keten. Pas afgestudeerden willen vaak liever geen praktijk overnemen. Het percentage vrouwelijke tandartsen neemt ook fors toe en juist zij blijken vaak liever voor een organisatie te werken dan zelf een praktijk te starten.

Grotere ketens
Voor de ketens is schaalvergroting een logische stap. Investeren in nieuwe technologie en ICT wordt hierdoor gemakkelijker. Voor individuele tandartsen zijn de kosten daarvan vaak veel te hoog.

Geef uw mening!
Graag horen we van u hoe u denkt over de opkomst van tandartsketens. Is het een kans of een bedreiging voor uw praktijk? Laat het ons weten in onze enquête!

Poll - tandartsketen

Bron:
Financieel Dagblad

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Dental Expo maart 2018

Dental Expo maart 2018: dé ontmoetingsplaats voor de dentale markt

De gehele dentale markt komt wederom samen op Dental Expo op 08, 09 & 10 maart 2018 in Amsterdam RAI. Naast de presentatie van marktgerelateerde producten en diensten op de beursvloer, vindt ondersteuning plaats door workshops en seminars waar professionals innovaties en nieuwe ontwikkelingen vertonen.

Platform
Dental Expo is het platform in Nederland dat de industrie, de handel en de tandheelkundige professie met elkaar verbindt, een plaats waar ontwikkelingen en noviteiten uit de gehele markt getoond wordt. Tandartsen, tandartsassistenten, mondhygiënisten, tandtechnici, laboratorium- en praktijkeigenaren en tandheelkundige specialisten ontmoeten elkaar in Amsterdam om van gedachten te wisselen over de continue bewegende markt en hen toekomstvisie hierover te delen.

Nieuwe organisator
Protex BV heeft recent de organisatie van Dental Expo overgedragen aan Easyfairs Nederland BV, een wereldwijde, toonaangevende event organisator.

“Wij zijn ervan overtuigd dat we Dental Expo met onze ruime ervaring tot een nog completer event kunnen maken en kijken uit naar een professionele samenwerking met de dentale markt om dit te realiseren”, aldus Mathilde Koniuszek, Head of Events bij Easyfairs Nederland BV.

Rob Simoons van Protex BV zal als adviseur betrokken blijven bij de organisatie van Dental Expo 2018. Dental Expo vult het Easyfairs portfolio aan dat reeds toonaangevende evenementen organiseert in de healthcare & medical sector zoals Dentex (Brussel en Algerije), Health & Care (Gent), Maghreb Pharma (Algerije) en Soins & Santé (Namur).

 

Lees meer over: Dental Expo, Markttrends, Producten, Thema A-Z
Samenwerking Samenwerkende Tandartsen en DentConnect

Samenwerking Samenwerkende Tandartsen en DentConnect

Samenwerkende Tandartsen en DentConnect hebben besloten hun krachten te bundelen via een strategische samenwerking. Als onderdeel van deze samenwerking zal NPM Capital, de huidige aandeelhouder van Samenwerkende Tandartsen, haar aandelen verkopen aan DentConnect.

NPM Capital is ervan overtuigd in DentConnect een kapitaalkrachtige nieuwe aandeelhouder voor Samenwerkende Tandartsen te hebben gevonden met een bewezen track record en focus op verdere groei. De naam Samenwerkende Tandartsen zal als zelfstandig merk behouden blijven binnen de groep.

Service-organisatie
Beide ketens functioneren als service-organisatie voor tandheelkundige en tandprothetische praktijken en delen dezelfde ambitie om door middel van partnership de mondzorg op hoog niveau aan te kunnen bieden. Voor zowel Samenwerkende Tandartsen als voor DentConnect zal de bundeling van krachten en de schaalvergroting de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren versterken. De geografische spreiding van de aangesloten praktijken is grotendeels complementair, het potentieel in de markt is aanzienlijk en de uitwisseling van kennis en ervaring zal leiden tot een verdere kwaliteitsverbetering voor alle aangesloten praktijken. De optimalisatie van de kwaliteit en zorg voor de patiënt staan centraal in de samenwerking.

De verwachting is dat beide ketens snel door zullen groeien. Hierdoor biedt de samenwerking voor medewerkers een mooie kans om zich verder te ontwikkelen, kennis en ervaringen te delen en mee te groeien met de organisatie.

Groeiende belangstelling
Onder praktijkhouders in binnen- en buitenland bestaat een groeiende belangstelling om zich aan te sluiten bij een dentale keten. Het wordt steeds moeilijker om opvolging te vinden voor een praktijk. Dit wordt veroorzaakt door de vergrijzing in de markt, de beperkte instroom van startende tandartsen, het groeiende aantal vrouwelijke tandartsen/studenten, dat veelal parttime wil werken en een dalende interesse onder jonge tandartsen om een eigen praktijk te starten. Aansluiting bij een keten draagt zorgt voor continuïteit en biedt tevens de gelegenheid voor de tandarts en zijn of haar team om zich volledig op de patiënt en de behandeling te concentreren.

Aangesloten praktijken worden gefaciliteerd op het gebied van HR, Financiën & Administratie, Kwaliteit- & Zorgmanagement, Inkoop, Marketing & Communicatie en Algemeen Management. Voortdurende optimalisatie van processen zorgt voor waardevolle synergie en efficiency. Dit alles met als doel om de beste tandheelkundige zorg te bieden aan de patiënt.

Samenwerkende Tandartsen
Samenwerkende Tandartsen is een keten van mondzorgcentra en tandheelkundige praktijken in Nederland. Opgericht in 2006 met het doel om door overname van praktijken en ontwikkeling van bestaande praktijken een kwalitatieve speler in de markt te worden. Begin 2017 bestaat de organisatie uit 49 praktijken. Samenwerkende Tandartsen maakt sinds 2011 onderdeel uit van NPM Capital.

DentConnect
DentConnect is een snelgroeiende keten met tandheelkundige praktijken in een groot deel van Nederland. Sinds 2015 is DentConnect ook internationaal actief (België, Denemarken, Duitsland en Italië). DentConnect neemt zelfstandige tandartspraktijken en complete patiëntenbestanden over om deze vervolgens te beheren en te ontwikkelen. Voor deze praktijken treedt DentConnect op als veelzijdige service-organisatie. In totaal beschikt DentConnect op dit moment over 162 praktijken, waarvan 85 in NL.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Tandpastaverspilling

Nieuwe coating brengt einde aan tandpastaverspilling

Onderzoekers uit Boston hebben een coating ontwikkeld die ervoor zorgt dat er geen tandpasta meer in de tube achterblijft.

Minder afval
De onderzoekers aan de ‘Massuchusetts Institute of Technology’ in Boston hebben het product ontwikkeld om bij te dragen aan vermindering van afval. Een van de onderzoekers, Dr. David Smith, zei er het volgende over: “Met deze coating kunnen we voorkomen dat er jaarlijks wel 200 miljoen liters achtergebleven productresten en 40 biljoen verpakkingen met achtergebleven productresten minder weggegooid worden.”

De speciale coating maakt de binnenkant van verpakking zeer glad waardoor de vloeistof gemakkelijk naar buiten kan komen en zelfs dat laatste beetje tandpasta gebruikt kan worden. De formule is gebaseerd op de werking van hydrofobische oppervlaktes, een klassiek voorbeeld hiervan is een lotusblad. Als hier een druppel water op valt wordt deze direct en effectief afgestoten. De onderzoekers hebben voor hun coating eenzelfde soort formule nagebootst.

Betrouwbaar product
De coating wordt in twee lagen aangebracht tijdens het productieproces. Daarna wordt er nog een extra vloeistof in de vorm van een soort olie aangebracht om te voorkomen dat er gaatjes overblijven waar het product aan vast kan blijven zitten. De structuur van de coating is het belangrijkst volgens Dr. Varanasi, een van de onderzoekers, ze zei er het volgende over: “De truc is om de juiste combinatie van oppervlaktestructuur en de smeer vloeistof te hebben zodat de olieachtige vloeistof niet weggevaagd wordt door het product dat eroverheen komt.” Door deze compositie kan de coating op maat gemaakt worden bij het product waar het om gaat. Als het bijvoorbeeld een voedselproduct betreft wordt de coating gemaakt op basis van voedsel.

Deze technologie is volgens de onderzoekers compleet betrouwbaar en brengt geen gevaren met zich mee voor consumptie van het product wat in aanraking is gekomen met de coating. Naar alle waarschijnlijkheid zal de coating voor het eerst gebruikt worden bij ketchupflessen in de komende jaren.

Bron:
The economist

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z