Nieuwe ANT-directeur: Peter Vlaandere

Peter Vlaandere start met ingang van 1 februari als directeur bij de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT). Hij volgt Rob Maaswinkel op.

Peter Vlaandere (1960) studeerde rechten en heeft een brede achtergrond in uiteenlopende branches, waaronder de bankensector, handel en industrie en de rijksoverheid. Hij heeft diverse (interim)management- en directiefuncties bekleed.
Peter Vlaandere is onder meer bekend met de zorgsector, waar hij bij een van de top 4 zorgverzekeraars op de afdeling zorginkoop heeft gewerkt. De afgelopen twee jaar was Vlaandere adjunct-directeur en directeur ad interim bij het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Vlaandere: “Het spreekt mij erg aan om samen met het actieve bestuur van de ANT de strategie voor de komende jaren te formuleren. De ANT wil de belangen van haar leden zo goed mogelijk behartigen en daarnaast op efficiënte wijze de ledenservice optimaliseren met een uitgekiend producten- en dienstenpakket. Het jaarlijkse ANT congres is al op 11 & 12 maart en ik zie er naar uit om met de leden persoonlijk kennis te maken en van hen suggesties te ontvangen.”

Lees meer over: Actueel, Carrière, Thema A-Z

Verdoving door elektrisch schokje

Braziliaanse wetenschappers hebben een nieuwe vorm van verdoven ontwikkeld, waarbij geen naalden van pas hoeven te komen: in de toekomst kan verdoven misschien wel door middel van het toedienen van een elektrisch schokje.

Hydrogel
Patiënten met grote angst voor naalden kunnen op dit moment een speciale behandeling krijgen, waarbij de prikplek eerst wordt ‘voor-verdoofd’ met een hydrogel. De onderzoekers bedachten dat deze gel misschien wel veel effectiever gebruikt zou kunnen worden, om zo te dienen als volledige verdoving. Uit dit onderzoek bleek dat dit inderdaad mogelijk is, door het toevoegen van een kleine elektrische schok.

Lontoforese
In het onderzoek werd gebruik gemaakt van een hydrogel, bestaande uit polymeer en twee verschillende verdovingsmiddelen, om vervolgens lontoforese toe te passen. Hierbij wordt een klein elektrisch schokje toegediend, waardoor de hydrogel in de mond kan worden toegediend met behulp van elektrisch geladen deeltjes. Deze zorgen ervoor dat de verdoving zowel sneller en langer actief wordt en blijft.

Potentie
Deze manier van verdoven heeft veel potentie voor de tandheelkunde, aldus de wetenschappers. Het vermijden van naalden kan kosten besparen en brengt minder kans op ontstekingen met zich mee. Daarnaast zou de tandarts veel toegankelijker worden voor patiënten met angst voor naalden en kinderen, wat een veel positiever imago op zou kunnen leveren.

Bron:
Phys

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
De patiënt gebruikt bisfosfonaten: implicaties voor de mondzorg

De patiënt gebruikt bisfosfonaten: implicaties voor de mondzorg

Als uw patiënt botafbraak remmende middelen gebruikt moet u extra alert zijn. Patiënten vertellen namelijk niet altijd alles uit zichzelf. Welke groepen patiënten gebruiken deze middelen? Waar moet u rekening mee houden bij de mondzorgbehandeling?

Verslag van de lezing van dr. Witjes, Kaakchirurg-Oncoloog, UMCG.

Herken de patiënt
Wanneer een patiënt botafbraak remmende middelen gebruikt dan moet de tandarts extra alert zijn. Het is de taak van de tandarts om deze patiënt te herkennen. Patiënten vertellen namelijk niet altijd alles uit zichzelf. Reden daarvoor kan zijn dat de patiënt de medicatie maar een keer per maand ingespoten krijgen en dit daarom niet van belang acht voor de tandarts. Ook kan het zijn dat de patiënt het medicijn gestaakt heeft maar dat het effect nog jaren lang doorgaat. Het is daarom belangrijk om actief door te vragen naar het gebruik van botafbraak remmende middelen.

Patiënten kunnen in vier groepen worden ingedeeld

1. Osteoporose
Osteoporose komt vooral voor bij vrouwen in de post meno-pauze. Er treedt verlies van skeletale botmassa en trabekelstructuur op, met als gevolg fragiele botten en fracturen bij laag traumatische gebeurtenissen.

2. Corticosteroïden
Het gebruik van corticosteroïden kan worden gezien als een vorm van osteoporose. Mensen met reuma, COPD of een long emfyseem gebruiken vaak voor langere tijd prednison en de effecten op het bot kunnen ernstig zijn.

3.Chemotherapie
Ook kan er botafbraak optreden als gevolg van de behandeling van een tumormetastase (o.a. borst- en prostaatkanker). Vaak zijn deze patiënten langdurig behandeld met chemotherapie, verzwakt door de ziekte en gebruiken ze prednison en angiogenese remmers.

4. Multipel myeloom (ziekte van Kahler)
Patiënten met de ziekte van Kahler zijn chronisch ziekte patiënten. Er is sprake van een woekering van B-lymfocyten in het beenmerg, er treedt botafbraak op als gevolg van tumorgroei. Aangroei van nieuw bot is belemmerd.

Botafbraak remmende medicatie
De volgende medicijngroepen hebben effect op het bot:

  • Oestrogeen receptor modulator
    Dit medicijn wordt gebruikt bij osteoporose. Merknamen zijn Bazedoxifene en Raloxifene. Het effect van het medicijn is beperkt en het medicijn wordt daarom nog weinig gebruikt.
  • Bisfosfonaat
    Dit medicijn wordt gebruikt bij osteoporose en kwaadaardigheden. Er bestaan meer dan 8 verschillende soorten. De werking van bisfosfonaten is succesvol.
  • RANK-L blokkade
    Dit wordt gebruikt bij osteoporose en maligniteiten. Het voorkomt de vorming van osteoclasten en het is een relatief succesvol medicijn. Het medicijn wordt subcutaan toegediend.
  • Cathepsine K remmer
    Wordt gebruikt bij osteoporose. Een merknaam is Odanacatib. Het medicijn remt cathepsine-K-aanmaak maar laat de osteoclast intact. Er zijn nog geen indicaties over succes.

Osteonecrose

Symptomen
Osteonecrose kan optreden bij het gebruik van bisfosfonaten en RANK-L blokkade medicatie. De volgende symptomen zijn verdacht:

  • Dehiscent bot
  • Mobiele (a)vitale elementen
  • Fistels intra- of extra-oraal zonder genezingstendens
  • Onverklaarbare pijn in kaak/elementen
  • Typisch: niet genezende wond na extractie
  • Slecht zitten kunstgebit met drukplekken
  • Meest voorkomende locatie: Binnenzijde onderkaak verstandskies regio
  • Röntgenbeeld: dens/dicht bot

Behandeling
De behandeling is afhankelijk van het stadium waarin de patiënt zich bevindt:

  • Stadium 1: dehiscent bot. Er moet worden gespoeld met chloorhexidine.
  • Stadium 2: dehiscent bot en pijn. Antibiotica-kuur (4 weken).
  • Stadium 3: fistel of kaakbreuk . Antibiotica-kuur en pijnstilling.

Botremodeling versus bisfosfonaten
Wanneer er in een normale situatie een defect in het bot optreedt dan ruimt de osteoclast dit defect op. Vervolgens wordt de osteoblast actief en wordt er osteoïd gevormd. Dit wordt botremodeling genoemd. Wanneer er bisfosfonaten worden gebruikt dan staat de botremodeling stil en adapteert het niet meer aan belasting. Er is dan meer kans op ontsteking. Bekende bisfosfonaten zijn Zometa (intraveneus), alendroninezuur, pamidroninezuur en Denosumab. Het risico op osteonecrose over gehele groep van bisfosfonaatgebruikers is laag. 0,1 % van de osteoporose patiënten ontwikkeld osteonecrose. Bij kankerpatiënten ligt dit percentage hoger (6-10%).

Gebruik van botafbraak remmende middelen en de tandheelkunde

Er mogen geen extracties of electieve behandelingen uitgevoerd worden.

  • Alternatieve behandelmogelijkheden zijn: het uitvoeren van een endodontische behandeling, het spalken van elementen of het decaputeren van het element.
  • De beste behandeling is preventie.
  • Staken van het medicijn heeft geen zin, het effect stopt pas na 5-10 jaar.
  • Kinderen die bisfosfonaten gebruiken, kunnen een vertraagde doorbraak hebben van het blijvende gebit. Verder zijn er geen nadelige effecten.
  • Bij gebruik van bisfosfonaten is het voor de tandarts belangrijk het volgende te weten: type patiënt, type bisfosfonaat, dosis, duur behandeling.
  • Er is geen behandelbeperking bij oraal gebruik van bisfosfonaten. Er is wel een risico, dit moet de patiënt verteld worden.
  • Bij het gebruik van corticosteroïden voor osteoporose, reuma of COPD bestaat er een matig risico op osteonecrose.
  • Oncologische patiënten of patiënten met de ziekte van Kahler hebben hoog risico op osteonecrose.
  • Dr. M.J.H. Witjes, Kaakchirurg-oncoloog, staflid afdeling MKA-chirurgie, UMCG.

    Verslag door Marieke Filius, onderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van de klinische avond ‘Wat te doen bij niet alledaagse, maar wel herkenbare problemen in de dagelijkse praktijk’ van het Wenckebach Instituut in het UMCG.
Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud

Door hoge kosten en onwetendheid worden veel automatische externe defibrillators slecht onderhouden, schrijft het Algemeen Dagblad.

Geen omkijken naar
Veel eigenaren hebben het levensreddende schokapparaat wel in hun pand, maar kijken er nauwelijks naar om. Dat constateren de grootste leveranciers van de reanimatie-apparaten na het uitvoeren van een gratis AED-keuring. Met vrijwel de helft van de apparaten bleek iets mis te zijn. Vaak werkten de elektroden niet meer of waren de batterijen leeg. Terwijl de eigenaar verantwoordelijk is voor onderhoud en vervanging van onderdelen.

Risico
Het risico van slecht onderhoud is dat slachtoffers niet snel genoeg geholpen kunnen worden, omdat men de AED niet aan de praat krijgt. Bijvoorbeeld omdat het kastje in een ruimte hangt waar vochtoverlast is, of de AED wordt opgeborgen in een tas waardoor je niet die indicatielampjes ziet als de accu vervangen moet worden.

Registreren
De Inspectie voor de Gezondheidszorg trok in 2013 al aan de bel, omdat zij diverse meldingen van leveranciers kreeg over falende AED’s. De Inspectie verzocht fabrikanten destijds een brief naar de gebruikers te sturen om aandacht voor preventief onderhoud te vragen. De Hartstichting roept nu eigenaren van AED’s op zich te registreren bij de oproepsystemen HartVeiligWonen of HartslagNu, die gekoppeld zijn aan de 112-meldkamer. Slechts 10.000 van de 60- tot 80.000 AED’s zijn nu geregistreerd.

Bron:
het Algemeen Dagblad

Lees meer over: Actueel, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
oude-vrouw-tanden

Ondersteun patiënten met dementie

Door de vergrijzing wordt een explosieve stijging van het aantal mensen met dementie verwacht. Het aantal mensen met dementie in Nederland zal volgens Alzheimer Nederland als gevolg van de vergrijzing in de toekomst flink stijgen naar meer dan een half miljoen in 2040.

Tandheelkunde
Tandartsen behandelen mensen vaak over een lange periode. Zij zouden de eerste veranderingen in het gedrag kunnen opmerken, bijvoorbeeld dat de patiënt opeens een afspraak is vergeten. Het gaat met name om subtiele gedragsveranderingen. Een vroegtijdige herkenning en diagnose van dementie is belangrijk aangezien het invloed heeft op de kwaliteit van leven van de patiënt. Mondzorgprofessionals bevinden zich dan ook in een unieke positie om de vroege tekenen te herkennen.

Principes
Het ministerie van Volksgezondheid in Engeland heeft aan aantal basisprincipes opgesteld voor het ondersteunen van mensen met dementie:

  1. Herken de eerste verschijnselen van dementie.
  2. Hoe eerder de diagnose dementie gesteld wordt, des te beter een eventuele behandeling helpt om de ziekte te stabiliseren.
  3. Probeer betekenisvolle communicatie op gang te houden.
  4. Probeer een bijdrage te leveren om de onafhankelijkheid te stimuleren.
  5. Probeer er rekening mee te houden dat een patiënt in paniek kan raken door verwarring of angst, en probeer hem of haar dan hierbij te ondersteunen.
  6. Respecteer, ondersteun en waardeer de familieleden en andere verzorgers.
  7. Zorg dat alle teamleden leren omgaan met patiënten met dementie.

Bronnen:
dentistry.co.uk
alzheimer-nederland.nl

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Hechten aan composiet en porselein

Hechten aan composiet en porselein

Preventie is het allerbelangrijkst om een restauraties mooi te houden en om gaatjes te voorkomen. Mensen worden steeds ouder. Omdat er ook steeds meer dentate ouderen zijn, is een goede hechttechniek essentieel. Met een adhesieve hechttechniek kan er minder invasief gewerkt worden, is er sprake van minder post-operatieve pijn en dit levert meer comfort op voor patiënt.

Hechting aan dentine
De hechting aan dentine is nog niet optimaal en is, in vergelijking met de hechting aan glazuur, niet zo betrouwbaar. Het risico van hechten aan dentine is dat er kans bestaat dat er debondings optreden.

Immediate Dentin Sealing (IDS) staat voor het aanbrengen van een adhesief gelijk na de preparatie voor de indirecte restauratie. Dus nog voor de afdruk wordt gemaakt. Het voordeel hiervan is dat het postoperatieve pijn vermindert, het een grote versterking van hechting aan dentine oplevert en dat het oppervlakte van de preparatie heel glad wordt.

De volgende volgorde kan aangehouden worden:

  • Aanbrengen van een ‘zelf-etsende’ primer.
  • Het aanbrengen van bonding en dit polymeriseren.
  • Eventuele ondersnijdingen mogen opgevuld worden met composiet.
  • Het aanbrengen van flowable composiet en dit polymeriseren.
  • Vervolgens wordt er een airblocking agent aangebracht met behulp van glycerinegel. Dit moet opnieuw worden gepolymeriseerd en vervolgens worden weggespoeld.
  • Op de glazuurranden mag geen IDS laag aanwezig zijn.

IDS geeft een enorme versterking van hechtkracht aan dentine. Uit onderzoek blijkt dat bij een oppervlakte dat volledig uit dentine bestaat, er een significante verbetering van hechtsterkte optreedt wanneer er IDS wordt toegepast. Er zijn echter ook een paar kanttekeningen bij het toepassen van deze techniek. Zo kan beter gekozen worden voor een afdruk met siliconen in plaats van met impregum. Ook hecht het materiaal van de tijdelijke voorziening aan de IDS-laag. Het advies is dus om glycerinegel aan te brengen voordat de tijdelijke restauratie vervaardigd wordt.

Hechten aan IDS of aan een bestaande composiet restauraties
Om een goede hechting met IDS of een bestaande restauratie te bereiken, moeten de volgende stappen gevolgd worden:

  • Silicatiseren van de IDS-laag/bestaande restauratie met silica-coating/zandstraler. Dit apparaat kan op airrotor-koppeling aangesloten worden.
  • Etsen van glazuur en spoelen.
  • Silaniseren met silane. Dit werkt als een bi-functioneel monomeer omdat het zowel aan het silica-oppervlakte hecht als aan het adhesief.
  • Adhesief aanbrengen

Onderzoek toont positieve resultaten over de bovengenoemde methode. Het advies is daarom om de bestaande restauratie of IDS-laag te voorzien van een coating silica en silane-laag.

Hechten aan keramiek
Er bestaan verschillende keramieken. Veldspaatporselein en lithiumdiscilicaat zijn zwakke porseleinen en behoren tot de glaskeramieken. Zirconia en aluminiumporselein zijn sterker en behoren tot de oxide keramieken. Omdat glaskeramiek niet zo sterk is, moet het zijn sterkte hebben van zijn hechting. Oxide keramieken zijn minder afhankelijk van adhesieve technieken.

1. Het creëren van een goede hechting voor indirecte restauraties van glaskeramiek
De volgende stappen moeten gevolgd worden om een maximale hechtkracht te krijgen:

  • Etsen van de indirecte restauratie met hydrofluoridezuur.
    Voor lithiumdiscilicaat hoeft het zuur maar 20 seconden in te werken en voor de overige porseleinen is de inwerkingstijd 60 seconden. Dit zuur moet vervolgens in een neutraliserend badje afgespoeld worden in verband met de toxiciteit van het materiaal voor de natuur.
  • De indirecte restauratie kan eventueel geplaatst worden in een trilbad met gedemineraliseerd water.
  • Vervolgens voor de restauratie gesilaniseerd met silane, eventueel kan de silane verwarmd worden.

N.B. Wanneer er gewerkt wordt met E-max dan is het verstandig erop te letten dat er geen glaze (oppervlakte laag) op de randen zit, dit gaat namelijk de hechting tegen.

2. Het creëren van een goede hechting voor indirecte restauraties van oxide keramieken
Voor zirconia (Yttria stabilized zircona) bestaat nog steeds geen goed hechtsysteem.

Conclusies

  • Er moet een verandering plaatsvinden: waar nu de nadruk meer op ‘prepareren’ ligt, moet meer de nadruk op ‘plakken’ gelegd worden.
  • De essentie voor sterkte is de hechting.
  • Het toepassen van Immediate Dentin Sealing (IDS) kan zeker verbetering opleveren in de algemene praktijk. Er treedt minder post-operatieve gevoeligheid op en het verbeterd de hechting.
  • De composiet of IDS-laag moet voor een betere hechting gesilicatiseerd en gesilaniseerd worden.
  • Om porselein goed te laten hechten moet HF-zuur gebruikt worden.

Dr. Marco Gresnigt is in 2005 cum laude afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2012 is hij gepromoveerd op de adhesieve bevestiging van facings. Hij is werkzaam in een algemene praktijk in Groningen. Op de universiteit van Groningen verricht Marco onderzoek op het gebied van de restauratieve/adhesieve tandheelkunde en doceert hij op de studenten kliniek. Naast de publicaties in internationale tijdschriften publiceert Marco ook regelmatig in Nederlandse tijdschriften. Hij geeft zowel nationaal als internationaal lezingen op het gebied van esthetische en adhesieve tandheelkunde.

Verslag door Marieke Filius, oonderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van het congres Frontrestauraties van bureau Kalker

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Restaureren, Thema A-Z

Restauraties in gebit: Vervangen of herstellen?

Wat is nou eigenlijk beter: het herstellen of vervangen van tanden als restauratie? Een onderzoek van tandartsen aangesloten bij The National Dental Practice-based Research Network in Amerika heeft getoond dat vervanging minder vaak mislukt, maar dat reparatie minder ernstige behandeling vereist.

De studie bekeek 6000 restauraties, een jaar nadat zij waren vervangen. Er werd gekeken of zij waren vervangen of hersteld, naar welk materiaal er was gebruikt, naar het aantal, en naar hoe al deze aspecten de kans op mislukking beïnvloeden.

Praktijkonderzoek
Het repareren van tanden in plaats van deze te vervangen kan de tandstructuur redden, minder stress veroorzaken en zorgt dat de patiënt minder tijd kwijt is aan operaties en overige behandelingen. Dit proces is echter wel ietwat controversieel. Daarom keken de onderzoekers naar eventuele verschillen met vervangen restauraties, door middel van praktijkonderzoek op basis van data, verzameld door 195 tandartsen in 2008 en 2009.

Kans op mislukking
Een jaar na de restauratie werd de kwaliteit beoordeeld. Degenen die niet afdoende bleken te zijn kregen extra behandeling, aangezien deze schade veroorzaakten of er een grote waarschijnlijkheid was dat dit in de nabije toekomst zou gaan gebeuren. Er werd gevonden dat herstelde restauraties vaker extra behandeling nodig hadden dan de vervangen restauraties, tot verbazing van Dr. Goran. Dit was echter slechts 7% van het totaal aantal onderzochte restauraties, tegenover 5% bij de vervangen restauraties.

Ernst van extra behandeling
Wel waren de behandelingen bij herstelde restauraties over het algemeen minder ernstig dan die bij de vervangen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat vervangen restauraties tijdens de plaatsing een groot deel van de gezonde tand structuur hebben verloren. Ook bleek dat extra behandeling vaker nodig was wanneer meerdere restauraties werden toegepast, de restauratie was gebroken of wanneer amalgaam werd gebruikt.

Cariës
In het onderzoek werd niet gekeken naar de kans op cariës bij een restauratie, wat echter wel invloed kan hebben op het succes van de restauratie, zowel op korte als op lange termijn. Ook geven de onderzoekers aan graag meer onderzoek te doen naar resultaten van succes op de langere termijn, ook al geloven zij dat mislukking meestal in het eerste jaar zal ontstaan. Meer onderzoek zou dit kunnen bevestigen.

Meerdere aspecten van invloed
Uit deze studie kan worden afgeleid dat meerdere aspecten van invloed zijn als het neer komt op beslissen of een restauratie beter hersteld of vervangen kan worden. Dit bevat onder andere het type en de grootte van de restauratie, het gebruikte materiaal en de situatie van de patiënt. Op basis hiervan kan de juiste keus worden gemaakt tussen het vervangen of herstellen van een restauratie.

Bron: Journal of the American Dental Association   

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z

Strengere regels voorschrijven geneesmiddelen

Het onbevoegd voorschrijven van receptgeneesmiddelen is vanaf 1 februari een stuk laster. De Inspectie voor Gezondheidszorg gaat hier beter op letten. Wie onbevoegd een recept voorschrijft kan sinds begin februari een boete verwachten.

Bevoegdheid
Veel zorgverleners hebben de bevoegdheid om receptgeneesmiddelen voor te schrijven. Artsen, tandartsen, verloskundigen en sinds kort ook verpleegkundige specialisten en diabetes-, oncologie- en longverpleegkundigen. Aan deze bevoegdheden zitten echter wel strenge voorwaarden verbonden.

Voorwaarden
Een van de voorwaarden is dat een (tand)arts een diagnose moet hebben gesteld voordat deze een recept kan voorschrijven. Vervolgens mogen slechts ‘normale’ medicijnen worden voorgeschreven, die binnen hun eigen deskundigheidsgebied vallen. Vaak tekent een bevoegde het recept, terwijl een niet-bevoegde deze invulling geeft. Hierin gaat verandering komen, want de inspectie gaat hier strenger op toe zien.
Bron: IGZ 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
tandarts aan het werk

IGZ werkplan 2016: belang van patiënt op voorgrond en werken met lekeninspecteurs

Minister Schippers van VWS bood onlangs het Werkplan 2016 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) aan aan de Tweede Kamer. Het werkplan omvat de geplande activiteiten van de IGZ en de risicothema’s waaraan de IGZ aandacht geeft.

De inspectie vindt continue verbetering en actief leren van incidenten belangrijk. De IGZ grijpt in als de kwaliteit en de veiligheid van de zorg niet gewaarborgd zijn en dit niet verbeterd wordt door de zorgverlener. De inspectie wil de balans tussen stimuleren van zorgverleners voor verbeteren van de zorg en het nemen van maatregelen goed in de gaten houden. Per situatie wordt de meest effectieve maatregel toegepast.

Belang van de patiënt op voorgrond
De inspectie plaatst het belang van de patiënt en zijn naasten op de voorgrond. De communicatie tussen zorgverlener en patiënt is een belangrijk punt in de toezicht van de inspectie. Ook kijkt de inspectie naar de samenwerking en overdracht tussen de betrokken zorgverleners.

De patiënt krijgt in 2016 een grotere rol in het toezicht. De inspectie zal patiënt, familie en mantelzorgers als ervaringsdeskundigen inzetten bij inspectiebezoeken. De ervaringen van een patiënt zijn belangrijk bij het oordeel van de IGZ. Ook zal de IGZ (sociale) media volgen om een beeld te krijgen over de ervaringen en verwachtingen van burgers voor kwaliteit en veiligheid van de zorg.

Lekeninspecteurs
De inspectie meldde op 28 januari dat zij samen met de patiëntenfederatie NPCF lekeninspecteurs gaat opleiden om mee te oordelen over de zorg. Het plan is om de lekeninspecteurs in de verpleeghuiszorg te laten beginnen. De exacte invulling van de plannen wordt nog overlegd tussen IGZ en NPCF en zal naar verwachting in de zomer bekendgemaakt worden.

Prioriteiten 2016
In 2016 richt de IGZ zich in haar toezicht op effecten van de veranderingen in de zorg, bestuurlijke verantwoordelijkheid (governance), medicatieveiligheid, verpleegzorg en disfunctionerende beroepsbeoefenaren.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
de-vries

Dr. Nico de Vries benoemd tot hoogleraar Tandheelkundige slaapgeneeskunde

Dr. Nico de Vries is onlangs benoemd tot hoogleraar Tandheelkundige slaapgeneeskunde aan het ACTA. Zijn taken zullen komen te liggen op het gebied van onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg voor tandheelkundige slaapgeneeskunde. Zijn onderzoek zal focussen op een mogelijk verband tussen OSAS en bruxisme en ook op de voorspellende waarde van slaap-endoscopie.

De Vries is werkzaam als KNO-arts bij het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam. Ook is hij gasthoogleraar aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen en publiceerde hij ruim 170 artikelen in nationale en internationale vakbladen.

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Opleiding tandheelkunde UMCG gered door geldinjectie

De opleiding tandheelkunde van het UMCG zit flink in de geldproblemen. Met een eenmalige bijdrage van een half miljoen euro kan het UMCG-bestuur de opleiding redden, maar bezuinigingen moeten er zeker komen.

Geldproblemen
Een niet al te positief rapport over een te strenge onderwijscultuur, een wederkerende legionella besmetting en problemen met twee hoogleraren zorgden ervoor dat de opleiding tandheelkunde afgelopen jaar opeens te kampen kreeg met fikse geldproblemen. Ook bleek dat in 2012 al flink bezuinigd had moeten worden, maar dat dit echter niet is gebeurd. Hiernaast bleek ook vorig jaar een tekort van €900.000 te zijn ontstaan. Dit is te voelen binnen de studie, waar zowel studenten als medewerkers regelmatig klagen over problemen binnen de studie en een heersende angstcultuur.

Bezuinigingen
De opleiding moet daarom fors gaan bezuinigen – bezuinigingen van acht ton op een jaarlijks budget van 9,5 miljoen is vereist. Een vacaturestop is inmiddels ingezet, maar de rest van het bezuinigingsplan wordt pas in mei bekend. De bezuinigingen moeten worden gebruikt voor zowel de structurele tekorten (5 ton) en om te sparen voor investeringen (3 ton).

Bijdrage UMCG
Het UMCG-bestuur doet nu een eenmalige bijdrage van 5,5 ton, wat een geweldig gebaar is, aldus Linda van der Ploeg, interim-hoofd van opleiding tandheelkunde in Groningen. Dit geld zal onder andere worden gebruikt om een aantal onbezette banen weer invulling te geven. Ook zal er geld in een zogenaamde ‘virtual reality’ worden gestoken. Deze kan worden gebruikt om studenten meer vaardigheden te geven door middel van het oefenen met computeranimaties.

Minder patiënten
Een van de redenen van de tekorten, is dat het aantal patiënten terugliep. Zij gingen weg omdat behandelingen te lang duurden, ze vaak moesten terugkomen en vanwege de wachtlijst die er was ondanks het tekort aan patiënten. Om deze reden gaat de opleiding proberen weer meer klanttevredenheid te creëren en nieuwe patiënten te werven.

Bron:
Oog

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Jaarlijks 10.000 Ierse kinderen naar ziekenhuis voor mondproblemen

De Irish Dental Association (IDA) heeft bekend gemaakt dat in Ierland jaarlijks zo’n 10.000 kinderen onder de 15 in het ziekenhuis worden opgenomen, voor aandoeningen in de mond, waarvoor zij onder verdoving moeten worden gebracht.

Bezuinigingen op mondzorg
Dr. Twomney, die het jaarlijkse seminar van de IDA opende, reageert geschokt op de grafieken. Volgens haar had minstens 95 procent van de gevallen voorkomen kunnen worden, als deze op tijd gedetecteerd en behandeld zouden zijn geweest. Dit is echter niet gebeurt, aangezien de Ierse overheid in 2010 bezuinigd heeft op tandheelkundige hulp voor families. Daarnaast gelooft Tomney dat in Ierse gezinnen veel te veel suiker wordt genuttigd.

Wachtlijsten
Daarnaast, aldus Twomney, is het problematisch dat in veel gevallen kinderen die een operatie nodig hebben vaak op een maandenlange wachtlijst terecht komen. Ook op dit moment wachten er zo’n 3.000 kinderen totdat zij hun behandeling kunnen krijgen. Dit heeft mede te maken met dat mondzorg niet op het prioriteitenlijstje van de meeste ziekenhuizen staat.

Prioriteitenlijstje
“Als een kind langer dan zes maanden op een oor-, neus- of keeloperatie moet wachten krijgt een ziekenhuis het er totaal van langs, maar dit gebeurt niet bij operaties wat betreft de mond.” Aldus Twomney. Ze hoopt dat dit na de seminar van de IDA verandert, en dat tandheelkunde ook bij de prioriteiten wordt genomen, en dat er voldoende medewerkers op deze afdeling zullen worden gezet.

Bron: Dentist.ie

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Test uw kennis over voeding in relatie tot problemen in de mond

Test uw kennis over voeding in relatie tot aften, parodontitis, tanderosie, cariës en andere mondproblemen.

Uit literatuur blijkt dat tegenstrijdige adviezen door verschillende (para)medici zorgen voor vermindering van de therapietrouw. Studenten van de opleiding Voeding en Diëtetiek van de Haagse Hogeschool onderzoeken, in samenwerking met diëtist Louise Witteman, wat het kennisniveau is over dit onderwerp onder mondzorgprofessionals en diëtisten. Wat weten de verschillende groepen over dit onderwerp en welke concrete adviezen brengen ze als gevolg hiervan uit?
Het invullen van de test kost ongeveer 5 minuten. Vul hier de test in

De testresultaten zullen over enige tijd op dental INFO worden geplaatst.

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid

Nieuwe zorgverzekeraar Zorgeloos Care wil verandering in de zorg

Jos de Blok, oprichter Buurtzorg Nederland, begint een nieuwe zorgverzekering waarmee hij grote verandering wil brengen in de zorg. Zorgeloos Care zal in 2017 starten.

Zeggenschap voor verzekerden
Het komend jaar hoopt Zorgeloos Care 10.000 mensen aan zich te binden, die actief mee willen helpen om de nieuwe verzekeraar een succes te maken, en willend zijn om hiernaar over te stappen. Doel van de verzekeraar is dat verzekerden veel te zeggen hebben. ‘Het zou mooi zijn als er straks nog maar één polis is. Mensen betalen hetzelfde, maar ze kunnen kiezen voor de best passende oplossing. Zo hebben verzekerden echt een stem’, aldus De Blok.

Geen focus op geld, maar op de zorg
De nieuwe zorgverzekering gaat zich richten op mensen die zorg nodig hebben. Volgens De Blok is dit anders dan huidige verzekeraars, aangezien deze zich steeds meer lijken te focussen op geld in plaats van daadwerkelijke zorg. Met Zorgeloos Care hoopt De Blok de zorg totaal te veranderen, door de mens weer centraal te zetten en zo de macht van regerende zorgverzekeraars te breken.

Lage premie
Hoe hoog de premie wordt is nog niet bekend, maar er wordt gestreefd naar een lagere premie dan andere verzekeraars. Rotmans, een van de mede-initiatiefnemers, geeft aan niet uit te zijn op winst, maar voornamelijk op het aanbieden van een eenvoudige en goedkope verzekering met veel keuzevrijheid.

Bron: NOS, Skipr, Zorgvisie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Tanden kiezen Lactona Intersticks

Bloedend tandvlees? Lactona Intersticks zorgen voor een optimale interdentale plaquereductie.

Deze tandenstokers zijn dun en speciaal ontworpen voor mensen met kleine tot zeer kleine interdentale ruimtes. Ze kunnen worden geadviseerd bij bloedend tandvlees, maar ook om gezond tandvlees gezond te houden!

Dagelijkse massage van het tandvlees met de platte kant van de driehoekige tandenstoker in combinatie met de juiste techniek, zorgt voor verwijdering van plaque en dus voor een gezonde gingiva. De Intersticks zijn gemaakt van zacht berkenhout voor een optimale plaqueverwijdering. Ze zijn dubbelzijdig te gebruiken en hebben een mintsmaak voor een optimale frisheid.
De tandenstokers zijn per 100 stuks verpakt in een handige dispenser. Uw dental depot levert per dozijn.

Ter ondersteuning van uw instructie tandenstoken kunt u onze mondverzorgingsbrochure aanvragen via info@lactona.nl (per 50 stuks). Deze brochure bevat niet alleen informatie over de techniek van het tandenstoken, maar ook poets- flos- en ragertechnieken worden uitgelegd.

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Producten
henry-schein

Henry Schein opent nieuw logistiek centrum

Op 29 januari opent Henry Schein zijn nieuwe logistieke centrum in het industriegebied Tiergartenstraße in Heppenheim (Duitsland). Het nieuwe logistieke centrum is een strategisch magazijn voor Centraal-Europa. Vanuit Heppenheim wordt aan Duitsland, de Benelux, Oostenrijk en Tsjechië geleverd. Er zijn op de locatie Heppenheim ca. 100 medewerkers werkzaam voor Henry Schein.

70.000 verschillende artikelen
Het perceel van 3,1 ha biedt ruimte voor een magazijn van 18.000 m² met een hoogte van 10,5 m. Het nieuwe magazijn biedt ruimte aan 70.000 verschillende artikelen, hetgeen ver boven het Europees gemiddelde ligt. Er is 2,1 kilometer transportband ingebouwd om de goederen te verplaatsen. De medewerkers van de huidige locatie in Weinheim verhuizen mee naar de nieuwe locatie.

Geschikte locatie
“We hebben lang gezocht naar een geschikt terrein in deze omgeving, om ons nieuwe logistieke centrum overeenkomstig ons productassortiment en de toegenomen eisen op werkgebied op moderne wijze uit te bouwen. Wij beschikken al over een uiterst modern logistiek centrum op de locatie Gallin en zijn hier nu eveneens goed voorbereid”, zegt Axel Pfitzenreiter, Vice President Global Supply Chain Europe. “Wij zijn onze medewerkers veel dank verschuldigd, zij hebben in de afgelopen maanden alles op alles gezet om de moeilijke overgang van de oude naar de nieuwe vestiging mogelijk te maken, zonder daarbij het belang van onze klanten uit het oog te verliezen”, aldus Pfitzenreiter. “De gemeente Heppenheim, met burgermeester Rainer Burelbach voorop, heeft ons zeer goed begeleid in aanloop naar onze nieuwe vestiging.” 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z
Ergonomie en de mondzorgpraktijk

Ergonomie en de mondzorgpraktijk

Tandheelkundige ergonomie gaat over wat moet worden gedaan om de behandeling van patiënten effectief en efficiënt te laten verlopen. Wat zijn de onderdelen van de tandheelkundige ergonomie en wat is het belang hiervan voor het functioneren van een tandartspraktijk?

Inhoud en betekenis ergonomie
Omdat er veel onduidelijkheid bestaat over de inhoud van het begrip tandheelkundige ergonomie is het van belang je af te vragen waar het betrekking op heeft. En tevens wat de betekenis ervan is voor het functioneren van de tandartspraktijk.
Tandheelkundige ergonomie heeft betrekking op alles wat moet worden gedaan om de behandeling van patiënten effectief en efficiënt te laten verlopen. En tevens zodanig dat het op een gezonde wijze voor behandelteam en patiënt plaats vindt. Dit kennisgebied wordt verdeeld in drie domeinen:

  • de fysieke ergonomie
  • de cognitieve of mentale ergonomie
  • de sociaal-organisatorische ergonomie

De kennis ervan vormt de basis voor een goed functioneren van de tandartspraktijk, met als kern de werkplek(ken) voor patiëntbehandeling. Fysiek, mentaal en sociaal moet(en) deze een gezonde werkomgeving vormen voor medewerkers en patiënten.

Onderdelen van de tandheelkundige ergonomie

1. Fysieke ergonomie

Grondslag voor de patiëntenbehandeling vormt het aanleren van een goede werktechniek (Skovsgaard,2013), uitgaande van:

  • Benodigde kennis voor het verrichten van behandelingen;
  • Het in staat zijn handelingen die je uit moet voeren te visualiseren, zodat beelden ervan in de hersenen worden opgeslagen;
  • Een mentaal beeld van de werkwijze, dus een overzicht van hoe alles achter elkaar uitgevoerd moet worden (mentale animatie);
  • Het aanvoelen van het juiste bewegingsverloop (motoriek) bij het hanteren van instrumenten.

Gezonde werkwijze fysiek
In samenhang met het uitvoeren van de werktechniek is fysiek een gezonde werkwijze nodig met:

  • De handen die handelingen met instrumenten verrichten;
  • De kinematische keten die bestaat uit handen, armen, schouders, nek en hoofd voor het bewegingsverloop van de uit te voeren handelingen en de ogen voor de waarneming ervan. In samenhang zijn deze nodig voor de zogenaamde oog-hand coördinatie, waardoor het mogelijk is handelingen te verrichten met instrumenten e.d., geleid door middel van visuele waarneming;
  • Nauw samenhangend hiermee, een werkhouding symmetrisch rechtop, òf zittend met een verhoogde zit (110-125°) óf staand. Met het werkveld symmetrisch voor het bovenlichaam en in beide gevallen de armen naast het bovenlichaam.
    De werkzaamheid van de kinematische keten met het hanteren van instrumenten hangt functioneel samen met de ingenomen werkhouding.
  • Het inbouwen van veel bewegingen met boven- en onderlichaam voor een evenwichtige verdeling van de werkbelasting over het lichaam en ontspanning van de spieren zodat een goede doorbloeding met zuurstofvoorziening in de spieren wordt bevorderd.

Doel
Doel is het verkrijgen van een comfortabele werkwijze en het voorkomen van de veel voorkomende Musculoskeletal Diseases (MSD’s) die ten koste gaan van het nauwgezet uitvoeren van handelingen en de productiviteit. En die tevens leiden tot werkuitval.

Behandelunit aangepast aan lichaamsafmetingen en functioneren lichaam
Voorwaarde voor het tot stand brengen van een gezonde werkwijze is een behandelunit waarvan het functioneren kan worden aangepast aan de lichaamsafmetingen en waarvan het gebruik is afgestemd op een fysiologische wijze van functioneren van het lichaam met kinematische keten. Om zo het afdwingen van een ongezonde werkwijze te vermijden. Er moet dus sprake zijn van een op de tandheelkundige behandelaar aansluitend mens-machine systeem, met het doel waarnemingstijd, besluitvormingstijd en manipulatietijd te minimaliseren en inspanningen te beperken. Maar tegelijkertijd de mogelijkheden voor beweging te optimaliseren. Dus het vermijden van een werkwijze waarbij de mens zich moet aanpassen aan de machine.

Dit behoort tot het gebied van de fysieke ergonomie, die betrekking heeft op: de fysieke en visuele aspecten van werkzaamheden en de hierbij optredende gezondheidsproblemen. Onderdelen ervan zijn o.a. de werkhouding, het hanteren van instrumenten, het bewegingsverloop van handelingen, de visus en het hanteren van juiste kijklijnen, het gebruik van optische hulpmiddelen, verder de lay out van de werkplek en tenslotte een veilige en gezonde werkwijze.

2. Cognitieve of mentale ergonomie

Gezonde werkwijze mentaal
Voor een adequate patiëntenbehandeling moet voortdurend worden nagedacht over aanpassing van werkmethodes en in te voeren nieuwe ontwikkelingen met daarvoor benodigde nascholing. Bestaande en nieuw vereiste ervaringen moeten met elkaar worden verbonden. Ook kwaliteitsmanagement, door steeds na te gaan wat beter kan gebeuren, vormt hiervan een onderdeel. Dit vergt doordachte besluitvorming over concrete realisaties met een minimale mentale belasting. En werkwijze zonder mentale overbelasting c.q. stress is van belang voor een gezonde werksituatie, waarbij de tandheelkundig behandelaar ruimte heeft voor een eigen werkwijze en betrokkenheid voelt bij wat in de praktijk gebeurt, zonder grote druk te ervaren.

Dit behoort tot het gebied van de cognitieve c.q. de mentale ergonomie die betrekking heeft op:
mentale processen, zoals informatieverwerking, perceptie, gebruik van het geheugen, het beredeneren van behandelingsstappen, het aansturen van psychomotorische handelingen en het hanteren van een aanvaardbare werkbelasting. Onderdelen ervan zijn o.a. het tegengaan van stress en burnout, die voorkomen in samenhang met een te hoge fysieke werkbelasting, het opbouwen van een goede werksfeer, het beschikken over rust en aandacht tijdens de patiëntenbehandeling, de manier waarop beslissingen worden genomen, het uitvoeren van evaluaties, de aanpak van nieuwe werk- en behandelwijzen, de interactie met het team en het opbouwen van zelfvertrouwen.

3. Sociaal-organisatorische ergonomie

Gezonde werkwijze door organisatie en samenwerking
De behandelunit behoort een onderdeel te vormen van een doordacht georganiseerde werkplek (work space lay out) samen met de hierbij behorende onderdelen, zodat de gewenste werkwijze van tandarts en assistente mogelijk is en een optimale workflow/efficiëncy ontstaat.
Deze werkplek vormt een onderdeel van de praktijkorganisatie opgebouwd uit de activiteiten voor de patiëntenbehandeling, de wijze van samenwerken en communiceren in het team en het betrekken van allen bij een optimaal functioneren van de praktijk. De praktijkorganisatie omvat verder ook de regeling van de benodigde, ondersteunende activiteiten, zoals inkoop, personeelsbeheer, veiligheidsrisico’s zoals sterilisatie, infectiepreventie en stralingshygiëne, gezondheidsrisico’s zoals houdingsproblemen en stress, beschrijvingen van de werkprocessen c.q. werkafspraken in de praktijk en patiënttevredenheid. Voor het besturen en de leiding hiervan is management van de praktijk nodig, afgestemd op wet- en regelgeving, het hanteren van richtlijnen en werkafspraken c.q. protocollen. Met daarbij voldoende aandacht voor het fysieke, psychische en sociale welzijn van team en patiënten. De management functie is zo langzamerhand zo uitgebreid geworden dat vaak een aparte persoon wordt ingeschakeld voor de uitvoering, hoewel de leiding en verantwoordelijkheid hiervoor berust bij de praktijkeigenaar c.q. -eigenaren.

Doel
Doel van de praktijkorganisatie is te zorgen voor het verlenen van goede mondzorg, het ontwikkelen van voldoende productiviteit en het bevorderen van gezondheid en welzijn van het praktijkteam.

Dit is het gebied van de sociaal-organisatorische ergonomie die gericht is op optimalisatie van het functioneren van de praktijk, met o.a. management, organisatie, communicatie en overleg, het hanteren van een managementinformatiesysteem, personeelsbeleid etc.

Enkele concrete tips voor een gezonde werkwijze
Concrete tips voor het fysieke, mentale en sociale welzijn:

  1. Het uitvoeren van oefeningen aan het begin van de dag, in de pauze en aan het eind van de dag, voor relaxatie van de als maar gespannen spieren.
  2. Het zorgen voor een duidelijke praktijkfilosofie met goede afspraken en een open sfeer.
  3. Het werken in een rustige behandelkamer zonder storingen.
  4. Het maken van afspraken hoe teamleden elkaars werkhouding kunnen corrigeren voor het innemen van een gezonde werkhouding.
  5. Het zorg dragen voor een cultuur waarin het mogelijk is elkaar aan te spreken.
  6. De patiënt horizontaal plaatsen en de mond van de patiënt zo naar het blikveld van de behandelaar draaien dat hij rechtop kan zitten.
  7. Veel bewegingen maken; en de zitpositie naast de stoel en de hoofdpositie van de patiënt wisselen in plaats van met eigen bovenlichaam en hoofd over de patiënt heen te buigen.

Weinig aandacht voor ergonomie
in dit overzicht zijn de verschillende onderdelen beschreven van de tandheelkundige ergonomie die in onderlinge samenhang, vanuit een totaalaanpak, moeten leiden tot een effectieve, efficiënte en gezonde wijze van functioneren van de teampraktijk. Hierbij gaat het tevens om een zodanig arrangeren van de werkprocessen dat de kwalitatief gewenst uitkomsten worden bereikt.
Helaas is de in Europa gebruikte term tandheelkundige ergonomie een uitdrukking die onvoldoende duidelijk de feitelijke inhoud ervan weerspiegelt. In de USA spreekt men van dental practice management dat concreet het totale gebied van de tandheelkundige ergonomie omvat en dit meer sprekend aanduidt. In Nederland wordt met de aanduiding praktijkorganisatie vooral de organisatiekant aangeduid en met ergonomie vooral de houdingsergonomie, terwijl stress te veel apart beschouwd wordt. Maar in welk systeem van praktijkverbetering bestaat systematisch aandacht voor de verschillende aspecten van ergonomie?
Houdingsafwijkingen hebben een ongunstige invloed op gezondheid en functioneren van tandarts en mondhygiëniste. Het is daarom opvallend dat ondanks het hoge percentage houdingsafwijkingen – in de literatuur verlopend van 60-70 % tot zelfs veel hoger – hieraan zo weinig aandacht wordt besteed.
D.w.z. in activiteiten die moeten leiden tot een verbeterd functioneren van de tandartspraktijk.

Door: Oene Hokwerda, prof. emeritus tandheelkundige ergonomie, Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer over: Ergonomie, Thema A-Z
Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Met ingang van 1 januari 2016 zijn JDS Automatisering en Software of Excellence Nederland een samenwerking aangegaan om de krachten te bundelen in het aanbieden van praktijkmanagementsoftware in Nederland.

Software of Excellence is onderdeel van Henry Schein Practice Management Solutions, wereldmarktleider in grensverleggende praktijkmanagement oplossingen. De software ontwikkeld door Henry Schein is in gebruik bij ruim 90.000 praktijken. Sinds 2009 is Software of Excellence ook in Nederland actief.

JDS Automatisering is sinds 1983 een van de eerste aanbieders van software voor tandartspraktijken en heeft in de afgelopen 22 jaar met stabiele, betrouwbare software een tevreden klantenkring opgebouwd.

Software voor patiëntenzorg en bedrijfsvoering
De moderne tandartspraktijk heeft software nodig die hen in staat stelt superieure patiëntzorg te bieden en tegelijkertijd de praktijk optimaal in de bedrijfsvoering ondersteunt. Ontwikkelingen in IT volgen elkaar in razendsnel tempo op, resulterend in nieuwe eisen en nieuwe technieken, waardoor grote, internationale ontwikkelcentra nodig zijn die dat tempo kunnen volgen en nieuwe mogelijkheden naar innoverende producten kunnen vertalen. Met ontwikkelcentra in Nieuw Zeeland, Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten en Canada, heeft Henry Schein de expertise en middelen om aan de toenemende vraag aan complexe IT oplossingen te kunnen voldoen.

EVOLUTION
EVOLUTION, de softwaresuite van Software of Excellence, is in gebruik bij duizenden praktijken wereldwijd en volledig geschikt voor de Nederlandse markt. De software, die routinewerkzaamheden volledig automatiseert, stelt de tandartspraktijk in staat zich volledig op patiëntenzorg te concentreren en de praktijkmiddelen optimaal te benutten, waardoor efficiëntie en bedrijfsresultaat toeneemt. “Versterkt door het samengaan met JDS Automatisering is Software of Excellence nog meer dan voorheen in staat om in Nederland de middelen en de service te bieden die de moderne tandartspraktijk nodig heeft,” aldus Dick Scholten, General Manager, Software of Excellence Nederland.

Lees meer over: Actueel, Samenwerken, Thema A-Z

Gebitscrisis in het Verenigd Koninkrijk

Het lijkt erop alsof Engeland in een ware crisis is beland wat betreft mondzorg. Meer dan 400 tandartsen claimen dat het niveau van de Engelse mondzorg akelig dicht bij het niveau van de derde wereld landen lijkt te komen. Ter illustratie: zo’n 46.400 kinderen zijn doorverwezen naar het ziekenhuis vanwege tandbederf.

Brief aan The Telegraph
Ruim 400 tandartsen hebben een coalitie gevormd en schrijven The Telegraph dat het huidige tandartssysteem bij verre na zijn doel niet behaald, aangezien miljoenen mensen jaren doorbrengen zonder ook maar een tandarts te zien, in combinatie met het compleet negeren van mondhygiëne. De tandartsen beschuldigen de overheid ervan het probleem weg te stoppen en er niks aan te doen.

Gebitsproblemen bij kinderen
Om hun punt te versterken verwijzen zij naar statistieken die aangeven dat grote aantallen basisschoolkinderen in behandeling (moeten) zijn voor tandbederf en andere gebitsproblemen, terwijl veel hiervan makkelijk had kunnen worden voorkomen. Daarnaast blijkt dat een op de zeven Britse kinderen op 8-jarige leeftijd nog nooit een tandarts heeft gezien.

Ontwikkelingshulp voor Engeland
Ook benadrukken ze de oprichting van een nieuwe noodbehandeling service voor arme en kwetsbare mensen in een deel van het land. Deze is opgericht door DentAid, een goed doel dat zich normaal gesproken specialiseert in mondzorg in ontwikkelingslanden. Het zou niet moeten kunnen dat deze organisatie zich moeten inzetten in een welvarend land als Engeland, aldus de tandartsen.

NHS ontkent crisis
Ondanks alles blijft de National Health Service (NHS) ontkennen dat er sprake is van een crisis, waarbij zij verwijzen naar onderzoek dat aangeeft dat negen van de tien mensen zegt de afgelopen twee jaar de tandarts te hebben gezien. Echter, andere cijfers laten zijn dat 48% van de volwassenen en 31% van de kinderen in Engeland dit niet heeft gedaan. Hieruit valt op te merken dat er daadwerkelijk een probleem speelt.

Crisis wordt genegeerd en weggestopt
“NHS blijkt totaal ongeschikt te zijn voor het doel dat zij zouden moeten hebben,” aldus tandartsen in de brief naar The Telegraph. De problemen in de mondzorg worden simpelweg genegeerd. Een woordvoerder van NHS beweert echter dat 93% van de personen die aangaf gebruik te willen maken van mondzorg, ook daadwerkelijk een afspraak maakte. Het lijkt erop dat een oplossing dus nog niet nabij is.

Bron: The Telegraph



Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z

Digitale tandheelkunde in opkomst

Op dit moment neemt digitale tandheelkunde slechts een klein deel van de markt in, maar dit staat op het punt om te veranderen, aldus Rich Mott, CEO van CadBlu, een Amerikaanse leverancier van CAD/CAM, scanning technieken en software. Hij legt uit waarom deze trend steeds bepalender zal gaan worden binnen de tandartswereld.

Volgens Motto kunnen verschillende digitale technologieën, die al zo’n 30 jaar bestaan en maar slechts door 4% van de tandartsen worden gebruikt, veel efficiënter worden ingezet, om zo de volledige tandheelkundige wereld te verbeteren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor een grotere voorspelbaarheid, een betere prijs-kwaliteit verhouding, meer precisie en verbeterde effectiviteit.

Op dit moment is een grote trend gaande, en is wereldwijd zo’n 80% van de tandartsen de volledige of gedeeltelijke overstap aan het maken naar hulp van digitale CAD/CAM technieken. Maar wat is het precies dat deze verandering manifesteert?

1. De industrie stelt zich meer open
De tandheelkundige industrie stelt zich steeds vaker open voor invloeden van buitenaf, zo ook voor deze technieken.

2. Ontwikkeling van nieuwe materialen
Technologie ontwikkelt snel, en zo ook op het gebied van tandheelkunde. Onder andere 3D-printers bieden een immense variëteit aan mogelijkheden die eerder voor onmogelijk werden gehouden.

3. Alles wordt aangepast op de patiënt
Door middel van technieken zoals CAD/CAM wordt het steeds meer mogelijk om behandelingen en toepassingen volledig aan te passen aan de wensen van de patiënt. Op het moment dat meer klinieken deze persoonlijke behandelingen zullen gaan aanbieden, zullen deze klanten van andere tandartsen weg trekken, wat verhoogde concurrentie oplevert en zal zorgen dat steeds meer tandartsen aan deze technieken zullen willen wagen.

4. Tandartsen kunnen steeds meer doen
Door vernieuwde technologieën kunnen algemene tandartsen nu behandelingen uitvoeren die eerst alleen toegankelijk waren voor specialisten. Dit is vooral zichtbaar bij implantaten, aangezien nieuwe technieken hier relatief goedkope oplossingen voor kunnen bieden. In de toekomst zullen deze behandelingen steeds vaker door algemene tandartsen kunnen worden uitgevoerd.

5. Tandartsen maken steeds meer gebruik van scanners
Tandartsen maken steeds meer gebruik van scanners, zowel voor binnen als buiten de mond. Scans kunnen namelijk fungeren als hulplijnen bij operaties of als voorbeeld voor bijvoorbeeld het creëren van een kunstgebit.

6. Groei in organisaties die ondersteunende diensten aan mondzorgpraktijken aanbieden
Waar op dit moment de organisaties die ondersteunende diensten aan mondzorgpraktijken aanbieden (Dental Service Organizations, oftewel DSO’s) 7% van de volledige markt in beslag nemen in Amerika, is een groei naar 20% verwacht. Dit is van belang, aangezien zij de mogelijkheid hebben om te investeren in nieuwe technologieën.

Bron:
Dr Bicuspid

Lees meer over: Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z