bijeenkomst - thee

Nieuwjaarsreceptie van NMT, KNMG, KNMP, KNOV, KNGF en V&VN

Toespraak van Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal. Gehouden tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie van KNMG, KNMP, NMT, KNOV, KNGF en V&VN op 9 januari 2011 in Utrecht. Lees hieronder de tekst van de toespraak.

Goedemiddag dames en heren,
Het woord perspectief is een mooi en meerlagig begrip. Het betekent onder meer vooruitzicht (bijv. op 2012) maar het duidt ook op de bril waardoor we kijken naar de wereld, naar elkaar en naar onszelf.

Stelt u zich eens voor. Op dit moment cirkelt Andre Kuiper rond de aarde, 400 km boven ons hoofd.
Wat ziet hij? Hij ziet zeker de zon meer dan 10x per dag opkomen, waarschijnlijk ziet hij de lichten van de grote wereldsteden en vluchtelingenkampen als het donker is, mogelijk ziet hij smeltende poolkappen, misschien de explosie die hoort bij een zelfmoordaanslag in Irak, waarschijnlijk niet Henk en Ingrid die met 130 km per uur huiswaarts keren, en zeker ziet hij ons niet: wij hardwerkende Nederlanders, wij die elke dag weer proberen goede en veilige zorg te leveren of te laten leveren.

Maar we zijn er wel natuurlijk! Onzichtbaar voor Andre Kuiper, onbelangrijk vanuit het perspectief van grote vraagstukken als oorlog en geweld, honger en armoede, euro- en schuldencrisis, oninteressant voor wie zich er over druk maakt of Oranje Europees voetbalkampioen wordt, of Willem Holleeder echt vrijkomt, wie de Voice of Holland zal winnen. Ja, enige zelfrelativering is -zeker op zo’n moment als dit- kan geen kwaad.

Bescheidenheid, je eigen beperkingen herkennen en erkennen zijn immers belangrijke kenmerken van de goede zorgverlener. Naast vakmanschap natuurlijk. En -over perspectieven gesproken- altijd vanuit het perspectief van de patient/client werkend.

Zo bekeken zijn we natuurlijk geen nietige krabbelaars, maar van groot belang en doen we er toe – als we het goed doen natuurlijk, maar gelukkig doen we dat meestal.

Kort geleden bezocht ik een oude tante op haar 80-ste verjaardag. Zij was verdrietig omdat de dag daarvoor haar man was overleden – diep dement dat wel. Maar ze was vooral opgetogen. Ze was net weer thuis na een ziekenhuisopname wegens een gescheurde aorta/lichaamsslagader. Een maand daarvoor was ze onwel geworden en met gillende sirenes weggebracht. In de ambulance dreigde ze steeds het bewustzijn te verliezen. De ambulanceverpleegkundigen hadden alles uit de kast gehaald om haar bij de les en in leven te houden. Wat haar -naar eigen zeggen- er doorheen had gesleept was, dat zij hadden beloofd dat als ze haar 80ste verjaardag zou halen zij op haar verjaardag langs zouden komen. Dat was het enige dat ze zich nog van die rit kon herinneren. Ze had vier gebakjes gekocht: een voor mij, een voor haarzelf, en twee voor de ambulanceverpleegkundigen.

Toen ik kwam waren er nog maar twee gebakjes over, want ’s morgens waren de ambulanceverpleegkundigen inderdaad langs geweest. Ondanks haar verdriet was ze daarom opgetogen en kon ze het leven weer aan. Superieure hulpverlening, vindt u niet?

Dat is het mooie van zorgprofessional zijn. Je kunt het verschil maken. Als verpleegkundige bijvoorbeeld als zo net geschetst, als chirurg een nieuwe heup plaatsen en met de fysiotherapeut weer leren lopen, als apotheker een fatale interactie tussen geneesmiddelen voorkomen, als huisarts bereikbaar zijn voor een stervende patient, als tandarts een mooie kroon plaatsen,
als gynaecoloog en verloskundige in goede samenwerking een gezonde baby ter wereld laten komen.

Wat een prachtige opdracht weer voor 2012: er toe doen en het verschil maken!

Goed om hier vandaag zo veel vertegenwoordigers uit verschillende sectoren van de gezondheidszorg te ontmoeten. Met z’n allen zijn we verantwoordelijk voor goede en veilige zorg. Ieder vanuit zijn of haar eigen professie en taak.

Die verantwoordelijkheid houdt niet op bij de deur van de spreekkamer of de uitgang van de apotheek. Er is steeds meer sprake van ketenzorg en netwerkzorg. Als er ergens iets misgaat, zien we als inspectie vaak dat er meerdere zorgverleners betrokken zijn. Zorgverleners die dan onvoldoende vanuit het perspectief van de ander van de patiënt en van de collega’s- hebben gedacht. Vooral waar verschillende schakels in de keten elkaar raken, zie je dan zwakke plekken.

Een voorbeeld dat ik graag noem is medicatieoverdracht. Dokter D moet precies weten wat dokters A, B en C al eerder hebben voorgeschreven. En ja, ik vind dat dit in deze tijd niet meer kan zonder Elektronisch voorschrijven!

Maar er zijn natuurlijk nog talloze andere voorbeelden te noemen. Komt een vrouw bij de verloskundige! Ja, ook dat komt natuurlijk wel eens voor! Wanneer die zwangere vrouw onder behandeling is van een specialist, is het van belang dat de verloskundige daarvan op de hoogte is. En meer dan dat, precies weet wat er aan de hand is en wat de eventuele medicatie is. Natuurlijk heeft de zwangere ook een eigen verantwoordelijkheid om haar verloskundige in te lichten, maar daarnaast is het zaak dat de specialist, de huisarts en de verloskundige elkaar goed informeren en op de hoogte houden.

Dat geldt minstens zo zeer binnen een ziekenhuis. U herinnert zich misschien nog de kwestie rond het overlijden van een baby in Hoorn bijna drie jaar geleden. We zagen toen dat vooral gebrekkige communicatie en onduidelijkheden in de samenwerking en verdeling van verantwoordelijkheden tussen de klinisch verloskundige en de gynaecoloog hebben bijgedragen aan deze verdrietige uitkomst.

Maar goed, ik wil geen somberman zijn noch een donderspeech houden. Het is tenslotte een nieuwjaarsreceptie. En u gaat immers met z’n allen opnieuw, maar nu meer gefocust, handen en voeten geven aan uw richtlijn ‘Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg’. Ik ben daar erg blij mee.

Laat ik daarom vooruitzien en daarbij in het bijzonder naar onszelf -de inspectie- kijken. Eind november hebben we ons Meerjarenbeleidsplan 2012-2015 gepresenteerd. Ik zal u niet vermoeien met een college over de inhoud daarvan. Ik raad u aan het bij gelegenheid eens door te nemen. Ik wil er nu slechts een aantal punten uit lichten.

Net als zorgprofessionals, bestuurders, zorgverzekeraars, u allen in deze zaal, willen we als inspectie dat mensen langer leven in gezondheid, snel en veilig genezen als ze ziek zijn en dat er -zeker als ze niet meer beter kunnen worden- oog is voor hun kwaliteit van leven.

Als inspectie dragen we daaraan bij door het bevorderen en handhaven van naleving van wetten en richtlijnen – als het even kan op basis van door u opgestelde normen. Dat is onze kerntaak en hoogste prioriteit. Dat doen we niet onder het motto ‘regels zijn regels’, maar vanuit de overtuiging dat regels en beroepsnormen er zijn om risico’s tegen te gaan en gezondheidsschade te voorkomen.
Onze visie -zo u wilt ons perspectief- is namelijk: hoe beter de naleving, des te beter de risicobeheersing, des te beter de kwaliteit van zorg, des te minder gezondheidsschade, des te gerechtvaardigder het vertrouwen van de burger in de zorg.
Door naleving te bevorderen proberen wij bij te dragen aan gezondheid, genezing en kwaliteit van leven.

Wij doen dat risicogebaseerd en effectgericht. Enkele speerpunten voor de komende jaren zijn:
– De zorg voor ouderen
– Medicatieveiligheid
– Disfunctionerende beroepsbeoefenaren
– Drang en dwang in de zorg

Ik weet dat veel mensen in de gezondheidszorg vinden dat we wantrouwend en te streng zijn. Tegelijkertijd kunnen we in de ogen van de gemiddelde Nederlander niet streng genoeg zijn, vindt men ons te goed van vertrouwen. Hoe dan ook, we blijven uitgaan van vertrouwen in instellingen en zorgverleners omdat vertrouwen een goed verbeterklimaat schept. We hanteren als stelregel high trust, high penalty. Met andere woorden: we geven veel vertrouwen, maar als het mis gaat dan grijpen we hard in.

We kijken echter niet alleen naar het functioneren van anderen, we leggen ook onszelf langs de meetlat. En anders doen anderen dat wel: de Nationale ombudsman, Tweede kamerleden, journalisten, en soms ook onder toezichtstaanden zoals u.

Werken in de gezondheidszorg is werken in een glazen huis. U en ik merken dat in toenemende mate.
Werken bij de inspectie is zelfs werken onder een vergrootglas. Wij moeten daar mee leren leven. Het zal niemand van u ontgaan zijn dat er de afgelopen tijd nogal wat kritiek was op het functioneren van de inspectie. Deels was dat ook terecht, zeker in bepaalde casuistiek, ik zal de eerste zijn om dat te erkennen. Hoewel er werk aan de winkel is, kan ik u verzekeren: de inspectie is geen disfunctionerende organisatie!

Maar vandaag eerst de vrolijkheid. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat je altijd moet streven naar ’the best year yet’. Dat vond ik wel een mooie. Ik wens daarom iedereen het beste jaar tot nu toe. Rijk aan perspectief vooral in uw werk en in uw persoonlijk leven. Proost, en dank voor uw aandacht!

Bron:
Medicalfacts

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
prijs - beker - winnaar

Tandartsen verzamelen record aan gouden kronen voor Rode Kruis

Nederlandse tandartsen hebben in 2011 een bedrag van € 250.771 aan gouden kronen verzameld voor het Nederlandse Rode Kruis. De opbrengst van 2011 is een recordbedrag. Een jaar eerder was dit bedrag nog € 202.996, wat destijds ook een record was. Het Rode Kruis en Dentsply (wereldmarktleider in dentaalproducten) roepen tandartsen al 20 jaar op om gebruikte gouden kronen in te zamelen voor hulpprojecten. De opbrengst van de actie wordt besteed aan HIV/Aids projecten van het Rode Kruis.

Oproep aan tandartsen
Gebruikt edelmetaal van tandartsen levert in kleine hoeveelheden weinig op, maar in grote getale is het wel van waarde. In 1989, het eerste jaar van de kronenactie, was de opbrengst F. 79.730 (€ 36.180 ). Door de jaren heen is het aantal deelnemende tandartsen gegroeid en zijn de opbrengsten gestegen. Echter, door de opkomst van nieuwe materialen neemt het aandeel edelmetaal kronen af. Voor de toekomst van deze actie zetten het Rode Kruis en Dentsply Benelux zich daarom samen in voor een verdere stijging van het aantal deelnemers. Deelnemende tandartsen kunnen patiëntenflyers ontvangen en een vermelding op hun website plaatsen. Ook tandtechnici die regelmatig edelmetaalresten over hebben kunnen meedoen aan de inzamelingsactie.

Duurzame samenwerking
Dentsply Benelux ondersteunt de hulpverlening van het Rode Kruis door het kostbare raffinageproces van het oude goud belangeloos te verzorgen. Cees Breederveld, Algemeen Directeur van het Nederlandse Rode Kruis: ‘Raffinage vormt een essentiële schakel in de kronenactie. Het Rode Kruis hoopt dan ook dat de samenwerking met Dentsply Benelux, sinds jaren één van onze corporate partners, nog lang zal blijven bestaan.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kindergebit

Meldcode Tandheelkunde betreffende Kindermishandeling en Huiselijk Geweld

De KNMT heeft het initiatief genomen specifiek voor de mondzorg de Meldcode Tandheelkunde betreffende Kindermishandeling en Huiselijk Geweld (meldcode TKHG) te ontwikkelen. Deze meldcode is nu gereed en beschikbaar voor de leden. In januari ontvangen alle leden een nieuwsbrief met meer achtergrondinformatie en scholingsmogelijkheden.

meldcode-kindermishandeling-en-huiselijk-geweld

 

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Hygiëne - handen wassen

Hoge Gezondheidsraad waarschuwt voor verspreiding van CPE-bacteriën

De Hoge Gezondheidsraad in België waarschuwt voor de verspreiding van de zogenaamde CPE-bacteriën (Carbapenemase Producing Enterobacteriaceae) in de Belgische ziekenhuizen. Dat zijn bacteriën die tegen de meeste antibiotica bestand zijn, meldt de Hoge Gezondheidsraad in een advies op de website van FOD Volksgezondheid.

Weinig antibiotica actief
Tijdens de eerste tien maanden van 2011 werden in drie ziekenhuizen epidemieën en in een twaalftal instellingen sporadische gevallen van CPE vastgesteld. De opkomst van de bacteriën is verontrustend, want de mogelijke behandelingen bij besmette patiënten zijn erg beperkt. Slechts weinig antibiotica zijn namelijk actief tegen CPE, meldt de Hoge Gezondheidsraad. De raad dringt dan ook aan op snelle en accurate maatregelen. Risicopatiënten moeten systematisch opgespoord worden en besmette patiënten moeten in een individuele kamer geïsoleerd worden. Verder moet er ook een centraal registratiesysteem ontwikkeld worden dat onder meer door het nationaal referentiecentrum voor resistente enterobacteriën gecoördineerd wordt. Een groep experts werkt onder auspiciën van de Hoge Gezondheidsraad ook nationale aanbevelingen uit over hoe de verspreiding van dergelijke bacteriën in Belgische ziekenhuizen bestreden kan worden.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Gesloten

Inspectie heft bevel tandarts Schneiderat in Hippolytushoef op

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het bevel aan tandarts Schneiderat in Hippolytushoef opgeheven.

Tijdens een inspectiebezoek op 3 januari jl. heeft de inspectie geconstateerd dat de praktijk voldoet aan de randvoorwaarden van verantwoorde zorg. De inspectie verleent de praktijk met ingang van 4 januari 2012 toestemming om patiënten te behandelen. Hiermee is het bevel dat op 31 oktober 2011 was ingesteld opgeheven.

De inspectie zal de komende periode de praktijk onaangekondigd bezoeken om na te gaan of de ingezette verbeteringen vastgehouden worden.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
geld

NMa legt huisartsen 7,7 miljoen boete op

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) krijgt een boete van ruim 7,7 miljoen euro van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dit omdat de brancheorganisatie zich bemoeit met het vestigingsbeleid van haar leden en dat mag niet. Huisartsen moeten zich kunnen vestigen waar zij willen, maar de LHV adviseert haar leden om de vestigingsvrijheid in te perken. Dit meldde de NMa maandag.

Ook twee functionarissen van de LHV krijgen een boete, van respectievelijk 50.000 en 25.000 euro, omdat de NMa hen verantwoordelijk houdt voor de aanbeveling aan de leden.

Vestigingsbeleid
“We hebben de LHV al in 2001 duidelijk gemaakt dat het beperken van de vestigingsmogelijkheden van huisartsen verboden is”, zei bestuurslid Henk Don van de NMa. De LHV heeft de leden geadviseerd om huisartsen alleen in een praktijk toe te laten, als de artsen die er al zitten, het daarmee eens zijn. “Daardoor is de kans groot dat een nieuwe huisarts geen eerlijke kans krijgt.”

Niet alleen die huisartsen kunnen daardoor worden benadeeld, maar ook patiënten en zorgverzekeraars, stelt de NMa. Om er geen misverstand over te laten bestaan dat de LHV de aanbeveling moet intrekken, is er ook een last onder dwangsom opgelegd.

De NMa is in de materie gedoken na signalen van ongeruste huisartsen.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
medicijnen

Medicijnen hebben geen vaste prijzen meer

KNMP start informatiecampagne voor patiënten over de vrije tarieven van apothekers. De nieuwste wijzigingen in het zorgstelsel zijn per 1 januari 2012 ingegaan. Voor apothekers, maar ook voor hun patiënten zijn in dat opzicht de prestatiebekostiging en de vrije prijzen van medicijnen van belang.

Vergoeding
Het kan zijn dat deze veranderingen gevolgen hebben voor de vergoeding van medicijnen die patiënten nodig hebben. Daarom start KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers, een informatiecampagne voor alle patiënten van de ongeveer 2000 apotheken in Nederland met onder meer een Informatiekrant en een speciale rubriek op de door patiënten veel bekeken website Apotheek.nl.

Informatiekrant
In alle apotheken ligt nu de eerste editie van een speciale KNMP Informatiekrant klaar voor patiënten met allerlei belangrijke gegevens en uitleg over de wijzigingen. Ook komt in deze Informatiekrant, waarvan de komende weken nog enkele actuele edities zullen verschijnen, een aantal apothekers aan het woord om uitleg te geven.

Daarnaast heeft de KNMP relevante informatie geplaatst op Apotheek.nl. Hier staat ook een vraag & antwoord rubriek. Daarin is onder meer te lezen dat het voor patiënten bij het verkrijgen van medicijnen op recept zeer belangrijk is om te weten of hun zorgverzekeraar al dan niet een contract met de apotheek heeft. Hiervan kan namelijk de vergoeding die de zorgverzekeraar betaalt afhankelijk zijn.

Administratie en ICT
“In principe zou alles voor de apotheek en de patiënt duidelijk moeten zijn”, aldus voorzitter Jan Smits van de KNMP. “Maar veel zorgverzekeraars hebben pas in een laat stadium aan apothekers contracten voorgelegd. We zien nu al dat de veranderingen een zware wissel trekken op de ict-systemen en de administratieve lastendruk voor de apotheek. Apothekers en ict-leveranciers zijn met man en macht bezig dit op te lossen. Uiteraard is en blijft optimale begeleiding van de patiënt door de apotheker een vanzelfsprekendheid”.

De overige wijzigingen in de zorg zijn inmiddels door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport via de landelijke campagne Veranderingen in de zorg gecommuniceerd.

Bron:
KNMP

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
ziek - Patiënten - zorg

Zorg in het buitenland, eindelijk een zorg minder

De zorgkosten stijgen deze kabinetsperiode met 10 miljard euro. Dit heeft grote invloed op de betaalbaarheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid van de zorg in de toekomst. Tal van maatregelen worden dan ook getroffen, zoals de premie en het eigen risico verhogen en het zorgpakket verkleinen. Misschien moeten we het dogma loslaten dat ‘zorggeld’ in Nederland moet blijven. Waarom kijken we niet naar de mogelijkheden om zorg in het buitenland transparant en gecontroleerd aan te bieden?

Lees de visie hierover van Myra Koomen, voormalig CDA-Tweede Kamerlid en wethouder van de gemeente Enschede op Zorgvisie.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
water - druppel

Tandartspraktijk onder water

Niet alleen in de Tolberter Pettenpolder is het crisis, in de stad Groningen is ook sprake van wateroverlast. Er komen tal van meldingen van storm- en wateroverlast bij de brandweer binnen. Zo kwam tandartspraktijk De Groot aan de Van Lenneplaan vanochtend blank te staan. Tegen kwart voor acht kwam het rioolwater omhoog en stroomde de wc over. De brandweer heeft er ongeveer een uur over gedaan om het pand weer droog te pompen.

Bron:
Dichtbij

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
hand, schudden, deal

Zorgverzekeraars oorzaak duurdere tandheelkundige zorg

Duurdere tandheelkundige zorg is vooral te danken aan zorgverzekeraars. Zo vergoeden de meeste verzekeraars vanaf 1 januari slechts een percentage van een maximumbedrag, waar dit voorheen het volledige bedrag was. De zorgverzekeraar VGZ vergoedt bijvoorbeeld slechts 80% van een door hun vastgesteld maximumbedrag, terwijl dit voorheen 100% van het tandartstarief was. Voor de patiënten kan de rekening daarom soms wel 41% duurder uitvallen.

Huidige vergelijkingen zijn nonsens
Volgens de vergelijkingssite Vergelijkmondzorg.nl het nog te vroeg is om vergelijkingen te maken met de tarieven die in 2011 werden gehanteerd door tandartsen. In 2011 was het bedrag op de rekening nog opgebouwd uit meerdere (deel)behandelingen, waarbij het eindbedrag verschilde als er bijvoorbeeld wel of geen verdoving werd gebruikt. Vanaf 2012 bestaan deze opties niet meer en mag de tandarts slechts één all-in tarief rekenen. Nu zijn twee tarieven ongewijzigd gebleven, maar aangezien er in totaal 187 verschillende behandelingen zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg autoriteit is het niet mogelijk een goede vergelijking te maken.

De zorgverzekeraar incasseert
Uit berekeningen van vergelijkmondzorg.nl blijkt dat de kosten voor de patiënt bij sommige behandelingen tot wel 41% duurder kunnen uitvallen. Niet alleen gaan de zorgverzekeraars minder vergoeden, ze hebben ook per 1 januari de premies flink verhoogd. Als er iemand dus profijt heeft bij de huidige tarieven dan zijn het de verzekeraars. Of de tandarts zelf ook duurder is geworden is nog lastig te beoordelen, maar naar verwachting komt hier na de zomer meer duidelijkheid over. Vergelijkmondzorg.nl stelt verder dat het met de nieuwe verrichtingenlijst straks wél mogelijk wordt om de tarieven onderling te vergelijken.

Bron:
Medicalfacts

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg - geld

Tandartsen ontkennen prijsstijging

De belangenclub van tandartsen NMT noemt de berichten van zorgverzekeraars over fors gestegen behandeltarieven onjuist. De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde verwacht dat de meeste tandartsen dit jaar hun prijzen alleen met het inflatiecijfer verhogen.

Anders opgebouwd
Rob Barnasconi, voorzitter van de NMT, liet weten: ‘De tarieven in 2012 zijn anders opgebouwd dan in 2011. In het tarief van bijvoorbeeld een vulling in 2012 zijn ook de verdoving, het rubberlapje, onderlaagje en polijsten opgenomen. In 2011 waren dit aparte kostenposten. Dus in 2012 lijkt het alsof een vulling duurder is geworden, omdat verschillende posten hierin zijn samengebracht.’
Barnasconi: ‘Tandartsen zullen de relatie met hun patiënten niet op het spel zetten door onverantwoorde prijsstijgingen.’

Ook bij andere verrichtingen brengen de tandartsen sinds dit jaar een ‘all-in’-prijs in rekening. Dit is overigens gebeurd op aandringen van toezichthouder de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).

Over half jaar
Volgens Barnasconi zal pas over een half jaar duidelijk worden hoeveel de tandartsen hun prijzen hebben verhoogd. ‘Dit kan pas na ongeveer een half jaar als er voldoende mensen naar de tandarts zijn geweest en verschillende behandelingen geregeld in rekening zijn gebracht.’

Intussen volgt de Nederlandse Zorgautoriteit de prijzen van de tandartsen. Deze toezichthouder heeft hiervoor eind vorig jaar een nulmeting gedaan. Tegen de zomer publiceert de NZA een overzicht van de tandartsprijzen over het eerste halfjaar.

Barnasconi: ‘Dit experiment is nu juist bedoeld om meer variatie en keuze voor patiënten te brengen. Als een tandarts investeert in apparatuur waarmee hij de patiënt beter kan behandelen, zal zijn of haar tarief stijgen. Het gaat dan wel om een te onderbouwen prijsstijging.’

Bron:
Het Parool

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Podcast

NMT bij BNR op woensdag 11 januari

Rob Barnasconi, voorzitter van de NMT, is woensdag 11 januari te gast bij Zakendoen met Frits Huffnagel en spreekt daar over de vrije tarieven. Zakendoen met Frits Huffnagel komt woensdag van 12.30 tot 14.00 uur vanuit de BNR-studio in Amsterdam.

Bron:
BNR

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Frisdank

Frankrijk voert frisdrankbelasting in

Frankrijk heeft per 1 januari 2012 een belasting op suikerhoudende en light frisdranken ingevoerd. Het Grondwettelijk Hof zette woensdag het licht op groen voor de zogenaamde ‘soda-taks’.

Tegen de taks waren meer dan 60 bezwaren ingediend, maar die werden allemaal van tafel geveegd. Parlementairen wezen erop dat de taks niet, zoals aanvankelijk was beloofd, dient om de strijd tegen vetzucht te voeren, want ook light dranken worden belast.
Ook de onrechtvaardige benadeling van bepaalde productgroepen, werd door de rechters afgewezen.

De taks bedraagt 2 eurocent per blikje, aldus de zender RTL. Maar voor grote flessen van anderhalve liter zou de meerkost tot 20 eurocent kunnen bedragen. Veel zal afhangen of de merken de meerprijs volledig doorrekenen aan de klant.

De regering-Sarkozy hoopt met de belasting jaarlijks 280 miljoen euro op te halen.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
samenwerken

IGZ en verzekeraars gaan samenwerken

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat samenwerken met zorgverzekeraars om effectiever toezicht te kunnen houden.

Meerjarenbeleidsplan
Dat blijkt uit het Meerjarenbeleidsplan 2012-2015 van de IGZ, dat minister Schippers in december aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Inspectie en zorgverzekeraars, zo staat in dat plan, hebben beide belang bij goede kwaliteit van zorg en het voorkómen van vermijdbare schade. Daarom gaan zij samenwerken bij het ontwikkelen en verzamelen van toezichtindicatoren: ‘Zeker bij individuele beroepsgroepen zoals huisartsen lijkt dit een veelbelovende optie.’ Daarnaast is samenwerking van belang bij de voorbereiding van toezichtprojecten en bij de informatie-uitwisseling over disfunctionerende instellingen en beroepsbeoefenaren.

Geen instrument
De IGZ erkent dat de samenwerking met verzekeraars ‘wederzijds enige voorzichtigheid’ vereist: ‘Zorgverzekeraars willen terecht geen instrument van de inspectie worden. Wij willen niet hun commerciële belangen dienen.’

Dick Beens, secretaris van de VAGZ, de vereniging van artsen en andere medische professionals die werken bij zorgverzekeraars, spreekt van een interessante ontwikkeling: ‘Zeker op het gebied van het kwaliteitsbeleid hebben IGZ en zorgverzekeraars veel gezamenlijks. Als vereniging kijken we al langer wat we voor de inspectie kunnen betekenen, en omgekeerd. Dat doen we omzichtig, want je hebt te maken met ieders eigen verantwoordelijkheid en ook met aspecten van privacy.’ Van formele samenwerking is nog geen sprake, voegt hij daaraan toe, wel zijn er informele contacten in de regio’s. Van de drie door de inspectie genoemde thema’s, lijkt hem de samenwerking bij kwaliteitsindicatoren het meest voor de hand liggend. ‘Bij informatie-uitwisseling over disfunctionerende professionals stuit je al snel op aspecten van privacy. Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.’

Speerpunt
Het aanpakken van disfunctionerende beroepsbeoefenaren is een van de speerpunten in het beleid van de IGZ de komende jaren, zegt het beleidsplan. Daarnaast wil zij de zorg voor ouderen verbeteren, de medicatieveiligheid verhogen, drang en dwang in de zorg terugdringen en risico’s bij nieuwe aanbieders verminderen.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
vraagteken - vragen

Tandartsen onwetend over bloedingsrisico patiënten

Het gebruik van antistollingsmiddelen is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit roept vragen op over het wel of niet stoppen van deze medicatie tijdens invasieve ingrepen. Ook tandartsen worstelen met dit dilemma en zijn zich niet altijd bewust van de risico’s die hun patiënten lopen, zo beschrijven Denise van Diermen (ACTA) en collega’s in Journal of the American Dental Association (2011;142:1376-82).

Online vragenlijst
De auteurs voerden een online-vragenlijstonderzoek uit naar de aandacht voor en kennis over het gebruik van antistollingsmiddelen. Van de 1442 benaderde tandartsen vulden er 487 de vragenlijst in.

Hoewel 94% van de ondervraagden een anamnese afnam, wist 42% van de tandartsen niet welke patiënten antitrombotische middelen gebruikten. Ook kende 53% de ‘international normalised ratio’ (INR) – een internationale maat voor de stolbaarheid van bloed – niet. Twijfel over het aanpassen van de medicatie was er vooral bij grotere ingrepen, omdat een tandarts een bloeding tijdens kleine behandelingen zelf kan verhelpen. Bij extractie van meer dan 4 tanden raadpleegden zij doorgaans een specialist. 66% gaf toe niet te weten wat het risico was voor hun patiënt als deze tijdelijk stopte met de antistolling en het is dan ook niet verrassend dat bijna alle tandartsen aangaven behoefte te hebben aan een duidelijke richtlijn. Zij vielen nu voornamelijk terug op kennis uit hun opleiding van soms wel 20 jaar geleden. Ook haalden ze informatie uit wetenschappelijke publicaties. Dit onderwerp is slechts mondjesmaat beschreven en adviezen zijn niet eenduidig.

Richtlijnen
Tandartsen schatten de consequenties van een bloeding groter in dan die van een bloedprop; richtlijnen zullen hierover duidelijkheid kunnen geven. Internationale richtlijnen zijn beschikbaar en Van Diermen et al. pleiten dan ook voor het overnemen en aanpassen hiervan naar Nederlandse standaarden. Ook zijn ze zélf van plan richtlijnen te schrijven.

Bron:
NTvG

 

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tandarts Amsterdam is het goedkoopst

Tandarts Amsterdam is het goedkoopst

Een bezoekje aan de tandarts is in Amsterdam goedkoper dan in de rest van het land. Dat blijkt uit een steekproef van 123tandarts.nl onder ruim 120 tandartspraktijken. Bij zeven van de tien veelvoorkomende behandelingen is een Amsterdamse tandarts goedkoper, meldt de vergelijkingssite maandag.

Implantaat
De verschillen tussen de behandelingen kunnen aardig oplopen. Zo rekent een tandarts in de hoofdstad voor het plaatsen van een implantaat bijna 250 euro, terwijl patiënten in de rest van het land gemiddeld 270 euro kwijt zijn.

Volgens de vergelijkingssite is het niet verrassend dat de Amsterdamse tandarts het goedkoopst uit de bus komt, omdat de hoofdstad de meeste tandartsen per inwoner kent. De prijsverschillen laten zien dat tandartsen meteen met elkaar concurreren.

Het onderzoek is een eerste steekproef, omdat veel tandartsen hun prijzen nog niet hebben vrijgegeven.

Tandartsen mogen sinds zondag zelf bepalen hoeveel ze in rekening brengen voor een behandeling en voor vullingen en kronen. Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) denkt met dit driejarig experiment de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de tandartszorg te verbeteren.

Bron:
Nd.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Praktische tips bij vergelijken vrije prijzen mondzorg

De NPCF geeft op haar website consumenten praktische tips bij het vergelijken van prijzen in de mondzorg.

Zes praktische tips

1. Vraag meerdere offertes
Vraag bij dure behandelingen minstens 2 of 3 offertes op bij meerdere artsen.
Als u uw huis laat schilderen of een auto koopt, vraagt u twee of drie offertes. Nu de prijzen van de tandartsen flink verschillen, is het verstandig om bij een dure behandeling ook twee of drie offertes aan te vragen. Kijk goed of de behandelingen overeenkomen.

2. Vergelijk prijzen met andere goed beoordeelde tandartsen
Vergelijk de prijzen van uw tandarts met die van andere goed beoordeelde tandartsen. Op ZorgkaartNederland.nl leest u hoe andere patiënten verschillende tandartsen in uw woonplaats beoordelen. Die reacties geven u inzicht in hun werk en klantgerichtheid. U doet er goed aan de prijzen van uw tandarts te vergelijken met die van andere goed aangeschreven tandartsen.

3. Kijk na wat uw zorgverzekeraar vergoedt
Vergelijk dat bedrag met de prijslijst van uw tandarts. Voor kinderen tot 18 jaar zit de zorg van de tandarts in het basispakket. De orthodontist zit meestal in een aanvullende verzekering. Volwassenen krijgen mondzorg alleen (gedeeltelijk) vergoed als ze een extra tandartsverzekering hebben afgesloten. Een aantal zorgverzekeraars heeft een vergoedingenlijst voor de tandarts op de website staan. Deze lijst vormt de basis voor hun vergoeding.

4. Stel vragen aan uw tandarts. U bent de klant en mag altijd vragen stellen!
Vraag bijvoorbeeld: – Waarom deze behandeling? – Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn risico’s? – Zijn er andere mogelijkheden? – Hoe vaak heeft u deze behandeling uitgevoerd? – Wat gebeurt er als de behandeling anders uitpakt dan gedacht?

5. Check met behulp van de NPCF checklist of uw tandarts verantwoord werkt.
U kunt niet zelf beoordelen of uw tandarts vakwerk levert. Wel kunt u met de checklist snel nagaan of hij verantwoord werkt. Trekken de tandarts en zijn assistentes bijvoorbeeld schone handschoenen aan? En wordt u goed geïnformeerd over de behandeling?

6. Let op hoe lang de prijzen van uw tandarts gelden.
De nieuwe tarieven van uw tandarts hoeven niet te gelden voor het hele jaar, maar kunnen in de loop van het jaar veranderen. U kunt op de tarievenlijst zien hoe lang de prijzen gelden. Tandartsen zijn verplicht om dit te vermelden.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
microfoon - podcast

Reactie NMT op hoogte tandartstarieven

Een reactie van Rob Barnasconi, voorzitter van De Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde, over de hoogte van de tarieven op Radio 1.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
tand - tandarts

Schippers volgt tandartsen op de voet

,,We zitten er bovenop.” Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) volgt het experiment met de vrije prijsvorming in de tandzorg op de voet. Ze vindt het echter voorbarig om al 3 dagen na de start van de proef conclusies te trekken, liet ze dinsdag via een woordvoerster weten.

Zorgverzekeraar VGZ signaleerde dinsdag dat het flink duurder wordt om een gaatje te laten vullen of een kroon aan te laten brengen nu tandartsen zelf de prijzen mogen bepalen. VGZ analyseerde de prijzen van 200 van de 8000 tandartspraktijken nadat er signalen binnen waren gekomen bij de koepel van patiëntenorganisaties NPCF over vermeende prijsstijgingen.

10% stijging volgens VGZ
Volgens VGZ zijn de prijzen van een bezoek per 1 januari gemiddeld met 10 procent omhooggegaan. In een enkel geval was de behandeling zelfs 30 procent duurder dan vorig jaar. De NPCF gaat mensen naar hun ervaringen vragen, omdat het volgens de organisatie niet mogelijk is na te gaan hoe een tandarts op kwaliteitsaspecten zoals hygiëne, het aantal patiënten met gaatjes en de levensduur van kronen scoort. Ook prijzen voor behandelingen zijn over het algemeen onbekend, waardoor een goede keuze maken onmogelijk lijkt.

Voldoende informatie
De belangenorganisatie van tandartsen NMT spreekt tegen dat tandartsen onvoldoende informatie geven en wijst erop dat zorgautoriteit NZa de markt goed in de gaten houdt. ,,We moeten niet vergeten met welk doel het experiment is doorgevoerd. De markt voor tandartsen zat op slot en het oude systeem voldeed niet meer”, aldus de zegsvrouw. ,,Nu hebben tandartsen de ruimte om te innoveren. Het is aan de patiënt zelf om een keuze te maken bij welke tandarts hij zich wil laten behandelen.”

In de Tweede Kamer bezien oppositiepartijen SP en PvdA de ontwikkelingen met argusogen. Zij vrezen dat de patiënt de rekening krijgt gepresenteerd en willen dat Schippers ingrijpt. Het ministerie van VWS wijst op de eerdere uitspraak van Schippers dat het experiment kan worden stopgezet als de prijzen over de hele linie fors zouden stijgen.

Bron:
RTL

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Ouderen

Ouderen maken inhaalslag op het internet

Het internetgebruik onder ouderen is de afgelopen jaren in Nederland flink toegenomen. De achterstand op jongere leeftijdsgeneraties wordt steeds meer ingelopen. Samen met Luxemburg en enkele Scandinavische landen behoort Nederland tot de EU-landen met het hoogste aandeel oudere internetters.

Internetgebruik ouderen in afgelopen jaren fors gestegen
In 2011 maakten zes op de tien 65- tot 75-jarigen gebruik van internet. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005 toen dat ruim drie op de tien was. Met deze stijging is de achterstand op jongere internetters duidelijk verkleind. Het totale internetgebruik in Nederland is toegenomen van ongeveer 80 procent in 2005 naar ruim 90 procent in 2011.

Vooral internetbankieren en het lezen van kranten populairder onder ouderen
Ouderen gebruiken internet het meest voor het versturen of ontvangen van e-mails en het zoeken van informatie over goederen of diensten. In de afgelopen jaren zijn internetbankieren en het lezen of downloaden van kranten of nieuwsbrieven het meest toegenomen. Het aandeel 65- tot 75-jarigen dat internet hiervoor gebruikt is tussen 2005 en 2011 met ongeveer 20 procentpunten gestegen.

Internetgebruik ouderen in Europese top
Samen met Luxemburg, Zweden en Denemarken behoort Nederland tot de landen met het hoogste internetgebruik binnen de EU. Dit geldt zowel voor het internetgebruik van de totale bevolking als dat van de ouderen. Ook het verschil tussen het aandeel oudere internetters en het totale aandeel internetters is nergens zo klein als in deze landen.

Bron:
CBS

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z