Tooth on white

3D-beelden helpen cariës te begrijpen

Wetenschappers in Londen onderzoeken door middel van 3D foto’s welke veranderingen er in de dichtheid en structuur van een tand plaatsvinden tijdens een tandziekte. Hiermee hopen ze de oorzaken van tandziektes te achterhalen.

Straling
Op de School of Dentistry aan de Queen Mary Universiteit in Londen worden de nieuwste technieken gebruikt om tandziektes verder te onderzoeken. Hiervoor wordt een geëxtraheerde tand op een draaiplateau gezet waarna het van alle kanten gefotografeerd wordt met een röntgenapparaat. De teruggekaatste straling wordt door een andere camera opgevangen. De opgevangen straling wordt vervolgens omgevormd waardoor de verschillende delen van de tand onderscheiden kunnen worden.

De informatie die hieruit afgeleid kan worden over de samenstelling van de tand is van groot belang voor het begrijpen en verder onderzoeken van tandziektes.

Bron: ZWP online

Lees meer over: Cariës, Mondhygiëne, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z

Inspectie start meldpunt voor problemen met injectienaalden

Zorgverleners kunnen problemen met injectienaalden melden bij de IGZ. Dit geldt voor alle naalden, dus niet alleen voor het merk Terumo waarvan bekend werd dat er mogelijk epoxylijm uit kan komen.

Op dit  moment loopt er een onderzoek naar injectienaalden van Terumo. “Om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van injectienaalden, is het belangrijk dat de inspectie alle mogelijke problemen gemeld krijgt. Dus ook over andere merken”, zegt de IGZ.

Meldingen kunnen worden gedaan via het Meldpunt van de IGZ viameldpunt@igz.nl of telefonisch 088-1205000 (lokaal tarief).

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Gratis tandartskliniek in Zuid-Afrika

In oktober 2014 trok tandartsenpraktijk Nieuwe Steen naar Zuid-Afrika. Van 6 tot en met 15 oktober runden zij daar een kliniek voor gratis tandartszorg. In die tijd hielpen zij 1022 patiënten. In dit artikel een kort fotoverslag van deze onderneming.

De gratis kliniek werd goed bezocht. Van de 1180 patiënten die een bezoek brachten aan de kliniek konden 1022 direct mensen geholpen worden. De rest moest worden doorverwezen naar een lokale tandarts of mondhygiënist in verband met de beperkte middelen die de medewerkers van de kliniek tot hun beschikking hadden.

Patiënten werden niet alleen behandeld, ook kregen ze een pakket mee om goed voor hun gebit te kunnen zorgen. In het pakket zaten onder andere tandenborstels, tandpasta, mondwater, floss en informatiefolders.


Totaal werden er 2629 tanden geëxtraheerd.


Behandelingen per dag uitgevoerd.


De tandarts met een aantal vrijwilligers.

Vervolg
De gratis kliniek was dus een groot succes. Dit jaar staat er weer een nieuwe gratis kliniek in de planning. Deze zal plaatsvinden van 15 tot en met 19 juni.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Aanwijzing voor Dental Reizen

De minister van VWS heeft Dental Reizen een aanwijzing gegeven op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
De zorgaanbieder moet binnen 4 maanden alle geconstateerde tekortkomingen oplossen en maatregelen treffen om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Verscherpt toezicht
In augustus 2014 stelde de inspectie verscherpt toezicht in bij Dental Reizen. De instelling was onvoldoende in staat om noodzakelijk verbeteringen van de zorg te realiseren en patiëntendossiers werden onvoldoende nauwkeurig bijgehouden. In december heeft de inspectie het verscherpt toezicht verlengd omdat bleek dat de instelling nog steeds niet in staat was om te voldoen aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg.

Ondanks herhaalde toezeggingen om verbeteringen te realiseren, constateerde de inspectie nog steeds tekortkomingen. Omdat de inspectie geen vertrouwen heeft in de verbeterkracht van de bestuurder, heeft de minister nu een aanwijzing gegeven. Zo dient Dental Reizen onder andere binnen 4 maanden voldoende deskundig personeel in dienst te hebben, het huidige aanwezige tandheelkundige personeel aantoonbaar deelneemt aan na- en bijscholing en alle werkzame tandartsen de Nederlandse taal in voldoende mate beheersen. Mocht Dental Reizen niet voldoen aan de aanwijzing, dan kan de minister op advies van de IGZ een last onder dwangsom opleggen.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Lezing over vijf eeuwen tandheelkunde in de kunst

Voormalig tandarts Ben Hartmans geeft op zondag 29 maart een humoristische lezing over vijf eeuwen tandheelkunde in de Nederlandse en Vlaamse kunst.

De lezing begint met de geschiedenis van de tandheelkunde met een korte inleiding over de geneeskunde bij Egyptenaren, Grieken (Hippocrates) en Romeinen. Daarna wordt de oudste afbeelding van een tandtrekker besproken. Vervolgens worden afbeeldingen getoond van tandentrekkers die in ’t openbaar, op markten, kermissen, in boerenschuren en zelfs vanaf een paard tanden trokken en mondonderzoek deden. Van hygiëne was nog geen sprake. Regelmatig wordt een hond of aap afgebeeld in de nabijheid van een tandheelkundige ingreep door een kwakzalver/tandentrekker. De lezing beperkt zich niet tot het beschrijven en tonen van het werk van kwakzalvers. Uiteindelijk komt de lezing uit bij de huidige generatie tandartsen.

Locatie en tijd
Zondag 29 maart, zaal geopend vanaf 13.30 uur. Start lezing 14.00 uur.

Zaal
De Huiskamer van Wouw
Markt 30
4724 BK Wouw
Er is ruimte voor 100 personen, toegang is gratis.

Lezing in Wouw over vijf eeuwen tandheelkunde in de kunst
door René Hermans

WOUW – Oud-tandarts Ben Hartmans uit Schijndel verzorgt zondag vanaf 14.00 uur op uitnodiging van heemkundekring De Vierschaer een lezing. In zaal In Den Veehandel in Wouw houdt hij een humoristische lezing over vijf eeuwen tandheelkunde in de Nederlandse en Vlaamse kunst. Iedereen kan daar gratis terecht.

De lezing begint met een korte inleiding over de geneeskunde bij Egyptenaren, Grieken (Hippocrates) en Romeinen. Hierna bespreekt de inleider de oudste afbeelding van een tandentrekker die te zien is op het middenpaneel van de triptiek De Hooiwagen van Jeroen Bosch.
De lezing begint met een korte inleiding over de geneeskunde bij Egyptenaren, Grieken (Hippocrates) en Romeinen. Hierna bespreekt de inleider de oudste afbeelding van een tandentrekker die te zien is op het middenpaneel van de triptiek De Hooiwagen van Jeroen Bosch.
In de loop van de middag krijgen de aanwezigen prachtige plaatjes te zien met tandentrekkers die in het openbaar, op markten, kermissen, in boerenschuren en zelfs vanaf een paard tanden trekken en mondonderzoek doen. Met aan hun zijde een assistent die tijdens de meestal pijnlijke mondheelkundige ingreep de zakken rolt bij een tandpijnlijder.
Natuurlijk verschijnt de H. Apollonia ook ten tonele. Tot haar moest je immers je gebeden richten als je tandpijn had. De lezing beperkt zich niet tot het beschrijven en tonen van het werk van kwakzalvers. Uiteindelijk komt die uit bij de huidige generatie tandartsen. De lezing eindigt met een gezegde van Loesje: ‘Wat heb je aan een goed gebit als er niks te lachen valt’! De zaal is zondag om 13.30 uur open en er is ruimte voor honderd personen.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Mobiele praktijk voor mondzorg ouderen en kwetsbare groepen

Stichting Mondzorg biedt mondzorg aan mensen die niet in staat zijn om zelf goed voor hun eigen mond en gebit te zorgen en bovendien niet mobiel zijn. De stichting gaat daarom naar de patiënt toe. De mondzorgteams van Stichting Mondzorg bezoeken mensen in een verpleeghuis of psychiatrische instellen voor preventieve mondzorg. Ook maken ze gebruik van een mobiele tandartspraktijk waarmee de tandarts tot aan de voordeur van de instelling komt.

Tandarts Ullersma geeft een video rondleiding over de manier van werken.

Stichting Mondzorg bestaat uit een team van zeventien professionals, van tandartsen tot preventie-medewerkers.

Lees meer over: Markttrends, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
diploma - geslaagd

Vakdiploma geeft doorslag in keuze mondzorgprofessional

De Nederlander hecht veel waarde aan de vakdiploma’s van de mondzorgprofessional. Dit is zelfs het belangrijkste aspect bij de keuze van de tandarts en mondhygiënist, gevolgd door hygiëne in de praktijk en locatie van de praktijk. Dit blijkt uit een onderzoek naar mondverzorging in Nederland, dat in februari onder 1000 Nederlanders is uitgevoerd door onderzoekbureau GfK in opdracht van Listerine.

Gemiddeld een 7,4
De Nederlander geeft zichzelf met gemiddeld een 7,4 een ruime voldoende als het gaat om de eigen mondgezondheid. Niet minder dan 90% vindt een goede mondverzorging ook erg belangrijk. Toch zegt slechts een minderheid voldoende tijd aan mondverzorging te besteden. Vier op de tien mannen en vrouwen zijn van mening dat zij er eigenlijk meer aan zouden moeten doen. Vooral jongeren zijn in dat opzicht kritisch op zichzelf. Maar ook veel mensen die mondverzorging niet zo belangrijk vinden, zeggen dat ze er meer tijd aan zouden moeten besteden. Daarbij staat de Nederlander open voor professioneel advies, dat in veel gevallen ook wordt opgevolgd.

Afspraak maken via internet
Als mensen van praktijk wisselen is dat in de meeste gevallen omdat ze niet tevreden zijn over de behandeling (57%). Minder vaak is de oorzaak dat mensen de behandeling te duur vinden (14%). Een meerderheid van 56% stelt er prijs op om via sms aan een afspraak herinnerd te worden en 60% wil ook graag een afspraak kunnen inplannen via internet. Eén derde van de respondenten stelt een afspraakherinnering per post op prijs.

Gebruik mondverzorgingsproducten
Er wordt in Nederland over het algemeen goed gebruik gemaakt van mondverzorgingsproducten. Eén op de vier mensen gebruikt regelmatig een mondspoelmiddel. Vrouwen maken vaker dan mannen gebruik van aanvullende producten zoals ragers (interdentale borsteltjes), tandfloss en producten voor gevoelige tanden. Over de specifieke functie van mondspoelmiddelen zijn de meningen verdeeld. De meesten mensen denken dat deze bedoeld zijn voor een fris mondgevoel (76%) en bescherming tegen plak en cariës (59%). Opvallend is dat mensen die hun eigen mondverzorging als onvoldoende beoordelen, vaker een speciale mondspoeling voor gevoelige tanden kiezen dan anderen. Slechts 12% geeft aan geen enkel mondverzorgingsproduct te gebruiken.

Open voor advies
Bijna zes op de tien mensen – vooral degenen die mondverzorging erg belangrijk vinden – wil graag professioneel advies over te gebruiken verzorgingsproducten. En driekwart geeft ook aan die adviezen op te volgen. Zo’n 25%, vooral degenen die mondverzorging als belangrijk beoordelen, hoort van de professional graag de mening over verschillende merken mondverzorgingsproducten. Slechts 13% geeft aan de adviezen over merken ook echt in koopgedrag om te zetten. In de mogelijkheid om verzorgingsproducten direct bij de mondzorgprofessional aan te schaffen is een minderheid van de Nederlanders (14%) geïnteresseerd. Vooral voor ouderen en hoger opgeleiden is dat niet nodig. Jongeren (18-34) en minder hoog opgeleiden geven vaker aan dit prettig te vinden.

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z

NZa: Duurdere beugelbehandeling en toename aantal patiënten

Orthodontisten behandelden in de afgelopen jaren meer mensen en plaatsten duurdere beugels. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Ondanks de tariefsdaling van 32% in 2011 en 2013 bleef de omzet van orthodontiepraktijken ongeveer gelijk. Volgens orthodontisten kiezen consumenten voor innovatieve en daarmee duurdere beugels. De NZa onderzoekt nu of deze keuze inderdaad bewust wordt gemaakt door beugeldragers. De NZa heeft de KNMT en ANT om uitleg gevraagd over de lichte omzetstijging bij de dalende tarieven.

Meldactie consument
Ook is een meldactie gestart in samenwerking met de Consumentenbond. Consumenten kunnen hun ervaringen, offertes en rekeningen over beugels delen. De meldactie duurt tot eind april. De NZa meldt dat zij aan de hand van de uitkomsten bekijkt of er maatregelen nodig zijn.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Eerste hulp bij prikaccidenten voor de mondzorg

Prik-, snij-, bijt- en spataccidenten vormen een risico voor overdracht van bloedoverdraagbare aandoeningen zoals hepatitis B, hepatitis C en hiv. Bijna 20% van de meldingen bij PrikPunt, de landelijke opvang bij prikaccidenten, is afkomstig uit de mondzorgbranche.

Prik-, snij-, bijt- en spataccidenten vormen een risico voor overdracht van bloedoverdraagbare aandoeningen zoals hepatitis B, hepatitis C en hiv. Onvoldoende zorg na een prikaccident kan veel angst en onrust veroorzaken en kan in sommige gevallen ernstige medische gevolgen hebben. De Nederlandse richtlijn die in 2007 verscheen beschrijft de verschillende risico’s van prikaccidenten en de daarbij behorende medische interventies. (RIVM 2007)

Snel diagnose stellen
Maar ondanks dat kan de afhandeling van een accident complex zijn. Naast een risico-inventarisatie en counseling van de verwonde kan ook laboratoriumonderzoek noodzakelijk zijn bij de persoon (de bron) waarvan het materiaal afkomstig is.

Bij prikaccidenten met een hoog besmettingsrisico (kans op besmetting met hepatitis B, C en hiv) moet binnen 2 uur een diagnose gesteld zijn én moeten de eerste interventies plaatsvinden. Bij prikaccidenten met een laag risico, waarbij er kans is op besmetting met hepatitis B, dient dit uiterlijk binnen 24 uur te gebeuren. In de praktijk is dit niet altijd haalbaar, maar met name voor de toediening van PEP (post expositie profylaxe, dat wordt voorgeschreven bij een mogelijke hiv besmetting) is het effect van de behandeling het grootst als dit binnen 8 uur gebeurt.

Het is vaak moeilijk een en ander goed te organiseren binnen de gestelde tijdsgrenzen. Belangrijk is dat de verwonde moet weten wanneer actie geboden is en waar hij zich kan melden. Ook voor het verkrijgen van toestemming van de bron, het realiseren van bloedonderzoek, en het tijdig toedienen van profylaxe is ondersteuning noodzakelijk.

Prikaccidenten zijn vaak werkgerelateerd en vallen daarom strikt genomen onder de sociale wetgeving en niet onder de reguliere zorg.

Mondzorg
Per 100 aangesloten mondzorgpraktijken werd in 2014 ongeveer 14 maal per jaar een accident gemeld bij PrikPunt, de landelijke opvang bij prikaccidenten. Daarmee is een kleine 20% van het totaal aantal meldingen bij PrikPunt afkomstig uit de mondzorgbranche. Meestal gaat het om prikaccidenten (87%) en in mindere mate snijaccidenten (9%) en spataccidenten (3%). Een enkele keer wordt er iemand gebeten.

Vaccinatie Hepatitis B
Slechts 80% van de melders blijkt volledig gevaccineerd te zijn tegen Hepatitis B. Dat is opmerkelijk, omdat medewerkers in de mondzorg als risicovormers worden aangemerkt, en een goede vaccinatie dus verplicht is. Zie daarvoor de richtlijnen van de KNMT en de Landelijke richtlijn preventie transmissie van Hepatitis B van medisch personeel naar patiënten.

Oorzaken accident
De oorzaak van een accident is in 59% van de gevallen toe te schrijven aan concentratiegebrek c.q. (te) snel werken of drukte. Ondanks het Europese recap verbod uit 2012 is recappen nog steeds in 26% van de meldingen te herleiden als oorzaak. Verwonding aan een verdovingsnaald vertegenwoordigt 40% van de meldingen. Ongeveer 71% van de meldingen is afkomstig van (preventie) assistenten en in 2% van de gevallen bleken patiënten zelf risico te lopen. De rest betreft tandartsen en mondhygiënisten.

PrikPunt 24/7
De landelijke opvang bij prikaccidenten door PrikPunt van VaccinatieZorg is uniek in Nederland. Met een aansluiting weet u zich verzekerd van een professionele diagnose, snelle behandeling en goede nazorg bij prikaccidenten door het hele land. De regie blijft altijd bij PrikPunt.

De PrikPunt meldlijn is bereikbaar via het centrale telefoonnummer 0800 77 454 63 en wordt bemand door BIG geregistreerde verpleegkundigen, met als achterwacht artsmicrobiologen (medisch specialisten). Aan de hand van de richtlijn prikaccidenten van het RIVM bepalen zij hoeveel risico een medewerker loopt op besmetting met een bloedoverdraagbare aandoening.

Op basis van de gestage groei sinds de oprichting kan worden gesteld dat het meldpunt voorziet in een behoefte. Studies bevestigen ook, dat er een omvangrijke zorgvraag is na werkgerelateerde incidenten met een risico op bloedoverdraagbare aandoeningen. De tendens is dat steeds meer GGD-en en huisartsen stoppen met de afhandeling van werkgerelateerde prikaccidenten. Met bijna 3000 meldingen in 2014 is PrikPunt het grootste landelijke meldpunt voor prik-, bijt-, snij-, krab- en spataccidenten in Nederland.

PrikPunt innoveert
Om aangesloten praktijken nog beter van dienst te zijn heeft PrikPunt de mogelijkheid om medewerkers of patiënten na een prikaccident zo nodig en gewenst, op de werklocatie of het huisadres met spoed te vaccineren of een spoed bloedafname te verzorgen. PrikPunt regelt en begeleidt de keuze die de praktijk, de medewerker en/of de patiënt hierin maakt op basis van de volgende mogelijkheden:

  • in het hele land staan artsen en verpleegkundigen klaar die naar de werklocatie of het huisadres van de medewerker en/of de betrokken patiënt kunnen komen op een afgesproken tijdstip;
  • een te vaccineren medewerker kan in overleg terecht op een van de 40 vaste locaties van een van onze partners, of PrikPunt regelt dit met de eigen huisarts en apotheek van de medewerker;
  • daarnaast heeft PrikPunt een goede samenwerking met bloedafnamediensten, afdelingen spoedeisende hulp en laboratoria van ziekenhuizen in heel Nederland.

Van 18 t/m 20 maart 2015 is PrikPunt aanwezig op de vakbeurs Zorgtotaal in de Jaarbeurs in Utrecht. U vindt PrikPunt in Hal 7 stand C057.

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z

Obese mensen met slaapapneu hebben grotere tong

Onderzoekers van de University of Pennsylvania Medical Center in Philadelphia hebben aangetoond dat obese personen met slaapapneu een significant grotere tong met een hoger vetpercentage hebben dan obese personen zonder slaapapneu. Dit kan op den duur leiden tot andere behandelingen tegen slaapapneu bij obese mensen.

De studie
In de studie werden totaal 121 obese personen onderzocht middels een MRI-scan. Hierbij werd gelet op de grootte van de tong en de verdeling van het vet in de tong. Van deze personen waren er 91 die leden aan slaapapneu, 30 personen hadden geen last van slaapapneu en fungeerden als controlegroep.

Gevolgen
Volgens de onderzoekers kan de grotere en zwaardere tong tot gevolg hebben dat de tong de luchtpijp blokkeert. Dit zou komen doordat de pezen die de tong aan het bot verbinden minder goed werken door het formaat en gewicht van de tong. Hierdoor wordt tong niet op de juiste manier weggehouden bij de luchtpijp en kan een blokkade ontstaan.

Verder onderzoek
Verder onderzoek zal moeten aantonen of het verwijderen van tongvet door middel van afvallen, operatie of oefeningen voor de luchtpijp zal kunnen werken als behandeling voor slaapapneu.

Bron:
Sciencedaily

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Slapen met een kunstgebit verhoogt de kans op longontsteking

Ouderen die hun kunstgebit inhouden tijdens de nachtrust hebben 2.3 keer zoveel kans op een longontsteking. Daarbij hadden ze ook meer kans op tandplak, tandvleesontsteking en schimmelinfectie.

Risicofactoren voor longontsteking
Steeds vaker worden slechte mondhygiëne en mondgezondheid gezien als risicofactoren voor longontsteking bij ouderen. Deze studie onderzocht 524 willekeurig geselecteerde senioren met een leeftijd van 85 jaar of ouder. Er werd onderzocht of er verbanden waren tussen mondverzorging en longontsteking onder de populatie van ouderen boven de 85 jaar.

Het onderzoek
Bij de ouderen werd allereerst de mondgezondheid en het gedrag met betrekking tot mondverzorging onderzocht. Ook kregen ze medisch onderzoek waarbij ook de bloedwaarden werden onderzocht. Hierna werden ze jaarlijks opnieuw onderzocht tot aan hun eerste ziekenhuisopname wegens longontsteking, of overlijden als gevolg van longontsteking. Totaal werden er 48 gevallen van longontsteking geconstateerd, waarvan 28 acute ziekenhuisopnames en 20 doden. Het bleek dat de 186 ouderen die hun kunstgebit tijdens de nachtrust in hielden een groter risico hadden op longontsteking.

Bron: Journal of Dental Research

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

NVM bezorgd over inzet van niet of nauwelijks opgeleide preventieassistenten

Volgens een onderzoek, gepubliceerd in Dentista, heeft 30% van de preventie-assistenten geen cursus gevolgd maar is ‘opgeleid’ door de tandarts. 40% is niet op de hoogte van de ontwikkelingen in de mondzorg en 36% volgt geen bij- en of nascholing. De NVM geeft op haar website aan zich ernstige zorgen hierover te maken.

Anesthesie
Ook geeft de NVM aan: “In een artikel in Dental Tribune wordt ook nog eens voorgesteld om na 1 dag cursus te hebben gevolgd bij Acta Dental Education, de toch niet geheel ongevaarlijke voorbehouden handeling ‘het geven van anesthesie middels een injectie’, over te laten aan de assistent. E.e.a. gebeurt dan onder supervisie, wat niet inhoudt dat de tandarts daadwerkelijk over de schouder mee moet kijken.”

Opgerekt
NVM-mondhygiënisten betreurt het dat de wet BIG deze praktijken toelaat. Volgens de beroepsvereniging wordt nergens in gezondheidszorg de wet zo opgerekt als door tandartsen. “Economische belangen wegen kennelijk zwaarder dan de patiëntveiligheid en de kwaliteit van de mondzorg”, zegt de NVM. Sinds het ontstaan van de functie van preventie-assistent stelt NVM-mondhygiënisten dit aan de kaak, zowel bij IGZ, VWS, verzekeraars als in het overleg met tandartsen en pleit daarbij voor een omschreven opleidingsprofiel en deskundigheidsgebied voor de preventie-assistent, ingebed in een officiële MBO opleiding.

Lees meer over: Taakdelegatie | Taakherschikking, Thema A-Z
CAD/CAM restauraties

Behandelaanpak ernstige erosieve slijtage via CAD/CAM restauraties

Door gebruik van nieuwe materialen en CAD/CAM-technieken kunnen behandelaars efficiënt complexe slijtagebehandeling op een voorspelbare manier uitvoeren. Bekijk de stapsgewijze behandelaanpak.

Behandelaanpak

1. Initiële behandeling
Mondhygiëne en voedingsinstructie en behandeling van cariës.

2. Esthetische analyse

  • Beetvork met futar beetslot tbv Frankfurter Horizontale
    Hiervoor wordt gekozen omdat die van extra-oraal goed te bepalen is. Staat normaal ca. 5-6 graden t.o.v. de kauwvlak. Deze kan de tandtechnieker gebruiken voor het bepalen van de plaats waar meer opgewassen moet worden.
  • Informatie voor de tandtechnieker over de uiteindelijke lengte frontincisieven door eenvoudige composiet mock-up (zonder etsen primen en bonden).
  • Registratie van de beet.
  • Impregum afdrukken voor indirect werken.

Meegeven aan de tandtechnieker:

Lichtfoto’s

  • Impregumafdrukken
  • Mock-up
  • Kleur van het materiaal
  • Artex facebow
  • 3. Digitale afdruk
    De modellen worden voor de tandtechnieker gedigitaliseerd.4. Test drive
    Silicoonmal vervaardigt door de tandtechnieker wordt met protemp overgezet in de mond. Beoordelen of het gewenste resultaat wordt verkregen. Past het in de harmonie van de patiënt? Is het zoals je gepland hebt? Is het vlak van de occlusie recht? Klopt de beet?

    5. Technische fase
    Indirecte composiet restauraties vervaardigen.

    6. Plaatsen
    Doordat de beet al is uitgetest kunnen de indirecte restauraties geplaatst worden onder cofferdam.

    7. Bescherming
    Een splint van kunsthars.

    Lees ook het artikel Noninvasive restorations of servere erosion by means of CAD/CAM indirect composite occlusal restorations: a technical note.

    Dr. Schepke studeerde tandheelkunde in Mainz. Hij werkte in de patiëntenzorg zowel in een algemene praktijk als bij de sectie Orale Functieleer van het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het UMC Groningen. In het onderwijs en onderzoek hebben CAD/CAM technologieën in de tandheelkunde en de digitale gebitsafdruk zijn interesse.

    Verslag voor dental INFO door Joanne de Roos, tandarts, van de lezing van dr. Schepke tijdens de klinische avond Slijtage en restauratief herstel van het Wenckebach Instituut. UMCG


Download brochure noninvasive-restoration-of-severe-erosion-by-means-of-cadcam-indirect-composite-occlusal-restorations.pdf
Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Restaureren, Thema A-Z

Dementie: de gevolgen voor de zorgverlener

Bij een toename van het aantal ouderen neemt ook de prevalentie van dementie toe. Hoe gaat u hiermee om? Wat zijn de gevolgen voor de zorgverlener?

Ziekte van de 21e eeuw
Dementie is de ziekte van de 21e eeuw. Dit is te verklaren door de vergrijzing, de prevalentie stijgt met de leeftijd. Iemand met dementie lijdt het langst van zijn leven hieraan in vergelijking met andere ziekten. Voor 60-plussers geldt dat de geschatte totale ziektelast, uitgedrukt in het aantal jaren dat men leeft met de ziekte, 11,2% is. Voor kanker is dit 2,5% en voor een beroerte is dit 9,5%. Mensen overlijden niet aan de ziekte maar aan de gevolgen hiervan.

Kenmerken dementie
De kenmerken van een dementerende patiënt zijn:

  • Dysfagie (in 13-57% van de gevallen)
  • Slechte mondhygiëne
  • Meer tandsteen, parodontitis en gingivitis
  • Meer cariës met als gevolg verlies van tanden
  • Meer medicatie
  • Prothese wordt vaker niet gedragen
  • Droge mond

Gevolgen voor de tandarts(praktijk)
Er zijn een aantal factoren die de mondgezondheid negatief beïnvloeden. Zo kan een dementerende oudere niet gemotiveerd zijn of is hij/zij afhankelijk van een mantelzorger. In zorginstellingen is vaak geen sprake van tandheelkundige voorzieningen en is het voor de medewerkers niet altijd mogelijk om tijd te steken in de mondgezondheid van de cliënten. Ook zijn er mondzorg-professionals die geen mondzorg willen of kunnen geven aan mensen met dementie.

Door de toenemende vergrijzing is het voor de toekomst belangrijk dat een praktijk is toegerust voor kwetsbare ouderen, te denken valt aan rolstoel vriendelijke ruimtes. Ook moet de tandarts genoeg kennis hebben van de dementerende patiënt en is een multidisciplinaire samenwerking -met onder andere de huisarts – van belang. Indien de tandarts zelf niet in staat is een dementerende patiënt te behandelen dan moet hij/zij in staat zijn te verwijzen naar een tandarts-geriatrie.

Spreker: Dr. G.J. van der Putten
Specialist ouderengeneeskunde, onderzoeker gerodontologie, Amersfoort

Verslag door Marieke Filius voor dental INFO van de klinische avond “Drie tinten grijs” van het Wenckebach Instituut

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
facings

Facings van porselein: science of art

Het volledig omslijpen van een element voor het vervaardigen van indirecte restauraties in het front is niet meer nodig met de moderne adhesieve technieken. Er is dan ook alleen indicatie voor een volledige omslijping wanneer er een volledige indirecte restauratie vervangen moet worden.

Endodontische complicaties worden voorkomen door gebruik te maken van de adhesieve technieken. Daarnaast kan de preparatie worden geëindigd in glazuur, waardoor een voorspelbare hechting mogelijk wordt.
Het slagen van indirecte restauraties is afhankelijk van de tandarts: de operator factor speelt een grote rol. Daarnaast is een goede tandtechnieker, en vooral de communicatie hiermee, erg belangrijk.

Stappenplan bij het vervaardigen van porseleinen facings

  1. De wensen en verwachtingen van de patiënt moeten duidelijk in kaart worden gebracht. Eventueel kan gebruik worden gemaakt van een formulier waarop de patiënt duidelijk zijn verwachtingen kan aangeven.
  2. Vooral wanneer er sprake is geweest van trauma aan de betrokken elementen is het belangrijk om voor de start van de behandeling röntgenfoto’s te maken.
  3. Lichtfoto’s en eventueel filmpjes geven veel informatie over de patiënt. Onder andere over de zichtbaarheid van de tanden en de incisaallijn.
  4. Indien mogelijk, kunnen er foto’s van eerdere behandelingen aan de patiënt getoond worden zodat zij een beeld krijgen van het te verwachten eindresultaat.
  5. Alle informatie die nu verzameld is, kan in een powerpoint gezet worden en toegestuurd worden naar de tandtechnieker. Op deze manier heeft de tandtechnieker genoeg informatie om een indirecte restauratie te vervaardigen. Digital ‘Smile Design’ zal een steeds grotere rol gaan spelen en is onder andere belangrijk om de incisaallijn zo recht mogelijk (gelijk aan pupillijn) te krijgen.
  6. Het maken van een wax-up is de volgende stap.
  7. De patiënt komt voor het tweede bezoek. Aan de hand van de wax-up kan er een mock-up vervaardigd worden. Dit wordt gedaan met behulp van een puttyslot en tijdelijke voorzieningen materiaal. Het is belangrijk dat deze mock-up 100% goed is. De mock-up kan een aantal dagen uitgeprobeerd worden door de patiënt. Indien de patiënt tevreden is, kan de behandeling gestart worden.
  8. De preparatie van uiteindelijke facings vindt vervolgens plaats. Er kan direct op de mock-up geprepareerd worden omdat deze de dikte van de uiteindelijke voorziening weergeeft. Incisiaal moet 1,5 millimeter afgenomen worden en cervicaal hoeft maar weinig afgenomen te worden. De cervicale outline ligt op de gingiva-lijn of supragingivaal. Approximaal moet voldoende geprepareerd worden omdat anders de overgang zichtbaar kan worden. Elementen moeten altijd gesepareerd worden voor de tandtecnieker, dit kan gedaan worden met behulp van een schuurstrip. De incisale overlap van buccaal naar incisaal moet vloeiend verlopen. De distale hoeken mogen iets afgerond worden om tandtechnieker wat meer vrijheid te geven. Het is belangrijk om vlekken in de tand meteen uit te slijpen en restaureren met composiet zodat er geen kleurverschillen bestaan.
  9. Nadat de preparaties glad gemaakt zijn, kan er een afdruk worden gemaakt.
  10. De tijdelijke voorziening wordt vervaardigd en bevestigd met een dual spot-etch techniek.
  11. Om de juiste kleur te bepalen kan de patiënt het beste langsgaan bij de tandtechnieker.
  12. Als de indirecte voorziening klaar is dan kan deze, na het verwijderen van de tijdelijke voorziening, gepast worden. Indien de pasvorm goed is dan moet zowel de indirecte restauratie als de preparatie voorbehandeld worden.

Failures en tips

  • Het is af te raden het cement eerst kort uit te harden alvorens de cementresten weg te halen. Het blijkt namelijk dat bij het verwijderen van een overmaat ‘kort uitgehard cement’ er ook cement uit de randspleet wordt verwijderd.
  • Bij patiënten die bruxeren, kan er beter gebruik gemaakt worden van een sterk porselein zoals e-max. Dit in combinatie met het vervaardigen van een opbeetplaat.

Conclusie

  • Prepareer minder en maak meer gebruik van adhesieve technieken.
  • Digital ‘Smile Design’ is belangrijk om een goede incisaallijn te creëren.
  • Maak gebruik van een mock-up/test drive.
  • Het cementeren van een facing is de belangrijkste stap bij het vervaardigen van facings.

Dr. Marco Gresnigt is in 2005 cum laude afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2012 is hij gepromoveerd op de adhesieve bevestiging van facings. Hij is werkzaam in een algemene praktijk in Groningen. Op de universiteit van Groningen verricht Marco onderzoek op het gebied van de restauratieve/adhesieve tandheelkunde en doceert hij op de studenten kliniek. Naast de publicaties in internationale tijdschriften publiceert Marco ook regelmatig in Nederlandse tijdschriften. Hij geeft zowel nationaal als internationaal lezingen op het gebied van esthetische en adhesieve tandheelkunde.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van het congres Frontrestauraties van bureau Kalker.

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Onderzoek, Restaureren, Scholing, Thema A-Z
Visitatie niet meer verplicht voor elke huisarts

Visitatie niet meer verplicht voor elke huisarts

Huisartsen die in een geaccrediteerde huisartsenpraktijk werken, mogen nu zelf kiezen of ze meedoen aan het visitatieprogramma. De LHV en NHG melden op hun website dat eens in de vijf jaar deelname aan het visitatieprogramma – waarmee zij in aanmerking komen voor herregistratie – niet langer verplicht is voor álle huisartsen, meldt Medisch Contact.

De huisartsenorganisaties besloten hiertoe na veel kritiek op de visitatie-eis die als stapeling van eisen werd ervaren. Praktijkaccreditatie is volgens de LHV en NHG een acceptabele methode om aan de visitatieverplichting te voldoen.

Visitatie tandheelkunde
In de tandheelkunde wordt de praktijk, inclusief alle daarin werkzame individuele tandartsen, gevisiteerd. Alle werkzame individuele tandartsen zijn daarmee onderdeel van de scope van de visitatie, meldt de KNMT op haar website.

Visitatie is niet verplicht binnen de tandheelkunde, maar als u zich na 1 juli 2012 heeft ingeschreven in het Kwaliteitsregister voor Tandartsen (KRT) dient u zich, om uw (her)registratie te behouden, eens per 5 jaar te laten visiteren.

Visitatie via KNMT

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Tandarts

Vrouwen beoordelen partner op zijn gebit

Een slechte adem? Bloedend tandvlees? Veel mensen hebben hier last van. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft wel eens een slechte adem. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen meer aandacht besteden aan hun mondgezondheid. Zij willen het liefst een stralende lach en een frisse adem. En… ook niet onbelangrijk, zij beoordelen een eventuele partner hierop!

Vrouwen alert op slechte adem
Vrouwen zijn meer dan mannen, alert op een slechte adem. Angst voor sociale afwijzing ten gevolge van een slechte adem of andere mondproblemen, speelt daarbij een grote rol. Hoewel mannen en vrouwen even vaak de mondzorgpraktijk bezoeken, lijkt de laatste groep zich meer bewust van het belang van goed poetsen en het schoonmaken tussen de tanden en kiezen. Vrouwen verzorgen hun mond veel beter en – belangrijker nog – beoordelen mannen hierop! Vrouwen zullen een potentiële partner sneller afwijzen wanneer deze een slechte adem heeft. Dit blijkt uit onderzoek dat Yvonne en Bram Buunk onlangs presenteerden tijdens het World Dental congres van de FDI in India. Aan het onderzoek werkten 1677 personen mee van 18 jaar en ouder.(*)

Slechte adem negatief voor carrière
Ernstige slechte adem (halitose) kan zelfs substantiële economische gevolgen hebben. Door de effecten van schaamte op sociale interactie, kan dit zelfs een succesvolle carrière in de weg staan.

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z

Gevaarlijke tandenbleek-kits online te koop

12.000 gevaarlijke en illegale tandenbleek-kits zijn gevonden in een huis in Londen. De kits zijn inmiddels in beslag genomen.

Gevaarlijk
De producten bevatten 5,9% waterstofperoxide (bleekmiddel). Hierdoor is er een groter risico dat mensen last kunnen krijgen van mondblaren en gevoelig tandvlees. Volgens de Europese wet mogen tandbleek-producten alleen direct verkocht worden aan consumenten als deze een maximum van 0,1% waterstofperoxide bevatten. Producten met hogere percentages zijn legaal te verkrijgen bij professionele tandheelkundigen.

Online
De kits werden online direct aan de consument verkocht en hadden een waarde van ruim 600 euro. Er is inmiddels een rechterlijk bevel voor de vernietiging van alle kits.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Actueel, Cosmetische tandheelkunde, Thema A-Z

Behandeling van klasse III afwijkingen (inclusief schisis) met TAD’s

Een overzicht van de behandelmogelijkheden van klasse III afwijkingen: klasse III en face-mask, de geankerde maxillaire protractie bij klasse III zonder schisis en de geankerde maxillaire protractie bij klasse III met schisis.

Klasse III en face-mask
Een klasse III is vaak erg lastig te behandelen. Voor patiënten op een jonge leeftijd (voor 10 jaar oud) heeft de face-mask nog de voorkeur. Een face-mask heeft de volgende de effecten:

  1. Maxilla:
    – Het bewerkstelligen van een voorwaartse en naar beneden gerichte beweging.
    – Adaptatie van de suturen.
    – Snelle palatinale expansie.
  2. Mandibula:
    – Positie verandering.
    – Posteriore rotatie.
  3. Dentoalveolaire compensatie

Geankerde maxillaire protractie bij klasse III zonder schisis
Klasse III kan ook behandeld worden door middel van geankerde maxillaire protractie. Bone-borne protractie en midfacial protractie zijn manieren om een klasse III te behandelen. Echter moet dit vaak nog gecombineerd worden met een face-mask behandeling.
Bollard anchored maxillary protaction, waarbij een elastiek van de twee bot ankers in de onderkaak naar de twee zygoma bot ankers in de bovenkaak wordt aangebracht, is een minder invasieve klasse III behandeling. In een studie van Dr. de Clerck is onderzoek gedaan naar deze behandelmethode. Een botankergroep werd vergeleken met een controle groep. Geconcludeerd kon worden dat er in de botankergroep sprake was van verandering van de bovenkaak (60%), onderkaak (40%) en dentoalveolaire compensatie.

Geankerde maxillaire protractie bij klasse III met schisis
Schisis kan effect hebben op het profiel van de patiënt, met name op het middengezicht. De Bollard anchored maxillary protaction lijkt ook voor schisis patiënten een goede alternatieve behandeloptie te zijn indien sprake is van een milde tot gemiddelde klasse III. Hier heeft Prof. Ren een aantal casus laten zien waar Cone beam CT beelden voor het Klass III tractie met 4 botankers en 12mnd na het tractie zijn vergeleken met color maping methode.

Conclusie

  1. De Bollard anchored maxillary protaction lijkt voor schisis patiënten een goede alternatieve behandeloptie te zijn indien sprake is van een milde tot gemiddelde klasse III.
  2. Behandelindicaties, zoals de ernst van de klasse III, moeten goed gedefinieerd worden.
  3. Lange terijn onderzoek is nodig om de stabiliteit van de Bollard anchored maxillary protaction en de verschillen tussen de schisisgroep en niet-schisisgroep te onderzoeken.

Lezing door: Prof. Dr. Yijin Ren, hoofd afdeling Orthodontie, UMCG.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van de klinische avond Orthodontie-CTM-MKA, georganiseerd door het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde UMCG in samenwerking met de afdeling MKA-chirurgie, de afdeling Orthodontie, de Postgraduate School of Medicine van het Wenckebach Instituut en de Stichting PAOT-NN.

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Thema A-Z

Radboud vernieuwt Tandheelkunde-gebouw

De Radboud Universiteit van Nijmegen krijgt een vernieuwd Tandheelkunde-gebouw. Het doel is dat in studiejaar 2017-2018 het hele gebouw in gebruik wordt genomen.

Duurzaam
Het gebouw van 22.500m2 wordt verbouwd tot een modern en duurzaam pand waar energiebesparing en comfort centraal staan. Zo komt er goede zonwering met daglichtafhankelijke verlichting, warmte- en koudeopwekking en een gebouwbeheersysteem. Ook zorgt de dakbedekking voor isolatie.

Fasen

De bouw vindt in twee fasen plaats, waardoor een deel van het gebouw in gebruik kan blijven.

Bron: Duurzaamgebouwd.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z