Kaasmolaren en de (on)mogelijkheden vanuit orthodontisch perspectief

Hypomineralisatie, oftewel de aanwezigheid van een kaasmolaar, komt veel voor. Wanneer kunt u een kind met kaasmolaren doorverwijzen naar een orthodontist? Op welk tijdstip kunnen kaasmolaren het beste geëxtraheerd worden? Congresverslag.

Verslag van de lezing van mevrouw drs. K.I. Janssen, orthodontist, afdeling Orthodontie, UMCG.

Hypomineralisatie in het blijvende gebit

MIH en MH
Hypomineralisatie, oftewel de aanwezigheid van een kaasmolaar, komt veel voor. De prevalentie van een kaasmolaar in het blijvende gebit ligt tussen de 10-19%. In sommige gevallen zijn niet alleen de zessen aangedaan maar ook de incisieven. Hier worden de volgende termen voor gebruikt:

  • ‘Molar Incisor Hypomineralisation’ (MIH)
    Zowel de incisieven als de eerste molaren zijn aangedaan.
  • ‘Molar Hypomineralisation’ (MH)
    Alleen de eerste molaren zijn aangedaan.

Etiologie
De etiologie is multifactorieel.
Zuurstofgebrek tijdens de geboorte of astma, hoge koorts, otitis media, prematuriteit, malabsorptie en zelfs inname van dioxines via de moedermelk bij langdurige borstvoeding worden genoemd als mogelijke oorzaak.

Uitingen
Hypomineralisatie is te herkennen aan het aanwezige glazuurdefect. De aangedane elementen zijn overgevoelig voor warm, koude en mechanische prikkels. Ook is de DMFS-score hoger bij kinderen met kaasmolaren.

Extractie van de kaasmolaar

De behandeling van kaasmolaren kan erg variëren, van sealants tot en met het plaatsen van implantaten. Een van de behandelopties is extractie van de kaasmolaren. Behandeling van M(I)H vergt goede communicatie tussen de verschillende tandheelkundige professionals.

Gebitsontwikkeling bij kinderen met kaasmolaren
Het is bekend dat de wortel afvorming sneller verloopt bij kinderen met kaasmolaren. Het is dus verstandig om kinderen met kaasmolaren al vroeg te verwijzen naar de orthodontist.

Op welk tijdstip moet er geëxtraheerd worden?
De furcatie vorming van de tweede molaren vindt plaats in de intertransitionele periode, dit is in de leeftijdsperiode 8-10 jaar. Extractie van de eerste (kaas)molaar kan het beste plaatsvinden in deze periode, dus wanneer de bifurcatie van de tweede molaren net te zien zijn op de OPG. Als deze timing wordt gehandhaafd dan is de kans groot dat de diastemen goed worden ingenomen door de doorbrekende tweede molaren.
Follow-up is erg belangrijk. Vooral de inclinatie van de tweede molaren moet goed gevolgd worden. Zolang deze parallel verloopt is er geen probleem. Kipt deze molaar naar mesiaal of linguaal dan is orthodontische behandeling nodig om de diastemen te sluiten. De kans is groot dat ook de verstandskiezen uiteindelijk op de plaats van de tweede molaren doorbreken.

Ernstige vormen en craniofaciale afwijkingen
Bij een ernstige vorm van MIH is een snelle wortelresoptie van de melkelementen in de zijdelingse delen opvallend. Ook komt MIH voor met andere craniofaciale afwijkingen. Voorbeelden zijn schisis, cleidocraniale dysplasie waarbij de botresorptie afwijkend verloopt en er veelal sprake is van geretineerde elementen, oligodontie waarbij ectopische resorptie van de eerste molaren geregeld optreedt.

Extractie in de bovenkaak
Indien er sprake is van ruimtegebruik dan kunnen de eerste molaren in de bovenkaak het beste zo lang mogelijk behouden blijven. Bij extractie van de eerste molaren in de bovenkaak moet er rekening gehouden worden met een eventueel zakkende sinusbodem in extractie alveole.

Samenvatting

  • Veel dentities laten hypocalcificaties zien.
  • Niet alle kaasmolaren zijn te behouden.
  • Orthodontische interventie kan verhoudingen verbeteren.
  • Behandeling vergt een goede samenwerking tussen verschillende disciplines.
  • Wortelafvorming verloopt sneller samen met de dentale ontwikkeling bij kinderen met kaasmolaren.
  • Maak op tijd een OPG bij iemand met kaasmolaren.
  • Door een eerste (kaas)molaar te extraheren, behoeven de verstandskiezen niet meer geëxtraheerd te worden.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van mevrouw drs. K.I. Janssen, orthodontist,afdeling Orthodontie, UMCG, tijdens het afscheidssymposium ‘Kaaskiezen? Geen Keuze!’ in het UMCG.

Het afscheidssymposium van Bart Fledderus stond in het teken van kaasmolaren. Bart Fledderus, algemeen practicus, klinisch docent en kinder- en CBT-tandarts, werd door verschillende sprekers in het zonnetje gezet op deze dag. Ook de bezoekers die Bart niet persoonlijk kenden, hadden na deze dag een goed beeld van hem. Bart is een bevlogen man die geen tijd kent. Met plezier heeft hij veel betekend voor de tandheelkundige behandeling van kinderen, angstigen, ouderen en gehandicapten. Ook het behandelen van katten, honden en konijnen was voor Bart geen probleem. Bart heeft ook een tijd in het bestuur van Ivoren Kruis gezeten, de Nederlandse vereniging van mondgezondheid.

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z

Commissie Borstlap: VWS bemoeit zich te veel met NZa

Het ministerie van VWS bemoeit zich te veel met het werk van de NZa dat een onafhankelijk bestuursorgaan is. Dit is een van de conclusies van de commissie Borstlap in een rapport over de NZa, meldt NRC Handelsblad.

Volgens de commissie is er een ‘schijn van ongerechtvaardigde inmenging’ van het ministerie van VWS. Dit was bijvoorbeeld het geval bij toekenning van een subsidie aan het Oogziekenhuis in Rotterdam. Er zou minder contact moeten zijn tussen de top van de NZa en het ministerie.

De commissie Borstlap startte het onderzoek in april toen naar buiten kwam dat een NZa medewerker, Arthur Gotlieb, zelfmoord pleegde nadat hij intern waarschuwde voor hiaten in de beveiliging van ICT.

Volgens NRC Handelsblad bevestigt de commissie de jarenlange onveiligheid rond vertrouwelijke en privacygevoelige informatie. De commissie concludeert ook dat Gotlieb werd verwaarloosd en genegeerd door zijn managers en werd uitgesloten van werkvergaderingen.

De commissie is voorstander van opsplitsing van de NZa waarbij de dubbele taak van regelgeving en handhaving wordt geschrapt. Ook zou er een raad van toezicht moeten komen en een driehoofdig – in plaats van tweehoofdig – bestuur.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Rood kruis

10 Kritische bevindingen bij IGZ geïnspecteerde praktijken

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) brengt vele bezoeken aan praktijken waaruit in meer of mindere mate sancties voor de betreffende praktijk volgen. Deze bezoeken geven veel praktijkhouders onzekerheid over hoe zij hun praktijk hebben georganiseerd. Dit artikel helpt u uw praktijk goed te organiseren.

Uit de analyse van meerdere IGZ rapporten en de ervaringen van diverse praktijken die door de IGZ werden bezocht, is onderstaande lijst opgesteld met daarin 10 kritische bevindingen die tot grote IGZ-sancties leiden.

  1. Weinig tot geen dossiervoering en uitsluitend een verrichtingenadministratie
    De Richtlijn Patiëntendossier beschrijft welke onderdelen minimaal in het dossier vastgelegd dienen te worden, zoals informatie over de uitgevoerde behandelingen, medische anamnese, DPSI-score, informatie verstrekt aan de patiënt en toestemming van de patiënt.
  2. Tandarts spreekt niet de Nederlandse taal
    Indien de tandarts niet of onvoldoende de Nederlandse taal beheerst, kan onvoldoende invulling gegeven worden aan de eisen omtrent informatie en toestemming zoals verwoord in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
  3. Geen thermodesinfector aanwezig
    De afwezigheid van een thermodesinfector is niet direct verkeerd. Echter, bij afwezigheid van een thermodesinfector dient de praktijk aantoonbaar te maken dat de handmatige reiniging van instrumenten adequaat wordt uitgevoerd. Indien het team en de praktijkhouder hier geen sluitende werkwijze (vastgelegd in protocollen) voor kunnen aantonen, is dit wel een kritische bevinding.
  4. Kritische apparatuur niet onderhouden
    Onder andere een thermodesinfector, autoclaaf en röntgen toestellen dienen periodiek onderhouden te worden om te verifiëren of het apparaat nog functioneert. De praktijk dient het onderhoud tijdig te laten uitvoeren en hiervan bewijsmateriaal vast te leggen (bijvoorbeeld in de vorm van onderhoudsverslagen en –stickers).
  5. Onvolledig KEW dossier
    Veel voorkomende bevindingen zijn dat:
    – (niet alle) röntgen toestellen zijn aangemeld bij AgentschapNL
    – documentatie van structureel periodiek onderhoud ontbreekt (zie ook punt 4)
    – verantwoordelijke stralingsdeskundige niet is vastgelegd
    – medewerkers niet aantoonbaar zijn geïnstrueerd over het maken van foto’s
  6. Tandarts beschikt niet aantoonbaar over vereist stralingsdeskundigheidsniveau
    Tandartsen dienen aantoonbaar te beschikken over het vereiste stralingsdeskundigheidsniveau (Eindtermen Stralingshygiëne voor Tandartsen en Orthodontisten en voorheen deskundigheidsniveau 5A/M).
  7. Medewerkers zijn niet aantoonbaar beschermd tegen Hepatitis B
    Bewijzen van immunisatie voor Hepatitis B of periodieke controle dienen van iedere zorgverlenende medewerker aanwezig te zijn in de praktijk.
  8. Verlopen producten en steriel verpakte instrumenten aangetroffen
    Voorraadbeheer dient toegepast te worden (bijvoorbeeld middels het First-In-First-Out principe), waarmee wordt gewaarborgd dat geen verlopen producten of verlopen steriel verpakte instrumenten kunnen worden aangetroffen.
  9. Voorbehouden handelingen worden niet volgens de voorwaarden gedelegeerd
    Bij het delegeren van voorbehouden handelingen en niet-voorbehouden risicovolle handelingen dienen altijd de geldende voorwaarden in acht te worden genomen, zoals o.a.:
    – de tandarts is voor tussenkomst in de praktijk aanwezig
    – de patiënt wordt niet of niet adequaat geïnformeerd en niet om toestemming gevraagd
    – opdrachtbeschrijving is vastgelegd in een protocol taakdelegatie
    – opdrachtgever heeft zich aantoonbaar overtuigd van de bekwaamheid van opdrachtnemer
  10. Protocollen ontbreken
    De werkwijze voor infectiepreventie, radiologie en behandelingen dienen te zijn vastgelegd in protocollen. Het hebben van protocollen zorgt voor een vertaling van de algemene richtlijn naar de eigen praktijksituatie en voor een betere waarborg dat de gemaakte afspraken praktijkbreed worden uitgevoerd.

Deze lijst is geen volledige opsomming van geconstateerde bevindingen en de bevindingen zijn in willekeurige volgorde weergegeven.

Lees ook Overzicht van de aandachtsgebieden van IGZ

Bekijk alle artikelen in de rubriek Inspectie

Door:
Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, ISO / HKZ kwaliteitmanagementsystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

LabOral en Blue Clinics slaan handen ineen voor schoon water in de praktijk

Twee partijen die tandartspraktijken ondersteunen op het gebied van infectiepreventie slaan de handen ineen. Blue Clinics, een initiatief van Nikinc Dental, is sinds 2012 actief op de markt met de oplossing voor de beheersing van waterkwaliteit. Zij zijn nu een samenwerkingsverband aangegaan met de specialist in microbiologische diagnostiek, LabOral. Beide bedrijven hebben een gemeenschappelijk doel voor ogen: een totaaloplossing voor schoon water in de praktijk.

Onderschat
De problematiek van vervuild water in tandartspraktijken wordt zwaar onderschat. In theorie zou spoelwater dezelfde kwaliteit als drinkwater moeten hebben.Uit onderzoeken blijkt echter dat bij meer dan 60% van de tandheelkundige units het water niet aan de drinkwaternorm voldoet. Zorgwekkend is dat kennelijk de huidige voorzorgsmaatregelen zoals protocollen en (interne) desinfectie niet afdoende zijn om de waterkwaliteit op peil te krijgen en te houden.

Totaaloplossing: preventie, monitoring en reiniging

Daarom bieden de twee bedrijven nu gezamenlijk onder de naam Blue Clinics een totaaloplossing voor waterkwaliteit in de praktijk. De samenwerking van Blue Clinics en LabOral is een logische stap voor beide bedrijven. LabOral, dat al bijna 25 jaar actief is in de microbiologische diagnostiek van orale infecties en Legionella, is qua kennis en kwaliteiten een uitstekende aanvulling op de producten en services van Blue Clinics. De wetenschappelijke en technische aspecten zijn nu samengevoegd waardoor het volledige speelveld van deze ingewikkelde materie wordt bestreken.

Testen
Blue Clinics biedt nu diverse gecertificeerde testen om de waterkwaliteit te monitoren, zoals een watertest om het aantal aerobe waterbacteriën te controleren en een specifieke Legionella test. Ook wordt een risico-inventarisatie met legionellabeheersplan geboden.

Reinigingsoplossing
Naast monitoring en preventie kan de tandheelkundig professional ook bij Blue Clinics terecht voor een uitgebreide reinigingsoplossing, zowel beperkt (unit) als uitgebreid (praktijk of gebouw). Hiervoor heeft Blue Clinics een eigen reinigingsmiddel ontwikkeld dat bij een verontreiniging wordt ingezet om de bron van bacteriën (de biofilm) te verwijderen – zonder toevoeging van chemicaliën aan het water. Kortom, Blue Clinics biedt een totaaloplossing van A tot Z en ontzorgt daarmee de tandheelkundige praktijk.

Lees meer over: Bedrijven, Diagnostiek, Infectiepreventie, Veiligheid
De noodzaak van een rubberdam bij de wortelkanaalbehandeling

De noodzaak van een rubberdam bij de wortelkanaalbehandeling

Veel tandartsen zijn sceptisch over het gebruik van een rubberdam. Ze vinden het onnodig, niet praktisch, lastig en tijdrovend. Uit onderzoek blijkt ook dat in de algemene praktijk het gebruik van een rubberdam laag is. Evidence vinden in de literatuur voor het gebruik van rubberdam is erg lastig. Maar tijdens de presentatie van de zeer ervaren endodontoloog Walter van Driel werd duidelijk dat het gebruik van een rubberdam bij de wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is.

Nadelen van het gebruik van een rubberdam

  • Patiëntacceptatie
  • Aanbrengen van de rubberdam is tijdrovend
  • Een rubberdam is moeilijk in gebruik
  • Kosten
  • Effect van rubberdamklemmen. Puntcontactklemmen kunnen schadelijk zijn, met name klemmen in het front kunnen veel krachten uitoefenen. Het is daarom belangrijk dat klemmen mooi aansluiten.

Voordelen van het gebruik van een rubberdam

  • Bescherming. Door gebruik van een rubberdam is de kans op aspiratie erg klein.
  • Uitkomst van de behandeling. Uit onderzoek van Nieuwenhuysen blijkt dat endodontische herbehandeling met een rubberdam betere resultaten geeft.
  • Minder napijn met isolatie.
  • Beter zicht op het werkterrein.
  • Behandeling kan efficiënter worden uitgevoerd.

Technieken en hulpmiddelen die het gebruik en aanbrengen van een rubberdam makkelijker maken

  • Walter van Driel adviseert de rubberdamklem langzaam te plaatsen. Laat tijdens het plaatsen het element droogblazen door uw assistent, daardoor zakken de weefsels en kan de klem geplaatst worden op de glazuurcementgrens en wordt beschadiging van de gingiva voorkomen.
  • Breng bij kinderen een ligatuur aan om de klem om aspiratie te voorkomen.
  • Door gebruik van Opaldam (Ultradent) is het mogelijk om het element volledig te isoleren.
  • Om allergische reacties te voorkomen wordt het gebruik van een latexvrije rubberdam aangeraden.
  • Tijd is geen issue. Het is altijd mogelijk een rubberdam binnen 5 minuten aan te brengen.
  • Voor het isoleren van tanden kan ook gebruik gemaakt worden van wedjets. Bijvoorbeeld als het niet mogelijk is een klem te plaatsen op elementen kan ook gekozen worden tanden te isoleren zonder klem en enkel wedjets te gebruiken.

Walter van Driel studeerde van 1977 tot 1984 tandheelkunde aan de UvA. Van 1997-2005 was hij universitair docent endodontologie op het ACTA. Daarnaast heeft hij diverse functies vervuld binnen de NVvE en NMT. Hij is van diverse wetenschappelijke verenigingen lid en tevens Fellow van het International College of Dentists (ICD). Sinds 1986 heeft hij een verwijspraktijk voor endodontologie. Walter geeft veel lezingen en cursussen over endodontologie. Hij is eigenaar van het CIDE in Den Haag, een cursuscentrum voor praktische cursussen, met name op het gebied van de endodontologie.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Walter van Driel tijdens ENDO2014 van Bureau Kalker

 

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

Hond stelt patiënt gerust bij mondzorgbehandeling

“Het zal niet snel gaan gebeuren. Ik kan het niet verklaren”, zegt Monica Johnson. Zo is Monica uit angst al 15 jaar niet naar een mondzorgprofessional geweest. Een paar maanden geleden ontdekte ze Innovative Dentistry en hun tandheelkundige zorghond Humphrey.

Effect hulphond in praktijk
“Vele patiënten komen alleen al vanwege de hond”, zo vertelt dr. Bob Berman. Hulphond Humphrey heeft een jaar training gehad. Per dag vragen twee patiënten om hulp van Humphrey. Men houdt een poot van de hond vast, terwijl de behandeling van start gaat.

De hond is ook nog een hulpmiddel in het inschatten van pijn bij de patiënt. Patiënt Monica durfde zogezegd het lang niet aan een mondzorgbehandeling te ondergaan. Humphrey’s aanwezigheid heeft effect gehad, want voor het eerst in 15 jaar werd Monica behandeld zonder verdoving.

Bron:
WFFA

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
Geüpload naarCraniomandibulaire dysfunctie en orofaciale pijn: een lastige probleem?

Craniomandibulaire dysfunctie en orofaciale pijn: een lastig probleem?

Pijn is subjectief. Wat zijn de oorzaken van craniomandibulaire dysfunctie en orafaciale pijn en hoe behandelt u het? Verslag van de lezing van fysio- en manueeltherapeut dr. Jules Hesse.

Pijn is subjectief
De clinicus is afhankelijk van de pijnrapportage van de patiënt. Er is bestaat geen neurofysiologische of chemische test die pijn kan meten. Risicogroepen voor onder- en overbehandeling van pijn zijn: jonge kinderen, hoogbejaarden met cognitieve en/of emotionele handicap en gehandicapten. Taalbarrières en cultuurverschillen vormen ook een risico. Pijnschalen zijn een hulpmiddel bij onderzoek naar pijn, ook wel clinimetrie genoemd.

CMD en orofaciale pijn
Craniomandibulaire dysfunctie (CMD) is overwegend een musculo-skeletale klacht. Deze kaakklachten worden globaal onderverdeeld in: artrogene, myogene en gecombineerde vorm. Kiespijn in een voortand, maar geen oorzaak te vinden? De pijn zou veroorzaakt kunnen worden door een triggerpoint in de temporale spier. Triggerpoints in spieren kunnen een gerefereerde pijn veroorzaken. Uit recent onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen hoofdpijn, parafuncties (klem- en knarsgedrag) en nekklachten. Hoofdpijnklachten zijn vaak het gevolg van parafuncties en nekklachten kunnen worden aangezet en onderhouden door parafuncties. Als tandarts dient u alert te zijn op deze symptomen en zo nodig te behandelen.

Als de maximale mondopening niet meer wordt bereikt, wordt er gesproken van een trismus. Een myogene trismus is de meest voorkomende in de tandheelkunde, deze ontstaat vaak bij zwelling en pijn na het verwijderen van een verstandskies of een mandibulaire anesthesie. De spier m. pterygoideus medialis is hier het meest bij betrokken. Bij persisterende klachten kan na de ontstekingsfase eventueel gestart kunnen worden met een fysiotherapeutische behandeling van een myogene trismus.

Oorzaken CMD

  • Aantasting van het gewrichtsoppervlak
  • Spierincoördinatie
  • Vacuüm formatie (cavitatie-effect)
  • Synoviale vloeistof beweging
  • TMG hypermobiliteit (lateraal/mediaal. Ligamenten)
  • Tuberculum knap

60% van de bevolking heeft een kaakknap die doorgaans geen klachten veroorzaakt. Een gewrichtspijn is doorgaans beter te lokaliseren dan een musculaire pijn.

Interventie

Myogene klachten

  • Interventie snelheid: laag tot midden
  • Behandeling: instructies,counseling, oefeningen, splint
  • Splinttherapie is een behandeling die vaak wordt toegepast bij CMD. Bij deze behandeling dient u er rekening mee te houden geen geretrudeerde contactpositie van de onderkaak te nemen.

Arthrogene klachten

  • Interventie snelheid: hoog!
  • Met name snel insturen bij discus verplaatsing (”closed lock”) die een duidelijke mondopeningsbeperking veroorzaakt; meestal gaat dit gepaard met lokale (oor-)pijn.
  • Habituele condylaire luxaties: een zogenaamde ”open lock”.
  • Behandeling: insturen naar specialist of gespecialiseerd fysiotherapeut.

Dr. Jules R. Hesse (1954) was in 1982 als eerste fysio- en manueeltherapeut betrokken bij het onderwijs aan studenten tandheelkunde aan de UVA en VUMC. Hij is aangesloten bij de American Academy of Orofacial Pain (AAOP) en mede-oprichter van de Physical Therapy Board of Craniofacial and Cervical Therapeutics (PTBCCT). In zijn onderzoek heeft hij zich o.a. toegelegd op craniomandibulaire dysfunctie en orofaciale pijn. Op dit moment is hij verbonden aan de afdeling Mondziekten en Kaakchirurgie van het Slotervaart Ziekenhuis en het VU Medisch Centrum. Daarnaast is hij als manueeltherapeut voor hoofdpijn-, kaak- en wervelkolomklachten verbonden aan het Sport Medisch Centrum Fysiomed. Van zijn hand zijn vele publicaties in de nationale en de internationale literatuur verschenen. Zo is hij o.a. mede-auteur van het boek Mondziekten-, kaak- en aangezichtschirurgie. Wereldwijd geeft hij vele lezingen aan zowel tandartsen, artsen en fysiotherapeuten.

Verslag door:
Joanne de Roos voor dental INFO van de lezing van Jules Hesse tijdens het congres Pijn en pijnbestrijding van Dental Best Practice .

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Ontsteking rondom implantanten: 7000 euro smartengeld

Een Duitse vrouw krijgt 7000 euro smartengeld van haar behandelend tandarts. Haar acht nieuwe implantanten moesten verwijderd worden vanwege ernstige ontstekingen. Dat meldt ZWP online.

De vrouw had acht implantaten gekregen, vier in linker- en rechterbovenkaak. Na het plaatsen van de implantaten ontstonden abcessen, ontstekingen en een gat naar de kaakholte.

Uiteindelijk moesten de implantaten verwijderd worden en kreeg de vrouw drie weken lang antibiotica. Ook werd een bottransplantatie uitgevoerd in het ziekenhuis om de perforatie in het kaakbot te sluiten. Vervolgens werden de implantaten opnieuw geplaatst.

Uitspraak
Het verlies van implantaten hoort in het algemeen tot het behandelingsrisico. In dit geval oordeelde de rechter echter dat de tandarts de behandelings- en gerechtskosten moest betalen.

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z
Noodklok luidt in Ierland voor dentaal toerisme

Noodklok luidt in Ierland voor dentaal toerisme

Tandartsen in Ierland luiden de noodklok nu een groeiend aantal van hun patiënten verminkt terugkomt van tandartsbehandelingen in landen als Turkije en Hongarije.

Chronische zweren, cystes, infecties, bloedend tandvlees, afgebroken kronen en losse implantaten zijn slechts enkele problemen die Ierse tandartsen tegenkomen bij patiënten die in het buitenland goedkope behandelingen hebben ondergaan. Het gaat om tandartsbehandelingen in Spanje, Portugal, Turkije en Oost-Europa waar patiënten kortingen krijgen tot 70%.

Werken op bestaande infecties
Inmiddels zoeken jaarlijks 6.000 Ieren na een bezoek aan een tandarts in het buitenland alsnog hulp in eigen land. Hun problemen zijn het gevolg van het gebruik van slechte materialen, slecht vakmanschap, omdat er gewerkt is op bestaande infecties of omdat teveel complexe behandelingen in te korte tijd zijn uitgevoerd.

Plastic kronen
Een tandarts, gespecialiseerd in onder meer kronen, bruggen en implantaten, vertelt dat hij de afgelopen vier of vijf jaar het aantal van dit soort patiënten heeft zien groeien tot een kwart van zijn klantenbestand. “Ik heb patiënten gezien die hun halve kaak moeten missen als gevolg van een infectie, anderen kregen kronen van plastic in plaats van porselein.” Een andere tandarts zag dat gave tanden onnodig behandeld zijn.

Bron:
Irish Independent.

Oproep
Heeft u in uw praktijk als tandarts of mondhygiënist ook patiënten die zich in het buitenland hebben laten behandelen? Wilt u hierover met dentalinfo.nl spreken? Neem dan per e-mail contact op met de redactie.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Digitale anamnese bevalt Duitse patiënt goed

In Duitse klinieken krijgen patiënten bij opname steeds vaker een tablet of i-pad in handen in plaats van een papieren vragenlijst om persoonlijke en medische vragen te beantwoorden. Patiënten zijn positief over de digitale anamnese.

De Kliniek voor mond-, kaak- en gezichtschirurgie uit Mainz deed onlangs onderzoek naar de invloed van digitale anamnese op de patiënt en de beantwoording in het algemeen. Voor het onderzoek kregen honderd willekeurig geselecteerde ambulancepatiënten van de Kliniek – in de leeftijd van 12 tot 77 jaar – naast een papieren vragenlijst een tablet in handen om onder meer standaardvragen over de eigen medische geschiedenis te beantwoorden. 20 personen weigerden de tablet te gebruiken. Van de overige 80 patiënten vond 95% een tablet zeer gebruiksvriendelijk en was 95% zeer tevreden over de digitale anamnese. Wat betreft gegevensbescherming gaf 50% een hoge betrouwbaarheid aan het gebruik van de tablet, 37% een gemiddelde betrouwbaarheid en 10% een lage betrouwbaarheid.

Digitaal meer uiteenlopende antwoorden
Het chirurgenteam uit Mainz concludeert dat de patiënten positief zijn over het gebruik van de tablet, alhoewel er nog bedenkingen zijn wat betreft de bescherming van gegevens. Bij vergelijking van de digitale ten opzichte van de schriftelijke anamnese blijkt dat er digitaal meer uiteenlopende antwoorden worden gegeven. Dit heeft mogelijk met het medium tablet te maken en wordt verder onderzocht. De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepresenteerd tijdens het jaarcongres van het Duitse genootschap voor mond-, kaak- en gezichtschirurgie DGMKG.

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Klachten, Thema A-Z
In Canada opgepakte Nederlandse tandarts bekent moord op vrouw

In Canada opgepakte Nederlandse tandarts bekent moord op vrouw

De Nederlandse tandarts Mark van Nierop is opgepakt in Canada, melden Canadese media. Van Nierop werd internationaal gezocht nadat hij in Frankrijk was aangeklaagd door patiënten over zijn wanpraktijken. Volgens de Telegraaf heeft de tandarts nu ook gezegd dat hij in 2006 zijn vrouw heeft vermoord. Deze bekentenis tegenover de Canadese immigratiedienst zou hij hebben gedaan in de hoop te worden uitgeleverd aan Nederland.

In 2013 verdween de tandarts uit Nederland toen er een juridisch onderzoek naar zijn manier van werken werd gestart. Daarna startte hij een praktijk in het Franse dorp Saint-Christophe à Château-Chinon. Volgens zijn Franse patiënten zou hij gezonde tanden trekken, kaken breken en te grote implantaten aanmeten.

Van Nierop blijft nu vastzitten totdat hij kan worden uitgeleverd door Canada. Frankrijk heeft nog geen verzoek tot uitlevering ingediend. Sinds eind vorig jaar wordt de tandarts gezocht vanwege wanpraktijken. De Canadese immigratiedienst weet sinds vorige week pas dat Van Nierop internationaal wordt gezocht, meldt de Telegraaf.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Parodontoloog Jeroen Zweers: Waarom bellen mondhygiënisten mij nooit?

De Achterhoekse studieclub van mondhygiënisten nodigde parodontoloog Jeroen Zweers uit om te praten over parodontologie, verwijzen en het geheim van parodontale stabiliteit. Met enige schroom, maar dat bleek niet nodig. ‘Waarom bellen mondhygiënisten mij nooit voor advies?’

Onze studieclub van vijf mondhygiënisten uit de Achterhoek wilden heel graag eens een parodontoloog uitnodigen. Maar wie durfde zomaar te vragen of een parodontoloog, zo’n hooggeleerd persoon, naar ons toe zou willen komen? Ik stuurde een mail naar de paropraktijk in Laren en kreeg al snel een enthousiaste reactie terug. Parodontoloog Jeroen Zweers schoof bij ons aan tafel. “Jullie hadden zeker een veel ouder iemand verwacht he?, vraagt hij. We knikten instemmend. Vervolgens vroeg hij: “Waarom bellen mondhygiënisten mij nooit?” Dat was een goede vraag. We willen zoveel weten maar om een parodontoloog te bellen voor advies is voor ons een hoge drempel. Een drempel die we onszelf oplegden, bleek. “Dat is nergens voor nodig, tandartsen bellen ons ook zo vaak. We staan jullie juist graag ter woord. We willen samenwerken. Nou, kom maar op met die vragen!”

Jeroen studeerde in Groningen tandheelkunde en rondde deze studie af in 2008.
Vervolgens werkte hij twee jaar als algemeen practicus in Friesland en Groningen. Daarna deed hij de 3-jarige opleiding parodontologie aan het ACTA en studeerde daar in 2013 af. Hij is sinds kort erkend als NVvP parodontoloog en werkt drie dagen per week in de Parodontologie Praktijk Twente in Enschede en 1 dag in de parodontologie praktijk Wolsink in Laren.

Verwijzen
Jeroen ervaart dat patiënten vaak pas door de tandarts worden ingestuurd wanneer ze zelf klachten aangeven. “Ik denk dan aan klachten als een vieze smaak in de mond,halitose of dat de tanden mobiel zijn.” Maar Jeroen ziet patiënten veel liever een stuk vroeger. “ In aanvulling op de initiële therapie kan de patiënt baat hebben bij parodontale chirurgie. Dit betekent dat dan enkel initiële therapie niet toereikend is voor het verkrijgen van een parodontaal stabiele situatie. Ik denk dan aan elementen met zeer diepe pockets, lokale anatomisch factoren of een onregelmatig botverloop.

Tandartsen zouden de parodontale diagnose niet alleen moeten bepalen op basis van röntgendiagnostiek. Dat is zelfs niet mogelijk. Het is een aanvullend middel om een goede diagnose te kunnen stellen, maar de klinische situatie laat zien of er sprake is van een actieve ontsteking. Maar andersom geldt ook: parodontale afbraak laat zich lang niet altijd vangen op een foto. Zeker niet in het beginstadium van parodontitis. Toch zijn röntgenfoto’s essentieel: je kunt hierbij uitsluiten of er misschien sprake is van een gecombineerde endodontische component of dat er sprake is van furcatieproblematiek.”

Gespitster
Gelukkig ziet Jeroen ook dat tandartsen steeds gespitster worden in het verwijzen van patiënten: “Ik zie bijvoorbeeld dat we nu meer juveniele parodontitis behandelen doordat tandartsen het beter in de gaten houden.”

Wij twijfelden of het verstandig is om rokers door te verwijzen. Zou chirurgie dan wel een goede uitkomst geven of is de prognose bij rokers sowieso slecht? Dat bleek niet altijd het geval. Rokers hebben vaak een dikke gingiva en door de binnenbekleding, het epitheel, te manipuleren kan er een impuls ontstaan waardoor de genezing wordt bevorderd.

Geheim van de kok
Ik was nieuwsgierig over wat Jeroen vond van tandartsen die zelf flappen. “Deze ervaringen zijn wisselend. De parodontale behandeling, al dan niet chirurgisch, kan na enige training door een algemeen practicus worden uitgevoerd. Echter een tandarts moeten goed voor ogen houden welk doel hij/zij heeft bij lokale parodontale chirurgie. De hierop volgende nazorg is daarbij van cruciaal belang. Een patiënt parodontaal gezond krijgen is niet de grootste uitdaging. De patiënt voor de lange termijn parodontaal stabiel houden is vele malen moeilijker en vergt kennis en kunde.”

Motivatie
Jeroen vertelt wat het belangrijkste is voor parodontale stabiliteit: “Het geheim van de smid ligt het in de motivatie van de patiënt. Wanneer de patiënt betrokken en gemotiveerd is in het uitvoeren van een goede mondhygiëne is de parodontale behandeling bij voorbaat al een succes. Daarom besteed ik bij het eerste onderzoek en de daaropvolgende initiële behandelingen veel aandacht aan bewustwording van de ernst van de parodontale problematiek. De bijdrage die de patiënt kan leveren in het verbeteren van de parodontale conditie is essentieel. Hierbij worden verschillende motivatietechnieken gebruikt. Af en toe voel ik mijn meer psycholoog dan parodontoloog.” Jeroen vindt de intake daarom ook erg belangrijk. Hij stelt hierbij erg veel vragen aan de patiënt. Hij vraagt goed door om de onderste steen boven te krijgen. “Verlies van tanden is tegenwoordig een keuze en niet meer vanzelfsprekend wanneer je ouder wordt. 30 tot 40 jaar geleden werd dit nog wel als vanzelfsprekend gezien. Parodontitis is een multifactoriale ziekte waarvoor we een therapie hebben gevonden. De genetische vatbaarheid is een factor waarop we geen controle kunnen uitoefenen. Op alle andere factoren zoals roken, mondhygiëne en levensstijl wel. De vraag is enkel in hoeverre de patiënt bereid is hiervoor te gaan en zijn of haar gedrag wil aanpassen.”

Endontologisch behandelde elementen
Ik merkte zelf dat mijn parodontale behandeling van elementen die reeds endodontologisch zijn behandeld regelmatig niet goed aanslaat. De pocket persisteert dan. Jeroen, legt uit: “Wanneer er een gecombineerde laesie bestaat tussen de parodontale pocket en de endodontische problematiek dient allereerst de endodontische component te worden opgelost. De infectiebron ligt dan veelal primair bij de endodontische situatie en houdt de pocket in stand. Scaling en rootplaning heeft in deze situatie geen zin en kan potentieel de situatie verergeren. Daarnaast speelt de eventuele (stift)opbouw soms een rol in de parodontale problematiek. Onderzoek laat duidelijk zien dat men dieper meet rondom endodontische behandelde elementen. Vooral wanneer hier een metalen stiftopbouw wordt gebruikt. Micro-scheurtjes in de dentinewand zorgen bij zijdelingse belasting voor een vloeistofstroom met metaal ionen die de pocket in stand kunnen houden.”

Opleiding mondhygiënist
Jeroen werkt graag samen met mondhygiënisten, maar als het over borende mondhygiënisten gaat, kijkt hij wat bezorgd. “Op sommige HBO’s Mondzorgkunde is parodontologie een minor geworden. ”Naar mijn idee is de parodontologie de basis van de opleiding tot mondhygiënist. Ik heb van verschillende collega’’s vernomen dat de handvaardigheid en kennis over de parodontologie van recentelijk afgestudeerde mondhygiënisten steeds vaker te kort schiet. Dat er nu zelfs plannen zijn om de HBO Mondzorgkunde te verlengen met een post-HBO parodontologie is de wereld op zijn kop.””

Nog lang bleven we met Jeroen praten over de parodontologie en werd het later en later. Maar hij moest toch echt weer terug naar het Hoge Noorden. Voor ons was het fenomeen Parodontoloog een stuk laagdrempeliger geworden. We gaan zeker bellen!
Interview door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Opinie, Parodontologie, Thema A-Z
duurste-gebit

Duurste kunstgebit uit Dubai

Een in Dubai gemaakt kunstgebit zal zijn eigenaar de meest stralende glimlach geven. Dit gouden staaltje met 160 diamanten, ter waarde van 562 duizend Dubaise dollars, dient echter niet gebruikt te worden om te eten, meldt The National.

Goed doel
Directeur dr Naji van Liberty Dental Clinics, de ontwerper van het gebit, maakte bekend dat het gebit zal worden aangeboden op een veiling. Zo zal honderdduizend dollar van de veilingopbrengst worden geschonken aan een goed doel voor kinderen in de Verenigde Arabische Emiraten.

Guinness Book of World Records
Daarnaast maakt het gebit kans om tot het duurste kunstgebit op aarde uitgeroepen te worden, met als resultaat de notering in het Guinness Book of World Records.

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

De nieuwe standaard voor bescherming tegen cariës

Een nieuwe technologie die gaatjes helpt voorkomen en in een vroeg stadium zelfs kan verhelpen.

elmex® ANTI-CARIËS PROFESSIONAL met Suikerzuur Neutralisator de nieuwe standaard voor bescherming tegen cariës.
De Suikerzuur Neutralisator, gebaseerd op de Pro-Argin®-technologie, bestrijdt de suikerzuren en helpt om de pH-waarde op het tandoppervlak weer in een gezond, fysiologisch bereik terug te brengen.3,4. Bewezen met meer dan 14.000 onderzoeksdeelnemers in 8 jaar klinisch onderzoek

Specialist in mondhygiëne
GABA is gespecialiseerd in mondhygiëne met de merken elmex en meridol. Het assortiment omvat zowel tandpasta’s, mondspoelingen als tandenborstels. Dankzij deze producten en hun specifieke eigenschappen zet GABA al jaren de toon en vormt daarmee een autoriteit op het vlak van mondverzorging en preventie. GABA voldoet aan de eisen die tandartsen stellen: zij verwachten efficiënte en vernieuwende producten.

GABA speelt in op wetenschappelijke onderzoeken naar de ontwikkelingen van het tegengaan van cariës, het beschermen van gevoelige tanden en het voorkomen en verhelpen van tandvleesproblemen. In samenwerking met internationale universiteiten en onderzoeksspecialisten ontwikkelt GABA producten die efficiënt zijn en direct inspelen op de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen.

 

Lees meer over: Cariës, Mondhygiëne, Producten, Thema A-Z

ANT deelname NZa-besprekingen nieuwe tarieven

De ANT heeft besloten weer aan de NZa-besprekingen deel te nemen van de beleidsfase voor vaststelling van de nieuwe tarieven, meldt de beroepsvereniging in haar nieuwsbrief.

In september 2013 stapte de ANT uit de klankbordgroep over het kostprijsonderzoek omdat zij niet achter de gekozen vorm en inhoud van de onderzoek stonden. Dit standpunt is nog niet gewijzigd.

Het is nog niet bekend wanneer de NZa met een rapport over het kostenonderzoek naar buiten treedt.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Extra aandacht IGZ voor mondzorg in gehandicaptenzorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat dit najaar de kwaliteit van mondzorg in de gehandicaptensector onderzoeken. In twintig reguliere inspectiebezoeken aan zorgaanbieders wordt mondzorg een onderdeel. Dit meldt de VGN.

Doel
Het doel van het project is om de gehandicaptensector te stimuleren de dagelijkse mondzorg onderdeel te laten zijn van de ondersteuning. Ook moet mondzorg opgenomen worden in het ondersteuningsplan van de cliënt. De bevindingen tijdens het inspectiebezoek worden niet meegenomen in het inspectie-oordeel maar er zullen wel maatregelen worden gevraagd als de mondzorg onvoldoende is.

Aanleiding
De afgelopen jaren kreeg de inspectie meldingen over het tekortschieten van mondzorg in de gehandicaptenzorg. De inspectie onderzocht in 2013 en begin 2014 de kwaliteit van mondzorg in verpleeghuizen op basis van de richtlijn ‘Mondzorg voor zorgafhankelijke cliënten in verpleeghuizen’. Hierbij bleek dat de kwaliteit van mondzorg onvoldoende is.

Toetsing
De IGZ heeft overleg gehad over het toetsingskader met de VGN, de VBTGG en ’s Heeren Loo. ‘s-Heerenloo heeft een kwaliteitskader mondzorg ontwikkeld.

Bron:
VGN

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Dental Reizen onder verscherpt toezicht IGZ

De IGZ heeft tandartspraktijk Dental Reizen uit Berg en Terblijt onder verschept toezicht gesteld voor een periode van vier maanden wegens ernstige  tekortkomingen op het gebied van de organisatie, zorg en de patiëntendossiers.
Dental Reizen heeft een praktijk in Nederland en biedt ook tandheelkundige behandelingen aan in Turkije en Hongarije.

Melding
De inspectie ontving in 2012 een melding over de kwaliteit van Dental Reizen. De inspectie bezocht de praktijk daarna meerdere keren. Dit jaar deed bezocht de inspectie de praktijk twee keer onaangekondigd. Hierbij bleek dat er wel vooruitgang was op het gebied van infectiepreventie maar dat de verbeterpunten omtrent patiëntendossiers in de praktijk niet of niet voldoende waren doorgevoerd.

Tekortkomingen
Zo ontbreken er updates over medische anamneses in de patiëntendossiers, zoals informatie over risicofactoren als diabetes of stollingsproblemen. Ook zijn de onderzoeken niet volgens de protocollen in de patiëntendossiers geregistreerd. De patiëntendossiers bevatten bijvoorbeeld onvoldoende informatie over aanwezige tandvleesontstekingen bij de patiënt en er ontbreken gegevens over het onderzoek, de diagnose en prognose.

De implantaatbehandelingen worden niet volgens de gebruikelijke richtlijnen uitgevoerd. Voorafgaand aan het plaatsten van de implantaten zijn geen volledige onderzoeken uitgevoerd en patiënten blijken onvoldoende te zijn ingelicht over de risico’s en behandelalternatieven. Ook blijkt dat de klinische onderzoeken vaak onvolledig zijn en niet volgens de richtlijnen zijn uitgevoerd. 


Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
basispakket

Tandzorg en orthodontie gewenst in basispakket, zorgkosten eigen schuld niet

Ziektekosten ‘door eigen schuld’ hoeven volgens het merendeel van de verzekerden niet te worden vergoed via het basispakket. De meeste verzekerden zouden tandzorg, orthodontie, fysiotherapie, griepvaccinatie en brillen en contactlenzen wel graag vergoed zien. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL.

Verzekerden veronderstellen dat bij bijvoorbeeld complicaties na een onnodige ingreep, dieetadvies en stoppen-met-roken-programma’s de zorg voortkomt uit keuzes van de patiënt zelf. Anderen hoeven volgens hen niet voor de kosten hiervan op te draaien. “Hier houdt de solidariteit van veel verzekerden kennelijk op”, stelt NIVEL-programmaleider Judith de Jong.

De overheid bekijkt elk jaar de dekking van het basispakket van de zorgverzekering. Het Zorginsituut Nederland adviseert de overheid hierover. In dit advies wordt de inbreng van verzekerden ieder jaar belangrijker.

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tandarts aan het werk

Steeds meer asielzoekers met tandheelkundige problemen

Sinds ruim een jaar is er een grote toename van het aantal asielzoekers in Nederland. Een deel van hen heeft op korte termijn tandheelkundige hulp nodig, meldt de KNMT. Menzis Coa Adminstratie (MCA) heeft de KNMT verzocht om tandartspraktijken in de omgeving van asielzoekercentra te vragen noodhulp te verlenen aan asielzoekers.

De KNMT vraagt praktijken de ‘Overeenkomst mondzorg t.b.v. asielzoekers 2014’ van MCA te tekenen. Deze overeenkomst is opgezet voor de administratieve afhandeling van noodhulp. De Regeling Zorg Asielzoekers biedt een vergoeding van deze zorg. MCA voert de regeling uit.

Meer informatie over de Regeling Zorg Asielzoekers

Bron:
KNMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Annual report on Dental Hygiene: nu toegang tot dentale zorg verbeteren

De belangrijkste ontwikkelingen in het werkveld van tandarts en mondhygiënist zijn beschreven in het jaarlijkse rapport voor mondzorg, gepubliceerd in The Journal of Evidence-Based Dental Practice (JEBDP).

Het rapport bevat 27 interessante artikelen, waaronder:

  • Onderzoekverslagen over het belang van risicoanalyse in verband met de link tussen mondgezondheid en algehele gezondheid van de patiënt. Het gaat onder meer om de risicofactoren voor tandvleesontsteking en medische aandoeningen, overgewicht dat bijdraagt aan ontstekingen en de diagnostische rol van speekseltesten.
  • Bijdragen van mondzorgprofessionals over hoe om te gaan met de verschillende aandoeningen van patiënten, variërend van een autisme spectrum stoornis, alcohol- of drugsverslaving tot longontsteking, veroorzaakt door ziekenhuisbacteriën.
  • Recensies over de toenemende behoefte aan mondzorg en uitbreiding van mondzorg voor degenen die dit het hardst nodig hebben. Dit betekent bijvoorbeeld meer werk voor mondhygiënisten en hun voorbereiding op de ‘crisis’ op het gebied van mondzorg voor senioren. Daarnaast aandacht voor mentor- en leiderschap, mondzorg en onderzoek en de rol van technologie.

Lees het ‘Annual Report on Dental Hygiene’.
Bron: ScieneDaily

Aug 2014

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z