Bacteriedodende beugel en tandprothese in ontwikkeling

Orthodontisten van het UMCG onderzoeken de mogelijkheden om beugels en tandprothesen van bacteriedodend materiaal te maken. Zo zou cariës rondom beugels voorkomen kunnen worden, meldt de Groninger Internet Courant.

De Groningse orthodontisten testen nu een polymeer dat veel toepassingen heeft en orale bacteriën doodt zodra ze op het materiaal hechten. Hierbij werken zij samen met een natuurkundige, chemici en microbiologen.

De verwachting is dat het nog enkele jaren duurt voordat de eerste bacteriedodende beugels beschikbaar zijn.

Bron:
Groninger Internet Courant

 

Lees meer over: Orthodontie, Thema A-Z

VGT: Leveranciers dupe van onduidelijkheid mondzorgtarieven

De onduidelijkheid over de tarieven in de mondzorg zorgt voor uitstel van investeringen door tandartsen en mondhygiënisten. Leveranciers zijn hiervan de dupe, zegt Ed Kolsteeg, secretaris van de Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige Branche, in een interview op BNR Nieuwsradio.

Kolsteeg: “Als iemand ongerust is over zijn inkomenspositie, gaat hij niet investeren. De VGT spreekt nog niet over zware tijden maar zegt dat de grafieken nog nooit zo ver naar beneden gingen als in de laatste jaren.

Oorzaak
De VGT noemt het ‘wispelturige’ overheidsbeleid als oorzaak. Het experiment vrije tarieven werd na nog geen half jaar weer teruggedraaid ‘waarbij de boel een beetje in het ongerede achterbleef”. Tandartsen maken zich daardoor volgens Kolsteeg zorgen over hun inkomen, ook omdat het patiëntenbezoek terugloopt. De behoefte aan gebruiksmaterialen daalt hierdoor en veel tandartsen stoppen vervolgens met investeren in apparatuur.

NZa kostenonderzoek
Het lopende kostenonderzoek van de NZa zorgt voor veel onrust in de mondzorg, zegt Kolsteeg. “Dat onderzoek loopt al een lange tijd en zou al drie keer gepubliceerd worden. Tot die tijd weet een tandarts niet wat zijn inkomenspositie gaat zijn. En als iemand ongerust is over zijn inkomenspositie gaat hij niet investeren.”

“Aan de vraag naar mondzorg ligt het niet. Maar maak als overheid een einde aan de wispelturigheid”, sluit Kolsteeg af.

Bron:
BNR Nieuwsradio

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

KNMT: de nieuwe naam van de NMT

Per 20 juni heeft de NMT haar naam gewijzigd in KNMT: Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde. De leden stemden tijdens de Algemene Vergadering in met het voorstel voor de naamswijziging. Er is een nieuwe vormgeving van het logo ontwikkeld.

De beroepsvereniging vierde in mei dit jaar haar 100-jarig bestaan.


Bron:
KNMT



Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Overzicht aandachtsgebieden inspecties IGZ

Uit recente rapporten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) blijkt dat zij haar toetsingskader heeft aangevuld met vakinhoudelijke richtlijnen. Een overzicht van de onderwerpen waarop wordt getoetst.

Toetsingskader
De inspectie hanteert als beoordelingskader de wet- en regelgeving en de veldnormen van de koepelorganisaties en beroepsverenigingen. De volgende onderwerpen kunnen aan bod komen tijdens IGZ inspecties. Dit blijkt uit de analyse van verschillende recente IGZ rapporten na bezoek van praktijken. Dit overzicht pretendeert niet compleet te zijn.

1. Organisatie

Patiëntenbelangen

 

  • Toegankelijkheid
  • Bereikbaarheid
  • Spoedgevallen (spoeddienst geregeld buiten kantooruren)
  • Klachtenregeling en klachtenjaarverslag (aangesloten bij een klachtenregeling)
  • Instellingsinformatie voor de patiënt (via website of praktijkbrochure)
  • Bescherming patiëntengegevens

Sturen op kwaliteit

 

  • Kwaliteitscyclus (implementatie van een ISO of HKZ kwaliteitssysteem)
  • Kwaliteitsjaarverslag
  • Deskundigheid (beleid voor bij- en nascholing en/of intercollegiaal overleg)
  • Protocollen (aanwezigheid van protocollen voor infectiepreventie, radiologie en zorgverlening)
  • Evaluatie zorgverlening (onderzoek naar ervaringen van patiënten, zoals een enquête)

Sturen op veiligheid

 

  • Onderhoud apparatuur (periodiek preventief onderhoud van apparatuur)
  • Bewaking expiratie geneesmiddelen en medische hulpmiddelen

2. Infectiepreventie

  • Persoonlijke hygiëne
  • Immunisatie
  • Handhygiëne
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Preventie accidenteel bloedcontact
  • Reiniging, desinfectie en sterilisatie
  • Afvoer afval
  • Veilig werken in de tandheelkundige praktijk
  • Chirurgische ingrepen
  • Algemeen infectiepreventie

3. Radiologie

Veiligheid

 

  • Uitgevoerde stralingsrisicoanalyse
  • Rapporten van de preventieve controles zijn aanwezig
  • KEW dossier is compleet en actueel
  • Röntgenapparatuur is deugdelijk, de arm is stabiel en reparaties zijn deskundig uitgevoerd

ALARA

 

  • Toestellen zijn voorzien van rechthoekig opzetstuk

Deskundigheid

 

  • Tandartsen zijn bevoegd en bekwaam en beschikken over diploma en certificaat
  • Bij taakdelegatie worden de voorwaarden voor het delegeren van voorbehouden handelingen gehanteerd
  • Röntgenopnamen worden alleen gemaakt op individuele indicatie en herhalingsfrequentie wordt bepaald aan de hand van de diagnostische vraagstelling

Aanmelding en vergunning

 

  • Van elk röntgenapparaat beschikt u over een vergunning of een melding aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

4. Zorg en verslaglegging

Richtlijn patiëntendossier

 

  • Vastleggen medische anamnese
  • Informatie verschaft aan patiënten
  • Verleende toestemming door de patiënt

Richtlijn Periodiek Mondonderzoek

 

  • Bijhouden medische anamnese
  • Vastlegging DPSI-score

Paroprotocol

Richtlijn Tandheelkundige Radiologie

  • Rechtvaardiging voor het maken van de foto (indicatiestelling)
  • Vastlegging van de beoordeling van de foto

Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen
Algemene richtlijn tandheelkundige implantaten
Consensus report: Quality guidelines for endodontic treatment
Gedragsregels voor tandartsen
Praktijkwijzer WGBO in de praktijk (informatie en toestemming)
Richtlijn Horizontale  en Verticale verwijzing
Richtlijn Samenwerking Tandtechnicus
Meldcode Tandheelkunde Kindermishandeling en Huiselijk Geweld
Tariefbeschikking Tandheelkundige Zorg 2013

5. Taakdelegatie

  • Zich vergewissen van de bekwaamheid van diegene die de voorbehouden handeling uitvoert
  • Beschik over een schriftelijke opdracht per patiënt en een schriftelijk protocol van de uitvoering van de voorbehouden handelingen
  • Tandarts(-specialist) moet fysiek aanwezig zijn in het pand
  • Opdrachtnemer moet zich redelijkerwijs bekwaam achten
  • Vraag uw personeel of zij de voorwaarden voor het mogen uitvoeren van voorbehouden handelingen kennen

Bronnen:
– Diverse IGZ rapportages
– NMT document ‘Aandachtsgebieden IGZ’

Door:
Sjoerd Kuiken –

Bekijk alle artikelen in de rubriek Inspectie

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Calciumhydroxide wel of niet gebruiken?

Calciumhydroxide: wel of niet gebruiken?

De discussie komt u overal tegen: wel of geen calciumhydroxide bij een wortelkanaalbehandeling? Endodontoloog Ron Fransman gaf hierover een presentatie. Het blijkt lastig te zijn een eenduidig antwoord te geven.

Calciumhydroxide wordt al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw gebruikt bij wortelkanaalbehandelingen. Het voorkomt vermenigvuldiging van de eventueel in het kanaal achtergebleven micro-organismen en her-infectie van het wortelkanalenstelsel. Calciumhydroxide werkt het beste in een vochtige omgeving.

Voordelen

  • Langdurige desinfectie van de pulpaholte door de antimicrobiële werking van calciumhydroxide.
  • Tegengaan van her-infectie.
  • Remt metalloproteinen.

Nadelen

  • Calciumhydroxide verkalkt de biofilm, waardoor deze mogelijk nog hardnekkiger wordt.
  • Er zijn geen spoelmiddelen die calciumhydroxide afdoende oplossen, waardoor het moeilijk en met name tijdrovend is om uit ovale kanalen te verwijderen.

Uitkomsten onderzoek

  • Het is iets beter om calciumhydroxide te gebruiken. Hierdoor groeien iets minder bacteriën terug.
  • Er is ongeveer 10% minder kans op genezing zonder calciumhyrdoxide.
  • Het is in het algemeen geen probleem als calciumhydroxide wordt doorgeperst, het lost vanzelf weer op.
  • De sterkte van dentine wordt verminderd door langdurig insluiten van calciumhydroxide. Het effect valt de eerste 30 dagen nog wel mee, maar gebruik het liever niet langer. In vitro is na een jaar de sterkte van het dentine ongeveer gehalveerd.
  • Een nadeel van het gebruikt van MTA bij directe overkappingen is dat het een grijze verkleuring veroorzaakt. Biodentine is hier waarschijnlijk een betere optie.
  • Een alternatief voor calciumhydroxide is Octenisept. Dit heeft een vergelijkbare werking als chloorhexidine en is makkelijker te verwijderen dan calciumhydroxide.

Aanbrengen
Calciumhydroxide kan worden aangebracht met:

  • Spuitje (bijvoorbeeld visco tips van Vista Dent)
  • Lentulonaald
  • Pastinject van Micro Mega

Samenvatting
Samenvattend kan worden gesteld dat op grond van de beschikbare literatuur geen eenduidige conclusie kan worden getrokken over de toepassing van calciumhydroxide in de algemene praktijk. Het nut van desinfectie is twijfelachtig.

  • Er is nog steeds behoefte aan iets dat beter werkt dan calciumhydroxide.
  • 4 weken gebruik is in de meeste gevallen voldoende.
  • Voor apexificaties wordt tegenwoordig meer gebruik gemaakt van biokeramische cementen. MTA wordt steeds meer vervangen door cementen als EndoSequence van Brasseler.
  • Voor regeneratie is calciumhydroxide met biodentine een goed alternatief voor AB met MTA.
  • Bij resorptie na trauma blijft calciumhydroxide de eerste keuze.
  • 1 zitting heeft dezelfde prognose als 2 zittingen. Goede reiniging heeft de prioriteit.
  • Calciumhydroxide moet goed apicaal zitten, de laatste drie millimeter is waar het om gaat, de rest van het kanaal is redelijk goed te reinigen.
  • Verwijderen gaat het beste ultrasoon.
  • Wil je geen caliumhydroxide gebruiken laat dan gewoon natriumhypochloriet in het kanaal zitten of meng calciumhydroxide met natriumhypochloriet of gebruik Octenisept.

Ron Fransman is tandarts-endodontoloog en heeft een verwijspraktijk in Amsterdam.
In 1998 heeft hij zijn specialisatie endodontologie voltooid. Hij geeft cursussen en lezingen in binnen- en buitenland op het gebied van endodontologie. Ook heeft hij een aantal artikelen geschreven voor nationale en internationale vaktijdschriften.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Ron Fransman tijdens ENDO2014 van Bureau Kalker.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

Aad van der Helm nieuwe KNMT-voorzitter

Aad van der Helm is benoemd tot nieuwe KNMT-voorzitter. De leden van de KNMT stemden tijdens de Algemene Vergadering in met zijn benoeming. Van der Helm zal per 1 januari 2015 Rob Barnasconi opvolgen. De toekomstige voorzitter is werkzaam als tandarts-implantoloog bij Dental Clinics in Ridderkerk.

Foto: KNMT
KNMT-voorzitter Rob Barnasconi feliciteert Aad van der Helm.

Bron:
KNMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Tandartsbezoek voor zwangerschap voorkomt tandvleesontsteking

Vrouwen die kinderen willen, kunnen het beste al voor de zwangerschap op gebitscontrole komen.
Een bezoek aan de tandarts kan tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap namelijk voorkomen, meldt
ZWP online .

Tandvleesontsteking
Preventieve maatregelen helpen tandvleesontsteking tijden de zwangerschap te voorkomen.
Tijdens de zwangerschap wordt tandvlees vatbaarder voor ontsteking door een veranderde hormoonhuishouding. Daardoor kan parodontitis ontstaan.

Weeën
Door parodontitis neemt de hoeveelheid ontstekingsbevorderende stoffen in het bloed toe. Dit kan leiden tot voortijdige weeën, blijkt uit studies. Zwangere vrouwen wordt daarom aangeraden tweemaal daags te poetsen met fluoridetandpasta en goed te flossen.

Bron:
ZWP online


Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
facebook-twitter

Sociale media zijn waardevolle informatiebron voor IGZ

Sociale media kunnen de IGZ sneller informeren over mogelijke risico’s in de gezondheidszorg. Dit blijkt uit onderzoek van het Radboudumc.

Toevoeging
De onderzoekers onderzochten of informatie van sociale media als Twitter, Facebook en ZorgkaartNederland een toevoeging zijn voor de uitoefening van toezicht. Zowel in onderzoeksliteratuur als in eigen case studies werd dit positief bevestigd. Onderzoeker Tom van de Belt: “Onze case studies maken duidelijk dat deze informatie bruikbaar is als bij het verzamelen van de informatie de juiste zoekstrategieën en selecties worden gebruikt. Op dit moment bevat de waarderingssite ZorgkaartNederland de meest relevante informatie.”

Aanvullend onderzoek
De onderzoekers concludeerden dat ongeveer de helft van de geselecteerde mededelingen en waarderingen van toegevoegde waarde zijn voor de IGZ. De IGZ-inspecteurs wilden in bijna 10% van de gevallen aanvullend onderzoek naar aanleiding van informatie op ZorgkaartNederland.

Bron:
Radboudumc

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Vormgeving van wortelkanalen: oude en nieuwe technieken

De vormgeving van de kanalen is van groot belang bij endodontische behandelingen. Welke technieken en materialen kunt u hier het beste voor gebruiken?

Verslag van de lezing van de Britse endodontoloog Julian Webber, tijdens het TP congres Endo meets Resto, georganiseerd door Bohn Stafleu van Loghum.

De vormgeving van de kanalen is van groot belang bij onze endodontische behandelingen. Herbert Schilder, één van de eerste endodontologen, zei hierover: ‘Unshaped canals cannot be cleaned or filled.’ Daarnaast is het van groot belang dat alle kanalen worden behandeld en dat de coronaire afsluiting afdoende is. Zonder deze factoren is een endodontische behandeling niet succesvol.

Met betrekking tot de coronaire afsluiting werden twee onderzoeken aangehaald van Ray&Trope ’95 en Tronstad 2000 die beide tegengestelde conclusies trokken. De eerste onderzoekers vonden dat een slechte endodontische behandeling met een goede vulling toch goede resultaten had, terwijl het onderzoek uit 2000 liet zien dat een goede endodontische behandeling de voorkeur had boven de coronaire afsluiting en hier werden ook goede resultaten bij een slechte coronaire afsluiting gevonden. Duidelijk is dat het een wisselwerking is tussen de twee is. Het één kan niet zonder het ander.

Vormgeving: Tapering
Met betrekking tot de vormgeving zijn er twee kampen:

  1. Kanaal met tapering en een kleine apicale diameter.
  2. Minder tapering van het kanaal met een grotere apicale doorsnede.

Wat is nu belangrijker: de tapering of de grootte van het apicale deel? De literatuur zegt het tweede, echter Dr. Webber benadrukte dat de tapering in zijn opinie belangrijker is wat ook uit onderzoek van Huang et al bleek. Hij onderlegde dit met twee argumenten:

  1. Bij een goede tapering van het kanaal is deze in zijn geheel, dus ook het apicale deel, beter te irrigeren, in vergelijking met een minder of zelfs niet getapered kanaal. Er kan meer vloeistof naar apicaal en lateraal bewegen. Dit werd aan de hand van een video onderbouwd.
  2. Het vergroten van het apicale deel met factor twee, vergroot het te reinigen oppervlak met factor 4, wat het irrigeren en goed schoonmaken juist bemoeilijkt en ook het vullen is in dit geval lastiger.

Het is van belang een balans te vinden tussen de twee.

Ook wordt het belang van tapering ondersteund door de anatomische structuren van het kanaal. Het kanaal zelf is immers ook getapered met bovenin diepe tubuli met meer naar apicaal steeds minder diepe tubuli. Groter is echter niet beter: uit onderzoek is gebleken dat bij een kleinere taper meer debris verwijderd werd, dan bij een grotere taper.
Verder zijn een constante beweging, een spoelnaald met meerdere uitgangen en vaak verwisselen van de spoelvloeistof van groot belang voor het slagen van de behandeling.

Ni-Ti Vijlen
Een endodontische behandeling kan net zo goed met handvijlen als met rotary instrumenten plaatsvinden. Echter de Rotaryvijlen bieden een hoop gemak voor de tandarts en met de komst van de Ni-Ti vijlen, met name de nieuwe generatie, is het mogelijk zeer efficiënt, veilig en voorspelbaar te werk te gaan. Een endodontische behandeling kent immers meerdere complicaties:

  1. Ledging
  2. (Strip) Perforatie
  3. Apicale blokkage
  4. Deltavorming aan het einde van kanaal

Voor de tandarts hebben de Ni-Ti vijlen de volgende voordelen:

  1. Makkelijk in gebruik
  2. Makkelijk te leren gebruiken
  3. Meerderheid van de casi ermee te behandelen
  4. Perfecte vormgeving
  5. Zeer geringe kans op breuk: eenmalig gebruik
  6. Efficiënt
  7. Minimale hoeveelheid instrumenten
  8. Kosteneffectief
  9. Tijdbesparend

Twee systemen
Zoveel merken, hoe te kiezen? Het maakt weinig uit, zolang de vijlen maar tapered zijn. Twee reciproke systemen worden met elkaar vergeleken:

WaveOne Reciproc
21:06, 25:08, 40:08 25:08, 40:06, 50:05
glide path geen glide path verreist
meer controle meer agressief
meer tapering bovenin minder tapering bovenin
meer irrigatie mogelijk minder irrigatie mogelijk

Onderzoek naar de grootte van het foramen toont aan dat de vijlen 21, 25 en 40 groot genoeg zijn om te vijlen.

Irrigatie
Alleen bij tapering is het kanaal effectief te irrigeren, wat immers het hoofddoel is van de behandeling: bacterial load verlagen. Besteed dan ook de gewonnen tijd bij het gebruik van Ni-Ti vijlen aan het irrigeren. We gebruiken veel te weinig vloeistof volgens Webber.
Daarnaast zijn er een heleboel apparaten op de markt om irrigatie te verbeteren, namelijk door activatie van de vloeistof: sonisch, ultrasoon. Onderzoek hierover wijst op één ding: activatie is beter dan geen activatie.

Toekomst
Protaper, dat momenteel 60% van de markt bestrijkt, verdwijnt van de markt. In plaats hiervan komt de ProTaper Next. Deze vijlen hebben een off-set rechthoekige doorsnede waardoor een nieuwe en unieke asymetrische rotary beweging wordt gemaakt. Vergelijkbaar met een slang, zodat er ruimte overblijft langs de vijl voor de irrigatievloeistof en het debris makkelijker verwijdert. Deze nieuwe generatie vijlen wordt aangeraden voor endodontologen.

‘Nothing is permanent, except change.’ Hiermee sloot Webber z’n lezing af.

Julian Webber behaalde als eerst Britse tandarts een master degree in endodontologie bij een Amerikaanse universiteit. Sinds 1978 is hij werkzaam als endodontoloog. In 2002 opende hij the Harley Street Centre for Endodontics. Hij geeft veel lezingen aan tandartsen-algemeen practici in verschillende landen. Webber is lid van de Pacific Endodontic Research Foundation in San Diego, van de American Dental Society of Europe en van de American Association of Endodontists. Ook is hij redacteur bij Endodontic Practice, een klinisch georiënteerd vakblad.

Verslag door: Amée Swart, tandarts, voor dental INFO van de lezing van endodontoloog Julian Webber tijdens het TP congres Endo meets Resto, georganiseerd door Bohn Stafleu van Loghum.

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

Patiënt overleden na trekken 20 tanden

Een Indiase tandarts mag zijn beroep niet meer uitoefenen nadat hij twintig tanden tegelijk trok van een oudere vrouw. De 64-jarige vrouw overleed tijdens de ingreep, meldt The Times of India. De tandarts was werkzaam in de Verenigde Staten.

De vrouw begon tijdens de behandeling van tandarts Rashmi Patel te gorgelen en verloor haar bewustzijn. De tandartsassistent verklaarde naderhand dat hij de vrouw had horen vragen om te stoppen. De tandarts werkte echter door en wilde in een behandeling ook de implantaten inbrengen.

De tandarts was vijf jaar geleden ook al berispt. De tandarts vecht de beschuldigingen nu aan via zijn advocaat. Hij wil z’n praktijk voortzetten.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Geen selfies meer in Vlaamse ziekenhuizen

Vlaamse ziekenhuizen overwegen een verbod op het nemen van selfies, meldt Knack.be. Ze doen dat na klachten van verplegers en andere patiënten die ongewild op foto’s op sociale media komen. In een aantal Nederlandse ziekenhuizen geldt al een selfieverbod.

”We zullen in de nieuwe patiëntenbrochure de regels duidelijk afbakenen: je neemt geen foto’s van andere patiënten noch van ons personeel zonder daar eerst uitdrukkelijk toestemming voor te vragen”, stelde een woordvoerster van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Toch geen sedatieopleiding voor mondzorgprofessionals

Onlangs plaatsten wij een artikel over een nieuwe sedatieopleiding voor mondzorgprofessionals bij het UMC Utrecht. De inhoud blijkt niet juist te zijn: er zijn nog geen sedatieopleidingen ontwikkeld voor de mondzorg.

dental INFO sprak met prof. Knape, hoogleraar anesthesiologie van het UMC Utrecht. Hij gaf als rectificatie: “Alleen lichte sedatie is geschikt voor toepassing door tandartsen en mondhygiënisten. Daarmee kunnen zij een aantal patiënten die angstig zijn van dienst zijn. Voor zover bekend zijn er wel basisopleidingen in het algemeen maar nog niet ontwikkeld voor de tandzorg. Een opleiding tot sedatie praktijkspecialist is in principe mogelijk maar in de praktijk moeilijk realiseerbaar. De behandelende mondzorgprofessional kan nooit tegelijkertijd ook de matig tot diepe sedatie toepassen en moet dat werk, voor zover uitvoerbaar, overlaten aan de professional.”

De originele tekst was door dental INFO afgestemd met prof. Knape. Hij heeft de inhoud hiervan nu aangepast.


 

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
pijn-en-gebruik-van-pijnstillers

Pijn en het gebruik van pijnstillers in de tandheelkunde

Hoe achterhaalt u de oorzaak van de pijn en welke pijnstiller schrijft u voor aan uw patiënt? Verslag van de lezing van Jacques Baart.

Oorzaak

De 3 p’s zijn in de meeste gevallen de oorzaak van een dentogene pijnklacht:

  • Pulpa
  • Parodontium
  • Peri-coronitis: deels doorgebroken kies

Bij een aanzienlijk kleiner deel (ongeveer 2%) wordt een geïnfecteerde dentogene cyste of dentogene tumor als de oorzaak gezien.

Luisteren

Bij diagnostiek is het belangrijk om goed te luisteren. Zo kunt u de oorzaak achterhalen. Een anamnese kan soms best lastig zijn: u moet open vragen stellen, maar moet wel de regie houden. Vragen die kunt stellen bij de anamnese van pijn:

  • Sinds wanneer? Was er een aanleiding?
  • Ernst van de pijn op een schaal van 1-10 weergeven
  • Aard van de pijn (stekend, snijdend, zeurend, bonkend)
  • Plaats aanwijzen
  • Is de pijn continu of intermitterend?
  • ’s morgens, ’s middags of ’s avonds last?
  •  Doet kauwen pijn? Waar?
  • Kunt u de pijn opwekken of juist doven? Met wat?
  • Hoe is de pijn in vergelijking met toen?
  • Heeft u zelf een idee wat de oorzaak is?

Een irreversibele pulpitis is vaak lastig te lokaliseren. Een verschil tussen links en rechts is wel te maken, maar niet tussen boven- en onderkaak. Op een röntgenfoto is pulpitis niet te zien. U zou diagnostisch kunnen verdoven om een diagnose te stellen, maar begin dan vóór het element, dat u verdenkt als oorzaak van de pijn.

Nabezwaren

Welke pijnstilling schrijft u voor? Pijn, zwelling, koorts, trismus en nabloeding worden gezien als nabezwaren In de tandheelkunde. Voor alleen pijn is paracetamol in de meeste gevallen afdoende. Als u zwelling, koorts en/of trismus verwacht, zou u een NSAID voor 3/5 dagen kunnen voorschrijven.

Pijnstilling

Er worden een onderscheid gemaakt tussen twee soorten pijnstilling:

  1. Narcotische (centraal werkende)
  2. Niet-narcotische (perifeer werkende)

Narcotische pijnstilling, zoals codeïne en morfine, worden ook wel opiaten genoemd. In de tandheelkunde worden deze soms voorgeschreven. Vanwege bijwerkingen wordt narcotische pijnstilling in de tandartspraktijk niet vaak voorgeschreven. Narcotische pijnstillers worden onderverdeeld in zwak, intermediair en krachtig.

  1. Zwak – oa. codeïne
  2. Intermediair – oa. pethidine, tramadol (in de tandheelkunde vaak gebruikt, maar niet een eerste keus)
  3. Krachtig – oa. fentanyl, morfine, methadon

Postagladine-synthethaseremmers of NSAID

Naast een pijnstillende werking heeft deze groep pijnstilling ook een koortsverlagende en ontstekingsremmende werking. NSAID geeft een verlenging van de bloedingstijd door de trombocytenaggregatieremming, evenals Aspirine. De binding van hemoglobine bij Aspirine is echter niet reversibel, van de andere NSAID’s wel. In de tandheelkunde is er eigenlijk geen reden om nog Aspirine voor te schrijven. Ibuprofen is de meest veilige pijnstilling uit deze groep.

NSAID kunt u beter niet voorschrijven bij:

  • Zwangerschap
  • Nier- en hartfalen
  • Diuretica
  • Ascal
  • Sintron of Marcoumar
  • Lithiumgebruik

Bijwerkingen van NSAID, die regelmatig voorkomen, zijn maag-darmklachten en overgevoeligheidsreacties. In de tandheelkunde is het in de meeste gevallen niet nodig om een maagbeschermer voor te schrijven bij een NSAID. Patiënten zijn vaak gezond en de pijn wordt kortdurend bestreden.

Paracetamol

Paracetamol is de meeste gebruikte pijnstilling in de tandheelkunde. Het heeft een pijnstillende en koortsverlagende werking. Het heeft weinig bijwerkingen: er is geen invloed op de bloedstolling en het geeft geen maagklachten.

Combinatiepreparaten

Een van de bekendste combinatie preparaten is paracetamol met coffeïne. Coffeïne versterkt de werking van paracetamol, maar heeft ook veel nadelen. De werking is vrij kort en patiënten zijn ’s nachts vaak wakker door de coffeïne. Bij heftige pijn kan ook gekozen worden voor het combineren van de maximale dosis van pijnstillers uit twee verschillende groepen: bijvoorbeeld paracetamol en ibuprofen.

In maart 2018 is Jacques Baart overleden.  Hij was een gewaardeerd tandarts en kaakchirurg.

Drs. Jacques A. Baart (1950) werd tot tandarts opgeleid in Nijmegen (1969-1975) en tot kaakchirurg bij de VU in Amsterdam (1975-1979). Hij bleef aan het VU Medisch Centrum verbonden en functioneert sindsdien achtereenvolgens als chef de polikliniek en chef de kliniek. Hij verricht, in beperkte mate, onderzoek op het gebied van lip-, kaak- en verhemeltespleten. Hij schreef (mede) een aantal tandheelkundige handboeken en ongeveer 125 artikelen in binnen- en buitenlandse tijdschriften. Op het gebied van de patiëntenzorg richtte hij zich op klinische en poliklinische behandeling van kinderen met aangeboren en verworven afwijkingen. Hij verzorgde het kaakchirurgie- en lokale anesthesie-onderwijs voor studenten tandheelkunde.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Jacques Baart tijdens het congres Pijn en Pijnbestrijding.

Dit verslag is voor het eerst in juni 2014 op dental INFO geplaatst en gezien interesse hiervoor in december 2020 opnieuw onder de aandacht gebracht.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Restauratie zonder boren: de toekomst?

Wetenschappers van het King’s College in Londen hebben een nieuwe methode ontwikkeld om tanden te versterken via ‘Electrically Accelerated and Enhanced Remineralisation’. Volgens de onderzoekers kan elektriciteit gebruikt worden om mineralen als calcium en fosfaat in het glazuur te brengen. De tanden worden zo versterkt waardoor cariës vermindert.  Boren en vullen zou dan niet meer nodig zijn.

Op de tand met cariës wordt een elektrode geplaatst die kleine elektrische impulsen geeft waardoor kalkafzet ontstaat en de cariës vermindert.

Er zijn nog geen publicaties over de effectiviteit van de nieuwe methode in dentale vakbladen verschenen. Voor de commerciële uitbating van de uitvinding is inmiddels het bedrijf Reminova in Perth, Schotland, opgericht.

Bron:
BBC News






 

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z

Restauratie tanden via laser

Amerikaanse wetenschappers  van de universiteit van Harvard hebben een manier gevonden om aangetaste tanden te laten herstellen met een laserstraal. De onderzoekers testten op rattentanden, echter nog niet op die van mensen.

Het laseren van tanden is niet eenvoudig. Volgens professor David Mooney moet bij het laseren gezocht worden naar de exacte hoeveelheid licht. ‘Het is zoeken naar de ideale hoeveelheid. Te weinig laser zorgt ervoor dat er niets verandert in de tand en bij te veel laser brokkelt de tand af. Het moet precies goed zijn’, zegt Mooney tegen Fox News.

Het is niet duidelijk wanneer de techniek voor mensen gebruikt kan worden. Voorlopig zal verder getest worden op rattentanden.

Bron:
Fox News

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Thema A-Z

De toekomst van de mondhygiënist

Mondhygiënisten moeten inspelen op de vergrijzing, de professionalisering van hun beroep en veranderingen in zorgvraag en -aanbod. Het takenpakket van de mondhygiënist is echter nog nauwelijks aangepast. Hoe komt dat? En wat is er aan te doen?

Dr. Katarina Jerkovic-Cosic over de toekomst van de mondhygienist.

Evidence based mondhygiëne
De mondzorg verandert. De relatie tussen de gezondheid van het gebit en de algehele gezondheid wordt steeds duidelijker. Toch is bewijsvoering nog steeds hard nodig om aan te tonen dat de preventieve mondzorg daadwerkelijk effectief is. Er is behoefte aan effectiviteitsonderzoeken, want er is weinig bekend over de verhouding tussen kosten en baten.

De samenleving vereist van alle zorgprofessionals, dus ook van mondzorgprofessionals, om onze werkwijze en beroepsuitoefening te verantwoorden en steeds meer met richtlijnen te gaan werken. Deze richtlijnen moeten uiteraard wel goed gestoeld zijn op onderzoek, vertelt dr. Jerkovic. “Als we kunnen aantonen dat wat we doen echt werkt, dan kunnen we pas echt onze stem laten horen.” Overigens zijn er al wel een aantal richtlijnen, die tot op zekere mate ook op evidence berusten maar deze worden nog onvoldoende in de praktijk gebruikt.

Sommige professionals zijn ongerust over het werken met richtlijnen. Moeten we onze eigen hersenen uitschakelen? Nee, dat is uiteraard niet de bedoeling. Vertrouwen op eigen ervaring is nog steeds toegestaan en hoort zeker ook in het rijtje thuis van evidence based practice.

Complexere zorgvraag, ander zorgaanbod
De complexiteit van de mondzorg neemt toe. Mensen worden ouder en vaak verslechtert hun gezondheid dan. Patiënten hebben vaak medische problemen en slikken vele medicijnen. Het aantal risicogroepen is toegenomen en ook de vraag van de patiënt is anders dan vroeger. Patiënten zijn mondiger geworden en sommige willen een filmsterrengebit.

Dit betekent dat Zelfmanagement de toekomst is voor de patiënt en de mondhygiënist. “Ons vak wordt steeds breder. In de toekomst is alleen het paroprotocol afdraaien niet meer genoeg, omdat er meer medische interacties zullen zijn. We moeten patiënten tools gaan geven om hun eigen ziekte te managen.”, vindt dr. Jerkovic.

Niet alleen de zorgvraag, maar ook het zorgaanbod verandert. Er zijn steeds meer grote praktijken. Tegelijkertijd komt de zorg juist dichterbij voor de patiënt, zelfs aan huis bij mobiele mondzorg. Verder is de tandarts allang niet meer de enige die mondzorg levert. Door veranderingen in de wet BIG worden er nu naast mondhygiënisten vaak (preventie)assistenten ingezet.

Veranderingen voor de mondhygiënist
Van de hbo-geschoolde reflectieve mondzorgprofessional wordt nu en in de toekomst het volgende verwacht:

  • Vakliteratuur bijhouden;
  • Bijdragen aan onderzoek;
  • Overzicht houden en prioriteiten stellen bij multiproblematiek;
  • Begeleiden in zelfmanagement en bij veranderingen in de leeftijd;
  • Samenwerken met anderen.

 

De mondhygiënist zal de primaire, secundaire en tertiaire preventie op zich nemen van cariës en parodontitis, gesteund door een (preventie)assistent. Ook kan de mondhygiënist een preventief mondonderzoek (PMO) uitvoeren. Uit onderzoek blijkt dat er bij het screenen op cariës en mondkanker geen verschillen zijn tussen een mondhygiënist en een tandarts. Dit geldt ook voor technische handelingen, zoals boren.

Taakherschikking
Uit onderzoek blijkt dat een team van één tandarts met vijf mondhygiënisten kosteneffectiever is en beter voor cariëspreventie, dan een team van twee tandartsen en 4 assistenten.

Volgens dr. Jerkovic zijn patiënten dus meer gebaat bij de preventieve aanpak van de mondhygiënist bij cariësdetectie. “Maar de mondhygiënist heeft de rol nog niet gekregen en trekt de taakherschikking ook nog niet naar zich toe.”

Mondhygiënisten werken vaak parttime in verschillende praktijken. Onderzoek laat zien dat de kans groter is dat mondhygiënisten gehele takenpakket kunnen uitvoeren als ze minstens vier dagen in één praktijk kunnen werken. Maar deze taken krijgen ze niet op een presenteerblaadje aangereikt. De mondhygiënist verwacht dat de tandarts weet welke taken hij kan uitvoeren en welke verantwoordelijkheden hij kan dragen. Maar de praktijk wijst anders uit. De tandarts is hier regelmatig niet goed van op de hoogte.

Ook de patiënt weet niet voldoende wat u kunt en mag. Dat kunt u oplossen door uzelf voor te stellen en uw functie te noemen. Dat is prettig voor de patiënt.

Uiteraard zijn de wensen van de patiënt belangrijk: door wie wil hij behandeld worden en het preventief mondonderzoek laten doen? Onbekend maakt onbemind. Het blijkt dat mensen met ervaring met de mondhygiënist sneller kiezen voor de mondhygiënist dan mensen die hier geen ervaring mee hebben.

Nieuwe taken voorstellen
Het is de taak van de mondhygiënist om de tandarts duidelijk te maken wat hij kan betekenen voor de praktijk. Dit begint al bij het sollicitatiegesprek. “Vertel de tandarts wat je kan en hoe dat gepland moet worden. Met 2 dagen in de praktijk kan je je taken niet voldoende uitvoeren”, stelt dr. Jerkovic. “Probeer je als mondhygiënist te verplaatsen in de tandarts. Bekijk het vanuit zijn oogpunt. Welke voordelen levert het voor hem op? Bespreek dat.”

Eigen initiatief
De mondhygiënist moet dus zelf het initiatief nemen. Als u echt verdieping in uw vakgebied wilt, en complete zorg voor de patiënt wilt leveren, dan kunt u beter meerdere dagen in één praktijk werken. Ook op deze manier creëer je variatie in je taken. Bespreek met de tandarts wat u kunt, wat u graag wilt doen en hoe u dat wilt doen. Als de tandarts een mondhygiënist voor 4 dagen in de week werk aanbiedt, dan hoeft de mondhygiënist niet alleen maar paro te behandelen!

Volgens dr. Jerkovic biedt taakherschikking veel mogelijkheden. “Maar je moet ze zelf creëren. Ga niet klakkeloos verder waar de vorige mondhygiënist was gebleven.”

Verslag door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van Dr. Katarina Jerkovic-Cosic, mondhygiënist en hoofddocent Hogeschool Utrecht, tijdens het VPM congres.

Katarina Jerkovic-Cosic (Bosnië, 1976) studeerde af als mondhygiënist aan de Hanzehogeschool Groningen in 2000 en behaalde haar master Klinische Epidemiologie aan de UvA in Amsterdam in 2006. In 2012 is zij gepromoveerd aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit in Groningen met het proefschrift: “The relation between profession development and job (re)desing; The case of dental hygiene in the Netherlands”. Na 12 jaar gewerkt te hebben bij de opleiding Mondzorgkunde te Groningen is zij sinds 2012 hogeschool hoofddocent aan de opleiding Mondzorgkunde te Utrecht met als taak ontwikkeling van de onderzoekslijnen binnen het kenniscentrum Innovatie van Zorgverlening en verbinding van onderzoek en onderwijs in het curriculum Mondzorgkunde.

Jun 2014

 

Lees meer over: Carrière, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z

Top NZa stapt op

De NZa bestuursleden Theo Langejan en Eitel Homan zijn opgestapt na alle ophef over kosten van reizen door het NZa-bestuur.
Beiden zeggen wel dat ze afstand nemen van berichtgeving dat reizen regelmatig werden betaald door organisaties of bedrijven waar de NZa toezicht op moet houden of die opdrachten krijgen van de zorgautoriteit. Minister Edith Schippers respecteert het besluit en heeft het tweetal uit hun functie ontheven.

Schippers wil snel duidelijkheid hebben over de kwestie van de bestuurskosten en heeft een accountant ingeschakeld. De minister laat al onderzoek doen naar het functioneren van de NZa. Dit onderzoek is gestart nadat een NZa-medewerker zelfmoord pleegde en een dossier naliet van misstanden bij zijn werkgever.

Bron:
NU.nl
Telegraaf.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Vrije tandartskeuze blijft bestaan

De vrije keuze van de tandarts, huisarts en fysiotherapeut blijft bestaan. Maar niet iedereen kan straks zelf zijn ziekenhuis kiezen. Dat hangt dan af van het soort verzekeringspolis dat de patiënt heeft. Hoe meer er wordt betaald, hoe meer de patiënt te kiezen heeft. De coalitie en de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP zijn dit overeengekomen. Het debat over de vrije artsenkeuze in de Tweede Kamer is tot nader orde uitgesteld.

Groot goed
Rob Barnasconi van de NMT zegt: “Als patiënt kun je blijven kiezen voor de tandarts van jouw voorkeur. Dat is een groot goed omdat de tandarts een intensieve, frequente relatie heeft met de patiënt. En omdat vertrouwen de basis is voor goede zorgverlening. Aan de andere kant kun je stellen dat we weliswaar de slag hebben gewonnen maar de oorlog hebben verloren. Het is een grondrecht van iedere Nederlander zelf te bepalen wie er aan je lijf zit. Daar hebben wij ons van meet af aan sterk voor gemaakt, voor en achter de schermen. Dat dit grondrecht van de patiënt niet zonder meer ten aanzien van alle zorgaanbieders wordt erkend is buitengewoon teleurstellend.”

Nieuwe polis
Ministers Schippers (Volksgezondheid) wil een nieuwe polisvorm voor ziektekosten introduceren waarbij de zorgverzekeraar alleen de behandelingen van gecontracteerde zorgverleners vergoed. Nu vergoeden zorgverzekeraars nog 80% van een behandeling door een niet-gecontracteerde zorgverlener. In de nieuwe polis ontvangt de patiënt daar dan een lagere of helemaal geen vergoeding voor.

Bron:
NRC
NOS
NMT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Mondhygiënisten en assistenten die boren, gaat dat wel goed?

Keihard werd er gediscussieerd na de lancering van het persbericht van de NVM dat mondhygiënisten in de toekomst zouden mogen gaan boren zonder opdracht. Is dat nou een goed idee of niet? dental INFO redacteur Lieneke Steverink-Jorna hield een interview met tandartsen en mondhygiënisten.

In het interview kwamen Kitty Mol (KTV’er/ mondhygiënist, werkzaam onder een dak met een tandarts), Yvonne Schalk (tandarts), Rob Kort (tandarts) en Ingrid van Oploo (KTV’er/vrijgevestigede mondhygiënist) aan het woord.

Complicaties
Mol is in 1989 afgestudeerd en is in 2001 de opleiding tot Kindertandverzorger in Nijmegen gaan volgen. Ze boort vooral op woensdag. Ik vroeg haar hoe vaak ze de tandarts erbij moet roepen tijdens het boren: “De tandarts is zelden nodig, omdat ik binnen mijn grenzen patiënten behandel. Ik kan mij geen echte complicaties herinneren. Misschien een vulling die tijdens het behandelen toch te complex werd, dan neemt de tandarts het over. Regelmatig heb ik wel de controle overleg met betrekking tot het stellen van een diagnose. Bijvoorbeeld over verwijzingen naar de orthodontist, over endo’s en over derde molaren: moeten ze door de kaakchirurg verwijderd worden of door de tandarts.”

Van Oploo maakt ook zelden mee dat er een complicatie optreedt: “Evengoed als dat het weinig voorkomt bij de tandarts. Maar met de tandartsen waar ik mee samenwerk zijn duidelijke afspraken gemaakt wie wat moet doen bij een complicatie.” Van Oploo volgde ook de kindertandverzorger opleiding (KTV) in Nijmegen 2004-2005: “Deze opleiding stond onder leiding van drs. G. Stel, hiervoor ben ik 1 jaar lang 1 dag in de week naar Nijmegen gegaan. Dit vond plaats in het gebouw van tandheelkunde. We kregen of ‘s morgens of ‘s middags theorie en daarna een halve dag praktijk. Het praktijkdeel bestond de eerste tijd uit fantoom en later patiënten (kinderen). “

Schalk werkt met borende assistenten: “In drie jaar tijd is er nog nooit iets gebeurd. Ook omdat bij de geringste twijfel zij mij erbij roepen en ik dan helpen met het laatste stukje excaveren als het wat dieper is of het bandje of schildje aanbrengen als het lastig is. Ze weten precies wat ze wel en niet moeten doen. Heb ze ook enorm begeleid daarin. Dat kost veel tijd en energie. Ben bang dat dat niet overal zo gebeurt.”

Kort werkt al 25 jaar samen met mondhygiënisten: “ De meeste mondhygiënisten komen, door het vele parowerk en het ontbreken van een stoel-assistente, alleen toe aan tandsteen verwijderen en sealen maar boren bijna niet. Mijn dochter, Yvonne, heeft bij mij in de praktijk een aantal jaren vullingen gelegd, in het begin 1-vlaks, maar later 2-en 3 vlaks restauraties. Slechts eenmaal heeft zich een “probleem” voorgedaan, na het leggen van een diepere vulling. Er moest een endodontische behandeling opgestart worden.“

Toegevoegde waarde
De patiënt heeft de uiteindelijke keuze door wie ze zich laten boren. Waarom zouden ze zich laten boren door de assistent of mondhygiënist? Wat is de toegevoegde waarde en gaat dat boren niet ten koste van preventie? Mol ziet geen verschil tussen de borende tandarts of mondhygiënist. “Wij vragen het altijd aan de patiënten of ze er bezwaar tegen hebben.

Er blijft altijd een categorie patiënten die alleen door de tandarts geholpen wil worden. Daar moet je ook begrip voor hebben. Misschien moeten we daar nog een generatie geduld mee hebben.” Het gaat volgens haar ook niet ten koste van preventie: “Absoluut niet! Wij zijn bij uitstek preventiedeskundige, dus nemen dit vaak uitgebreider mee in de voorlichting van cariës. Sinds vorig jaar ben ik ook met NOTCP gestart bij kinderen dus care in plaats van cure!”

Meer tijd
Schalk: “De reden dat ik de assistenten heb laten leren boren is die kleine gaatjes bij bijvoorbeeld kinderen of hele bange patiënten. Daar kunnen zij veel meer tijd voor uittrekken dan ik. En dat werkt super, patiënten zijn echt heel tevreden. In een praktijk met een meerkamerplanning is het een verrijking. In mijn programma helpen ze vaak met het begin en boren ze alvast de vulling uit als het eens een beetje uitloopt dat werkt echt super. Ik heb er nu een zieke en die mis ik enorm want nu moet ik het zelf doen, hetgeen de druk op mijn programma enorm doet toenemen. Wat mij betreft gaat het niet ten koste van preventie. Ik heb genoeg preventieassistentes en diegene die boren doen ook heel veel aan preventie. Soms tegelijk met het boren. Harstikke handig!”

Vertrouwensband
Van Oploo: “ Voor mijn patiënten is het voordeel de vertrouwensband. De kinderen die komen hebben toch al wat angst ontwikkeld voor al het tandheelkundige gebeuren. Ik probeer ze weer zover te krijgen dat we (zowel de mondhygiënist en de tandarts) die kinderen weer goed kunnen behandelen. Het komt vaak voor dat deze kinderen meer op hun gemak bij mij zijn, omdat ik dit hele traject met ze heb doorlopen. Het blijft echter wel zo dat ik de keus altijd aan de tandarts en de patiënt laat voordat ik over ga tot het restaureren. Dat ik boor gaat absoluut niet ten koste van preventie! Het eerste en voornaamste blijft de preventie. Je wilt tenslotte niet dat de rest van het gebit slecht wordt. Zeker bij kinderen probeer je minimaal de boor te hanteren vanwege de belasting van het kind. Dat betekent in heel veel gevallen je het redt met de preventie. Daar waar preventie faalt, kan je boren.“

Goed georganiseerde praktijk
Kort: “Een borende mondhygiënist past in een goed georganiseerde praktijk. In een praktijk met een balieassistente, geschoolde stoelassistentes met preventieopleiding en een paro-preventieassistente. Een borende mondhygiënist is opgeleid tot het verrichten van restauratieve werkzaamheden. Het is naar mijn mening onverstandig om assistentes te laten boren en/of vullen.

Preventie blijft natuurlijk een heel belangrijk item in een tandartspraktijk. Ieder teamlid moet dezelfde boodschap vertellen. Daarom zal het boren van de mondhygiënist geen negatieve effecten op de preventie hebben.”

Regierol
De ANT reageerde fel op het persbericht van de NVM. Mondhygiënisten zouden niet zonder tandarts moeten boren. Wat is jullie reactie hierop? “Ik ben het er wel en niet mee eens: Ik denk dat mondhygiënisten het prima kunnen maar ik vind het belangrijk dat het onder een dak met de tandarts gebeurt. Dan kan je snel overleggen als het nodig is. Wij doen dat regelmatig, bij twijfel roepen ze mij erbij. Ik bepaal de diagnose. Ik overleg met de patiënt, zo van: ‘Als u het goed vindt gaat de assistent/mondhygiënist dit gaatje vullen. Ik heb er bezwaren tegen als de mondhygiënist zelfstandig de diagnose gaat stellen. Er schuilt een gevaar dat ik de patiënt pas te zien krijg als het al te laat is. Ik vind dat wij, als tandartsen, het overzicht moeten hebben en delegeren is helemaal prima maar wel door de tandarts. Niet dat de mondhygiënist de patiënt naar ons verwijst als er al een heel groot gat is.“

Van Oploo ziet wel heil in de wetsverandering: “Het is jammer dat ik niet altijd de patiënten kan helpen zoals ik zou willen. Daarvoor missen we nog een van de belangrijkste aanvullende diagnostisch middelen, de röntgen. Als er pijnklachten binnenkomen kan ik kijken maar vaak niet veel meer. Mocht het een parodontaal abces zijn dan kan ik die patiënt helpen maar dit weet je niet zonder foto. Zo blijft de patiënt heen en weer gaan. Hetzelfde geldt voor het geven van anesthesie, vaak niet nodig maar soms wel. Mocht de tandarts met vakantie zijn dan heb je al een probleem. Je kunt dus dan pas verder met behandeling als je de verwijzing hebt gekregen en dat kan onwenselijk zijn voor de (mond)gezondheid van de patiënt. De HBO opgeleide mondhygiënist is bekwaam en bevoegd om primaire cariës te behandelen, anesthesie te geven en röntgenfoto’s te maken. Zonder opdrachtrelatie heeft de (niet gecompliceerde) patiënt er veel baat bij.” De discussie over het wel/niet de controle laten doen door de mondhygiënist is volgens van Oploo eigenlijk een non-issue: “Ik denk dat iedere mondhygiënist al het periodieke mondonderzoek doet. Zodra een patiënt binnen komt doe je dit automatisch als eerste of het nu een volwassene is of een kind. Mocht ik iets tegen komen dan rapporteer ik dit altijd terug naar de tandarts.”

Toch samen
Wil van Oploo graag boren zonder tandarts in huis? “Alléén met een verwijzing en duidelijke afspraken met die tandarts. Dit gebeurt echter niet vaak gelukkig, omdat de preventie meestal slaagt.“

Schalk wil ook graag samenwerken: “Het is een goede discussie. Het is alleen jammer dat er over en weer zoveel verwijten zijn. Er moet toch wel een mogelijkheid zijn om met elkaar op de goede manier de dialoog aan te gaan. Ik ben absoluut voor goede samenwerking met een mondhygiënist en zie duidelijk het belang daarvan. Ik vind wel dat de tandarts het overzicht moet houden maar ja, daar zal ik wel tandarts voor zijn. Ik moet er niet aan denken dat wij alleen maar de specialistische dingen gaan overhouden.” Van Oploo sluit af: “De patiënt staat centraal, daarom is het belangrijk dat er een goede samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist is om de patiënt zo optimaal mogelijk te kunnen behandelen. Zolang je gewoon goede afspraken maakt, zorgt dat je kennis op peil is, een gedegen opleiding volgt en duidelijk je grenzen weet, denk ik dat het mogelijk moet zijn om dit te laten slagen. Voor iedereen die in de mond werkt, we zijn allemaal een team!”

Interview door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO. 


Lees meer over: Taakdelegatie | Taakherschikking, Thema A-Z

Nieuwe richtlijn voor gezond computergebruik

De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) heeft onlangs een nieuwe richtlijn opgesteld voor gezond computergebruik. Een interessante richtlijn voor praktijkmedewerkers die veel achter de computer werken.

Beeldschermwerk en gebruik van toetsenbord en muis kunnen klachten veroorzaken aan armen, nek en schouders. Langdurig zitten verhoogd ook het risico op hart- en vaatziekten.

In de richtlijn staan adviezen voor het gebruik van de muis of het toetsenbord (maximaal vier uur per dag), korte pauzes ter ontlasting van nek, armen en schouders, maar ook tips voor het stimuleren van beweging voor werknemers die zittend werk doen.

Bron:
NVAB

Lees meer over: Ergonomie, Thema A-Z