De Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) heeft bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven beroep (CBb) een beroep aangespannen tegen de Tariefbeschikking van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg voor het jaar 2015. Het beroep van de huisartsenvereniging is door de CBb gegrond verklaard.
Beroep
De NZa verbiedt huisartsen om behandelingen in rekening te brengen waarvoor zij geen contract hebben gesloten met een zorgverzekeraar. De VPH is het hier niet mee eens. Daarnaast heeft de VPH gesteld dat bij de berekening van de tarieven geen rekening is gehouden met het aantal uren per week dat de huisartsen werken.
Artikel 13
De NZa stelde dat huisartsen die voor een bepaalde prestatie geen contract met een verzekeraar hebben, in elk geval het algemene bedrag voor een consult of een visite in rekening zouden kunnen brengen. Maar het CBb merkt op dat een huisarts volgens de Wet marktordening gezondheidszorg niet mag declareren voor een andere prestatie dan hij verricht heeft. Dit is dan ook in strijd met artikel 13 van de Zorgverzekeringswet. Op dit punt heeft het CBb het beroep daarom gegrond verklaard.
Vrije huisartsenkeuze
Daarnaast stelt de CBb dat iedereen een arts moet kunnen kiezen die hij vertrouwt. Als een gekozen arts bepaalde behandelingen niet in rekening mag brengen, zal hij niet alle gevraagde zorg kunnen bieden. De vrije huisartsenkeuze wordt hierdoor belemmerd.
Aangepaste tariefbeschikking
De NZa moet binnen drie maanden met een aangepaste tariefbeschikking komen. Tot die tijd blijft de huidige tariefbeschikking in werking
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/141912667-video-consult-500.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-16 00:00:002020-10-28 12:14:31Huisartsenvereniging wint beroep tegen de Tariefbeschikking van NZa
Kaakchirurg Mooren van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem heeft de tweede plaats behaald in de verkiezing van de Meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015, georganiseerd door Zorgkaart Nederland. Tandarts Polet van de Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde in Arnhem eindigde op de 6e plaats. Cardioloog Hofstra van het Cardiologie Centrum in Utrecht kwam op de eerste plaats en kreeg de titel Meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015.
Andere categorieën Winnaars in de andere categorieën waren:
– Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis – Deventer Ziekenhuis (Deventer) – Meest patiëntvriendelijke kliniek – Sint Maartsenkliniek (Nijmegen) – Meest cliëntvriendelijke verpleeghuis – Opella (Ede)
De winnaars behaalden op de website van Zorgkaart Nederland de beste patiëntbeoordelingen. Hierin werden als factoren meegenomen het gemiddelde van de waardering, het percentage aanbevelingen van een zorgverlener, ziekenhuis, verpleeg/verzorgingshuis of kliniek en het aantal geplaatste waarderingen.
De onderdelen ‘luisteren’ en ‘informatie’ van de waardering op ZorgkaartNederland wogen zwaarder mee bij het bepalen van de patiëntvriendelijkheid.
Hoge waardering zorgverlener Factoren voor het krijgen van een hoge waardering zijn volgens de website: – Goede zorgverleners hebben ook behulpzame werknemers. – Patiënten zijn hun zorgverlener dankbaar als zij geen pijn hebben na een behandeling. – Een goede zorgverlener stelt z’n patiënt op het gemak door goed te luisteren. Vertellen wat er gaat gebeuren helpt hierbij. – Snelheid: korte wachttijden en een efficiënte behandeling, maar ook voldoende tijd voor de patiënt.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/mooren.gif480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2015-12-16 00:00:002015-12-16 00:00:00Kaakchirurg Mooren op één na meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015
Steeds vaker maken tandheelkundige professionals gebruik van tablets voor verschillende klinische toepassingen, zoals het bekijken van elektronische medische dossiers. Nieuw onderzoek gepubliceerd in Imaging Science in Dentistry heeft aangetoond dat op tablets ook röntgenfotos bekeken kunnen worden omdat de anatomische kenmerken hier duidelijk waarneembaar zijn.
Tablet versus computer Voor het onderzoek zijn deelnemers gevraagd om 16 anatomische oriëntatiepunten te identificeren van panoramische röntgenfotos, en 12 oriëntatiepunten van laterale röntgenopnamen op zowel een tablet als een LCD-monitor. De deelnemers hebben hiervoor naar 1000 digitale röntgenfoto’s gekeken op beide apparaten. Elke foto gaven zij een score van 0-3 op basis van zichtbaarheid op beide apparaten en geschiktheid voor diagnostisch gebruik.
Resultaten De onderzoekers vonden geen significant verschil tussen de duidelijkheid van de röntgenfotos op de tablet en op een LCD-monitor. De resultaten suggereren daarmee dat een tablet geschikt is voor het bekijken van röntgenfoto’s. Tevens zou een tablet zelfs geschikter zijn voor het bekijken van onderbelichte beelden door een statistisch significante correlatie tussen de mate van blootstelling en helderheid van bepaalde anatomische oriëntatiepunten.
Vervolg Tablets lijken veelbelovend, ook omdat ze aanzienlijk goedkoper en minder omslachtig zijn dan werkstations. Het onderzoeksteam wil het gebruik van de tablets in een klinische setting verder verkennen zoals bij het opstellen van een behandelingsplan en het maken van afspraken.
Bij een orthodontische behandeling moeten zowel de occlusie als de esthetiek van de patiënt in de behandelplanning worden meegenomen. De orthodontisten Bert Jongsma en Krista Janssen bespraken de proporties van het aangezicht tijdens de klinische avond CTM-MKA-Ortho in het UMCG op drie niveaus:
De marco-esthetiek – gehele aangezicht
De mini-esthetiek – het tonen van de gebitselementen, zoals bij bij lachen
De micro-esthetiek – rond gebitselementen en gingiva
Zorgvraag
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen subjectieve en objectieve zorgvraag. Het is lastig om de zorgvraag uit te filteren: wat bedoelt patiënt? Ziet de zorgverlener wat er gezien moet worden? Wat beweegt de patiënt? De professionele perceptie komt lang niet altijd overeen met de lekenperceptie. Daarom zullen orthodontisten rekening moeten houden met de perceptie van schoonheid van hun patiënten. (Proefschrift Rosemie Kiekens, 2008)
Wat is mooi? Schoonheid blijft een mysterie. Er bestaan grote maatschappelijk verschillen, het is tijdsgebonden en de visie verschilt per regio. Wat is mooi, blijft subjectief. De oudste sporen van menselijke cultuur wijzen op een hang naar esthetiek. In de klassieke oudheid stond Euclides aan de basis van de sectio divina als basisprincipe voor ideale proporties, ook van het menselijk lichaam In de renaissance ontstond een ware revival van de belangstelling voor analyse van gelaatsverhoudingen ten behoeve van onder andere de portretkunst (Leonardo da Vinci, Hans Holbein, Albrecht Dürer ) Als relatief recentelijke ontwikkeling kunnen de röntgen cefalometrie (gevoed vanuit de anthropologie) en 3D imaging worden genoemd. In de orthodontie speelt het streven naar optimale esthetiek naast optimale functie en duurzaamheid een belangrijke rol in de diagnostiek en behandelplanning.
Macro esthetiek Verhoudingen gelaat Orthodontisten zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van diverse richtlijnen, onder andere voor de orthodontische diagnostiek. Om de diagnostiek van esthetiek gestructureerd te kunnen uitvoeren zullen deze een belangrijke rol krijgen, ook voor tandartsen.
Analyse van de ontwikkeling op leeftijd
Bij adolescenten is er nog steeds kaakgroei, met een grote variatie. Daarbij is bij deze groep de groeispurt van belang. Groei is lastig in te schatten waardoor het effect bij een orthodontische behandeling niet altijd goed voorspelbaar is..
Evaluatie van het profiel
Evaluatie van het profiel geeft in zekere mate een indruk van de skeletale afwijking. Cephalometrie speelt een belangrijke rol in diagnostiek, waarbij wordt gelet op:
De voor- achterwaartse kaakrelatie
Positie van de lippen en de prominentie van de incisieven
De divergentie van het gelaatsprofiel, met name de inclinatie vanhet mandibula vlak
Bij frontaal onderzoek wordt gekeken naar:
Positie van de tandboogmiddens in relatie tot het aangezicht
Faciale symmetrie
Hoogte breedte verhouding (drie indeling)
Welke mogelijkheden zijn er voor behandeling?
Groeibeïnvloeding van het aangezichtskelet in combinatie met tandverplaatsing
Voornamelijk tandverplaatsing binnen de bestaande marges van de processus alveolaris
Orthognatische chirurgie in combinatie met tandverplaatsing
Mini esthetiek Relatie tussen lippen en elementen
Lachlijn
Zichtbaarheid elementen en gingiva
Breedte van de lach
Mini-esthetiek gaat over het tonen van de gebitselementen bij lachen. De lach is erg belangrijk voor de buitenwereld. Wat maakt een lach een mooie lach?
Hoge lachlijn (gummy smile)
(Dys)congruentie incisale lijn bovenfront met onderlip
Er is toch iets mis: scheef occlusievlak
Agenesie 22 en de asrichting van de centrale incisieven wijkt af van de asrichting van de middenlijn door het gelaat.
Tandboogmidden bovenfront naar links na orthodontische behandeling en een ongelijkmatige guirlande vorm van de gingiva
Een van de zeldzame fotos waarop Cary Grant lacht. Avulise 21 tijdens begin van zijn loopbaan (toneelknecht), het diasteem is grotendeels spontaan gesloten (mondelinge overlevering C. Booy)
Krista Janssen analyseerde de lach van beroemdheden.
Bij de tand-lippen relatie wordt gekeken naar de rust positie van de lippen bij het lachen en in rust. Bij de analyse van de lach wordt een onderscheid gemaakt tussen twee vormen van lach:
Een sociale (is reproduceerbaar)
Een emotionele
In de orthodontie behandelt men naar de sociale lach.
Voor de hoeveelheid blootgestelde gingiva en gebitselelementen zijn de frontale- en driekwart analyse beide belangrijk.
Relatie tussen lippen en lachlijn
Voor de esthetiek van de lach kan gebruikt gemaakt worden van een smile design. Belangrijk zijn dan harmonie & tandexpositie. Bij een smile desgin wordt gekeken naar:
Liplijn
Curve tandboog
Curve van de bovenlip
Laterale ruimte naast de tandboog bij lachen (black triangles)
Lach symmetrie
Kanteling van de kaak Op micro-niveau
Element componenten
Gingiva componenten
Micro esthetiek Esthetiek op element niveau
Proporties van de elementen
Lengte-breedte verhouding
Gingivale niveau
Voor het gingivale niveau is het mooi als de gingivalijn van de centrale incisieven en de cuspidaten op dezelfde hoogte ligt en de gingivalijn van de laterale incisieven circa 1,5 mm lager ligt. Papillen zijn in het front groter. De ideale positie van het contactpunt ligt in het midden van de kroon op 50%. In percentages uitgedrukt neemt het percentage af van 50% tot 30% richting de cuspidaten en komt het contactpunt hoger te liggen.
– 50% tussen centrale incisieven > 40% tussen centrale en laterale incisief > 30% tussen laterale incisief en cuspidaat.
Een afwijking van een verticale loodlijn valt op. Daarentegen valt een mediaanverschuiving minder op. Tot 4 mm wordt vaak nog als niet storend ervaren.
Wat kan de orthodontist doen op micro-esthetiek niveau?
Bovenboog verbreden
Extrusie en intrusie steps en torque verschillen aanbrengen bij individuele elementen voor gingivalijn en restauraties
Herstellen mediaanlijn
Voorbereiden op composietrestauraties
Voorbereiden op prothetiek
Lezing door: dr. A.C. Jongsma, en Krista Janssen, orthodontisten bij de afdeling Orthodontie, UMCG.
Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de klinische avond Orthodontie-CTM-MKA, georganiseerd door het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde UMCG in samenwerking met het Wenckebach Instituut.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/tomcruisevk.jpg450450Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-16 00:00:002018-04-03 10:32:45Esthetiek vanuit orthodontisch perspectief
MondzorgPolis.nl is het nieuwe meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners, gestart door de ANT. De ANT wil aan de hand van klachten in gesprek met zorgverzekeraars om tot betere en transparantere polissen voor de mondzorg te komen. Consumenten raken de weg volledig kwijt: er zijn meer dan 2.000 mondzorg- en orthopolissen. Bovendien worden elk jaar de vergoedingen en de dekkingen aangepast: polissen met dezelfde naam worden feitelijk een heel ander product. Dat leidt tot vervelende discussies in de behandelkamer. De tandarts krijgt de schuld, terwijl de zorgverlener daar niets aan kan doen, vertelt tandarts en ANT-bestuurslid Ravin Raktoe.
Aanvullende tandartsverzekering Tandartsverzekeringen zijn populair. Dat komt omdat in Nederland iedereen vanaf 18 jaar zelf zijn tandartskosten moet betalen: de overheid betaalt vanaf dat moment niet meer mee via de basisverzekering. Om die reden heeft ruim 70 procent van de volwassenen een aanvullende tandartsverzekering. In de afgelopen jaren zijn de mondzorgkosten voor de gemiddelde Nederlander gestegen. De tandartstarieven worden jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgesteld. Deze zijn in de afgelopen 5 jaar gemiddeld met 1,4 procent per jaar gestegen. Halverwege 2015 zijn de tarieven met 5 procent verlaagd. Tegelijkertijd hebben vrijwel alle zorgverzekeraars jaarlijks de premies van hun tandartsverzekeringen flink verhoogd. Raktoe: In plaats van een betere verzekering, daalde juist de dekking van de tandartspolissen. We zien voor 2016 opnieuw stijging van de premies en daling van de dekking. Er zijn verzekeraars die de premie met 10 tot wel 27 euro per maand verhogen, soms zelfs in combinatie met een dalende dekking. Tegelijkertijd stijgen de tandartsprijzen volgend jaar met nog geen 0,4 procent minimaal. Zo wordt een controle bijvoorbeeld 7 cent duurder. Door verlaging van de tandartstarieven halverwege afgelopen jaar zijn de prijzen voor 2016 zelfs lager dan de prijzen van begin 2015. Dit is niet te rijmen met de stijgende premies voor 2016.
Uitsluiten bepaalde mondzorgbehandelingen
De ANT vindt het vreemd dat steeds meer verzekeraars bepaalde behandelingen zoals kronen of protheses voor het eerste jaar van de verzekeringsperiode uitsluiten. Vervolgens wordt de verzekerde na een jaar met een premiestijging en lagere vergoeding geconfronteerd. Raktoe: Feitelijk bindt de verzekeraar de patiënt voor een langere periode, maar verandert ondertussen zonder overleg de afspraken. Doe dan niet flauw en bied een meerjarige polis tegen lagere premie aan. Momenteel bestaan er 566 verschillende mondzorgpolissen en 1468 verschillende orthopolissen. Keuze is goed, maar in de praktijk is de patiënt meer gebaat bij een kleiner aantal degelijke polissen die jaar in jaar uit dezelfde voorwaarden bieden.
Klachten over mondzorg bundelen Het doel van Mondzorgpolis.nl is om alle klachten van patiënten en zorgverleners te bundelen en op die manier inzichtelijk te maken hoe en hoe vaak de tandartsverzekering tekort schiet. Zowel de behandelaar als de patiënt is gebaat bij een gepaste vergoeding tegen een redelijke prijs, waarbij keuzevrijheid voor de patiënt van groot belang is. Met dit initiatief richten we ons zowel op patiënten als behandelaars, legt Ravin Raktoe uit. Bij patiënten kan het gaan om onduidelijke wijzigingen in de vergoeding of over zorgverzekeraars die proberen te bepalen door wie of zelfs hoe de patiënt behandeld wordt. Maar ook mondzorgverleners, die bijvoorbeeld te maken hebben met zorgverzekeraars die hun boekje te buiten gaan, op de behandelstoel gaan zitten of vergoedingen onterecht weigeren of terugdraaien, verzoeken we om op MondzorgPolis.nl hun klachten te registreren.
De ANT gaat over de klachten die bij Mondzorgpolis.nl binnenkomen in gesprek met diverse zorgverzekeraars om tot goede oplossingen te komen en uiteindelijk betere verzekeringen. Daarbij zal nadrukkelijk ook een beroep op de Consumentenbond, de NPCF, de Nederlandse Zorgautoriteit en het Ministerie van Volksgezondheid worden gedaan.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/mondzorgpolis.gif480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-16 00:00:002018-08-22 12:15:07ANT start meldpunt voor klachten over tandartsverzekeringen
Veroudering rondom de mond kan worden gecorrigeerd met injectables: fillers en botox. Verslag van de lezing van MKA-chirurg dr. Johan Jansma over de mogelijkheden.
Anatomie
Gedegen kennis van de anatomie en het verouderingsproces is van groot belang bij de behandeling met injectables. Voor een goed begrip kan het aangezicht het beste worden beschouwd aan de hand van de verschillende lagen waaruit het is opgebouwd. De buitenste laag is de huid, daaronder bevindt zich het oppervlakkig gelegen vet, daaronder de mimische musculatuur, daaronder het dieper gelegen vet. In het gelaat zijn ware en valse ligamenten aanwezig. Ware ligamenten zorgen voor de verankering van de huid aan het periost en zijn op deze manier relatief stabiele plekken in het gelaat. Hierdoor blijft de onderrand van de mandibula redelijk stabiel (mandibulaire retaining). Het uitzakken van vet over de onderrand van de mandibula (achter het ware ligament van de mandibula) heet ook wel jowling.
Valse ligamenten verankeren de weke delen en het vet. Doordat deze geen verankering op een vast punt hebben, kan het vet in het aangezicht gaan uitzakken. De musculatuur (onder andere heffers voor de bovenlip, platysma) in en rond het gelaat bepaalt voor een heel groot deel de manier waarop veroudering plaats vindt.
Tijdens het ouder worden vindt benige atrofie (het veranderen en verminderen van botstructuren) plaats. Hierdoor verandert de maxilla, wordt de kinpunt stomper, veranderen de oogkassen en wordt de neuspunt platter.
Rimpels ontstaan door de afname van de elasticiteit van de huid. Dit proces wordt versneld door herhaalde contracties van de spier en ook door roken en zonexpositie. Rimpels zijn eerst oppervlakkig, ze zijn dan alleen te zien bij contractie. Daarna kunnen ze statisch worden en zijn ze ook te zien zonder dat er contractie van een spier plaats vindt. In de hals worden de voorranden van het platysma steeds duidelijker zichtbaar bij het ouder worden. Het vet in de hals zakt uit en hierdoor ontstaat een stompere halshoek.
Injectables
Rimpels en plooien kun je behandelen met injectables of kun je verminderen door een huidbehandeling (bijvoorbeeeld een chemische peeling of laserbehandeling).
Botulinetoxine type A (Botox A) is vooral voor de behandeling van dynamische rimpels. Botox zorgt voor verlamming en atrofie van de spier die de rimpel veroorzaakt. Die rimpel is altijd loodrecht gelokaliseerd ten opzichte van de contractierichting van de mimische spier. Het effect houdt ongeveer 3-4 maanden waarna de behandelingherhaald moet worden.
Fillers kunnen gebruikt worden om volume aan te brengen. Fillers (hyaluronzuur) kunnen ingespoten worden in de gehele dermis. Hoe dieper, hoe groter de partikels in de filler moeten zijn voor een goed resultaat. Afhankelijk van de plaats waar het ingebracht wordt, houdt deze behandeling ongeveer 6-9 maanden aan. Op sommige plekken – op niet bewegelijke plekken zoals de neusrug – houdt het effect tot wel 18 maanden aan.
Botox
Bij een normaal beeld in rust en een gummy smile (tandvlees zichtbaar bij het lachen) bij contractie van de spieren (heffers van de bovenlip) is er sprake van erg mobiele bovenlip. Deze kun je behandelen door de musculus levator labii superioris alaeque nasi te injecteren met botox. De gummy smile zal dan veel minder aanwezig zijn bij activiteit.
Fillers
Fillers kunnen gebruikt worden om rimpels op te vullen. Een filler kan op verschillende manieren aangebracht worden. Dit kan door op een plek de naald in te steken en de klok rond te gaan en op elk stukje een beetje uit te spuiten (fanning). Tevens kan dit door op meerdere plekken in te steken en een soort rooster in te spuiten (crosshatching).
Ook het uitdrijven kan op twee manieren. Je kunt de naald heel diep insteken en uitdrijven tijdens het langzaam terugtrekken van de naald. Je kunt ook op meerdere plekken insteken en telkens een klein depot leggen.
De lippen kun je opvullen door langs de rand van lippenrood en normale huid een lijntje filler te leggen. Sommige patiënten vinden het ook mooi om de randen van het filtrum (de verticale sleuf boven de bovenlip) wat explicieter te maken. Hiertoe kan je op deze twee plekken een lijntje filler inspuiten.
Lipofilling
Lipofilling is het toevoegen van volume door middel van eigen vet. Hiertoe wordt vet elders uit het lichaam gehaald – vaak via de navel of binnenzijde van de knie – en weer geïnjecteerd op de plek waar je volume wilt. Dit heet ook wel micro-fattransfer of liposculptuur. Dit vet mag je overal, zelfs in de spieren, inspuiten.
Liplifting
Je kunt de bovenlip iets liften door een klein strookje huid onder de neus weg te halen. Dit doe je door middel van een zogenoemde bufallohorn-incisie.
Mondhoeklift
Een mondhoek lift kan de oplossing zijn bij de chronische aanwezigheid van ragaden bij prothesedragers. Dit kan door middel van een taartpuntexcisie of wrap around ter plaatse van de mondhoek. Bij de taartpuntexcisie blijft het litteken vaak iets meer zichtbaar na de behandeling.
Lipimplantaat
Ter verfraaiing van de lippen kan een siliconen lipimplantaat ingebracht worden in de bovenlip. Dit wordt gedaan door een naald, volledig van links naar rechts, door de lip te steken en op deze manier het implantaat op de plek te trekken.
Conclusie
Veroudering vindt plaats via een vast patroon, hierdoor kun je er ook op een voorspelbare manier in ingrijpen. Er is een sterke relatie met de anatomie.
Het mooiste resultaat krijg je door een subtiele verandering aan te brengen. Zo, dat niet duidelijk is wat er precies veranderd is, maar het totaal plaatje er wel beter uitziet.
Voor tandartsen is samenwerking met een kaakchirurg goed mogelijk.
Johan Jansma studeerde achtereenvolgens Tandheelkunde en Geneeskunde aan de Rijks Universiteit Groningen. In 1991 voltooide hij de opleiding tot Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurg in het UMCG. In datzelfde jaar promoveerde hij in de geneeskunde. In 2000 werd hij geregistreerd als Hoofd-Hals Oncoloog. Na zijn opleiding legde Johan Jansma zich in het bijzonder toe op chirurgische kaakcorrecties, cosmetische aangezichtschirurgie en de behandeling van aangeboren gelaatsafwijkingen. Voor de verdere verdieping in de cosmetische aangezichtschirurgie werden stages gevolgd in binnen- en buitenland, o.a. bij Prof. dr. Mommaerts, Prof. dr Roger West en Prof. dr. Bruce Epker. Hij is als MKA-chirurg werkzaam in het UMCG en het Martini ziekenhuis.
Verslag door Carina Boven, tandarts en onderzoeker UMCG, voor dental INFO van de klinische avond Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Wenckebach Instituut.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/filler-vk.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-16 00:00:002018-09-13 12:57:25Correctie van veroudering rondom de mond
Tandartsen zijn wereldwijd verschillend van elkaar. Dat is niet zo raar, met stuk voor stuk een andere opleiding, verschillende talen en verschillende normen en waarden. Een vergelijking tussen tandartsen in verschillende Europese landen leidt dan ook tot interessante resultaten.
Opmerkelijke verschillen Anthony Kravitz, schrijver van The EU Manual of Dental Practice, onderzocht tandartsen wereldwijd, en merkte meerdere, opvallende verschillen op.
De meerderheid van de tandartsen werkt met een sociaal verzekeringsstelsel, net als in Nederland. Ook vele Oost-Europese landen adopteerden dit systeem, na de val van het ijzeren gordijn.
Waar Poolse tandartsen rond de 3500 patiënten kunnen verwachten, is dit in Spanje slechts 600.
8 Europese landen kennen geen mondhygiënisten en in 6 landen waar mondhygiënisten werken moet deze groep zich registreren.
Slechts in 24 van de 32 onderzochte landen is schadevergoeding verplicht.
Er komen steeds meer tandheelkundeopleidingen. Waar in Engeland 16 verschillende scholen tandartsopleidingen aanbieden, zijn dit er in Italië 34.
In vele landen wordt alleen orthodontie en kaakchirurgie erkend als specialiteit.
Waar in sommige landen tandartsen gewoon Dr voor hun naam mogen zetten, is dit in vele landen verboden
Wangedrag Wat de Britse onderzoeker nog het meest verbaasde was dat doorhaling in een beroepsregister bij niet goed functioneren, wat in Engeland tot de belangrijkste regels behoort, zeldzaam is in andere landen. Slechts IJsland, Ierland en Nederland doen hier ook aan. In andere landen komen slecht gedragende tandartsen er vaak vanaf met slechts financiële sancties.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/157833807-rating.jpg480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2015-12-07 00:00:002015-12-07 00:00:00Verschillen tussen Europese tandartsen
Materiaalonderzoekers hebben een procedure ontwikkeld waarmee de ingewikkelde fijne structuur van biologische composietmaterialen, zoals tanden of schelpen, kan worden nagebootst. Zo kunnen synthetische materialen worden gecreëerd die net zo hard zijn als hun natuurlijke tegenhangers. De procedure en het resulterend materiaal kunnen worden toegepast in de tandheelkunde.
MASC
De onderzoekers waren in staat om sterk materiaal te produceren op basis van het constructieprincipe van tanden of zeeschelpen. De procedure wordt magnetically assisted slip casting (MASC) genoemd. De techniek is vergelijkbaar met 3D printen. Met behulp van onder andere een magnetisch veld en gemagnetiseerde keramische plaatjes, zoals aluminiumoxide bloedplaatjes, worden meervoudige lagen van micro-plaatjes gecreëerd.
Kunstmatige tand Om het potentieel van de MASC-techniek aan te tonen, hebben de onderzoekers een kunstmatige tand geproduceerd die dezelfde microstructuur heeft als een echte tand. Het oppervlak van de kunstmatige tand is net zo hard en heeft dezelfde structurele complexiteit als echt tandglazuur. De buitenkant van het materiaal moet nog wel worden verbeterd, voordat deze kan worden gebruikt voor tandprothesen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/156299563-kies-digitaal-500.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-07 00:00:002018-10-04 10:42:12MASC-techniek bootst structuur tand na
De 92-jarige Ingeborg Wolf-Wimmer heeft een plaatsje veroverd in het Guiness Book of Records: ze is officieel het oudste mens ooit om een verstandskies te krijgen.
De Oostenrijkse vrouw, woonachtig in Luxemburg, had last van haar gebit toen ze haar tandarts bezocht. Deze keek wat er aan de hand was en zag tot zijn grote verbazing dat de ontwikkeling van een nieuwe verstandskies het probleem was.
Nadat haar record werd erkend zal Ingeborg komend jaar te vinden zijn in het Guiness Book of Records, waarmee ze een 80-jarige uit Zuid-Afrika van de troon stoot.
Gaatjes bij jonge kinderen zijn wereldwijd nog steeds een groot probleem. Veel kinderen krijgen hiermee te maken, wat de kans op gaatjes in de toekomst alleen maar vergroot.
Probiotische kauwtabletten onderzocht Een onderzoeksteam van de Faculteit van Gezondheidswetenschappen en Medische Wetenschappen van de Universiteit van Kopenhagen heeft nu het effect van probiotische kauwtabletten bij kinderen onderzocht, en dan met name in een kwetsbare en multiculturele omgeving. 132 kinderen tussen de 2 en 3 jaar kauwden een tablet per dag. Sommige tabletten werden verrijkt met een van drie verschillende soorten probiotica, terwijl andere tabletten placebo-tabletten waren. Verder werd er tweemaal per dag gepoetst met een fluoride tandpasta gepoetst.
Minder cariës Gedurende het onderzoek werd de staat van de gebitjes bijgehouden. Hieruit werd de conclusie gevormd dat het kauwen op de tabletten wel degelijk tot minder cariës leidt. Verdere studies hopen vast te kunnen stellen wat de ideale dosis van deze tabletten is, om zo gaatjes bij jonge kinderen zo veel mogelijk te bestrijden.
85% van de volwassenen laat hun tanden recht zetten vanwege psychosociale problemen. Met behulp van een gebitscorrectie hopen zij weer meer zelfvertrouwen te krijgen. Zowel in de privésfeer als op de werkvloer.
Zelfvertrouwen Orthodontisten hebben data vrijgegeven waaruit blijkt dat meer dan 85% van de patiënten een beugel wil vanwege psychosociale problemen. Van deze groep patiënten wil 42% meer zelfvertrouwen krijgen. Bijna 50% wil weer kunnen lachen op fotos en 3% wil een beugel omdat zij gepest wordt vanwege hun gebit.
Carrière Het creëren van carrièremogelijkheden was ook een van de redenen om te kiezen voor een orthodontische behandeling. Zo wil bijvoorbeeld 41% serieuzer worden genomen op werk, en een vijfde hoopt dat een gecorrigeerd gebit hen helpt om een nieuwe baan te krijgen.
Behandelplan Door de angsten, beweegredenen en wensen van de patiënt in kaart te brengen kan de orthodontist een behandelplan opstellen dat het beste bij de persoon past. Hij kan bijvoorbeeld de keuze voorleggen tussen een doorzichtige kunststof beugel of een linguale beugel.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/ortho-5002.jpg480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2015-12-07 00:00:002015-12-07 00:00:00Tanden rechtzetten voor meer zelfvertrouwen
Ook dit jaar heeft Henry Schein Dental projecten van de Stichting African Dental Aid ondersteund door donatie van verschillende dentale producten. Van 11 tot 25 oktober 2015 heeft het African Dental Aid team minderbedeelde bevolkingsgroepen in Tanzania behandeld. In drie dorpen ten zuiden van Arusha en meerdere Masaï nederzettingen in het westelijke gedeelte van de Serengeti, heeft het team de lokale bevolking van tandheelkundige zorg voorzien.
De stichting African Dental Aid is in 2011 opgericht om kosteloze tandheelkundige zorg te bieden in Afrika. De projecten richten zich op de semi-nomadische volkeren. Deze volkeren leven overwegend in een dor en desolaat landschap zonder toegang tot medische diensten. Doordat de stichting is uitgerust met een dental field unit is, kan overal zorg geboden worden. De zorg die door African Dental Aid geboden wordt bestaat uit het verwijderen van gebitselementen (tevens chirurgisch) en het uitvoeren van restauraties.
Voor onze instrumenten en materialen zijn wij afhankelijk van onze donateurs. Elk jaar kunnen wij rekenen op de steun van Henry Schein, aldus Joost Berben, African Dental Aid. Doordat wij in tenten overnachten en opereren als een mobiele behandelkliniek, zijn wij in staat veel mensen te helpen op de meest afgelegen plaatsen.
Wij zijn erg verheugd om African Dental Aid opnieuw te ondersteunen. Zij delen ons doel om de toegang tot zorg voor kansarme bevolkingsgroepen te vergroten en de stichting staat voor duurzame betrokkenheid, net zoals Henry Schein, zegt Cees Balder, Managing Director van Henry Schein Dental in Nederland.
Henry Schein Cares, het wereldwijde programma voor maatschappelijk ondernemen van Henry Schein, probeert de toegang tot zorg voor minder-bedeelde bevolkingsgroepen wereldwijd te verbeteren door middel van de focusgebieden: gezondheid, preventie, behandeling en educatie, voorbereiding bij noodgevallen en noodhulp, en capaciteitsontwikkeling van de gezondheidszorg.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/2015-12-04-henryschein-press-release-hsc-stichting-african-dental-aid-photo-nl.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-07 00:00:002016-07-04 15:13:14Henry Schein ondersteunt opnieuw African Dental Aid
Onno Hofman, tandarts, is benoemd tot voorzitter van het Ivoren Kruis. Hij volgt Teun Rietmeijer op die de vereniging negen jaar lang heeft geleid.
Foto: links: Onno Hofman, rechts: Teun Rietmeijer
Maatschappelijk draagvlak Rietmeijer werd door de kersverse voorzitter tot erelid benoemd en kreeg daarvoor het gouden logo van de vereniging opgespeld. Rietmeijer werd geprezen voor zijn verbindende en daadkrachtige inzet voor de vereniging. Hij heeft zich met name onderscheiden met zijn stimulerende liberale aanpak voor de vernieuwing van het voorlichtingsbeleid van de vereniging, waarbij hij ruimte gaf voor het bevorderen van de geïndividualiseerde preventieve mondzorg. Ook creëerde hij mogelijkheden voor de inzet van vrijwilligers. Daarmee is het maatschappelijk draagvlak van de vereniging vergroot en het imago van de mondzorg versterkt.
Penningmeester Ivoren Kruis
Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd verder mevrouw Anda Geerdink gekozen als nieuwe penningmeester. Naast haar algemene gezondheidskennis, kent zij de wegen van de zorgverzekeraar. Anda Geerdink werkte tot begin 2015 bij Menzis als adviserend tandarts en tot 2014 als contractmanager mondzorg bij de verzekeraar.
Dr. Carl Witthaus Medaille voor Ronald Bos
Ronald Bos werd voor zijn onschatbare waarde als secretaris en als bestuursadviseur van het Ivoren Kruis in de Algemene Ledenvergadering gedecoreerd met de dr. Carl Witthaus Medaille. Hij onderscheidde zich met name door zijn creativiteit, verbindingskracht, zakelijk inzicht en inzet. Onder andere daardoor zijn vele succesvolle projecten gestart en partners in preventie duurzaam aan het Ivoren Kruis verbonden. Tevens heeft hij op uitstekende wijze leidinggegeven aan het bureau. Mede door zijn inzet is het Ivoren Kruis uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie in mondgezondheid en preventie. Uit handen van oud-voorzitter Teun Rietmeijer kreeg Ronald Bos de dr. Carl Witthaus Medaille en versierselen in zilver opgespeld.
Congres Succesvolle communicatie met uw patiënt
Na de Algemene Ledenvergadering was het tijd voor het congres ‘Succesvolle communicatie met uw patiënt’.
Een volle zaal tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten volgenden een boeiend programma over de rol van mondzorgverleners in de aanpak van tabaksverslaving, de rol van het gezin in cariëspreventie bij kinderen uit sociaaleconomische en etnische risicogroepen en kregen antwoord op de vraag waarom doet de patiënt niet wat ik zeg. Dat motivational interviewing kan helpen ongewenst (rook)gedrag bespreekbaar te maken, werd door de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter op een ludieke manier gebracht.
Denise Duijster gaf in haar betoog onder andere het belang van het aanbrengen van structuur en routine in het gezin aan, het belang van de positieve benadering en de waarde van de investering in de relatie. Tips als eet en drink alleen aan tafel en haal eten en drinken weg na 10 minuten en benoem het gewenste in plaats van het ongewenste gedrag waren verhelderend.
Het belang van minder praten, meer vragen stellen en luisteren werd met de zaal geoefend tijdens de voordracht van huisarts Chris Rietmeijer. Wat heb je vandaag voor nieuws gehoord over stimuleren tot betere mondzorg? Hoe belangrijk vind je het om daarmee in de praktijk te gaan experimenteren? Hoe groot is je vertrouwen dat ook echt gaat doen? Daarover maakte het publiek een afspraak met zichzelf. De afspraak schreef de congresbezoeker in een brief aan zichzelf die hij over 4 weken thuisgestuurd krijgt.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/ivk-voorzitter.gif480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-07 00:00:002019-07-01 11:35:49Onno Hofman nieuwe voorzitter Ivoren Kruis
Ketens. Ze werden wel eens negatief de cowboys van de mondzorg genoemd. Ook kwam onlangs een keten bij het televisieprogramma De Monitor slecht in beeld omdat de intake was afgesproken bij een tandarts wat later geen tandarts maar de manager bleek te zijn. Maar let op, het aantal tandartspraktijken werkzaam binnen een keten groeit gestaag. Een interview met Marc Rooker van RDW Tandartsen en Willem-Jan Hens en Henk Noorlag van Samenwerkende Tandartsen over hun drive voor het opzetten en werken in een mondzorgketen.
Waarom bent u een keten gestart? Rooker: Dat is ontstaan toen ik mijn vriend en collega René de Wit ontmoette in 2009. We hadden allebei het idee dat de tandheelkundemarkt ging veranderen, mede door de opkomst van ketens om ons heen. In 2012 hebben we besloten om onze praktijken samen te voegen. Op deze manier konden we niet alleen als tandarts werken, maar ook echt ondernemen. We hebben daarvoor wat tijd aan de stoel opgeofferd om zo meer ruimte te hebben voor de organisatie en uitbreiding van onze praktijken. We hadden allebei de ambitie om niet meer fulltime aan de stoel te werken, maar wel om dit af te wisselen met managementtaken. Hens vertelt dat Alexander Melis – de oprichter van Samenwerkende Tandartsen – al 11 jaar geleden de verandering in de tandheelkunde zag waarbij ketenvorming een goede oplossing zou kunnen zijn voor diverse problematieken. Noorlag verduidelijkt: Veel jonge tandartsen wilden of konden niet investeren in een eigen praktijk. Tandartsen die het vak wel echt mooi en leuk vonden, maar geen zin hadden in de steeds groter wordende administratieve belasting. Bovendien wilde een groeiend aantal (vrouwelijke) tandartsen parttime werken. Dat geldt nu nog steeds.
Hoe ziet uw werkweek eruit? Rooker: Mijn werkweek is zeer afwisselend en divers. Ik werk nog twee dagen als tandarts. Daarnaast is er veel tijd nodig voor allerhande organisatie werkzaamheden. Nagenoeg elke week wordt er vergaderd over het personeel. Over hun functioneren en ook over nieuw aan te nemen medewerkers. Ook wordt er veel tijd genomen voor instructie aan medewerkers en het verwerken van deze instructies in protocollen. Daarnaast zijn we elke week op pad voor de acquisitie van praktijken. Dat gebeurt vaak s avonds en in het weekend. Daarnaast ben ik ben nagenoeg elke dag dat ik niet aan de stoel werk, minimaal anderhalf tot twee uur kwijt aan mailafhandeling.
Hens: Mijn werkzaamheden bestaan veelal uit overleg hebben op verschillende niveaus binnen onze organisatie. Dagelijks heb ik contact met onze regiomanagers over de operationele onderwerpen die spelen. De onderwerpen zijn zeer divers.
Noorlag: Naast werken in de praktijk als tandarts doe ik de dagelijkse directiezaken, zoals gesprekken met nieuwe tandartsen houden, vragen op zorginhoudelijk gebied beantwoorden, second opinions doen, garantieregelingen treffen, vergaderingen en nog veel meer.
Zijn alle praktijken per keten nu precies hetzelfde? Bij RDW Tandartsen zijn het allemaal groepspraktijken die in de basis gelijk zijn van opzet. Een praktijk heeft minstens vier stoelen. Rooker vertelt: We proberen zoveel mogelijk disciplines onder te brengen. We werken naast tandartsen – met preventie assistentes, mondhygiënisten, tandprothetici, orthodontisten, pedodontologen en implantologen. Daar hebben we stoelen voor nodig, en dat kan alleen als er drie maar eigenlijk minimaal 4 stoelen zijn. Bij Samenwerkende Tandartsen werkt het een beetje anders. Wij hebben een diversiteit aan praktijken en ook aan modellen qua werken. Alle mogelijke manieren van werken zijn te vinden in onze keten: solistische praktijken, meerkamerconcepten, preventie agendas, mondhygiënisten, innovatie op QLF-gebied, jeugdzorg, diverse specialisme zoals orthodontie, implantologie en parodontologie en ZBC kaakchirurgie zijn te vinden in onze keten.
Kunt u gemakkelijk tandartsen vinden voor de ketens? Volgens Samenwerkende Tandartsen was het de afgelopen jaren vooral moeilijk om goede medewerkers te vinden in het oosten van het land. Maar op dit moment zijn we uit deze dip gekomen. Alles gaat nu eenmaal in een golfbeweging. Hierbij gaat rust je te allen tijde redden. Rooker: Tandartsen vinden lukt over het algemeen wel, maar het zijn vaak wel onervaren tandartsen. Ervaren tandartsen vinden is het lastigst. Ervaren tandartsen beginnen namelijk vaker hun eigen praktijk, vaak ook in een maatschap. Dus de spoeling is wat dunner. In het oostelijke deel van Nederland is inderdaad het aantal reacties op een vacature minder. Men zoekt toch graag vaak de grote stad op en dan is de Randstad wel favoriet. Echter, in het oosten is ongelooflijk veel werk te verzetten, met genoeg professionele uitdagingen. Want ook in het oosten wordt kwaliteit zeer gewaardeerd en hier wordt ook geld aan uitgegeven.
Waarom zou iemand bij uw keten willen werken? Samenwerkende Tandartsen: Omda t zorg voor onze patiënten centraal staat. Ons primaire proces is daar helemaal op gericht en niet op omzet of winst maken. Dat is voor ons heel prettig werken. Rooker: Werken in een van onze RDW-Tandartsenpraktijken betekent dat je nog steeds veel zelfstandigheid hebt, er genoeg management is om allerhande randzaken voor je op te lossen en daardoor meer focus ligt bij je patiënt. Ik wil nogmaals benadrukken dat er in geen geval van je verwacht wordt dat je met targets moet werken. Het enige waar we naar kijken is, of je winst in een gezonde relatie tot je omzet staat.
Hoe gaat u om met scheve ogen? Toch wordt er met enige regelmaat met scheve ogen gekeken naar grote praktijken en ketens. Bijvoorbeeld door de zorgverzekering maar ook door collega’s. Hoe ga je hiermee om? Hens: Rustig onze eigen koers varen. Wij weten waar we voor staan, namelijk voor kwaliteit in de tandheelkunde. Wij investeren hier goed in middels het ondersteunen van young professionals op de werkvloer, ons zorginhoudelijk adviesorgaan het Consilium bestaande uit 10 senior tandartsen uit verschillende praktijken, diverse overlegstructuren voor baliemedewerkers, hoofdassistenten, mondhygiënisten en het intercollegiale overleg voor alle tandartsen en kaakchirurgen. Noorlag vult aan: Door de goede naam die wij als Samenwerkende Tandartsen inmiddels hebben, merken we dat er steeds minder met scheve ogen wordt gekeken. Rooker geeft toe: Ja, ik weet dat er nog al een negatieve sfeer rondom ketens hangt. Dat zal ik niet ontkennen. Er wordt vaak gedacht dat ketens alleen maar op de kwantiteit van de behandelingen letten en niet op de kwaliteit. Daar herkennen we ons niet in. Uiteraard wordt er bij elke medewerker gekeken en besproken hoeveel en wat er gedaan wordt. Maar in geen geval wordt een medewerker onder druk gezet om meer te presteren. Dat doen we wel met de kwaliteit. Als bijvoorbeeld de cofferdam niet gebruikt wordt bij een endontische behandeling, volgt er een gesprek met verzoek. Er is wel eens kritiek, maar ik geloof in onze aanpak en die koers wil ik aanhouden.
In hoeverre moeten de medewerkers zich voegen naar uw beleid? Hens reageert kort maar krachtig: Het is nooit mijn beleid. Onze naam zegt het al: samenwerking, goed luisteren naar elkaar en open staan voor goede argumenten zijn belangrijk en, denk ik, ook het succes voor een goede toekomst. Noorlag knikt: Wij hanteren geen strakke lijn en hard beleid. Samenwerking en goed overleg vinden we belangrijker. Rooker is nog wat uitgebreider: Tandarts-medewerkers hebben veel zelfstandigheid. Hoe ze precies hun vak willen uitoefenen, is iets waar we ze niet in willen sturen. We monitoren wat ze doen, en bespreken op zn tijd wel een casus. Ik geloof er niet in dat elke tandarts op dezelfde manier kan indiceren en behandelen. Ik zie heel veel tandartsen van dezelfde universiteit afkomen, maar met een totaal andere manier van werken. Maar wel allemaal met een tevreden patiëntengroep. De besprekingen zijn vaak boeiende discussies over hoe je het een en ander moet aanpakken. Bijna altijd komt naar voren dat er meerdere wegen naar Rome leiden en communicatie het toverwoord is.
In hoeverre kunnen u en uw praktijken als ‘commercieel’ gezien worden? Hens: Ik denk dat ik best wel als commercieel gezien kan worden. Mijn achtergrond is immers commerciële dienstverlening. Echter, ik ben niet snoeihard commercieel. Ik werk niet voor niets in de zorg. Aangezien er circa 180 tandartsen en ruim 400 andere zorgprofessionals in onze praktijken werken die de zorg voor onze patiënten waarborgen, hoef ik me slechts met de randzaken en voorwaarden bezig te houden. En wat mij betreft mag daar best een commerciële touch aan zitten. Noorlag: Ik ben in eerste instantie tandarts en dus zorgverlener. Uiteraard dient een bedrijf – ook een tandartspraktijk – wel winst te maken om te kunnen blijven investeren in de toekomst. Rooker: Als ik commercieel hoor, dan denk ik aan kwantiteit. En dat is niet ons uitgangspunt. We kijken naar onze praktijken als bedrijf. Dat betekent dat we een goed product moeten leveren en dat er meer geld moet binnenkomen dan er uitgaat. Met die basis kijken we naar alle mogelijke manieren om ons tandheelkundige bedrijf beter te maken en gezond te houden. En ja, als we meer omzet en meer winst maken, dan is een deel van onze doelstelling bereikt. Maar we willen wel dat dit komt doordat we duurzame kwaliteit leveren.
Hoe ziet u de toekomst van de mondzorg? Samenwerkende Tandartsen : Wij zijn van mening dat het individualistische op termijn er steeds meer van af zal gaan. De meeste jonge tandartsen willen graag in groepsverband werken. Ze willen kennis en vaardigheden opdoen, kennis delen en van elkaars specialisme gebruik maken. Daarnaast zal ook het parttime werken – gezien de samenstelling van de beroepsgroep – steeds naar voren komen. Investeren in een solistische praktijk en daarbij voldoen aan wet- en regelgeving wordt steeds lastiger. Kortom kansen voor groepspraktijken en ketens. Waarbij we willen aantekenen dat ons inziens de kleine solistische praktijk ook nog wel zal blijven bestaan. Het tandheelkundig landschap zal, denken wij, nog meer evenredige diversiteit gaan vertonen. Ook Rooker geeft dit aan: De mondzorg zal zich steeds meer als teamwork profileren. Praktijken zullen dus meerdere stoelen hebben, met meerdere disciplines. Al dan niet als onderdeel van een keten. Een tandarts die alles kan met de huidige wetenschap, bestaat niet. We hebben specialisten nodig. Gebundeld onder één dak is het meest aantrekkelijk en efficiënt voor zowel de patiënt als de zorgverlener. De solo praktijk zal in veel gevallen verdwijnen.
Marc Rooker studeerde in 1995 af als tandarts en startte na zijn dienstplicht in de praktijk van zijn vader. Na vijf jaar ging hij verder als tandarts-waarnemer en in 2005 begon hij zijn eigen praktijk in Kampen. In 2006 nam hij de praktijk van zijn vader over in Genemuiden. In 2012 startte hij RDW Tandartsen, samen met collega René de Wit.
Willem-Jan Hens is operationeel directeur bij Samenwerkende Tandartsen. Hij heeft een horeca-opleiding gevolgd en werkte vijftien jaar in deze branche. Inmiddels werkt hij al weer dertien jaar in de tandheelkunde en stond hij aan de basis van de ketenvorming.
Henk Noorlag is werkzaam als tandarts-directeur bij Samenwerkende Tandartsen. Naast deze functie werkt hij nog drie dagdelen per week als tandarts in de praktijk Samenwerkende Tandartsen Dongen. Hij studeerde af in de Tandheelkunde in 1980 en werkte als tandarts bij de Koninklijke Luchtmacht in Duitsland. Van 1981 tot 2009 had hij zijn eigen praktijk in Dongen en Waspik.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2015-12-07 00:00:002015-12-07 00:00:00Wat is de drive van de mensen achter een keten?
Alpe dHuZes is een actie waarbij deelnemers hardlopend, wandelend of fietsend op een dag tot maximaal zes keer de Alpe dHuez beklimmen om zo veel mogelijk geld in te zamelen in voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker. Een van deze onderzoeken ontwikkelt een techniek met behulp van licht dat in de mond kan aantonen dat er zich verderop in het lichaam tumoren ontwikkelen. Zo kan kanker in een vroeg stadium worden ontdekt.
Lichtmeting
De onderzoekers hopen dat met een eenvoudige lichtmeting op de wang voorspeld kan worden of zich in de long, luchtpijp of spijsverteringskanaal een tumor ontwikkelt. Met behulp van deze lichtmeting kan er iets gezegd worden over de moleculen en structuur van het weefsel. Niet alleen over het weefsel waar het licht op gericht is, maar ook over het weefsel eromheen.
Onderscheid
Als uit het onderzoek blijkt dat met een lichtmeting onderscheid kan worden gemaakt tussen personen met en zonder tumor, is vervolgonderzoek nodig om aan te tonen dat de techniek geschikt is voor screening. De voorwaarde voor screening is dat de methode simpel, compact, goedkoop, eenvoudig, snel en pijnloos moet zijn.
Bij de tandarts
De onderzoekers hopen dat de techniek ooit gebruikt zal worden als korte screening tijdens een reguliere tandartscontrole. Omdat de patiënt al met zijn of haar mond open ligt, kan een snelle meting gedaan worden dat weinig extra moeite kost. Naast dat onderzocht wordt of een lichttechniek gebruikt kan worden voor het vroeg opsporen van kanker, kijkt men ook of andere ziekten zoals Alzheimer en de ziekte van Parkinson in een vroeg stadium ontdekt kunnen worden.
Onderzoek
Het onderzoek maar maakt deel uit van het Van t Hoff-programma waarin TNO samenwerkt met gezondheidsfondsen, ziekenhuizen en industrie.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/alpe-d-huzes.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-07 00:00:002018-11-22 16:00:22Alpe dHuez zamelt geld in voor opsporen kanker met lichttechniek in de mond
Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Wat ging er niet helemaal volgens plan, de wetten of regels en wat leren we hiervan? Het verbeterpunt: check bij anesthesie.
Situatieschets
De tandarts gaat een extractie verrichten. Na uitleg van de behandeling, krijgt de patiënt een verdoving. Na enkele minuten valt de patiënt flauw. Nadat hij weer bijgekomen is, wordt hem gevraagd of hij weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Nadat hij goed heeft nagedacht kon hij zich herinneren dat hij eerder is flauwgevallen na een verdoving, zo’n 10 jaar geleden. Na bestudering van het dossier blijkt dat de collega-tandarts al had geconcludeerd dat de patiënt allergisch is voor het conserveringsmiddel in het anestheticum.
Maatregel
Dit voorval wordt in de volgende praktijkvergadering besproken en bij verdoving worden de volgende maatregelen genomen:
1. De patiënt wordt gevraagd naar een up-date van de gezondheid en expliciet naar ervaringen met eerdere verdovingen.
2. Het dossier wordt nauwkeurig nagelezen.
3. De patiënt krijgt de gelegenheid om de bijsluiter van het anestheticum te lezen, er wordt gewezen op mogelijke bijwerkingen en gevraagd naar allergieën.
4. Indien sprake blijkt van een allergie voor het conserveringsmiddel in het anestheticum wordt dit extra opvallend in het dossier vermeld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/139087937-verdoving-500.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-07 00:00:002021-10-07 11:15:43Verbeterpunt: Check bij anesthesie
Van A (Adhesion) tot Z (Zirkonium). Een update over de materiaalkeuze door prof. dr. Markus Blatz, hoogleraar Restoratieve Tandheelkunde in Philadelphia. Verslag van het NVVRT-congres.
Keuze materiaal Belangrijke factoren die een rol spelen bij de keuze van het materiaal zijn:
Contaminatie
Sterkte van het materiaal
Omvang van de preparatie
Regio waar restauratie wordt geplaatst
Translucentie van het materiaal
Keuze voor adhesieve of conventionele hechting
Zachte weefsels
Er wordt steeds meer volledig keramiek en steeds minder metaal toegepast bij kroon- en brugwerk.
Behandelplan: een belangrijke stap Elke kwalitatief goed materiaal heeft een plek in de tandheelkunde, maar het moet slim gebruikt worden. Ook zijn er nog steeds goede indicaties voor goud, vindt prof. Blatz. Het hebben van een behandelplan is een belangrijke stap om tot een goed resultaat te kunnen komen. Er moet bekeken worden welk materiaal bij welke patiënt past en niet omgekeerd. Vaak wil een tandarts een bepaald materiaal gebruiken en denkt dan niet na of dit ook past bij de patiënt.
Ontwikkelingen in de VS In de VS lopen de ontwikkeling van materialen en de toepassing hiervan bij de universiteiten vaak langs elkaar heen. Ontwikkeling van materialen gaat snel en het is belangrijk dat hierop wordt geanticipeerd vanuit de universiteit. De VS is tandheelkundig gezien erg traditioneel. Er wordt nog steeds veel amalgaam en goud gebruikt. Volledig keramiek en CAD/CAM zijn wel in opkomst. De VS loopt achter op Europa wat betreft digitaal scannen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat het scannen veel gebruikt wordt voor inlays en onlays. Deze zijn niet populair in de VS, omdat deze worden niet worden vergoed door verzekeringsmaatschappijen. Als je naar percentages in de markt kijkt dan zie je dat:
– 89% van de laboratoria biedt CAD/CAM aan. – 24% voert 3D printen in huis uit.
– 24% stuurt alles naar het laboratorium. – 8% stuurt een deel naar het laboratorium en houdt een deel in huis. – 31% heeft een scanner in huis om afdrukken te maken. – 37% heeft een scanner en freesmachine in huis.
Veel tandartsen beseffen vaak niet hoe groot het verschil in resultaat kan zijn als je zelf scant en het doorstuurt, alles zelf maakt of alles doorstuurt naar laboratorium. Het uit huis sturen van CAD/CAM is met 10% afgenomen. Het is belangrijk om te begrijpen dat zodra je alle voorzieningen zelf in huis hebt, je ook de volledige verantwoordelijkheid draagt over wat je produceert. Veel tandartsen willen niet de volledige verantwoordelijkheid van het eindproduct en laten daarom het freeswerk elders maken.
Scantechnieken De scantechnieken zijn erg veranderd. Laserscanners zijn populair geworden en worden ook voor afdrukken gebruikt. De vijanden bij het scannen in de mond zijn vocht en reflectie. Daarom is het soms lastig om een nat oppervlak correct te scannen. Om een deel van deze problemen te verhelpen wordt gebruik gemaakt van een poeder wat de reflectie reduceert.
De vraag die vaak naar voren komt als het gaat om scanners, is: Hoe precies zijn scanners? Prof. Blatz: Heel erg precies en de precisie is onafhankelijk van het materiaal wat gescand wordt.
Gipsmodellen minder nauwkeurig Uit een studie die is uitgevoerd in Zwitserland komt naar voren dat gipsmodellen significant minder nauwkeurig zijn dan CAD/CAM, onafhankelijk van de scantechnologie en het materiaal die gebruikt worden.
Software De software die gebruikt wordt bij CAD/CAM is belangrijk. Sommige mensen denken dat tandtechniekers niet meer nodig zullen zijn maar deze mening deelt Prof. Blatz niet. Hij is van mening dat alleen de instrumenten veranderen. Zo wordt steeds vaker de muis van de computer gebruikt in plaats van het boetseer instrument. Ook supra structuren kunnen op deze manier makkelijk ontworpen worden.
Typen software systemen Er zijn verschillende typen software systemen:
Open systemen Als de restauratie in huis gemaakt wordt en je de verantwoordelijk over het gehele product draagt.
Gesloten systemen Je hebt hierbij geen toezicht op de uitvoer van scan die je hebt aangeleverd aan het lab. Het product wordt uit huis geproduceerd.
Parameters voor kwaliteit eindproduct Veel verschillende parameters hebben uit eindelijk invloed op de kwaliteit van het eindproduct. De belangrijkste zijn:
Maat van de boor van de freesmachine
Vorm van de preparatie: wel/geen scherpe randen
Uitgebreidheid van de restauratie
Krimppercentage van het materiaal
Freesmachines Elke freesmachine heeft andere doeleinde. Zo is de ene freesmachine meer geschikt voor enkelvoudige indirecte restauraties en is de andere freesmachine meer geschikt voor uitgebreider kroon- en brugwerk. Meest toegepaste freesmachines zijn:
3 + 1 assen: Geschikt voor conventioneel kroon- en brugwerk
5 assen: Geschikt voor onder andere barconstructies voor implantaten, supra structuren en frames. Deze freesmachine is uitgebreider en logischerwijs duurder.
Keuze van een freesmachine Parameters die bijdrage aan de keuze van de freesmachine:
Grootte van de productie
Materiaal wat gebruikt wordt
Soort product dat vervaardigd wordt
80% van de enkelvoudige kronen wordt geproduceerd door de freesmachine met 3 + 1 assen in de VS. Bepalende esthetische parameters voor materiaal en restauratie keuze zijn:
Behoefte van de patiënt, leeftijd, geslacht, wens.
Vorm van de preparatie.
Plan met digitaal beeld Tegenwoordig wordt veel gebruik gemaakt van digitale producten voor het maken van een plan. Populair is het Digital Smile Design. Het positieve hieraan is dat er goed wordt gekeken naar de patiënt en er een individueel plan wordt gemaakt voor de patiënt. Nadeel is dat de analyse aan de hand van een 2D-beeld wordt uitgevoerd.
Voor voorspelbare resultaten zijn 3D-beelden onmisbaar. Deze worden ook veel voor onderzoek gebruikt.
Onderzoek wat gedaan is met behulp van 3D-beelden laat zien dat er:
Een correlatie bestaat tussen de vorm van de tanden bij mannen en vrouwen
Geen correlatie is tussen de vorm van tanden en de vorm van het gezicht.
Doel van nieuwe ontwikkelingen zoals het Digital Smile Design en het aanleveren van 3D-scanbeelden zorgt voor betere communicatie met het lab. Als we alleen afdrukken opsturen is het lastiger voor de technieker om goed werk af te leveren, dus hoe meer informatie er wordt aangeleverd, des te beter het eindresultaat is.
Factoren materiaalkeuze De keuze voor materiaal is gebaseerd op de volgende factoren:
Betreffende casus
Grote variëteit in materialen
Functioneel aspect
Keuze voor voorbewerking van het materiaal
Keramieken met een basis van silica hebben een matrix die is opgebouwd uit glaspartikels en zijn hierdoor broos en fragiel. Veneers hebben een hoge overlevingskans ondanks de beperkte sterkte. De klinische ervaring van de tandarts, behandelplanning, aanwezigheid van glazuur en het gebruikte hechtsysteem zijn van belang voor het slagingspercentage.
Het falen van kronen en veneers kan ook te maken hebben met een verkeerde materiaalkeuze en zegt niet per se iets over een slechte kwaliteit van de kroon of de preparatie.
Grootste vijand van adhesieve tandheelkunde De grootste vijand bij adhesieve tandheelkunde is contaminatie tijdens het cementeren. Voor het preparatieontwerp is het behoud van zoveel mogelijk glazuur belangrijk. Er moet niet worden geprepareerd als dit niet noodzakelijk is. De preparatie is afhankelijk van de aanwezigheid glazuur en ook van de kwaliteit van het glazuur en/of dentine waarmee gewerkt wordt. Bij veel verkleuring moet je meer weghalen. Dit is niet wenselijk is als je kijkt naar de kwaliteit van hechting aan het glazuur.
Het resultaat is afhankelijk van het design van de preparatie en dit is afhankelijk van factoren zoals:
Aanwezigheid van glazuur
Aanwezigheid van restauraties
Verwerking van het materiaal: voorbewerking is materiaalafhankelijk.
Hechtsterkte Afhankelijk van de kristallisatie wordt de etstijd bepaald. Bij een hogere kristallisatie is een kortere etstijd nodig. Voor lithiumdisilicaat geldt 20 seconde met een 5% fosforzuur en voor veldspaatporselein geldt 2 minuten met 9,5% fosforzuur.
De sterkte en translucentie is materiaalafhankelijk:
Zirkonium heeft de hoogste sterkte, maar een lage translucentiecapaciteit.
Lithiumdisilicaat heeft lagere sterkte en een hoge translucentiegraad.
Het is wenselijk om de producten van één fabrikant te gebruiken van het hechtsysteem en niet een combinatie te maken van meerdere fabrikanten.
Bij gezond glazuur is de normale hechtsterkte 35MPa. Dit is maar 20 MPa indien er een glazuurdefect aanwezig is, bijvoorbeeld als glazuur hypoplastisch is. Dentine is lastiger voor hechting omdat het een nat oppervlak betreft.
Zelf-etsende hechtingssystemen hebben de voorkeur bij directe restauraties en apart etsen heeft de voorkeur bij indirecte restauraties.
Een dual cure activator is chemisch en licht uithardend. Licht uithardende hechtsystemen hebben de voorkeur omdat er een langere verwerkingstijd is en minder verkleuring plaatsvindt dan bij dual cure hechtsysteem. Het is belangrijk dat er lang genoeg wordt uitgehard en dat er rekening mee wordt gehouden dat het licht niet verder reikt dan 2.5mm. Indien deze afstand groter is, moet er worden overgestapt op een dual cure systeem.
Full contour zirkonium was eerst minder populair, maar wordt steeds esthetischer. Het is goedkoop om te fabriceren, makkelijk te verwerken en er is minder kans op chipping in vergelijking met glaskeramiek.
Zirkonium is minder slijtage gevoelig dan glazuur. Bestaat uit kleinere partikels waardoor dit minder snel slijt. Niet gepolijste keramieken zorgen voor meer slijtage dan vermindering van de ruwheid.
Alle lithiumdisilicaat kronen moeten gecementeerd worden met een adhesief cement. Nadelen:
Veel stappen waardoor er een grotere kans bestaat op lekkage.
Slechte cementatie (conventioneel) is gunstiger dan een slechte chemische hechting (adhesief).
Als contaminatie een grote rol speelt, is het beter om conventioneel te cementeren. Dit is minder ervaringsgevoelig.
Sterkste hechting Zirkonium wordt conventioneel gecementeerd. Wetenschappelijk is onderbouwd dat de sterkste hechting wordt bewerkstelligd als er wordt voorbehandeld met zandstralen en silaan of een ceramic primer. Dit zorgt voor een betere seal. (Quintessence Int 2008:39:11-6) Lithiumdisilicaat oppervlakken mogen nooit gezandstraald worden.
Markus Blatz is hoogleraar Restoratieve Tandheelkunde en hoofd van de afdeling Preventieve and Restoratieve wetenschappen aan de Universiteit van Pennsylvania in Philadelphia, waar hij ook het CAD/CAM Ceramic Center heeft opgericht. Blatz neemt de restauratieve tandheelkunde door van A(dhesie) tot Z(irkonia).Hij is een expert op het gebied van cementen en cementeren en heeft de afgelopen jaren heel veel onderzoek gedaan naar cementeren en de hechting aan Zirkonia.Ook zal hij een update geven van CAD/CAM technieken en keramiek en de nieuwe uitdagingen die er daardoor ontstaan.
Verslag door tandarts Nika van Koolwijk voor dental INFO van het NVVRT-congres Hou hou je HET heel?
Beginnende cariës kan worden gestopt, hersteld en voorkomen zonder te boren, concluderen onderzoekers van de Universiteit van Sydney na een zeven jaar durend onderzoek, gepubliceerd in Community Dentistry and Oral Epidemiology. Door preventie kan de noodzaak van boren met 30 tot 50 procent worden verminderd.
Anders omgaan met cariës en preventie “Dit onderzoek laat zien dat tandartsen anders moeten omgaan met cariës en dat preventie veel voordelen biedt vergeleken met de huidige manier van werken”, zegt Prof. Wendell Evans van de Universiteit van Sydney in een persbericht.
Vullingen vaak niet nodig
Vullingen zijn voor veel patiënten niet nodig. “Lange tijd werd gedacht dat beginnende cariës zich snel ontwikkelde en dat vroeg signaleren en verwijderen en vullen hiervan hiervan de de beste behandelmethode was”, zegt Evans. “Tandbederf ontwikkelt zich niet erg snel, blijkt na vijftig jaar onderzoek. Het duurt gemiddeld vier tot acht jaar voordat tandbederf van het glazuur bij de dentine komt.”
Caries Managment Systeem Evans ontwikkelde met zijn team het Caries Management System (CMS): een protocol voor het inschatten van risico op cariës, de interpretatie van röntgen en behandeling van beginnend tandbederf dat nog geen cariës is.
Het CMS omvat vier aspecten:
1. Applicatie van hoge concentratie fluoride lak op de plaatsen van beginnend tandbederf
2. Aandacht voor poetsvaardigheden van de patiënt
3. Beperken van het aantal suikerhoudende tussendoortjes en drankjes
4. Risico specifiek monitoren
Het CMS is succesvol getest op patiënten met een hoog cariës risico in een ziekenhuis in Australië. Vervolgens is de CMS behandeling getest in algemene praktijken in Australië. “Patiënten spelen een belangrijke rol bij de behandeling. Voor een succesvolle behandeling is een goede samenwerking tussen tandarts, mondhygiënist en patiënt van groot belang”, zegt Evans.
NOCPT methode in Nederland In 2013 kwam Erik Vermaire in zijn onderzoek ook al tot de conclusie dat je cariës kunt voorkomen of beheersen als je het systematisch aanpakt volgens de NOCPT-methode.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/boor.gif480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-12-07 00:00:002021-03-30 09:43:06Onderzoek: beginnende cariës kan worden gestopt zonder boren
Het toetsingskader van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat naast de WIP-richtlijn en stralingsbescherming ook in op de zorginhoudelijke richtlijnen. Uit recente IGZ rapporten blijkt dat praktijken moeite hebben aantoonbaar volgens deze richtlijnen te werken. Dit wordt mede veroorzaakt, doordat de meeste praktijken hun behandelbeleid niet hebben uitgeschreven. Hebt u dit in orde? Wat is een behandelbeleid en hoe stelt u dit op?
IGZ bevindingen
IGZ toetst praktijken op diverse zorginhoudelijke richtlijnen, waarvoor meerdere anonieme patiëntendossiers worden opgevraagd. Via dossieronderzoek wordt door IGZ beoordeeld of de praktijk aantoonbaar de zorginhoudelijke richtlijnen volgt. Uit verschillende IGZ rapporten zijn onder andere de volgende bevindingen afkomstig:
Er was geen kwaliteitsbeleid opgesteld.
De zorgaanbieder beschikte niet over sluitende protocollen voor een eenduidige werkwijze conform de bestaande richtlijnen.
Het (behandel)beleid taakdelegatie ontbrak met daarin in elk geval een beschrijving van de werkwijze, de noodzakelijke bevoegdheid en bekwaamheid, de wijze waarop toezicht op de kwaliteit wordt gehouden, hoe de werkwijze wordt geëvalueerd, de uit te voeren werkzaamheden, het scholingsbeleid, de wijze waarop de patiënt wordt geïnformeerd en toestemming verleent en de dossiervoering.
De afwijkingen van de landelijke richtlijnen waren niet onderbouwd.
Wat is een behandelbeleid?
Een behandelbeleid is een globale uiteenzetting van de vaste keuzes rond een behandeling, oftewel de praktijkspecifieke vertaling vanuit een algemene richtlijn. Dit houdt in dat de tandarts zijn eigen werkwijze vastlegt rondom onderwerpen als taakdelegatie, periodiek mondonderzoek, radiologie, verticale verwijzing en informatie en toestemming. Een behandelbeleid verhoudt zich als volgt tot een richtlijn en tot de behandeling en het patiëntendossier:
Bron: drs. P. Lakerveld, Senior Inspecteur, Team Mondzorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg. Dit plaatje dient ter verduidelijking en betreft geen IGZ standpunt waaraan rechten kunnen worden ontleend.
IGZ is geïnteresseerd in uw werkwijze en wil dit graag uitgeschreven zien in een beleid. Met het beschrijven van uw werkwijze in een beleid kunt u aantonen aan IGZ op welke wijze u een richtlijn toepast (of ervan afwijkt). Daarnaast dient het ook twee andere doelen:
1. U kunt verifiëren of uw werkwijze in lijn is met een richtlijn.
2. U kunt uw werkwijze intern communiceren zodat uniform wordt gehandeld.
Een direct voordeel van het hebben van een beleid is, dat uw dossiervoering minder uitgebreid kan door te verwijzen naar uw standaard werkwijze zoals beschreven in uw beleid.
Advies Voor elke zorginhoudelijke richtlijn kunt u een behandelbeleid uitschrijven, wat heel veel werk met zich meebrengt. Mijn advies is uw werkwijze allereerst voor de volgende onderwerpen uit te schrijven, nadat u zich uiteraard heeft vergewist van de inhoud van betreffende wet of richtlijn:
1. Beleid taakdelegatie (afgeleid vanuit Wet BIG)
Geef bijvoorbeeld een beschrijving van de werkwijze rondom taakdelegatie, de noodzakelijke bevoegdheid en bekwaamheid, de wijze waarop toezicht op de kwaliteit wordt gehouden, hoe de werkwijze wordt geëvalueerd, de uit te voeren werkzaamheden, het scholingsbeleid, de wijze waarop de patiënt wordt geïnformeerd en toestemming verleent en de dossiervoering.
2. Beleid informatie en toestemming (afgeleid vanuit de WGBO)
Geef bijvoorbeeld een beschrijving van op welke wijze de patiënt wordt geïnformeerd over (ingrijpende) behandelingen, de te leveren zorg, de begroting en alternatieve behandelopties. Leg verder vast op welke wijze u omgaat met de toestemming van de patiënt en de dossiervoering hieromtrent.
3. Beleid horizontale en verticale verwijzing (afgeleid van de richtlijnen Horizontale verwijzing en Verticale verwijzing)
Leg bijvoorbeeld vast voor welke zorg en wanneer u de patiënt verwijst, op welke manier de patiënt wordt verwezen, hoe omgegaan wordt met verwijsbrieven en terugrapportages en naar wie wordt verwezen. En op welke wijze u intercollegiaal overleg onderhoudt met collega tandartsen / specialisten.
4. Beleid radiologie (afgeleid vanuit de richtlijn Tandheelkundige Radiologie en European guidelines on radiation protection in dental radiology) Leg bijvoorbeeld vast in welke situaties röntgenfotos worden gemaakt, met welke frequentie bitewings worden gemaakt, hoe deze frequentie wordt bepaald, hoe uw dossiervoering is rondom indicatiestelling en beoordeling van fotos.
5. Beleid periodiek mondonderzoek (afgeleid van de richtlijn Periodiek Mondonderzoek) Leg bijvoorbeeld vast welke zaken tijdens iedere intake en ieder periodiek mondonderzoek worden beoordeeld (uitgesplitst naar volwassenen en jeugdigen), hoe de controle frequentie wordt bepaald en welke frequenties worden gehanteerd.
Door: Sjoerd Kuiken Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit. Zijn visie is gebaseerd op het ontwikkelde Praktijk Management Model. Nov 2015
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/afvinken-5002.jpg480480anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2015-11-23 00:00:002021-03-24 13:43:36IGZ vraagt naar uw behandelbeleid. Hebt u dit in orde?
Honderden Engelse patiënten moeten worden getest op HIV nadat bekend werd dat een tandarts disposable materialen, zoals ampullen van injectiespuiten, vaker gebruikte om kosten te besparen.
Testen
3200 patiënten zijn schriftelijk ingelicht over het incident met de aanbeveling om zich te laten testen voor HIV en hepatitis. 450 patiënten hebben na aanleiding van de brief een klacht ingediend en 252 patiënten laten een bloedonderzoek doen. De testen zijn met name bedoeld voor de hoog risicogroepen en voor eigen gemoedsrust. De patiënten zijn ervan verzekerd dat de kans klein is dat er overdracht van infecties zoals hepatitis B, hepatitis C en HIV heeft plaatsgevonden.
Schorsing
De desbetreffende tandarts was al ruim 26 jaar in dienst. Hij is door De Britse General Dental Council (GDC) geschorst tot oktober 2016.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/03/diabetes-500.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2015-11-23 00:00:002016-06-28 16:45:49Tandartspatiënten worden getest op HIV na hergebruik materialen
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.