Apotheken controleren nauwelijks op medicijngebruik

Een meerderheid van de apotheken laat na om patiënten voldoende te informeren over de werking en de bijwerking van medicijnen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau MediQuest in opdracht van CZ. CZ voelt zich als zorgverzekeraar verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en wil betekenisvol zijn voor haar klanten. Vanuit die ambitie heeft CZ de rol van apothekers bij klanten onderzocht.



Verantwoordelijk
Rens van Oosterhout (Manager Farmacie CZ): “Als zorgverzekeraar voelen wij ons verantwoordelijk om de vinger aan de pols te houden als het gaat om kwaliteit van de zorg. Verkeerd medicijngebruik kan grote consequenties hebben. De apotheker is een belangrijke schakel tussen arts en patiënt als het gaat om het bewaken van de juiste inname, dosis en werking van een medicijn. Teveel apothekers geven zonder voldoende uitleg gewoon medicijnen mee. Terwijl ze extra betaald worden om die uitleg te geven. En dat is niet voor niks.”

Onvoldoende uitleg
Een derde van de ondervraagde verzekerden geeft aan geen uitleg over het verstrekte medicijn te hebben gekregen van de apotheek. In 68% van de gevallen heeft de apotheker ook nagelaten om na twee weken te vragen of het medicijn had gewerkt. Slechts een van alle onderzochte apotheken hield zich aan alle afspraken over controle op medicijngebruik.

Klantervaring
CZ ondervroeg klanten van 421 apotheken naar hun ervaringen. De belangrijkste vraag was: Heeft u voldoende uitleg gekregen over het gebruik, de werking en de bijwerking van het medicijn? De meerderheid van de ondervraagden geeft aan niet alle informatie te hebben gekregen die de apotheker wel zou moeten geven.

Bron:
CZ



Kwaliteitsafspraken



CZ roept apothekers op om de afspraken over de eerste en de tweede uitgifte van medicijnen na te komen. We hebben alle onderzochte apotheken geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek en daarbij ook individuele scores aangegeven. Voorlopig krijgt een apotheker die niet beduidend lager dan 80% scoort een ‘voldoende’. We geven apothekers de tijd om te verbeteren, maar uiteindelijk willen we dat ze 100% scoren. Adviseren is immers de basiszorg die een apotheek moet verlenen bij het verstrekken van medicijnen. Als extra prikkel kunnen we ervoor kiezen om bij de inkoop van de zorg de apothekers die minder presteren, ook minder te betalen. Op deze manier wil CZ ervoor zorgen dat apothekers beter gaan adviseren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *