Met een verantwoord dieet kunnen ontstekingsreacties in het lichaam worden verminderd. Uit kleinschalig onderzoek blijkt dat een anti-inflammatoire dieet ook effect heeft op de parodontale gezondheid.
Verband
Hoewel meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat parodontale gezondheid kan worden verbeterd door vermindering van koolhydraten en een extra inname van omega-3 vetzuren, vitamine C, vitamine D, antioxidanten en vezels is er aanzienlijk gebrek aan dieet-interventionele studies in een gerandomiseerde gecontroleerde setting. Om deze reden wilden de onderzoekers een pilot-studie opzetten om het verband tussen tussen een anti-inflammatoire voeding en parodontale gezondheid verder te kunnen onderzoeken.
Onderzoek 15 deelnemers hebben meegedaan aan het huidig onderzoek. Tien deelnemers gingen gedurende zes weken op een koolhydraatarm en anti-inflammatoire dieet. De overige vijf deelnemers hielden hun normale eetpatroon aan. Na vier weken was bij de experimentele groep de parodontale gezondheid aanzienlijk verbeterd in vergelijking met de groep die hun dieet niet veranderden. Door koolhydraatinname te verminderen was er verbetering in de gingiva-index, en verminderde de bloedingsneiging van de gingiva.
Meer onderzoek “Een dieet met weinig koolhydraten, maar rijk aan omega-3 vetzuren, vitamine C en D, antioxidanten en vezels vermindert parodontitis”, concluderen de onderzoekers. De auteurs hopen dat in de toekomst afzonderlijke componenten van een anti-inflammatoire dieet worden onderzocht om te kijken of bepaalde aspecten een grotere impact hebben op parodontale gezondheid dan anderen.
Een studie van de Fachhochschule in Wels, Oostenrijk, laat zien dat de consumptie van bietensap de groei van tandbedervende bacteriën remt.
Tandbederf Negentig procent van de Westerse bevolking wordt getroffen door tandbederf en de verwoestende gevolgen hiervan, die zich niet beperken tot enkel de mondgezondheid.
Bieten zijn de oplossing Voor de studie hebben onderzoekers aan 46 proefpersonen nitraatrijk bietensap of een placebo toegediend, gedurende een periode van vier weken. Het nitraatgehalte van een rode biet wordt geabsorbeerd door het spijsverteringsstelsel en komt dan terecht in ons speeksel. Van speeksel wordt het door de natuurlijke orale flora weer omgezet naar nitriet. Nitriet bestrijdt en minimaliseert op zijn beurt de bacteriën die tandbederf veroorzaken weer. Ook groene bladgroenten blijken goede bronnen te zijn van dit nitraat.
Nitraat tegen ziektes Josef Voglsam, CEO van de Oostenrijkse biologische vruchtensappenfabrikant Fitrabbit, doet sinds enige jaren uitgebreid onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit. “De grootste besmettelijke ziekte in de wereld kan worden geminimaliseerd door het eten van nitraat-bevattende voedingsmiddelen”, zegt Voglsam.
Drankje tegen tandbederf Voglsam: “Wij waren ook onder de indruk van de resultaten van de studie. Deze bevindingen hebben geleid tot de ontwikkeling van ’s werelds eerste organische drankje dat bescherming biedt tegen tandbederf.” Zelfs achtentwintig dagen na het drinken van nitraat-houdend bietensap kon het effect nog worden gedetecteerd in het speeksel van de proefpersonen.
Speekseltesten In samenwerking met een Amerikaans bedrijf is hiervoor een speekseltest ontwikkeld die het tandbederfremmende effect van rode biet detecteert. De pH-waarde in de mond werd gemeten tijdens de studie. Deze geeft de zuurwaarde in het speeksel aan. Een lagere pH-waarde betekent meer zuur-producerende bacteriën in de mond. Met de inname van bietensap wordt dit verhoogd, wat een bevestiging is voor de minimalisering van tandbederf.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft de aanwijzing aan Dental Reizen beëindigd en hiermee is ook een einde gekomen aan het vervolgtraject. In maart 2015 kreeg Dental Reizen een aanwijzing, die volgde op een verscherpt toezicht.
De zorgaanbieder moest toen alle geconstateerde tekortkomingen oplossen en maatregelen treffen om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Dit betrof zowel de organisatie van de zorg als de inhoudelijke zorgaspecten. De inspectie heeft de verbeteringen van Dental Reizen over een langere tijd beoordeeld en concludeerde dat zij weer vertrouwen in de zorgverlener heeft voor het verlenen van goede zorg.
Dinsdag 25 oktober gaf mondhygiënist Lisette van der Harst de 25.000ste poetsles Hou je mond gezond! De leerlingen van de groepen 3 van basisschool KBs de Regenboog in Woerden waren de gelukkigen.
De kinderen van juffen Marieke van der Plasse, Sandra Groenendijk en Miranda van der Meer kregen een bijzondere les over mondverzorging. De kinderen hingen aan de lippen van de mondhygiënist, die hen op een luchtige manier kennis bijbracht over de mond en het gebit, tandenpoetsen, gaatjes en de zeven eet- en drinkmomenten.
Gezond gebit op jonge leeftijd maatgevend voor toekomst
Het onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’ is geïnitieerd en ontwikkeld door het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid. Wie op jonge leeftijd een gezond gebit heeft, houdt dat vaak ook zo. Een gezond gebit heb en houd je door twee keer per dag goed je tanden poetsen met fluoridetandpasta en niet meer dan zeven keer per dag te eten en drinken. Lisette van der Harst: “Ik ben er trots op dat ik namens onze beroepsgroep 25.000ste les mocht geven. Fantastisch dat ik een positieve bijdrage mocht leveren aan de aandacht voor mondgezondheid van kinderen en hun ouders.”
Project succesvol dankzij vrijwillige mondzorgverlener
Mariëlle Nap, projectleider Hou je mond gezond!, is er trots op dat al 750.000 kinderen kennis over de mond en het gebit is bijgebracht en een niet te vergeten poetservaring heeft gekregen. Evenzoveel ouders zijn geïnformeerd over het belang van goed tandenpoetsen. “Ik weet dat kinderen nog lang over een poetsles napraten! Zo’n witte jas in de klas maakt echt indruk en die ervaring komt ook naar huis.” Dit succes konden we alleen bereiken dankzij de enthousiaste inzet van duizenden vrijwillige tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, studenten en GGD-medewerkers. En onze partner elmex die vele duizenden tandenborstels en tubetjes tandpasta beschikbaar stelde.”
Cariës en tanderosie terugdringen
Doel van het lesproject is het bevorderen van een gezonde mond door het terugdringen van cariës (gaatjes) en tanderosie en het stimuleren van tandartsbezoek. Ook wil het Ivoren Kruis bij kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen bewustwording creëren van de eigen invloed op de (mond)gezondheid. Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en zelfzorg bij het voorkomen van ernstiger vermijdbare ziektes.
Slechte kindergebitten
De verslechterde situatie van de kindergebitten in ons land was in 2009 de aanleiding voor de ontwikkeling van het project. Gebleken was dat 25% van de kinderen in Nederland zijn tanden niet of slecht poetst. Uit het Signalement Mondzorg 2013 van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) blijkt verder dat 41% van de 5-jarige kinderen gaatjes heeft in het melkgebit. 25% van de 5-jarigen uit de lage SES-groep heeft dagelijks meer dan 7 eet- en drinkmomenten en veel kinderen komen niet of te laat bij de tandarts. Ouders kunnen hun kinderen al vóórdat ze twee jaar zijn meenemen naar de mondzorgpraktijk. Veel ouders weten niet dat een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist is opgenomen in de basisverzekering en dus voor kinderen tot 18 jaar gratis is. Meer informatie over het onderwijsproject is te vinden op www.houjemondgezond.nl.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/poetsles.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-27 10:59:092016-10-27 11:00:3325.000ste poetsles Hou je mond gezond! op basisschool de Regenboog in Woerden
Bijna 100 Amerikaanse organisaties hebben tussen 2011 en 2015 sponsorgeld aangenomen van Coca-Cola en PepsiCo, waaronder de National Dental Association. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in de American Journal of Preventive Medicine.
Frisdrankconsumptie Amerika heeft een van de hoogste frisdrank consumptie ter wereld, ongeveer de helft van de Amerikaanse bevolking drinkt dagelijks minimaal een suikerhoudende frisdrank. In Nederland wordt er per persoon zon 61 liter suikerhoudende frisdrank geconsumeerd en is frisdrank, na koffie, de meest gedronken drank. Een hoge frisdrankconsumptie kan een oorzaak zijn voor veel tandproblemen en andere ziektes.
Onderzoek Het onderzoek is uitgevoerd in Amerika door Daniel Aaron en dr. Michael Siegel. Daniel is student aan de Boston University School of Medicine en dr. Siegel is hoogleraar aan de Boston University School of Public Health. Nadat zij opmerkten dat er door grote frisdrankfabrikanten geld wordt gedoneerd aan gezondheidsinstellingen hebben ze het onderzoek gestart om erachter te komen hoe groot deze bijdrage precies is. Door middel van zoekmachines en wetenschappelijke databases verzamelde ze alle Amerikaanse organisaties die elk soort financiële bijdrage van Coca-Cola en PepsiCo aan hadden genomen tussen 2011 en 2015. De resultaten waren schokkend, 97% van de organisaties die het sponsorgeld aannemen staat ook voor verbetering van de volksgezondheid.
The National Dental Association Onder de 96 organisaties vielen vijf overheidsorganisaties en een belangrijke tandheelkunde organisatie, the Nation Dental Association (NDA). Volgens de gegevens uit het onderzoek had de NDA ruim 215.000 dollar aangenomen van Coca-Cola. Van de 215.000 dollar is 200.000 gegaan naar het NDA’s Health Now program, met als doel het opzetten en verbeteren van mobiele klinieken in onderontwikkelde gemeenschappen. Daarnaast is er 10.000 dollar gestoken in de Centennial Anniversary Convention in 2013 en 5.000 dollar in het Women’s Health Symposium in 2011. The NDA was helaas niet de enige grote gezondheidsorganisatie die het sponsorgeld gebruikte voor programma’s ter verbetering van de gezondheid. Uit het onderzoek bleek dat the Foundation for the National Institutes of Health 1.75 miljoen dollar heeft aangenomen van Coca-Cola voor dezelfde doeleinden.
De onderzoekers twijfelen aan de oprechte inzet van deze organisaties voor de volksgezondheid, door het aannemen van het sponsorgeld dragen ze alleen maar bij aan de groei van de frisdrankproductie. Het is volgens hen zeer belangrijk dat organisaties hier hun verantwoordelijkheid in nemen.
Deze video gaat over het plaatsen van een (glasvezel)stift zodat hier een adequate restauratie op gemaakt kan worden. Er wordt goed uitgelegd waarop gelet moet worden bij het prepareren van het kanaal voor plaatsing van een stift.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/Glasvezelstift.png230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-24 12:28:052016-10-24 12:28:05Het plaatsen van een (glasvezel)stift voor een adequate restauratie
Er is in afgelopen periode veel te doen over het in de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel waardoor zorgverzekeraars bij een controle zonder voorafgaande toestemming van de patiënt inzage kunnen krijgen in een medisch dossier. Dit geldt nu ook bij ongecontracteerde aanbieders. Waar wringt het precies?
Er is in afgelopen periode veel te doen over het in de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel waardoor zorgverzekeraars bij een controle zonder voorafgaande toestemming van de patiënt inzage kunnen krijgen in een medisch dossier. Dit geldt nu ook bij ongecontracteerde aanbieders, voor gecontracteerde aanbieders gold dit allang. Voor beroepsgroepen waar niet-contracteren veel voorkomt, zoals tandartsen, is dit dus wel een wezenlijke wijziging.
Alleen bij indienen nota bij verzekering
Overigens geldt nog steeds dat de verzekeraar alleen inzage kan krijgen als de verzekerde de nota heeft ingediend bij de verzekeraar. Als een verzekerde zelf afrekent en de nota niet indient bij de verzekeraar, is er nog steeds geen grond voor de verzekeraar om inzage te vragen in het dossier.
Commotie De commotie die is ontstaan is interessant. Die commotie is gericht op verontwaardiging dat een zorgverzekeraar bij het uitvoeren van controles kennis kan nemen van het dossier van een verzekerde. Maar dat is voor gecontracteerde zorgaanbieders al geruime tijd het geval. De huidige commotie is daarom niet alleen reden om kritisch te kijken naar de voorgenomen wijziging van de wet, maar ook om kritisch te kijken naar de bestaande regelgeving.
Zorgverzekering moet zich houden aan Regeling Zorgverzekering De fraude die verzekeraars opsporen, is maar een zeer beperkt deel van het budget. Daarbij hebben verzekeraars de neiging om in hun contracten de definitie van fraude op te rekken waardoor ook onopzettelijk handelen daaronder valt. Maar wat veel zorgaanbieders niet beseffen, is dat de contractuele duiding van de definitie fraude niet van belang is voor de op de wet gebaseerde bevoegdheden. Kort gezegd: de zorgverzekeraar moet zich houden aan de bepalingen in de Regeling Zorgverzekering, ongeacht wat zij in het contract plaatst. En bij deze “fraude” gaat het vaak niet eens om grootschalig misbruik, maar het kan ook gaan om de declaraties op basis van een – achteraf bezien – onvolledige verwijzing of met een verkeerde hoofdbehandelaar.
Betekenis van fraude
Een groot deel van de (opbrengst) die gerealiseerd wordt met de controles van verzekeraars gaat helemaal niet om fraude in de betekenis die wij daar in de normale maatschappij aan toekennen. Dan gaat het eerder om onvolkomenheden in het dossier of administratieve fouten. En fout is fout. Als er afspraken over gemaakt zijn dan moet er – met inachtneming van de regelgeving – ook gecontroleerd kunnen worden.
Achilleshiel De systematiek van de wet is evenwel zodanig opgebouwd dat de zorgaanbieder zelf moet nagaan of de verzekeraar ingeval van een controle aan de wettelijke eisen heeft voldaan. Er is geen duidelijke sanctie indien een zorgverzekeraar zich niet houdt aan de Regeling Zorgverzekering en toch vertrouwelijke gegevens verkrijgt. Daar zit de achilleshiel van zowel de huidige als de nieuwe wetgeving.
Probleem voor zorgaanbieder Indien een zorgaanbieder gegevens verstrekt, zonder dat aan de Regeling Zorgverzekering is voldaan, dan heeft niet de zorgverzekeraar maar de zorgaanbieder een probleem, want dan heeft hij in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, gegevens gedeeld met de zorgverzekeraar en daarmee ten onrechte persoonsgegevens verstrekt.
Eenvoudige aanpassingen De huidige commotie zou aanleiding moeten zijn om zowel de nieuwe regelgeving als de bestaande regelgeving aan te passen en een sanctie te zetten op handelen in strijd met de Regeling Zorgverzekering. Dit is noodzakelijk om een einde te maken aan de onwenselijke situatie waarbij een zorgaanbieder, die afhankelijk is van een zorgverzekeraar, als een tandeloze tijger verantwoordelijk te maken voor het toezicht op de correcte uitvoering van de Regeling Zorgverzekering. Dit kan met twee eenvoudige aanpassingen:
Verbind een boete aan het door een zorgverzekeraar handelen in strijd met de Regeling Zorgverzekering, bijvoorbeeld een maximale boete op grond van overtreding van de WMG.
Hanteer een lijn vergelijkbaar met de regeling in het strafrecht voor onrechtmatig bewijs, zodat bewijs verkregen in strijd met de Regeling Zorgverzekering niet door verzekeraars gebruikt mag worden bij controles.
Met deze waarborgen kan meer zekerheid worden verkregen dat controles correct worden uitgevoerd. Als hieraan de verplichting voor de verzekeraar gekoppeld wordt om aan zowel de zorgaanbieder als de verzekerde kenbaar te maken dat er aan de Regeling Zorgverzekering is voldaan, dan is er geen reden om te vrezen voor het huidige en nieuwe systeem.
Wortelfracturen in het apicale en middelste deel van de wortel genezen meestal goed en snel. Maar hoe kunnen we die genezing beïnvloeden en hoe moeten we handelen als genezing uitblijft? Röntgendiagnostiek, behandeling en prognose bij wortelfracturen.
Röntgendiagnostiek Voor het maken van een goede röntgenfoto is het advies van Michiel de Cleen het gebruiken van instelapperatuur. Tandheelkundige boeken adviseren nog om een röntgenfoto te maken, vanuit de diagnostiek bekeken. Maar of dit veel toegevoegde waarde heeft, dat is de vraag.
In een artikel van Bornstein et al. (2009) worden 44 tanden met een horizontale wortelfractuur onderzocht. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt in de locatie van de wortelfractuur met standaard röntgendiagnostiek, namelijk het apicale (25%), middelste (63,6%) en cervicale (11,4%) gedeelte van de wortel. Na vergelijking met conebeam-CT blijkt er toch vaak een ander beeld van de fractuurlijn te zijn, namelijk ingewikkelder dan in eerste instantie met een standaard röntgenfoto wordt ingeschat. Vaak loopt de fractuurlijn van apicaal-buccaal naar incisaal-palatinaal. Daaruit kan geconcludeerd worden dat een conebeam-CT van toegevoegde waarde is bij de diagnostiek van een wortelfractuur. In eerste instantie is de fractuurlijn niet of nauwelijks zichtbaar, na een week is deze wel zichtbaar.
Behandeling: spalken of niet? Stap 1: Indien nodig element op de plek terugduwen.
Stap 2:
Geen mobiliteit : dan is spalken niet geïndiceerd.
Mobiliteit : 4 weken spalken
Mobiliteit plus breuk processus alveolaris : 8 weken spalken
De voorkeur van Michiel de Cleen voor het type spalk gaat uit naar de spalk van Medartis (TTS Titanium Trauma Splint).
Overleving pulpa na wortelfractuur Verkleuring na de wortelfractuur duidt op een bloeduitstorting. Afwachtend beleid is nodig: mogelijk trekt de verkleuring weer weg en blijft de pulpa vitaal.
Manieren van genezing van een wortelfractuur:
33% – Callusvorming in pulpakanaal.
44% – Ingroei van bindweefsel in breukdelen en soms ook botvorming in spleet.
23% – Granulatieweefsel / geen genezing. Wanneer coronale deel gaat ontsteken dan zie je aan weerszijden van spleet een radiolucentie op de solo-opname. Het uitvoeren van een endodontische behandeling tot de breuk is dan geïndiceerd.
Tunneling resorption is interne resorptie, niet op basis van ontsteking maar door genezing. De pulpa reageert in dit geval sensibel en er is geen endodontische behandeling geïndiceerd.
Let op: Dit is anders dan bij andere tandletsels waar geldt: ‘’Interne resoptie met vitale pulpa: zo snel mogelijk pulpa eruit halen, dan stopt proces’’. Daar is namelijk sprake van een bacteriële infectie.
Genezing wordt beïnvloed door:
Stadium wortelvorming: onvolgroeide elementen hebben een betere prognose (+)
Dislocatie coronale breukdeel: geen verplaatsing is een betere prognose (+)
Sensibiliteit pulpa: positieve reactie is een betere prognose (++)
Repositie coronale breukdeel: goede repositie is een betere prognose (++)
Type spalk: flexibel > star
Genezing wordt niet beïnvloed door:
Locatie fractuur
Type element
Tijdstip van behandeling
Duur spalking
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat bij 75% van wortelfracturen de pulpa vitaal blijft.
Een horizontale wortelfractuur is een luxatie van het coronale breukdeel. Het coronale breukdeel gedraagt zich als een onvolgroeid element. Verkleuring van de tandkroon na een wortelfractuur is meestal tijdelijk. Een conebeam-CT is behulpzaam bij diagnostiek en behandeling.
Michiel de Cleen studeerde tandheelkunde aan de UvA. Na zijn afstuderen in 1988 was hij tot 1995 als (gast)docent verbonden aan de vakgroep Cariologie en Endodontologie van ACTA. Hij voert nu 20 jaar een full-time endodontische praktijk in Amsterdam. Naast zijn klinische werkzaamheden is hij zeer regelmatig spreker op binnen- en buitenlandse congressen en is hij cursusdocent op het gebied van de endodontologie en tandletsels. Hij publiceert regelmatig in (inter)nationale vakbladen.
Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Michiel de Cleen tijdens het congres Tandletsel van Bureau Kalker.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/06/wortel-400.jpg230397anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-24 11:19:422016-10-24 12:57:05Wortelfracturen van begin tot eind
Een hoge werkdruk, moeilijke patiënten, overheidsbemoeienis, praktijkmanagement, ondernemerschap, omgaan met medewerkers en een gebrek aan loopbaanontwikkeling. Zo maar een greep uit de factoren die bijdragen aan burn-out verschijnselen bij tandartsen. Volgens TNO en het CBS heeft een miljoen Nederlanders burn-out klachten. Bij tandartsen worden hoge percentages genoemd van 12%, waarvan 3-5% zó lang doorwerkt dat ze geheel opbranden.
Wat is een burn-out? Algemeen kan worden gesteld dat er sprake is van een burn-out bij totale lichamelijke en geestelijke vermoeidheid, een duidelijk cynisme naar het werk en/of collega’s en het gevoel niet meer bekwaam te zijn. Het is het gevolg van langdurige stressklachten waar geen aandacht aan is besteed. Een burn-out is vaak werkgerelateerd maar dit hoeft niet. Factoren als een huwelijkscrisis, geldzorgen en intensieve mantelzorg dragen ook bij.
(H)erkenning van klachten (H)erkenning van klachten is vaak laat. Wie herkent de overbelasting bij tandartsen? Feedback van de patiënt zal er niet zijn, de assistent zal de tandarts er niet altijd op durven wijzen en als ze het wel doet is maar de vraag of het ter harte genomen wordt. Erkenning is er nauwelijks, tandartsen hebben vaak hoge verwachtingen van zichzelf en denken ‘dat overkomt mij niet’ of ‘het gaat wel weer over’. Helaas werkt het niet zo. Burn-out klachten gaan zelden vanzelf over. Intensieve therapie, rust en anders gaan werken en leven is noodzakelijk.
Types gevoelig voor klachten Ronald Gorter, psycholoog en verbonden aan het ACTA heeft talloze onderzoeken en artikelen geproduceerd over dit onderwerp. Hij noemt een aantal types die gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van klachten. Zo onderscheidt hij de hardwerkende pezers die geen nee kunnen zeggen, de tredmolenlopers die doorwerken met weinig enthousiasme om de vaste lasten te kunnen betalen, de walgers die er te laat achter komen dat ze het werk toch niet leuk vinden, de idealisten die tegen talloze frustraties aanlopen en de depressieve tandarts.
Mannen en vrouwen Tussen mannen en vrouwen zijn er ook verschillen. Vrouwen ervaren vaker stress door onduidelijke en onverwachte tandheelkundige situaties, mannelijke tandartsen maken zich vaker druk over het gebrek aan loopbaanontwikkeling. In dat kader is het interessant om te weten dan een bore-out, verveeld zijn door eentonig of saai werk, net zoveel klachten geeft als een burn-out.
Opvallend Opvallend en enigszins tegenstrijdig: verzekeraar Movir gaf recent aan dat ze een dalende trend zien bij tandartsen die een beroep doen op de verzekeraar met burn-out klachten. Volgens Movir persvoorlichter Hovestadt zijn klachten aan het bewegingsapparaat reden nummer één voor verzuim en wordt er daarom actief ingestoken op voorlichting en preventieve trainingen.
De tevreden tandarts Wat maakt u tevreden met uw werk en houdt u weg van stressklachten? In de basis moet er een balans zijn tussen belasting en belastbaarheid. Wat u doet en moet, bijvoorbeeld uw werk, gezin, zorgtaken en verplichtingen zouden in een gezonde balans moeten zijn met wat u aan kan, zowel mentaal als fysiek. De weegschaal is aan beide kanten te beïnvloeden. U kunt de belasting verlagen door minder of efficiënter te werken of u kunt uw belastbaarheid verhogen door te investeren in uw mentale en geestelijke welzijn, sport, ontspanning en gezond eten.
Weegschaal van belasting – belastbaarheid
Vitaliteit, toewijding, passie en bevlogenheid Ook spelen passie en bevlogenheid in het werk een grote rol. Bij gebrek daaraan vlakt het werk af en slaat de sleur toe. Passie en bevlogenheid creëert u door u te blijven ontwikkelen, eventueel u te specialiseren, een duidelijk en realistisch carrièrepad te volgen. Want teveel willen, daar wordt u ook niet beter van. Houd het initiatief in eigen handen: zelfbeschikking en het maken van gezonde keuzes geven energie.
Vlaams onderzoeker Stien Stassen vertelt over de factoren vitaliteit (veel energie, mentale veerkracht en doorzettingsvermogen) en toewijding (betrokkenheid bij het werk, gevoel zinvol werk te doen, trots en enthousiasme). Vitaliteit staat lijnrecht tegenover emotionele uitputting, toewijding tegenover distantie en cynisme. Werk je hard maar ben je bevlogen en vitaal, dan sta je aan de goede kant. Werk je hard maar voel je uitputting, vermoeidheid en afkeer van je werk, dan sta je aan de verkeerde kant en heb je kans op klachten. Wat te doen? Loop niet te lang door met spanningsklachten en denk niet ‘dat overkomt mij niet’. Herkent u zichzelf in de typeringen van Gorter of ervaart u klachten? Wees u ervan bewust dat u dit niet alleen kan oplossen. Erkennen van het probleem en aankloppen bij de huisarts is een goede eerste stap. Zelfs als er geen spanningsklachten zijn, is het belangrijk te investeren in een gezonde psychische en mentale balans. Zie het als mentale fitness, wat eigenlijk net zo normaal zou moeten zijn als fitness in de sportschool.
Yoga, meditatie, Bodybalance en mindfulness zijn goede methodes om even stil te staan, tot rust te komen en te reflecteren. Bent u nog gelukkig in uw werk, is de balans goed, ervaart u nog passie en bevlogenheid? Of voelt u afstand tot uw werk, bent u verveeld of vermoeid?
Naast bovenstaande tips kan ook een haptonoom u helpen terug in contact te komen met uw gevoel. Zeker voor tandartsen waarbij het ratio hoogtij viert kan dit geen kwaad.
Bronnen: NT 12-2016, Gorter in Dentz, van Wijck 6-2016, www.psychischegezondheid.nl, Gorter, werkdruk en gezondheid bij tandartsen, 2000. Stassen et al, werkgerelateerde overbelastingsklachten bij Vlaamse tandartsen, BES 2008.
Door: Amber Denekamp, bedrijfsoefentherapeut en specialist in dentale ergonomie. www.aeflexdental.nl – amber@aeflex.nl Gezond, comfortabel en klachtenvrij werken.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/weegschaal-400.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-24 11:16:522018-10-09 12:03:14Werkdruk bij tandartsen: Bevlogen of afgebrand?
Loepbrillen kunnen in de tandheelkunde goed van pas komen om te zorgen voor betere zichtbaarheid en preciezer werk tijdens behandelingen, aldus Kajal Shah, een Britse tandarts. Daarnaast zijn loepen ontworpen om tandartsen ergonomisch comfort te brengen, wat heel fijn kan zijn.
Endodontische behandelingen Een van de meest voorkomende loepbrillen is er een voor endodontische behandelingen. Een vergroting van meer dan 4 is hierbij aanbevolen. Sommige kanalen, zoals de bovenste eerste kiezen, zijn bijna onmogelijk om goed te plaatsen zonder vergroting. Daarnaast worden loepbrillen vaak gebruikt bij andere vormen van restauratieve tandheelkunde, aangezien loepen simpelweg veel meer precisie kunnen bieden dan wat anders mogelijk zou zijn.
Ergonomisch voordeel Daarnaast brengen loepen een groot ergonomisch voordeel met zich mee, in de vorm van meer comfort tijdens behandelingen. Een slecht postuur kan worden verbeterd door gebruik van loepbrillen, wat op zich weer musculoskeletale ziektes kan voorkomen – iets wat bij veel dentale professionals voorkomt. Het behouden van een goed postuur kan daarnaast nek- en rugklachten voorkomen, aangezien de loepbrillen alleen helder beeld bieden op het moment dat de arts goed rechtop zit. Ook oogproblemen en moeheid kunnen verminderd worden door het gebruik van loepen.
Diagnostisch onderzoek Tijdens een diagnostisch onderzoek kunnen loepen ook zeer goed van pas komen. Kleine details kunnen beter naar voren worden gebracht, waardoor het onderzoek met meer precisie kan worden uitgevoerd. Op deze manier kunnen gaatjes bijvoorbeeld in een eerder stadium worden gedetecteerd en kan pijn preventief worden bestreden.
Ook voor tandartsen die al jaren in het vak zitten, maar langzaamaan merken dat hun zicht achteruit gaat, kan een loep de ultieme oplossing zijn – en de manier waarop zij hun werk gewoon voort kunnen zetten.
Kajal Shah studeerde tandheelkunde en studeerde af in 2013. Sinds die tijd heeft ze haar trainingsjaar afgerond in een algemene praktijk en is ze zichzelf verder aan het specialiseren in kaakchirurgie bij het Royal Surrey County Hospital. Ook heeft Kajal haar Membership of the Faculty of Dental Surgery behaald – een postgraduate diploma in primaire tandheelkunde, en is kundig in geavanceerde gezichtsbehandeling esthetiek. Kajal werkt op dit moment als algemene tandarts.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/iwearpro-Het-belang-van-loepbrillen-in-de-tandheelkunde.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-24 10:45:062024-04-30 09:50:02Het belang van loepbrillen in de tandheelkunde
Afgelopen september werd een paper gepubliceerd in The Journal of Clinical Periodontology met betrekking tot het verwijderen van tandplak. Tien onderzoeken in relatie tot dit onderwerp zijn geanalyseerd en samengevoegd in dit paper. Uit de resultaten bleek dat het poetsen van tanden alleen, even effectief is als het poetsen met tandpasta.
Niet onverwacht Hoewel deze vondst niet onverwacht is, is het verwijderen van tandplak alleen slechts een onderdeel van het poetsproces. Tandenpoetsen zelf is ook effectief wat betreft het verwijderen van voedselresten. Dit betekent echter niet dat het gebruik van tandpasta in zijn geheel weggelaten kan worden.
Tandpasta: toch gebruiken Professionals op het gebied van tanden raden het gebruik van tandpasta toch aan. Tandpasta bevat namelijk een enorme lijst van actieve ingrediënten die de tanden en het tandvlees beschermen.
“Tandpasta is een verzorgende crème waar allemaal ingrediënten inzitten die goed zijn voor je tanden. Het is noodzakelijk tegen gaatjes door de toevoeging van fluoride en het helpt om verkleuring van het tandoppervlak te voorkomen. Daarbij kunnen er stoffen in zitten die helpen tegen tandhalsgevoeligheid en tandsteenvorming en die helpen om tandvleesontstekingen te verminderen”, aldus Cees Valkenburg, een van de onderzoekers.
Andere doeleinden Daarnaast helpt tandpasta bij het verwijderen van vlekken, maakt het de adem fris en geeft het een schoon en gezond gevoel.
Poetsen en poetsen Hoe vaak moet je poetsen op een dag? Valkenburg: “Het basisadvies is twee keer per dag met fluoridetandpasta. Maar nog belangrijker dan hoe vaak je poetst, is de zorgvuldigheid waarmee gepoetst wordt.”
British Society of Periodontology Volgens de British Society of Periodontology (BSP) is dit paper een interessant overzicht van de beschikbare informatie en een handige toevoeging aan de wetenschappelijke literatuur op mondverzorging.
Volgens hen moet tanden toch met tandpasta worden gepoetst. Tandpasta is gemaakt voor meerdere doeleinden dan enkel het verwijderen van tandplak. Ook zijn de voordelen van tandpasta niet meegenomen in het onderzoek.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/tandpasta-2-400.jpg230402anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-24 10:30:562016-10-24 11:27:44Tandpasta verwijdert niet meer plak maar blijft geadviseerd
Laura van der Meer, student aan het ACTA, heeft met haar idee voor een app die de werkhouding van de tandarts kan verbeteren de Hokwerda Award 2016 gewonnen.
Award De Hokwerda Award wordt een keer per jaar uitgereikt. Dit jaar vond de uitreiking plaats in De Fabrique in Utrecht door prof. drs. O. Hokwerda tijdens het KNMT Studentencongres. De winnaar krijgt een bedrag van €1.000 en ook de mogelijkheid om het idee werkelijkheid te maken. Dit jaar viel Laura van de Meer dus in de prijzen met haar app ‘Watch your back’. De tweede prijs ging naar Meike van Kerkhof met het idee voor een pocktetsonde die het versimpelen van pocketmeting en krachtoefening mogelijk maakt.
Bijdrage duurzamere tandartspraktijk De award is het in leven geroepen om tandheelkunde studenten die met hun ideeën bijdragen aan de verbetering van kwaliteit, veiligheid- van patiënt en/of behandelteam, een gezonde werkwijze en/of ergonomie binnen de tandheelkunde te belonen. Het is een initiatief van de KNMT en het Universitair Medisch Centrum Groningen. Met dit initiatief hopen de bedenkers de beroepsuitoefening en de arbeidsomstandigheden in de mondzorg te verbeteren, met name op het vlak van duurzaamheid.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/Hokwerde-award.jpg231403anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-24 10:15:072016-10-24 11:25:15Hokwerda Award voor app ‘Watch your back’
Na een goede samenwerking de afgelopen zes jaar met Elysee Dental Oosterwijk, is Elysee Dental verheugd dat zij als onderdeel van de wereldwijde organisatie Modern Dental per 1 oktober 2016 opnieuw benoemd is tot leverancier van vaste en uitneembare voorzieningen aan het ACTA.
In mei 2016 heeft het ACTA een Europese tender uitgeschreven voor aanbesteding van al haar tandtechniek. Op basis van de beoordeling van kwaliteit en prijs, aan de hand van vooraf opgestelde beoordelingscriteria, is de aanbesteding gegund aan Elysee Dental.
Beide partijen willen een intensieve samenwerkingsrelatie aangaan, onder andere op het gebied van digitale mondzorg.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/samenwerking-pixaby.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2016-10-20 17:33:382016-10-20 17:33:38ACTA en Elysee Dental sluiten opnieuw samenwerkingsovereenkomst
De bekende voedsel en drank producent Nestlé, heeft zijn Britse reclamecampagne: The Smile Factory teruggetrokken nadat de British Society of Dental Hygiene and Therapy (BSDHT) zijn zorgen hierover uitte.
Rowntree Campagne Begin deze zomer werd de campagne: The Smile Factory gelanceerd in Engeland. Het was een campagne voor de snoepjes van Rowntree, een merk van Nestlé. In de reclame was te zien hoe in elk snoepje een kleine fabriek zat waar hard werd gewerkt om het snoepje zo lekker mogelijk te maken, aan het einde zie je een vrouw met een brede glimlach het snoepje op eten.
Misleidende inhoud De BSDHT sprak zijn zorgen uit in verband met de misleidende inhoud van de reclame. “Het eten van zoetwaren wordt door Nestlé geassocieerd met blijdschap en lachen. Dit is onverantwoord omdat het een onrealistisch beeld weergeeft. Met name kinderen worden beïnvloed door deze beelden, het is daarom belangrijk dat Nestlé deze verantwoordelijkheid erkent.” Na de oproep van de BSDHT heeft Nestlé de reclame dan ook onmiddellijk ingetrokken. Ondanks het feit dat de reclame niet direct op de kinderen was gericht, was het door het gebruik van de kleurrijke beelden toch onvermijdelijk. Nestlé erkent zijn verantwoordelijkheid voor het adverteren naar kinderen en de mogelijke effecten hiervan.
Belang gebitsonderhoud kinderen Michaela Oneill, president van de BSDHT, benadrukt het belang van het inzien van de implicaties van voedsel en drank campagnes. Ze bedankt Nestlé dat zij een goede stap in deze richting hebben gezet door actie te ondernemen en hopen dat dit voorbeeld gevolgd wordt door andere producenten. Vorig jaar zijn ruim 33.000 kinderen in Groot-Brittannië behandeld aan tandaandoeningen. “Met behulp van producenten kan er iets aan gedaan geworden om dit getal te verminderen en de staat van het gebit van kinderen te verbeteren.”
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/snoep-400x.jpg230399anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-20 09:22:172016-10-13 15:24:20Nestlé trekt reclamecampagne terug na oproep British Society of Dental Hygiene and Therapy
Pediatrische tandartsen verspreid in Groot-Brittanië kwamen afgelopen week terug in hun klinieken met nieuwe kennis over de behandeling van het kindergebit, na hun bezoek aan de conferentie van de British Society of Paediatric Dentistry.
Het congres vond plaats in Leeds van 12 tot 15 september. Een aantal van de grootste internationale sprekers, waaronder hoofd tandheelkunde van de Britse NHS, professor Sara Hurley, spraken op het evenement. Thema van de conferentie was dit jaar ‘The Magic of Paediatric Dentistry, Conjuring up Solutions’ – letterlijk te vertalen als ‘De magie van pediatrische tandheelkunde, goochelen met oplossingen’. Meer dan 330 delegaties waren aanwezig.
Een aantal van de hoofdpunten die werden benoemd zijn als volgt:
Er zou afstand moeten worden genomen van calcium hydroxide voor melktanden.
MTA (Mineral trioxide aggregate) wordt momenteel gezien als de ultieme standaard, maar er moet nog meer onderzoek worden uitgevoerd om het gebruik hiervan op de lange termijn te kunnen aanbevelen.
RET (regeneratieve endodontische behandeling) is ontstaan voor de behandeling van melktanden met korte wortels om vervolgens de groei van wortels te bevorderen. Resultaten hiervan zijn nog niet te voorspellen.
Een perfecte oplossing voor melktanden bestaat nog steeds niet. Echter, met de wetenschap dat tandheelkundige pulp cel engineering bestaat is er goede hoop voor de toekomst.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/kindergebit-400x.jpg226400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-19 10:10:252016-10-13 15:12:04Behandeling van het kindergebit thema van Brits congres
Uit onderzoek is gebleken dat parodontale behandeling voordeel biedt voor diabetici op de korte termijn. In het onderzoek werd gekeken of deze behandelingen de glykemische controle bij diabetici verbeteren.
Onderzoek naar diabetes patiënten
Het onderzoek werd gedaan bij patiënten boven de 18 jaar met diabetes, die onder niet-chirurgische behandeling staan, met of zonder antibiotica gebruik. Er werd gekeken naar het verschil in het percentage HbA1c per behandeling.
Zichtbare voordelen op korte termijn
Uit het onderzoek bleek dat paradontale behandelingen leiden tot een afname van HbA1c bij diabetici met parodontitis, inclusief zichtbare verbetering drie maanden na de behandeling. Echter, zes maanden na de behandeling werd geen duidelijk positief effect op de glykemische controle bevonden. Daarom moeten fysici en tandartsen voorzichtig omgaan met deze resultaten bij toepassing in de praktijk.
De European Federation of Periodontology (EFP) heeft het idee dat de berichtgeving in de media op het gebied van flossen op zijn zachtst gezegd misleidend is voor het grote publiek.
Spanning en sensatie
Volgens de EFP zou de media voornamelijk focussen op goede, bijna sensationele verhalen van zogenaamde experts op het gebied van flossen. Daarnaast duiden deze berichten regelmatig op compleet tegengestelde dingen, wat veel verwarring veroorzaakt voor zowel patiënten, het algemene publiek als voor professionals zelf.
Schoonmaken essentieel
In november 2014 hield de EFP een workshop in Spanje, waar bijna 90 experts keken naar de rol van het schoonmaken van het gebied tussen de tanden. Hieruit kan worden geconcludeerd dat dagelijks tussen de tanden schoonmaken essentieel is voor het behouden van een gezond gebit.
Verschillende methoden
Er heerst echter discussie over wat precies de beste methode is om het gebied tussen de tanden goed schoon te maken, om zaken als gingivitis en tandplak te voorkomen. Wat in elk geval bekend is, is dat ragers een goede manier zijn om het gebied effectief schoon te houden. Uit onderzoek is echter gebleken dat flossen minder succes oplevert. Dit komt grotendeels doordat het voor veel mensen lastig is om het flossen correct uit te voeren, waardoor het resultaat minder vaak positief is.
Professionele instructies
Al met al kunnen we zeggen dat het ten eerste zeer belangrijk is om het gebied tussen de tanden überhaupt schoon te maken. Voor de manier waarop dit gebeurt is het in elk geval belangrijk dat hier professionele instructies bij worden gegeven om het beste effect te kunnen bereiken en trauma’s te kunnen vermijden.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/09/flossen-400.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-14 09:00:392020-07-13 10:55:29EPF: Media misleidt publiek wat betreft flossen
Een financieringsronde van 12,5 miljoen euro voor een nieuw hulpmiddel tegen slaap-apneu is succesvol afgerond, zo meld de innovator NightBalance BV. Deze werd geleid door INKEF Capital en Gilde Healthcare Partners. Met de nieuwe techniek leren patiënten om niet op hun rug te slapen.
Raad van Commissarissen
Van INKEF zal Dirk Kersten toetreden tot de raad van commissarissen, samen met Pieter van der Meer van Gilde. Jan Keltjens zal hier voorzitter worden, en ook Geoff Waters wordt benoemd.
Sleep Position Trainer
De desbetreffende techniek is de Sleep Position Trainer (SPT) van NightBalance – een ontwikkeling die patiënten aanleert om niet op hun rug te slapen, om op deze manier positie-afhankelijke slaap-apneu te verminderen of te laten verdwijnen. Dit wordt gedaan door middel van een lichte trilling, die wordt gegeven zonder het natuurlijke slaappatroon te verstoren. Aangezien de SPT pas na 20 minuten wordt geactiveerd kan de patiënt in elke houding in slaap vallen. De technologie blijft effectief, omdat de trillingen hun sterkte en patronen wordt aangepast per persoon.
Groot belang voor uitbreiding
Deze financieringsronde was van groot belang voor NightBalance. Nu deze succesvol is afgerond kan het bedrijf namelijk de commerciële activiteiten verder uitbreiden in heel Europa. Ook kan nu aan de weg naar de VS worden getimmerd, waar zij klinisch onderzoek willen gaan uitvoeren.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/dwangsom.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2016-10-11 08:45:242016-10-11 08:48:59IGZ legt tandartspraktijk last onder dwangsom op
Het aantal buitenlandse tandartsen neemt toe en ook het aantal tandartsen die tegen de pensioenleeftijd aanlopen. Maar wie is die jonge tandarts die gewoon uit de Hollandse klei getrokken is? Inge Henkens, Egbert Stroosnijder en Sarissa de Leeuw geven een kijkje in hun pas gestarte carrière als tandarts.
Back-up
Inge Henkens studeerde in 2015 af aan de ACTA. Haar carrière als tandarts begon bij Tandheelkunde Zonnestraal in Hilversum. Ze vertelt ons waarom: “Via een studiegenoot ben ik in deze praktijk gaan werken. Het voordeel van werken in een grote praktijk is dat er meer mensen zijn aan wie je advies kunt vragen en waarbij je mee kunt kijken.
Als startende tandarts weet je namelijk een heleboel, maar je hebt nog maar weinig echt in de vingers. Met al die collega’s om je heen heb je een back-up als je twijfelt over diagnostiek of als er iets niet lukt. Elke collega is expert in een eigen domein en zo kan ik bijna voor ieder afzonderlijk onderwerp bij iemand terecht die daar veel vanaf weet. Het is fijn om alles onder een dak te hebben zodat ik veel controle over de behandelplannen houd en ook actief mee kan kijken en helpen bij het uitvoeren van specialistische onderdelen.”
“We komen er altijd uit”
Egbert Stroosnijder studeerde eveneens in 2015 af maar dan in Groningen en werkt nu in twee praktijken, waaronder Een Prachtige Lach. Ook dit is een moderne praktijk met verschillende differentiaties: “Dit is hartstikke gaaf omdat je zo veel ziet en leert, maar zo zie je dus wel dat er nog een hoop te leren valt.” Stroosnijder wilde eerst kaakchirurg worden maar werd toch als een ‘gewone tandarts’ binnen gehaald door de praktijkeigenaar. “Om kaakchirurg te worden moet je zowel Geneeskunde als Tandheelkunde studeren. Ik besloot eerst de opleiding Tandheelkunde te doen. Na mijn co-schappen kaakchirurgie heb ik besloten toch “gewoon” tandarts te worden. De opleiding Kaakchirurgie beviel me erg goed en de stage was leuk, maar het bleek toch niet helemaal mijn ding.” Gelukkig kan Stroosnijder genoeg uitdaging vinden binnen de praktijk: “Zelf vind ik endodontische herbehandelingen nog lastig om te doen. Dit is iets wat ik graag zou willen kunnen maar als net begonnen tandarts is het niet vreemd dat ik dit moeilijk vind. Het is gewoon lastig. Ook is het moeilijk om een plan te maken voor patiënten met uitgebreide slijtage. Er is veel weefsel weg, er is vaak weinig referentie en er zijn verschillende opties om het aan te pakken. Niet iedereen heeft dezelfde financiële middelen, waardoor je plan soms heel anders kan worden. Daardoor vind ik het soms lastig om te beslissen hoe we het gaan aanpakken. Gelukkig is er in beide praktijken geen gebrek aan steun dus we komen er altijd uit.”
Een kleine en een grote praktijk Sarissa de Leeuw werkt ook in twee praktijken: “Ik heb niet echt bewust voor deze praktijken gekozen, omdat ik door beide praktijken ben benaderd. De twee praktijken zijn heel erg verschillend van elkaar en dat sprak mij juist aan. De ene praktijk – Tandartspraktijk van den Goorbergh – is een kleine praktijk met drie tandartsen, twee mondhygiënisten, een tandprotheticus en vier (preventie)assistentes. De andere praktijk is een grote groepspraktijk en onderdeel van een keten (Dentconnect). Hier werken in totaal vijf tandartsen, twee mondhygiënisten, een tandprotheticus, acht assistentes, twee preventieassistentes en twee baliemedewerkers. In de kleinere praktijk is er meer ruimte voor overleg met mijn collega over behandelplannen en om te helpen tijdens een moeilijke behandeling. Ik doe hier meer aan het uitwerken van begrotingen, terwijl dit in de grotere praktijk gedaan wordt door de assistente. De gemaakte begroting wordt dan nog wel door mij gecontroleerd. Vanuit de grotere praktijk wordt iedere maand een cursus of lezing aangeboden over een bepaald onderwerp. Zo heeft iedere praktijk zijn voor- en nadelen. Ik heb dan ook geen voorkeur voor een bepaalde praktijk. Ik heb het bij beide praktijken erg naar mijn zin.”
Leren van collega’s Alle drie de jonge tandartsen leren dus van hun collega’s. Henkens merkt dat ze ervaring mist en dat ze naast het inschakelen van collega’s vooral leert door te ‘doen’. Stroosnijder: “Voor mij sluit de studie wel redelijk aan op de praktijk. Het grote verschil is vooral de snelheid. Dat was de eerste weken toen ik begon wel even wennen. Ik denk dat het goed is om een praktijkstage voor iedereen verplicht te maken. Dan heb je al even aan de praktijk geproefd voordat je er echt aan begint.” De Leeuw: “In de praktijk merk ik dat ik soms nog te lief wil zijn voor de patiënt. Dit ‘probleem’ had ik al tijdens mijn studie. Ik maak soms van het probleem van de patiënt mijn probleem. Daarbij zijn sommige problemen niet op te lossen. Ik moet nog leren om het overzicht te behouden. Het is belangrijk om de gehele mond goed in kaart te brengen en daarna pas een behandelplan op te stellen. Hierbij moet je ook denken aan de mondhygiëne, motivatie en algehele gezondheid van de patiënt.”
Assistenten en mondhygiënisten Naast directe collega’s hebben de jonge tandartsen ook ineens te maken met allerlei assistenten en mondhygiënisten. Henkens over haar assistenten: “Assistenten zijn heel fijn! In het begin is het enorm wennen, maar het zorgt er wel voor dat je je volledig kunt focussen op de behandeling van de patiënt. Door de assistente kun je ook veel sneller werken en meer ergonomisch proberen te werken.” Ook werkt ze samen met preventieassistenten en mondhygiënisten: “Bij mij in de praktijk is het erg duidelijk wat de preventieassistente en de mondhygiëniste doet. Een paropreventieassistente hebben we niet en ik zou ook niet echt weten wat deze precies voor rol tussen de twee anderen zou moeten zijn.”
Henkens heeft al haar mening over de taakherschikking: “Ik merk dat er nog veel onduidelijkheid bij anderen is over wie wat precies mag doen. Dit lijkt me onwenselijk. Er zouden duidelijke beroepsprofielen moeten zijn voor elk van de assistenten. Door het tekort aan tandartsen, wat waarschijnlijk de komende jaren alleen maar erger wordt, denk ik dat het wel noodzakelijk is dat bepaalde taken die de tandarts nu nog uitvoert, worden uitbesteed aan de mondhygiënist. Bij sommige patiënten doe ik zelf nog de redelijk uitgebreide gebitsreiniging, omdat ik daar nu vaak nog wel de tijd voor heb. Als mijn agenda in de toekomst helemaal vol komt te staan met andere behandelingen, kan dat niet meer. De mondhygiënist zal het drukker krijgen in de toekomst en kan misschien minder tijd dan gewenst besteden aan de preventie bij patiënten. De preventieassistente kan dit dan mooi doen. Het lijkt me wel belangrijk dat duidelijk is waar de grenzen liggen van wat wel en niet mag.” Voor de Leeuw is het wel duidelijk wie wat doet: “Ja, het is mij wel duidelijk wie wat doet in de mondzorg. De tandarts speelt hierin de sturende en controlerende rol. Hij/zij bepaalt of een patiënt een behandeling nodig heeft bij een preventieassistent, mondhygiënist of parodontoloog. Als er bij een patiënt sprake is van onvoldoende mondhygiëne en alleen supragingivaal tandsteen wordt hij doorverwezen naar een preventieassistent, zodat daar de mondhygiëne bijgestuurd kan worden en het tandsteen boven het tandvlees verwijderd kan worden. Indien er ook tandsteen onder het tandvlees (subgingivaal) aanwezig is en/of er sprake is van pockets van minimaal 4mm dan wordt de patiënt doorverwezen naar een mondhygiënist.“ Ook Stroosnijder werkt met preventieassistenten en mondhygiënisten: ”De samenwerking loopt erg gemakkelijk. Er kan makkelijk overlegd worden met de mondhygiënisten waardoor de planning vervolgens een stuk vlotter loopt. Ook de samenwerking met de preventieassistent is goed. Wanneer er niet al te veel tandsteen zit en het supra is, kan de preventieassistent reinigen en instructie geven terwijl ik de administratie doe. Dit werkt voor mij erg fijn.”
Leren Behalve dat deze jonge tandartsen nog veel kunnen leren van de wat oudere tandarts, zou de oudere tandarts ook kunnen leren van deze jonge tandartsen. De Leeuw: “Ik merk dat de jongere generatie tandartsen veel terughoudender is in het indiceren van kronen en meer uitgebreid restaureert met composiet. Daarnaast krijg ik vaak te horen dat de patiënt het fijn vindt dat ik veel vertel tijdens mijn behandeling. Bijna alles wat ik doe, vertel ik aan de patiënt. Hierdoor weet de patiënt wat hij kan verwachten en ligt hij rustiger in de stoel. Ook bij het maken van de beslissing tussen verschillende behandelopties vertel ik aan de patiënt wat de voor- en nadelen zijn van de behandelingen, zodat we gezamenlijk een keuze kunnen maken. Ik denk dat tegenwoordig – en misschien was dat altijd al zo – goede communicatie met de patiënt het belangrijkste is.” Communicatie is niet alleen op de werkvloer belangrijk maar ook tijdens de studie, vertelt De Leeuw verder: “Ik heb tijdens mijn studie Tandheelkunde altijd heel erg hard moeten werken voor de praktische toetsen en examens. Ik miste hierbij heel erg de positieve feedback. Je kreeg altijd te horen wat je fout deed, maar nooit wat er goed ging. Dit heeft dus niets te maken met de inhoudelijk stof van de opleiding, maar hoe de omgang tussen tandarts-docent en student was. Ik heb altijd een goede band gehad met mijn begeleidende docenten, echter waren erg genoeg studenten waarbij dit anders was. Samenvattend zou ik het advies willen geven aan de tandarts-docenten om meer positieve feedback te geven aan de studenten, zodat ze gestimuleerd worden om zichzelf te verbeteren.”
Communicatie “Ook Henkens merkt een verschil in communicatie tussen de jonge tandarts en de oudere generatie: “Ik ben erg gefocust op een goed informed consent. Ik kan hier soms behulpzaam bij zijn. Ik ben goed in het op een rij zetten van voor- en nadelen en eventuele complicaties. Zo is het voor patiënten duidelijk wat de mogelijkheden zijn, waarom een bepaalde optie wel of niet zinvol is en kunnen ze zelf een goede keuze maken. Daarnaast hoor ik geregeld van patiënten dat ze geen idee hadden waarom behandelingen uitgevoerd moeten worden en hoe dit gaat gebeuren. Deze patiënten geven achteraf aan dat ze het heel prettig vonden dat ik heb uitgelegd wat ik doe en waarom. Misschien komt dit door mijn juridische achtergrond. Ik ben namelijk tijdens mijn 4e jaar Tandheelkunde gestart met een bachelor rechten. Ik merkte dat ik Tandheelkunde wel leuk vond, maar mezelf geen 40 jaar elke dag aan de stoel zag zitten. Ik ben daarom gewoon maar gestart met een tweede studie als verbreding en dat gaat me goed af. Nu ben ik bezig met een master Gezondheidsrecht, die ik in juni zal afronden, waarbij ik me voornamelijk verdiep in klachtrecht, medisch aansprakelijkheidsrecht en tuchtrecht. Ik schrijf een scriptie over het nut van richtlijnen voor de tandheelkunde. Ik heb binnenkort dus een leuke aanvulling naast het werken als tandarts. Iets heel anders, maar toch voldoende raakvlakken met de tandheelkunde. Ik hoop uiteindelijk het werk als tandarts en jurist een beetje te kunnen combineren.”
Toekomst Henkens vinden we straks dus minder terug aan de stoel. Stroosnijder zijn we straks in Nederland misschien wel helemaal kwijt? “Mijn droom is om ooit in de toekomst in het buitenland te wonen en werken. Daarnaast lijkt het met leuk om me ergens in gaan te verdiepen. Waarin weet ik nog niet. Specialiseren hoeft van mij nog niet, maar ergens echt goed in worden, lijkt me leuk.” De Leeuw raken we gelukkig niet kwijt: ”In de nabije toekomst ben ik vooral nog gericht op het opdoen van veel ervaring. Iedere week leer ik en zie ik weer nieuwe dingen. In de verre toekomst hoop ik mij te kunnen gaan verdiepen in de endodontologie. Het opdoen van veel ervaring gaat vanzelf. Ik werk nu 4,5 dag in de week, waarbij ik 2,5 dag nauw samenwerk met een tandarts-implantoloog, die de tijd neemt om mij dingen uit te leggen en tips geeft. Hij daagt mij uit om dingen aan te pakken, die ik eigenlijk nog niet zo goed durf. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een totaalextractie of een lastig behandelplan met een frame op telescoopkronen. Verder wil ik me nog meer verdiepen in de endodontologie door middel van cursussen.“
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/10/Nine-to-five.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2016-10-10 10:22:042016-10-10 11:57:29De eerste werkervaring van drie jonge tandartsen
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.