Zorgconsument voelt zich minder een product
De consument begint te wennen aan marktwerking in de zorg. Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor uitgevoerd door Newcom.
In 2011 voelde 54% van de consumenten zich ‘een product’ in de zorg. Dit is in 2013 afgenomen naar 40%.
Consumenten ervaren steeds meer keuzevrijheid. 59% van de Nederlanders is het eens met de stelling dat er binnen de zorg in Nederland voldoende keuzevrijheid is. In 2011 bedroeg dit 44%.
Vermoeden van fraude bij tandarts en ziekenhuis
Ruim de helft van de consumenten (55%) controleert de zorgrekening. De helft van de consumenten die in het afgelopen jaar een rekening heeft ontvangen heeft moeite met het beoordelen van de rekening. Van de ondervraagden vermoedt 7% te maken hebben gehad met frauduleuze zorginstellingen en weet 1% dit zeker. Dit vermoeden leeft met name bij de tandarts (38%) en bij het ziekenhuis (30%).
Persoonlijker en klantgerichter
61% van de Nederlanders heeft een goed gevoel bij de gezondheidszorg. In 2011 bedroeg dit 48% en in 2012 was dit opgelopen tot 53%. Er zijn ook verbetermogelijkheden. De gezondheidszorg wordt door 50% van de Nederlanders nog niet als klantgericht ervaren. De kwalificatie persoonlijk scoort ook nog vrij laag (53 %). Betrouwbaar (71 %) en kwalitatief (82 %) zijn aspecten die men meer toedicht aan de gezondheidszorg in Nederland.
Newcom voert sinds 2005 jaarlijks de Gezondheidszorgmonitor uit. In december 2013 is de meest recente versie van dit onderzoek uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1018 inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder. In het onderzoek van 2013 zijn vragen opgenomen over klantgerichtheid van ziekenhuizen en de beleving van de zorgconsument over de keuzevrijheid en marktwerking in de zorg.
Dec 2013
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!