Dental Union start samenwerking met Kalsbeek voor waterkwaliteit

Dental Union, leverancier van tandheelkundige materialen start een samenwerking met Kalsbeek bv voor de verwerking van watermonsters, advies en oplossingen voor een goede waterkwaliteit. Kalsbeek bv. is gespecaliseerd in waterbehandeling, legionella en VGM (Veiligheid, Gezondheid en Milieu).

‘ U werkt dagelijks met water. Niet alleen om uw patiënten te laten spoelen, maar bijvoorbeeld ook voor het koelen van uw instrumenten. Met name dit gebruik brengt mogelijk risico’s met zich mee voor uw patiënten, uw medewerkers en uzelf. Studies tonen aan dat de waterkwaliteit in maar liefst 89% van de behandeleenheden zonder waterreinigingsinstallatie onvoldoende is. Bij behandeleenheden met een dergelijke installatie ligt dit percentage toch nog op 45%. Met alleen het (laten) testen van de waterkwaliteit bent u er nog niet. Het nemen van de juiste maatregelen om de waterkwaliteit te beheersen is van zeer groot belang’, aldus Dental Union.

Foto:
Links: Algemeen en Commercieel Directeur Arjen Kempen van Kalsbeek bv
Rechts: Algemeen Directeur Marc Kastermans van Dental Union

Lees meer over waterkwaliteit

Lees meer over: Actueel, Materialen, Producten, Thema A-Z, Waterkwaliteit

Henry Schein neemt Italiaanse dentale distributeur over

Henry Schein maakte bekend dat het een 90% belang krijgt in Dental Trey, een Italiaanse distibuteur van dentale verbruiksmaterialen en apparatuur. De overige 10 procent blijft in handen van de familie die het bedrijf heeft opgericht.

Dental Trey heeft een jaaromzet van ongeveer 41 miljoen euro. Het bedrijf is in 1981 opgericht en levert meer dan 33.000 merk producten en een lijn met private label producten aan tandheelkundige praktijken in Italië via hun website en sales team.
Dental Trey levert ook management software aan meer dan 1.100 mondzorgpraktijken.

Lees meer over: Actueel, Bedrijven, Praktijkorganisatie, Thema A-Z

EditieNL van RTL4 over tandartsangst

Circa 400.000 Nederlanders zijn zo bang voor de tandarts dat er sprake is van een fobie. EditieNL van RTL-4 maakte een uitzending over dit onderwerp. Dyonne Broers van de Stichting Bijzondere Tandheelkunde en Maaike Schutjes, angsttandarts, geven advies in het programma.

Lees meer over: Actueel, Pijn | Angst, Thema A-Z

Bij de tandarts testen op diabetes

Volgens onderzoek van het New York University College of Dentistry is het een goed idee om mensen tijdens de tandartscontrole te testen op diabetes. Op deze manier zouden meer mensen vroegtijdig gediagnosticeerd kunnen worden. Het onderzoek is gepubliceerd in de American Journal of Public Health.

Diagnose
Diabetes is een ziekte waarvan veel mensen niet weten dat ze het hebben en er ook niet aan denken om zich er op te laten testen. Een vroegtijdige diagnose is echter van belang om de ziekte goed onder controle te houden.

Vergelijkbaar met vingerprik
Aan het onderzoek namen 408 patiënten deel. Tijdens een routine controle bij de tandarts werd bij hen een bloedmonster uit het tandvlees genomen. De resultaten uit deze test zijn vergelijkbaar met de resultaten die men krijgt uit een test met een vingerprik. De waardes kwamen voor 99 procent overeen.

Groter bereik
De resultaten van het onderzoek laten zien dat een test bij de tandarts minstens zo effectief is in het signaleren van diabetes als een test bij de huisarts. Echter zal het bereik van de tandarts groter zijn omdat op deze manier meer personen regelmatig onderzocht kunnen worden.

Bron: American Journal of Public Health 

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Feedback is een cadeautje

Voor veel mensen heeft het woord feedback een negatieve lading. Het betekent dat je iets niet goed doet. Toch is feedback eigenlijk een cadeautje. Het geeft je de kans om van een ontevredenheid een tevredenheid te maken. Tips voor het geven van feedback.

Voor veel mensen heeft het woord feedback een negatieve lading. Het betekent dat je iets niet goed doet. Toch is feedback eigenlijk een cadeautje en het helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling. Het geeft je kans om van een ontevredenheid een tevredenheid te maken. Tips voor het geven van feedback.

Associatie
Welke associatie heb jij bij het woord “feedback”? Voor veel mensen heeft het woord feedback een negatieve lading. Het betekent dat je iets niet goed doet, tenminste, zo denk jij er waarschijnlijk over. Toch is feedback eigenlijk een cadeautje en het helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling. Jouw rol of functie maakt absoluut niets uit. Je kunt als leidinggevende feedback geven aan je medewerkers maar als medewerker mag je ook feedback geven aan je leidinggevende of aan collega’s en zelfs aan cliënten. Thuis geef je regelmatig feedback aan partner, kinderen of ouders.

Wat is feedback?
Feedback is niets anders dan een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Wanneer je samenwerkt is feedback onmisbaar, je stuurt elkaar bij door te reageren op gedrag of prestaties. Dit geeft je een kans om jezelf te verbeteren. De prestaties binnen het team waarmee je werkt gaan omhoog en dit komt weer ten goede aan de kwaliteit en de motivatie.

Waarom vinden we feedback geven zo spannend?
Iemand in je directe omgeving vertoont gedrag wat jij graag anders zou willen zien. Dit kan variëren van relatief simpele dingen zoals nooit de kopjes in de vaatwasser zetten tot meer persoonlijke en dus moeilijker zaken zoals bijvoorbeeld een collega die naar zweet ruikt.

De feedbackgever stelt zichzelf de volgende vragen vooraf:
• Is het normaal dat ik me aan dit gedrag erger?
• Ik hoop niet dat mijn collega boos wordt.
• Wat is er nou precies verkeerd?
• Het ik het wel goed gezien?
• Waarom wil ik hier iets van zeggen?
• Wat wil ik ermee bereiken?
• Zit het onze samenwerking niet in de weg?

Omdat we het moeilijk vinden en vaak niet weten hoe we dit soort gesprekken moeten aanpakken laten we het achterwege. We roddelen erover met andere collega’s en voor je het weet ontstaat er een negatieve sfeer met alle gevolgen van dien. Of iemand probeert er wat van de zeggen maar doet dit op een verkeerde manier waardoor er weerstand en gedoe ontstaat.

Feedback geven vergt voorbereiding
Feedback geef je alleen op ZELF geconstateerd, gezien of gehoord gedrag! Je geeft nooit feedback op de persoon, alleen op gedrag of prestaties. Feedback geef je altijd vanuit de ik-boodschap. Het effect op de ander vanuit een ik-boodschap: “Ik zou het graag anders zien”. Geef nooit feedback namens meerdere personen, bijvoorbeeld “Wij vinden het heel vervelend dat jij nooit je bureau opruimt”. Dit is een aanval naar de ontvanger en het komt over alsof er onderling over gepraat is.

Geef je feedback vanuit de jij-boodschap dan ervaart de ander het als “jij doet iets fout”.
Voorbeeld: jij stoort je aan het gedrag van een collega die nu al een paar keer te laat is gekomen. Hier wil je wat van zeggen, let op het verschil tussen de jij- en de ik boodschap.

Jij-boodschap: Jij komt altijd te laat!

Ik-boodschap: Ik heb gisteren op je moeten wachten.

Bij de jij-boodschap zal er direct weerstand komen, de feedback ontvanger voelt zich aangevallen en zal direct reageren en niet meer willen luisteren, het gevolg is een negatieve of gespannen sfeer. Dit heeft te maken met de jij-vorm maar ook met het woordje altijd.

Gebruik bij feedback geven nooit woorden zoals altijd, overal en nooit. Wees zo concreet mogelijk.

Met de ik-boodschap bereik je veel meer mits je ook het effect op jou benoemd én vraagt om een aanpassing.

GEIN-methode
Volgens de GEIN-methode is de feedback als volgt:
G = Gedrag Feedback geef je op gedrag, niet op de persoon
E = Effect Welk effect heeft dit gedrag op mij als persoon?
I = Ik Feedback geef je vanuit de ik-persoon
N = Nu Feedback geef je zo snel mogelijk, in het nu en concreet.
Stel hierna een vraag. Bijvoorbeeld: “Begrijp je wat ik bedoel?” of “Wil je hier in het vervolg op letten?”
“Ik heb gisteren op je moeten wachten (G + I) en daardoor heb ik een afspraak gemist (E). Wil je zorgen dat je morgen op tijd bent?”

De ontvanger zal zich niet aangevallen voelen en positief reageren. Nu is het in feite klaar. Jij hebt feedback gegeven en je gaat over tot de orde van de dag. Feedback geven kost niet zoveel tijd. Het is niet de bedoeling om ellenlange gesprekken te voeren. Pas wanneer de feedback niet helpt en het gedrag herhaaldelijk voorkomt ga in je gesprek met elkaar. Geef de feedback wel zo snel mogelijk (N), nadat je zelf het gedrag hebt geconstateerd. Wacht je te lang dan is het effect weg en moet men zelfs nadenken waar het ook alweer over ging.

Feedback ontvangen
Feedback geven is spannend en vraagt een goede woordkeuze. Het is niet bedoeld om een ander te kwetsen, je draagt juist bij een persoonlijke groei. Krijg jij feedback? Reageer dan met een dank je wel. Het is tenslotte bedoeld om elkaar te helpen.

Door: Thalita Smit, van Smit en Cornelder Bedrijfstrainingen Dit bedrijf ontwikkelt het commercieel vermogen van niet-commerciële mensen in de paramedische- en zorgsector

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z

Nationaal Register voor Orale Impantologie: wat en waarom?

“Meten is weten” is een veel gehoorde kreet. Voor de mondzorg gaat deze kreet zeker op. Met name op het gebied van de orale implantologie is er nog veel winst te halen oor goed te meten en te registreren. Winst, zeker als het gaat om kwaliteitsbewustzijn, en veiligheid.

NROI
Het NROI (Nationaal Register voor Orale Implantologie) – gestart in april 2015 – is een landelijk register dat alle bij de patiënt betrokken behandelaren, altijd en overal real-time informatie verschaft over de gebruikte implantologische materialen en handelingen. Het register zorgt ervoor dat alle geplaatste tandimplantaten, botopbouwmaterialen, abutments en suprastructuren inclusief artikel- en lotnummer worden geregistreerd. Het transparant maken van de gebruikte materialen aan medebehandelaars, zorgt voor een vlotte en foutloze voortgang van de behandeling.

Betere kwaliteit en veiligheid
Jaarlijks worden er naar schatting honderdduizend implantaten geplaatst. Onderzoek leert dat 28% of meer van de patiënten de kans loopt om peri-implantitis te krijgen. Door het verbeteren van de onderlinge communicatie van behandelaren, rond en om de patiënt is veel kwaliteitsverbetering te realiseren. Bij het zetten van implantaten zijn verschillende behandelaren betrokken (tandarts, implantoloog, kaakchirurg, tandtechnicus, tandprotheticus, mondhygiënist, e.d.). De onderlinge communicatie over de diverse handelingen laat regelmatig, gedetailleerde steken vallen met alle gevolgen van dien. Een betere kwaliteit, een optimale veiligheid en tal van verbeterpunten worden bereikt door het N.R.O.I te gebruiken.

Welk merk implantaat?
Mede door een forse toename van het aantal implantaatfabrikanten is het voor de patiënt niet altijd bekend welk merk implantaat, van welke leverancier, hij of zij in de mond heeft of gaat krijgen. Graag wijzen we op de ernst hiervan door te herinneren aan alle problemen die zich enkele jaren geleden voordeden met de PIP borst implantaten. Het belang en noodzaak van een registratiesysteem wordt hiermee bevestigd.

Koppeling met praktijksoftware
Het NROI is er alles aan gelegen om het de behandelaar makkelijk te maken. Er zijn geen kosten verbonden aan het werken met het register. Met de meeste TA- praktijksoftware leveranciers zijn koppelingen tot stand gebracht om gegevens te synchroniseren. De behandelaars die met het register werken zijn te herkennen aan het speciale “Register Lid” vignet. Patiënten die een behandelaar hebben die geen gebruik maakt van het register, kunnen via de website zichzelf laten registreren.

Wetenschappelijk onderzoek
De opzet van het NROI is tot in de details uitgewerkt, waardoor het NROI zich bij uitstek leent voor het doen van grootschalig veldonderzoek. Denk hierbij aan onderzoek naar bijvoorbeeld peri implantitis, botopbouwmaterialen, implantaten enzovoort.
De NROI. nodigt onderzoekers uit om contact met hen op te nemen over de mogelijkheden.

Doel
Door de behandelaren gebruik te laten maken van het gratis NROI. register beschikt men over de volledige inzage van de gebruikte implantaten en materialen. Bij een calamiteit kan zelfs 100% van de geregistreerde implantaten getraceerd worden naar de patiënt. De veiligheid is hiermee gewaarborgd. Op deze manier kan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op een snelle en adequate manier van informatie worden voorzien. De overige informatie is bijvoorbeeld voor de beroepsgroep, leveranciers, wetenschappers, en branche organisaties. Deze informatie wordt steeds waardevoller naarmate de tijd vordert. Nederland behoort met kennis en kwaliteit immers tot de top van Europa. Deze positie willen we graag vasthouden en versterken.

Privacy
Na de feedback van de pilotgroep verwerkt te hebben is het register in april 2015 van start gegaan en wordt het landelijk uitgerold. De gegevens in het register blijven eigendom van de patiënt. De privacy van de patiënt staat centraal, in alles wat er met het register en de gecodeerde gegevens gebeurd. Dit is bij wet geregeld. Registratie biedt de patiënt een up-to-date, digitaal implantaat paspoort wat overal ter wereld geraadpleegd kan worden. Implantaten die zijn geplaatst voor april 2015 kunnen ook snel en makkelijk in het register worden ingevoerd.

Enkele voordelen op een rij

 

  • Real time informatie over de gebruikte materialen, dus geen overbodig gebel voor info
  • Geïntegreerde verwijs- en retourbrieven versturen vanuit het register, snel, compleet en makkelijk
  • Ideaal instrument voor “veldonderzoek”
  • Sluitende integrale dossiervorming richting verzekeraars, patiënten, inspectie en fabrikanten
  • Geïntegreerd NVOI verrichtingenformulier
  • Snel en makkelijk om mee te werken wegens koppeling met bestaande TA-praktijksoftware

Meer informatie over NROI

 

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z
mondzorgbehandeling

Zweden verhoogt maximale leeftijd voor gratis mondzorgbehandeling

In Zweden is de maximale leeftijd voor gratis mondzorgbehandeling verhoogd. Vanaf nu hebben mensen tot en met hun 23e jaar recht op gratis mondzorg.

Test
De Zweedse regio Västra Götaland heeft de nieuwe regeling getest. Hieruit blijkt dat er sindsdien twee keer zo veel 20- en 21-jarigen een bezoek brachten aan de tandarts.

Fasen
De hervorming zal in twee fasen plaatsvinden, omdat veel systemen moeten worden aangepast. In de eerste fase zal in 2017 de leeftijd verhoogd zijn tot en met 21 jaar. Het jaar daarop zal dit verhoogd worden tot en met 23 jaar. De kosten van de hervorming worden geschat op 23.9 miljoen euro in 2017, en op 49.6 miljoen euro in 2018.

Eerste stap
Komende tijd zullen er nog meer hervormingen in de Zweedse gezondheidszorg plaatsvinden, waaronder gratis mammografie scans en anticonceptiepillen voor vrouwen onder de leeftijd van 20 jaar.

Bron: The Local

Lees meer over: Actueel, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

NZa past tarieven orthodontie aan per 2016

De NZa past de tarieven aan voor het plaatsen van de beugel. Het prijsverschil tussen het aanmeten van een beugel in één of twee sessies wordt kleiner. Ook de regels voor het in rekening brengen van de materiaalkosten van een slotjesbeugel veranderen. De aanpassingen gaan in per 2016.

Minder meer-omzet plaatsing in twee zittingen
De NZa geeft in haar persbericht aan dat het aantal beugels dat in twee keer wordt geplaatst bij patiënten fors groeit. Volgens de NZa kan dit deels worden verklaard uit de nieuwe behandelmogelijkheden maar de autoriteit zegt signalen te krijgen die erop wijzen dat zorgverleners dit doen vanuit financiële motieven. “Door bijvoorbeeld eerst de bovenkaak te behandelen en een paar maanden later de onderkaak, kunnen zij een hoger bedrag in rekening brengen dan bij het plaatsen in één zitting. Dit is niet in het belang van de patiënt omdat de behandeling onnodig duurder wordt.” De tarieven van deze prestaties zijn aangepast: de meer-omzet van het plaatsen in twee zittingen wordt minder groot.

Communicatie
De KNMT zegt in goed overleg te zijn met de NZa over onverwachte of onwenselijke effecten van NZa regels en richtlijnen maar is niet tevreden over de manier van communicatie van deze tariefsaanpassing door de NZa. Dick Robbe van de KNMT zegt: ‘Wat ons echter steekt is dat de NZa in haar communicatie de nadruk blijft leggen op financiële prikkels en daarmee de suggestie wekt dat de orthodontisten patiënten opzadelen met onnodig hoge kosten. Dit is onterecht; wij behandelen op basis van een diagnose, en kennen steeds meer behandelmogelijkheden. Die benutten we binnen de regels om patiënten de beste zorg te geven.’

Materiaal- en techniekkosten slotjesbeugel
Daarnaast past de NZa de regels aan voor het declareren van materiaal- en techniekkosten. Dit is volgens de NZa om in de toekomst te voorkomen dat zorgverleners deze verschillend interpreteren. Op dit moment geldt bij vaste apparatuur de regel dat orthodontisten alle gebruikte materialen tegen kostprijs in rekening mogen brengen.

Bekijk de orthodontietarieven per 1 januari 2016

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Chirurgen verwijderen 7,5 kilo zware tumor

Chirurgen verwijderen 7,5 kilo zware tumor

Na negentien jaar te hebben geleefd met een enorme tumor op zijn kaak is Sambany ontzettend gelukkig met zijn ‘nieuwe’ gezicht. Chirurgen van Mercy Ships verwijderden de 7,5 kilo zware tumor van de zestigjarige man. Mercy Ships levert  medische hulp in de armste landen van de wereld op een schip dat als ziekenhuis is ingericht.

Drie dagen gelopen
Eind 2014 hoorde Samabany van een vriend dat hij zich kon laten onderzoeken door de hulporganisatie Mercy Ships. Samen met zijn kleinzoon vertrok hij daarop te voet richting het schip. Na een reis van drie dagen te voet en vier uur met de auto kwam Sambany aan bij het schip en werd hij direct onderzocht door het medische team.

Dood van binnen
Ondanks alle risico’s werd besloten om de tumor te verwijderen. Voor de operatie was Sambany verrassend rustig. ‘Ik ben simpelweg gelukkig. Zonder operatie zal ik doodgaan. Ik weet dat ik ook tijdens de operatie kan overlijden, maar van binnen voel ik mij toch al dood na alle afwijzing en uitsluiting die ik de laatste jaren ervaren heb’.

Dankbaar
Na de twaalf uur durende operatie werd Sambany dankbaar wakker. ‘Ik voel me vrij en ontzettend gelukkig met het nieuwe gezicht dat ik heb gekregen.’

Bron: Mercy Ships

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Bevel Tandzorg Apeldoorn opgeheven

Tandzorg Apeldoorn mag de deuren weer openen van de IGZ. De praktijk voldoet weer aan de randvoorwaarden om verantwoorde zorg te kunnen leveren.

In juni gaf de IGZ de praktijk het bevel om per direct te sluiten en geen patiënten meer te behandelen. Tijdens een herinspectie constateerde de IGZ dat de praktijk weer voldoet aan de randvoorwaarden voor verantwoorde zorg volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen. De praktijk voldoet ook aan de voorwaarden van het bevel. Dit betekent dat de praktijk met ingang van 7 oktober 2015 zijn werkzaamheden mag mocht hervatten.

De IGZ voert binnen drie maanden opnieuw een onaangekondigde herinspectie uit. Hierbij zal de inspectie de situatie in de praktijk opnieuw beoordelen om te bezien of de doorgevoerde verbeteringen worden nageleefd en de praktijk nog steeds voldoet aan de normen voor verantwoorde zorg.

Bron: IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Houd de mond gezond

Ouderenproject www.h-ouddemondgezond.nl online

Het ouderenproject voor verzorgenden in verpleeghuis- en verzorgingshuizen (h)oud de mond gezond heeft nu ook een website: www.h-ouddemondgezond.nl

Eenmalige training
Voor dit project worden vrijwillige tandartsen, mondhygiënisten en (preventie)assistenten opgeroepen éénmalig training te geven aan verzorgenden in een verpleeg- of verzorgingshuis. De vrijwillige mondzorgverleners krijgen zelf een kosteloze opleiding via de Preventie Academie van het Ivoren Kruis. De cursussen in 2015 zitten al vol. De eerstvolgende cursusdatum is 15 januari 2016. De andere cursusdata zijn 29 januari, 5 februari, 11 maart, 8 en 15 april en 3 juni 2016.

Beloning
In dit project worden de vrijwilligers op 3 manieren beloond: uitbreiding van hun vakkennis, kosteloze accreditatiepunten (5) en maatschappelijke waardering voor hun vrijwilligerswerk. De verzorgenden krijgen van vrijwilligers een les over het belang van mondgezondheid en krijgen een interactieve presentatie over de uitvoering van de juiste handelingen. Met de opgedane kennis zijn verzorgenden in staat een op de cliënt afgestemde verzorging te bieden en is de drempel om iemands mond te verzorgen verlaagd. De les aan verzorgenden levert mondzorgverleners 2 accreditatiepunten per gegeven les op.

 

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Nieuwe voorzitter Ivoren Kruis

Tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van het Ivoren Kruis op 21 november 2015 zal de huidige voorzitter de heer A.G.M. (Teun) Rietmeijer op eigen verzoek aftreden. Hij heeft de vereniging dan meer dan negen jaar als voorzitter geleid. De vereniging wil dit moment aangrijpen om afscheid te nemen van Teun Rietmeijer en tegelijkertijd een nieuwe voorzitter kiezen en benoemen. De huidige penningmeester, de heer O.M. (Onno) Hofman, heeft zich inmiddels met instemming van het bestuur kandidaat gesteld.

Op de foto van links naar rechts: Onno Hofman (tandarts), Maud van Basten Batenburg (mondhygiënist), Teun Rietmeijer (tandarts) en Gert Stel (kindertandarts).

Lees meer over: Actueel, Bedrijven, Praktijkorganisatie, Thema A-Z
Gebit

Tips en trucs voor het werken met composiet in het algemeen

Het gebruik van composiet in het front is niet altijd zo eenvoudig. Hoe gaat u met creativiteit en eenvoudige middelen meer voorspelbaar te werk? Tips en trucs van algemeen practicus Stephane Bowet.

Kleurbepaling
Soms is het moeilijk om kleur op een objectieve manier te beoordelen. Beeld, ook op foto, wordt beïnvloed door veel verschillende factoren waardoor het objectief beoordelen hiervan niet meer mogelijk is. Door het plaatsen van een polarisatiefilter op een camera, ontstaat er een methode om foto’s op een objectieve manier te kunnen beoordelen. Polarisatie fotografie is handig voor het verkrijgen van informatie over de restauratie of beginsituatie. Door deze foto-techniek worden de tandstructuren en de kleurintensiteit veel duidelijker. Een vereiste voor deze manier van fotografie is dat de foto’s in RAW worden gemaakt. Daarnaast moet er gebruik worden gemaakt van een ringflits (105 mm, ISO 100, sluitertijd 1/125, diafragma 32).

Om de juiste composietkleur te kiezen is het handig om een beetje composiet aan te brengen op het element. Omdat er een kleurverandering optreedt na de polymerisatie, is het belangrijk dat dit composiet uitgehard wordt. Door middel van polarisatie-fotografie kan gekeken worden of de gekozen composietkleur goed is.

Isolatie
Het aanbrengen van een rubberdam is erg belangrijk voor het vervaardigen van een goede restauratie. Het is aan te bevelen om een dikke kofferdam te gebruiken en de gaatjes zo klein mogelijk te maken. Om geen last te hebben van de rubberdam tijdens het restaureren is het vaak nodig de rubberdam goed diep te plaatsen. Hiervoor zijn verschillende hulpmiddelen, die apart of in combinatie gebruikt kunnen worden, beschikbaar. Een klem, flossdraad, retractiedraad of teflontape kunnen gebruikt worden.

Verwerken van composiet
Om luchtbellen in het composiet te voorkomen is het belangrijk dat het niet direct vanuit de carpule wordt aangebracht. Ook moet de bonding niet direct uitgehard worden na het aanbrengen.
Met behulp van een penseel kan composiet op de juiste wijze verplaatst, gladgestreken en opgeruwd worden. Om te voorkomen dat het penseel blijft kleven, kan er een hele kleine hoeveelheid composiet primer aangebracht worden op het penseel.

Diasteemsluiting
Wanneer er bij het sluiten van een diasteem een wig interproximaal geplaatst wordt, dan is de kans groot dat dit de restauratie in de weg zit. Om toch een goed contactpunt te creëren kan er een wig incisaal tussen de element worden gestoken en kan eerst cervicaal gevuld worden. Daarna kan proximaal een wig geplaatst worden en kan verder worden opgebouwd naar incisaal. Op deze manier kan een natuurlijke proximale contour gecreëerd worden en wordt de aanwezigheid van een black triangle geminimaliseerd.

Siliconensleutel
Het gebruik van siliconensleutel bij een incisale opbouw in het front is belangrijk om zo voorspelbaar mogelijk te werken. Een siliconensleutel kan vervaardigd worden op een opwas (voorkeur) of op een mock-up. Met behulp van deze sleutel is het mogelijk om een juiste inschatting te maken van de dikte van de restauratie en wordt het dus mogelijk om de restauratie in de juiste lagen op te bouwen.

Afwerken
Een scalpel nr. 12 kan gebruikt worden voor het wegsnijden van de cervicale overmaat. Soflex-schijfjes zijn erg handig om de juiste vorm te creëren. Met behulp van potloodlijntjes kan het composiet selectief weggeslepen worden. De laatste stap in het afwerkingsproces is het polijsten van het composiet. Het is belangrijk dat het hoekstuk langzaam draait tijdens het afwerken.

Alternatieve wig
Teflon tape kan gebruikt worden om een ‘wig’ te creëren. Voorwaarde is dat de omgeving droog is (rubberdam) en dat de instrumenten waarmee de ‘wig’ gemoduleerd wordt vochtig zijn.

Stephane Browet is werkzaam als algemeen practicus in Brussel. Hij studeerde in 1995 af als tandarts aan de Vrije Universteit Brussel. Na zijn afstuderen volgde hij een 2-jarige post graduate opleiding ‘Esthetische tandheelkunde’. Direct na het beëindigen van die opleiding kreeg Stephane de smaak van het doceren te pakken. Vandaag de dag is Stephane zowel nationaal als internationaal een veel gevraagd spreker en cursusleider. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld cofferdam, werken met composiet, het gebruik van de microscoop en volledige keramische restauraties.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van het congres Frontrestauraties van Bureau Kalker

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Restaureren, Thema A-Z

Technieken voor behandeling van angstige kinderen

Angstige kinderen zijn een uitdaging voor iedere tandarts. Om het vertrouwen en medewerking van deze kinderen te krijgen is het belangrijk om de angst te (h)erkennen. De Ierse kindertandarts Dr. Abigail Moore deelt een aantal technieken voor het behandelen van angstige kinderen.

Communicatie voor behandeling
Het is belangrijk dat ouders en kinderen goed voorbereid zijn voor de eerste behandeling. Een vriendelijke stem aan de telefoon, goede informatie op de website of via brieven kunnen ouders gerust stellen. Voor kinderen is het goed om kindvriendelijke boeken over de tandarts te lezen.

Omgeving
Vriendelijk personeel, een kleurrijke wachtkamer met voldoende afleiding zijn belangrijk om angst bij kinderen te verminderen.

Eerste ontmoeting
Eerste indrukken zijn belangrijk en zo ook eerste ontmoetingen. Het beste kan de eerste ontmoeting niet in de behandelkamer plaatsvinden. Naar de wachtkamer gaan om de patiënt te begroeten en een praatje te maken kan erg geruststellend werken voor de patiënt. Voor u is dit ook gelijk een goede mogelijkheid om te peilen of een patiënt angstig is.

Herkennen
Er zijn een aantal gedragingen die kunnen wijzen op een angstig kind, voorbeelden hiervan zijn:

  • Verstoppen achter ouder of meubels
  •  Duimzuigen, nagelbijten of neuspeuteren
  • Geen oogcontact of zwijgen
  • Babytaal
  • Zeggen buikpijn te hebben
  • Huilen
  • De boel vertragen door bijvoorbeeld meerdere toiletbezoeken
  • Verstorend gedrag

Behandelkamer
De eerste behandeling hoeft niet noodzakelijkerwijs in de behandelstoel plaats te vinden. Als een kind liever bij de ouder op schoot zit kan dit ook een goede optie zijn. Vaak verveelt een kind zich na een tijdje zo dat het maar graag de behandelstoel wil uitproberen.

Communiceren met een angstig kind
Gebruik altijd taal die aansluit bij de leeftijd van het kind. Van groot belang is ook om te letten op wat het kind wil zeggen. Luister goed en vraag wanneer een kind bezorgd lijkt waar hij of zij bang voor is. Ook kan het prettig zijn voor een kind om te weten waar hij aan toe is, bespreek daarom eerst wat er gaat gebeuren tijdens de behandeling.

Communicatie tijdens behandeling
Ook tijdens de behandeling is het belangrijk om te blijven communiceren. Laat het kind weten dat hij het goed doet en beschrijf daarbij ook wat hij precies goed doet, bijvoorbeeld: ‘jij kan je mond ver openen, wat goed van je’. Dat werkt beter dan algemene complimenten zoals: ‘je doet het erg goed’.

Controle
Het kan erg beangstigend zijn om het gevoel te hebben de situatie niet te kunnen controleren. Een manier waarop u het kind het idee kunt geven dat het enige controle heeft is om af te spreken dat hij of zij de hand opsteekt als u even moet stoppen.

Keuzes
Door het kind keuzes te geven kunt u hem of haar het idee geven belangrijk te zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld vragen: ‘welke tanden zal ik eerst polijsten, onder of boven?’.

Stap voor stap
Een goede manier om iets nieuws te introduceren is om het eerst uit te leggen, vervolgens te laten zien en daarna stap voor stap uit te voeren.

Intonatie
De toon van uw stem en lichaamstaal zijn belangrijke instrumenten om een boodschap over te brengen. Pas dit aan op het doel van de boodschap.

Belonen
Beloningen voor goed gedrag vergroten de kans dat het gedrag wordt herhaald. Een beloning kan bestaan uit een compliment of bijvoorbeeld een sticker of speeltje.

Afleiding
Zorg voor afleiding van datgene waar het kind zenuwachtig van wordt. U kunt bijvoorbeeld een spelletje met het kind doen, of het kind met de tenen of vingers laten wiebelen.

Rolmodel
Het kan helpen om een kind van dezelfde leeftijd en geslacht te laten zien die in eerste instantie ook zenuwachtig was maar het uiteindelijk toch goed deed. Hierbij kunt u laten zien dat het kind binnenkwam, de behandeling klaar was en de kamer weer verliet. Ook de beloning die het kind kreeg voor het goede gedrag is goed om te laten zien.

Ouders
Het kan fijn zijn voor kinderen als er een ouder aanwezig is in de behandelkamer. Hierbij is het belangrijk dat u te allen tijde de controle houdt en dat de ouder alleen aanwezig is en dus niet deel uitmaakt van de behandeling.

Einde behandeling
Geef het kind een compliment. Leg het kind ook uit wat er van hem of haar verwacht wordt na deze behandeling en wat er tijdens de volgende behandeling gaat gebeuren.

Bron: JIDA, volume 61, number 1, page 30-32 

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Pijn | Angst, Thema A-Z

Geschiedenis van de tandheelkunde

Tandheelkunde was honderden jaren een soort horrorshow, waar amateurs behandelingen uitvoerden op patiënten. Gruwelijke extracties en barbaars gereedschap werpen een grote schaduw over ons tandheelkundige verleden.

Tandextractie door amateurs
Tot voor kort maakten verrotte en verwaarloosde tanden deel uit van het dagelijks leven, maar een bezoek naar de tandarts was een nachtmerrie. Goede tandartsen bestonden voor de 19de eeuw nog niet. Barbiers en algemene artsen voerden behandelingen uit. Tandextractie was toen vrijwel de enige beschikbare behandeling voor kiespijn. Ze gebruikte tangen voor het trekken van tanden of instrumentarium die leken op flesopeners. Als de patiënt gelukt had, kreeg hij whisky om de pijn te verdoven maar meestal werd alleen een gebed ingezet. Tienduizenden mensen overleden aan mislukte behandelingen, infecties en andere complicaties.

Begin van de wetenschap
Er is geschat dat in 1665 één op de tien sterfgevallen veroorzaakt werd door kiespijn. Gedurende vele jaren werd aangenomen dat kiespijn werd veroorzaakt door een worm gravende in de kaak. Fraudeurs grepen toen ook de kans om nutteloze kuren aan te bieden. Maar in de late 18e eeuw werden meer inspanningen gedaan om de tandheelkunde te begrijpen. In 1771 publiceerde John Hunter, een mislukte arts, het boek Natural History Of The Human Teeth. Hij stelde een wetenschappelijke benadering voor en bedacht namen voor alle tanden, die nog steeds gebruikt worden. Ook had hij prachtig gedetailleerde tekeningen gemaakt van de binnenkant van de mond en de wortels van de tanden. Tevens suggereerde hij dat voeding invloed kan hebben op het gebit en dat mensen regelmatig hun tanden moeten reinigen. Helaas werd er toen nog niet naar hem geluisterd.

‘Tandenmarkt’
De rijken betaalden de armen voor hun parelwitte tanden. Dit bracht wel het risico op infecties en ziekten met zich mee. Menselijke tanden kregen een marktwaarde door de stijgende vraag. Om die reden gingen mensen tanden van lijken stelen waar ze veel geld mee verdienden. De tanden werden vervolgens gebruikt om levensechte kunstgebitten te maken. Zelfs tijdens de Slag van Waterloo in 1815 werden op het slagveld tanden getrokken van zowel doden als stervenden. Door het grote aanbod van tanden, konden de tandeloze middenklassers zich nieuwe tanden veroorloven.

Geschiedenis van tandenborstel en tandpasta
In het tijdperk vóór de uitvinding van de tandpasta werden er bizarre methoden gebruikt voor mondreiniging. Zo maakte men gebruik van schuurmiddelen die ze over hun tanden wreven. Hierdoor schuurde ze echter het glazuur weg en werden de zenuwen blootgesteld. Ook roet en baksteenstof werden gebruikt. In 1780 creëerde William Addis de eerste tandenborstels. Deze waren met de hand gemaakt van varkenshaar. Omdat deze vrij prijzig waren werden de tandborstels vaak gedeeld. Na lange ontwikkeling van de tandpasta, kwam deze in 1873 in massaproductie.

Behandelingen
Boren werden in het Victoriaanse tijdperk geïntroduceerd. Deze roteerden langzaam en werden gebruikt om het rotte deel van een tand weg te halen. Dit werd als alternatief geboden voor de gevreesde extractie. Lachgas, chloroform en cocaïne werden gebruikt voor pijnbestrijding. Cocaïne werd in vloeibare vorm geïnjecteerd in de kaak met grote naalden. Toch was deze optie destijds veiliger dan chloroform, omdat deze door onnauwkeurige doses kon leiden tot de dood.

Afgelopen eeuw
In het begin van de 20e eeuw was de tandheelkunde nog zo duur dat sommige mensen ervoor kozen om al hun tanden te laten trekken om eventuele tandpijn te voorkomen. Toen werd het verwijderen van alle tanden als een perfect cadeau gezien voor een 21ste verjaardag of voor een trouwerij. In de loop van de 20e eeuw werden behandelingen steeds meer verbeterd en betaalbaarder. Ook zorgde de toevoeging van fluoride in tandpasta voor een flinke verbetering in de algemene mondgezondheid.
Nu
Mensen gaan nu ook naar de tandarts voor een perfecte glimlach. Toch blijft een op de tien bang voor de tandarts. Blijkbaar blijven de eeuwen van pijn en terreur ons onbewust nog bij.

Bron: Express 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
pijndiagnostiek

Pijndiagnostiek, soms gecompliceerder dan je denkt…

Bijna dagelijks wordt de tandarts geconfronteerd met patiënten met pijn. Een overzicht van pijnoorzaken die lastig te achterhalen zijn zoals kiespijn zonder odontogene oorsprong, persisterende kiespijn na een endodontische behandeling en atypische tandpijn.

Verslag van de lezing van dr. Jan Warnsinck tijdens het NVvE najaarscongres.

Definities pijn
Pijn is een onaangename sensorische of emotionele ervaring samenhangend met actuele of potentiële weefselbeschadiging of beschreven in termen van een dergelijke beschadiging. Acute pijn heeft een functie; het waarschuwt je dat er iets aan de hand is. Persisterende pijn heeft daarentegen geen functie. Onder persisterende pijn wordt pijn verstaan die langer aanwezig is dan de tijd die het weefsel nodig heeft om te kunnen herstellen. Wanneer pijn in een ander gebied wordt waargenomen dan waar de oorzaak is gelegen, wordt gesproken over gerefereerde pijn.

Pijn na een endodontische behandeling

Napijn
Na het uitvoeren van een endodontische behandeling kan er sprake zijn van napijn. In 20-65% van de gevallen treedt er napijn op en in 5-10% van deze gevallen gaat het om ernstige napijn. Wanneer de pijn voorafgaand aan de behandeling ernstig was, dan is de kans op napijn groter. In de meeste gevallen is de pijn na enige dagen weer verdwenen. Het is belangrijk dat de
patiënt van te voren gewaarschuwd wordt voor eventuele napijn.

Persisterende pijn
Er kan ook sprake zijn van persisterende pijn na een endodontische behandeling, deze treedt bij ongeveer 5% van de gevallen op. In de meeste gevallen is er sprake van een non-odontogene oorzaak, de vraag is dan of er voorafgaand aan de endodontische behandelding wel de juiste diagnose is gesteld. Vraag de patiënt dus altijd of de pijn te vergelijken is met de
pijn die optrad voor de start van de endodontische behandeling. Vaak is het stellen van een diagnose erg lastig. Aan te raden is dan ook om genoeg tijd te nemen voor de diagnostiek.

Anamnese, onderzoek en diagnose
Een goede anamnese afnemen kost tijd. Onmisbare informatie moet onder andere gehaald worden uit de medische anamnese (interferentie medicatiegebruik) en behandelhistorie (voorafgaande behandelingen/behandelaars). Het is belangrijk om te vragen naar het effect van eerder uitgevoerde behandelingen.

Anamnese
Belangrijke informatie kan verkregen worden door de volgende vragen te stellen:

  1. Wat is het tijdstip van het ontstaan van de pijn en welke behandelingen zijn er reeds uitgevoerd?
  2. Hoe uit de pijn zich in de loop van de tijd? (Continuïteit)
  3. Wat is het karakter van de pijn: continu, zeurend, kloppend, stekend, aanvalsgewijs?
  4. Geef de intensiteit van de pijn aan met een cijfer op de schaal van 1-10.
  5. Wat is de lokalisatie van de pijn en is de pijn goed lokaliseerbaar?
  6. Hoe is de temperatuurgevoeligheid van de pijnlocatie?
  7. Is er sprake van TMD (pijn bij beweging)?
  8. Is er sprake van klem- of knarsgedrag?
  9. Zijn er neurologische verschijnselen aanwezig?
  10. Is er sprake van hoofd- en/of nekpijn of pijn elders in het lichaam?
  11. Kunnen er psychosociale factoren een rol spelen zoals stress en life events?
  12. Naast de bovengenoemde vragen kan een diagnostische vragenlijst gebruikt worden. De scores geven aan om wat voor patiënt het gaat. Is er sprake van somatisatie, angst, depressie, stress of een slaaptekort?

Onderzoek
Het is belangrijk dat een onderzoek volledig wordt uitgevoerd omdat alle testresultaten bij elkaar tot de juiste diagnose zullen leiden. Het onderzoek bestaat uit:

  1. Sensibiliteittest.
  2. Percussie test – vraag aan patiënt: ‘Is dít de pijn waar u voor komt?’.
  3. Palpatie.
  4. Parodontaal onderzoek – pockets meten.
  5. Röntgenonderzoek.
    Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat de CBCT geen vervanging is van tweedimensionale röntgenfoto’s. Een CBCT moet wat toevoegen aan de diagnostiek en kan bijvoorbeeld wel nuttig zijn wanneer er ondanks de endodontische herbehandeling toch nog sprake is van pijn.
  6. Het opsporen van breuken en barsten met behulp van de tooth slooth (crackfinder).
  7. Occlusie en articulatie controleren.
  8. Proefanesthesie geven – bron van de pijn in- of uitsluiten.
  9. Proefboren.
  10. Uitgebreid functie onderzoek: bewegingsonderzoek, dynamische en statische testen – indien deze testen negatief zijn, dan is er geen sprake van TMD.

Persisterende pijn na endodontische behandeling
Persisterende pijn na een endodontische behandeling kan odontogene en niet-odotogene oorzaken hebben. Diagnostiek kan lastig zijn. In het volgende schema staan de mogelijke oorzaken van persisterende pijn na endodontische behandeling.

Goede dx en goed uitgevoerde endodontische behandeling

Goede dx en onvoldoende uitgevoerde endodontische behandeling

verkeerde dx met odontogene oorzaak

Verkeerde dx niet-ondontogene oorzaak

Persisterende extraradiculaire infectie beschadiging apicale parodontium door te lange preparatie Te hoge restauratie, articulatiestoornis Nabijgelegen structuur
Doorpersen debris en vulmateriaal Onvolledige fractuur kroon/wortel Verafgelegen structuur
Onvoldoende reiniging wortelkanaalstelsel/gemist kanaal Neurovasculaire pijn
Neuropatische pijn

1. Toelichting ‘goede diagnose en goed uitgevoerde endodontische behandeling’
Volgens een onderzoek van Marquis et al. (2006) is de röntgenologische kans op een succesvolle endodontische behandeling 80% bij non-vitale elementen en 90% bij vitale elementen. Het niet-slagen is vaak het gevolg van de apicale delta of de periapicale biofilm.

2. Toelichting ‘goede diagnose en onvoldoende uitgevoerde endodontische behandeling’
Oorzaken zijn:

  • Beschadiging en irritatie van het apicale parodontium.
  • Onvolledige pulpectomie.
  • Onvoldoende reiniging van het kanaalstelsel.
  • Gemist kanaal.

3. Toelichting ‘verkeerde diagnose met odontogene oorzaak’
Oorzaken zijn:

  • Te hoge restauratie
    Er is sprake van scherpe pijn die lijkt op pulpale en periapicale pijn. De pijn kan overgaan in een doffe pijn, op de röntgenfoto is er sprake een verbreed parodontaal spleet.
  • Kroon- wortelfractuur
    De symptomen van een onvolledige kroon- of wortelfractuur kunnen variëren van licht zeurende pijn tot zeer scherpe pijn. Pijn neemt toe wanneer fractuurdelen bewegen. De diagnose kan gesteld wordt met behulp van de tooth slooth, kleuring, een lichtbron, de lichtmicroscoop en/of een diagnostische flap.
  • Verticaal wortelfractuur
    Verticale wortelfracturen kunnen voorkomen worden door de knobbels van het element te overkappen na het uitvoeren van een endodontische behandeling, indien de mesiale en/of distale randlijst afwezig zijn. Vaak is er een fistel aanwezig in de marginale gingiva, soms gecombineerd met een diepe pocket. Meer dan de helft vertoont een laterale radiolucentie.
  • Pulpitis nabijgelegen element

4. Toelichting ‘verkeerde diagnose met non-odontogene oorzaak’

  • Nabijgelegen structuren
    De oorzaak van non-odontogene pijn op locatie kan liggen in een van de kauwspieren zoals de M. Temporalis, M. Masseter, M. Digastricus Anterior of in de Sinus Maxillaris.
  • Verafgelegen structuren
    Ook kan de oorzaak van de pijn ontstaan in een verafgelegen structuur. Cardiale pijn is hier een voorbeeld van. De pijn zou in dat geval kunnen toenemen bij lichamelijke inspanning.
  • Uitgebreide pathologie
    Fibromyalgie, osteomyelitis en neoplasieën zijn hier voorbeelden van.
  • Neurovasculaire oorzaak
    Voorbeelden van neurovasculaire pijn zijn migraine en clusterhoofdpijn.
  • Neuropathische pijn
    De definitie van neuropatische pijn is: ‘pijn die ontstaat als direct gevolg van een laesie of ziekte van het somatosensorische systeem’. Het gaat om een functionele afwijking van het centrale zenuwstelsel. Hieronder vallen:

    – 1. Periodieke neuropathische pijn: trigeminus neuralgie. De oorzaak hiervan is niet duidelijk. Lichte aanraking kan slecht te verdragen zijn er is sprake van heftige pijn.
    – 2. Continue neuropathische pijn: persisterende dentoalveolaire pijn (PDAP).
    PDAP is pijn die persisteert in het dentoalveolaire gebied zonder dat er bewijs is voor lokale pathologie.

Persisterende dento-alveolaire pijn (PDAP)
Kenmerken van PDAP

  • Continue diepe pijn, dof van karakter.
  • De patiënt heeft moeite met het omschrijven van pijn: De pijn kan jeukend, tintelend of prikkend aanvoelen. De pijn voelt anders dan eerder ervaren tandpijn.
  • De pijn heeft een specifieke plek in het dentoalveolaire gebied.
  • De pijn is minstens 8 uur per dag aanwezig.
  • De prevalentie is 1%.
  • De pijn komt vaker voor bij vrouwen, gemiddeld 55 jaar oud.
  • In 80% van de gevallen is er reeds een tandheelkundige ingreep uitgevoerd.
  • De pijn is gemiddeld 33 maand aanwezig.
  • De pijn begint vaak met een acute pijn, waarop vaak een ingreep volgt: vitaalextirpatie of extractie.

Diagnostische criteria PDAP, expert opinion (Nixdorf et al. 2012)

  • Persisterende pijn, die minstens 8 uur per dag aanwezig is, gedurende minstens 15 dagen per maand, gedurende minstens 3 maanden.
  • De pijn wordt ervaren in een duidelijk omschreven deel van het dentoalveolaire gebied.
  • De pijn wordt niet veroorzaakt door een bepaalde ziekte of aandoening.

Epidemiologie (Ram et al. 2009)

  • Prevalentie vermoedelijk ongeveer 1%
  • Vrouwen: mannen = 2:1 , gemiddeld 55 jaar oud
  • Gemiddeld aantal hulpverleners 1,7
  • In 80% tandheelkundige ingreep reeds plaatsgehad: endodontische (her)behandelingen, apicale chirurgie, extractie, vervanging restauraties of combinaties
  • Gemiddelde tijdsduur: 33 maanden

Diagnostiek PDAP
Diagnostiek is lastig en het is belangrijk dat er een goede anamnese, klinisch- en röntgenonderzoek en een uitgebreid functie onderzoek (UFO) uitgevoerd wordt. Wanneer er bij een PDAP-patiënt een CBCT gemaakt wordt dan is er bij het grootste gedeelte geen pericapicale afwijking zichtbaar. Bij neuropatische pijn geeft de koudetest verschillende uitslagen. Het is
verstandig op proefanesthesie uit te voeren om een odontogene oorzaak uit te sluiten. Proefanesthesie geeft echter niet altijd een betrouwbare uitslag. Somatosensorische testen kunnen uitgevoerd worden aan beide kanten van het gelaat zodat de pijnlijke zijde met de niet-pijnlijke zijde vergeleken kan worden. Wanneer de oorzaak van de pijn niet achterhaald kan worden dan mogen er geen invasieve ingrepen uitgevoerd worden en moet de patiënt op tijd verwezen worden. Het voorschrijven van pijnstilling, zoals tricyclische antidepressiva, is wetenschappelijk onvoldoende bewezen. Er is dus geen consensus over medicatie. Indien er sprake is van neuropatische pijn dan moet de patiënt verteld worden dat er geen sprake is van weefselschade.

Conclusies

  • Ogenschijnlijke odontogene pijn kan gerefereerde pijn zijn.
  • Kennis van non-odontogene pijn is van belang.
  • TMD-pijn (meestal myogeen) is het meest voorkomend na odontogene pijn.
  • Anamnese en onderzoek zijn basis voor juiste diagnose.
  • Geen diagnose, geen behandeling, tijdig verwijzen.

Jan Warnsinck is in 1982 afgestudeerd in Groningen, waarna hij tot 1998 als algemeen-prakticus werkzaam is geweest. Vanaf 1998 is hij part-time verbonden als universitair docent bij de sectie Endodontologie aan het ACTA (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam) en verzorgt daar mede het postacademisch onderwijs op het gebied van de Endodontologie. In 2003 rondde Jan de postacademische opleiding Endodontologie (erkend door de Nederlandse Vereniging van Endodontologie) af. In de periode 2003-2012 was hij praktijkhouder van de Verwijspraktijk voor Endodontologie te Santpoort – Zuid. Daarnaast is hij sinds 2013 Gnatholoog bij de sectie Orale Kinesiologie van het ACTA. In 2010 is de 3e druk van het standaardwerk
Endodontologie verschenen, waar hij mede-auteur van is.

Verslag door Marieke Filius, onderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van J. Warnsinck tijdens het NVvE najaarscongres.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
wortelkanaal vulmethode

Wortelkanaal vulmethoden en materialen: uit 2016 of 1967?

Verslag van de lezing van Amir Moinzadeh tijdens het NVvE congres over de conclusies van klinische en in vitro studies over vulmaterialen en –methoden bij wortelkanaalbehandelingen.

Welke vulmethode leidt tot een hoger succes percentage bij een element met parodontitis apicalis?
Volgens het beschikbare in vivo bewijs zijn alle vultechnieken gelijk in de outcome.

Welke vulmethode leidt tot een hogere dichtheid van de vulling bij en endodontisch behandeld element?
Er zijn meer luchtbellen bij de laterale compactie ten opzichte van de single cone.

Klinische eindpunt
Dit is het einddoel van de behandeling. De einddoelen bij een endodontische behandeling zijn zowel de genezing/preventie van parodontitis apicalis als het behoud van het element.

Surrogaat eindpunt
Dit is een meting van een specifieke factor die waarschijnlijk invloed heeft op het klinische eindpunt. Voorbeelden zijn: lengte en/of dichtheid van de wortelkanaalvulling.

Wortelkanaalvulmaterialen

  • Metacrylaat (resin based sealer) en gutta percha (GP) geven goede resultaten (92% succes).
  • Op grond van de in vitro en in vivo data die op dit moment beschikbaar zijn, is er nog geen duidelijk voordeel van het gebruik van een metacrylaat ten opzichte van adhesieve wortelkanaalvulmaterialen (Young Kyung Kim et al.).

Factoren die de keuze voor materiaal kunnen bepalen zijn

  • Prijs
  • Tijd
  • Allergieën
  • Beschikbaarheid
  • Esthetiek

Conclusies klinische studies vulmaterialen of –methoden

  • Er zijn klinische studies naar de invloed van verschillende vulmaterialen of -methoden op de uitkomst, maar ze tonen geen verschil
  • Naast verschillen in de klinische uitkomst van nieuwe vulmaterialen of -methoden kunnen er ook andere voor- en nadelen aan zijn verbonden die in overweging kunnen genomen worden.
    Als er geen conclusies kunnen worden getrokken uit klinische studies door limitaties in het studie design, is het geadviseerd om rekening te houden met de eigenschappen en het gedrag van de materialen zoals in vitro wordt vastgesteld.

1. Methacrylaat (resin-based) vulmaterialen

Het is niet bekend of metacrylaat sealers beter zijn dan conventionele sealers op basis van klinische resultaten.

Conventionele wortelkanaalvulmaterialen

  • Epoxy sealers (AH26 of AHplus): gouden standaard in vitro
  • Zinc oxide eugenol sealers (Kerr pulp canal sealer)

Metacrylaat sealers: bewerkstelligen binding aan dentine door hybride laag te vormen.

  • Real Seal (Resilon) sealer: aan de hand van klinisch in vivo bewijs heeft dit een gelijke outcome als bij GP met een conventionele sealer
  • Composieten met een lage viscositeit

Op grond van beschikbare klinische in-vivo bewijzen zijn de klinische resultaten van een Resilon seal gelijk aan die van GP met een conventionele seal. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat die studies belangrijke beperkingen hadden.
Stiften

Polycaprolactone
Bioafbreekbare alifatische polyester en fillers

Dimethacrylate monomeren gemixt in de polymeer

  • Insufficiënte monomeren in de stift
  • Inhomogene dimethacrylaat verspreiding in de punt
  •  Biodegradeerbaar

Metacrylaat resin-based sealer (Real Seal SE)

  • Zelfetsende primer met een dual cure composiet
  • Verhoogde hydrofiele eigenschappen; verhoogde penetratie in de tubuli en collageen netwerk
  • Verhoogd hydrofiel, waardoor verhoogd oplosbaar

Als gevolg van polymerisatie is het krimppercentage hoog in het wortelkanaal. Dit zorgt voor tussenruimtes, wat nadelig is.

RealSeal is hier als voorbeeld gebruikt van een vulmateriaal dat commercieel sterk gepromoot werd vooraleer in vitro studies verschillende beperkingen hiervan hebben aangetoond. Dit materiaal is ondertussen van de markt gehaald.

2. Calcium silicate-based filling materials

MTA
Samenstelling: Portland cement (PC) + bismuth oxide
Kleinere en gelijkmatigere deeltjesgrootte, minder Fe3+ dan PC

Bijzonderheden

Kan worden gebruikt in een vochtige omgeving

  • Vormt apatiet-achtige neerslag op het oppervlak bij specifieke omstandigheden (biomineralisatie)

– Vocht heeft invloed op fysische eigenschappen van conventionele materialen tijdens de verwerking van het materiaal
– MTA wordt hydraulisch materiaal genoemd, wat betekent dat het kan uitharden in een vochtige omgeving
– MTA heeft vocht nodig om te hydrateren en zijn eigenschappen te kunnen tonen
– MTA is geschikt voor perforatie herstel, open apices, retrograde afsluiting en directe pulpa overkapping

Beperkingen van MTA

  • Lastig te verwerken
  • Lange verwerkingstijd
  • Wash-out effect
  • Bismuth oxide reageert met irrigatie oplossingen (NaOCl), veroorzaakt verkleuringen

 3. Vultechnieken in 2016

  • Laterale compactie is de meest gebruikte techniek in de USA en de meest onderwezen in Europa
  • Op grond van recente micro-CT onderzoek, is de afdichting van de single cone techniek beter dan die van laterale compactie (Moinzadeh, Zerbst, Boutsioukis, Shemesh & Zaslansky (in review))

Conclusie

In-vitro bevindingen zijn surrogate eindpunten

  • Het klinisch eindpunt voor een endodontische behandeling is de preventie of genezing van parodontitis apicalis en het behoud van het element
  • Wees bewust als materialen overmatig worden gepromoot, wees geduldig en wacht tot er bewijs beschikbaar komt voordat u overstapt op een nieuw materiaal
  • Alle calcium silicaat materialen zijn verschillend en we weten nog weinig over de werking van de meeste hiervan
  • In-vivo en in-vitro onderzoek zijn complementaire benaderingen waarmee getracht wordt een bijdrage te leveren aan de keuzes die de clinicus moet maken
  • Vertrouw op het best beschikbare bewijs
  • Amir Moinzadeh is tandarts-endodoloog. In 2004 studeerde hij af als tandarts aan de Université Libre Bruxelles (België) en in 2011 als endodontoloog na een driejarige specialisatie-opleiding aan de Universiteit Gent (België). Momenteel doet hij promotieonderzoek als PhD student endodontologie aan ACTA op het gebied van vulmaterialen en –technieken. Daarnaast werkt hij ook als endodontoloog in de klinische praktijk.Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Amir Moinzadeh tijdens het NVvE congres De Endo-Richtlijn.
Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z
gebit-in-glas

Protocol: volledige gebitsprothese maken

Het vervaardigen van een goede, volledige gebitsprothese is niet moeilijk als u werkt volgens een vast protocol. Door te werken volgens richtlijnen krijgt u een voorspelbaar resultaat. Zo voorkomt u ergernis en ontevredenheid bij de patiënt en het behandelteam. Bekijk het protocol.

Het vervaardigen van een goede, volledige gebitsprothese (VP) is niet moeilijk als u werkt volgens een vast protocol. Maar u moet er wel even moeite voor doen. Door te werken volgens richtlijnen krijgt u een voorspelbaar resultaat. Zo voorkomt u ergernis en ontevredenheid bij het behandelteam
én de patiënt. Ook voorkomt u kostbare overmaaktijd en/of verlies door niet-declareerbare stoeltijd. Bekijk het protocol.

Protocol
Bekijk hier het volledige protocol

1. Uitgieten van voorlopige afdrukken en belijnen van de gipsmodellen
Lepelrand 2mm boven diepste punt in de omslaglepel. Deze wordt vaak te diep in de omslagplooi gelegd
waardoor er irritatie optreedt en de VP zo omhoog wordt gedrukt.

2. Individuele afdrukken
– Bepaling incisiefpunt
– Vervaardiging stabiele registratieplaten
– Controle over hoogte en verloop van de waswallen

3. Bepaling verticale en centrale relatie
Voor beetcontrole op de beetvork
– Controle vlak van oriëntatie in bovenwaswal
– ‘voorlopige’ beetrelatie vastleggen door middel van ‘guided closure’ methode
– aanbrengen registratie apparatuur
– intra-orale pijlpuntregistratie: onder waswal 2-3mm inkorten

4. Front opstellen

5. Volledige opstelling in was

6. Volledig passen in was
– Radering A-lijn
– Afwerken en overzetten in kunststof
– Remounten, reoccluderen (inslijpen)

7. Plaatsen prothese
– Controle afwerking
– Beoordeling resultaat

8. Nazorg

Henk van Dijk is Volledige Prothese-specialist bij Elysee Dental.

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, van de lezing van Henk van Dijk tijdens de zomerafsluiting van Elysee Campus.


Download brochure nieuw-protocol-volledige-gebitsprothese-veranderd-september2015.pdf
Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Tandprothese | techniek, Thema A-Z

Tiener heeft tand in zijn hand

Een negentienjarige jongen ging naar het ziekenhuis omdat zijn hand enorm was opgezwollen nadat hij zijn broertje had geslagen. Hij was zich er echter niet bewust van dat een hele tand van zijn broertje in zijn hand was achtergebleven.

Röntgenfoto’s
Na het incident met zijn broertje spoelde de jongen de snee op zijn hand af onder de kraan voordat hij ging slapen. Maar toen hij ‘s ochtends wakker werd was zijn hand zo erg opgezwollen dat hij zijn vingers amper kon bewegen. De röntgenfoto’s die in het ziekenhuis werden gemaakt lieten zien dat er een volledige tand tussen de gewrichten van zijn pink en ringvinger zat.

Open wond
Omdat het weefsel rondom de tand was gaan ontsteken kon de wond niet gelijk worden dichtgemaakt. De jongen moest een nacht in het ziekenhuis blijven. Nadat de artsen hadden geconstateerd dat de ontsteking weg was, kon zijn hand worden gehecht. Na twee dagen in het ziekenhuis mocht de jongen naar huis met een lading antibiotica. Vervolgonderzoek wees uit dat de jongen in goede gezondheid verkeerd.

Het gehele rapport inclusief foto’s is te vinden op BMJ Case Reports 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Algehele anesthesie bij kinderen is veilig

Algehele anesthesie bij kinderen is erg veilig. Dat is de conclusie van een cohortstudie van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht waarbij gekeken werd naar de bijdrage van anesthesie aan kindersterfte. Het risico op overlijden bleek verwaarloosbaar te zijn, meldt het UMC Utrecht.

Onderzoek
Kinderanesthesioloog dr. Jurgen de Graaf ging na hoeveel kinderen die onder narcose werden gebracht in het WKZ tussen 2006 en 2012 binnen dertig dagen overleden. Bij slechts 1 op de 10.000 patiënten speelde de anesthesie of de chirurgie voor een deel een rol bij de oorzaak van overlijden. Eerder onderzoek in Australië toonde vergelijkbare resultaten.

Steeds veiliger
Volgens De Graaff zijn de oorzaken voor het steeds veiliger worden van anesthesie en operaties een combinatie van verbeteringen op het gebied van medicatie, behandeling, bewaking van vitale functies, klinische zorg en de specialistische opleiding van het personeel.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het British Journal of Anesthesia.

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z